A mag t nemes egyszer–ss‚ggel csak Masters of Strategy cĄmmel hirdet“ Rainbird c‚g neve m r el‚g r‚g˘ta a min“s‚get jelenti a kaland ‚s a strat‚gia/arcade j t‚kok rajong˘inak : gondoljunk csak az Amig n fut˘ MIDWINTER-re, UNIVERSAL MILITARY SIMULATOR-ra vagy 64-en a m r klasszikusnak sz mĄt˘ THE PAWN-ra vagy mondjuk a WEIRD DREAMS-re. A CARRIER COMMAND c. programjuk Amiga-verzi˘j nak megjelen‚se kb. 1 ‚vvel el“zte meg a 64-est ‚s nagyon gyorsan felszaladt a kateg˘ria sikerlist ira : a 64-es verzi˘ id‚n tavasszal jelent meg. A j t‚kr˘l ugyan m r megjelent valahol n‚h ny inform ci˘, de h t az‚rt m‚g van mit Ąrni r˘la ‚s egy ilyen nagyszer– strat‚giai j t‚k meg‚r egy hosszabb mis‚t is... Az al bbiakban az Amiga-verzi˘t fogjuk ismertetni ‚s a leĄr s k”zben valamint a v‚g‚n kit‚rnk arra is, amiben a 64 kl”nb”zik t“le. A j t‚k id“pontja mondjuk a huszonvalahanyadik sz zad, a helyszĄn egy 64 szigetb“l  ll˘ szigetrendszer. A szerepl“k az Omega (ezek lesznk mi) ‚s az Epsilon hipermodern anyahaj˘k, amelyek k‚t szemben ll˘ hatalom potenci lis fegyverei a szigetrendszer megh˘dĄt s ban ‚s term‚szetesen a m sik kiirt s ban. A j t‚kot k‚tf‚lek‚ppen lehet indĄtani: a stat‚gi t (START STRATEGY GAME) v lasztva a k‚t anyahaj˘ a szigetrendszer k‚t ellent‚tes sark b˘l indul (vagyis a dolgok legelej‚n kezdnk j tszani); az akci˘j t‚kot j tszva (START ACTION GAME) a feladat ugyanaz, de a szigetek itt m r fel vannak osztva ‚s az anyahaj˘nk az ellens‚ges Thermopylea sziget (kb. a szigetrendszer k”zep‚n) el“tt kezd. A j t‚k c‚lja nagy vonalakban a k”vetkez“: a szabad szigetek elfoglal s val ‚s b ny sz- (RESOURCE), gy r- (FACTORY) ‚s v‚delmi (DEFENCE) egys‚gek telepĄt‚s‚vel l‚trehozni a megfelel“ anyagi t mogat st biztosĄt˘ ut np˘tl si vonalakat, megv‚deni ezeket ‚s v‚gl elfoglalni az ellens‚g  ltal megsz llt szigeteket (ehhez term‚szetesen az ellens‚ges anyahaj˘t is ki kell nyĄrnunk). Miel“tt m‚g nyakig merln‚nk a tengeri hadvisel‚sbe, annyit m‚g mindenk‚ppen meg kell jegyezni, hogy a j t‚kot nagyon neh‚z megnyerni : aki nem szeret ˘r kat ld”g‚lni a g‚pe el“tt, az jobban teszi, ha ink bb valamilyen r g˘gumi-j t‚k ut n n‚z (trainerrel, hogy legyen benne valami izgalom is...) Az indĄt s ut n az anyahaj˘ korm ny ll s b˘l kezdnk, az indĄt st˘l fgg“en a Vulcan (b zis) vagy a Thermopylae sziget mellett. Az ir nyĄt shoz Amig n mindk‚t portra szks‚g lesz (64-en el‚g a PORT2): a pointert az eg‚rrel ‚s a joystickkal is mozgathatjuk, de ha egy elindĄtott Walrust vagy Mant t akarunk k”zvetlenl korm nyozni, akkor azt ink bb c‚lszer– joystickkal. Az ”sszes kiv laszt shoz bal click szks‚ges, az aktĄv ikonok mindig vil gosk‚k (64-en s rga) szĄn–ek. A jobb click (64-en 'SPACE') kapcsol˘k‚nt m–k”dik: a pointer elt–nik ‚s az anyahaj˘, az aktu lis Manta, az aktu lis Walrus vagy a haj˘ gyŁ mozg s t tudjuk az eg‚rrel vagy a joystickkal ir nyĄtani (Łjabb clickre a pointer ism‚t megjelenik ‚s ism‚t a kiv laszt s zemm˘d l‚p ‚rv‚nybe). Els“ l t sra el‚g borzalmas kavalk d uralkodik az ikonok k”z”tt, de nem kell elkeseredni: ha valamelyikre r clickelnk, r”gt”n Łjabbakat kapunk. Kezdetben valahogy Ągy n‚z ki a k‚perny“: A bal oldalon l that˘ ikonsor  lland˘, ezt felfoghatjuk ak r f“mennek is: ezekkel az ikonokkal hat rozhatjuk meg, hogy melyik egys‚gnek akarunk parancsot adni, azaz a jobb oldalon ‚s alul milyen ikonok jelennek meg. Kezdetben az anyahaj˘ ir nyĄt sa az aktĄv, ennek az ikonsora van az  br n is. 64-en a j t‚kt‚r a k‚perny“ fels“ r‚sz‚t teljesen elfoglalja, alatta vannak az ikonok: ebb“l mindig az els“ ”t felel meg a f“mennek, az ut˘bbi ”t pedig az almenk‚nt szolg l˘ ikonoknak. Az als˘ sorban l‚v“ PAUSE ikon minden helyszĄnen megtal lhat˘ : jelent‚s‚re nem sikerlt r j”nnnk, de nem kiz rt, hogy pause (azaz pauszpapĄrra m solja a k‚perny“t). Emellett l that˘ a radar, ami mindig annak a j rm–nek a radarja, amelyik ‚ppen direkt ir nyĄt sban van. A haszn lat t tal n nem kell bemutatnunk. A radar melletti k‚t ikon a zoom, azaz a nagyĄt s/kicsinyĄt‚s parancsokat takarja (van n‚h ny l‚pt‚ke). Ha a t‚rk‚p aktĄv, akkor valamelyik zoom haszn lata a t‚rk‚pre vonatkozik : ha nem, akkor a radarra. A k‚z ikonnak az anyahaj˘ mozgat s n l van szerepe: v laszt s ra a sebess‚g null ra cs”kken, azaz az anyahaj˘ meg ll (p‚ld ul aj nlatos alkalmazni, ha sziget fel‚ haladunk ‚s elkezdett cs”kkenni a vĄzm‚lys‚g). A k‚z melletti fels“ ikon ugyanolyan c‚lt szolg l, mint a k‚z, csak a korm nylapokat  llĄtja egyenesbe (az anyahaj˘ forg sa meg ll). Az A feliratŁ ikon az autopilot funkci˘t kapcsolja ki/be. Ha aktĄv, akkor az aktu lis j rm– a t‚rk‚p‚n utolj ra beprogramozott c‚lpont fel‚ halad ‚s ha azt el‚rte, akkor ott meg ll (ha nincs c‚lpont az adott j rm–nek meghat rozva, akkor NO COURSE SET hibazenetet kapunk). Vigy zat! Az autopilot nem figyeli, hogy a c‚lpont fel‚ van-e valamilyen terepakad ly, hanem usgyi : nyĄlegyenesen,  rkon-bokron keresztl arra tart! Az  rok meg a bokor m‚g hagyj n, de sem a Walrus, sem a Manta nem kedveli, ha mondjuk az anyahaj˘n keresztl akarunk menni vele (bele is pusztul egy ilyen szomorŁ dologba). AzonkĄvl az anyahaj˘ sem k‚t‚lt–, teh t pr˘b ljunk vele a vĄzen k”zlekedni. Az autopilotot csak akkor aktiv ljuk, ha a j rm– a c‚lpontig szabad terepen mozog (a Walrust p‚ld ul c‚lszer– manu lisan kihozni a szigetr“l). Az info-ablakban az aktu lis j rm– adatait l tjuk: POSITION mutatja a koordin t it, BEARING a halad si ir ny t fokban, az ISLAND pedig a hat˘t vols gban l‚v“ szigetet jelzi. A DEPTH melletti sk la jelzi az anyahaj˘ alatt l‚v“ vĄzoszlop magass g t. Ha egy szigethez k”zelednk, akkor rohamosan cs”kkenni kezd. Ilyenkor  lljunk meg azonnal (a sziget m r Łgyis hat˘t vols gban van), kl”nben z tonynak tk”znk ‚s a szerel“r‚szleg javĄthatja egy darabig az anyahaj˘t. A FUEL mutatja az ‚ppen aktu lis j rm– (jelenleg az anyahaj˘) rendelkez‚s‚re  ll˘ zemanyagot. Mindh rom j rm– elt‚r“ zemanyaggal megy, sz˘val ezekre a mennyis‚gekre nem  rt odafigyelni: a Walrusok ‚s a Mant k zemanyagfogyt n sz‚pen megsemmislnek : az anyahaj˘ nem, de ha a nyĄlt tengeren kifogyunk az zemanyagb˘l, akkor a j t‚kot fel is adhatjuk, mert a tengeren nem tudunk zemanyagot felvenni! A SPEED m–szer mutatja az aktu lis j rm– sebess‚g‚t. Bal clickkel a sk la valamelyik pontj n tudjuk a sebess‚get a kĄv nt m‚rt‚kre  llĄtani (az anyahaj˘n l ugyanerre szolg l a jobb oldalon l‚v“ k‚t nyĄl is). Az ”sszes j rm– k‚pes tolat sra (ha valaminek nekitk”zik, mindig automatikusan h tramenetbe kapcsol) : a meg ll st az jelenti, ha az els“ oszt shoz  llĄtjuk a sebess‚g ‚rt‚k‚t. Az als˘ ikonsor ‚s a j t‚kk‚perny“ k”z”tt tal lhat˘ az zenetsor. Itt jelennek meg a szigetek megt mad s r˘l/elfoglal s r˘l, a megrong l˘dott/megsemmislt j rm–veinkr“l vagy a hib san kiadott parancsainkr˘l sz˘l˘ zenetek. Most n‚zzk sorban az almenk ikonjainak jelent‚s‚t (meg az almenk almeninek az ikonjait is): Parancsok az anyahaj˘nak Ez az ikonsor aktĄv a j t‚k elej‚n. Innen adhatunk k”zvetlen parancsokat az anyahaj˘nak, javĄthatjuk a berendez‚seit, megszeml‚lhetjk a lehets‚ges felszerel‚seket ‚s szab lyozhatjuk a gy rt sukat, valamint megn‚zhetjk az utols˘ zeneteket. 1. Direkt ir nyĄt s (64-en ezt a funkci˘t egy joystick szimboliz lja): Enn‚l az almenn‚l aktĄv az  br n l that˘ ikonsor. Anyahaj˘n l  ltal ban nem fontos a k”zvetlen korm nyz sra  tkapcsolni (jobb click), ink bb az autopilotot haszn ljuk a szigetek k”z”tti mozg sn l. Csak akkor van szks‚g r , ha a k”vetkez“ szigethez csak Łgy tudunk eljutni, hogy el“bb meg kell kerlni az el“ttnk  ll˘t vagy megt madott bennnket az ellens‚ges anyahaj˘. 2. T‚rk‚p: V laszt s ra a j t‚kk‚perny“n megjelenik a t‚rk‚p, alul pedig a t‚rk‚p ikonsora. K‚k szĄn jelzi a mi fennhat˘s gunk alatt  ll˘ szigeteket ‚s piros az ellenf‚l‚t, a z”ld szigeteket egyel“re m‚g senki sem birtokolja. A villog˘ pont mutatja az anyahaj˘ autopilotj nak a c‚lpontj t (k”zelr“l egy C bet–t l tunk benne), feh‚r pixel (megfelel“ nagyĄt ssal t‚glalap) pedig mag t az anyahaj˘t (az ellenf‚l‚ nem l that˘ a t‚rk‚pen). Mindenekel“tt zoomoljunk annyit, hogy l ssunk is magunkb˘l valamit. A zoom arra a helyre vonatkozik, amit a feh‚r keret hat rol : ezt a nyilakra clickelve tudjuk mozgatni. A t‚rk‚p k‚tf‚le zemm˘dban haszn lhat˘, amit a PAUSE melletti CARRIER MAP/RESOURCE ikonnal tudunk  tkapcsolni. A CARRIER MAP-en tudunk c‚lpontot kijel”lni az anyahaj˘ autopilotj nak. Clickeljnk a t‚rk‚p b rmelyik r‚sz‚re ‚s ott egy X alakŁ szimb˘lum (kicsiben villog˘ pixel) fog megjelenni : ha ez c‚lpontnak megfelel, akkor clickeljnk a PROG ikonra: a szimb˘lum c‚lkereszt form jŁra v lt ‚s NEW COURSE SET zenet jelzi, hogy az autopilot bekapcsol s ut n ebbe a pozĄci˘ba fogja ir nyĄtani az anyahaj˘t. Łj c‚lpontot term‚szetesen bekapcsolt autopilottal is megadhatunk, az anyahaj˘ pedig r”gt”n az Łj ir nyba fordul. Az autopilot c‚lpontj t a CLEAR-re clickelve t”r”lhetjk. Vigy zat, ha az autopilot be volt kapcsolva, akkor a c‚lpont t”rl‚s‚n‚l ugyanŁgy hagyja az ir nyĄt st, ahogyan az autopilotban volt (tov bbra is teljes sebess‚ggel sz guld vagy fordul)! A zoom ikonok melletti k‚rd“jel arr˘l a szigetr“l jelenĄt meg infot, ami a feh‚r keretben van (term‚- szetesen ha t”bb sziget is van a keretben, akkor is csak egyr“l). A NAME a sziget neve, POSITION a koordin t i, AREA a terlete n‚gyzetkilom‚terben. A CONTROL ugyanazt mutatja sz”veggel, amit a szĄnek: sz”vets‚ges (FRIENDLY), ellens‚ges (ENEMY) vagy fggetlen (FREE). Az ISLAND TYPE a sziget tĄpus t jelzi (RESOURCE/DEFENCE/FACTORY/BASE), de csak akkor ha saj t szigetr“l van sz˘ (sajnos...). A tĄpus att˘l fgg, hogy milyen egys‚get telepĄtettnk a szigeten, BASE csak a Vulcan lehet. A gy r (FACTORY) tĄpusŁ szigeteken nagyr‚szt a felszerel‚sek (SUPPLY) gy rt sa folyik, mĄg a b ny sz˘ (RESOURCE) tĄpusŁakon f“leg zemanyagot (FUEL) termelnek. AmĄg az ellenf‚l nincs a k”zelnkben, addig ilyen szigeteket csin ljunk, hogy a k‚s“bbi kzdelemre biztosĄtva legyenek az anyagi felt‚telek : t”bb RESOURCE- ‚s FACTORY-sziget az ut np˘tl si vonalban=nagyobb mennyis‚g– ut np˘tl s. A v‚delmi (DEFENCE) szigetek gyakorlatilag nem termelnek, viszont ezeket az ellens‚g kiss‚ neh‚zkesen tudja elfoglalni, mert egy csom˘ huncuts g fogadja az ide l togat˘ vid m agresszort (majd mi is megl tjuk, hogy milyen j˘pofa dolgok esnek a nyakunkba az “ DEFENCE-szigetein). A k‚rd“jel feletti ikont v lasztva a t‚rk‚p azonnal az anyahaj˘ pozĄci˘j ra kapcsol a legnagyobb nagyĄt sban. A REPORT-ikon alap llapotban aktĄv, hagyjuk is Łgy : kikapcsolva nem kapunk zeneteket az zenetsorban (b r egy‚bk‚nt el‚g szomorŁ n‚zegetni, hogy “ mennyi szigetet elfoglal, mĄg mi egyet ”sszekuporgatunk magunknak...). Az ut np˘tl s (RESOURCE) zemm˘dban a k‚t szemben ll˘ f‚l ut np˘tl si vonalait szeml‚lhetjk. A z”ld vonalak a jelenlegi pozĄci˘hoz k”zel fekv“ fggetlen szigetekhez vezet“ utat mutatj k : c‚lszer– egy ilyenhez menni, mert csak ezt lehet az elfoglal s ut n azonnal bekapcsolni az ut np˘tl si h l˘zatba! A jobb oldalon az info-ablakban l that˘, hogy h ny gy r-, b ny sz ‚s v‚delmi tĄpusŁ szigetnk van. Az als˘ r‚sz‚n STOCKPILE (  rub la ) mutatja, hogy az ut np˘tl st melyik szigetr“l lehet ”sszeszedni. Łj  rurakt rat a PROG-ra clickelve tudunk kijel”lni (c‚lszer– ennek azt v lasztani, amin‚l ‚ppen  llunk vagy amelyikre ‚ppen megynk): az lesz az Łj stockpile-sziget, amelyik a t‚rk‚pen l that˘. Term‚szetesen csak saj t szigetet lehet stockpile-szigetnek kinevezni. Łj stockpile kijel”l‚se ut n egy Łjabb click szks‚ges a PROG-on, hogy megkezd“dj‚k az  ru  tsz llĄt sa ide (STILL IN TRANSIT). A t”bbi ikon megegyezik a m sik zemm˘d‚val, kiv‚ve a k‚rd“jel felettit: ez az aktu lis stockpile-szigetre  llĄtja a t‚rk‚pet (useful opci˘, ha tankolni akarunk menni). 3. JavĄt˘egys‚gek: Idekapcsolva a j t‚kk‚perny“n az anyahaj˘nk k‚p‚t szeml‚lhetjk 3D vektorgrafik ban, forgatva. Az als˘ sorban l‚v“ ikonok a haj˘ egyes egys‚geit szimboliz lj k, valamelyik v laszt sa ut n megn‚zhetjk, hogy az adott r‚sz hol helyezkedik el, a fels“ sorban pedig megjelenik a neve, javĄt si fontoss g nak priorit sa (PRIORITY) ‚s a rong l˘d s nak a m‚rt‚ke (STATUS) : ez ut˘bbit az elszĄnez“d‚se is mutatja. Ha a berendez‚s hib s ‚s javĄtj k, akkor UNDER REPAIR, ha enn‚l most ‚ppen fontosabb javĄt s van, akkor PENDING felirat jelenik meg itt. Hiba eset‚n a STATUS-sor alatt jelenik meg a rong l˘d s k”vetkezm‚nye. Az ikonok alatt l that˘ sz zal‚kban kifejezve, hogy mennyire ‚p az adott berendez‚s, jelent‚sk sorban a k”vetkez“: motor (ENGINES), radar, Walrus ‚s Manta t vir nyĄt s (COMMUNICATIONS), a haj˘ gyŁ mozgat˘ berendez‚se (OBSERVATION TURRET), haj˘ gyŁ (LASER CANNON), zavar˘berendez‚s kil”v“je (FLARE LAUNCHER), Hammerhead rak‚t k (SURFACE TO SURFACE MISSILES), a Manta-hang r liftje (LIFT), a javĄt˘egys‚gek (AUTOMATIC REPAIR SYSTEMS), haj˘szerkezet (STRUCTURE). A szerel“egys‚gek teljesen ”n ll˘an dolgoznak ‚s a meghib sod sokat a priorit si sorrend szerint veszik sorra. Ezt az ikonsor utols˘ ikonj val lehet be llĄtani. A HIGH-ban l‚v“k kapj k az els“bbs‚get : az utols˘ h rmat c‚lszer– ebbe rakni, a t”bbit MED-be. Ha egyszer m r be llĄtottuk a priorit sokat, akkor ezt a r‚szt m r nem kell t”bbet haszn lnunk. 4. Felszerel‚sek: A j t‚kk‚perny“n megjelenik a lehets‚ges felszerel‚seket  br zol˘ ikonsor (az ikonok alatt sz mok mutatj k a az anyahaj˘ rakt raiban rendelkez‚sre  ll˘ mennyis‚get), alul pedig az ut np˘tl s menje. Az ikonokra clickelve sorra n‚h ny inform ci˘t kapunk a cuccokr˘l ‚s alkalmaz si lehet“s‚gkr“l: Assassin leveg“-leveg“ rak‚ta: R”vid hat˘t vols gŁ, infrav”r”s ”nvez‚rl“ rak‚ta. F“ haszn lata ellens‚ges repl“g‚pek elleni bevet‚s l‚giharcban. A Mant kra tudjuk 1-2-3-as csoportokban felpakolni “ket. Haszn latuk a k”vetkez“k‚ppen t”rt‚nik: ha a Manta aktu lis fegyvere rak‚ta ‚s direkt m˘don korm nyozzuk (jobb click ut n), hozzunk be valamilyen lehets‚ges c‚lpontot a c‚lkeresztbe ‚s nyomjuk meg a 't–z' gombot (vagy az eg‚r bal gombj t). A c‚lkereszt villogva jelzi, hogy a c‚lpontot befogta ‚s Łjb˘li 't–z'-re ki is l”vi r  a rak‚t t. B r a leĄr s szerint repl“g‚pek ellen hasznos, nagyszer–en alkalmas a Command Centerek ‚s egy‚b objektumok elpusztĄt s ra is, csak k”zelr“l kell leadni r juk 3-4 l”v‚st. ™sszesen 64 darab lehet a haj˘rakt rban bel“le. Harbinger f”ld-f”ld rak‚ta: Walrusr˘l indĄthat˘ r”vid hat˘t vols gŁ, ir nyĄtott rak‚ta f”ldi c‚lpontok ellen. Kil”v‚se ut n a k‚perny“n egy ablak nyĄlik, ami a rak‚tafejbe ‚pĄtett kamera ad s t mutatja. A feh‚r pont jelzi a becsap˘d s v rhat˘ hely‚t (tartsuk a c‚lponton), a jobb fels“ sarokban a h tral‚v“ repl‚si id“ l that˘. Tal lat akkor lesz sikeres, ha a rak‚ta az id“ lej rta el“tt el‚ri a c‚lt : egy‚bk‚nt felrobban. Pontos tal latb˘l kett“ m r el‚g egy Command Centernek. Hammerhead felszĄn-felszĄn rak‚ta: Nagy hat˘t vols gŁ, alacsonyan repl“ rak‚ta felszĄni c‚lpontok ellen. Automata radarir nyĄt ssal repl, a radarj nak a hat˘t vols ga 3 km. Kil”v‚s‚hez el“bb egy felderĄt“ rak‚t t kell indĄtani, amely el“sz”r c‚lpontok ut n n‚z. Quaker k‚sleltetett hat sŁ bomba: Nagy hat‚konys gŁ bomba, a Manta fegyvere. Stuka-m˘dszerrel kell c‚lba juttatni, azaz meredek zuhan˘t mad s ut n sz mĄthatunk pontos tal latra. Az ismertet“ azt Ąrja r˘la, hogy Łsz˘ c‚lpontok ellen is haszn lhat˘, de nem ugr l a vĄzen : sz˘val lehet, hogy az ellens‚ges anyahaj˘ ellen is bevethet“ (mi nem pr˘b ltuk soha). 20 db lehet a haj˘rakt rban bel“le. Quasar l‚zer: K”zepes er“ss‚g– sug rl‚zer Mant hoz, v‚gtelen sz mŁ l”v‚sre alkalmas. Command Centert sosem tudtunk kil“ni vele, mert addigra mindig al nk f–t”ttek a v‚d“ vad szok, mire elegend“ tal latot bevittnk volna vele : ellenben j˘l haszn lhat˘ a v‚delmi szigeteken a Walrusokat vizsg l˘ radarok, egy‚b kisebb objektumok ‚s ellens‚ges Mant k ellen. Avatar pulz l˘ l‚zer: Nagy hat‚konys gŁ l‚zer Walrushoz. Megfelel“ t vols gb˘l 3-4 l”v‚ssel b rmit ki lehet l“ni vele, de mind”ssze 40 l”v‚sre elegend“ energia van hozz . Passive defence drone: PasszĄv v‚delmi robot az ellens‚g Hammerhead rak‚t i ellen. Egyszerre 4-et lehet haszn lni bel“lk, ”sszesen 12-t vihetnk magunkkal. Kil”v‚sk ut n a megadott sablon szerint v‚d“gy–r–t vonnak az anyahaj˘nk k”rl. Long Range Communication Pod: Nagy hat˘t vols gŁ kommunik ci˘s rendszer Mant hoz. Norm lis esetben a g‚peinket csak az anyahaj˘ k”zvetlen k”zel‚ben tudjuk ir nyĄtani : hat˘t vols gon kĄvl kerlve a l t˘t‚rben el“sz”r a m kost‚szta nev– ad s jelenik meg, azt n nemsok ra az egys‚g sz‚pen megsemmisl. Ha viszont feltesznk egy ilyet, akkor az eg‚sz harcterleten, b rmilyen t vols gr˘l ir nyĄthatjuk. Alkalmass  teszi a Mant t p‚ld ul t volfelderĄt‚sre vagy ha messzebb fekv“ sziget ellen akarunk t mad st indĄtani ‚s most ‚ppen lust k vagyunk odahaj˘k zni (persze nem  rt figyelni arra, hogy elegend“ zemanyag legyen a visszat‚r‚shez is). Egy m sik trkk ezzel a berendez‚ssel, hogy valamilyen kulcsfontoss gŁ el gaz sban l‚v“ v‚delmi sziget repl“ter‚re letesznk egy Mant t n‚gy Assassinnal : ha a szigetet t mad s ‚rn‚, akkor  tkapcsolhatunk erre ‚s felvehetjk a harcot az ellenf‚l t mad˘ Mant ival. Command Centre Virus Bomb: VĄrusbomba, Walrus sz llĄthatja. Az ellens‚g kez‚n l‚v“ szigeteket Łj Command Center telepĄt‚se n‚lkl is elfoglalhatjuk : csak el“bb oda kell vinni ezt a bomb t az ”v‚hez ‚s k”zvetlen k”zelr“l belel“ni. Ha tŁl t vol vagyunk a c‚lt˘l, a bomba hat stalan (felrobbantja mag t). A sikeres tal latot bugybor‚kol˘ hang jelzi ‚s n‚h ny pillanaton bell megjelenik az zenetsorban, hogy a sziget fggetlen, majd sz”vets‚ges. Csak akkor vessk be, ha gy r- vagy b ny sz sziget a c‚lpont, mert a v‚delmi tĄpusŁban a Walrust sz‚tl”vik a v‚d“ Mant k miel“tt c‚lba ‚rne. Automatic Command Centre Builder (ACCB): Automata Command Center-‚pĄt“ egys‚g. Egy Walrus viszi ki a szigetre ‚s elhelyez‚s ut n a szigeten tal lhat˘ nyersanyagokb˘l fel‚pĄti el“sz”r a Command Centert, majd a be llĄtott tĄpusnak (RESOURCE/FACTORY/DEFENCE) megfelel“ ‚pleteket (ezt a Walrusba t”rt‚n“ bepakol s el“tt tudjuk be llĄtani). Miut n a Walrus el‚rte a sziget partj t, kapcsoljunk  t direkt ir nyĄt sra ‚s a f k k”z”tt man“verezznk valamilyen szabad helyre. Tapadjunk r  a 't–z' gombra: egy ideig azt a sz”veget kapjuk, hogy a hely nem alkalmas az egys‚g ledob s ra (NOT SUITABLE PLACE FOR AN ACCB), de azt n valahol majd sikerl letenni ‚s azonnal megkezd“dik az ‚pĄt‚s is. Amikor a Command Center meg‚plt az zenetsorban megjelenik, hogy a sziget most m r sz”vets‚ges (... IS NOW A FRIENDLY ISLAND). Ellens‚ges sziget megt mad s n l is a Command Centert kell elpusztĄtanunk az elfoglal shoz : a t”bbi lerombolt ‚pletet mindig azonnal elkezdi Łjj ‚pĄteni. Nagyobb terlet– szigeteken ak r k‚t Command Centert is elhelyezhetnk. Maximum 10 db lehet a haj˘rakt rban. Decoy Flares: Repl“g‚pszimul torokb˘l m r ismer“s csali, ami nagy erej– infrav”r”s jelet bocs t ki az ellens‚g h“keres“ (Assassin vagy Hammerhead) rak‚t inak megt‚veszt‚s‚re. Az anyahaj˘ k”zvetlen v‚delm‚t hivatott szolg lni, a fed‚lzetr“l l“hetjk fel. Kil”v‚s ut n kb. 20 m sodpercig fel/le liftezik az anyahaj˘ felett ‚s mag ra vonja a rak‚t kat. 10 db lehet a rakt rban. Reconnaisance Drone: FelderĄt“ rak‚ta. A rak‚tafejbe egy kamera van be‚pĄtve, amely fell”v‚s ut n egy ideig folyamatosan k”zvetĄti azt a k‚pet, amit a rak‚ta l t . Ezek az adatok a Hammerhead rak‚t k ir nyĄt˘rendszer‚nek szolg lnak adatokkal a lehets‚ges c‚lpontokr˘l : felderĄt‚s n‚lkl nem lehet kil“ni “ket. Fuel Transfer Pod: šzemanyagtart ly. SegĄts‚g‚vel egy Walrus Łjratankolhat egy m sikat, amennyiben annak elfogyott volna az zemanyaga. Manta l‚gv‚delmi vad szg‚p: Nagy hat˘t vols gŁ vad szg‚p, amely az anyahaj˘ k”zvetlen v‚delm‚re szolg l, de felhaszn lhat˘ a partrasz ll˘ csapatok t mogat s ra is. Haszn lat t r‚szletesen l sd k‚s“bb. A haj˘ hang rjaiban 4 lehet, azonkĄvl tov bbi 4 tartal‚k a haj˘rakt rakban. Walrus k‚t‚lt– partrasz ll˘ egys‚g (AAV): Fegyveres t mad˘ j rm– partrasz ll shoz. Leggyeng‚bb pontja a leveg“b“l t mad˘ ellens‚g. Haszn lat t ld. r‚szletesen k‚s“bb. A haj˘ dokkjaiban 4 lehet, azonkĄvl tov bbi 4 tartal‚k a haj˘rakt rakban. Az als˘ r‚szen l‚v“ ikonok jelent‚se a k”vetkez“: SUPPLY PRIORITIES: Itt LOW/MED/HIGH-be llĄt sokkal szabhatjuk meg, hogy a gy rak mekkora er“feszĄt‚ssel gy rts k az adott felszerel‚st. Az ikonok k”z”tt a fel/le nyilakkal l‚pkedhetnk. A MAXIMUM azt a darabsz mot tartalmazza, amennyit ebb“l a cuccb˘l gy rtani kell : ha ez a mennyis‚g megvan, nincs tov bbi gy rt s. A darabsz mot a MAXIMUM-ra clickelve tudjuk be llĄtani: g‚peljk be a jobb oldalon l‚v“ kalkul toron az ‚rt‚ket (100-n l t”bbet egyikn‚l sincs ‚rtelme megadni). Ha a fontoss gi sorrend k‚t cuccn l megegyezik, akkor a darabsz m fog d”nteni k”z”ttk az els“bbs‚gr“l. A j t‚k elej‚n minden LOW-ban van ‚s 0 ‚rt‚ken, teh t ezt min‚l el“bb  llĄtsuk be, kl”nben a gy rak nem fognak semmit gy rtani. A be llĄt sok ut n EXIT v laszt s val l‚pjnk ki (CANCEL-re azok az ‚rt‚kek fognak vissza llni, amelyek az Łj be llĄt s el“tt ‚rv‚nyesek voltak). FUEL PRIORITIES: Ugyanaz, mint az el“z“, csak zemanyaggal. A h rom j rm–fajta zemanyagk‚szlet‚t az als˘ sorban folyamatosan l thatjuk : az AIRCRAFT ‚s az AAV FUEL a Walrusok ‚s Mant k rendelkez‚s‚re  ll˘ ”sszzemanyagot mutatja, amib“l 1 db feltankol sa csak nagyon csek‚ly mennyis‚get fogyaszt. A j t‚k sor n els“sorban az anyahaj˘nak lesz szks‚ge zemanyagut np˘tl sra, teh t a CARRIER FUEL-t  llĄtsuk HIGH-ba, a t”bbit pedig hagyjuk LOW-ban. FUEL ‚s SUPPLY TRANSFER: A TRANSFER-ikonokat csak akkor haszn lhatjuk, ha a stockpile-sziget mellett parkolunk. V laszt suk ut n a bal oldali oszlopban l that˘, hogy mennyit termeltek a gy rak, a nyilakkal pedig  t tudjuk pakolni a k‚szleteket a sz llĄt˘egys‚g rakter‚be, ami majd az anyahaj˘ra sz llĄtja ezeket. A sz llĄt˘egys‚g kapacit sa elm‚letileg v‚gtelen: a program csak azt figyeli, hogy a sz llĄtand˘ felszerel‚s nem ‚rte-e el azt a limitet, amennyi az anyahaj˘n maximum lehet bel“le (LIMIT OF ACC TANKS HAS REACHED zenet j”n, ha igen). A termel‚s nyilv nval˘an ann l jobb, min‚l t”bb gy r- ‚s b ny sz tĄpusŁ szigetnk van. Vegyk figyelembe azt is, hogy id“be telik, amĄg a stockpile-szigetre  tsz llĄtj k az ut np˘tl st... Miut n be llĄtottuk, hogy a sz llĄt˘egys‚gnek mit kell elhoznia, indĄtsuk el a SUPPLY PRIORITIES mellett l‚v“ ikonnal (RESUPPLY DRONE LAUNCHED). Nemsok ra visszat‚r ‚s a haj˘ rakt rait automatikusan felt”lti azzal, amit hozott. Az ABORT ikon v laszt s val le llĄthatjuk az  trakod st. Ugyanazon a stockpile-szigeten csak bizonyos id“ eltelte ut n lehet ism‚t tankolni (id“be telik, mĄg az Łjabb adagot  tsz llĄtj k ide) : ha ez m‚g nem telt el, a sz llĄt˘egys‚g indĄt si kĄs‚rlet‚re RESUPPLY DRONE CURRENTLY NOT AVAILABLE zenetet kapunk. 5. Haj˘napl˘: V laszt sa ut n megn‚zhetjk azokat az zeneteket, amelyeket az elmŁlt 5 percben kaptunk az zenetsorban. A feliratok el“tti sz m jelzi, hogy az zenet mennyi ideje ‚rkezett, az 5 percn‚l r‚gebbiek automatikusan t”rl“dnek. A CLEAR v laszt s val mi is t”r”lhetjk a haj˘napl˘t. Az anyahaj˘ fegyverzete 1. L‚zer: A fed‚lzeti l‚zer j˘val er“sebb, mint a Manta vagy a Walrus  ltal sz llĄthat˘ l‚zerek. A nyilak v laszt s val tudjuk l‚p‚senk‚nt forgatni az  gyŁtornyot illetve a l”v‚s sz”g‚t v ltoztatni, de jobb clickkel  tkapcsolhatunk k”zvetlen ir nyĄt sra is ‚s Łgy mozgathatjuk, mintha valamilyen j rm– lenne (l“ni is csak Ągy tudunk vele). A zoom-ikonokkal maximum nyolcszorosra n”velhetjk a l t˘t‚rben l‚v“ k‚p nagyĄt s t, amit a bal fels“ sarokban jelez a program (ilyenkor kev‚sb‚ pontos a c‚lz s: az  gyŁ egy kicsit balra lefel‚ fog hordani). N‚mi sz˘rakoz s ut n esetleg ki lehet l“ni Ągy is valamilyen ‚pletet, b r az  gyŁ t mad˘ Mant k illetve az ellens‚ges anyahaj˘ elleni harcban haszn lhat˘ igaz n j˘l. A zoomok melletti ikonoknak ugyanaz a feladata, mint az anyahaj˘n l: meg llĄtj k az  gyŁ vĄzszintes illetve fgg“leges elmozdul s t. A jobb oldalon l‚v“ sk la (TEMP) az  gyŁ meleged‚s‚t jelzi: gyakorlatilag v‚gtelen t”ltet van hozz , de ha s–r– egym sut nban tzelnk, tŁlmelegszik ‚s le ll (LASER OVERHEATED). Infrav”r”s csali: Akkor ‚rdemes bevetni, ha ‚szrevesszk, hogy az ellens‚g Hammerhead rak‚t kat indĄtott vagy ellens‚ges Mant k t madtak a haj˘ra. FLARES IN STORAGE mutatja, hogy h nyat l“hetnk fel, FLARES ACTIVE, hogy h ny van a leveg“ben, LAUNCH v laszt s val l“hetnk ki Łjat. Egy csali kb. 15-20 m sodpercig repked a haj˘ k”rl. Hammerhead rak‚t k: VIEWING DRONE ‚s MISSILES IN STORAGE jelzi a rendelkez‚sre  ll˘ k‚szletet a felderĄt“ rak‚t kb˘l ‚s a Hammerheadekb“l. LAUNCH-ra felderĄt“rak‚ta indul a fed‚lzetr“l majdnem fgg“legesen (kicsit h tra) felfel‚ ‚s a k‚perny“n azt l tjuk, hogy a rak‚ta mit l t . Ha a l t˘t‚rben megjelent valamilyen c‚lpont, kapcsoljunk gyorsan jobb clickkel a c‚lkeresztre, vigyk r  a pointert, majd Łjabb jobb click ut n v lasszuk a LAUNCH-ot ‚s a Hammerhead megsemmisĄti a c‚lt. Łjabb felderĄt“rak‚t t csak azut n lehet indĄtani, miut n az el“bbi lepottyant. V‚d“robotok: Hammerhead-rak‚t k elleni v‚dekez‚sre szolg lnak. A DRONES IN STORAGE jelzi a haj˘rakt rakban l‚v“ mennyis‚get, az ACTIVE hogy h ny van kinn. A drone-okat a k”z‚pen l‚v“ k‚t ikon v laszt s val tudjuk kikldeni/behĄvni, egyszerre max. 4 db lehet kinn. A jobb oldalon l‚v“ + ‚s : jelekre clickelve tudjuk a megfelel“ v‚delmi alakzatot kiv lasztani, a SELECT-re a kil“tt drone-ok az alakzatnak megfelel“ pozĄci˘kban v ndorolnak. Mivel a haj˘ mozg s t k”vetik, c‚lszer– m r a j t‚k elej‚n kil“ni “ket, hogy alkalomadt n m r csak  t kelljen rendezni “ket. St tusz: Az anyahaj˘ n‚gy v‚delmi egys‚g‚nek sz”veges  llapotjelent‚se jelenik meg a k‚perny“n (k‚szletek, rong l˘d s m‚rt‚ke, stb.). 64-en csak a Hammerhead rak‚t k tal lhat˘k meg ezekb“l a fegyverekb“l, viszont ott sokkal jobban haszn lhat˘ak, mint az Amiga-verzi˘ban (a felderĄt“rak‚ta sokkal tov bb repl, teh t nagyobb az es‚ly arra, hogy valamilyen c‚lpontot felfedez). Parancsok a Walrusoknak Az almen els“ eleme ugyanaz, mint az anyahaj˘n l (64-en joystick):  tkapcsolhatunk az aktu lis Walrus kabinj ba ‚s onnan k”zvetlen ir nyĄt s ra. A sziget partj nak el‚r‚se ut n (WALRUS HAS ENCOUNTERED THE BEACH) erre felt‚tlenl szks‚g van, mert autopilottal ir nyĄtva val˘szĄn–leg egy csom˘ f t fog megtal lni ‚s nemsok ra ”ssze is t”ri mag t. Az als˘ r‚szen l‚v“ ikonsorban a sz mozottakkal lehet kiv lasztani az aktu lis Walrust, a mellette l‚v“vel pedig a forg s t  llĄthatjuk le. Az als˘ sorban lehet kiv lasztani, hogy k”zvetlen ir nyĄt sn l a 't–z' gombra melyik felszerel‚st fogja haszn lni (ha nincs ilyen cucc rajta, akkor term‚szetesen semmi sem fog t”rt‚nni): az els“ az Avatar l‚zer, a m sodik a Harbringer rak‚ta vagy a vĄrusbomba, a harmadik az ACCB, a negyedikkel lehet az autopilotot ki/bekapcsolni, az ”t”dikkel pedig zemanyagot  tadni egy m sik Walrusnak (ha vittnk magunkkal Fuel Transfer Podot). A k‚perny“ k”zep‚n l‚v“ ablakon clickelgetve ugyanazokat az infokat vizsg lhatjuk, mintha a st tusz ikont kapcsoltuk volna be. A FUEL mutatja az aktu lis Walrus zemanyag t, a SPEED a sebess‚get. A sebess‚gn‚l itt is az els“ oszt s a stop, lejjebb rkverc (g zad s/elv‚tel click a megfelel“ helyen : teljes sebess‚g csak sz razf”ld”n). A jobb oldalon l‚v“ k‚t ikon k”zl a fels“vel a Walrus radarj t tudjuk bekapcsolni, az als˘val pedig h tran‚zhetnk. Ha ellens‚ges v‚delmi szigetet t madunk, akkor soha ne kldjnk Walrust, amĄg a Mant kkal sz‚t nem vertk a Command Centert a szigeten, mert semmi es‚lye nincs (sz‚tl”vik a v‚d“ Mant k). Ha gy ri vagy b ny sz˘ szigetr“l van sz˘, akkor lehet es‚lye a Command Center ellen egy vĄrusbomb val vagy n‚h ny sorozat rak‚t val, de vigy zzunk a f”ld”n rohang l˘ kis csillagokkal (tal n rak‚ta lenne?), amiket azok a kis ‚pletek indĄtanak, amik Łgy n‚znek ki, mint egy tv az ”tvenes ‚vekb“l. F val vagy egy‚b dologgal t”rt‚n“ ”sszetk”z‚sb“l a Walrus 4-5-”t is kibĄr, de rak‚tatal latb˘l kett“ m r b“ven el‚g neki az exit l shoz. Lehet“leg ne k˘ric ljunk tŁl messzire az anyahaj˘t˘l, mert csak egy bizonyos t vols gig tudunk ir nyĄtani Walrust: ha az zenetsor telemetrikus zavart jelez, a Walrusb˘l m kost‚szt t fogunk l tni : ilyenkor adjunk meg az autopilotnak egy anyahaj˘hoz k”zel fekv“ c‚lpontot ‚s kapcsoljuk be. A tŁl messzire kerlt Walrus megsemmisl. A felszerel‚sek haszn lat r˘l m r volt sz˘ az el“bb, most n‚zzk az almen ikonjait: 2. T‚rk‚p: Az anyahaj˘hoz hasonl˘an Łj c‚lpontot adhatunk meg az aktu lis Walrus autopilotj nak (a t‚rk‚p bekapcsol skor mindig ugyanazt a r‚szt fogja mutatni, ahol a Walrusokn l utolj ra haszn ltuk). Mivel egyszerre t”bb is ir nyĄthat˘ kl”n-kl”n, a PROG v laszt sa ut n az Łj kijel”lt c‚lpontban annak a Walrusnak a sz ma jelenik meg, amelyiknek ezt a c‚lt meghat roztuk (CLEAR-rel itt is t”r”lhet“). A zoom ikonok ‚s a k‚rd“jel ugyanŁgy m–k”dnek, mint az anyahaj˘n l: nagyĄtj k/ kicsinyĄtik a t‚rk‚pet illetve infot adnak arr˘l a szigetr“l, amely a keret k”z‚ppontj hoz legk”zelebb van. A k‚rd“jel feletti ikon v laszt s val a t‚rk‚p az aktu lis Walrusra  ll, a mellette l‚v“vel pedig az anyahaj˘ra. Az anyahaj˘ alatti ikon v laszt sa ut n a t‚rk‚pen az aktu lis Walrust szimboliz l˘ nyĄl mellett l thatjuk a sz m t ‚s a jelenlegi koordin t it. 3. Dokk: Itt lehet berakodni az aktu lis Walrusba (m r amenynyiben az bent  ll a dokkban : egy‚bk‚nt a program idekapcsol skor jelzi, hogy ez kinn k˘ric l valahol vagy a roncstelepre t vozott). A jobb oldali r‚szen l tjuk a sziluettj‚t, a k‚t s”t‚tszrke s v a rakod˘teret szimboliz lja. PAYLOAD CURRENT- n‚l l thatjuk, hogy a jelenlegi rakom ny a maxim lis 2.000 kg-b˘l mennyit foglal el. A sziluett felett a FUEL jelzi, hogy mennyi zemanyag van a tankban. Egy teljes tank kb. 5-6 partrasz ll sra elegend“ (amennyiben nem tartunk a sziget nevezetess‚geit megtekint“ panor ma k”rutaz sokat). Vigy zat, kezd‚skor a dokkokban  ll˘ Walrusok teli vannak tankolva, de ha valamelyik megsemmisl ‚s a rakt rb˘l egy Łjat tesznk a dokkj ba, annak a tankja mindig res! Az res tankkal indĄtott Walrus a kil”v‚s ut n azonnal megsemmisl. Az Łjratankol s a REFUEL melletti nyilakkal v‚gezhet“ el, a FUEL SUPPLY mutatja, hogy a haj˘ rakt raiban ”sszesen mennyi Walrus-zemanyag van m‚g. A REPAIR STATE jelzi, hogy a Walrus mennyire van eg‚szben: ha ez nem 100%, akkor a franciakulccsal javĄthat˘ a k rosod s. A PAYLOAD alatt l that˘ak a lehets‚ges rakom nyok, amelyek k”z”tt a + ‚s : jelekkel v ltogathatunk. QUANTITY a rendelkez‚sre  ll˘ mennyis‚g, WEIGHT a sŁly, alul a felszerel‚s neve. Berakod shoz clickeljnk az  br ra ‚s vigyk  t a Walrus rakter‚be (ahova bef‚r). Harbinger-rak‚t b˘l t”bbet is vihetnk egyszerre (max. 9): a rak‚t n l‚v“ sz m mutatja a mennyis‚get, amit a nyilakkal tudunk be llĄtani. ACCB-n‚l szint‚n a nyilakkal  llĄthat˘ be, hogy ledob sa ut n, RESOURCE, FACTORY vagy DEFENCE szigetet fog l‚trehozni. Ha valamelyik Walrus megsemmislt, akkor a dokkj ba kapcsolva a franciakulcs hely‚n egy m sik ikon l that˘: ha a haj˘ rakt raiban m‚g van tartal‚k, akkor ezt v lasztva egy Łj Walrust tehetnk ebbe a dokkba. Nem  rt megjegyezni, hogy h nyas sz mŁ Walrusba pakoltunk be, mert kil”v‚shez (vagy m shov ) kapcsolva a program automatikusan az utolj ra ir nyĄtott Walrust teszi aktu liss  : ‚s esetleg ez nem az, amibe pakoltunk (igen sz‚p ‚s Ązes k”rmondatok fognak elhangzani, mid“n egy negyed˘r s utaz s ut n partrasz llva sikerl ‚szrevennnk, hogy nem azt hoztuk ki, amin a rakom ny volt...) 4. Dokk-kapu: A dokk bej rat t l tjuk, az alul l‚v“ ikonokkal tudjuk kil“ni vagy behĄvni az aktu lis Walrust. Kil”v‚s ut n a Walrust az autopilot biztons gos t vols gba viszi ‚s ott lekapcsol. Csak akkor indĄtsunk, ha az anyahaj˘  ll vagy el“re halad! Ha tolat (z tonyra fut s ut n mindig rkvercbe kapcsol) vagy fordul, akkor val˘szĄn–leg le fogja g zolni a kil“tt Walrust. A jobb oldalon l‚v“ ablakban l thatjuk a 4 Walrus  llapot t: IN DOCK a dokkban l‚v“ket, DOCKING az ‚ppen dokkol˘kat, INSIDE/OUTSIDE DOCKING CONE pedig a dokkol˘csatorn n bell/kĄvl lev“ket jelzi. A visszadokkol s is automatikusan t”rt‚nik, de csak az INSIDE DOCKING CONE megjel”l‚s–eket tudjuk visszahĄvni: a Walrust vigyk el“sz”r az anyahaj˘ h ts˘ r‚sze m”g‚ (itt van a dokk bej rata) ‚s forduljunk szembe a dokkal (nem az az els“dlegesen fontos, hogy k”zel legyen, hanem az, hogy pont szemben  lljon vele) : ha m‚g mindig messze van, akkor adjunk egy kev‚s g zt ‚s kapcsoljunk vissza a dokkra: nemsok ra INSIDE DOCKING CONE jelenik meg a dokkol˘ Walrus sz ma mellett ‚s akkor m r behĄvhat˘ (persze figyeljnk arra, hogy a dokkol˘ Walrus legyen az aktu lis...) 5. St tusz: V laszt s ra megjelenik az inform ci˘ a 4 Walrusr˘l. A STATUS mutatja, hogy aktĄv- vagy roncs, POSITION a koordin t it, ISLAND a hat˘t vols gban l‚v“ szigetet, REPAIR STATE a rong l˘d s m‚rt‚k‚t, PAYLOAD pedig a felszerel‚st, amit mag val visz. Parancsok a Mant knak Repked“ j˘sz g, a Walrusokhoz hasonl˘ kezel‚ssel. Az ir nyĄt˘flk‚j‚be  tkapcsolva a sz mozott sziluettekkel tudjuk az aktu lisat kiv lasztani, az ikonsor utols˘ k‚t eleme a forg st illetve a sebess‚get cs”kkenti le. Az als˘ sorban az A kapcsolja az autopilotot be/ki, a t”bbi h rom ikon pedig az aktu lis fegyver‚: az els“n‚l a Quasar l‚zer, a m sodikn l az Assassin rak‚ta, a harmadikn l pedig a Qaker bomba fog a 't–z' gombra reag lni. A t”bbi m–szer megegyezik a Walrusban l‚v“kkel, az ALT a magass got mutatja. A Manta is k‚t tal latot k‚pes elviselni, de ha lezuhanunk vagy nekimegynk valaminek, akkor azonnal megsemmisl. A k”zvetlen ir nyĄt s kiss‚ nyakt”r“ mutatv ny lesz m‚g kis sebess‚gn‚l is, de majd id“vel mindenki belej”n. A Mant kra is vonatkozik, hogy ha tŁl messzire kerlnek az anyahaj˘t˘l, ir nyĄthatatlann  v lnak. Ha viszont feltesznk r  egy Communication Podot, akkor b rmilyen t vols gr˘l lehet vez‚relni (k r, hogy emell‚ m r csak 3 rak‚ta f‚r fel). Egy p‚ld ul alkalmas arra, hogy el“rekldjk a megt mad sra v r˘ szigetre takarĄtani . A v‚delmi szigeteken fel‚plt reptereken le is lehet sz llni velk (ez sokkal k”nnyebb, mint ir nyĄtani): f”ldet ‚r‚s ut n be ll a kifut˘p lya v‚g‚n l‚v“ n‚gyzetbe ‚s a LAUNCH v laszt s val lehet ism‚t indĄtani. A t‚rk‚pen a Walrusokhoz hasonl˘ ikonokat tal lunk, csak ezen minden Mant kra vonatkozik. A t”bbi ikon jelent‚se a k”vetkez“: 3. Berakod s: UgyanŁgy t”rt‚nik minden, mint a Walrusn l, csak a Manta befogad˘k‚pess‚ge 750 kg ‚s h rom pontra pakolhatunk fel cuccot. A sz rnyakra csak Assassin rak‚t t tehetnk egyes vagy kettes csoportban, a t”bbit csak k”z‚pre lehet felrakni. Ha csak az egyik sz rnyon van k‚t rak‚ta, akkor a program jelzi, hogy Ągy kiss‚ f‚loldalasan replne a Manta (UNBALANCED PAYLOAD), de ha a m sik sz rnyra is felrakunk egy darabot, a probl‚ma megold˘dik (pedig az egyik sz rny m‚g Ągy is nehezebb 75 kil˘val...). A szerel‚s ‚s az Łj Manta behoz sa a megsemmislt hely‚re is a Walrushoz hasonl˘an t”rt‚nik (az Łjakat itt is fel kell tankolni, mert a kil”v‚s ut n el‚g r”vid lesz a l‚giŁt). A franciakulcs melletti ikon a hang rlift, amellyel a jelenlegi hang rb˘l kikldhetjk a fed‚lzetre a Mant t (c‚lszer– ezt haszn lni, mert a fed‚lzetre  tkapcsolva itt is r”gt”n az utolj ra ir nyĄtott lesz aktu lis). 4. R mpa: A Mant k indĄt sa is hasonl˘ a Walrusok‚hoz, az ikonok jelent‚se is val˘szĄn–leg egy‚rtelm–: nyilas plat˘kkal le/fel mozgathatjuk a liftet a r mpa ‚s a hang rok k”z”tt, a m sik kett“vel pedig elindĄthatjuk/visszahĄvhatjuk a halnev– madarainkat. Kil”v‚s ut n az autopilotja felemeli a Mant t egy kisebb magass gba ‚s ott lekapcsol (vagyis a g‚p k”r”zni kezd). VisszahĄvni az IN RANGE megjel”l‚s–eket lehet: ezek meg llnak a r mpa felett, majd sz‚pen r eresz- kednek : lehet lekldeni “ket a hang rjukba. Visszat‚r‚shez el‚g, ha az anyahaj˘t adjuk meg a Manta c‚lpontj nak, mert Ągy k”r”zni kezd majd a haj˘ felett, de lehet“leg ne adjunk meg olyan c‚lpontot autopilotnak, amivel  t k‚ne replnie az anyahaj˘ felett, mert cs”kkenti a magass got (m r t”bb alkalommal sikerlt levernnk a l‚zer gyŁ torny t). Szint‚n ne adjunk meg az autopilotnak c‚lpontot az ellens‚ges v‚delmi sziget felett, mert mire  tkapcsolunk r , addigra a Mant t m r le is l”vik. 5. St tusz: A Mant k st tusza a Walrusokhoz hasonl˘an. Param‚terek A lemez v laszt sa ut n a j t‚k pillanatnyi  ll s nak ‚rt‚kel‚se jelenik meg: SCORE mutatja az el‚rt pontsz mot, ami az elfoglalt szigetek megsemmisĄtett ellens‚gek, ‚pletek ‚s harceszk”z”k megsemmisĄt‚s‚vel n”velhet“; TIME mutatja a val˘s j t‚kid“t; FRIENDLY/ENEMY ISLANDS pedig a sz”vets‚ges/ellens‚ges szigetek sz m t jel”li. A z szl˘ v laszt s val feladhatjuk a j t‚kot. A program el“bb term‚szetesen r k‚rdez, hogy t‚nyleg ilyen dics“n akarunk-e kivonulni a harcmez“r“l. A k”vetkez“ ikonnal j t‚k ll st menthetnk el“re megform zott lemezre (egyen maximum 4 db lehet). A program megk‚r, hogy ne haszn ljunk olyan lemezt, amin m s is van, mint a j t‚k ll sok... A k‚szĄt“k gondoltak a szomsz‚dokra is: az utols˘ ikon v laszt sa ut n lekapcsolhatjuk a tengeren a feh‚r p”tty”ket (SEA DOTS), az zenetsor zeneteit kĄs‚r“ pittyeg‚st (MESSAGE PING), a h tt‚rzajokat (BACKGROUND NOISE) ‚s a hangeffektusokat (BACKGROUND NOISE). Az im‚nt leĄrt n‚h ny r”pke t“mondat mind”ssze egy r”vid haszn lati Łtmutat˘ volt a CARRIER COMMAND-hoz : ennek alapj n tal n m r lehet vele j tszani. Javasolt taktik nak esetleg mondhatn nk ilyen k”zhelyeket, hogy a Gy“zelem a fontos, nem a r‚szv‚tel vagy Aki mer, az nyer (...egy sĄrkeresztet mag nak) vagy esetleg HosszŁ haj, r”vid ‚sz (Ez igaz, de hogy j”n ez ide?! : CoVboy) : de ink bb nem tesszk. A l‚nyeg az, hogy ha ellens‚ges szigetet t madunk, akkor egy jelent‚ktelen klsej–, lapos, s torszer– dologra kell ”sszpontosĄtani: az lesz a Command Center (a Walrus ‚s a Manta radarja a t”bbi objektumn l f‚nyesebb feh‚r ponttal jelzi, de egy ACCB ledob sa ut n megn‚zhetjk a Walrusr˘l is) : a t”bbi kil“tt objektum kb. annyit ‚r, mint halottnak a cs˘k: a Command Center azonnal neki ll Łjj ‚pĄteni “ket. Sablon egy c‚lszer–nek l tsz˘ t mad si m˘dszerre az ellens‚g v‚delmi szigetei ellen (a haj˘ gyŁ torny b˘l nagyĄtva a szigetet, az ‚pĄtm‚nyekb“l meg llapĄthat˘, hogy milyen szigetr“l van sz˘): kukkantsunk k”rbe a l‚zer gyŁ torny b˘l nyolcszoros nagyĄt ssal; szereljk fel a Mant t bomb val, l‚zerrel vagy 7 rak‚t val : ahogy tetszik (biztos eredm‚nyt neknk mindig a rak‚t k hoztak); keressk meg a Command Centert ‚s pr˘b ljunk meg ‚lve k”zel kerlni hozz ; k”zvetlen k”zelr“l eressznk bele 2-3 rak‚t t; miut n felrobbant, tegynk be egy Walrusba egy ACCB-t, kldjk ki a partra ‚s dobjuk le egy alkalmas helyen. Gy ri ‚s b ny sz˘ szigeteket t madva a kett“t ”ssze is lehet hangolni: a Walrus vĄrusbomb t ‚s l‚zert vagy rak‚t t vigyen mag val; mĄg partra ‚r, addig egy Mant val takarĄtsuk le a szigetet v‚d“ robotokat ‚s az esetleg megjelen“ Mant kat; a Walrus a Command Centerhez k”zel sz lljon partra ‚s k”zvetlen k”zelb“l durrantsunk bele egyet. Glugyglugyglugy : mondja a program ‚s m ris mi‚nk a sziget. A strat‚giai j t‚k j˘val nehezebb, mint az akci˘, mert  lland˘ zemanyaghi nnyal fogunk kzdeni, mĄg az ellenf‚l sorra foglalja el a szigeteket. Az akci˘ r‚szben a bonyodalmat az szokta okozni, hogy az ellenf‚l elv gja az ut np˘tl si vonalakat a b zist˘l ‚s Ągy nem tudunk Łj stockpile-szigetet kinevezni : teh t Thermopylea elfoglal sa ut n ne rohanjunk fejjel a t”bbinek, hanem vonuljunk vissza ‚s el“sz”r a h tunkat biztosĄtsuk ellene. Azt n im dkozzunk s–r–n: azt mondj k, az segĄt... A 64-es v ltozat elt‚r‚sei: 64-en a j t‚k egyfile-os, teh t van kazett n is. Tal n nem volt tŁl szerencs‚s ”tlet Ągy kihozni a piacra, mert Ągy egy csom˘ olyan dolgot ki kellett hagyni bel“le, ami az Amiga-verzi˘t igaz n ‚lvezetess‚ tette (ink bb t”lt”getett volna lemezr“l). Az ikonok gyakorlatilag megegyeznek az Amig ssal, csak a k‚perny“ elrendez‚se m s. kimaradtak azok az ikonok, amiknek a m˘dosĄt sokb˘l kifoly˘lag nem lett volna ‚rtelme (radar, h tran‚zet, stb.). A nagyszer– 3D vektorgrafika elt–nt ‚s a Manta/Walrus-ir nyĄt s n l  tadta a hely‚t egyfajta labirintusban j tsz˘d˘ shoot'em up-szer–s‚gnek, de gyakorlatilag itt is ugyanaz a feladat, mint Amig n: a sziget megtal l sa ut n az ellens‚ges Command Centert kell elpusztĄtani. Kimaradt n‚h ny dolog ‚s a hozz tartoz˘ ikon az anyahaj˘ v‚delmi fegyverzet‚b“l, viszont a Hammerhead felderĄt“-rak‚t ja itt sokkal hosszabb ideig repl, mint Amig n. Mivel a grafika ebben a kivitelez‚sben kiss‚ siv r lett, a j t‚k 64-en val˘szĄn–leg csak a strat‚giai j t‚kok “rltjeinek okozhat kellemes perceket. FelhĄvn nk a figyelmet arra, hogy az orsz gban elterjedt IKARI+TALENT-t”r‚s hib s: az arcade-r‚szn‚l a labirintus helyett csak m kost‚szt t l thatunk : ergo a j t‚k j tszhatatlan... Sz˘val CARRIER COMMAND nagyszer– j t‚k Amig n : 64-en Łgyszint‚n, b r ott a grafika n‚mi kĄv nnival˘kat hagy maga ut n. A j t‚k ugyan nem csillog-villog annyira, mint mondjuk egy egyszeri haszn latra gy rtott shoot'em up, de itt nem is az volt a l‚nyeg. Persze azt m r megmondtuk a leĄr s elej‚n, hogy csak az kezdjen el j tszani vele, aki hajland˘ hosszŁ ˘r kat is elt”lteni a g‚pe el“tt ‚s nem szomjazik vadul siker‚lm‚nyre (mert olyan eleinte nem nagyon lesz)... Hurry up : ir ny a szigetrendszer!