A JTK MENšRENDSZERE Na, ez egy j˘ hosszŁ, sz raz r‚sz. Mindegy, az‚rt kell, mert en‚lkl nem lenne teljes a leĄr s, meg kl”nben is, van benne n‚h ny useful dolog. El”lj r˘ban csak annyit, hogy a menkben el‚rhet“ dolgok nagy r‚sze billenty–zetr“l, a j t‚k k”zben is zemeltethet“. A fontosakat kiĄrjuk, a t”bbit pedig jegyezze meg mindenki kl”n-kl”n, vagy ha nem bĄrja megjegyezni, ir nyĄtsa a menb“l. Mode men ('1') 1.Normal flight: Ez van  ltal ban bekapcsolva, ha nem az al bbiak. 2.Flight analysis: A repl‚s egyes r‚szeit lehet analiz lni magass g- ‚s id“grafikonon. Egy almenben lehet kiv lasztani, hogy mir“l kĄv nunk grafikont (pl. lesz ll sr˘l, stb.). 3.Flight instruction: Repl‚si leck‚k. Ez alapj n nagyj b˘l meg lehet tanulni replni (lehet, hogy t”bbet ‚r, mint a repl“g‚p kezel‚s‚r“l Ąrt reg‚nk). H rom r‚szb“l  ll: sima, advanced (ez m r kem‚nyebb feladatokat jelent), acrobatic (akrobatikus alapman“vereket tanĄt be). 4.Review logbook: A logbookba, azaz a repltid“-napl˘ba lehet firk lni. El‚gg‚ felesleges, mert a repl‚sek befejez‚s‚n‚l mindig automatikusan felĄrja a replt id“t, ‚s ha valamit bele akarunk turk lni, akkor azt sokkal k”nnyebb Nortonb˘l (.LOG kiterjeszt‚s– file-t keressnk!). 5.Entertainment: Akinek nem el‚g fant ziadŁs a FS4, az itt tal lhat mened‚ket. Van p r hlye j t‚k (pl. kock k lepermetez‚se, l”v”ld”z‚s az I. Vil gh borŁban, stb.). Sz˘val j˘... 6.Demo: ??? 7.Quit: Na err“l is nagyon sokat lehet reg‚lni. Pl. azt, hogy Ągy is ki lehet l‚pni a j t‚kb˘l a DOS nev– valamibe. De ha valaki lusta, ‚s egy ilyen piti feladat elv‚gz‚s‚re (ti. kil‚p‚s a DOS-ba) nem akar bel‚pni a MODE menbe, az megnyomhatja a 'CTRL'+'C'-t is. Ekkor egyb“l a DOS-ba kerlnk (elvileg), viszont ha a logbookba is akarunk m‚g el“tte firk lni, akkor ‚rdemes a 'CTRL'+'BREAK' funkci˘t v lasztani. rthet“? A.Plane: A repl“k k”z”tt v logathatunk. Ha t”bb, mint egy oldalnyi repl“nk van (ld. lejjebb, Aircraft Library), akkor csak az aktu lis oldal repl“i k”zl v lasztha- tunk. A t”bbi g‚pet az Aircraft Library menb“l ‚rhetjk el. B.Mode: A m˘dok k”zl v laszthatunk. Ez az oldallapozgt˘s dolog (ld. el“z“) igaz itt is, csak mindaz a Mode Library-ben t”rt‚nik. C.Reset mode: Az aktu lis m˘d kiindul si pontj ra rak. Ugyanezt el‚rhetjk a 'PrintScreen' megnyom s val. D.Create mode: Egy Łj m˘d l‚trehoz sa. A j t‚kb˘l a ';' megnyom s val ‚rhetjk el. Ahhoz, hogy meg‚rtsk, mit jelent egy Łj m˘d l‚trehoz sa, tudni k‚ne, mi az a m˘d. A m˘d kb. olyan dolog, mint amikor kimentjk a j t‚k ll st repl‚s k”zben, s Ągy b rmikor ugyanonnan tudjuk folytatni. Teh t egy m˘d tartalmazza a repl“g‚p minden adat t, a sebess‚g‚t, a helyzet‚t a nagyvil gban, az ir ny t, meg ilyeneket. Azaz ha kre lni akarunk egy m˘dot, akkor el“bb be kell  llni abba a pozĄci˘ba, ahov  a m˘d bet”lt‚se ut n akarunk kerlni. A legt”bb m˘d kiindul si helyzet‚ben a sebess‚g nulla,  ltal ban a kifut˘k v‚geire szokt k rakni a g‚peket. Na, ha csin lni akarunk egy ilyen file-t (.MOD kiterjeszt‚s), akkor meg lehet adni a megjelen“ almenben azt is, hogy a repl“g‚p fajt j t a m˘d r‚szek‚nt elmentse-e ('3': Save the aircraft as part of the file). Az 1. ‚s 2. pontban meg kell adni a m˘d nev‚t, v‚gl a '4' gombbal menthetjk el az eg‚szet. E.Aircraft Library: Na, feljebb err“l is m r ejtettnk egyp r sz˘t. Fel vannak sorolva a g‚pek nevei, ki lehet egyet v lasztani, a "See more..." kezdet– dologgal lehet lapozni (ez egy‚bk‚nt igaz az eg‚sz FS4 menrendszer‚re...). F.Mode Library: Mindaz elmondhat˘ err“l is, mint az el“z“r“l. G.Instant replay: Rem‚ljk, ‚rthet“, olyan, mint a fociban. Be lehet  llĄtani, hogy az utols˘ h ny m sodpercet j tssza vissza. A megjelen“ almenben az 'ESC'-et megnyomva indul meg a visszaj tsz s. H.Demo recorder: Aki FS4 j t‚kot akar csin lni (nem biztos, hogy tŁl sok ilyen ember l‚tezne a f”ldkereks‚gen), annak hasznos, mert m r k‚sz is a demok‚szĄt“je. Egy‚bk‚nt van egyp r elk‚szĄtett demo is, egyik-m sik eg‚sz elfogadhat˘. I.Aircraft design: Err“l tal n legk”zelebb, ‚s kicsit b“vebben. J.Scenery design: T˘zse. Views men ('2') 1.Window: A FS4 el“re defini lt ablakait lehet itt be llĄtani. A FIRST jelenti a nagy ablakot, ami egyben  ltal ban a sz‚lv‚d“t is jelenti, a SECOND a kis ablakot, melynek m‚rete az el“z“nek kb. negyede, ‚s ami az egyik sarokban fog megjelenni, a MAP pedig a t‚rk‚p, m‚rete megegyezik az el“z“‚vel. A kiindul si  llapotban nincs bekapcsolva a MAP ‚s a SECOND. Ha bekapcsoljuk a SECOND-”t, akkor ‚rdemes valami kls“ n‚zetet be llĄtani rajta, mĄg a nagy sz‚lv‚d“n a g‚pb“l n‚znk ki. 2.From: Itt lehet be llĄtani, hogy egy ablakban milyen n‚zet legyen l that˘: -Cockpit: A pil˘taflk‚b“l -Tower: A torony szemsz”g‚b“l -Track: Egy kls“  ll˘ kamer b˘l -Spot: Egy kls“ mozg˘ kamer b˘l 3.Zoom: Egy‚rtelm–. Val˘szĄn–leg nem sokan haszn lj k Ągy menb“l, mert a '+'/'' pont erre val˘k. 4.Direc: A kin‚z‚s ir nya (csak Ągy, sz‚p magyarosan). Ugyanezt el‚rhetjk a 'SCROLL LOCK'+nyĄlgombok ( tl˘sak is) megnyom s val. 5.Axis Indicator: SegĄt“ a repl‚sn‚l. A k‚perny“ k”zep‚t jel”li, Ągy megtudhatjuk, hogy pontosan melyik pont fel‚  ll a g‚p orra. Lesz ll sn l el‚g hasznos. 6.First 3D: Itt azt lehet be llĄtani, hogy a nagy ablakon, azaz a sz‚lv‚d“n melyik n‚zet legyen. 7.Second 3D: Ugyanaz, mint az el“z“, csak a kis 3D ablakra vonatkozik. 8.Map: A t‚rk‚p bekapcsol˘ja. Annak ellen‚re, hogy elvileg a 'NUMLOCK'-kal is ugyanezt az eredm‚nyt lehet el‚rni, az‚rt n‚ha hasznos tud lenni, mert a 'NUMLOCK' sokat engedetlenkedik (legal bbis n lunk). 9.Full screen external view: Ha kls“ n‚zetet haszn lunk a nagy ablakban, akkor az eg‚sz k‚perny“n a 3D kls“ n‚zetet l tjuk, egy‚bk‚nt a fel‚t a m–szerfal tenn‚ ki. A.Titles on windows: KiĄrja az ablakok bal fels“ sark ba, hogy az milyen n‚zetet mutat. B.Shader: Na, ennek m r a mai vil gban, 386-osok meg 486-osok k”z”tt nincs sok ‚rtelme, mert ezzel a nagyszer– funkci˘val lehet kikapcsolni a 3D soksz”gek kiszĄnez‚s‚t. Ez ltal egy kicsit felgyorsul ugyan a program, de csod t senki se v rjon t“le, maximum j˘ ronda lesz a k‚p. XT-re lehet, hogy j˘ dolog, de m r 286-oson sem ‚r sokat. C.Setup windows: Meg lehet adni az ablakok m‚ret‚t, valamint ki ‚s be lehet “ket kapcsolgatni. D.Set spot plane: Ha spotb˘l n‚zzk a g‚pet, akkor a szok sos 'SCROLL LOCK'+ir ny megnyom s val v lthatunk n‚z“pontot. Ha haszn ljuk ezt a menpontot, akkor nemcsak a szok sos 45 fokonk‚nt v ltogathatunk, hanem onnan lessk a g‚pnket, ahonnan akarjuk. E.Display control: Itt lehet be llĄtani a monitork rtya gyorsas g t˘l fgg“en, hogy mennyire komplex dolgokat akarunk l tni a k‚perny“n. Enviro men ('3') 1.Season: A n‚gy ‚vszak egyik‚t lehet be llĄtani. A nap felkeltekor ill. nyugtakor van jelent“s‚ge, mert pl. t‚len hamarabb megy le a nap. 2.Stars: Ha be van kapcsolva, akkor ‚jjeli repl‚sn‚l megjelennek az amerikai ‚g csillagai, ami alapj n elvileg m‚g t j‚koz˘dni is lehet! Ez komoly, mert egyik k‚s“bbi menben be lehet kapcsolni a m–szerek meghib sod s t, Ągy ha elromlik az ir nyt–, m‚g mindig ott van a term‚szet. A.Time set: Id“pont be llĄt sa. B.Clouds: A felh“ket rendezhetjk itt el. Defini lhatunk magasl‚gk”ri, alacsonyan lebeg“ felh“zetet, illetve viharfelh“ket. Megadhatjuk a magass got, stb., s“t a viharn l m‚g a sebess‚g‚t ‚s az ir ny t is. C.Winds: A szeleket lehet itt defini lni. Megadhat˘ 3 szinten + egy surfarce (felszĄni) sz‚l, amelyeknek defini lni kell az als˘ ‚s fels“ hat rait, a sebess‚g‚t ‚s az ir ny t is. D.Weather generator: Itt 4 dolgot lehet ki/ bekapcsolni: -Cloud bildup: Felh“zet -Front drift: Val˘szĄn–leg a sz‚l gyk”d‚s‚t jelenti. Ha Łgy replnk, hogy ez be van kapcsolva, el“fordul n‚h ny olyan hely, ahol hirtelen sz‚ll”k‚s‚ket kapunk. -Wind changes: Sz‚l ir nya, stb. megv ltozhat -Turbulence layers: L‚g”rv‚nyek E.Dynamic scenery: Itt lehet be llĄtani a mozg˘ t rgyakra, pl. m s repl“kre vonatkoz˘ dolgokat. Sim men ('4') 1.Ground texture: J˘, ha ki van kapcsolva. Egy‚bk‚nt haszna csak akkor van, amikor l tni akarjuk a domborzat vonal t. 2.Crash: A lezuhan sra vonatkoz˘ dolgok be llĄt sa. Ha ki van kapcsolva (OFF), akkor ak r m‚g fgg“legesen is lesz llhatunk, akkor sem t”rt‚nik semmi bajunk. DETECT-re kapcsolva csak ‚szleli a g‚p, hogy lezuhantunk a repl“vel, mĄg DETECT & ANALYZE-ra kapcsolva analiz lja is a lezuhan st egy grafikonon. 3.Sound: A hangahat sok ki- ‚s bekapcsol sa. A j t‚kb˘l megnyomva a 'Q'-t ugyanez az eredm‚ny. 4.Pause: Na, ennek azt n t‚nyleg nincs semmi ‚rtelme (m rmint, hogy ezt is menbe tett‚k). Akinek van sz mĄt˘g‚pe m r legal bb 1 h˘napja, az tudja, hogy ha ki akarjuk pause-olni a proggy-t, akkor meg kell nyomni a 'P'-t. 5.Auto coordination: A l bkorm ny ‚s a bot ”sszekapcsol sa ill. sz‚tv laszt sa. B“vebben feljebb, a repl“g‚p ir nyĄt s n l. 6.Smoke system: Ugyanolyan, mint a Blue System, csak kev‚sb‚ ny las, ‚s szivarozik. Ha repl‚s k”zben kls“ n‚zetre v ltuk, ‚s megnyomjuk az 'I'-t, akkor pontosabb infot is kaphatunk err“l a dologr˘l. 7.Control position indicator: Kicsi n‚gyzet a bal fels“ sarokban. Nyilakkal jelzi a bot ‚s a g zkar  ll s t. Akkor lehet hasznos, amikor nagy magass gban replnk, ‚s kikapcsoljuk a nagy m–szerfalat. A.Realism: Ez egy j˘ hosszŁ, ‚s sokak sz m ra felesleges dolog. A l‚nyege, hogy a legt”bb realit st n”vel“ funkci˘ itt van. Sz˘val ebben a menben j˘l meg lehet nehezĄteni a j t‚kot, ‚pp ez‚rt val˘szĄn–leg nem sok embert ‚rdekel. A megjelen“ almen tele van cĄmszavakkal, ez‚rt ink bb leĄrjuk a jelent‚sket: A.Engine: Ha be van kapcsolva, akkor csak START funkci˘val lehet beindĄtani a kih–lt motort (egy‚bk‚nt megy BOTH-ra, stb.-re is). B.Elevator trim: Ha be van kapcsolva, csak a j˘l kitrimmelt (ld. feljebb, a repl“g‚p vezet‚s‚n‚l) g‚ppel lehet egyenesen, vĄzszintesen replni, egy‚bk‚nt egyfolyt ban hŁzni vagy nyomni kell a botot. C.Gyro drift: Ha be van kapcsolva, akkor a nagy, kerek ir nyt– repl‚s k”zben a F”ld forg sa miatt el llĄt˘dik. Ilyen esetben a 'D' bet– megnyom s val hozz  tudjuk igazĄtani a COMPASS-hoz. D.Light burn: Ha nappal bekapcsolva hagyjuk a l mp kat, akkor azok tŁlhevlhetnek ‚s ki‚ghetnek. E.Fast throttle: Ha pl. 'F4'-gyel adunk teljes g zt, akkor a karbur tor megtelik zemanyaggal, amit a motor nem tud el‚getni, ez‚rt csak lassan p”r”g fel a fordulatsz m ‚s a hajt˘m–. F.Instrument lights: Ha esti repl‚sn‚l nincsenek bekapcsolva a l mp k, akkor szinte semmit nem lehet l tni. G.Barometer drift: Egyes repterek m s Hgmm-ben (bocs, higanyhvelykben) sz molj k a magass got, mint a t”bbi. E funkci˘ kikapcsol sa eset‚n minden rept‚r azonos, bekapcsol sakor pedig re lisan kl”nb”z“ ‚rt‚ket ad meg, ha a COM r di˘val meghĄvjuk. Ilyenkor is az 'A'-val  llĄthatjuk be a magass gm‚r“nket a rept‚r ‚rt‚k‚re. B.Reliability: A meghib sod sok es‚ly‚t  llĄthatjuk be itt sz zal‚kban. C.Instrument panel: A m–szerfal egyes elemeinek ki/bekapcsol sa. Tal n akkor van ‚rtelme, ha r‚gi fajta repl“vel vagy vitorl z˘val replnk. Ilyenkor, ha nem kapcsoljuk ki, akkor olyan m–szerek is segĄtenek, amelyek a val˘s gban nincsenek is rajta az adott repl“g‚pen. D.Mouse: No comment... E.Joystick: Łgyszint‚n... F.Keyboard sensitivity: Itt az  llĄthat˘ be, hogy milyen ‚rz‚kenyen reag ljon a g‚p a folyamatosan nyomvatartott gombokra. Kl”n  llĄthat˘ a botkorm ny‚, g zkar‚, stb. NAV/COM men ('5') 1.Scenery: Ha valaki vesz lemezen scenery file dolgokat (pl. lehetett Łgy f‚l ‚ve kapni Magyarorsz ghoz is), akkor azokat itt t”ltheti be. 2.Scenery Library: Az  tlagos felhaszn l˘n l ez el‚g szeg‚nyes, mert a scenery file lemezeket nem s–r–n szok s sz‚p haz nkban megv s rolni, Ągy  ltal ban m‚g olyan sincs, akit“l le lehetne m solni. (Ha m‚gis van ilyen, az sz˘ljon! A leĄr s szerz“j‚nek telefonsz ma a CoV#43 Flight Simulator 5. cĄm– cikk‚ben tal lhat˘. Az ilyen hasznos telefon l˘ ‚rt‚kes nyerem‚nyekben r‚szeslHET!) 3.Map display: A t‚rk‚p kapcsol˘ja. 4.‚s5.Zoom: R j”n majd mindenki mag t˘l is. SegĄts‚gk‚ppen csak annyit, hogy a t‚rk‚p kezel‚s‚vel fgg itt ”ssze. 6.Autopilot: A robotpil˘ta ki- ‚s bekapcsol˘ja. Billenty–: 'Z' 7.Air traffic control communications: Rizs lni lehet a toronnyal. Itt lehet bekapcsolni azt, hogy az 'ENTER'-t megnyomva kapjunk egy ment, amib“l kiv laszthatjuk, hogy lesz ll si vagy fel- sz ll si enged‚lyt k‚rnk. B“vebben valahol fent. 8.EFIS/CFPD display: Kl”nb”z“ r di˘k ir nyaira kell r replnnk. Akit ‚rdekel, az ink bb bogar ssza ki saj t maga, mert nem olyan bonyolult dolog. 9.Slew: A kurzormozgat˘ billenty–kkel lehet a g‚pet csŁsztatni a f”ld”n vagy a leveg“ben. Nem sz mĄt, ha vĄzen megynk  t, vagy nekimegynk valaminek, csak arra figyeljnk, hogy ha kikapcsoljuk a Slew-t, akkor ne legynk olyan helyen, ahol egy‚bk‚nt repl‚s/gurul s k”zben ”sszet”rne a g‚p. A.Position set: A Flight Simulator nagy tal lm nya. Kl”n sz mrendszert vezettek be arra, hogy Amerik ban meghat rozz k a helyet, nem volt nekik j˘ a fok, perc, m sodperc rendszer. Ha van valami f‚nym solatunk, neadjisten eredeti FS k‚zik”nyvnk ill. t‚rk‚pnk, akkor abban benne vannak a repterek pozĄci˘i. 3D, Łgyhogy az ‚szak, nyugat, ‚s magass g adatait kell bevinni. Szerencs‚re a FS5 m r haszn lja a fokos rendszert is... B.NAV radio: Igy menb“l egy kiss‚ bonyolult. Ink bb kezeljk a r di˘kn l leĄrtak szerint. C.COM radio: Ezt is. D.Transponder: s ezt is. E.ADF: Itt lehet el“var zsoni a NAV2 hely‚re az ADF r di˘t. Az almennek csak a 4. pontja hasznos, mert ezzel lehet aktiv lni. F.Autopilot set: A robotpil˘ta param‚tereinek be llĄt sa. Van egy kis mese err“l is a repl“g‚p vezet‚s‚n‚l. Well, ennyi el‚g is a Flight Simulatorr“l. Az eg‚sz j t‚k l‚nyege az, hogy viszonylag re lisan, azaz a szem‚lyi sz mĄt˘g‚pes szimul torok k”zl a legre lisabban mutatja be a repl‚st majdnem minden bonyolults g val egytt. Az igaz n nagy hib ja tal n a grafika ‚s a hangok kidolgozatlans ga. Ez‚rt hozt k ki a FS5-”t, ‚s a FS4-hez a rengeteg kieg‚szĄt“t. A kieg‚szĄt“k segĄts‚g‚vel egy‚bk‚nt a grafika ‚s azzal egytt az eg‚sz j t‚k sokkal ‚lvezhet“bb, gazdagabb, csak a beszerz‚sk nagyon neh‚z ‚s/vagy dr ga. Az USA-ban meg Nyugat-Eur˘p ban ezt Łgy oldott k meg, hogy egyr‚szt van zsozs˘, m sr‚szt ismerik egym st az FS-tulajdonosok, ‚s Łgy m r k”nnyebb a cserebere. Na, majd tal n egyszer itt is lesz ilyesmi... Ide a v‚g‚re pedig j”jj”n a k”sz”netnyilv nĄt s: k”sz”net Paksi P‚ternek a helpek‚rt meg a lektor l s‚rt, a sz mĄt˘g‚pnek, hogy csak n‚ha ragadddt a billenty–zete, meg azoknak is, akiket kihagytunk (t‚nyleg). - Ggab