K”zelednek a polg rmester-v laszt sok. (Vagy t volodnak - Ągy fejen llva minden olyan relatĄv.) A rem‚nyteljes jel”ltek vadul k‚szlnek a nemes (?!) kzdelemre, illetve a r juk v r˘ feladatokra. A t. honaty k ‚s hon(aj˘‚des)any k ingyen beszerzett IBM-laptopjain ‚lesednek az Łj feladatokat emul l˘ szoftverek. A Win alatt fut˘k kl”n szolg ltat sa, hogy az ‚vszaknak megfelel“en lefagynak - ny ron egy‚bk‚nt helyhi nyra hivatkozva (mert tudval‚v“, hogy a dolgok melegben kit gulnak) el se indulnak. Ki-ki p rt ll s nak megfelel“ cuccot izzĄt befel‚: kisgazdagok Mortal Kombat 3-at, FINESZ-esek valami l‚gg”mbszimul tort, f‚lcoolak pedig szereznek valahonnan egy (majdnem) jogtiszta SIM CITY-t. A legcoolabbak persze a Sierra CAESAR 2-j‚re replnek r , egyr‚szt mert az t”k friss cucc, m sr‚szt meg a r˘maiak tal ltak fel szinte mindent, ami mind a mai napig az Łgynevezett modern civiliz ci˘k saj tja (sorolom): g tl stalan imperializmus, az als˘bb n‚pt”megek kĄm‚letlen kizs km nyol sa ‚s/vagy lem‚sz rl sa, valamint ‚rthetetlen k”zmond sok gy rt sa, kezdve a Divide et Imperat˘l ('(F)Oszd meg ‚s uralkodj!') az Aquila non bigyula valamiig (ennyire az‚rt ‚n sem vagyok klasszikusan m–velt, de l‚nyeg, hogy a sasn l Chemotox van), ‚s akkor m‚g nem is besz‚ltem az orgi kr˘l, ami szint‚n egy nagyon fontos vĄvm ny az emberis‚g t”rt‚nelm‚ben... Akit ezzel a kis szedett-vedett bevezet“vel nem sikerlt elriasztanom a CEASAR2-t“l, annak marha nagy m zlija van, mert esetleg belekukkant '95 - szerintem - legjobb strat‚giai j t‚k ba. A stĄlus ugyan nem igaz n jellemz“ a Sierr ra, de szem‚ly szerint a j”v“ben is szĄvesen l tom az ehhez hasonl˘ 't‚velyg‚seiket'. A CAESAR2 ugyanis egy igen z–r”s egyveleg, amelynek egyes r‚szeir“l ugyan kiss‚ d‚ja vu (mint a fentiekb“l m r kiderlt, perfekt latin vagyok) ‚rz‚se t mad az avatott szeml‚l“nek, de Ągy egytt m‚g sohasem volt szerencs‚je hozz . A j t‚k k”rlbell Łgy fest, mintha a SIM CITY befedezte volna a LORDS OF THE REALM csata-engine-‚t, ‚s az ell‚sn‚l a POPULOUS b b skodott volna. Ez k‚ts‚gtelenl egy igen saj tos alomnak Ąg‚rkezik, sz˘val a k”ly”k mindenk‚ppen meg‚r egy szeml‚t. Na persze r‚szletes genetikai vizsg latra nem nagyon lesz szks‚g, ugyanis a nyit sk‚nt megjelen“ men titokzatos opci˘i (Start New Game, Load a Saved Game, meg ilyenek) k”z”tt szerepel egy CAESAR II Tutorial is, amib“l egyr‚szt kiderl, hogy id ig elfelejtettem r˘mai sz mmal Ąrni a sorsz mot, m sr‚szt meg nagy vonalakban megismertet a j t‚k kezel‚s‚vel. Mivel ‚n is ilyen vonalas rge vagyok, szint‚n nagy vonalakban ‚n is megpr˘b lok olyanokr˘l sz˘lni, ami ebben nem szerepel (meg n‚ha olyanokr˘l is, ami ugyan szerepel, de az‚rt nem  rt  tcs˘cs lni). A j t‚kban egy der‚k r˘mai Łriembert alakĄtunk, aki a f“v ros ir nyĄt s val megpr˘b l 'romaniz lni' n‚h ny frissen megh˘dĄtott provinci t. A f“ feladat term‚szetesen a provincia f“v ros nak felfejleszt‚se lesz, de ehhez kapcsol˘dik a t”bbi feladat is, Łgymint a provinicia v rosainak ”sszek”t‚se, valamint az  sv nykincsek kiakn z sa. Ha csek‚lys‚gnk j˘l j tszik akkor el“bb-ut˘bb (ink bb ut˘bb) elnyerheti a c‚z ri is. Persze addig m‚g sok H2O lefolyik a Tiberisen, azaz m‚g sok  ll st kell visszat”lt”getnnk... Ha indĄt sn l a Campaignn‚l City only mode-ot v lasztunk, akkor csak egy v rost kell menedzselnnk, a m sik vari nsn l pedig egy eg‚sz provinci t. Karriert csak akkor j tszhatunk, ha a Skill level legal bb a harmadik szinten (Normal) van, de mivel a k‚s“bbiekben is meghat roz˘ lesz a f“v ros menedzsel‚se, bemelegĄt‚sk‚nt el“sz”r c‚lszer– lesz ezzel pr˘b lkoznunk. A f“men val˘szĄn–leg senkinek sem okoz kl”n”sebb gondot. A File-ban vannak a szok sos I/O-opci˘k, de a j t‚k egy‚bk‚nt minden ‚v v‚g‚n automatikusan ment egyet a LASTYEAR.SAV file-ba. Az Options-ben a zen‚vel, hanggal ‚s az anim ci˘val vari lhatunk, az aktu lis ‚v v‚g‚re ugorhatunk (nem c‚lszer– haszn lni), a Census-szal pedig infot kapunk a f“v ros popul ci˘j r˘l ‚s a foglalkoztatotts gr˘l (ld. k‚s“bb). A Speedn‚l a Game Speed lesz igaz n fontos: ezt egy karrier Łj p ly in l c‚lszer– lenull zni addig, amĄg egy megfelel“ infastruktŁr t alakĄtunk ki a kezd‚shez, a m sik k‚t opci˘ az eg‚rrel t”rt‚n“ scrolloz st  llĄtja, valamint  ltal nos pause. Az el“bbit nem  rt nem piszk lni, mert a vez‚rl‚s utols˘ be llĄt s t a program mindig elmenti. (Mivel megszoktam, hogy az id“ mŁl s t  llĄtgatom, oda sem figyeltem, amikor v‚letlenl a scrollt hĄvtam be - azt n csod lkoztam, hogy mi‚rt nem akar scrollozni az eg‚rrel...) A Helpben egy rak s tipp van a j t‚k kezel‚s‚t illet“en (nem is ‚rtem, mi‚rt csin lok leĄr st r˘la); egy igen korrekt, illusztr lt t”rt‚nelmi  ttekint‚s a r˘mai k”zt rsas g  tmenet‚b“l a cs sz rs gba (History); tov bb  n‚mi magyar zat az ikonokhoz (amire egy‚bk‚nt egy kl”n ikon is van) ‚s a szok sos About. A fels“ sorban tal lhat˘ m‚g a d tum ‚s a k‚szp‚nznk, amib“l v s rolhatunk. A d tumb˘l az ‚vsz m nem kl”n”sebben l‚nyeges (legfeljebb annyiban, ha 10 vagy 25 ‚vvel elhalasztjuk a kinevez‚snket), ann l ink bb a h˘nap: minden egyes v ltoztat s (‚pletek, toborz s, stb.) a k”vetkez“ h˘napban l‚p ‚rv‚nybe, tov bb  december v‚g‚n szedjk be az eg‚sz ‚vi ad˘t (nem igaz n j˘ megold s teh t janu rban emelni, mert az ‚v v‚g‚n m r csak a cs”kkent l‚tsz mŁ lakoss g fog fizetni). Azt egy‚bk‚nt nem  rt most megjegyezni, hogy az ad˘ k‚pezi a kiz r˘lagos bev‚teli forr sunkat. A p‚nznk minden tov bbi n‚lkl  tmehet negatĄvba is, s“t, ak r v s rolhatunk is plankra (a jelenlegi cs sz r egy ideig meghitelezi az ”sszeget), de ezt rendszeresen elj tszani nem kifizet“d“, mert alkalmasint egy Łj, felel“ss‚gteljes  llami megbizat st kapunk, csak most az evez“k mellett... A p‚nz alatt tal ljuk az overview-mapet (m‚g nem tal ltam ki r  ‚rtelmes magyar kifejez‚st), amivel a v ros t‚rk‚p‚n ugr lhatunk. Felette  llĄthatjuk, hogy a szĄnek milyen inform ci˘t mutassanak (geogr fia, vĄzell t s, stb, de a leg‚rdekesebb term‚szetesen a Land Value), a mellette lev“ ikonnal pedig megn‚zhetjk a j t‚kk‚perny“n tal lhat˘ egys‚geket az im‚nt emlĄtett szĄnk˘dok szerint. (Ez Ągy elmondva kicsit lip˘tul hat, de menet k”zben nyilv nval˘ lesz az gy). Most j”hetnek az ikonok. Az els“ kett“ gondolom nyilv nval˘ lesz: 90 fokkal balra/jobbra forgatja a j t‚kk‚perny“ n‚zeti k‚p‚t; a z szl˘k pedig arra szolg lnak, hogy egy v rost (vagy egy bizonyos helyet) a k”nnyebb  tv lt s v‚gett kijel”ljnk velk. Az alattuk l‚v“ h rom ikonon keresztl hĄvhatjuk el“ a j t‚k egyes r‚szeinek menit, azaz tulajdonk‚ppen az ezekb“l nyĄl˘ almenkkel ir nyĄtjuk a j t‚kot. Az els“ a f“v rosra, a harmadik a provinci ra vonatkoz˘ menket hĄvja meg, a k”z‚ps“ pedig a f˘rum, amelyik mindkett“b“l hĄvhat˘. Mivel Ągy els“ nekifut sra Łgyis a gyakorl st javasoltam, kezdjk mondjuk r”gt”n a v rossal az ismertet‚st. A v ros A k‚t zoom-ikon k‚t fokozatban nagyĄt illetve kicsinyĄt, a Query pedig az amat“r j t‚kost t mogatja: b rhova clickelnk, infot ad az adott helyr“l, azaz online-helpk‚nt zemelteti a j t‚kot. A t”bbi ikonnal  ltal ban kl”nb”z“ tĄpusŁ ‚pĄtm‚nyeket hozhatunk l‚tre (lesz mĄtva persze a takarĄt st), amelyeknek k”z”s jellemz“je, hogy a k”zelkben l‚v“ ‚pĄtm‚nyekt“l fgg“en fogj k emelni a f”ld ‚rt‚k‚t, ami majd meghat rozza, hogy milyen min“s‚g– ‚pletek ‚s - f“leg - lak˘h zak lesznek az adott f”lddarabon. Clear Area: pĄtm‚ny (vagy romhalmaz) eltakarĄt sa. Mivel itt - sajnos - nincs a SIM CITY-hez hasonl˘ auto-bulld˘zer, j˘n‚h nyszor szks‚g lesz r . Water: A lakoss got ell t˘ vĄzrendszer ki‚pĄt‚se, ami l‚tfontoss gŁ a fejl˘d‚s szempontj b˘l. Ez k‚t r‚szb“l  ll: a kisebb kapacit sŁ kutakb˘l, valamint a vĄzvezet‚krendszernkb“l. Ennek az alapja a Reservoir (vĄzt rol˘), amely 6-7 pozĄci˘nyi t vols gban biztosĄt vizet a kutaknak, a csapoknak ‚s a frd“knek. A t rol˘kat akvaduktokkal kell ”sszek”tni, ‚s a vĄzvezet‚k els“ t rol˘j nak mindig a foly˘val kell ‚rintkeznie. A vĄzvezet‚k h rom t rol˘nyi t vols gba sz llĄthat vizet, azaz a kezd“ t roz˘ ut n csak a harmadik t rol˘ig lesz vĄznyom s (mivel a t rol˘kn l lehet T- vagy X- alakŁ keresztez“d‚seket is csin lni a vĄzvezet‚ken, egy vĄzvezet‚k ak r kilenc t roz˘b˘l is  llhat). Az akvaduktokkal keresztezhetjk a m r megl‚v“ utakat, de keresztez“d‚seket nem lehet  thidalni velk. Kutakat (Well) olyan helyeken haszn ljunk, amelynek k”zel‚be kl”nb”z“ okok miatt (k”lts‚g, be‚pĄtetts‚g) nem tudunk vizet vezetni. 2-3 lak˘‚pletet esetleg ell t, de enn‚l t”bbet m r nem (a lak˘‚plet infoj ban Primitive Water Supply meghat roz s lesz, ‚s bizonyos szintn‚l nem fognak tov bb fejl“dni). Ha a kŁt k”zel‚ben van egy vĄzgy–jt“, akkor viszont ugyanolyan j˘l funkcion l, mint egy csap (Fountain). (Tudom, hogy nem ez a pontos fordĄt s, de a j t‚kban Ągy m–k”dik). A csapok kb. 5 pozicĄ˘nyi t vols gban ell tnak minden lak˘h zat vĄzzel, m r amennyiben van a k”zelkben vĄzt rol˘, ‚s elegend“ ember tartja karban a vĄzvezet‚krendszert (ld. F˘rum/Plebs). Entert'ment: Sz˘rakoztat s. Panemet szerencs‚re itt nem kell adni a n‚pnek (gondolom el‚lnek a bogy˘kon), Circensest viszont nem musz j, de a k”lts‚gek ellen‚re is ‚rdemes: sz˘rakoztat s n‚lkl ugyanis csak egy el‚g alacsony szintig fejl“dnek a lak˘h zak, tov bbi upgrade csak akkor v rhat˘, ha valamilyen vid ms got is ‚pĄtnk a k”rny‚kre. Kezdetben vala a szĄnh z (Theater), az Arena ‚s a Circus, de a n‚pess‚g gyarapod s val Łjabb Vid mparkok is hozz f‚rhet“k, Łgymint: Odeum (500 f“ ut n), Coliseum (2.000 f“ ut n) ‚s a cool kis Circus Maximus (5.000 f“ ut n). Minden egyes sz˘rakoztat˘ egys‚g h rom ponttal emeli a k”zel‚ben l‚v“ lak˘h zak sz˘rakoztat si szintj‚t (a t volabbiakat kett“vel vagy eggyel), a vonz sk”rzet term‚szetesen az  r fggv‚nye, a legjobb nyilv n a k‚t ‚s f‚l rongyba kerl“ Circus Maximus. Housing: Lak˘h z. A v rosfejleszt‚s alf ja ‚s omeg ja, hiszen a j t‚k c‚lja a min‚l jobb infrastruktŁra ki‚pĄt‚se, amit a (min‚l nagyobb) lakoss g ad˘j b˘l tudunk megval˘sĄtani. A lak˘h zak, ‚s velk a benne lak˘k l‚leksz ma, h˘napr˘l-h˘napra automatikusan fejl“dik addig a szintig, amit a f”ld ‚rt‚ke biztosĄt sz mukra. Az ‚rt‚ket a kl”nf‚le k”rnyez“ ‚pĄtm‚nyek hat rozz k meg, adatot Łgy kaphatunk r˘la, ha egy be‚pĄtett pozĄci˘n jobbal clickelnk. Ez egy  ltal nos infot ad a pozĄci˘ban lev“ ‚pĄtm‚nyr“l (egy‚bk‚nt a program m s r‚szein is) ‚s a f”ld ‚rt‚k‚r“l. Az alant lev“ hat ikon k”zl a jobb oldali h rommal m‚g gyakran tal lkozunk (v”r”skereszt, pipa ‚s k”nyv), ezek tippekkel szolg lnak a pozĄci˘ban lev“ ‚pĄtm‚nyr“l. A bal oldali h rom k”zl az els“ adja meg a leĄr s t (meg egy r”vid magyar zatot arr˘l, hogy mi‚rt csak ennyi a f”ld ‚rt‚ke); a m sodikkal interjŁvolhatjuk a pozĄci˘ban m szk l˘ emberk‚t (a szakm j ba v g˘ infot fog mondani, pl. a vigil besz‚l a k”zbiztons gr˘l, a keresked“ az zletmenetr“l, a t mad˘ barb r a halott r˘maiak  ltal el“id‚zett pozitĄv ‚rz‚sr“l, ‚s Ągy tov bb); a harmadik pedig r‚szletesen megadja a pozĄci˘ ‚rt‚k‚t meghat roz˘ infokat. Mivel ezek a legfontosabbak, c‚lszer– lesz minden j t‚k elej‚n ezt bekapcsolni. A bal oldalon vannak felsorolva azok a t‚nyez“k, amelyek a f”ld ‚rt‚k‚t n”velhetik, a jobbon a negatĄvumok (ez a kett“ csak a lak˘h zakn l ‚rdekes), alul pedig a pozĄci˘ hat sa az ”sszn‚pess‚g- illetve gazdas g n”veked‚s‚re. A piros feliratok jelzik a cs”kkent“ t‚nyez“ket. Mivel ez igencsak fontos, szaladjunk rajtuk v‚gig: A Water Supply jelzi, hogy megfelel“-e a vĄzell t s; a Forum Access, hogy van-e kapcsolat egy f˘rumhoz; a Security, hogy van-e k”zbiztons g (Internal Security Only a j˘); a Market-, Grammaticus- ‚s Rhetor Access a piachoz ‚s iskol khoz val˘ kapcsolatot; az Entertainment Level a sz˘rakoztat si szintet; a Baths a frd“ k”zels‚g‚t; a Hospital/Library Cover a k˘rh z/k”nyvt r hat s t; a Road Access pedig azt, hogy egy ltal n vezet-e Łt hozz . A jobb oldalon lev“ negatĄvumok tulajdonk‚ppen a pozitĄvumokb˘l ad˘dnak, mert a lak˘k nem szeretik, ha tŁl k”zel vannak egy szks‚ges rosszhoz (gy r, barakkok, v rosfal, prefektŁra, piac, v roskapu). Ez a gy rak (Business) eset‚ben egy‚bk‚nt 5, a t”bbiekn‚l 2 pozĄci˘t jelent. A feladat teh t annyi, hogy a lak˘h znak (k”zeli) kapcsolatot biztosĄtsunk a bal oldali oszlopban pirossal jel”lt szolg ltat soknak - vagy ‚pĄtsnk nekik egyet. Ha a j t‚kot lelassĄtottuk, akkor persze nem felt‚tlenl kell hinni ezeknek az infoknak, mert p‚ld ul a Security jelenl‚t‚t csak akkor ‚szlelik a lak˘k, amikor egy vigil el“sz”r els‚t l arrafel‚. Sz˘rakoztat s n‚lkl egy lak˘h z maximum Improved House-ig (Land Value 20) fejl“dhet, tov bb csak akkor, ha valamilyen m˘katany t is felhŁzunk a k”zelkben. A legjobb ‚plet r‚szemr“l a Simple Domus volt (Land Value 42), b r a g‚pk”nyv szerint m‚g tĄz fokozat van eg‚szen a Large Palace-ig. Mivel ezt az Istennek sem tudtam el“hozni, megs‚rt“dtem, ‚s nem foglalkozom tov bb a dologgal. Security: Ebb“l igaz n l‚nyeges a prefektŁra (modernebb sz˘haszn lattal: rend“r“rs), ami a f”ld ‚rt‚k‚n‚l a Securityt hat rozza meg. A vigilek a prefektŁra k”rny‚k‚n lev“ Łton (!) j r“r”zve vigy zz k a k”zbiztons got, tov bb  nagyokat csapkodnak a l zad˘ polg rok h t ra. Az ‚plet h rom pozĄci˘n bell zavarja a polg rokat, sz˘val c‚lszer– olyan helyeken letenni, ahol egym s mell‚ pakoltunk egy 2x2-es ‚s egy 3x3-as ‚pletet. Ha valamelyik lak˘h zn l - norm l (10-es) fut s k”zben - No Securityt jelez az info, annak a k”zel‚ben mindenk‚ppen tegynk le egyet, mert ott nemsok ra egy der‚k polg r fell zad, ‚s sz‚tveri a k”rny‚ket. A Wall ‚s a Tower haszn lat val v rosfalat ‚s b sty kat hŁzhatunk magunk k”r‚, de ezeket ‚n nem igaz n szoktam haszn lni: egyr‚szt a vĄzvezet‚khez hasonl˘an az ‚pĄt‚sen kĄvl is  lland˘ k”lts‚get jelent (ld. F˘rum/Plebs), m sr‚szt meg a t mad˘ barb rokat rendszerint a v roson kĄvl szoktam lecsapkodni. Ha ez esetleg nem sikerlne, akkor a t mad˘k Łgy t”rnek r  a v rosba, hogy valamelyik oldalon megjelenik 2-3 s‚t l˘ fick˘, ‚s dh”sen szaggatja maga el“tt a f kat. A v rosig rendszerint nem szoktak el‚rni (kl”n”sen ha a foly˘ tŁlpartj n jelennek meg), de ha esetleg ilyen vesz‚ly fenyegetne, akkor lehet barakkot ‚pĄteni. Ennek k‚t oldal ra hŁzzunk utat, ‚s ez havonta egy Łj legion riust szl, amelyik a betolakod˘k ellen indul. (A v ros k”zel‚ben egy‚bk‚nt a prefektŁr kb˘l j r“rbe kikld”tt vigilek is t madni fogj k a bet”r“ barb rokat, sz˘val kl”n”sebb k rt nem tudnak okozni). Ha valaki a mondottak ellen‚re falat ‚pĄt, az vegye figyelembe, hogy a lak˘k nem szeretnek a fal, a b sty k ‚s a v roskapuk (a falra mer“legesen hŁzott Łt) k”zel‚ben lakni. Worship: jtatos ‚pĄtm‚nyek. H rom kl”nf‚le darab van, amelyeknek a m‚rete kl”nb”zik. K”zvetlen hasznuk nincs, de karriern‚l a tov bbl‚p‚shez szks‚ges egyik param‚ter ezekre vonatkozik (ld. F˘rum/Oracle), m sr‚szt ezekben “rzik a p‚nzecsk‚nket. Ha ebb“l tŁl sok lenne (2.000 d‚n r felett), akkor gonosz tolvaj b csik lenyŁlnak bel“le, amennyiben nincsen el‚g templomunk. Engem ilyen vesz‚ly persze soha nem fenyegetett, mert a partikat Łgy szoktam kezdeni, hogy a j t‚kot le llĄtva meg‚pĄtem a leend“ v ros b zis t, azaz elk”lt”m a v rosi p‚nzt r 90%- t (meg a saj tot is, miel“tt a gonosz cs sz r lenyŁlja ad˘ cĄm‚n). Roads: —t ‚pĄt‚se. A j˘ Łth l˘zat cs”kkenti a k”lts‚geket (m‚g ha karbantart st is ig‚nyel), mert a f”ld ‚rt‚k‚t n”vel“ ‚pĄtm‚nyeket k”nnyebben hozz f‚rhet“v‚ tehetjk a lak˘h zaknak. AzonkĄvl m‚g van egy rak s ‚pĄtm‚ny, ami csak Łgy funkcion l, ha utat hŁzunk legal bb az egyik oldal ra (k˘rh z, k”nyvt r, barakk, stb.) Industry: Na, ez egy el‚g z–r”s dolog lesz. Mint a neve is mutatja az iparra vonatkoz˘ funkci˘k vannak benne: egyr‚szt a piac, m sr‚szt pedig a kl”nf‚le gy rak. A piacra (Market) mindenk‚ppen szks‚g van a f”ld ‚rt‚k‚nek n”vel‚s‚re, teh t egy j˘ p rat kell majd ‚pĄtennk bel“le, viszont a lak˘k nem nagyon rajonganak ‚rte, ha h rom pozĄci˘n l k”zelebb fekszik hozz juk. A gy rakat pl ne nem szeretik a lak˘k (5 pozĄci˘n kĄvl szeretik l tni “ket), viszont a gy rnak sem szabad tŁl messzire fekdnie a lakott r‚szekt“l, mert akkor meg nem lesz el‚g ember, aki dolgozik bennk. Gyakorl sn l b rmilyen gy rat ‚pĄthetnk, mert egyr‚szt itt abszolŁt l‚nyegtelenek, m sr‚szt meg nem nagyon fognak zemelni. Karriern‚l (provinci t j tszva) nyit skor a gy rak le vannak tiltva. Csak olyat tudunk majd ‚pĄteni, aminek az zemel‚s‚hez biztosĄtottuk a nyersanyagot (saj t termel‚ssel, vagy importtal, ld. a Provinci k ismertet‚s‚n‚l). A nyersanyagon kĄvl egy gy r m–k”d‚s‚hez m‚g szks‚ges, hogy Łttal kapcsol˘djon egy k”zeli piachoz, tov bb  ne legyen tŁl messze a lak˘negyedekt“l, mert a lusta polg raink nem szeretnek tŁl messzire j rni dolgozni. A gy rak termel‚se fontos szerepet j tszik a karrierek ‚rt‚kel‚s‚n‚l, de az zemeltet‚sket Łgyis csak menet k”zben lehet megtanulni, sz˘val most nem magyar zgatom. Ha valami nem stimmel, jobb clickkel lehet infot k‚rni a probl‚m ir˘l. Probl‚ma lehet az, hogy nincs nyersanyag (ha kik”t“be vagy kereskedelmi  llom sra ‚rkez“ importra hagyatkozunk, akkor nem szabad egyn‚l t”bb gy rat ‚pĄteni; egy‚bk‚nt n”velhetjk a termel‚st); nincs 'bel- vagy klf”ldi' kereslet (csatlakoz s kell egy v rosi piachoz ‚s/vagy kereskedelmi  llom st kell ‚pĄteni valamelyik hat rv ros mell‚); vagy nincs munkaer“ (tŁl messze van a gy r a lak˘negyedekt“l ‚s/vagy nem vezet Łt hozz juk). Egy gy r egy‚bk‚nt kb. 800-1.000 polg rnak ad munk t. Education: M–vel“d‚s. Az  ltal nos- ‚s k”z‚piskol nak megfelel“ grammaticus ‚s r‚torra mindenk‚ppen szks‚g van a f”ld ‚rt‚k‚nek n”vel‚s‚hez (az el“bbinek kisebb a vonz sk”rzete, kicsit s–r–bben kell ‚pĄtennk), csakŁgy mint a k”nyvt rnak (Library), ami 1.200 f“nyi lakoss g ut n ‚pĄthet“. Ennyi embert is l t el, ha vezet hozz  Łt, de nincsen vonz sk”rzete, teh t ‚pĄthetjk nyugodtan a v ros sz‚l‚re is. Forums: F˘rumok. Szint‚n elengedhetetlen a f”ld ‚rt‚k‚nek a n”vel‚s‚hez, a hi nya egy‚bk‚nt rendszerint l zad shoz vezet el“bb-ut˘bb. Kezdetben csak Aventinust tŁdunk felhŁzni, 600 f“t“l pedig Janiculust, 1.500-t˘l pedig Palatinust is. A fejlettebbek nagyobbak ‚s - term‚szetesen - j˘val dr g bbak is, b r a gyakorlat azt mutatta, hogy egy nagyobb is pont annyit ‚r, mint az Aventinus, azaz teljesen felesleges t”bb p‚nzt kiadni a nagyobbak‚rt. Sanitation: Orvosi ell t s. Ez  ll egyr‚szt a frd“kb“l (Baths), m sr‚szt pedig a k˘rh zakb˘l (Hospital). Mindkett“ szks‚ges a f”ld ‚rt‚k‚nek n”vel‚s‚hez, ha hi nyzanak (kl”n”sen a k˘rh z), akkor el“bb-ut˘bb j rv nyok keletkeznek. Az ut˘bbival kevesebb gond van: a k”nyvt rhoz hasonl˘an nincs vonz sk”rzete ('K˘rh z a v ros sz‚l‚n' j˘ lesz), viszont ha a k˘rh zi ell t s 60-70% alatt van, akkor nem nagyon akarnak szaporodni a n‚pek. Sz˘val erre nem kell sajn lni a p‚nzt, mik‚pp a frd“kre se, b r azzal kicsit t”bb baj lesz: a frd“ ugyanis csak akkor m–k”dik, ha van benne vĄz. VĄz meg csak akkor van benne, ha a frd“ egy vĄzt raz˘ k”zel‚ben (6-7 pozĄci˘ fekszik) ‚s a vĄzmunk ra vez‚nyelt embereink is az ig‚ny szerinti l‚tsz mban dolgoznak. Amenities: Ezek ilyen kis dĄszĄtm‚nyek, amelyekre ugyan nincs kl”n”sebb szks‚g, viszont marha diz jnosak v rosk‚pileg. A Gardens egy kiskert (upgrade-elve bel”knek egy szobrot is a k”zep‚re), a Plaza egy pozĄci˘nyi plaza, ami ugyan nem pont azt jelenti, de valamif‚le fasork‚nt zemel (dĄszĄtm‚ny mellett Łtk‚nt is funkcion l). A f˘rum Mivel Łgy a v rosra, mint a provinci ra vonatkoz˘ parancsokat egy r‚sz‚t is innen adhatjuk ki, mind a k‚t helyr“l hĄvhat˘, de ha csak v rosi (gyakorl˘) szinten j tszunk, akkor nyilv n egy r‚szk nem lesz ‚rtelmezve. Haszn latakor a j t‚k  ll. Oracle: A parti  ll sa. N‚gy dologb˘l  ll ”ssze, amelyet az oszlopok magass ga mutat, ‚s ez hat rozza meg, hogy karriern‚l mikor kapjuk a kinevez‚snket a k”vetkez“ provincia ‚l‚re (azaz mikor l‚phetnk tov bb). Az Empire mutatja a birodalom ki‚pĄt‚se gy‚ben tett er“feszĄt‚seinket. A provinci kn l n”velhet“ a helyi t”rzsek telepl‚seinek elfoglal s val, az  sv nykincsek kiakn z s val, kereskedelmi  llom sok ‚s kik”t“k ‚pĄt‚s‚vel, ‚s - mindenekel“tt - mindezek Łth l˘zattal t”rt‚n“ ”sszek”t‚s‚vel. A Peace jelzi, hogy mennyire v‚dtk meg a tartom nyt a barb rok t mad saival szemben (h ny csat t nyertnk ellenk), a Prosperity pedig a gazdas g m–k”d‚s‚t (gy rak sz ma, milyen szinten m–k”dnek, kereskedelmi  llom sok). A Culture az  jtatoss gi szintet mutatja, azaz h ny templom ‚plt a v rosban. Mivel ezeknek konkr‚t haszna nincsen, ezzel a probl‚m val szoktam utolj ra foglalkozni: ha m r rendesen beindult a v ros (az ad˘k ‚s a m–k”d‚si k”lts‚gek kl”nbs‚ge 1.000 arany k”rl van, akkor szoktam ‚pĄtgetni a k”vetkez“ n‚h ny ‚vben egy kazal templomot). Erre igaz n csak a karrier 3-4. provinci j t˘l lesznk r szorulva, mert  ltal ban az a 2-3 k”zepes templom, amit a p‚nznk “rz‚s‚re mindenk‚ppen fel kell hŁzni, illetve az itt-ott elsz˘rt szent‚lyekb“l  ltal ban ”ssze ll 15-20%-nyi kultŁra. Az oszlopok alatt a Needn‚l l tjuk, hogy az adott ”sszetev“b“l minimum h ny sz zal‚k szks‚ges a tov bbl‚p‚shez. Az Average Rating mutatja, hogy  tlagosan mekkora sz zal‚kot kell el‚rnnk, de a kinevez‚st csak akkor kapjuk, ha az egyes r‚szekn‚l lev“ minimumok is megvannak. Az Łjabb p ly kon 5%-kal n”vekednek az elv r sok. Scribe: Grafikonok a v ros n‚gy legfontosabb infoj r˘l (l‚leksz m, k‚szp‚nz, lakoss gi ‚s gazdas gi ad˘). Nem szks‚ges haszn lni. Merchant: Gazdas gi jelent‚s. Az els“ oszlopban tal lhat˘k az adott provinci ban hozz f‚rhet“ nyersanyagok; a m sodikban a forr suk (az els“ n‚gy a provinci ban farmokkal ‚s b ny kkal kitermelhet“ nyersanyagok list ja, ha folyik termel‚s akkor a havi darabsz mmal egytt; az utols˘ n‚gy pedig az exportb˘l karav n vagy haj˘  ltal beszerzettek‚); a harmadik oszlop mutatja, hogy mennyi van rakt ron a Warehouse-okban; a negyedik pedig hogy van-e feldolgoz˘ zem ‚s a rakt ron lev“ mennyis‚g mennyire l tja el munk val. Centurion: Katonai jelent‚s. A hader“ cohorsokb˘l  ll, nevezetesen annyib˘l, ah ny laktany t ‚pĄtnk nekik a provinci ban. A hadsereg n‚gy fegyvernemb“l  ll ”ssze: hivat sos  llom ny (neh‚zgyalogs g, Hv. Inf.); a lakoss gb˘l besorozott  llom ny (k”nny–gyalogs g, Lt. Inf); a k”zmunk r˘l (ld. Plebs) katonai szolg latra  trendelt lakoss g ('tz‚rs‚g' vagyis paritty sok); tov bb  toborzott seg‚dcsapatok, amelyek provinci nk‚nt v ltoz˘ fegyvernem–ek lehetnek a l ndzs sokt˘l kezdve a lovas Ąj szokig. Az Łjonnan fel llĄtott csapatoknak k”rlbell 3-4 h˘nap kik‚pz‚si id“ szks‚ges egy laktany ban (egyet teh t mindenk‚ppen ‚pĄteni kell a provinci ban), a seg‚dcsapatok azonnal harck‚szek. A Monthly Wagesn‚l  llĄthatjuk be, hogy havonta mennyit akarunk k”lteni a hadsereg gerinc‚t alkot˘ neh‚zgyalogs gra (5 denarius kb. 100 Hv. Inf.-et jelent), a Conscription-n‚l pedig azt, hogy a v ros lakoss g nak h ny sz zal‚k t sorozzuk be katonai szolg latra. Alatta l tjuk, hogy ”sszesen mennyi katon nk van, mennyi harck‚sz ‚s mennyi  ll kik‚pz‚s alatt, lejjebb pedig seg‚dcsapatokat b‚relhetnk 50-es‚vel. Erre az els“ 2-3 p ly n  ltal ban nincs lehet“s‚g, a k‚s“bbiekben viszont gazdas gi okok miatt nem  rt haszn lnunk “ket. Igaz ugyan, hogy 50 zsoldos havi 20 denariusba kerl viszont csak a t mad sok idej‚n kell fizetni “ket. Javaslat a hadsereg gazdas gi gyeinek int‚z‚s‚re: az els“ ‚vben (norm l neh‚zs‚gi szinten) egyik tartom nyban sem volt t mad s, teh t hivat sos  llom nyra ekkor nem kell k”ltennk. A m sodik ‚vre illik Łgy kialakĄtani a leend“ v ros alapjait, hogy az ad˘kb˘l befoly˘ j”vedelem elbĄrjon ‚vi 120 denarius (vagyis kb. 200 f“nyi) hivat sos  llom nyt. Ennek rendszerint elegend“nek kell lennie, de term‚szetesen a jobb helytart˘k 10-15 ‚v eltelte ut n m r havi 15-20 denariusra is n”velhetik ezt az ”sszeget (dupl j ra a neh‚zgyalogs g sz m t). A lakoss gb˘l besorozott k”nny–gyalogs g soroz si r t j t nem aj nlatos 5% f”l‚ emelni, mert ez l zad sra ad indokot. n 4%-on szoktam tartani, de ezt m r r”gt”n az els“ h˘napban be llĄtom itt, egyr‚szt mert szks‚g van n‚h ny h˘nap kik‚pz‚sre, m sr‚szt meg hogy a k‚s“bbiekben az emel‚se ne okozzon n‚pess‚gcs”kken‚st. Paritty sokat rendszerint nem haszn lok, mert felesleges a v rosi munk r˘l  tir nyĄtani ide embereket, amikor csat ban el‚g gyeng‚k. A fent emlĄtett 200 neh‚z- ‚s 50-100 k”nny–gyalogs g rendszerint elegend“ a tartom ny l zad˘ t”rzseinek megrendszab lyoz s ra ‚s a kisebb porty k visszaver‚s‚re, a barb r inv zi˘kn l (rendszerint 600 fegyveres mindenf‚le fegyvernemb“l) pedig m s m˘dszerhez nyŁlunk: mivel a barb rok mindig a hat rn l l‚pnek be, ‚s a v rosunk rendszerint a tartom ny k”zep‚n (vagy valami v‚dettebb helyen) fekszik, van kb. 3-4 h˘nap arra, hogy amĄg a barb rok el‚rik a v rosunkat, a k”lts‚geket emelve Łjabb neh‚zgyalogosokat toborozzunk (a legt”bbet ki is k‚pezik erre az id“re) ‚s/vagy begy–jthetnk vagy 2-300 seg‚dcsapatot (m r amennyiben ebben a provinci ban lehet). Ut˘bbiakat (meg az Łjonnan fel llĄtott neh‚zgyalogosakat) a csata ut n term‚szetesen azonnal sz‚lnek bocs tjuk, mert fizesse “ket a Rotschild b r˘! Clear Forum: Ki tudja mire szolg lhat? (A kiad˘ mondjuk nem, mert “ kifelejtette nemcsak a helpb“l, de m‚g a k‚zik”nyvb“l is.) Rome: Cs sz ri zenetek. A jelenlegi cs sz r (merthogy a j”v“beni term‚szetesen csek‚lys‚gnk lesz) zeneteit tal ljuk itt, az Łjakat minden ‚v els“ napj n, a j t‚k k”zben megkapjuk. El‚g egysĄkŁ zenetei vannak (p‚nzt akar, vagy valamilyen nyersanyagot). A Current annual tribute jelzi, hogy az ‚v v‚g‚n h ny d‚n rt kell befizetnnk az  llamkincst rba. Ez 50 ‚s 80 k”z”tt mozog (jellemz“ m˘don akkor n”vekszik, amikor rosszul mennek a dolgok), ‚s az ‚v v‚g‚n automatikusan levon˘dik a v rosi kincst rb˘l. Ezt elmulasztani nem b”lcs dolog (igyekezznk ne negatĄv ”sszeggel z rni az ‚vet), mert 3-4 alkalom ut n kiss‚ ideges lesz, ‚s egy vadonatŁj megbĄz ssal halmoz el bennnket: a helytart˘knak ugyanis mindig fent van egy hely tartva a birodalmi g ly k evez“in‚l... Innen lehet egy‚bk‚nt szem‚lyes aj nd‚kot (p‚nzt, term‚szetesen) kldeni a cs sz rnak, amit a szem‚lyes vagyonunkb˘l tehetnk. Mivel zsugori vagyok nem szoktam aj nd‚kokat kld”zgetni neki, egyr‚szt mert az p‚nzbe kerl, m sr‚szt meg m‚g v‚rszemet kap, ‚s j˘l megad˘ztatja a szem‚lyes vagyonomat. Empire Map: A r˘mai birodalom t‚rk‚pe. Kis dĄszĄtm‚ny a j t‚kban, itt nem kell haszn lnunk. A szrk‚k a megh˘dĄtott tartom nyok, a piros z szl˘kkal jel”lteket mi pacifik ltuk, a k‚kkel jel”ltekben pedig m‚g nem szerepeltnk korm nyz˘k‚nt. Jobb clickre kapunk r˘luk annyi 'infot', hogy mennyi ideig korm nyoztuk, illetve ki h˘dĄtotta meg “ket. Plebs: A k”zmunk t v‚gz“ polg rok eloszt sa. A jobb oldalon l tjuk, hogy milyen munk ra h ny embert vez‚nyeltnk, ‚s egy‚bk‚nt mennyire lenne szks‚g: Construction Work: pĄtkez‚s. Ez standard 20 f“t ig‚nyel, nem is lehet  llĄtani. Fire Prevention: T–zolt˘k. Ha kevesen vannak, akkor el“bb-ut˘bb t–zv‚sz pusztĄt majd az egyik negyedben (term‚szetesen rendszerint a legdr g bb ‚plet lesz a l ngok martal‚ka...) City Roads: Az Łth l˘zat karbantart˘i. Ha tŁl kev‚s, akkor nemsok ra kezdenek eltnedezni az utak (megszakad az ”sszek”ttet‚s fontos ‚pletekkel, ‚s cs”kken a lak˘h zak f”ld‚rt‚ke - vagyis a n‚pess‚g). City Water: A vĄzh l˘zat karbantart˘i. Ha kevesen vannak, akkor egyes csapokn l ‚s a frd“kben n‚ha nem lesz vĄz (nem m–k”dnek), sŁlyosabb esetben  tszakad a vĄzvezet‚k. City Walls: A v rosfal karbantart˘i. Ha kevesen vannak, a v rosfal egyes r‚szei leomlanak, de mivel ilyet Łgysem szoktam ‚pĄteni, ez igaz b˘l nem is zavar annyira. Provincial Work: A tartom ny nyersanyagainak kitermel‚s‚t v‚gz“ csoport. A b ny k vagy farmok mellett ‚pĄtett t borokba fognak kivonulni. Munka csak akkor folyik, ha a t bor legal bb egyharmad ig teli van, vagyis munk ra legal bb a szks‚ges l‚tsz m egyharmad t kivez‚nyeltk. Nyilv n itt csak akkor van szks‚g a munkaer“re, ha a termel‚sre is szks‚g van (a cs sz r ˘hajt valamilyen  rut, illetve a v rosban van olyan gy r, amelyik teljes kapacit ssal feldolgozza a megtermelt nyersanyagokat). Army Duty: A hadseregbe - ideiglenesen -  tvez‚nyelt munkaer“. Paritty sk‚nt szolg lnak kik‚pz‚s ut n, de ezt nem szoktam haszn lni, katon skodjanak a hivat sosok meg a sor llom ny. Az Idle Plebsn‚l l tjuk, hogy a k”lts‚gvet‚sb“l toborzott emberekb“l h nyat lehet m‚g beosztani, de term‚szetesen m˘d van a m r dolgoz˘k  tcsoportosĄt s ra is. Az Łt- ‚s vĄzvezet‚kh l˘zaton valamint a t–zolt son dolgoz˘k azok, akiken nem szabad sp˘rolni, mert az itteni l‚tsz mhi ny okozhat igaz n nagy k rokat. Ha valamelyiket fejlesztjk, akkor azonnal n”veljk is a munkaer“re fordĄtott havi apan zst 2-3 d‚n rral. Erre a k”vetkez“ h˘napban m r lesz egy p r munk ra vez‚nyelhet“ 'Idle Plebs'-nk, b r nagyobb n”vel‚sn‚l a teljes Łj l‚tsz m csak kb. 2-3 h˘nap alatt  ll fel. Help: Az. Mindenf‚le info, ami csak a f˘rum m–k”dtet‚s‚hez szks‚ges. Treasurer: Jelent‚s a v rosi kincst r helyzet‚r“l. PNZ - sz˘val ez a legfontosabb az eg‚szb“l! A fels“ r‚szen sz‚p nagy bet–kkel l tjuk a kincst r jelenlegi  llapot t (siralmas), alatta pedig a lakoss g l‚tsz m t ‚s ebb“l a k”zmunk n illetve a gy rakban foglalkoztatott emberek sz zal‚kos ar ny t (a munkan‚lklis‚g a l zad sok biztos forr sa). A Population ‚s Industrial Tax mutatja a lakoss gi ‚s az ipari ad˘r t t, azaz a bev‚teli forr st. Mindkett“ alap llapotban 5%, ‚s hosszŁ t von nem is nagyon ‚rdemes nagyon megemelni azon egyszer– okn l fogva, hogy az emel‚st k”vet“ visszatetsz‚sb“l ad˘d˘ k”vetkezm‚nyek rendszerint hatalmas k rt fognak okozni, nem plusz bev‚telt (mindkett“n‚l 6% j˘l bev lt n lam). A lakoss gi ad˘t az‚rt nem ‚rdemes enn‚l tov bb emelni, mert egy kisebb (1-2.000 lakos) l‚tsz mŁ v rosn l mondjuk az ad˘ 10%-ra t”rt‚n“ emel‚se esetleg elm‚letileg 2-300 d‚n r (vagyis gyakorlatilag nulla) plusz bev‚telt hozna - de ez csak az elm‚let. Az eg‚sz ‚vi ad˘kat ugyanis az ‚v v‚g‚n egy ”sszegben szedjk be (szemben a m–k”d‚si k”lts‚gekkel, amelyek havonta von˘dnak le a v rosi kincst rb˘l), vagyis ez Łgy m–k”dik, hogy az aktu lis h˘napokban l‚tez“ ad˘fizet“k ”sszegeit a program havonk‚nt ”sszesĄti, ‚s a teljes ”sszeget az ‚v v‚g‚n szedjk be. Nam rmost egy kisebb (mondjuk 10%-ra) ad˘emel‚s is m r a k”vetkez“ h˘napt˘l t”meges elv ndorl st (majd kipusztul st) eredm‚nyez, azaz ha ad˘t 6-7% f”l‚ emelnk, akkor gyakorlatilag a bev‚teleinket cs”kkentjk. (Egy‚bk‚nt ki lehetne pr˘b lni, hogy egy 8.000 f“s v rosban mit eredm‚nyez a kis haz nkban  tlagosnak sz mĄt˘ 35%-os ad˘r ta, amennyiben nem 25% lenne a maximum...) Ahol az ad˘emel‚s komolyabb (1.000 denarius feletti) bev‚telt A gazdas gi ad˘ tulajdonk‚ppen nem kl”n”sebb t‚tel, hiszen ebb“l csak akkor van (n‚mi) bev‚tel, ha van j˘l m–k”d“ gy r, farm/b nya ‚s kereskedelmi  llom s. Mivel ezek Ągy egytt legal bb 2-3.000 denarius befektet‚st ig‚nyelnek, tulajdonk‚ppen ezt is alig hozz k vissza addig, amĄg meg nem kapjuk a kinevez‚st - sz˘val mondom, nem kl”n”sebb t‚tel. Lejjebb l that˘ k‚t oszlopban az el“z“ ‚vi k”lts‚gvet‚s, illetve az idei, m r amennyiben minden pontosan Łgy alakul, ahogy az adott h˘napban  llnak a dolgok. Az els“ k‚t tax a bev‚teli forr s, a t”bbi meg k”lts‚g. Az els“ az ‚pĄtkez‚sek dĄja (Constructions), ami szerencs‚re csak egyszeri kiad s (nincs fenntart si k”lts‚g). Az Operating Cost a m–k”d‚si k”lts‚g, ami  ll egyr‚szt a k”zmunk ra vez‚nyeltek, m sr‚szt a hadsereg (illetve az esetleges seg‚dcsapatok) dĄj b˘l. Az Annual Tribute pedig a cs sz rnak kldend“ ‚vi j rand˘s g. Personal: Szem‚lyes anyagi gyek. Menet k”zben m˘d van n‚mi szem‚lyes haszonszerz‚sre is, ami mindenk‚ppen szimul lja a val˘s got - az mondjuk m r kev‚sb‚ re lis, hogy ez mind”ssze a v rosi p‚nzt r kisegĄt‚s‚re, illetve a cs sz rnak kldend“ szem‚lyes aj nd‚kokra haszn lhat˘ fel. (Sz˘ sincs p‚ld ul az 500-as Mercikr“l, meg a kl”nf‚le kft-k ‚s rt-k gyeng‚n dot lt igazgat˘i sz‚keir“l...) A fels“ sorban l that˘, hogy milyen rangot ‚rdemeltnk ki eddigi p lyafut sunkkal: ez p ly nk‚nt v ltozik, ‚n hat megnyert provincia ut n Procuratork‚nt funkcion lok - de folytatom! (Mondjuk kis kevered‚s van a rangokn l, mert p‚ld ul az el“z“ p lya Questorja eredetileg l‚nyegesen magasabb helyet foglalt el a r˘mai birodalom hierarchi j ban, mint mondjuk egy Procurator, de mindegy.). Karriern‚l itt l tjuk, hogy m‚g h ny el“l‚ptet‚sre (vagyis megnyert tartom nyra) van szks‚g, hogy cs sz rr  v lasszanak bennnket. A Monthly Salaryn‚l adhatjuk meg a havi fizet‚snket, vagyis a mag nkincst runkba befoly˘ ”sszeget, ami a v rosi kincst rb˘l kerl kifizet‚sre (ha null ra vittk, akkor nyilv n egy rupp˘t sem kapunk). Ez tulajdonk‚ppen a csillagos ‚gig emelhet“, de mivel Łgyis csak a v ros szponzor l sra (vagy cs sz ri aj nd‚kokra) fordĄthat˘, teljesen felesleges kasz l sra berendezkedni (m r csak az‚rt is, mert a pof tlan helytart˘k mag nkincst r ra nagyon magas ad˘t vet ki “cs sz ri fels‚ge). Kezdetben b“ven el‚g egy 10 d‚n r/h˘, j˘l m–k”d“, 5-6.000 f“s v rosn l esetleg felnyomhatjuk 20-ra. A Savings mutatja, hogy az eddigiekben mekkora mag nvagyont gy–jt”ttnk. Ez - sajnos - arra szolg l, hogy alkalmasint a v rost szponzor ljuk  ld sos tev‚kenys‚gnkb“l be ll˘ p‚nzgyi probl‚m k eset‚n (Donate Money to the City). Erre persze csak akkor van szks‚g, ha sikerlt az egyenleget negatĄvba vinnnk. A mag nvagyon k‚t oldala: pozitĄvum, hogy visszk magunkkal a k”vetkez“ p ly ra is, teh t egy j˘l m–k”d“ p ly n gy–jt”tt j”vedelmet  tmenthetnk a k”vetkez“ provinci ba, ahol nyugodtan elk”lthetjk azonnal az indul skor rendelkez‚sre bocs jtott p‚nzt, mert a szem‚lyes vagyonunkat  tpl nt lva a v ros p‚nzt r ba, m‚g mindig van elegend“ tartal‚k a j”v“re; negatĄvum, hogy a cs sz r nem szereti a tŁl gazdag helytart˘kat ‚s 4-5.000 denarius k”rli mag nvagyonn l 2-3 ‚venk‚nt m r 500 d‚n r k”rli szem‚lyi ad˘kat r˘ ki r nk. Provincia Az itt haszn latos opci˘k nyilv n csak akkor m–k”dnek, ha indĄt skor ilyet v lasztottunk. Az itteni t‚nyked‚seink nyilv n csak m sodlagosak lesznek a nagyobb bev‚telt jelent“ f“v rosunkhoz k‚pest, karriern‚l viszont mindenk‚ppen az itteni t‚nyked‚snk is k”zrej tszik a tov bbl‚p‚sben. Nyit skor csak p r provinci nk van (most ‚pp' lusta vagyok megsz molni, hogy mennyi, de nem sok), viszont ahogy korm nyozgatunk egyet, egyre Łjabbak jelennek meg, mert a cs sz rs g kit–n“ hadvez‚re, Pompoeus Maximus (gondolom ez a k”zt rsas g kit–n“ hadvez‚re, Pompeius Magnus lehet, csak az ellens‚g megt‚veszt‚s‚hez  lnevet ”lt”tt) egyre Łjabb tartom nyokat h˘dĄt meg. Az Łj provinci n l a glob lis feladatunk teh t a tartom ny teljes pacifiz l sa lesz. Ebben benne foglaltatik a f“v rosunk fejleszt‚se, a nyersanyagok kinyer‚se, a helyi t”rzsek leig z sa, ‚s a romaniz lt v rosok Łth l˘zattal t”rt‚n“ ”sszek”t‚se - vagyis az, amit a Forum/Oracle/Empire k”vetel. Mivel ennek a gazdas gi alapjait a f“v ros fejleszt‚se jelenti, ennek a gyakorlati megval˘sĄt s hoz a 3-4. ‚v k”rny‚k‚n l thatunk hozz . Nyit sn l minden provinci ban van egy barb r telepl‚s, ezeket legy“zve v ltoztatjuk “ket r˘mai v ross , Łttal a f“v roshoz k”tve pedig fejlesztjk. (Ha m r itt tartunk, akkor egy info: a Weak Tribe 150, a Local Tribe 300, a Strong Tribe pedig 450 k”nny–gyalogost (l ndzs s meg ilyenek) jelent.) Mivel ezzel mindent el is mondtam, n‚zzk azokat a beruh z sokat, amelyek ezen a szinten el‚rhet“k (a k‚t zoom-opci˘ valamint a bont s ‚s a help az eddigiekb“l ad˘d˘an egy‚rtelm–): Roads: Ez ugyan dr g bb, mint a v rosban, viszont nem ig‚nyel karbantart st. A provincia b rmely befektet‚se csak akkor m–k”dik, ha voltunk szĄvasek bekapcsolni a f“v roshoz kapcsol˘d˘ Łth l˘zatba. Ez gondolom, mag ‚rt besz‚l. Industry: A provincia gazdas ga. A fentiekb“l elmondva minden egyes r‚sze vissahat a v ros gazdas g ra ‚s a gazdas gb˘l befoly˘ ad˘kra. Farm: Farm ‚pĄt‚se. Ilyet a barn s jel”l‚s– (Meadow) pozĄci˘kban lehet l‚tre hozni, ‚s a tartom nyra jellemz“ mez“gazdas gi term‚nyt (nyersanyagot) lehet el“ llĄtani vele (Cattle/Wool/Wheat/stb.). Mine/Quarry: B nya ‚pĄt‚se. A Rocky Area megjel”l‚s– helyeken ‚pĄthet“, a kett“ k”z”tt a b ny szat m˘dszere a kl”nbs‚g, azaz hogy milyen b ny szatot folytatnak (nyersanyag lehet: stone/clay/diamond/stb.) Warehouse: Rakt r, k”zvetlenl a b nya/farm mell‚ kell telepĄteni, Łttal bek”tve. Itt t rol˘dik a kitermelt nyersanyag, amit a v rosban lev“ gy rak dolgoznak fel, illetve elad sra kerl a kereskedelmi  llom sokon. Ugyancsak ilyet kell l‚trehozni a kik”t“k mellett, ha valamelyik gy runk termel‚s‚t az importra alapozzuk. Work Camp: Munk st bor, szint‚n a farm/b nya mell‚ kell telepĄteni. Ide kerlnek a Forum/Provincial Work pontn l ide ir nyĄtott munk sok, akik a termel‚st v‚gzik. Legal bb 1/3 l‚tsz m szks‚geltetik a termel‚shez. Shipyard: Haj˘dokk. Kik”t“k mellett hoz k”zvetett profitot, mert itt nagyobb a haj˘forgalom. Security: Katonai ellen“rz‚s. A Prov. Wall-lal ugyanŁgy fallal kerĄthetjk k”rbe a provincia egy bizonyos r‚sz‚t, mint a v rosn l, de egy‚bk‚nt semmi szks‚g r . A Cohort Forttal ‚pĄtnk laktany t a hadseregnek. Arr˘l m r volt sz˘, hogy annyi cohorst (”n ll˘ seregtestet) mozgathatunk, ah ny er“d”t ‚pĄtnk. Az els“ er“d”t mindenk‚ppen a f“v ros k”zel‚ben illik elhelyeznnk, mert alapvet“en defenzĄv strat‚gi t k”vetnk. Egy er“d”t mindenk‚ppen musz j lesz ‚pĄtennk, mert valahol ki kell k‚pezni a hivat sos- ‚s a sor llom nyt (m sodikra csak akkor lesz szks‚g, ha valamelyik hat rn l rendszeres t mad st kapunk). Order Cohort: Bonus-ikon, tulajdonk‚ppen ugyanazt szolg ltatja a csapattestekn‚l, mint az eddig is megszokott, jobb clickkel el‚rhet“ info. Ha m r itt tartunk, akkor csevegjnk egy kicsit az infor˘l: a terepen l that˘, hogy hol lehet b ny t vagy farmot l‚tesĄteni; a v rosokn l a l‚leksz m ‚rt‚kel‚s‚t kapjuk meg, ha r˘mai a telepl‚s, a kereskedelmi  llom sokn l a gazdas goss g elemz‚s‚t, valamint a telepl‚sekn‚l a min“s‚g jelzi, hogy ha nem saj tr˘l van sz˘ (m r volt r˘la fentebb sz˘, valamilyen Tribe). Ha egy saj t cohorsra clickelnk (er“dben vagy mozg s k”zben), akkor innen adhatunk meg Łj ir nyt neki. A megjelen“ men tartalmazza a cohors l‚tsz m t, a fegyvernemi megoszl st, a mor lt (min‚l t”bb a gy“ztes csata, ann l jobb, vesztes csat kn l visszaesik a minimumra, tuti az Excellent, szomorŁ a Very Poor) ‚s a harck‚szs‚get (itt is a min‚l jobb kĄv natos, de csak egy alapos veres‚g ut n cs”kken le 2-3 h˘napra harck‚ptelenre, a t”bbin‚l harcba lehet vetni). A mozgat si opci˘ a Movement Route, ahol a pozĄci˘k kijel”l‚s‚vel adhatjuk meg, hogy a cohorsnak merre kell haladnia (a dupla click, vagyis a k‚k kurzor v‚glegesĄt‚st jelent). Az er“dben lev“ harck‚sz er“ egy‚bk‚nt automatikusan t mad, ha az ellens‚g hat˘t vols gban (5-6 pozĄci˘) van. A Return to Fort parancs a megnyert csata ut n haszn latos, a cohors visszat‚r vele az  llom shely‚re. A Cohort Rest elvileg pihentetn‚ a csapattestet, de nem m–k”dik. Trading Post: Kereskedelmi  llom s. Ezeket a hat rv rosok mell‚ kell telepĄteni (Łttal bek”tve), ha pedig ilyen nincs, akkor oda, ahol a - sz razf”ldi - kereskedelmi Łtvonal csatlakozik egy szomsz‚d tartom nyhoz. Egyr‚szt serkenti a v rosban ‚pĄtett gy rak munk j t (m r ha van el‚g nyersanyag ‚s dolgoz˘), m sr‚szt segĄti a megtermelt nyersanyagok elad s t - ergo n”vekszik az Industry Tax. Port: Kik”t“. A vĄzi Łton ‚rkez“  ruk fogad s ra alkalmas (a haj˘k mog s b˘l l tszik, hogy hol ‚rdemes ‚pĄteni), de egy ilyen beruh z snak csak a t vlati tervekben ven helye. A forgalm t n”veli a Shipyard, tov bb  mindenk‚ppen ‚rdemes 1-2 Warehouse-t ‚pĄteni mell‚, mert valahol t rolni kell a tengeri Łton bej”v“  rut. Csata Csata akkor alakul ki, ha egy mozgatott cohorsunk ellens‚gbe botlik (vagy ”n ll˘an t”r ki egy k”zelben lev“ ellens‚gre). Ilyenkor a program ‚rdekl“dik, hogy ˘hajtunk-e csat ba sz llni az ellens‚ggel (term‚szetesen mindig igen), majd azut n, hogy szem‚lyesen ir nyĄtjuk-e a csat t. A csata ugyan nagyon kellemes sz˘rakoz s   la CENTURION, csak van vele egy kis probl‚ma: sokkal c‚lszer–bb, ha  tadjuk az ir nyĄt s t valamelyik al rendeltnknek, mert “k rendszerint jobb eredm‚nyeket ‚rnek el, mint mi. Ilyenkor ugyanis a kzdelem a v‚gs“kig zajlik: vagy az ellens‚g senmmisl meg az utols˘ sz lig, vagy a mi cohorsunk. Nyilv n l‚tsz mfgg“ az eredm‚ny, de a r˘mai seregek valamivel mindig jobbak a t mad˘ barb rokn l, teh t kisebb l‚tsz mn l is elk‚pzelhet“ a gy“zelem. Ebb“l kiderlhet, hogy t”k felesleges szem‚lyesen ir nyĄtanunk egy csat t, ha az al rendelt parancsnokunk mindig a lehet“ legjobb taktik t v lasztja. A csat t Ągy teh t maximum tŁler“n‚l vagy esetleg hobbib˘l ‚rdemes  tv llalni. Ha szem‚lyesen ir nyĄtjuk a csat t, akkor mindenekel“tt a csapataink harci taktik j t, ‚s az ehhez duk l˘ hadrendet kell meghat rozni. A bal oldalon l tjuk a szemben ll˘ felek l‚tsz m t ‚s mor lj t, amelyek harc k”zben nyilv n cs”kkennek. Ut˘bbi mindenk‚ppen fontos, mert alacsony mor ln l dics“s‚ges seregeink akkor is elpucolhatnak a csatamez“r“l, amikor tŁler“ben vannak. Ha teh t az ellenf‚ln‚l alacsonyabb a mor lunk, akkor lehet“leg Łgy kell harcbavetnnk a csapatokat, hogy - tŁler“ben - min‚l el“bb r‚szleges sikert ‚rjenek el. A csatamez“ overview-mapje, ‚s az els“ n‚gy ikon (k‚tir nyŁ forgat s ‚s k‚t zoom) ismer“s lesz, a z szl˘t ‚s a nyuszit viszont nyit snak ne piszk ljuk. (A z szl˘ indĄtja a harcot az ellens‚g t mad s val a be llĄtott sebess‚g fggv‚ny‚ben, a nyuszi pedig be/kikapcsolhja a gyorsĄt st). Alapvet“, hogy a kiadott parancsok a r ccsal jel”lt kiv lasztott egys‚gekre vonatkoznak. A k‚t nagy ikon a mozgat sra ‚s a tz‚rs‚gre vonatkozik. Az els“ben a kiv lasztott r‚szeket tudjuk mozgatni a csatamez“  ltalunk birtokolt r‚sz‚re (kiv laszt s egy sima clickkel), A m sik ikonnal a 'tz‚rs‚gnek' adhatunk meg bel“het“ t‚rs‚get, m r amennyiben vannak Ąj szaink (a seg‚dcsapatokb˘l) vagy paritty saink, akik az ellens‚g roham n l cs”ppet (sajnos csak egy cs”ppet) ritkĄtj k a t mad˘k sorait. Az Ąj sz mellett lev“ n‚gy ikon a fel ll sra van hat ssal (m r amennyiben a jelenlegi fel ll s v ltozhat): a fels“ kett“ t mad˘ (vonal ‚s oszlop), az als˘ kett“ pedig v‚dekez“ (falanx, nagyon cool) ‚s szabad harc (ut˘bbi v laszt s n l az aktu lis egys‚g a legk”zelebb lev“ ellens‚get t madja - ide lis f”l‚ny eset‚n). Az als˘ sor els“ ikonja az ”sszes egys‚gnket teszi aktu liss , a t”bbi nem igaz n fontos (van benne menekl‚s, megad s, sz mĄt˘g‚p l‚p‚se ‚s help). A z szl˘val indĄtjuk a csat t (az ellenf‚l mozog), Łjra clickelve pedig le llĄtjuk, ‚s az emlĄtett parancsokkal Łjra vari lhatjuk a hadrendet. Ez egy‚bk‚nt online is m–k”dik, csak egyszer–bb Łgy, ha  ll a m˘ka. GyorsĄt s a nyuszival, le llĄt s szint‚n. A hadrendet mindenki szlje meg maga, ez egy‚bk‚nt a l‚tsz mb˘l ad˘dik. Ha ‚n harcolok, akkor a kedvenc strat‚gi m a harap˘fog˘ (a centrumban  ll falanxban a neh‚zgyalogs g, a sz rnyakon - kicsit visszavonva - a k”nny–gyalogs g ‚s/vagy a seg‚dcsapatok (Ąj szok)). A barb r ellens‚g rendszerint nem alkalmaz harc szati taktik t, azaz nekiront a v‚delemben lev“ centrumnak ‚s a tz‚rs‚g‚t fel llĄtja hat˘t vban. Ilyenkor a nagy strat‚ga egyik sz rnya lerohanja a tz‚rs‚get, a m sik pedig el lesz eresztve szabadharcra, mihelyt ‚rintkez‚sbe kerlnek a v‚dekez“ centrummal (vagyis oldalba t madja “ket). Sz˘val itt el‚g j˘l el lehet po‚nkodni, csak akad itt egy igen nagy bl“dli: tulajdonk‚ppen majdnem mindegy, hogy gy“znk-e egy csat ban. (A 'majdnem' az‚rt van ott, mert a vesztes cohors mor lja azonal Very Lowra esik.) Ha porty z˘k ellen veszten‚nk, akkor azok maximum lerombolnak egy k‚t b ny t/rakt rat, azt n elhŁznak a francba. A barb r inv zi˘s er“ ellen csat t vesztve a l‚gi˘ ugyancsak visszavonul az er“dj‚be, a barb rok pedig - ha addig nem  ll fel ism‚t a hader“ - bet”rhetnek a v rosba. Ett“l ‚n igen komolyan rettegtem, ‚s rendszerint sŁlyos hader“ket kldtem ellenk. Egyszer viszont p‚nzgyi zavarba kerltem (j˘, bevallom: elp˘kereztem az  llamkincst rat, de csak kett“t akartam r nyomni), megagyalt k a l‚gi˘mat, ‚s bet”rtek a v rosba. Nam rmost ‚n azt hittem, hogy szer‚nyen letarolj k az eg‚szet. Ehhez k‚pest h rom emberke jelent meg a v rosi k‚perny“ sz‚l‚n, akik a n”v‚nyzet kiirt s val foglalkoztak, nem tudtak  tkelni a foly˘n, meg ilyenek. Amikor meg  tkeltek (megtal lt k egy hidamat), akkor meg a v rosi “rs‚g (a prefektŁr kb˘l) vill mgyorsan leverte az 'inv zi˘s hord t'. Sz˘val tu csak a tov bbjut shoz szks‚ges b‚ke szempontj b˘l (na meg a cohors mor lj nak emel‚s‚‚rt) ‚rdekesek a megnyert csat k, egy‚bk‚nt az inv zi˘s er“ket ak r hagyhatjuk is bet”rni a v rosba (Max. az Łtjukban ‚pĄtnk egy barakkot (Łttal mellette), ‚s az onnan kitotyog˘ legionist k sz‚pen a nyakukba csapkodnak.) Esem‚nyek: A k‚szĄt“k gyeltek arra, hogy a v ros- ‚s tartom nyfejleszt‚s unalm t id“r“l-id“re valamilyen esem‚nnyel vidĄts k fel. Ezek k”zl az Łjonnan ‚pĄthet“ cuccokr˘l m r volty sz˘, a t”bbi meg valami ilyesmi lesz: To ( ltal nos): Minden ‚v elej‚n megkapjuk, mint cs sz ri zenetet, mellette esetleg a szen tus probl‚m ival. Ez tartalmazza, hogy a f“n”knek mi a v‚lem‚nye r˘lunk, ‚s mennyi az ‚vi j rand˘s ga. Ez rendszerint 60-80 denarius k”z”tt mozog, de ha a szem‚lyi vagyonunk 4.000 denarius f”l‚ emelkedik, akkor 3-4 ‚venk‚nt azt is megad˘ztatja egy 500 Dn k”rli ”sszeggel. Err“l m r volt sz˘ a Forum/Personal-n‚l, arr˘l viszont nem, hogy az ‚vi j rand˘s g valamelyes cs”kkenthet“ egy komolyabb (500 Dn felett) szem‚lyes adom nnyal a mag nkincst rb˘l. Nekem az ‚vi j rand˘s g enn‚l 4-5 ‚vre 30 Dn-ra esett, ‚s a cs sz r sem piszk lt a kl”nb”z“ v gyaival. Id“vel persze megint elkezdte emelni a j rand˘s g t, sz˘val azt sem sp˘roltam meg, amit befizettem neki (rŁgja meg a guta!). Kellemetlenebb, ha a cs sz ri v gyak k”z”tt a tartom ny valamelyik nyersanyaga szerepel. (Ez term‚szetesen mindig pont az, amit ‚ppen pont nem termelnk...) Ha ezt a kĄv ns g t nem tudjuk teljesĄteni, akkor a k”vetkez“ ‚vben mindenk‚ppen ‚pĄtennk kell egy ilyen farmot/b ny t (mell‚ persze a Work Camppel, ahol a termel“ fick˘k dolgoznak, meg a rakt rral, ahol t roljuk a kitermelt cuccot), mert j”v“re ugyan m‚g egyszer el“adja a kĄv ns got, de - ha nem teljesĄtjk az ig‚ny‚t - a k”vetkez“ ‚v elmŁlt val nincs kegyelem: megynk evezni... xDn Stolen (v ros): x Denariust elloptak a v rosi kincst rb˘l. Ez rendszerint arra vezethet“ vissza, hogy tŁl kev‚s a templom, ahol a p‚nzt “rzik. Rutinos versenyz“kn‚l (akik a p‚nzt m r nyit sn l leviszik 1-2000 d‚n rig) ilyen nem fenyeget, ha pedig egy j˘l m–k”d“ v rosr˘l van sz˘, akkor meg nem ‚rdekes. A megold s egy‚bk‚nt a t”bb templom ‚pĄt‚se (ott t rolj k ugyanis a p‚nzt). Fire Alert (v ros): T–zriad˘. Le‚g p r lak˘‚plet vagy egy ‚pĄtm‚ny. Teend“: a Forum/Plebs/Fire preventionn l ig‚nyelt l‚tsz mot mindig el‚gĄtsk ki. Rioting (v ros): L zad s. Egy j r˘kel“ sz‚pen neki ll sz‚tverni a k”rny‚kb‚li ‚pleteket (lak˘h zak, kutak ‚s fontosabb ‚pĄtm‚nyek), mindaddig, amĄg egy prefektŁr b˘l arra j r“r”z“ vigil el nem kapja. A l zad snak t”bb oka is lehet: magas ad˘z s, tŁl nagy soroz s, munkan‚lklis‚g, ‚s - f“leg - a prefektŁra hi nya (infoban No Security). Teend“: prefektŁra telepĄt‚se a l zad s k”zel‚be. Disease (v ros): J rv ny. Gyenge volt a k˘rh zi ell t s, ‚s n‚mi pestis t”tte fel a fej‚t. Teend“: mindenekel“tt lerombolni azt a h zat, amit a hal lfej jelez (miel“tt tov bbterjedne), azut n pedig m–k”d“ k˘rh zat ‚pĄteni. Local Uprising: Helyi felkel‚s. Ha a tartom nyban van m‚g nem pacifik lt telepl‚s (Local/Strong Tribe), akkor onnan 1-200 barb r vonul a f“v ros ellen, de lerombolj k (Destruction!) az Łtjukba es“ b ny kat ‚s rakt rakat is. Teend“: l‚gi˘ ellenk, nem neh‚z  ldozat. Azt n alkalmasint nem  rt elfoglalni a telepl‚sket sem, mert egyr‚szt erre szks‚g van, m sr‚szt meg egy romaniz lt v rosb˘l nem fenyeget vesz‚ly. Raiders Sighted: Ugyanaz, mint az el“z“, csak a barb rok (k”zepes sz mban) valamelyik hat rn l l‚pnek be, ‚s nem alapvet“en a f“v rost, hanem az egy‚b ‚rt‚keket (kereskedelmi  llom s, b nya, kisv ros, stb.) t madj k. Teend“: l‚gi˘t ellenk, ha pedig az adott ir nyb˘l m r t”bb t mad s ‚rt, akkor nem  rt a k”zelbe telepĄteni egy cohorsot. Destruction/Town captured: A barb rok (vagy l zad˘k) leromboltak valamit, vagy elfoglaltak egy telepl‚st. Ut˘bbi esetben az egy Weak Tribe-b  v ltozik ‚s ism‚t el kell foglalnunk. Teend“: mag t˘l ‚rtet“dik. Barbarian Invasion: Barb r inv zi˘ 4-600 harcossal. Ilyenkor a barb rok mindig k”zvetlenl a f“v ros fel‚ t”rnek, nem foglalkoznak az Łtba es“ ‚rt‚kekkel. Teend“: le kell gy“zni “ket a l‚gi˘val. Ha ez nem sikerlne, akkor bet”rnek a v rosba (Barbarians attacked the City!).. Ilyenkor a v rosban lehet esetleg egy barakkot ‚pĄteni (Łttal melette) az Łtjukban. Promotion: Ez akkor j”n, ha a Forum/Oracle-n‚l ismertetett kĄv nalmak teljeslnek. Ilyenkor tudunk tov bbl‚pni a k”vetkez“ provinci ba, illetve elhalasztjuk a kinevez‚st 10 vagy 25 ‚vvel. Az els“ felaj nl sn l ez mindenk‚ppen c‚lszer– lesz, ezut n gy–jtsnk  tmenthet“ mag nvagyont a k”vetkez“ p ly ra (ha m sk‚pp nem, h t emeljk a Monthly Salaryt a Forum/Personal-n l). A k”vetkez“ kinevez‚st akkor fogadjuk el, ha van legal bb 4-5.000 d‚n r mag nvagyonunk, amit  tmenthetnk a k”vetkez“ p ly ra, mert Ągy akkor ott m‚g a teljes indul˘ ”sszeg elk”lt‚se ut n is lesz egy kis tartal‚kunk (n‚mi transzfer l ssal) az els“ 3-4 hŁz˘sabb ‚vre. Ha elfogadtuk a kinevez‚st, akkor a birodalom friss t‚rk‚p‚t l tjuk: Pompom Maximus (vagy valami ilyesmi) rendere h˘dĄtgatja a tartom nyokat, mi pedig a k‚k z szl˘val jelzett helyekre ugorhatunk helytart˘nak. El“bb term‚szetesen m‚g elolvashatjuk a helyi viszonyokat is, ami v‚gl is teljesen l‚nyegtelen, hiszen b rmelyik m s v laszthat˘ provincia is ugyanilyen neh‚z lesz. Ezzel be is fejeztem volna az ismertet“t, aminek a m‚rete nem az ‚n, hanem a j t‚k hib ja. Mint m r azt jeleztem, igyekeztem arr˘l Ąrni, amir“l az online-help nem tud˘sĄt, de mindek”zben k‚nytelen voltam n‚mi summ z st is Ąrni a kl”nb”z“ opci˘kr˘l, hiszen m sk‚pp nem nagyon lett volna ‚rtelme a dolognak. H tramaradt m‚g a k”vetend“ taktika, amelyhez csak nagy vonalakban tudok segĄts‚get adni (a kisebb vonalakat pedig mindenki felismerheti az eddig h”mp”lyg“ karakterhalmazb˘l): —j provincia eset‚n a legfontosabb a min‚l jobb v ros kialakĄt sa. Nyit sn l teh t a Speedn‚l  llĄtsuk le a j t‚kot, ‚s pr˘b ljunk egy olyan v rosalapot l‚trehozni, ami j”vedelmez“ lehet a j”v“ben (k”ltsk el az indul˘ p‚nzt addig, amĄg 1.500 k”rl marad). K‚t k”zepes templomot egy‚bk‚nt nem  rt ‚pĄteni, m r csak az‚rt sem, mert Ągy legal bb biztos nem fenyeget lop s vesz‚lye. Ut na 1-2 ‚vig nincs m s dolgunk, mint arra v rni, hogy ben‚peslj”n a v ros, illetve fel llĄtanunk egy szimpla (10 denarius/h˘) hadsereget, illetve szolidan terjeszkedni lakoss gilag, mindazon ltal nem elfelejteni, hogy ne sajn ljuk a p‚nzt a sz˘rakoztat sra. Ez csak egy alap, de mind”ssze ennyi indul˘t“k‚vel tudok szolg lni - a t”bbi rajtatok  ll. Gondolom abb˘l, hogy mennyit Ąrk ltam r˘la, kiderlt, hogy a j t‚k nagyon tetszik. Nemcsak ˘r kra, hanem hetekre is lek”t, r ad sul a nagyon kellemes kis t”rt‚nelmi  ttekint‚s miatt egyben ismeretterjeszt“ CD-k‚nt is bev lik. Mivel tŁlzottan dĄcs‚rni nem akarom, t‚rjnk r  ink bb a probl‚m ira. Az els“ egyb“l r”gt”n a SIM CITY-szer– j t‚kok  tka: ha j˘l indĄtasz egy v rost, akkor biztos nyer“ vagy, ha rosszul, akkor kalap-kab t (vagyis bukta). Tov bbi gond, hogy a provinci ban zajl˘ dolgok rendszerint m sodlagosak. Az els“ marhas g, hogy nem lehet  tv ltani m s v ros fejleszt‚s‚re (az mag t˘l fejl“dik, viszont bev‚tel semmi), tov bb  a harcok is el‚g lip˘t m˘don lettek kivitelezve. Maga az engine nagyon j˘ lenne (ld. CENTURION), ha a g‚pre hagyott kivitelez‚s nem lenne sokkal jobb, mint a saj t ir nyĄt s. A legnagyobb ”k”rs‚g viszont az eg‚sz j t‚kban az, hogy mi nem tudunk Łj tartom nyokat megh˘dĄtani. Nyilv n mindenki kellemesen fogadn , hogy ha egyszer m r ki‚pĄtett egy cool (hat r)provinci t ‚s l‚trehozott egy korrekt hadsereget, akkor elmehetne n‚mi h˘dĄtgat sra - ehhez k‚pest csak a Pompom Magnum  ltal megh˘dĄtott terleteket tudjuk pacifiz lni, ami egy attraktĄv j t‚kosnak az‚rt csak kev‚s... Ezek persze mind logikai hib k voltak, amelyek kiksz”b”l‚s‚vel sokkal jobb  lehetett volna tenni a j t‚kot, legyen itt a v‚g‚re egy kivitelez‚si bl“dli is: ha m r az eg‚sz j t‚k SVGA-grafik t haszn l, akkor az esem‚nyekn‚l bej tszott vide˘kn l mi‚rt kellett ezt a szimpla, illuzi˘rombol˘ VGA-grafik t er“ltetni?! Nem f‚rt volna el a CD-n egyn‚h ny valahogyan kin‚z“ .fli?! A j t‚k egy‚bk‚nt a felsorolt apr˘s gokt˘l eltekintve roppant kellemes, ‚s csak csupa j˘t tudok mondani r˘la. Hirtelen nem is tudok elk‚pzelni egyetlen olyan j t‚kost sem, aki azt mondan , hogy nem tud vele elt”lteni egy sz–k h˘napot...