Id‚n volt ”tven ‚ve annak, hogy a sz”vets‚ges hader“k partra sz lltak Normandi ban, s k”zel k‚t h˘nap alatt 1 milli˘ embert tettek partra Franciaorsz gban. A mi feladatunk sem lesz m s a programban, minthogy ezt a bravŁrt megism‚teljk. S“t, amellett, hogy csapatainkat  t kell juttatnunk Normandi ba a k”d”s Albionb˘l, tov bb kell nyomulnunk a kontinens belseje (pontosabban N‚metorsz g) fel‚. Pedag˘giai k‚rd“jelek a n‚metekkel is kĄs‚rletezhetnek, de az els“ n‚h ny k”r ut n sz mukra is nyilv nval˘ lesz, hogy a t”rt‚nelem menet‚t m‚g itt sem lehet olyan k”nnyen megv ltoztatni. Ez‚rt az els“ n‚h ny menetben rutin hi ny ban ink bb a sz”vets‚gesekkel pr˘b lkozzunk. Kis t”lt”get‚s ut n egy klassz  ll˘k‚pet csod lhatunk meg, n‚mi indul˘ kĄs‚ret‚ben. Egy kattint s az eg‚ren, s kezdet‚t veszi a men“rlet! Els“k‚nt egy h rmas menvel tal lhatjuk szembe magunkat, az egyszer–s‚g kedv‚‚rt kezdjk alulr˘l: Historical Scen.: t”rt‚nelmi kldet‚sek. 3 szitu ci˘ k”zl v logathatunk, de ‚rdekes m˘don az els“ kett“ k”z”tt kĄs‚rteties hasonl˘s got v‚ltnk felfedezni! Mi ugyan nem er“ltettk ezt a j t‚kstĄlust, de az‚rt a leĄr s v‚ge fel‚ n‚h ny sz˘ erej‚ig visszat‚rnk r , hogy milyen lehet“s‚geket rejt ez a men mag ban igaz b˘l. Load/Save Game: szok sos t”lt‚s/ment‚s opci˘k, ‚rdemes lesz el‚g gyakran haszn lni. A m–veletek egy‚bk‚nt Save Disket ig‚nyelnek. Standard Game: komplett h borŁ. Miut n a megr”gz”tt strat‚g k m‚g mindig velnk maradtak, nyomjunk r  a menre. H rom Łjabb v laszt si lehet“s‚g. Az elej‚n err“l zagyv ltunk, teh t nyomjunk az Allies-re a German helyett. Two Players v ltozat csak id“milliomos nyugdĄjasoknak! A j t‚kk‚perny“ Szemeinket vessk mindj rt a fels“ sorra, ahol n‚gy ment l tunk. Jobbra a pontos d tumot tal ljuk, ami 1944. jŁnius 6. Egy sorral lejjebb ugorva az aktu lis (a kurzor  ltal a t‚rk‚pen befogott) egys‚gnk neve pillanthat˘ meg. Ha minden igaz, akkor ez a startn l az 1. amerikai hadtest 82. hadoszt ly nak ejt“erny“s alakulata, akik Bradley t bornok vezet‚se alatt  llnak. A csĄk jobb sz‚l‚n tal lunk utal st a terepre az egys‚gnk  ltal ‚ppen taposott talaj min“s‚g‚re (fontoss g r˘l majd kicsit k‚s“bb!), ill. az id“j r sra (amit Friderikusz S ndor mond el digitaliz lt hangon, n‚h ny Ązes anim ci˘val vegyĄtve! Na nem, enn‚l az‚rt komolyabb ez a meteorol˘giai jelent‚s!). Miel“tt azonban belekezden‚nk a fels“ be llĄt sok vizsg lat ba, n‚h ny mondat a t‚rk‚pr“l, ‚s annak kezel‚s‚r“l. Atlaszunkon a harci egys‚geket kis n‚gyzetek jel”lik, ‚rtelemszer–en a z”ldek vagyunk mi, a szrk‚k pedig az ellens‚g. A katonai t”mb”k magukon viselik az elnevez‚skb“l sz rmaz˘ bet–jeleket (ennek az ismertet‚s‚re az‚rt m ' nem t‚rn‚nk ki, mert kifil˘z sukhoz nem kell egyetemi diploma!). PC-n egy kicsit m sok a jel”l‚sek, de rem‚ljk ez sem fog igaz n gondot okozni Nektek, sz˘val maradjunk csak az Amig n l. Ha egy helyen t”bb csapat is tart˘zkodik (ilyen van p‚ld ul a haj˘kon l‚v“ band‚riumaink eset‚ben), akkor egy click-kel ezek sz‚pen kiĄr˘dnak egym s al  a k‚perny“ k”zep‚n megjelen“ ablakban, vagy fentr“l a m sodik sorban cser‚l“dnek a kiĄr sok. MĄg az ablakos esetben r  kell nyomni a band t jelk‚pez“ kis n‚gyzetre, addig a m sodik vari ci˘n l el‚g ha csak a neknk kell“ egys‚g neve olvashat˘ a bal fels“ sarokban (bal clickkel a kijel“lt helyre mozognak, felt‚ve ha van el‚g mozg spontjuk). Na err“l ennyit! A t‚rk‚p finomabb mozgat sa az alul, illetve oldalt tal lhat˘ nyilak segĄts‚g‚vel t”rt‚nhet. Ha viszont egyb“l a nyilak k”z”tt mozg˘ t‚glalapok valamelyik‚re kattintunk, nagyobb l‚pt‚k– g”rget‚sre nyĄlik lehet“s‚gnk. A harmadik esetben a kicsinyĄtett t‚rk‚pen mozoghatunk szabadon. Nem feledkezhetnk meg azonban a jobb als˘ sarokban l‚v“ (a kis nyilak  ltal k”zrefogott) feh‚r n‚gyzet, amelyre r l“ve a t‚rk‚p n‚gyzetr csos form tumot fog ”lteni. Ink bb  rt, mint haszn l! No, de amĄg mi a kezdetekkel bajl˘dtunk Tibsoft h“siesen kijegyzetelte nekem a fels“ menket. Nyom s f”l! FILE: Save+Load: ment‚s/t”lt‚s Savedisk-re/-r“l. Bal clickkel v‚grehajthat˘ az ig‚nyelt m–velet, jobb clickkel pedig visszat ncolhatunk akkor, ha id“k”zben meggondoltuk magunkat. Restart: term‚szetesen vissza az els“ select triumvir tushoz (Standard Game, Save...stb.). Exit to DOS: m‚g nem vagyunk el‚gg‚ begoly˘zva ahhoz, hogy ezt a pontot v lasszuk! OPTIONS: Map Scroll: itt mahin lhatunk atlaszunk g”rget‚s‚nek sebess‚g‚vel. Game Speed: ez a be llĄt s az eg‚sz j t‚k gyorsas g ra fog vonatkozni (de sajnos nem el‚gg‚!). Display Detail: grafikai felbont s v ltoztat sa. Fog of War: gyakorlatilag ezzel a ponttal kombin lhatjuk bele az id“j r st a j t‚kba. Arr˘l, hogy ez a FOG milyen k”vetkezm‚nyekkel FOG j rni, majd m‚g lenyomatunk egy kis t bl zatot. Annyit az‚rt el rulhatok el“re, hogy a l t si viszonyok jelent“s roml s hoz FOG vezetni. Sound Effects & Tunes: zene, fegyverropog s, dobsz˘l˘k, indul˘k, goly˘k ftyl‚se be/ki. Unit Supply: az ide lis ell totts g be llĄt sa. A v laszunk nem lehet k‚ts‚ges... Quick Fight: a gyors be llĄt˘ panel ki/be kapcsolgat sa. Easy Fight: rutintalanabb strat‚g k itt butĄthatj k le ellenfelk kombin ci˘s k‚pess‚g‚t. Ha net n humanoid ellen j tszunk, akkor ink bb n‚h ny hord˘ s”rrel tegynk kĄs‚rletet ilyen ravasz akci˘ra. Vigy zzunk, mert Getto ‚s CoVboy eset‚ben a fent emlĄtett szer inverz hat st v lt ki, ‚s Łgy levernek minket, mint atom! Input Result: mivel szem‚lyesen szeretn‚nk belesz˘lni a csat kba (a n‚hol m r kicsit szrke tili-toli k”zben legal bb kir”h”ghetjk magunkat a miniat–r tk”zeteken), maradjon csak ON-on. Personality: a vezet“k tulajdons gainak v ltoztat sa. Combine Groups: a csapatok kombin l sa. Nem volt k”nny– lefordĄtani!!! Victory Conditions: na ez meg‚r egy alapos kives‚z‚st! R kattintva egy Łjabb ablak jelentkezik furcs bbn l furcs bb feliratokkal, ill.  llĄt si lehet“s‚gekkel. Ezek meg‚rt‚s‚hez azonban el“bb tiszt znunk kell n‚h ny dolgot! A j t‚kban helyett kapott egy m‚rce (Łn. Sucess Bar), amely az er“viszonyok tkr”z‚s‚re hivatott, azaz mikor ki van kedvez“bb helyzetben. Ennek a m‚rlegnek a befoly sol s ra akkor kerl sor, ha valamelyik f‚l valamilyen harci cselekm‚nyt hajt v‚gre. Ekkor az adott tett‚rt cser‚be pontokat kap, amik el“relendĄthetik a gy“zelmi szekeret a v‚gs“ sikerek fel‚. Alapbe llĄt sban ennyi pontot kaphatunk haditetteink‚rt. A mellettk l‚v“ nyilacsk kkal m˘dosĄthat˘, de nem szks‚ges el llĄtani! A rend kedv‚‚rt a lehets‚ges akci˘ink: Combat victory- egy csata megnyer‚se HQ capture- egy ellens‚ges f“hadisz ll s elfoglal sa City capture- egy v ros bev‚tele Retake city- egy az ellens‚g  ltal megsz llt v rosunk visszav‚tele Other city capture- m s v rosok elfoglal sa- h t ez nem teljesen vil gos, de alighanem olyan helys‚gekre vonatkozik, ami eddig nem volt egyik f‚l birtok ban sem (magyar n semlegesek birtokbav‚tele, megsz ll sa, elfoglal sa, felszabadĄt sa, felszabadŁl sa, ki-ki ‚rt‚kelje szĄve ‚s hovataroz sa szerint). Effect result by city damage: kapjunk-e visszajelz‚st a v rosok  llapot r˘l egy-egy tranzakci˘ ut n (pl. sz“nyegbomb z s). Yes!!! Sucess bar: l‚tezzen-e a fent emlĄtett m‚rce. Max. points: a lehet“ legt”bb el‚rhet“ pont ennyi lesz. City capture: el lehessen foglalni a v rosokat vagy sem. City: val˘szĄn–leg ennek a v rosnak az elfoglal s ig tart a j t‚k. Alap llapotban ugyeb r ez Berlin. End by 3rd may 1945: a d tum jelezte napon v‚get ‚rjenek-e a szenved‚seink vagy sem. Ha els“ felindults gunkban ”ssze-vissza nyomkodtunk mindent, ‚s az opci˘t sikeresen el llĄtottuk, holott igaz b˘l nem is akartunk megv ltoztatni semmit, akkor clickeljnk a DEFAULT feliratra, ‚s minden vissza ll standard helyzetbe. STATS: Alapos  ttekint‚st kaphatunk a saj t, ill. az ellens‚gnk vesztes‚geir“l, valamint a m‚g p ly n maradt egys‚gek l‚tsz m r˘l mind sz razf”ldi, mind l‚gi vonatkoztat sban. MAP: Place Name: a helys‚gnevek kijelz‚s‚nek be llĄt sa. Country Name: hasonl˘k‚ppen j rhatunk el az orsz gnevekkel. View Owner: az A (sz”vets‚ges) ‚s G (n‚met) bet–jelz‚sek ki/bekapcsol sa. Ezek a jel”l‚sek akkor kapnak jelent“s‚get, amikor r k‚rdeznk a v rosok hovatartoz s ra. Supply: az ut np˘tl s kijelz‚s‚nek v ltoztat sa. Disruppted: a megsemmisĄtett egys‚gek megjelenĄt‚se. Ha Yes, akkor az egys‚g n‚gyzet‚be feloszlat suk eset‚n egy D bet– kerl. lvezkedhetnk egy sort azon, hogy hol nyiffantottuk ki az ellens‚g olajbogy˘it (pl. Vasbogd nyn l), de ezen kĄvl semmi m sra nem haszn lhat˘, legal bbis szerintnk. Aircraft: az egys‚geink kijelz‚seinek v ltogat sa. Mutathatja mindkett“t (Both), vagy csak a sz razf”ldi ‚s vizi egys‚geket (Land), vagy csak a l‚gi  llom nyunkat (Aircraft). Ennek az eg‚sz cirkusznak v‚gl is a jobb  tl that˘s g az eredm‚nye. Ez ut n a n‚gy pont ut n kĄv nkozik az a megjegyz‚s, hogy ezeket az oldals˘ inform ci˘s panelen is meglelhetjk a VIEW ablakban. Ground Change: ha ezt bekapcsoljuk, akkor az id“j r s hat ssal lesz a talaj  llapot ra, ami pedig a mi mozg sunkra lesz befoly ssal. Kedves gyerekek! Miel“tt ujjongva dob ln tok fel magatokat a leveg“be k”z”ljk, hogy igazi megpr˘b ltat saitok m‚g csak most kezd“dnek, mivel  tmegynk az oldals˘ inform ci˘s panelre! Akkor mi most nekikezdnk...(Ja, hogy ez nem az ‚n sz”vegem, hanem az‚ az id“j r sos pasas‚; hogy is hĄ'j k, valami Fidreviczkynek? H t sz˘jatok m ' r m...) DISPLAY WINDOW: Az ablak bal fels“ sark ban l‚v“ miniat–r t‚rk‚pr“l m r ejtettnk n‚h ny szavat (by G”gy) amikor a map mozgat s r˘l besz‚ltnk, ez‚rt azt n most ak r  t is ugorhatjuk. Jobbra mellette k‚t n‚gyzet, amelyek k”zl a fels“ az ‚ppen aktu lis csapatunkat jelk‚pezi (tudj tok azok a bet–jelz‚sek amikr“l az el“bb dum ltunk), de ut na sz”veges form ban is megjelenik az egys‚g. Az als˘ n‚gyzetben a talaj tĄpusa tal lhat˘, az egyszer–s‚g kedv‚‚rt Ąrott form ban is. MĄg a Move Points t‚glalap mellett az egys‚gnk mozg spontj nak ‚rt‚k‚t jelenĄti meg a program, addig a Quality feliratn l katon ink  llapota dĄszeleg (‚rdemes figyelembevenni a kl”nb”z“ hadm–veleteinkn‚l!). A mini atlasz alatt elhelyezked“ +/- a hadtestek k”z”tti lapoz st szolg lja. A kiv lasztott banda l‚tsz m t a Men ikonn l tanulm nyozhatjuk  t. Sokszor ‚rdekes r”vidĄt‚s jelenik meg ut na (Aprx.), ami val˘szĄn–leg becsl‚st jelent. Ez az‚rt fordulhat el“, mert az ellens‚ges vonalakn l tany z˘ csoportokr˘l nem mindig tud pontos inform ci˘kat nyŁjtani a hĄrszerz‚snk. m m‚g ne menjnk tov bb a k”vetkez“ kapcsol˘ra, hanem clickeljnk r  a Men-re. Ekkor egy info-ablak var zsol˘dik el‚nk. A hader“ (Army Strenght) alatt kiĄr˘dik, hogy h ny hadoszt ly van jelen a group-ban, lejebb pedig a manuszok, illetve j rm–vek l‚tsz ma, gyalogosokra (Infantry), p nc‚losokra (Armor), valamint tz‚rs‚gi egys‚gekre (Artillery) kivetĄtve. Na l ssuk a List Division-t! H t nem mondom, sz‚p kis baleset lesz! Egy szolĄd kattint s ut n egy form s kartot‚kkal tal ljuk magunkat szemk”pszt (by Luckyboy), amely az inform ci˘k kimerĄthetetlen t rh z t kĄn lja neknk. Az “rlet a hadoszt lyok ”sszetev“i (Division Detail) felirat ut n veszi kezdet‚t. Imm r megszokott, hogy elolvashatjuk a csrh‚nk teljes megnevez‚s‚t, ‚s az “ket vez‚rl“ parancsnok (Commander) becses nev‚t. Division Type: a bak ink  ltal k‚pviselt csapat szakterlete (sz˘val a tĄpusa). Men: no comment! Quality: T˘zse! Weapons: na ez egy kicsit ‚rdekesebb lesz, mivel err“l m‚g nem volt sz˘ id ig! Harcosaink  ltal birtokolt fegyvertĄpusok, m”g”tte a sz zal‚kos eloszl sban. A harc szati eszk”z”k k”z”tt elt‚r‚sekre (mint ahogy azt m r megszokhatt tok) ism‚t egy t bl zat keret‚ben fogunk v laszt adni (Tibsoft m r lelkesen k‚szĄti “ket). Location: tart˘zkod si helyk koordin t kkal megadva. Az egyszer–s‚g kedv‚‚rt a programoz˘k megadt k a viszonyĄtott helyzetket is (pl. near St. Malo- St. Malo k”zel‚ben). Orders: ezt a parancsot kapt k legut˘bb. Status: st tuszuk. Ha m‚g nem kavartunk velk ebben a j t‚kk”rben, akkor READY, ha igen, akkor MOVE COMPLETE. Split: a mellette l‚v“ kapcsol˘kkal lehet az egys‚gnket felezni (50%), harmadolni (34%), vagy negyedelni (25%). A csapat eloszt s teh t ezek szerint az ar nyok szerint t”rt‚nhet. De mi van akkor, ha m r nem bomlasztani, hanem ”sszevonni szeretn‚nk az egys‚geinket. Keressk meg a lev lasztott fiŁkat, majd Transfer, v‚gl Perform! Ennek hat s ra a g‚p elkezdi visszaadagolni “ket az eredeti hadoszt lyukba. Addig ism‚telgessk, amĄg a kĄv nt fel ll st sikerl megval˘sĄtanunk. Next/Previous: lapozgat s a kartot‚kok k”z”tt. K‚rhetjk a soron k”vetkez“t, ill. visszat ncolhatunk az el“z“ lapra. Disband: alakulatunk feloszlat sa. Change Army: ezt k‚rve egy Łjabb csod latos lapra kerlnk. Ennek segĄts‚g‚vel egyb“l hozz juthatunk b rmelyik egys‚gnk adathalmaz hoz. Lehet“s‚gnk nyĄlik m‚g kl”nf‚le l‚tsz mm˘dosĄt sokra is. A Personality kapcsol˘val szok s szerint egy Łjabb t bl zathoz jutunk. Nos, Ąme a parancsnokok k‚pess‚geinek list ja. A Personality a szem‚lyes tulajdons g t fedi: Loyal- h–s‚ges Independent- ”n ll˘ Agressive- na ez meg mi lehet? Glory Hound- csak a dics“s‚g‚rt hajt! Brash- hetyke ‚s pimasz! Ejnye-bejnye! Cautious- ˘vatos. Nem egy h tr ny! Defensive- a biztons gi j t‚kos. Loss Avare- vaksi a helyzet felismer‚sben. Determinated- mindenre elsz nt. Az Attack ‚s Defensive Skill a t mad˘, illetve v‚dekez“ k‚pess‚g‚t hat rozza meg. A Skill m‚g t–rhet“, de a legkir lyabbaknak Very High besorol suk van. Az Opposition egy kis csal sra ad lehet“s‚get, mivel Ągy nemcsak a saj t hanem a n‚met vezet“k k‚pess‚geit is befoly solhatjuk. A Default v laszt s val minden vissza ll az eredeti helyzetbe, a Random pedig v‚letlenszer–en gener lja a fejesek hozz ‚rt‚s‚t. Na hŁzzunk innen! Finish: visszal‚p‚s a f“k‚perny“re (m r ‚pp itt volt az ideje!). History:  ttekint‚s az eddig lezajlott hadi esem‚nyekr“l. Az els“ lapon (VICTOR) a gy“ztesek szempontj b˘l vannak csoportosĄtva a csat k. D tum, csata neve, ki volt a t mad˘, s v‚gl ki nyerte az tk”zetet. Az‚rt a vesztes‚gekr“l (OTHER LOSSES) itt is hĄrt kapunk. A m sik lap (LOSSES) eset‚ben is l that˘ a d tum ‚s a csata megnevez‚se, de emellett ink bb a vesztes‚gekre koncentr l a statisztika, lebontva azt csat kra, illetve ”sszegezve az eg‚sz h borŁra (TOTAL BATTLE LOSSES). Status:  llapot. L sd List Division. Special Orders: csak erre az egys‚gre vonatkoz˘ speci lis utasĄt sok. Fortify: brig dunk kl”nb”z“ terepakad lyokat hŁz fel az adott helyszĄnen, amelyek jelent“sen megnehezĄtik nemcsak az ellenf‚l gyalogosainak, de m‚g a motoriz lt egys‚geinek mozg s t is. Board Ship/Train: haj˘ra, vagy vonatra sz llni. Frank˘n lehet vele haladni, de a sz llĄt˘ j rm– m r csak a k”vetkez“ k”rben mozoghat! Destroy Structure: sz‚tcs–rhetjk vele az ellens‚g dolgait. Magyar n megsemmisĄthejk a kik”t“it, reptereit, vasŁtvonalait. Strategic Bombing: aj nd‚kcsomagokat kldhetnk az ellenf‚lnek. Ehhez  lljunk a kiv lasztott n‚gyzetre ‚s bummm sakalaka...!!!??? G‚peink a k”vetkez“ k”rben automatikusan visszat‚rnek valamelyik repternkre, hogy felt”lts‚k magukat. Indirect Bombing: l‚gi t mogat st nyŁjthatunk seregeinknek az tk”zetek sor n. Nagyon baba! Dogfihts: l‚gicsata, amelynek eredm‚ny‚t a g‚p gener lja ki a harcol˘ felek g‚peinek fggv‚ny‚ben. Term‚szetesn csak azok mellett virĄt a fekete gomb˘c, amelynek a v‚grehajt s t a k”rlm‚nyek lehet“v‚ teszik. View t‚glalap n‚gy kapcsol˘ja: aki elfelejtette a funkci˘jukat, ugorjon vissza a fels“ View menr“l Ąrottakhoz! Reinforce: meger“sĄt‚s, ut np˘tl s szervez‚se. Na ez is meg‚r egy kl”n mis‚t! A Reinforcement k‚perny“n bal oldalt egy k”zepes m‚ret– t‚rk‚pet l thatunk, balra egy Łjabb ablak tele kapcsol˘kkal, fent pedig a f“k‚perny“r“l m r j˘l ismert Menu Bar-hoz hasonlatos elrendez‚s. Vegyk is  t “ket sz‚p sorj ban: About: a j t‚k verzi˘sz m t adja vissza. Events: az els“ opci˘ bekapcsol s val a t”rt‚nelmi esem‚nynapt r az aktu lis napt˘l fog indulni (ON THIS DAY). A m sik lehet“s‚ggel (RUN EVENTS) kezdet‚t veszi a hadikalend rium. Besz mol fontos esm‚nyekr“l, hĄres szem‚lyekr“l, tanktĄpusokr˘l, stb. Sz˘val egy igazi  ttekint‚st ad a korszakr˘l. Ha  ttanulm nyoztunk egy-egy oldalt, akkor a Finished-re nyomva lapozhatunk, ha pedig meguntuk az olvasgat st, az Exit Show-val kisz llhatunk. Map: ennek az ‚tlapnak a k‚t pontja egym st˘l fgg“. MĄg az els“re b”kve (CITIES) az ”sszes v rost kijelzi a t‚rk‚pen n‚gyzetek form j ban, addig a m sodik eshet“s‚g (FRONT LINE) a frontvonal (jobban mondva a front k”zel‚be l‚v“ v rosok) megtekint‚s‚re ad alkalmat. Organization: hasonl˘ a List Division-h”z, csak itt a hadtestek ‚s a parancsnokok nev‚nek  tkeresztel‚s‚t ejthetjk meg! Vigy z˘ szemnket most m‚g ne P rizsra, hanem el“bb az oldals˘ ablakra vessk! Fell kapott helyet az  ltalunk m r sokat emlegetett Sucess Bar. Alatta a rendelkez‚snkre  ll˘ Łn. Resource pontok sz ma, amib“l majd Łjabb csapatokat toborozhatunk. Az Incrase segĄts‚g‚vel hat rozhat˘ meg a n”veked‚s m‚rt‚ke. A Reinforce Division v laszt s val egyes megt‚p zott hadoszt lyaink meger“sĄt‚s‚re kerlhet sor. Tal n akkor n‚zzk is meg, hogyan is hozhatunk l‚tre Łj band‚riumot! Ehhez indul sk‚nt clickeljnk a Build Division feliratra! Sikerlt egy Łj kartot‚kot nyitnunk. A Division Type-n l a nyilacsk kkal hozzuk be a kĄv nt hadoszt lytĄpust, s a Men(Cost) nyilait ig‚nybe v‚ve tuningoljuk fel a l‚tsz mot! A Cost azt fogja mutatni, hogy mennyi Resource pont levon sba fog kerlni az adott l‚tsz m ki llĄt sa. A t j‚koz˘d s miatt a Resource Available mutatja a felhaszn hat˘ pontokat, a Cost Per Unit pedig egy egys‚g k”lts‚geit az adott tĄpusb˘l: Infantry(gyalogs g)- 1 per man (azaz emberenk‚nt) Paratrooper(ejt“erny“s)- 3 per man Engineer(m‚rn”k)- 10 per man (mindenf‚l‚kre k‚pes, pl. repteret tud ‚pĄteni, vagy aknamez“t hozhat l‚tre, stb.) Armor(p nc‚losok)- 25 per tank Artillery(tz‚rs‚g)- 20 per gun Mechanized Infantry (g‚pesĄtett gyalogs g)- 7 per man Mechanized Artillery (g‚pesĄtett tz‚rs‚g)- 30 per gun Supply Depot (ut np˘tl s)- 2 per man Transport Ship (sz llĄt˘ haj˘)- 10000 Train (vonat)- 5000 Bomber (bomb z˘)- 175 Fighter Bomber- 125 Night Fighter Bomber- 140 Fighter- 100 Embereinket a Weapons ikonnal fegyverezhetjk fel, de term‚szetesen csak a tĄpusuknak megfelel“ j t‚kszerekkel. Sajnos a felk‚szlts‚gket (QUALITY) nem tudjuk szab lyozni, de majd a megnyert csat k ut n emelkedni fog. Az Army azt mutatja meg, hogy melyik hadtestbe fognak kerlni az Łjoncok, a Commander pedig azt, hogy kinek a vez‚nylete alatt fogj k folytatni p lyafut sukat. V‚gezetl a Location a soroz s hely‚t jel”li meg (ami kezdetekben csak valamelyik angol v ros lehet, de az esem‚nyek el“rehaladt val m r Olaszorsz gban is szervezhetnk Łj hadtesteket). Ha minden OK, akkor nyomjunk egy Build-et, ‚s adjuk meg az Łj alakulat saj t nev‚t. A Reinforce k‚perny“re visszat‚rve a Build Division alatt tekinthejk meg a harcol˘ felek ”sszesĄtett l‚tsz m t (Armies- hadseregek, Division- hadoszt lyok, Men- emberek sz ma). V‚gl nem maradt m s h tra, mint a City Resource Detail ablak. Itt a v rosokr˘l kaphatunk info-t ha r clickelnk valamelyik telepl‚st szimboliz l˘ n‚gyzetre. A nev‚n kĄvl (CITY) nemcsak az er“ss‚g‚r“l (RESOURCE LEVEL) szerezhetnk tudom st, hanem m‚g a m‚ret‚t is bevizsg lhatjuk (SIZE). Give Orders: kil‚p‚s a Reinforce k‚perny“b“l. Ha m r kedvnkre kimozogtuk ‚s kicsat ztuk magunkat, akkor itt az ideje, hogy az End Turn kapcsol˘t v lasszuk, ‚s  tadjuk a l‚p‚s jog t az ellenf‚lnek. AmĄg a g‚p l‚p, mi mindenf‚le t j‚koztat˘kat kapunk a l‚git mad saink eredm‚nyess‚g‚r“l, a feloszlat sra kerl“ csapatokr˘l, az ellens‚g man“vereir“l, stb. Most pedig nnep‚lyesen visszaadn m a sz˘t Tibsoftnak, aki m r alig v rja, hogy megoszthassa veletek a csat kban szerzett tud s t. Azonban Tibsoft v ltozatlanul nem hajland˘ megsz˘lalni, ez‚rt a sz˘ tov bbra is n lam marad, “ meg a h tt‚rben meghŁz˘dva egyre-m sra ontja majd mag b˘l a kl”nf‚le jegyzeteket ‚s tippeket. Nem b nom, folytassuk a leĄr st, b r Tibsoft  lland˘ szŁrk l saival szinte teljesen ellehetetlenĄti a munk t! CSATA (A LTHATRON): El‚rkeztnk leĄr sunk tal n legbulibb r‚sz‚hez, ahol v‚reskez– olvas˘ink megel‚gĄt‚s‚re kellemesen ki”ld”k”lhetjk magunkat. A csata a j t‚kban term‚szetesen er“sen meghat roz˘ szerepet t”lt be, vagyis ‚rdemes alaposan kiismerni az itteni menhegyeket is. Csat t kezdem‚nyezni az egys‚gnket jelk‚pez“ n‚gyzetre val˘ bal clickkel tudunk. Ha az egys‚g m r l‚pett ebben a k”rben (MOVE COMPLETE), akkor sajnos nekik ebben a fordul˘ban le kell mondaniuk a harcmez“ megl togat s r˘l. Ha viszont Ready, akkor t madhatunk! Ehhez jel”ljk ki a t‚rk‚pen az ellens‚get jelk‚pez“ n‚gyzetet (persze nem  rt ha el“bb mell‚jk l‚pnk) egy bal click kĄs‚ret‚ben. Ha minden klappol, akkor egy k‚rd‚s jelenik meg valahol a k‚perny“n (t”bbnyire a k”zelben tart˘zkod˘ t”bbi egys‚gnkn‚l): JOIN FIGHT YES/NO ikonnal. Ez egy kimondottan kellemes szolg ltat st takar. A m r t mad sra kijel”lt f“egys‚gnkh”z ugyanis hozz csaphatunk m‚g egy-kett“t, amik a k”rnyez“ n‚gyzetek valamelyik‚ben tartozkodnak. A csapat”sszevon sban minden felt‚telezett (‚s lehets‚ges) r‚sztvev“re egyenk‚nt r k‚rdez a g‚p Yes/No-val. Yes est‚n az egys‚g bel‚p a f“sereghez az akci˘ id“tartam ra. Miel“tt azonban neki lln nk gyilkol szni, m‚g k‚rhetnk egy kis segĄts‚get. Ezt a g‚p INDIRECT n‚vvel k‚rdezi meg, ‚s ugyanolyan k‚rdezz-felelek, mint a JOIN FIGHT. Ha valamelyikre YES-t nyomunk, akkor az az egys‚g is segĄteni fog (ezek legt”bb esetben a C bet–jelz‚ssel ell tott hadihaj˘k, vagy valamilyen l‚gi j rm–vek), de nem k”zvetlenl, hanem csak TšZRSGGEL. Ezek a kisegĄt“ csapatok csata k”zben nem manipul lhat˘k, mind”ssze a t volb˘l l”v”ld”zik az ellenfelnk csapatait (ennek val˘di haszn val majd a csata k”zben megismerkednk). Gyeng‚bbek kedv‚‚rt az‚rt elmondan nk, hogy MINDEN lehets‚ges segĄts‚get ‚rdemes elfogadnunk. Nah t! M‚g csak ezt a k‚t kis vackot kapartuk le k‚t bekezd‚sben! s m‚g mennyi van, fiŁk! Tov bb! Egy kis t”lt”get‚s ut n egy inform ci˘s ablak ugrik be a k‚perny“re. (Ugrik be? Stefa, mint nyelvŁjĄt˘! Ehhez a bravŁrhoz csak gratul lni tudok!-Tibsoft) (Nem el‚g, hogy pimaszkodsz, de m‚g jogdĄjat sem fizett‚l a besz˘l som‚rt!-Stefa) Mivel az el“z“ menhegyekt“l m r Łgyis tot l kiborultunk, nem  rt m‚g egy fokkal rontani az eg‚szs‚gi  llapotunkat. A rengeteg info k”zl h la Istennek el‚g csak a sz”vets‚gesek‚t elmondanunk, a fritz team-‚ ugyanazokat a dolgokat tartalmazza. Sz˘val el“sz”r is a csata nev‚t l thatjuk (C64 versus Plusi h borŁ...) (Mit szĄtod itt a nemzetis‚gi ellent‚teket?-Tibsoft), azt n pedig az ALLIED alatt a sz”vetkezet(t)ek haderej‚t. Az oszlopok k”zl az Active a m‚g megl‚v“ mennyis‚get jelzi az aktu lis egys‚gb“l, mĄg a Lost a m r kifekdt fiŁk l‚tsz m t. Van m‚g egy ‚rdekes dolog ezen a k‚perny“n (Ja, hogy tiszta por!-Tibsoft). A t bl zat alj n l tjuk ugyanis, hogy az ellenf‚lnek el“nye vagy h tr nya van-e velnk szemben (b r ez a sz madatokb˘l amŁgy is el‚g egy‚rtelm–en ki szokott derlni). Na, ha kigy”ny”rk”dtk magunkat, clickeljnk r  a FIGHT feliratra! s v‚gre bejutottunk a csata menbe! Igen, igen, m‚g csak most kezdjk az ismerked‚st! (Mi‚rt, eddig akkor mi a tŁr˘r˘l Ąrt l?!-Tibsoft) Vegyk el“sz”r szemgyre mondjuk a k‚perny“ fels“ csĄkj ban elterpeszked“ ismer“s menhegyet. File: l sd f“men. De leĄrhatjuk m‚gegyszer ha akarj tok... Options: ez is ugyanaz, mint a f“menben, egy-k‚t apr˘s ggal. Az Uniforms-n l ugyanis m‚g az eleganci ra is adhatunk. Lehet“s‚get kapunk egyr‚szt az emberek ruhaszĄn‚nek be llĄt s ra (z”ld csĄkos, lila p”tty”kkel, r˘zsaszĄn szĄvecsk‚kkel az ide lis), s“t m‚g a tankok burkolat t is kedvnk szerint manipul lhatjuk. Mivel ezek az igen bonyolult menpontok egy kl”nsz mot is meg‚rdemeln‚nek, ez‚rt eln‚z‚st k‚rnk sz–kszavŁs gunk‚rt. Stats: ha neadj'Isten valaki elfelejtette volna azt, amit az el“z“ inform ci˘s ablak mutatott, ezzel a menponttal r”vid helyzetjelent‚st kaphat a csetepat‚ jelenlegi  ll s r˘l. View: nem, ez nem a j t‚kt‚r kl”nb”z“ sz”gekkb“l val˘ megtekint‚se (Na ‚s, ki gondolt arra?-Tibsoft), hanem az embereinkr“l val˘ tudakoz˘d s. B rmelyikre r clickelve a hadtestnk minden egys‚ge felett megjelenik egy sz m, ami az adott dolog er“ss‚g‚t mutatja. Ilyen inform ci˘kr˘l k‚rdez“sk”dhetnk: Attack (t mad s), Defense (v‚dekez‚s), Firepower (t–zer“), Group (csapat), Morale (‚letkedv), Number of Men (emberek sz ma). Zoom: Zimme-Zoom, Zimme-Zoom, Recerecerecefice Boom, Boom, Boom! (Na j˘l van, m r kezdek ‚n is becsavarodni!) A t‚rk‚pet tudjuk kicsinyĄteni, illetve nagyĄtani, ha r nyomunk egyet az eg‚rrel. El‚g lassŁ, de hasznos! Ennyit akkor a fels“ sor menhalmaz r˘l. Vigy z˘ gl szemeiteket a jobb oldali ikonhegyre vess‚tek, mert ezt vizsg ljuk meg most! Az ablak bal fels“ sark ban egy kicsinyĄtett t‚rk‚pet l thatunk, de az alatta l‚v“ OVERVIEW ikonra clickelve lehet“s‚gnk nyĄlik m˘dosĄtani bizonyos dolgokat ezzel a t‚rk‚ppel. A leghaszn lhat˘bb sz munkra a Magnify volt, amely el‚g t–rhet“  ttekint‚st nyŁjt a csatat‚rr“l. A +/- a szok sos v logat st adja az egys‚gek k”z”tt. A LIST GROUP-pal tudunk belekukkantani az egys‚gek  llapot ba. Ha azt v lasztjuk, egy kis info-window j”n be, ami az aktu lis egys‚g jellemz“ adatait tartalmazza. Group Number (az egys‚g sz ma), Active (ha aktĄv), Infantry... (darabsz m), Average Rating (az egys‚gek kl”nb”z“ pontjai), ezen bell: Attack-t mad˘, Defense-v‚dekez“, Movement-mozg si, Quality-min“s‚g, felk‚szlts‚g, Morale-kedv, Range-hat˘t vols g (fegyvereik fggv‚ny‚ben alakul), Rate-t–zer“ hat‚konys ga, Damage-mekkora k rt tudnak okozni, vagy legal bb is valami hasonl˘. Next-tel ‚s Prev-vel lapozgathatunk az egys‚gek k”z”tt, Finish-sel bez rhatjuk az ablakot, Transfer-rel pedig mozgathatjuk az egys‚get. Ha hadseregnket darabokra bontjuk, akkor mindegyik r‚szalakulatunknak kl”n parancsokat osztogathatunk a megjelen“ Group ikonnal, ‚s a mellette lev“ nyilakkal. A View egy roppant hasznos ikon: pont ugyanazt csin lja, mint a m sik View. rtelmes dolog volt kett“t csin lni bel“le. A Rating ablakban a teljes hadtestek adatait v‚telezhetjk magunkhoz. Mivel az itt l that˘ adatok megegyeznek a List Group-ban t rgyaltakkal, ez‚rt nem fogjuk m‚gegyszer leĄrni “ket- illetve kl”n dĄszlev‚lben t”rt‚n“ olvas˘i k‚r‚sek eset‚n... tal n. Az ORDERS-n‚l k‚t igen hasznos ktyt tal lhatunk. Az els“ (FIRE) a tzel‚s (Tavasz van, vagy mi?- Tibsoft), a m sik (ENG.) a k”zelharcra vonatkozik. Ha j˘t akartok, mindkett“t AT WILL-re  llĄtj tok...(mert kl”nben az ON COMMAND-n l csak kl”n k‚rv‚ny benyŁjt s ra lesznek hajland˘k l“ni, vagy harcolni!) Az INDIRECT ikonr˘l egy kicsit k‚s“bb sz˘lunk, ink bb r gjuk v‚gig a m‚g h tral‚v“ dolgokat. A Halt-tal tudjuk le llĄtani azt a bizonyos mozg st (Mondtam, hogy tavasz van...- Tibsoft), amit a MODE ablakban vari lhatunk. Ja, ha m r sz˘ba hoztuk: a MODE-n l h romf‚le mozg scsoportot hozhatunk l‚tre: Single-lel kb. egy 50 f“s csoportot, Group-pal egy 200-300 f“s band t, illetve All-lal az eg‚sz hadtestet mozgathatjuk. s v‚gl a jobb als˘ sarokban l thatunk h rom ikont. Ezek k”zl a Retreat-tel f”ladhatjuk a kzdelmet (sz‚gyen a fut s, de n‚ha hasznosabb, mint fel ldozni emberk‚inket a haza v‚res olt r n!), az Autoplay-jel a g‚p v‚gigd”ngeti helyettnk a dolgot (iszonyŁ lassŁ, ‚s csak vĄzagyŁaknak aj nljuk), ‚s a Play-jel belev ghatunk a csat ba. M‚g valami, ha sz razf”ldi tk”zetet vĄvunk, a Move Pieces-zel a kezd‚s el“tt mozgathatjuk a hadsereget. Tengeri csat n l ez nem  ll fenn! (Hogyhogy nem  ll fenn? M‚g tavasz van...-Tibsoft) M‚g szĄvesen hŁzn nk egy kicsit az id“t az INDIRECT ikon magyar zgat s val. R clickelve egy Łj ablak t”lt“dik be, de nem kell f‚lni, nincs tele ikonnal. El“sz”r is az apr˘ ellenf‚l-ponthalmazb˘l v lasszuk ki, hogy melyiket akarjuk t madni. (Lehet“leg a s–r–j‚be c‚lozzunk!) Egy bal clickkel jel”ljk ki a c‚lpontot. Ha meggondoltuk volna magunkat a Cancel Target-tel t”r”lhetjk a be llĄtott Target-tet. Next/Previous-zal tudunk v logatni a c‚lpontok k”z”tt, a Division mutatja a hadtestek sz m t, ami jelen esetben a h tt‚rt mogat st jelenti. A Unit in View-n‚l l thatjuk, hogy h nyas egys‚gnek adtuk ki az ‚ppen be llĄtott c‚lpontot. (Gyakran v ltogassuk, mert a n‚metek szeretnek megpucolni a t–z al  vett terletekr“l!) Most pedig akkor v‚gre j”jj”n a l‚nyeg: CSATRA FEL!!! Ha egy b tor klikkel‚ssel a PLAY ikont v lasztjuk, elindul a harc. Miel“tt azonban ezt megtenn‚nk, ki kell jel”lni ellenfeleinket a j t‚kt‚ren. Ehhez nyomjunk egy jobb clicket valamelyik embernkre, mire egy keret jelenik meg k”rl”tte. Ha most a keretre b”knk, egy feh‚r X-et kapunk v laszul. (Ez egyre cifr bb! s mi van akkor, ha a feh‚r X-re clickelnk?-Tibsoft) Nos, ezt az X-et mozgassuk az ellenf‚l valamelyik egys‚g‚nek l b ra, ‚s Ągy ki is jel”ltk a fiŁkat, mint eltakarĄtand˘ c‚lpontokat. Egy‚bk‚nt ha az ellenf‚lre b”kd”snk a jobb eg‚rgombbal, akkor egy info window-ot hĄvhatunk le az ‚ppen kijel”lt egys‚gkr“l. Ennek pontjait most hadd ne Ąrjuk le, olyan egyszer–ek, hogy szemtelens‚g lenne foglalni a helyet velk. s mi er“sen illemtud˘ emberek vagyunk! (Persze, nem b”f”gnk csukott sz jjal!) Mivel lassan vessz“parip nkk  v lik a feh‚r X, ez‚rt annyit m‚g elmakogn nk r˘la, hogy Move Pieces eset‚n nem mozgathatjuk az ellenf‚lhez, csak akkor, ha ez a szolg ltat s megsz–nik (mint a Games Center)! Csata k”zben a t‚rk‚pet az eg‚rrel scrollozhatjuk jobbra-balra, illetve fel ‚s le. A bal eg‚rgomb megnyom s ra tudunk visszal‚pni a menbe, de ezt csak akkor tegyk, ha valamelyik egys‚gnk m r kiv‚gezte a sz m ra kijel”lt c‚lpontot. Ilyenkor, hogy az egys‚g ne b muljon tan cstalanul maga el‚ a csatamez“n, sz‚pen adjunk neki m‚g egy "”ld”k”lnival˘" hadtestet az INDIRECT menk‚perny“n! A csata figyelemmel kĄs‚r‚se roppant nagy izgalmakat Ąg‚r a v‚gletekig elsz nt strat‚g knak. Legjobban az ellenf‚l egys‚g‚t jelk‚pez“ sziluettekre hĄvn nk fel a figyelmet. Ha a katon k kifekszenek, akkor az az egys‚g teljes megsemmisl‚s‚t jelk‚pezi, ellenkez“ esetben fegyverropog sok k”zepette nyomulnak el“re, amĄg el nem ‚rik a sz mukra kijel”lt c‚lpontot. Ez az  llapot vonatkozik arra az esetre is, ha p‚ld ul egy egys‚gnknek egy olyan c‚lpontot adtunk meg, amit a csatamez“n v‚giggetve tud csak el‚rni. Ilyenkor ne lep“djnk meg, ha ellens‚gbe botlik a csapatunk, ‚s nem v‚dekezik: t madni csak a sz m ra kijel”lt ellens‚ges band t fogja (kiv‚ve persze azt az esetet, ha a tzel‚st ‚s a k”zelharcot is AT WILL-re  llĄtottuk). Sz˘val el“sz”r c‚lszer–bb a hozz nk k”zelebb lev“ ellenfeleket padl˘ra v gni, nem pedig a legh tul l‚v“ket, mert lehet, hogy Łtk”zben sz‚pen lecs”kkentik a hazaiak l‚tsz m t... (Tiszt ra, mint egy Fradi meccs!-Tibsoft) EGY-KT MEGJEGYZS: A most k”vetkez“ dolgok nagyr‚szt a csat ra vonatkoznak, de tal lhattok bennk p r egy‚b vackot is. (Mi˘ta vackok a beszŁrk l saim?!-Tibsoft) El“sz“r is: a t‚rk‚pen kijel”lve tudunk csat ba bonyol˘dni, de csak azzal az egys‚ggel, amelyik m‚g nem l‚pett. A k‚szenl‚ti  llapotot 'Ready' felirat jelzi. M r most megjegyezn‚nk, hogy sikeres  tt”r‚seket Chersburgn l, Bayeux-n‚l, Caenn‚l ‚s Dovern‚l ‚rdemes csin lni. Csat inkban l‚gier“t is bevethetnk, nemcsak sz razf”ldi egys‚geket. Fontos megemlĄteni, hogy a sz razf”ldi harcon kĄvl l‚tezik olyan is, amikor a csapatainkat haj˘kon kell  tsz llĄtani a "tett szĄnhely‚re", s amikor  t‚rtnk velk a tŁlpartra, meg kell v rnunk, amĄg el“m sznak a fiŁk a b rk k gyomr b˘l (azaz egy hamisĄthatatlan partrasz ll st kell megval˘sĄtanunk). Itt egy‚bk‚nt felfedeztnk egy el‚g nagy szem‚ts‚get a program r‚sz‚r“l, mivel az ellenf‚l m r a partrasz ll s megkezd‚sekor is intenzĄven rombolja csapatainkat (el‚g ‚leth–, nem?), de mi nem tudjuk mozgatni azokat (ez m r pl ne nem nyer“!). Cselekv‚sre csak akkor kerlhet sor, ha m r az ”sszes egys‚gnk el“m szott a haj˘kb˘l. rdekes dolog az is, hogy a p nc‚losok milyen v‚dtelennek t–nnek, ugyanis a legt”bbsz”r kegyetlen gyorsas ggal fogynak ahhoz k‚pest, hogy sokszor csak gyalogosok t madj k “ket. Ez‚rt “ket ne gyalogos csapatokra kldjk, hanem nekik megfelel“ alakulatokra, mert kl”nben a "sok lŁd diszn˘t gy“z elv" fog diadalmaskodni. Term‚szetesen ha rosszul  ll a sz‚n nk, v lasszuk a menekl‚st. Embervesztes‚g n‚lkl val˘szĄn–leg nem fogjuk megŁszni, de m‚g Ągy is jobban j runk, mintha az eg‚sz brig dot hagyn nk elveszni a csatamez“n. Sz munkra el‚g logikusnak t–nt volna, ha a nagybecs– alkot˘k be‚pĄtettek volna a j t‚kba egy olyan lehet“s‚get, hogy a s‚rlt csapatokat ”sszevonva egy kisebbfajta hadsereget alkossunk- erre azonban nem tal ltunk megold st a stuff-ban. A nagy kzdelmet egy‚bk‚nt sokkal ‚rdemesebb v‚gign‚zni t voln‚zetb“l, mert az  ttekinthet“s‚g gyorsabb reag l st eredm‚nyez. Az Autoplay funkci˘t soha ne v lasszuk, mert az Amig nknak (ill. PC-nknek) k”nnyen maga fel‚ hajolhat a keze. Sokkal jobban j runk, ha magunk manipul ljuk csapatainkat. Ennyit akkor a fels“ sor menhalmaz r˘l. Vigy z˘ gl szemeiteket a jobb oldali ikonhegyre vess‚tek, mert ezt vizsg ljuk meg most! Az ablak bal fels“ sark ban egy kicsinyĄtett t‚rk‚pet l thatunk, de az alatta l‚v“ OVERVIEW ikonra clickelve lehet“s‚gnk nyĄlik m˘dosĄtani bizonyos dolgokat ezzel a t‚rk‚ppel. A leghaszn lhat˘bb sz munkra a Magnify volt, amely el‚g t–rhet“  ttekint‚st nyŁjt a csatat‚rr“l. A +/- a szok sos v logat st adja az egys‚gek k”z”tt. A LIST GROUP-pal tudunk belekukkantani az egys‚gek  llapot ba. Ha azt v lasztjuk, egy kis info-window j”n be, ami az aktu lis egys‚g jellemz“ adatait tartalmazza. A formation ikonokat mi egy tal n nem haszn ltuk, ha csapatot akarunk toborozni, arra ott van a Single, Group menpont. A k‚perny“ fels“ csĄkj ban l thatjuk a csata nev‚t, t“le jobbra az id“j r si viszonyokat. A j t‚kban megvan az ut np˘tl s lehet“s‚ge is, de “szint‚n sz˘lva mi m‚g nem nagyon nyŁltunk ehhez, mert csapatainkb˘l mindig volt el‚g, Ągy t”bbnyire lekaszabolt k a der‚k n‚met hadsereg egys‚geit. Csak ‚rdekess‚gk‚nt: volt olyan alkalom, amikor a mi kis 12000 f“s hadoszt lyunk egy 365 embernyi fritz band ba botlott. Az eredm‚ny tal n nem kell r‚szletezni... HISTORICAL SCENARIO: Mint azt m r a cikk elej‚n elszavaltuk az els“ k‚t scenario k”z”tt nem tudjuk mi az alapvet“ kl”nbs‚g. A RACE TO BERLIN versenyfut s a n‚met f“v ros‚rt, a NORORMANDY BREAKOUT konkr‚tan a partrasz ll st szimul lja. A BATTLE OF BULGE pedig a sz razf”ld belsej‚ben indĄt. Sz˘val az id“tartamban lehet valami differencia, a g‚p a feladat teljesĄt‚se ut n val˘szĄnleg egyb“l v‚get vet sz˘rakoz sunknak. Ha valamelyiket kiv lasztottuk, akkor az ALTER YES/NO ikon jelenik meg. Ha igennel felelnk, akkor lehet“s‚gnk nyĄlik n‚h ny m˘dosĄt sra. A jobb oldalon megjelen“ ablakban a Disband segĄts‚g‚bel elt”r”lhetnk egys‚geket, a Make-kel pedig l‚trehozhatunk sz”vets‚ges csapatokat szintŁgy, mint n‚meteket. A SET PORT t bl zatban a kiindul si kik”t“k koordin t it v lltoztatthatjuk meg. A VIEW CITY OWNER a v rosok hozz tartoz s t Ąrja ki, a Stats statisztik t ad. A RECRUIT-tal n”velhetjk a rendelkez‚snkre  ll˘ RESOURSE pontok sz m t Az Łj be llĄt st az Adjust-al fogadhatjuk el. V‚gl az END SETUP ut n megkezd“dik a j t‚k. Alapvet“ pontoz s a t mad˘- (attack), v‚dekez“- (defense) ‚s mozg si- (movement) pontok a tĄpusokon bell a k”vetkez“k‚ppen alakulnak: Gyalogs g (INFANTRY): 1-1-2 Harckocsiz˘k (TANK): 3-3-3 Tz‚rs‚g (ARTILLERY) 1-1-1 Fegyverpontok: a k”vetkez“ lista a kl”nb”z“ fegyverf‚les‚gek hat˘t vols g t (Range-t‚rk‚pn‚zetben), a tzel‚s hat‚konys‚g t (Range of Fire), valamint a tzel‚s erej‚t (Power) mutattja. INFANTRY WEAPON M1: 4-3-1 Lee Enfield: 4-3-1 Mauser: 4-3-1 Thompson: 2-4-1 Sten Submachinegan: 2-4-1 MP40: 2-4-1 .30.‚s .50 MG: 10-5-1 LMG: 4-5-1 .60 ‚s.80 Mortar: 16-2-3 TANKS Shermann M4: 37-2-3 Stuart M5: 29-2-3 M7: 44-2-3 Churchill: 37-2-3 Cromwel: 37-2-3 PanzerIV: 37-2-3 Panther: 37-2-3 Wespe: 42-2-3 ARTILLERY WEAPONS 150mm Howitzer: 117-1-3 155mm Howitzer: 49-1-3 105mm Howitzer: 44-2-3 155mm Gun: 84-1-3 4.5 Gun: 49-1-3 25 Pouner: 49-1-3 6 Pounder: 10-2-3 Terrain: a talaj tĄpusa gyakran gyakran lesz hat ssal az egys‚geinkre, amikor majd mozgatni vagy harcoltatni akarjuk “ket. Ekkor nem  rt figyelembevenni a talajtĄpus/mozd s/harci effektus fggv‚ny‚ben: Mez“/ide lis/ide is Foly˘/lassŁ/ neh‚z a t mad s, ‚s a v‚dekez‚s Ed“/lassŁ/k”nnyebb a v‚dekez‚s Dombtet“/lassŁ/k”nnyebb a v‚dekez‚s, ‚s a t mad s Barik d/lassŁ/k”nnyebb a v‚dekez‚s Tenger/lassŁ/neh‚z a v‚dekez‚s, ‚s a t mad  Tengerpart/lassŁ/nehezebb a v‚dekez‚s, ‚s a t mad s pletek/lassŁ/k”nnyebb a v‚dekez‚s B nya/lassŁ/ide lis Weather and Visibility: id“j r s, ‚s l t si viszonyok ”sszefgg‚s‚t t tkr”zi. Amikor az id“j r s be van kapcsolva, a l t si viszonyok romlanak az al bbiak szerint: Sz raz id“: 16 n‚gyzet Nedves, es“s: 12 n‚gyzet Havas: 8 n‚gyzet K”d”s: 4 n‚gyzet A programm el‚gg‚ hasonlĄta BLUE & GRAY nev stuffra, egy‚bk‚nt a j t‚k ‚rdekes, ‚s a bonyolult ir nyĄt st is viszonylag hamar meg lehet tanulni. A hanghat sok csak a csatar‚szeln‚l figyelemrem‚lt˘ak, a "zen‚r“l" pedig jobb nem sz˘lni...b r nem is ez a l nyeg. Megsz llott strat‚g knak felt‚tlenl aj nljuk beszerezni, de aki m r ki”rj”ngte mag t a BLUE & GRAY-jel, az ink bb hanyagolja. ™sszegezve: max.80%! TIBSOFT&STEFA