King's Quest I. (Sierra) Yeeeeeaaaaahhhhh! Ha ki akarunk kapcsol˘dni pl. a KQ V. ut n, mert meguntuk a szuper jelz“ket (SZUPERGRAFIKA, SZUPERHANG, SZUPERNAGY MRET), akkor elj”tt a mi id“nk. Ha szeretjk az Łjrat”lt‚ssel j r˘ izgalmakat, net n t”bbsz”ri Łjrakezd‚seket, akkor is elj”tt a mi id“nk. Hehehehehehe! Ha CGA-nk ‚s XT-nk van, akkor v‚gre visszav ghatunk! Ezt a 486-osok a maguk 33-40 MHz-kkel, XGA monitorjukkal sem tudj k j tszani, hi ba van nekik 1 Gbyte-os winchesterk ‚s 64 MB EMS RAM-juk is (nem tudjuk, hogy sz nd‚kukban  ll-e?). "Komolyra" fordĄtva a sz˘t ez az els“ term‚ke PC-re a Sierra programoz˘inak, ami meg is l tszik rajta. N‚h ny jellemz“: X-1-es szerkeszt“, scrolloz˘ sz”veg (nem a j˘ kis ablakos), SHIT anim ci˘, borzalmas "zene" (!?!, effektus?!), j˘ kaland (sokf‚le megold si lehet“s‚g), eg‚sz j˘ az adotts gokhoz k‚pest a grafika. A '3'-mal lehet menteni (A-Z-ig), az '5'-tel visszat”lteni, a '7'-tel Łjrakezdeni. A '9'-cel sz˘t ism‚telni, a '0'-val ugrani, a '-'-lel lehajolni, az '=' billenty–vel Łszni. A kurzorbillenty–k haszn lhat˘k, de meg llni csak a legut˘bbi billenty– ism‚telt megnyom s val lehet. A 'TAB'-bal a pontokat k‚rhetjk le, a '+' a t rgyainkat mutatja meg. Egy csom˘ parancs hi nyzik m‚g, k”rln‚zni m‚g nem lehet. Egy j˘t k romkodni se lehet, pl. SHIT, PISS, FUCK (de k r). Boot-ol˘s, CRC ellen“rz“s. (Az EGA verzi˘ is megjelent 1991-ben!) Egy kast‚ly mellett kezdnk, a kast‚lyban Edward kir ly fetreng ”regkori nyavaj kkal. Ha bemegynk (nem ‚rdemes), akkor elgagyogja neknk, hogy mi (Sir Graham) lesznk az ut˘dja, ha megtal ljuk neki a var zsl d t (nem fogy ki bel“le sose a p‚nz), a var zspajzsot (megv‚di az orsz got a t mad˘kt˘l) meg a var zstkr”t (mindig f“z reggelente k v‚t). Sz˘val el“sz”r menjnk fel (a kast‚ly mell“l), itt hŁzzunk ki a f”ldb“l egy r‚p t. NY, D, NY. lljunk a k“ ‚szaki oldal ra, ‚s PUSH ROCK, majd n‚zznk be a lyukba. Vegyk ki a t“rt (GET DAGGER). Menjnk tov bb nyugatra, Łsszuk  t a tavat ('='), majd  (kŁt), NY. Nyissuk ki a kar mkaput (OPEN GATE), majd menjnk a kecsk‚hez (lehet, hogy a m sik oldalon lesz). J˘ segĄt“t rs, mert pl. a farkas “t eszi meg helyettnk, vagy a boszit t vol tartja, a trollot bel”ki a foly˘ba a hĄdr˘l. Meg”lni teh t nem ‚rdemes. Ha megetetjk, akkor sem j”n velnk, de ha csalogatjuk, akkor igen. A t“r nem hinn‚nk, hogy megfelel, sz˘val SHOW CARROT, ‚s m ris magunk mellett tudthatjuk egy ideig (s”t‚tbe, l‚pcs“s helyre nem j”n velnk, Łszni nem tud, mert megfullad). Menjnk ki a kar mb˘l ‚s forduljunk nyugatra k‚tszer. Itt szokott lenni tnd‚ri keresztany nk, aki azzal sz˘rakozik, hogy olyan var zslatot ad r nk, ami egy ideig megtagadja a vesz‚lyes ellenfelekt“l (leprechaun, ogre, ˘ri s, farkas, boszork ny, szellemid‚z“) a velnk val˘ sz˘rakoz s ”r”m‚t. Mindig ad Łjat, sz˘val a m r emlĄtett ellenfelekkel val˘ tal lkoz s el“tt nem  rt egy picit ben‚zni hozz . . Itt egy l˘heremez“ (sz‚p, megtermett p‚ld nyok, Łgy der‚kig ‚r minden egyes sz l, ‚s egy k”ny‚knyi a sz‚less‚gk legal bb), szedjnk le egy sz lat magunknak, ‚s csod k csod ja, 4 level–. Ez a leprechaunokt˘l (kis emberke, enyves k‚zzel) v‚d meg minket. . Itt egy fahĄd, amin  thaladva egy troll ugrik el‚nk, s megszeml‚lhetjk, hogy milyen is el”lr“l (egy m sik fahĄdon pedig profilb˘l vehetjk szemgyre). —gy l tszik Sz‚chenyi egyik korai “se lehet, mert a nemesekt“l is akar hĄdp‚nzt szedni. Val˘di reformer, csak egy picit tŁl moh˘. N‚zzk meg k”zelebbr“l. Ha a kecske is velnk van, r”gt”n meg is t madja, ‚s r”vid Łton a vĄzbe kldi. Aha. Ez a kecske  ll spontja. Ronda konzervatĄv. Pedig mi ‚pp fizetni akartunk a trollnak. El is kullog sz‚gyenkezve mell“lnk. Helyes. Menjnk tov bb -ra. Itt egy g”rnyedt h tŁ pali, egy gn˘m - cik zik (31 MHz-en) - t‚p (15 MHz-en) - rohang l (12 MHz-en) - futk rozik (10 MHz-en) - m szk l (8 MHz-en) - csoszog (4.77 MHz-en) fel-al . Besz‚ljnk vele - TALK TO GNOME, mire “ azt mondja, ha kital ljuk a nev‚t, ad neknk valami haszn lhat˘ dolgot. Ne d“ljnk be neki! NEM SZABAD KITALLNI a nev‚t, mert Ągy itthagyja az aranykulcsot, miel“tt angolosan t vozik, ami kell a k‚s“bbiekben, de ha kital ljuk a nev‚t (ami - nem vicc! - IFNKVOHGROGHPRM), akkor csak egy var zsbabot ad. Mi m‚g nem pr˘b ltuk, de pl. el lehetne ltetni a hegy alj n l, s ha kikel bel“le valami, akkor fel lehetne m szni r . Na mindegy, most speciel a kulcs kell ink bb, teh t GET KEY. Menjnk vissza a hĄd el‚, majd 3x kelet, ‚s d‚l. Itt nyissuk ki a z rat a kulccsal, majd be, s fel a tetej‚re (ez a r‚sz van a KQ3-ban is). K”zben egy leprechaun megpr˘b l meglopni, de a 4 level– l˘here megv‚d. Fent az ˘ri s lesz, sz˘val nem  rt egy kis spell, de nem szks‚ges felt‚tlenl. D, NY, NY, . Itt menjnk a k”z‚pen l‚v“ f hoz, majd mikor egy sĄkban vagyunk a f val, keletre menjnk. Itt lesz az ˘ri s, ‚s ha j˘ helyre  lltunk, akkor egy id“ ut n megakad az ˘ri s, ‚s nem tud elkapni minket (ha m‚gsem  llunk j˘ helyen, akkor menjnk nyugodtan vissza). Ha minden OK, akkor el is alszik egyhamar. Itt az alkalom! Vegyk vissza a var zsl d t t“le, amit m r hosszabb ideje szorongat a h˘na alatt, mint eml‚kszik r . Egy var zsbigy˘ m r megvan. A k”vetkez“ m‚g enn‚l is k”nnyebb lesz. Le az ajt˘ig. Itt NY, NY, D. Itt a kŁt. V gjuk el a k”telet: CUT ROPE. Most m r nyugodtan zsebrev ghatjuk a v”dr”t (ami itt kb. akkor nak n‚z ki, mint mi magunk). Eresszk le a k”telet: LOWER ROPE. M sszunk r : CLIMB ROPE. Essnk bele a kŁt alj ba. Itt kezdjnk el r”gt”n Łszni. Merljnk al : DIVE. A vĄz alatt menjnk a d‚lnyugati lyukba (alul). Itt van egy t–zok d˘ gyĄk. Mivel m‚retre nem vesz‚lyes, fokozzuk le csak "sima" s rk nygyĄkk . Ezt Łgy tehetjk meg, hogy elmegynk a m sodik k“ig, majd ott - THROW WATER. Erre Łgy elsz‚gyelli mag t, hogy ink bb t vozik egy nagy k”vet f‚lretolv n. Van itt egy tk”r is, vegyk h t fel, s kiderl, hogy a Magic Mirror-hoz van szerencs‚nk. K”vessk a s rk nyt nyugatra, majd ott is folytassuk utunkat nyugatra. J”n a harmadik, s egyben legbonyolultabb m˘don megszerezhet“ kincs, a pajzs. Amikor ki‚rnk, egy nagy madarat vehetnk ‚szre (ha nincs most ott, akkor sem baj, mert majd odaj”n). Egyel“re hagyjuk b‚k‚n. Menjnk el tnd‚r keresztany nkhoz, hogy var zslatot tegyen r nk. Innen pedig menjnk el a boszi n‚ni h z hoz. Nyissuk ki az ajt˘t (amŁgy bele is lehet k˘stolni a m‚zeskal csh zba, ajt˘ba, kerĄt‚sbe, EAT HOUSE, DOOR, FENCE). Ink bb menjnk be. Ha van raj tunk var zs, akkor nem fog otthon tart˘zkodni a boszi (vagy ha a kecske velnk van, akkor megtartja a t vols got). Nyissuk ki a szemben l‚v“ szekr‚nyk‚t (OPEN CABINET), mire egy nagy (2x fejm‚ret), kerek (?) sajtot l tunk benn. Kapjuk fel (GET CHEESE), s menjnk ki. Keletre visz az Łt k‚tszer (vigy zva a boszork ny-n‚nire ‚s b csira), majd vegyk fel az itt hever“ ker miaed‚nyt, ‚s menjnk 2x Keletre, 2x szakra, 1x Nyugatra, majd be. Itt egy fa-v g˘p r, akik meglep“ m˘don szeg‚nyek. pp meghalni k‚- szlnek, mert nincs mit ennik. Mi‚rt nem mennek el akkor a boszi-n‚nihez, egy kis h zfaln‚z“be? Rejt‚ly. Biztos lust k. Mi viszont j˘szĄv–ek vagyunk, ez‚rt dobjuk meg “ket a ker miaed‚nnyel, de el“tte n‚zzk meg azt, majd olvassuk el a benne l‚v“ sz”veget (LOOK BOWL, READ BOWL, GIVE BOWL TO MAN). Elkezdenek k‚rdez“sk”dni, hogy mi a fen‚nek adtuk oda nekik. Erre ki ltsuk el azt a sz˘t, amit az ed‚nyben olvastunk (FILL). Ekkor az ed‚ny tele lesz friss, forr˘, p”rk”lttel. Nagyon meg”rlnek neki mind a ketten, ‚s cser‚be r nk s˘zz k egyetlen vagyonukat, egy hangszert. Ott van a sarokban, de ˘vatosan k”zelĄtsk meg, mert a padl˘n ‚rdekes jelens‚geket tapasztalhatunk, ha szemgyre vesszk. Ugyanis lyukas, ‚s ezek a szerencs‚tlen emberek nem tudtak kihĄvni egy kisiparost, aki megjavĄtsa. Nem tudjuk ki javĄtotta volna meg, a boszi, a SORCERER, a farkas, King Edward, a krokik a foly˘ban, az ˘ri s, az ogre, avagy tnd‚ri keresztany nk? Sz˘val menjnk a sarokba, ‚s GET FIDDLE. T vozzunk. Menjnk el a kondorkesely–s k‚perny“ig. Itt ugr ljunk addig, mĄg a kondor el nem kap minket, s leereszt egy lyukas helyszĄnre. Itt menjnk nyugatra, majd ott vegyk fel az egyedl ‚ktelenked“ gomb t - GET MUSHROOM. Most "m sszunk" le a lyukba azzal, hogy r megynk. Sikeres a f”ldet ‚r‚s, mehetnk tov bb d‚lre, majd nyugatra. Egy hatalmas (p˘ni nagys gŁ) patk nyt l tunk. Ha eg‚rnek titul ljuk, az elm‚s programĄr˘k  ltal a g‚p azt is megjegyzi, hogy h t ez nem is eg‚r, hanem ink bb egy hatalmas, csŁnya patk nyka. Kincset k”vetel, meg”lni meg nem lehet, mert ahhoz tŁl gyors. Mivel Roger Wilco-t is egy ilyesmi t madhatta meg a SQ3-ban, jobb ha sz˘t fogadunk neki, de ne kincset, hanem ink bb r‚p t adjunk neki. Vagy m‚gse r‚p t, hanem sajtot - GIVE CHEESE. Megel‚gedve az adott dologgal, elt–nik a szikl k k”z”tt, de Łgy, mintha beleolvadt volna. Nyissuk ki az ajt˘t. Itt egy hatalmas (patk ny m‚ret–) leprechaun “rk”dik, s ha most nem lenne n lunk a l˘here, akkor bajban lenn‚nk. Most ink bb b‚k‚n hagy. Aki akar, az lemehet d‚lre, megszeml‚lni a kir lyt hatalma tet“pontj n, de ut na j”jj”n vissza ide. Itt j tszunk egy kis mjŁzikot 4 sz˘lamban, mire a leprechaun “r”k, s a kir ly eg‚sz kĄs‚rete kit ncol a teremb“l. Ir ny d‚l. Itt a kir ly, aki most ink bb jobbnak l tja, ha elfut, de itthagyja a jogar t. Ha m r itt van, vegyk fel (GET SCEPTRE). A tr˘nnak nekit masztva l thatjuk a hi nyz˘ kincset, a var zspajzsot. GET SHIELD. Menjnk is r”gt”n nyugatra, s ”r”mm morunk egy kicsit lelohad. Hopp . A kij rat is leprechaun m‚ret–. H t, most akkor vessnk v‚get ‚letnknek, h tha legk”zelebb t”bb sikerrel j runk. Egyk meg a gomb t - EAT MUSHROOM, h tha rokona a Graham”l“-gal˘c nak. Nem, de ”sszemegynk kb. eg‚rm‚ret–re, Ągy nyugodtan t vozhatunk. Menjnk  t a nyugati lyukon. Ki‚rtnk a szabadba. m most egy Łjabb probl‚ma megold s t kell keresnnk, hogyan n”vnk nagyra. Gondolkodjunk csak egy ideig.  ! —jra eredeti m‚retben ”rvendeztethetjk a vil got. Most m r csak be kell jutni a v rba: 2x szak, 3x Kelet. Most itt vagyunk a kast‚ly keleti oldal n. S‚t ljunk  t ˘vatosan a hĄdon (mint minden a j t‚kban, ez is l tsz˘lag 3D-s csak), majd menjnk oda a kapuhoz, OPEN DOOR. L‚pjnk be. szak, Nyugat, Nyugat. A kir lyi emelv‚ny (nem a tr˘n) l‚pcs“je el“tt hajtsunk fejet - BOW TO THE KING. Ezut n "‚lvezhetjk" a v‚g‚t, ami abb˘l  ll, hogy a kir ly felkel tr˘nj r˘l, elkezd haldoklani (verg“dik ”ssze-vissza), majd a v‚g‚n meg is hal. Ja, m‚g ljnk le a tr˘nra, s akkor mi lesznk a kir lyok. SIT. Aki akar m‚g sz˘rakozni egy picit, az kipr˘b lhat p r extra dolgot, ami nem szks‚ges a j t‚k v‚gc‚lj nak el‚r‚s‚hez (szerintnk). 1. Egy nagy, reges fa el“tt: CLIMB TREE, majd menjnk oda a toj shoz (ami persze nagyobb, mint mi) ‚s v gjuk zsebre. AmŁgy aranytoj s. 2. Egy fat”nk”s k‚perny“n‚l menjnk oda a t”nkh”z, majd n‚zznk bele - LOOK INTO STUMP. Egy gy‚m nttal teli ersz‚ny lesz a jutalmunk (el“tte OPEN POUCH). 3. A boszi h z t˘l keletre, majd d‚lre van egy tavacska, ami mellett n‚ha (egy angol leĄr s szerint) egy pici tnde van, besz‚ljnk vele (TALK TO ELF), mire az Łgy meghat˘dik, hogy ad egy gy–r–t, ami l thatatlann  tesz, de csak egy alkalomra (tiszta Egy Gy–r– lenne a Gy–r–k Ur b˘l, de az t”bb alkalomra sz˘l, ‚s nem adj k oda egym snak egyhamar). 4. Van egy "di˘fa" az reges f t˘l 2x szakra. Itt vegynk fel egy di˘t - GET WALNUT. Nyissuk ki - OPEN WALNUT, mire megl tjuk, hogy a belseje arany. Pech! Ezt sem lehet megenni! 5. Ha megv rjuk, hogy a boszi h z ban elmŁljon a v‚d“var zs, akkor a boszi-n‚ni hazaj”n. Aj nlatos ez‚rt a h l˘ban v rni (na nem a boszira, annyira az‚rt m‚g nem sllyedtnk le), s elkezd f“zni valamit. Id“k‚nt rikkant egy nagyot, pl. "MOST ELKEZDEM F§ZNI A VACSORT, VAJH KI J™N MA VACSORRA?" Amikor azt mondja, most m r majdnem j˘ a h“m‚rs‚klet, kezdjnk el lopakodni fel‚, s mikor pont j˘ lesz az ed‚ny h“m‚rs‚klete (PERFECT TEMPERATURE), akkor l”kjk bele (PUSH WITCH). 6. A Felh“k F”ldj‚n, amint ki‚rnk a barlangb˘l, menjnk le, majd itt van egy reges fa. J˘ szok sa szerint rejt valamit, sz˘val n‚zznk bele. LOOK INTO HOLE. Aha, nyert. Van benne egy b“rparittya. Vegyk fel. Ha k”vet is szerznk hozz , akkor az ˘ri st j˘l k‚pen v ghatjuk vele, ami ekvivalens lesz sz munkra azzal, amikor led“l aludni. T‚rk‚p nincs! Nem is lesz!