Ak r eml‚kszik r  a tisztelt Olvas˘, ak r nem, tavaly tavasz k”rny‚k‚n lefutott egy majdnem teljes sorozat utols˘ r‚sze, n‚v szerint a HEROES OF MIGHT AND MAGIC V. Magabiztos mosollyal Ąg‚rgettk, hogy t”bb ilyen m r nem lesz, ez t‚nyleg az utols˘, hiszen meghalt a sztorit ”sszek”t“ szerepl“k mindegyike (Corak ‚s Sheltem). K b‚ egy h˘napig ez is volt az  bra, azt n tragikus hirtelens‚ggel r fagyott a k‚pnkre a vigyor: valamelyik klf”ldi szennylapban l ttunk egy k‚pet egy Heroes of Might and Magic c. agyr‚mr“l. H˘napokig  lmatlan ‚jszak kkal kzd”ttnk: mi‚rt, ˘h Uram, mi‚rt? Ugye nem akarj k felt masztani Corakot ‚s Sheltemet is, mint Bobbyt? (Nana, nix ugribugri! Dallas rulez, kl”n”s tekintettel Pamel ra, aki mellb“s‚ge r‚v‚n most m r ak r a Dallas ATh‚n‚ megsz˘lĄt sra is jogosult! - CoVboy) “k robotok voltak, ‚s a robotok nem  lmodnak! Na igen, jobban belegondolva, akkor m‚g Bobby meg se halt, Łgyhogy a hasonlat kihŁzva. A l‚nyeg az, hogy Łjabb h˘napokig egy fia Łjabb hĄr sem sz lling˘zott az Łj m–r“l, ‚s lassan a tudattalanunk szintj‚re sllyedt az eg‚sz r‚ms‚g. Csak rossz  lom volt, csak hallucin ci˘! Bevesszk sz‚pen a gy˘gyszereket, ‚s m r alszunk is. A kŁra eg‚szen hat sos volt, k b‚ ez ‚v kezdet‚ig, mert akkor Lajos m r kezdett minket felk‚szĄteni a legrosszabbra: "ugye lesz valami a Heroes of Might and Magic-r“l?". Az ember nem kerlheti el a sors t... Ezt az idi˘ta bevezet“t z rja az a t‚ny, hogy a COMPFAIR-en az AUTOMAX list it olvasgatva majd kiszŁrta a szemnket az Łj gam‚k k”z”tt a HEROES OF MIGHT AND MAGIC neve. J”jj”n, aminek j”nnie kell, gondoltuk, ‚s CoVboy b ty˘ m r el is indult, hogy becserk‚ssze a New World Computing tavalyra Ąg‚rt warez‚t. (n rulez, de egy‚bk‚nt ott se voltam! (M‚gis megvan, hogy csin ltam?!) - CoVboy) Els“ meglepet‚snk ˘ri si megk”nnyebbl‚s is volt egyben. Ez bizony STRATGIA! M‚gsem t madt fel Corak ‚s Sheltem, a Terr t “rz“ du˘! Feladatunk, hogy n‚gy vez‚rtĄpus k”zl v lasztva (barb r, lovag, j˘ var zsl˘n‚ni ‚s gonosz var zsl˘b csi) az adott scenarionak megfelel“ c‚lt el‚rjk, ami lehet a m sik h rom kiirt sa, egy bizonyos t rgy megszerz‚se, helyszĄn elfoglal sa. Ehhez b zisaink az  ltalunk felb‚relt h“s”k, a h“s”k  ltal vezetett csapatok, a csapatok  ltal elfoglalt v rak, b ny k ‚s egy‚b zemek, ‚s a b ny k, v rak, zemek hozta p‚nz ‚s egy‚b er“forr sok (pl. fa, dr gak“, k‚n, higany). Csapatainkhoz Łgy juthatunk hozz , hogy a csapat faj nak/n‚p‚nek megfelel“ lakhelyeket ‚pĄtnk, ami odavonzza “ket, majd megfelel“ aranyp‚nz‚rt ‚s esetlegesen egy‚b juttat sok‚rt (tess‚k csak nyugodtan szabadon engedni a fant zi t) (M‚g t”bb aranyp‚nz‚rt? - CoVboy) licenceljk “ket. H“seink maguk nem harcolnak, “k csak hozz adj k a csapat tagjaihoz a plusz ‚rt‚keiket (pl. t mad s, v‚delem), amiket tapasztalat (XP - csata, p‚nz sz‚toszt sa, "mesterek") vagy var zst rgyak r‚v‚n szerezhetnek. R ad sul a h“s”k meg sem halhatnak (ellent‚tben az igazi Might and Magic RPG-kkel), csak ‚ppen a szerz“d‚snk semmisl meg velk, ‚s Łjb˘l fizetni kell nekik. A fentiekb“l is l that˘, hogy a j t‚knak val˘j ban nem sok k”ze van a Might and Magic sorozat t”bbi r‚sz‚hez. Mondhatn nk Łgy is, hogy az ‚gadta egy vil gon de semmi. A grafika 640x480x256 lett, igazodv n a mai ig‚nyekhez, ‚s a kivitelez‚se eg‚szen csinosra sikeredett, b r lehet, hogy valakit zavar a figur k rajzfilmszer–s‚ge. Minket csak kellemes tudattal t”lt el, hogy a g‚m nem hatodoszt lyŁ szĄn‚szekr“l lett digizve. Akkor ennyit a pozitĄvumokr˘l. Sajn latos m˘don a t”bbi r‚sze el‚g gyeng‚n lett megoldva, ‚s a k pr zatos klcsĄnyen kĄvl m r csak hmm”gni t mad kedvnk. Pontosabban a GFX-t is lerontja az el‚g szĄnvonaltalan eg‚szk‚perny“s anim ci˘k min“s‚ge (l sd intro ‚s endseq). A zen‚r“l annyit, hogy az ”sszes hanghat s ‚s zene digizett, ‚s r  lett nyomva a CD-re, s“t, mindj rt h rom p‚ld nyban, h rom form tumban is. Van 8 bit mon˘, 8 bit sztere˘ ‚s 16 sztere˘ is. Ez foglal el kb. 420 meg t az eg‚sz korongr˘l, ami botr nyosan gyenge megold st jelent (a program maga 25-”t, az anim ci˘k tĄzegyn‚h nyat)! Fel szeretn‚nk hĄvni r  a figyelmet, hogy SB Pro ‚s kompik eset‚ben a maximum el‚rhet“ szĄnvonal a 8 bit mon˘, ‚s az olyan sztere˘ 16 bit SBPro kompatibilis k rty k eset‚ben, amelyek a Windows Sound System-et is tudn k kezelni (ilyen pl. az Aztech Sound Galaxy Nova 16), 16 bit sztere˘t is lehetne el“var zsolni, de sajnos egy fia z”rejt nem hajland˘ kiadni mag b˘l a hangsz˘r˘ ebben az zemm˘dban. Gravis automatikus azonosĄt sa eset‚n a program r”gt”n 8 bit sztere˘t v laszt, an‚lkl, hogy megk‚rdezne minket a 16 bitr“l, de ezt az INSTALLb˘l  t llĄthatjuk 16 bit sztere˘ra, ami tal n m–k”dni is fog. Egy‚bk‚nt a j t‚k mem˘riaig‚nye is biztosan megoldhat˘ lett volna 4 meg val, ha nem ezt a m˘dszert v lasztj k. A j t‚k kezel‚se nagyon egyszer–, ‚s pillanatok alatt bele lehet j”nni, amiben segĄt a TUTORIAL kimentett  ll s is, csak ehhez a k‚zik”nyv utasĄt sait kell k”vetni, ‚s nem a program adja on-line. A jobb gombbal el‚g sok dologr˘l ad norm lis help-et, Łgyhogy a k‚zik”nyvet nem kell tŁl sokszor forgatni. A nagyobbik baj, hogy ez‚rt a k”nny– kezelhet“s‚g‚‚rt legink bb az felel“s, hogy nem lett valami tŁl komplex egy stuff. Tal n kicsit dobott volna az eg‚szen, ha adnak hozz  egy scenario-editort. St az eg‚szr“l, hogy megirigyelt‚k a Warlords II-t. Ann l tal n egy picit bonyolultabb, k”sz”nhet“en a kl”nf‚le b ny knak, de jelent“s Łjdons got m‚gsem hoz. Az eg‚szen az dobhat, hogy lehet egym s ellen j tszani, ak r h l˘zaton, modemen vagy soroson keresztl, s“t az Łn. Hot Seat m˘dban a m r megszokott sz‚kcser‚s, egyg‚pes j t‚k is mehet. (A szemfles v s rl˘ a j t‚k k‚zik”nyv‚ben egy el‚g bugyuta t”rt‚netet is tal lhat. A fene tudja, de valahogy k r volt pr˘b lkozni azzal, hogy a g‚m rendszer‚t sztoriba foglalj k, mert csak egy nagy idi˘tas g kerekedett bel“le, a sz˘ rosszabbik ‚rtelm‚ben. s akkor mit v rhat az ember a Might and Magic reg‚nyekt“l? Mert ilyen is lesz el“bb-ut˘bb, ha m r rekl mozz k. Sajnos ebb“l negyedannyit nem lehetne kihozni, mint mondjuk a Thunderscape reg‚nyekt“l. Ott legal bb van es‚ly egy kis kellemesebb feeling kidolgoz s ra, hacsak az Ąr˘ nem szŁrja el (ami sajnos el‚g val˘szĄn–), de a Might and Magic "vil g" hogy mit“l lenne egyedi, ‚lvezetes? Mit“l fog kl”nb”zni a t”bbi hatsz ztizenkilenc fantasy vil gt˘l, amibe belesz“ttek egy kis sci-fit is?) Lassan l that˘, hogy hogyan struktur l˘dik  t a nagyk”z”ns‚g  ltal csak "egy-”tletr“l-min‚l-t”bb-b“rt-lehŁzni" elnevez‚s– piac az ut˘bbi ‚vekben. Ki ne eml‚kezne az els“ esetre, amikor egy sz mĄt˘g‚pes j t‚kb˘l k”nyv, reg‚ny is lett? Ha nem csal a mem˘ri nk, ez nevezetesen a Pool of Radiance volt. s milyen egy pocs‚k, szenny ponyvareg‚ny lett bel“le (amolyan TSR-szĄnvonal)! Borzalmas. Csoda hogy nem fordĄttatta le magyarra a TŁlvil g Zs”llye. Azut n ennek az SSI sorozatnak egy m sik sikeres r‚sz‚t is megponyvareg‚nyesĄtett‚k, a Pools of Darkness-t, hasonl˘an szĄnvonaltalan min“s‚gben (amib“l j”tt m‚g egy harmadik, imm r sz mĄt˘g‚pes megfelel“ n‚lkli r‚sz is, a Pool of Twilight, a min“s‚g azonban v ltozatlan maradt). Az ut˘bbi ‚vekben a sz mĄt˘g‚pes j t‚k egyre ink bb javĄtott pozĄci˘in, aminek jele volt az is, hogy m r nem csak viszonylag komplexebb, adott vil gokhoz tartoz˘ sztorik j”hettek ki k”nyv form j ban, hanem pl. a DOOM is. Arr˘l azonban ink bb ne besz‚ljnk, hogy mi‚rt nem tudtak egyetlenegy esetben sem tehets‚gesebb - pontosabban sz˘lva egy tal n valamif‚le Ąr˘i v‚n val meg ldott - Ąr˘t ”sszeszedni. Mit v rhatn nk most a THE DREAMWRIGHT ‚s a THE SHADOWSMITH c. Geary Gravel vagy kiafene Ąrta eposzokt˘l? A j t‚kban lej tszhatunk egy egyszer– scenariot is, de belekezdhetnk egy hosszabb kamp nyba is, ami 8 egym s ut ni scenari˘b˘l fog  llni. Miel“tt valaki belefogna egy hosszabb kamp nyba, nem  rt, ha valamennyire megismerkedik a j t‚kkal, ak r a TUTORIAL kimentett  ll s segĄts‚g‚vel, ak r a legk”nnyebb (els“) scenarioval. Egy ilyen szimpla scenariot Łgy lehet megnyerni, ha elfoglaljuk az ellenf‚l ”sszes v r t, ‚s legy“zzk az ”sszes h“s‚t. Az is megold s, ha az ellenf‚l h“se k‚t h‚tig nem tud elfoglalni Łjabb v rat. A neh‚zs‚gi fokozat  llĄt sa t”bbj t‚kos m˘d eset‚ben el‚g fur n m˘dosĄtja a DIFFICULTY RATING-et, sajnos azt elfelejtett‚k, hogy ez logikai bukfencet okoz. A m sik j t‚kosnak ha nehezebb m˘dot  llĄtok be, teh t h tr nyb˘l indul, magamnak k”nny–t, azaz el“ny”m lesz, az nekem jobban meg‚ri, mint ha mind a kett“  tlagos neh‚zs‚g– lenne, mert magasabb a DIFF RATING, Ągy a v‚g‚n kapott pontsz mom is. A King of the Hill fokozatot nem biztos, hogy mindenki kital lja r”gvest, hogy mit jelent (b r benne van a k‚zik”nyvben). Kipip lt esetben az ellenfelek sz”vetkezni fognak ellennk (ez‚rt ugyanez a cĄme az utols˘ scenari˘nak is). Van p r furcsa t rgy a nagyt‚rk‚pen, amire a k‚zik”nyvben nem sok sz˘t vesztegetnek (szinte csak ezekr“l sz˘ln nk): A b ny k ‚s zemek (alkimista tornya, vĄzimalom, sz‚lmalom, f–r‚szmalom) magukt˘l ‚rtet“d“ szerepet t”ltenek be, de rajtuk kĄvl tal lkozhatunk m‚g pl. gombagy–r–vel, amibe bel‚pve a tndi-bndik meg ldanak minket egy kis jobb szerencs‚vel a k”vetkez“ csat ra. Az angyalt form l˘ szobor megl togat sakor +2-vel n“ a mor lja a h“ssel tart˘ csapatoknak, eg‚szen addig, amĄg a csapat el nem hull, vagy v‚ge nem lesz a p ly nak. A "stonehenge" n‚ven ismert - val˘j ban eredetileg parkol˘toronyk‚nt haszn lt - l‚tesĄtm‚ny segĄts‚g‚vel teleport l˘dunk az egyik helyszĄnr“l a m sik k“s”v‚nyhez, ‚s ugyanezt a c‚lt szolg lja a tengeren az ”rv‚ny. A sivatagban tal lhat˘ csontv zn l n‚ha ‚rt‚kes kapar˘s-sorsjegyeket is tal lhatunk, vagy ak r ruhat ri sz mot. De a leg‚lelmesebbek eladj k az eg‚sz csontv zat egy p‚nzes egyetemnek (Łgyis olyan sok van bel“lk), felt‚ve ha hi nytalan. A tengeren az ”rv‚nyeken kĄvl l thatunk z tonyokat is (semmi szerepk), b˘j kat, amelyeket ‚rdemes megl togatni, mert valami sket okn l fogva megn”veli a leg‚nys‚g/csapatok mor lj t (a j t‚k szerint az‚rt, mert l tj k, hogy a j˘ Łtvonalon maradtunk, de ez ritka nagy sletlens‚g). A vil gĄt˘tornyokat az‚rt ‚rdemes elfoglalni, mert n”velni fogja csapataink mozg s t a tengeren (‚s csak a mienk‚t). Van a j t‚kban 38-f‚le t rgy is, amib“l n‚gyet Łgy kell el“kaparnunk (ezekr“l a k‚s“bbiekben), egyet (var zsk”nyv) pedig Łgy kell megvennnk, ha var zsl˘c‚het ‚pĄtnk. A t”bbi 33 nagy r‚sze a birtokl˘ h“s egyes tulajdons gait n”veli, n‚h ny a csapatainak mor lj t (kl”nf‚le plecsnik), szerencs‚j‚t (nyŁll b, n‚gyher‚j– l˘lev‚l, aranypatk˘, szerencsep‚nz), p r a nagyt‚rk‚pen val˘ mozg st (pl. az asztrol bium a tengeri mozg st, a k‚tf‚le csizma a sz razf”ldit, az ir nyt– mind a sz razf”ldit, mind a tengeri utaz st), a zs k, t ska ‚s ersz‚ny a k”r”nk‚nti bev‚telt (1000, 750 ‚s 500 arany pluszban/k”r), a nyĄlpusk nak kin‚z“ balliszta pedig ostrom eset‚n lehet“v‚ teszi, hogy k‚tszer l“j”n a katapultunk (ez‚rt balliszta!) FelhĄvn nk a figyelmet a vaskereszt kin‚zet–, kiss‚ k‚kes vagy milyen plecsnire (Fizbin of Misfortune), amit a t”bbi t rggyal ellent‚tben jobb nem felvenni, ugyanis kett“vel cs”kkenti a sereg mor lj t. Minden egyes p ly n tal lhatunk n‚h ny obeliszket is, amiket megl togatva egy t‚rk‚p r‚szlet‚t kapjuk meg. Ha az ”sszes obeliszket megn‚ztk, a t‚rk‚p felfedi, hogy hol van el sva az adott p lya szuperszersz ma, ami 12-vel n”veli az egyik tulajdons g t h“snknek. Lehet ez Ultimate Book of Knowledge, Ultimate Sword of Dominion, Ult. Cloak of Protection ‚s Ult. Wand of Magic, ami a n‚gy tulajdons got emeli meg. A t‚rk‚pen egy piros X jel”li, hogy ott kell  snunk a h“ssel, ami elvisz egy teljes napot (teh t aznap m st nem csin lhatunk, se el“tte, se ut na). Olyankor van gond, ha m r valaki fel sta, elvitte, vagy ha m r nem f‚r t”bb t rgy a h“snk batyuj ba (maximum 14 sz m ra van hely). Ez ut˘bbi az‚rt ritk n okozhat probl‚m t. Ilyenkor legjobb tudom sunk szerint egyszer–en elveszik a kard/k”peny/k”nyv/var zsvessz“. Nem ‚rdemes m r ott  sni, ahol lyuk van a f”ld”n (teh t m r  stunk vagy  sott valaki m s) vagy ahol nem teljesen szimpla talaj van, hanem mondjuk vir gok, hasad‚kok, egy‚b terept rgyak. Vannak mozg˘ figur k is, amikr“l a k‚zik”nyv is Ąr eleget, csak ‚ppen azt nem adja meg, hogy ha jobb gombbal kattintunk az ellenf‚l csapataira a nagyt‚rk‚pen, sz mok helyett kl”nf‚le besorol sokat l thatunk. FEW eset‚ben 1-5 k”z”tti sz mra sz mĄtsunk, SEVERAL eset‚ben 5-10-re, PACK-n‚l 10 ‚s 20 k”z”tt lesznek, LOTS-n l 20 ‚s 50 k”z”tt, HORDE-n l ”tvenen vagy ann l t”bben. A j t‚k szĄnvonal t kiss‚ megemeli, hogy var zsl sra is lehet“s‚g van, amihez nem  rt n‚h ny v runkban var zsl˘c‚het (magic guild) ‚pĄteni. Itt lehet venni var zsk”nyvet az ilyennel nem rendelkez“ h“s”k sz m ra (barb r ‚s lovag), ‚s itt lehet felt”lteni “ket var zslatokkal. A var zslatok erej‚t a h“s akkori SPELL POWER-je fogja meghat rozni, amikor a var zsl˘c‚het megl togatja (teh t ha menet k”zben n“ a h“s SP-je, a var zslatok SP-je m‚g nem fog n“ni, amĄg Łjra meg nem l togatja a megfelel“ c‚heket). Azt pedig, hogy h ny var zslatot ismerhet egyszerre a KNOWLEDGE. Egy v rban maximum 9 var zslatot tud megtanulni egy h“s, a t”bbi 20-ra k‚tf‚le lehet“s‚ge is kĄn lkozik. Vagy ‚pĄtnk m sik v rban is c‚het (ez a legjobb megold s), vagy kis barna, r csos kunyh˘kat kereshetnk a t‚rk‚pen. Esetleg kis fab˘d‚kat szĄv alakŁ bev g sokkal az ajtaj n. Ha sok l‚gy zmm”gi k”rl, akkor j˘ helyen j runk. Egyik sem biztosĄt‚k arra, hogy olyat fog kapni a h“s, amit m r ne ismerne. A var zslatok haszn lat t k‚t csoportba lehet osztani, egyiket csat ban kell l“d”zni, a m sikat meg nem, ezek a k‚zik”nyvben is sz‚pen le vannak Ąrva. Ami nincs leĄrva, az az, hogy egyes var zslatokat annyiszor haszn lhatunk (cs”kken“ er“vel) Łjrat”lt‚s n‚lkl, amekkora a SPELL POWER-jk a var zslat piktogramja mellett. FelhĄvn nk a figyelmet a SUMMON BOAT klassz lehet“s‚geire, amivel azonban csak Łgy tudunk haj˘t hĄvni, ha m r ‚pĄtettnk vagy az ellenf‚l ‚pĄtett egyet, ‚s ‚ppen nincs benne senki. Nagyon j˘l lehet haszn lni kitol sk‚nt, f“leg ha m r csak egy h“se van a m sik j t‚kosnak, ‚s azzal ‚ppen egy olyan szigeten b˘kl szik, ahol nincsen partmenti v r, azaz nem ‚pĄthet kik”t“t. Az m r ronthat az ”r”mnk”n, ha ezt a var zslatot a m sik is tudja, vagy meg tudja tanulni egy helyb‚li var zsl˘c‚hn‚l. Nem is olyan j˘ kitol s. A Dimension Door var zslat igen-igen hasznos lehetne a kamp ny egyes p ly in, f“leg ahol labirintusokat alkalmaznak (pl. a LAMADAR vagy ALAMAR p ly ja), de legnagyobb b natunkra ezeken a p ly kon egyik v rban sem tudtuk addig el“ llĄtani ezt a var zslatot, amĄg szks‚g lehetett volna r . A Teleport var zslatot j˘ tartogatni ostromok eset‚re, j˘l j”het egy-k‚t lassŁ, de hal los csapattest felhaszn l s ra. Csetepat‚kkor a bal oldalon tal lhatjuk a t mad˘ f‚lt, ‚s egy s trat, ami a h“st jel”li. A s tor bet–je mutatja, hogy milyen tĄpusŁ a h“s (B - barb r, S - var zsl˘n“, K - lovag, W - gonosz var zsl˘), de a s torra kattintva el“hozhatunk egy kis ment, amit f‚lig-meddig megmagyar z ugyan a k‚zik”nyv, csak ‚ppen el‚g felletesen. A l‚nyeg, hogy a feh‚r z szl˘ v laszt s val a h“s ‚s csapat megmarad eg‚sz‚ben, menekl‚ssel (fut˘ ember ikonja) a h“st Łjb˘l fel kell b‚relni (a k‚pe el“sz”r a mi v rainkban jelenik meg), ‚s a csapat is elveszik,  m a h“sn‚l maradnak az addig megszerzett var zst rgyak. Sima veres‚gn‚l a var zst rgyak az ellenf‚l h“s‚hez kerlnek, a h“s pedig elveszett, ‚s ism‚t fel kell b‚relni (ha addig az ellenf‚l fel nem b‚reli). A h“s”knek minden esetben megmarad az XP-jk. Hadd segĄtsnk m r egy kis tipphalmazzal a g‚p taktik j r˘l! Az alant k”vetkez“ n‚h ny szab ly nem kiz r˘lagos jelleg–, de leggyakrabban ezek alapj n j tszik a g‚p, ‚s mi is, ha az AUTO m˘dot  llĄtjuk be csat ban. El“sz”r legink bb a legt”bbet sebezni tud˘, l“fegyveres l‚nyeket t madja meg (sorrendben druida, elf, ork, ember Ąj sz ‚s kentaur), majd a t”bb mez“re is kiterjed“ t mad ssal rendelkez“ket (s rk ny, f“nix, hidra, kklopsz). Ezen bell legt”bbsz”r a fellr“l lefel‚ sorrendre lehet sz mĄtani. Sose feledjk, hogy a bizonyos visszat‚sekre (a t mad˘t a v‚d“ az els“ esetben visszat madja)  ltal ban (!) nem kerlhet sor hidra, tnd‚rke (szpr jt) ‚s Łton ll˘ eset‚ben. A griff kl”nlegess‚ge abban rejlik, hogy ak rh nyszor t madj k meg v‚dekez‚s k”zben, mindig visszathet (kiv‚ve a fent felsorolt h rom csapat eset‚ben). B njunk csĄnj n az olyan csapattestekkel, amelyek k‚t mez“t is t madhatnak, ezek n‚v szerint a kklopsz, a f“nix ‚s a s rk ny. Ilyenkor egyenes ir nyban (a t“r ikonja egyenesen  ll, jobbra, balra, fel vagy le) csak egy mez“t t madnak, de  tl˘san kett“t, ha van k‚t ellenf‚l (vagy egy ellenf‚l ‚s egy saj t csapat) ugyanabban az ir nyban. gy k”nnyen megsebezhetjk a mi embereinket/t”rp‚inket/sat”bbi is (e m˘don vesztettnk el 15 s rk nyt, amikor egy 500 f“s s rk nycsapat egyik 100 f“s tagja meglehellte az eg‚sz ellens‚get, ami  llt 3 parasztb˘l - fair play.) Azok a figur k, amelyek k‚tszer is t madhatnak (paladin, elf) a k‚t t mad sukat csak ugyanarra a figur ra tudj k elhaszn lni, k‚t kl”nb”z“re nem. rdemes gyelni a dzsinnek ‚s szellemek csapataira. A szellemseregeket pr˘b ljuk meg kikerlni, amĄg alacsony HP-j– csapatokkal vagyunk, mert a szrke n“knek mindegy, hogy kit ”lnek meg, csak a darabsz m sz mĄt. Egy hetven f“s parasztsereggel 30 szellem m‚g k”nnyen elb nhat, aminek k”vetkezt‚ben 100 f“re fog duzzadni a l‚tsz muk (m rmint a szellemek‚). Ha valaki dillemm ba esik, hogy f“leg milyen sz”rnyetegekkel ‚rdemes telit”mni a sereg‚t, aj nlhatjuk a s rk nyt, m‚g ha dr ga is. Ha kŁt is van a v rban, akkor hetenk‚nt h rom is szeg“dhet hozz nk, ‚s nagy HP-ja, sebz‚se, valamint repl‚si k‚pess‚ge ‚s k‚tmez“s sebz‚se mellett sz˘l m‚g az az ‚rv is, hogy a m gi ra teljesen immunis (pl. berzerk var zslat el‚g kellemetlen lehetne). Lehet, hogy k‚s“bb kezd, mint a f“nix, csak ez a repl‚si k‚pess‚ge miatt nem zavar˘. Az immunit shoz az is hozz tartozik, hogy a j˘t‚kony var zslatokra sem fog reag lni. A csapatok mor lj nak el‚g fontos szerepe lehet a csat kban. Ha olyat l tunk, hogy egy aranyszĄn– mad r "megtiszteli" egyik csapatunkat, akkor k‚t dolog k”vetkezhet: - ha t mad s el“tt voltunk ‚s a mad r sz rnyai lefel‚  lltak, akkor a rossz mor l miatt ebb“l a k”rb“l kimarad az illet“; - ha t mad s ut n volt ‚s a sz rnyak felfel‚  lltak, akkor Łjb˘l t madhat vagy l‚phet. A mor lt t”bb t‚nyez“ is n”velheti, p‚ld ul hogy a h“s lovag, vagy a csapat ”sszes tagja egy v rb˘l sz rmazik ‚s a h“s is ilyen tĄpusŁ (pl. barb r h“ssel orkok ‚s goblinok), vagy van megfelel“ plecsnink. Levon st ad, ha a csapatban mind a n‚gy f‚le v r teremtm‚nyei megtal lhat˘k, pl. parasztt˘l s rk nyig, ak r egy kev‚s fggetlen csapattesttel (pl. nom d) megsp‚kelve (ekkor -4-t kapunk!) A szerencse mindig k”zvetlenl t mad s el“tt segĄthet vagy ronthat rajtunk. J˘szerencse eset‚ben (amelynek szimb˘luma a hermetikusokn l Artemisz, a n”v“ Hold, a kabbal ban isten tudja mi, de jelen esetnkben ez t”kmindegy, mert itt szimpla m˘don a sziv rv ny) dupl n sebezhetnk, balszerencse (Hekat‚, fogy˘ Hold, itt csak egy zivatarfelh“) eset‚n feleannyit. De a F‚nyt keres“ ember kikerlhet a Hold eme kett“s hat sa al˘l, t”rekednie kell a Gn˘zisra, ‚s menteslhet az anyagi l‚t ‚s a H‚t Ir nyĄt˘ hat sai al˘l. Ez csak egy j˘tan cs Dr Hornok S ndort˘l, a hermetikus iratok magyar tolm csol˘j t˘l, ami igen hasznos lehet a j t‚kban, f“leg ha krokodilcsipesszel f”ldeltk a monitorsz–r“nket. A legmagasabb mor l jel”l‚se egy‚bk‚nt BLOOD!, a legnagyobb szerencs‚‚ IRISH. A csapatok ATTACK ‚s DEFENSE k‚pess‚ge a csapat sebz‚s-intervallum n (s rk nyn l pl. 25-50) bell n”veli ‚s cs”kkenti a lesebzend“ ‚rt‚ket, itt nincs olyan, hogy valaki nem tal lt. A mi sz z f“s s rk nyhadtestnk ak r 32.000 HP-t is le tudott sebezni egy alkalommal (ha szerencs‚je volt). Csatabeli mozg sn l felt–nhet, hogy a repl“ hadtestek (szellem, dzsinn, s rk ny, griff, gargoyle, f“nix, sprite) ak rmilyen sebess‚ggel rendelkeznek, el tudnak jutni ak r egy k”r alatt is a tŁls˘ t‚rf‚lre, Ągy esetkben a sebess‚g csak a kezdem‚nyez‚sn‚l sz mĄt. Ha haj˘val csat zunk a vesztes f‚l haj˘ja is elt–nik, ami csak akkor okozhat gondot, ha az ellenf‚l a mi haj˘nkat foglalta el, ‚s m‚g ‚ppen nem tudott vitorl t bontani. Ostrom eset‚n a katapult val˘szĄn–, hogy tornyokat fog el“sz”r l“d”zni, de ha a v‚letlen segĄt, akkor falr‚szt tal l el, Ągy r”gt”n v‚get vethetnk a v‚d“k ‚let‚nek. Ha replni tud˘ csapatunk is van, csak az elf‚r‚s okozhat gondot. N‚zznk a CAMPAIGN-t. A kamp ny kezd‚se el“tt nem  rt szerepl“t v lasztani, ami csak annyiban fog kl”nbs‚get okozni, hogy milyen tĄpusŁ lesz minden helyszĄnen az els“ v runk ‚s az els“ h“snk. Persze ha lovagot v lasztunk, akkor a k‚s“bbiekben nem kell v‚gigkzdeni a lovagos p ly t, ha barb rt, akkor a barb rost, sat”bbi. Igazi jelent“s‚ge nem lesz, mert a tĄpus adta b˘nuszt (pl. a barb r nem lassul le mocs rban) csak h“s”nk‚nt kapjuk meg, ‚s nem az elej‚n v lasztott szerepl“k‚nt. A p ly k k”z”tt nem vihetnk  t semmit, csak az eltelt napokat. Nem kell teh t jobban feltankolni az els“ p ly n, mert semmi el“nyt sem jelent m r a m sodikon. Egy‚bk‚nt ha egy p lya tŁl kem‚nynek bizonyulna ‚s elveszten‚nk, semmi h tr nyunk nem sz rmazik bel“le, nem kell ‚rte plusz napokat fel ldoznunk (a HI-SCORE t bla ugyanis pontsz mok alapj n ‚pl fel). A GATEWAY szĄnen a feladatunk, hogy elfoglaljuk a k”z‚pen  ll˘, kapuk‚nt szolg l˘, strat‚giailag igen fontos v rat, amivel csak az a baj, hogy egy s rk ny is az “rz“i k”z”tt van. A p ly n csak k‚t obeliszk van, ami megadja a kincset jelz“ X-t, de ezt a k‚t obeliszket kilenc s rk ny vigy zza, ‚s ha azokat le tudjuk gy“zni, akkor m r r‚gen el tudjuk foglalni a j t‚k v‚g‚t jelent“ v rat is (amit csak egy s rk ny v‚d). Ut na meg a t rgyat m r nem sok mindenre tudjuk haszn lni, hiszen nem lehet tov bbvinni. A ARCHIPELAGO p ly n meg kell szil rdĄtanunk  ll sainkat, hogy a nagy kontinensen is megmaradhassunk. Feladatunk egyszer–en annyi, hogy le kell gy“zni a m sik h rmat. A k”vetkez“ p lya a THE WOUNDED LAND, egy f”ldr‚sz, amit a Cyberchaos ural. J˘l hangzik, mi? Val˘j ban ehhez semmi k”ze az eg‚sznek. Csak kĄv ncsiak voltunk, hogyan reag l erre a t rsadalom. A c‚l, hogy megl togassuk az ”sszes obeliszket, majd el“/kikaparjuk a h“n  hĄtott Szemet, amit valami Geros vagy mianev‚nek tulajdonĄtanak. El“nye, hogy gy˘gyer“vel rendelkezik, b r ez minket cseppet sem ‚rdekel, mert amint el“ ssuk, a j t‚knak v‚ge, j”n a k”vetkez“ p lya. Neknk egy olyan helyszĄnre volt szĄves a program rejteni, ahol a h˘ ‚s z”ld ”vezete tal lkozott (balr˘l a z”ld), volt egy kisebb d‚lkelet ir nyŁ hegys‚g is, ‚s egy erd“ f”l”tt kellett  snunk. H tha segĄt valamit... Ezut n a h rom ellenfelet kellett legy“znnk egyenk‚nt, hazai p ly n. L‚v‚n mi a lovagot v lasztottuk (Lord Ironfist), ugyanis a k‚zik”nyvh”z adott sztoriban is “ a f“szerepl“, azt a p ly t, ahol LORD IRONFIST-et kell kinyĄrni, nem nagyon l ttuk. El“sz”r a barb r Lord Slayert kellett megregul znunk. Ilyenkor mindig h tr nyos helyzetb“l indulunk, “ hazai p ly j n m r teli van stexszel, v rakkal, miegym s, mĄg mi csak egy v rral ‚s egy kis t borral indulunk. A c‚l, hogy a d‚li z”ldb“l  tt”rnk a vesz‚lyes sivatagon (az‚rt vesz‚lyes, mert belemegy a cip“nkbe a homok, ‚s akkor jaj neknk!) Meg kell keresni a h g˘t (vagy mit csin l ‚ppen), megszakĄtani t‚nyked‚s‚ben,  tt”rni az “t vigy z˘ goblinokat. Odafent nagyon vigy zzunk az els“ elfoglalt v rra, mert roppant ‚rt‚kes, ha elveszĄtjk, ‚rt‚kes napokat pocs‚kolhatunk el Łjabb gyalogl ssal, ‚s ebb“l csak Lord Slayer fog hasznot hŁzni. Ezut n a var zsl˘n“ Queen Lamadanak kell megmutatni, hogy ki az Łr a h zn l. A sziget‚t egy el‚g hosszŁ tengers v v lasztja el t“lnk, de az indul si kontinensnk”n nem tal lhatunk olyan v rat, ami alkalmas lenne kik”t“ ‚pĄt‚s‚re. Ez‚rt el“sz”r  t kell v gnunk magunkat kl”nf‚le sz”rnyek hord in, hogy egy stonehenge-teleportot haszn lva  tugorhassunk a t‚rk‚p d‚lnyugati sark ban tal lhat˘ szigetre. Itt foglaljuk el a v rat, ‚s ‚pĄtsnk haj˘kat. A tŁloldalon annyival k”nnyebb dolgunk lesz, hogy az ellenf‚l fogdmegjeire nem nagyon kell vigy znunk, el‚g k‚t h“s, az egyik megtisztĄtja a jobboldali r‚szt (hosszabb Łt lesz, t”bb v rral), mĄg a m sik elindulhat balra. gy nem tudnak kikerlni a tengerhez, hogy a haj˘val megt madj k a h trahagyott telepl‚seinket. Ha valaki gyes akar lenni, akkor a balra indul˘ sereg‚vel elfoglalja a k‚t bal oldali v rat, majd elmegy az ‚szaknyugati sarokban l‚v“ v r vizes rk hoz, odaid‚z egy cs˘nakot, ‚s az utols˘ csat kban tud seg‚dkezni a m sik h“snek. A hetedik p lya, amikor a gonosz boszork nymestert, Lord Alamart fenyĄthetjk meg. A j t‚kot nehezĄti, hogy egy labirintuson kell keresztlkzdeni magunkat, ami el‚g sok fordul˘t ig‚nybe fog venni,  m itt is megvan az az el“ny, hogy id“k”zben a m sik n‚ps‚g nem fog minket h tbat madni (csak ez id“ alatt f”lszed minden parlagon hever“ kincset). A labirintus bej rat t “rz“ minotauruszok legy–r‚se ut n induljunk el a fels“, d‚lnyugati ir nyba vezet“ Łtvonalon. Mindig v lasszuk az ‚szaki le gaz st, eg‚szen a hidr kig, amikor is a lejjebb l‚v“t vegyk ig‚nybe. A h rmas el gaz sn l a k”z‚ps“re menjnk r , ‚s hamarosan ki is jutunk az Łtveszt“b“l. El‚g egyszer–nek t–nhet, ha valaki m r j tszott a Thunderscape-pel, vagy megpr˘b lta a leĄr sb˘l kih mozni a megfelel“ ir nyt. Hosszabb Łtvonal, ha mindig arra megynk, amerre gargoyle-okat l tunk. Ez is kivezet, csak t”bbet kell harcolni. Kijut s ut n is vigy zzunk nagyon az elfoglalt v rainkra, nehogy Łjb˘l a labirintus tŁls˘ oldal r˘l kelljen kezdennk. Az utols˘ p lya, aminek a neve KING OF THE HILL, a neh‚zs‚gi fokozatnak megfelel“en azt jelenti, hogy mind a h rom ellenf‚l ellennk fog m–k”dni, marad‚k er“forr saikat e nemes c‚lnak szentelve. A c‚l, hogy a t‚rk‚p k”zep‚n l‚v“ Dragon Citadelt hajtsuk uralmunk al . Az egyedli neh‚zs‚get az okozhatja, hogy a fellegv rat 20 s rk nyka “rzi, de ez egy ”tsz z s rk nyb˘l  ll˘ sereggel m r nem lehet gond. Az endseq-n‚l sem lehet mondani, hogy tŁls gosan kitettek volna maguk‚rt a rajzol˘k, Łgy l tszik, hogy nem tartott k tŁl fontosnak a Might and Magic V vagy World of Xeen-hez hasonl˘ m‚lt˘ befejez‚st. Mindent ”sszevetve sajnos tŁl sokat v rtunk a programt˘l. Lehet, hogy ez a mi bajunk, ‚s lehet, hogy egy b“vĄtett scenario editor majd segĄt a bajunkon. TŁl sok korl tot tettek a programba, ‚s a legt”bb p ly n tŁl keskenyek a j rhat˘ utak, valamint tŁl homog‚nek az egyes csapatok ahhoz, hogy a strat‚gi nak komolyabb szerepe is lehessen. A visszavonul sokat is csak Łgy lehet legt”bbsz”r megoldani, hogy a csapatot teljes eg‚sz‚ben elveszĄtjk, ha meg p‚nz‚rt meg is tudn nk “ket ˘vni, az ellenf‚l csak gazdagodna rajta. Zavar˘ a sereg l‚tsz m nak limit l sa is, ‚s tŁl sz–kre lett szabva a var zslatok, var zst rgyak ‚s csapattestek hat sainak k”re is. Sok szoftverfejleszt“ nem is gondoln , hogy mennyit tud javĄtani az eg‚szen egy Civilization-szer– fejleszt‚si, kutat si lehet“s‚g. A csat val is bajok vannak. Klasszul n‚z ki,  m a fejnket nem kell nagyon meger“ltetni ahhoz, hogy az ide lis taktik t kital ljuk, amin kĄvl m r csak a csapatok ereje sz mĄt. MGIS! P ros val vagy ak r n‚gyen eg‚sz kellemes lehet kipr˘b lni. Itt a program ‚rdeme mind”ssze annyi, hogy engedi kommunik lni egym ssal az embereket, hat‚konyan cs”kkentve a civiliz ci˘s betegs‚gek egy r‚sz‚t. SegĄt r eszm‚lni, hogy mire is val˘ igaz b˘l a g‚p, ‚s mire az ember vagy a monitorsz–r“ krokodilcsipesze. H Pi