A Birds of Prey (magyarul ragadoz˘ madarak ) az egyik legjobb katonai repl“g‚p szimul tor. Legnagyobb ‚rt‚ke az, hogy sokf‚le, kl”nb”z“ c‚lra szolg l˘ repl“g‚ptĄpus sz ll rendelkez‚snkre , melyek nagyr‚sze a NATO ‚s a volt VSz hadrendbe  llĄtott vad sz, bomb z˘ stb. tĄpusa. Eddig nem nagyon k‚nyeztett‚k el a rajong˘kat ehhez hasonl˘ programmal, m‚g ha n‚mely dologban m s hasonl˘ j t‚k kiss‚ fell is mŁlja. A B.O.P. j t‚k fiktĄv vil g ban k‚t hadsereg h borŁja zajlik, amelynek pillanatnyi  ll s t (majd v‚geredm‚ny‚t) a j t‚kos m–k”d‚se befoly solja (ebben hasonlĄt az egykori ATF-re). A j t‚kot az 1991-es megjelen‚s ˘ta a j˘ ”reg C64-re nem Ąrt k  t, ‚s az Electronic Arts el“zetes‚ben sem szerepel, hogy C64-re el“k‚szletben lenne. Ezt csak az‚rt Ąrtuk le, nehogy ilyen k‚rd‚st tartalmaz˘ levelekkel  rasszatok el minket. Ez a leĄr s r‚szletesen fogja ismertetni a j t‚k kezel‚s‚t (ami el‚g bonyolult),  m a szakkifejez‚seket nem : igaz, a t‚ma ir nt ‚rdekl“d“knek azokat Łgysem kell elmagyar zni. Az angolul nem tud˘k szerezzenek egy sz˘t rt, hogy meg‚rts‚k a program zeneteit. Ja, a leĄr s alapvet“en az Amiga verzi˘ alapj n k‚szlt, a PC-sek majd sz‚pen  tk”ltik maguknak. A j t‚k maga a B.O.P. m sodik lemez‚n tal lhat˘, az els“t boot-olva viszont remek l‚giharc-jelenetet ‚lvezhetnk (majd ha mi robbanunk sz‚t, nem nagyon fogjuk ‚lvezni). Mindkett“ csak 1 MB-os g‚pen fut. A bejelentkez“ k‚pn‚l meg az ex-v‚delmi k‚rd‚sn‚l sim n nyomjunk 'Return'-t. Pil˘ta adatai stb.: Erjuk be a nevnket,  llĄtsuk be a neh‚zs‚gi szintet, a terep jelleg‚t ‚s a bevet‚s megkezd‚s‚nek id“pontj t (eleinte maradjon nappali). Eld”nthetjk, hogy mag nyos farkask‚nt vagy kĄs‚r“kkel hajtjuk v‚gre a feladatot. A k‚pen k‚s“bb az addigi m–k”d‚snkkel ”sszegy–jt”tt pontsz munkat, valamint a besorol sunkat l thatjuk. Azt is megtudhatjuk, h ny g‚p kerlt miattunk, katapult l s folyt n vesztes‚glist ra, ‚s m‚g mennyi maradt. Lehet“s‚g van  ll st menteni/t”lteni ('S'/'L'), ‚s megn‚zni egy grafikonon, hogy mik‚nt befoly soltuk a h borŁ jelenlegi  ll s t ('F1'). R‚szletesebb kimutat st kapunk, ha felhŁzzuk azt a screent, melynek teteje s”t‚tk‚k csĄkk‚nt l tszik. Esetleges elhal loz s ut n Łj pil˘ta az 'N' lenyom s ra  llĄthat˘ szolg latba . Innent“l kezdve: tov bbl‚p‚s = click a Next -en, visszal‚p‚s (ha lehet) = click a Previous -on. Kldet‚sek: A k”vetkez“ k‚pen hat fajta bevet‚s k”zl lehet v lasztani, de a k”z‚pen lev“ kis jelre clickelve Łjabb hatot kapunk. Mind a 12-n‚l leĄrjuk, hogy mit is kell csin lni a v‚grehajt s n l. -Air interception : L‚gi elfog s: rak‚t val igyekezznk lel“ni az ellens‚ges (vad sz)g‚peket -Air superiority : L‚gif”l‚ny : ellens‚ges (vad sz)g‚pek elfog sa, k”zelharcra kell sz mĄtani -Long range bombing : HosszŁt vŁ bomb z s: t mad s ellens‚ges felszĄni (sz razf”ldi/tengeri) c‚lpontok ellen -Bomber escort : Bomb z˘(k) kĄs‚rete: kĄs‚r“vad sz v‚di a bomb z˘t ellens‚ges vad szokt˘l -Close support ..... ground attack : K”zeli t mogat s ‚s felszĄni t mad s: sz razf”ldi csapatok t mogat sa (ellens‚ges tankok kil”v‚se), csatarepl“ javasolt -Border or sea patrol : Hat r- vagy tengeri “rj rat: t maszpont/r.g. hordoz˘ megv‚d‚se ellens‚ges repl“g‚pekt“l (v rni kell r juk) -Reconnaissance : FelderĄt‚s: l‚gif‚nyk‚pez‚s (ellens‚ges felszĄni c‚lokr˘l) -Troop drop : Csapatok ledob sa: ejt“erny“s”k ledob sa = l‚gideszant -Supply drop : Ell tm ny ledob sa: csomagok stb. ledob sa ejt“erny“vel -Stealth bombing : Lopakod˘ bomb z s: mint a hosszŁt vŁ bomb z sn l, de lopakod˘ bomb z˘val/vad szbomb z˘val (csak Side A!) -Stealth reconnaissance : Lopakod˘ felderĄt‚s: mint a felderĄt‚sn‚l, de lopakod˘ g‚ppel (csak Side A!) -Test pilot : Berepl“pil˘ta: kĄs‚rleti g‚p berepl‚se, lehet“s‚geinek hat r t el‚rni (c‚l a min‚l nagyobb sebess‚g ‚s magass g) T maszpontok: Tov bbl‚pve 3-3 t maszpont vagy 2-2 repl“g‚phordoz˘ haj˘ k”zl v laszthatjuk ki a hazai b zisunkat. Ezzel egyŁttal azt is eld”ntjk, hogy a szemben ll˘ felek k”zl melyik oldalra  llunk a h borŁban. A j t‚kban k‚k vagy feh‚r szĄn jelzi az 'A' oldalt (NATO-g‚pek), mĄg v”r”s vagy fekete a 'B' oldalt (VSz-g‚pek). Bal click a kiv laszt s, jobb clikre pedig megmutatja a t maszpontot vagy hordoz˘t a t‚rk‚pen. Alul elolvashatjuk, hogy az a t maszpont/hordoz˘, amelynek a nev‚re (a t‚rk‚pt“l jobbra) a pointer mutat, zemel-e stb. Repl“g‚pek: A k”vetkez“ k‚pen t”rt‚nik a kĄv nt g‚ptĄpus kiv laszt sa, amellyel a bevezet‚st v‚gre akarjuk hajtani. Egyes esetekt“l eltekintve, amikor a program eleve csak egy-k‚t tĄpust enged v lasztani , a k”vetend“ elj r s az al bbi: 1.SIDE menb“l megfelel“ harcol˘ f‚l kiv laszt sa (a program m r megteszi) 2.MISSION TYPE menben a bevet‚s tĄpus nak megfelel“ be llĄt s (itt ‚s a k”vetkez“n‚l egyszerre t”bb menpont lehet bekapcsolva) 3.AIRCRAFT TYPE menben sz–kĄt“ param‚terek be llĄthat˘k (kĄv ns g szerint) 4.AIRCRAFT menb“l a legink bb megfelel“ g‚ptĄpus kiv laszt sa (info alapj n) (Tov bbi tĄpusok lehetnek a MORE AIRCRAFT men alatt) A kiv lasztott tĄpusr˘l r‚szletes adatlapot mutat a program, de ebb“l csak a harci g‚pekhez ‚rt“k sz m ra derl ki, hogy mit tud a g‚p ‚s milyen szinten. Az Armament -re clickelve l thatjuk az adott g‚ptĄpushoz rendszeresĄtett fegyverzetet az al bbi bont sban: g‚ppuska l“szerk‚szlete, leveg“-leveg“ rak‚t k, leveg“-f”ld rak‚t k sz razf”ldi ‚s tengeri c‚lok ellen, legalul a bomb k. (J˘ tudni, melyik mire haszn lhat˘.) P‚ldak‚nt egy c‚lszer– be llĄt s, ha a kldet‚s l‚gi elfog s, ‚s a Nimitz-r“l kell felsz llnunk: 2-n‚l Air Intercept ‚s Carrier Based , 3-n l lehet pl. Swing-wing vagy m s; a 4-n‚l most csak az F-14 marad. EligazĄt s: Fell olvashat˘, melyik kldet‚st ‚s g‚pet v lasztottuk, a megjelen“ tĄpusismertet“ sz”vegb“l pedig kiderl, mire j˘ ‚s mit tud ez a g‚p, Ągy megtudhatjuk, mennyi es‚lynk van vele a bevet‚s v‚grehajt s ra... Alul olvassuk el a helyzetjelent‚st, amely a feladatunk pontos leĄr s t tartalmazza. Legt”bb esetben konkr‚t c‚lpontokat k”z”l velnk a program, amelyek sz ma a neh‚zs‚gi szintt“l fgg. Igyekezznk pontosan meg‚rteni, mit kell tennnk. A MAP-ra clickelve n‚zhetjk meg a t‚rk‚pet, ahol pl. egy biztons gosabb Łtvonalat jel”lhetnk ki navig ci˘s pontok segĄts‚g‚vel. A taktikai t‚rk‚p bevet‚s k”zben is behĄvhat˘, ‚s megn‚zhetjk rajta a fed‚lzeti navig ci˘s rendszerbe t pl lt navig ci˘s ‚s c‚lpontokat. A t‚rk‚p valamely pontj t Łgy hozhatjuk k”z‚pre, hogy r clickelnk. Egy navig ci˘s pont l‚trehoz s hoz click a megfelel“ ikonon (feliraton) azt n bal click a t‚rk‚pen, mĄg t”rl‚se click az ikonon azt n jobb click a t‚rk‚pen. G‚p el“k‚szĄt‚se: Az utols˘ el“k‚szleti f zis a repl“g‚p felfegyverz‚se (a g‚pnk m r fel van t”ltve zemanyaggal ‚s g‚ppuska-l“szerrel). Megfontoltan, a bevet‚s c‚lj nak megfelel“en v lasszunk a rendelkez‚sre  ll˘ rak‚t k ‚s bomb k k”zl. Ha valamely fegyverre vagy felszerel‚sre clickelnk, a pointer rak‚ta-alakot vesz fel. Ilyenkor l thatjuk az adott fegyver vagy egy‚b holmi f“bb jellemz“it, illetve hogy mire is val˘. Az INFO-ra clickelve r‚szletes ismertet‚st kapunk. A felrak shoz click ezzel a rak‚ta-pointerrel a kĄv nt fegyverfelfggeszt“ csom˘ponton, ALL = mindenhov  az kerl felrak sra. Valamit jobb clickkel vehetnk le, CLR = mindent leszednk a g‚pr“l. Sajnos egy felfggeszt“ csom˘pontra egy rak‚t t/ bomb t lehet feltenni. Javasoljuk, hogy ne terhelj‚k tŁl a g‚pet (felsz ll˘t”meg!), ‚s a nehezebb fegyvereket ink bb ne a sz rnyra tegyk, mert akkor a g‚p kisebb ig‚nybev‚telt tud csak elviselni (Real Flight m˘dban, ld. k‚s“bb). Nem r‚szletezzk, hogy melyik leveg“-f”ld rak‚ta (j˘ sok van) ‚s bomba milyen c‚lpont ellen hat sos :  lt. kiderl az info-b˘l : de n‚h nyat megemlĄtnk. A j t‚kban kiss‚ k”nnyebb a dolgunk, mint a val˘s gban, ahol a fed‚lzeti cs”ves fegyverrel (g‚ppuska)  lt. csak repl“g‚pekre l“hetnk eredm‚nyesen, tov bb  a rak‚t k f“k‚nt sz razf”ldi harcj rm–vek ‚s berendez‚sek elpusztĄt s ra alkalmasak (pl. Hellfire, Maverick stb.), mĄg ‚pletek stb. lerombol s ra bomb k alkalmazand˘k. Nem minden leveg“-f”ld rak‚ta alkalmas  ltal nos feladatokra (ilyen pl. a Harm ill. Durandal), tov bb  a haj˘k elsllyeszt‚s‚re val˘ sug rhajt˘m–ves Harpoon meg nagyon lassŁ. Kellemes pr˘b lkoz sokat! Egy‚bk‚nt felszĄni c‚lpontok elleni bevet‚sn‚l is ‚rdemes leveg“-leveg“ rak‚t t vinni (vagy kĄs‚r“kkel indulni), mert az ellens‚g nem alszik... A pil˘taflk‚ben: Na v‚gre! G‚pnk vagy egy t maszpont hang r ban  ll, vagy egy repl“g‚phordoz˘ haj˘ gyomr b˘l emelik ki a liften a fed‚lzetre. Felsz ll s el“tt m‚g c‚lszer– be llĄtani n‚h ny dolgot a GAME menben: real/easy flight = val˘s/egyszer–sĄtett repl‚s (easy m˘dban pl. le is zuhanhatunk, de n‚mely dolog nem m–k”dik); hud metric = a HUD-n csom˘ ‚s l b helyett km/h ‚s m; game detail = a 3D grafikai megjelenĄt‚s be llĄt sa. A HUD (Head Up Display) fontosabb, valamint csak itt megtal lhat˘ inform ci˘i: Fels“ sorban: sk l n a repl‚si ir ny fokban, alatta nyĄl a navig ci˘s vagy c‚lpont sz”ge (ha oldalra van, a nyĄl a sk la bal/ jobb sz‚l‚n). Bal oldalon: sk l n sebess‚g, kl”n fgg“leges tol˘er“, SW = sz rny  ll ssz”ge. Jobb oldalon: sk l n magass g, kl”n fgg“leges sebess‚g (emelked‚s/ sllyed‚s). Alul (csak full-screen m˘dban): bal oldalon c‚lk”vet“ zemm˘dja, radar hat˘t vols ga, aktu lis fegyver stb.; jobb oldalon az ‚szlelt c‚lpontok, vagy egy k”vetett c‚lpont, vagy egy navig ci˘s stb. pont; legalul k”z‚pen a bombac‚lz˘ t vm‚r“je. K”z‚pmez“ben: a HUD m–k”d‚si m˘dj t˘l fgg“en egy vagy k‚t jel (plusz a c‚lok). A HUD zemm˘djai: radar, navig ci˘, bomb z s, lesz ll s. A m–szerfal: Balra: g zkar kielz“vel; GEAR = fut˘m–, HOOK = farokhorog, WBRK = ker‚kf‚k, ABRK = f‚ksz rny, REHT = ut n‚get‚s jelz“l mp ja. A blokk jobb fels“ kijelz“je: piros alapon relatĄv tol˘er“ (%-ban a be llĄtott g zhoz k‚pest), z”ld alapon a fŁv˘ka sz”ge (norm l = vĄzszintes = 0). Alattuk  llapotjelz“ a rong l˘dott alkatr‚szek nev‚nek r”vidĄt‚s‚vel; RADAR = radartev‚kenys‚g ‚szlelve, MISSILE = rak‚t t l“ttek ki r nk; legalul zenet-ablak (visszajelz‚sek, figyelmeztet‚sek stb.). K”z‚pen: fent ˘ra, t“le balra  tes‚s-jelz“; lejjebb t”bbfeladatŁ display (m–k”d‚si m˘djai = felfggeszt“-csom˘pont (+ l“szer ‚s csali), radar (keres‚s/k”vet‚s), t‚rk‚p, navig ci˘); alul a f‚klapok sz”ge (.); a (f“)tart lyban lev“ zemanyag mennyis‚ge (kg). Jobbra: magass gm‚r“, sebess‚gm‚r“, Mach-m‚r“ (1 mach = hangsebess‚g), fgg. sebess‚gm‚r“ (emelked‚s/sllyed‚s), m–horizont, g-m‚r“, b˘lint si sz”g, zemanyag-mennyis‚g, gyorsul sm‚r“. A kezel“billenty–k: Hajt˘m– beindĄt s/le llĄt s = 'J' g z n”vel‚s/cs”kkent‚s = '+'/':' g z min./max. v lt s ‚s ut n‚get‚s, be/ kikapcsol s = '/' fŁv˘ka sz”g‚nek n”vel‚se/cs”kkent‚se = 'bal Alt'/'bal Amiga'. Fel- ‚s lesz ll s, gurul s ker‚kf‚k = 'B' f‚khorog = 'H' fut˘m–/kienged‚s/behŁz s = 'U' oldalkorm ny balra/jobbra = 'Del'/ 'Help'. Ir nyĄt s (leveg“ben) cs–r‚s (fordul s) balra/jobbra = 'O'/'P' (joy. bal/jobb) magass gi korm ny f”l/le (emelked‚s/ sllyed‚s) = 'A'/'Q' (joy. le/f”l) korm nyok r”gzĄt‚se = 'Tab' f‚klap kit‚rĄt‚s/vissza 1ř-kal = '['/']' f‚ksz rny ki/be = 'G' sz rny- ll ssz”g n”vel‚s/cs”kkent‚se = 'bal Alt'/'bal Amiga' robotpil˘ta = 'Y' katapult l s = 'Esc' M–szerfal/HUD/display: full-screen m˘d be/kikapcsol sa (m–szerfal eltntet‚se ‚s vissza) = 'W' HUD ki/bekapcsol˘d sa = 'D' HUD zemm˘dv lt s = 'I' display zemm˘dv lt s = 'M' felfggeszt“csom˘pont v lt s/ lek‚rdez‚s = 'K' (ha a display felfggeszt“csom˘pont-m˘dban van) radarhat˘t vols g-v lt s = 'R' T‚rk‚p taktikai t‚rk‚p be/kikapcsol s = 'Return' taktikai t‚rk‚p nagyĄt s/kicsinyĄt‚s = '+'/':' (f“ billenty–zeten) nem full-screen m˘dŁ taktikai t‚rk‚p tov bbi funkci˘i: scroll = kurzornyil-billenty–k hazai b zis helye = 'H' g‚pnk helye = 'P' navig ci˘s pont def./t”rl. = 'W' l‚gi ut nt”lkt‚si nav. pont def./t”rl. = 'T' display-t‚rk‚p nagyĄt s/kicsinyĄt‚s ='''/';' (aposztr˘f bill. jobb oldalt). Taktikai funkci˘k hĄrszerz‚s jelent‚se (be/ki) = 'V' kijel”lt c‚lpontok lek‚rdez‚se (full screen, be/ki) = 'T' sorrak”vetkez“/el“z“ repl“g‚p) rak‚ta megn‚z‚se (full screen) = '.'/',' (pont/ vessz“). C‚lk”vet‚s c‚lk”vet“ zemm˘dv lt sa (RWS/TWS/ HUD/GRD/GUN) = 'N' l‚gi c‚lpont k”vet‚se (TWS m˘d) = 'jobb Alt' felszĄni c‚lpont k”vet‚se (GRD m˘d) = 'jobb Amiga' c‚lpont-kiv laszt s automatikus/ manu lis = 'F2' ha manu lis: c‚lpont-kiv laszt s ‚s t”rl‚se = 'Z' (keres“ m˘dban a k”rt az eg‚rrel vezessk r  a c‚lpontokat jelz“ n‚gyzetek egyik‚re, majd 'Z') Fegyverzet, harc fegyver-v laszt s manu lis/automatikus fegyverrel, illetve fegyver indĄt sa/kiold sa = 'Space' (joy. t–z) rak‚ta-k”vet‚s be/kikapcsol sa = 'X' radar/infrav”r”s vez‚rl‚s– rak‚t kat megzavar˘ csali haszn lata (chaff/flare) = 'C'/'F' F‚nyk‚pez‚s f‚nyk‚pez“g‚p bekapcsol sa = '5' (numerikus billenty–zeten) c‚lra be llĄt s = kurzornyĄl-billenty–k zoom (r k”zelĄt‚s/t volĄt s) = '+'/':' (numerikus billenty–zeten) expon l s = 'Space' L‚gi ut nt”lt‚s tart lyg‚p ig‚nyl‚se, t j‚koztat s k‚r‚se man“verez‚s sor n, ut nt”lt‚si robotpil˘ta be/kikapcsol sa, ut nt”lt‚s befejez‚se = '/' zemanyag  tszivattyŁz sa = jobb eg‚rgomb (folyamatosan lenyomva) Egy‚b ledob s/elenged‚s ejt“erny“s”k/ell tm ny ledob sa (kiv laszt s: 'bal Shift') = 'Space' (joy. t–z) zemanyag-p˘ttart ly ledob sa (kiv laszt s: 'K') = 'Space' hordozott (kĄs‚rleti) g‚p elenged‚se = 'jobb Shift' Kil t s/r l t s kiv laszt sa kl”nf‚le kls“ sz”gb“l = '1'-t“l '9'-ig (f“ billenty–zeten) r l t s a g‚p m”gl be/kikapcsol s) = 'Enter' kil t s pil˘taflk‚b“l el“re = 'F10' kil t s ir ny nak be llĄt sa = '1'-t“l '9'-ig (numerikus billenty–zeten) finomabb m˘dosĄt sa = kurzornyĄlbillenty–k r l t s t volod˘ n‚z“pontb˘l (mint robotpil˘t n l) = (f“ billenty–zeten bal fels“) A szimul ci˘ vez‚rl‚se pause = 'BackSpace' (t”rl“ billenty–) val˘s/k”nnyĄtett repl‚s v lt s = 'E' hang ki/bekapcsol s = 'S' bevet‚s befejez‚se (f”ld”n/haj˘fed‚lzeten/ejt“erny“n) = 'Esc' anal˘g/digit lis joystick v lt s = '0' (f“ billenty–zeten) 3D megjelenĄt‚s v ltoztat sa = 'L', 'F1' ‚s 'F5'-t“l 'F9'-ig pointer megjelenĄt‚se/eltntet‚se (sznet a men haszn lat hoz) = 'F4' J˘ tan cs: az ir nyĄt shoz c‚lszer– joysticket haszn lni, ‚s nem  rt egy billenty–zet-sablon sem. Felsz ll s: šgyeljnk arra, hogy a kifut˘p ly t/lesz ll˘fed‚lzetet ne csak mi haszn ljuk, sz˘val igyekezznk elkerlni az ”sszetk”z‚st m s fel/lesz ll˘ g‚pekkel. A felsz ll sn l alkalmazhatjuk a programban is l that˘ m˘dszert, amikor lendletb“l fordulunk ‚s gyorsĄtunk a kifut˘p ly ra ‚rve. Az igazi m‚gis az, amikor lassan kigurulunk, a kifut˘p lya elej‚n a hossztengely‚ben meg llunk, a kerekeket bef‚kezve tartjuk, a f‚klapokat megfelel“ helyzetbe  llĄtjuk, teljes g zt adunk ut n‚get‚ssel vagy an‚lkl, ‚s csak akkor engedjk ki a ker‚kf‚ket, amikor a hajt˘m– fordulatsz ma el‚rte a maximumot (100%). Amint a leveg“be emelkedtnk, r”gt”n hŁzzuk be a fut˘m–vet, ‚s a f‚klapokr˘l se feledkezznk meg. A megfelel“ sebess‚get el‚rve cs”kkentsk a hajt˘m– tol˘erej‚t (g zlev‚tel), a g‚p utaz˘sebess‚ggel haladva kevesebbet fogyaszt. Az ut n‚get“ nagym‚rt‚kben fogyasztja az zemanyagot, csak indokolt esetben haszn ljuk. Egyes g‚ptĄpusok k‚pesek fgg“leges felemelked‚sre is, de ez csak Real Flight m˘dban m–k”dik. Repl‚s: Noha Real Flight m˘dban j tszva t”bb kellemetlens‚ggel kell szemben‚znnk, m‚gis ezt javasoljuk, mert a szimul ci˘ csak ez esetben tekinthet“ aerodinamikai szempontb˘l is ‚leth–nek (elv‚gre azokkal a szimul torokkal j tszunk szĄvesen, amelyek nagyszer– lek‚pez‚sei a val˘s gnak). Emiatt a meredekebb man“verek v‚grehajt sakor sz molnunk kell a sz rnyak elg”rbl‚s‚vel ‚s m s, hasonl˘ rong l˘d sokkal. Az is j˘, hogy a tŁl nagy vagy tŁl kis 'G' elszenved‚se is val˘s gos k”vetkezm‚nyekkel j r (pl. minden els”t‚tl), valamint a hajt˘m– teljesĄtm‚nye is lecs”kken nagyobb magass gban (kevesebb az oxig‚n). Ha az  tes‚s-jelz“ villog, j˘ lesz g zt adni ‚s gyesen man“verezni, kl”nben k”nnyen dug˘hŁz˘ba kerlhetnk ‚s lezuhanhatunk. T volabbi c‚lok megk”zelĄt‚s‚hez vegyk ig‚nybe a robotpil˘t t, de vigy zzunk a magass g ‚s a t vols g be llĄt s n l, mert g‚pnk ilyenkor hegynek vagy m sik g‚pnek tk”zhet. Harc stb.: Ha az zenetablakban megjelenik a Targets scanned sz”veg, a g‚p c‚lk”vet“ radarja valamilyen : a be llĄtott m˘dt˘l fgg“en l‚gi vagy felszĄni : c‚lpontot ‚szlelt. Ha ellens‚ges l‚gi c‚lpont(ok)r˘l van sz˘, a displayt a radar zemm˘don kĄvl c‚lk”vet‚s zemm˘dban is praktikus haszn lni (c‚lk”vet“ TWS m˘dban). A harchoz ‚rdemes  tv ltani full-screen m˘dba, mert csak Ągy tudhatjuk meg a c‚lpontok tĄpus t, ‚s hogy ellens‚gesek-e. A kĄv nt c‚lpontot mindig tartsuk a l t˘t‚r k”zepe t j n, v lasszuk ki a c‚l fajt j nak megfelel“ tĄpusŁ rak‚t t, ‚s addig v rjunk az indĄt ssal, amĄg az 'In Rng' jelz‚s nem tudatja velnk, hogy a c‚lpont a rak‚ta hat˘t vols g ba kerlt. Figyelem, n‚h ny rak‚t val m sk‚ppen kell t madni (pl. Harm, ld. info). C‚lszer– id“nk‚nt ellen“rizni, hogy a c‚lok, amelyekre rak‚t t l“ttnk ki stb., megsemmisltek-e m r. A l‚giharc viszonylag egyszer–, ha g‚pnk fel van szerelve legal bb 100 km hat˘t vols gŁ leveg“-leveg“ rak‚t kkal, kl”n”sen, ha az ellens‚ges elfog˘ vad szok nem rendelkeznek ilyenekkel. Egy‚bk‚nt gyeljnk a r nk kil“tt rak‚t kra, k”zeledtkre sz˘rjunk csalit (tudni kell, a rak‚ta milyen vez‚rl‚s–, radar vagy IR), kl”nben v‚gnk. Ha a l‚gt‚rben m s bar ti repl“g‚pek is vannak, vagy kĄs‚r“kkel sz lltunk fel a bevet‚sre, sz mĄtanunk kell r , hogy ezek el“bb-ut˘bb helyettnk lel”v”ld”zik az ellens‚ges g‚peket, Ągy kevesebb pontot szerezhetnk. Az igazi, vil gh borŁs jelleg– l‚giharc akkor k”vetkezik, amikor sz–k, f‚klapos fordul˘z sok k”zben r”vidhat˘t vŁ l‚giharc-rak‚t kkal (pl. ASRAAM) vagy a g‚ppusk val pr˘b lja meg egym st befogni ( puskav‚gre kapni ) k‚t vad szg‚p pil˘t ja. A vad szpil˘t k j˘l bev lt harci man“vereinek ismerete n‚lkl ne nagyon v llalkozzunk ilyen k”zelharcra. FelszĄni c‚l elleni t mad s eset‚n a c‚lterlet k”zel‚ben lassĄtsunk le, az alkalmazni kĄv nt fegyvert a szks‚ges m˘don ‚s magass gban aktiviz ljuk (info-ban benne volt). A l‚zerir nyĄt sŁ bomb k haszn lata egyszer–, de a hagyom nyos bomb k pontos c‚lrajuttat sa figyelmet kĄv n. Ezt zuhan˘pomb z ssal is megtehetjk, amelyhez ki kell nyitni a f‚ksz rnyakat. Mindazon ltal vigy zzunk, nehogy a f”ldnek csap˘djunk, vagy tŁl alacsonyan replve egy l‚tesĄtm‚ny, harceszk”z stb. felrobban s nak l”k‚shull m ba kerljnk, mert ez is v‚gzetes. A bomb z˘k  ltal ban v‚dtelenek ellens‚ges vad szokkal szemben, ez‚rt c‚lszer– kĄs‚r“ket k‚rni a bevet‚sre. Egy‚b megfontolnival˘: ™sszetk”z‚s vesz‚lye  ll fenn, ha b rmilyen m s zŁg˘ hangot hallunk, ez ugyanis k”zeli repl“g‚pet vagy harckocsit jelent (vagy a HQ-n legyet : CoVboy) (a rak‚t k hangja m s). Hosszabb idej– bevet‚sre vihetnk tartal‚k zemanygot. A val˘di vad szpil˘t k l‚gi k”zelharc el“tt ledobj k a p˘ttart lyt (Real Flight m˘dban c‚lszer– lehet), akkor is, ha m‚g nem fogyott ki bel“le az zemanyag. Ha a m–szerfalon a s‚rl‚sjelz“n a condition alatt poor olvashat˘, akkor g‚pnk  llapota siralmas, ‚s nem biztos, hogy egy ltal n le tudunk sz llni, kl”n”sen, ha a fut˘ is meghib sodott (csak Real Flight m˘dra vonatkozik). Ez esetben ink bb katapult ljunk, hogy mentsk a b“rnket. Bevet‚s k”zben b rmikor k‚rhetnk l‚gi zemanyagut nt”lt‚st, de le is sz llhatunk egy bar ti t maszpontra vagy repl“g‚p-hordoz˘ra. A haj˘n r”gt”n v laszthatjuk a REFUEL ETC menpontot, a t maszponton el“bb ˘vatosan be kell gurulni a hang rba. šzemanyagot ‚s fegyvereket a kldet‚s v‚grehajt sa sor n tetsz‚s szerinti sz mŁ alkalommal v‚telezhetnk, de sajnos a g‚pnk esetleges s‚rl‚seit a bevet‚s alatt nem lehet kijavĄttatni. Ha mindennel v‚geztnk - ‚s nem velnk v‚gzett az ellens‚g - sz lljunk le, ‚s vessnk v‚get kellemes megpr˘b ltat sainknak az 'Esc' lenyom s val. Lesz ll s: A legnagyobb odafigyel‚st ig‚nyl“ man“ver v‚grehajt s hoz k”zelĄtsk meg a legk”zelebbi t maszpontunkat vagy rep.g‚p-hordoz˘nkat, ‚s tegyk meg az al bbi el“k‚szleteket. A HUD-t v ltsuk  t landing m˘dba, ereszkedjnk kb. 500m-re, a sz rnyak  ll ssz”g‚t (ha lehet)  llĄtsuk a minimumra (h tranyilazva kevesebb a felhajt˘er“), vegyk le a g zt (sebess‚g kb. 500 km/h alatt legyen), miel“bb  lljunk a kifut˘p lya/lesz ll˘fed‚lzet vez‚rvonal ba, fokozatosan t‚rĄtsk ki a f‚klapokat (alacsony sebess‚gn‚l szks‚ges), lassĄtsunk kb. 350 km/h-ra, engedjk ki a fut˘m–vet (haj˘n l a farokhorgot is), figyeljk a lesz ll˘m–szer jel‚t a HUD-ben az optim lis bevezet‚si p lya k”vet‚s‚re (ha szks‚ges, vigy zva korrig ljunk). Fontos, hogy g‚pnkkel a p lya vagy lesz ll˘fed‚lzet elej‚n landoljunk, m‚rs‚kelt vĄzszintes ‚s fgg“leges sebess‚ggel (sllyed‚s). A haj˘n ha mindent j˘l csin ltunk, m ris kikapcsolhatjuk a hajt˘m–vet, a t maszponton pedig amint f”ldet ‚rtnk, azonnal tegyk a g zt minimumra, ‚s f‚kezznk a meg ll sig. sz pil˘t k terepen is lesz llhatnak minim lis (100 km/h alatti) sebess‚ggel ‚s teljesen kiengedett f‚klapokkal. K‚nyes dolog a haj˘fed‚lzetre t”rt‚n“ lesz ll s (kiv ltk‚pp ‚jjel), ahol a legkisebb figyelmetlens‚g eredm‚nye is a tengerbe es‚s lehet (ez a vad szpil˘t k r‚m lma). Ne pr˘b ljunk sz razf”ldi b zisŁ g‚ppel hordoz˘ra lesz llni, mert ilyenekn‚l a farokhorog hi nyzik, emiatt a dr˘tk”telek nem tudj k megfogni a g‚pet, ‚s az akkor menthetetlenl a vĄzbe rohan. A bevet‚s ‚rt‚kel‚se: A kldet‚s befejez‚se ut n megjelenik az ‚rt‚kel‚s. Ebb“l megtudhatjuk, mennyire voltunk eredm‚nyesek a feladatunk v‚grehajt s ban : illetve mi okb˘l haltunk meg, ha p˘rul j rtunk. Alatta l that˘, h ny mell‚kes l‚gi/felszĄni c‚lpontot sikerlt m‚g megsemmisĄtennk, tov bb  elolvashatjuk a repl‚si statisztik nkat, amib“l t”bbek k”z”tt kiderl, mennyire volt huppan˘s a lesz ll sunk. A menb“l INTELLIGENCE REPORT-ot v lasztva a hĄrszerz‚s jelent‚se tanulm nyozhat˘, ami nem m s, mint egy teljes esem‚nynapl˘. A men harmadik pontja a DAMAGE REPORT, ami kl”nf‚le bar ti/ellens‚ges l‚tesĄtm‚nyek lerombol s r˘l, megrong l˘d s r˘l, javĄt s r˘l, illetve Łjb˘li zembe helyez‚s‚r“l ad t j‚koztat st. Ugyanitt jelennek meg inform ci˘k a mi felderĄt“ feladataink v‚grehajt sa sor n lefot˘zott objektumokr˘l is. A program a sz mĄtott eredm‚nyt pontsz mban fejezi ki, ‚s el“l‚ptet‚s gyan nt a besorol sunkat emeli. Amikorra valamelyik f‚l sz razf”ldi ‚s l‚giereje megsemmislt, a program kihirdeti a gy“ztest. Ha eredm‚nyes volt a szolg latunk , jutalmul megtekinthetjk az el‚gedett vad szpil˘t t  br zol˘ k‚pet. Ha a h borŁ m‚g nem d“lt el, tov bbl‚p‚sre a pil˘ta-k‚perny“ jelenik meg, ahol  ll st menthetnk stb. Figyelmeztet‚s: A bar ti , saj t c‚lok elleni l”v”ld”z‚st kerljk, kl”nben hamarosan kirŁgnak bennnket a l‚gier“t“l, vagyis Game Over . Ugyanez a kellemetlens‚g t”rt‚nik velnk akkor is, ha m r a megengedettn‚l t”bb repl“g‚pb“l csin ltunk ˘cskavasat. A j t‚kban igen v ltozatos m˘don lehet kimŁlni. A sima lezuhan son kĄvl lel“hetnek, tk”zhetnk hegynek, felh“karcol˘nak, harckocsinak stb., vagy m sik repl“g‚pnek is. Ez a sors v r r nk akkor is, ha g‚pnk tŁl sok alkatr‚sze rong l˘dik meg, ‚s emiatt egyszer–en darabokra esik. M‚g egy j˘ tan cs : ne tartsunk g‚ppuska-l“gyakorlatot egy b zis k”zel‚ben, mert k”nnyen kil“hetjk az ir nyĄt˘tornyot : ‚s akkor kiteszik a javĄt s alatt z rva t bl t, egysz˘val kereshetnk m sik t maszpontot... V‚gl: A program egyedl ll˘ m˘don teszi lehet“v‚ a kl”nf‚le harci taktik k stb. alkalmaz s t, ami az egyik f“ er‚nye. Hamar bele‚lheti mag t az ember a katonai repl“k vesz‚lyekkel teli ‚let‚be, az id“ mŁl s val mit sem t”r“dve. B r a szimul ci˘ kiss‚ lassŁnak t–nhet, ‚s a terept rgyak sz ma el‚g csek‚ly, m‚gis : f“leg komplexit sa ‚s hangulata miatt : kiv‚telesen j˘ vele j tszani. Az is el“nye, hogy eddig nemigen volt szimul tor, amelyben a j˘ ”reg B-52-essel mehettnk volna bevet‚sre, vagy a magyar l‚gier“ MIG-jei is szerepeln‚nek. Az nem r˘hat˘ fel hib j ul, hogy nem dĄjazza az ‚rtelmetlen d”nt‚seket: ez nem holmi l”v”ld”z“s j t‚k, tess‚k megtanulni, hogyan kell repl“g‚pet vezetni... s m ris kezd“dhet a fog˘cska : mondjuk hat darab Su-27-es t rsas g ban... -Somogyi Lajos