A j˘ ”reg DEFENDER OF THE CROWN val˘szĄn–leg m r mindenkin‚l tovar”ppent az eml‚kezet sllyeszt“j‚be, de a j t‚k alap”tlete tal n eg‚szen az id“k (vagy a t pfeszlts‚g) v‚gezt‚ig  lland˘ mentsv rnak fog szolg lni a fant ziahi nyban szenved“ szerz“knek. Ez mondjuk nem is baj, mert ha j˘l eml‚ksznk, az eg‚sz t–rhet“ kis j t‚k volt... Tal n Ągy gondolta ezt az Interplay n‚h ny alkalmazottja is, amikor neki lltak megĄrni a CASTLES-t. Az alap”tlet teh t tiszta DOC: strat‚giai j t‚k, amelyben egy untakoz˘ despota szerep‚ben kast‚lyokat ‚pĄtgetnk, kizs km nyoljuk a n‚pnket, lecsapkodjuk a fel‚nk vet“d“ seregeket, mĄgnem egy sz‚p napon Anglia kir lyak‚nt folytatjuk ugyanezt, csak egy sz mmal nagyobb m‚retben. A helyszĄn ‚s az id“ szint‚n hasonl˘ a forr shoz: Anglia, XIII. sz zad. Bet”lt‚s ut n hosszadalmas introt ‚lvezhetnk, ahol sz‚pen digitaliz lt festm‚nyek t rsas g ban a k‚szĄt“k felsorol s ban gy”ny”rk”dik az egyszeri j t‚kos. Ha nem hajh ssza az ‚lvezeteket, akkor is v‚gig fogja n‚zni, mert  tugrani nem lehet. (Illetve lehet, csak  t kell konfigur lni hozz  a j t‚kot, ahol is 'exclude' helyett cselesen 'include'-ot kell v lasztani.) Miut n ezzel megvoln nk, egy men jelentkezik be, ahol elkezdhetnk hozz szokni a j t‚k eg‚sz‚n v‚gigvonul˘ r‚gies angols ghoz, azonkĄvl be llĄthatjuk az indĄt˘ param‚tereket. A Messengers val˘szĄn–leg valami hĄrviv“kre vonatkozhat, de semmi kl”nbs‚get nem ‚szleltnk a k‚t elt‚r“ lehet“s‚g k”z”tt. Łgyszint‚n a World pontn l is, ahol a k‚t opci˘ a re lis ‚s a fant ziabeli helyszĄnre vonatkozik. A Rank a neh‚zs‚gi fokozatot mutatja (peasant/prince/duke/ king), 'paraszt'-k‚nt ritk bban ‚s gyeng‚bb seregek fognak megt madni, tov bb  kevesebb baleset t”rt‚nik az ‚pĄtkez‚s k”zben. A Campaign-nel adjuk meg, hogy h ny kast‚lyt kell ‚pĄteni (a legk”nnyebb nyilv nval˘an a SINGLE), a SPEED-n‚l pedig a sebess‚get hat rozzuk meg (ezt c‚lszer– FAST-ba rakni, mert Ągy sem telik tŁl gyorsan az id“). A KING-n‚l  tĄrhatjuk az Edwardot a saj t nevnkre, BUILDING-n‚l pedig a kast‚ly nev‚t. Sok hat s t ennek sem l ttuk, mert ha  tĄrtuk valamire, a program azt nem jegyezte meg ‚s 'I. Neh‚zs‚gi Fokozat' n‚ven ‚pĄtettk a 'N‚vtelen' v rat. ™r”mteli hĄr: az ‚rdekesen zemel“ indĄt˘menb“l a DONE (vagy 'Esc') v laszt s val vill mgyorsan  tmeneklhetnk a j t‚kba. A f“mens tortŁra ut n rendkĄvli l tv ny t rul el‚nk: a k‚perny“n a nagy semmit l tjuk. (Ha Peasant neh‚zs‚gi fokozatot  llĄtottunk be, akkor elk‚pzelhet“, hogy m r k‚sz alapokat kapunk : de err“l majd k‚s“bb). Jobb clickre megjelenik a f“men, alatta pedig n‚h ny inform ci˘: : az els“ sorban a d tum. A j t‚k 1280. m rcius ban kezd“dik. venk‚nt mind”ssze 9 h˘napot (m rcius 1.-november 30.) lehet ‚pĄtkezni, t‚len a dolgoz˘ink  lomra szenderlnek ‚s a munka sznetel; :az alatta lev“ k‚t sor tartalmazza (-n ) a kir ly ‚s a kast‚ly nev‚t, amit ha a menb“l  tĄrtunk volna, a program saj tos m˘don elfelejt; :a BANK jelzi az  llamkincst r jelenlegi  llapot t, kezdetben 3.000 r‚nes sztotyinka boldog tulajdonosai vagyunk. Az ‚pĄtkez‚sen dolgoz˘k p‚nze ‚s a katon ink zsoldja minden h˘nap els“ napj n automatikusan levon˘dik ebb“l (t‚len nem kell fizetni “ket). Ha a bank  tmenetileg kirlne, akkor a munk saink ‚s a katon ink term‚szetesen sz‚p lassan el kezdenek elsz lling˘zni. :a PIECES mutatja a v runk er“ss‚g‚t, ami t”bbek k”z”tt a hadseregnk maxim lis m‚ret‚t is meghat rozza. A kast‚ly er“ss‚g‚t egy Łj ‚pĄt“elem (fal, kapu vagy torony) alapoz ssal nvelhetjk eggyel. rdekes m˘don, nem csak a m r k‚szen  ll˘ fal, hanem m r maga az alap is belesz mĄt az er“ss‚gbe. :a RESOURCES jelzi az ‚pĄtkez‚shez rendelkez‚sre  ll˘ nyersanyag mennyis‚g‚t. Ez kezdetben 35-40 k”rl van (ha a program f‚lk‚sz kast‚llyal kezdett, akkor 10), ‚s mivel az ‚pĄtkez‚s ideje alatt is termel valamennyit a L thatatlan Ember, Łgy kb. 70-75 er“ss‚g– kast‚lyn l fogyunk ki v‚glegesen bel“le. Ezut n m r csak elv‚tve kapunk valami ut np˘tl st bel“le, teh t mindenf‚le er“lk”d‚snk ellen‚re sem tud- tunk 88-asn l er“sebb kast‚lyt ‚pĄteni. (Illetve tudtunk, csak azt nem a j t‚kb˘l, hanem a Norton Utilities nev– ‚pĄt“/rombol˘ malterkan llal). A f“men pontjai el“tt m‚g n‚h ny kezel“billenty–: az 'M'-mel lehet ki bekapcsolni a zen‚t, 'Esc' a pause, 'F' v lt a kast‚ly el”l/h tuln‚zeti k‚pe k”z”tt, 'Q'-val pedig jelezzk, hogy meguntuk a j t‚kot. (Ha valaki PC-n j tszik ‚s nincs egere, akkor a numerikus billenty–zet nyilaival mozgathatja a kurzort, 'SPACE' a kiv laszt s, ‚s 'Z' kapcsolja ki/be a ment.) (DESIGN) A leend“ kast‚ly tervrajza jelenik meg. Ha a j t‚kot most kezdtk el, akkor nyilv n ezt a menpontot kell azonnal haszn latba venni, hiszen az els“ alap lerak s ig semmi sem fog t”rt‚nni. A bal fels“ r‚szen k‚tfajta toronytĄpus, fal ‚s kapu k”zl v laszthatjuk ki az aktu lis elemet, de ezt a j t‚kt‚rben a m r k‚sz falr‚szekre clickelve is megtehetjk (ugyanĄgy k‚rhetnk a falakr˘l akkor is, ha nem a DESIGN-k‚perny“n vagyunk, hanem az ‚pĄtkez‚st figyeljk). A 'behajtani tilos' t bla v laszt sa ut n egy m r lerakott alapot t”r”lhetnk. Ha a kurzort a j t‚kk‚perny“re visszk, akkor a program pozĄci˘nk‚nt mutatja, hogy hova lehet letenni az aktu lis elemet. Falat lehet  tl˘s ir nyban is ‚pĄteni, kaput nem. Ha a RESOURCES nem nulla, akkor az elemet sima clickkel lehet letenni, ‚s villogva mutatja, hogy “ az aktu lis. Az aktu lis elem infoi a falr‚szek alatt l that˘ak. A d tum ut n az elem megnevez‚se, illetve hogy kls“ vagy bels“ (INNER csak akkor, ha teljesen bekerĄtett r‚szre tesszk le. HEIGHT mutatja a leend“ magass got, ami elemenk‚nt term‚szetesen v ltoz˘, de mindegyikn‚l h rom fokozatot  llĄthatunk be a nyilakkal. Nem c‚lszer– sz‚lesebb illetve magasabb falakat gy rtatni, mert a kast‚ly erej‚t ezek nem n”velik, viszont t”bb id“t vesz ig‚nybe az elk‚szl‚sk. A LABOURERS-n‚l lehet be llĄtani, hogy az elem ‚pĄt‚s‚n‚l h ny munk s srg”l“dik. A maxim lis sz m elemenk‚nt 90 lehet, de ez m‚g nem jelenti azt, hogy a munk sok el is kezdt‚k ‚pĄteni. A dolog h tter‚ben az  ll, hogy az ‚pĄt‚s folyamata a logikus szereposzt s alapj n zajlik (el“sz”r a kubikusok  snak ‚s talicsk znak egy kicsit, azt n j”nnek a k“fejt“k, k“m–vesek ‚s seg‚dmunk sok, majd amikor egy szint k‚szen van j”nneki az  csok az  llv nyzattal ‚s Ągy tov bb). Ez Ągy mondjuk logikus is lenne, csakhogy az embereket nem beoszt s szerint, hanem ”mlesztve kldjk a falakhoz, Ągy elk‚pzelhet“, hogy egy alaphoz 90  csot rendelnk ki, akik Ągy nem nagyon fognak semmit sem csin lni. Egy teh t ha egy faln l vannak embereink, ‚s m‚g sem ‚pĄtik, akkor a legegyszer–bb az ”sszes embert kivonni onnan, majd 8-10-et visszavez‚nyelni, a t”bbieket pedig csak akkor odakldeni, ha elkezdt‚k az ‚pĄtkez‚st. (10-15 nap mindig beletelik, amĄg elkezdik az ‚pĄtkez‚st, teh t addig v rjunk a visszahĄv ssal!) Ha az elemn‚l nincsenek emberek, akkor a LABOURERS felirat alatt NO WORKERS mutatja a hi nyt, a k‚sz faln l COMPLETE a jellemz‚s. Ha legal bb egy embert kldtnk valahova, akkor DAYS LEFT-n‚l l tjuk az elem fel‚pĄt‚s‚hez szks‚ges id“t. Ez maxim lis l‚tsz mot ‚s k”z‚pm‚retet figyelembe v‚ve 90 (fal), 120 (torony) ‚s 150 (kapu) nap, minim lisn l mindig 250, ami nem is v ltozik. A napok sz ma alatt l tjuk a fal jellemz‚s‚t. A BUILDING (vagyis ‚pĄtik) az ide lis, UNSTABLE-n‚l a fal labilis ‚s az ‚pĄt‚s addig sznetel, amĄg a mellette lev“ fal (vagy torony) ‚pĄt‚s‚n‚l dolgoz˘k el nem ‚rik azt a magass got, amit az aktu lis fal. (Ha a szomsz‚dban nincs senki, akkor nyilv n oda kell kldeni n‚h ny fick˘t.) Lejjebb az elem tĄpus t˘l fgg“en n‚h ny pluszt kapcsolhatunk ki/be: :kapun l OPEN DOOR van, amivel majd a leend“ kaput (vagy ha van vizes rok, akkor felvon˘hidat) nyitjuk csukjuk. Semmi ‚rtelme, mert ellens‚ges t mad s a bez rt kapunak semmi jelent“s‚ge; :toronyn l WINDOWS-zal az ablakokat lehet hajtogatni (‚rtelme pont annyi mint a kapunak); :faln l l“r‚seket (ARROW SLITS) ‚s st”ket (CAULDRONS) k‚rhetnk. Ezeket m‚g azel“tt be kell kapcsolni, miel“tt a fal fel‚t felhŁzz k (k‚s“bb m r nem lehet). Ha l“r‚seket nem k‚rtnk, akkor csat n l nem lehet majd Ąj szokat tenni a falra. Az st egy plusz szolg ltat s: ha az ellens‚g el‚rte a falat, akkor r”vid ideig rong lja, majd teljesen leontja : ha k‚rtnk st”ket, akkor a rong l s megkezd‚sekor a fal tetej‚n majd megjelenik egy figura, ‚s az els“ ellens‚ges harcos nyak ba egy adag k tr nyt zŁdĄt, teh t csak a m sodik ide‚rkez“ harcos tudja majd lerombolni a falat. šst”k csak vĄzszintesen, l“r‚sek csak vĄzszintesen ‚s  tl˘san  ll˘ falakon lehetnek (fgg“leges falakon semmi). Itt is a RESOURCES mutatja a nyersanyagokat (ha nulla, nem lehet Łj elemet lerakni), FREE az ‚pĄt‚sre m‚g be nem osztott munk sok l‚tsz ma (innen kldnk fick˘kat az ‚pl“ falakhoz, ‚s ide kerlnek vissza az elk‚szlt falakon dolgoz˘ emberek), HEIGHT pedig az aktu lis elem jelenlegi magass ga. (LABOUR) Itt b‚reljk a munk sokat. HIRE v laszt s ra minden csoportb˘l hŁsszal n”veljk a szks‚gletet, FIRE-ral hŁsszal cs”kkentjk. Lejjebb vannak felsorolva a munk sok tĄpusai, ahol a nyilakkal egyenk‚nt is megadhatjuk a szks‚ges l‚tsz mot. Az els“ sz m az aktu lis, a m sodik a szks‚ges l‚tsz m. Munk sok csoportjai: DIGR (kubikos), CARP ( cs), MASN (k“m–ves), QUAR (k“fejt“), CART (fuvaros), SMITH (kov cs) ‚s LABR (seg‚dmunk s). A TOTAL-n l l tjuk az ”sszl‚tsz mot, FREE a be nem osztott figur k sz ma, WAGES pedig a munk sok egyes csoportjainak b‚re alapj n sz mĄtott ”sszk”lts‚g. A b‚rekkel a WAGES pont v laszt sa ut n manipul lhatunk. N”velni nincs sok ‚rtelme, mert att˘l nem fognak jobban dolgozni. A munk sokon kĄvl viszont itt lehet v ltoztatni a gyalogosaink ‚s az Ąj szaink zsoldj t is. Ezt k‚s“bb majd ‚rdemes lesz n”velni, mert Ągy nagyobb hadseregeket toborozhatunk. (TAXES) Itt  llĄthatjuk be az ad˘t nagylelk– (2.000), norm l (2.500), elnyom˘ (3.000) ‚s zsarnoki (3.500) fokozatokban. A legmagasabb ad˘t csak akkor szedhetjk be, ha a kast‚lyunk m r legal bb 50-es er“ss‚g–. Az ad˘t a t‚li sznet alatt gy–jtik be, de ha  tmenetileg p‚nzzavarba kerln‚nk, akkor a LEVY TAXES melletti ablak bekapcsol s val lehet“s‚g van azonnali (pontosabban a k”vetkez“ h˘nap 1-‚n) t”rt‚n“ ad˘beszed‚sre is. El“tte term‚szetesen  llĄtsuk be a nyilakkal az azonnali ad˘ m‚rt‚k‚t (max. 400). A rendkĄvli ad˘ csak az adott h˘napra vonatkozik (ha megint be akarunk szedni, akkor ism‚t be kell kapcsolni) ‚s term‚szetesen levon˘dik a t‚len begy–jt”tt ad˘ ”sszeg‚b“l. TREASURER menpont v laszt s ra a kincst rosunk el“r ntja az egyszer–sĄtett kett“s k”nyvel‚s‚t, ‚s el“adja, hogy a katon k ‚s a munk sok e havi b‚re ‚ppen mennyi, mennyi p‚nz van a bankban, ‚s mennyi ad˘t fogunk t‚len beszedni. Az OTHER CASTLES rovat sz munkra csak po‚tikusnak t–nt, mert ugyan azt felt‚telezi, hogy majd m shol is lehet kast‚lyokat ‚pĄteni : de ez neknk kev‚ss‚ sikerlt, Ągy teh t j”vedelmnk sem sz rmazott bel“le. (MILITARY) Itt adunk parancsot a katon inknak, ‚s ez a menpont lesz automatikusan aktĄv, ha a kast‚lyt t mad s ‚ri. Az ARCHERS (Ąj szok) ‚s INFANTRY (gyalogosok) melletti nyilakkal  llĄthatjuk be a szks‚gletet. A maxim lis l‚tsz m r‚szint a kast‚ly er“ss‚g‚t“l, r‚szint pedig a katon k zsoldj t˘l fgg. AmĄg nincs egyetlen alap sem lerakva, addig nem toborozhatunk katon kat, az els“ alap ut n 10-10, 40-es er“ss‚g– kast‚lyt˘l 300-300, 70-est“l 400-400 katon t b‚relhetnk az eredeti zsoldjuk‚rt. Ezut n m r csak a zsold n”vel‚s‚vel lehet nagyobb seregre szert tenni, a maxim lis l‚tsz m 700 lehet mindk‚t csapatn l. Ak rcsak a munk sokn l, a katon kn l is n‚h ny nap szks‚ges ahhoz, hogy a kĄv nt l‚tsz m meglegyen. A UNITS melletti nyilakkal  llĄthatjuk be, hogy a k‚t egys‚g jelenlegi l‚tsz m t h ny csapatra osztjuk (0-10, a program ar nyosan elosztja “ket). ltal ban az volt a legc‚lszer–bb, ha ”tvenes csoportokban harcoltatjuk “ket. Ha a program 'Berserk Celts on suicide run' vagy 'Enemy approach from west/ southwest/south/southeast' felirattal jelzi, hogy ellens‚g k”zeledik, akkor automatikusan ez a menpont lesz aktĄv, ‚s fel llĄthatjuk az egys‚geinket. Ez is el‚g nagy bl“dli lesz: az ellens‚g c‚lja az, hogy miel“bb el‚rje a v rfalakat ‚s sz‚p sorban lerombolja azokat. Neknk nyilv n ezt kell megakad lyozni, teh t a legegyszer–bb m˘dszer, ha nem a v rfalakon, hanem kint a terepen sz llunk csat ba velk. Ha az ellens‚g d‚lnyugat fel“l k”zeledik, akkor pont a terep bal als˘ sark b˘l fog el“bukkanni, ha nyugatr˘l, akkor egy kicsit feljebb, ha d‚lr“l akkor az als˘ r‚sz jobb sz‚l‚n lev“ erd“b“l, ‚s ha d‚lkeletr“l, akkor a jobb als˘ cscs”kb“l. Az Ąj szaink magukt˘l tzet nyitnak, ha az ellens‚g l“t volon bell van, a gyalogosaink pedig  rkon-bokron az ellens‚g fel‚ sietnek (ez‚rt nem ‚rdemes v ron bell elhelyezni “ket : v rfalra meg nem lehet). Ha tŁl gyorsan ‚rik el az ellenfelet, akkor az Ąj szok m‚g nem ritkĄtott k meg el‚gg‚ “ket. Ennek megfelel“en az Ąj szainkat az els“ k‚t esetben  llĄtsuk fel egy vonalban a kast‚lyunkt˘l balra lefel‚ lev“ szikla ment‚n (esetleg tehetnk egy-kett“t az ellens‚ghez legk”zelebb lev“ k‚t toronyba is), a gyalogosokat pedig tegyk fel eg‚szen a bal oldali v rfal mell‚, a tengerhez. Ha d‚lr“l j”n az ellens‚g, akkor az Ąj szokat a terep k”zep‚t“l kicsit jobbra  llĄtsuk fel, a gyalogosokat pedig j˘val feljebb, ha d‚lnyugatr˘l, akkor az Ąj szokat a jobbra lev“ szikla ment‚n, a gyalogosokat pedig a jobb oldali v rfal mell‚, a tengerhez. Ha az ellens‚gnek sikerlne el‚rnie a falakat, akkor sz‚pen elkezdi lerombolni “ket (ha tettnk r juk Ąj szt, akkor term‚szetesen azok is ott lelik a vesztket). Ezt m‚g k‚sleltethetjk azzal, hogy a DIG MOAT ponttal vizes rkot  sunk a v r k”r‚. Ezt nem harc, hanem ‚pĄtkez‚s k”zben lehet csin lni, ‚s a katon k csak akkor hajland˘ak  sni, ha a munk sok k”z”tt van legal bb 1 Digger (biztos k”lcs”nk‚rik a talicsk j t). A vizes rok k”rlbell 15-20 m sodpercig k‚slelteti az ellenfelet (elkezdik betemetni : majd ki kell  sni megint), addig pedig az Ąj szaink nyugodtan lel“d”zhetik “ket, vagy oda‚rhetnek a katon ink. A j t‚k elej‚n t mad˘ fick˘kat nyugodtan vissza lehet verni egy 100-100 f“s sereggel is, de a k‚s“bbiekben egyre er“sebb seregek fognak ‚rkezni. Az ellens‚gn‚l egy‚bk‚nt az emberk‚k szĄne jel”li az erejket (szrke/k‚k/piros). (FOOD) A FOOD SUPPLY a kast‚lyban felhalmozott ‚lelmiszertartal‚kot jelzi (ha a legk”nnyebb fokozatban m r f‚lk‚sz kast‚llyal indultunk, akkor 3.000 egy‚bk‚nt 0). Ez a katon k ‚s munk sok t‚li ell t s ra szolg l, ‚v k”zben nem fogy. Ha nincs el‚g, a k”vetkez“ ‚vet megint cs”kkentett l‚tsz mmal kezdjk. (Egy 300-300 f“s hadsereg ‚s maxim lis mennyis‚g– munk s ell t s ra, kb. 250-300 egys‚gnyi kaja elegend“). A kaja a legdr g bb tavasszal (3/egys‚g), Ągy teh t szeptember, okt˘ber ‚s november h˘napokban c‚lszer– a BUY FOOD melletti ablakot bekapcsolni, amikor csak 1 sztotyink t k‚rnek ‚rte. El“tte persze megintcsak  llĄtsuk be a max mennyis‚get (150). (OPTIONS) Itt a szok sos felhaszn l˘i opci˘k vannak. SAVE/LOAD-dal meger“sĄt‚s ut n j t‚k ll st menthetnk/t”lthetnk 20 helyre, QUIT-tel kil‚pnk, SPEED-del pedig a se- bess‚get  llĄthatjuk (nyugodtan lehet SWIFT-ben). A COUNSEL v laszt s val tan cskoz sra hĄvjuk kedvenc lovagunkat, Sir Richard of Westhamptont. Sir Richard a tan cskoz son elmondja, hogy milyen n‚pszer–s‚gnek ”rvendnk a nemess‚g, az egyh z ‚s az alattval˘ink k”r‚ben (ez annak a fggv‚ny‚ben v ltozik, hogy a kl”nb”z“ t”rt‚n‚sekre hogyan reag ltunk), melyik a legk”nnyebben megh˘dĄthat˘ kelta tartom ny (azt elfelejti elmondani, hogy oda hogyan lehet eljutni), tov bb  k‚t tippet ad (50-es kast‚ly=legnagyobb ad˘, nagyobb kast‚ly=nagyobb hadsereg). Esem‚nyek Az ‚pĄtkez‚s unalmas h‚tk”znapjait kl”nf‚le esem‚nyek teszik szĄnesebb‚   la DEFENDER OF THE CROWN. Ezek a k”vetkez“k lehetnek: Hungry rats eats your food reserve. N‚h ny patk ny megd‚zsm lta az ‚lelmiszerk‚szletnket. K b‚ 50 egys‚gnyit szo-kott fogyni. Scaffold collapses! Ten carpenters died. Valamelyik ‚pl“ falr‚szletn‚l leomlott az  llv nyzat ‚s tĄz  cs meghalt. Ilyenkor az adott r‚szn‚l azonnal abbamarad a munka, ‚s term‚szetesen az oda kikld”tt Labourers-l‚tsz m is tĄzzel cs”kken. Vonjuk vissza az ”sszes embert innen, azt n Łjra kldjk ki “ket, hogy Łjra elkezdj‚k a munk t. The building stops during winter. V‚ge az ‚vnek, t‚len az ‚pĄtkez‚s sznetel. J”n egy k‚p a szieszt z˘ kir lyi csal dr˘l, azt n folytat˘dnak a munk k a k”vetkez“ ‚v m rcius ban. Wall segment collapses. K‚t-h rom ‚vente az egyik falr‚szlet teljesen ”n ll˘ m˘don led“l ‚s a v r ereje eggyel cs”kken. Ha Łjra fel akarjuk ‚pĄteni, akkor ilyenkor Łjra le kell rakni az alapjait is. Archers bow become obselete. ™tven sztotyinka kiad s az Ąj szaink felszerel‚s‚re. Labourers went two days holiday. A munk sok k‚t sznnapot ˘hajtanak. Ha megadjuk nekik, akkor az ‚pĄtkez‚s k‚t napig sznetel, viszont n”vekszik a reput ci˘nk a k”zn‚p szem‚ben. Carters complain, they need œ50... ™tven sztotyinka kiad s az  csok Łj  llv nyaira. Your ward receives a gift... Ez az egyetlen pozitĄv esem‚ny: egy ismeretlen adakoz˘ 100 fonttal gyarapĄtja a kincst runkat. Someone has been spreading... Valaki botr nyos pletyk kat terjeszt r˘lunk. Ennek nincs kl”n”sebb k”vetkezm‚nye. Akkor szokott j”nni, ha visszaengedtk az orsz gba sz m–z”tt ”cs‚nket. T”rt‚netek Tal n a j t‚k szerz“i is ‚rezt‚k, hogy az ‚pĄtkez‚s ‚s az azt n‚ha megszakĄt˘ t mad sok nem kimondottan izgalmasak, Ągy teh t a j t‚kba betoldottak egy kalandsz lat is. Kl”nf‚le esem‚nyek fognak t”rt‚nni, amelyekre k‚t h rom lehets‚ges reakci˘ k”zl v laszthatunk. Ezek fogj k befoly solni a megbecsl‚snket a nemess‚g, a j˘n‚p ‚s a paps g k”r‚ben. A reakci˘ink  ltal ban Łjabb esem‚nyeket fognak kiv ltani, ‚s egy-egy sorozat id“vel ”n ll˘ kis t”rt‚nett‚ alakul. Az egyes t”rt‚netek egym ssal p rhuzamosan zajlanak. Egy p rat ”sszeĄrk ltunk nektek a : szerintnk : helyesnek Ąt‚lt v lasszal, a t”bbin‚l pedig mindenki ”n ll˘an j tszhatja B”lcs Salamon szerep‚t. A v laszok egy‚bk‚nt nem befoly solj k kl”n”sebben az ‚pĄtkez‚st menet‚t, maximum az von˘dik le a kincst runkb˘l, amikor pozitĄv v laszt adunk egy p‚nztarh l˘ k‚r‚s‚re. :: Kelt k #1 :: Az egyik kelt kkal kapcsolatos t”rt‚netben, az igen befoly sos Cynan kl n egyik fia, bizonyos Henry k‚r t“lnk mened‚ket, mert meggy–lt a baja a csal dja t”bbi tagj val. Adhatunk neki mened‚ket (Shelter him), ak r p‚nz‚rt is (Shelter him, until he pay) vagy elkldhetjk. Ha befogadtuk, nemsok ra egy hĄrn”k ‚rkezik a t”bbi Cynant˘l, akik Henry kiad s t k”vetelik. Ha kiadjuk nekik (Hand Henry over to them), akkor ennek a t”rt‚netnek v‚ge is, ha visszautasĄtjuk a k‚r‚sket, akkor nemsok ra egy sereggel j”nnek ‚rte. Itt m‚g hŁzhatjuk az id“t azzal, hogy v lts gdĄjat k‚rnk ‚rte (a hĄrn”k elmegy, majd 2-3 h˘nap mŁlva visszat‚r a nemleges v lasszal), de a v‚ge Łgyis az lesz, hogy megostromolj k a kast‚lyt. :: Kelt k #2 :: A k”vetkez“ kelta t”rt‚net azzal kezd“dik, hogy el“sz”r is egy hĄrn”k j”n a legnagyobb kl nt˘l, a Gwyneddekt“l, akik azt ˘hajtj k, hogy h borŁs g helyett, ink bb besz‚lgessnk velk egy kicsit. Mi j˘hiszem–en elfogadtuk a tal lk t t“lk (Agree, and meet him good faith). Egy id“ ut n azt zent‚k, hogy ha t‚nyleg tiszt k a sz nd‚kaink, akkor ne ‚pĄtgessnk kast‚lyokat a hegytet“n, mert morcosak lesznek t“le. Visszazentk nekik, hogy ezt az egyet m‚g befejezzk, azt n nem ‚pĄtnk t”bbet (Tell him that you will finish this one...) A k”vetkez“ aj nlatuk Łgyis az lesz, hogy kotr˘djunk el a k”d”s Albionb˘l, azt n megostromolj k a v rat. Teh t ez a t”rt‚net is el‚g egyes‚lyes, sz˘val ak r m r az els“ alkalommal lefejezhetjk a kld”ncket : akkor m ris t madnak. :: Kelt k #3 :: A harmadik kelta t”rt‚net egy agyba-f“be vert lovagunk ‚rkez‚s‚vel kezd“dik, aki arr˘l t j‚koztat, hogy l zad˘ kelt k megt madt k valamelyik k“b ny nkat ‚s lem‚sz rolt k a b ny szainkat. 200 katon t m‚g v‚letlenl se kldjnk ellenk, mert ezek a v r“rs‚gb“l t–nn‚nek el : ink bb t madjuk meg a legk”zelebbi kelta falut, ‚s ejtsk tŁszul a lakoss got (Attack the closest celt village...). Erre nemsok ra egy hĄrn”k ‚rkezik a kelta hercegekt“l, azzal az zenettel, hogy azonnal engedjk szabadon az asszonyaikat ‚s gyermekeiket. Mondjuk, hogy hajland˘ak vagyunk sz‚lnek ereszteni “ket, ha abbahagyj k a b ny ink lerombolgat s t (Agree to return them, if they stop attacking the quarrys). A hĄrn”k ezzel megint elt–nik p r h˘napra, azt n azzal j”n vissza, hogy ugyan ut lnak minket, mint varjŁ a rohadt t”k”t, de a csal djukat jobban szeretik, mint amennyire bennnket ut lnak : elfogadj k az alkut. HŁzzuk az id“t azzal, hogy majd megl tjuk a dolgot (Tell them that you will wait and see), azt n legk”zelebb m r engedjk el “ket (Agree to release them), kl”nben megt madj k a kast‚lyt. Azt n kezdik az eg‚szet Łjra. :: Az ap tn“ t”rt‚nete :: Egy sz‚p napon a St. Martha rend kolostor nak ap tn“je ‚rkezik azzal a nagyszer– hĄrrel, hogy emberfarkasok gar zd lkodnak a k”rny‚ken, ‚s kldjnk ellenk katon kat. Kldjnk ellenk 50 katon t (az ap tn“ szerint 20 kev‚s lesz), hogy kivĄvjuk az egyh z megbecsl‚s‚t. Az ap tn“ nemsok ra azzal  llĄt be, hogy a k“m–veseink k”z”tt egy csom˘ boszork nys ggal is foglalkozik szabad idej‚ben, teh t v‚gezzk ki “ket. Kiv‚gezni az‚rt m‚g nem fogunk, de enged‚lyezzk neki, hogy pr˘b t tegyen velk (Allow the abbess to hold trials). Nemsok ra egy mel k k“m–ves j”n azzal, hogy mivel az ‚pĄtkez‚s rosszul halad a K“m–ves Kelemen-m˘dszerrel szeretn‚k segĄteni a saj t munk jukat : engedjk meg nekik is, amennyiben t”bbet nem boszork nykodnak. Hamarosan megint el“kerl az idi˘ta ap tn“, hogy most m r biztos abban, hogy a k“m–vesek k”z”tt boszork nyok vannak... A nyaggat sunkat nem is hagyja abba addig, amĄg be nem panaszoljuk a psp”kn‚l (Complain the bishop about abess's...). A psp”k elmegy kivizsg lni az esetet, az ap tn“ pedig sz‚pen foglyul ejti “t is, mert hirtelen felindul sb˘l a saj t psp”k‚t is emberfarkasnak n‚zi. (Igen, ezek a vall sos dolgok n‚ha elhatalmasodnak az embereken... : CoVboy) Kldjk Sir Westhampton sereg‚t a psp”k kiszabadĄt s ra (Order the army of Westhampton...), aki nemsok ra meg is jelenik n lunk, hogy k”sz”netet mondjon neknk. Azt n megv g bennnket egy sz zasra, mert az igaz ugyan, hogy az ap tn“ enyh‚n sz˘lva meg“rlt, de az‚rt m‚g nem kellett volna romba d”ntennk egy eg‚sz kolostort (Give him œ100). :: Ashley t”rt‚nete :: Ez egy Hobin Rood-szer– t”rt‚net lesz, n‚mileg elferdĄtett nevekkel. J˘ hosszŁ. Łgy kezd“dik a dolog, hogy el‚nk vezetnek egy Ashley nev– redkĄvl pof tlan f‚rfit, aki eddig vadorz sb˘l tartotta fent mag t a legszebb vadaskertnkben. Bocs ssunk meg neki, azzal a felt‚tellel, hogy abbahagyja a vadorz st (Pardon him, if he promises...). Ashley el mul a nagylelk–s‚gnk”n, azt n meghĄv a kunyh˘j ba eb‚dre. Azt mondja, a legjobb helyr“l szerzi be a kaj t. Legk”zelebb megint vadorz s‚rt hozz k el‚nk : bocs ssunk meg neki m‚g egyszer. Harmadszorra a lovagjaink m r teljesen elk‚pednek azon, hogy hogyan is t–rhetjk el ennek a fick˘nak az arc tlans g t. Miel“tt a lovagjaink fell zadn nak, megnyugtat sukra v‚geztessk ki sz‚pen Ashleyt. Execute him vagy Imprison him : t”kmindegy, mert Ashley Łgyis megsz”kik a b”rt”nb“l, azt n beveszi mag t az erd“be. Katon kat a v r“rs‚gb“l ne kldjnk ut na, ink bb t–zznk ki a fej‚re 50 arany v‚rdĄjat (Place a œ100 bounty...). Id“vel megjelenik egy erd‚szruh ba ”lt”z”tt ember, azzal hogy k‚ri sz‚pen a v lts gdĄjat, mert itt hozza Ashley urat. Ne fizessnk, ink bb hŁzzuk le a csukly t a sz m–z”tt fej‚r“l (Unmask the outlaw...) : igen, ez az Ashleyt hajkur sz˘ bellinghami v rosbĄr˘ volt. Ashley az volt, aki hozta. K”zben megint megl˘gott. Legk”zelebb a bellinghami v rosbĄr˘ 100 katon t k‚r er“sĄt‚snek Ashley ‚s band ja ellen. Kldjk el neki, azzal a felt‚ltellel, hogy most m r vagy Ashley ‚let‚t akarjuk : vagy az ”v‚t (Give him one hundred infantry...) A v rosbĄr˘ k”vetkez“ zenete az lesz, hogy rajtat”tt Ashleyn, de az lev gta 30 ember‚t ‚s sikeresen megl˘gott, mert a szl“faluja, Rathby minden lakosa egyttm–k”dik vele. A falut ne ‚gessk le, ink bb Ąg‚rjnk 200 fontot a nyomravezet“nek a falub˘l. Erre a falub˘l fog j”nni valaki, azzal, hogy “ szĄvesen kihirdeti a v‚rdĄjat, de senki nem fog segĄteni neknk, mert Ashley egy becsletes fick˘, a v rosbĄr˘ viszont kiszipolyozza a n‚pet. Itt a t”rt‚net kett‚ gazhat: vagy emeljk a v‚rdĄjat addig, amĄg egy b‚rgyilkos orvul meg nem ”lui der‚k ellenfelnket, vagy mondjuk kiv‚geztetjk a tehetetlen v rosbĄr˘t. Ut˘bbi esetben gy munkk  kell fogadnunk a l ny t, aki term‚szetesen flig szerelmes Ashleybe ‚s az meg is fogja sz”ktetni a kast‚lyunkb˘l. Parasztnak ”lt”zve  llĄtanak be hozz nk, ‚s az‚rt a kegy‚rt esdekelnek, hogy kitakarĄthass k a palot t. J˘ p‚nz‚rt takarĄthatnak (Allow them to do so, if they pay...) : azt n lev gj k n‚h ny embernket, ‚s megl˘gnak a l nnyal. Erre valahonnan el“keveredik az im‚nt kiv‚gzett v rosbĄr˘, ‚s azzal a tervvel  ll el“, hogy rendezznk Ąj szversenyt, ahol a f“dĄj egy ezst nyĄlvessz“ lenne. Ashley biztos elj”n a versenyre, ‚s akkor elkaphatjuk (Agree to the scheme...). Ashleyt t‚nyleg el is kapjuk, ‚s pof tlanul azzal k”sz”nt bennnket, hogy igaz n meg van s‚rtve, mert nem tettnk eleget az eb‚dmeghĄv s nak. Ha megpr˘b ln nk megint lecsukni, akkor megint megl˘gna ‚s kezd“dne az eg‚sz el”lr“l : teh t ink bb bocs ssunk meg neki, ‚s tegyk meg erd‚ssz‚ (Pardon him, and make him a warden). Erre a lovagjaink h borogni kezdenek, azt n egy hĄrn”k arr˘l ‚rtesĄt bennnket, hogy az egyik lovagunk szerencs‚sen pontot tett a kardj val Ashley ‚let‚nek a v‚g‚re. Kldjnk k‚met a lovagok k”z‚ (Send someone to spy...), akik kiderĄti, hogy Ashleyt kedvenc lovagunk, Sir Westhampton unoka”ccse nyĄrta ki : de csakis a hozz nk val˘ lojalit sb˘l. Ez der‚k dolog, de mivel a b–n”s”knek b–nh”dnik kell, csukassuk be (Imprison him) ‚s ezzel be is fejez“d”tt ez a t”rt‚net. ::::::::::::::::::: Ilyen t”rt‚netekb“l van m‚g vagy 10-20, amelyeket ink bb most nem fogunk v‚gigmes‚lni. M r csak az‚rt sem, mert nyilv n valamivel izgalmasabb kital lni a megold sukat, mint mondjuk itt elolvasni. A j t‚kban pedig csak ‚pĄtjk a kast‚lyt, ‚pĄtjk, ‚pĄtjk : azt n a sz˘rv nyos t mad st˘l eltekintve nem t”rt‚nik semmi. Azt n miut n elfogytak a nyersanyagok, m r ‚pĄteni sem tudunk. A grafikai kivitelez‚s kl”n”sen az  ll˘k‚pekn‚l sikerlt nagyszer–en, a zene m r kev‚sb‚ tetszik. A j t‚k tal n m‚g egl‚sz ‚lvezetes is lenne, ha sikerlne elmenni h˘dĄtani : de az val˘szĄn–leg nem fog menni a News-ban emlĄtett scenario disk n‚lkl. An‚lkl viszont az eg‚sz alapj t‚k nem tŁl sokat ‚r. Nem baj, az‚rt elsz˘rakozhattok vele.