MŁltkor ‚ppen sŁlyos munk latok k”zepette senyvedtnk itt a HQ-n, amikor v‚letlenl felborult n‚h ny polc (n megmondtam, hogy ne itt focizzunk, mert amortiz l˘dik a berendez‚s... : CoVboy), ‚s n‚h ny m zsa top secret papĄrusz hullott a f”ldre. K”z”ttk a lejjebb l that˘  bra, amelyet CoVboy Ągy komment lt be: J‚, egy korai Getto! Ezt beteszem a k”vetkez“be... : azt n k”rbehordozta, mint a v‚res rongyot. Ennek ”r”m‚re Łgy d”nt”ttnk, hogy ha rajz van, akkor gyorsan csin lunk hozz  valamilyen leĄr st is. Az eml‚keink k”z”tt kutatva el“sz”r a RAILROAD TYCOON-n l, majd a THE TRAIN-n‚l  llapodtunk meg, de mivel m r mindkett“ volt egyszer, ink bb tov bb kotor sztunk, mĄg r  nem leltnk egy elfeledett vonatos cuccra, ami m‚g tal n Lenin idej‚ben jelenhetett meg : ‚s Łgy hĄvj k, hogy SOUTHERN BELLE. A Southern Belle egy nagyon hĄres angol g“zmozdony volt valamikor a hŁszas-harmincas ‚vek t j‚k n. A londoni Victoria ‚s a brightoni p lyaudvar k”z”tt k”zlekedett. A sz mĄt˘g‚pes feldolgoz s egy v‚rbeli szimul tor lett, amelyen a p lyav laszt s el“tt  ll˘ ifjŁs g m r otthon begyakorolhatja azoknak a hi-tech berendez‚seknek a kezel‚s‚t, amelyet a HĄv a vasŁt, v r a MV! szlogen kital l˘i zemeltetnek. Sajnos a 64-es lehet“s‚gei meglehet“sen korl tozottak, sz˘val a koszt m‚g nem sikerlt t”k‚letesen emul lni, de minden v llalkoz˘ kedv– bakt... vasŁti tisztvisel“-jel”lt ‚leth– effektusokat ‚rhet el ezen a t‚ren is, ha mondjuk egy f‚l ‚vig  lland˘an monitorra fŁjja a fst”t. A r”vid kis bevezet“ ut n r”gt”n r  is t‚rhetnk a program kezel‚s‚re, amely egy menvel jelentkezik be. Itt a megfelel“ sz mbillenty– megnyom s val be llĄthatjuk, hogy melyik kldet‚st akarjuk indĄtani. Az els“ a demo (ugyanez indul 'RETURN'-re is), ha Łgy f‚l percig nem  llĄtunk be semmit, akkor automatikusan ez fog beindulni, ahonnan csak az 'X' megnyom s val l‚phetnk vissza ide. Valamelyik kldet‚s elindĄt sa ut n az 'F1' megnyom s val t‚rnk vissza a f“menbe. A t”bbi opci˘ egyre nehezed“ menetek el‚  llĄtja a j t‚kost: 1. TRAINING RUN: Gyakorl s. A londoni Victoria p lyaudvarr˘l indulunk, ‚s csak Brightonban, a v‚g llom son kell meg llnunk. Nincs sebess‚gkorl toz s sem. 2. EASY SCHEDULE AND SPEED LIMIT: Itt is csak Brightonn l kell meg llnunk, de valahol lesz egy 30 m‚rf”ldes sebess‚gkorl toz s is a p lyamunk sok miatt. Egy‚bk‚nt ett“l az opci˘t˘l kezdve ‚lnek az  lland˘ sebess‚gkorl toz sok is (a pontos helyeket ld. k‚s“bb). Az EASY SCHEDULE arra utal, hogy a menetrendben szerepl“  llom sokig k‚nyelmesen lehet tartani a menetid“t. 3. STOPPING TRAIN AND SIGNALLING: Itt m r lesz n‚h ny meg ll˘ a Victoria ‚s Brighton k”z”tt is, ahol pontosan kell be llnunk ‚s egy percet v rakoznunk az utasokra. EzenkĄvl m‚g lesz valahol egy 30 m‚rf”ldes sebess‚gkorl toz s a p lyamunk sok miatt, valamint figyelnnk kell a bal als˘ sarokban a jelz“t is (a tilos el“tt meg kell  llni). 4. HEAVY STOPPING TRAIN: 3-4 meg ll˘ Brightonig, de nincs p lyamunka. A neh‚zs‚g ott lesz, hogy mivel a szerelv‚ny j˘val nehezebb ann l, mint amelyekkel eddig mentnk, sokkal lassabban gyorsul fel ‚s sokkal nehezebben  ll meg (a lejt“k”n meg az emelked“k”n n‚ha el szokott gurulni...). 5. RECORD RUN: Itt gyorsas gi rekordot kell futnunk, 48 perc alatt kell be‚rni Brightonra. K”ztes meg ll˘ nincs, de a menetrendben megadott id“k el‚g sz–k”sek ‚s csak akkor lehet tartani “ket, ha az  lland˘ sebess‚gkorl toz sokat n‚ha tŁll‚pjk. 6. SOUTHERN BELLE: Itt nyilv n a program nev‚t ad˘ mozdony nyerg‚ben fogunk fst”lni, de kl”n”sebb kl”nbs‚g nincs a 2. opci˘hoz k‚pest. 7. PROBLEM RUN: Ez az el“bbiek k”zl b rmelyik lehet, meglehet“sen laza menetrenddel (n‚ha nincs is k”ztes meg ll˘). A probl‚ma ott lesz, hogy n‚ha elromlik n‚h ny berendez‚s (az zenetsorban Communications Cord Pulled) ‚s nem igaz n azt mutatja, amit val˘j ban kellene. Vagy az is el“fordulhat, hogy a program egyszer csak behŁzza a f‚keket a nyĄlt p ly n... A hiba megsz–nt‚t az All Clear felirat mutatja az zenetsorban, de ha f‚kbehŁz s volt a gond, akkor vigy zzunk arra, hogy ha emelked“n  lltunk meg, behŁzott f‚kkel kell elindulnunk, kl”nben visszagurul s miatt azonnal v‚get ‚r a parti. Miel“tt a g“z”s nyerg‚be pattann nk, egy kis anyagismeret ˘ra, avagy: Hogyan m–k”dik a g“zmozdony? A dolgoknak ezt a r‚sz‚t nyilv n mindenki ismeri, csak mi nem : mivel pedig az ism‚tl‚s a tud s mam ja, elmondjuk magunknak. (Ti addig gyŁjtsatok r .) Az alapelv az, hogy egy z rt tart lyban a forr spontig melegĄtik a vizet, ‚s a keletkez“ g“znyom st hengerekbe vezetik, amelyek egy tengelyes  tt‚tellel forg˘ mozg ss  alakĄtj k a g“znyom s  ltal keletkez“ energi t. A folyamat a t–zn‚l kezd“dik. Egy kemenc‚ben szenet ‚getnek, amelyre n‚ha szenet is kell pakolni. A legnagyobb hat‚konys g Łgy ‚rhet“ el, hogy a kemenc‚nek k”rlbell a fele van tele sz‚nnel. Az ‚g‚st a leveg“ bekever‚s‚vel lehet szab lyozni, ami egy szelepen keresztl t”rt‚nik: ha a szelepen t”bb leveg“t engednk be, akkor az ‚g‚s ugyan gyorsabb (t”bbsz”r kell r tenni a t–zre), viszont nagyobb hat sfokŁ is (jobban melegĄtheti a vizet). Szint‚n a leveg“ raml st gyorsĄthatjuk azzal, hogy ha kinyitjuk a kemence ajtaj t (Ągy lehet t j‚koz˘dni a sz‚nszintr“l is) : viszont Ągy nagyon gyorsan cs”kken a tzel“t‚rben lev“ h“m‚rs‚klet is, teh t romlik a hat‚konys g. A sz‚n tzel‚se k”zben keletkez“ g zokat egy cs“rendszer bevezeti a munkatart lyba (ahol az majd g“zz‚ forralja a vizet), majd onnan a k‚m‚nyen keresztl kiengedi a szabadba. Ha a regul tor (ld. k‚s“bb) z rva van, vagy a mozdony alagŁtban halad, akkor ezek a g zok nem t vozhatnak a k‚m‚nyen keresztl, teh t egy m sik szelepen (a k‚s“bbiekben 'Blower' : mivel nem tudjuk a pontos magyar szakkifejez‚st, ink bb maradunk azokn l, amelyeket a program haszn l) ezeket neknk kell kiengedni a szabadba, kl”nben a t–z besl (‚s a t–zzel egytt a j t‚k is). A forr˘ g zok teh t a munkatart lyba kerlnek, ahol g“zz‚ forralj k az ott l‚v“ vizet. A munkatart lyba egy vĄztart lyb˘l kerl  t a vĄz. A k‚t tart ly k”z”tti vĄz raml s gyorsas g t szint‚n egy szelep (Injector) nyitotts ga hat rozza meg. Optim lis esetben a munkatart lynak k”rlbell 60-70%-a van tele vĄzzel (a fennmarad˘ r‚szben fejl“dik a g“z), teh t az 'Injector' szelepet Łgy kell be llĄtani, hogy ez az ‚rt‚k  lland˘suljon. Ha tŁl sok vĄz van a munkatart lyban, akkor nem tud elegend“ g“z fejl“dni (a j t‚k le ll, ha az 'Injector' z r s val nem  llĄtjuk meg a vĄzszint emelked‚s‚t), ha meg tŁl kev‚s, akkor nincs mib“l g“zt fejleszteni (a j t‚k szint‚n le ll, ha nem nyitjuk az 'Injector' szelepet). A munkatart lyban fejl“d“ g“zt szint‚n egy szelepen (regul tor) keresztl engedjk  t a hengerekbe, ahol a g“znyom s majd a tengelyre k”t”tt dugattyŁkat fogja mozgatni. A regul tor teh t tulajdonk‚ppen a g zped l . A regul tor nyit sa egyben nyitja azt a szelepet is, amelyik a munkatart lyban lev“ vizet forral˘ g zokat kiengedi a mozdony k‚m‚ny‚n keresztl, teh t a 'Blower' szelepet csak akkor kell majd haszn lnunk, ha a regul tor z rva van. A g“z teh t elvonult a hengerek ir ny ba, sz˘val m r csak egyetlen szeleppel (Cut Off) kell megismerkednnk ‚s m ris letehetjk a f–t“vizsg t. Ennek a funkci˘ja nem eg‚szen vil gos el“ttnk, de valami olyasmi lehet, mint a sebess‚gv lt˘ az aut˘kn l. Csak ez nem az  tt‚telt szab lyozza, hanem : tippnk szerint : azt, hogy h ny hengerbe  ramlik a regul tor  ltal  tengedett g“z. (Persze az is lehet, hogy rosszul tippeltnk, de az viszont biztos, hogy a 'Cut off' m–k”d‚s‚t a regul torral kell ”sszehangolnunk). A l‚nyeg az, hogy a legnagyobb gyorsul s a teljesen nyitott 'Cut off'-fal ‚rhet“ el. Most m r ak r replhet is a mozdony, b r el“bb nem  rt megismerkedni ennek a technikai megold snak az apr˘ buktat˘ival is. Csak egy p r: :ha tŁl nagy g“znyom st engednk a hengerekbe, akkor ugyan a tengelyek mozg sa r”vid id“re felgyorsul, de a tart lyban id“vel megsz–nik a g“znyom s, ‚s m ris nem repl a mozdony. (Innen sz rmazik a mond s: G“znk sincs r˘la ); :ha a vĄztart lyban keletkez“ nyom snak csak egy r‚sz‚t engedjk a hengerekbe (vagy semmit), akkor a vĄztart ly egy id“ ut n Łgy d”nt, hogy “ most felrobban. (Innen a mond s: Felrobbant a g“ztart ly! ) Ett“l a mozdony m‚g repl, csak a tov bbiakban m r nem az X, hanem az Y-tengely ment‚n... :azt n elfogyhat a sz‚n is, mert megint felemelt‚k az  r t, ‚s a vasŁti t rsas gnak nincs p‚nze Łj adagot venni. Ilyen ugyan nem lesz a j t‚kban, viszont innen sz rmazik a mond s: A j˘ n‚nik‚jket! Az ”rd”gi berendez‚sek haszn lat nak mik‚ntj‚r“l k‚s“bb majd r‚szletesebben is sz˘lunk, egyel“re el‚g annyi, hogy ez lesz az egyik szerepk”rnk. A m sik pedig a vasŁti illemszab lyok figyelembev‚tele, Łgymint: Ne felejtsd az  llom son az utasokat! , vagy Ha piros a jelz“, l‚gy oly szĄves meg llni! ,azonkĄvl Ha a v‚g llom s- ra 80 m‚rf”ld/˘ra sebess‚ggel p”f”gsz be, akkor az utasok a temet“ben fognak kisz llni : ‚s Ągy tov bb. A vasutas alapelvek tiszt z sa ut n vissza is t‚rhetnk a j t‚khoz. Valamelyik ‚les kldet‚s v laszt sa ut n be llĄthatjuk, hogy mennyire akarjuk bonyolultt  tenni az ‚letnket, azaz melyik berendez‚seket m–k”dtetjk mi: 1. Csak a regul torra, a f‚kez‚sre ‚s a 'Cut off'-ra kell figyelnnk. 2. Az im‚ntieken kĄvl m‚g neknk kell zemeltetni a 'Blower' szelepet ‚s a mozdonysĄpot is. A 'Blower' szelepen keresztl engedjk ki a szabadba a tzel“t‚rben keletkez“ g zokat. Ez automatikusan m–k”dik, ha a regul tor nyitva van ‚s a mozdony ‚ppen nem alagŁtban halad, ellenkez“ esetben neknk kell majd els“ vagy m sodik fokozatba  llĄtani (egy‚bk‚nt mindig legyen z rva!). A mozdonysĄp az a tutul˘ micsoda, amivel a vasutasok j˘kedvkben fttyentenek egyet: ha az  llom sokr˘l t”rt‚n“ indul sn l, alagutak el“tt, illetve a p lyamunk sok  ltal ‚ppen szerelt r‚szekn‚l nem haszn ljuk, akkor azt a program a menet ‚rt‚kel‚s‚n‚l hib nak veszi. 3. A sz‚n tzel‚s‚t is neknk kell szab lyoznunk (neknk kell nyitogatni a leveg“t  ramoltat˘ szelepeket ‚s a kemence ajtaj t). Ha sok leveg“t engednk be, akkor gyorsabb az ‚g‚s ‚s nagyobb a h“fok, teh t gyorsabban fejl“dik a g“z. Elolvasztani viszont nem kell a kemenc‚t, teh t ha a h“fokjelz“ m r majdnem el‚rte a maximumot, akkor ki kell nyitni egy kicsit a kemence ajtaj t. A szenet ebben a fokozatban a program m‚g automatikusan adagolja, nem neknk kell r pakolni. 4. Az emlĄtetteken kĄvl m‚g a vĄztart ly ‚s a munkat‚r k”z”tti vĄzbefecskendez“t ('Injector') is neknk kell ir nyĄtanunk. 5. Minden baj a nyakunkba zŁdul. Az eddig felsorolt ”sszes dolgon kĄvl m‚g neknk kell a szenet is r pakolni a t–zre (nyilv nval˘an el“tte nem  rt kinyitni a kemence ajtaj t is). Valamelyik opci˘ v laszt sa ut n megjelenik a menetrend, ahov  egy‚bk‚nt az utaz s k”zben is b rmikor  t lehet kapcsolni ('T'). A fels“ sorokban l tjuk, hogy melyik kldet‚st ‚s neh‚zs‚gi fokozatot indĄtottuk, alattuk pedig az  llom sok: a DIS oszlopban van az  llom s t vols ga a londoni Victoria p lyaudvart˘l, a STATION oszlopban az  llom s neve (csupa nagybet–vel azok, ahol k”telez“ meg llni), a SCH oszlopban a menetrend szerinti ‚rkez‚si id“, az ACT oszlopban pedig a t‚nyleges ‚rkez‚si id“ (ez ut˘bbit a program csak akkor Ąrja be, amikor m r elindultunk az  llom sr˘l!). A menetrend  ltal ban ”ssze-vissza vari lja a London-Brighton szakaszon lev“  llom sokat, nem mindig ugyanazokat kapjuk. A tr‚ning fokozat kiv‚tel‚vel  ltal ban az als˘ sorban karbantart si munk ra hĄvj k fel a figyelmnket valamelyik m‚rf”ldn‚l (PERMANENT WAY WORKING AT ... MILES): ez a t j‚koztat s 30 m‚rf”ld/˘r s sebess‚gkorl toz st jelent az adott szakaszon, tov bb  ha mi haszn ljuk a mozdonyftty”t, akkor el“tte f‚l m‚rf”ld”n bell sĄpolni kell. Ha j t‚k k”zben l‚ptnk be ide, akkor 'S' megnyom sa ut n j t‚k ll st menthetnk, 'E'-vel (EVENTS) megn‚zhetjk az eddig elk”vetett hib k jegyz‚k‚t (a hibazeneteket ld. k‚s“bb), 'RETURN'-nel pedig visszal‚pnk a j t‚khoz. El“sz”r n‚zzk az ir nyĄt˘billenty–ket, azt n a k‚perny“n l that˘ kl”nf‚le kijelz“k magyar zat val fogjuk t”lteni az oldalakat. 'F1': Viszal‚p a f“menbe a j t‚kb˘l. '1-4': A k‚m‚nyen kibocs jtott fst s–r–s‚g‚t szab lyozza. Az els“n‚l a legvil gosabb a fst (sok leveg“ j”n vele), a negyedikn‚l pedig a legs”t‚tebb. ltal ban a '3' megnyom sa ut n ‚rtk el a legnagyobb sebess‚get, de az sem baj, ha nem piszk ljuk. 'W': Mozdonyftty (Whistle). M r volt sz˘ r˘la, hogy mikor kell dud lni: p lyaudvarr˘l t”rt‚n“ indul sn l (vagy  thalad sn l), alagŁt el“tt ‚s a p lyamunk sok el“tt. Csak a m sodik neh‚zs‚gi fokozatt˘l kezdve kell haszn lnunk (PLUS BLOWER). 'R': A regul tor nyit sa, vagyis g z(g“z?)ad s. N‚gy  ll sa van, a legnagyobbn l  ramlik a legt”bb g“z a hengerekbe. 'SHIFT'+'R'-rel cs”kkentjk a szelep nagys g t. 'I': A befecskendez“ ('Injector') szelep  llĄt sa. Ezzel szab lyozzuk a munkat‚rben lev“ vĄz mennyis‚g‚t. 5  ll sa van (felfel‚ mutat a m–szer, ha teljesen el van z rva). A szelep ll s 'SHIFT'+'I'-vel cs”kkenthet“. Csak a negyedik neh‚zs‚gi fokozatt˘l kezdve kell haszn lnunk (PLUS INJECTOR). 'T': BehĄvja a menetrendet. M r volt r˘la sz˘ a fentiekben. 'A': N‚gyszeres id“gyorsĄt s. Łj megnyom ssal visszakapcsolunk norm l id“re. 'S': A mozdonyfst ki/bekapcsol sa. 'D': Ez azt a szelepet nyitja (shiftelve z rja) ”t fokozatban, amivel a tzel“t‚rben szab lyozhatjuk a leveg“ mennyis‚g‚t. Csak a harmadik neh‚zs‚gi fokozatt˘l kezdve kell haszn lnunk (PLUS FIRING). 'F': Ezzel nyitogatjuk (shiftelve csukogatjuk) a tzel“t‚r ajtaj t. Ennek hasonl˘ a funkci˘ja, mint az el“bb emlĄtett leveg“ beenged“ szelepnek: a leveg“t  ramoltatja a tzel“t‚rben. Azzal ellent‚tben viszont a nyit sakor cs”kken a tzel“t‚rben lev“ h“m‚rs‚klet is (‚s vele egytt term‚szetesen a g“z melegĄt‚s‚nek hat sfoka). Csak a harmadik neh‚zs‚gi fokozatt˘l (PLUS FIRING) kezdve kell haszn lnunk, abban az esetben, amikor a tzel“t‚r h“m‚rs‚klete tŁl magas. 'H': Pause, 'RETURN'-re folytat˘dik a j t‚k. 'C': Ezzel a 'cut off'-ot nyithatjuk (shiftelve csukhatjuk). M r volt r˘la sz˘. 'V': F‚k. Ennek is ”t  ll sa van (nincs f‚k, ha a m–szer felfel‚ mutat), shiftelve kapcsolhatjuk alacsonyabbra a fokozatot. Szks‚g lehet behŁzva tartott f‚kekre olyan  llom sokn l, amelyek lejt“n vagy emelked“n fekszenek: ha ugyanis ott a f‚keket kiengedjk, a vonat sz‚pen elgurul az  llom sr˘l... 'B': Ezzel azt a szelepet nyitjuk (shiftelve csukjuk), ami a tzel“t‚rben keletkez“ g zokat engedi ki a szabadba ('Blower'). Csak a m sodik neh‚zs‚gi fokozatt˘l kell haszn lnunk (PLUS BLOWER), olyan esetekben, amikor a regul tor z rva van, vagy ‚ppen alagŁton haladunk keresztl. 'RETURN': Egy lap t sz‚n a t–zre. Csak TOTAL CONTROL-n l kell haszn lni. Miel“tt r tesznk a t–zre, ki kell nyitnunk a kemence ajtaj t is. 'SPACE':Megsznteti az utols˘ zenet scrolloz s t az zenetsorban. Term‚szetesen az emlĄtett billenty–k k”zl csak azokat kell haszn lnunk, amelyik berendez‚seket t‚nylegesen mi is kezeljk, az ”sszeset csak akkor, ha TOTAL CONTROL-t k‚rtnk. Ha minden igaz, akkor lesz itt valahol egy  bra, amellyel a k‚perny“n l that˘ dolgokat pr˘b ltuk szeml‚ltetni (ha nem sikerlt, akkor vegy‚tek Łgy, hogy nyomdahiba): 1. Ez egy SOUTHERN BELLE felirat, ha valaki esetleg nem tudn , hogy melyik j t‚kkal j tszik... 2. Itt l that˘, hogy az Łtvonal melyik terlet‚n vagy  llom s n haladunk  t. Ha a terlet egyben  llom st is jelent, akkor a neve m r j˘ f‚l m‚rf”lddel az  llom s el“tt megjelenik. 3. A SPEED mutatja a vonat sebess‚g‚t m‚rf”ld/˘r ban, a WATER a vĄztart lyban lev“ vĄz mennyis‚g‚t (t n hektoliterben), a COAL pedig a szenet m zs ban (vagy lap tban?). A sz‚nnel  ltal ban nem szokott gond lenni, el‚g lesz Brightonig, ha ‚pelm‚j–en kezeljk a mozdonyt. A vĄz viszont elfogyhat, ha tŁl nagy sebess‚ggel d”rgetnk v‚gig a p ly n. 40-50 m‚rf”ldes sebess‚gn‚l m r nyugodtan visszakapcsolhatjuk a regul tort a maximumr˘l egy-k‚t fokozattal, mert az sebess‚gvesztes‚g n‚lkl is l‚nyegesen cs”kkenti a vĄzfogyaszt st. 4. Itt l that˘ az id“. Mivel a kl”nb”z“ szerelv‚nyek mindig pontosan valamilyen eg‚sz ˘rakor indulnak, csak a perceket kell figyelnnk. 5. Itt l that˘ a k”vetkez“ p lyaszakaszon ‚rv‚nyben lev“ jelz“ ll s. Ha a jelz“ vĄzszintesen  ll, akkor illik meg llni addig, amĄg a tilosat mutat˘ p˘zn t a val˘s gban is el‚rjk, mert lehet, hogy szemben j”n valami... A felfel‚ mutat˘ jelz“ szabad halad st jelez, de ha a v‚ge bev gott, akkor az egy k‚s“bbi szakaszon lev“ tilos jelz‚sre figyelmeztethet. (Az‚rt a felt‚teles m˘d, mert nem mindig kapunk t‚nylegesen tilosat.) 6.šzenetsor. Itt l that˘ak a program zenetei a hib inkr˘l. Ha a menetrendn‚l az 'E'-vel EVENTS-et k‚rnk, akkor az eddig ”sszeszedett hib k list j t kapjuk. (Nem mindegyik jelenik meg az zenetsorban is!) Csupa nagy bet–vel vannak felsorolva a j t‚k v‚g‚t eredm‚nyez“ hib k: All aboard: Ez nem hibazenet, csak t j‚koztat s arr˘l, hogy folyik a besz ll s a vonatba. Figyelem, azokon az  llom sokon, ahol a szerelv‚nynek felt‚tlenl meg kell  llnia (a menetrendben csupa nagy bet–vel van szedve), ott legal bb egy percet v rakozni is kell, hogy az utasok besz llhassanak! Ha el“bb indulunk el, akkor azt a program hib nak veszi. BLOWBACK: Nem nyitottuk ki a 'Blower' szelepet, amikor a regul tor z rva volt vagy ‚ppen alagŁton haladtunk  t. BOILER OVERFILL: TŁl nagy a vĄzszint a munkatart lyban, a fennmarad˘ hely nem el‚g a g“z fejleszt‚s‚re. Akkor szokott fell‚pni, ha az 'Injector' szelep tŁl nagy  ll sban van ahhoz k‚pest, ahogy az  tengedett vĄz g“zz‚ alakul. CRASHED INTO STATION: Elfelejtettnk a brightoni v‚g llom sn l f‚kezni. A p lyafut sunkat sz mos utassal egytt a temet“ben fogjuk befejezni, mihelyt sikerlt a t–zolt˘knak ki sni bennnket a romok al˘l... DERAILED: Ha valamilyen ‚les kldet‚st v lasztottunk (a m sodikt˘l felfel‚), figyelembe kell vennnk az  lland˘ ‚s a p lyamunk sok miatt ‚letbe l‚p“ sebess‚gkorl toz sokat is. Ha megengedett sebess‚get 50%-kal tŁll‚pjk, akkor a j t‚k ezzel a hibazenettel v‚get ‚r. lland˘ sebess‚gkorl toz sok az al bbi helyeken vannak: Victoria-Clapham Junction: 40; Balham ut n 1/2 m‚rf”ldig (4 3/4 - 5 1/4): : 45; azt n Łjabb 1/2 m‚rf”ldig 60; Selhurst ut n 1/2 m‚rf”ld”n (9 3/4 - 10 1/4) : 45; Redhill Tunnel-Earlswood (21-22 m‚rf”ld k”z”tt): 50. A p lyamunk sokn l (a menetrendben a PERMANENT WAY WORKING AT ... jelzi a m‚rf”ldet) 30 m‚rf”ld/˘ra a sebess‚gkorl toz s. EM Brake: Ez sem hibazenet, csak egy t j‚koztat s arr˘l, hogy hol hŁztuk meg a v‚szf‚ket (a legnagyobb f‚kfokozat). FUSIBLE PLUGS GONE: A munkatart lyban tŁl alacsony volt a vĄzszint, nincs mib“l g“zt fejleszteni. Elfelejtettnk a vĄztart lyb˘l vizet  tszivattyŁzni. Icy Patches: Ez egy t j‚koztat s lehet m‚g a Victoria p lyaudvaron, hogy a vonal n‚h ny r‚sze eljegesedett, ‚s ne menjnk 40-n‚l gyorsabban. Hogy hol van jegesed‚s, az majd kiderl akkor, amikor r hajtottunk... No Stop: Nem  lltunk meg egy olyan  llom son, ahol a menetrend szerint meg kellett volna. No Whistle: Nem sĄpoltunk ott, ahol illend“ lett volna (p lyamunk sokn l, indul s el“tt, alagŁt el“tt,  llom son val˘  thalad sn l). OVERRAN STOP SIGNAL: TŁlmentnk a tilos jelz“n. Legk”zelebb nem  rtana f‚kezni, ha a bal als˘ sarokban azt l tjuk, hogy a k”vetkez“ p lyaszakaszon tilos jelz‚s van ‚rv‚nyben. Poor Stop: A szerelv‚nnyel nem pontosan az  llom son  lltunk meg. (A vonat ugyan meg llt, de Łgy, hogy az  llom s kicsŁszott a k‚pr“l.) Rough Stop: A vonattal Łgy  lltunk meg valahol, hogy a negyedik f‚kfokozattal f‚keztnk. Short Stop: A menetrend szerinti meg ll˘ban a meg ll st˘l sz mĄtott 1 percn‚l kevesebbet v rakoztunk. A program elindul snak veszi azt is, ha a lejt“n elfelejtjk behŁzni a f‚ket, ‚s a mozdony gurulni kezd. Speeding Near: Valamelyik sebess‚gkorl toz sn l tŁll‚ptk a limitet, de m‚g nem annyival, hogy DERAILED zenetet kapjunk. (Egy 40-es korl toz sn l p‚ld ul m‚g nyugodtan mehetnk 55-tel, ha k‚s‚sben vagyunk.) UNSAFE REVERSING: A vonattal emelked“n  lltunk meg ‚s most sz‚pen gurul visszafel‚. Be kellett volna hŁzni a f‚keket legal bb a m sodik vagy a harmadik fokozatba, illetve behŁzott f‚kkel kellett volna elindulni. Lehet, hogy van m‚g n‚h ny zenet, de most hirtelen csak ezek jutottak esznkbe, 7. A tzel“t‚r ajtaja, 'F'-fel nyithat˘. Bent lehet l tni a sz‚n mennyis‚g‚t is, ami optim lis esetben k b‚ f‚lig t”lti meg kemenc‚t. 8. A tzel“t‚r h“m‚rs‚klet‚t mutatja. Ha a maximumon van, akkor illik kinyitni egy kicsit. (A 3. fokozat alatt a program ezt megteszi helyettnk.) 9. Ebben az ablakban l tjuk a terepviszonyokat: a GRADIENT jelzi, hogy h ny sz zad fokban emelkedik/lejt a terep, amelyen haladunk (LEV-n‚l vĄzszintes), a PROFILE pedig az el“ttnk lev“ terep hozz vet“leges alakj t mutatja. A jelenlegi helyzetnk az ablak bal oldal n l ‚rtend“. 10. A VICTORIA felirat alatt l tjuk, hogy h ny m‚rf”ldet tettnk meg id ig, a BRIGHTON alatt pedig hogy mennyi van m‚g h tra a c‚lig. 11. Ez mutatja a 'Cut off' szelep aktu lis fokozat t. Kezd‚sn‚l a jelz“ felfel‚ mutat, ami a kikapcsolt  llapotot jelent. 12. Ez az aktu lis f‚kfokozatot jelzi. Ha nincs f‚kez‚s, felfel‚ mutat, v‚szf‚kn‚l lefel‚. 13. Ez a regul tor fokozat t mutatja. Nyit sn l balra mozog, teh t ha fgg“legesen lefel‚  ll, akkor a regul tor ‚ppen z rva van. 14. Ennek a k‚t cs“nek a fekete r‚sze mutatja a vĄz szintj‚t a munkatart lyban. Ennek alapj n szab lyozhatjuk a fecskendez“ m–k”d‚s‚t. Ha a fekete s v elt–nik, akkor a j t‚k FUSIBLE PLUGS ARE GONE, ha az eg‚sz cs”vet kit”lti, akkor BOILER OVERFILL hib val fog v‚get ‚rni. Az optim lis vĄzszint k b‚ a cs”vek k”zep‚n‚l van. 15. Ez a m–szer mutatja a g“znyom s m‚rt‚k‚t a munkatart lyban (jobbra van a maximum). TŁl magasra csak akkor szokott felkŁszni, ha minden maximumon zemel, csak a regul tor van z rva. 16. Annak a szelepnek a fokozata, ami a vĄztart lyb˘l a munkatart lyba szivattyŁzza a vizet ('Injector'). Ha felfel‚ mutat, akkor teljesen z rva van. Nyilv nval˘an a vĄzszintet jelz“ m–szerek alapj n kell  llĄtanunk. 17. Ez annak a szelepnek a fokozat t jelzi, amelyik a tzel“t‚rb“l engedi ki a g zokat ('Blower'). Ezek norm l esetben elreplnek a k‚m‚nyen keresztl is, a szelepet csak akkor kell kinyitnunk, ha a vonat alagŁton halad keresztl vagy a regul tor z rva van. Ha nem nyitjuk ki, akkor nemsok ra BLOWBACK hibazenettel v‚ge a menetnek. 18. Itt l tjuk annak a szelepnek a fokozat t, ami a tzel“t‚rbe ereszti be a leveg“t (ha z rva van, a jelz“ felfel‚ mutat). ltal ban nem nagyon kell piszk lnunk: indul sn l nyissuk ki teljesen, azt n csak akkor kapcsoljuk alacsonyabb fokozatra, ha egy  llom son v runk az utasok besz ll s ra (lassabb lesz a sz‚n ‚g‚se). Ennyit a kezel‚sr“l, most pedig ugorjunk nyeregbe ‚s menjnk egy k”rt. Els“re persze nem kell tŁlbonyolĄtani az ‚letnket, teh t v lasszunk egy TRAINING RUN-t, azt n a m–szerek kezel‚s‚b“l pedig az els“t (csak a regul tort, a 'cut off'-ot ‚s a f‚keket kell csak neknk m–k”dtetni). Indul s ut n m r felf–t”tt mozdonyt kapunk, teh t nincs m s dolgunk, mint f‚lig kinyitni a regul tort (k‚tszer 'R'), hogy a g“z a hengerekbe  ramoljon, azt n szint‚n f‚lig kinyitni a 'cut off'-ot is (k‚tszer 'C'). (Ha sok a g“z, akkor kinyithatjuk teljesen is.) A mozdony 15-20 m sodperc mŁlva megmozdul, ‚s sz‚p lassan elindul. Amikor el‚rtk a 3-4 m‚rf”ld/˘ra sebess‚get, kinyithatjuk a 'Cut off'-ot teljesen (m‚h k‚t 'C'), majd Łgy kb. 10 m‚rf”ld/˘r n l a regul tort is. Mivel a t”bbi berendez‚st a program automatikusan kezeli, most nincs m s dolgunk, mint h trad“lni. (Esetleg bekapcsolhatjuk az id“gyorsĄt st 'A'-val). Ha Ągy indultunk el, akkor Balham (az els“ bejegyzett  llom s a menetrendben) k”rny‚k‚n m r 45 m‚rf”ld/h sebess‚ggel fogunk robogni, ‚s pontosan tartjuk a menetrend szerinti  thalad si id“t (9 perc). A tr‚ning k”rben ugyan nem kell meg llnunk sehol, csak a v‚g llom son, de m‚gsem c‚lszer– v‚gig teljes g zzal robognunk. Egyr‚szt Ągy nagyon r vernk majd a menetrendre (a program nemcsak a k‚s‚st, de a siet‚st sem dĄjazza), m sr‚szt pedig teljes g zn l val˘szĄn–leg el fog fogyni a vĄz (WATER). Ha a regul tort visszakapcsoljuk k‚t fokozattal, akkor a sebess‚g maximum a hosszabb emelked“k”n fog cs”kkenni 1-2 m‚rf”lddel (a lejt“k”n majd behozzuk), a vĄzfogyaszt s viszont szint‚n a fel‚re cs”kken. Enn‚l a kldet‚sn‚l a p ly n kb. 40-45 m‚rf”ldes  tlagsebess‚get kell tartanunk ahhoz, hogy a menetrendben megszabott id“k szerint ‚rkezznk az  llom sokra. Az  llom sokon t”rt‚n“  thalad s idej‚t a program azonnal beĄrja a menetrend ('T') ACT oszlop ba, teh t ha azt l tjuk, hogy tŁl gyorsan haladunk, akkor cs”kkentsk a regul torfokozatot vagy ha az sem el‚g, kapcsoljuk a f‚ket r”vid id“re els“ vagy m sodik fokozatba. Brightonig nincs m s dolgunk, mint tartani a menetrendben megadott id“ket. Ott majd meg is kell  llnunk. Az  llom s el“tt a sebess‚g fggv‚ny‚ben kell neki llnunk f‚kezni: meg ll shoz cs”kkentjk majd teljesen elz rjuk a regul tor ‚s 'Cut off'-fokozatokat, azt n hŁzzuk be az els“ vagy a m sodik f‚kfokozatot. Harmadikn l nagyobb f‚kfokozatot lehet“s‚g szerint ne nagyon haszn ljunk, mert a program hib nak fogja venni az ‚rt‚kel‚sn‚l. Ha m‚g nem vagyunk biztosak a f‚kt vols gban, akkor c‚lszer– a regul tort ‚s a 'Cut off'-ot f‚lig nyitva hagyni, hogy a f‚k kienged‚s‚vel azonnal gyorsĄthassunk, ha a mozdony m‚g az  llom s el“tt akarna meg llni. Az ARRIVAL felirat ut n ism‚t a menetrend t”lt“dik be, amelynek az als˘ r‚sz‚n a program sz zal‚kos ar nyban ‚rt‚keli a m–k”d‚snket, az al bbi szempontok szerint: :Safety: Biztons g. Az ‚rt‚ket cs”kkenti minden negyedik-, vagy ”t”dik f‚kfokozat haszn lat, illetve : ha a j t‚kfokozatban van ilyen : a sĄpol s elmarad sa, sebess‚gkorl toz s tŁll‚p‚se, tŁl nagy sebess‚g a lejegesedett p ly n, illetve a pontatlan, kihagyott vagy tŁl r”vid meg ll sok a menetrendben bejegyzett meg ll˘kn l. Ha Brightonra Łgy ‚rkeznk be, hogy nem tudunk meg llni (CRASHED INTO STATION), akkor a biztons g mindig 000% lesz, ak rcsak akkor, ha a menet valamilyen v‚gzetes hiba folyt n m‚g a p ly n v‚get‚r; :TIMEKEEPING: Pontoss g. Nem csak ott kell tartanunk a menetrend szerinti ‚rkez‚si id“t, ahol meg is kell  llnunk, hanem az ”sszes  llom sn l, ami a menetrendben szerepel. 1 perc elt‚r‚s megengedett. :ECONOMY: Ez gazdas goss got jelent, teh t a sz‚nnel ‚s vĄzzel t”rt‚n“ gazd lkod st kellene figyelembe vennie. rdekes m˘don viszont nem az a j˘, ha a p ly n nem haszn lunk el mindent, hanem az, ha min‚l t”bbet elpazarlunk. (Csak akkor kaptunk 100%-ot, amikor Brightonig csak 1-1 adag vĄz ‚s sz‚n maradt). RESULT: V‚geredm‚ny (az el“bbi h rom ‚rt‚k  tlaga). Ha ezzel a n‚h ny k˘sza sorral sikerlt valakit v‚g‚rv‚nyesen elrettentennk a j t‚kt˘l, akkor az csak a puszta v‚letlen m–ve lehet! A j t‚k ennyire az‚rt nem bonyolult, csak az‚rt magyar ztuk agyon az egyes r‚szeit, hogy ha valaki nem csak az els“ fokozatban akar j tszani vele, akkor legyen valamelyes elk‚pzel‚se az el“tte  ll˘ teend“kr“l. rt‚kelgetni nem nagyon akarjuk a j t‚kot, mert m r testv‚rek k”z”tt is megvan vagy 6 ‚ves, r ad sul a grafikai kivitelez‚sre egy kiss‚ r nyomja a b‚lyeg‚t az, hogy Spectrumr˘l Ąrt k  t 64-re. Aki szereti a valamennyire bonyolult szimul torokat, de nincsenek tŁlzott grafikai elv r sai egy j t‚kt˘l, akkor esetleg lefŁjhatja a port err“l is. A j t‚k csak egyfile-os, teh t a kazett s egys‚ggel rendelkez“k is fŁj(ol)hatnak.