Eternam N‚ha el“fordul, hogy az ember r‚gi j t‚kok k”z”tt turk lva egy igazi gy”ngyszemre bukkan. Ez t”rt‚nt velnk egy-k‚t h˘napja, amikor r tal ltunk az Eternamra. Csak annyit bocs tan nak el“re, hogy enn‚l dilisebb j t‚kot m‚g sosem l ttunk... A kerett”rt‚netb“l megtudhatjuk, hogy Don Jonz nev– h“snk nyert egy vak ci˘t az Eternam n‚vre hallgat˘ vil gba. Az illet“ vak ci˘ ugyan egy ‚leten  t tart, ‚s ezt mifel‚nk ink bb sz m–zet‚s n‚ven szokt k emlegetni, de ne rontsuk el a f“h“s j˘kedv‚t... Miut n az idegenvezet“ stĄlusŁ h”lgy huncut k‚rd‚s‚re v laszoltunk, bel‚phetnk a Vid mpark n‚ven emlegetett helyre; mint k‚s“bb megtudjuk, ez egy szigetvil g egyik szigete, neve Cauda. L ssuk a kezel‚st: A j t‚k el‚g meglep“ m˘Don k‚tf‚le kezel“i felletet is kĄn l. Amikor egy sziget terlet‚n m szk lunk, akkor egy 3D-s, bels“n‚zeti k‚pnk van (  l  Wolfenstein, csak kevesebb fallal, viszont l“ni itt is lehet a 'SPACE'-szel), amikor pedig egy ‚pleten bell vagyunk, egy kalandj t‚kokb˘l megszokott felletet kapunk. A 3D-s r‚sz miatt egy‚bk‚nt igen gyors g‚peken (> DX2-66) nehezen j tszhat˘ a j t‚k, ugyanis tŁl sebesen reag l a billenty–zet parancsaira. KonstruktĄv javaslat: j tsszunk Win 95 alatt, n‚h ny egy‚b task mellett, Łgy tal n el‚g lassŁ lesz... Mind a 3D m szk l s, mind a kaland r‚szben haszn lhatjuk a k‚p als˘ r‚sz‚n l that˘ ikonokat. Mindegyiket egy billenty– lenyom s val hĄvhatjuk el“: 'T' (Take): Egy k”zelben l‚v“ t rgyat vehetnk fel vele. 'U' (Use): A keznkben l‚v“ t rgy haszn lata. A haszn lat folytonos cselekv‚st jelent, amĄg meg nem v ltoztatjuk a t rgyat, ‚rv‚nyben marad. Teh t ha pl. haszn lunk egy gyuf t, azt n odas‚t lunk egy f kly hoz, akkor a f klya meggyullad. 'L' (Look): Vizsg l˘d s a k”zvetlen k”rnyezetnkben. Mivel a program minden ‚rdekess‚get automatikusan megemlĄt egy kis ablakban, igazi szks‚g nincs r . 'S' (Say): Besz‚lgethetnk valakivel. N‚ha akkor is haszn lhat˘, ha nincs jelen senki... 'I' (Inventory): A t rgyaink k”z”tt n‚zhetnk sz‚t vele, ‚s vehetnk a keznkbe egy m sik t rgyat, gyors g‚pen el‚g probl‚m s. Megtekinthetjk itt az id“t (nem sok ‚rtelme), p‚nznk mennyis‚g‚t (kiv‚telesen ennek se), valamint azt, hogy a j t‚kot h ny sz zal‚kban oldottuk meg eddig. 'D' (Disk): A szok sos Load/Save, hanger“be llĄt sok, valamint itt lehet a 3D r‚sz ablakm‚ret‚t megv ltoztatni (Pentiumon haszn land˘, hadd legyen a j t‚k m‚g gyorsabb...). Induljunk akkor neki a hihetetlen kalandnak... Ha nem akarunk gyorsan megfulladni, k”vessk az ”sv‚nyt, amely egyel“re csak a palot ba vezet. K”zben elcseveghetnk az utunkba akad˘ emberk‚kkel (a j t‚k sz zal‚kokat ad ‚rte), ezekb“l a besz‚lget‚sekb“l t”bbnyire az derl ki, hogy aj nlatos lenne a kast‚lyban a herceget megl togatni. Az egyik emberke egy ‚plet emelet‚n van, de ez se tud sokat mondani, csak +1 pont. L‚pjnk h t be a kast‚lyba. A kapu ut n egy fgg”ny van, azut n pedig egy igen siv r el“szoba. Az egyetlen ‚rdekes dolog itt egy kutya˘l, amely egy igen m‚rges ebet tartalmaz, ha megpr˘b lunk tov bbmenni, a n‚gyl bŁ kirobban a h z b˘l, ‚s rendesen kipofozza h“snket (ezt egy Dragon's Lair stĄlusŁ anim ci˘ban teszi, ilyenb“l t”bb is lesz). Szerencs‚re megjelenik a gazd ja, ‚s felismerv‚n bennnk a r‚g v rt h“st, j˘l eln sp ngolja a rosszcsont j˘sz got, ugyanis... V g s! Don: Szeretn‚nk mindenki tudt ra hozni, hogy a j t‚k k‚szĄt‚se sor n nem  rtottunk semmilyen  llatnak. A kutya egy j˘l megfizetett kaszkad“r... §r: Igazs g szerint hihetetlenl j˘l. Don: Hmmm... Mennyit is jelent ez? §r: 30 aranyat. Don: Miiii? Akkor vesszk a jelenetet m‚g egyszer, ‚s most kicsit t”bb lelkesed‚st vigy‚l bele! SŁlyos... Miut n a bl”kit m sodszor is eln sp ngolt k, v‚gre tov bbmehetnk. Egy igen szimpatikus csontv zba fogunk botlani, akit“l megtudhatjuk, hogy a herceg h“s”ket keres egy feladatra, de el“bb pr˘b ra teszi “ket mindenf‚le tesztekkel. Csontos bar tunk a pr˘b knak esett  ldozatul, r ad sul az el“bb megfenyĄtett kutyus is megt madta, ‚s... Miel“tt folytatn , ink bb menjnk tov bb egyenesen. A k”vetkez“ teremben ˘ri si meglepet‚s v r minket: semmi agypusztĄt˘ hlyes‚g nem t”rt‚nik. Ennek ”r”m‚re ir ny tov bb. —jabb “rbe botlunk, aki ‚rdekl“dik, hogy vajon hov  olyan siet“s. Don a herceget keresi. Azt szabad, de a titk rnak nem  rtana vinni valami ‚dess‚get, ha be akarunk jutni. Tiszta hlye... R ad sul k”zli a fick˘, hogy mindj rt j”n a vonat,  lljunk f‚lre. Na ne r”h”gtess m r... A k”vetkez“ szob ba ‚rve a s”t‚tben megpillantunk egy h romsz”get, amelynek ki vannak vil gĄtva a csŁcsai. A h romsz”g eg‚sz nyilv nval˘an k”ze‚Ąt fel‚nk. Miel“tt elgondolkodhatn nk, vajon hol is l ttunk m r ilyet, Don menekl“re fogja a dolgot, ‚s r”vid versenyfut st rendez egy megtermett vonattal. A 3. szob ban esz‚be jut, hogy esetleg jobban j r, ha nem a vonat el“tt fut, hanem kit‚r el“le. A csontv zhoz ‚rkeztnk, aki elmondja, hogy a K”z‚pkori Express kergetett meg minket ily kiad˘san, val˘szĄn–leg a herceg pizsam it sz llĄtja a mosod ba. Ha m r Łgyis visszaj”ttnk, ugorjunk be balra a szob ba, ‚s vegyk fel a polcr˘l az ‚dess‚get (sweetmeat). T‚rjnk most vissza a 2. “rh”z. Ism‚t elkezd v”lt”zni, hogy 'J”n!' (most egy csorda b”l‚nyr“l van sz˘), de ezŁttal baj n‚lkl tov bbjuthatunk. Az Łjabb el“t‚rben k‚t szobrot tal lunk, akik ‚ppen a lovagfeles‚gek keser– sors t, valamint a tegnap esti folytat st vitatj k meg. Nem id‚zzk, mert k ros az eg‚szs‚gre, menjnk ink bb tov bb ‚szakra, mindj rt k‚tszer. Itt tal ljuk a titk rt, akinek adjuk oda az ‚dess‚get (v lasszuk ki az Inventory-ban, majd Use). Nagyon ”rl neki, ‚s int az “rnek, hogy engedjen a herceg szĄne el‚. Enged “, csak szerezznk neki valami ‚dess‚get... Term‚szetesen a titk r felesleges l ncszem, egyb“l az “rnek adjuk az ‚dess‚get, ‚s m r bent is vagyunk a herceg tan csterm‚ben. §fels‚ge el“adja, hogy h“s”kre van szks‚ge (mondjuk, hogy azok vagyunk), akiket letesztelhet, majd a teszt sikeres teljesĄt‚se ut n mindenf‚le kldet‚sekre zavarhat el. Els“ feladatunk az lesz, hogy megtal ljuk a pr˘b kat (a kast‚lyban vannak), azt n lehet“s‚g szerint teljesĄtsk is “ket. Ha segĄts‚gre van szks‚gnk, a palot ban van n‚h ny haszn lhat˘ t rgy... A pr˘b khoz Łgy lehet eljutni, hogy a tan csteremb“l elmegynk jobbra, ott pedig d‚lre, a l‚pcs“ alatti kis ajt˘ vezet a tesztekhez. A megpr˘b ltat sok m‚g r ‚rnek, menjnk egy kicsit gy–jt”getni. Els“ utunk a t rsalg˘ szobrok fel‚ vezet (rendletlenl l”kik a sz”veget tov bbra is), menjnk ott balra. Egy folyos˘ra kerlnk, els“ ‚rdekess‚g egy kandall˘, amib“l egy p r csizma l˘g ki. Ha elcsevegnk a k‚t  rva l bbelivel, kiderl, hogy egy nem igaz n szerencs‚s fick˘hoz tartoznak, aki egyszer mer“ kĄv ncsis gb˘l k”rln‚zett az “rszob n, ‚s az ‚ppen meg‚rkez“ “r”k ezt nem vett‚k tŁl j˘ n‚ven. Tov bbhaladva tal lkozunk is egy csapat “rrel, akik el“l Don "fort‚lyosan" elrejt“zik, ‚s m r mehetnk is a k”vetkez“ szob ba. Tal n m r t”bbeknek felt–nt, hogy a kast‚lyban t”bb helyen konnektorok vannak elhelyezve, ‚s ezekkel mindenfajta ‚rintkez‚s el‚g megr z˘ ‚lm‚nyekhez vezet. Itt v‚gre l tunk valakit, aki haszn lja a konnektort: egy illet“ porszĄv˘zza a sz“nyeget. Besz‚lgessnk vele, annyit kiszedhetnk bel“le, hogy a herceg fi val valami el‚g kellemetlen t”rt‚nt (azon kĄvl, hogy kiskor ban fejreejthett‚k). A 'Hogyan legynk gazdagok, er“sek ‚s ellen llhatatlanok' c. k”nyv behat˘ vizsg lata helyett n‚zzk meg, mi van ‚szakra. Nem m s mint az “rszoba; ha nem akarjuk egy kandall˘ban v‚gezni, igyekezznk. Vagy ne igyekezznk, mert Łgysem t”rt‚nik semmi. Az egyetlen ‚rdekes dolog itt a szekr‚ny alj ban tal lhat˘ infrav”r”s szemveg (infrared glasses), ezt term‚szetesen nyŁljuk le. S‚t ljunk vissza a szobrokhoz, onnan d‚lre, ott pedig jobbra az ajt˘n. Ha szerencs‚nk van, l thatjuk, ahogy egy kev‚sb‚ szerencs‚s h“sjel”lt leugrik a tet“r“l, a pr˘b kat  tkozva. Persze itt nem a bolond ”ngyilkos a fontos, hanem a jobboldalt hever“ zs kban elrejtett gyufa (match). Tov bb d‚lre tal ljuk az “r”k kapit ny t, akit“l sok hlyes‚get k‚rdezhetnk. Egynek lesz ‚rtelme: ha megk‚rdezzk, mi a vacsora, megtudjuk, hogy ma hagymalevest f“ztek. Szerezznk egy Łjabb ‚dess‚get, azt n ir ny a folyos˘, innen a tan csterem (a tan csosok k”teked“ megjegyz‚seket tesznek), most jobbra, v‚gl d‚l. Itt lehet bel‚pni a pr˘b khoz, de egyel“re m‚g ne tegyk, ink bb m sszuk meg a l‚pcs“t. A fels“ szinten mozg˘j rd k m–k”dnek, megnehezĄtve ezzel az edzett kalandj t‚kos k”zleked‚s‚t. Menjnk balra, innen el‚rhet“ a herceg tr˘nterme, de az “r nem enged be, ugyanis koszos a cip“nk. Don m‚ltatlankodik, azt n bizonyĄt sk‚ppen meg is t”rli a l b t. Az el“kerl“ t”bb kil˘ s r hat s ra az “r teljesen kibukik, ink bb vonuljunk vissza. Ir ny d‚l, azt n ism‚t d‚l, v‚gl balra. Az ifjŁ herceg szob j ban vagyunk, itt a vacsora marad‚ka, n‚h ny vid m rovarral kieg‚szĄtve. Szedjk fel a hagym t (onion skins), ‚s most m r mehetnk pr˘b zni. Bel‚p‚s ut n r”gt”n zuhanunk egy kellemeset. Miut n elindulunk, egy ked‚lyes koponya megsz˘lĄt minket, ‚s kl”nf‚le tippeket ad a pr˘b khoz, de ezek a pr˘b kat nem ismer“k sz m ra finoman sz˘lva hom lyosak. Sokkal hasznosabbak a herceg tippjei, ugyanis amikor egy pr˘b n megbukunk, ‚s hever‚sznk p r ˘r t a dokin l, a herceg mag hoz rendel, ‚s ad 1-2 tan csot. Induljunk jobbra, itt tal ljuk az els“ pr˘b t,  t kell mennnk egy vill ml˘ szemp r el“tt. T‚nyleg el‚g vill ml˘ak, a terem k”zep‚re l‚pve egy csap s porr  ‚geti h“snket. A megold st a hagyma jelenti: d”rg”ljk az egyik szem al , mire r”gvest elkezdenek k”nnyezni. Mehetnk jobbra. A m sodik pr˘ba keret‚ben  t kell kelnnk a tzeken. A megold s az el“z“ szob ban van:  lljunk a k”nnyez“ szemek al , mire Don k”zli, hogy b“rig  zott. Vid man rohanhatunk jobbra, azt n kev‚sb‚ vid man szeml‚lhetjk, amint Don a t–z k”zep‚n kijelenti, hogy megsz radt, majd pof tlan m˘don porr  ‚g. A trkk csak annyi, hogy k‚tszer kell a szemek al   llni, ekkor dupl n  zunk b“rig, ‚s ha igyeksznk,  tjuthatunk a t–z”n. A 3. szoba egy teljesen szokv nyos terem. Amint a k”zep‚hez ‚rnk, kinyĄlik egy teljesen szokv nyos verem, ‚s Don teljesen szokv nyos m˘donkipusztul (ez k‚s“bb is el‚g megszokott jelens‚g lesz). Miut n itt nemigen van mit tenni, bel‚p‚s ut n v”ltsnk egy j˘t. F‚lmegold s: ‚rkezett egy gerenda, amin  t lehet gyalogolni, csak sajnos h“snk fej‚n landolt. A megold s baromi neh‚z:  lljunk f‚lre a gerenda el“l... A k”vetkez“ szob ban k‚t ajt˘ k”zl kell d”nteni. Az ‚szakira az van Ąrva, hogy kij rat, biztos  tver‚s, menjnk csak jobbra. Bej”n egy kaszkad“r, azt n az ajt˘ nyit sa ut n kirepl. A 'Kij rat' felirat  tv ltozik, fennhangon hirdeti: 'Nem mondtam, hogy ez a kij rat, te marha?'. Term‚szetesen az ‚szaki ajt˘ visz a folytat shoz. Az 5. szob ban egy sz”rny van, r cs m”g”tt. Lehet vele csevegni, mocskos megjegyz‚seket tenni, de ilyenkor csak az derl ki, hogy a ketrec bellr“l nyithat˘, valamint az, hogy a sz”rny ‚hes... Nem foglalkozzunk a d”ggel, tov bb balra. Ism‚t egy teljesen szokv nyos szoba. F‚lŁton valami nem annyira szokv nyos t”rt‚nik: der‚kmagass gban bel‚p egy penge, ‚s egyszer–en kett‚v g mindent, ami az Łtj ba kerl. Don ugyan kiv‚tel a vagdos s al˘l, de ez nem igaz. A penge csak akkor nem j”n, ha a megszabott ”sv‚nyen megynk, ezt pedig az infrav”r”s szemveg haszn lat val tal lhatjuk meg. A 7. szoba kiv‚telesen val˘ban nem hordoz veszedelmet. Van viszont k‚t kar az ‚szaki falon, ezek k”zl a bal oldalit kell meghŁzni (lehet, hogy j t‚konk‚nt v ltozik). A r ncig l s ut n tov bb balra. Az utols˘ el“tti szob ban vagyunk. Tele van bŁtorokkal, Łgyhogy v rjunk, h tha valaki elsz llĄtja “ket. Sajnos, alig j”n be a dolog: csak egy bŁtor mozdul, egy szekr‚ny, az is pont a fejnk f”l”tt, ‚s fgg“legesen. Miut n itt minden f b˘l van, gyŁjtsunk be a gyuf val. Hatalmas t–z (furcsam˘d Donnak semmi baja), madj szabad az Łt. Az utols˘ teremben csak r  kell  llnunk a k”z‚ps“ k“re, ‚s ha a 7. szob ban j˘l  llĄtottuk be a karokat, akkor nem csak egy v‚rfolt k‚p‚ben ‚rkeznk meg a felettnk l‚v“ szob ba. Vegyk fel a szekr‚nyb“l a kulcscsom˘t, azt n menjnk d‚lre. A tan csterembe jutunk. A herceg szeretettel gratul l, a tan cstagok mindenf‚le szeretet n‚lkl kussolnak. Amikor “fels‚ge kilelkendezte mag t,  tmegynk vele a balra tal lhat˘ dolgoz˘szob ba. Itt megkapjuk a kldet‚st. El‚g hosszŁ a sz”veg csak a l‚nyeg‚t Ąrjuk le: Az ut˘bbi id“ben Cauda el van v gva a klvil gt˘l, a szok sos havi haj˘ Łjabban fogja mag t, ‚s nem j r. R ad sul a herceg fi t is elrabolt k valami gazok, Łgyhogy Cauda b”lcs uralkod˘ja igen neh‚z helyzetben van. Azt a feladatot kapjuk t“le, hogy n‚zznk k”rl a szomsz‚dos szigeten, Dorsalis-on. SegĄts‚gk‚ppen ad m‚g egy igen apr˘ t“rt (very small miniscule knife), ami Don minden hitetlenked‚se ellen‚re kiv l˘ m–szer, majd t vozik. Mi menjnk d‚lre. A szob ban az egyetlen ‚rdekess‚g a k”z‚pkori jelleg– f‚nyk‚pez“g‚p (medeival camera), erre szks‚gnk lesz. Most ir ny vissza, ‚s menjnk oda, ahol az ‚dess‚get lehet felvenni. Vegynk is egyet, azt n n‚zzk meg, mi van d‚lre. Semmi egy‚b, mint egy szobor, mellette egy “rrel. A szobor a Mil˘i Mona Lisa, az “r pedig egy szerelmes ifjŁ, aki minden idej‚t az im dott h”lggyel t”lti. Le lehet fot˘zni “ket a kamer val, de nincs ‚szrevehet“ hat sa a j t‚kmenetre. rdekesebb lesz az ‚szaki ajt˘. Em”g”tt egy elkeseredett “r lakik, akinek elveszett a kulcscsom˘ja. Ilyennk v‚letlen van, Don oda is adja neki, h l b˘l az “r el rulja, hogy a herceg fi nak szob j ban van egy titkos  tj r˘, ami a herceg szob j ba visz. A titkos ajt˘t neknk is l tnunk kell: menjnk fel a l‚pcs“n, balra, k‚tszer d‚lre, azt n megint balra. Az  gy mellett t‚nyleg van egy titkos j rat, ‚s t‚nyleg a herceghez visz. Miel“tt a fels‚ggel besz‚ln‚nk, elolvashatunk egy levelet az asztal n, amelyben ravasssz rabl˘k k”vetelik, hogy a herceg v rja az utassszĄt ssszaikat, ellenkez“ essszetben az osssztoba fi nak csŁnya v‚ge lessssz (sssssszzzz). Ett“l most sokkal okosabbak lettnk, n‚zznk be ink bb a herceghez. J˘l tettk, hogy beugrottunk, r nktukm l 30 aranyat, ‚s ezt ak rh nyszor megteszi neknk. Nem lesz tŁl sok szks‚g a p‚nzre, Łgyhogy nem ‚rdemes ezrek ”sszehoz s val t”lteni az id“t. Menjnk ki, majd a m‚rges “r el“l ism‚t szaladjunk d‚lre. Jobbra egy el‚g furcsa szoba van, nem tal ltunk semmi ‚rdekeset, Łgyhogy tov bbmehetnk a folyos˘n d‚lre. Jobbra az ifjŁ herceg alkot s t, egy viking haj˘t tal lunk, mellette meg az udvari bolondot, aki vid m megjegyz‚seivel igyekszik ”sszerombolni a lelkivil gunkat (ha besz‚lnk vele, ad a j t‚k 1 sz zal‚kot). A kast‚lyban ennyi tennival˘nk volt, t vozzunk (el“tte m‚g az els“ “r gratu l a sikerhez). A pr˘b k teljesĄt‚se ut n furcsam˘d megv ltozott Cauda t‚rk‚pe; a palot t˘l elindulva hamarosan egy keresztez“d‚shez ‚rnk. Forduljunk jobbra, ‚s r”vid s‚ta ut n egy fogad˘ba ‚rnk. Nem tŁl bar ts gos n‚pek lakj k, viszont a m sodik emeleten hever‚sz“ r‚szegt“l megtudjuk, hogy  t lehet kelni a vĄzen Dorsalis-ra (a bar tja is ezzel pr˘b lkozott, csak ‚ppen tŁl r‚szeg volt, Łgyhogy nyugodjon b‚k‚ben). Menjnk vissza a keresztez“d‚shez, ‚s folytassuk utunkat a k”vetkez“ el gaz sig. Itt balra vesszk az ir nyt, ‚s hamarosan el‚rjk a K‚t R˘zsa Templom t. Csak akkor menjnk be, ha m r tal lkoztunk az Łton a Francescus n‚vre hallgat˘ szerzetessel, akinek az aj nl s t elvihetjk a rendf“n”kh”z. Az el“szob ban egy ”regasszony kesereg, k‚rdezzk meg, miben segĄthetnk. Szeretn‚, ha Marianne nev– l ny nak elvinn‚nk egy levelet Dorsalis-ra, mivel Łgyis arra tartunk, el lehet v llalni. A k”vetkez“ szob ban az Inkvizitor lakozik, ut na pedig a rendf“n”k tal lhat˘. A rendf“n”k kedvesen, de nem tŁl informatĄv modorban fogad; emlĄtsk meg Francescus-t, erre felderl a k‚pe, ‚s el rulja, hogy az Łt v‚g‚n bele lehet g zolni a vĄzbe, ‚s  t lehet kelni Dorsalis-ra, de t”bbet nem mondhat, mert k”tik a szent eskk. Persze, ha a rend egy tagja kezeskedne ‚rtnk... Ilyet senki nem tesz, Ągy sz‚pen hagyjuk el a templomot. Vissza az el gaz shoz, ‚s egyenesen tov bb a tengerig, menjnk nyugodtan bele, nem fulladunk meg. El“bb-ut˘bb Dorsalis-ra ‚rnk. Figyelmeztet‚s: itt a szigeten fel-al  m szk l˘k zsebtolvajok, ‚s minden besz‚lget‚sei kĄs‚rletre ellopj k a p‚nznket. Hihetetlenl pozitĄv hozz  ll s... A zsebtolvajs g al˘l kiv‚tel az els“ utunkba akad˘ figura, aki csak szimpl n hlye. A k”vetkez“ fick˘ egy h z m‚ly‚n akad utunkba, ‚s k”zli, hogy Dorsalis-on az  tlagember gazfick˘, viszont egy ”regl nyt megl togathatunk, nem b njuk meg. Fussunk az ”regl nyhoz? Aki szĄvesen veszi, ha legyilkolj k, az fusson csak... Menjnk tov bb az Łton, ‚s egy alkalmas keresztez“d‚sn‚l forduljunk balra. Hamarosan egy fogad˘ba ‚rnk, ahol el“sz”r egy ld”z”tt tud˘ssal, k‚s“bb n‚h ny elsz nt forradalm rral tal lkozunk. Az egyik forradalm r v‚letlenl n“, ‚s v‚letlenl Marianne-nak hĄvj k, Ągy odaadhatjuk neki a levelet. H l b˘l ad egy kok rd t (revolutionary rosette badge), ezt viseljk, a forradalm rok majd felismernek, a gaz rojalist k meg nem tudj k, mit jelent a plecsni. Most m r mehetnk a nyany hoz (vissza a keresztez“d‚sig, tov bb, jobbra, balra v‚gig). Az ”regasszonyt˘l vagy azt tudhatjuk meg, hogy ut lja Charlotte-ot (ha a helyiekr“l k‚rdezzk), vagy azt, hogy a gonosz S rk  nyok (Dragoons) ellen j˘ egy bizonyos fajta gomba (ha a S rk  nyokr˘l k‚rdezzk). Viccb“l l‚pjnk r  a macsk j ra, mire olyan dh”s lesz, hogy el“r nt egy balt t, ‚s bel‚nkv gja. A dr ga nagyi... Keressk meg az emlĄtett Charlotte-ot. A h”lgy nemr‚g ”zvegylt meg, jelenleg festeget, ami az “ mellb“s‚g‚vel kiss‚ meglep“. —gy tal ljuk meg, hogy a sziget elej‚n indul˘ Łton elmegynk a m sodik baloldali le gaz sig, menjnk balra, ott lesz a h z. Ha gyesek vagyunk, kicsalhatunk t“le 10 aranyat azzal a dum val, hogy szeretn‚nk “t menedzselni. Ha valaki szereti a Save/Load opci˘kat, az felt‚tlenl l‚pjen r  az el“szob ban a kiskuty kra... Ha a nagyi el“tti utols˘ keresztez“d‚sn‚l jobbra fordulunk, a v roshoz ‚rkezhetnk. Els“ k”rben egy horg sszal cseveghetnk ‚rtelmesen (minden k‚rd‚snkre Łgy kezdi a v laszt, hogy milyen hly‚k vagyunk, m‚g ezt sem tudjuk az “ hiperszuper v ros r˘l). A kis lok lpatri˘ta az‚rt mond annyi hasznosat, hogy a falu v‚g‚n a r‚v‚sz bizonyos felt‚telek teljesl‚se eset‚n  tvisz a 3. szigetre... Keressk h t fel a r‚v‚szt (balra, vegynk egy ir nyt–t (compass), baloldalt d‚lnek, d‚l, d‚l). rdekl“dhetnk n la az  tkel‚sr“l, de csak annyit tud mondani, hogy t‚nyleg el tud minket vinni a 3. szigetre (Stomaca), de szks‚gnk lesz enged‚lyre a sziget urait˘l. Az‚rt t”bbes sz m, mert az ”reg b r˘ hal la ut n mindk‚t fia mag nak k”veteli a hatalmat, Ągy jelenleg kett‚ van osztva a sziget, ‚s minden oszthatatlan szolg ltat s ig‚nybev‚tel‚hez mindkett“ enged‚lye szks‚geltetik. Remek. Ha m r itt vagyunk, ugorjunk be a kocsm ba. A csaposnak mondjuk, hogy valami er“set akarunk, ‚s amikor megemlĄti, hogy nem tŁl leg lis a dolog, akkor mondjuk, hogy tal n ‚rdekel. Tov bbkld a pult m sik v‚g‚hez. Itt egy fick˘ megk‚rdi, hogy t‚nyleg illeg lis cuccokat keresnk-e. T‚nyleg. § is tov bbkld, ezŁttal a h ts˘ szoba az Łtic‚l. A szoba a hord˘ m”g”tt van, ha odamegynk, a hord˘ f‚lre ll az Łtb˘l. A benti kal˘z Łrral sokat nem tudunk kezdeni, whiskey csak egy h‚t mŁlva lesz, egy‚b ‚rtelmes cucca meg nincs. Ide m‚g k‚s“bb visszaj”vnk, most induljunk el vissza a f“t‚r fel‚. A r‚v‚sz el“tti helyszĄnen rengeteg ‚rdekes t rgy v r, sorra: teniszt“k (rackets), elromlott h“m‚r“ (useless thermometer), egy kulcs (key), valamint egy adag kutyasz*r (canis crotus). Tegynk el sz‚pen mindent, legfeljebb a h”lgyek kev‚sb‚ fognak bukni r nk... Ir ny ‚szak, ‚s m r meg is ‚rkeztnk a f“t‚rre. ppen m–sor van: egy kiki lt˘ azzal r‚mĄsztgeti a j˘n‚pet, hogy 1 aranyat fizet annak, aki megkzd Gonzo MacMuscle-lel. Term‚szetesen Gonzo bar tunk olyan, mint egy k‚tajt˘s szekr‚ny, de az‚rt mi ki llunk ellene. Besz‚ljnk k‚tszer a kiki lt˘hoz, mire r”vid gy szbesz‚det tart csek‚lys‚gnk f”l”tt, azt n kezd“dik a meccs. Gonzo r nkrohan, azt n elgondolkodik, mi is j”n most. Vegyk a keznkbe a k‚st, ‚s haszn ljuk. Meglep“ cselekedet: egy j˘ kis b”k‚s helyett Don megszabadĄtja ellenfel‚t az als˘nem–it“l. A m‚rk“z‚st megnyertk (a kiki lt˘ szerint aljas m˘don), mi‚nk az 1 arany, de ami fontosabb, az egyik testv‚r ett“l kezdve el‚rhet“. Keressk is meg, menjnk jobbra, azt n megint jobbra. Miel“tt a h zhoz ‚rn‚nk, minden bizonnyal r  fogunk l‚pni a f–re. Megjelenik egy “rj rat, ‚s elm‚s besz‚lget‚s veszi kezdet‚t: §r: H‚, polg r! Lefel‚ arr˘l a p zsitr˘l! Don: Mi? §r: Le vagy tart˘ztatva! Don: De mi‚rt? §r: F–rel‚p‚s. Le vagy tart˘ztatva! Don: J˘, j˘, ‚rtem ‚n, nem kell mindent tĄzszer elmondani... §r: A k”zeg s‚rteget‚se! Felh borĄt˘! Lehull a fejed, polg r! Don: Ungghhh... Ezzel az “rj rat eltipeg Donnal a bĄr˘s gra, ahol folytat˘dik a csevely: BĄr˘: Mi van m r megint? Mi‚rt kell mindig megszakĄtani a munk mat? §r: Ez a fick˘ r l‚pett a b r˘ egyik fi nak a p zsitj ra. EzenkĄvl m‚g a hivatalos k”zeget is megs‚rtette! BĄr˘: Vesz‚lyes alak vagy, mi? Na majd tesznk r˘lad... N‚zzk csak... FŁj s... FŁr s... F–rel‚p‚s. Azt mondja: Ha valaki el“re megfontolt sz nd‚kkal l b t, kez‚t, vagy egy‚b testr‚sz‚t r helyezi, r dobja, esetleg r ejti valaki m s p zsitj ra, az illet“ el“re kiadott, szellemi k‚pess‚gei teljes tudat ban megalkotott enged‚lye n‚lkl, stb., stb. Hmmm... Micsoda durva k”zvetlen cikkely ez... Majd fellvizsg lom... Sz˘val, polg r, sŁlyosak a b–neid. Elrendelem a kiv‚gz‚sedet! Don: Na, csak v rj l csak, besz‚lek az gyv‚demmel... BĄr˘: PIMASZKODSZ??? T–nj el, amĄg meg nem v ltoztatom a bntet‚st valami sŁlyosabbra!!!! Don: J˘, j˘ csak vicceltem, nem kell mindj rt idegeskedni... Ezzel h“snk els‚t l a cell ja fel‚ (kĄs‚ret n‚lkl). A cell ban csak r”vid id“t t”lthetnk, hamarosan j”n egy “r, aki elmondja, mennyire szeretn‚ kipr˘b lni a guillotine-t,  llĄt˘lag a fej lev g sa ut n a szemek m‚g percekig l tnak. Megk‚r, hogy kacsintsunk r  ut na. Don azonban nem kacsint, csak meghal... Tal n nem ez volt a helyes Łt... A b”rt”nben hangokat hallunk az ablak m”gl,  lljunk a falhoz, ‚s besz‚ljnk. EmlĄtsk, hogy mintha hangokat hallan nk. K‚t k”ly”k besz‚lget az ablak alatt, most ‚pp azon tanakodnak, segĄtsenek-e rajtunk. D”nt‚sket segĄtend“, aj nljunk fel a kisl nynak valami aj nd‚kot. Persze j”n a k‚rd‚s, hogy mi is lenne az. Maradjunk az 1 aranyn l (kl”nben itthagynak), ‚s megtudhatjuk, hogy a h ts˘ falban laz k a t‚gl k, de ezt mindenki tudja, lesz mĄtva a bĄr˘t meg az “r”ket. Meg is meneklnk. Hogy mi volt ennek az eg‚sz hlyes‚gnek az ‚rtelme? H t az, hogy most m r baj n‚lkl r l‚phetnk a f–re, nem kasztliznak be. Menjnk be a h zba, azt n ‚szakra a tr˘nteremig. Itt cseveghetnk a b r˘ egyik fi val, aki ad is neknk egy enged‚lyt a komp haszn lat ra (ferry authorisation). M r csak a m sik testv‚rt kell megkeresni... (Megjegyz‚s: A b r˘t˘l jobbra nyĄlik a konyha, itt tal lhatunk magokat besz‚l“ papag jok sz m ra (seeds for talking parrots). A besz‚l“ papag j a bej rat ut n jobbra keresend“, a magok‚rt ad tippeket, de nem sokat segĄtenek rajtunk; aki kĄv ncsi, pr˘b lkozzon vele.) Az ikerp r m sik fele sem lakik messze. Miut n elhagytuk a h zat, ir ny ‚szak, majd balra, megint balra, ‚s m r bent is vagyunk a h z ban. szak k‚tszer, ezŁttal tr˘nterem helyett t ncterembe jutottunk. A t ncosn“t nem lehet megsz˘lĄtani, viszont a zongorist val besz‚lhetnk. Kiss‚ dilis a fick˘, megtudjuk, hogy a b r˘ itt m szk l valahol, valamint azt, hogy a t ncosn“ a l nya. Menjnk most jobbra. Itt tal ljuk a b r˘n“t, akivel elbesz‚lgethetnk, de nem akar alkalmazni lak jnak. Ha bel‚p‚s ut n a szekr‚ny m”g‚  llunk, akkor kis sztriptĄzt mutat be, azt n ‚szreveszi Dont, ‚s elkldi melegebb ‚gt jakra. Bel‚p‚s ut n azonnal menjnk d‚lre, Ągy megŁsszuk a d”rgedelmeket, ‚s megtal ljuk a b r˘t. Az uras g nagyon gondterhelt, arra gyanakszik, hogy a feles‚g‚t valaki m s d... pardon, a feles‚ge valaki m s ir nt ‚rdekl“dik. Erre akar bizonyĄt‚kot, ha sikerl szereznnk, mi‚nk az enged‚lye a komp haszn lat hoz. H t j˘... Menjnk be a b r˘n“h”z, ‚s bŁjjunk el a szekr‚ny m”g”tt, ezŁttal nem vetk“zni fog, hanem bekapcsolja a tk”rnek  lc zott k‚perny“t, ‚s kapcsolatba l‚p Mikhal Nuke-kal (amikor ezt teszi, haszn ljuk a k”z‚pkori kamer t). Az illet“ Łr, aki mellesleg a f“gonosz a j t‚kban, el‚gedetts‚g‚t fejezi ki a b r˘n“ eddigi munk ja kapcs n (hmmm...), azt n k”zli vele, hogy pr˘b lja megtal lni csek‚lys‚gnket, ellenkez“ esetben a l ny nak baja eshet. A felv‚telek birtok ban menjnk vissza a b r˘hoz, ‚s adjuk neki a kamer t. Kis vitta ut n megkapjuk a m sik enged‚lyt (ferry authorisation) is. M‚g besz‚lhetnk a zongorist val, aki elmondja, hogy a l nyt t‚nyleg elrabolt k, neki meg itt kell j tszani tov bb, mert csak egyfajta anim ci˘t kapott a j t‚k k‚szĄt“it“l... Ezzel egyel“re v‚geztnk Dorsalis-on, menjnk a komphoz, ‚s csevegjnk a r‚v‚sszel. A k‚t enged‚ly birtok ban m r  tmehetnk Stomaca-ra, ahol  llĄt sa szerint "igen furcsa n‚pek" laknak... A r‚v‚sznek igaza van: az els“ utunkba akad˘ "n‚ps‚g" egy kis robot, aki k”zli, hogy az egyetemre ‚rkeztnk, ‚s ahhoz, hogy megkapjuk a Stomaca-i tart˘zkod si enged‚lyt, ki kell t”ltennk egy tesztet. K”zben  tmegynk egy m sik terembe, ahol a tesztel‚st v‚gz“ robot m r v r. A k‚t masina vitatkozik egy kicsit, v‚gl a kicsi t vozik, a nagy pedig elkezdi velnk a tesztet. A tesztet nem r‚szletezzk, a fele  ltal nos m–velts‚gi k‚rd‚s, a m sik fele az eddigi j t‚kunkra vonatkozik (az egyik utols˘ p‚ld ul: "H nyadik k‚rd‚s vonatkozott a herceg fi ra?"). Megadunk egy el‚gs‚ges v laszsort: 2, 2, 3, 2, 1, 1, 3, 3, 2, 2, 1, 2, 3, 2, 3, 1, 1, 2, 3, 1. Ha valakinek esetleg nem lenne kedve v laszolgatni, az Dorsalis-on a kal˘zt˘l vehet bel‚p“t (card). V‚gl csak bekerlnk Stomaca f“ ‚plet‚be. Itt azt n lesz mit megn‚zni... Menjnk balra, itt r”gt”n k”zlik velnk, hogy a k rty nk lej rt, azt n kapunk helyette egy m sikat. Ez a szoba tov bbiakban j”vend“mond˘k‚nt fog funkcion lni, mindenf‚le hom lyos c‚lz sokat kaphatunk, amelyek ‚rtelm‚t majd akkor fogjuk l tni, amikor m r nincs r juk szks‚g. A komplexumban egy‚bk‚nt mindenkire igaz, hogy ‚rdemes velk mindenr“l besz‚lni (egy t‚ma ut n csak akkor  llnak Łjra sz˘ba velnk, ha kimegynk, azt n vissza). Balra a lifetet tal ljuk, kezdjk is meg a szintek felderĄt‚s‚t. Az alagsorban csak ‚szakra van valami ‚rdekes, a h“k”zpont vezet“je. rdekl“djnk, hogy mit“l van itt ilyen meleg. H t, kisebb probl‚m k akadtak, ‚s tal n eln‚zzk neki a h“emelked‚st, ha kapunk egy v‚gtelen frissĄt“re feljogosĄt˘ k rty t. A k rty hoz tartoz˘ automata az 1. emeleten van, liftezznk is oda. A szks‚ges folyad‚kmennyis‚g legy–r‚se ut n besz‚ljnk a titk rn“vel. Nem akar velnk eb‚delni, de az‚rt bemehetnk a szob nkba (jobbra, majd ‚szak). Van itt k‚t p r automata fi˘k, az egyikben egy Łjabb k rty t tal lunk. Innen balra van az Łj teleportszoba (WC-nek van  lc zva), oda majd k‚s“bb l togatunk el. Vissza a liftbe. A m sodik emeletre nem mehetnk, Ągy ir ny a 3. Az itteni titk rn“ meg“rl csek‚lys‚gnk‚rt, vele viszont nem lehet semmi hŁsbav g˘r˘l besz‚lni, ink bb hagyjuk. szak, majd balra. Intermezzo: bej”n egy s”t‚t figura, ‚s k”zli, hogy hamarosan tal lkozni fogunk n‚h ny XX. sz zadi programoz˘val. De j˘ neknk!! Val˘ban van itt k‚t ilyen, az emelv‚ny alatti k‚t boxban, a fick˘val besz‚lni is lehet, szeretn‚nek hazajutni. Majd k‚s“bb segĄtnk rajtuk, itt most csak a baloldalt tal lhat˘ k rtya ‚rdekes. Ism‚t lifteznk, c‚lunk a 4. emelet. A titk rn“ kiss‚ h–v”sen fogad, de ez ne zavarjon (van m r rajong˘nk a 3. emeleten), menjnk be. El“sz”r balra, itt besz‚lhetnk az ir nyĄt˘k”zpont vezet“j‚vel. šdv”z”l minket az Ente... ir nyĄt˘k”zpontban, ‚s megk‚rdi, mire lenne szks‚gnk. El“sz”r is, teleport lni szeretn‚nk. Teleportk rty t a titk rn“t“l kaphatunk, ugorjunk is ki ‚rte. A m sodik t‚ma a parancsnok, “t szeretn‚nk megl togatni a 2. emeleten. Rendes a fick˘, k”lcs”nadja a saj t k rty j t. Vele nincs is most m s dolgunk, viszont van a terem k‚t sz‚l‚n k‚t box, egyikben egy indiai pil˘t t tal lunk, a m sikban pedig szem‚lyesen Mitch Gorbachekov cs”r”g. Jajj... Menekljnk... N‚zzk most meg, mi van jobbra. Egy Spot nev– Łr, valamint egy boxban egy Ooh-la-la nev– h”lgyem‚ny. Spot mindenf‚le k‚rd‚sekre tud v laszolni ("Honnan van ez a sz‚p hegyes fled?" "Egy ceruzahegyez“-l zad s alkalm val szereztem"). A h”lgy sem tŁl informatĄv, de legal bb dekoratĄv. Az el“bb szerzett k rty kkal m r felmehetnk az 5. emeletre, itt van a r‚gi teleport. Ha kipr˘b ljuk, r”videsen visszakerlnk ugyanide, j˘l lecsesznek minket, ‚s nem t”rt‚nik semmi. Ez a teleport t‚nyleg nem m–k”dik... M r csak a 2. emeleten nem j rtunk. N‚zznk be a parancsnokhoz, de most “ sem mond semmi ‚rtelmeset, csak a mell‚t veri. Itt az ideje, hogy a negyediken belen‚zznk a k”z‚pen  lldog l˘ periszk˘pba, ahogy azt Spot javasolta. Kicsit forogjunk k”rbe, ‚s sz”rny– l tv ny t rul szemeink el‚: ‚g a pumpa- llom s, m rpedig onnan kapja a f“‚plet a reaktor h–t‚s‚hez szks‚ges vizet. Szks‚g llapot k”vetkezik, 999 id“egys‚g mŁlva pukk... A naiv j t‚kos azt gondoln , hogy most id“re kell v‚gigj tszani a j t‚kot. Dehogy. Csak el kell mennnk a pump hoz, ‚s megnyomni egy gombot... Menjnk a parancsnokhoz, aki ad egy Łjabb k rty t, ‚s k”zli, hogy igaz n megoldhatn nk ezt a csek‚ly probl‚m t, kl”nben felrobban az eg‚sz sziget. H t cool! Hagyjuk el a f“‚pletet, ‚s menjnk az Łton a keresztez“d‚sig (ha tal lkozunk valakivel, sz˘lĄtsuk le). Balra a pumpa llom s van, jobbra egy furcsa hely, lyukkal a k”zep‚n, egyenesen pedig az egyetem (innen kirŁgnak minket, egyszer ‚rdemes megn‚zni). Ir ny a pumpa llom s, a bej rat ut n nem sokkal van egy gomb, ezt nyomjuk meg. Miel“tt elmenn‚nk, besz‚ljnk a robottal, aki k”zli, hogy ha tov bb akarunk menni, akkor szerezznk be egy haj˘t, mert “ ugyan nem foglalkozik ilyesmivel. H tra arc, azonban nem a f“‚pletbe megynk, hanem a furcsa helyre, lyukkal a k”zep‚n. Ugorjunk bele a lyukba, ‚s m ris a XX. sz zadban tal ljuk magunkat, az els“ holdrasz ll s idej‚n. R”vid s‚ta ut n tal lkozunk is Aldrinnal, aki rutinosan al hullik az –rkomp l‚tr j r˘l, majd csek‚lys‚gnket megpillantva t”rt‚nelmi kijelent‚st tesz: "—risten, ezek itt vannak!". N‚mi magyar zkod s ut n kit”r bel“le a panasz: nem tud hazamenni, mert elvesztette a csillagt‚rk‚p‚t. H    t... majd szerznk ilyet is. Cser‚be azonban igaz n hazajuttathatn  a k‚t szeg‚ny programoz˘t. MegĄg‚ri hogy Ągyl lesz, azt n t vozik. Menjnk balra (itt az –rkomp), majd vissza, tal lunk egy USA-z szl˘t (flag), ezt szedjk fel, ‚s most teleport ljunk vissza Stomaca-ra. Rohan s a f“‚pletbe, itt a parancsnok elismer“ szavai v rnak (a k rty t megtarthatjuk, majd rendeznk egy k rtyav s rt), de fontosabb, hogy a 4. emeleten (tov bbi gratul ci˘k ut n) az inidai pil˘ta elmondja, hol szerezhetnk csillagt‚rk‚pet: Dorsalis-on, a kal˘zn l. Itt az ideje, hogy bezemeljnk a lakoszt lyunkhoz tartoz˘ teleportszob t: a szemben l‚v“ WC-flke, illetve teleport egy piramishoz visz minket, a k‚t h ts˘ Dorsalis-ra (a bels“), valamint Cauda-ra. Ir ny a fest“i Dorsalis, ott is a kocsma h ts˘ szob ja. Mondjuk a kal˘znak, hogy valami igazi kl”nlegess‚get keresnk, m‚gpedig egy csillagt‚rk‚pet (star map). Van neki ilyen, ‚s nem hitte volna, hogy tal l r  verebet. Most megint vissza Stomaca-ra (a teleport az a kis barna b˘d‚, ami mell‚ ‚rkeztnk), ‚s menjnk el a Holdra. Aldrin nagyon ”rl neknk, azt mondja, sz˘ljunk a programoz˘knak, “ meg beindĄtja a kompot. Ism‚t replhetnk Stomaca-ra, a f“‚pletben pedig a 3. emeletre, a programoz˘khoz. A fick˘ igen ”rl, majd r”vid villog s ut n elt–nik. Ha ezut n bemegynk a parancsnokhoz, rosszallani fogja, hogy elengedtk a k‚t szerencs‚tlent, de nem lesz semmi probl‚ma. Elj”tt az ideje, hogy megl togassuk a piramist. A teleport l s ut n egy sivatagban vagyunk, nincs messze a piramis. Ha elm szk lunk, tal lkozhatunk a n‚hai f ra˘ bar tn“j‚vel (persze neki is aj nlatokat tesznk, fel is h borodik), egy kiszolg lt, valamint egy nem kiszolg lt katon val. Ez ut˘bbit˘l megtudjuk, hogy Mikhal Nuke kiirtotta az “ harcos nemzetket. T”k”s gyerek lehet ez a Nuke, ugyanis a fick˘ legal bb 2.10 magas, ‚s ennek megfelel“ sŁlyban van. llĄt sa szerint n luk ez (volt) a standard. Lehet, hogy p ly t t‚vesztettnk? Tov bbi negatĄv hat sok el“l legjobb a piramisban elbŁjni. Szemben tal lunk egy (egyel“re) rejt‚kyes  br t, ezt tekintsk meg, anim l is. Jobbra egy res terem van, viszont az egyik faln l r vehetnk egy darab vakolatot (rosy stone), hogy leessen. Miut n Spot t”bbek k”z”tt Egyiptom-szak‚rt“ is, keressk fel, ‚s mutassuk meg neki a vakolatot. R”vid elemz‚s ut n megadja neknk az ottani nyelv ABC-j‚t, amit ak r le is Ąrhatunk, de felesleges, mert ahol szks‚g lesz r , ott a leĄr s majd segĄt. Elmond ezenkĄvl egy t”rt‚netet, ezt nem r‚szletezzk, a l‚nyeg, hogy keressk meg a f ra˘t, van n la egy kicsinyĄt“p lca (staff of miniaturization). Megint mehetnk piramisozni (ugye, milyen j˘ ez a sok m szk l s?)... EzŁttal a bej rat ut n balra forduljunk. A sarokban  ll˘ palackban egy dzsinn van, aki k‚t lehet“s‚get aj nl: vagy kinyitja a szemben l‚v“ ajt˘t, vagy felruh z a dzsinnek erej‚vel. Term‚szetesen az ut˘bbit v lasztjuk. Meg is kapjuk az er“t, ‚s be is kerlnk a palackba... Hamarosan j”n egy jap n turista. Don felaj nlja neki az ajt˘ ‚s az er“ k”z”tti v laszt st, de a kis ferdeszem–t szer‚nys‚gre nevelt‚k, Łgyhogy az ajt˘t v lasztja (majd megb nja). Don morog, de m r j”n is a m sik jap n, ennek m r az er“ kell, helyet is cser‚l velnk. Ir ny el“re. Itt vesszk haszn t az ABC-nek: a bet–k sorrendj‚ben kell v‚gigmenni, ellenkez“ esetben a fejnkre esik egy kisebb hegy. Az Łtvonal: jobbra, el“re, balra, balra, h tra, balra, balra, el“re, jobbra, el“re, 4x jobbra, h tra, h tra, jobbra, 3x el“re, 3x balra, el“re, el“re, ‚s m ris a k”vetkez“ szob ban vagyunk. Balra sok ‚rdekess‚g van, pl. egy bazi nagy k“skorpi˘, akit ugyan lehet l“ni, de ha r ki ltunk, darabokra t”rik. Ut na tal lunk egy szob t, ahol hirtelen vagy 10 Don Jonz jelenik meg, ‚s j˘l elverik h“snket, ha nem ”ljk meg “ket gyorsan (vagy el nem meneklnk). Ink bb menjnk jobbra. Egy napf‚nyes (!) folyos˘ ut n egy ajt˘hoz ‚rnk. Ha besz‚ltnk a f ra˘ bar tn“j‚vel, akkor tudhatjuk, hogy az ajt˘n csak az jut  t, aki iszik a f ra˘ szent pohar b˘l. A poh r (glass) ott is van a falon, az ajt˘ bal oldal n, csak leszedni nem tudjuk. Az ajt˘ jobb oldal n l‚v“ uralkod˘i p lc t (sceptre) viszont meg lehet szerezni, ezzel pedig lepiszk lhatjuk a poharat. Micsoda logika... Igyunk a poh rb˘l, kinyĄlik az ajt˘. Menjnk ‚szakra, jobbra (a szobor fej‚t ne macer ljuk), ‚s m‚g egyszer jobbra. Itt egy kedves, embernagys gŁ m‚hecske van. Ne nagyon l“jk, mert ideges lesz, ‚s hĄvja az anyuk j t, aki alig f‚r be a terembe... Tov bb jobbra, ‚s a kĄgy˘kkal nem t”r“dve d‚lre. V laszŁthoz ‚rt az ‚letnk, mindk‚t ir nyba indulva igen k”nnyen v‚get‚rhet. El“sz”r n‚zzk meg, mi van balra. L tunk 3 szobrot, a s rg t ‚s a narancss rg t vegyk fel (yellow statue, orange statue), majd balra tarts. Innen a k‚k szobor kell (blue statue). Meglepet‚s! Leesett egy r cs, ‚s hamarosan 3 p˘k fogja k”vetni. A megold s bonyolult: l“jk le “ket. Menjnk vissza (a d‚li ajt˘t hagyjuk ki, mert megr z˘ ‚lm‚nyben lesz r‚sznk), ‚s az el gaz sn l most a m sik ir nyt v lasszuk. —jabb v laszŁt, legyen most d‚l. Ut na balra, azt n d‚lre a mŁmia el“l (le lehetne l“ni, de minek...). D‚l ut n m‚g egy d‚l (ne veszekedjnk a m‚hekkel). Intermezzo: Mikhal Nuke dv”z”l minket, ‚s k”zli, hogy neknk Łgyis annyi, ne is er“lk”djnk. Mi az‚rt csak er“lk”dnk... S‚t ljunk el balra. Itt majd kicsit ‚rdekes lesz a helyszĄnek kapcsolata, ne zavarjon senkit. szakra az el“bbi megr z˘ szoba m sik bej rata van, egyel“re hagyjuk ki, menjnk ink bb balra. Tal lunk egy k‚st (not so tiny and miniscule knife), valamint egy poharat. A teend“t r”gt”n kiderĄtjk: szaladjunk ‚szakra, azt n balra, haszn ljuk a teniszt“ket, ‚s s‚t ljunk a t bl hoz. A sz”veg: "Aki megzavarja a f ra˘ nyugalm t, kihĄvja maga ellen haragj t, v‚re azonban megold st nyŁjthat". S‚t ljunk d‚lre, eg‚sz a poh rhoz, ‚s haszn ljuk a k‚st. Kis v‚rt adtunk a poh rba, most m r bemehetnk az eddig lez rt terembe. Most megszabadulunk a szobrokt˘l: fent kap helyet a s rga, baloldalt a narancs, jobboldalt a k‚k (vigy zzunk, balra ‚s jobbra k”nny– kimenni, visszajutni viszont m r nehezebb). M r csak a f‚ny hi nyzik... Ez volt a No. 1 kicsesz‚s az Ąr˘kt˘l, f‚nyt kiss‚ tekerv‚nyes Łton fogunk szerezni. El“sz”r menjnk a kĄgy˘s szob ba, ‚s a hll“k legyilkol sa ut n besz‚lgessnk el a tk”rrel (mirror). —gy megijed, hogy leesik, ‚s darabokra t”rik (balszerencse...), m‚gpedig egy nagy (big bit of mirror) ‚s k‚t kicsi darabra (small bit of mirror). A nagynak tov bb kell oszt˘dnia, most keresnk egy alkalmas helyet (a kĄgy˘kt˘l d‚l, jobbra, ‚szak). Itt a kedves jap n turista 2D v ltozata, m‚g a r˘lunk k‚szlt f‚nyk‚pet is megtal ljuk... Hehe... Van itt m‚g k‚t prominens illet“, a negyedik hely azonban res... Olyan ismer“s az alakja nem? Ha r  lunk a keresztre, megtudjuk, mi‚rt... Javaslott itt menteni egyet. Vegyk a keznkbe a nagy tk”rdarabot, ‚s s‚t ljunk el a kereszt el“tt (illedelmesen tartva a t vols got). A tk”r odakerl a keresztre, hamarosan j”n a k“t”mb, Ągy lett az egy nagy darabb˘l k‚t kicsi. Vegyk fel “ket (szint‚n tartva a t vols got), Ągy m r el‚g felszerel‚snk van a f‚ny manipul l s hoz. Menjnk a napf‚nyes helyszĄnre, ‚s tegynk le egy darab tkr”t a Nap alatti k“t”mbre. Ezut n k”vessk a f‚nysugarat, ‚s ahol megszakad, oda tegynk egy tkr”t. A v‚g‚n a szobros teremben lyukadunk ki, haszn ljuk a teniszt“ket ‚s  lljunk k”z‚pre. ™ssze ll egy f‚nyes piramis, a plafon megnyĄlik, ‚s egy kisebb hegy ereszkedik al  por form j ban. A talpainknak k”sz”nhet“en nem temetett el, Ągy bejutottunk a f ra˘ el“szob j ba. Tov bb a szobron keresztl, itt a szfinx feltesz 3 k‚rd‚st (a v laszok sorra 3, 3, 1), azt n szabad az Łt a f ra˘ szarkof gj hoz. Megtal ljuk a Spot  ltal elmlĄtett p lc t, csak kijutni nem tudunk. A megold s kifejezetten logikus: haszn ljuk a p lc t, erre Don eltnteti az eg‚sz piramist... A teleport l s ut n ism‚t kis lak˘szob nk mellett vagyunk, de m r megynk is tov bb, ezŁttal Cauda-ra. C‚lunk a kast‚ly, m‚gpedig az a szoba, ahol a bolond a haj˘t “rzi. Haszn ljuk a haj˘n a kicsinyĄt“p lc t, ‚s m ris zsebretehetjk a viking stĄlusŁ ladikot. Teleport ljunk vissza Stomaca-ra. Haha, nem megy az olyan egyszer–en! Az a teleport, amivel idej”ttnk, id“k”zben elveszett, Łgyhogy a Dorsalis-i h zik˘t kell felkeresni. A szerz“knek meg a j˘ ‚des anyucik j t... Stomaca-n ir ny a pumpa llom s. Bocs ssuk vĄzre a haj˘t, ‚s haszn ljuk rajta a p lc t. Sz lljunk be, ‚s m ris Łton vagyunk a fest“i Sholda fel‚. K”zben bejelentkezik Mikhal Nuke, ‚s k”zli, hogy j˘ helyre kerltnk, ugyanis a szigeten a S rk  nyok “shonosak, akik az “ alattval˘i, ‚s tudnak r˘lunk, blabla... Meg vagyunk f‚lemlĄtve... Sholda egy borzaszt˘an idegesĄt“ hely, tele van keresztez“d‚sekkel. 4 fontos hely van itt: - A S rk  nyok Herceg‚nek van egy kedvenc b‚rgyilkosa, aki egy kunyh˘ban lakik. 1 pont‚rt elcseveghetnk vele, de vigy zzunk, bar tkozzunk ”ssze vele, miel“tt r j”n, kik is vagyunk... - Egy ”reg, titokzatos fick˘ kunyh˘ja, aki csak annyit mond, hogy kldet‚snk teljesĄt‚se ut n n la jelentkezhetnk a jutalom‚rt. - Egy S rk  ny-tud˘s kunyh˘ja, akit a sok sikertelen kĄs‚rlet miatt kidobtak, Ągy k‚nytelen egyedl lakni. Van egy-k‚t j˘ trkkje, de elveszett a t vir nyĄt˘ja, vissza k‚ne szereznnk... - A S rk  nyok f“ lakhelye. Az els“ k‚t hely fakultatĄv, viszont a negyedik fontos, oda megynk el“sz”r. L‚pjnk be, azt n jobbra. Ism‚t elk‚peszt“ hlyes‚g-sorozat indul: a jelenlegi szob ban 4 AD&D-b“l szabadult figura vitatkozik, ‚s megt madnak minket is, tov bb jobbra pedig egy Donkey Kong tĄpusŁ j t‚kba cs”ppennk. Ne f‚ljnk a hord˘kt˘l, csak menjnk be fent. Az alkimist t tal ltuk meg, aki a f“papnak adja ki mag t, ‚s szeretn‚, ha egy sunyi, csukly s figur t (az igazi f“papot) idehozn nk neki, gondja lenne r . Ne mondjunk semmit, csak vegyk fel a t vir nyĄt˘t (bone, remotus-controllus cubitus), ‚s l‚pjnk le. A bej rat ut n menjnk ‚szakra k‚tszer, majd balra, itt tal ljuk a f“papot. Elvihetjk az alkimist hoz, de akkor a c p k k”z”tt v‚gezzk... Ink bb csak besz‚ljnk egy kicsit vele, azt n tov bb balra, a h rembe. A h rem ‚pp res, lesz mĄtva k‚t rusnya “rt, akik a herceghez cipelnek. A herceg r”gt”n hal lra it‚li Dont, de hajland˘ teljesĄteni az utols˘ kĄv ns g t. Don valami igen furcs t kĄv n, ennek hat s ra term‚szetesen a h rembe kerlnk, ahol szabadon v logathatunk. A sok "sz‚ps‚g" k”z”tt van egy ember is: nem m s, mint az egyik b r˘pal nta l nya. Szorgalmazza, hogy mentsk meg, ‚s el rulja, hogy a vir g gyban tal lhat˘ 3 gomba k”zl egy l thatatlann  tesz, a m sik viszont hal los m‚reg (a harmadik meg elaltatja a S rk  nyokat, mint az majd kiderl). Szedjk fel “ket (green toadstool, round toadstool, red toadstool with white spots), de egyel“re ne egyk meg egyiket se, ir ny d‚l. Menjnk eg‚szen a k‚perny“ alj ig, keletkezik egy hĄd. Keljnk  t rajta, b rmilyen vad igyekezettel fŁj r nk a szobor. A tŁlparton menjnk jobbra, itt tal lunk egy gy‚m ntot (diamond). Vissza a h rembe. Itt az ideje gomb t enni. Miut n tudjuk, hogy a j t‚k k‚szĄt“i igen gonoszak, felt‚telezhetjk, hogy a m‚rgez“nek feltntetett (piros-feh‚r p”tty”s) gomba  rtalmatlan. Fogyasszuk el, erre Don fejszerkezete valami eg‚sz saj tos v ltoz son megy keresztl (l tni kell!), ‚s persze meghalunk. Ezt az aljass got! Sejtett‚k, hogy azt fogjuk gondolni, hogy  tvernek minket... A megold s a z”ld gomba, mindenf‚le zizi fogja mutatni, hogy ‚ppen l thatatlanok vagyunk. Hagyjuk el a h remet (k‚tszer jobbra), azt n ir ny ‚szak. Balra megynk el“sz”r, n‚h ny buta k‚perny“ ut n egy szob ba jutunk, itt egy nagy csont (bone), valamint egy rak s  gyugoly˘ (shiny cannonballs) v rja, hogy zsebretegyk “ket. Vissza az el gaz shoz, most jobbra. Egy nagy tk”r van itt, kiz r sos alapon a gy‚m ntot kell haszn lni. A tk”r ”ssze-vissza t”rik, mi pedig mehetnk tov bb. Most ism‚t mentsnk, mert n‚h nyszor le fogunk esni. Pr˘b ljunk szigorŁan az ”sv‚nyen maradni, ‚s eljutunk... hopp ! De kellemetlen! Ezt a po‚nt nem l“jk le, l‚nyeg, hogy majd a nagy csontot kell haszn lnunk. Ha letudtuk a zavar˘ k”rlm‚nyt, akkor a m sodik alagutat v lasszuk (az els“ m”g”tt ugyanis egy kedves maci v rja vend‚geit). Remek szoba, ism‚t el gaz s. Balra menjnk, a konyh ba ‚rkeznk. L tunk egy nagy k”nyvet, cĄme: "Hogyan f“zznk embert?". Ne nagyon  csorogjunk, mert t‚ny‚leg megf“znek, bŁjjunk az oszlop m”g‚. Amikor a szak cs elmegy a t–zhelyhez, lopakodjunk oda a kis beugr˘hoz, ‚s vegyk fel a f–szereket. Ez m‚g nem el‚g, tegyk a helykre a kerek gomb t, lesz majd hat sa. Miel“tt a szak cs visszaj”nne, rejt“zznk az oszlop m”g‚, majd amikor okos bar tunk otthagyja a t–zhelyet, t vozzunk. —jra jobbra megynk, tal lunk egy var zsl˘t. Az illet“ 3 m sodperc alatt eltntet egy embert, ‚s ehhez a csod hoz semmif‚le eszk”zt nem haszn l, csak egy dar l˘t... Tov bb ‚szakra, majd balra. Itt van bez rva a herceg fia, valamint van egy res cella is: lak˘j t szorgalmas orvosok ‚pp megoper lj k. Pontosabban  toper lj k. NyŁll . Hmmm... Ha bemegynk az res cell ba, az ifjŁ herceg cell ja kinyĄlik, a mienk viszont bez rul. Mondjuk neki, hogy menjen vissza a cell j ba, erre megint rendez“dik a helyzet. Dobjuk be a cell nkba az  gyugoly˘kat, erre ism‚t bez r˘dik, a herceg‚ meg kinyĄlik, de most mi is kĄvl vagyunk. R”viden k”sz”netet mond, ‚s ad egy ‚rdekes sĄpot. Menjnk jobbra (a herceg itt lel‚p), ‚s fŁjjuk meg a sĄpot a kĄgy˘fej alatt. Meg is nyĄlik el“ttnk az Łt, ami a S rk  nyok Herceg‚hez vezet. Elbesz‚lgethetnk vele, arra kell kilyukadni, hogy van egy sz”rny– er“s var zslatunk. Egy baj van csak: semmi ilyesmink nincs. A S rk  ny v r egy darabig, azt n egy eg‚sz saj tos m˘don v‚gzi ki Dont (ezt is ‚rdemes megn‚zni). Valami m‚g hi nyzik... A hi nyz˘ valamit a S rk  ny-tud˘sn l szerezhetjk be. Keressk h t fel, ‚s adjuk neki a z szl˘t (ugyanis egy embert v r aki egyszerre 50 csillagot tart a kez‚ben), majd a t vir nyĄt˘t, erre kapunk egy herceg”l“-felszerel‚st (complete prince-killer outfit). Vissza a herceghez, most sikerlni fog a var zslat, a herceg fej‚n kl”nb”z“ k”zleked‚si eszk”z”k landolnak, ‚s fasĄrtot csin lnak bel“le. A maradv nyok k”z”tt kell lennie egy kulcsnak (snake-shaped key), ezt vegyk magunkhoz. S‚t ljunk ki az ajt˘ el‚. Itt kell a kulcsot haszn lni, ‚s megnyĄlik az Łt lefel‚. Potty, azt n menjnk, amerre lehet, hamarosan egy c‚paŁsztat˘hoz ‚rnk. Van itt egy kar, ezt hŁzzuk meg. J”n a kap l˘dz˘ eb‚d, a vĄz egy id“re v”r”s lesz, azt n Łjra sz‚p k‚k. HŁzzuk meg a kart m‚g egyszer, most majd lesz el‚g id“nk, hogy  tg zoljunk. A k”vetkez“ helyszĄnen egy tzet k”pk”d“ lyukhoz lesz szerencs‚nk. Van jobboldalt egy k“, ebbe rŁgjunk bele, ‚s a t–zbe hirtelen belezŁdul egy patak. Nagy sisterg‚s, ‚s a lyuk megtelik vĄzzel. Most a m sik oldalr˘l rŁgjuk vissza a k”vet (vigy zni, m‚g nem kell belepottyanni a lyukba), ‚s miut n a foly s megsz–nt, ugorjunk le. A szobor sz j n l bel‚phetnk. A k”vetkez“ szob ban van egy nagy ablak, n‚zznk ki rajta. L tjuk, hogy a szomsz‚dos sziget (Capit) vulk nja elkezd fst”t, majd l ngokat ok dni (k”zben megl˘g egy cs‚szealj, ki lehet tal lni, ki vezeti). A Sholda-i ”reg tud˘s elmes‚li mi t”rt‚nik: a S rk  nyok Istene m‚g egy utols˘t l‚legzik, ezzel Capit megsemmisl. Hurr , nyertnk... A v‚g‚n m‚g csevegnk a kalandunkat v‚gig segĄt“ csajjal, k”zben Mikhal Nuke is jelentkezik, hogy majd bosszŁt  ll, blablablabla... k‚sz. N‚zznk egy kis ‚rt‚kel‚st. Miut n 1992-es j t‚kr˘l van sz˘, a grafik t˘l ‚s a zen‚t“l/hangokt˘l nem szabad semmi extr t v rni. Az audio t‚nyleg el‚g lesŁjt˘, viszont a grafika t”bb helyen igen csinos, f“leg a Dragon's Lair-stĄlusŁ bev g sok, ezekb“l el‚g sok van. Mindezzel egytt a j t‚k csak 5.7M, nem pedig 37 CD... A j t‚kmenet, valamint a debil po‚nok abszolŁt j˘l sikerltek, tŁl sok sz˘t nem is ‚rdemes vesztegetni r juk. ™sszess‚g‚ben, az Eternam egy nagyon j˘ j t‚k, minden kaland-kedvel“nek melegen aj nljuk. Rengeteg lehet“s‚g kimaradt a leĄr sb˘l, pedig szĄvesen beletettk volna, csak akkor kb. k‚tszer ekkora lenne...