Intermezzo: K”sz”njk azt a n‚h ny levelet, amelyben szĄves t j‚koztat sunkra hozt tok, hogy: mi a francnak k”z”ljk olyan j t‚kok leĄr sait, amelyekr“l ebben- meg abban a lapban m r volt sz˘... . Ezt csak az‚rt id‚ztk, mert a CoV 33-b˘l t”bben kih mozt tok, hogy a DUNE I. ut n a DUNE II-vel is kĄv nunk foglalkozni, innen egyesek felh borod sa. Nos, Łgy l tszik “k a CoV Łjabb kelet– olvas˘i, ‚s nem olvast k egykori v‚lem‚nynket err“l a t‚m r˘l, mely v‚lem‚nynk term‚szetesen az˘ta sem v ltozott. A CoV tartalmi ”ssze llĄt sa  ltal ban nem hasrat‚sre megy, avagy hogy Jockey b csit id‚zzk: Mi gondolunk a kis emberekre is... , sz˘val ez a GM is azok k”z‚ tartozik, mely leĄr s t igen sokan k‚rt‚tek, mindenesetre j˘val t”bben, mint az a p r dude, aki a lek”zl‚se ellen foglalt  ll st. Elj”ve ez is hozz nk, s teljes meglepet‚st okoz . Mindenki arra v rt, hogy a m sodik r‚sz : miut n az els“ r‚sz v‚g‚n kihirdett‚k a megjelen‚s‚t : kapcsolatban lesz a D–ne ciklus m sodik k”nyv‚vel, a D–ne messi s val, vagy legal bbis annak el“zm‚ny‚vel, a vil gegyetem megh˘dĄt s val. Vagy zleti megfontol sb˘l (hogy azt is elk‚szĄts‚k, csak k‚s“bb) vagy programtervez“i tehets‚g hi nya miatt nem ezt tett‚k (ugyanis az eg‚sz Univerzum megh˘dĄt sa, h t hogy is mondjuk, nem sok szem‚lyes ‚rzelmet ‚lesztene az emberekben a csapatokkal, meg egy bolyg˘ lerohan sa max. 1 percet vehetne ig‚nybe, de akkor is csak a galaxis nagyj t gy–rhetn‚nk le). Nem, nem k‚rem, ez egy eg‚szen strat‚giai GAME, SimCity-s von sok egy kis egy‚bbel hangszerelve. Az intro mint mindig fergeteges, csak egy kicsit nyomottak a digi hangok, a n‚ni aki mondja, valahogy kl”n”s helyen hangsŁlyoz, kicsit rossz dallammal, pl. amikor az alcĄmet mondja (The BBBuilding of a DDDDyyynasty). Nem az a baj, hogy nem lenne angolos, ebbe mondjuk neknk csor˘ magyar j t‚kosoknak kifog sunk nem lehet, de a hanghordoz s egy olvasni tanul˘ kisiskol st juttatja esznkbe, arr˘l nem is besz‚lve, hogy szinte csakis t“mondatokat haszn l (Land of Sand. Home of Spice. The Spice controls the Empire. Whoever controls Dune controls the spice. Hogy teccik?). AzonkĄvl a h tt‚r szĄneire jobb nem n‚zni, a DUNE I. csod latos ‚s forradalmi  tmenetei, szĄnei ut n a raszter tmenet valahogy 1988-at id‚zi. Az effektek sokszor elg nyol˘dnak, b r ez val˘szĄn–leg t”r‚si gond, Łgyhogy sajnos jobb kikapcsolva hagyni, pedig a bemond˘k hangja igen kellemes. Lassan kifogyunk az ˘cs rolhat˘ dolgok sor b˘l, de m‚g egy sŁlyos gondot megemlĄtnk, azt n j”n a t”bbi. Sz˘val nem a fokozatoss g jellemz“ a neh‚zs‚gi szintre, mert az els“ p lya megold sa kb. negyed ˘ra volt, a m sodik‚ 20 perc, a harmadik‚ meg 3 nap (igaz az Atreides h zzal). s Ągy tov bb, eg‚sz a lehetetlens‚gig fokozva. Szerencs‚re a programoz˘k a t”m”rĄt‚sben nem nagyon jeleskedtek, Łgyhogy a gond senkinek nem okozhat nagy akad lyt. Isten bizony, ha nem Dune II. lenne a neve, akkor nem is nagyon sz mĄthatna sikerre. Hogy mi‚rt adta  t a Virgin Games a Westwood-nak az elk‚szĄt‚st, az val˘szĄn–leg zleti gy, de az‚rt a p r j˘ anim ci˘‚rt nagy  rat fizethettek... Itt nem egy ember szerep‚t j tszuk el, mert Paul Atreides-nek ebben a t”rt‚netben abszolŁt semmi szerepe sincs, k b‚ az ‚rkez‚s‚t megel“z“ id“ben j tsz˘dhatna, viszont mĄg a DUNE I. kb 70%-ig azonosult csak a reg‚nnyel, addig ez lecs”kkentette a dolgot kb 20-30 %-ra. H rom csal d Łgy d”nt”tt, hogy led–ne, vagyis lej”ttek a D–n‚re, hogy megkapj k a D–ne feletti uralmat azzal, hogy min‚l t”bb f–szert termelnek, s Ągy a cs sz r (m shogy is hĄvj k mint a reg‚nyben, nem Shaddam, hanem valami Frederick) Ąg‚rete szerint jutalmazza “ket. Az egyik a j˘l ismert Atreides, a hĄres Atreidum Hyatt sz llodal nc tulajdonosa, a m sik a hĄrhedt Harkonnen, ismertebb nev‚n Har-Conan a barb r (A feles‚ge meg Barbara? CoVboy), a harmadik pedig egy Łj fiŁ, az Ordos farkas. Mindegyik m sik bolyg˘r˘l j”tt, mindegyik m s m˘dszerrel pr˘b lja megszerezni a hatalm t (gy.k. six apple), mindegyik m shogy viszonyul egy csom˘ dologhoz (n mondjuk nem tal lkoztam a j t‚kban madzaggal : CoVboy), de egy c‚l a k”z”s: a D–ne megh˘dĄt sa. Atreides h z: Ezek a sz llod sok Caladan-r˘l j”ttek. Jellemz“ r juk, hogy er“szakot egy ltal n nem alkalmaznak szĄvesen (m sok szerint ez a gyeng‚jk), s ez az  ltalunk el‚rhet“ fegyverekben ‚s ‚pletekben mutatkozik meg. Ordos h z Farkas‚k egy ismeretlen nev–, de hideg, term‚ketlen vil gr˘l j”ttek, ahol mint keresked“k maradtak fenn, s m ig is a szervezetts‚g, valamint rossz nyelvek szerint m sok meglop sa jellemzi. A j t‚kban “k a j˘zan ‚sz jeles k‚pvisel“i. Harkonnen h z Ezek a barb rok nagyon gonoszak, kegyetlenek, v‚resek, brut lisak, alattomosak, er“szakosak, agresszĄvak stb, de ezt a sz rmaz si helyk, a Giedi Prime hozta ki bel“lk. Katonai erejk nekik a leghatalmasabb. Abban, hogy melyik h zat is szeretn‚nk gy“zelemre vinni, a d”nt‚s r nk van bĄzva. Legnehezebb a sz llod sokkal, f“leg addig, amĄg nem tudunk orni-t ‚pĄteni, mert addig fegyver szempontj b˘l igencsak le lesznek maradva. A farkas fegyvereire ink bb a sebess‚g, pontoss g jellemz“, mĄg a barb rok a legnagyobb p nc‚lŁ, legnagyobb t–zerej–, legnagyobbat pukkan˘ fegyvereket szeretik. Vannak egy‚b csapatok is, akik mindig a szitut˘l fgg“en  llnak valamelyik ellens‚g, esetleg a mi oldalunkon (de ir nyĄt sunkon kĄvl). Ilyenek a cs sz ri er“k, a lila szĄn–ek, a Sardaukar-ok, ‚s az Atreides-ek oldal n a k‚pzett fremen gyalogos alakulatok. Plusz egy fggetlen, de a program  ltal fremen-nek nevezett fosztogat˘, gyilkos ‚s sz”rnyeteg Shai-Hulud, a kukac. T”bb is lehet egy p ly n, de van Łgy, hogy szerencs‚re nem zavar. A j t‚k indĄt sa Ha behĄvjuk, ez ugrik el‚nk: PLAY A GAME: L sd k‚s“bb. REPLAY INTRODUCTION LOAD A GAME EXIT GAME HALL OF FAME: Csak ez szorul valamennyi magyar zatra, a megjelen“ k‚p alapj n: Jobbra fent az Atreides-jel, balra fent meg az Ordos-jel van (a Harkonnen-t meg bosszŁb˘l lehagyt k), k”z”ttk egy sor adat: NAME AND RANK: Egy nyertes neve ‚s a g‚p  ltal adott min“sĄt‚se, ami t”bbek k”z”tt lehet (n”v. sorrendben): DESERT MONGOOSE, DESERT TROOPER, SQUAD LEADER, OUTPOST COMMANDER, BASE COMMANDER, SCOURGE OF DUNE. BATTLE SCORE: 90- kb 1000-ig terjedhet CLEAR LIST: Ha Ąrigys‚g t”lti el lelknket a t”bbiek pontsz m t l tva, nyomjuk le ezt, s megk”nnyebblhetnk. RESUME GAME: Amolyan EXIT Ha Łj j t‚kot kezdnk, ki kell v lasztanunk a felkaroland˘ h zat (SELECT YOUR HOUSE), amiben egy fremen n‚ni segĄt. Ki lehet pr˘b lni, s az eg‚sz j t‚kban igaz a fejekre, hogy a pointert szemmel kĄs‚rik, s lehet “ket kĄnozgatni a clickel‚sekkel. Sajnos csak egy fick˘t lehet r bĄrni, hogy bandzsĄtson, b r az val˘szĄnleg v‚letlen (az Ordos-os barna szem– ment t). Ezut n a h z gyeletes ment tja fogad, akinek nem sok dolga szokott lenni, csak mindig noszogat meg leszid minket, valamint mes‚l egy kis angol inf˘t fegyverekr“l. Az Atreides h zba menve egy kis  rja-form t kapunk, sz“ke haj, k‚k szem, maga az  rtatlans g, modora kifog stalan, ink bb vigasztal, meg dĄcs‚r minket, mint k”vetel“zne. Az Ordos-‚k copfos farkasa (amelyik bandzsĄt n‚ha) egy sokkal karak nabb forma, nem sokszor, de az‚rt n‚ha megdĄcs‚r minket, leszĄdni viszont m r szeret. A Harkonnen-ek hajlotth tŁ, s”t‚tk”rm–, kopasz v‚nembere m r bĄztat˘ egy jelens‚g, igaz barb rra nem nagyon hasonlĄt, de dĄcs‚rni kb. k‚tszer is dĄcs‚r minket,  m ha vesztnk, akkor dh‚ben majdnem elvitet az “r”kkel. AmŁgy minden dh hi ba, mert minden kldet‚st tetsz“legesen sokszor j tszhatunk v‚gig (pontosabban veszthetnk el). Elkezd“d”tt. Minden h zn l az a mese, hogy az 1. kldet‚sben 1000 p‚nz ‚rt‚knyi f–szert kell kitermelnnk, a m sodikban 2700-at, a harmadikt˘l pedig az ellens‚ges b zisokat kell megsemmisĄtennk, eg‚szen a v‚g‚ig. Az utols˘ feladatban 3, az utols˘ el“ttiben pedig 2 h z ellen is harcolunk egyszerre, s Łgy az 5-t“l egyszerre t”bb b zisa is van. ™sszesen 9 kldet‚sben kell gy“zedelmeskednnk, hogy az end-seq-et megn‚zhessk. A j t‚k kezel‚se Kezdetben van egy nagy-nagy t‚rk‚p, amin l thatunk: A)Homokot, ami s rga ‚s nem sok mindenre j˘, csak a kukac vad szterlet‚t jel”li ki, illetve ide nem ‚pĄtkezhetnk; B)Szikl s talajt, ahova ‚pĄthetnk, s ahol a rettegett Shay-Hulud el“l is mened‚ket tal lunk; C)Szikl kat, ahova csak a gyalogosok juthatnak fel, s ahova nem is ‚pĄthetnk; D)Csapda, ami egy kiemelked‚s, ‚s ha arra r megynk, akkor nagy pukkan s k”zepette elmerl az egys‚genk, cser‚be viszont egy halom Łj adag melanzsot kapunk; E)F–szert, ami pirosas szĄn– ‚s egy p ly n nem termel“dik Łjra (hacsak a csapda el“nyeit nem haszn ljuk ki); F)Egys‚geket, ezekkel mozoghatunk, csat zhatunk, repkedhetnk, arathatunk, s“t az egyikkel m‚g ‚pĄthetnk is; G)pleteket, amik egys‚gek ‚pĄt‚s‚re, v s rl s ra, v‚delemre ‚s javĄt sra szolg lhatnak; H)Fekete szĄnt, ami azt mutatja, hogy m‚g azt nem fedeztk fel (Civilization m˘dra) (Vagy elfelejtettk bekapcsolni a monitort : CoVboy); A nyĄllal a nagy-nagy t‚rk‚p sz‚l‚re mutatva, az elkezd scrollozni a kĄv nt ir nyba, hacsak nincs kikapcsolva az AUTOSCROLL, mert ekkor egy gombnyom ssal segĄthetnk csak rajta (amit ellenkez“ esetben is megtehetnk, de akkor mind”ssze gyorsul st eredm‚nyez). Ha PC-n a digi hangokat kikapcsoljuk vagy nincs r  mem˘ria, illetve nincs hozz  hangk rtya, akkor az zenetei is ezen az ablakon bell jelenik meg. A nagy-nagy t‚rk‚p jobb als˘ sark ban egy kis radar dolog van, ha m r radarral rendelkeznk, mert an‚lkl csak a b zisunk helyzet‚t mutatja az eg‚sz t‚rk‚p ar ny hoz m‚rten. Ha a kis feh‚r keretet mozgatjuk az egernkkel, akkor a nagy-nagy t‚rk‚p is mozog, illetve a kis feh‚r keret is mozog, ha a nagy-nagy t‚rk‚p mozog, s ha a nagy-nagy t‚rk‚p felfele mozdul, a kis feh‚r keret is felfel‚ mozdul, illetve ha a kis feh‚r t‚rk‚p felfel‚ mozdul, akkor a nagy-nagy t‚rk‚p is felfel‚ mozdul (Meg ll    s, v‚g llom   s! CoVboy). Na viszont mi van, ha sokat mozdĄtunk rajta? Vagy net n lefel‚ mozdĄtjuk? Mindenkit biztosĄthatunk affel“l, hogy akkor a m sik (nagy-nagy t‚rk‚p illetve kis feh‚r keret) is arra mozdul! Csod s ugye? A kis feh‚r keretes radaron kĄvl (jobban mondva felette) van k‚t gomb meg egy sz ml l˘, s egy kis inf˘ ablak ami mindig v ltozik az ‚plett“l vagy egys‚gt“l fgg“en. Most mes‚lnk a fent l‚v“ 2 gombr˘l, az el“bbire majd visszat‚rnk a k‚s“bbiek sor n. MENTAT: Olvashatjuk a baloldali r‚szen, s val˘szĄn–, hogy ez t–nik fel el“sz”r, mert ugye balr˘l jobbra szoktunk olvasni (Kiv‚tel a mŁlt havi CoVboy Posta eleje! CoVboy). Mi viszont juszt se azzal kezdjk, mert akkor semmi izgalmas nem lenne egy leĄr sban... OPTIONS: LOAD A GAME SAVE THIS GAME: Csak annyit f–zn‚nk hozz , hogy a kimentett  ll sok sz ma korl tlan (elm‚letileg), de ha let”rlnk egy k”zbens“  ll st, akkor fŁjhatjuk az eg‚szet, mert nem fogja ‚szrevenni LOAD-n l. GAME CONTROLS: MUSIC/SOUND : ??? SPEED : Sokszor igen j˘lesik SLOW-on hagyni, t”bbsz”r mint FAST-on, mert amŁgy is sok a kapkod s a j t‚kban. HINTS ARE : Ha ON, ‚s egy ‚pĄtm‚nyre el“sz”r clickelnk, akkor egy t”m”rebb form ban : mintegy kivonatak‚nt a ment t emlĄtette dolgokb˘l : tudtunkra adja legf“bb ‚s leggyakrabban haszn lt funcki˘it, illetve azok eredm‚nyeit. RESTART SCENARIO: Az adott p ly t Łjra megpr˘b ljuk. Ez t”rt‚nik akkor is, ha vesztnk, de ilyenkor legal bb szid st nem kapunk. PICK ANOTHER HOUSE: Ha nem tetszik a kiv lasztott csal d, akkor ezzel gyorsan v ltoztathatunk a dolgon. QUIT PLAYING : ... (tetsz‚s szerint kit”ltend“) Ez lenne az ops”nsz, most n‚zzk a CREDITS jelent‚s‚t, ami szok s szerint egy bizonyos monej m‚r“egys‚g, s itt sem lehet m s. Amellett egy hatjegy– sz mnak van hely, b r a programban max. 32767 creditnk lehet. A t”bbi az csak az‚rt van, hogy a felvil gosĄtatlan olvas˘ sz m ra biztosĄts k a f‚nyesebb rem‚nyt a j”v“ fel‚, hogy neki lehet 999.999$-ja is, amin vehet mag nak majdnem tĄzezer egys‚gnyi k”nny–gyalogost, s ha minden osztagra sz mĄtunk kb. 12 embert, az ”sszesen 120000 megingathatatlan hit– harcos hazafit jelent, s mi mindent lehet ennyi emberrel csin lni! De 32767-b“l csak 327 osztag, azaz 3924 ember j”n ki. Sz”rny– mi? MENTAT: Ennek a kedves b csinak eredetileg az a funcki˘ja lenne, hogy segĄtse hadm–veleteinket s katonai el“menetelnket, de itt ez mind”ssze annyira korl toz˘dik, hogy elmondja a feladatunkat, meg ‚rt‚keli tetteinket, s a legv‚g‚n “ int‚zi el a cs sz rt. Hopp , lel“ttk a po‚nj t az eg‚sznek! Hogy elfeledtessk veletek azt, hogy a cs sz rt meg kell ”lni, mert el rul minket, ehelyett ink bb most eltereljk a sz˘t a cs sz rgyilkoss g t‚m r˘l, s helyette n‚zzk azokat a kis kellemesen k‚k feliratokat, amik al  is vannak hŁzva. A ment ttal val˘ j tszadoz s (a cikiz‚se az egerenty–vel) egy Łjabb fontos eredm‚nyt t rt fel haz nk szakembereinek, mert a Harkonnen fick˘ is hajlamos a szemtengelyferdl‚sre, csak gyorsan kell az egeret mozgatni a szemei k”rl. Sajnos a ment tokra jellemz“ testi deform ci˘kat, mint megvastagod˘ szem”ld”k, n”vekv“ szemfogak, lilul˘ ajkak, a program k‚szĄt“i figyelmen kĄvl hagyt k. BRIEFING: Ezalatt a feladatainkr˘l emel sz˘t, az ADVICE egy abszolŁte evidens, egy f‚lintelligens l bt”rl“ sz m ra is mag t˘l ‚rtet“d“, esetleg haszn lhatatlan vagy fizikailag egyetlen lehets‚ges, teh t egy tal n nem k‚ts‚ges, ergo evidens (azaz sz˘ism‚tl‚sben szendvednk, pedig Łgy tetszik ez az idegen sz˘, hogy evidens. Nektek nem hoz felszĄnre semmi ‚rz‚st egy nosztalgikus, gyerekkori CoV-r˘l?) tan csot juttat a k‚pcs“re. A m sik az ORDERS pedig a feladainkat ism‚tli meg, ami szint‚n majdnem felesleges, mert csak 2 kldet‚sben kell m st csin lni, a t”bbiben mindig ugyanaz. Ugyhogy ezt nem fogjuk sokszor haszn lni. HOUSES: Minden h z, a saj t szem‚lyes aspektus b˘l leĄrja a versenyz“ feleket. Teh t ugyan az Atreides-ek azt  llĄtj k, hogy az Ordos-‚k nem mindig becsletes m˘don szerzik meg javaikat, mĄg a hideg bolyg˘ lak˘i saj t szempontjukb˘l ink bb magasan szervezett ‚s hat‚konyan m–k”d“ egyesletet alkotnak. Legegyszer–bb a j t‚kkezd‚skor kiĄrt dolgok alapj n t j‚koz˘dni, mert az t‚nyeket ad. B r nem hinn‚nk hogy sok ember lelki llapot t zavarhatja. STRUCTURES: Itt a felhaszn lhat˘ (nemcsak a saj t, hanem az ellenf‚ln‚l haszn latosakat is) ‚pleteket, ‚pĄtm‚nyeket Ąrja ki. Mind ezek, mind az egys‚gek sz m ra kl”n sorokat sz ntunk. VEHICLES: A n‚v egy kicsit pontatlan, mert nemcsak a j rm–vekr“l, hanem a gyalogs gr˘l is, teh t a katonai ‚s egy‚b szerep–, mozgathat˘ egys‚gekr“l tesz megjegyz‚seket. Ezekre is jellemz“ a h z viszonyul sa, van amir“l t”bbet tudhatunk meg, ha egy m sik h zat vizsg lunk. SPECIALS: Itt a kl”nleges fegyvereket, illetve egys‚geket Ąrja le. Mivel ezekb“l nincs sok, ez‚rt ezeket is k‚s“bbre halasztjuk. Itt az id“, vegyk nagyĄt˘ al  az egyes egys‚geket, a k‚ts‚geket meg oszlassuk el (puff, ez gyenge po‚n volt, de f jt volna a szĄvnk ha kihagyjuk). ABC sorrend szeint: pletf‚les‚gek: BARRACKS: Van s rgabarrack ‚s “szibarrack, de az “szibarrackot WOR n‚ven veszi, s abban a neh‚zgyalogoss gra, mĄg itt a k”nny–gyalogoss gra tehetnk szert. A barrackmag maga t–rhet“en van v‚dve. CONCERETE SLAB: Ez egy betonegys‚g, amit a k”ves talajra (teh t homokra nem) t‚ve ‚pĄthetnk majd r  egy‚b dolgokat. Alapnak nagyon j˘, mert akkor kevesebbet kell javĄtani a rajtal‚v“ ‚pĄtm‚nyt. Van egyes ‚s van n‚gyes kiszerel‚sben is, az el“bbi 20, a m sik 5 creditbe kerl. CONSTRUCTION YARD: Ilyen van a legelej‚n, ennek segĄts‚g‚vel ‚pĄthetnk Łj (rend“rs‚gi) ‚pleteket, de vigy zat, mert ha ezt sz‚tszedi az ellenf‚l (s m‚g MCV nem  ll rendelkez‚snkre), akkor nem sok es‚lynk lehet a nyer‚sre, miut n nem fogunk tudni ut np˘tl st ‚pĄteni. MCV nev– j rm– viszont ”r”mmel ad neknk egy Łj ‚pĄt“b zist, ha megengedjk, hogy letelepedj‚k, s az MCV-re is van el‚g p‚nznk. Ehhez fogunk a leggyakrabban fordulni. FACTORY, HEAVY: A nehezebb sŁlyŁ, p nc‚lzatŁ egys‚gek, gy rthat˘k le ennek segĄts‚g‚vel. A m sodik legjobban v‚dett kunyh˘. FACTORY, HI-TECH: Repl“ szerkezetek gy rt sa folyik itt. Annyira nincs v‚dve, mint a HEAVY FACT. FACTORY, LIGHT: Vannak ker‚ken gurul˘, gyors egys‚gek, amiket ezzel lehet megalkotni. Eleinte nagyon fontos. IX: K‚s“bb j”n csak el“, ha meg‚pĄtjk akkor lehet“v‚ teszi, hogy egy indexelt h z jobban specializ lt fegyver‚t, mint a DEVIATOR, a DEVASTATOR, SONIC TANK vagy a DEATH HAND meg‚pĄttethessk. OUTPOST: Pontosabban RADAR OUTPOST. Gyorshajt˘k figyelem! Posta mellett lassĄtani! Csak ilyen ‚plet meg‚pĄt‚se ut n nyĄlik lehet“s‚g gyalogs g, HEAVY ‚s HI-TECH gy r, TURRET-ek, falak, STARPORT, PALACE, REPAIR FACT meg‚pĄt‚s‚re. EzenkĄvl a jobb als˘ kis feh‚r keretes ablak nemcsak a b zisunk hely‚t, hanem az  ltalunk m r felfedezett, bej rt terletek  ttekint“ nagyobb l‚pt‚k– rajz t hat rolja. Az ott haszn lt szĄnek megegyeznek a nagy-nagy t‚rk‚p haszn lta szĄnekkel. Harmadik szolg ltat sa annyira nem fontos, de egy bizonyos (kb 10-es sugarŁ) k”rben mindent felderĄt a radar llom s k”rl. PALACE: A legdr g bb (999 rupp˘) ‚s a legjobban p nc‚lozott ‚plet. Csak a hetedik kldet‚skor adj k meg az ‚pĄt‚si enged‚lyt a tan csn l khm. sz˘val a bolg rmesteri hivataln l, s a ment tunk szerint ez egy bizonyos kitntet‚s, nagyrabecsl‚snk egy j˘l l that˘ jele v lasztott h zunkt˘l. Ami a legjobb benne, hogy ad egy sp‚ci lehet“s‚get, ami id“nk‚nt Łjrat”lt“dik. Hogy mit is ad, az h zank‚nt v ltozik (ez‚rt is van az a mond s, hogy ah ny h z annyi szop s). Atreides szĄneiben j tszva fremen csapatokkal aj nd‚koz meg minket, Ordos-‚knak SABO t“r-t fog adni, a Harkonnen-ek pedig egy DEATH HAND nev– rak‚t val c‚lozhatj k meg a migr‚nes ellenfelet, s mĄg fejf j s t n”veli, ‚pleteit/csapatait jelent“sen cs”kkenti (Avagy min‚l jobban f j a feje, ann l nagyobb az es‚lye, hogy el“kerlj”n a fejf ja : CoVboy). REFINERY: Ha meg‚pĄtnk egy ilyet, kapunk egy komb jnt, amit egy CARRYALL hoz ide (sajnos ut na elmegy). A komb jn ezut n elballag vir got szedni a mez“re, s ha betelt a tart ly, akkor hazaj”n ‚s lepakol. Ilyenkor n”vekszik a n lunk l‚v“ f–szer (‚s ezzel a p‚nz) mennyis‚ge. Noha p‚nzt b rmennyit el tudunk tartani, sajnos csak addig lesz az n lunk, amĄg a f–szer is (furcsa viszont, hogy visszafel‚ is igaz). Ha a REFINERY 1000 f–szer-egys‚gnyi mennyis‚get m r t rolja, akkor hamarosan meg kellene fontolnunk egy f–szertart ly (SPICE SILO) meg‚pĄt‚s‚t is, mert amŁgy el fog veszni az ezer feletti p‚nznk (pontosabban 1000 + indul˘t“ke). Ha t”bb REFINERY-t ‚pĄtnk, akkor is t rolhatunk t”bbet, de akkor t”bb komb jnunk is lesz, s Ągy k‚tszer, h romszor annyit is termelnek, nem is besz‚lve arr˘l, hogy egy REFINERY 400 buck, mĄg egy tart ly‚ csak 150. REPAIR FACILITY: JavĄt˘zem, amely a gyalogos egys‚geken kĄvl a t”bbi csapatfajt kat fel tudja javĄtani maxim lis er“re (A gyalogos egys‚gek feljavĄt s t l sd el“bb az Action Service cĄmk‚p‚n). Ehhez vagy oda kell mennnk a s‚rlt egys‚ggel vagy egy CARRYALL RAP-l“g‚pet is kell venni/gy rtani, ami a fst”l“, bajba jutott csapatokat sz‚pen felkapja a csatat‚rr“l ‚s huss, elrepl velk a javĄt˘zembe. Nagy gond, hogy onnan vissza nem viszi, hanem csak a javĄt˘zem mell‚ kerl ki. SPICE SILO: Ha az indul˘t“k‚n‚l ezerrel t”bb p‚nznk van m r legal bb, akkor a REFINERY-n‚l eset l‚p fel, viszont a maxim lis ‚pletsz m is meg van hat rozva, Łgyhogy jobb ink bb katonai egys‚gekbe vagy (ha van m‚g ‚pĄt‚si hely) ‚pletekbe befektetni a p‚nzt, mint “rizgetni. Persze nagyobb offenzĄv k indĄt sa el“tt jobb, ha egy id“re besp jzolunk egy kev‚s doh nnyal, mert itt is igaz a hĄres h rmas mond˘ka a h borŁr˘l, amit egy antik hadvez‚r mondott, hogy Lenin ‚lt, Lenin ‚l, Lenin ‚lni fog (J˘k ezek a Lenn-inni elvek, csak azt tudn m mi lenne, ha a CoV HQ mondjuk a 7. emeleten lenne : CoVboy). STARPORT: Kereskedelmnk a vil g t”bbi r‚sz‚vel felvir gozhat, de felt‚tlenl k”vetelm‚ny, hogy legyen egy –rkik”t“nk, s Ągy fogadhatunk GALLEON-okat ‚s MIND SPIDER-eket a Spelljammer-b“l, viszont azokat a program sosem rajzolja ki, meg nem is ad nekik semmi szerepet a j t‚kban. Ellenben van egy Łgynevezett fregatt, ami a megrendelt cuccokat hozza le neknk a rendĄthetetlenl fejnk f”l”tt feszl“ k‚k ‚gb“l. Az‚rt kereskedelem alatt csak importot kell ‚rteni, mert mi nem adhatunk el m r k‚sz, megtermelt egys‚geket, viszont a megrendelt dolgok dr g bbak egy tĄz sz zal‚kkal, mintha mi f radozn nk l‚trehoz s val. J˘ nagy helyet foglal el (9). Egy kis v ltozatoss g is fellelhet“ a fekete keret megnyom sa ut n megjelen“ menben: +/:: Ezzel a kiv lasztott  ru mennyis‚g‚t v ltoztatjuk; SEND ORDER: Elkldjk a kiv lasztott j rm–vek list j t, hamarosan meg is fogj k hozni (a sz llĄt si id“t kijelzi). Term‚szetesen Ągy dr g bbak, mint ha mi ‚pĄten‚nk. Ja, ezeket k‚rhetjk: TRIKE, QUAD, CARRYALL, HARVESTER, MCV, COMBAT TANK, HEAVY SIEGE T, MISSILE TANK; TURRET/MISSILE TURRET: TelepĄthet“ v‚delmi  ll sok, igen fontos szerepet j tszanak a j t‚k folyam n, mert roppantul hat‚kony v‚delmet nyŁjtanak, f“leg fallal kombin lva, csak sajnos nem mozgathat˘k, viszont kell“en precĄzek. A MISSILE-os dolog t voll‚v“ elllenfelek fel‚ felajzott rak‚t kat, k”zeliek fel‚ pedig tzes g”mb”ket l”vell. Fontos szerepe van a taktika meghat roz s ban, mivel ilyen fegyverek tulajdon ban a b zis lerohan sa nem sok sikerrel kecsegtethet. WALL: A m sik v‚delmi egys‚g, aj nlott CONCRETE SLAB-okra telepĄteni. Vigy zzunk, mert nagyon hajlamos, hogy csak fgg“leges falakat rakjon le neknk, de kell“ gyakorlattal ennek a fort‚ly t is meg lehet tanulni. Kev‚sb‚ v‚dett,  m fontos egys‚gek ˘v sa aj nlott, mint pl. a f–szertart ly, f–szerfeldolgoz˘-egys‚g vagy ak r egy  rny‚ksz‚k. Ez is relatĄve olcs˘, mint a CONCRETE SLAB. WIND TRAP: Na mire szolg lt az egyben? VĄztermel‚sre. Viszont itt nem (csak). Energiatermel‚s c‚lj b˘l ‚pĄtsnk, de nemcsak egyre lesz szks‚gnk, hanem minimum 2 (ez nem vonatkozik a No.1 scenario-ra) vagy ann l is t”bb. Nagyon is sok energi t fogyaszt p‚ld ul a palota vagy a HEAVY FACTORY. WOR: Mint m r emlĄtettk a barrackn l, ez is gyalogs got termel. Atreides-ek nem hajland˘k ilyesmiket ‚pĄteni, legal bbis a harmadik kldet‚sben nem. BCD sorrendben N‚zzk az egy‚b egys‚geket: CARRYALL: Igen hasznos dolog, a HI-TECH gy rban tehetnk egy ilyenre szert. Komb jnunknak gyors mozg st biztosĄt ‚s nagyobb v‚delmet is ez ltal. M sodik fontos k‚pess‚ge, hogy a kil“tt egys‚geket gyorsan elviszi a REPAIR FACT-ba. Nem nagyon tudj k kil“ni, de nincs is sok ‚rtelme. HARVESTER: Ez a hĄres komb jn, Harv Eszterr“l nevezt‚k el. Nincs fegyverzete, de egy pomp s dolgot t r fel Harkonnen ment tunk rejtett k‚pess‚geir“l. Ha gyalogos seregek akarj k utunkat  llni, ne guruljunk el, hanem ink bb nyomjuk le a g zped lt, s tapossuk el a sz nalomram‚lt˘ f‚rgeket. Haha! Egy piros folt is maradhat ut nuk. Emiatt igen hat sos v‚delmi ‚s frontt”r“ eszk”z, de csak a k”nny–- ‚s k”zepesgyalogs g ellen, mert a t”bbi az‚rt m‚g a komb jn sz‚pen meger“sĄtett p nc‚lzat t is sz‚tszedheti viszonylag hamar. LassŁ, j˘ ha van hozz  CARRYALL. A kukacokra mindig vigy zzunk, mert ezeket is szĄvesen lenyelik. Ha t”bb komb jnunk is van ‚s m‚g nincs HEAVY FACTORY-nk a termel‚shez, akkor a repl“ nem fog Łjat hozni egy elveszt‚se eset‚n, hacsak az utols˘r˘l volt sz˘. Sajnos saj t gyalogosaink eltipr sa is megeshet, de norm lis esetekben “ket kikerli. LIGHT INFANTRY: K”nny– fegyverzet– ‚s p nc‚lzatŁ, gyors egys‚g. Mint minden gyalogos-f‚le csapatnak, ennek is van k‚tf‚le v ltozata, a h rmas egys‚g, meg a mag nyos (SOLDIER/TROOPER-nek hĄvja). Ha m r el‚g a s rga al  ment az energi ja, akkor a h rmasb˘l mag nyos lesz, akinek ugyan maxim lis lesz most az ereje, de ez viszonylagos, mert Ągy kb. ugyanakkora marad, mintha v”r”s szĄn– lenne m r a h rmas egys‚g ereje. ™ket sajnos nem tudja megjavĄtani a REPAIR FACT, sz˘val fogyni fognak sz‚p lassacsk n. Ordos-‚k el“szeretettel haszn lj k, ami ”r”mhĄr az atreideses-ek sz m ra, f“leg a harmadik p ly n l. M‚g nagy sz mban se j˘k sok dologra, csak pl. felderĄt‚sre, vagy csapatok feltart˘ztat s ra. Egy szimpla, egysoros QUAD fal sz mukra  tt”rhetelen, mert fegyverk hat˘t vols ga r”vid. A SOLDIER dolgok viszont a b zishoz ‚rve gyakran megteszik azt, hogy belerohannak az ‚pletbe, ami ett“l kap egy kisebb s‚rl‚st, viszont a fick˘ felrobban. Biztos belenyŁl a h l˘zatba, z rlatot csin l (kezeivel) vagy megn‚zi a benzintart lyt egy nyitott m‚csessel vil gĄtva az utat. Kamik z‚ dolog. HEAVY (MEDIUM) TROOPERS: A MEDIUM-ot ugyan nem Ąrja ki, de ilyen is van, gyanĄthat˘an a harmadik, negyedik kldet‚sig. Akkor a t–zerejk m‚g nem HEAVY csak MEDIUM. J˘ nagy hat˘t vols gŁ ‚s viszonylag j˘l c‚lz˘, kell“en kip rn zott alakok. Az intr˘ba is ilyeneket mutogat a harkonnen-ekn‚l. Ezek is k”nnyen  ldozatul eshetnek egy “rlt komb jnsof“r kedvtel‚seinek, ha mag nyosan j rnak. A QUAD-ok ellen eg‚sz hat‚konyak, a TRIKE ‚s ORDOS RAIDER ellen pedig h rmas val kit–n“ek. Amit a gyalogs gr˘l elmondtunk a LIGHT rokon val kapcsolatban, az r  is igaz. ORDOS RAIDER: Ordos-‚k kedvence, ahol a feladat sikere a gyorsas gukon ‚s mobilit sukon mŁlik. Sz‚lsebesen t‚p, de a p nc‚lzata ‚s gyenge fegyvere sok kĄv nnival˘t hagy m‚g maga ut n. A TRIKE-nak egy k”nnyĄtett v ltozata, ha van r  lehet“s‚gnk, akkor ink bb ilyet gy rtassunk a TRIKE helyett, mert az m‚g nem ad elegend“ el“nyt a RAIDER-hez k‚pest ahhoz, hogy meg‚rje ink bb azzal foglalkozni. Csakis ordos ir nyĄt ssal lehet ilyet termeltetni. TRIKE: Mint m r emlĄtettk a RAIDER-n‚l, ez annak egy nehezebb v ltozata, s nincs is r  sok szks‚g, csak amĄg nem tudunk QUAD-okat legal bb gy rtani. Ordas ‚s harki eset‚ben ilyet nem termelhetnk. QUAD: Ez kb. a 4. kldet‚sig sorsd”nt“ fegyver, mert igazi offenzĄv kat addig csak ezzel ‚rdemes indĄtani. K‚s“bb csak sebess‚ge miatt lesz ‚rdemes ‚pĄteni egy p rat, mert a tankok, rak‚tavet“k legjobb esetben is csak a rendsz m t l thatj k meg (no persze h tulr˘l). Csak egy LIGHT FACTORY UPGRADE ut n  ll rendelkez‚snkre, kiv‚tel a harkonnen, ahol csak ezt az egy modellt lehet a LIGHT FACT-ba termelni. Mivel ezt nem tudja eltaposni egy komb jn sem, de a t–zereje m r viszonylag er“s, Ągy azok ellen is hathat˘s fegyvernek bizonyulhat, kl”n”sen ha kett“t uszĄtunk r  mindj rt. TANK (COMBAT < SIEGE < H. SIEGE): Lassabbak ugyan a kerekes j rm–vekn‚l, de mivel a torony forgathat˘, nem csak menetir nyba tudnak l“ni, ak r mozg s vagy visszavonul s k”zben is. Csak a HEAVY FACT gy rthat le ilyeneket, de a HEAVY SIEGE tankra m r b“vĄt‚st is kell fizetni. A COMBAT tank m‚g valamennyire sebes, de az ostromtankok csak hatalmas t–zerejkre ‚s p nc‚lzatukra bĄzhatj k magukat, ha r jukt madnak, visszavonul sukra nincs sok es‚ly, l‚v‚n, hogy amikor m r bevethet“k, az ellenf‚lnek is komolyabbak a v‚delmi/t mad si csapatai, s a nagy p nc‚l m r nem sok el“nyt nyŁjt. A SIEGE tankoknak ijeszt“en nagy tornyuk van, otromba cs“vel. F‚ltsk “ket kukact mad sokt˘l, mert menet k”zben is utol‚rheti “ket. MCV (MOBILE CONSTRUCTION VEHICLE): Egyike a legdr g bb (900 credit!) j rm–veknek, amit szint‚n a HEAVY FACT-ba ‚pĄthetnk. T mad sra ugyan nem haszn lhat˘, de ezzel letelepĄthetnk egy m sik b zist, az anyab zist˘l b rmilyen messze. Ilyenkor a kocsi  talakul, s m r gy rthatjuk is vele a kĄv nt cuccokat. Az a megk”t‚s az Ągy ‚plt m sodlagos/harmadlagos/ikszedleges b zisokra m r nem vonatkozik, hogy pl. csak akkor ‚pĄthetnek TURRET-et ha van m r radar, felt‚ve, hogy a kĄv nt dolog az anyab zison is meg‚pĄttethet“ lenne. MISSILE TANK: Egy igen hat sos fegyver, aminek szerepe addig a legfontosabb, amĄg MISSILE TURRET-et nem ‚pĄthetnk. Nagyon hosszŁ hat˘t vŁ, kiel‚gĄt“en gyors, b r sajnos el‚g gyeng‚n v‚dett, de f‚lelmetes t–zerej– harckocsi. R”vidt von viszont nagyon k”nnyen sebezhet“, jobb, ha mindig van ilyenkor mellette egy tank, mert a rak‚t i csak kb. ”t mez“nyin kĄvl tal lnak. AmĄg csak sima TURRET van, az ostrom nagyon egyszer– lesz, gy rtsunk le egy 5-6 darabot, menjnk el“re az ellens‚ges b zishoz a tankjainkkal, biztosĄtsuk a szabad utat rak‚tatankjainknak, majd a tankokkal  lljunk meg, m‚g mindig a l“tornyok hat˘t vols g n kĄvl. Ekkor tankjaink m”g”tt meg llva kezdjk el t volr˘l sz‚tl“ni a tornyokat (gyorsan fog menni), nyomuljunk egy kicsit el“re tankjainkkal, amĄg egy Łjabb adag ellenf‚l vagy torony nincs, s folytassuk ezt tov bb, mĄg az ‚pletekig el nem jutunk, s akkor rajta. De mindig ˘vjuk rak‚t sainkat! Sajnos a hosszŁt von is j˘l v‚d“ MISSILE TURRET m r vissza tud nekik is l“ni, s ez sokkal pontosabb is. ORNITHOPTER: Ismer“s, nemde? Atreides embereink egyik aduja. HI-TECH FACT kell, ‚s mint a CARRYALL-t Łgy ezt sem mi ir nyĄtjuk, hanem a g‚p. Mindig ellibben az ellens‚ges b zis fel‚, beledurrant egy keveset az ottani kunyh˘kba, majd megfordul, kicsit vissza, azt n megint durr ‚s Ągy tov bb amĄg le nem l”vik. Lel“ni csak GUARD paranccsal vagy TURRET-ekkel lehet. El‚g hat sos ha sok ilyet gy rtunk, de h tr nya, hogy viszonylag hamar sz‚tszedheti p r tal lat. Menet k”zben foltonk‚nt fel is t‚rk‚pezi az ismeretlen terleteket. AmĄg nincs ilyennk az Atreides-ekn‚l, addig nincs sok es‚lynk velk a harci gy“zelemre. SARDAUKAR: A cs sz ri elitcsapatok. Az igazs g, hogy a reg‚nyben ez egy p nc‚lozott gyalogs gf‚l‚t jelentett, de itt minden cs sz ri hadtestet Ągy hĄv ‚s lila szĄnnel jelez. Nagyobb gondjaink csak a legutols˘ kldet‚sben lesznek a cs sz ri csapatokkal, de akkor t‚nyleg nagy lesz, majd megl tj tok... SAND WORM: Shai-Hulud, a gig szi kedvenc. A program egy WARNING! WORMSIGN! felki lt ssal/felirattal jelzi j”tt‚t. Ilyenkor a legjobb lepucolni a homokr˘l, viszont gyorsabb egys‚geinkkel van r  es‚lynk, hogy lehagyjuk. Ha egy b”h”m nagy sereget oda llĄtunk a homok sz‚l‚hez ‚s a kukacot odacsaljuk vagy felfedezzk (kijelzi, csak oda kell clickelni, ahol mozog a homok, vagy a radaron szrke bigy˘ csŁszik), akkor kb k‚t perces folyamatos l”v”ld”z‚s ut n megszabadulhatunk t“le. Egy szĄnhelyen max. 3 van. Mivel megsemmesĄt‚sk nagyon id“ig‚nyes, ink bb tanuljunk meg a fenyeget‚ssel egytt‚lni, ‚s sokszor segĄthet neknk is egy-egy j˘l ir nyzott harap ssal az ellens‚ges csapatok k”z”tt, de akkor ink bb t–njnk el a helyr“l, mert ‚hs‚g‚t egy DEVIATOR sem csillapĄtja. Az atreides-eket is ugyanŁgy t madja, mint a harkonnen-eket. DEATH HAND: A legvesz‚lyesebb fegyver, szerencs‚re csak korl tozott sz mban indĄthat˘ egyszerre ilyen rak‚ta, s akkor is csak a palot b˘l, ami ugye megkĄv n egy kis id“t, mĄg v‚gre fel‚pĄthetjk. Sajnos kiss‚ pontatlan, de taktikailag igen fontos. Saj t b zisr˘l is v‚gs“ csap sokat m‚rhetnk az ellenf‚lre, ha ezt engedi, de az‚rt ne sz mĄtsunk sokra, el‚g sok id“be telik, mĄg Łjrat”ltik. Mint m r egyszer voltunk szĄvesek emlĄteni csak Harkonnen haszn lhatja. DEVASTATOR: Ez is harki specialĄt s, ronda, piros, behem˘t egy j rm–, kellemetlenl nagy t–zer“vel ‚s p nc‚lzattal (pontosabban ha nem harkik vagyunk, akkor kellemetlen). Van egy ilyen lehet“s‚gnk is vele, hogy ”nmegsemmisĄt‚s, amit ‚pletek mell‚ ‚rve igencsak aj nlott haszn lni, abban az esetben, ha az energy low meg piros. K‚t cs”ve is van, ami ugyan nem h tr ny, de 2 cs“vel m r vĄgan lehet kukacra is vad szni (Ha ‚n nekem k‚t cs”vem lenne... CoVboy). El ne felejtsk: ez a leglassabb (esetleg az MCV lassabb), Łgyhogy Shai-Huluk-t˘l tisztĄtsuk meg a sivatagot  tkel‚s el“tt, ez nagyon fontos. FREMEN: K‚kszem–, puffog ‚s misztikus. ™slak˘i (legal bbis “slak˘ibb, mint a t”bbi, de az‚rt ez sem innen sz rmazik) a D–ne nev– porf‚szeknek, s az Atreides-h z rabszolg i/csatl˘sai/bar tai megĄt‚l‚snk szerint. A t”bbi nem fontos (ez sem volt az). Nagy t–zerej– csapatok, ezeket a palota adhatja, s nem kell “ket ir nyĄtani, az ellens‚ges b zis k”zel‚ben fognak felbukkanni. Kiss‚ piszkosabb r˘zsaszĄnes a szĄnk, amit ak r nevezhetnk barn nak is, elv‚gre a tehenek szĄnvakok, nem? FRIGATE: Nem sok dolgunk lesz vele, csak n‚ha felbukkan, ha valamilyen megrendelt sz llĄtm nyt hoz (olyan mint a post s, csak nem k‚k, nem gurul, nem cs”nget ‚s nem hajtja kett“be a t”r‚keny/ hajl‚kony sz llĄtm nyokat, valamint igencsak sok lev‚l f‚r el a bend“j‚ben). Sajnos kil“ni se lehet, pedig milyen sz‚pet pukkanna! Azt n meg a tzij t‚k! Viszont az igazi post s sohase j tszik tzij t‚kot ha lel”vik, esetleg a k‚s“bbi gumibotos b csik k‚k ‚s feh‚r j rm–vekben. ORDOS DEVIATOR: Ez a farkascsapda furcsa eszk”z az biztos, de lehet hat‚kony is. Mint neve is mutatja csak ordas‚kn l van. Ha eltal l az amŁgy ROCKET TANK-forma g‚p egy l”ved‚k‚vel, sz‚pen  tv lthat a szĄnnk z”ldbe, s ha szerencs‚sek vagyunk, akkor csak leblokkol egy id“re a csapatunk, majd visszakapja az eredeti, eg‚szs‚ges piros vagy k‚k szĄn‚t, ha nem akkor meg “ fog vele tov bbra is harcolni. B r a harki ment t Łgy emlĄti, mintha csak a gyalogosokat tudn  Łjraf”steni, ne d“ljnk be annak a rosszarcŁ, szennyes gn˘mnak, mert a t”bbit is  t lehet szĄnezni (persze ‚pletet nem). P nc‚lzat tekintet‚ben az elv r soknak nem nagyon felel meg. SABOTEUR: Err“l p r megsz llott, v‚rben forg˘ szem–, s”t‚t, rejt‚lyes, titokzatos, gr n tokkal telit”m”tt, k”p”nyeges fick˘ kell, hogy az esznkbe jusson, akik  lland˘an arra t”rekednek, hogy a rakt rjaikat feles dinamitokt˘l szabadĄts k meg, majd ezekkel min‚l nagyobb lukakat tudjanak tni a sz mukra unszimpatikus ‚pletekkel. Van egy h z, amely hĄrhedt arr˘l, hogy mennyi ilyet szokott felfogadni, ezt Łgy hĄvj k, hogy Ordos. HEAVY t–zerej–nek sz mĄt, de szerintnk elmehetne VERY HEAVY-nek is. Mindig gyeljnk r juk, tapossuk el “ket legal bb egy komb jnnal, mert igencsak vesz‚lyesek a b zisra n‚zve az ottl‚tk. SONIC TANK: A non-plusz ultra t–zer“ tekintet‚ben, ami az‚rt meglep“, mert ez Atreides privil‚gium. Ha er“sebb lenne a v‚delme, akkor messze haszn lhat˘bb lenne, mert 3-4 t mad ssal elint‚z egy DEVASTATOR-t is, a hat˘t vols ga meg kicsit r”videbb csak tal n a MISSILE TANK-‚n l. Az egyetlen igazi fegyver (mivel a DEVIATOR nem minden tekintetben igazi fegyver), amely nem robban˘anyagot, hanem hanghull mokat haszn l pusztĄt si c‚lokra. ˘vatosan b njunk vele. NINCS T™BB: No more, no mo, no more, no mo. Ezut n a kis kit‚r“ ut n l ssunk hozz  az ‚pletek lenyom sakor jelentkez“ Łjdons gok k”zti csemeg‚z‚shez, amik t”bbnyire jobb oldalt, a szok sos helyen jelennek meg. Lehetnek: RADAR SCAN -FRIEND/ENEMY: Egy igencsak megbĄzhatatlan adatot szolg ltat a RADAR SITE a felderĄtett terleteken l‚v“ egys‚gekr“l. Sok haszn t nem fogjuk venni. POWER INFO -NEEDED/OUTPUT: A sz‚lcsapd ink ugye  ramot (is) termelnek. Hogy mennyit, azt az OUTPUT mutatja, pontosabban a sz munkra l‚nyeges termel‚st, 1-100-ig. A NEEDED akkor szokott csak fontos lenni, ha a nagyfokŁ s‚rl‚sek miatt n‚ha-n‚ha t”bbet fogyaszt a sz‚lcsapda, mint amennyit termel. SPICE -HOLDS/MAX: Ez SPICE SILO ‚s CONSTRUCTION YARD-n l tal lhat˘, a HOLDS a jelenleg t rolt f–szer mennyis‚g‚t mutatja, a max. pedig... UPGRADE: Mint a neve is mutatja fejleszt‚st eszk”z”lhetnk, de sajnos persze p‚nzbe is fog kerlni. Egy ‚pĄthetnk eleinte QUAD-ot (harkin l nem), ORNITHOPTER-t, n‚gyes CONCRETE SLAB-ot, stb. Mik”zben fejleszti, a p‚nznk fogy, s alul egy sz zal‚kot mutat az el“rehaladotts gi  llapotr˘l. REPAIR: Ezt az egyet mindenki fogja haszn lni, tesz majd err“l az ellenf‚l. De nemcsak “, hanem az id“ is rong lja az ‚pleteket, Ągy j˘p rszor lesz szks‚g karbantart si munk kra. Na persze csak ha van p‚nznk. BUILD IT: A fekete keretben megjelentetett egys‚g meg‚pĄt‚s‚hez foghatunk hozz , amit el“z“leg egy menb“l v lasztottunk ki. Itt is mutat sz zal‚kot. A FACTORY-k ‚s a CONSTRUCTION YARD eset‚ben tal lhat˘ meg. LAUNCH: A palota eset‚ben ez indĄtja Łtj ra a speci lis egys‚geket, mint amilyen a fremen vagy a DEATH HAND. J˘l van, ha minden igaz a kezel‚sr“l m r b“ven sz˘ esett, rem‚ljk sokat segĄt, de ezen fell itt van p r tipp is, amit az‚rt nem vittnk tŁlz sba, amiatt, hogy el‚gg‚ rugalmas gondolkod sm˘dot kĄv n meg. -Ha lehet, kezdjk azzal a menetet, hogy felderĄtjk az eg‚sz t‚rk‚pet, de csak miut n kimentettk, ugyanis ha az ellenf‚l k”zel‚be ‚rnk, az amellett, hogy sz‚tl”vi a kis j rm–vnket, nemsok ra igen val˘szĄn–, hogy t mad st is indĄt ellennk. -Soha ne felejtsk el (a 3. p ly t˘l kezdve), hogy mi csak behatol˘k vagyunk a terleten, s az elej‚n ha r”gt”n t madn nk, semmi es‚lynk sincs a gy“zelemre. -Ordos-ok ellen eleinte jobb, ha QUAD-falakat k‚peznk, mert igencsak szeretik a LIGHT INFANTRY csapatokat nagy t‚telben feladni. P‚ld ul ha van m r egy el‚g j˘l meghat rozhat˘ frontvonalunk velk, akkor egy 20 egys‚gb“l  ll˘ QUAD, L-alakban b“ven elegend“ lehet a h borŁ megnyer‚s‚re. -Harkonnen-ekkel a legk”nnyebb csat kat nyerni, kezd‚sk‚nt mindenk‚pp ezt aj nljuk, ut na m st meg m r nem, mert ki lehet magunkat Łnni az agyunkb˘l. -Ha sz‚les a front, nem  rt, ha a sz‚leit megcsonkĄtjuk, f“leg ha egy p r el“r‚bb is helyezkedik el. Soha ne hagyjuk szem el“l a mindig- igaz strat‚giai jelsz˘t: szedjk min‚l kisebb r‚szekre (taktik inkat alkalmazva), majd a lehet“ legkisebb embervesztes‚g c‚lj b˘l 2-3 j rm–vel puffogtassuk. Nagyon haszn lhat˘ dolog eleinte  ll˘ vagy lassan halad˘ fronthoz, ha egy vonalat alakĄtunk, majd ha t”bbet termelhetnk akkor egy L-alakot, s eg‚szen a majdnem verhetetlen f‚lk”rig (k”rre csak esetleg a legutols˘ csat n l van lehet“s‚g). Tartal‚kr˘l is gondoskodjunk. Ha esetleg nagyobb vonalat indĄt “ is (ami ritka azut n, hogy az els“ v‚delmi vonalat let”rtk), akkor sz mĄtsunk nagyobb vesztes‚gre, vagy gyorsan hŁz˘djunk p r term‚szetes vonal m”g‚, hogy megbonstuk soraikat, m‚gha ezzel f‚l˘r nyi utat is vesztnk magunknak a lassŁ front-j t‚kban. -K‚s“bb, ha m r MCV-t is ‚pĄthetnk (azaz t”bb CONSTRUCTION YARD is lehet), a hadvisel‚s el‚gg‚ alapjaiban fog megv ltozni, egy b zist sokkal kev‚sb‚ fognak v‚deni,  mde t”bb is lesz bel“lk. Ha csak 1 b zisa lenne, mindig a CONSTR YARD-ot puffantsuk sz‚t legel“sz”r, ami persze javasolt is, s azut n a kl”nb”z“ fegyvergy rait. Illetve az is segĄthet, ha hosszŁ h borŁt terveznk (ami csak az els“ 4 p ly n nyŁjt el“nyt), hogy a lehet“ legt”bb f–szert learatjuk, majd rakt rozzuk, a b zist meg csak v‚djk addig, amĄg el nem j”n az a pillanat, hogy nem lesz t”bb kitermelhet“ f–szer, s ebben az esetben a felhalmozott credit mennyis‚g ”sszege d”ntheti el a dolgot. -T”bbet nem sorolunk fel, mert strat‚giai gam‚kn l Łgysem lehet el‚g hasznos (‚s minden esetben haszn lhat˘) tan csot adni. Ha megnyertk (amihez sok szerencs‚t kĄv nunk), h zt˘l fgg“en ad egy kis end-seq-ot. A harkik‚ a legjobb szerintnk. “k lel”vik a kegyetlen kir lyt, az ordas‚k megetetik egy kis h zi llattal (ez se rossz) (m‚g jobb lett volna, ha “k eszik meg : CoVboy), a sz llod sok pedig csak letart˘ztatj k. Ezel“tt el ne felejtsk bekapcsolni a hangot, mert az  llatka morg sa ‚lm‚ny. Ja, a PC-sek egy kis csittet is kapnak, hogy legyen n“napra/any knapj ra/Szilveszterre stb., majd mindenki beosztja az Ąns‚gesebb id“kre: -hexa 180/182/1C0 (ez a h zunkt˘l fgg) mutatja, hogy mennyi is a jelenlegi p‚nznk. A legegyszer–bb, ha FF7F-re Ąrjuk; -'BLDGS' sz”vegt“l a 'MAPS'-ig: Ez roppant durva lesz. Ha  tĄrjuk e k‚t sz˘ k”z”tti terletet 00-ra (minden egyes byte-ot, aj nlott a FILL), akkor minden ‚plet el fog t–nni (noha a k‚pe ott maradhat, fizikailag nem lesz t”bb‚ meg). Ilyenkor induljunk el minden megmaradt egys‚gnkkel az ellenf‚l b zisa fel‚. Ha Łtk”zben meg”lnek vagy el‚rnk oda, akkor kiĄrja (mondja), hogy: YOUR MISSION IS COMPLETE. M‚g egy note: ha megnyertnk/elvesztettnk egy csat t, mindig ki kell v lasztani nyilakkal, hogy legk”zelebb melyik terletet t madjuk. Ez teljesen mindegy, mert a tov bbi feladatok ett“l fggetlenek. Tov bbi kellemes Dune II-z‚st kĄv nunk, b r bocs, hogy az el“z“ sz mban az alcĄmet BATTLE FOR DUNE-nak neveztk, mert amint m r Ąrtuk, a neve m‚gis az lett, hogy BUILDING OF A DYNASTY.