H‚ emberek! Valaki elhagyta a... ja, az egy m sik stuff. Sz˘val itt van a Toyota CELTIC-a Rally, toyota ‚s rally n‚lkl, pontosabban toyott az UBI Soft neknk egy j˘ kis strat‚gi t anno domini franctudja h nyban, de az biztos, hogy a Power Play magban Łgy '91 v‚ge fel‚ tesztelt‚k. Mi meg majd most fogjuk (v)Ązekre szaggatni, m rmint a joystick-ot, csak az a baj, hogy ez nem sutem p, Ągy m‚giscsak a j t‚k kerl terĄt‚kre. A sztori (gy.k. story) a szok sos: Celtica (m s id“sĄkban Celticia) a b‚ke, a nyugalom haz ja. Pontosabban csak az volt eg‚szen addig, amĄg el“ nem kerlt, na mi, na vajon ki? Fokoz˘dik a feszlts‚g... sz˘val egy m gus, akinek a nev‚t GOMED eht MORGOS-nak olvasta mindenki, aki elfelejtette, hogy ‚ppen a tk”rben l tja a monitort. Sz˘val ‚s tettel, SOGROM the DEMOG a No‚ b rk j t kĄvlr“l k”rlvev“ k”zeget akarta ut nozni, amikor p r ezer sz”rny‚vel egytt el”z”nl”tte a k”rnyez“ szigetvil got. Nam rmost van egy j˘ fiŁ is a k”rny‚ken, akit ESKEL-nek hĄvnak, feltehet“leg az‚rt, mert SZKELL ahhoz, hogy megnyerjk a gam‚t. Ezzel az szker‚kkel fogunk mi var zs-l˘t alakĄtani, de ne ijedjen meg senki, semmi k”znk nem lesz holmi tzes parip hoz, ez csak a v‚letlen n‚vazonoss g, vagy tal n n‚vrokons g m–ve. C‚lunk toyot t˘l, tzes parip t˘l, ‚s a hlyes‚geinkt“l fggetlenl az lesz, hogy megpr˘b ljuk meg llĄtani a S˘GOROM-at, szigetr“l-szigetre. A j t‚k strat‚giaikalandakci˘jelleg–, fantasyvel  tsz“ve, R tĄpusŁ Politikai Gazdas gtannal (gy.k. RPG) f–szerezve. Els“k‚nt azt kell eld”ntennk (a sz‚k h tt ml ja mellett), hogy van-e sz mĄt˘g‚pnk. Ha nincs, tudunk aj nlani egy alig haszn lt 4 ‚ves Amig t, vagy egy j˘ ”reg 4 MHz-es XT-t, gondolj tok meg, ezt nem ‚rdemes kihagyni! Ha ezen tŁltettk magunkat, azt kell magunkban megr gni, hogy megvan-e a j t‚k? Ha nincs, akkor sok p‚nzek‚rt megvehetjk, erre is tudunk tippeket adni, de ez itt most nem a rekl m helye. Sz˘val g‚p ‚s j t‚k egytt, ‚s hol az eg‚r? Ja, hogy elvitte a macska, nem baj, tess‚k gyorsan egyet beszerezni, ajt˘t becsukni, macsk t kicsukni, majd a j t‚k v‚g‚n be lehet engedni. Aproposz, Amig ra van b“vĄt“d, mi? Hogy nincs? s Te akarsz Keltikezni? Nem vagy norm lis. Gyorsan szerezni egyet! Huh, egytt a csal d. R”vid t”lt”get‚s ‚s p r korty elfogyaszt sa ut n kiv laszthatjuk, hogy kikapcsoljuk-e a g‚pet, vagy lenyomjuk a CTRL+Amiga+Amiga (PC-n CTRL+ ALT+DEL) billenty–ket, esetleg akarunk j tszani. A programba ‚pĄtett eme ‚rdekes opcion lis v laszt s ut n m‚g meg kell ‚rdesĄtennk a j t‚k nyelv‚t is, v‚gl megjelenik a f“manus, aki 6 es‚lyes tot˘tippet aj nl a kortyolgat˘ j t‚baknak. Bocs nat, j t‚kosnak: SAVE/LOAD :  ll sment‚s/t”lt‚s NEW GAME : Łj j t‚k SAVAGES : A szigeten kl”nf‚le sz”rnyekkel tal lkozhatunk, amelyek a szent‚lyekb“l m sznak el“. Ezek semlegesek,  m  ltal ban “k is minket t madnak meg el“sz”r, viszont kit–n“ek tapasztalati pontjaink gyarapĄt s ra. START : ?! 1 PLAYER : g‚p ellen j tszunk; mi vagyunk az SZKELL, a g‚p pedig a S˘GOROM. 2 PLAYER : k‚t j t‚kos opci˘; mi vagyunk az SZKELL, a bar tunk egyben a S˘GORUNK is. Itt mondjuk el, hogy minden figur n l a sakkban is megszokott jellemz“k  llnak rendelkez‚snkre, Łgy mint XP (Xerox Paintjet), HP (Hewlett Packard), VP (Ventura Publisher) stb. Ezekre most itt terjedelem ‚s a szerz“i jogok hĄj n nem t‚rnk ki. Sz˘val ha nem fagyott le a progi, 1 csom˘ mindent l thatunk, a k”nnyebb ‚rthet“s‚g kedv‚‚rt j”jj”n a mank˘, avagy mit is l thatunk a k‚perny“n: : SZKELL var zslatpontya : A S˘GOROM var zslatpontya :(?) Az egys‚gben a k‚ts‚g mozgalom inform ci˘i, avagy milyen fait Łak, er“sek satat”bbi. Fell : mert eddig csak fekdt : l that˘k emberk‚ink, r juk clickelve megn‚zhetjk ki a legb‚n bb. L‚nyegesebb tulajdons gok: Max. : max. / CU : aktu lis STR : er“, mekkor t tud csapni a karakter DEX : gyess‚g, hogy tudunk mell‚tni CON : eg‚szs‚g, j˘ ha magas, akkor a HP-nk is magas lesz ACTIONS : Ez lehet 1 vagy 2. Azt mutatja, hogy sok s”r ut n h nyat (itt nem a sz˘ szoros ‚rtelm‚ben) tud l‚pni 1 k”rben (harcban!) alatt. Ez j˘ mondatv‚g volt?! Ha 1-gyel rendelkez“ pasi aktu lis, akkor a csapat is csak 3-at l‚phet a nagyt‚rk‚pen (2-n‚l ‚rtelemszer–en hatot), vagyis a s”r hatott. Azt, hogy h ny (hosszŁ-)l‚p‚s van h tra, a nagyĄtott j t‚kt‚r mellett a csizma alatt tudhatjuk meg. MAGIC LEVEL : h ny var zslatot ismer STAMINA (gy.k. HP) : avagy m‚g h nyszor fejelhet le az ellenf‚l. Na nem eg‚szen az, de az‚rt ‚leter“ EXPERIENCE (gy.k. XP) : tapasztalatpontyaink sz ma. Ha ez n“, bizonyos ‚rt‚kek felett feljebb megynk egy emelettel, vagyis szintet l‚pnk. A karaktereket ld. k‚s“bb... :(NagyĄt˘) : Ezzel az opci˘val tudunk felk‚szlni egy v rhat˘ t mad sra, rendezgethetjk s”reinket, nyugodtan gy˘gyĄthatunk, bĄr˘s gi j t‚kot j tszhatunk, vagyis id‚zhetnk, sakkozhatunk (gy.k. be llĄthatjuk a figur kat) stb. :(Csizma) : (h)egys‚g mozgat sa, de csak az‚rt, mert a k”zmond s is arra utal: (h)egys‚gben az er“. Ha egy olyan helyre akarunk l‚pni, ahol nem saj t csapatok kolb szolnak, bej”n a harcmez“. J˘ tan cs: ink bb ne a c‚lpontot jel”ljk ki, mert az biztos, hogy a progi k”rbe fogja bomb zni az eg‚sz t‚rk‚pet, csak azt az egy mez“t fogja ‚rintetlenl hagyni. Brav˘ UBI Soft! :(Sz‚toszt s jel) : A csapatot kett‚v laszthatjuk (katon nk‚nt), vagy egyeSHIThetjk “kelm‚jket. Ez a m–velet ak‚nt tesz mint a Duna :10 řC-ban, Łgy zajlik, hogy megjelenik a k‚perny“ tetej‚n a fel‚pĄt‚s. A nyĄlb˘l kiv lasztjuk a k”zvetlen k”zelben l‚v“ egyik hatsz”get, ahov  a csapat m sik, elv lasztott r‚sz‚t kldjk. A k‚perny“ alj n megjelent res helyre pedig sz‚pen  trakodhatjuk a kijel”lt rg‚ket ‚s k‚sz. (Ez kicsit bonyolult Ągy, de a k‚perny“n : ha egy ltal n l m‚g valaki a monitor el“tt : majd mindenki ki fogja tal lni!) :(V r ikon) : V rat ‚pĄthetnk, de sosem lesz k‚sz, mert mindig v rat... 2000 var zslatponty. A v rak birtokl sa n”veli VP-ink (Ventura Publisher) sz m t. Ha m r ”sszej”n vagy sz z, szoftverboltot nyithatunk. :(Lemez ikon) : Visszat‚rhetnk a f“manushoz, sz‚velni vagy l˘dolni. :(OK) A k”r befejez‚se, ott ahol a CoV 15 cĄmlapj n abbahagytuk... :J t‚k-t‚r. Jobbra, k”z‚pen. A j t‚k eredeti v ltozat ban G‚m t‚rnek hĄvt k, de j”tt a rendszerv lt s ‚s  tnevezt‚k. :J t‚k-t‚r#2. Mint aaz el“z“, de att˘l balra, ‚s p r kilom‚terrel feljebbr“l. A j t‚kt‚r: A k‚perny“ bal oldal n az aktu lis sziget k‚p‚t l tjuk. A pirosak a s˘gorom‚k (ellens‚g), mĄg a k‚kek a mi er“inket SZKELL-‚ket (mif‚le kell‚ket, most ‚ket kell, vagy l‚ket kell : n) jelentik. Alatta l thatjuk a var zspontokat, ez az‚rt fontos, mivel a j t‚kban szerepl“ var zslatok pontba kerlnek s ha elfogynak, akkor nyista m‚dzsik. A m sik oldalon a sziget egy kinagyĄtott r‚sze l that˘, az a hely, ahol ‚ppen tart˘zkodnak csapataink. A sziget hatsz”gekb“l  ll˘ r‚szekre van osztva. Ezeken lehet mocs r, hegy, mez“, erd“s‚g, a terleteken val˘  tkel‚s mindig mozg spontba kerl. A mozg spontokat a j t‚kt‚r jobb sz‚ls“ r‚sz‚ben l thatjuk. Term‚szetesen egy hegyen val˘  tkel‚s j˘val t”bbe kerl, mint egy mez“n t”rt‚n“! Minden k”rben, minden egyes csapatnak 6 mozg spontja van. A bal click kijel”l valamit, a jobbal az alap-pointerhez kerlnk vissza. A baloldali t‚rk‚pen ahova clickelnk, az kerl a nagyĄtott j t‚kt‚r k”z‚ppontj ba. Egy id‚tlen, k”zep‚n csillagos mez“ az id‚z“hely, a feh‚r korona a v r. Ezeket birtokolva n“het a m‚dzsikpontyaink sz ma. A m r emlĄtett semleges emberk‚k nem k‚k, hanem barna. A t‚rk‚p alatt tal lhatunk egy kapcsol˘t is, mely segĄts‚g‚vel : r clickelve : ki/bekapcsolhatjuk a csapatok kijelz‚s‚t. Lejjebb pedig k‚t teremtm‚ny vigyorog azt jelezv‚n, hogy ‚ppen ki l‚p. A KARAKTEREK A j t‚kban r‚sztvev“ karakterek sz‚pen megrajzoltak, b r l ttam m r jobbat is. A figur k tulajdons gai  ltal ban elt‚r“ek, Ągy maximum egy oszt lyba lehetne sorolni “ket, most n‚zzk az erejk szerint: KATONA (SOLDAT): Haragszik a katona, mert el zik az “maga, Ągy h t § a leggyeng‚bb, de j˘l alkalmazhat˘ p‚ld ul gyeng‚bb k˘bor sz”rnyek ellen. Sok tapasztalati pontot gy–jtve eg‚sz j˘ harcosok. (:20 MP) GOBLIN: Majdnem ugyanaz, mint a katona, de neki t”bb ereje, valamivel nagyobb energi ja van. Az el“z“vel egytt arra j˘k, hogy egy v rat, vagy id‚z“helyet birtokoljunk +MP miatt, egy‚bk‚nt meg legyengĄt‚sre alkalmasak. (:20 MP) LORD: A katon t˘l csak j˘val t”bb energi ja ‚s ereje kl”nb”zteti meg. Egy‚bk‚nt nem tŁl rossz, de egy ork ellen gyakrabban veszĄt. (:40 MP) ORK (ORQUE): El‚g j˘ harcos, id“nk‚nt f“var zsl˘nkat is k‚pes megizzasztani. §k a LOR-dal igaz, hogy gyeng‚k HP-ileg, de gyesek, sz˘val egy 99 HP-s m r durvoid fick˘nak sz mĄt! (:40 MP) VARZSL˘/ BOSZORKNYMESTER (MAGICIAN/ SORCERER): ™nmagukban nem er“sek, de ha el‚g tapasztalati pontot kapcsolnak ”ssze akkor egyszint–ek lehetnek a f“m gussal is. Sz˘val egy emeleten megv lthatj k a vil got (Mind a kett“). Gyeng‚k, de 1 XP-k‚nt fejl“dnek. (:60 MP) TROLL/KšKLOPSZ (TROLL/CYCLOPE): Hogy mit lopsz? Ez a k‚t teremtm‚ny teljesen megegyezik, kem‚ny fick˘k, de lassŁak. Egysz˘val lehangol˘an b‚n k. 1 ACTION pont, b‚na  llatok. (:80 MP) ANGYAL (ANGEL): Roger Moore m r nagyon klassz harcos, er“s ‚s j˘ sok energi ja van (illetve volt fiatalon). Az angyal m r tud var zsolni is, r”gt”n az elej‚n 8 var zslattal rendelkezik. Csapatban szinte legy“zhetetlen. (:100 MP) CSONTVZ (SKELETON): Leesett a csontv za ‚s sz‚tt”r”tt a csontv za. tkozottul kem‚ny fiŁk, r ad sul nem lehet vampiriz lni “ket, mivel ez a var zslat az “ eset‚ben fordĄtva sl el! Ez ut˘bbi kett“ karakter sajnos lassan fejl“dik. (: 100 MP) SRKNY (DRAGON): Nagyon er“s, felett‚bb hat sos, mikor megkĄn l valakit egy l ngcs˘v val. (J‚, ez tiszt ra olyan, mint 1.0, amikor l tja, hogy egy sz l cigit teszek a sz mba : n) (:300 MP) HIDRA: A s rk nyn l valamivel er“sebb, de gyakorlatilag ugyanazok a tulajdons gaik vannak. Mindkett“ penge harcos, durva jellem. (:300 MP) ARKANGYAL/ DMON (ARCHANGEL/ DEMON): Crime de la crime", bombaer“sek, ha v rat ‚pĄtnk el‚g egy arkangyalt/d‚mont hagyni a kapuban ‚s biztos a v‚delem. 1 ACTION pont! :6 x 1023 XP-nk‚nt fejl“dik (:500 MP) Semleges karakterek: KOBOLD: puszta k‚zzel, f‚l veg s”rrel is elb nunk vele WOLFEN: szint‚n zen‚sz, de p”ttyet er“sebb MINOTAUR: mel k diszn˘, 1 ACTION p-tal, hujujujujujj, sok HP-vel, ez m r kev‚sb‚ hujujujujujj. SNAKE: francos egy fick˘, 15 var zslatb˘l j˘ ha 3 hat r ... A h borg˘ sz”rnyek k”zl egyedl az ˘ri skĄgy˘ emlĄt‚sre m‚lt˘. El“ny”s, ha keresztezzk a sndiszn˘val, mert akkor kb. 15-20 m‚ter dr˘tkerĄt‚shez juthatunk, ‚s bekerĄthetjk az ellenfelet, teh t GAME OVER. Ez a l‚ny nagyon neh‚z ellenf‚l, r  is tettk a g‚pet a m‚rlegre. 2 maximum 3 harap ssal ak rkit leterĄt, tet‚zi ezt, hogy ha esetleg m‚gis kinyĄrn nk, akkor gyakran meghal a karakternk a kigy˘harap s miatt, egyetlen ellenszer, ha ide-oda telepert lgatunk ‚s l“d“zzk fireball-lal vagy paraliz ljuk (most jut eszembe van egy 2 hetes : a szĄv rv ny szĄneiben j tsz˘ : extra parizerem. Igaz, ez csak prizm ban l tszik, norm l k”rlm‚nyek k”z”tt ink bb z”ldes jelleget ”lt. raj nlatokat a CoV cĄm‚re k‚rek : n)! Huh! Egy j˘ kis piccy ut n beslattyog a harcmez“ (mint m r emlĄtettk volt, Amiga 512K-n ir ny kv-t f“zni). Egy karakterre val˘ els“ clickkel a tulajdons gait kapjuk meg, egy m sodikkal pedig m r ki is jel”lhetjk a c‚lt. Ha ‚ppen ellens‚g kerlt t‚nyked‚snk kereszttz‚be, akkor most nagy csihi-puhinak n‚znk el‚be. Alul l that˘ egy grafikon ahol a m‚rk“z“ felek HP-jei m‚rk“znek meg egym ssal, ‚s a sors ir˘ni ja, mindig a gy“ztes fog gy“ztesk‚nt kikerlni a m‚rk“z‚sb“l. Ha a karakter ‚ppen var zsl˘, ‚s Łjabb clicket nyomatunk fel‚je, akkor fell megjelenik a var zslat-ablak. Ekkor els“k‚nt a var zslatot, majd m sodikk‚nt a c‚lt kell kijel”lnnk. A var zslat neve, valamint  ra alul l that˘ az zenetsorban. A VARZSLATOK Var zsolni Łgy kell, hogy megfogjuk a bomb dz˘ dzsekkit az ujjak hely‚n ‚s eny h‚n k‚t ir nyba hŁzni kezdjk. Biztos, hogy a var zs hely‚n fog sz‚tj”nni. Ek”zben persze a figur ra 2x r clickelnk. FIREBL: A leggyakrabban haszn lt t mad˘ var zslat, biztos hogy m‚gegyszer abba a b lba nem fognak elhĄvni bennnket. Csak gyeng‚bb, illetve vampiriz lt ellenfelek eseteiben ‚rdemes haszn lni. Ez a t–zlabda szintt“l fgg“en sebez. Ha nem sikerlne, ugrik 1 HP-nk. WEAKNESS: Az ellenf‚l gyengĄt‚se majdnem ugyanaz, mint a fireball, annyi a kl”nbs‚g, hogy ezt nem a Deep Purple adta ki 1971-ben. CLUMSINESS: Mint az el“z“ kett“. A c‚lpont STR-je cs”kken. INEXPERIENCE: Ezt var zstud˘k ellen ‚rdemes haszn lni, mivel tud sukat a minim lisra viszi le. Jelsz˘: nem oda buta! VICIOUSNESS: Ez egy nagyon kellemes kis var zslat, az ellenf‚l m‚rgez‚se. A mi id“sĄkunkban CoV-nak is hĄvj k. Egy baja van, hogy hosszŁ ideig tart a lefoly si ideje (m r eln‚z‚st, de hogy j”n ide az ‚n kl”nbej ratŁ otthoni kis frd“k dam? : n). CONTAGION: Fert“z‚s. Az egyik fert“z”tt a m siknak adja a betegs‚get. Ezt hĄvj k n lunk r˘zsaszĄn csekknek. Ha egy ilyen betegs‚ggel csat zunk, mi is elkapjuk a bajt! A c‚lpont HP-je cs”kken 1-ig, majd ezt a mellette  ll˘nak is  tadja. INVISIBILITY: L thatatlans g : ez voln‚k ‚n. Sajnos a karakterrel ez ut n l‚pni sem tudunk, de legal bb nem t madj k. CARE: Gy˘gyĄt s : ez meg a posta h tul. Max. 99 HP. Fontos! Saj t magunkat nem lehet! Ha m r nagyon gyeng‚k vagyunk, gy˘gyĄtsunk fel egy saj t karaktert ‚s v mpiriz ljunk, majd gy˘gyĄtsuk fel megint. AMNESY: Az egyik legdr g bb var zslat, de felett‚bb hat sos, az  ldozat mindent elfelejt. A c‚lpont a harc idej‚re nem tud var zsolni. VAMPIRISATION: J˘pofa, f“leg ellennk. A karakter HP-je a var zsl˘‚ lesz. Hat s ra a kiszemelt  ldozat minden energi ja hozz nk v ndorol, s ut na el‚g egy fireball... persze ha b”mb”l. PARALYSIS: Fr‚dit nem, csak b‚nĄt, m‚ghozz  az ellenfelet, aki ezek ut n m‚g harcolni ‚s teleport lni sem tud. TELEPORTATION: Ez teljesen egy‚rtelm–, f“leg ha hetek ˘ta nem volt takarĄt s. Ha a k”r z”ld, magunkat, ha piros, m st is teleport lhatunk. TRANSFORMATION: A fignek az ura (gy.k. figura)  talakĄt sa valami m sikra. Nem felt‚tlenl lesz er“sebb mivel j˘csk n fgg a tapasztalati pontokt˘l ‚s az erej‚t“l. J˘ vicc mondjuk SOLDAT-b˘l HYDRA-t csin lni, azonban ez csak harc idej‚re el“ny”s... INCANTATION: Egy Łjabb l‚ny megid‚z‚se hadseregnkbe. Az id‚z‚shez al  kell Ąrnunk a t‚rtivev‚nyes lapock t, s persze egy szent‚lyben vagy v rban kell tart˘zkodnunk a pentagramma mellett (ez a nagyt‚rk‚pen oszlopokkal k”rlvett csillag). A csillag mellett  ll˘ istenek ek”zben sz‚pen begerjednek, ‚s vill mokat sz˘rnak mindenfel‚ Arra is vigy zni kell, hogy ne legyen 8-n l t”bb saj t karakter a k‚perny“n, ‚s ne  lljon senki a csillagon sem. Minden figura bizonyos sz mŁ var zslatpontba kerl. DETECTION: A l thatatlann  v lt ellenfelet l that˘v  teszi, vagy ezt hat stalanĄthatjuk. Ez r m 6 stalan. DIVIDE FIRE: Hat s ra az ellens‚ges horda minden tagj ba sorra belecsap egy vill m. Nagyon l tv nyos! Csak azt nem tudom honnan szerzek ennyi ‚tk‚szletet? LIGHTNING: Vill mcsap s csak egy ellenf‚lre. Persze, hogy f‚lre megy, ha belecsapott a vill m. ltal ban b rkit kinyĄr! FATAL FIRE: Az  ldozat felrobbant sa tekintet n‚lkl minden tulajdons g ra! Vagyis akci˘ k”zben csukjuk be a szemnket. HINTEK (valamit) El‚g neh‚z b rmit is hinteni, mivel mindenki Łgy j tszik, ahogy akar. -Az els“ 5-8 p ly t sĄm n meg lehet csin lni minden neh‚zs‚g n‚lkl. -rdekes m˘don a g‚p a f“var zsl˘t legt”bbsz”r egyedl hagyja ‚s nem is v rban, ahol nincs var zsl si lehet“s‚g, hanem valamelyik szent‚lybe. Itt szerencs‚s esetben m r egy er“sebb figura ‚s/ vagy egy var zsl˘ le tudja gy“zni. -A program taktik ja hamar kiismerhet“. Mindig a f“var zsl˘nkat pr˘b lja t madni, nem ritka, hogy egy k”rben 3-4-szer is. Ez‚rt fontos, hogy mindig legyen tartal‚kba 200-500 var zspontunk a v‚dekez‚sre. Ha pedig a mi egyik csapatunk k”zelĄt az ellenf‚l f“var zsl˘j hoz, akkor a g‚p azt pr˘b lja min‚l el“bb kiĄrtani. -K‚s“bb a p ly k egyre nehezebbek lesznek itt m r taktik zni kell ‚s a gyors gy“zelem sem biztos. J˘ m˘dszer, ha el“sz”r is a f“var zsl˘t bevisszk egy v rba az ellens‚gt“l min‚l t volabb ‚s be llĄtunk egy er“s v‚dekez“ csapatot. A f“var zsl˘t vagy legmagasabb szint– var zsl˘t a v rban rakjuk a jobb oldalra, Ągy alkalmank‚nt “ is be tud segĄteni. A v r kapuj ba  llĄtsunk be k‚t er“s figur t (hydra, arkangyal) Łgy, hogy “ket megkerlve ne lehessen bejutni a f“var zsl˘hoz. Ez az‚rt kell, mert a program, ha teheti, a f“var zsl˘t t madja ‚s ha l thatatlan ellenf‚l is van, akkor az laz n besurran a v rba ‚s kinyĄrja a var zsl˘t, mĄg mi a t”bbi ellens‚ggel vagyunk elfoglalva. (Term‚szetesen, ha a f“var zsl˘ meghal, akkor lehet a p ly t Łjra kezdeni, vagy visszat”lteni az el“z“ j t‚k ll st). A v r el‚ a bal als˘ mez“kre 3-4-6 m gust  llĄtsunk, ezek kapj k a t–z‚rs‚g szerep‚t. (Angyalt vagy m s var zsolni tud˘t ink bb t mad sra ‚rdemes bevetni, mert ezek ritk bban tal lj k telibe az ellenfelet.) -Ha j”n az ellens‚g, akkor a m gusok az el”l  ll˘kat t–zlabd kkal megsz˘rj k. Szerencs‚s esetben, ha a m gusok m r el‚g magas szint–ek (n‚ha el“fordul, hogy n‚melyik 50-55-ig is vitte), akkor az ellens‚g nem tud eljutni m‚g a v r kapuj ig sem. (A s rk nyok sem bĄrj k 2-3 t–zlabd n l tov bb.) -A szigeteken mindig pr˘b ljuk meg elfoglalni a v rakat (‚s persze helynket az Attila... el“ad s n), a szent‚lyeket nem ‚rdemes elfoglalni, mivel a semleges sz”rnyek innen j”nnek ‚s ha elfoglaljuk a helyet, ez a tapasztalati pont forr s megsz–nik. -Ha nagyobb seregnk gy–lt ”ssze, akkor ‚rdemes megosztani azt, az ilyen seregbe mindig j˘ rakni egy var zspacit vagy Roger Moore-t, Ągy azok is ”sszekaparnak egy kis tud st (felt‚ve, ha n“gy˘gy szok). -A g‚p mindig elfoglal egy v rat vagy szent‚lyt, ‚s elkezdi elbirkak dozni mag t egy rak s sz”rnnyel, ezek ut n m r el‚g neh‚z elkapni a S˘GOROM frakkj t. -Szorult helyzetbe kerlve menjnk a hegyekbe (ott v‚c‚zhetnk), mivel az itt kit”r“ vihar n‚ha megtizedeli az ellens‚g sorait,  m esetenk‚nt minket sem kĄm‚l. Haszn ljuk ink bb a 2 player zemm˘dot... -Ha valami nem hat (pl. 7), mondjuk a vampiriz ci˘, az rajtunk fog csattanni! TĄpikus p‚lda a SNAKE: rag lyt nyomatva r , mi kapjuk +! Figyelem! A SKELETON-ra nem hat a vampiriz l s! Na vajon mi‚rt nem? -Az id‚z“helyeken 3 szinttel magasabb var zslatokra nyĄlik lehet“s‚gnk. -A v rakban ‚rdemes m r a kapuban leb‚nĄtani az ellenfeleket, ezut n j”het a galambl”v‚szet. Iz ged j˘! -VRAT TMADVA NEM LEHET VARZSOLNI! C‚lszer–: LORD + HYDRA ”ssze llĄt s. -Egy harcban k‚t m gus j˘l t mogatja 1m st. Az egyik legyengĄti a szerencs‚tlen  ldozatot, a m sik pedig f‚lk‚zzel kinyĄrhatja, ‚s ”v‚ az XP! Erre ‚rdemes MAGICIEN/SORCIER-t alkalmazni. -Csat ban j˘l j”n a v mpiriz ci˘ + FIREBALL p rosĄt s. -Ha sok az MP, ‚s az ellenf‚l, akkor legc‚lszer–bb teleport lgatni, b r ez val˘szĄn–leg vil gos. -Ha Łgy l tjuk, hogy annyi a k”rnek, ‚s m r csak m sodpercek k‚rd‚se, hogy mikor nyiffan ki a var zsl˘nk, akkor j tsszuk el a kamu id‚z‚st, j˘val t vol egy id‚z“helyt“l. Ha szerencs‚nk van, megŁsszuk, de ez fordul el“ ritk bban! -A semleges‚k olyan hly‚k, hogy mindenkit t madnak. J˘l lehet fejl“dni, ha az id‚z“helyekr“l/re ki/be l‚pegetnk, ezek ugyanis Łjratermel“dnek az ilyen helyeken. Mellesleg igen hly‚k, el‚g ha csak a mozg sukat megn‚zzk. -A t–zlabd n ‚s a v mpĄroz son kĄvl m s var zslatokra nem ‚rdemes pontot pazarolni, ink bb a v rak ‚s a csapatok fejleszt‚s‚re ‚rdemes fordĄtani azt. K‚t m˘dszere is van a v‚gs“ gy“zelem kivĄv s ra a helyzetnkt“l fgg“en. Els“ a gyors strat‚gia: Ez az elj r s alkalmazhat˘, ha rossz pozĄci˘b˘l indultunk pl.: (nincs egy v runk sem). Menekljnk ‚s gy–jtsk a pontot (k”r”nk‚nt 100). Amikor megvan a 2000, akkor ‚pĄtsnk egy v rat ‚s  lljunk be v‚dekezni az el“bb emlĄtett m˘dszer alapj n. Ha j˘l csin ljuk az ellenf‚l el“bb-ut˘bb kifullad (pl.: egy s rk ny el“ llĄt si k”lts‚ge 300 pont, ha mi 3 t–zlabd val (3x5) lenyomjuk, akkor a kl”nbs‚g 285 pont, majdnem h rom v r hozama egy k”r”n bell.) Ha tisztul a terep ‚s van m r/m‚g 2000 pontunk, akkor rakjunk ki a v rb˘l k‚t m gust (akik ekkorra m r j˘l kik‚pz“dtek) ‚s s‚t lgassunk az ellenf‚l f“var zsl˘ja fel‚ amĄg lehet. Mikor m r vesz‚lyes a terep, ‚pĄtsnk a k‚t m gusnak egy v rat, id‚zznk meg velk m‚g p r m gust ‚s  lljunk be v‚dekezni. A g‚p minden erej‚vel azon lesz, hogy elfoglalja az Łj v runkat. Ne hagyjuk, ‚s ek”zben a h torsz gunkba szabadon tev‚kenykedhetnk ‚s az Łj v rra is kapunk 100 pontot k”r”nk‚nt. Legk”zelebb, ha tiszta a leveg“, inn‚t az Łj v rb˘l toljunk el“re egy k”vetkez“ kis csapatot ‚s ‚pĄtsnk m‚g k”zelebb egy v rat. Ezt mindaddig lehet folytatni, amĄg k”zvetlenl meg nem tudjuk t madni az ellens‚g f“var zsl˘j t. Mindkett“ strat‚gi t ki lehet b“vĄteni azzal a taktik val, hogy megpr˘b ljuk elszedni az ellens‚gt“l a v rakat (a szent‚lyeket is lehet, de ezt megv‚deni sokkal nehezebb (itt tud az ellenf‚l is var zsolni). Egy neki cs”kken, neknk n“ a pontunk ‚s m‚gsem kell ‚pĄtennk. -Kerljk a nyĄlt terepen val˘ ”sszecsap sokat. Ha m‚gis elkerlhetetlen, ‚s ha van a csapatba t”bb var zsl˘, akkor mi t madjunk, mert Ągy az els“ k”rben kihaszn lhatjuk a var zslatok adta lehet“s‚get (teleport). Fontos, hogy igyekezznk egy k”r”n bell kiĄrtani az ellenf‚l var zsolni tud˘ figur it, mert ha mi nem tesszk ezt, akkor majd az ellenf‚l megteszi ‚s elegend“ var zspont eset‚n egy var zsl˘ ak r 4-5 s rk nyt is ki tud nyĄrni. (V mpĄr-t–zlabda-teleport). Ha hidr k ‚s kklopszok vannak a csapatban, akkor ezeket gy˘gyĄtsuk fel 99-re ‚s  llĄtsuk a jobb oldali oszlopba sorba “ket. Ha az ellenf‚l megt mad, akkor is mi tnk el“sz”r ‚s legt”bbsz”r nem tudja kihaszn lni a var zslatok lehet“s‚geit. (A g‚p ezt a taktik t alkalmazza.) Itt sok ellenf‚l ellen v‚gs“ esetben c‚lszer– alkalmazni a sok kisvill m va r zslatot. Ez az ”sszes ellenf‚lre hat ‚s el‚g hat sos csak 150 pont. -Mindig mi t madjunk, ha tehetjk, mert Ągy nagyobb tal latokat lehet bevinni. (El“fordult m r, hogy k‚t s rk nyt is le lehetett nyomni egy(!) lorddal. (Igaz, hogy t–zlabd val el“tte meg kellett dolgozni “ket egy kicsit.) -A var zslatokr˘l csak annyit, hogy a var zslatok ugyanŁgy hatnak az ellens‚gre, mint saj t figur inkra, teh t saj t figur t is ki lehet l“ni vagy meg lehet gy˘gyĄtani az ellenfelet! -N‚ha valami miatt a f“var zsl˘nk is megbetegszik , ‚s minden k”r ut n, ha foglalkoztunk vele (kinagyĄt s vagy harc, csapatoszt s nem) rohamosan cs”kken az ‚letereje. Csak folyamatos gy˘gyĄt ssal lehet ‚letben tartani. Tal n a progy Ągy akarja jelezni, hogy egy-egy p lya tŁl sok ig tart. (™regszik a f“var zsl˘?!) Ilyenkor gyorsan t”rekedjnk a gy“zelmet kivĄvni a p ly n (szigeten). -Ha hegyen harcolunk, el“fordul, hogy lecsap p r vill m. Ha az ellenf‚l tŁler“ben van, akkor v rjunk egy kicsit, h tha lecsapkod a figur ib˘l p rat. Term‚szetesen a mi csapatunk is kaphat ebb“l az ‚gi  ld sb˘l, Ągy ha jobbak vagyunk, igyekezznk gy“zni min‚l el“bb. -Ha elszŁrjuk valamely var zslatunkat (pl.: v rban vagy szent‚lyben id‚z‚s ut n nem rakjuk el a csillagr˘l az id‚zett figur t ‚s r id‚zzk a k”vetkez“t, vagy nyolcn l t”bbet akarunk id‚zni), akkor els”t‚tedik az ‚g, ‚s ha nem l‚pnk ki gyorsan (OK), akkor n‚ha lecsap p r vill m ‚s felkelt a k”rny‚ken hever‚sz“ hull k k”zl p rat, vagy az ”sszeset. Ez igen kellemetlen, skeletorok lesznek bel“lk ‚s elkezdenek mindenf‚le j˘pofas gokat var zsolgatni a figur inkra. Lenyomni neh‚z “ket, mert el“fordulhat a hulla-skeleton-hulla-skeleton... k”rforg s, r ad sul akit a skeletonok meg”lnek, azoknak a hull j t is eltal lhatja egy vill m, ‚s ezekb“l is skeleton lesz. Mindennek a tetej‚re n‚ha a g‚p elveszi a var zsl si lehet“s‚gnket is, ami m‚g tet‚zi a dolgot. (80%, hogy elvesztjk a v rat ‚s vele a f“var zsl˘t is, ha benne volt.) A program nagyon kellemesre sikerlt, f“k‚nt, hogy az Amiga egyfolyt ban az ”lemben volt. Az a legjobb benne, hogy van hangulata, ami sok m s j t‚kr˘l nem mondhat˘ el. Az egyszer– kezelhet“s‚g ‚s gyorsas g, valamint a 2 player j t‚k gyakorlatilag megŁnhatatlann  teszik. A grafikai megold sra sem lehet panasz, ‚s a kl”nb”z“ digitaliz lt hangok is j˘l illeszkedtek az ‚n kornyik l saimhoz. ™sszess‚g‚ben j˘ volt, hogy felKELTA legenda, egy igaz n pomp s m–vel ismerkedhettnk meg. Mondjuk az‚rt az tŁlz s, hogy m–vel, ink bb mĄvel, vagy ink bb mivel, h t hogyhogy mivel, a bet‚tsz mlak”nyvvel. Vagy nem azt hagyta el m r megint valaki? Nem? Akkor mi‚rt olvastad v‚gig ezt a leĄr st? Ja, a v‚g‚re maradt p r thanx, Ber‚nyi Bal zs, Steiner Bal zs, valamint a Drapysoft r‚sz‚re Bp.-re, valamint Szil gyi Szil rdnak Szigetv rra bekld”tt hintjeik‚rt. -CoVboy