Egy nagyszer– RPG, val˘szĄn–leg a j”vend“ top-list k egyik biztos helyezettje: nevezzk KING'S BOUNTY-nak a dolgot. Pontosabban nem is igaz n RPG, hiszen kivitelez‚s‚ben nem nagyon hasonlĄt az SSI ‚s az Interplay szerepj t‚kaira - ink bb csak a szab lyok ‚s a szerepl“k teszik hasonl˘v  a hagyom nyos szerepj t‚kokhoz. Az eg‚sz j t‚k megjelen‚se egy‚bk‚nt teljesen azt a sz nd‚kot sugallja, hogy a szerz“k megpr˘b ltak egy szerepj t‚kot kiss‚ popul risabb , nem kimondottan adventure-rajong˘k  ltal is ‚lvezh et“bb‚ tenni. Hm, h t ha Łgy vesszk, akkor ez nem volt egy rossz ”tlet - ‚s el‚g j˘l is sikerlt az elk‚pzel‚sket megval˘sĄtani. A j t‚k k‚t lemezoldal, kazett s verzi˘r˘l nincs tudom sunk (hacsak valaki nem veszi a b tors got, hogy  tĄrja egy 10-kazet t s egys‚gcsomagra...) A j t‚k Aj˘‚gtudjahollehet f”ldj‚n j tsz˘dik, ahol pillanatnyilag teljes anarchia uralkodik. A Maximus n‚ven uralkod˘ kir ly (hogy is hĄvhatn nak m sk‚nt egy kir lyt?) mind”ssze a Continentia tartom nyban l‚v“ f“v rost ‚s a 4 tartom ny v rosait tartja el len“rz‚s alatt - a tartom nyok ”sszes kast‚lya l zad˘ urak vagy band k kez‚ben van. Ezek az  llapotok nem nagyon nyerik meg a kir ly elvt rs tetsz‚s‚t. Mint az igaz n felvil gosult uralkod˘k  ltal ban, “ is egy j˘ kis abszolŁt monarchi ra v gyik ‚s mivel “ moment n nem ‚r r , a l zad˘ urak lever‚s‚re egy nagyszer– hadvez‚rt b‚rel fel - minket. Egy kiss‚ furcs n kivitelezett cĄmk‚perny“ ut n az 'A'/'B'/'C'/'D' billenty–k segĄts‚g‚vel kiv laszthatjuk, hogy melyik karakterrel akarunk lenni. Ez igaz n nagy szer– opci˘, csak az a baj vele, hogy a v laszt sa ut n a program holmi gy ri lemez B-oldal t fogja k‚rni - teh t maradjunk ink bb a kimentett  ll s bet”lt‚s‚n‚l ('L'). Ekkor a lovagot fogjuk ir nyĄtani ‚s a f“v ros kapuj b˘l indul a j t‚k. Miel“tt elkezden‚nk j tsza ni, c‚lszer– a m sodik oldalb˘l n‚h ny m solatot k‚szĄteni, mert a j t‚k kil‚p‚skor ‚s a kontinensek k”z”tti utaz sn l ide menti ki az  ll st ‚s mindig csak az utols˘t (kellemetlen esem‚nyek bek”vetkeztekor nem tudjuk Łjra kezdeni a dolgot). A k‚perny“ legnagyobb r‚sz‚t a j t‚kt‚r t”lti ki, ahol a lovas figura (ez a mi hadseregnk volna) k”zvetlen k”rnyezet‚t l thatjuk. A figur t a kurzornyilakkal ir nyĄthatjuk,  tl˘s ir nyban a '.'/'/'/':'/';' billenty–kkel l‚phetnk. A jobb oldalon 5  br t tal lunk amelyek sorban a k”vetkez“ inform ci˘kat tartalmazz k: - annak a l zad˘nak a k‚pe, akire pillanatnyilag vad szunk. Ez mindig az a figura, akinek az utols˘ v rosban elv llaltuk a megkeres‚s‚t (GET NEW CONTRACT). - egy katapult, ami az ostromeszk”z”kre vonatkozik (term‚szetesen csak azut n jelez, miut n valamelyik v rosban v s roltunk ilyeneket). - ezt a csillagot val˘szĄn–leg m r minden adventure-j t‚kos megismerheti: var zsl s. Miut n sok p‚zek‚rt megtanultuk a m gusn l a var zsl s m–v‚szet‚t, vibr lni kezd (nem a m gus - ez az  bra). - ez a hŁsz r‚szb“l  ll˘ t‚glalap jelzi, hogy h ny feladatot teljesĄtettnk id ig. A j t‚k v‚gs“ c‚lja egy elveszett jogar megkeres‚se, amelyhez hŁsz kldet‚st kell teljesĄtennk. A kldet‚sek egyr‚szt 12 l zad˘ elfog s b˘l  llnak (amihez el“bb meg kell tal lni a kast‚lyukat ‚s le kell gy“zni a v‚d“sereget), m sr‚szt meg kell tal lnunk a n‚gy kontinensen elrejtett 8 db var zserej– t rgyat. A m r teljesĄtett kldet‚seket feh‚r t‚glalapok jelzik. - A p‚nzeszacsk˘ el“tti oszlopok mutatj k a n lunk l‚v“ k‚szp‚nz mennyis‚g‚t. A jobb oldali oszlopban l‚v“ p‚nzek x100, a k”z‚ps“ben x1.000 a bal oldaliban pedig x10.000 szorz˘val ‚rtend“k. A k‚szp‚nzb“l kell fizetnnk a hadsereg heti zsoldj t ‚s a haj˘ b‚rleti dĄj t, valamint ebb“l v s rolhatunk var zslatokat illetve ostromeszk”z”ket a v rosokban - a k‚szp‚nz n”veked‚se Maximus-t˘l kapott heti j”vedelmnkb“l, kincsesl d kb˘l, sz‚tvert band kt˘l zs km nyolt p‚nzb“l illetve elfogott l zad˘k‚rt kapott v‚r dĄjakb˘l lehets‚ges. A k‚perny“ fels“ sor ban a DAYS LEFT felirat mutatja, hogy h ny napunk van m‚g h tra a feladat teljesĄt‚s‚ig (kezdetben 1.000). Az id“ csak akkor fogy, ha mozgunk a sereggel (a sivatagokban t”rt‚n“ mozg s kb. tĄzszer annyi id“t ig‚nyel, mint egy‚b terepe n - h rom l‚p‚s ‚s m ris elr”ppent egy h‚t). A 'C' megnyom s val a CONTROLS ment hĄvhatjuk le, ahol kikapcsolhatjuk a hangeffektusokat, le llĄthatjuk az anim ci˘t csata k”zben, stb. - sz˘val gyorsĄthatjuk vele a j t‚kot. Az 'O' megnyom s val az OPTIONS- men jelenik meg, ami a kezel“billenty–ket tartalmazza: 'A': A hadsereg r‚szeinek megtekint‚se. Megnyom sa ut n megjelennek a seregben harcol˘ fajt k tulajdons gai. A bal oldali oszlop mutatja, hogy hogyan n‚z ki a csapat csata k”zben, jobbra l that˘ak a param‚terek. Ezek a mor l kiv‚tel‚vel fajt nk‚nt  llan d˘ak. Az els“ sor tartalmazza a fajta nev‚t ‚s hogy h ny darab van bel“lk. A HITPTS jelzi, hogy egy t mad ssal ”sszesen mekkora csap st tud bevinni az ellenf‚lnek ez a csapatr‚sz (nyilv nval˘an az a j˘, ha min‚l magasabb). A DAMAGE az el“bbi ellent‚te: azt jelzi, hogy mekkora csap st kell az ellenf‚lnek bevinnie ahhoz, hogy egy darabot meg”lj”n ebb“l a fajt b˘l. Az SL jelent‚s‚t fedje j˘t‚kony hom ly - tal n azt jelzi, hogy a figura mennyire gyes, mennyire tudja elkerlni a t mad sokat? (mindenesetre a jobb fajt kn l ez is magas). A MV jel”li, hogy ez a r‚sz mennyit l‚phet a csat ban egy k”r alatt - ez egy‚bk‚nt nem felt‚tlenl jellemz“ a mozg sk‚pess‚gre, mert j˘n‚h ny fajta (Dragon, Sprite, stb.) a csatat‚r b rmelyik r‚sz‚re k‚pes azonnal elreplni . A MORALE jelzi a fajta hangulat t (norm lis esetben NORM). Ha a kincsesl d kban tal lt kincsekb“l tŁl kev‚s p‚nzt osztunk ki a csapat k”z”tt vagy tŁl sokat harcoltatjuk “ket, akkor a hangulatuk fokozatosan elromlik (LOW). Ennek az lesz a k”vetkezm‚nye, hogy - ha nem sikerl visszatorn szni a hangulatot - akkor el fognak hagyni bennnket, amikor elj”n az “ hetk a szaporod sra. Van m‚g egy OUT OF CONTROL! mor l llapot is, ami a legkellemetlenebb: ha tŁl alacsonyak a vez‚ri k‚pess‚geink (szint‚n a kev‚s p‚nzoszt sra vezethet“ vissza), nem tudunk Łrr  lenni az er“sebb l‚nyeken ‚s ezek ”n ll˘an fognak tev‚kenykedni csat ban - ez annyit jelent, hogy ellennk fognak harcolni... Mivel  ltal ban ezek a sereg leger“sebb r‚szei, soha ne sz lljunk csat ba, ha v alamelyik r‚sz OUT OF CONTROL mor lban van (vagy osszunk ki annyi p‚nzt a megtal lt kincsesl d kb˘l, hogy norm l hangulatba kerljenek vagy - ha elkerlhetetlen az ”sszecsap s valakivel - oszlassuk fel el“tte ezt a r‚szt). Az utols˘ param‚ter a G-COST, a mi azt jel”li, hogy hetente h ny arany ennek a csapatnak az ”sszes zsoldja. A t‚rk‚phez a ' ' billenty–vel l‚phetnk vissza ( ltal ban ez a kil‚p‚s az ”sszes t”bbi funkci˘b˘l is). 'D': Valamelyik csapat feloszlat sa. Egy csapatban maximum 5 kl”nb”z“ fajta harcolhat, t”bbet enn‚l nem tudunk toborozni. A hadseregnket term‚szetesen min‚l jobb fajt kb˘l kell ”sszev logatnunk, teh t ha valamilyen er“sebb fajta lakhely‚re bukkanunk, a kkor c‚lszer– a leggyeng‚bb csapatr‚szt feloszlatni ‚s a helykre az er“seket felvenni. Oszt sn l megjelennek a fajt k nevei l‚tsz mmal, majd az 'A'/'B'/'C'/'D'/'E' billenty–kkel kiv laszthatjuk azt, amelyiket sz‚lnek akarjuk ereszteni. Ugyanez az elj r  s javasolt OUT OF CONTROL mor lban l‚v“ csapatr‚sszel is. 'N': Utaz s egy Łj kontinensre. Ez a menpont csak akkor v laszthat˘, ha a haj˘n vagyunk. King Maximus kir lys ga n‚gy tartom nyb˘l  ll: Continentia, Forestria, Archipelia ‚s Saharia - kezdetben az els“n vagyunk. Minden kontinensen az egyik kincsesl d ba n van elrejtve a k”vetkez“ kontinensre vezet“ Łt t‚rk‚pe - csak azut n mehetnk  t valamelyikre, hogy ezt a l d t megtal ltuk (egy‚bk‚nt meg sem jelenik a v laszthat˘ kontinenesek k”z”tt). Az utaz s v laszt sakor a program el“sz”r mindig j t‚k ll st ment ! 'I': Inform ci˘ arr˘l a l zad˘r˘l, aki ellen utolj ra felb‚reltek. A NAME ‚s az ALIAS mutatja a nevet ‚s az  lnevet, a REWARD a fej‚re kit–z”tt v‚rdĄjat, a LAST SEEN ‚s CASTLE pedig hogy melyik kontinensen ‚s melyik kast‚lyban l tt k utolj ra. EzenkĄvl m‚g r”vid sz”veg t j‚koztat bennnket kl”n”s ismertet“jeleir“l illetve az  ltala elk”vetett b–n”kr“l. TŁl sok infot ez az opci˘ nem szolg ltat, sz˘val nem nagyon kell haszn lnunk. 'M': Automap, ahol azokat a helyeket l thatjuk, amit a jelenlegi kontinensen m r bej rtunk. Az ”sszes kontinensen tal lhatunk egy olyan kincsesl d t, amelyben a kontinens teljes t‚rk‚pe van - ezut n a 'SPACE' megnyom s ra az eg‚sz f”ldr‚sz t‚rk‚p‚t megn‚ zhetjk. 'P': A rejt‚ly megold sa. Ugyanazt a h l˘t l tjuk kinagyĄtva, mint a jobb oldali oszlopban l‚v“ k‚pen, csak az egyes r csokban megjelennek a feladatra utal˘ k‚pek (t rgy vagy l zad˘ k‚pe) is. Amelyik feladatot m r teljesĄtettk (a kis k‚pen feh‚r a t‚gla lapja), annak a hely‚n most egy t‚rk‚p r‚szlet‚t l thatjuk. A megold s az elveszett jogar lel“helye lesz... 'S': A terep  tkutat sa. Ez 10 napot vesz ig‚nybe ‚s mindig sikerl a nagy semmit megtal lni. Azaz majdnem mindig: egy esetben eredm‚nye is lesz a kutat snak... 'U': Var zslat alkalmaz sa. Ez csak azut n lehets‚ges, hogy m r megtanultunk var zsolni az Archmage Aurange n‚ven k”zismert f“m gusn l. § Continentia 11, 19 koordin t in tal lhat˘, a Maximus v ra feletti erd“ben (a mell‚kelt t‚rk‚pen c‚lkereszt jel”li). Sajnos el‚g er“s seregek (f“leg Dwarfok) v‚dik az ehhez a helyhez vezet“ utat, sz˘val el“sz”r valamilyen er“sebb sereget kell ”ssze llĄtanunk a t”bbi kontinensen toborozhat˘ fajt kb˘l ‚s csak ut na pr˘b ljunk itt szerencs‚t. A f“m gus egy kunyh˘ban lakik ‚s 5.000 arany lefizet‚se ellen‚ben megtanĄt az ”sszes var zslat alkalmaz s ra - most m r csak meg kell tal lni (vagy v s rolni), hogy alkalmazni tudjuk azokat. A var zslatok k‚t csoportra oszlanak: az egyiket harc, a m sikat m szk l s k”zben alkalmazha tjuk (a var zslatnak megfelel“ billenty–t kell megnyomnunk a megjelen“ list b˘l). Kalandoz si var zslatok: BRIDGE: HĄd ‚pĄt‚se a kiv lasztott ir nyban, n‚h ny l‚p‚s hosszan. Csak vĄzparton fog meg‚plni - ha sz razf”ld”n alkalmazzuk vagy rossz ir nyban akarjuk ‚pĄteni, akkor a program kuncog egy sort rajtunk:"Milyen k r volt elrontani egy ilyen j˘ kis var zsl atot!" Sok haszn t nem l ttuk, legfeljebb arra j˘, hogy ha valamelyik er“s ellens‚ges csapatot el akarjuk csalogatni valahonnan (p‚ld ul  t a m sik partra). TIME STOP: Id“ meg llĄt sa. N‚h ny l‚p‚sre meg ll az id“, azaz nem fogynak a rendelkez‚sre  ll˘ napjaink. FIND VILLAIN: Valamelyik l zad˘ figura megkeres‚se. Megadja, hogy az illet“ Łr melyik kontinensen ‚s melyik kast‚lyban lakik. CASTLE GATE: Alkalmaz sa ut n teleport lhatunk egy olyan kast‚ly el‚, ahol m r j rtunk egyszer. Megjelenik egy lista a m r megl togatott kast‚lyok nev‚nek els“ bet–j‚vel ‚s a megfelel“ bet–billenty– megnyom sa ut n a kĄv nt kast‚ly el“tt tal ljuk magunka t. Sok ‚rtelme ennek sincsen, legfeljebb akkor, ha gyorsan akarunk valamelyik l zad˘ kast‚lya el‚ ugrani megostroml s, “rs‚g lem‚sz rl s ‚s l zad˘elfog s c‚lzattal. TOWN GATE: Ugyanaz, mint az el“bbi, csak v rosokkal. INSTANT ARMY: A hadsereg n”vel‚se. Alkalmaz sa ut n a csapatban legel”l l‚v“ fajta sz m t annyi f“vel n”veli, amekkora SPELL POWER sz ma. Harci var zslatok: CLONE: Kl˘noz s. A kiv lasztott csapatunkat kl˘nozza, azaz hozz ad egyet a fajt b˘l a l‚tsz mhoz. Huncut j t‚k az ellenf‚l idegeivel, ha s rk nyokat kl˘nozgatunk... TELEPORT: A kijel”lt csapat teleport l sa a csatamez“ valamelyik pontj ra (ezut n a karakter m‚g l‚phet annyit, ah ny mozg si pontja van). Gyakorlatilag ugyanaz, mint a FLY a replni tud˘ fajt kn l, ez‚rt ‚rtelemszer–en olyann l kell alkalmaznunk, amelyi k nem tud replni, de azonnal  t akarjuk mozgatni valamelyik pontra. FIREBALL: T–zcsap s. A c‚lkereszttel ki kell v lasztani az ellens‚g valamelyik csapat t c‚lpontnak. A hat s a SPELL POWER ‚rt‚k‚t“l fgg: ha ez mondjuk 1, akkor ez a var zslat kb. egy Dwarf t mad s nak felel meg, sz˘val az amŁgy is gyeng‚bb fajt k ellen hat sos - az er“sebbeket nem nagyon zavarja a pirom nia. LIGHTNING: Vill mcsap s. Olyasmi, mint az el“bbi, csak egy kicsit er“sebb. FREEZE: Fagyaszt s. A kiv lasztott ellens‚ges csapat a k”vetkez“ k”rben nem tud l‚pni (visszat madni azonban igen!). RESURRECT: —jra‚leszt‚s. Ez a legdr g bb (5.000 arany), de egyben a leghasznosabb var zslat is. A kiv lasztott csapat l‚tsz m t az eredetire  llĄtja vissza (amennyi a csata kezdetekor volt), azaz p˘tolja az ”sszes vesztes‚get. TURN UNDEAD: Az ‚l“holt ellenfelek ellen alkalmazand˘, ha ilyen nincs, akkor a var zslat k rbaveszett. Alacsony SPELL POWER-n‚l el“fordulhat, hogy a var zslat NO EFFECT - abszolŁt nem sikerl (ez kl”n”sen Sahariaban jellem-z“). 'V': A saj t karakternk tulajdons gainak megtekint‚se. Az als˘ r‚szen l that˘ a megtal lt t rgyak k‚pe, a jobb oldali n‚gy n‚gyzetben pedig tekercsek jelzik, hogy h ny kontinensre vezet“ utat tal ltunk meg. A fels“ sorban a LEADERSHIP mutatja a vez‚ri k ‚pess‚g ‚rt‚k‚t (kezdetben 100): ennek az er“sebb fajt k "kord ban tart s n l" van jelent“s‚ge (Dwarfokat p‚ld ul legal bb 150 pontos vez‚r ir nyĄthat - ha enn‚l gyeng‚bbek vagyunk, akkor a Dwarf-ok r”gt”n a v s rl s ut n OUT OF CONTROL-ba kerlnek), az ‚rt‚ke a megtal lt kincsesl d k tartalm nak sz‚toszt s val n”velhet“ (50 arany/pont). A COMMISSION/WEEK mutatja a kir lyt˘l kapott heti j”vedelmnket, ami minden h‚tv‚g‚n hozz ad˘dik a k‚szp‚nz mennyis‚g‚hez, amit a GOLD jelez. A heti j”vedelem kezdetben 500 arany/h‚t, de a kincsesl d kban tal lhatunk ‚rt‚kes  sv nyokat is, aminek a kir ly nagyon meg fog ”rlni - n”veli a heti j rand˘s gunkat. A SPELL POWER-nek var zsl sok alkalm val lesz jelent“s‚ge - ann l jobban sikerl egy var zslat min‚l nagyobb az ‚rt‚ke. A MAXIMUM SPELLS mutatja az  ltalunk alkalmazhat˘ kl”nf‚le var zslatok maxim lis sz m t: ennyi lehet n lunk, t”bbet nem v s rolhatunk a v rosokban. Ezt is egyes kincsesl d k megtal l s val n”velhetjk, b r ilyen l da el‚g ritk n tal lhat˘. Az ‚ rt‚k nem zavarja a kincsesl d kban l‚v“ bonus-var zslatokat: ezeket akkor is megkapjuk, ha m r tŁll‚pjk velk a maxim lis var zslatok sz m t. A VILLAINS CAUGHT mutatja az elfogott l zad˘k, az ARTIFACTS FOUND pedig a megtal lt b–v”s t rgyak sz m t. A CAS TLES GARRISONED jelzi az elfoglalt kast‚lyokat. A FOLLOWERS KILLED ut n l thatjuk, hogy csapatunkb˘l eddig h nyan haltak meg ‚s v‚gl a CURRENT SCORE mutatja az eddig el‚rt pontsz mot. A pontsz mot n”velik a csat kban el‚rt gy“zelmek, a sikeres ostromok ‚s a teljesĄtett kldet‚sek. 'W': megv rni a h‚tv‚g‚t. "Az id“ p‚nz" - mondja a k”zmond s ‚s igaza is van, mert h‚tv‚geken kerl sor a sz ml k kiegyenlĄt‚s‚re. A k‚perny“n el“sz”r az asztrol˘gusok jelent‚se jelenik meg: melyik fajt nak a hete k”vetkezik. Az ‚vnek mind az 52 hete val amelyikhez hozz  van rendelve: ilyenkor szaporodik az adott faj (ha van a seregnkben ilyen r‚sz ‚s a mor lja nem NORM, akkor elmennek ezek is, hm, oszt˘dni - vissza persze nem j”nnek). A k”vetkez“ ablakban a WEEK jelzi, hogy hanyadik hetet j tszuk a j t ‚kkal, alatta pedig a helyi napl˘-f“k”nyv: ON HAND a n lunk l‚v“ k‚szp‚nz mennyis‚ge, PAYMENT a heti j rand˘s g a kir lyt˘l, BOAT a haj˘ b‚rleti dĄja (ha van), ARMY a hadsereg ”sszesĄtett zsoldja (a jobb oldali oszlopban r‚szletezve is), v‚gl a BALANCE az Łj egyenleg a kifizet‚sek ‚s a j”vedelem ut n. A p‚nzgyek rendez‚se minden h‚tv‚g‚n megt”rt‚nik - v rni azonban csak abban az esetben ‚rdemes, ha a j rand˘s gunkb˘l p‚nzt kell gy–jtennk Łj hadseregre (mert a r‚git mind egy sz lig kiirtott k ‚s nem a karjuk Łjra kezdeni a j t‚kot). 'Q': A program QUIT AND SAVE-nek nevezi, de csak sima SAVE - quitelni az ON/OFF kapcsol˘val lehet. Most m r tudjuk kezelni a j t‚kot, sz˘val tal n el is indulhatunk a nagy kldet‚sre. A j t‚k, Continentia kontinensen, King Maximus f“v rosa mellett kezd“dik. Seregnk egyel“re 20 f“nyi milĄci b˘l  ll, ami t volr˘l sem nevezhet“ kl”n”sebb t“er“nek. Ehh ez a kast‚lyhoz kerlnk mindig, ha valamelyik ”sszecsap sban a teljes seregnket lem‚sz rolj k: a kir ly kioktat bennnket a hadvisel‚s taktik ira (ak r az atya az idi˘ta gyermek‚t) ‚s kapunk megint 20 parasztb˘l  ll˘ "sereget". A terepen val˘ mozg s k” zben egy csom˘ berendez‚si t rgyba fogunk belebotlani, amelyek kl”nf‚le szerepet j tszanak - most akkor ismerkedjnk meg ezekkel is: F“v ros: A v rosba bel‚pve k‚t opci˘ k”zl v laszthatunk: RECRUIT SOLDIERS v laszt s val sereget toborozhatunk, AUDIENCE WITH KING-gel kihallgat st k‚rhetnk a kir lyt˘l. Maximus kast‚ly ban lehet l ndzs sokat (Pikemen) ‚s Ąj szokat (Archers) besorozni a seregnkbe - a sŁlyosabb figur kat csak k‚s“bb lehet innen toborozni. Mindkett“ el‚g j˘ fajta (legal bbis ezen a kontinenesen, sz˘val amikor p‚nznk engedi, vegynk n‚h nyat bel“lk. A kir lyt˘l kihallgat st k‚rve el“sz”r azt a v laszt kapjuk, hogy nem ‚r r  felesleges tr‚csel‚sre. Amikor m r levertnk n‚h ny hadsereget Continenti n ‚s felfedeztnk n‚h ny kincsesl d t, akkor m r kicsit besz‚desebb hangulatba kerl: azt mondja, hogy segĄteni fog rajtunk - de el“bb fogjunk el legal bb kett“t a l zad˘k k ”zl. Ezut n “ fog majd beengedni a kast‚ly  ltal bez rt t‚rre, ahol var zslatokat tanulhatunk a f“m gust˘l. V rosok: —gy n‚znek ki, mint egy jobb hamutart˘ ‚s minden kontinensen ugyanannyi van, mint ah ny kast‚ly. A v rosok Maximus ir nyĄt sa alatt vannak, sz˘val sz”vets‚gesek, b rmelyikbe bel‚phetnk. Az al bbi menpontok k”zl v laszthatunk: GET NEW CONTRACT: Ezzel k‚rhetnk Łj c‚lpontot a l zad˘k k”zl. A keresett szem‚ly k‚pe megjelenik a jobb fels“ sarokban. RENT A BOAT/CANCEL BOAT RENTAL: Az el“bbivel haj˘t b‚relhetnk (100-500 arany egy h‚tre), az ut˘bbival megszntethetjk a b‚rl‚st. A haj˘ra mindenk‚ppen szks‚g lesz, mert csak ezzel tudunk a kontinensek k”z”tt k”zlekedni, valamint a j t‚k elej‚n csak a foly˘n aj nlatos haladni, amĄg ”ssze nem szednk a part menti kincsesl d kb˘l annyi p‚nzt, hogy valami t“k‚pesebb hadsereget tudunk v s rolni. Ha a haj˘t˘l tŁl messzire kerltnk ‚s lust k vagyunk visszagyalogolni hozz , akkor s‚t ljunk be egy k”zeli v  rosba, szntessk meg a b‚rl‚st, majd r”gt”n b‚reljnk egy Łjat - ez m r a v ros mellett fog ringat˘zni. GATHER INFORMATION: Inform ci˘k valamelyik l zad˘ kast‚ly v‚d“sereg‚r“l. Ezeket nem  rt felĄrogatni, mert t mad skor a program nem Ąrja ki az ellenf‚l l‚tsz m t ‚s nem biztos, hogy az a j˘, ha fejjel rohanunk a falnak... BUY ... SPELL: Minden v rosban hozz juthatunk valamennyi p‚nz‚rt bizonyos var zslathoz. Erre egy‚bk‚nt eleinte nem nagyon van szks‚g, mert a kincsesl d kban is megtal lhatjuk ugyanazokat a var zslatokat - ingyen. Var zslatot csak akkor tudunk v s rolni, ha a MAXIMUM SPELLS ‚rt‚k‚n‚l m‚g nincs a tarsolyunkban t”bb - egy‚bk‚nt a program tiltakozik a csal s ellen. BUY SIEGE WEAPONS: 3.000 arany‚rt v s rolhatunk ostromfegyvereket. A l zad˘k kast‚lyait ezek n‚lkl nem tudjuk megostromolni. Csapatok: A kontinenseken egy csom˘ rabl˘banda k˘ric l ‚s megpr˘b l mindenkibe belek”tni, aki csak mozog. Continenti n lovagok, a t”bbi kontinensen barb rok illetve kasz s csontv zak jel”lik “ket. A band k k”vetik a mi seregnk mozg s t, igyekeznek min‚l el“bb bel‚nk k”tni. AmĄg nincsenek er“s csapataink, addig ne nagyon forszĄrozzuk a csat s dolgot, mert el‚g gyorsan levernek bennnket ‚s mehetnk vissza a kir ly el‚ sz‚gyenkezni. Mivel a csapatok mindig igyekeznek fel‚nk mozogni, de a term‚szeti akad  lyok meg llĄtj k “ket, lehet csalogatni vagy - sz‚lesebb terepen - kerlgetni “ket: ha valamilyen kincsesl d t “riznek, menjnk el‚jk, szaladjunk vissza a haj˘ra, man“verezznk Łgy, hogy "beleakadjanak" valamibe, azt n kerljk meg “ket a m sik oldalr˘l (persze ha egy zs kutc ba szaladunk be el“lk vagy ‚ppen szembej”n egy m sik sereg, az kellemetlen...). Fontos megjegyezni, hogy a rabl˘k csak addig k”vetik a mozg sunkat, amĄg "l tnak" bennnket (azaz rajta vannak a k‚perny“n) - miut n kimentek r˘la, m eg llnak azon a helyen, ahol utolj ra voltak! Amennyiben ”sszefutunk az egyik band val h rom dolog t”rt‚nhet: ha a csapatunk nagyon er“s, akkor p nikba esnek ‚s vil gg  szaladnak el“lnk (X DUDEZ FLEE IN PANIC...) - ez a legkellemesebb eset. Egyes hord k nagyobb dics“s‚gre v gynak ‚s felaj nlj k, ho gy be llnak a csapatunkba. ACCEPT Y/N lehet“s‚g k‚rdezi, hogy elfogadjuk-e “ket. Igenl“ v lasz eset‚n term‚szetesen csak akkor j”nnek velnk, ha a seregnkben m‚g nincs meg az 5 fajta csapatr‚sz - ilyen esetben viszont n‚zzk meg, hogy a mor ljuk nincs-e OUT OF CONTROL-ban, mert csat ban ellennk fordulnak! (Ha igen, akkor rŁgjuk ki “ket r”gt”n DISMISS ARMY-val.) Ha az aj nlkoz st nem fogadjuk el, az sem baj - ez a banda megsz–nik. A leggyakrabban azonban csat zni akarnak velnk: a tal lkoz skor megjele nik a k‚rd‚s, hogy akarunk-e t madni ‚s megjelenik, hogy milyen er“s sereggel  llunk szemben. A fajt k jelz“ib“l lehet k”vetkeztetni, hogy kb. h ny darabra sz mĄthatunk fajt nk‚nt: FEW - 1-5; SOME - 5-15; MANY - 15-50; A LOT OF - 50-100; HORDES OF - 100- 250; MULTITUDE OF - 250 felett. Azt mindenki maga d”nti el, hogy megt madja-e az ellenfelet, de ha azok lez rt k a helyszĄn kij rat t, ahova bel‚ptnk, bekerĄtettek bennnket vagy zs kutc ba kerltnk, akkor mindenk‚ppen t madnunk kell. Megjegyzend“ m‚g az is, hogy az Łjabb kontinensek felfedez‚s‚vel sokkal er“sebb csapatokkal tal lkozunk: Sahariaban m r majdnem legy“zhetetlen seregekbe is belebotlunk (igaz, hogy ezeken a helyeken m r nagyon er“s fajt kat is toborozhatunk). A harc ismertet‚se el“tt n‚h  ny sz˘t a gyakoribb fajt kr˘l: A Peasants, Skeletons, Zombies, Wolves, Militia csapatok nagyon gyeng‚k (kicsi a t mad suk ‚s k”nnyen sebezhet“ek), ezekt“l nem kell tartani. Ugyanez vonatkozik a Sprites fajt ra, de ezeknek van egy olyan rossz tulajdons ga, hogy az ellenf‚lt“l meg”lt ”s szes figura lelke az “ csapatukba kerl ‚s megint meg kell ”lni “ket (ha teh t ilyen van az ellenfelek k”z”tt, akkor el“sz”r “ket aj nlatos kiirtani). Az Elf fajta val˘szĄn–leg mindenkinek a b”gy‚ben van, mert  ltal ban mindig “ket t madja az ellenf‚l, h a n lunk van ilyen csapatr‚sz: k”zepes er“ss‚g–ek, viszont nagyon j˘l v‚dekeznek a t mad sok ellen ‚s nyilazni is j˘l ‚s sokat lehet velk. K”zepes er“ss‚g– fajt k az Orcs, Gnomes, Archers. Continenti n l‚v“ csapatok ellen nagyon er“snek sz mĄtanak a t”r p‚k (Dwarfs), a t”bbi kontinensen csak k”z‚pkateg˘ria. A Dwarfokkal k”rlbell egy kateg˘ri ba tartoznak m‚g a Pikemen, Barbarians, Ghosts, Nomads, Cavalry, Druids fajt k. A leger“sebb fajt kkal  ltal ban Sahari ban tal lkozunk, b r n‚h nyukkal m r megis merkedhetnk Continenti n is: Giants, Trolls, Knights, Demons, Archmages, Ogres, Vampires (az ut˘bbi n‚gy repkedni is tud). A Demons fajnak van egy nagyon humoros tulajdons ga: n‚ha a t mad sn l a pillant s t veti be fegyvernek, amit“l mindenki szĄvbajt kap: a megt madott fajta l‚tsz ma (tekintet n‚lkl a v‚dekez‚s ‚rt‚k‚re) azonnal a fel‚re nem cs”kken. Ez meglehet“sen idegesĄt“ volt akkor, amikor 10 s rk nyunkkal boldogan sz‚tcinc ltunk minden utunkba kerl“ csapatot Sahariaban - mĄg ”t d‚mon nem vete tt r nk n‚h ny sanda pillant st... (azt n lehetett  ll st t”lteni). A m sik idi˘ta fajta a Vampires: ezek teljesen v‚letlenszer– m˘don hajland˘ak meghalni (illetve nem meghalni), el“fordulhat, hogy minden var zslat n‚lkl, nagy vesztes‚gek ut n is t”bben lesznek a csata v‚g‚re, mint ahogy kezdtek. A megt madottt (illetve az “ket t mad˘) fick˘k k”zl a lecsapottakat n‚ha  tveszik maguk k”z‚, de teljesen autodidakta m˘don is n”velhetik sz mukat. Ez nagyon idegesĄt“, ha ellennk vannak, mert r ad sul m‚g n agyon er“sek is (lehet“leg t madjuk “ket d‚monokkal vagy vegyk k”rbe t”bb csapattal) - viszont kellemes mulats g, ha a mi v mpĄrjaink csin lj k ezt a m–sort. Igen elm‚s kzdelem alakul ki, amikor mondjuk k‚tszer 30 v mpĄr pr˘b lja kup n v gni egym st... A legsŁlyosabb egy‚nis‚gek a s rk nyok (Dragons). Nagyon nehezen lehet “ket elpusztĄtani ‚s akkor is sok  tart - teh t min‚l szerezznk ilyeneket (Sahariaban, kb. a nyugati part k”zep‚r“l nyĄl˘ beugr˘ban van a tany juk) ‚s lehet“leg kerljk a harcot v elk, ha neknk nincs t”bb s rk nyunk az ellenf‚ln‚l (sikeresek lehetnek ellenk a d‚monok a felez‚ssel vagy nagyobb mennyis‚g– v mpĄr). Ha t mad st v lasztottunk, r”vid (Ink bb hosszŁ - CoVboy) t”lt‚s ut n megjelenik a harcmez“ k‚pe a szemben ll˘ felekkel. A l‚p‚st mindig mi kezdjk. A fels“ sorban l that˘, hogy melyik fajta l‚p a seregnkb“l (de anim l is). Az M ut n  ll˘ sz m jelzi, ho gy egy k”rben maximum h nyat l‚phetnk az adott csapattal. N‚h ny fajt val (Archers, Elves, Archmages, Giants, stb.) l“ni is lehet, ilyenkor az S ut n  ll˘ sz m mutatja, hogy ”sszesen h ny l”v‚st adhat le a csat ban (k”r”nk‚nt term‚szetesen csak egyet). A csapat csak akkor l“het, ha szomsz‚dos pozĄci˘ban nem  ll ellens‚g: az 'S' billenty– megnyom sa ut n megjelen“ c‚lkeresztet r  kell vinni arra az ellenf‚lre, akit meg akarunk sz˘rni. A l”v‚s kombin lhat˘ a l‚p‚ssel is: ha nem fogyasztottuk el az ”sszes mozg si pontot, akkor mozg s ut n m‚g l“hetnk is. N‚h ny fajta (Sprites, Demons, Dragons, stb.) k‚pes a csatat‚r b rmelyik r‚sz‚re elreplni. Ezt a k‚pess‚get az F jelzi - az 'F' megnyom sa ut n megjelen“ c‚lkereszttel tudjuk kijel”lni, hogy hova akaru nk replni. A repl‚s nem sz mĄt l‚p‚snek, ut na m‚g mozoghatunk is. A figur kat abban a sorrendben adja l‚p‚sre a program, ahogy fel lltak, de a 'W'-vel (WAIT) lehet v rakoztatni is “ket, ilyenkor majd utolj ra kerlnek sorra. Ha nem akarunk t”bbet l‚pn i valamelyik csapattal, 'SPACE'-szel passzolhatunk ‚s a k”vetkez“ csapat j”n. Az 'U'-val vethetnk be valamilyen var zslatot (m r amennyiben m r megtanultunk var zsolni ‚s van is valamilyen harci var zslatunk), de k”r”nk‚nt csak max. egyet. Miut n minden csapatunk l‚pett vagy passzolt, az ellenf‚l k”vetkezik. A t mad s lehets‚ges l”v‚ssel vagy szomsz‚dos pozĄci˘n  ll˘ karakternek nekigyalogolva. Ilyenkor a fels“ sorban l tjuk, hogy kik t madnak kiket ‚s a t mad st˘l h nyan haltak meg. A k”zvetlenl megt  madott karakter a t mad s ut n visszat mad, de mindig csak az ellen, aki ebben a k”rben el“sz”r t madta meg. Er“s fajt kat c‚lszer– teh t k”rlfogni ‚s els“nek mindig a leger“sebb csapatunkkal megt madni: ezek viselik majd a visszat mad st, a t”bbiek t  mad sa m r viszonzatlan marad, teh t vesz‚lytelen. Csata k”zben az egym st k”vet“ t mad sok ”sszead˘dnak. Rem‚nytelen kzdelemn‚l nem fontos megv rni, mĄg az ”sszes emberk‚nket kiirtj k: a 'G'-vel feladhatjuk a dolgot ‚s mehetnk a kir ly el‚ pironkodni. Ugyanez az eredm‚ny, ha elvesztjk a csat t. Gy“zelem (az ”sszes ellens‚g legyilkol sa) eset‚n megjelenik a gratul ci˘, hogy Łjabb zs km nyt szereztnk ‚s emelkedik a pontsz m is. A zs km ny mennyis‚g‚t a SPOILS OF WAR mutatja. Az er“sebb csapatok legy“ z‚s‚vel egyre t”bb zs km nyt szerezhetnk: Continenti n egy 1.000 arany k”rli zs km ny m r j˘ fog snak sz mĄt, Sahari ban viszont m r nem ritka a 25-30.000 arany sem (persze ahhoz le is kell gy“zni az ellenfelet...) Jelz“t bl k: A kontinenseken egy csom˘ jelz“t bla (SIGNPOST) tal lhat˘. Ezekbe belegyalogolva kl”nf‚le sz”vegeket olvashatunk: n‚h ny a k”rny‚ken l‚v“ helyszĄnekre utal, n‚h ny Maximus elleni propaganda, n‚h ny marhas g - n‚h ny pedig hasznos tipp vagy info lehet (az egyiken p‚ld ul az van, hogy kontinensenk‚nt 2 db b–v”s t rgy van, egy m sikon az, hogy kincs tal lhat˘ a foly˘ v‚g‚ben, stb.). A jelz“t bl kat ez‚rt mindenk‚ppen ‚rdemes elolvasni. Kincsesl d k: M r volt r˘luk sz˘ az eddigiekben. Egy r‚szkben p‚nzt tal lunk, amit hozz  lehet csapni a k‚szp‚nznkh”z ('A') vagy sz‚t lehet osztani a csapataink k”z”tt ('B'). Ez ut˘bbi az els“ k‚t kontinensen 50 (a m sodik kett“n kevesebb) aranyank‚nt 1 ponttal n”veli a vez‚ri k‚pess‚geinket. A tov bbi kontinenseken egyre nagyobb kincsekre bukkanunk: Continentia kincsesl d iban 100-500 aranyra rŁg˘ p‚nzt tal lunk, Sahariaban viszont m r ak r 5.000 arany is lehet egy l d ban. A l d k egy m sik csoportj  ban ‚rt‚kes  sv nyokra lelnk, aminek a kir ly nagyon meg”rl ‚s megn”veli n‚h ny arannyal a heti j”vedelmnket. Ez Continentian nem tŁl sok, viszont Sahariaban ak r 300 arany is lehet. A harmadik csoportban egy nom d t”rzs m gus val tal lkozunk, aki n” veli a MAXIMUM SPELLS-t n‚h ny ponttal (a tov bbi kontinenseken t”bbel), azaz t”bb var zslat lehet n lunk egyszerre. A negyedik csoportban valamilyen sz”rnyet fogunk el, ami a k”rny‚ket terroriz lta - szabadul s ‚rt cser‚be ad egy var zslatot (magasabb k ontinensen t”bbet is egyszerre). Azt n megy tov bb terroriz lni a n‚pet... Az ”t”dik csoport igazi ritkas g: itt egy szellemet engednk ki egy palackb˘l, ami h l b˘l n”veli eggyel a SPELL POWER ‚rt‚k‚t. Minden kontinensen van egy-egy speci lis l da is: az egyikben a kontinens teljes t‚rk‚p‚t tal ljuk meg (az automap 'SPACE'-re megmutatja az eg‚szet), a m sikban pedig a k”vetkez“ kontinensre vezet“ utat (csak ezut n tudunk oda  thaj˘zni). A l d k tartalma j t‚konk‚nt v ltozik, de a kontinens t‚rk‚pe ‚s a k”vetkez“ kontinensre vezet“ utat tartalmaz˘ l da mindig ugyanott van. Tany k: A kontinenseken egy csom˘ helyen tal lhatunk kl”nf‚le tany kat, amelyek leggyakrabban a j t‚kban fellelhet“ fajok otthonai (kett“ k”zlk  tj r˘). Ezeket szek‚r, kunyh˘ vagy r csos kapu szimboliz lja. Innen toborozhatunk a seregbe Łjabb csapatok at vagy m r megl‚v“ fajt kn l ut np˘tl st. Bel‚pve el“sz”r megkapjuk, hogy milyen fajt nak az otthon ba ‚rkeztnk, ebb“l h ny tal lhat˘ itt, mennyi‚rt hajland˘ 1 db elszeg“dni hozz nk (ez a sz m havi zsoldot jelent, nem hetit) ‚s hogy per pillanat mennyi t vihetnk el bel“lk. Azt, hogy egy fajt b˘l h ny hajland˘ be llni a seregnkbe, a vez‚ri k‚pess‚g ‚rt‚ke hat rozza meg: a gyeng‚bb fajt kb˘l 10 pontonk‚nt j”n egy, az er“sebbekb“l 30, 40 illetve 50 pontonk‚nt. P‚ld ul ha a LEADERSHIP ‚rt‚ke 300, akkor a gyenge Sprite-ok k”zl 30-at vihetnk (ha van elegend“ p‚nznk is r ), viszont az er“sebb Elfekb“l m r csak 15-”t, a m‚g er“sebb Dwarfokb˘l pedig csak 10-et. Min‚l er“sebb egy fajta, term‚szetesen ann l dr g bb is: egy Dragon p‚ld ul m r csak 5.000 ara ny‚rt szeg“dik el hozz nk ‚s 1.000 arany a zsoldja). Continentian csak gyenge fajokat toborozhatunk, de a t”bbi kontinensr“l m r eg‚sz j˘ kis t rsas got is ”sszegy–jthetnk. Toborz s ut n nem  rt megn‚zni, hogy az Łj faj mor lja nincsen-e OUT OF CONTROL- ban... B–v”s t rgyak: Az egyik jelz“t bla tanŁs ga szerint kontinensenk‚nt 2 db b–v”s t rgy (Artifact) van elrejtve. Minden egyes ilyen t rgy megtal l sa egy-egy kldet‚s teljesĄt‚s‚t, azaz a t‚rk‚p egy Łjabb darabj t jelenti. A megtal land˘ t rgyak sorrendben a k”vetkez“k: The Article of Nobility (A Nemess‚g Tekercse) ‚s The Ring of Heroism (A H“siess‚g Gy–r–je), The Shield of Protection (A V‚delem Pajzsa), The Anchor of Admirality (Az Admiralit s Horgonya), The Book of Necros (Necros K”nyve), The Crown of Co mmand (A Parancsol s Koron ja), The Sword of Prowess (A Vit‚zs‚g Kardja) ‚s Amulet of Augmentation (A Gyarapod s Amulettje). H t ezek ut n a j t‚k teljesĄt‚se m r a j t‚kosok gyess‚g‚re van bĄzva. J˘ ”tlet, ha kezd‚skor r”gt”n haj˘t b‚rlnk ‚s k”rbehaj˘zzuk eg‚sz Continenti t ‚s min‚l t”bb kincsesl d t vizsg lunk meg Łgy, hogy k”zben igyeksznk nem harcba keveredni senkivel. €gy a k‚szp‚nznk (nem utols˘sorban a j”vedelmnkb“l) ‚s a var zslataink sz ma gyors temben n”vekedik, sz˘val nemsok ra ”sszegy–lik annyi p‚nz, amib“l m r norm lis fajt kat lehet v s rolni (amihez persze nem  rt n”velni a vez‚ri k‚pess‚geket is). Contin entian egym s mellett tal lhat˘ a kontinens t‚rk‚p‚t ‚s a Forestriaba vezet“ utat tartalmaz˘ kincsesl da (az A-MAZE-ING FOREST feliratŁ jelz“t bl n l kell befordulnunk az ”sv‚nyre). Forestria d‚li r‚sz‚n toborozhatunk Dwarfokat, akik n‚h ny Maximus kir l y kast‚ly ban begy–jt”tt Archerrel ‚s Pikemennel kieg‚szĄtve m r k‚pesek lesznek arra, hogy legy“zz‚k a kast‚ly m”g”tti erd“ben “rt  ll˘ Dwarfok sereg‚t ‚s Ągy el tudunk jutni a f“m gus kunyh˘j hoz var zslatokat tanulni. A t”bbi m r megy mint a karikacsa p s (legal bbis rem‚lhet“leg)... Ha az 1.000 nap letelik ‚s nem sikerl addigra az elveszett jogart megtal lnunk, Maximus kir lyt letaszĄtj k a tr˘nj r˘l ‚s Urthrax Killspite, a d‚monkir ly zsarnoki 6 alma al  kerl az orsz g - kezdhetjk az eg‚szet el”l r“l. Nem akarjuk senkire r tukm lni a j t‚kot, de egyszer mindenk‚ppen ‚rdemes megn‚zni: szinte biztos, hogy tetszeni fog. H t mondjuk nem egy BLOOD MONEY, de az biztos, hogy el‚g j˘l el lehet vele t”lteni a hideg t‚li ‚jszak kat. V‚gezetl m‚g itt van az els “ h rom kontinens t‚rk‚pe az ”sszes dologgal, amit egy ltal n volt ‚rtelme jel”lni (Saharia m r nem f‚rt be, azzal most ad˘sak maradunk). A t‚rk‚peken '-' mutatja a kincsesl d kat ('!' a k‚t t‚rk‚p), bekarik zott sz mok a b–v”s t rgyakat, z szl˘k a v ros okat, bet–k a kl”nf‚le tany kat ‚s a sz mozott t‚glalapok jel”lik a kast‚lyokat (az ut˘bbi kett“n‚l tov bbi magyar zat mell‚kelve a lak˘kr˘l is).