Az id“sebb Amig sok tal n m‚g eml‚keznek egy bizonyos DUNGEON MASTER cĄm– j t‚kra, ami Łgy '87 k”rl jelenhetett meg. Meglehet“sen sikeres volt a dr ga, mert a 16 bites g‚pekre k‚szlt, az AD&D szab lyain alapul˘ j t‚kok szerz“i az˘ta is ezt tekintik ut nz si alapnak (ld. CAPTIVE, XENOMORPH, stb.). Nem kiv‚tel ez al˘l az AD&D sz mĄt˘g‚pes megval˘sĄt s nak jogait birtokl˘ SSI programoz˘i g rd ja sem, akiknek az EYE OF THE BEHOLDER c. munk juk ak r a DUNGEON MASTER XXXVII. cĄmet is viselhetn‚. Miel“tt m‚g b rki is f‚lre‚rten‚ a dolgot: t vol  lljon t“lnk, hogy a kl˘noz s miatt szĄvjuk a fogunkat : a j t‚k nagyszer–, minden RPG-rajong˘ mind a tĄz l bujj t megnyalhatja ut na (m r amennyiben j t‚k k”zben j˘g zni is szokott)! Kl”n”sen ”r”mteli ŁjĄt snak tartjuk az eddigi SSI-j t‚kokhoz k‚pest, hogy b r a j t‚k teljes m‚rt‚kben az AD&D-re ‚pl, m‚gis jelent“sen egyszer–sĄtett‚k, teh t a laikusok sz m ra is ‚lvezhet“bb‚ tett‚k. Mivel A TanŁ szem‚ -nek k‚szĄt“i a f“ hangsŁlyt a l tv nyra, az egyszer– ‚s praktikus kezel‚sre, valamint a gyors j t‚kra helyezt‚k, csak tapsikolni tudunk. Tapsikol s k”zben meg csin lunk r˘la egy leĄr st. A j t‚k kerett”rt‚net‚t“l megkĄm‚lnk benneteket (most ‚ppen nem jut esznkbe semmi), de mindenki kital lhatja mag nak a szok sos mes‚t a kimondhatatlan nev– v rosr˘l (nevezzk mondjuk Hrrgggrrrhhgrrr K-nak) ‚s a n‚gy rettenthetetlen h“sr“l, akik hadra kelnek a v ros alatt hŁz˘d˘ csatornarendszerben f‚szkel“ gonosz ellen. Az introban egy‚bk‚nt megszeml‚lhetnk egy spiritiszta sze nszot (integet“ var zsl˘kkal), a kldet‚sre k‚szl“d“ h“s”ket, majd azt a mulats gos jelenetet, amint csapatunk bes‚t l a csatornarendszerbe ‚s a kij rathoz vezet“ folyos˘ beomlik ut nuk. Innen m r csak lefel‚ vezet az Łt... A j t‚k elej‚n kiv laszthatjuk, hogy a kimentett  ll st folytatjuk (LOAD GAME IN PROGRESS), vagy Łj t rsas ggal el”lr“l kezdjk a kldet‚st (START NEW PARTY). A kimentett  ll sokkal kapcsolatban megjegyzend“, hogy egy lemezen (pontosabban k”nyvt rban) csak egy  ll s lehet (Łj ment‚sn‚l fellĄr˘dik), teh t ha szks‚gnk van a kor bbi  ll sokra is, akkor m soljunk le n‚h nyszor a lemezt vagy az EOB.SAV file-t nevezzk  t m s n‚vre (esetleg  t lehet pakolni egy m sik k”nyvt rba). (Megjegyz‚s: Eln‚z‚st k‚rnk a profi kalandorokt˘l, hogy a leĄr sban lesz n‚h ny dolog, ami a gyakorlott j t‚kosnak teljesen egy‚rtelm–, de figyelemmel kellett lennnk azokra is, akik 'laikusok' a t‚m ban.) Karakterek gener l sa Ha a j t‚kot most kezdjk, el“sz”r ”ssze kell  llĄtanunk a t rsulatot. A j t‚k elej‚n 4 karakterrel indulunk, de mivel a csapatban 6 hely van, a k‚s“bbiekben m‚g felvehetnk k‚t Łjabb karaktert is. El“sz”r azt az ablakot kell kiv lasztanunk a bal oldalon, ahova az Łj karaktert el akarjuk helyezni. A n‚gy ablak mutatja, hogy a t rsas g milyen sorrendben halad. Az RPG-kn‚l szok sos sziszt‚ma szerint az els“ sorba c‚lszer– helyezni a harcol˘ karaktereket, akik csat ban az ellens‚ggel harcolnak, h tulra pedig a var zsl˘kat, akik majd var zslatokkal t mogatj k a harcot. Az els“ l‚p‚s a karakter fajt j nak (human: ember, elf: tnde, half-elf: f‚ltnde, dwarf: t”rp, gnome: gn˘m, halfling: f‚lszerzet, vagyis hobbit) ‚s nem‚nek (male/female) kiv laszt sa, majd k”vetkezik a karakter oszt ly nak (fighter: harcos, ranger: cserk‚sz, mage: m gus, cleric: var zsl˘, thief: rabl˘ : az emberekn‚l m‚g van paladin (lovag), a halflingekn‚l pedig rogue (csavarg˘) is) be llĄt sa. Az AD&D szab lyainak megfelel“en, a fajta fggv‚ny‚ben lehet“s‚g van vegyes oszt lyŁ karaktereket is l‚trehozni (pl. fighter/mage vagy fighter/thief/cleric). Emberekn‚l nincs vegyes oszt ly. Az egyedi oszt lyban lev“ karakterek 3. szinten kezdenek, a kett“s oszt lyŁak 2/3 szinten, a h rmas oszt lyŁak 2 szinten. A szint hat rozza meg, hogy az adott karakter az oszt ly ra jellemz“ tulajdons got milyen hat‚konyan tudja alkalmazni (pl. egy harcos jobban harcol magasabb szinten, a var zsl˘k ‚s m gusok pedig t”bb var zslatot alkalmazhatnak). A j t‚kban el“re haladva a karakterek egyre t”bb tapasztalatot gy–jtenek ‚s n”velik az EXPERIENCE POINT-jaik (tov bbiakban EP) sz m t. N‚h nyezer EP ”sszegy–jt‚se ut n a program jelzi, hogy a karakter az oszt ly n bell magasabb szintre kerlt (' has gained level of experience'), azaz a karakter gyesebb lesz egy adott tev‚kenys‚gben. A csapat  ltal szerzett EP-k egyenletesen oszlanak el a karakterek ‚s karaktereken bell az oszt lyok k”z”tt. Ennek megfelel“en a vegyes oszt lynak egyar nt vannak el“nyei ‚s h tr nyai is: igaz, hogy a karakter egyszerre t”bb dologhoz is ‚rt, viszont az oszt lyai csak lassabban kerlnek magasabb szintre. A fajta ‚s az oszt ly van hat ssal a kezdeti fegyverzetre/felszerel‚sre is: p‚ld ul a dwarfok kezdetben csatab rdot (axe) tartanak a jobb kezkben, a t”bbi fajta pedig r”vid kardot (short sword). :a m gusok (mage) bal kez‚ben egy var zsk”nyv (spellbook) van. Ez tartalmazza a m gus  ltal ismert (teh t memoriz lhat˘) var zslatokat, tov bb  ennek a haszn lat val tudunk var zsolni. A m gusokn l tov bbi megk”t‚sek is vannak: a m gus a test‚n nem viselhet semmilyen p nc‚lt (sisakot igen), csak az oszt ly ra jellemz“ k”penyt (Robe), tov bb  t“r”k (Dagger, Backstabber) kiv‚tel‚vel nem haszn lhat fegyvert sem. Ellenben csak “ haszn lhatja a var zst”ltettel rendelkez“ p lc kat (Wand). :a var zsl˘k (cleric) bal kez‚ben szent szimb˘lumot (holy symbol) tal lunk, ami ugyanazt a c‚lt szolg lja, mint a m gusokn l a var zsk”nyv. A clericre nem vonatkoznak a m gusokn l lev“ tilt sok (haszn lhatnak fegyvert ‚s p nc‚lt is). :a lovag (paladin) ‚s harcos (fighter) oszt lyok harcra specializ l˘dtak, teh t “k haszn lnak a legjobban b rmilyen fegyvert. Ezen bell az egyes fajt knak is megvannak a kedvenc fegyverei (jobban haszn lj k a t”bbiekn‚l): az elfek kedvence az Ąj, a dwarfok‚ a csatab rd, az emberek kedvelik a kardot, stb. :a tolvajok (thief) felszerel‚s‚hez tartoznak az  lkulcsok (lock pick) a h tizs kban. A j t‚kban j˘n‚h ny olyan ajt˘  llja utunkat, amelyeket erdetileg csak valamilyen kulccsal lehet kinyitni. Egy j˘l k‚pzett tolvaj viszont az  lkulcs val hosszasan piszk lva kinyithat n‚h nyat a kulcsos ajt˘k z rjai k”zl. A fontosabbakn l az‚rt vigy ztak a k‚szĄt“k, hogy ez ne sikerlj”n : ott az  lkulcs bele szokott t”rni a z rba... Mindenki szabadon v lasztja ki mag nak a karaktereit, de lehet“leg az els“ sorba harcosokat rakjunk ‚s a csapatban mindenf‚lek‚ppen legyen egy cleric ‚s egy mage is. R‚sznkr“l egy‚bk‚nt egy paladin, fighter, cleric/thief, mage ”sszet‚tel– csapatot r‚szesĄtettnk el“nyben. A fajta ‚s az oszt ly be llĄt sa ut n k”vetkezik a karakter p rt ll s nak (ALIGNMENT) meghat roz sa (lawful/neutral/chaotic good/neutral/evil). Ilyen t‚nyleg van az AD&D-ben, de a j t‚kban neknk Łgy t–nt, hogy teljesen mindegy, melyiket v lasztjuk. A k”vetkez“ l‚p‚s a karakter k‚p‚nek kiv laszt sa: a nyilak haszn lat val 30 k‚p k”zl v logathatunk. A k‚pek alatt l tjuk a karakterre jellemz“ tulajdons gokat, amelyek val˘szĄn–leg m r ismer“sek lesznek a t”bbi RPG-b“l: STR (er“), INT (intelligencia), WIS (b”lcsess‚g), DEX (gyess‚g), CON (eg‚szs‚g) CHA (karizma, megnyer“k‚pess‚g), AC (Armour Class, min‚l kisebb, ann l jobb : a DEX n”vel‚s‚vel cs”kkenthet“), HP (Hit Points, mondjuk ‚leter“ ) ‚s LVL (a karakter oszt ly nak szintje). A tulajdons gok szerep‚hez val˘szĄn–leg nem szks‚ges komment r (pl. ha nagyobb az STR, a karakter nagyobbat thet, magasabb DEX-n‚l nehezebben tal ljuk el, stb.) A k‚p kiv laszt sa ut n a jobb als˘ sarokban n‚gy Łjabb opci˘ jelenik meg: :REROLL-lal Łj param‚tereket k‚rhetnk a karakternek; :MODIFY v laszt sa ut n a LVL ‚s az AC kiv‚tel‚vel  t llĄthatjuk a kĄv nt ‚rt‚kre a karakter tulajdons gait. Az els“ oszlopban llev“ tulajdons gok maxim lis ‚rt‚ke 18, a HP az oszt lyt˘l, szintt“l ‚s fajt t˘l fgg; :FACES v laszt s val egy m sik k‚pet v laszthatunk a karakternek; :KEEP-pel ‚rv‚nyesĄtjk a jelenlegi be llĄt sokat. Ezut n m r csak nevet kell adnunk ‚s a karakter bekerl az Łj csapatba. Miut n mind a n‚gy karaktert elk‚szĄtettk, az als˘ r‚szen megjelenik a PLAY opci˘, amivel elkezdhetjk a j t‚kot. Kezel‚s A bal fels“ r‚szen l that˘ az a k‚p, amelyet a csapat az adott ir nyba fordulva l t (j t‚kt‚r); alatta a mozg sra szolg l˘ nyilak ‚s az ir nyt–; a jobb oldali r‚szen a csapatban lev“ karakterek k‚pe; alul pedig az zenetsor ‚s a CAMP ikon, ami egyr‚szt pause-k‚nt szolg l, m sr‚szt egy ment kapunk vele. A pointer norm l  llapotban nyĄl alakŁ, de ha valamilyen t rgyra clickelnk vele (bal gomb), akkor a t rgyra jellemz“ form ra v lt: a t rgyat  tpakolhatjuk egy alkalmas helyre vagy eldobhatjuk (jobb vagy bal click a j t‚kt‚r fels“ r‚sz‚n). Ha valamelyik t rgy a karakter kez‚ben van, akkor a jobb click a t rgyon azt jelenti, hogy a karakter haszn lni fogja a t rgyat. 4 Kir lyunk n‚mi k‚tked‚ssel tekint a t rsulatra J t‚kt‚r: Itt l tjuk azt a k‚pet, amit a csapat az adott ir nyban l t. Ha valamilyen ‚rdekes t rgyra bukkanunk, csak sim n r  kell clickelnnk ‚s m ris felvettk (a pointer olyan lesz, mint a t rgy). Ugyancsak bal clickkel vizsg l˘dhatunk a j t‚kt‚rben: ha valamilyen ‚rdekesebb dologra bukkantunk (p‚ld ul egy rŁn ra a falon), akkor az zenetsor t j‚koztat a vizsg l˘d s eredm‚ny‚r“l. A falakon egy csom˘ kapcsol˘t, kart, gombot lelhetnk, ezeket szint‚n bal clickkel aktiv lhatjuk. Ha valamilyen t rgy van a keznkben, akkor a j t‚kt‚r fels“ harmad n clickelve a jobb gombbal, a t rgyat elhajĄtjuk abba az ir nyba, amerre n‚znk (addig repl, amĄg neki nem t“dik egy falnak). Nyilak/ir nyt–: A nyilakra clickelve mozoghatunk vagy fordulhatunk, de a kurzorokkal is ir nyĄthatjuk a j t‚kot. Az ir nyt– haszn lata egy‚rtelm–: azt az ir nyt mutatja, amerre ‚ppen n‚znk. Term‚szetesen n‚ha el“fordul az is, hogy egy muris var zslat megbolondĄtja ‚s ha nem figyeljk a t‚rk‚pet, Łgy elt‚vednk, hogy t”bbet meg se tal ljuk magunkat... Karakterek: A jobb fels“ r‚szen tal ljuk a karaktereink k‚p‚t (fell a n‚v, k”z‚pen a karakter k‚pe, mellette a jobb (fels“) ‚s a bal (als˘) k‚zben tartott t rgy, alul a karakter HP-je). A kezekre ballal clickelve felvehetnk/lerakhatunk t rgyakat (jobbal haszn ljuk), a karakter k‚p‚re clickelve pedig megjelenik a felszerel‚se. Itt a bal oldali k‚t oszlop jelzi a karakter h tizs kj nak a tartalm t, mellette pedig a karakter sziluettj‚re mutat˘ nyilak a kl”nb”z“ testr‚szeken hordott felszerel‚seket. Az res n‚gyzetekbe pakolhatunk Łj stuffokat. Term‚szetesen a program figyeli, hogy egy adott cuccot le lehet-e rakni a kijel”lt helyre: nyilv nval˘, hogy p‚ld ul egy cip“t nem a fejen kell viselni ‚s nem tŁl sz‚p, ha valaki egy buzog nyt hord gy–r– (a jobb k‚zn‚l lev“ k‚t kis n‚gyzet) gyan nt. A h ton lev“ tegezbe nyĄlvessz“ket (arrow) pakolhatunk (a sz m jelzi, hogy h ny van benne), amelyeket azut n haszn lhatunk harcban, miut n egy Ąjat (bow) is szereztnk hozz juk. A fels“ r‚szen l tjuk az aktu lis karakter k‚p‚t, alatta pedig a HP-j‚t ‚s az ‚hs‚g‚t (FOOD). Ha a HP s rga vagy piros szĄn– (10 vagy 5 alatt), akkor pihennnk kell (k”zben pedig egy cleric gy˘gyĄtja a sebeslt karaktereket), ha a karakter ‚hes, akkor meg kell etetnnk (tegynk a karakter sziluettje felett lev“ ‚tk‚szletbe 1-2 rationt). A csapat tagjai nem tŁl j˘l bĄrj k az ‚hez‚st... (!) Az ‚tk‚szlet melletti nyilakkal lapozgathatunk a karakterek k”z”tt. A felszerel‚st jelz“  bra jobb als˘ r‚sz‚n lev“ szam rflre clickelve az aktu lis karakter tulajdons gait vizsg lhatjuk, tov bb  itt tal ljuk az  ltala gy–jt”tt tapasztalati pontokat (EXPERIENCE POINTS) is. A tapasztalat : az ”sszes karakterre n‚zve egyar nt :  lland˘an n”vekszik, ha ellens‚gekkel tal lkozunk, harcban gy“znk, valamilyen tulajdons got gyakorlunk vagy b rmilyen (a kldet‚s szempontj b˘l hasznos) dolgot m–velnk. N‚h nyezer ”sszegy–jt‚se ut n a karakter az oszt ly ban egy szinttel magasabbra kerl (egyben a HP-j‚nek maxim lis ‚rt‚ke is n”vekszik 3-6 ponttal), amir“l az zenetsor t j‚koztat bennnket. Kezdetben a karakterek EP-je 5.000 k”rl van, vegyes oszt lyokn l egy kicsit t”bb, de az ar nyosan el van osztva az oszt lyok k”z”tt. šzenetsor: Itt t j‚koztat bennnket a program minden ‚rdekesebb esem‚nyr“l, a j t‚kt‚r ‚rdekes helyeir“l nyert infokr˘l, illeg lis l‚p‚sekr“l (p‚ld ul egy adott t rgyat rossz helyen akartunk egy karaktern‚l elhelyezni), a felvett/letett t rgyakr˘l, a var zsl˘k/m gusok  ltal megtanult var zslatokr˘l, karakterek szintv lt sair˘l stb. CAMP: Egyr‚szt pause, m sr‚szt egy ment aktiv l, ami a k”vetkez“ pontokat tartalmazza. REST PARTY: A csapat lepihen. Ha a a csapatban van cleric, akkor a program a pihen‚s el“tt megk‚rdezi, hogy a sebeslteket gy˘gyĄts k-e (n”velj‚k a HP-ket) : term‚szetesen YES a c‚lszer– v lasz. Pihen‚s k”zben l tjuk, hogy mennyi id“ telt el: ez nem kl”n”sebben l‚nyeges, de a karakterek k”zben esznek is. Ha a cleric nem gy˘gyĄt, akkor a pihen‚s addig tart, amĄg az els“ karakter HP-je maxim lis lesz (ha a cleric gy˘gyĄt, akkor minden karaktert a maxim lis HP-re tuningol). Ha tov bbi s‚rltek is vannak, amelyekn‚l a HP m‚g nem maxim lis, akkor a program r k‚rdez, hogy folytassa-e a pihen‚st : YES-n‚l a csapat addig pihen, amĄg az ”sszes karakter HP-je maxim lis nem lesz, de clickkel megszakĄthatjuk a szenderg‚st. Pihen‚sre van szks‚g akkor is, ha valamelyik cleric vagy mage karakterrel var zslatot akarunk memoriz ltatni. MEMORIZE SPELLS: A mage oszt lyba tartoz˘ karakter var zslatot tanul a pihen‚s ideje alatt. El“sz”r is azt kell kiv lasztanunk, hogy milyen szinthez tartoz˘ var zslatot akarunk memoriz lni. Az RPG-kben megszokott Spell Points (a tov bbiakban SP) ebben a j t‚kban nem kerl kl”n kijelz‚sre: a var zslatot haszn l˘ karakterekn‚l a var zslatok list ja felett l tjuk az adott szinthez tartoz˘ mennyis‚get (vagyis ”sszesen ennyit lehet egyszerre memoriz lni). Mindenekel“tt a var zslat szintj‚t kell kiv lasztanunk, majd a megjelen“ list ban azokra a var zslatokra kell clickelnnk, amelyeket memoriz ltatni akarunk a m gussal. Term‚szetesen ugyanabb˘l a var zslatb˘l a mage t”bbet is memoriz lhat. A memoriz l s a pihen‚s ideje alatt zajlik (kb. 8 ˘r t vesz ig‚nybe), teh t a REST PARTY menpont v laszt sa el“tt kell kiv lasztanunk a megtanuland˘ var zslatokat (ha nem v lasztunk Łjakat, akkor az utols˘ be llĄt s az ‚rv‚nyes). PRAY FOR SPELLS: Ugyanaz vonatkozik ide is, mint az el“bbi pontn l, de itt a cleric oszt lyba tartoz˘ karakter tanulja a var zslatokat. Bizonyos szint el‚r‚se ut n a paladin oszt lyba tartoz˘ karakter is var zsolhat : ha ilyen is van a csapatban (vagy t”bb cleric), akkor el“bb ki kell v lasztanunk, hogy melyikr“l van sz˘. SCRIBE SCROLLS: Var zstekercs megfejt‚se (pihen‚st nem ig‚nyel). A j t‚kban egy csom˘ mage scrollt tal lhatunk, amelyek  ltal ban Łj var zslatokat tartalmaznak. Az Łj var zslat haszn lata el“tt meg kell fejtennk a var zstekercset ‚s csak azut n kerl a v laszthat˘ var zslatok list j ba. Term‚szetesen ha nincs n lunk tekercs (vagy a tekercsen lev“ var zslatot m r ismerjk), akkor ez a pont nem haszn lhat˘. PREFERENCES: A TUNES/SOUNDS ponttal a hangeffektusokat kapcsolhatjuk ki/be, a MOUSE ON/OFF-al az egeret, a BAR GRAPHS ON  ll sban grafikonnal, OFF  ll sban pedig sz mmal mutatja a karakterek HP-j‚t (az ut˘bbi c‚lszer–bb). GAME OPTIONS: A LOAD/SAVE-vel j t‚k ll st t”lthetnk/menthetnk, DROP-pal kirŁghatunk egy karaktert (csak akkor, ha m r n‚gyn‚l t”bb van a csapatban), a QUIT-tel pedig meger“sĄt‚s ut n kil‚phetnk a j t‚kb˘l. Var zslatok Var zslatokat a j t‚kban csak a cleric vagy a mage oszt lyba tartoz˘ karakterek alkalmazhatnak, mindkett“ m s var zslatokat ismer. (Illetve a paladin is tud majd var zsolni, de valahol a 3. szinten fogja az els“ szerencs‚tlen var zslat t megkapni.) Egy var zslatot haszn l˘ karakternek el“sz”r is ismernie kell a var zslatot: n‚h ny var zslat rendelkez‚sre  ll m r kezdetben, tov bbiakat tanulhatunk a megtal lt var zstekercsek megfejt‚s‚vel ‚s szintugr sokn l (ilyenkor  ltal ban az els“  ll rendelkez‚sre). Ha a var zslatot haszn l˘ karakter ismer egy adott var zslatot, akkor a pihen‚sek alkalm val memoriz lhatja az  ltalunk be llĄtott, SP-t“l fgg“ m‚rt‚kben (p‚ld ul egy 5. szint– cleric megtanulhat 3 Blesst ‚s 1 Detect Magicet). Amennyit egy pihen‚s alkalm val megtanult, annyit felhaszn lhat a k‚s“bbiekben. Az elhaszn lt var zslatot a k”vetkez“ pihen‚s alkalm val ism‚t meg kell tanulnia a haszn lathoz (ha a CAMP-men MEMORIZE/PRAY FOR SPELLS pontjaiban be llĄtott ‚rt‚keket nem Ąrjuk  t, akkor a REST PARTY v laszt s n l automatikusan megtanulja az utolj ra be llĄtott var zslatokat). A var zslatok haszn lat hoz a karakter bal kez‚ben tartott szimb˘lumra (clericn‚l a szent szimb˘lum, mage-n‚l a var zsk”nyv) kell clickelnnk a jobb gombbal. Ekkor a k‚perny“ k”z‚ps“ r‚sz‚n megjelenik egy ablak, amelyben kiv laszthatjuk, hogy milyen szint– var zslatot akarunk haszn lni, a szinthez tartoz˘ (megtanult) var zslatokb˘l pedig melyiket. Az ABORT SPELL v laszt s val kikapcsolhatjuk az ablakot. A cleric ‚s mage karakterek a szintjkh”z k‚pest eggyel alacsonyabb szinthez tartoz˘ var zslatokat alkalmazhatnak. Az SP szint‚n a karakter szintj‚nek fggv‚nye, szintugr sokn l az ”sszes szinthez tartoz˘ SP eggyel n”vekszik (azaz szintugr s ut n az el‚rt szintekhez tartoz˘ var zslatokb˘l eggyel t”bbet memoriz lhat a karakter). Most nem soroljuk fel az ”sszes var zslatot, csak azokat, amelyeket az els“ 5 szinten tudunk haszn lni: (Cleric spells) 1. szint: Bless: ld s. Az eg‚sz csapatra vonatkozik, de tŁl sok haszn t nem tal ltuk. Esetleg arr˘l van sz˘, hogy harc k”zben nehezebben tal lj k el a karaktereket... Cure Light Wounds: K”nnyebb s‚rl‚sek gy˘gyĄt sa egy karakteren. Harc k”zben is haszn lhat˘ els“seg‚lyk‚nt, de automatikusan m–k”d‚sbe l‚p akkor is, ha a csapat pihen‚sekor k‚rtk a gy˘gyĄt st. 5-12 HP-t gy˘gyĄt valamelyik karakteren (pihen‚skor a haszn lat ut n r”gt”n memoriz lja is ‚s folytatja a gy˘gyĄt st). Lehet“leg mindig legyen 1-2 ilyen var zslat a cleric tarsoly ban. Cause Light Wounds: K”nny– s‚rl‚s okoz sa, de csak akkor van hat sa, ha a cleric az els“ sorban van. Harcban alkalmazhat˘: valamelyik ellens‚gen k”nnyebb (5-10 HP k”rl) sebet ejt. Detect Magic: Var zslat felderĄt‚se. AmĄg a var zslat tart, a karaktereinkn‚l lev“ m gikus erej– t rgyak k‚k szĄnnel vil gĄtanak. Protect Evil: V‚delem a gonoszt˘l. A n‚v ugyan mag ‚rt besz‚l, de a var zslat haszn r˘l szerzett ismereteinket t”m”ren egy k‚rd“jelben ”sszegezhetn‚nk... 2. szint: Aid: Seg‚ly. A kiv lasztott karakter HP-j‚t ”ttel n”veli (ha maximumon volt, akkor ahhoz is hozz ad ”t”t). Flame Blade: Vill mpenge . Csak akkor haszn lhat˘, ha a cleric m sik kez‚ben nincs semmi. A var zslat ut n a cleric m sik kez‚ben egy t–zkard jelenik meg. Eldobni nem lehet, csak jobb clickkel haszn lhat˘ (ha a cleric az els“ sorban van). El‚g nagyokat (10-15 HP) lehet s˘zni vele az ellenfelek nyak ba. Hold Person: Fagyaszt s. Szint‚n harcban vethet“ be: az ellens‚ges karakterek  tmenetileg megdermednek ‚s egy darabig nem t mad. K”zben persze mi boldogan cs‚pelhetjk “ket. A 4. szintt“l kezdve m r nem nagyon szokott sikerlni... Slow Poison: M‚rgez‚s lassĄt sa. V‚dekez“ jelleg– var zslat: ha az ellenf‚l m‚rget vet be (p‚ld ul a 4-5. szinten lev“ p˘kok harap sa  ltal ban m‚rges), akkor lassĄtja a m‚reg hat s t, teh t a karakter HP-je csak bizonyos id“ eltelte ut n kezd el v‚szesen cs”kkenni. (Mage spells) 1. szint Armor: P nc‚l. A kiv lasztott karakternk AC-j t  tmenetileg kett“vel cs”kkenti, de csak akkor, ha az nem kevesebb 1-n‚l. Detect Magic: ld. a cleric hasonl˘ var zslat n l. Magic Missile: M gikus l”ved‚k. Harcban alkalmazhat˘, az eltal lt ellens‚ges karakteren n‚h ny HP-nyi sebet ejt. Shield: Pajzs a var zslatot alkalmaz˘ m gus k”rl. A var zslat ideje alatti t mad sokat HP-vesztes‚g n‚lkl v‚szeli  t. Shocking Grasp: Sokkol˘ ‚rint‚s . A m sik k‚znek szabadnak kell lennie hozz . Itt egy teny‚r fog megjelenni, ami ugyanŁgy haszn lhat˘, mint a clericn‚l a Flame Blade. 2. szint Melf's Acid Arrow: Melf b csi savnyila . Ez egy nagyon kellemes harci var zslat: az els“ h rom szinten egy ellens‚ges karaktert  ltal ban azonnal kinyĄr (vagy ha nem, akkor is j˘ nagyot rŁg bel‚jk). Invisibility: L thatatlans g. A kiv lasztott karakternk  tmenetileg l thatatlann  v lik (a k‚pe el is t–nik a karakterek list j b˘l). Ez harcban nagyon eg‚szs‚ges lenne, csak az a probl‚ma vele, hogy a var zslat azonnal megsz–nik, mihelyt a karakter valamilyen fegyvert haszn l. Egy‚bk‚nt c‚lszer– egy ilyet bevetni, ha valamelyik karakternk m r eszm‚letlenn‚ v lt a harcban: Ągy m r Łgysem haszn lhat semmit, de ha tov bb pf”lik, akkor meg fog halni, ami nem kimondottan ”r”mteli esem‚ny. 3. szint Fireball: T–zcsap s. Teljesen cool var zslat: ha a mage nem vegyes oszt lyŁ, akkor valahol az 5. szint k”rny‚k‚n m r illik tudnia. Fogalmunk sincs, hogy h ny HP-t sebezhet, de rendkĄvl nagyokat rŁg az ellenfelekbe. Haste: Gyorsas g. Harci var zslat, a karakterek a fegyverek haszn lata ut n gyorsabban ism‚telhetnek. Invisibility 10': Ugyanaz, mint a 2. szint var zslata, de az ”sszes karakterre ‚rv‚nyes Ha valamelyik karakterre vagy a csapatra hat˘ tart˘s var zslatot alkalmazunk, akkor a karakter k‚pe k”rl szĄnes keret jelzi a var zslatot (ha t”bb var zslat is hat egyszerre, akkor a keret csĄkos). Egyel“re ennyit a var zslatokr˘l, a t”bbit majd a k”vetkez“ sz mban ismertetjk. M r volt sz˘ r˘la, hogy a mage var zslatokat a mage scrollok megfejt‚s‚vel b“vĄthetjk. Az Łj var zslatokon kĄvl azonban egy csom˘ olyan mage/cleric scrollt is tal lunk, amelyeket az adott karakter m r ismer. Ezeket is mindenk‚ppen hurcoljuk magunkkal: ha az ismert var zslat tekercs‚t haszn ljuk (valamelyik k‚zben tartva jobb click), ugyanazt a hat st ‚rjk el, mintha a var zslatot memoriz lta volna a karakter. A tekercsek egy‚bk‚nt egyszeri haszn lat ut n elt–nnek. 5 Anya csak egy van : az is egy female fighter T rgyak Ak rcsak a t”bbi RPG, az EYE OF THE BEHOLDER dungeonjai is egy rak s t rgyat rejtenek. Azt mindenki maga d”nti el, hogy mit hurcol mag val (az els“ n‚h ny szinten a karakterek zs kj ban rendelkez‚sre  ll˘ hely b“ven el‚g lesz), de egy id“ ut n Łgyis mindenkinek vil gos lesz, hogy mit ‚rdemes ‚s a feleslegeseket eldob lja. Most csak  ltal noss gban n‚zzk  t a cuccokat, a l‚nyegesebbekre a leĄr s k”zben Łgyis kit‚rnk: Fegyverek: Van egy rak s bel“lk, csak kap sb˘l n‚h ny: r”vid/hosszŁ kard (Short/Long Sword), t“r (Dagger), jatag n (Backstabber), buzog ny (Mace), csatab rd (Axe), stb. A kardok k”zl term‚szetesen a hosszŁval lehet nagyobbakat csapni; a t“r”k k”zl kellemes hat sa van a Stone Daggernek (ez egy‚bk‚nt m sra is j˘ lesz); a csatab rdok k”zl pedig igen bar ts gos szersz m a Drow Cleaver. A fegyverek speci lis fajt j t k‚pezik a k‚tkezes fegyverek (ha egy karakter kez‚ben ilyen van, a m sik kez‚ben lev“ t rgyat nem tudja haszn lni), ezen bell pedig azok, amelyekhez valamilyen t”lt‚ny szks‚ges. Ilyen p‚ld ul az Ąj (Bow) ‚s a parittya (Sling). Ha valamelyik karakternk kez‚ben ilyen van, akkor jobb clickkel addig tzelhetnk velk, amĄg a rendelkez‚sre  ll˘ t”lt‚ny (Ąj eset‚ben nyĄlvessz“ (Arrow), paritty n l kavics (Rock)) el nem fogy (ilyenkor clickn‚l NO AMMO feliratot kapunk). Teljesen mindegy, hogy a t”lt‚ny a h tizs kban vagy (nyĄln l) a tegezben van, l‚nyeg az, hogy ha valamelyik karakter ilyen fegyvert haszn l, akkor a csapat  ltal ”sszeszedett t”lt‚nyeket n la halmozzuk fel. Felszerel‚sek: Ide tartoznak a p nc‚lok, pajzsok, ruh k ‚s cip“k. A p nc‚lok ‚s a pajzsok a karakter AC-j‚t cs”kkentik a min“s‚g m‚rt‚k‚ben. Kezdetben : a mage kiv‚tel‚vel : minden karakter b“rp nc‚lt (Leather Armor) visel, de a k‚s“bbiekben tal lhatunk egyre jobbakat is (Scale Mail, Chain Mail, Plate Mail). A mage karakterek ruh zata egy k‚k k”peny (Robe). Ilyeneket is tal lhatunk, de teljesen felesleges magunkkal hurcolni “ket. A cip“k ugyan nem cs”kkentik a karakter AC-j‚t, mindenesetre nem  rt viselni “ket. Potionok: Jellegzetes vegekben lev“ var zsszerek, amelyek fogyaszt sa (jobb click valamelyik karakter kez‚ben), valamilyen tulajdons got n”vel (vagy cs”kkent). Potionok: Healing: N‚h ny HP-t (5-12) gy˘gyĄt egy karakteren. Extra Healing: Ugyanaz, mint az el“bbi csak eggyel nagyobb kiad sban (10-20 HP). Cure Poison: Ellenm‚reg. A 4-5. szinten kedves p˘kokkal fog meggy–lni a bajunk, amelyek harap sa m‚rgezett. M‚rgez‚skor a karakter neve pirosra v lt ‚s a karakterlapon POISONED feliratot l tunk. AzonkĄvl az zenetsor is t j‚koztat r˘la, hogy a karakter ‚rzi a m‚reg hat s t ‚s a HP-k 6-10 l‚p‚sk”zzel vill mgyorsan fogyni kezdenek : ha a karakter ilyen potiont fogyaszt, azonnal megsz–nik a m‚reg hat sa. A 4. szinten az els“ dolgunk az legyen, hogy az ‚szaki r‚szen lev“ 4 Cure Poisont felvesszk! Speed: A karakter egy ideig gyorsabban haszn lhatja a fegyver‚t. rtelemszer–en harc el“tt vagy harcban kell meginni. Giant Strength: Az STR-t n”veli, a karakter nagyobbat fog tni. Poison: Nah t ez cool! Igya csak meg mindenki! (Gyeng‚bb angolosok kedv‚‚rt: poison=m‚reg.) EzenkĄvl van m‚g egy z”ld szĄn– potion, amit nemes egyszer–s‚ggel Potion n‚vre kereszteltek. Ezt nyugodtan felh”rpinthetjk : kaja. A karakternek cs”kken az ‚hs‚ge ‚s egy j˘ darabig nem is fogyaszt semmit. Scrollok: M r volt sz˘ r˘luk. Az ismeretlen var zslatokat a mage megfejtheti ‚s var zsk”nyv‚ben t rolhatja (egy‚bk‚nt a megfejtett scroll el is t–nik), az ismerteket pedig a cleric vagy a mage memoriz lt var zslatk‚nt alkalmazhatja egy alkalommal. Egy‚b stuffok: Nah t ide azt n sok minden tartozik. Fontos k”zlk a kaja (Ration) vagy a dupla adag kaja (Iron Ration), amelyeket tal lhatunk is, de zs km nyolhatunk is a sz”rnyekt“l. A t”bbir“l r‚szletesebben majd k‚s“bb. Harc Tal n mondanunk sem kell, hogy a csatornarendszerben hemzsegnek a kl”nf‚le sz”rnyek, akiknek legh“bb v gyuk, hogy elfogyasszanak bennnket. A harc jelleg‚b“l ad˘dik (arra harcolunk, amerre n‚znk), hogy fizikailag az els“ k‚t karakter harcol (“k kapj k a tal latokat is), a h tr‚bb lev“k pedig var zslatokkal, dob l˘z ssal vagy nyilaz ssal/paritty val t mogatj k “ket. Nyilv nval˘, hogy ha valamelyik h ts˘ sorban lev“ karakteren l tunk tal latot (‚s az nem m‚rgezett), akkor az adott ir nyba kell fordulnunk. Ha az ellenfelek k”z”tt nincs var zsl˘, akkor mindig az els“ sorban lev“ karaktereket t madj k. A megt madott karakter k‚p‚n egy nagy v”r”s loccsan s jelzi a tal latot, a benne lev“ sz m pedig azt az ‚rt‚ket, amit a megt madott karakter elvesztett a HP-j‚b“l. A magasabb (pontosabban m‚lyebb) szinteken m r el“fordulhat az is, hogy a nagyobb termekben egyszerre t”bb oldalr˘l is t madj k a csapatot. A harc kivitelez‚s‚nek itt mutatkozik meg egy h tult“je: mivel csak arra harcolhatunk, amerre n‚znk, egyszerre nem tudunk t”bb ir nyban is t madni. Ilyenkor a legjobb megold s az, ha valamelyik ir nyban var zsolunk n‚h ny Hold Persont, majd amĄg a var zslat tart, egy m sik ir nyba fordulva lem‚sz roljuk az arra lev“ n‚peket (vagy esetleg beh tr lunk egy folyos˘ba, hogy szemb“l j”jjenek). A harc szempontj b˘l a karakterek egyik legfontosabb tulajdons ga a HP. Ennek van egy szintt“l fgg“ maxim lis ‚rt‚ke (szintugr sokn l 5-8 ponttal n“), valamint egy aktu lis ‚rt‚ke. Ha egy karakter HP-je 0 al  cs”kken, akkor eszm‚let‚t veszti (a karakterlapon UNCONSCIOUS ‚s nem haszn lhat semmit), de ilyen  llapotban m‚g gy˘gyĄthat˘ pihen‚skor. Ha a HP :10 al  cs”kken, akkor a karakter meghal (a karakterlapon DEAD felirat). Ilyenkor m r nem gy˘gyĄthat˘, de az‚rt nem kell sĄrva fakadnunk: a hulla egyr‚szt fel‚leszthet“ a k‚s“bbiekben, tov bb  hurcolhat t rgyakat ‚s nem fogyaszt kaj t. Ilyen min“s‚gben mondjuk tiszta haszon lenne, csak az EP-je nem n”vekszik... Tov bbi bolondoz s helyett egy j˘tan cs: ha harcban valamelyik karakter eszm‚let‚t veszti, akkor var zslattal vagy egy gy˘gyitallal pr˘b ljuk ‚letben tartani (ha egyik sem megy, akkor tegyk l thatatlann  egy Invisibility var zslattal). A sz”rnyek ellen k‚tf‚le m˘dszerrel harcolhatunk: : ha a l t˘t‚rben van valamilyen ellens‚g, akkor kaparintsunk k‚zbe (pontosabban pointerbe) valamilyen fegyvert ‚s clickeljnk vele (jobb gomb) a j t‚kk‚perny“ fels“ harmad ra, az ellens‚g f”l‚. Erre elhajĄtjuk a fegyvert : a sikeres tal latot egy villan s jelzi (a sikertelent meg az, hogy a fegyver elreplt a messzes‚gbe). Tal lat ut n felvehetjk a fegyvert a f”ldr“l (vagy egy Łjat valamelyik karakter felszerel‚s‚b“l) ‚s folytathatjuk a dob l˘z st. Ha az ellens‚g t”bb sorban t mad, akkor a h ts˘ sorokat is t madhatjuk, ha a t rgy eldob sakor egy kicsit magasabbra clickelnk (na persze ennek megvan az a h tr nya is, hogy ha csak egy sorban vannak, akkor egy tŁl magas clickkel a fegyvert  tdobjuk a c‚lon). Az eldobott fegyvert mindig az a karakter haszn lja, akinek a cucc b˘l felvettk, teh t egy harcos mindenk‚ppen jobb eredm‚nyt ‚r el egy t“r eldob s val, mint mondjuk egy m gus. Egy‚bk‚nt ha az ”sszes fegyvernket elsz˘rtuk, akkor kĄnunkban esetleg hozz vagdalhatjuk az ellenf‚lhez a t”bbi cuccunkat is, kezdve a kavicsokkal (mindennel thetnk p r HP-t) : vagy p‚ld ul srg“sen elhŁzhatjuk a csĄkot; : az el“bbi m˘dszern‚l l‚nyegesen c‚lszer–bb az, ha az els“ k‚t karakter kez‚ben tartjuk a legjobb fegyvereket ‚s harcban haszn ljuk “ket (jobb gombbal clickelnk a fegyvert tart˘ k‚zre). Ilyenkor CAN'T REACH felirat mutatja, ha az ellenf‚l tŁl messze van, MISS pedig azt, hogy elhib ztuk : ha sz mot kapunk, akkor sikerlt egy t‚st bevinnnk: ennyi HP-t sebeztnk az ellens‚gen. Ezzel a m˘dszerrel egy‚bk‚nt l‚nyegesen nagyobb t‚seket tudunk bevinni, mintha dob l˘zn nk a fegyverekkel (azonkĄvl nem kell ”sszeszedegetnnk “ket a csata ut n). A fegyver haszn lata ut n n‚h ny m sodpercet v rnunk kell, amĄg az adott karakterrel Łjra t madhatunk : addig thetnk egy m sik karaktern‚l lev“ fegyverrel (egy Speed var zslat vagy potion ezt a v rakoz si id“t cs”kkenti). A kezdeti 4 f“b“l  ll˘ t rsulat a j t‚k sor n 6-ra b“vlhet, ha az utunkba akad˘ NPC-ket (non-player character) bevesszk a csapatba (pl. a 4. ‚s 5. szinten k‚t dwarf fighter jelentkezik szolg latra, tov bb  a csontokb˘l is Łjabb karaktereket ‚pĄthetnk magunknak). Ha egy NPC jelentkez‚s‚t elfogadjuk, akkor az automatikusan a h ts˘ sorba fog kerlni, viszont ha m r minden hely foglalt, akkor kiv laszthatjuk, hogy melyik megl‚v“ karakternket akarjuk felcser‚lni vele. Mivel a k‚zifegyvereket (kard, t“r, stb.) csak az els“ sorban lev“ karakterek haszn lhatj k t mad sra (m r amennyiben nem akarunk dob l˘zni), teh t logikus, hogy a h ts˘ sorba kerl“ Łj karakterek kez‚be Ąjat ‚s nyilat kell adnunk (term‚szetesen a t”lt‚nyeket is  t kell pakolnunk hozz juk) : Ągy n‚gy karakterrel t madhatunk egyszerre (k”zben a k”z‚ps“ sorral m‚g var zsolgathatunk is). Az ellenfelek HP-je ugyan nem kerl kijelz‚sre, de az Łgyis mindenkinek felt–nik majd, ha az ellens‚gek elt–ntek : vagyis gy“z”tt. A szinteken  ltal ban k‚t sz”rnyfajt val tal lkozunk: goblin/csŁsz˘m sz˘, csontv z/ zombi, ork/z”ld s rk ny, a dwarf b ny kban (4-6. szint) csak p˘k van. A sz”rnyek az els“ k‚t szinten bizonyos helyeket “riznek, a tov bbi szinteken m r k”vetnek is bennnket. A gy“ztes csat k egyr‚szt n”velik a karaktereink tapasztalat t, tov bb  az egyik fajt t˘l ‚lelmet ‚s fegyvereket is zs km nyolhatunk (az els“ szinten a goblinokt˘l t“rt, a m sodik szinten a csontv zakt˘l csatab rdot ‚s sisakot, a harmadikon az orkokt˘l buzog nyt). A p˘kokt˘l nem lehet zs km nyt begy–jteni, a 6. szintt“l viszont m r Łjabb kirabolhat˘ sz”rnyek j”nnek (a zs km ny: Staff, Wand, Spear, Mace, stb). Fontos megjegyz‚s: n‚h ny sz”rnyn‚l valamilyen sp‚ci t rgyra bukkanunk (p‚ld ul kulcsra vagy tekercsre) : a j t‚k szerz“i biztosĄtott k magukat, hogy a j t‚kos csak akkor keveredhessen ki valahonnan, miut n lem‚sz rolta ezeket... Ajt˘k/illŁzi˘falak Az ajt˘kat (vagy az  tj r˘kat lez r˘ vasr csokat) a lehet“ legv ltozatosabb m˘dszerrel nyithatjuk ki. Ha valamilyen trkkre van szks‚g, akkor azt az ajt˘ k”zel‚ben  ltal ban egy rŁna (rov sĄr ssal Ąrt felirat) jel”li valamelyik falon. A t‚rk‚pen nem jel”lgettk “ket kl”n-kl”n, majd mindenki eld”nti, hogy melyik m˘dszer szks‚ges): -A legegyszer–bb eset, amikor az ajt˘ mellett egy nyom˘gomb tal lhat˘. Csak clickeljnk a j t‚kt‚rben a gombra ‚s m ris szabad az Łt. -N‚h ny ajt˘t valamilyen kapcsol˘ nyit, ami valahol az ajt˘ k”zel‚ben tal lhat˘. Ez lehet egy nagy kar vagy egy t‚glalap/k”r alakŁ r‚sz valamelyik falon, alacsonyabban fekv“ szinteken pedig valamilyen szobor mozgathat˘ alkatr‚sze. -Egyes ajt˘knak t”bbsz”r neki kell menni. Ezekn‚l az els“ (n‚h ny) pr˘b lkoz s nem j r eredm‚nnyel: az zenetsorban azt olvashatjuk, hogy 'a csapat nekiveselkedett, de nem sikerlt kinyitni' (ha azt kapjuk, hogy 'No one is able to pry this door open', akkor felesleges er“lk”dnnk, valamilyen m s m˘dszerhez kell folyamodnunk). Ha tov bb pr˘b lkozunk, valamikor majd csak kinyĄlik : id“vel... -N‚h ny ajt˘ k”rny‚k‚n jellegzetes, k”r alakŁ kiemelked‚s tal lhat˘ a talajon. Az ajt˘ csak akkor nyĄlik, ha a kiemelked‚sen valamilyen sŁly van (ha volt rajta valami ‚s felvettk, akkor bez r˘dik). Nem  rt teh t 2-3 kavicsot is magunkkal hurcolnunk, hogy ha ilyen ajt˘ba botlan nk, akkor r dobhassuk. (Egy‚bk‚nt n‚h ny helyen ugyanezzel a m˘dszerrel lehet becsukni az Łton t tong˘ lyukakat is.) -Az el“z“h”z hasonl˘ m˘dszerrel nyĄlnak azok az ajt˘k, amelyek k”rny‚k‚n egy 'What an odd carving to place here' rŁn t tal lunk. Az ilyenekn‚l hozz  kell v gnunk valamit az ajt˘hoz. IllŁzi˘falak: A j t‚kban egy csom˘ olyan fal van, ami ugyan els“ l t sra falnak t–nik, de valahogyan el lehet tntetni (a t‚rk‚pen sraffoz ssal jel”lve): -Egyes falakon egy 'Passage' jelent‚st hordoz˘ ork rŁn t l tunk. Ezeknek csak sim n neki kell gyalogolnunk ‚s az illŁzi˘fal m r el is t–nt. -M s illuzi˘falak az ajt˘khoz hasonl˘an nyĄlnak: a falon lev“ karokkal/t‚glalap alakŁ bem‚lyed‚sekkel vagy a k”r alakŁ bukkan˘kra helyezett t rgyakkal lehet nyitni “ket. -Az illŁzi˘falak m–k”dhetnek zsilip ( Ha ez nyitva, akkor az csukva ) m˘dszerrel is. -A legnagyobb pof tlans g a j t‚k szerz“it“l az volt, hogy n‚h ny illŁzi˘fal csak azut n nyĄlik ki, ha j rtunk valamilyen helyszĄnen vagy megcsin ltunk valamit. Azi mondjuk t‚rk‚p n‚lkl j tszik (vagy j t‚k k”zben csin lja a t‚rk‚pet), az igen gyakran haszn lhat olyan kifejez‚seket, amit mi ********-gal szoktunk jel”lni... A terepakad lyok tov bbi csoportj t k‚pezik a g”dr”k (lyukak a f”ld”n), amelyeken keresztl egy alszintre vagy a k”vetkez“ szintre pottyanhatunk. Mivel ezekre  ltal ban norm lis lej r˘ is vezet, c‚lszer–bb a l‚tr k haszn lata (m r csak az‚rt is, mert zuhan skor minden karakter veszt vagy 10-12 HP-t is). A g”dr”k eltntet‚se a falakn l ‚s az ajt˘kn l megismert m˘dszerek valamelyik‚vel t”rt‚nhet. Na j˘, ennyi val˘szĄn–leg b“ven el‚g is lesz a kezel‚sb“l, most k”vetkezzen az, ami Łgyis a legjobban ‚rdekli a j t‚kosokat: a leĄr s ‚s a t‚rk‚pek. A j t‚kban : az alszintekt“l eltekintve : ”sszesen 12 szint van ‚s a v‚gs“ c‚lunk, hogy megtal ljuk a TanŁ szem‚t. Ez egy hatalmas szemgoly˘, ami ˘ri si m gikus energi val rendelkezik. Az al bbiakban egyel“re az els“ 3 szint leĄr s t k”z”ljk r‚szletesen (a t”bbi a k”vetkez“ CoV-ban j”n). Nosza, rajta: 1. szint Ha Łj t rsulatot gener ltunk, akkor a j t‚k ott kezd“dik, ahol az intro v‚get ‚rt: m”g”ttnk a csatorna beomlott fala, el“ttnk az ismeretlen. Mellettnk meg egy kavics (Rock), amit azonnal elsllyeszthetnk valamelyik karakter h tizs kj ban. Nem rossz ”tlet egy‚bk‚nt r”gt”n a j t‚k elej‚n memoriz lni a cleric ‚s mage karakterekkel n‚h ny harci var zslatot ‚s a clericn‚l legal bb egy Cure Light Wounds-ot, hogy a harcokban fejleszthessk “ket, valamint pihen‚skor gy˘gyulhassanak a s‚rlt karakterek. Az Łton egy terembe ‚rkeznk, amelynek a fal n l egy volt halfling alussza ”r”k nyugalm t (Halfling Bones), a csontjai k”zl pedig egy  lkulcsot (Lockpick) hal szhatunk el“. Az ex-halfling Tod Uphill n‚vre hallgatott ‚s egy 4. szint– thief volt. Ez ugyan a csontjaib˘l nem derl ki, de ha magunkkal visszk, akkor az 5. szinten, a dwarfok t bor ban Łjra‚leszthetjk ‚s bevehetjk a t rsulatba (ink bb a dwarfokat tartsuk meg). Ja, pardon : egyel“re az 1. szinten vagyunk... Az ‚szak fel‚ vezet“ ajt˘ a mellette lev“ karral nyithat˘. A k”vetkez“ folyos˘ keleti v‚g‚ben egy kobold rŁna hirdeti, hogy 'Entrance', de az ajt˘t mindenki ‚szreveheti en‚lkl is (m r amennyiben nem kikapcsolt monitorral j tszik). Az ajt˘ melletti gomb megnyom sa ut n szabad az Łt d‚l fel‚. Itt a t‚rk‚pen ugyan illŁzi˘falat jel”ltnk, de ez csak akkor l‚tezik, ha d‚lr“l ‚rkeznk oda (onnan csak neki kell mennnk) : ‚szak fel“l nem jelent akad lyt. Ism‚t egy ajt˘hoz ‚rkeznk, amely a d‚li beugr˘ban lev“ t‚glalap alakŁ gombbal nyithat˘. Az ajt˘ m”gl 4 vid m goblin v gtat el“ ‚s neki llnak felszeletelni a t rsulat tagjait. Mivel mor˘zus hangulatban ‚bredtnk, ink bb Łgy d”ntnk, hogy mi szeleteljk fel “ket. Az egyikt“l egy k‚st (Dagger), egy m sikt˘l pedig egy Detect Magic (mage) scrollt zs km nyolhatunk (a mage m r ismeri). A teremben k‚t adag kaja (Food) v rja, hogy elsllyesszk a moty˘nkban. D‚l fel‚ pontosan egy bez rt ajt˘nak gyaloglunk neki, ez vezet majd abba a terembe, ahol a 2. szintre lejuthatunk. Most egyel“re nem tudjuk kinyitni, teh t s‚t ljunk a d‚lnyugati r‚szen lev“ terembe, ahol 3-4 csŁsz˘m sz˘ (hidra? r ja? MDF-k‚pvisel“?) v rakozik a hal l ra. Mire lem‚sz roljuk “ket, a vegyes oszt lyŁ (2/3) karakterek gyeng‚bbik oszt lya is 3. szintre ugrik. A 10-es sz mmal jel”lt helyet k‚t goblin “rzi, az egyik hull ja ut n egy Łjabb t“r v ndorolhat be az arzen lunkba. A falon lev“ m‚lyed‚sben k‚t var zstekercsre lelnk: egy Armor (mage) ‚s egy Bless (cleric) scrollra. Az ut˘bbit a cleric m r ismeri, de az Armor a mage sz m ra Łj, teh t fejtsk meg, hogy haszn lhat˘ legyen (SCRIBE SCROLLS). Itt egy kis kavar s van: kelet fel‚ vezet“ illuzi˘fal err“l az oldalr˘l nem nyithat˘, csak a m sikr˘l : akkor viszont a m sik oldalon, ‚szakra lev“ illŁzi˘fal nem fog kinyĄlni. ™”””, ez egy kicsit elm‚sen hangzik... A l‚nyeg az, hogy ha a folyos˘t lez r˘ illŁzi˘falat kelet fel“l kinyitjuk, akkor a kij rathoz vezet“ terembe az ajt˘n keresztl juthatunk be (t”bbsz”r neki kell feszlnnk) : egy‚bk‚nt (ha Łgy csin ljuk, mint most) az ajt˘ nem nyithat˘ ‚s a tŁloldalon tal lhat˘ (‚szakra lev“ illŁzi˘fal fog kinyĄlni). Mivel most ‚ppen zs kutc ban vagyunk, menjnk vissza a terem bej rat n l lev“ ajt˘ig ‚s onnan tov bb kelet fel‚, amĄg a karral nyithat˘ ajt˘ig nem ‚rnk. Itt Łjabb n‚gy goblin fogja gyarapĄtani az  ldozataink list j t (3 Dagger), azt n felvehetnk m‚g egy kavicsot. S‚t ljunk fel az ‚szakkeleti r‚szen lev“ terembe, ahol egy csomag elem˘zsi t, egy 4 A zombik kimondottan rosszul ”lt”z”tt ‚l“(halott)l‚nyek m sikat pedig a h rom goblin egyik‚t“l zs km nyolhatunk, akik v‚dt‚k a termet. S‚t ljunk vissza a d‚l fel‚ vezet“ folyos˘n, ahol a m sodik ajt˘ csak akkor nyĄlik, ha az el“tte lev“ k”r alakŁ kiemelked‚sen (a tov bbiakban az egyszer–s‚g kedv‚‚rt 'bukkan˘'-nak fogjuk nevezni “ket) valamilyen sŁly van, teh t tegynk r  egy kavicsot (a k”vetkez“ teremben felvehetnk helyette egy m sikat). A folyos˘ v‚g‚n egy nyom˘gombos ajt˘ v r bennnket, de miel“tt bes‚t ln nk kukkantsunk el el“bb kelet fel‚. Az utat egy Łjabb illŁzi˘fal z rja le, amit a jobbra lev“ vil gosabb szĄn– t‚gl val nyithatunk ki. Miel“tt tov bbi illŁzi˘(fala)kba ringatn nk magunkat, k‚t : teljesen val˘s gos : goblin jelenik meg a l t˘ternkben ‚s j˘l orrbaverik az els“ k‚t karakternket. Egy ilyen inzultusra a m‚lt˘ v lasz csak az lehet, ha az eny‚szetnek adjuk “ket ‚s szuvenĄrk‚nt magunkhoz vesszk a t“reiket. Mik”zben egy dob˘nyĄllal (Dart) gyarapĄtjuk az arzen lunkat, a program ”r”mmel k”zli, hogy iszonyŁ bd”s van errefel‚. A b–z val˘szĄn–leg a mennyezeten lev“ nyĄl sb˘l  rad : csak az nem vil gos, hogy honnan lehet ide leesni, ha a legfels“ szinten vagyunk?! (Net n a kir lyi palota illemhelye alatt szimatoltok... : CoVboy) Menjnk vissza az ajt˘hoz ‚s nyissuk ki. (Aki ‚rez mag ban n‚mi k‚sztet‚st, az az ajt˘ el“tt elmehet m‚g kinyitni a nyugatra vezet“ folyos˘ v‚g‚n lev“ illuzi˘falat.) Tal n m r senkit sem fog meglepni, hogy az ajt˘ m”g”tt Łjabb goblinok v rj k a megdics“l‚sket. A folyos˘t lez r˘ illŁzi˘falt˘l ‚szakra id“k”zben megnyĄlt az Łt a kij rathoz vezet“ terembe. Itt m‚g n‚h ny csŁsz˘m sz˘ okvetlenkedik, azt n a nyugat fel‚ lev“ teremben felvehetnk egy pajzsot (Shield, eggyel cs”kkenti annak a karakternek az AC-j‚t, amelyiknek a bal kez‚ben van), a keleti teremben pedig egy nyĄlvessz“t sllyeszhetnk valakinek a puzdr j ba. A kij rathoz vezet“ ajt˘t a falon lev“ gomb nyitja, ami azonnal be is csuk˘dik, mihelyt az el“tte lev“ bukkan˘ra l‚pnk. Egy teh t csak azut n nyitunk ajt˘t, miut n r tettnk egy kavicsot. Az ajt˘ m”g”tti l‚tr n lejutunk a 2. szintre. (A v‚delem : elm‚letileg : itt l‚pne m–k”d‚sbe. Amig n m r kiksz”b”lt‚k, de PC-n elterjedt egy sz–z verzi˘ is. Ha m‚g nem takarĄtottad volna ki, akkor n‚zd meg az Els“seg‚lyt). 2. szint A m sodik szint rendkĄvl m˘k san kezd“dik: r”gt”n az orrunk el“tt egy ezstkulcsot (Silver Key) tal lunk, ami nyilv nval˘an valami ajt˘t fog nyitni. Az ajt˘ eg‚szen k”zel van (d‚lre, keletre, ‚szakra) : a probl‚ma csak az, hogy az egy kulcsra h rom ajt˘ jut ‚s csak egyet tudunk vele kinyitni... A v laszt s teh t a hasracsap s nev– tev‚kenys‚ggel t”rt‚nik: kezdjk mondjuk a d‚li ajt˘val (tegyk bele a kulcsot az ajt˘ melletti dobozba). Az ajt˘ tŁloldal n egy rŁna hirdeti, hogy 'Nem minden az, aminek l tszik' : ezzel val˘szĄn–leg arra utal, hogy a keresztez“d‚sbe ‚rve, a l t˘sz”g hirtelen elfordul 90ř-kal jobbra. Forduljunk sz‚pen vissza ‚s haladjunk tov bb d‚l fel‚, mert a folyos˘n egy paritty t (Sling) pillantottunk meg. Tov bb d‚l fel‚ egy bukkan˘n hever“ kavicsra lelnk. Mihelyt k”zelebb l‚pnk, gŁnyos r”h”g‚s visszahangzik a termekben. Ez jelezte, hogy becsuk˘dott m”g”ttnk az  tj r˘ ‚s csapd ba kerltnk. A falon lev“ rŁna egy‚rtelm–v‚ teszi a kijut s m˘dj t: v gjunk hozz  valamit (p‚ld ul az im‚nt felvett kavicsot) az illŁzi˘falhoz ‚s m ris  ts‚t lhatunk rajta. Vissza az el gaz sig, majd forduljunk kelet fel‚. A k”vetkez“ terem ism‚t egy kicsit meg van kavarva: ha az ‚szaki vagy a d‚li r‚sz fel‚ kerlve, akarn nk  tjutni a tŁls˘ fel‚re, mindig ugyanoda jutn nk vissza, ahonnan elindultunk. Az illŁzi˘falakon egy 'Passage' jelent‚s– ork rŁna dĄszeleg : ha sim n nekimegynk a k‚t falnak,  ts‚t lhatunk a terem keleti r‚sz‚be. A folyos˘ban Łjabb ork rŁna mutatja, hogy egy illŁzi˘fal el“tt  llunk (ennek is csak sim n neki kell menni), majd egy falm‚lyed‚sben egy ezstkulcsra ‚s egy adag kaj ra bukkanunk. Az ‚szak fel‚ lev“ illŁzi˘fal m”g”tti teremben m‚g egy adag elem˘zsi t lelhetnk, azt n mehetnk vissza az el gaz shoz ‚s onnan tov bb nyugatra. A folyos˘ v‚ge az eddigiekhez hasonl˘ illŁzi˘fal, m”g”tte pedig egy Shield (mage) scrollt szedhetnk ki egy falm‚lyed‚sb“l. A d‚l fel‚ lev“ illŁzi˘fal m”g”tt megismerkedhetnk az ezen a szinten lev“ sz”rnyek els“ csoportj val: h rom zombi szalad az dv”zl‚snkre. (Ha nincs nyitva valamelyik karakter karakterlapja, akkor a cleric a zombik l tt n azonnal egy Turn Undead var zslatba fekteti az energi j t (igaz, hogy ilyet nem tud, de Łgy l tszik ezt m r adj k egy cleric-kel). Erre a zombik mindaddig szaladni fognak el“lnk, mĄg hozz juk nem v gunk valamit : csak ezut n t madnak. A csontv zak ellen szint‚n haszn l ilyet a cleric, de azok r”vid id“n bell ism‚t visszat‚rnek.) Miut n v‚geztnk a d‚li r‚sszel, menjnk vissza a l‚tr hoz, amin erre a szintre ‚rkeztnk ‚s folytassuk a felfedez‚st a kelet fel‚ vezet“ kulcsos ajt˘ m”g”tt (az im‚nt felvett Silver Key nyitja). Itt balra egy l‚tr t tal lunk, ami egy alszintre (Corrections Facility) vezet. Ide k‚s“bb majd len‚znk, egyel“re fent n‚znk sz‚t. A szemben lev“ g”d”r szint‚n az emlĄtett alszintre juttat, csak a zuhan sb˘l kifoly˘lag egy csom˘ HP-t is veszt az ”sszes karakter. Egy teh t ink bb csukjuk be a jobbra lev“ karral, majd a k”vetkez“ g”dr”t tntessk el azzal, hogy  thajĄtunk egy szikl t a tŁloldal n lev“ bukkan˘ra. A tŁloldalon jelzett sarokban megtal ljuk a l‚tr t˘l ‚szak fel‚ vezet“ ajt˘ ezstkulcs t (+ kaja), a d‚lre nyĄl˘ zs kutc ban, pedig m‚g egy kaja v rja, hogy elsllyesszk a moty˘nkban. Ezut n menjnk vissza az el“bbi l‚tr hoz ‚s m sszunk le rajta az alszintre (a t‚rk‚p bal oldal n, l that˘an elcsŁsztatva jel”ltk), ahol az egyik sarokban egy gy˘gyĄr (Potion of Healing) kerl a h tizs kunkba. Mivel itt semmi m st nem lelnk, m sszunk vissza a l‚tr n, majd vissza a l‚tr s el gaz shoz ‚s nyissuk ki a kulccsal az ‚szak fel‚ vezet“ ajt˘t. A falon egy rŁn t tal lunk, amelynek felirata szerint 'Csak az er“s jut  t'. Ez a nyugat fel‚ vezet“ folyos˘t lez r˘ illŁzi˘falakra utal: csak akkor fognak kinyĄlni, ha ezen a r‚szen m r mindent felderĄtettnk (eddig egy nyĄlt ki). Egy teh t tov bb a folyos˘n, amit nemsok ra egy ajt˘ z r le. Mivel semmif‚le kapcsol˘t nem tal lunk, clickeljnk csak sim n az ajt˘ra h romszor ‚s a csapat felfeszĄti. Itt r”gt”n d‚lre is vezet egy folyos˘: a far csot egy sima clickkel kinyithatjuk, csak az a baj, hogy a m”g”tte lev“ balt s csontv z is megpr˘b l r nkclickelni azzal a fejsz‚vel, amit a kez‚ben l˘b l. Miut n lecsapkodtuk, a szoba v‚g‚ben felvehetnk egy z”ld szĄn– potiont (ez kaja), azt n folytatjuk az utunkat kelet fel‚. A folyos˘ legk”zelebbi ajtaja el“ttt a rŁna t j‚koztat r˘la, hogy itt is Łgy juthatunk  t, ha hozz v gunk valamit a falhoz. A k”vetkez“ teremben mind”ssze egy gombot tal lunk, ami az ‚szak fel‚ vezet“ utat lez r˘ illŁzi˘falat hivatott nyitni. Az Łton term‚szetesen nemsok ra Łjabb falba botlunk (sima click n‚h nyszor rajta), majd egy zombi felszeletel‚se ut n  ts‚t lhatunk a d‚l fel‚ vezet“ ajt˘n (click). Itt egy halom stuff v rja, hogy gazdagĄtson bennnket: m‚g egy ezstkulcs, egy ˘ri s erej‚t biztosĄt˘ var zsital (Potion of Giant Strength) ‚s egy adag kaja. Most visszas‚t lhatunk a keleti ir nyt lez r˘ illŁzi˘falakhoz : kinyĄltak. A k”vetkez“ teremben egy k“t“rt (Stone Dagger) v gunk zsebre, majd a d‚lnyugati r‚szen lev“ ajt˘ m”g”tt (sima click) egy adag kaja ‚s egy extra gy˘gyĄr (Potion of Extra Healing) v r r nk. Tov bb ‚szak fel‚ egy teleportra bukkanunk (T1), amelyik a T2-vel jelzett teleporthoz teleport l bennnket. (Tele van a port lom az ilyen fogalmaz ssal... : CoVboy) Ez a kij rat el“tt van, de egyel“re teljesen felesleges ig‚nybe vennnk, mert m‚g Łgysem tudunk kijutni err“l a szintr“l. Ink bb tov bb ‚szak fel‚, ahol hamarosan egy ajt˘ra bukkanunk. Az egyik falon egy nyom˘gombot, a m sikon pedig egy rŁn t tal lunk. Ez a szoba egy lift, amellyel a f“szint ‚s k‚t alszint k”z”tt tudunk k”zlekedni: a nyom˘gombbal megynk a k”vetkez“ szintre, a rŁna pedig az aktu lis szintet jel”li. Nyomjuk meg a gombot ‚s leutazunk a Corrections Facility-re. Ezen m r j rtunk, csak egy illŁzi˘fal megakad lyozta az ‚szaki szint felderĄt‚s‚t. Itt a liften kĄvl m‚g ”t, gombbal nyithat˘ ajtajŁ szob t fogunk tal lni. Az ”sszes szob b˘l k‚t csontv z t˘dul el“. (Itt egy‚bk‚nt ‚rdemes az ”sszeset lem‚sz rolni, mert egyr‚szt n”velik a tapasztalati pontokat, m sr‚szt meg egy csom˘ szekerc‚t (Mace) ‚s az eg‚sz csapat sz m ra elegend“ sisakot (Helmet) zs km nyolhatunk t“lk.) A k‚t sz mmal jel”lt helyen egy Ąjat (Bow) valamint egy Invisibility (mage) scrollt tal lunk (ez ut˘bbi m r 3. szint– var zslat). 4 Csonti valami sŁlyos dolgot l˘b l a kez‚ben Miut n kitakarĄtottunk mindent, sz lljunk vissza a liftbe ‚s utazzunk le a k”vetkez“ alszintre (Death Section, a t‚rk‚p bal fels“ r‚sz‚ben lev“ z rt r‚sz). Ennek az ‚szaknyugati r‚sz‚n megtal ljuk az aranykulcsot (Golden Key), ami a 3. szintre vezet“ l‚tra szob j t fogja nyitni neknk. A n‚gy zombit nem fontos nyaggatni: a cleric Turn Undeadje elzavarja “ket ‚s ha nem k”t”zk”dnk velk, akkor itt harc n‚lkl is megŁszhatjuk a dolgot. Miut n megvan a kulcs, liftezznk vissza az Entry levelre. Tulajdonk‚ppen most m r nyugodtan ig‚nybe vehetjk a teleportot (az aranykulccsal m r kijuthatunk err“l a helyszĄnr“l), de mindenk‚ppen ‚rdemes m‚g a h tralev“ r‚szeket is k”rbej rnunk, hogy a karaktereink tapasztalatot gy–jtsenek. Egy teh t menjnk tov bb a folyos˘ v‚g‚n lev“ ajt˘ig, ahol megint egy kulcsos ajt˘ fogad bennnket. A z rat az utols˘ ezstkulcsunk nyitja, a teremben pedig egy bocskort (Leather Boots) ‚s egy Łjabb pakk ‚lelmet lelnk. S‚t ljunk  t a szint nyugati r‚sz‚n lev“ terembe (k”zben kikapcsol˘d sk‚ppen fejbev gunk egy zombit, ahol az ‚szakra nyĄl˘ ajt˘ (sima click) m”gl n‚gy csontv zat csalogathatunk el“. A kelet fel‚ lev“ ajt˘ csak azut n nyithat˘, hogy a szomsz‚dban lev“ csontv zakat kinyĄrtuk (az “ szob jukban van a nyit˘ kar): itt egy zombi ‚s egy Healing Potion v rja, hogy szereposzt s szerint kinyĄrjuk illetve felvegyk “ket. A szint ‚szaki r‚sz‚n lev“ kereng“ben m‚g felvehetnk egy adag kaj t, azt n s‚t ljunk  t az ‚szakkeleten lev“ kij rathoz. Az ajt˘ melletti sablonba tegyk be az aranykulcsot ‚s a l‚tr n lem szhatunk a 3. szintre. 3. szint Ez m r egy nagyon kellemes pr˘bat‚tel lesz (mazochist knak aj nljuk, hogy pr˘b ljanak meg egyedl t‚rk‚pet k‚szĄteni r˘la). Az els“ k‚t szintet lehet“leg min‚l gyorsabban (min‚l kevesebb kaja elfogyaszt s val) csin ljuk meg. Ha az im‚nt leĄrt m˘dszert k”vettk, akkor az ”sszes karakternk 4. szint– (a vegyes oszt lyŁak is legrosszabb esetben 3/4) ‚s a kezdetben n lunk lev“ tartal‚kon kĄvl, mindenkin‚l legal bb 2 adag kaj nak kell lenni. Ezen a szinten ugyanis m r el‚g sokat kell pihennnk, mert az itteni ellenfelek (ork/z”ld s rk ny) m r nagyon nagyokat fognak bel‚nk rŁgni (egy t‚ssel 6-8 HP-t is lecsaphatnak egy karakternkr“l). Az ‚szakkeleti r‚szen lev“ l‚pcs“n‚l ‚rkeznk a szintre. Itt fontos lesz, hogy el“sz”r merre indulunk el (a t‚rk‚p sz moz sa is mutatja, hogy mi term‚szetesen rossz fel‚ kezdtk). A l‚pcs“ folyos˘j r˘l kis‚t lva kelet fel‚ kell indulnunk. A m sodik ajt˘ ut n furcsa dolog t”rt‚nik: a folyos˘ k”zep‚n sz‚dl‚st ‚rznk... Kl”n”sebb v ltoz s nincs, mind”ssze az el“z“ ajt˘ fel‚ n‚znk (ha h tat fordĄtunk, akkor is). Elegend“t forgol˘dva ide-oda esetleg odatal lhatunk a szemben l‚v“ ajt˘hoz, de sokkal egyszer–bb, ha a sz‚dl‚s ut n h tral‚pnk egyet ( visszasz‚dlnk ), azt n tov bb el“re. A k”vetkez“ teremben egy ezstkulcsra bukkanunk, majd kelet fel‚ egy Łjabb sz‚dl“s folyos˘n haladunk tov bb. Az ajt˘ m”g”tt nemsok ra egy orkra bukkanunk, amelynek lecsapkod sa ut n egy ezstkulcsot zs km nyolunk. Ezen a r‚szen m‚g tal lhatunk egy nyĄlvessz“t, azt n sz‚delegjnk vissza a folyos˘kon a l‚tra el“tti el gaz sig ‚s onnan tov bb nyugat fel‚. Egy bem‚lyed‚sben ism‚t egy teleportra bukkanunk: a szint ‚szaknyugati r‚sz‚n lev“ komplexumba ugorhatunk vele, de ennek tŁl sok teteje m‚g nincs. A folyos˘ v‚g‚n egy gombos illŁzi˘fal kinyit sa ut n egy Cause Light Wounds (cleric) scrollt gy–jthetnk be. Tov bb d‚lre egy ajt˘ra bukkanunk (v‚gre egy ajt˘!), m”g”tte pedig egyr‚szt egy nyĄlvessz“t (v‚gre egy nyĄlvessz“!), m sr‚szt meg h rom z rat tal lunk a falon (v‚gre h rom z r!). Az ezstkulcsunk mindegyik z rba passzol. Ha a k‚t sz‚ls“ valamelyik‚be tesszk bele, akkor egy piros gomb jelenik meg a z r hely‚n, aminek a megnyom s ra nem t”rt‚nik semmi : azaz csak egy ideig nem t”rt‚nik semmi: k”zben a h tunk m”g”tt megjelent egy s rk ny, aki mindj rt hatalmas tockosokkal kedveskedik a h tul  ll˘ karaktereinknek (miut n kinyĄrtuk, visszakapjuk t“le a kulcsot). A kulcsot a k”z‚ps“ z rba kell tennnk: erre egy k‚k gomb jelenik meg, aminek a megnyom s ra felt rul az illŁzi˘fal. A m”g”tte lev“ r‚szen egy Detect Magic (mage) scroll, egy jatag n (Backstabber) ‚s egy v”r”s dr gak“ (Gem) k”lt”zik be a gy–jtem‚nynkbe. A g”d”rbe felt‚tlenl ‚rdemes beleesni, mert csupa m˘k s dolog szerepl“i lesznk: a zuhan ssal mindenki veszt vagy 10 HP-t, odalent megismerkedhetnk egy kedves h”lggyel (a neve Tarant Ella), aki Ązeltl bŁ, a harap sa m‚rges ‚s ha sikerlne le”lnnk, akkor is majdnem biztos, hogy megm‚rgezte valamelyik karakternket... Ha valaki leesett volna, akkor az utat lez r˘ ajt˘n egy kardcsap ssal juthat  t. (Ez egy‚bk‚nt a 4. szintnek az a terme, amelyben a t‚rk‚pen az 5 ‚s a 6 sz mŁ t rgyak vannak). A cuccok ”sszeszedeget‚se ut n menjnk vissza a folyos˘ra, azt n tov bb d‚lkelet fel‚. A keleti r‚szen egy Łjabb kulcsos ajt˘ra bukkanunk (ugyanilyen rekesz van a folyos˘ v‚g‚ben is), amelybe a m sik ezstkulcsunk passzol. Ink bb a folyos˘ v‚g‚ben lev“be tegyk be a kulcsot, mert mindkett“ nyitja az ajt˘t (egy  lmos s rk ny fog kikukkantani, hogy ki kopogott), mert ott biztosan nem fog h tba- vagy oldalba t madni senki a harc k”zben. A s rk ny eml‚k‚t term‚szetesen meg“rizzk, a teremben tal lt extra gy˘gyĄrt pedig zsebrev gjuk. Tov bbhaladva d‚lkelet fel‚ val˘szĄn–leg egy Łjabb k˘sza s rk ny vet“dik az utunkba, azt n d‚lre tal lunk egy ajt˘t. Az ajt˘ mellett egy s”t‚t m‚lyed‚st l tunk, amir“l a vizsg lat azt mondja, hogy 'pont Łgy n‚z, ki mint egy ‚kszerdoboz belseje'. Ez megindĄtja a fant zi nkat ‚s beletesznk egy kavicsot. No effect. Akkor ink bb a v”r”s Gemet pakoljuk bele. Mindj rt m s : kinyĄlt az ajt˘. Itt kiv‚telesen nem huncut sz”rnyek szaladnak k”pk”dve/bunk˘kat suhogtatva az dv”zl‚snkre, de az‚rt ez is nagyon m˘k s hely lesz. Egy csom˘ g”dr”t ‚s bukkan˘t l tunk, a szoba ‚szaki r‚sz‚n pedig : g”dr”kkel elz rva : egy halom stuffot. A bukkan˘k itt is kapcsol˘k‚nt m–k”dnek, de amikor r l‚pnk/r tesznk valamit, valamelyik g”dr”t becsukj k ‚s egy m sikat nyitnak ki. Mindenkinek j˘ sz˘rakoz st kĄv nunk ahhoz, hogy valahogyan Łgy l‚pkedjen a bukkan˘kra, hogy a stuffokhoz (4 Arrow, Red Gem, Potion of Speed) vezet“ valamelyik mez“n becsukja a g”dr”t... Az is el“fordulhat, hogy gyesen Łgy alakĄtjuk a dolgot, hogy bekerĄtjk magunkat: ez nem kl”n”sebben nagy baj, nyugodtan ugorjunk fejest valamelyik g”d”rbe. Egy alszintre jutottunk, ahol n‚h ny s rk nyt ‚s egy csillog˘ valamit tal lunk. (T‚rk‚pet nem rajzoltunk err“l a szintr“l, mert csak egy sima 6x7-es terem.) A s rk nyokkal itt felesleges k”tekedni, a csillog˘ iz‚nek nekimenve pedig hirtelen a fenti terembe vezet“ ajt˘ el“tt tal ljuk magunkat. Miel“tt lel‚pn‚nk innen, felt‚tlenl vegyk fel a terem d‚lkeleti r‚sz‚n lev“ var zsp lc t (Wand) : a mage rendkĄvl ”rlni fog neki: ha j˘l eml‚ksznk, egy t”ltetre val˘ Magic Missile volt benne. Miut n begy–jt”ttk a sarokban lev“ rak st, vissza a folyos˘ra, ahol a k”vetkez“  llom s egy ugyanilyen ajt˘ lesz: itt is egy v”r”s Gemet kell a fal melletti rekeszbe tennnk. (El‚g kellemetlen, ha az el“bbi szoba helyett itt haszn ljuk el“sz”r a Gemnket: mivel a m sik Gem a z rt ajt˘ m”g”tt maradna, ergo kicsit k”rlm‚nyes lenne a bejut s oda...) A szob ban k‚t ork fogad, majd az elt–n‚sk ut n felvehetnk egy Fireball (mage) scrollt. Ezt a k”vetkez“ pihen‚s alkalm val fejtsk meg, b r : l‚v‚n 3. szint– var zslat : egy ideig m‚g nem nagyon fogjuk haszn lni. Ebb“l a teremb“l tuladonk‚ppen d‚l fel‚ is mehetn‚nk, de a nyugati r‚szen lev“ illŁzi˘faln l zs kutc ba keveredn‚nk ‚s kutyagolhatn nk vissza : Ągy teh t ink bb menjnk vissza arra a folyos˘ra, amelyen eddig j”ttnk. A folyos˘ v‚g‚n a rŁna arr˘l t j‚koztat, hogy az ajt˘ m”g”tt kultur lis csemege v r: mŁzeuml togat s k”vetkezik... A rŁn k nem hazudnak : odabent n‚gy mŁze lis ‚rt‚k– s rk ny ‚s n‚gy ork v r bennnket. Egy ideig bamb n b mulnak r nk, hogy ki lehet az a marha, aki egy ilyen cs“dlet k”zep‚be mer‚szkedett ‚s csak n‚h ny m sodperc mŁlva kezdenek t madni. A n‚h ny m sodperc sznetet arra haszn ljuk fel, hogy leverjk a bal k‚z fel‚ lev“ s rk nyt ‚s bev gtassunk a m”g”tte lev“ sarokba (itt egy‚bk‚nt egy Łjabb pajzs v rja, hogy a m sik, els“ sorban lev“ harcos kez‚be adjuk). Egy csak szemb“l tudnak majd t madni. Itt el‚g hosszadalmas csat ra sz mĄthatunk, ami k”zben nem  rt az els“ karakterekkel n‚h ny Healing Potiont itatnunk. Nyilv nval˘, hogy csak pihen‚s ut n szabad ide bej”nnnk ‚s lehet“leg a cleric is memoriz ljon n‚h ny Hold Persont a pihen‚s alatt. Miut n mindenkit lem‚sz roltunk, gy–jtsk be a zs km nyt ‚s az Łj cuccokat (Shield, Healing Potion, Flame Blade scroll, Food, Rock), majd a tŁloldalon lev“ ajt˘n t vozzunk a teremb“l. Innen ‚szaknyugat fel‚ egy csomag kaj t ‚s egy orkot tal lunk egy teremben, d‚lnyugatra pedig egy illŁzi˘falat (az ajt˘t k‚s“bbre hagyjuk). Az illŁzi˘fal tŁloldal n egy kavicsot tal lunk, majd kukkantsunk el a d‚lnyugati r‚szre. (Az ottani folyos˘kon folyos˘kon egy‚bk‚nt 2-3 ork ‚s s rk ny is szokott rohang lni.) Az ajt˘ m”g”tt r”gt”n egy s rk ny kerl el“, azt n a szint d‚lkeleti cscsk‚ben belebotlunk egy olyan j t‚kos f”ldi maradv nyaiba, aki nem a CoV csod latos leĄr sa alapj n akarta v‚gigj tszani az EYE OF THE BEHOLDER-t. Ez Anya, 5. szint– human female fighter, akit szint‚n Łjra‚leszthetnk majd a k‚s“bbiekben. Miut n felcuccoltuk a stuffokat, menjnk vissza az illŁzi˘fal melletti ajt˘hoz. Az ajt˘ m”g”tt megtal ljuk a teleport m sik  llom s t, majd egy sz‚p hosszŁ folyos˘ (visszafel‚ l‚nyegesen r”videbb) v‚g‚n egy k‚k szĄn– dr gak”vet v gunk zsebre. A szint ‚szaknyugati r‚sze el‚g sz‚p Łtveszt“ lett: egyr‚szt az oldalai egym s tk”rk‚pei, m sr‚szt a beugr˘kban lev“ szemek el“tt elhaladva az ir nyt– ”ssze-vissza forog ‚s a k”vetkez“ sarkon befordulva a szemk”zt lev“ folyos˘ ellent‚tes oldal ra kerlnk (ha nem ez a sz nd‚kunk, akkor haladjunk el egy szem el“tt, majd forduljunk vissza ‚s ugyanazon a sarkon forduljunk be, ahol erre a folyos˘ra jutottunk : nem ugyanoda fogunk jutni...). A kereng“r“l nyĄl˘ mell‚kfolyos˘k v‚g‚ben m‚g tov bbi h rom k‚k gy‚m ntot tal lunk. A gy‚m ntokat a beugr˘kban lev“ szemek res hely‚re kell pakolnunk. Miut n a negyedik is a hely‚re kerlt, a szemek lil ra v ltanak ‚s kinyĄlik az ‚szaki ‚s d‚li r‚szen a kij rat term‚be vezet“ Łt. (Aki esetleg Łgy gondoln , hogy a teleportok segĄts‚g‚vel a t”bbi r‚sz kihagy s val r”gt”n kezd‚s ut n idej”het ‚s kijuthat a szintr“l, azt el kell keserĄtennk: a program figyeli, hogy j rtunk-e mind a n‚gy kulcsos szob ban : ha valamelyiket kihagytuk, akkor az ‚szaki r‚sz mell‚kfolyos˘j ban jel”lt r‚szen nem fogunk Gemet tal lni...) A teremben nagyon useful dolgok v rnak bennnket: egyr‚szt egy falm‚lyed‚sben 3 dupla adag kaj t tal lunk (amire val˘szĄn–leg m r nagy szks‚gnk lehet), szemk”zt pedig egy nyĄlvessz“t, egy hosszŁ kardot (Long Sword) ‚s egy l ncinget (Chainmail). Ez ut˘bbival azonnal cser‚ljk is fel egy harcos karakter b“rp nc‚lj t, mert nagyon eg‚szs‚ges hat ssal van az AC-j‚re. Csapatunk ifj– dv”sk‚j‚nek, Sir Bier-nek a param‚tereit egy kicsit tuningoltuk a j t‚k elej‚n, minekfolyt n itt m r 0-ra esett benne a v lt˘ ram (AC). A 4. szintre k‚t l‚tra vezet. Javasolt az ‚szaki haszn lata, mert ott szinte azonnal belebotlunk egy kiss‚ romos  llapotban lev“ dwarf fighterbe, aki hajland˘ be llni a csapatunkba... No, itt egyel“re v‚get ‚r a mese. A leĄr s m r kezd gigam‚reteket ”lteni ‚s nem szeretn‚nk, ha ez a sz munk EOB-b“l  llna : teh t a k”vetkez“ CoV-ban ott folytatjuk, ahol most abbahagytuk. Akik addig egyedl kĄv nnak kalandozni, kapnak m‚g egy t‚rk‚pet a 4-5. szintekr“l (leĄr s majd legk”zelebb) azzal a j˘tan ccsal, hogy mindenekel“tt az ‚szaki r‚szen lev“ Cure Poison potionokat szerezz‚k meg. A t‚rk‚peken haszn lt jel”l‚sek: a sz mok ‚s bet–k jelzik a t rgyakat ‚s a sp‚ci helyeket; a sraffozott r‚szek az illŁzi˘falakat (ha valamelyik oldal n von s tal lhat˘, az csak valamilyen felt‚tellel nyithat˘); ha egy ajt˘n l nyĄl van, akkor az csak az adott ir nyb˘l j rhat˘ akad lytalanul; a l‚tr k jel”lik a szintek (vagy alszintek) k”z”tti  tj r˘kat (az ir nyuk mutatja, hogy felfel‚ vagy lefel‚ vezetnek).