Az el“z“ sz munk LORDS OF MIDNIGHT-leĄr s t valami olyan k”lt“i fordulattal fejeztk be, hogy a k”zelj”v“ben felt‚tlenl csin lunk egy leĄr st a folytat s r˘l, a DOOMDARK'S REVENGE-r“l is : de azt az‚rt nem gondolt tok volna, hogy ilyen gyorsan r tok ”ntjk, nemde?! Nem baj, az ilyen kellemetlen meglepet‚sek teszik boldogtalann  az ‚letet. Miel“tt m‚g belev gn nk a leĄr sba, ad˘zzunk egyperces n‚ma tssz”g‚ssel Mike Singletonnak, a szerz“nek. A tril˘gia m sodik r‚sz‚t megn‚zve ugyanis rendkĄvl szembe”tl“, hogy a der‚k Mike Łgy fogott neki a II. r‚sz megĄr s nak, hogy el“tte j˘n‚h ny partit lenyomott a LORDS OF MIDNIGHT-tal (a tov bbiakban az egyszer–s‚g kedv‚‚rt LOM), majd szinte az ”sszes hi b t vagy neh‚zkes megold st, ami csak fellelhet“ volt benne, kijavĄtotta vagy l‚nyegesen c‚lszer–bb‚ tette. Teljesen meglep“, de Łgy l tszik, hogy nem csak a banksz ml j t akarta gyarapĄtani egy sikeres koncepci˘ ism‚telt feldolgoz s val, hanem az is ‚rdekelte, hogy a II. r‚sz jobb legyen, mint az els“! A j t‚k mindazon ltal teljesen a LOM-ban megismert saj ts gos m˘dszerre ‚pl, ez‚rt a leĄr s t is az el“z“ sz munkban megjelent LOM-leĄr s alapj n k‚szĄtettk el ‚s egy csom˘szor visszautalunk r . El“sz”r is a kerett”rt‚net, amit a LOM-hoz hasonl˘an egy Singleton-novella form j ban kaptak meg az eredeti j t‚k v s rl˘i. A t”rt‚net ott indul, ahol a LOM befejez“d”tt: Luxor, a Holdherceg vezette sz”vets‚g v‚res h borŁban v‚gl is gy“zedelmeskedett az ”rd”gi Doomdark felett ‚s  ltal nos euf˘ria k”zepette nevezettet felfggesztett kir lyi  ll s b˘l, valamint egy igen magas f ra. A vid m esem‚nyt term‚szetesen nagy nnepl‚s k”vette, azt n mindenki sz‚pen elment haza. Corleth, a Holdherceg Fey fajt hoz tartoz˘ sz”vets‚gese, a hadj ratban elesett Lord of Dreams ”r”k‚be l‚pett: a Dreams erd“s‚g urak‚nt Midnight els“ sz mŁ Fey lordja lett ‚s uralkod s t r”gt”n azzal kezdte, hogy fogad st adott Luxor tisztelet‚re. Dreams er“dj‚be ‚rkezett vissza Morkin (Luxor fia) is, aki egy kicsit t vol esett a hadj rat f“ esem‚nyeit“l, mert azzal t”lt”tte az idej‚t, hogy a Doomdarkt˘l ellopott J‚gkoron val meneklt az “t ld”z“ hadseregek el“l. A jeles ifjŁ a nagy nneps‚g idej‚t azzal t”lti, hogy Corleth l ny nak, Tarithelnek bizonygatja, hogy a gy“zelem Doomdarkon csakis az “ t‚nyked‚s‚nek k”sz”nhet“ ‚s egy‚bk‚nt es“s napokon is az asztal al  issza a sz”vets‚g egyesĄtett haderej‚t. A nemes l‚lek ezzel term‚szetesen elnyeri Tarithel szĄv‚t, aminek term‚szetesen eskv“ is lesz a v‚ge. A nagy boldogs g nem tart tŁl sok ig, mert Morkint ‚jszak k‚nt  lland˘ lid‚rcnyom s gy”tri:  lm ban  lland˘an egy gy”ny”r– n“ jelenik meg (Shareth, a SzĄvrabl˘), akinek szem‚ly‚t nemsok ra hatalmas vesz‚llyel sikerl ”sszekapcsolnia : Ągy teh t felkerekedik, hogy ism‚t egyedl sz moljon le vele. Shareth, a SzĄvrabl˘ a Midnightt˘l ‚szakra elterl“ J‚gbirodalom leghatalmasabb Łrn“je, tov bb  a n‚hai Doomdark egy ‚szakon tett l togat s nak gym”lcse, aki annak idej‚n azt javasolta a J‚gbirodalom akkori Łrn“j‚nek, hogy a szok sos napi eszmecser‚t a vil g dolgair˘l ‚jszaka is folytass k. A z rt ajt˘k m”g”tt foly˘ megbesz‚l‚sekr“l a Repedt Harsona HĄrgyn”ks‚g mind”ssze annyit sziv rogtatott ki, hogy fontos  llamk”zi szerz“d‚sek t”rt‚ntek: a t rgyal˘ felek egyttm–k”d‚s‚nek eredm‚nyek‚nt megszletett a gonosz var zslatok k‚toldalŁ n”vel‚s‚r“l sz˘l˘ egyezm‚ny, valamint (valamivel k‚s“bb) Shareth. A kicsi l nyban ”sszegz“d”tt a szl“k gonosz hatalma: m r gyermekkor ban is felt–n“ek voltak azok a huncut tr‚f i, amikor kicsiny pallosokat helyezett el nevel“i h t ban. K‚s“bb : m ig is tiszt zatlan k”rlm‚nyek k”z”tt :  tvette a hatalmat a J‚gbirodalom felett ‚s ebb‚li min“s‚g‚ben igen-igen rossz hangulatba kerlt, amikor meghalotta, hogy a pap t meglincselt‚k Midnight f”ldj‚n. Term‚szetesen bosszŁt forralt: az “ var zslata csalta azt a marha Morkint egyedl a J‚gbirodalom f”ldj‚re, majd miut n sz‚pen elfogatta, Łjabb var zslatokkal halmozta el. Mostans g Morkin m r j˘ Łton halad a teljes meg“rl‚s fel‚ ‚s Shareth tervei szerint nemsok ra m r abba az  llapotba kerl, hogy “ vezethesse a J‚gbirodalom egyeslt sereg‚t Midnight elpusztĄt s ra... A grandi˘zus terv hĄre persze eljut Midnight f”ldj‚re is, ahol Luxor az eddigi tapasztalataib˘l okulva Łgy d”nt, hogy a legjobb v‚dekez‚s a t mad s lesz: amĄg Corleth megszervezi Midnight v‚delm‚t, addig “ Rorthron a B”lcs t rsas g ban ‚szakra lovagol, hogy sz”vets‚geseket keressen a J‚gbirodalomban, kiszabadĄtsa a fi t ‚s lehet“leg m‚g a saj t f”ldj‚n semmisĄtse meg Shareth csapatait. Tarithel is felkerekedik, hogy megpr˘b lja megmenteni Łjdonslt f‚rj‚t. Itt kezd“dik a j t‚k. A helyszĄn Mint a mell‚kelt t‚rk‚pecske is mutatja, a J‚gbirodalom t‚rk‚pe el‚g kicsiny: mind”ssze k‚t-h romezer helyszĄnnel t”bb, mint a LOM-‚, sz˘val ezen a 6.200 helyszĄnt alig meghalad˘ nagys gŁ helyen val˘szĄn–leg klausztrof˘bia fog gy”t”rni minden j t‚kost. Sajnos a tartom nyok eloszt s n l Singleton elt‚rt a LOM-ban haszn lt m˘dszert“l: nagyon k r volt megv ltoztatni azt, hogy a helyszĄn neve a tartom ny nev‚re ‚s a terep/helyszĄn tĄpus ra utal, tov bb  a tartom ny nev‚t viseli a lordja is. Itt minden egyes ‚pĄtm‚nynek saj t neve van (ezen bell a v raknak is, amelyeket az ott lak˘ lordr˘l neveztek el), a tartom nyok pedig a felszĄni adotts gok szerint oszlanak meg: minden hasonl˘ tĄpusŁ, ”sszefgg“ terepr‚sznek m s neve van (r ad sul egy csom˘ esetben k‚t teljesen m s helyszĄnen lev“ tartom ny neve csak egyetlen bet–ben kl”nb”zik egym st˘l). Tal n a v ltozatoss g ig‚nye vezette a LOM-m˘dszer megv ltoztat s ra a szerz“t, de ez nagyon-nagyon rosszul slt el: pontosan azt sikerlt el‚rnie vele, hogy : b r sokkal nagyobb szks‚g lesz r , mint az I. r‚szben : teljesen lehetetlenn‚ tette a t j‚koz˘d st a j t‚kos sz m ra. (Lehet, hogy ez volt a c‚lja. Egy j t‚kĄr˘t˘l minden kitelik... : CoVboy) Ebb“l ad˘d˘an ha a leĄr sban valamilyen helyszĄnre hivatkozunk, akkor megadjuk a koordin t it is (el“sz”r a fgg“legest, azt n a vĄzszintest), kl”nben lemegy a nap, mire megtal lj tok, hogy mire gondolunk. A terep felszĄni adotts gai egy‚bk‚nt megegyeznek a LOM-ban haszn ltakkal (Plains: mez“; Forest: erd“; Hills: dombok; Mountains: hegys‚g) ‚s a karaktereink mozg s ra vannak hat ssal. A legt”bbet sĄk, a legkevesebbet pedig hegyes terepen l‚phet k”r”nk‚nt egy karakter. A f”ld hat r t ism‚t j‚ghegys‚g jelzi. A m r ismert felszĄnekhez , k‚t Łjabb forma is csatlakozik: T˘: Az ‚szaki r‚szen egy gyanŁs sziget fekszik egy t˘ k”zep‚n. A vĄz term‚szetesen j rhatatlan a hadseregek sz m ra, teh t oda csak az eg‚sz f”ldet beh l˘z˘ alagŁtrendszeren keresztl juthatunk be. K”d (Mist): Ez tulajdonk‚ppen nem terepformula, hanem Shareth var zslata (hasonlĄt az el“z“ r‚sz J‚gf‚lelm‚hez ). Id“legesen jelentkezhet b rmelyik r‚szen (ak r t”bb helyen is egyszerre) ‚s arra szolg l, hogy cs”kkentse a l t˘t vols gunkat: l‚pni ugyan k”dben is lehet, de mivel : a tornyok ‚s v rosok torny nak kiv‚tel‚vel : egy kukkot sem l tunk, fogalmunk sincs, hogy hova is fogunk l‚pni. Egy‚bk‚nt megjegyzend“, hogy a huszadik k”r t j‚k t˘l Shareth el“szeretettel alkalmazza a k”d”t a saj t seregei vonul s nak fedez‚s‚re. A LOM-ban haszn lt ‚pĄtm‚nyek Łgy l tszik, ut˘lag m r nem nyert‚k meg Singleton tetsz‚s‚t, mert a DOOMDARK'S REVENGE-be teljesen Łjakat fabrik lt. L‚nyegi v ltoz s ezzel mondjuk nem t”rt‚nt, mert majdnem mindegyik tĄpus a LOM-ban lev“ valamelyik megfelel“je. City: V ros, a LOM-ban Citadel. Mindig valamilyen lord lakja. A hely“rs‚g itt is vagy lovasokb˘l, vagy pedig harcosokb˘l  ll,  ltal ban minden egyes v rosban ezer-ezerk‚tsz z f“ a kezdeti hely“rs‚g. Ak rcsak a LOM-ban citadell t, itt is nagyon eg‚szs‚gtelen dolog v rost ostromolni : csak jelent“s tŁler“vel pr˘b ljuk meg. A v rosokban t rgyat nem lehet tal lni (ha volt valamilyen fegyver, akkor azt elvitte a tulajdonos), de egy shelter (mened‚k) mindig van. Fortress: Er“d, a LOM-ban Keep. A legt”bbsz”r egy lord lakja (de egy lordnak n‚ha t”bb er“dje is lehet). A hely“rs‚gre vonatkoz˘ infok megegyeznek a v rosn l elmondottakkal, de er“d”t k”nnyebb bevenni. Tower: Torony (kiv‚telesen ugyanaz, mint a LOM-ban). Egyr‚szt t j‚koz˘d si pontk‚nt szolg lnak (m r messzir“l lehet l tni “ket), m sr‚szt mindegyikben lehet tal lni valamilyen Łtmutat st (guidance) is. Az Łtmutat s itt is leggyakrabban valamelyik lord pillanatnyi tart˘zkod si hely‚re utal, de nagyritk n kapunk ŁtbaigazĄt st valamelyik fegyver holl‚t‚t illet“en is. EzenkĄvl n‚ha a tornyokban is tal lunk fegyvereket. Hall: Falu, a LOM-ban Village. Semmi kl”n”s lelet, mind”ssze egy shelter j r az els“ idel togat˘nak. Hut: Kunyh˘. Itt lehet shelter vagy valamilyen t rgy. Palace: Kast‚ly, vagy ink bb ny rilak , mert v‚delmi c‚lokat nem szolg l. Tal lhatunk bennk valamilyen t rgyat (a t rgyak list j t, ld. a 'Parancsok' r‚szben), n‚ha sheltert, tov bb  egy lej r˘t az alagŁtrendszerbe. Pit: G”d”r. Majdnem mindig negatĄv eredm‚nyt hoz˘ t rgy, tov bb  egy lej rat az alagŁtrendszerbe. Gate: Kapu. Ugyanaz, mint az el“z“. A kapuk k”zl kl”n”sen fontos a Gate of Varengorn (5,6): a j t‚k elej‚n itt kezd Luxor ‚s Rorthron. Ez a kapu a J‚gbirodalom egyetlen kij rata, amelyen Midnight f”ldj‚re juthatunk. Ezen keresztl kell majd elmenekĄteni az ‚letben maradt f“szerepl“ket. Temple: Templom. Valamilyen t rgy (ez is  ltal ban negatĄv) ‚s egy lej rat van benne. Stones: K”vek, a LOM-ban Ruin. Majdnem mindig valamilyen negatĄv t rgyra bukkantunk benne, viszont n‚ha fegyvereket is leltnk. Fountain: Forr s, a LOM-ban Lake. A DOOMDARK'S REVENGE-ben ez az itat˘, azaz ezekn‚l lehet vissza llĄtani maximumra a karakterek ‚s seregeik er“nl‚t‚t. Tulajdonk‚ppen a terep berendez‚s‚hez tartoznak a LOM-b˘l  tmentett fiktĄv (szerepet nem j tsz˘) ‚l“l‚nyek is (skulkrins, dragons, ice trolls, wolves ‚s wild horses). Az els“ n‚gy teremtm‚ny tulajdonk‚ppen akad lyozza a mozg sunkat (de csak akkor kell kzdennk velk, ha azon a helyszĄnen akarunk keresztlhaladni, amelyiken  llnak; a wild horses viszont pozitĄv ‚l“l‚nyek, mert ha egy gyalogos karakternkkel arra a mez“re l‚pnk, ahol ilyenek vannak, akkor az azonnal l˘ra pattan ‚s ezut n k‚tszer annyit tud l‚pni, mint gyalogosan. Singletonnak viszont volt egy nagyon rossz hŁz sa: az els“ r‚szben a sz”rnyek fix helyen voltak ‚s ha egyszer le”ltk “ket, akkor sz‚pen elt–ntek : itt meg nem t–nnek el, csak arr‚bb mennek egy szomsz‚dos pozĄci˘ba. R ad sul itt nem ‚rv‚nyes az a t‚tel, hogy a pihent karakter mindig gy“z: m r ”ltek meg skulkrinok teljesen fitt, fegyverrel ell tott karakternket. Egy teh t itt fokozottan ‚rv‚nyes az el“z“ r‚szben adott tan cs: a sz”rnyekkel csak a v‚gs“ esetben  lljunk neki harcolni, mert ha v‚letlenl gy“zn‚nk is, akkor is majdnem biztos, hogy a karakter minimum a lov t elveszti. Szerepl“k A j t‚kban szint‚n n‚gy f“szerepl“ van, akik Łgy is ki vannak emelve a t”bbi karakter sor b˘l, hogy nekik a funkci˘billenty–k segĄts‚g‚vel is adhatunk parancsokat, tov bb  ha a j t‚kt‚rben l tjuk “ket egy m sik karakterrel, akkor a lovuk l ba feh‚r. A n‚gy szerepl“: : Luxor, a Holdherceg ('F1'); “ vezeti a hadj ratot ‚s ha elesne, a j t‚k v‚get ‚r. Mind”ssze ezer test“rrel k”zlekedik a j t‚kban (csak neki lehet a f“szerepl“k k”zl serege) ‚s embereket sem tud sehonnan toborozni. Egy teh t fontos, hogy a szem‚ly‚t mindig biztosĄtsuk 2-3 Łjonnan toborzott lord sereg‚vel. : Morkin, Luxor fia ('F3'); “t csak a kiszabadĄt sa ut n ir nyĄthatjuk. Ki kell menekĄtennk a J‚gbirodalomb˘l. : Tarithel, Morkin feles‚ge ('F5'); “ viszi a j t‚kban azt az adventure-sz lat, amit az el“bbiben Morkin: az “ c‚lja Morkin kiszabadĄt sa. A j t‚k els“ r‚sz‚ben megpr˘b lhatunk betoborozni vele n‚h ny Fey urat a Fangrim erd“s‚gb“l (max. kett“t sikerl), azt n biztosĄtani kell az Łtj t Morkinhoz; : Rorthron, a B”lcs ('F7'); csak toborz sra haszn lhat˘, a t”bbiekhez k‚pest “ jobb eredm‚nyeket ‚r el, de a 'j˘' itt azt jelenti, mint a LOM-ban a 'semmi'... Miel“tt megismerkedn‚nk a t”bbi szerepl“vel, n‚h ny info arr˘l a siralmas helyzetr“l, ami r nk v r. El“sz”r is Luxor & Co. telje- sen 'nonamed' figur k a J‚gbirodalomban, teh t a Midnightban kivĄvott tekint‚ly itt semmit sem sz mĄt. A 'toborz s' teh t csak sima megjelen‚ssel csak azokn l a karakterekn‚l lehet sikeres, akik Shareth szem‚lyes ellens‚gei. A sz”vets‚gesek keres‚se itt teh t er“szakos m˘dszerrel fog zajlani: egy Łj karakter csak akkor lesz : esetleg : a sz”vets‚gesnk, ha erre egy n la er“sebb sereggel ‚rkez“ karakternk k‚ri (a r‚szleteket k‚s“bb), teh t nemritk n az a m˘dszer lesz a c‚lravezet“, ha p ros val k”zlekednek a karaktereink ‚s Łj sereget megpillantva az egyik harcba sz ll vele (k”lcs”n”sen lekaszabolnak n‚h nysz zat), majd a teasznetet felhaszn lva ell‚p ‚s a m sik (pihent) sereg vez‚re ‚rdekl“dik, hogy mi a v‚lem‚nye az Łj karakternek a sz”vets‚gr“l. Egy egy‚bk‚nt el‚g lassan fogunk gyarapodni... A J‚gbirodalom lordjai itt is v rosokban vagy er“d”kben laknak. Sokkal t”bben vannak, mint a LOM-ban (legal bb sz z fick˘val tal lkoztunk) ‚s van egy nagyon rossz szok suk: a LOM-ban ugyeb r a semleges urak nyugton ltek a v rukban ‚s v rt k, hogy valamelyik f‚l el‚rkezzen hozz juk : itt csak ritk n tal ljuk “ket a v rukban,  ltal ban szabad terepen tal lkozunk velk. Az orsz got ugyanis a feud lis anarchia jellemzi, ahol is senki nem ismer el maga felett semmilyen hatalmat ‚s mindenki h borŁzik mindenkivel, m‚g fajt n bell is. Minden lordnak megvan a saj t, kl”nbej ratŁ sz”vets‚gese (vele nem h borŁzik, felvehet embereket a m sik v r b˘l ‚s a betoborz s ra is nagyobb es‚lye van) ‚s ellens‚ge is (res perceiben vele h borŁzik, tov bb  ha egy karakter mell‚nk  llt, akkor az ellens‚g‚r“l m ris lemondhatunk : elm‚letileg semleges marad ugyan, de mindenk‚ppen bel‚nk fog k”tni). A legnagyobb kitol s viszont az, hogy a sz”vets‚ges karaktereink embereket csak a saj t (vagy a sz”vets‚gesk) v r ban vehetnek fel! Ez nagyon m˘k s mondjuk akkor, ha egy d‚len lak˘ lordunk sereg‚t nagyr‚szt megsemmisĄtik ‚szakon ‚s a lorddal 30-40 l‚p‚st kell sz‚delegnnk haz ig, hogy Łjabb embereket vehessen fel... A J‚gbirodalmat ”t fajta n‚pesĄti be: a d‚l-d‚lnyugati r‚szen ‚lnek a barb rok; a d‚lkeleti ‚s a keleti r‚szt n‚pesĄtik be a Feyek, kl”n”s tekintettel a Fangrim erd“s‚gre; kb. az orsz g k”zep‚n ‚lnek a dwarfok, az ‚szaknyugati r‚szen az ˘ri sok ‚s v‚gl az ‚szaki ‚s ‚szakkeleti r‚szen a j‚glordok, Shareth alattval˘i. A 'mindenki mindenki ellen'-alapelv alapj n sz munkra nincs kl”n”sebb jelent“s‚ge, hogy egy adott lord melyik fajt hoz tartozik, de a neve tartalmazza a fajt j t is. Egyel“re ennyit az urakr˘l, k‚s“bb m‚g Łgyis sok baj lesz velk. Kezel“billenty–k A kezel‚s m˘dszere a LOM-hoz k‚pest nem nagyon v ltozott, eltekintve att˘l, hogy a kl”nb”z“ tĄpusŁ infokat kl”n billenty–kkel kaphatjuk meg, tov bb  az '‚jszaka' mell‚ bel‚pett egy 'hajnal' billenty– is: ' ': Vissza az aktu lis karakter n‚zeti k‚p‚hez. '1-8': Fordul s a nyolc ‚gt j fel‚. 'SPACE': L‚p‚s az adott ir nyba. A karakter nem l‚phet az adott k”rben t”bbet, ha ‚jszaka van n la, azaz: UTTERLY TIRED az er“nl‚te; UTTERLY TIRED a sereg‚nek az er“nl‚te; az aktu lis pozĄci˘ban valamilyen sz”rnytĄpus vagy 'nem sz”vets‚ges' sereg  ll; elfogytak a nap ˘r i, vagyis az adott k”rben megtehet“ ”sszes l‚p‚s‚t elhaszn lta. '9': Hajnal. Łj k”r kezdete, ha a k”r lez r sa ut n v‚get ‚rt az ‚jszaka ('Dawn breaks'). '0': jszaka. Az aktu lis k”r lez r sa, miut n az ”sszes saj t karakternkkel l‚ptnk. Az ‚jszaka ideje alatt l‚pnek a 'nem sz”vets‚ges'-seregek. '+': Info az aktu lis helyszĄnr“l. ':': Info a karakter utolj ra vĄvott csat j r˘l. 'œ': Info a karakter sereg‚r“l. 'HOME': A karakter szem‚lyi infoi. 'DEL': Az aktu lis karakter kiv laszt sa a neve mellett  ll˘ bet–billenty–vel (Łj karakter bel‚p‚se ut n eggyel lejjebb tol˘dik az ”sszes karakter a list ban). 'L': j t‚k ll s t”lt‚se kazett r˘l ('SHIFT'-elve lemezr“l) 'S': j t‚k ll s ment‚se kazett ra ('SHIFT'-elve lemezre). A j t‚k egy 39 blokkos DOOMDARK nev– file-t tesz le, amelyb“l lemezenk‚nt csak egy lehet (ha m r van, akkor fellĄrja az Łj ment‚ssel). 'RUN/STOP'+'RESTORE': Łjrakezd‚s. Infok Az infokkal kapcsolatban kellemes ŁjĄt s, hogy n‚gy csoportra vannak bontva ‚s ha valamire kĄv ncsiak vagyunk, akkor nem kell az ”sszeset v‚gig‚lveznnk, mint a LOM-ban. Ha az adott pozĄci˘ban (vagy abban az ir nyban amerre n‚z) egy m sik karakter is  lldog l, akkor egy 'More?' k‚rd‚st kapunk ‚s 'Y'-ra az “ infoir˘l is kapunk egy  ltal nos  ttekint‚st (ha t”bb is van, akkor term‚szetesen t”bbr“l). (lland˘ info a j t‚kt‚rben:) A karakter  ltal l tott n‚zeti k‚p fels“ r‚sze megegyezik a LOM-‚val: ebb“l megtudjuk, hogy az aktu lis karaktert hogy hĄvj k, pillanatnyilag hol van ‚s merre n‚z. Jobb oldalon l that˘ a karakter k‚pe, ami annyib˘l ‚rdekes, hogy lovon van vagy gyalog. (A helyszĄn infoja) Az els“ mondat tartalmazza, hogy hajnal van (It is dawn) vagy h ny ˘ra van h tra a napb˘l (amib“l kisthetjk, hogy a karakter m‚g k b‚ mennyit l‚phet). A t”bbi info nem kl”n”sebben ‚rdekes: a helyszĄn neve, mit l tunk az adott helyszĄnen ( ltal ban semmit, mert a karakter azonnal felkapja, ha tal l valamit) ‚s a karakter milyen t rgyat hurcol mag val. (Harcjelent‚s) Ha a karakter az el“z“ 2-3 k”r valamelyik‚ben harcolt volna, akkor itt l tjuk a harcjelent‚st. Ebben l tjuk, hogy a karakter kivel csapott ”ssze; a harcnak mi volt a kimenetele (ha 'won no battle', akkor vagy nem d“lt el a harc, vagy sz‚tvert‚k a karakter sereg‚t); h ny harcos/lovas csapott ”ssze egym ssal, milyen vesztes‚geket szenvedtek ‚s a karakternk egymaga h ny ellens‚get ”lt meg. A csat k kimenetel‚t egyr‚szt a szemben ll˘k l‚tsz ma ‚s param‚terei (er“nl‚t ‚s lelki llapot ) hat rozz k meg. Azonos l‚tsz m eset‚n a lovass gnak van el“nye. V rat is ugyanŁgy meg lehet ostromolni, mint az el“z“ r‚szben : az m r egy m s k‚rd‚s, hogy csak ritk n sikerl bevenni, m sr‚szt meg nem kimondottan ‚rdemes ezzel t”lteni az id“nket (‚s vesztegetni az embereinket). Az egyenl“tlen er“viszonyokat az els“ r‚szben a szerz“ azzal igyekezett ellensŁlyozni, hogy a karakterek derekasan harcoltak az tk”zetben ‚s szem‚ly szerint is sz mos ellenfelet felaprĄtottak. Ez itt megsz–nt: a karakter csak akkor irtja az ellens‚geket szem‚lyesen is, ha valamilyen fegyver van n la. Minden egyes karakternek van egy r˘la elnevezett fegyvere, de az  ltal ban sohasincs n la: fegyvereket illetve egy‚b t rgyakat egyr‚szt nagyritk n lelhetnk kl”nb”z“ helyszĄneken (b r tal ltunk m r szabad terepen is), valamint zs km nyolhatunk az ellenfelekt“l. A fegyverekr“l ‚s egy‚b t rgyakr˘l l sd r‚szletesen a parancsok ismertet‚s‚n‚l. (A hadsereg infoja) Itt tal ljuk a karakter  ltal vezetett sereg  llapotjelent‚s‚t. Ha a karakternek nincs serege (p‚ld ul az‚rt, mert az el“bb vert‚k sz‚t ‚s “ is csak ‚pp hogy meg tudott l˘gni), akkor 'XY commands no army' zenetet kapunk. A sereg  llapotjelent‚se tartalmazza, hogy a karakter h ny f“b“l  ll˘ sereget vezet (a two score itt k‚tszer hŁsz embert jelent), azok milyen tĄpusŁak (warriors/riders) ‚s milyen az er“nl‚tk. Az er“nl‚t m‚rt‚kegys‚ge itt a TIRED, az egyes fokozatok cs”kken“ sorrendben NOT AT ALL/NOT/SOMEWHAT/SLIGHTLY/QUITE/EXTREMELY/ UTTERLY. UTTERLY TIRED er“nl‚t eset‚n a sereget vezet“ karakter ezen a napon m r nem tud t”bbet l‚pni (akkor sem, ha az “ er“nl‚te jobb!), pihennie kell. Ha m sik karakter is van az aktu lis pozĄci˘ban vagy ir nyban, akkor az “ sereg‚r“l is hasonl˘ infot kapunk, de el“bb a program jelzi, hogy kir“l van sz˘ ‚s kinek az gy‚hez (barb rok, ˘ri sok, stb.) h–s‚ges. A mi hĄveink 'loyal to the Moonprince' megjel”l‚ssel szerepelnek. (Szem‚lyi info) Itt el“sz”r is egy csom˘ jelz“ m‚ltatja a karakter jellem‚t, ami mondjuk nem kl”n”sebben fontos a sz munkra (GOOD/EVIL: j˘/gonosz; STRONG/WEAK: er“s/gyenge; GENEROUS/GREEDY: nagylelk–/moh˘; BRAVE/COWARDLY: b tor/gy va; LOYAL/ TREACHEROUS: loj lis/h–tlen; SWIFT/SLOW: gyors/lassŁ; RETICENT/FAWNING: tart˘zkod˘/hĄzelg“; FORCEFUL/ STUBBORN: makacs/er“teljes). A k”vetkez“ a karakter k‚t legfontosabb param‚tere: a lelki llapot ‚s az er“nl‚t. Az ut˘bbi kijelz‚se hasonl˘ a sereg‚hez, a l‚lek llapot m‚rt‚kegys‚ge a csggedts‚g (DESPONDENT), a fokozatok ugyanazok, mint az er“nl‚tn‚l. Az info utols˘ r‚sze tartalmazza az aktu lis karakter sz”vets‚ges‚t/ellens‚g‚t (liege/foe) ha saj t karakterr“l van sz˘, akkor a sz”vets‚gese az, aki betoborozta. Egy m r betoborzott karakternk k”nny–szerrel toborozza azt a 'nem sz”vets‚ges' karaktert is, akinek “ a sz”vets‚gese. Parancsok A parancsokkal kapcsolatban a legfontosabb v ltoz s az, hogy nincsen HIDE ‚s nincsen SEEK parancs sem. Ha a karakter olyan ‚pĄtm‚nybe (vagy helyszĄnre) l‚p, ahol tal l valamit, akkor automatikusan SEEK-el ‚s egyb“l fel is veszi azt a stuffot, ami ott van. El‚g szomorŁ v ltoz s az el“z“ r‚szhez k‚pest, hogy sokkal t”bb a negatĄv t rgy, mint a kellemes eredm‚nyeket hoz˘, Ągy a v rak ‚s v rosok kiv‚tel‚vel csak meglehet“s fenntart sokkal ‚rdemes megk”zelĄteni b rmilyen tĄpusŁ ‚pĄtm‚nyt (na j˘, az‚rt n‚ha van kellemes stuff is). A m sodik r‚szre is jellemz“ az, hogy minden helyszĄnen csak egyetlen alkalommal tal lhatunk valamilyen dolgot (felt‚ve, ha az nem egy elvihet“ t rgy). Ez al˘l kiv‚tel az Łtmutat s (guidance), amib“l t”bb is lehet ugyanott. A t rgyak k‚t csoportra oszthat˘k: az egyik csoportba tartoz˘k a karakter (vagy a sereg‚nek) valamelyik param‚ter‚re vannak hat ssal, a m sodikba tartoz˘k pedig azok a felszerel‚sek, amelyeket a karakter felvehet ‚s elvihet mag val k‚s“bbi haszn latra (az ut˘bbiakat ld. a TAKE parancsn l). Az els“ csoportba tartoz˘ t rgyak lehetnek: Guidance: Łtmutat s. Minden egyes toronyban (Tower) van, de n‚ha tal lunk m s ‚pĄtm‚nyben is. Ak rcsak a LOM-ban, az Łtmutat sok 99%-a valamelyik lord pillanatnyi tart˘zkod si hely‚re utal, a fennmarad˘ 1% haszn lhat˘: ez valamilyen felszerel‚s lel“hely‚re hivatkozik. Shelter: Mened‚k, a karakter er“nl‚te egy fokozatot javul. Minden Hallban ‚s sz”vets‚ges k‚zen lev“ v rban vagy v rosban van egy, de lehet m s ‚pĄtm‚nyben is. 4 Thudrun kuck˘j ba bek”lt”z”tt n‚h ny s rk ny Thorns of Despair: A csgged‚s tsk‚i . A karakter ‚s a sereg‚nek lelki llapota azonnal UTTERLY DESPONDENT-re, azaz a minimumra esik. Ilyen sereggel nem ‚rdemes t madni, mert csak v g˘hĄdra kldjk az embereinket. Lehets‚ges lel“helyek a nem telepl‚s-jelleg– ‚pĄtm‚nyek: Pit, Hut, Palace, Gate, Stones, Temple. Blood of Courage: V‚rforral˘ . Az el“bbi ellent‚te, a karakter ‚s a sereg lelki llapota a maximumra ugrik. A lel“helyek ugyanazok, mint az el“bbin‚l. Languor of Death: Hal los gyenges‚g , szerintnk ebb“l van a legt”bb (b r lehet, hogy csak pechnk van). A karakter ‚s a sereg‚nek er“nl‚te azonnal a minimumra esik ‚s mindenk‚ppen pihennnk kell velk a k”vetkez“ k”rben, mert nem tudunk l‚pni velk. Nyilv nval˘, hogy holtf radt sereggel nem szabad senkit megt madnunk. A lel“hely egy‚bk‚nt ugyanaz, mint az el“bbi kett“n‚l. Springs of Life: Az let forr sa , az el“bbi ellent‚te. A karakter ‚s a sereg er“nl‚te a maximumra ugrik. Az ”sszes Fountainn‚l tal lunk ilyet, de nagyon ritk n az el“bb felsorolt helyeken is lehet. Claws of Night: Az ‚jszaka karmai . Megtal l sakor azonnal ‚jszaka lesz, teh t a karakter nem l‚phet t”bbet. Lel“hely mint az el“bb. Flames of Dawn: A hajnal sugara , az el“bbi ellent‚te. Megtal l sakor a karaktern‚l ism‚t hajnal lesz. Lel“hely mint az el“bb. A City/Fortress/Hall/Tower tĄpusŁ ‚pĄtm‚nyeket lesz mĄtva, legt”bbsz”r term‚szetesen Languor of Death lesz a nagy zs km ny, ami egy id“ ut n heveny k romkod si rohamokat fog el“id‚zni mindenkin‚l. Az azonnal felhaszn l sra kerl“ t rgyakkal kapcsolatban m‚g megjegyzend“, hogy az emlĄtett ‚pĄtm‚nyekben nem tal lunk semmit, ha Łgy l‚pnk oda, hogy valamilyen sz”rnytĄpussal kell harcolnunk (ha gy“znk, akkor ki kell l‚pni ‚s az Łjabb visszal‚p‚sn‚l tal lunk valamit). Ennyit az automatikus SEEK-r“l, most j”het a kiadhat˘ parancsok list ja. B rmilyen parancsot term‚szetesen csak akkor adhatunk ki, ha az adott karaktern‚l m‚g nincsen ‚jszaka (infokat viszont ‚jszaka is k‚rhetnk): REST ('1'): Pihen‚s (mindenhol lehet) Ez az er“nl‚tre van hat ssal az al bbiak alapj n: ha a karakter egy nap elhaszn lja az ”sszes l‚p‚s‚t, akkor az “ ‚s a sereg‚nek er“nl‚te egy fokozattal cs”kken; az er“nl‚t marad, ha a karakterrel l‚pnk, de nem haszn ljuk ki az ”sszes l‚p‚st; az er“nl‚t egy fokozattal n”vekszik, ha nem l‚pnk egyet sem. A parancsot egy‚bk‚nt nem fontos haszn lni: az '‚jszaka' billenty– haszn lata automatikusan pihen‚s parancsnak felel meg minden olyan karaktern‚l, amelyik m‚g nem haszn lta el az erre a k”rre szolg l˘ l‚p‚seit. 5 A legjobb, amikor a k”db“l egy ellens‚ges sereg s‚t l ki TAKE ('2'): Felvenni valamilyen felszerel‚st. Ez a pont csak akkor jelenik meg a parancslist ban, ha valahol egy elvihet“ t rgyra bukkantunk (a program a helyszĄn infoj ban jelzi, ha az adott helyszĄnen van valamilyen stuff). A t rgyak neve egyr‚szt a fajt j ra utal (p‚ld ul Careneon l ndzs ja: Spear of Careneon). A fajta meghat rozza a t rgy haszn t is. Ez lehet: : Fegyver: ha valamelyik karaktern‚l fegyver van, akkor a csat kban szem‚lyesen is irtja az ellenfeleket. A karaktereink b rmilyen fegyvert haszn lhatnak, de az egyes fajt knak megvannak a kedvenc fegyvereik (Fey: Bow; Barbarian: Spear; Dwarf: Hammer; Giant: Sword). A karakter term‚szetesen a saj t fegyver‚vel fog a legjobban harcolni; : Korona: A koron t hordoz˘ karakter nagyon j˘l toboroz. Sokkal er“sebb 'nem sz”vets‚ges' sereget is a p rtunkra  llĄthat. Sajnos el‚g ritka j˘sz gok: mind”ssze h rmat tal ltunk bel“lk; : RŁna: A rŁn t hordoz˘ karaktert nem lehet kiirtani. A sereg‚t ugyan sz‚t lehet sz˘rni, de “ mindig megl˘g (a sz”rnyek sem ”lhetik meg). Ez sem tŁl s–r–n fordul el“: egyet tal ltunk... Az emlĄtett t rgyak a legkl”nf‚l‚bb helyeken helyezkednek el: tal lhatjuk “ket valamilyen ‚pĄtm‚nyben; a karakter hordhatja mag n l, amikor betoboroztuk; tal lhatjuk nyĄlt terepen (itt el“z“leg csata folyt, amelyben a t rgy ex-tulajdonosa elhal lozott ‚s a megtal l˘ra hagyom nyozta a fegyver‚t : ebb“l ad˘d˘an a lecsapkodott ellens‚gekn‚l lev“ fegyverek zs km nyk‚nt szolg lnak). A t rgyak elhelyezked‚s‚t a program minden j t‚kban vari lja, de van k‚t hely ahol mindig tal ltunk valamilyen stuffot (pontosabban n‚gyszer egym s ut n): a 29,39-n‚l lev“ toronyban ‚s az att˘l ‚szakkeletre lev“ Stonesn l. Minden karakternkn‚l csak egy t rgy lehet, teh t ha egy olyannal akarunk felvenni valamit, aki m r visz mag val valamilyen fegyvert, akkor az el“z“ fegyvert az adott helyen leteszi (egy m sikkal felvehetjk). Az elmondottakb˘l k”vetkezik, hogy 'nem sz”vets‚ges' karakterekn‚l is vannak t rgyak, ‚s “k is ugyanolyan haszonnal forgatj k: Ągy p‚ld ul el“fordulhat, hogy egy koron t hordoz˘ 'nem sz”vets‚ges' karakter sz‚pen odas‚t l egy sz”vets‚ges karakternkh”z ‚s sz‚pen lenyŁlja t“lnk (Ągy teh t az ilyeneket jobb azonnal megt madni). Szint‚n eg‚szs‚gtelen t rgy n‚lkli karakterrel t madni olyan 'nem sz”vets‚ges' fick˘t, akin‚l van valamilyen fegyver ‚s a seregek kb. egyenl“ erej–ek. GIVE ('3'): tadni valamilyen cuccot egy m sik karakternek. Csak akkor jelenik meg, ha ugyanabban a pozĄci˘ban k‚t karakternk is  ll ‚s az egyikn‚l van valamilyen t rgy. Haszn lat val a karaktereink k”z”tt kicser‚lhetjk a cuccokat, Ągy teh t mindenkinek a saj t fegyver‚t vagy legal bb a megszokott fegyvertĄpus t adhatjuk. ENTER TUNNEL ('4'): Leereszked‚s az alagŁtrendszerbe. Palace/Temple/Gate/Pit tĄpusŁ ‚pĄtm‚nyekn‚l kapjuk. A j‚gbirodalom alatt kiterjedt alagŁtrendszer hŁz˘dik, amelyekben a terepviszonyokt˘l fggetlenl haladhatunk. Az alagŁtrendszer folyos˘i csak a n‚gy f“ ‚gt j fel‚  gazhatnak el, a lehets‚ges ir nyokat k‚t kandel ber mutatja. Az alagŁtrendszerr“l meglehet“sen elvet‚lt pr˘b lkoz s lenne megpr˘b lni t‚rk‚pet rajzolni: egyr‚szt tŁl sz”vev‚nyes lenne, m sr‚szt meg az itt megtett l‚p‚sek nem egy felszĄnen megtett l‚p‚snek felelnek meg hanem t”bbnek (nem lehet pontosan megmondani, mert ez is v ltozik), viszont az ir nyok szerencs‚re nem v ltoznak. Egy teh t ha valaki a f”ld alatt pr˘b l meg k”zlekedni, az a 'majd csak kilyukadunk valahol' elk‚pzel‚s alapj n indul el, de nem  rt megjegyezni, hogy milyen ir nyokban is haladt odalenn. Mi lehet“leg kihagytuk az ‚letnkb“l az alagutakat, mert percekig keresg‚ltk a t‚rk‚pen, hogy hova jutottunk... M‚g egy megjegyz‚s: annak ugyan kev‚s az es‚lye, hogy az alagŁtban ellens‚ges sereggel tal lkozunk, de kl”nb”z“ sz”rnyek itt is el llhatj k az utat (‚s itt nem is nagyon tudjuk kikerlni “ket). RECRUIT RIDERS/WARRIORS ('5'): Harcosok/lovasok felv‚tele a v ros/v rb˘l sz zas val. A toborz si sziszt‚ma itt sokkal bonyolultabb, mint a LOM-ban. Az al bbi megk”t‚sek ‚lnek: : el“sz”r is ugyeb r lenni kell a v rban katon nak; :a LOM-ban lehetett vegyes ”ssze llĄt sŁ sereg, itt a seregekben : fggetlenl att˘l, hogy a vez‚r lovon l vagy sem : vagy lovasok, vagy gyalogos harcosok lehetnek. Toborozni csak abb˘l a v rb˘l lehet, amiben a sereggel megegyez“ tĄpusŁ katon k vannak; :a seregek maxim lis l‚tsz ma 1.200 (pontosabban: 1.300-n l kevesebb), enn‚l t”bb katon t nem lehet felvenni a seregbe; :minden karakter csak a saj t vagy a szem‚lyes sz”vets‚ges‚nek a v r b˘l vehet fel embert; :a seregben csak azonos fajt jŁ katon k lehetnek, teh t egy barb r nem toborozhat Fey katon kat ‚s viszont. Toborz si opci˘ csak akkor jelenik meg, ha a fenti megk”t‚sekb“l egyik sem z rja ki az Łj katon k felv‚tel‚t. Nem vil gos? Nem csod ljuk. P‚lda: a Fey Thigrand gyalogos sereget vezet ‚s betoborozza az al bbi h rom fick˘t: a barb r Anvortheont (lovasok), a Fey Imorthront (lovasok) ‚s a szint‚n Fey Morildranet (lovasok). A der‚k Thigrand Anvortheon v r b˘l m r nem tud toborozni, mert az barb r; a m sik k‚t fick˘val ugyan azonos fajt hoz tartozik, de mindkett“nek m s tĄpusŁ katon i vannak, mint neki; Morildrane ‚s Imorthron ugyan ugyanaz a fajta ‚s ugyanolyan tĄpusŁ katon ik is vannak, viszont “k nem egym s, hanem szem‚lyenk‚nt Thigrand sz”vets‚gesei : ergo “k sem vehetnek fel katon t egym s v r b˘l. Eredm‚ny: mindenki csak a saj t v r b˘l tankolhat. H h . (Ha Thigrand mondjuk lovasokat vezetne, akkor felvehetne katon kat Morildrane ‚s Imorthron er“dj‚b“l ‚s “k is vehetn‚nek fel fick˘kat Thigrand‚b˘l). Mivel 20-30 karakter eset‚n m r kiss‚ k”rlm‚nyes nyomon k”vetni, hogy ki kinek a sz”vets‚gese, az ‚pk‚zl b megold snak az t–nt, hogy ”sszeirk ljuk a saj t v rak koordin t it, hogy a karaktereinkkel egy sajn latos megfogyatkoz ssal v‚gz“d”tt ”sszecsap s ut n visszatal ljanak az er“djkbe. Ha a helynk engedi, akkor leĄrk ljuk egy p r fick˘ v r nak a koordin t it, hogy ezzel ne kelljen ny–gl“dn”t”k. POST RIDERS/WARRIORS ('6'): Katon k lepakol sa a seregb“l az er“dbe/v rosba. A megk”t‚sek term‚szetesen ugyanazok, mint az el“z“ pontn l, de van m‚g egy: csak akkor lehet lepakolni embert, ha a sereg l‚tsz ma nem kisebb 600-n l. Ez egy‚bk‚nt egy teljesen felesleges pont: a j t‚k c‚lja ugyanis nem az, hogy megv‚djk a sz”vets‚geseink er“djeit, hanem az, hogy min‚l nagyobb er“kkel vonuljunk ‚szakra. ATTACK FOE ('7'): T mad s. Akkor v laszthat˘, ha az aktu lis ir nyban, a szomsz‚dos pozĄci˘ban 'nem sz”vets‚ges' karakter serege (vagy v ra, benne katon kkal)  ll. Az opci˘ v laszt s ra a karakter  tl‚p ebbe a pozĄci˘ba ‚s ‚jszaka csat zni fog. M r volt sz˘ r˘la, hogy a csat k kimenetel‚t az d”nti el, hogy a szemben ll˘knak milyen az er“nl‚te ‚s a lelki llapota, milyen tĄpusŁ katon kkal harcolnak ‚s a seregek vez‚rei milyen stuffokat hurcolnak magukkal (a v rv‚d“k term‚szetesen m r el“nnyel indulnak). Ezer f“ k”rli seregekn‚l a csat k egy‚bk‚nt nem nagyon szoktak eld“lni a k”vetkez“ k”rre, vagy ha m‚gis, akkor Łgy, hogy az egyik f‚l kil‚p a pozĄci˘b˘l. Ha nagyon csat zni v gyunk, nyilv nval˘, hogy c‚lszer– egyesĄteni a seregeinket a kiszemelt ellenf‚l ellen. Luxorral ink bb ne csat zzunk. APPROACH ('8'): Ez tulajdonk‚ppen ugyanaz, mint az el“bbi, csak b‚k‚vel k”zelĄtnk a 'nem sz”vets‚ges' karakerhez : Ągy teh t ez Ągy toborz si kĄs‚rletnek felel meg. Nem v laszthat˘ a parancs olyan esetben, ha a 'nem sz”vets‚ges' karakter pozĄci˘j ban  ll m r egy m sik karakternk (ez mag t˘l ‚rtet“d“en harcban  ll vele) : ilyenkor el“sz”r el kell l‚pnnk a saj t karakternkkel onnan, hogy a toborz si opci˘ megjelenjen. A parancs v laszt sa ut n a karakternk bel‚p az ellenf‚l pozĄci˘j ba: ha a toborz s sikeres volt, akkor az aktu lis karakter r”gt”n az Łjonnan toborzott karakter lesz : ha nem, akkor az utolj ra ir nyĄtott karaktern‚l azonnal ‚jszaka lesz ‚s az '‚jszaka' billenty– megnyom sa ut n harcolni fog a karakterrel. A toborz s siker‚t segĄti, ha a karakternk valamilyen koron t hurcol mag val vagy sokkal er“sebb a m sikn l. EzenkiĄvl minden karakternek megvan a saj t sz”vets‚gese is: ha egy 'nem sz”vets‚ges' karakternek olyan sz”vets‚gese van, aki m r a mi embernk, akkor azt kldjk betoborozni, mert neki akkor is sikerlni fog, ha gyeng‚bb a m sikn l. Ha egy toborz s els“re nem sikerlt, akkor teljesen felesleges a k”vetkez“ k”rben kil‚pve, majd ism‚t visszal‚pve Łjra megpr˘b lni : most sem fog menni. Ilyenkor ink bb l‚pjnk olajra innen. Taktika Na, ez egy rendkĄvl tartalmas r‚sz lesz, mert olyanr˘l fogunk Ąrni, amir“l tulajdonk‚ppen nem igaz n lehet mit Ąrni. A j t‚k kezdet‚t“l fogva kl”nb”z“ 'kis sz”vets‚gek' alakulnak mindentt: fajt k leger“sebbjei sz”vets‚geseket gy–jt”getnek (el“sz”r csak a saj t fajt jukb˘l). Ez Łgy n‚z ki, hogy “k is k”rbej rnak ‚s ak r er“szakkal is megpr˘b lnak 4-5 gyeng‚bb urat a maguk oldal ra  llĄtani. Miut n el‚g er“snek ‚rzik magukat, a sz”vets‚geseik kĄs‚ret‚ben elvonulnak a saj t ellens‚gkkel megbesz‚lni azt a r‚gi kis n‚zetelt‚r‚st... Luxor ‚s Rorthron a Varengorn kapuban  ll. Rorthronnal siessnk d‚lnyugat fel‚: ebben az ir nyban fekszik a barb r Torinarg er“dje, akit mindig j˘ hangulat ban tal lunk, ha otthon van (Rorthron be tudja toborozni). Egyszer egy‚bk‚nt elfelejtettnk elmenni hozz  ‚s a harmadik k”rre rossz hangulatba kerlt: kilovagolt a v r b˘l ‚s fil‚t csin lt a k”zelben “gyelg“ Rorthronb˘l... Mindegy, ha sikerl oda‚rnnk, akkor “t mindenk‚ppen be tudjuk toborozni. Rorthronnal t‚bl boljunk k”rbe a k”rny‚ken ‚s pr˘b ljunk Łj fick˘kat toborozni valamint bekukkantani az ‚pĄtm‚nyekbe, h tha tal lunk valamilyen stuffot (a toborz sban Łgysem lesz tŁl sok sikernk vele). Luxorral t–njnk el siet“sen d‚l vagy kelet fel‚, mert nem meszsze Varengorn Kapuj t˘l ‚szakra lakik Kahudrarg, aki barb r ‚s az “ szem‚lyes ellens‚ge Luxor. Nemsok ra ide‚r, ha el‚g sokat v rakozunk... Kezd‚sn‚l el“szeretettel alkalmaztuk azt a m˘dszert, hogy Luxorral csatlakoztunk az im‚nt betoborzott Tarinarghoz ‚s v‚gigj rtuk vele a k”rny‚k lordjait: el“sz”r mindig Tarinarg pr˘b lkozott toborz ssal, Luxor pedig szeml‚lte az eredm‚nyt. Ha Tarinarg cs“d”t mondott volna, akkor a k”vetkez“ k”rben kil‚ptnk vele ‚s pr˘b lkozott Luxor a toborz ssal (az ellenf‚l a Tarinarggal folytatott ‚jszakai kzdelemben Łgyis meggyenglt). Itt van p‚ld ul r”gt”n a k”zelben Anvortheon a barb r (az als˘ sor k”zeli er“dj‚ben) ‚s Careneon a Fenin erd“s‚gben, akiket r”gt”n meg is lehet pr˘b lni beszervezni. Tarithel a Fangrim erd“s‚gben kezd. A kezd“hely‚t“l ‚szakkeletre fekszik a Thildreon mez“, amelynek a k”zep‚n lev“ v rosban lakik Imorthron, a Fey. Az “ szem‚lyes ellens‚ge is Shareth, teh t “t m r r”gt”n az els“ k”rben magunk mell‚  llĄthatjuk. § az els“ l‚p‚s‚vel r”gt”n sorozza is be a v ros t˘l keletre lak˘ Tororthanet. Egy most m r itt is van k‚t seregnk, akik folytatj k a toborz st Fangrimban, Tarithel pedig csin lja azt, mint Rorthron: keresg‚ljen stuffokat. Mindenk‚ppen fontos a gyorsas g egyr‚szt az‚rt, mert a v rakban lev“ fick˘k elbaktatnak h˘dĄtgatni, m sr‚szt az‚rt mert a k”rny‚kbeli lordok az er“szakos toborz s hĄr‚re elkezdenek ”ssze llogatni csapatokba ‚s Ągy m r sohasem fogjuk “ket besorozni. Az els“ 15-20 k”r a sorozgat ssal eltelik, azt n kezdjk felkldeni a csapatainkat ‚szak ‚s ‚szakkelet fel‚. Łtk”zben egy csom˘ dwarf h borŁzik egym ssal, a legt”bbet r besz‚lhetjk a sz”vets‚gre. A 15-20. k”r fel‚ m r belebotolhatunk Sharethbe ‚s az icelordokb˘l kĄs‚ret‚be: “k is norm l m‚ret– seregeket vezetnek (h l'Istennek, most nincsenek akkora seregeik, mint az el“z“ r‚szben), viszont Sharethet legal bb hatan szokt k biztosĄtani. ltal ban a nyugati r‚szen vonul d‚l fel‚. Sajnos olyan r‚szletes taktik t most nem tudunk adni, mit a LOM-n l, mert az elmondottakb˘l m r lem‚rhet“, hogy itt ˘ri si z–rzavar k”zep‚n tal ljuk magunkat: nem lehet t mad si strat‚gi ra valami adott sablont fel llĄtani, mert a j t‚k cselekm‚nye minden egyes partiban  lland˘an v ltozik. Csak annyit tudunk elmondani, hogy mit is kellene tennnk a gy“zelem ‚rdek‚ben: Az els“dleges c‚l Morkin kiszabadĄt sa. Hogy hol van? Azt term‚szetesen nem mondjuk meg. Persze, ha valaki belegondol abba, hogy a bal als˘ ficakb˘l indulunk ‚s azut n r pillant a t‚rk‚pre, az el‚g kev‚s fant zi val is kital lhatja, hogy hol lehet Morkin. A kiszabadĄt sa ut n term‚szetesen m‚g vissza kell menni vele a starthelyre ‚s biztosĄtani od ig az Łtj t. Ha Morkin elmeneklt a Varengorn kapun keresztl, akkor m r gy“ztnk. A gy“zelem viszont akkor is a mi‚nk, ha sikerl sz‚tvernnk Shareth alattval˘it, a j‚glordokat ‚s a gonosz h”lgyet is el tudjuk tenni l b al˘l. Kicsit szkeptikus hangnemben Ąr˘dott ez a leĄr s, aminek k‚ts‚gtelen oka a j t‚k, amelyr“l k‚szlt. A LORDS OF MIDNIGHT nagyon tetszett, de a folytat s val szemben m r nem  rt kisebb fenntart sokkal viseltetni. K‚ts‚gtelen t‚ny, hogy Singleton el‚g sokat dolgozott a j t‚kon ‚s annak meg is lett a l tszatja: a grafika ugyan maradt monokr˘m, de l‚nyegesen precĄzebben vannnak kidolgozva Łgy az ‚pletek, mint a terep. A j t‚k kezel‚se is l‚nyegesen k‚nyelmesebb lett ‚s c‚lszer–s”d”tt a 'kommunik ci˘s rendszer' is. mde a szerz“ ezen fell m‚g Łgy gondolta, hogy kiksz”b”li a strat‚gi k azon saj toss g t, hogy egysĄkŁv  v lnak, amikor a j t‚kos r j”tt a k”vetend“ strat‚gi ra (ld. p‚ld ul SECOND WORLD vagy JOHNNY REB II.): na, a DOOMDARK'S REVENGE-r“l sok mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy egysĄkŁ! A v ltozatoss g el‚r‚s‚hez vezet“ els“ m‚rf”ldk“ tal n az lehetett, hogy minden egyes helyszĄnnek m s nevet adott. Ez azt eredm‚nyezte, hogy a j t‚kban abszolŁt nem lehet kiismerni magunkat: a j t‚k sor n v‚gig olyan ‚rz‚snk volt, mint az egyszeri zokninak, aki a m–k”d“ mos˘g‚pben megpr˘b lja megkeresni a p rj t... A m sodik m‚rf”ldk“ volt ugyeb r a 'mindenki mindenki' ellen m˘dszer. Ennek az lett a v‚ge, hogy a j t‚kos tan cstalanul forgatja a szemeit, mert a rengeteg hasonl˘ nev– lord k”z”tt nem ismeri ki mag t ‚s olyan bonyolult k‚rd‚sek tolulnak az ajk ra, amik mi‚rt -tel kezd“dnek. A harmadik istenver‚se a LOM-ban bev lt toborz si sziszt‚ma volt. Na, ez az, amit abszolŁt nem kellett volna megv ltoztatni, mert m‚g jobban lelassĄtja az amŁgy sem tŁl gyors cselekm‚nyt. Ha Singletonnak az volt a c‚lja, hogy a j t‚kosokat tart˘san odak”sse a sz mĄt˘g‚pk el‚, akkor azt mondjuk mindenk‚ppen el‚rte: aki komolyabban neki ll j tszani vele, az a k”vetkez“ h‚tre lehet“leg ne szervezzen programot mag nak. Ett“l fggetlenl ha v lasztani kellene a LOM ‚s a DR k”z”tt, akkor : minden k‚nyelmetlens‚ge ellen‚re is : mindenk‚ppen az el“z“ mellett tenn‚nk le a voksunkat. Abban legal bb kiismertk magunkat ‚s volt valamilyen elk‚pzel‚snk r˘la, hogy hogyan is lehetne megnyerni a j t‚kot... Az angoloknak m s lehet a v‚lem‚nyk: valamikor a keznkbe kerlt egy londoni software- ruh z v s rl˘k  ltal ”ssze llĄtott top-list ja m‚g Łgy tavasz t j‚k r˘l ‚s teljesen elk‚pedve l ttuk, hogy a 64-es strat‚gi k mez“ny‚t egy m r vagy ”t‚ves program vezeti, amit Łgy hĄvnak: DOOMDARK'S REVENGE. N‚v Fajta Lakhely Ellens‚g Anvarthun Barbarian Kaharand (26,8) Anvildrak Giant Kahatrium (55,8) Luxor Anvortheon Barbarian Lororthay (1,15) Hagudril (Dwarf) Berormane Fey Morashorn (9,53) Zarashand (Icelord) Carangresh Icelord Varorthorn (56,63) Careneon Barbarian Fenun (8,11) Thorarg (Giant) Carormand Barbarian Kahormane (40,9) Carorthand Fey Fangrim (23,29) Talormane (Icelord) Carorthane Fey Carenia (14,21) Carorthay Dwarf Imoril (65,47) Glormorg (Icelord) Carorthorn Fey Fangrim (25, 60) Fenorn Giant Malorthad (51,9) Carorthand (Fey) Firak Barbarian Morenak (19,8) Gligril Dwarf Lorildrane (36,61) Glormane Dwarf Thelay (47,31) Gludreon Dwarf Telorthuk (46,64) Cororthorn (Fey) Hagudril Dwarf Malorthrim (53,45) Ganormarg (Icelord) Imangruk Dwarf Thangrim (36,50) Imelorn Dwarf Glorthane (30,29) Anvortheon (Barbarian) Imgorad Barbarian Thangrun (23,3) Carangrane (Giant) Imgormand Fey Fangrim (25,43) Imgorarg (Dwarf) Imgorthand Fey Thelane (8,63) Glireon (Icelord) Imorthorn Fey Thildreon (21,32) Shareth Kahudrarg Barbarian Thulil (15,22) Luxor Lorangrorn Barbarian Talirium (32,7) Morildrane Fey Fangrim (17,46) Shareth Obireon Fey Felak (1,64) Carorthad (Icelord) Thangrad Barbarian Talirium (35,12) Tharand Fey Obaria (3,28) Thatruk Dwarf Kahortharg (41,36) Thelak Dwarf Glormesh (39,24) Thigrak Dwarf Malinane (34,46) Anvildrak (Giant) Thigrand Fey Varangrarg (16,29) Malirane (Icelord) Thormand Fey Fangrim (29,30) Kahangrorn (Icelord) Thorthak Barbarian Kaharand (26,8) Glortheon (Giant) Thorthand Fey Glariel (12,50) Imgorarg (Dwarf) Torelorn Dwarf Malangrarg (41,33) Torinarg Barbarian Berenium (2,3) Ulformane (Giant) Tororthane Fey Thildreon (22,36) Malormun (Icelord) Ulfangrak Dwarf Thularg (30,62 Obigrorn (Giant) Varangrand Barbarian Talenim (8,18) Thigrak (Dwarf) Varatrarg Barbarian Thoriel (30,27) Asorthane Giant Berangrorn Dwarf Berudrarg Icelord Carorand Icelord Gloruk Dwarf Imulorn Dwarf Varangrand (Barbarian) Imgaril Icelord Imgorarg Dwarf Imgormiel Fey Kahudrak (Barbarian) Lorangrarg Dwarf Carorthane (Fey) Lorelorn Icelord Malorthand Icelord Obortharg Giant Torormarg Dwarf Thigrim Icelord Anvildrak (Giant)