Szeretn‚l beolvasni Bill Gatesnek? Meg akarod v s rolni a nyugati f‚ltek‚t kil˘ra? P‚nzt akarsz, hogy hatalmat szerezhess? Meg akarod mutatni, hogy T‚ged r”gt”n doktori fokozatra kellett volna felterjeszteni a K”zgazdas gi Egyetemen? V‚gre megj”tt az igazi megold s, a CAPITALISM nev– j t‚k. Ki ne eml‚kezne az Oil Imperiumra, vagy a SimCityre, vagy esetleg m s olyan strat‚giai ‚s p‚nzgyi j t‚kokra, melyek miatt h˘napokig nem tudott elv lni sz mĄt˘g‚p‚t“l? Igen, j˘l sejted, m r megint kezdhetsz elindulni a boltba, hogy beszerezd a szks‚ges k˘lamennyis‚get, a j”v“ben ugyanis nem sok alv s v r r d, legal bbis ha megszerzed ezt a j t‚kot. A Capitalism olyan fordulatot jelenthet a strat‚giai j t‚kok terlet‚n, mint amit a Doom jelentett annak idej‚n az akci˘j t‚kok k”z”tt. A j t‚k term‚szetesen CD verzi˘ban kerlt piacra, mint a legut˘bbi id“ben a j t‚kok t”bbs‚ge. Meg lehet azonban k‚rd“jelezni a CD szks‚gess‚g‚t strat‚giai j t‚kok terlet‚n, hiszen ezekt“l  ltal ban nem a sz‚p grafik t szokt k elv rni - a Capitalism azonban j˘l eltal lt SVGA grafik val lep meg minket. A programoz˘k nem kev‚s munk t fektettek be, hogy olyan komplex ‚s bonyolult j t‚kot tal ljanak ki, amely val˘ban be tudja mutatni a val˘s ‚let v ltozatoss g t. Ebbe a j t‚kba ugyanis annyi adatot raktak, amennyi szks‚ges, ‚s b“ven el‚g b rkinek. Olyan lek‚rdez“rendszert csin ltak, amit tal n m‚g a p‚nzgyminiszt‚rium is megirigyelne. Egy ilyen program segĄts‚g‚vel az eg‚sz p‚nzgyi ‚let meg‚rt‚s‚t lehet k”zelebb vinni az emberekhez, ‚s ez sokat jelent. L ssuk teh t mit is sikerlt integr lni ebbe a j t‚kba: az alapfeladat egy c‚g teljes ir nyĄt sa. Minden folyamatot mi vez‚rlnk, a termel‚st, a beszerz‚st, a hirdet‚st, az elad st, a t“zsdei ‚s banki m–veleteket. Persze a legapr˘bb r‚szletekig nem kell mindent szab lyoznunk, de a dolgok d”nt“ t”bbs‚ge eg‚szen r‚szletesen szab lyozhat˘. Megk”t”tts‚gek persze vannak itt is, c‚gnk profilj t p‚ld ul csak a termel‚s-elad s ‚s a keresked‚s terlet‚n v laszthatjuk meg, azaz nem lehetnk szolg ltat˘ v llalat. Miel“tt azonban b rki is elkeseredne, vigasztalja a tudat, hogy a t”bb tucat term‚k k”z”tt v logathat, t”bb v rosban ‚s nagy szabad terleten ‚pĄtkezhet. Ak r tĄz j t‚kot is v‚gigj tszhatunk teljesen kl”nb”z“ profillal. Megtehetjk p‚ld ul, hogy a kik”t“b“l hozatunk gumiabroncsot, saj t b ny nkban b ny szunk vasat, saj t gy runkban csin lunk motort, ‚s egy aut˘ ”sszeszerel‚s‚t is mi v‚gezzk. Azt is megtehetjk, hogy nyersanyagot adunk el valamely vet‚lyt rsunknak, ‚s a f‚lk‚szterm‚ket visszav s roljuk. S“t, ha valaki csak ‚s kiz r˘lag t“zsdei m–veleteket akar v‚gezni, az is elegend“ lehet: folyamatosan v ltoznak az  rfolyamok, ‚s ellenfeleink c‚g‚ben a hatalmat is  tvehetjk (takeover), illetve beolvaszthatjuk saj t c‚gnkbe. De a programoz˘k ezzel nem ‚rt‚k be. C‚gnknek hirdet‚st adhatunk fel, ‚s m‚g a hirdet“ c‚g adatait, n‚zetts‚g‚t is vizsg lhatjuk. T”r“dtek a m rka fogalm val is: b rki csin lhat Łj s”rm rk t, ami dr g bb mint a t”bbi ‚s pocs‚kabb is, de hĄrneve van, ez‚rt ezt veszik. Gondolom a strat‚giai j t‚kok kedvel“inek most m r felkeltettem az ‚rdekl“d‚s‚t, de az‚rt nem marad ki az sem, hogy a programban m‚g a kutat s-fejleszt‚s (R&D=Research and Development) is szerepel, s“t, m‚g munk sainkat is k‚pezhetjk. Ennyi a t”m”r tartalom, ‚s most l ssuk a r‚szleteket. A programnak t”bbf‚le zemm˘dja van. Kezdetben a bevezet“j t‚kokat c‚lszer– v‚gigj tszani, hogy j˘l megismerjk a kezel“szerveket. A tanĄt˘j t‚kok (Introductional game) j˘ adag kĄs‚r“sz”veggel vannak ell tva, ezek utasĄtanank minket a megfelel“ kezel“szerv haszn lat ra. (ezeket a quick start menben lelhetjk). A sz”veget egy igen sz‚p kiejt‚s– Łriemberrel digitaliz lt k, j˘ min“s‚gben, Ągy ‚lvezetes v‚gighallgatni “ket. Viszont a 90 meg nyi j t‚kb˘l vagy 78-at csak a p‚ldaj t‚kok dum ja foglal el! (A t”bbi j t‚kban nem sz”vegel.) Miut n az alapfunkci˘kat bemutatta a g‚p, mi k”vetkeznk: addig j tszunk az adott p‚ldaj t‚kkal, ameddig akarunk. Majd az escape gomb segĄts‚g‚vel ‚s a Next Game menpont v laszt s val mehetnk tov bb a k”vetkez“ j t‚kra. Ha befejeztk a tutorial j t‚kok j tsz s t, elkezdhetnk egy val˘di j t‚kot. Ehhez el“sz”r ki kell l‚pni a f“menbe, ahol vagy a Start New Game-et v lasztjuk, vagy j tszhatunk el“re meghat rozott feladatokra ‚pl“ j t‚kot kl”nb”z“ fokozatokban, illetve szabad j t‚kot. Term‚szetesen be tudjuk  llĄtani a szok sos dolgokat, c‚gnk nev‚t, saj t nevnket, cĄmernket. Be tudjuk  llĄtani a c‚g kezd“t“k‚j‚t is. B r eddig nem emlĄtettk, de a j t‚kban kl”n kezeljk a mag n- ‚s a c‚gvagyont. A j t‚kban mindenre csak a c‚g p‚nz‚t k”lthetjk, de a v‚gs“ ‚rt‚kel‚sn‚l a saj t vagyonunk (is) sz mĄt. A tulajdonr‚sznk 3.5 milk˘ a c‚gben, teh t a kezd“t“k‚vel egytt v ltozik tulajdonr‚sznk is. Ezt k‚s“bb is meg tudjuk tenni r‚szv‚nykiad ssal vagy visszav s rl ssal. A j t‚k alapk‚perny“je a k”vetkez“ fel‚pĄt‚s–: n‚gy, nagyj b˘l egyenl“ r‚szre van bontva. A bal fels“ terlet egy nagy t‚rk‚p, a jobb fels“ egy kis t‚rk‚p, a bal als˘  ltal ban a hasznos  ltal nos adatokat mutatja, a jobb als˘ pedig a legr‚szletesebb kiĄr s ‚s a d”nt‚sek f“ helye. A k‚perny“ k”zep‚n egy ikoncsĄk hŁz˘dik, ezek segĄts‚g‚vel tudjuk kiv lasztani a kĄv nt be llĄt si ment, illetve a t‚rk‚peken l tsz˘ adatokat szab lyozhatjuk. A nagy t‚rk‚p a bal fels“ r‚szen a teljes j t‚kterletet mutatja. Ha a jobb als˘ sark ban lev“ nagyĄt˘ra kapcsolunk, nagyĄtva is szeml‚l“dhetnk. A t‚rk‚p mellett jobbra elhelyezett ikonokkal v ltoztathatjuk, hogy mit n‚zznk a t‚rk‚pen. A legfels“ ikon az alapbe llĄt s, azaz a domborzati t‚rk‚p. Az alatta lev“ ikonnal h rom adatot jel”lhetnk szĄnsk l val, a h“m‚rs‚kleteloszl st, a csapad‚keloszl st ‚s a t panyagell totts got, azaz tr gy zotts got. Az ez alatti ikonnal a nyersanyagforr sokat tudjuk megjelenĄteni pl. arany(G), vas(I). A k”vetkez“ ikonnal a p‚nzgyi terletek mutat s ra v lthatunk. Az utols˘ ilyen ikonnal az zleti kapcsolatokat n‚zhetjk meg, de mindig csak a kiv lasztott kocka vonatkoz s ban. A k”vetkez“ h rom ikon sz–r“ket jel”l, melyekkel k‚s“bb is tal lkozhatunk. A sz–r“k nevkb“l ad˘d˘an, arra j˘k, hogy csak a kiv lasztott terleteket mutass k. A h rom sz–r“ a corp, firm ‚s a product. A corp a c‚g vonatkoz s ban, a firm az ‚plet jelleg‚ben, a product meg a term‚k szerint enged kiv lasztani a k‚perny“n. A jobbra lev“ kis t‚rk‚pen szeml‚lhetjk meg r‚szletesen a terleteket, v rosokat (melyek igazi v rosok neveit k”vetik). Ennek haszn lata ‚rtelemszer–, a k‚pet g”rgetni nem csak a scrollbarral hanem Łgy is lehet, hogy a kĄv nt k‚pk”z‚ppontra a jobb oldali eg‚gombbal klikkentnk. A j t‚k folyam n az egyes menket t”bb Łton is el‚rhetjk, ‚n azt a m˘dot Ąrom le, amelyik el“sz”r eszembe jut. A j t‚k opci˘it ‚s egyes funkci˘kat is a game-menb“l ‚rhetnk el, ami a k‚perny“ tetej‚n t–nik fel, ha az eg‚rmutat˘ ott van. A file-men load, save, quit parancsa egy‚rtelm–, az abort a f“menbe visz vissza. Az options-menben  llĄthatunk be egyes param‚tereket, kezdetben legink bb az Łjs g rendszeres megjelen‚s‚t kell kikapcsolni, mert unalmasak az zleti hĄrek, melyek nem ‚rdekelnek minket. Ezt az Łjs g almenben r‚szletesen be llĄthatjuk. A reports menben olyan lek‚rdez‚si lehet“s‚gek vannak, melyek m shol nem el‚rhet“ek, f“leg a teljes j t‚kra vonatkoznak, azaz a mi eredm‚nyess‚gnkre, ‚s kev‚sb‚ a v llalat‚ra. Az Action men menpontjai m r m s Łton is el‚rhet“ek, a Retire-ra nem nagyon lesz szks‚g, a stock market a r‚szv‚nypiac (‚rdemes megn‚zni), a financial pedig az zleti be llĄt sok bonyolult rendszere. A j t‚k folyamatosan megy, nem igen v r d”nt‚seinkre, l thatjuk ezt, ha p‚ld ul megn‚zzk a t“zsd‚t. A menben kiv laszthatunk egy kĄv nt v llalatot, melynek r‚szv‚ny‚t meg kĄv njuk venni, alatta l thatjuk, hogy kik az adott v llalat r‚szv‚nyesei, legalul azt v laszthatjuk ki, hogy kinek a nev‚ben kĄv nunk zletelni: melyik v llalatunk, illetve saj t magunk nev‚ben. A r‚szv‚nyek 50%- nak megv‚tel‚vel a v llalatot ir nyĄtani tudjuk, mĄg 75% eset‚n beolvaszthatjuk saj t v llalatunkba. R‚szv‚nyb“l egyszerre csak max. 5 (ez az ‚rt‚k v ltozik) sz zal‚knyi r‚szesed‚st adhatunk el ‚s vehetnk, mik‚nt azt a jobb als˘ r‚szen l thatjuk. Az egyes r‚szv‚nyek adatait l thatjuk a jobb fels“ r‚szen, ‚rdemes ezt figyelemmel kĄs‚rni, mert nagy m‚rt‚kben hat r‚szv‚nyeink  rfolyam ra. A Corp.Summary ‚s a Corp.Detail tov bbi filterezhet“ inform ci˘kkal szolg l, ‚rdemes haszn lni “ket, de b“vebb leĄr st itt most nem Ąrok. A Game Help menje nagyon hasznos segĄts‚g, nem csak a fontos tudnival˘kat tudhatjuk meg, mint azt, hogy melyik term‚k gy rt s hoz mire van szks‚g, hanem azt is, hogy melyik n”v‚ny milyen terletet ig‚nyel, ‚s a j t‚k neh‚zs‚gi szintj‚nek be llĄt sait n‚zhetjk itt meg, amit a j t‚k kezdet‚n a Start New Game menben tettnk meg. A szem‚lyes vagyonr˘l is sz˘ljunk n‚h ny sz˘t! A j t‚k a val˘s ‚lethez igazodik abban a tekintetben is, hogy a j t‚kosnak szem‚lyes vagyona van, a v llalat, mivel r‚szv‚nyt rsas g, nem teljes eg‚sz‚ben az ”v‚. A j t‚kos kezdetben 50%-kal rendelkezik v llalat ban, b r (mint ezt m r emlĄtettk) ez fgg a kezd“t“k‚t“l, amit a Start New Game men opci˘i k”z”tt lehet be llĄtani. Az ember szem‚lyes k‚szp‚nzk‚szlet‚t ‚s r‚szv‚nyeit a t“zsd‚n, a Stock Marketben tudjuk folyamatosan nyomon k”vetni. Amennyiben szem‚lyes k‚szp‚nzk‚szletnk megn“, akkor v s rolhatunk saj t r‚szv‚nyeinkb“l, hogy nagyobb r‚szesed‚snk legyen. Ehhez p‚nzt saj t magunknak Łgy tudunk csin lni, ha osztal‚kot fizetnk minden r‚szv‚nyesnek. Az osztal‚k fizet‚s‚t a Financial-menben tudjuk szab lyozni, be lehet  llĄtani automatikus osztal‚kfizet‚st ‚s manu lisat, ami annyit tesz, hogy a j t‚k ‚venk‚nt meg fogja k‚rdezni, hogy mennyi osztal‚kot fizessnk. A c‚gbeli r‚szesed‚snk n”vel‚s‚nek m sik lehets‚ges m˘dja az, hogyha a v llalat visszav s rol saj t r‚szv‚nyeib“l. A visszav s rolt r‚szv‚nyek megsz–nnek, Ągy kor bbi r‚szesed‚snk n”vekedhet. Ha r‚szv‚nynk eredm‚nyess‚g‚re vagyunk kĄv ncsiak, azt is meg tudjuk n‚zni ugyanitt. K”vetkezzen a farm, a termel‚s egyik alapegys‚ge. Farmon tudunk n”v‚nyi ‚s  llati k‚sz- ‚s f‚lk‚sz term‚keket el“ llĄtani. Termelhetnk rengeteg tĄpusŁ n”v‚nyt, majd ezeket az  llatoknak t pl l‚kul adva,  llatokat teny‚szthetnk. A termel‚s megindĄt s hoz el“sz”r vegynk meg egy terletet. A terlet kiv laszt s hoz fontos szempontok a h“m‚rs‚klet, csapad‚k ‚s a tr gy zotts g. Minden n”v‚nynek kl”nb”z“ek azonban az ig‚nyei, ezeket a Help men Farmers' Guide-j ban tudjuk megvizsg lni. Mindig a lehet“ legjobb terletre t”rekedjnk, de ne Łgy, hogy egyik szempontot nagyon el“nyben r‚szesĄtjk, ehelyett v s roljunk ink bb  tlagos terletet. V lasszuk ki a terletet a t‚rk‚p kl”nb”z“ szĄn– mutat˘i, ‚s az egyes terleteken kiĄrt pontos adatok segĄts‚g‚vel! (Ha ez ut˘bbiakat nem l tjuk, v ltsunk az als˘ k”z‚ps“ ikonok k”zl a legfels“re, az a terletvizsg l˘ m˘d.) Ezut n nincs m s h tra, mint elhelyezni a farmot. Szint‚n az als˘ k”z‚ps“ ikonok k”zl a harmadikat lenyomva jutunk az ‚pleteket felsorol˘ menbe. A kiv lasztott terlethez v lasszuk ki a megfelel“ ‚pletet, a bal als˘ terleten l that˘ ‚pletek k”zl. Ezzel k‚sz ugyan a farmunk, de m‚g be kell rendezni, azaz a megfelel“ r‚szlegeket el kell helyezni rajta. Ehhez a 2. ikonra van szks‚gnk, szint‚n az als˘-k”z‚ps“ ikonok k”zl. Ekkor a jobb als˘ r‚szen 3x3 kis feh‚r terlet lesz l that˘. Mindegyik kis feh‚r terletre el tudunk helyezni egy l‚tesĄtm‚nyt, m‚gpedig Łgy, ha k‚tszer gyorsan r kattintunk. A kiv lasztott l‚tesĄtm‚nynek persze  ra van. Ha eld”nt”ttk, mit vesznk, ‚s megvettk, akkor m r csak a kl”nb”z“ l‚tesĄtm‚nyek ”sszekapcsol sa maradt h tra. Ebben a j t‚kban ugyanis az egyes r‚szlegek ”n ll˘ak ‚s gyakorlatilag magukt˘l dolgoznak, viszont a r‚szlegek pontos ”sszekapcsol sa a mi dolgunk. A r‚szlegek elhelyez‚s‚n‚l is figyelni kell m r, hogy Łgy helyezzk el a r‚szlegeket, hogy azok k”zvetlenl ”sszekapcsolhat˘ak legyenek. Egy  ltal nos ”sszek”t‚s a beszerz‚s-elad s, a termel‚s- talakĄt s-elad s lehet. A r‚szlegek ”sszek”t‚se el‚g egyszer–, a feh‚r n‚gyzetek k”z”tti vonalakra kell k‚tszer kattintani, ami Ągy z”ldre v ltozik. Ha valamely  rut m‚g nem biztos, hogy el tudunk adni, de termelni mindenk‚ppen akarunk, akkor csin ljunk egy rakt rt (Inventory Unit). Ne essnk viszont abba a hib ba, hogy egy f‚lk‚szterm‚ket rakt ron keresztl kapcsolunk a gy rt sba (ugyanazon terleten bell), mert Ągy n‚ha furcsa eredm‚nyeket tapasztalhatunk. Teh t ha meg‚pĄtettk a farmunkat, el“sz”r ‚pĄtsnk egy Crop Growing Unitot, ez termeli a gabon t. A k”vetkez“ legyen egy Livestock Raising Unit, itt teny‚sztik az  llatokat. A Livestock Processing Unit segĄts‚g‚vel a k‚sz  llatokat tudjuk  talakĄtani, pl. fagyasztott hŁss  avagy toj ss . A k‚sz term‚ket mindenk‚ppen egy Sales Unitba, azaz elad si r‚szlegbe kell ir nyĄtani, m‚g akkor is, ha a term‚ket mi magunk akarjuk tov bbalakĄtani. A Sales Unit el‚ tetsz‚s szerint berakhatunk egy rakt rat is. Miut n elk‚szĄtettk minden r‚szlegnket, nincs m s h tra, mint a termel‚s beindĄt sa. Ehhez a termel‚si n‚gyzetekre kell kattintani, majd a bal als˘ r‚szen, de ink bb k”z‚pen l‚v“ Grow Crop ikonn l tudjuk kiv lasztani, hogy mit is termelnk. UgyanĄgy v laszthatunk  llatot, ‚s a Procession Unitn l c‚lterm‚ket. Ha k‚szen vagyunk, nincs m s dolgunk, mint eladni a term‚knket. Ezt a v rosban, egy Department Store-ban c‚lszer– megtenni. Az ellenfelek r”gt”n a farmb˘l is tudnak v s rolni, de ink bb adjuk el a term‚ket mi magunk. A v rosban k”z‚ps“ ikonok k”zl megint csak a fellr“l 3., azaz az ‚plet vagy terlet ikonnal vehetjk meg kĄv nt ‚pletnket. Itt a v rosban nincs m s dolgunk, minthogy egy Purchase (beszerz‚s) unittal beszerezzk a term‚ket, ‚pĄtsnk teh t ilyet. Miut n meg‚pĄtettk ‚s r kattintunk, a bal oldalon nyomjuk meg a Link gombot, majd v lasszuk ki a farmunkat, ahol l tszani fognak a beszerezhet“ term‚kek. A link l‚trehoz sa ut n a beszerz‚s automatikusan beindul. Most ‚pĄthetnk k”zbens“ l‚p‚sk‚nt rakt rt, vagy m s ‚pleteket, de a legfontosabb, hogy a Sales Unittal ”sszek”ssk, ezut n elkezd“dik az elad s. J˘ lenne szab lyozni azonban az  rakat is. Nyomjuk meg az als˘-k”z‚ps“ fellr“l els“ ikont. Ebben a menben tudjuk be llĄtani a term‚kek elad si  rait, de ne felejtsnk el Confirmet nyomni. Be llĄthatunk m‚g egy dolgot: az Internal Sale opci˘t kiv lasztva versenyt rsaink nem tudj k megvenni az adott f‚lk‚szterm‚ket, Ągy nem tudnak bel“le esetleg a mienkn‚l is jobb min“s‚g– vagy olcs˘bb vagy hĄresebb  rut csin lni. Persze, ha az  rat j˘l felpump ljuk, akkor nincs semmi gond, mi magunknak fizetnk, a t”bbieken meg j˘t kasz lunk. Ha egy term‚kre b rhol az eg‚r jobb gombj val kattintunk, a term‚k”sszehasonlĄt si t bl zatok t–nnek fel, melyekb“l rengeteg adatot tudunk leolvasni. Megtudhatjuk, hogy a helyi ellenfeleink, azaz egy adott v ros m s sz llĄt˘i milyen  rakon kĄn lj k port‚k ikat, megtudhatjuk, hogy az adott term‚k v s rl sakor a fogyaszt˘k mit tartanak szem el“tt. Ezt a program 100% sz‚toszt s val mutatja, a befoly sol˘ t‚nyez“k:  r (Price), m rka (Brand) ‚s min“s‚g(Quality). Ezt a feloszt st a Concern feliratn l tal lhatjuk meg. Alul l thatjuk c‚gnk m rkapolitik j t (Brand) az adott term‚kre. A m rka jellemz“it a v s rl˘k alakĄtj k. Azt azonban mi  llĄtjuk be, hogy egyedi m rk ink legyenek-e (Unique Brand), azaz minden term‚knknek m s a neve, mint az dĄt“gy rt˘kn l. Net n egy m rka legyen az eg‚sz c‚g? Van egy k”ztes megold s is, a range brand, amelyn‚l egyes term‚kcsoportok azonos m rkakateg˘ri ba kerlnek. Ilyen politik t k”vetnek pl. a j‚gkr‚mgy rt˘k. Ezt m‚g a j t‚k elej‚n c‚lszer– be llĄtani, b r ezt nem itt kell, itt csak leolvasni tudjuk azt. Be llĄtani ugyanott tudjuk, mint a c‚ginform ci˘kat: arcm sunk mellett, a logora kattintva el“kerl“ menben. Van m‚g egy rak s m sik tulajdons g is, ezeket csak leolvasni tudjuk. Ha mindezt sz‚pen elk”vettk, akkor nyeres‚ges lesz a c‚gnk, ‚s lassan p‚nznk is lesz. Ha nincs kedvnk mindent magunknak termelni, megvehetjk ellenfeleinkt“l, vagy egy kik”t“b“l. Ha kell“ p‚nz gy–lt ”ssze, ‚pĄthetnk egy b ny t is hasonl˘ rendszerben. Mindent b ny kban kell termelnnk, kiv‚ve a f t ‚s az olajat. A fakitermel‚shez Logging Unitot, illetve az olaj termel‚s‚hez pedig olajkutat (Oil Well) kell ‚pĄtennk. Az elad shoz lassan kapcsolhatunk rekl mkamp nyt. Ehhez a Department Store-ban ‚pĄtsnk Advertising Unitot, kapcsoljuk ”ssze egy vagy t”bb term‚kkel, v‚gl l‚tesĄtsnk kapcsolatot egy m‚diac‚ggel a Link Media Firm ikon segĄts‚g‚vel. A Labeling Unit segĄts‚g‚vel tudunk feliratokat elhelyezni term‚keinken. A felirat szerintnk sajnos nem  llĄthat˘, ‚s megtekinteni sem lehet. (Pedig integr lhatt k volna valami rajzprogrammal, olyan sz‚p kis logot rajzoltunk volna.) A j t‚k folyam n figyeljk  lland˘an a kereslet alakul s t ‚s ennek megfelel“en v ltoztassuk az  rakat. Ha gy rtani is akarunk, ‚pĄtsnk gy rat (factory). A Help menben tudjuk megn‚zni, hogy mib“l mit tudunk gy rtani, mik‚nt a farmn l tudtuk ezt megtenni az  llatokn l ‚s n”v‚nyekn‚l. Kutat s-fejleszt‚s (R&D) r‚szleget is l‚trehozhatunk. Szok s szerint van kilenc hely, mindegyiken szab lyozhatjuk, hogy mit kutassunk ‚s milyen szintre, l tszik, hogy nem ‚rdemes 6 h˘napig kutatni, mert az csak 1 egys‚gnyi n”veked‚st eredm‚nyez, de m r egy egy ‚ves kutat s 6-tal n”veli a szintet. T”bb kutat si egys‚g ”sszek”t‚se persze eredm‚nyesebb‚ teszi a dolgot. Ha ugyanis k‚t vagy t”bb r‚szleget ”sszelinkelnk, akkor a kutat s eredm‚nyess‚ge nagyobb lesz, mintha azok egy‚nileg dolgozn nak. Figyeljnk azonban arra, hogy a linkel‚st a kutat s megkezd‚se el“tt kell megtenni. Ha csapatban dolgoztatjuk a kutat si r‚szlegeket, akkor ki kell jel”lni egy vezet“t is, lehet“leg egy olyan r‚szleget nevezznk ki vezet“nek, amelyik mindegyik m sik r‚szleggel ”sszek”ttet‚sben van. A j t‚kban az egyes r‚szlegeinkben dolgoz˘ embereket lehet k‚pezni, az oldalt lev“ pirosas s vokn l tudjuk szab lyozni a Train-tools feliratn l, hogy mennyi p‚nz k”ltnk erre. A dolgoz˘ kilenc szinten  llhat a fejletts‚gi fokon. A kezd“ dolgoz˘ minden szinten k‚k szĄn–, mĄg a fejlettebbek pirosak lesznek. Ha minden dolgoz˘ piros, akkor szintet l‚pnek, a szintet az adott r‚szleg feh‚r n‚gyzet‚n lev“ sz m jelzi. V‚gl k”vetkezz‚k a tipp”z”n! Ha a j t‚k folyam n nem tudn nk eld”nteni valaminek a szervez‚s‚t, n‚zzk meg, hogy a sz mĄt˘g‚p vezette j t‚kosok ezt hogyan oldott k meg, sokat lehet t“lk tanulni. Ne feledjk el, hogy ha egy v rosban csak neknk van zletnk, az nem jelent teljes hatalmat, a helyi ipar is jelen van. Term‚keinket mindig hasonlĄtsuk ”ssze a local average ‚rt‚kekkel, ha kell, adjuk olcs˘bban azokat. Miel“tt Łj ipar gban kezden‚nk el beruh zni, mindig n‚zzk meg a term‚kek statisztik j n keresztl, hogy mennyi bev‚telre sz mĄthatunk. Hasznos dolog n‚zel“dni a Help menben, hogy mib“l mit lehet gy rtani. A tengeri kik”t“kben a kĄn lat folyamatosan v ltozik, de ha valaki linkel egy term‚kre, akkor valamivel  lland˘bb a kĄn lat. B ny kat kezdetben nagyon neh‚z nyeres‚gesen telepĄteni, teh t j˘l gondoljuk meg, hogy bĄrni fogjuk-e t“k‚vel. A term‚kekn‚l mindig figyeljk a szĄnes vonalakat. A vĄzszintes vonalak jelent‚se: a k‚k a kereslet (demand), a piros a kĄn lat (supply). A k”z‚ps“ als˘ r‚szen gyakran megjelenik egy event tracker nev– ikon. Itt figyelmeztetnek minket, ha egy kutat si project befejez“d”tt, ha megsz–nt valamely forr s ell totts ga stb. Ha m r t‚nyleg sok p‚nzt ”sszegy–jt”ttnk, akkor m˘dunkban  ll egy eln”k”t (president) foglalkoztatni. Be tudjuk  llĄtani pontosan, hogy melyik terleteket szab lyozhatja, melyiket nem. Ehhez a Reports person menpontj ban kell a hire pontot v lasztani. A j t‚k j˘ min“s‚g–re sikerlt (nem Łgy mint, a leĄr sunk), sz‚p digitaliz lt k‚pek, kellemes, b r n‚ha unalmas zene kĄs‚ri, ‚s rengeteg be llĄt si ‚s lek‚rdez‚si lehet“s‚get kĄn l, val˘ban rendkĄvl v ltozatos ‚s ”sszetett, a gazdas gi modellez‚s p‚lda‚rt‚k– programja, j t‚knak kit–n“, mindenkinek melegen aj nlom. Szerencs‚re hardverig‚nyei nem hatalmasok, csak  tlagosak, ‚s az  tlagon fell kompatibilis, azaz val˘szĄn–leg nem nagyon lesz gondotok vele. Most m r m s nem maradt h tra, minthogy figyelmeztesselek titeket, hogy ne szokjatok r  a j t‚kra, mert neh‚z lesz leszokni r˘la... Kellemes p‚nzszerz‚st, ‚s boldog uzsor skod st! Boldi