Bevezet“ A LOGIC FACTORY Ascendancy c. programja tov bb b“vĄtette azon –rstrat‚giai programok k”r‚t, ahol nem egy‚b a dolgunk, mint az eg‚sz galaktika ural sa, a t”bbi hitv ny n‚ps‚g leig z sa illetve megsemmisĄt‚se. Az Łjabb programok  ltal ban a nagy el“d”kb“l merĄtenek ihletet, e szab ly al˘l az Ascendancy sem kiv‚tel. Tal lunk benne Civilization ‚s  ami legink bb szembet–n“  Master of Orion von sokat. A Master of Orionhoz legink bb az Łj j t‚k indĄt sakor hasonlĄt: eld”nthetjk mekkora legyen a j t‚kt‚r  az univerzum m‚rete, melyik fajjal akarunk lenni. A j t‚kban ugyanŁgy kell iparral, kutat ssal, miegy‚bbel foglalkoznunk, egy bolyg˘ csak egyf‚le project-et csin lhat egyszerre. Haj˘k znunk is kell term‚szetesen, meg koloniz lnunk. A hasonl˘s g mellett p r kl”nbs‚g felsorol sszer–en: egy csillag nem felt‚tlenl  vagyis  ltal ban nem  egy bolyg˘t jelent, a birtokolhat˘ haj˘k sz ma minim lis a MOO-hoz k‚pest. Igen bosszant˘ kl”nbs‚g van a k”zleked‚sben a csillagok k”z”tt, mert ez csak star line-kon lehets‚ges  a k‚s“bbiekben nevezzk mondjuk: csillagfolyos˘knak  ami az elej‚n k‚nyelmes, de nagyobb haj˘hadn l kiss‚ ny”gvenyel“s, mire a flotta valahova oda‚r... A bolyg˘k fejleszt‚se is egy kicsit m s lett, mindenf‚le apr˘ ‚pletet kell ‚pĄtgetni. A fent v zoltakr˘l b“vebben is sz˘t ejtek majd valamicsk‚vel lejjebb a megfelel“ fejezetben. No, akkor ennyi bevezet“ ‚ppen el‚g volt, ugr s a m‚lybe! N‚mi elmerl‚s ut n, kezdjk tal n az install ci˘val. Install ci˘ A CD-n tal lhat˘ install.exe nem csin l egyebet, mint nagy b“szen felm solja az eg‚szet a winchesterre, kiv‚ve az egyetlen b”h”nye file-t, az ascend02.cob-t, aminek el‚r‚si Łtj ra a cob.cfg-ben hivatkozik. Ha kev‚s a helynk a winchesteren, megtehetjk, hogy a *.cob file-okat a CD-n hagyjuk, s a cob.cfg-ben beirjuk a file-ok el‚r‚s‚t. Vagy ‚ppens‚ggel sz‚tsz˘rhatjuk t”bb partĄci˘ra az eg‚szet. Ezzel ellent‚tben ha nem tudunk mit kezdeni a t”bb gig nyi szabad helynkkel, az eg‚szet felm solhatjuk a winchesterre, nem olyan sok, nincs 100 Mb. sem. A program DOS4GW alatt fut, kiv l˘an elvan a QEMM alatt. 486DX4-100, 8Mb. Ram, GUS-os ketyer‚n kiv l˘an fut. A program 640x480x256-as felbont st haszn l, ahogy ezt ma el is v rhatjuk. A m solgat s, ‚s a cob.cfg birizgat sa ut n elindĄthatjuk a setsound.exe-t  m r ha k‚zzel m soltunk, mert egy‚bk‚nt az install l˘ program megteszi  s be llĄthatjuk a hangk rty nkat. GUS im dok figyelem!!! ISMERI! A zen‚k egy‚bk‚nt el‚g kellemesek, mondhatn˘k atmoszf‚rikusak  pont ide illenek, az egy‚ni Ązl‚st“l fgg“en a j t‚k alatt v‚gig ‚lvezhet“ek. M sr‚szt el‚g halkan sz˘lnak, a tisztelt j t‚kosnak nem harsog a fl‚be, Ągy rem‚lhet“leg nem goly˘zik be t“le. (Ha ezt a Panzer General-r˘l is el lehetne mondani de sz‚p is lenne az ‚let. Ooops! Most mintha nem err“l volna sz˘!) Minekut na ilyen sz‚pen felinstall ltuk a programot, el‚rkeztnk a v rva v rt pillanatig: DOS “r–ltek Ąrj k be: ascend.exe. Mi VC/DN “r–ltek csapjunk er“teljesen az Enter-re, mĄg a Windows m ni kusok ne nyomogassanak semmit, hanem helyette szerkesszenek egy kis t bl zatot, Ąrjanak levelet, mert ez a program nem nekik val˘! (Ugyanis DOS alatt fut. Windows-os emberk‚k j tsszanak csak az Outpost-tal...) A program A program elindĄt sa ut n a f“menben tal ljuk magunkat. V laszhatunk: n‚znk egy kis anim ci˘t (amiben a sok horribilis sz m ut n a f“men felett l‚v“ Tyrannosaurus Rex szer– l‚ny szinte f‚nysebess‚g gyorsas gŁ fejl“d‚s‚t l thatjuk  elmerenghetnk, hogy valami hasonl˘ lehetett volna F”ldnk”n is, egy bizonyos meteorit becsap˘d sa n‚lkl), vagy megn‚zzzk a Tutorial-t (megn‚zhet“, de minek, amikor mindent ami benne van itt is elolvashatsz), Łj j t‚kot indĄthatunk (New Game), menthetnk (Save Game), bet”lthetjk eddigi ment‚seinket (Load Game), illetve folytathatjuk a g‚p  ltal kil‚p‚skor mentett f‚lbehagyottat (Return to Current Game). Fontos megjegyezni, hogy a j t‚k folyam n b rmikor menthetnk (Alt-S), visszat”lthetnk (Alt-L), illetve gyorsan kil‚phetnk  mert mondjuk sutyiba j tszunk (Alt-X). Łj j t‚k (New Game) —j j t‚kot kezdve, kiv laszthatjuk melyik fajt (Species) akarjuk majd ir nyĄtani (ez a demo verzi˘ban 7, egy‚bk‚nt 21). Minden fajnak vannak speci lis k‚pess‚gei, err“l p r mondatot olvashatunk a kiv lasztott faj k‚pe alatt. Ezek k”zl tal n a leghasznosabb a Minions-ok inv zi˘s k‚pess‚ge. Aki k”nnyen (vagyis k”nnyebben) szerzett bab‚rokra v gyik, “ket v lassza, aki meg nehezebbre az valami j˘ kis unintelligens fajt. Egy‚bk‚nt nincs a programban szint be llĄt s ra kl”n lehet“s‚g, csak ilyen finomhangol sokra (faj+k”rnyezet). Eld”nthetjk, mekkora is legyen az univerzum amiben t‚nykedni akarunk (Star Density). Itt a p r csillagt˘l a s–r– felh“ig terjed a sk la, ‚rdemes az arany k”z‚putat v lasztani, b r mazochist k ‚s id“milliomosok v laszthatj k a nagyon s–r–t (very high density) is, de ink bb ne, mert probl‚m ik lesznek a haj˘k mozgat s val (err“l majd a haj˘kn l k‚s“bb m‚g sz˘t ejtek). Be llĄthatjuk h ny faj vegyen r‚szt a j t‚kban (Species)  v lasszuk a legt”bbet, Łgy az igazi! Kiv laszthatjuk a k”rnyezetet (Atmosphere) ami lehet semmilyen (neutral), nagy b‚keszeret“ (peaceful), vagy ”ld”kl“ (hostile). Ak r hostile-re is rakhatjuk, mert igaz b˘l az elej‚n m‚g Ągy sem zargatnak, amikor meg m r el‚g nagyok, fejlettek, er“sek vagyunk a peaceful-ban is megt madnak. A program szerintem egyik nagy hib ja, hogy hi ba van benne diplom cia, a konkurencia nem igaz n akar velnk sz”vets‚gre l‚pni, inform ci˘t cser‚lni  mindenki olyan kis mag nak val˘. B r az is lehet, hogy csak ‚n voltam b‚na, ‚s sem a hely, sem az id“ nem volt megfelel“. Err“l b”vebben a diplom cia r‚szn‚l!) Kiv laszthatjuk kedvenc szĄnnket, azt n katt a Begin-re! A megjelen“ k‚perny“n felv zolj k m‚gis mit keresnk mi itt, aki akarja elolvashatja (ha m‚g nem vil gos). S meg‚rkeznk... Az univerzum (Galactic Display) Miel“tt elfelejten‚m: mindenr“l kaphatunk segĄts‚get ha a SHIFT-et nyomvatartva b”knk a k‚rd‚ses helyre. Ezen a k‚perny“n a galaktika 3D-s k‚p‚t l thatjuk, a mondjuk a k‚p 2/3 r‚sz‚t elfoglalva. Marad‚k 1/3 r‚szt nevezzk mondjuk vez‚rl“ panelnek. A vez‚rl“ panel legtetej‚n szĄnnknek megfelel“ b”h”m sz mokat l tunk  ez az eltelt napok sz m t jelzi. Alatta a k‚t l‚ptet“ (ezeket a terleteket meg az egyszer–s‚g kedv‚‚rt gomboknak nevezem) gombot, az egyik egyes‚vel l‚pteti a napokat el“re, a m sik egy esem‚ny bek”vetkezt‚ig p”rgeti. Ezek alatt vannak az inform ci˘s gombok a bolyg˘inkr˘l (Planets), a haj˘inkr˘l (Ships), a kutat sainkr˘l (Research), haszn lhatjuk speci lis k‚pess‚geinket (Special Ability), kapcsolatba l‚phetnk az ismert fajokkal (Species). Ezek alatt vannak a 3D-s galaktikus t‚rk‚pet manipul l˘ gombok felforgathatjuk, nagyĄthatjuk  b r ink bb zoomol snek kellene nevezni, a kijel”lt objektumot k”z‚ppontba  llĄthatjuk. Be llĄthatjuk tov bb  a t‚rk‚p inform ci˘ tartalm t. Ezek: csillagfolyos˘k ki/be, terleti fennhat˘s g megjelenĄt‚se, haj˘k megjelenĄt‚se, rendszerek hovatartoz s nak jel”l‚se. P r mondat e sz‚p nagy t‚rk‚p haszn lat r˘l. K‚k szĄnnel jelzi a csillagfolyos˘kat (star line), pirossal a v”r”s kapcsolatokat (red link). Egy csillag k”rl annyi kl”nb”z“ szĄn– karika van ah ny n‚p ott ‚l. A z”ld kurzort egy csillag f”l‚ mozgatva a jobb als˘ sarokban kiĄrja annak nev‚t ‚s tĄpus t. Ha a csillagra (ami jelen esetnkben az a csillag legyen ahol a jelnk van!) kattintunk bejutunk a k”vetkez“ fejezetbe... A csillagrendszer (System Display) A k‚perny“ a galaktikushoz hasonl˘an k‚t r‚szre van osztva, a 3D-s k‚pet ugyanŁgy manipul lhatjuk mint az el“bb (plusz feltehetnk egy sĄk r csot ‚s a r csra mutat˘ pozĄcion l˘ vonalakat). A vez‚rl“ panel tetej‚n, a rendszer nev‚t, csillag tĄpus t olvashatjuk, majd a haj˘ mozgat˘ gombokat k”vetik a saj t/nem saj t objektumokat list z˘ gombok. A legvesz‚lyesebb a vez‚rl“ panel legalj n balra tal lhat˘ ABANDON gomb, ezzel minden eddigi t‚nyked‚snket t”nkretehetnk illetve elpucolhatunk. A 3D-s k‚perny“n a rendszerben l‚v“ csillag k”rl l thatjuk, a bolyg˘kat, a csillagfolyos˘k kapuit (k‚k g”mb), a v”r”s kapcsolatokat (‚rtelemszer–en v”r”s g”mb), s az arra j r˘ haj˘kat (majd valamikor k‚s“bb). Egy‚bk‚nt ‚rdemes addig pr˘b lkozni, amĄg olyan naprendszert nem kapunk, ahol legal bb n‚gy-”t nagy bolyg˘ van, ‚s az egyik k”zlk barn sz”ldes, szĄnes p”tty”kkel! Ez tov bbi helyzetnkre nagyon pozitĄvan fog hatni, ‚rdemes teh t m r j˘l indulni! Mazochist k kezdhetnek persze kis p”tt”m, kop r bolyg˘val is, azt n majd ne csod lkozzanak! Nyomjuk meg a saj t objektumainkat list z˘ gombot, ekkor megjelenik a bolyg˘nk k‚pe, ezt jel”ljk be, Ągy a t‚rk‚pen a g‚p bekeretezi a bolyg˘t  megtudjuk melyik is az (mindent Ągy fog bekeretezni). Egy kattint s a feh‚r keretes bogy˘ra ‚s m ris bel‚ptnk a bolyg˘ra. A bolyg˘ (Planet Display) Nos, ezen a k‚perny“n kiss‚ v ltozott a forma, itt a vez‚rl“ panel fent van. Ami balr˘l jobbra haladva: kutat s, ipar, szaporulat, lakhat˘s g, project. Lent a marad‚k k‚perny“t bet”ltve a bolyg˘ k‚pe tekinthet“ meg (m r ha j˘ nagy a bolyg˘nk). Rajta azok a kis n‚gyzetek azok, ahov  ‚pĄtkezhetnk majd. Ez‚rt kell nagy-nagy-b”h”mnagy bolyg˘! A kicsi bolyg˘n alig van hely. vakodjunk tov bb  a feh‚r holdszer–, becsap˘d si kr terekkel tarkĄtott bolyg˘kt˘l mert ezeken kis fekete kock k vannak ‚s a t”bbs‚g sz m ra lakhatatlanok! ™rvendezznk a szĄnes kis kock knak, mert a k‚ken jobban prosper l a kutat s, a piroson az ipar, a z”lden Łgy minden (csak nem annyira sp‚cin kihegyezve), arra mondjuk tegyk a kajatermeszt‚st. Van m‚g feh‚r szĄn– is, ez a norm l hely. A bolyg˘ mellett van m‚g tĄz orbit lis p lya terlet, ide kerlnek majd a v‚delmi rendszerek, ‚s a haj˘gy r. Az ‚pĄtkez‚shez kezdve, kattintsunk a project-re. Megjelenik az ‚pĄthet“ cuccok list ja (ne felejtsk el: SHIFT+bal katt a help!), ami most a kezd‚skor a k”vetkez“ket tartalmazza: Factory (gy r): Kihat az eg‚sz termel‚sre, ha sok gy runk van, a projectek hamarabb elk‚szlnek. Fejlettebb verzi˘ja a Industrial Megafacility. Agriplot (kajatermeszt‚s): A szaporod s m‚rt‚k‚re hat ki, ha nincs kaja, nincs szaporod s. Egy‚bk‚nt ezt a fenti n”v‚nyke jelzi, ha van rajta egy-k‚t bimb˘, vagy h rom nagyobb lev‚l, akkor j˘! (5-10/day /kattintsunk a fenti n”v‚nyre/) Fejlettebb verzi˘ja az Artifical Hydroponifer. Laboratory (laborat˘rium /nem t‚vesztend“ ”ssze az orat˘riummal/): itt lehet kutatni. Helyette k‚s“bb Research Campus aj nlhat˘. Outpost (lakhely b“vĄt“): eggyel n”veli a lakhelyek sz m t, ‚s nem ig‚nyel karbantart˘ emberk‚t. Transport tube (k”zleked‚s): a fekete kock kra ‚pĄthet“ ez, ha el akarjuk ‚rni, mondjuk a t volban l‚v“ piros mez“t, vagy m r csak fekete hely van szabadon. A vez‚rl“ panelen nyomon k”vethetjk a kutat s, az ipar, a n‚pess‚g szaporod s kapacit s nak szintj‚t (a k‚pek folyamatosan v ltoznak). Minden ‚pletnket egy emberk‚nk tart fenn/dolgozik benne, kiv‚ve egy-kett“t (mint a Transport Tube, vagy a Outpost) A kezd‚skor megl‚v“ ”t ‚pletfajta jelent“sen b“vl majd, kutat saink sor n Łj ‚s Łj ‚pleteket fedeznk majd fel. Egyesek Łj funkci˘val rendelkeznek, m sok a megl‚v“ket v ltj k fel nagyobb kapacit sŁra. Kezd‚sk‚nt teh t ‚pĄtsnk egy gy rat, l‚pegessnk ki a k‚perny“kr“l az univerzumig a tutori lban l tott kil‚p‚si m˘don (b rmely sarokba hŁzva a kurzort, az az EXIT feliratra v lt). A b“szen nyomkod˘k l‚pjenek vissza valahol az elej‚n ismertetett "Return to current game" menponttal. P”rgessk egy ideig a napokat a dupla nyĄllal, ‚s ha k‚sz a gy r, akkor v lasszuk a "Go to system" pontot. Most ‚pĄtsnk n”v‚nyd‚t, ha k‚sz, megint gy rat. A n”v‚nyd‚kb“l annyit telepĄtsnk, hogy meg legyen az 5-10 pont. pĄtsnk laborat˘riumokat, kezdjnk el kutatni, fejlesszk ki az –rhaj˘k z shoz szks‚ges dolgokat (el“sz”r teh t nem tudunk –rhaj˘k zni  nagyon helyes!), amĄg kutatunk ‚pĄtsnk tov bbi gy rakat, hogy ne sz z napig tartson egy nagyobb haj˘ meg‚pĄt‚se. A haj˘ ‚pĄt‚s‚hez mind a h rom sz lon kezdjnk el kutatni. Amikor v‚gre haj˘t ‚pĄthetnk, ‚rtesĄt r˘la a program. HŁzzunk fel esetleg m‚g p r gy rat (10 napn l ne legyen t”bb mire elk‚szl), ha van m‚g egy-k‚t piros kocka a k”zelben, akkor arra is! Mindezek ut n ‚pĄtsk meg a haj˘gy rat (Shipyard), ‚s gy rtsunk egy haj˘t a k”vetkez“k‚ppen: A projectben v lasszuk a haj˘ k‚p‚t, tegyk az orbit lis p ly ra, ‚s m ris a Łj k‚perny“ t rul csod lkoz˘ szemeink el‚. Haj˘gy rt s (Ship Design Screen) A k‚perny“n haj˘nk sz‚ps‚ges illetve rusnya, (att˘l fgg“en ki milyen fajt v lasztott, illetve milyen az Ązl‚se) a k‚pe mellett res kis kock k helyezkednek el nem tŁl s–r–n. Ide, ezekre a kock kra lehet mindenf‚le ketyer‚t r tenni, hogy a haj˘nk m–k”dj”n. A bal fels“ sarokban vannak a gombok, a megszokott szĄnvonalŁ list kat nyŁjtj k (a help itt is m–k”dik). Sorban: fegyverek, haj˘ m‚rete, pajzs. Alattuk: motor, radar, energia, sp‚ci cuccok. Jelen esetnkben, mivel ez az els“ haj˘nk, koloniz lni fogunk. pĄthetnk kis haj˘t is, ha csak h rom lakhat˘ bolyg˘ van m‚g resen a naprendszernkben, de ‚pĄthetnk nagyobbat is. Mindenk‚ppen nagyobbat ‚pĄtsnk, ha m r felfedeztk, ‚s a sp‚ci cuccok k”z”tt van a "Star Line Drive"! E drive mell‚ tegynk r  m‚g egy motort, egy-k‚t gener tort, ‚s a t”bbi legyen koloniz l˘ egys‚g. Egy koloniz l˘ egys‚get ugyanis csak egyszer haszn lhatunk fel. A fegyvereket jelen esetben hagyjuk a csud ba, m‚g hostile k”rnyezetben sem k”tnek bel‚nk az elej‚n. Ha minden rendben, k‚szen vagyunk: EXIT. Haj˘ neve, azt n p”r”gjenek a napok! Ha a haj˘ k‚sz (ugye hamarabb k‚szen volt mint 50 nap?) akkor b”kjnk r , ‚s hagyjuk el a bolyg˘ orbit lis p ly j t. (Leave orbit) A csillagrendszernkbe kerltnk. Jel”ljk ki a haj˘t (feh‚r keret) ‚s b”kjnk a koloniz land˘ bolyg˘ra (ekkor a kurzor ‚rdekes, valamif‚le kereszt alakot vesz fel). A haj˘ lassan araszolva elindul a c‚l fel‚, megynk ameddig a motor bĄrja. Ha m‚g nem ‚rtk el a c‚lt, akkor a vez‚rl“panelen fent l‚v“ haj˘ir nyĄt˘ gombokkal kell manipul lni. Az els“ ugye a passz, nem ez kell. A m sodik az el“bbi mozg s 1x ism‚tl‚se, az utols˘ pedig a mozg s automatiz l sa. Teh t az utols˘ kett“ k”zl nyomjuk meg valamelyiket. (A mozg s a csillagrendszerekben k”r”kre van osztva, a csat ban is ez lesz! Egyszer mi l”vnk, azt n “ is l“, vagy mozgunk. B rmit csin lunk az egy k”rnek sz mit. E kis kit‚r“ ut n t‚rjnk vissza a koloniz l shoz!) Sikerlt, elm sztunk a c‚lbolyg˘ra, ‚s az hamm, megevett bennnket. Kattintsunk mi is a bolyg˘ra! L m megkerlt a kis dr ga! Katt a haj˘ra ‚s "Colonize planet". A f“  llom s lehet“leg olyan helyre tegyk ami k”rl, a n‚gy oldal n valamilyen szĄnes kocka van. A f“ ‚pletet feket‚re is tehetjk. pĄtsnk gy rat, (majd n”v‚nyd‚t, majd megint gy rat stb.) hagyjuk el haj˘nkkal az orbit lis p ly t, menjnk a k”vetkez“ bolyg˘hoz  amĄg az energi nkb˘l kitart (s rga hord˘csk k a k‚k oszlop mellett). Ha net n kimerlt az energiak‚szletnk, l‚pjnk egy nappal tov bb, ‚s folytassuk ott, ahol abbahagytuk. Ha csillagfolyos˘ hajt˘m– (tov bbiakban csillaghajt˘m–) is van a haj˘nkon v lasszuk ki az egyik szimpatikus k‚k g”mb”t ‚s menjnk bele! T”bb napos utaz s ut n, (a galaktikus t‚rk‚pen l tsz˘dik is a haj˘k nk) Łj rendszerbe ‚rkeznk, ahol szerencs‚s esetben Łjabb b”h”nye bolyg˘k v rnak csak arra, hogy mi birtokba vegyk “ket. A koloniz l sban hajtson mindenkit az a tudat is, hogy a haszn lhat˘ haj˘k sz ma v‚ges, igen er“sen fgg a befoly sunk al  tartoz˘ rendszerek sz m t˘l. (Az elej‚n mintha 3 haj˘nk lehetne, de k‚s“bb eg‚sz biztos, hogy rendszereink+1 lehet a haj˘k sz ma) Koloniz l sunk nyom n a Galactic display  Planets (Bolyg˘k) menpont alatt megtekinthetjk bolyg˘inkat. Nagyon j˘l haszn lhat˘ nagyon sz‚pen kiugrik hol van valami gond, hol nem csin lnak semmit, hol ‚pĄthetnk haj˘t, hol pusztult ki a n”v‚nyke, vagy ‚ppen hol van szabad emberk‚nk. Visszal‚pve megn‚zhetjk a haj˘ink list j t a Galactic display  Ships (Haj˘k) menpontban. Itt a haj˘ra jobb clickkel megn‚zhetjk a belsej‚t, ballal, ha nem valamelyik folyos˘n k”zlekedik, akkor a tart˘zkod si hely‚re (valamelyik rendszerbe) ugrunk. A haj˘kat k”veti a Galactic Display  Research (Kutat s) menpont. Itt a megszokott harmadolt feloszt s fogad minket, ha kutatnak valamit akkor megtudhatjuk mennyi id“ kell m‚g a befejez‚sig, megszeml‚lhetjk a kutat s k‚zzel foghat˘ eredm‚nyeit (Łj szerkenty–k, ‚pletek stb.) A kutat s h tralev“ idej‚t a bolyg˘ k‚perny“j‚n (Planet display) a kutat sra b”kve is megtudhatjuk. Terjeszked‚snk folyam n el“bb-ut˘bb a konkurenci ba botlunk, Łj fajokkal vehetjk fel a kapcsolatot. Az ismert n‚ps‚gekkel a Galactic Display  Species (Fajok) alatt kommunik lhatunk. A nevk mellett l that˘ a szĄnk, hogy h borŁban, vagy sz”vets‚gben  llunk velk (b r bevallom, nekem m‚g senkivel sem sikerlt sz”vets‚get k”tn”m). A faj sor ra kattintva tudunk sz˘t v ltani: kldhetnk hadzenetet, b r ezt m‚g visszavonhatjuk; k”thetnk sz”vets‚get m sok ellen, kicser‚lhetjk csillagt‚rk‚peinket, inform ci˘kat cser‚lhetnk csillagrendszerekr“l, kutat si eredm‚nyeinket is kiadhatjuk (szint‚n csere). Meg kell mondanom, szerintem  mint m r emlĄtettem  a program egyik leggyeng‚bb pontja ez, mert nagyon kis impotens banda a konkurencia. Velem nem voltak hajland˘k sem sz”vets‚get k”tni: "Mi b‚keszeret“k vagyunk, kl”nben is jaj-jaj szeg‚ny bar taink, meg nem t madn nk “ket" nyavajg st adt k el“. Peaceful k”rnyezetben k‚ptelenek voltak egy ltal n egym ssal h borŁzni. Amikor azonban nagy voltam ‚s er“s, egym s ut n t madtak r m, k”z”lve: tŁl nagy vagyok, tŁl er“s vagyok, jaj-jaj, terjeszkedik segĄts‚g! stb. Be kell valljam, el“tte azonban ‚n voltam az, aki mindenf‚le k”zeled‚sk el“l mereven elz rk˘zott, semmi csere-bere. Hogyne  gondoltam  nem “rltem meg! Lehet, hogy megs‚rt“dtek szeg‚nyk‚k. No nem baj, pr˘b ljuk meg Łjra: nagy b“szen Łjra kezdtem, hostile k”rnyezet, piriny˘ univerzum  hogy hamar legyen nagy nyomorg s. N‚mi fejl“d‚s ut n mindenkinek hadzenetet kldtem, 100 napon bell mindenki visszaj”tt, hogy k”ssnk b‚k‚t! H t j˘, legyen! Esetleg hagyni kell “ket jobban felfejl“dni? No mindegy. ™sszefoglalva, annyit tudok a diplom ci r˘l mondani: vagy nagyon komplex  ez akkor nagyszer– (csak ‚n nem tudtam m‚g felfogni), vagy  s ett“l f‚lek ink bb  kicsit elhanyagolt k a szerz“k. EmlĄt‚st kell m‚g tegyek a speci lis tud sunk alkalmaz s r˘l, ez a Galactic Display  Special Ability gomb megnyom s val tehetjk meg, ha van r  el‚g "energi nk" (itt is sz˘l a program, ha haszn lhatjuk). Vagy egy ltal n nem tehetnk semmit, mert a specialit sunk m s jelleg–: mondjuk jobb hat sfokkal kutatunk, vagy mint p‚ld nkban a Minions-okn l, “k az inv zi˘ mesterei. Azt hiszem kezd‚sk‚nt ennyi el‚g is lesz. A koloniz l st kimerĄtettk, mindenki sz‚pen fejleszti a plan‚t it, nem feledkezik el a szaporulatr˘l, a kutat sr˘l. Aprop˘ kutat s! Mindenki kutasson azt, ami neki szimpatikus, a kutat si eredm‚nyek egym sb˘l k”vetkeznek, egy-k‚t kev‚sb‚ fontosnak v‚lt felfedez‚s alapja lehet b rmely nagy  tt”r‚snek. (megsŁgom, lesznek nagy  tt”r‚sek: b”h”m haj˘ka, szuper fegyverek, egy j˘ kis csodafegyver /mintha anyag-antianyag elvre ‚plne/ sp‚ci cuccok haj˘kra, ‚pletek bolyg˘kra, v‚delmi rendszerek, sz˘val sok-sok minden, teh t tess‚k kutatni! Tess‚k tŁlsz rnyalni az egyik bolyg˘m 161/day kutat si kapacit s t!) El“bb-ut˘bb azt n Łgy ‚rezzk szĄvesen bŁjn nk a hadvez‚r b“r‚be (mert er“sek vagyunk, vagy mert v‚dekezni k‚nyszerlnk). Err“l sz˘l a k”vetkez“ fejezet. Csat k (Battles) El“sz”r is, csat zni csak csatahaj˘kkal (esetleg inv zi˘haj˘kkal) ‚rdemes. Teh t haj˘kat kell ‚pĄtennk. N‚zzk meg a haj˘k list j t, h ny haj˘t ‚pĄthetnk m‚g? A felesleges haj˘kat semmisĄtsk meg, vagy dokkoljuk be, (Orbital Docks) ‚s alakĄtsuk  t (orbit lis p ly n l‚v“ haj˘n klikk, majd "refit"). A haj˘m‚reteken a "refit" nem sokat segĄt, a kis haj˘kat ink bb dobjuk ki (Abandon  system display)! Ha mindezzel megvoln nk gy rtsunk Łj haj˘t  lehet“s‚g szerint min‚l nagyobbat!  de r”vid id“ alatt! (30-40 nap) Ugr s teh t a haj˘gy rt˘ k‚perny“re (Ship Design Display). A fegyverek k”zl azokat prefer ljuk, amelyek nagy hat˘t vols guak. A legt”bb fegyverrel csak 3x lehet l“ni egy k”r alatt (a csat k k”r”kre vannak osztva, mozg s, l”v‚s egy fordul˘nak felel meg  l sd m‚g a Haj˘gy rt s fejezetet), de van olyan amivel csak 1x (A k‚t sp‚ci fegyver amit ‚n a csat khoz haszn lok: Plasmatron 1x, Hypersphere Driver 3x). Van olyan fegyver is amihez energia sem kell, csak r”vid a hat˘t vols ga  nem  rulom el a nev‚t mert csak lel“n‚m vele a j t‚kot, egy‚bk‚nt is benne van a helpben. Sajnos a help a mindenf‚le Łgymond tudom nyos ismertet‚s mellett arra m r nem szoritkozik, hogy h nyszor haszn lhat˘ a cucc egy egys‚g alatt  ezt tapasztalja ki mindenki saj t maga! A fegyverek haszn lata nagyon egyszer–. Adva van a system display. Kijel”ljk az ir nyĄtani kiv nt haj˘t, ekkor a vez‚rl“panalen megjelenik a haj˘nk k‚pe alatta a fegyvereket, pajzsokat, ‚s a k‚t egy‚b cuccot jelk‚pez“  bra. A fegyverekre kattintva (tov bbiakban ez lesz aktĄv  teh t ha  tv ltunk egy m sik haj˘ra akkor az is a fegyverlist t mutatja), megjelenik a fegyverlista. Kijel”ljk, amelyiket haszn lni akarjuk, a c‚lkeresztes kurzorral r mutatunk amire l“ni akarunk, ‚s k‚jes mosollyal l”vnk. Ha a c‚lpont nagyon k”zel  ll hozz nk, vagy egy m sik haj˘nkhoz, jel”ljk ki valamelyiket, jobb eg‚rkattint ssal pozĄcion juk k”z‚pre, zoomoljunk r , esetleg forgassuk el a k‚pet, hogy biztons ggal tudjuk bec‚lozni a szerencs‚tlen idegent. Ezzel szemben, ha messze van, haszn ljuk a r csot ‚s a pozĄcion l˘ vonalakat a megk”zeleĄt‚s‚hez. A pajzsok olyanok, hogy min‚l t”bb van a haj˘n, ann l jobb (persze csak az ‚sszer–s‚g hat r ig). Nagyon fontos, hogy a pajzsokat BE KELL KAPCSOLNI! Hogy m‚gis hogyan? A system display-en j rva jel”ld ki a haj˘t (feh‚r keret), a haj˘ alatt l‚v“ nyom˘gombok k”zl v laszd a pajzsot jelk‚pez“ k‚k g”mb”t. Klikk, majd klikk a pajzsokra (sz‚p k‚k keretet kapnak). Mivel a pajzsok energi val m–k”dnek, bekapcsolt  llapotban k”r”nk‚nt zab lva az energi t, ‚rdemes n‚ha kikapcsolni “ket. gy nem fordul veled el“ az, ami velem: a kis, 10 haj˘b˘l  ll˘ flott m fel‚nek elfogyott az energi ja, mĄg a flotta m sik fele bel‚pett a csillagfoly˘s˘ba. Vagy: egy bolyg˘ t mad sakor a 10 haj˘b˘l 2-3 l”v”ld”z”tt, a t”bbi egyszer–en lemerlt. Kikapcsolni ebben az esetben a pajzsokat nem lehetett mert az ellenf‚l vissza is l“tt, ‚s nem lehetett tudni ki lesz ‚ppen a soros  ldozat. Konzekvenciak‚nt levonhat˘: nem kell ekkora hadiflott val barangolni. A fenti okokb˘l egy‚bk‚nt sz‚t is szakadozott a flott m, a fele mindig valahol elmaradt. A k”vetkez“ terĄt‚kre kerl“ alkatr‚sz a motor. Motorb˘l is t”bbet lehet feltenni, Ągy hosszabb utat lehet megtenni egy k”r alatt, persze t”bb energia felhaszn l s val. Nem a motorokn l tal ljuk, de fontos megemlĄteni a csillaghajt˘m–veket (Star Line Drive), ezek n‚lkl nem tudunk csillagfolyos˘kon (star line) k”zlekedni, de a v”r”s kapcsolatokon (red link) keresztl sem. Ezekre is ‚rv‚nyes a t”bb/jobb  gyorsabb szab ly. Energia fogyaszt sukb˘l semmit sem ‚rz‚kelnk, mivel a rendszerek k”z”tt mozgatj k az –rhaj˘t, ‚s ez napokat vesz ig‚nybe. (Teh t, ha valaki m‚g mindig nem ‚rten‚: 1 napban, t”bb k”r van  ha a csillagrendszerben gyk”dnk. Egy k”rben csak egyvalamit csin lhatunk: mozoghatunk, vagy l“hetnk. Mindezt addig tehetjk, mĄg van energi nk. Ha az energi nkb˘l kifogytunk, s m r p˘tolni sem tudjuk/nem akarjuk, akkor m r csak a napl‚ptet‚s segĄt. ™sszefoglalva: minden napra az adott, haj˘nk  ltal el“ llĄtott enrgi t haszn lhatjuk.) Nekem a csillaghajt˘m–veket is volt szerencs‚m t”bbsz”r elfelejteni be‚pĄteni, ‚s mivel szeretek automat n k”zlekedni a csillagkapukhoz, a szerencs‚tlen motor azon gy”tr“d”tt amĄg tartott az energia, hogy a haj˘t bevigye a star line-ba. Enn‚l m r csak az a hŁz som volt szebb, amikor elfelejtettem gener tort tenni a haj˘ra, ‚s az –rhaj˘m od ig jutott, hogy elhagyta az orbit lis p ly t. Azt n egy tapodtat sem mozdult semerre szeg‚nyke, maradt az ABANDON gomb. A gener torok teh t nagyon fontosak, a haj˘ szempontj b˘l. N‚lklk nem m–k”dnek a motorok, pajzsok, fegyverek (egy kiv‚tel‚vel), de m‚g a sp‚ci cuccok legjava sem. Mivel a pajzsok ‚s a fegyverek zab lj k az energi t, tegynk annyi gener tort a haj˘ra amennyit csak lehet. Ha a hord˘csk k el‚rt‚k a maximumot, esetleg m‚g egyet oda lehet tenni a biztons g kedv‚‚rt, ha gondoljuk, de igaz b˘l nem szks‚ges. A marad‚k helyre passzĄrozzuk be a legjobb radart, ez nem fogyaszt energi t. Ha radar m r nem f‚r el, az sem olyan nagy baj, hiszen a t”bbi haj˘r˘l csak annyi inform ci˘t ad, hogy: mekkora a t–zereje (narancs csillag), milyen a motor teljesĄtm‚nye (z”ld amorf forma), pajzsok (k‚k g”mb), radar (szĄnes vonalak), gener torok (s rga hord˘csk k) ereje, a haj˘ energiaszintje (s rga oszlop, a k‚k mellett) A k‚k arr˘l tud˘sĄt, mikor fog a delikvens elpukkanni. (egy‚bk‚nt ezek a jel”l‚sek a mi haj˘inkra is haszn latosak) gy v‚gign‚zve a list t, kell az‚rt a radar is. Ha m‚g t”bbet meg akarunk tudni a sp‚ci cuccok k”z”tt kell turk lnunk: X-ray ak rmi, ami a haj˘n l‚v“ cuccokat is megmutatja. V‚gezetl eljutottunk a sp‚ci cuccokhoz. El‚g sok van bel“lk, nem sorolom el “ket, mert n‚melyikhez komoly kutat sokat kell v‚gezni. Itt vannak olyan alkatr‚szek amelyek egyszer haszn latisak, ezekb“l ‚rtelemszer–en t”bb kell (de ezt a help is megemlĄti). Teh t kutassunk, kutassunk  akkor minden megtudunk! A sp‚ci cuccokat ugyanŁgy haszn ljuk mint a fegyvereket. Azt hiszem ezzel kives‚ztk a csatahaj˘ ‚pĄt‚s‚t, sz˘ volt a k”r”kre bontott csat kr˘l  amelyben haj˘k, haj˘k ellen kzdenek. P r gondolat az‚rt m‚g a csat kr˘l. Nem sz˘ltam a bolyg˘kr˘l, a bolyg˘k v‚delmi rendszer‚r“l. A bolyg˘k v‚delmi rendszere  llhat pajzsb˘l ‚s csap sm‚r“ fegyverb“l. A v‚dekez‚sr“l azt tudom mondani, a legjobb ha az ellens‚g meg sem tudja k”zelĄteni a bolyg˘nkat, mert ha egyszer orbit lis p ly ra  llt,  ltal ban l“ttek a bolyg˘nknak. B r vannak f”ldi v‚delmi rendszerek, ha az ellenf‚l el‚g Invasion Modul-lal j”n, nem  llĄtja meg (maximum a t mad˘ t”bb invasion modul-t veszĄt). Ha mi t madunk bolyg˘t, l“jk sz‚t a pajzs t (ha van pajzs, nem tudunk orbit lis p ly ra  llni),  lljunk orbit lis p ly ra ‚s v lasszuk az "Invasion"-t (ha m‚g mindig a Minions-okkal j tszunk, akkor  ltal ban egy inv zi˘s modul el‚g, ha m s fajjal vagyunk el“fordulhat, hogy nem sikerl) Ezek ut n pr˘b ljuk meg az elfoglalt bolyg˘t is sz junk Ąze szerint fejleszteni, a felesleges ‚pleteket bontsuk le. Ennyit tal n az Ascendancy-r“l, az els“ benyom saim nagyon kellemesk voltak r˘la. Van egy-k‚t bosszant˘ hib ja, ami egyben el“ny is lehet. Ami viszont t‚nyleg kellemetlen, a v‚g‚re kicsit ny”gvenyel“s lett. Ha v‚ge a kutat soknak, marad a t”bbiek ellen folytatott h borŁ, de mire a flotta, vagy az ut np˘tl s valahova oda‚r... Elveszik a lendlet, a lelkesed‚s, a motiv ci˘ Łtk”zben, ‚s marad az ”aa... ™sszegezve: nem rossz program, de lehetett volna m‚g rajta n‚mit csiszolni. Tov bbra is v rjuk h t a Master of Antares-t ‚s amĄg v rakozunk j tsszunk az Ascendancy-val! Ehhez nyŁjtunk m‚g itt a v‚g‚n egy nagy csokor tippet... - A star line-oknak megvan az a haszna, hogy mindenki csak ezeken k”zlekedhet, ez ltal kialakĄthatunk strat‚giai fontoss gŁ pontokat melyet ellen“rz‚snk alatt tartva ‚s mindenkit“l megv‚dve, biztons gban tudhatjuk a h torsz got. - A motorokhoz hasonl˘an nagyobb sebess‚get ‚rhetnk el a csillagfolyos˘kban, ha t”bb csillaghajt˘m–vet tesznk a haj˘nkra. - Ne felejtsk el egy k”rben csak egy haj˘nk tehet valamit, hi ba van ott m‚g rajta kĄvl hŁsz. B r lehet, hogy ez Ągy nem igaz, mert a programnak p rszor sikerlt t”bb haj˘t is mozgatnia, mĄg nekem csak egyet. s az eg‚sz Net-en nem tal ltunk senkit, aki k‚pes lett volna t”bbre. Feltehet“en itt a program kicsit megsegĄti mag t... - A bolyg˘kon szakosodjunk valamire, kutat s, ipar, ne szakadjunk hŁsz fel‚! Kiv‚telt tal n csak a nagy v”r”sesbarna, oldal p”tty”s bolyg˘k k‚peznek  ezeken semmi m s nincs csak z”ld, k‚k, piros terlet! rdemes ezekre r hajtani, m sokt˘l is elszedni. - Teljesen felesleges Outpost-okat ‚pĄteni, gazd lkodjunk eleinte annyi emberrel, amennyi a kezdeti f‚r“hely. K‚s“bb  nem is olyan sok ra  lesznek praktik k a b“vĄt‚sre. - Ha valamelyik t volabbi szĄnes kock t kĄv nn nk meg, ‚s m r nincs sok szabad embernk, ‚pĄtsnk addig Transport tube-okat a feh‚r kock kra is. A Transport tube-k ugyanis p r nap alatt k‚szen vannak. Halad˘knak: - Metroplex helyett ‚pĄtsnk ink bb Habitat-ot, sokkal hasznosabb a kutat s ‚s az ipar sz m ra. - Kutat˘ bolyg˘inkra tegynk Internetet, a vegyesekre Logic Factory-t is. - Azok az ‚pletek, amik t”bb mindent is nyŁjtanak, a sokat markol, keveset fog elv alapj n m–k”dnek. Meglehet“sen k”z‚pszer– a m–k”d‚sk minden t‚ren. - Fontos bolyg˘inkat v‚djk pajzsokkal ‚s csap sm‚r“ eszk”z”kkkel - Frissen koloniz lt bolyg˘ra el“sz“r a gyeng‚bb teljesĄtm‚ny– cuccokat tegyk, mert a fejlettek elk‚szĄt‚se iszonyŁ sok ig tart. - A r‚g‚szked‚s nagyon fontos, sokat segĄt a kutat sokban - Ha egy bolyg˘nkat elfoglalt k, nem olyan nagy baj, menjnk oda mi is egy inv zi˘s haj˘val, ‚s foglaljuk vissza. R”vid id“ alatt ugyanis nem k‚pes megfelel“ v‚delmet a bolyg˘ra tenni, az inv zi˘ sor n elpusztultak helyett. (az inv zi˘ sor n az ”sszes v‚delmi rendszer elpusztul) - Kiv l˘an hasznosĄthat˘ az inv zi˘ Łgy is, ha az ellenf‚l koloniz l˘ haj˘j t k”vetjk, mondjuk 100-150 nap mŁlva. Ekkorra az ellenf‚l megtette a bolyg˘n a kezd“ l‚p‚seket, de v‚delmet m‚g nem ‚pĄtett ki. gy ak r egy fegyvertelen inv zi˘s haj˘val is megszerezhetjk magunknak bolyg˘it, ‚s a kezdeti l‚p‚sekkel sem kell vackol˘dnunk. - A program lehet“s‚get ad arra is, hogy egy bolyg˘t automatikusan a g‚p menedzseljen, b r ink bb f‚lre menedzseli. n az elej‚n azt hittem, k‚ptelen leszek 50 bolyg˘t k‚zben tartani, de nem Ągy t”rt‚nt. Megfelel“ szisztematikus fejleszt‚ssel ak r 100 bolyg˘ is k‚zben tarthat˘. (A dem˘ban ez nincs benne!) - A haj˘kb˘l mindig a legnagyobbat ‚pĄtsnk, mert kev‚s a rendelkez‚snkre  ll˘ haj˘ keretsz m. A legnagyobb haj˘ meg‚pĄt‚se sem tarthat 30 napn l tov bb. Ha tov bb tart, ‚pĄtsnk m‚g t”bb gy rat. Az er“m– nem mindig v ltja be a hozz  f–z”tt rem‚nyeket, n‚zzk meg a pontsz mok alakul s t! - A haj˘fegyvereket tapasztaljuk ki, melyikkel h nyszor lehet l“ni. Ha m ssal nem, oper ljunk a ment‚s-visszament‚ssel ilyenkor. - A legvacakabb pajzsot fel se tegyk a haj˘ra, szinte semmi ellen nem v‚d. A j˘l v‚dett g‚p legal bb k‚t k‚k g”mbbel rendelkezik. - A csat kban haszn ljuk ki a sp‚ci cuccokat. Ne felejtsk el, hogy sokuk csak egyszer haszn latos. - Ha ellens‚ges haj˘val egy rendszerben vagyunk, a program megk‚rdezi, tov bb l‚pjen-e a nap. El“fordulhat, hogy k”zli a haj˘nk elveszett a csat ban, ilyenkor azt n n‚zhetnk! Ez  ltal ban akkor fordul el“, ha azon a napon nem csin ltunk semmit a n‚hai haj˘nkkal, nem volt a pajzsa bekapcsolva, de az ellenf‚l b“velkedett energi ban. - Soha ne csin ljunk egyszerre t”bb projectet! A "refit"-hez nem kell szabad emberke, de azt is projectnek veszi. Ha ne adj' isten egyszerre k‚t haj˘t akartunk  tkalap lni, az egyiknek hipp-hopp bŁcsŁt mondhatunk! J˘ koloniz l st mindenkinek!