—gy 50 ‚ve t”rt‚nhetett, valahol az USA-ban. A r di˘b˘l Glenn Miller-zene  radt, az utc kon vid m emberek s‚t ltak ‚s ‚rtetlenl szeml‚lt‚k az az Łjs gok ijeszt“ hĄreit, amelyek az Eur˘p ban zajl˘ h borŁr˘l sz˘ltak. Egy ilyen Łjs gosb˘d‚hoz l‚pett oda egy eleg ns tweed-”lt”nyt ‚s szalmakalapot visel“ fiatalember, ‚s egy szĄnes fzetk‚re mutatva a k”vetkez“ k‚rd‚st int‚zte az Łjs goshoz ( nyelvi akad lyok elkerl‚se c‚lj b˘l a besz‚lget‚st szinkroniz ljuk): "Ne haragudjon m r, de mi az ”rd”g az ott?!". Az Łjs gos megt”r”lte az orr t (az elmŁlt h‚ten egy kicsit megf zott), majd ek‚pp sz˘la: "H t az ottan egy k‚preg‚ny v˘na...". A fiatalember elhŁzta az sz j t, de n‚mi apr˘p‚nzt kotort el“ a zseb‚b“l ‚s vett egyet a fzetb“l. Kiss‚ eltartotta mag t˘l, hogy alaposabban megvizsg lhassa szerzem‚ny‚t. A cĄmlapon ez  llt: BATMAN 1. sz m... A fenti kis eset ˘ta f‚l ‚vsz zad telt el ‚s a vil gban sok minden megv ltozott: Eur˘p ban nincs h borŁ, Glenn Miller is el‚g ritk n megy a r di˘ban (nem baj, van helyette Bros), s“t az Łjs gos is kigy˘gyult a n th j b˘l... A BATMAN-fzetek azonban nem v ltoztak: az˘ta is havonta megjelennek, s“t a fzetek mellett k‚thavonta k”nyvet, f‚l‚vente (f‚l)‚vk”nyvet kap a BATMAN-re szomjaz˘ k”z”n- s‚g. A sorsz moz sr˘l persze leszoktak a kiad˘k, ugyanis m r nehezen f‚rne el a borĄt˘n... BATMAN nem v ltozik, csak az id“k: a k‚pzeletbeli Gotham City nemeslelk– ‚s kem‚ny”kl– fekete lovagja, valamint Robin nevet visel“ elv laszthatatlan t rsa az eddig megjelent n r‚szben m r minden elk‚pzelhet“ (‚s elk‚pzelhetetlen) ellenf‚llel harcoltak : a jap n agresszorokt˘l kezdve, az arab terrorist kig ‚s a vil g–rb“l ‚rkezett gonosz idegen l‚nyekig. ™r”k”s ellenfelei k”z‚ tartozik k‚t meglep“ figura is: PENGUIN (k”v‚r, szivaroz˘ b csi, pizsamanadr gban, zak˘ban valamint eserny“vel) ‚s JOKER (sz‚lesmosolyŁ gyilkol˘g‚p). Eg‚szen 1989-ig Łgy t–nt, a k‚t legn‚pszer–bb k‚preg‚nyfigura, SUPERMAN ‚s BATMAN versenye d”ntetlen. Id‚n azonban megjelent a BATMAN-film a mozikban, amelyhez a rendez“knek a lehet“ legjobb szĄn‚szg rd t sikerlt ”sszeverbuv lni: a f‚rfi f“szerepet Michael Keaton, a n“it Kim Basinger j tsza, a filmbeli JOKER pedig Jack Nicholson. A film m r eddig is doll rmilli˘kat hozott a forgalmaz˘ konyh j ra, de m‚g ezt is tŁlsz rnyalja a nyom n kit”rt BATMAN-m nia (ha Łgy jobban tetszik: BATMANIA). BATMAN-jelv‚ny, BATMAN-p˘l˘, BATMAN-szappan, BATMAN-kan l, BATMAN-zokni, BATMAN-BATMAN... Beindult a showbusiness. A BATMAN-hiszt‚ria szerves r‚sz‚t k‚pezi az al bbiakban ismertet‚sre kerl“ k‚t j t‚k is. Az OCEAN m r foglalkozott a t‚m val anno 1986 t j‚k n: egy Head over Heels-f‚le 3D m szk l˘s programban dolgozt k fel a sorozat egy epiz˘dj t. Łgy l tszik, a k‚preg‚ny copyright-jogait birtokl˘ Titan Books c‚ggel m‚g mindig j˘ a kapcsolatuk, mert ism‚t megsz mĄt˘g‚pesĄtettek k‚t r‚szt: a Penguin a Bird in the Hand (Mad r a k‚zben) a Joker az A Fete worse than Dead (Egy f‚tis rosszabb, mint a hal l) cĄm– BATMAN-epiz˘don alapul. A j t‚kok k‚szĄt“i k‚t 21 ‚ves di k, Zach Townsend ‚s Andrew Sleigh kor bbi munk ik alapj n m r ismert tagjai a programoz˘t rsadalomnak: “k k‚szĄtett‚k a PLATOON ‚s a RENEGADE III. C-64 verzi˘j t is. A k‚t j t‚k egyszerre jelent meg, ‚s tulajdonk‚ppen ugyanaz a program, csak n‚h ny modul (a sprite-ok ‚s a j t‚kt‚r) cser‚l“d”tt ki benne. Mivel a kezel‚s megegyezik, csak a megold sokat t rgyaljuk kl”n. A grafikai kivitelez‚s meglehet“sen eredeti: ha egy ajt˘n  tjutva egy Łj helyszĄnre kerlnk, akkor a program egy Łj ablakot nyit a k‚perny“n, ‚s a cselekm‚ny ott folytat˘dik. Amig n ez az ablakoz si m˘dszer m r ismer“s a Workbench-b“l, de C-64-en m‚g Łjdons gk‚ppen hat. A t‚rbeli megval˘sĄt s a HEARTLAND-ban vagy TIR NA NOG-ban alkalmazott m˘dszer szerint t”rt‚nik, teh t nem perspektivikus, hanem val˘s. A j t‚kot PORT2-r“l ir nyĄthatjuk joystick-kel, illetve a '/',':','Z','X','SPACE' haszn lat val a billenty–zetr“l. Az egyes joystick-mozdulatokra f“h“snk a k”vetkez“k‚ppen viselkedik: 'jobbra': gyalogl s jobbra 'balra': gyalogl s balra 'fel': fordul s a tŁls˘ oldal fel‚, vagy m sz s fel 'le': fordul s az innens“ oldal fel‚, vagy m sz s le 'jobbra'/'balra'+'fel': felugr s a l‚tr ra 'jobbra'/'balra'+'le': leguggol s 'jobbra'/'balra'+'fel'+'t–z': rŁg s fejre 'jobbra'/'balra'+'le+'t–z': leggugol s ‚s rŁg s l bra 'jobbra'/'balra'+'t–z': ha m r haszn ltuk a Batarang-ot, akkor bumer ng eldob sa, ha nem, akkor t‚s fejre 'le'+'t–z': ha t rgy el“tt  llunk, akkor annak a felv‚tele, egy‚bk‚nt bel‚p‚s a parancsmenbe. Mindk‚t j t‚k c‚lja az, hogy a j t‚k szob iban sz‚tsz˘rt kl”nb”z“ t rgyakat (s rga kock k jelzik “ket) ”sszegy–jtve ‚s felhaszn lva (m r amelyiket lehet...) a j t‚kot 99%-ra teljesĄtsk. Ha egy t rgyat felvettnk, akkor a k‚perny“n megjelenik a NOW YOU HAVE felirat, valamint az im‚nt felvett t rgy k‚pe ‚s neve. ™sszesen 12 t rgy lehet n lunk egyszerre. Ezeknek a k‚p‚t a parancsmenben vizsg lhatjuk meg. A parancsmen ikonvez‚rl‚si m˘dszer alapj n dolgozik. Fels“ r‚sz‚n az eddig teljesĄtett sz zal‚kot l thatjuk. Alatta egy hangjegy tal lhat˘, amelynek v laszt s val kikapcsolhatjuk a j t‚kban a zen‚t. A k”vetkez“ sorban h rom kezet l thatunk: az els“vel az aktu lis t rgyat eldobhatjuk. Az aktu lis t rgy meghat roz sa egyszer–en Łgy t”rt‚nik, hogy r visszk az egeret (s“t, b“regeret) ‚s megnyomjuk a 't–z' gombot. Mindk‚t j t‚kban van n‚h ny haszontalan t rgy, illetve olyan, amit csak egyszer kell haszn lnunk. Ezeket alkalomadt n eldobhatjuk. Megjegyzend“, hogy egy szob ban csak maximum n‚gy t rgy lehet, teh t ha egyszerre enn‚l t”bbet akarunk eldobni, akkor egy m sik szob ban kell folytatnunk a szemetel‚st . A m sodik k‚zzel visszal‚phetnk a j t‚khoz. A harmadik k‚zzel az aktu lis t rgyat tudjuk haszn lni. Ha erre nem t”rt‚nik semmi, ‚s a parancsmenben maradunk, akkor a t rgy abszolŁt nem, vagy nem itt haszn lhat˘ fel. Ha a program visszat‚r a j t‚khoz, akkor BATMAN felhaszn lta a t rgyat : csak az a k‚rd‚s, hogy mire... A kezek alatt egy felismerhetetlen dolgot  br zol˘ ikon tal lhat˘. V laszt s val ŁjraindĄthatjuk a j t‚kot. A k‚perny“ alj n n‚gy grafikon l that˘, amelyek a f“h“snkre vonatkoz˘ inform ci˘kat jelzik. Az els“ mutatja az energi nkat, a m sodik az ‚leter“nket, a harmadik az  ll˘k‚pess‚gnket, a negyedik pedig fogalmunk sincs mit (tal n ”nbizalom). Mind a n‚gy tulajdons g folyamatosan cs”kken, akkor is, ha egy helyben  llunk vagy a menben vagyunk (nem besz‚lve az ellenfelek t mad sair˘l...). Ha valamelyik teljesen elfogyott, akkor a menben pittyeg“ hangjelz‚s is figyelmeztet bennnket. Amikor az ”sszes tulajdons g grafikonja null t mutat, a j t‚k v‚get ‚r ‚s a program k”zli velnk, hogy h ny sz zal‚kot sikerlt teljesĄtennk. Mind a n‚gy tulajdons g egytt n”velhet“ a n lunk l‚v“ ‚telek ‚s italok (k˘la, limon d‚, r‚pa stb.) haszn lat val , azaz elfogyaszt s val. Ennyi tal n el‚g is lesz a kezel‚sr“l, j”jjenek teh t a megold sok. Nem l‚p‚sr“l-l‚p‚sre receptet adunk, hanem az egyes t rgyak funkci˘j t ismertetjk. Az Łtvonal ‚s a sorrend megv laszt sa egy‚nileg t”rt‚nik, a mell‚kelt t‚rk‚pek haszn lat val val˘szĄn–leg m r nem fog nagy neh‚zs‚get okozni senkinek. Kezdjk a JOKER-rel: Joker b ty˘, a huncut gyilkol˘g‚p m r megint nem f‚rt a b“r‚be: elrabolta BATMAN elv laszthatatlan cimbor j t ROBIN-t, ‚s f”ld alatti labirintus ban tartja fogva. Abban rem‚nykedik, hogy bar tja kiszabadĄt s ra igyekv“ f“h“snk csapd ba esik ‚s v‚gre lesz molhat vele. A j t‚k c‚lja teh t ROBIN kiszabadĄt sa, aki a t‚rk‚pen R-rel jelzett szob ban l˘g egy p˘zn n. Ehhez JOKER k”tel‚re van szks‚gnk, “ viszont csak a b‚rgyilkosait uszĄtja r nk, szem‚lyesen nem k‚pviselteti mag t. JOKER megr”gz”tt szenved‚lye az ˘ragy–jt‚s, a legszebb darabokb˘l a labirintusban ki llĄt st is rendezett (a t‚rk‚pen 1-t“l 10-ig jel”lve). Ha az ”sszes ˘r t megrong ltuk, akkor olyan dhbe gurul, hogy el“j”n rejtekhely‚r“l ‚s egy borotv t lengetve pr˘b l felel“ss‚gre vonni bennnket. Ekkor r besz‚lhetjk , hogy adja sz‚pen oda azt a k”telet. A m‚g megrong land˘ ˘r kat a parancsmen als˘ sor ban is l thatjuk, a sorrend nem fontos. N‚zzk sorban milyen t rgyakkal tal lkozhatunk a j t‚kban: Villanyk”rte (LIGHT BULB): BATMAN h z ban tal lhat˘. Ha a h z s”t‚t helyis‚g‚ben haszn ljuk, akkor egyr‚szt megl thatjuk a szob ban l‚v“ k‚t t rgyat, m sr‚szt 9%-ot kapunk. Haszn lata ut n elt–nik t rgyaink k”zl. G zmaszk (GAS MASK): A villanyk”rt‚vel megvil gĄtott szob ban vehetjk fel. Miut n a tet“r“l lem sztunk a l‚tr n, azonnal haszn ljuk, mert JOKER labirintusa m‚rges g zzal van el rasztva, ‚s nagyon gyorsan elfogy mindenf‚le energi nk. Haszn lata 15%-ot eredm‚nyez. Csak egyszer kell haszn lnunk. Zsebl mpa (FLASHLIGHT): A g zmaszk mellett van. rdekes m˘don arra szolg l, hogy a s”t‚tben l ssunk vele. Az els“ ilyen szob ban kell haszn lnunk, 7%-ot kapunk ‚rte. S”t‚t szob ban is k˘v lyoghatunk, csak az egy kicsit k”rlm‚nyes. A zsebl mp t elegend“ egyszer haszn lnunk, de ne tegyk le a k‚s“bbiekben sem. Batarang: štlegel‚s illetve rugdos s helyett haszn lhat˘ szersz m. Haszn lata ut n (6%) a 'jobbra' vagy 'balra' mozgat sn l (a 't–z' nyomva tart sa mellett) bumer ngokat hajig lhatunk, amelyek k‚t-h rom m sodpercre megb‚nĄtj k a r nk t mad˘ ellens‚geket. Ez el‚g id“ arra, hogy elillanjunk a helyszĄnr“l. Flek (EARS): A Denev‚rember speci lis ultrahangos, valamint audiovizu lis walkman-je. Haszn latakor 4%-ot kapunk. Az ad sban ‚ppen ROBIN l that˘, amint segĄts‚g‚rt kiab l (HELP ME! HEAD FOR COAST). WC-papĄr (TOILET ROLL): Vannak bizonyos halv ny elk‚pzel‚seink arr˘l, hogy a gyakorlatban milyen c‚lokat szolg l ez a dolog, de a j t‚kban nem tal ltuk azt a helyis‚get. Lehet haszn lni, de semmi sem t”rt‚nik. Tej (PINT OF MILK): Haszn latakor n”vekszik az ”sszes tulajdons g ‚rt‚ke. Egy‚bk‚nt igen visszataszĄt˘ ital. Hal (FISH): A tejhez hasonl˘an m–k”dik, de csak akkor tudjuk megenni, ha m r haszn ltuk a prot‚zist. Napszemveg (SHADES): Az egyik szob ban Ąvf‚ny vil gĄt (tiszta feh‚r az eg‚sz). Ha itt haszn ljuk, norm lisra v lt a vil gĄt s ‚s 5%-ot kapunk. Harm˘nika (HARMONICA): Kiv l˘ szersz m. Haszn lat val a j r˘kel“ket ‚desded muzsikasz˘val (a BATMAN-indul˘val) sz˘rakoztathatjuk. M sra nem j˘. S rgar‚pa (CARROTS): Magas C-vitamin tartalm r˘l ismert z”lds‚gf‚le. N”veli az energiapontokat. Prot‚zis (FALSE TEETH): Csak akkor tudjuk megenni a halat, ha m r haszn ltuk. Ez egy‚bk‚nt m‚g 4%-ot is eredm‚nyez. Coca Cola: A tejhez hasonl˘ hat sŁ ‚s min“s‚g– ned–. PfŁj! T“r (Dagger): B rhol haszn lhat˘, de fogalmunk sincs, hogy mit eredm‚nyez : sz zal‚kot nem. Kalap cs ‚s sz”gek (HAMMER AND NAILS): N‚h ny szob ban olyan ajt˘kat tal lunk, amelyek ide-oda mozognak. Ez meglehet“sen megnehezĄti az  tkel‚st rajtuk, viszont ha egy ilyen szob ban haszn ljuk a kalap csot ‚s a sz”geket, akkor az ”sszes mozg˘ ajt˘ meg ll (elegend“ teh t egyszer haszn lni). 6%-ot eredm‚nyez. Slt csirke (CHICKEN): Finom husi, n”veli az energiapontokat. F‚nyk‚pez“g‚p (CAMERA): Haszn lat val egy sz‚p csoportk‚pet k‚szĄthetnk a csal di mosoly-albumba a JOKER-bag zs ”sszes tagj r˘l. J˘pofinak van a programban, semmire sem haszn lhat˘. K˘kuszdi˘ (COCONUTS): Elfogyaszt s val n”velhetjk az energiapontokat. Fapapucs (CLOGS): B rmelyik szob ban haszn lhat˘, de nem t”rt‚nik semmi : legal bbis neknk Łgy t–nt. P‚nz (MONEY): Abban a szob ban kell felhaszn lnunk, ahol a j t‚kautomata van. Tulajdonk‚ppen v‚gtelen sz mŁ p‚nznk van: annyiszor kell haszn lnunk, amĄg a g‚pen nem nyernk (h rom azonos figura  ll be rajta). Els“ haszn latkor 7%-ot kapunk. Ha nyertnk, akkor megjelenik egy t rgy, amir“l felv‚tele ut n kiderl hogy egy joker-k rtya. C-64-esek figyelem! Akik az IKARI cracker-brig d TRI-DOS fed“n‚ven gar zd lkod˘ tagja  ltal felt”rt verzi˘val rendelkeznek, azok ne forszĄrozz k ezt a j t‚kos gyet: ha nyernek, a program azonnal kifagy! A feladat en‚lkl is teljesĄthet“. Joker: Azut n vehetjk fel, miut n nyertnk a j t‚kautomat n. K‚t szobaajt˘n nem tudunk  tmenni: mindkett“ JOKER arc t  br zolja. Ha ilyen ajt˘ el“tt haszn ljuk a k rty t, akkor  tmehetnk rajta. 8%-ot kapunk ‚rte. CsĄp“fog˘ (WIRE CUTTERS): JOKER ˘r inak a megrong l s ra szolg l. A t‚rk‚pen sz mokkal jel”lt szob kban kell haszn lnunk (a sorrend nem sz mĄt!), mire az ˘r k elt–nnek. Els“ haszn latkor 10%-ot kapunk. Ha mind a 10 ˘r t eltntettk, nemsok ra megjelenik a D˘zsa-mezbe (lila zak˘ba) ”lt”z”tt JOKER is, ‚s egy borotv val hadon szva pr˘b lja felszabdalni h“snket. K”t‚l (ROPE): Miut n megjelent JOKER, rugdossuk addig, amĄg r”pt‚ben el nem ejt egy t rgyat. Ez a k”t‚l, amellyel el kell mennnk a ROBIN cell j ul szolg l˘ szob ba, ‚s ott haszn lnunk. Ezzel a j t‚kot teljesĄtettk. A program k”zli, hogy megmentettk Robin-t (YOU HAVE RESCUED ROBIN), valamint hogy h ny sz zal‚kot teljesĄtettnk a j t‚kb˘l. J”het a PENGUIN... Mr. PENGUIN hasonl˘ kaliber– gazember, mint JOKER. Egy ideig b”rt”nben ld”g‚lt eddigi viselt dolgai miatt, de nemr‚giben kiszabadult ‚s megv s rolt egy eserny“gy rat. Speci lis komputert szerkesztett, amelynek segĄts‚g‚vel robotpingvineket gy rt. A sz”rny– pingvinhord kkal  t akarja venni a hatalmat a vil g felett. M r csak elegend“ sz mŁ pingvinre van szks‚ge c‚lja el‚r‚s‚hez. A j t‚kban a c‚l, hogy bejussunk PENGUIN h z ba ‚s meg llĄtsuk az ”rd”gi sz mĄt˘g‚pet... Ism‚t BATMAN h zik˘j b˘l indulunk, ahol el“sz”r is fel kell vennnk az ”sszes ott tal lhat˘ t rgyat, majd a kij rat mellett tal lhat˘ szersz mk‚szlettel megjavĄtanunk f“h“snk elromlott szem‚lyi sz mĄt˘g‚p‚t (a startszob ban). Ezut n el kell helyeznnk benne a vez‚rl“ lemezt, majd indulhat a kaland... lorr (FALSE NOSE): A startszob t˘l balra tal lhat˘ ‚s BATMAN  lc z s ra szolg l. B rmelyik szob ban haszn lhatjuk: f“h“snk lila szĄnt ”lt, ‚s alkalmaz sa eset‚n kb. egy percig nem fog r nk t madni senki. 2%-ot kapunk ‚rte, de sajnos csak egyszer haszn lhat˘. Batarang: Az el“z“ j t‚kb˘l m r ismer“s lehet, haszn lata ut n bumer ngokat dob lhatunk korl tlan mennyis‚ggel, valamint 4%-ot kapunk ‚rte. Szersz mk‚szlet (SET OF TOOLS): BATMAN h za el“tt van. A startszob ban, a sz mĄt˘g‚pnk konzolj n l k‚tf‚le zenet is meg szokott jelenni a bal fels“ sarokban: az egyik szerint be kellene tennnk egy lemezt, a m sik pedig azt  llĄtja, hogy a BATCOMPUTER zemen kĄvl van. Ez ut˘bbi  llapotot a szersz mk‚szlet haszn lat val megszntethetjk. Teljes 1%-ot kapunk ‚rte, valamint betehetjk a vez‚rl“lemezt (ld. a k”vetkez“ t rgyat). Vez‚rl“ lemez (CONTROL DISK): A BATCOMPUTER megszerviz l sa ut n kell a startszob ban haszn lnunk. 1%-ot eredm‚nyez. K‚zigr n t (HAND GRENADE): B rmelyik szob ban haszn lhat˘, de nem derlt ki, hogy mire szolg l. lkulcs (LOCKPICK): Haszn lat val PENGUIN mester  ruh z ba juthatunk be az egyik tet“r“l. Erre az adott helyszĄnen a bal fels“ sarokban megjelen“ TAKE YOUR PICK (Vedd el“ az  lkulcsodat!) felirat is figyelmeztet bennnket). 7%-ot kapunk ‚rte. Kulcs (DOOR KEY): PENGUIN  ruh z ban illetve h z ban tal lhat˘ z rt ajt˘kon val˘  tjut sra szolg l. Els“ haszn latakor 8%-ot kapunk. Szaloncukor (SWEET): Kaja, n”veli az energiapontokat. Edz“cip“ (TRAINERS): B rmelyik szob ban haszn lhat˘. Ezut n kb. 30-40 m sodpercig k‚tszeres sebess‚ggel mozoghatunk. 2%-ot kapunk ‚rte, de sajnos csak egyszer haszn lhat˘. Liftkulcs (LIFT KEY): PenGUIN  ruh z ban ennek haszn lat val (a t‚rk‚pen LIFT felirattal jelzett szob ban) tudunk lejutni az als˘ szintre : majd vissza. 6%-ot kapunk ‚rte. PirĄt˘s (TOAST): tel, n”veli az energiapontokat. Tk”rtoj s (BOILED EGG): tel, n”veli az energiapontokat. K”t‚l (ROPE): SegĄts‚g‚vel tudunk feljutni az  ruh zban abba a szob ba, ahol a m gnest illetve az azonosĄt si k rty t felvehetjk. A feljut s abb˘l a szob b˘l t”rt‚nik, ahol a bal fels“ sarokban TWO HALVES feliratot l tunk illetve ahol felvehetjk a tk”rtoj st. Haszn latakor a k”t‚l megjelenik a szoba k”zep‚n, ‚s ak r egy l‚tr n, felm szhatunk rajta a felettnk l‚v“ szob ba. 12%-ot kapunk ‚rte. M gnes (MAGNET): Akkor vehetjk fel, miut n a k”t‚l haszn lat val feljutottunk az  ruh z titkos szob j ba. B rmelyik szob ban haszn lhatjuk egyszer, ahol robotok m szk lnak ide-oda. Halv ny sejtelmnk sincs, hogy mire szolg lhat, mindenesetre 6%-kal gazdagabbak lesznk ut na. Dob˘nyĄl (DART): Ha feljutottunk a titkos szob ba, a falon egy ”k”rszem-j t‚k t bl j t l thatjuk. Ha itt haszn ljuk a dob˘nyilat, akkor megjelenik a f”ld”n az azonosĄt si k rtya, amelynek segĄts‚g‚vel a k‚s“bbiekben bejuthatunk PENGUIN h z ba. 18%-ot kapunk a nyĄl haszn lat ‚rt. Limon d‚ (LEMONADE): FrissĄt“ ned–, n”veli az energiapontokat. Torta (CUP CAKE): tel, n”veli az energiapontokat. AzonosĄt si k rtya (PASS CARD): PENGUIN h z nak bej rata el“tt egy felirat jelzi neknk, hogy nehogy kihagyjuk ezt az ajt˘t : ami persze z rva van. Az azonosĄt si k rtya haszn lata ut n tudunk  tjutni rajta, 9%-ot kapunk ‚rte. Nemsok ra tal lkozhatunk mag val a k”v‚r, de j˘l”lt”z”tt PENGUIN-nel is, aki egy eserny“vel pr˘b l pŁpokat elhelyezni a fejnk”n. Zsebl mpa (FLASHLIGHT): Miut n bementnk PENGUIN h z ba s”t‚ts‚g fogad bennnket, ami a zsebl mpa haszn lat val eloszlathat˘. 9%-ot eredm‚nyez. Videokazetta (VIDEO TAPE): PENGUIN h z ban k‚t helyen egy-egy videomagn˘ tal lhat˘. Łgy l tszik, nincs benne kazetta, mert csak m kost‚szta l that˘ a k‚perny“n. Miut n egy ilyen szob ban haszn ltuk a videokazett t, ‚rdekes m–sor veszi kezdet‚t: sz mok szaladg lnak a k‚perny“n. Nem sikerlt r j”nnnk, hogy ezek mire utalhatnak, mindenesetre 1%-ot kapunk ‚rte. T“r (DAGGER): Ak rcsak a JOKER-ben, itt sem tal ltuk, hogy mire szolg lhat. Trombita (TRUMPET): Hasonl˘ szerepet j tszik, mint a JOKER-ben a sz jharmonika. ™rd”gi dallamokat csiholhatunk ki vele (pl. a BATMAN indul˘t), egy‚bk‚nt semmire sem j˘. Ban n (BANANA): tel, n”veli az energiapontokat. J t‚klemez (GAMES DISK): PENGUIN sz mĄt˘g‚p‚n‚l kell haszn lnunk, ami a BIG TURN OFF (A nagy kikapcsol s) feliratŁ szob ban tal lhat˘. Haszn latakor 10%-ot kapunk ‚s a k‚perny“n megjelenik a COMPUTER STOPPED (A sz mĄt˘g‚p le llt) felirat, valamint az, hogy h ny sz zal‚kot sikerlt teljesĄtennk. The End. Ezek lettek volna a k‚t BATMAN megold sai. Az IKARI-f‚le JOKER UNLIMITED ENERGY Y/N k‚rd‚ssel jelentkezik be, a PENGUIN-hez szolg lunk egy cartridge-poke-kal: 32159,181. Az Amiga-v ltozat majdnem teljesen megegyezik a C-64-el, az elt‚r‚sek a k”vetkez“k: a t‚rk‚pen jel”lt t rgyak hely‚n valamelyik m s t rgy tal lhat˘, a menben az energi t egy BATMAN-fej mutatja, valamint egyes szob kban m s feliratok vannak. BATMANIA-ban szenved“ Olvas˘ink bizony ra ”r”mmel fogj k megtudni a hĄrt, miszerint a piacon m r megjelent a BATMAN : THE MOVIE cĄm– j t‚k is. Mint a nev‚b“l is l that˘, ennek a t‚m ja a mozifilm. Term‚szetesen megint ugyanarr˘l a j t‚kr˘l van sz˘, csak a sprite-okat meg a szob k elrendez‚s‚t cser‚lt‚k ki. Mindent egybevetve Łgy t–nik, hogy a j”v“ben m‚g j˘n‚h ny BATMAN-k‚preg‚ny j t‚kfeldolgoz sa l t m‚g napvil got OCEAN-‚kt˘l (alapanyag van m‚g el‚g), s“t azon sem csod lkozn nk, ha nemsok ra megjelentetn‚k BATMAN GAME CONSTRUCTION KIT n‚ven a j t‚kszerkeszt“jket is...