Civilization (Microprose) Ism‚t nagyot alakĄtott a Microprose (Sid Meier), minden elismer‚snk. A program megjelen‚s‚t f‚nyes siker koron zta. A strat‚giai besorol s tŁl  ltal nos, ez egy igazi ‚letj t‚k, val˘ban van benne minden, s abban is biztosak vagyunk, hogy aki ezzel a j t‚kkal egyszer elkezd j tszani (persze nem monokr˘m XT-n), akkor egy j˘ ideig nem fog lemondani r˘la. A j t‚k c‚lja: egy n‚p felvir goztat sa, s vezet‚snkkel gyorsabban el‚rni az ‚rdemeket, mint ahogy az emberis‚g azt valaha is val˘j ban tette. V‚gc‚lunk lehet egyr‚szt ”szszes t”bbi nagy nemzet legy“z‚se, vagy az "emberis‚g mindenkori  lma, a v‚gtelen n‚pess‚g lehet“s‚g‚nek el‚r‚se", azaz m s naprendszer koloniz l sa (id‚zet a j t‚kb˘l). Terleteink meg˘v s n, ill. n”vel‚s‚n kĄvl persze a hazafiaink sz m t is ‚rdemes gyarapĄtani, s ezzel a termel‚s szintje is fejleszt‚st kĄv n. Ehhez elengedhetetlen Łjabb ‚s Łjabb felfedez‚s a term‚szet titkaib˘l, amiket fel lehet haszn lni katonai c‚lokra is. Ez adja a j t‚k f“ var zs t, azaz a fejl“d‚s (b r egy-k‚t helyen lehetne b“vĄteni). A j t‚k bet”lt‚se ut n a men fogad bennnket, melyben: START NEW WORLD: Łj j t‚kot kezdhetnk; LOAD: ezt neh‚z lesz kital lni; EARTH: a F”ld t‚rk‚p‚n j tszhatunk CUSTOMIZE WORLD: €zl‚snk szerinti bolyg˘n kzdhetnk; VIEW HALL OF FAMES: Megn‚zhetjk, ki volt n lunk sikeresebb. Ha Łj j t‚kot kezdnk, elmes‚li sz‚p sorban a bolyg˘ t”rt‚net‚t az “skor v‚g‚ig (szerencs‚re gyorsĄtva, kl”nben nem sok monitor bĄrn  a 3-5 milli rd ‚ves megterhel‚st, a j t‚kosok nemzed‚ke v ltan  egym st, mĄg eljuthatn nk a kezd‚sig, s ha kisz ll, mi meg nem mentettk ki, akkor jobb, ha m sik bolyg˘n folytatjuk a j t‚kot, mert a f”ld szavatoss g t cca. 10 milli rd ‚vben hat rozt k meg). A CUSTOMIZE WORLD-n‚l viszont Łjabb ment kapunk, ez‚rt azzal r‚szletesen foglalkozunk. A sz razf”ld m‚rete (LAND MASS) - Nagy, k”zepes vagy kicsi. Legnehezebb, ha nagyot v lasztunk. Az alatta l‚v“ h rom a terepek min“s‚g‚t befoly solja. H“m‚rs‚klet - Meleg, k”zepes, hideg. Csapad‚k - Sok, k”zepes, kev‚s. Kev‚s csapd‚k, sz raz id“j r s (WEATHER) eset‚n t”bb a sivatag, kev‚s a foly˘, mĄg sok csapad‚k, nedves id“j r s eset‚n a mocs r, dzsungel ‚s a foly˘k mennyis‚ge megn“. Kor - 3-4-5 milli rd ‚v (mennyi a magashegys‚g, a khg meg a domb). Kezd“knek javallott optim lis be llĄt s: Kis sz razf”ld, k”zepes h“m‚rs‚klet, sok/ k”zepes csapad‚k, 4 milli rd ‚v; Ezut n be llĄthatjuk a neh‚zs‚gi szintet: T”rzsf“n”k - HadŁr - Herceg - Kir ly - Cs sz r V ltozik a fggetlen rong l˘k mennyis‚ge, a termel‚kenys‚g sebess‚ge, valamint a hat rid“ is a v‚gs“ c‚lra. Ez maximum isz. 2210 lehet. Ezt k”vet“en kell be llĄtani a neh‚zs‚gi szintet: 3,4,5,6,7 civiliz ci˘val kezdnk. Kiv laszthatjuk v lasztott n‚pnket, melyet vagy megbuktatunk, vagy felemelnk. Magyar nincs, de van el‚g v laszt‚k. €rjuk be a nevnket, de ad egy default-ot is. Az oroszokn l pl. Szt lin-t adja, aminek biztos ”rlnek oda t, azt viszont nem tudjuk, hogy a germ nokn l mi‚rt III. Frederick-et. J˘, “ is nagy vez‚r volt, de van egy jobban ismert emberke is, aki Szt lin-nak kor- ‚s r‚mt rsa volt. Na persze az oroszok nem sz mĄtanak tetemes piacnak a Microprose sz m ra. A j t‚k kezdet‚n tal n legink bb a Railroad Tycoon-hoz hasonlĄthat˘ t‚rk‚p egy darabj t l tjuk. Mozogni a kurzormozgat˘ gombokkal tudunk, az eg‚rrel pedig a nyilat mozgathatjuk. A t‚rk‚pr‚szlett“l megijedhet a j t‚kos, mert tiszta fekete, csak egy 3x3-as mez“ l that˘, meg egy szek‚r jelk‚p‚vel ell tott n‚gyzet. Erre is kit‚rnk majd. Az ugyancsak a RT jegyeit mag n visel“ fels“ pull-down mensor tartalma: GAME ('ALT+G') - Load/Save/Quit: A szok sos; - Option: Anim ci˘k, hang, zene stb. ki/be kapcsol sa. Ha anim ci˘ off, akkor az Łjs g ad hĄrt arr˘l. - Tax Rate: Ad˘z s/Tudom ny be llĄt sa. Ez v‚gl is azt jelenti, hogy vagy p‚nznk van, vagy fejlettek vagyunk. Ez egy‚rtelm– nem? Ha sok az ad˘, a tud˘soknak sem sok kedvk van feltal lni... - Luxuries Rate: Tudom ny/Luxuscikkek. Ua., mint az el“bb, csak a tudom ny rov s ra most luxuscikkeket termelhetnk. - Find City: Megkeres egy v rost, amit m r felderĄtettnk, de az˘ta kiment a fejnkb“l, hogy hov  is helyezte “m‚lt˘s gunk. - REVOLUTION: Korm ny megd”nt‚se, esetleg  llamformacsere. - Retire: NyugdĄj. A szok sos ‚rt‚kel‚s, el“tte m‚g grafikonnal is bemutatja n‚pnk esetleges fejl“d‚s‚t, majd ”sszpontsz munkt˘l fgg“en besorol az uralkod˘k k”z‚. OPTIONS ('ALT+O') - Mozg˘ csapatoknak kiadhat˘ parancsok - Wait ('W'): v rakoz s; - Sentry ('S'): "befagyaszt s", vagyis a csapat addig nem mozog, amĄg r  nem klikkelnk egyet, vagy amĄg egy ellens‚ges csapat nem l‚p mell‚. Ha nincs szks‚g egy csapatra, akkor haszn ljuk, hogy ne kelljen minden k”rben kiadnunk a 'No order' parancsot. - Fortify ('F'): Er“dĄtm‚ny. A csapat be ssa mag t, ‚s v‚dekezik. - No orders ('SPACE'): Nincs parancs, a csapat sz m ra ezut n v‚ge a k”rnek... - Unload ('U'): Kirakod s. Csak csapatsz llĄt˘n l, haj˘n l vagy anyahaj˘n l. - Found new City: V ros alapĄt sa (csak Settlers-n‚l). - Build Fortress: Er“d‚pĄt‚s (csak Settlers-n‚l). - Build Road/Irrigation/Mine: —t, ”nt”z“h l˘zat, b nya ‚pĄt‚se (nem mindenhol lehet). - Build to City: A Settlers-eket be‚pĄti a v rosba. - Change to...: Term‚szetes felszĄn megv ltoztat sa. Pl. Change to Fortress - v roson bell, er“sĄti a v rost. - Go to...: Addig nem kapjuk vissza az egys‚g ir nyĄt s t, amĄg az a kijel”lt helyre nem ‚r. - Pillage: Felbontjuk az ott fekv“ l‚tesĄtm‚nyeket, pl. csatornarendszert, s Ągy befolyik egy kev‚s a kincst rba. Az ellenf‚l ell tm ny t lehet vele t”nkretenni, de csak akkor tegyk, ha nem terveznk egyhamar t mad st. - Disband Unit: Feloszlatunk egy egys‚get, ha m r feleslegess‚ v lt. ADVISORS ('ALT+A') - Tan csad˘k: - Military Advisor: Katonai tan csad˘. Itt vehetjk szemgyre a megl‚v“ ‚s a tŁlvil gra kerlt csapatainkat (nem c‚lszer– gyakran ide bel‚pni). - Trade Advisor: Kereskedelmi tan csad˘. Megn‚zhetjk a bev‚teleket ‚s a kiad sokat. Az el“bbi az ad˘z ssal, az ut˘bbi az ‚pletek sz m val ar nyos. - Science Advisor: Tudom nyos tan csad˘. Megtekinthetjk, hogy  llnak kedvenc tud˘saink egy-egy terv kifejleszt‚s‚vel. Van m‚g k‚t tan csad˘ ezenkĄvl, az egyik a n‚p hangulat t adja meg (Attitude Advisor), a m sik p r inf˘t ad a birodalmunkr˘l, nagyk”vets‚geinkr“l, m s n‚pekr“l (Intelligence Advisor). Ez ut˘bbi teljesen felesleges, mivel val˘szĄn–leg tudjuk, hogy kivel  llunk h borŁban, mi a nevnk stb. A n‚p hangulat t kijelz“ tan csad˘t egy‚bk‚nt REVOLUTION ut n ‚rdemes megn‚zni... Ugyancsak itt kapunk egy CITY STATUS-t is, mely p r fontos (?) adatot szolg ltat a v rosr˘l. WORLD ('ALT+W') - Kl”nf‚le statisztik k lek‚r‚se. - WONDERS OF THE WORLD: LeĄrja a vil gcsod kat, ‚s hogy hol tal lhat˘ak. - TOP 5 CITIES: Megadja a legjobb 5 v ros nev‚t. - CIVILIZATION SCORE: ™sszpontsz munk. Fejletts‚gen, p‚nzen ‚s n‚pess‚gen kĄvl befoly solja m‚g t”bbek k”z”tt a b‚ke jelenl‚te, szennyezetts‚g m‚rt‚ke ‚s a vil gcsod k. - WORLD MAP: Az eddig ismert vil g t‚rk‚pe nagyban. - DEMOGRAPH: Ad egy csom˘ adatot, hogy miben h nyadikak vagyunk, pl. v rhat˘ ‚lettartam, szennyezetts‚g, Ąr stud s. Legjobb, ha mindenben a legels“k vagyunk. - SPACESHIP: Meg lehet n‚zni a nemzetek –rhaj˘j t, mennyire k‚sz, mikorra landol... STRUCTURAL: V z; MODULE: letfenntart˘-egys‚gek, napelemek, koloniz l˘k; A harmadik adja az zemanyagot, ‚s a hajt˘m–vet. CIVILOPEDIA ('ALT+C') - A program  ltal haszn lt szavak (semmi ‚rtelme). Itt adja a helpeket, angolul, de sz‚p k‚pekkel. - COMPLETE:  b‚c‚ sorrend szerint felsorolja az eg‚szet; - CIVILIZATION ADVANCES: Ezek a feltal lt tudom nyok; - CITY IMPROVEMENTS: Ezek az ‚pletek a v rosban; - MILITARY UNITS: Katonai egys‚gek; - TERRAIN TYPE: TereptĄpusok leĄr sa; - MISC: llamform k, embertĄpusok, l‚tesĄtm‚nyek, meg ami kimaradt. Figyelmnket a tov bbiakban ink bb koncentr ljuk a t‚rk‚pre: Fekete mez“: nincs felderĄtve. B rmilyen egys‚ggel odamehetnk, s az felt rja, hogy mit rejt. Minden jel h tt‚rszĄne a fennhat˘s g ra utal (pl. v”r”s - fggetlen fosztogat˘). V ros: N‚gyzet (r csos), rajta egy sz m. A sz m a lakoss g sz m ra utal. Kunyh˘: Egy elbukott, antik kultŁra maradv nya. Vagy ‚rt‚kes f‚m (arany meg hasonl˘) lelhet“ ott, vagy valamilyen tudom ny, tekercseken. Igaz el‚g fura, hogy ie. 4000-ben kezdjk, s eljutunk egyedl isz.1500-ig, s akkor tal lunk egy tekercset, ami az aut˘ ‚pĄt‚s‚nek tudom ny r˘l sz˘l. H t nem tudjuk, hogy mennyire antik, ami az “skorban lett felfedezve, de biztos f”ld”nkĄvli kultŁra volt. Emberek, Ąme egy bizonyĄt‚k, hogy Sid Meier hisz az uf˘kban! Ja, meg el“fordul, hogy 8 fggetlen fosztogat˘ egys‚get zavarunk fel. Terep: Mindegyikben kl”nb”zik a kaja forr sa, a mozg spont fogyaszt sa, a v‚detts‚gi plussza, amit ad, meg hasonl˘k. Pl. egy magas hegys‚g 200 %-os v‚delmet ad, mĄg egy sĄks g persze 0-t. Kaj ban leggazdagabb a halas tengeri mez“, ‚s az ”nt”z”tt sĄks g, erd“. Mindegyikn‚l lehet plusz is. SĄks g: l˘ (l˘forma a jobb als˘ sarokban); Erd“: szarvas (ua. mint feljebb, csak szarvast  br zol); Mocs r: olaj (z”ld nyavalya); Khg: sz‚n (fekete tavacska fellr“l); Magas hegys‚g: gy‚m nt (k‚k, csillog˘ objektum); VĄz: halacska (k‚t k‚r“dz“ k”v‚r k r sz); Ahol  llat van, az kaja pluszt ad, a t”bbi b ny szatra alkalmasabb. Ha az egyik v rosunkra r klikkelnk, akkor egy Łj k‚perny“ t rul el‚nk. Bal oldalon l that˘ a v ros termel‚se ‚s k‚szletei, k”z‚pen a v ros terlete a termelt cuccokkal, valamint a hely“rs‚g. Jobboldalt jelennek meg a v ros ‚pletei, valamint itt l that˘ak a gy rt s alatt l‚v“ dolgok inf˘i is. A v ros termel‚s‚t befoly solja, hogy mekkora, milyen terlet–, ‚s az is, hogy milyen messze van t“le egy m sik v ros (ha tŁl k”zel van egym shoz k‚t v ros, akkor a terleteik  tfedik egym st). A termel‚st Łgy befoly solhatjuk, hogy a v rosban ‚l“ fick˘kat  tir nyĄtjuk egy m sik terepre. Ha a v ros lakoss ga automatikusan a legjobb helyen kezdi el a termel‚st, akkor ez az  tir nyĄt s teljesen felesleges. A legjobb termel“ helyek a foly˘kanyarok ‚s foly˘delt k, valamint az olyan terletek, ahol egy hal vagy egy  llat l that˘ a t‚rk‚pen. EzenkĄvl ‚rdemes v rost telepĄteni aranyb ny k ‚s tenger mellett. A jobb termel‚s ‚rdek‚ben v rosaink k”rl csatornarendszert is ‚pĄthetnk (OPTIONS menb“l Settlers-n‚l Build...). A v rosban a legl‚nyegesebb dolog a CHANGE funkci˘. Ezzel v laszthatjuk ki, hogy milyen cuccot gy rtsunk a v rosban. Itt egy terjedelmes list t kapunk, melyben az ‚pĄthet“ dolgok neve  ll, katonai csapatokn l megjelenik a hat‚konys got jelz“ 3 sz m (A = Attack - t mad˘er“; D = Defense - v‚dekez‚s; M = Move - h nyat l‚phet egy k”r alatt), v‚gl a meg‚pĄt‚shez szks‚ges id“t l thatjuk. Min‚l t”bb dolgot fedeznk fel, a lista ann l ink bb b“vlni fog... A CHANGE/VIEW funkci˘r˘l k‚s“bb lesz sz˘. Emberi l‚tesĄtm‚nyek: ™nt”z”tt terlet: Csak vĄz vagy ”nt”z”tt terlet mellett lehet ‚pĄteni. Igen megn”veli a term‚st. (SzĄnes, r csos dolog) B nya: Szinte mindenhol lehet ‚pĄteni, csak nem biztos, hogy meg‚ri. (Kis h zik˘k fellr“l, esetleg kit gult hegytet“k) —t: Sokkal kevesebb mozg spont fogy, ha rajta mozgunk. (Barna vonal, kacskaring˘s) VasŁt: Ezt csak bizonyos fejletts‚g ut n ‚rhetjk el. Ezen csak mi fogunk mozogni. M r megl‚v“ Łtra lehet r ‚pĄteni. Nem fogyaszt mozg spontot. (Fekete, egyenes vonal) Er“d: N”veli az  llom soz˘ er“k v‚delm‚t. (Szrke res n‚gyzet) RadioaktĄv szennyez“d‚s: Cs”kken a termel‚s. (A j˘l ismert ventil tor-jel) Emberi (katonai) egys‚gek: Csak a legfontosabbakat emlĄtjk, igen sok van bel“lk, s a g‚p r‚szletesebb helpet is ad r˘luk, persze ez egy kis angol tud st is ig‚nyel. Megadja a t mad˘/v‚dekez“/mozg spontj t, majd azt, hogy milyen m s egys‚g teszi elavultt . El“tte pedig azt, hogy milyen tud s kell az ‚pĄt‚s‚hez. Az elavul s nem jelent semmit, csak v rakozni fog, amĄg fel nem oszlatjuk. V‚dekez‚sre alkalmas sz razf”ldi egys‚gek: Fggetlen fosztogat˘: Nem tudtunk jobb elnevez‚st adni neki. Az anarchia egys‚gei. ltal ban olyan fejlettek, mint az azid“ben  ltal nos katonai szint, de csak gyalogoss g/lovass g, sz˘val nincs harci g‚pk. Mindig megt madnak minket, s  ltal ban van t”rzshelyk, ahova persze ‚rdemes nagy er“ket csoportosĄtani, hogy ne sok vizet zavarjanak. Eleinte “k a barb rok, majd a bennszl”tt felkel“k, v‚gl meg a gerill k. V”r”s szĄn–ek. Egy diplomata pof jŁ egys‚g is lehet k”ztk, akit ha elkapunk, akkor adnak ‚rte 100 p‚nzt, mert f“n”k. MECH INFANTRY (g‚pesĄtett l”v‚sz/gyalogoss g): Hasonl˘ a tankhoz, de pl. egy k”rben 3-szor t madhat. Munk segys‚g szks‚ges hozz , de hogy mi‚rt? Tal n, hogy legyen milyen rggyel fejleszteni azt, amire m sok haszontalans gk‚nt n‚znek. MilĄcia (Militia): Lakoss g, szersz mokkal meg hasonl˘ fegyverekkel; Musk‚t s (Musketeers): V‚dekez‚sben ‚s t mad sban is fejl“d‚s, mozg spontban nem; Phalanx: Az els“ igazi hadtest. Bronz”nt‚s kell hozz ; Rifleman: Itt is fejl“d‚s a t mad sban ‚s v‚dekez‚sben. Kell hozz  a besoroz s. Nem avul el. Ez is bevonul st v lt. A robottechnika feltal l s val meg‚pĄthetjk a MECH.INFANTRY-t, ezek ut n nyugodtan h trad“lhetnk, mert az ellenf‚l az ‚letben nem foglalja el a v rosainkat (esetleg tankkal). T mad sra alkalmas sz razf”ldi egys‚gek: ARMOUR (p nc‚los, tankszer–): Eg‚sz j˘ egys‚g, 3 mozg spont, 8-as t mad s, meg hasonl˘k. Kell az aut˘ ismerete. ARTILLERY: Robotok ismerete kell. P nc‚lozott rohaml”veg. Legfejlettebb sz razf”ldi egys‚g, de hogy mi‚rt? Mozg spont visszament kett“re. CANNON: gyŁ; CATAPULT: Matek kell hozz . "ForradalmasĄtja az ostromtechnik t." Nagy t mad s, kicsi v‚d‚s, lassŁ. CHARIOTS (szek‚r): Az els“ harci j rm–. Nem valami nagy durran s. Kell a ker‚k ismerete. GUN ( gyŁ): Mint az el“bbi, csak kem‚nyebb. "HosszŁ ‚vsz zadokon keresztl a gyalogs g ‚s az  gyŁs egys‚g egym s mellett kzd”tt, mintegy kieg‚szĄtett‚k a m sik gyenge pontjait." KNIGHTS (lovagok): Az els“ j˘ dolog. Kell hozz  a lovagi kultŁra ismerete (Chivalry) El‚g hamar feltal lhatjuk a matematik t, ‚s ‚pĄthetnk CATAPULT-ot. Az ellens‚ges v rosok becserk‚sz‚se ezek ut n m r csak id“ k‚rd‚se. A tankot (ARMOUR) feltal lva pedig minden akad ly elh rul el“lnk (egy veter n tankcsapat m‚g az ellenf‚l f‚ltve “rz”tt f“v ros t is ronggy  l”vi). Harcol˘ vĄzi egys‚gek: BATTLESHIP: Legnagyobb t mad sŁ nem nukle ris egys‚g. 18-as. Nem sz llĄt. CRUISER (cirk l˘): Gyors, de nem valami er“s. Ez sem sz llĄt. IRON CLAD: K”rnyezetszennyez“ m r. Kell hozz  a g“zg‚p. SUB: Tengeralattj r˘. Legjobb a BATTLESHIP. Ezekkel ‚rdemes a tengerparti v rosokat megostromolni, mert a v rost nem rong lja az ostrom, csak a hely“rs‚get. Az ellens‚g egy‚b sz razf”ldi csapatait is megt madhatjuk haj˘kkal. Sz llĄt˘ (b‚k‚s) vĄzi egys‚gek: CARRIER: Csak repl“t vagy rak‚t t sz llĄt. Nagyon nagy v‚dekez‚spont, de nem t madhat. FRIGAT: Fregatt SAIL (vitorl s): Itt m r ilyent“l nem kell f‚lni. 2 egys‚get sz llĄthat. Fregatt teszi t”nkre. Navig ci˘ ‚s t‚rk‚pk‚szĄt‚s kell hozz . TRIREME: Els“ haj˘. Minden k”r v‚g‚n sz razf”ldet kell ‚rnie, kl”nben elveszik. TRANSPORT: Egyszerre 8-at sz llĄthat, de nem t madhat. A csapatokkal egyszer–en menjnk r  a parton  ll˘ haj˘ra, ‚s  tvihetjk “ket a tengeren. A TRIREME csak part k”zel‚ben haszn lhat˘, a CARRIER pedig repl“g‚pekkel haszn lhat˘. L‚gi egys‚gek: BOMBER: 12-es t mad ssal kellemes meglepet‚s lehet egy v rosnak. 10-es mozg spont. Minden m sodik k”r v‚g‚re kell visszat‚rnie egy v rosba/ hordoz˘ra. FIGHTER (vad szg‚p): Az egyedli l‚gi egys‚g, ami l‚git megt madhat. AmŁgy nem olyan j˘ kaliber–, mint a bomb z˘. Kell a repl‚s ismerete. Minden k”r v‚g‚re vagy v rosba kell ‚rnie, vagy hordoz˘ra. NUCLEAR: 99-es t mad s! Csak egy dolog  llhat ellen neki, ha a v rosban van SDI Defense (err“l k‚s“bb). 16 a mozg spontja, s ennek is vissza kell t‚rnie. Nukle risan szennyezett lesz a terlet -> kisebb termel‚s. Mozg spontjukat nem befoly solja terep, meg Łt. Ugyanaz vonatkozik r juk, mint a harci haj˘kra, azzal a kis kieg‚szĄt‚ssel, hogy minden k”rben (bomb z˘n l 2 k”rben) vissza kell t‚rni egy v rosba vagy egy anyahaj˘ra, zemanyag‚rt. Emberi (b‚k‚s) egys‚gek: Settlers (telepesek): Egy csom˘ dolgot csak “k tudnak elv‚gezni: - v rosalapĄt s (bele‚pl a fel‚pĄtend“ v rosba); - hozz ‚pĄt‚s egy m r megl‚v“ v roshoz (1-gyel n“ a v ros sz ma); - l‚gszennyez“d‚s eltakarĄt sa a v rosb˘l; - b nya/Łt/vasŁt/”nt”z“csatorna ‚pĄt‚se; - hid‚pĄt‚s (foly˘ felett); M–velet alatt megjelenik egy-egy bet–, pl. 'I' ”nt”z‚s (irrigation); 'M' - b nya (mine); 'R' - Łt (road). Ha v rost ‚pĄtnk, akkor meg kell adni a nev‚t is, de erre is aj nl egyet, amit sokszor ”tlet hi ny ban jobb, ha elfogadunk. Caravan (keresked“k): M s  llam v rosaival kereskedhetnk. Ha egy v rost ‚rnek el, akkor megjelenik a csere sz munkra hasznos r‚sze. Olyan kev‚s p‚nzt hoznak, hogy ink bb hanyagolhatjuk “ket. DIPLOMAT (diplom ciai tev‚kenys‚g): Legfontosabb az Ąr s ismerete. Szert tehetnk egy csom˘ extra dologra. šzenhetnk az ellenf‚l v ros ban a kir lynak, s“t egy‚b ‚rdekess‚geket is tehetnk. Ha egy hadsereget megt madunk vele, a szok sos csihi-puhi helyett a program kiĄrja, hogy a "megt madott" csapat mennyi p‚nz‚rt felejten‚ el hazafis g t (‚s  llna  t hozz nk...). V ros megt mad sakor szint‚n nem szokv nyosan j r el, ugyanis egy Łjabb ment kapunk: ESTABILISH EMBASSY: Ez a legunalmasabb, nagyk”vets‚get l‚tesĄtnk. Nem ‚rdemes erre pazarolni “ket! STEAL TECHNOLOGY: K‚mked‚s, technika elcs˘r sa. Ha van sz munkra ismeretlen tudom nyuk, akkor szerencs‚s esetben ellophatjuk. J˘ dolog, csak ritk n j”n be. MEET WITH THE KING: Tal lka a f“n”kkel. Teljesen felesleges, ha nagyon besz‚lni akarnak velnk, akkor azt Łgyis megteszik. INDUSTRIAL SABOTAGE: Szabot zs-akci˘. Embernk a v rosb˘l egy-k‚t dolgot eltntet. Az aktu lis egys‚g termel‚s‚t Łjb˘l kezdhetik (ez kl”n”sen vil gcsod kn l meg –rhaj˘darabokn l hasznos). Nem ‚ri meg ez‚rt fel ldozni egy gyn”knket! INCITE A REVOLT: L zad st szĄthatunk. A disszidenseket felb‚reljk, hogy okozzanak fejetlens‚get, esetleg plusz p‚nz‚rt  t is adj k a v rost. Ez akkor j˘, ha a szen tus vagy hasonl˘ nem engedi, hogy megt madjuk a v rost vagy megszegjk a b‚keszerz“d‚st. Ez a legszuperebb dolog, csak az a baj, hogy sz‚p summ t k‚rnek ‚rte! pletek BARRACKS: Veter n katonas g ‚pĄt‚s‚re ad lehet“s‚get. Amelyik v rosban ilyen van, az a k‚s“bbiekben er“sebb katonas got hoz l‚tre. Egyszer m‚g Łjra kell ‚pĄteni “ket, kb. a p nc‚los egys‚g idej‚n. Egy‚bk‚nt az is veter n egys‚g lesz, amelyik m r egyszer harcolt (ez nem lehet poszthumusz, sz˘val csak ha gy“z”tt). GRANARY: lelmiszerrakt r, a felesleget ebben t rolja az ember, s akkor lesz tartal‚k is. AQUEDUCT: VĄzvezet‚k. Kisebb a vesz‚lye a j rv nyoknak. Ez ut˘bbi kett“ a v ros gyorsabb fejl“d‚s‚t segĄti (hasznos). CITY WALLS: V‚d“fal, n”veli a v‚dekez‚spontot. A hely“rs‚g jobban tud v‚dekezni. MARKETPLACE: (piac) N“ a csere. BANK: Fejleszti a v ros gazdas g t. FACTORY: Gy r, n“ a termel‚s, de a szennyezetts‚g is. POWER PLANT: Er“m–. Nagyon szennyezi a k”rnyezetet! HYDRO PLANT: VĄzer“m–, k”rnyezetbar t, de csak r‚szlegesen, mert megbontja a foly˘k ”kol˘gi j t. MFG PLANT: Termel“ telep kb. = t”meggy rt s, robotok, meg hasonl˘k. Igen megn”veli a termel‚st. NUCLEAR PLANT - FISSION: Most ilyenek vannak, amikben nem tesztelt reakci˘k mennek v‚gbe. Katasztr˘favesz‚ly! NUCLEAR PLANT - FUSION: Tesztelt reakci˘val. Megsz–nik a katasztr˘fa vesz‚ly. MASS TRANSIT: T”megk”zleked‚s. Cs”kkenti a l‚gszennyez“d‚st. SDI DEFENSE: Elh rĄtja az atomt mad sokat. TEMPLE: T”bb boldog ember lesz, illetve kevesebb el‚gedetlen. Kell: BURIAL CEREMONY. CATHEDRAL: Ua., mint feljebb, de er“sebben, s kell hozz  az egyh z ismerete. COLOSSEUM: A n‚p sz˘rakoztat sa. N“ az el‚gedetts‚gi szint. Az ut˘bbi 3 ‚plet a legfontosabb! COURTHOUSE: Cs”kken a gar zd k sz ma (jog). LIBRARY: 50 %-kal n“ a tud˘sok teljesĄtm‚nye (Ąr s). UNIVERSITY: Ua., mint az el“z“, de kell, hogy a v rosban legyen k”nyvt r. RECYCLING CENTRE: —jrafeldolgoz˘ egys‚g. MH-szer–. Cs”kkenti a szennyezetts‚get, a termel‚st pedig n”veli. Persze nem lehet r”gt”n termelni mindegyiket. Van m‚g egy rak s ‚plet, ezek mind valahogy a v ros n”veked‚s‚t szolg lj k. A harmadik csoport a CSODK ‚pĄt‚se. Ezek nagyon sok ig ‚plnek, ‚s csak a v‚gs“ ‚rt‚kel‚sn‚l sz mĄtanak, Ągy ezeket csak akkor ‚pĄtsk meg, ha fontosabb dolog m r nincs. Ezek m˘dosĄt sai az eg‚sz birodalomra is kihatnak, pl. a piramis jelenl‚t‚vel mindenki b‚k‚t fog el“sz”r felaj nlani, de egym s hat s t ki is olthatj k, pl. az ENSZ a piramis‚t, a MAGELLAN'S VOYAGE a vil gĄt˘torony‚t. Mindegyikr“l nem tudunk leĄr st adni, mert van kb. 40. RHAJ ‚pĄt‚se: Az –rhaj˘t r‚szekb“l kell fel‚pĄteni, az eddigiekhez hasonl˘ m˘don: SS STRUCTURAL... ... SS MODULE. Ezeket a r‚szeket csak az Apollo program fel‚pĄt‚se ut n tudjuk elkezdeni gy rtani. BUY: Megvesszk, nem kell a n‚pnek bajl˘dnia vele. Dr ga dolog. V‚gszks‚g eset‚n alkalmazhatjuk, egy m r legal bb f‚lig k‚sz dolog befejez‚se c‚lj b˘l. AUTO: Azt ‚pĄti, amire ‚ppen szks‚g van. SELL: A v ros ‚pleteit adhatjuk el vele (a csod kra nem ‚rv‚nyes!). J˘ p‚nzkeres‚si m˘dszer. Csak ‚pĄtnk egy ‚pletet ‚s eladjuk, Ągy kevesebb ad˘t kell szedni, t”bbet k”lthetnk tudom nyra. TUDOMNYOK: Tudom nyokat fejleszthetnk, ellens‚gt“l beszerezhetnk, esetleg tal lhatunk (a t‚rk‚pen a kis h zakban). A tudom nyok lehetnek m s terv szks‚gletei, azonban  ltal ban konkr‚t dolgok ‚pĄt‚s‚t kezdhetjk meg egy-egy tudom nyos terv befejez‚se ut n. A harmadik f“ csoport az  llamform k (monarchy, democracy, communism). Ezeket feltal l suk ut n a REVOLUTION (GAME men) haszn lat val lehet aktu liss  tenni. Fejlettebb  llamform n l a v rosok gyorsabban n”vekednek, az emberek jobban termelnek, de t”bb es‚ly van a l zad sra (CIVIL DISORDER in...). Ilyenkor ‚pĄtsnk templomot, sz‚kesegyh zat vagy kolosszeumot. CHANGE: M s dolgot termeltetnk. VIEW: Kirajzolja a v ros l tszati k‚p‚t, el“ter‚ben a lakosaival. Egy ember kb. 10000 lakost jelent. Az ember lehet munk s, tud˘s, sz˘rakoztat˘ vagy ad˘ellen“r. A munk snak ‚s tud˘snak megvan a n“nem– p rja is. A j t‚kban a korral v ltozik az emberek kin‚zete is, pl. kb. az ipari forradalom ut n p r sz z ‚vvel. A h zak fejletts‚ge is mutatja a v ros fejletts‚g‚t, ill. a h zak sz ma a lakoss got. Ha felta- l ltuk az aut˘t, akkor a f”ldutak helyett aszfaltutak lesznek, aut˘kkal. A korral v ltozik a piac (MARKETPLACE), a barakk, az ‚lelmiszerrakt r k‚pe is. Ez a k‚p jelenik meg akkor is, ha valamilyen dolgot fel‚pĄtettek a v rosban (s az anim ci˘ nem off), vagy ha az emberek nnepelnek minket ("WE LOVE THE EMPEROR"), illetve ha zavarg sok vannak, s a polg rmestert el–zik. HAPPY H romf‚le ember van sz‚les birodalmunkban: BOLDOG: v rhatunk WE LOVE THE EMPEROR nneps‚get; ELGEDETT: No problems; ELGEDETLEN: zavarg st kelthet (cs”vi figura alul, k”z‚pen); MAP: Vil gt‚rk‚p, nincs sok haszna. TERMELT EGYSG (jobb oldalt, k”z‚pen): Milyen egys‚get termelt m r a v ros. LLOMSOZ EGYSG (k”z‚pen): A cĄm mag ‚rt besz‚l. Ha itt r klikkelnk az egys‚gre, azt kiolvasztja, ha “rt  ll csak (l sd: ORDERS/SENTRY parancs). TERMELSI TRKP (fent, jobbfel‚): Na, ez kiss‚ bonyolultabb. A k‚veszer– dolog a mez“gazdas gi termel‚st mutatja, a nyilak a kereskedelmit, a "fekete bigy˘, s rga szemmel" meg a b ny szatot. A kis, k‚k l mpa a szellemi munkaer“t, a pajzs meg a p‚nzt. Mellette van egy kis t‚rk‚p, amelyen ha el‚g nagy a munkaer“, akkor v ltoztathatunk azon, hogy honnan termeljenek. R megynk a neknk nem tetsz“ r‚szre, klikk, majd amivel helyettesĄteni akarjuk. Ha nem akarjuk, hogy annyit termeljenek, akkor t”bb tud˘s lesz, majd megjelennek a sz˘rakoztat˘k, v‚gl az ad˘ellen“r”k. El‚g fura folyamat, de meg lehet az‚rt ‚rteni. Min‚l kevesebbet termelnk, ann l t”bb luxuscikket fognak k‚szĄteni, s a n‚p is el‚gedettebb lesz, de azt ne felejtsk el, hogy egy id“ ut n a kajak‚szlet kimerl. TELTARTALK (bal sz‚l, k”z‚pt“l lefel‚): Min‚l t”bb k‚ve, ann l jobb. FOGLALKOZS: Ugyanaz, mint a VIEW, csak lekicsinyĄtik “ket, ami nem hinn‚nk, hogy nagy neh‚zs‚get fog okozni a felismer‚sben. PšLETEK (fent, bal sarok): A vil gcsod k ‚s ‚pletek neve, itt adhatjuk el “ket, ha nem kellenek. Aj nlott strat‚gi t nem nagyon tudunk adni, p r tippel az‚rt szolg lhatunk: - A j t‚k kezdet‚n keresni kell egy megfelel“ helyet a f“v rosunknak. - —j v rosn l els“ dolgunk egy j˘l v‚dekez“ csapat megalkot sa, mert en‚lkl kellemetlen meglepet‚sben lehet r‚sznk... - rdemes mindenhova felhŁzni egy barakkot, mert fenntart sa nem kerl semmibe, ‚s j˘ ha van! - Ha el akarunk foglalni egy v rost, akkor el“sz”r l“jk sz‚t a hely“rs‚get haj˘r˘l vagy repl“r“l, ‚s csak ut na menjnk neki (ha egyb“l sz razf”ldr“l t madunk, akkor a v rost is pusztĄtjuk). Ha a v ros nem tengerparton van, akkor egy gyn”knkkel l zĄtsuk fel a lakoss got. - Csak j˘ helyeken ‚pĄtsnk v rosokat, mert a program csak korl tozott sz mŁ v rost enged  t‚pĄteni. - V ros‚pĄt‚s el“tt ‚pĄtsnk Łt- ‚s csatornarendszert (sokkal gyorsabban fog fejl“dni a telepl‚s). - Jobb, ha  tt‚rnk a DESPOTISM-r“l mihamarabb a REPUBLIC-re, mert ott sokkal gyorsabb a termel‚s, s ha el‚g ember van, k”r”nk‚nt fedeznek fel Łjabb ‚s Łjabb tudom nyokat. Termelni is t”bbet termelnek, de van a n‚pnek n‚mi elv r sa az ”nfej–s‚g ellen (nem lehet mindenkit megt madni, meg hasonl˘k). Ha mindent megtanultunk, akkor j”nnek a FUTURE TECH-ek, amiket az‚rt legal bb n‚vvel ell thattak volna, m‚g legal bb Łgy 30-at, az sokkal izgalmasabb  tette volna a j t‚kot. P r tipp halad˘knak: - A CIVIL?.SVE-ben keressk meg a p‚nzt. A program el‚g rafin lt, mert att˘l fgg“en helyezi el a p‚nzt, hogy milyen nevet adtunk magunknak a j t‚k elej‚n: NV HOVA (DEC) Alexander (Greek) 0324-0325 M.Gandhi (Indian) 0326-0327 Shaka (Zulu) 0316-0317 Mao Tse Tung (Chinese) 0322-0323 Elizabeth I. (English) 0324-0325 Genghis Khan (Mongol) 0326-0327 Stalin (Russian) 0322-0323 Frederick (German) 0318-0319 Ramesser (Egyptian) 0320-0321 Napoleon (French) 0318-0319 Caesar (Roman) 0314-0315 Hammurabi (Babylonian) 0316-0317 Abe Lincoln (American) 0322-0323 Montezuma (Aztec) 0320-0321 A kijel”lt helyekre c‚lszer– FF79-et Ąrni, ez 30000 p‚nzt fog eredm‚nyezni. - Ha megvan a p‚nz (maximum 30000 ut na negatĄv!), mindent vegynk meg, de vigy zzunk a v ros teherbĄr s ra. A csod kat is mind vegyk meg! - A p‚nz birtok ban a DIPLOMATKKAL lefizethetjk az ellens‚get, forradalmat robbanthatunk ki minden mennyis‚gben. - R”gt”n a MASONRY feltal l sa ut n ‚pĄtsk meg a PIRAMIS csod t, ‚s azonnal v ltsunk monarchi ra (coolabb fejl“d‚s). - Ne ad˘ztassunk, Łgyis van p‚nz. Ha nyertnk, gyorsan visszaj tszhatjuk t”rt‚nelmnk legfontosabb esem‚nyeit, s ha –rhaj˘s m˘don nyernk, akkor m‚g ut na ki is lehet irtani a marad‚k ellens‚get (b r ezt m r nem pontozza). Ha meg nem nyertnk, akkor... Nos, ezt Łgy gondoljuk, b rki megtudhatja...