Łgy l tszik, az ˘kori t”rt‚nelem r˘maiak  ltal f‚mjelzett r‚sze manaps g divatba j”tt a strat‚giai programok gy rt˘i k”z”tt: a CARTHAGE ut n m ris itt j”n egy m sik hasonl˘ j t‚k az Electronic Artst˘l. A CENTURION-ban r˘mai szĄnekben versenyezve j tszhatjuk v‚gig egy birodalom felvir gz s t, eg‚szen a kezdetekt“l. A strat‚giai j t‚kok leĄr s n l eddig m ni kus t”rt‚nelem˘r kat tartottunk a t”rt‚neti h tt‚r ecsetel‚s‚re : ett“l most megkĄm‚lnk benneteket. Annyit az‚rt elmondunk, hogy Remus nem(csak) mes‚lget“ b csika ‚s Ceasar nem(csak) a szomsz‚d  lland˘an ugat˘ kuty ja. Ennyi b“ven el‚g ahhoz, hogy mindenki antik hangulatba ringassa mag t. K”zben nagy ”r”mnkre be is t”lt“d”tt a j t‚k. A m–sor Krisztus el“tt 275-ben kezd“dik, kb. 400 ‚vvel azut n, hogy Romulus ‚s Remus kim szott az anyafarkas al˘l ‚s az a boh˘ ”tletk t madt, hogy egy R˘ma nev– v rost alapĄtanak a Tiberis partj n. Egy fiatal centurio, bizonyos Scipio Africanus ver t bort l‚gi˘j val a v ros mellett. Innen eg‚sz j˘ kil t s nyĄlik az akkori ismert vil gra ‚s a centurio ijedten konstat lja, hogy a k”rny‚ken senki sem fizet ad˘t a dics“ R˘m nak. Mivel ez az  llapot egyszer–en tarthatatlan, Łgy d”nt, hogy egy kicsit m˘dosĄt rajta... A j t‚k c‚lja az ”sszes tartom ny elfoglal s val ceasarr  v lni. Ez a m r-m r klasszikusnak sz mĄt˘ DEFENDERS OF THE CROWN  ltal lefektetett hagyom nyok szerint zajlik: az elfoglalt tartom nyok ad˘ztat s b˘l ”sszegy–jt”tt p‚nzb“l Łj hadseregeket  llĄthatunk fel, amelyek majd Łj ad˘alanyokat foglalnak el neknk : eg‚szen addig, mĄg meg nem val˘sul a csod latos Pax Romana: mindenki fizet! Ezzel persze csak nagy vonalakban v zoltuk a dolgot: k”zben t”r“dni kell a tartom nyok hangulat val, visszaverni a bet”r“ ellens‚ges hord kat, leverni az esetleges l zad sokat, stb. A dolgot n‚h ny arcade-effektus is szĄnesĄti: a R˘m ban tartott cirkuszi j t‚kokon (gladi torviadal vagy kocsiverseny) szem‚lyesen is r‚szt vesznk. Hogy teljes legyen a DOC-b˘l lopott ”tletek list ja: id“nk‚nt v ratlan esem‚nyek is t”rt‚nnek, amelyek 90%-ban cs”kkentik a p‚nznket (p‚ld ul kit”r a VezŁv, utat kell a v rosban ‚pĄteni, a szen tus m‚rgel“dik a Spartacus-felkel‚s miatt, stb.), 10%-ban n”velik (p‚ld ul p˘nikat adunk el egy keleti f“Łrnak). A teljesen eg‚rvez‚relt j t‚k Eur˘pa ‚s szak-Afrika t‚rk‚p‚n j tsz˘dik, amely hŁszegyn‚h ny ”n ll˘ tartom nyra van osztva. A tartom nyokra clickelve egyel“re csak a nevket tudjuk meg r˘luk : miut n a tartom ny a keznkre kerlt, Ągy tudunk odakapcsolni. A t‚rk‚p jel”l‚sei teljesen egy‚rtelm–ek: a haj˘k jelzik az aktĄv haj˘hadakat (ha R˘ma mellett  ll meg egy, akkor nemsok ra l togat˘kra is sz mĄthatunk), az emberk‚k pedig a l‚gi˘inkat. N‚ha m s emberk‚k is felbukkannak a t‚rk‚pen: ezek a t”bbi hatalom h˘dĄt˘ hadseregei. Tal n mondanunk sem kell, hogy els“dleges c‚lpontjaik k”z‚ tartozik R˘ma. A k‚perny“ jobb fels“ sark ban k‚t ablakot tal lunk: a jobb oldali mutatja a d tumot, az END TURN v laszt sa pedig azt jelzi, hogy a l‚p‚seket erre az ‚vre befejeztk. A d tumra clickelve jelenik meg a j t‚k I/O-menje, ahonnan j t‚k ll st menthetnk/t”lthetnk ‚s be llĄthatjuk a j t‚k neh‚zs‚gi fokozat t. A fokozatok kiss‚ sz‚ls“s‚gesek: evez“s rabszolgak‚nt (GALLEY SLAVE) csak  lland˘ siker- ‚lm‚nyre szomjaz˘knak ‚rdemes j tszania : a t”bbiben pedig a mazochist knak. Egy‚bk‚nt ‚rdekes ŁjĄt s, hogy a neh‚zs‚gi fokot meghat rozhatjuk az egyes tev‚kenys‚geknek (sz razf”ldi/tengeri csata, gladi torshow ‚s kocsiverseny) kl”n-kl”n is (FINE TUNING). A teljes j t‚k ir nyĄt sa a saj t tartom nyok v laszt s val t”rt‚nik: ezut n adhatunk parancsot az itt  llom soz˘ l‚gi˘knak, meghat rozhatjuk az ad˘ztat s m‚rt‚k‚t, stb. Valamelyik tartom nyunkra clickelve megjelenik a tartom nyra jellemz“ l tk‚p, a k‚perny“ als˘ r‚sz‚n pedig a parancsmen ‚s a tartom ny infoja. Info Az info ablak fels“ sora ‚s az alatta l that˘ k‚p mutatja a tartom ny lak˘inak hangulat t, ami lehet l zad˘ (REBELLIOUS), dh”s (ANGRY), nyugtalan (RESTLESS) ‚s el‚gedett (CONTENT). Ezt a param‚tert az ad˘ztat s m‚rt‚ke befoly solja: mihelyt 3-4 ‚vre beszntetjk egy l zad˘ hangulatŁ tartom ny ad˘ztat s t, r”gt”n megnyugszanak a ked‚lyek. Ha viszont egy rebellis hangulatŁ tartom nyt a tov bbiakban is nagy m‚rt‚kben ad˘ztatunk, r”vid id“n bell l zad s t”r ki: ha a tartom nyban van l‚gi˘nk, akkor azonnal harcba is kell sz llnunk a felkel“kkel : ha nincs, akkor egyb“l el is vesztettk, ism‚t el kell foglalnunk. STATUS: Ez a tartom ny megsz llt (OCCUPIED), sz”vets‚ges (ALLY), koloniz lt (COLONY) vagy polg rjogŁ (CITIZENS)  llapot t mutatja. Az  llapot a befizetett ad˘ra van hat ssal: ugyanazon tartom ny ugyanolyan m‚rt‚k– ad˘n l jobban fizet, ha a STATUS ‚rt‚ke magasabb. Az ‚rt‚k automatikusan ‚s fokozatosan n”vekszik, ha a lakoss g hangulata nyugodt. Ha az Łjonnan elfoglalt (OCCUPIED) tartom nyt n‚h ny ‚vig nem ad˘ztatjuk, a lakoss g hangulata mindig CONTENT lesz ‚s p r ‚v eltelt‚vel ALLY-ra (majd tov bb) m˘dosul a st tuszuk : azaz k‚s“bb jobban fognak fizetni. MANPOWER: A tartom ny l‚leksz ma (lehet nulla is, att˘l m‚g ad˘zik). Łjonnan elfoglalt terletn‚l ez a csat t tŁl‚l“k sz ma, de ez ‚vente adott ‚rt‚kkel n”vekszik (null r˘l is). Ha Łj l‚gi˘t akarunk fel llĄtani vagy egy meglev“  llom ny t felt”lteni, akkor az adott tartom nyban maximum ennyi embert sorozhatunk be. COURAGE: A tartom ny n‚p‚nek harck‚szs‚ge, lehet  d z (FIERCE), j˘ (GOOD) ‚s gyenge (WEAK). Maurit nia n‚pe teljesen egzotikus: ijed“s (PANICKY). A param‚ter azt jelzi, hogy a katon ik milyen j˘l harcolnak. Mivel az Łjabb l‚gi˘k toborz s ra vagy meger“sĄt‚s‚re a megh˘dĄtott tartom nyok emberanyaga is felhaszn lhat˘, ‚rtelemszer–en lehet“leg a FIERCE harck‚szs‚g–ekb“l  llĄtsunk fel Łj csapatokat (Germania, Gallia, Sarmatia, stb.) RANK: Az eddigi h˘dĄt sokkal el‚rt rangunk, a megszerzett tartom nyokkal ar nyosan n”vekszik (OFFICER/ CENTURION/ TRIBUNE/ LEGATUS/ GENERAL/ PRAETOR/ CONSUL/ PRO-CONSUL), az ”sszes tartom ny elfoglal sa ut n n‚h ny ‚vvel pedig CEASAR-r  ki ltanak ki bennnket. A rang hat ssal van a fenntarthat˘ l‚gi˘k sz m ra (kezdetben csak egy lehet, de tribunk‚nt m r h rom, konzulk‚nt pedig m r 7 l‚gi˘t mozgathatunk), tov bb  a l‚gi˘k fajt j ra is (kezdetben csak 4.200 f“b“l  ll˘ gyalogs gi l‚gi˘kat, tribun rangt˘l 4.200 gyalogos+300 lovasb˘l  ll˘ lovass gi l‚gi˘kat, konzult˘l pedig 6.000 gyalogos+600 lovasb˘l  ll˘ hadseregeket lehet l‚trehozni). Flott t csak GENERAL rangt˘l ‚pĄthetnk. TALENTS: ez mutatja a rendelkez‚sre  ll˘ p‚nz”sszeget (term‚szetesen az ”sszes p‚nzt), ebb“l finanszĄrozzuk a l‚gi˘k fel llĄt s t illetve egy‚b kiad sokat. P‚nzt szerezhetnk az ad˘k behajt s b˘l, r˘mai kocsiversenyek rendez‚sekor fogad ssal ‚s az elfoglalt tartom nyok kifoszt s val. Az els“ kett“ m˘dszer aj nlott, az ut˘bbi egyenes k”vetkezm‚nye, hogy ha a k”vetkez“ k”rben nem mentjk fel az ad˘ztat s al˘l, akkor a lakoss g fell zad. Ha valakinek m‚gis fosztogatni t mad kedve, akkor a g”r”g”ket (Macedonia), perzs kat (Parthia) vagy az egyiptomiakat (Aegyptus) ‚rdemes kifosztania : az ‚szaki  llamokban a fosztogat si eredm‚ny  ltal ban nulla. Az als˘ sorban l tjuk a neh‚zs‚gi fokozatot (LEVEL). Parancsok kiad sa A j t‚k ir nyĄt sa a tartom nyokra t”rt‚n“ click ut n megjelen“ menrendszeren keresztl lehets‚ges. A r˘mai TRIBUTE POLICY kiv‚tel‚vel a be llĄtott ‚rt‚kek mindig csak arra a tartom nyra ‚rv‚nyesek, amelyikn‚l be llĄtottuk “ket. Minden men egy CONTINUE paranccsal v‚gz“dik : ennek v laszt s val l‚pnk vissza az el“z“ menbe vagy a f“menb“l a t‚rk‚pre. LEGIONS RAISE LEGION: Łj l‚gi˘ fel llĄt sa. Csak akkor lehets‚ges, ha a fenntartott l‚gi˘k sz ma m‚g nem ‚rte el a RANK  ltal enged‚lyezett limitet. Ki kell v lasztanunk, hogy gyalogs gi (INFANTRY), lovass gi (CAVALRY) l‚gi˘t vagy konzuli hadsereget (CONSULAR) akarunk-e fel llĄtani, 20/30/60 talentum p‚nzbefektet‚ssel. Lovass gi hadsereget tribun, konzulit konzul rangt˘l kezdve hozhatunk l‚tre. A l‚gi˘ leg‚nys‚g‚t az adott  llam MANPOWER ‚rt‚k‚b“l toborozzuk, teh t maximum ennyi lesz a l‚tsz ma. Az Łjonnan fel llĄtott l‚gi˘ a tartom nyra jellemz“ nevet ‚s sorsz mot kap (p‚ld ul a germ nokb˘l toborzott m sodik l‚gi˘ a II GERM n‚ven szerepel), valamint a program kinevez valamilyen t”rt‚nelmi szem‚lyis‚get parancsnoknak. A l‚gi˘val csak a k”vetkez“ k”rben l‚phetnk. STRENGTHEN LEGION: A tartom nyban lev“ l‚gi˘ (ha t”bb is van, ki kell v lasztani a megfelel“t) leg‚nys‚g‚nek meger“sĄt‚se. Csat k ut n nem  rt p˘tolni a nagyobb vesztes‚geket. Az er“sĄt‚s  ra a toborzott leg‚nys‚g sz m t˘l fgg. Ez is egy l‚p‚snek sz mĄt, teh t a l‚gi˘ m r csak a k”vetkez“ k”rben l‚phet. MOVE LEGION: L‚gi˘ mozgat sa. Csak szomsz‚dos tartom nyba l‚phetnk ‚s minden k”rben csak egyet. A menpont v laszt sa ut n megjelenik a t‚rk‚p, amelyen a szomsz‚dos tartom nyokban lev“ seregeket (a bennszl”tt lakoss got is) l tjuk, majd clickkel v lasztjuk ki a c‚lt. Ha a tartom ny m‚g nem a mi‚nk, akkor ezut n csata k”vetkezik. UPGRADE LEGION: L‚gi˘ fejleszt‚se. Ha p‚ld ul el‚rtk a tribun rangot, akkor a megl‚v“ gyalogs gi csapatainkat lovass gi l‚gi˘kk  fejleszthetjk, azaz a tov bbiakban lovasokat is toborozhatunk. Ugyanez alkalmazhat˘ konzul rang el‚r‚se ut n is. Az UPGRADE nem sz mĄt l‚p‚snek, teh t ugyanabban a k”rben meg is kezdhetjk a fejlesztett l‚gi˘ meger“sĄt‚s‚t is. LEGION LIST: A fenntartott ”sszes l‚gi˘nk list ja a l‚gi˘k nev‚vel, tĄpus val, l‚tsz m val, pillanatnyi tart˘zkod si hely‚vel ‚s harck‚szs‚g‚vel. TRIBUTE: A tartom ny ad˘z si m‚rt‚k‚nek be llĄt sa. Mivel az ad˘ ”sszeg‚t a tartom ny STATUS ‚s MANPOWER ‚rt‚ke hat rozza meg, az ad˘ztat s m‚rt‚k‚t kell megadnunk: felment‚s az ad˘ al˘l (EXEMPT THIS PROVINCE), loj lis/idegesĄt“/zsarnoki/v‚rszĄv˘ (TOLERABLE/ IRRITATING/ OPPRESSIVE/ BLEED THEM DRY) m‚rt‚k– ad˘. A tŁlzott m‚rt‚k– ad˘ztat s k”vetkezm‚nye a l zad s, teh t a forrong˘ tartom nyokban vegyk vissza az ad˘ m‚rt‚k‚t. (Magyarorsz g tartom nyban az ad˘ OPPRESSIVE, ennek megfelel“en a MANPOWER hangulata ANGRY). Az els“ fokozat kiv‚tel‚vel a r˘maiakn l (a legjobban ad˘z˘ tartom ny) ez sem tŁl sokat fog segĄteni a k”zhangulaton : nekik mindenk‚ppen cirkuszi j t‚kokat kell rendeznnk. PLUNDER: Kifoszt s (R˘ma tartom nyban nincs). V laszt sa ut n kiraboljuk a tartom nyt. Ez n‚ha el‚g sok (20-200 talentum) p‚nzhez juttat bennnket, de a lakoss g azonnal fell zad. Mivel a tartom nyokban a nyugalom a c‚lunk, csak v‚gszks‚g eset‚n vessk be ezt a p‚nzszerz‚si m˘dszert. HOLD GAMES: Cirkuszi j t‚kok rendez‚se. F“leg a l zong˘ r˘maiak szokt k k”vetelni a gladi torshowt, de a nyugodt tartom nyok korm nyz˘i is jelenthetik, hogy j˘t tenne a n‚pnek egy kis mulats g. R˘m ban el“sz”r is amfite trumot kell ‚pĄtennk, ami 50 talentumba kerl, majd ki kell v lasztanunk, hogy milyen j t‚kot rendeznk: RACING CHARIOTS: Kocsiverseny. Ezen 4 fogat indul, amelyek k”zl az egyiket mi fogjuk ir nyĄtani. Mindenekel“tt ki kell v lasztanunk, hogy LIGHT/MEDIUM/HEAVY fogatot indĄtunk-e. Ha a t”bbi tartom ny, k”zepes vagy neh‚z szekeret indĄt, neknk c‚lszer– a k”nny–t v lasztani, mert az sokkal gyorsabb, mint a t”bbi : az m r egy m s k‚rd‚s, hogy ilyennel nem kimondott ‚letbiztosĄt s ”sszetk”zni egy m sikkal. Ha a t”bbiek k”nny– szekerekkel versenyeznek, akkor mi induljunk neh‚zzel ‚s l”kd”ssk fel a konkurrenci t. A szek‚r kiv laszt sa ut n a v ltozatoss g kedv‚‚rt egy Łjabb ment kapunk: RACE NOW-ra indul a verseny, a SKULDUGGERY-vel egy kis veszteget‚ssel manipul lhatjuk az eredm‚nyt, BET-tel pedig emelhetjk/cs”kkenthetjk (MORE/LESS) a fogad s t‚tj‚t, vagy ak r a limitet (100 arany) is megj tszhatjuk. A verseny elindĄt sa ut n : a CARTHAGE-hez hasonl˘an : fellr“l l tjuk a szekereket. Ha k”nny– szekeret indĄtottunk, startn l  ltal ban az ”sszes ellenf‚l elhŁz t“lnk. Aggodalomra semmi ok: hŁz˘djunk ki a p lya jobb sz‚l‚re ‚s csak arra gyeljnk, hogy ne hajtsuk tŁls gosan gyorsan a fogatot (ilyenkor a versenyz“ lerepl a szek‚rr“l) ‚s ne tk”zznk a t”bbiekkel : nemsok ra utol‚rjk a t”bbi szekeret ‚s majdnem biztos a gy“zelem is. GLADIATOR SHOW: Gladi torviadal. A gladi torok k”zl ki kell v lasztanunk, hogy melyik kett“ fogja ”sszem‚rni a tud s t, majd a kik‚pz‚sk m‚rt‚k‚t kell meghat rozni 10-40 talentum ‚rt‚kben. Mivel a n‚pnek a j˘l k‚pzett viadorok ”sszecsap sa fog igaz n tetszeni, ha tehetjk, c‚lszer– mindkett“t MASTER szintig trenĄrozni. Ezut n egy kis arcade k”vetkezik az ar‚n ban: a numerikus billenty–zetr“l ir nyĄtva a gladi torunkat fejbe kell csapkodni a m sikat. Az als˘ r‚szen lev“ k‚t s v mutatja a k‚t gladi tor erej‚t, a fels“ r‚szen lev“ pedig a k”z”ns‚g tetsz‚s‚t. Nem felt‚tlenl a fergeteges t mad s a c‚lravezet“, ink bb arra t”rekedjnk, hogy mindkett“ energi ja min‚l jobban elfogyjon. Miut n valamelyik gladi tor a f”ldre kerlt, a gy“ztes ‚rdekl“dik, hogy kinyĄrja-e az  ldozat t vagy megkegyelmezzen neki. A d”nt‚snk ak r a fel‚re vagy a dupl j ra n”velheti a plebs tetsz‚si index‚t, teh t ha a vesztes j˘l kzd”tt, akkor kegyelmezznk meg neki : ha rosszul, akkor sajnos... Ha a j t‚kok el‚g magas tetsz‚si indexet ‚rtek el, akkor a l zong˘ r˘mai tartom ny egy id“re lehiggad. Ha a m sodik neh‚zs‚gi fokozatt˘l kezdve nem teljesĄtjk a R˘ma tartom nyban ‚l“k ˘haj t, akkor m‚g ad˘ztat s n‚lkl is minden k”rben fel fognak l zadni : sz˘val tess‚k kigazd lkodni! Ha valamelyik tartom ny korm nyz˘ja akar j t‚kokat rendeztetni, akkor azt nem musz j, de aj nlott teljesĄteni (de csak akkor, ha k‚rt‚k!): a j t‚kok ut n a tartom ny STATUS-a mindig a k”vetkez“ fokozatba ugrik ‚s a n‚p megnyugszik : a jobb ad˘z sb˘l pedig 4-5 ‚v alatt behozhatjuk a j t‚kok k”lts‚geit. A megh˘dĄtott tartom nyokban rendezett j t‚kokn l nincs arcade, csak azt kell be llĄtanunk, hogy : a k”lts‚g (10-50 talentum) fggv‚ny‚ben : milyen tĄpusŁ rendezv‚nyt akarunk tartani. Nagyobb felhajt s=nagyobb eredm‚ny, teh t ha ersz‚nynk engedi, akkor extravag ns m–sort kapjanak a der‚k leig zottak. BUILD FLEET: Flotta ‚pĄt‚se. rtelemszer–en csak olyan tartom nyokn l v laszthat˘, amelyek tenger partj n fekszenek. Flott ra mindenk‚ppen szks‚g lesz Sardinia ‚s Britannia tartom nyok elfoglal s hoz (Sicilia gyalog is megk”zelĄthet“), de ezt lehet“leg csak a j t‚k utols˘ szakasz ra hagyjuk, mert akkor t”bb p‚nzb“l t”bb haj˘t v s rolhatunk, teh t tengeri csat ban a mi‚nk lesz a sz mbeli f”l‚ny. El“sz”r is ki kell v lasztanunk, hogy milyen haj˘kat akarunk v s rolni (5/10/20 talentum‚rt m‚rik “ket), majd a nyilakkal be llĄtani a darabsz mot. Tengeri csat ban a t”bb kisebb haj˘ jobban ‚rv‚nyesl, viszont a nagyobb g ly kra t”bb embert tudunk behaj˘zni (egy l‚gi˘ elsz llĄt s hoz minimum 20-30 haj˘ra lesz szks‚g). Ha a flotta k‚szen  ll, akkor megjelenik a tartom ny melletti tengerr‚szen, be lehet haj˘zni a l‚gi˘t. Ehhez ugyanŁgy kell l‚pnnk vele, mintha egy m sik tartom nyba meneteltetn‚nk “ket, csak a c‚l kiv laszt s n l a haj˘szimb˘lumot kell v lasztanunk. A flott val is ugyanŁgy l‚pnk, mint a l‚gi˘kkal: click ut n sziluettek mutatj k hov  mozoghatunk vele. A flotta  ltal sz llĄtott l‚gi˘ partrasz llĄt sa, a haj˘szimb˘lumra t”rt‚n“ jobb (!) click ut n lehets‚ges. Ha olyan vizekre haj˘zunk, ahol ellens‚ges flotta van, akkor tengeri csata k”vetkezik (ha sok ig  lldog lunk egy helyben, akkor is biztosan megt madnak bennnket). Ez egy PIRATES-hez hasonl˘ arcade lesz: ki kell v lasztanunk a z szl˘shaj˘t, majd az ellenf‚l haj˘j t kerlgetve l”v”ld”zni egy kicsit egym sra. 'SPACE' az  gyŁz s (pontosabban g”r”gt–z), a t”ltet a menetir ny szerint repl, tov bb  a fed‚lzeten lev“ leg‚nys‚g is automatikusan nyĄlz port zŁdĄt az ellenf‚lre, ha megfelel“ k”zels‚gbe kerltnk hozz . Az als˘ sorban l thatjuk a k‚t szemben ll˘ flotta erej‚t haj˘ban ‚s leg‚nys‚gben. A biztons gos m˘dszer az, ha mindaddig kerljk az ”sszetk”z‚st az ellenf‚llel, amĄg a g”r”gt–zzel ‚s a nyilaz ssal a SHIP ‚s MEN ‚rt‚k‚t null ra nem vittk, majd b“szen nekirontunk. R”vid vereked‚s ut n finom falatok v rj k az arra Łszk l˘ c p kat... TRIBUTE POLICY: Ad˘politika. Ez a menpont csak R˘m ban van ‚s ugyanazokat az opci˘kat tartalmazza, mint a TRIBUTE, de az itt be llĄtott m‚rt‚k egyszerre vonatkozik az ”sszes tartom nyra (az Łjonnan elfoglaltakban is ugyanilyen m‚rt‚k– ad˘ztat s l‚p ‚rv‚nybe). Term‚szetesen az egyes tartom nyokban kl”n is  t llĄthat˘. SEE PROVINCE LIST: A megh˘dĄtott tartom nyok ”sszesĄtett list ja a st tusz, a mor l, a lakoss g ‚s az utols˘ befizetett ad˘ m‚rt‚k‚vel. Csata Mihelyt valamelyik l‚gi˘val egy m‚g meg nem h˘dĄtott tartom nyba l‚pnk, megjelenik a tartom nyra jellemz“ k‚p ‚s egy r”vid ismertet“ a tartom ny term‚szeti adotts gair˘l, a lakoss g harck‚szs‚g‚r“l ‚s a tartom ny gazdags g r˘l. A bal oldalon l that˘ a lakoss g vez‚re, aki valamilyen nevesebb t”rt‚nelmi szem‚lyis‚g (b r meglehet“sen eklektikusan, olyan +/:200 ‚v id“tartamb˘l v logatt k ”ssze “ket). A vez‚r Łrral hosszas t rsalg st folytathatunk arr˘l, hogy tulajdonk‚ppen minek k”sz”nhetik a l togat sunkat, akarunk-e szuvenĄrokat v s rolni : esetleg minden tov bbi n‚lkl lek”pnek bennnket. Mivel besz‚lget‚ssel egyetlen tartom nyt sem lehet megh˘dĄtani, teh t a megjelen“ menpontokb˘l mindig az AGRESSIVE-et, majd a GO TO WAR-t v lasszuk. Csata k”vetkezik. A csat kat mindig szem‚lyesen ir nyĄtjuk. El“sz”r is a hadrendet kell meghat roznunk: BALANCED ARMY: egyenletes fel ll s. WEDGE: a l‚gi˘ ‚k alakba rendez“dik. STRONG RIGHT/LEFT: a f“er“k a jobb- vagy balsz rnyon t”m”rlnek. Nem valami eg‚szs‚ges hadrend, teh t csak akkor alkalmazzuk, ha nagyon nagy tŁler“vel sz llunk harcba : Ągy tal n jelent“sen meggy”ngĄthetjk az ellenfelet (vagy legal bbis az egyik sz rny t). A hadrend kiv laszt sa ut n a terepen megjelenik a fel llt l‚gi˘nk ‚s az ellens‚ges sereg hadrendje. K”vetkezik a taktika kiv laszt sa : a csata kezdetekor a l‚gi˘ sz zadai ennek megfelel“en fognak mozogni: (BALANCED ARMY) FRONTAL ASSAULT: Front lis t mad s, a hadt”rt‚n‚szek Adjneki! -strat‚giak‚nt is ismerik... Az ”sszes sz zad el“re menetel. A sz rnyakon a lovass g messze megel“zi a gyalogosokat. C‚lravezet“ lehet olyankor, ha nagyon nagy tŁler“ben vagyunk vagy az ellenf‚l harck‚szs‚ge gyenge (Mauretania, Asia, Dacia, stb.). Ha nem a GALLEY SLAVE neh‚zs‚gi szinten j tszunk, ink bb ne haszn ljuk... SCIPIO DEFENSE: Scipio v‚delme (az Antonius ‚s Kleop tra c. filmben tekn“sb‚ka-alakzatnak hĄvt k). A l‚gi˘ ”sszes sz zada helyben marad ‚s v‚dekezik. A legalacsonyabb neh‚zs‚gi fokozatban : a lovakon harcol˘ perzs k ‚s szkĄt k kiv‚tel‚vel : szinte az ”sszes csat t meg lehet nyerni vele. LEGIONNAIRE fokozatt˘l pedig, hm, egyet sem... DRIVE A WEDGE: Hasonl˘ a front lis t mad shoz, de a sz rnyakon a lovass g lassabban halad, a centrum pedig a szembej”v“ urak feldarabol sa ut n a sz rnyak fel‚ fordul. OUTFLANK: tkarol s a sz rnyakon, az el“bbi ellent‚te. A l‚gi˘ k‚t r‚szre oszlik ‚s a sz rnyak fel“l pr˘b lja bekerĄteni az ellenfelet. A sz rnyakon a lovass g az ellens‚g h t ba kerl (m r amennyiben az nem ugyanezt a taktik t alkalmazza). J˘l haszn lhat˘ front lis t mad s ellen. STAND FAST: K‚szenl‚t. A l‚gi˘ nem csin l semmit, fty”r‚szve v rja az erre sz‚delg“ ellenfeleket. (WEDGE) FRONTAL ASSAULT: Front lis t mad s ‚k alakban. Nagyobb (konzuli) l‚gi˘kn l j˘l alkalmazhat˘ egyenletesen fel llt ellenf‚l ellen: az ‚ket esetleg elveszĄtjk, de a m”g”tte ‚rkez“ tartal‚k m r elv‚gzi a munk t. Ugyancsak j˘l bev lik Cannae-taktika ellen, ha az ‚ket elfordĄtjuk az ellenf‚l valamelyik sz rnya fel‚, azaz oldalba t madjuk. CANNAE TACTIC: Cannae-taktika. R‚gi csel a pun-r˘mai h borŁk kor b˘l, ami egy nagy gy“zelmet hoz˘ csata nev‚t viseli. A centrum l tsz˘lag megh tr l, mĄg a sz rnyak el“renyomulnak. Ha a vid m ellens‚g benyomul a k”z”ttk lev“ r‚szbe, t mad a centrum is ‚s nagyszer– hŁsdar l˘ alakul ki. El‚g kellemetlen, ha k”zben az ellens‚g a sz rnyakat mŁlt id“be tette... Akkor c‚lszer– haszn lnunk, ha egy l‚gi˘t csak az‚rt dobunk oda, hogy az ellenfelet meggyengĄtsk. DRIVE A WEDGE: Egy megfontolt front lis t mad s. FORM A LINE: RendkĄvl l tv nyos, a hadvez‚r balfog s t p‚ld z˘ hadm–velet. Ha WEDGE-hadrendben  lltunk fel ‚s ijedten konstat ljuk, hogy az ellenf‚l STRONG RIGHT/LEFT-et haszn l, a l‚gi˘t egyenletes vonalba  llĄthatjuk vele. STAND FAST: K‚szenl‚t, nincs mozg s. (STRONG RIGHT/LEFT) FRONTAL ASSAULT: Front lis t mad s. Sz˘rakoztat˘, ha ellennk csin lj k... SWEEP RIGHT: tkarol s jobbr˘l. SWEEP LEFT: tkarol s balr˘l. MASS TROOPS: T”meg. A l‚gi˘ egyetlen szoros t”megbe t”m”rl. A barb rok egy‚bk‚nt el“szeretettel alkalmazz k fel ll skor, de sok haszn t mi nem tal ltuk. STAND FAST: K‚szenl‚t, nincs mozg s. A taktika meghat roz sa ut n megkezd“dik a seregek mozg sa (az ellenf‚l mindig t mad). A legalacsonyabb neh‚zs‚gi fokozatban nem musz j k”zvetlen parancsokat kiadnunk (teljes l‚gi˘val, SCIPIO DEFENSE-ben ”lbetett k‚zzel is gy“zhetnk), de magasabb fokozatokban felt‚tlenl szks‚ges lesz erre. Parancsokat egy click ut n adhatunk ki, amikor is a k‚perny“ fels“ r‚sz‚n megjelenik egy men ‚s a mozg s a csatat‚ren sznetel. A men pontjai az al bbiak: SELECT ROMAN UNIT: V laszt sa ut n az ”sszes sz zad mozg si ir nya megjelenik a k‚perny“n. MELEE: M‚sz rl s. Kiadhat˘ egy sz zadnak vagy az eg‚sz l‚gi˘nak. A parancs kiad sa ut n a sz zad (l‚gi˘) automatikusan t‚nykedik: t mad˘ (nem menekl“) ellens‚ges csapatok fel‚ halad ‚s azokat t madja. A l‚gi˘t akkor c‚lszer– szabadj ra engedni, ha az ellens‚g nagy r‚sze m r megfutott vagy v‚letlenl lev gt k a t bornokunkat. RETREAT: Menekl‚s. Az ”sszes sz zad rkvercet kapcsol ‚s elszalad a csatamez“r“l. A l‚gi˘t ezzel csak akkor tudjuk megmenteni, ha mi t madtunk (oda l‚p vissza, ahonnan a csata helyszĄn‚re l‚ptnk vele) : ha a l‚gi˘t t madt k meg, akkor RETREAT ut n mindenk‚ppen elvesztjk, sz˘val ilyenkor c‚lszer– v‚gkimerl‚sig harcolni. (Ez egy‚bk‚nt val˘szĄn–leg programhiba : igaz n visszatolathatna valami biztons gos tartom nyba!) DONE: A csata folytat sa az Łj parancsok szerint. AmĄg a men a k‚perny“n van, parancsokat adhatunk a csapatoknak. Mint az eddigiekb“l is kiderlt, a l‚gi˘t csata k”zben sz zadonk‚nt (cohorsonk‚nt) ir nyĄtjuk. Valamelyik sz zadra clickelve a csatamez“n l tjuk a halad si ir ny t (ha nem mozog csak egy pontot) ‚s jobb oldalon megjelenik az infoja, amelyben a l‚tsz m t, a fegyvernem‚t ‚s a harck‚szs‚g‚t (FIERCE/GOOD/WEAK/PANICKED) l thatjuk. (Infot az ellens‚ges csapatokr˘l is k‚rhetnk.) A PANICKED sz zadok m r nem ir nyĄthat˘k, kifel‚ tartanak a csatamez“r“l. Łjabb click a cohorson ‚s : lenyomott gombbal : megadhatjuk az Łj c‚lpontot, amerre mozognia kell. A sz zadokat csak 90ř-os sz”gekben mozgathatjuk, tov bb  nem l‚gnem–ek (ha keresztezik egym s Łtvonal t, az egyik akad lyozza a m sikat). Ha el‚rt‚k a kijel”lt c‚lpontot, akkor ott meg llnak ‚s tov bbi parancsra v rnak. Mihelyt ellens‚ges alakulatba botlanak, harcba bocs tkoznak vele, amelynek kimenetel‚t a l‚tsz m ‚s a harck‚szs‚g hat rozza meg. P‚ld ul egy 400 f“s FIERCE gyalogs gi cohors, megfutamĄthat egy 500 f“s WEAK gyalogs git vagy egy 100 f“s lovass git. Term‚szetesen a legjobb m˘dszer az, ha egy ellens‚ges sz zadot t”bb oldalr˘l is megt madunk, mert Ągy nagyon kis vesztes‚ggel gyorsan megsemmisĄthetjk. Nem rossz strat‚gia p‚ld ul az, hogy amikor egy 150 f“s lovass g robog egy nyugodtan  lldog l˘ gyalogs gunknak, a mellette  ll˘ cohorst kiss‚ el“remozgatjuk, majd amikor a lovass g m r majdnem el‚rte az  lldog l˘t, megindĄtjuk el“re ‚s az im‚nt el“rekld”tt sz zaddal pedig oldalbat madjuk a lovass got. A sz zadok kimondottan allergi sak az oldalba- vagy h tbat mad sra: ilyenkor ak r egy 100 f“s gyalogs g is azonnal p nikba kergethet egy teljesen ‚rintetlen cohorsot. A d‚li  llamok (f“leg Karth g˘) gyakran alkalmaznak elef ntokat is, de ezek szinte vesz‚lytelenek. A csat ban a legfontosabb szerep a t bornok‚, aki a sereg m”g”tt  ll egy lovon. A t bornokra clickelve az infoj ban a nev‚n kĄvl k‚t param‚tert kapunk: az els“ a karizma (ami gyakorlatilag l‚nyegtelen), a m sik pedig a hanger“ (VOICE), ami azt hat rozza meg, hogy milyen sugarŁ k”r”n bell l‚v“ sz zadoknak tud parancsokat kiadni (a pontsor is mutatja). A k”r”n kĄvl lev“ sz zadokat nem tudjuk ir nyĄtani, ha parancsot akarunk nekik kiadni, akkor k”zelebb kell lovagolnunk hozz juk (esetleg MELEE-vel elengedhetjk “ket is). Ha a t bornokot lev gj k, akkor a sereg nagy r‚sze p nikba esik ‚s megfordul, teh t a csata majdnem biztosan elveszett). Az ‚szaki barb r (brit, gall, stb.) seregek vez‚rei  ltal ban megteszik neknk azt a szĄvess‚get, hogy a sereg ‚l‚n lovagolnak, Ągy el“sz”r “ket fogjuk lev gni, de a d‚li ‚s keleti tartom nyokban m r ˘vatosabbak ‚s a seregk m”g”tt foglalnak helyet (ha tehetjk, akkor kldjk valamelyik lovassz zadunkat ellenk). A csat k megnyer‚s‚nek biztosĄt‚ka teh t r”viden ”sszefoglalva: tŁler“vel t madni, a csat ban lehet“leg mindig tŁler“vel ‚s oldalba t madni az ellens‚ges sz zadokat ‚s a vez‚rt min‚l el“bb lev gni. Mihelyt az egyik f‚l ”sszes megmaradt csapata elfutott, az ”sszecsap s v‚get ‚r. Megjelenik az ‚rt‚kel‚s: XY vez‚r ak rmilyen taktik ja YX vez‚r ak rmilyen taktik ja ellen f‚nyes gy“zelmet/csŁfos veres‚get hozott R˘ma sz m ra. A CASUALTIES ‚s SURVIVORS mutatja a k‚t f‚l vesztes‚geit ‚s tŁl‚l“it. Ha gy“ztnk, a tartom ny a keznkre kerl (marad). Ha a csat ban lev gt k volna a l‚gi˘nk vez‚r‚t, akkor a program automatikusan egy Łj t”rt‚nelmi figur t nevez ki a hely‚re :  ltal ban csapnival˘ VOICE-‚rt‚kkel. Magasabb fokozatokban teh t nem  rt a legjobb t bornokainkat m‚g ak r fut s  r n is megtartani. A legnagyobb kiab l˘k Scipio Africanus (a kezd“ l‚gi˘ parancsnoka), Cornelius Scipio ‚s Marius. Ha olyan tartom nyba l‚pnk, ahol valamilyen ellens‚ges porty z˘ sereg (MARAUDING ARMY) tart˘zkodik, akkor el“sz”r ezzel kerlnk szembe ‚s csak azut n az “slakoss ggal. A konkurrens hatalmak porty z˘ seregei jelentik a legf“bb probl‚m inkat a j t‚k sor n: ezek mindig t madni fognak ‚s leggyakrabban R˘ma fel‚ igyekeznek, teh t nem rossz ”tlet minden rendelkez‚sre  ll˘ er“vel gyengĄteni “ket (R˘m ban egy‚bk‚nt egy plusz l‚gi˘nk is  llom sozik, amelyet csak akkor tudunk haszn lni, ha a v rost kell megv‚deni egy ellens‚ges porty z˘ seregt“l!). Probl‚ma ugyan akkor sincs, ha elvesztjk R˘m t: a j t‚k folytat˘dik, csak a legjobban fizet“ tartom nyunk veszett oda. A porty z˘ seregek n‚ha meglepet‚seket is okoznak: egy m r r‚gen elfoglalt tartom nyban hirtelen a f”ld al˘l el“kerl a tartom ny egykori porty z˘ serege ‚s sz‚pen elfoglalja a tartom nyt. (?!) A m sik probl‚ma az velk, hogy ha esetleg elfoglaln k egy tartom nyunkat, akkor visszafoglal skor nemcsak “ket kell kiverni innen, hanem a lakoss ggal is Łjra csat zni kell (egy id“ ut n sz‚pen elvonulnak haza, teh t akkor m r csak a lakoss g marad). Ennyi volna a CENTURION haszn lati utasĄt sa. A leĄrtakn l igyekeztnk elmondani az ”sszes ”sszefgg‚st, aminek alapj n m r mindenki kialakĄthatja mag nak a teljes gy“zelemhez szks‚ges strat‚gi t. Miut n megh˘dĄtottuk az akkori ismert vil got, n‚h ny ‚v mŁlva Proconsulb˘l Ceasarr  avanzs lunk ‚s a dics“ hadvez‚r beget a Colosseum homokj ra, hogy fogadja az alattval˘inak h˘dolat t. Ezut n n‚h ny unalmas statisztikai adat k”vetkezik az elvesztett/megnyert csat kr˘l, a lem‚sz rolt l‚gion riusainkr˘l/ellens‚ges katon kr˘l, az  ltalunk rendezett gladi torj t‚kokr˘l, a kocsiversenyeken aratott gy“zelmeinkr“l ‚s az ad˘b˘l/fogad sb˘l/fosztogat sb˘l szerzett ”sszj”vedelmnkr“l. Tov bb  a gratul ci˘, mely szerint dics“ tetteinket (ak r a bizonyos Nagy S ndor‚t) m‚g azon nemzed‚kek gyermekei is emlegetni fogj k, akiknek a szlei m‚g meg sem szlettek. Mindennek tetej‚be egy hasznos j˘tan cs: ˘vakodj m rcius idus t˘l! (Bizony, ‚n is megf ztam! : CoVboy) A CENTURION bizony ra sz˘rakoztat˘ lesz a D.O.C., JOAN OF ARC ‚s KINGDOMS OF ENGLAND egykori rajong˘inak, azaz a hagyom nyos strat‚gi k kedvel“inek. A grafika a j t‚kkateg˘ri hoz hĄven ugyan nem tŁl l tv nyos, de az  ll˘k‚pek nagyon kellemesek. A zene esetleg a felejthet“ kateg˘ri ban versenyezhet, b r mondjuk egy strat‚gi n l mondjuk ez a hi nyoss g nem kimondott h tr ny. Az arcade-r‚szek itt kev‚sb‚ mennek az ember idegeire, mint mondjuk a CARTHAGE-n‚l, valamennyire v ltozatoss  teszik a j t‚kot. Teh t a j t‚k j˘. Az egyetlen probl‚ma a neh‚zs‚gi szintekn‚l merl fel: a legalacsonyabbn l nagyon neh‚z NEM megnyerni a j t‚kot : a t”bbin‚l pedig mindig benyit valaki a szob ba, hogy mi ez a rettent“ krtomkod s... A j t‚knak term‚szetesen PC-v ltozata is van (azon jelent meg el“bb). EGA/VGA k rty kkal fut ‚s teljes eg‚sz‚ben megegyezik az Amiga-verzi˘val, eltekintve att˘l, hogy a tartom nyok ‚s a vez‚rek k‚pe n‚ha kl”nb”z“. (H t ez egy roppant fontos momentum!... : CoVboy) Egy‚bk‚nt PC-n a j t‚k ‚rdekess‚ge, hogy egyike azon els“ j t‚koknak, amelyek t‚nyleg kihaszn lj k a VGA-k rtya adta lehet“s‚geket (a haj˘s k‚p PC-r“l lett fot˘zva). (F‚lre‚rt‚sek elkerl‚se v‚gett: ak rcsak a KINGDOMS OF ENGLAND-nek ‚s a JOAN OF ARC-nak, a CENTURION-nak sincsen 64-es v ltozata. Legal bbis egyel“re nincs, teh t teljesen felesleges a hirdet‚sekben 64-re keresni.)