King's Quest IV. (Sierra) The Perils of Rosella Kezd‚skor k”vessk a foly˘ foly s t. Egy k“hĄdhoz ‚rkeznk; leguggolva: LOOK UNDER BRIDGE. Felfel‚ megynk: kis tavacska. Egy aranykoron csk s b‚ka a t˘ban. V gjuk hozz  az aranylabd t: THROW BALL. A b‚ka kij”n a t˘b˘l: TAKE FROG, KISS FROG - ahogy a mes‚ben... A b‚ka  tv ltozik ‚s lel‚p: odaadja az aranykoron j t. Tov bb megynk felfel‚, a medenc‚hez. BŁjjunk az egyik, el“t‚rben  ll˘ fa m”g‚. 2-3 m sodperc, ‚s berepl Cupido, a szerelem‚breszt“ nyilaival, amiket a par- ton hagy, ‚s lubickol egy j˘t. (Nem mindig j”n - ilyenkor a szok sos k‚perny“v lt sos trkk!) Ha m r frdik,  lljunk a medence sz‚l‚re: Cupido elrepl, az Ąj t itt felejtve: TAKE BOW. Visszamegynk a hĄdig, majd ott jobbra. Egy kis h zik˘ (a Seven Dwarfs - 'h‚t tepert“'): OPEN DOOR. Mivel mi H˘feh‚rk‚t j tszunk, CLEAN HOUSE. Amikor a t”rp”k haza‚rkeznek, megeb‚delnek, majd Łjra elvonulnak, ‚s egy teli ersz‚nyt felejtenek az asztalon (TAKE POUCH). Vigyk vissza az ersz‚nyt a tulajnak, a t”rp”k b ny j ba, egy p ly val lejjebb. Menjnk oda a v jat tŁls˘ v‚g‚n az ir nyĄt˘ t”rph”z, ‚s GIVE POUCH. Ad neknk egy l mp t. Kukacvad szat! Jobbra egy mad rra lelnk, aki egy kukacot r ncig l. A kukac m‚g egy ideig elcsĄphet“: TAKE WORM. (Ism‚telni lehet - k‚perny“v lt˘s trkk.) Megint jobbra megynk, ahol egy ”s- v‚nyre lelnk. Ez Lolotte kast‚ly hoz vezet. Kukkantsunk be az ”regl nyhoz (jobbra)! K‚mnek n‚z, Ągy egy id“re lecsukat, de azt n kiderl, gn˘m fi nak, Edgar-nak megtetszettnk, ‚s “ pr˘b t javasolt: unikornist kell fognunk. Keressk meg az unikornist (az erd“ el“tti tiszt son szokott  lldog lni): SHOOT UNICORN. Telital lat! Megmozdulni azonban nem hajland˘: kant r k‚ne... Ir ny a tengerparti hal szkunyh˘, ott is a m˘l˘ v‚ge. A hazamen“ hal szt k”vessk (OPEN DOOR, majd TALK FISHERMAN). NyŁjtsunk neki kis t mogat st: GIVE POUCH. Cser‚be megkapjuk a horg szbotot. Ir ny a st‚g v‚ge: BAIT HOOK, FISHING, FISHING. —sszunk egyet! (Ilyenkor nem t madnak r”gt”n a c p k.) Most viszont el“t–nik egy b lna, le is nyel... (itt sem adhat˘ arra recept, hol tal lkozunk: tess‚k pr˘b lkozni!). Egyel“re kerljk el... Genesta sziget‚re ‚rnk. Keressk meg a p v inak elhagyott toll t: TAKE FEATHER. Ir ny Łjra a tenger, b ln t megynk keresni: nyelessk le magunkat. A sz j ban fullaszt˘ a b–z, Ągy siessnk. A vĄzben egy veg Łszk l: TAKE BOTTLE, majd OPEN BOTTLE ‚s READ NOTE. Marhas gok... Kijutni neh‚z: a nyelv sĄkos, de ha a bal oldal ra  llunk ‚s  tl˘san felfel‚ m szunk, egy helyen sikerl felguggolnunk. Menjnk a nyelvet felez“ vonal tetej‚re. Itt csiklandozzuk meg egy kicsit a tollal a garatot: TICKLE UVULA. Kitsszentett bennnket. Felfel‚ egy sziget van, gyernk! Az egyik haj˘- borda tetej‚n egy nagy pelik n toll szkodik. Ne zavarjuk el! THROW FISH. Amint a mad r kinyitja a cs“r‚t, egy csillog˘ sĄp hullik ki bel“le. A cs˘nakorrn l n‚zznk le a f”ldre (LOOK GROUND). Egy aranykant r! Ne kezdjnk Łszni vissza, ink bb PLAY WHISTLE. Visszalovagolunk (RIDE DOLPHIN). Ir ny az unikornis, kant rozzuk fel (BRIDLE UNICORN). Most m r ir nyĄthat˘, pattanjunk fel: RIDE UNICORN (ism‚t Lolotte-hoz jutunk). Mivel Lolotte m‚g nem 100 sz zal‚kosan biztos bennnk, egy aranytoj st toj˘ tyŁk (az erdei ˘ri s a tulaj) kell neki. Az ˘ri s nem tŁl bar ts gos, de most az ajt˘ sim n kinyĄlik ‚s az ˘ri s sem l that˘: OPEN DOOR. Viszont: a kuty t m‚g le kell kapcsolni... (tal n egy csonttal). Menjnk a temet“ k”zep‚n  ll˘ elhagyatott h zhoz. A f”ldszinten balra. A k”nyvespolcn l LOOK SHELF, majd TAKE BOOK. Ott, ahova a portr‚ kancsalĄt, LOOK WALL, ‚s ha kiszŁrtuk a kallantyŁt, MOVE LATCH. Bent azonnal: TAKE SHOVEL, majd Łjra ki a h zb˘l. Keressk meg a b rdot (azon a tiszt son szokott ld”g‚lni, ahol egy fat”nk van a k‚perny“ k”zep‚n - n‚ha k‚perny“v lt˘s trkk szks‚ges!). Adjuk neki oda Shakespeare ”sszes m–v‚t (GIVE BOOK). Most, hogy szĄn‚ssz‚ lesz, egy lanttal gazdagodunk. Keressk meg Pan-t, a kentaurt (f‚lig bakkecske, f‚lig ember). Mivel nagy zen‚sz, gazdagĄtsuk egy lanttal: GIVE LUTE. Nem nagyon ‚rdekli - h t akkor mutassuk be neki: PLAY LUTE. Aha, most m r figyel! Adjuk oda neki a lantot. Megkapjuk a sĄpj t. Ir ny a vĄzes‚s, ahonnan a tengerbe ”ml“ foly˘ ered. Hogy ne sodorjon el minduntalan a vĄz: WEAR CROWN. A vĄzes‚s m”g‚ Ągy m r be tudunk menni: egy barlang bej rata l tszik. TAKE BOARD, majd l‚pjnk be a barlangba. S”t‚t van, ez‚rt LIGHT LANTERN. A bej rat mellett csom˘ csont hever: TAKE BONE. Valahogy  t k‚ne jutni... El‚g neh‚z lenne az utat elmondani, de akkor vagyunk j˘ helyen, ha a k‚perny“ jobb fels“ sark ban vil goss g dereng. Itt kicsit jobbra, ahol leesn‚nk, PUT BOARD ON GROUND. (Rosella felszedi maga ut n a hidat: visszafel‚ ism‚t le kell majd tennnk.) A mocs rban a csom˘kon JUMP-oljunk keresztl, amĄg a m gikus gym”lcs”t term“ fa sziget‚hez ‚rnk. Itt tegyk le megint a deszk t a f”ldre (Rosella elhozta). Egy kĄgy˘ is van a fa el“tt: megb–v”ljk (PLAY FLUTE). Szedjk le a f r˘l a gym”lcs”t (TAKE FRUIT), ‚s ugr ljunk vissza a barlang sz j hoz. Vissza a barlangon  t. Nem kell megint koron t haszn lnunk a vĄzes‚sen kifel‚. Ir ny az ˘ri s h za. Amikor a kutya r nk ront, THROW BONE, amit“l megnyugszik. Felmegynk az emeletre: az ablaknak t masztva az ˘ri s balt ja (TAKE AXE). Vissza a f”ldszintre. A kutya mellett nyĄlik a kamra, bŁjjunk el benne (OPEN DOOR) ‚s v rjunk egy kicsit. Egy id“ mŁlva meg‚rkezik az ˘ri s. Kukkantsunk ki (LOOK KEYHOLE). Amikor az ˘ri s elalszik, kifel‚, ‚s csenjk el a tyŁkot (TAKE HEN), azut n kifel‚. Ir ny Lolotte. M‚g mindig nem oszlottak el v‚glegesen a k‚telyei: hozzuk el neki Pandora szelenc‚j‚t. A pontos lel“hely: "Keresd meg magad!" Menjnk az ˘ri s h za m”g”tti erd“ elej‚hez. Itt USE AXE: ki se kell v gni az emberev“ f kat, megijednek a balt t˘l, nyugodtan m szk lhatunk. Jobbra egy h zik˘t l tunk. A sarokban h rom egyszem– boszork ny  ll. A szemet folyton adogatj k egym s k”z”tt: mindig m s l t vele. Mozogjunk Łgy, hogy az st tŁls˘ oldal ra kerljnk, mik”zben a bennnket hajkur sz˘ boszi az innens“n legyen: beleakad. Ezut n abban a pillanatban, amikor a szem gazd t cser‚l, vegyk el (TAKE EYE). R”gt”n k”vetelik vissza a szemket. M‚g ne adjuk vissza! Menjnk ki, majd Łjra be: az egyik boszork ny valamilyen t rgyat dob a f”ldre, kabala a halhatatlanok ellen (LOOK GROUND, TAKE SCARAB); adjuk vissza a szemket (GIVE EYE). Ekkor m r t–n‚s (az 'aj nd‚kuk' ne ‚rdekeljen!). Bes”t‚tedett. Az ‚jszak k a temet“k k”zep‚n  ll˘ elhagyatott h zakban telnek a leghangulatosabban - gyernk. N‚h ny kĄs‚rtethez lesz szerencs‚nk, akik mindannyian elvesztettek valamit ‚s most keresik (a keresett t rgy abban a sĄrban van, ahova eltemett‚k “ket, ki kell onnan  snunk). Ha valami zajt hallunk: keressk meg az okoz˘j t, ‚s n‚zzk meg LOOK GHOST-tal. Megtudjuk, kinek a kĄs‚rtet‚t l tjuk vagy egy‚b utal st arra, hogy mit veszĄthetett el. K‚t apr˘s g: a sĄrokon  ltal ban nincs n‚v, csak a versik‚b“l lehet kik”vetkeztetni, melyik sĄrn l kell  snunk; az  s˘nk az ”t”dik  s sn l el fog t”rni ‚s n‚gy kĄs‚rtet t rgyait kell elhoznunk - hib z si lehet“s‚g Ągy nincs. A kisgyerek sĄrja a temet“ bal h ts˘ r‚sz‚n van (SĄrfelirat: "To the ever..." - ott a versike v‚g‚n, hogy 6 ‚ves volt): ezst cs”rg“ (GIVE RATTLE TO BABY). L nccs”rg‚s a f”ldszintr“l: "Here lies Newberry Will..." Egy zacsk˘ arany. K”rlm‚nyes megfogni az rg‚t, mert  lland˘an m szk l - Ągy szembe kell  llnunk vele ‚s v rni, mĄg megjelenik a szemk”zti falon  t (GIVE GOLD). Zokog s az emeletr“l, a jobb oldali szob b˘l ( lljunk be a szoba k”zep‚re!). Ez Betty Cowden, aki 19 ‚vesen vesztette el a kedves‚t, mid“n az vĄzbe fulladt. Nyakl nc: GIVE LOCKET. Hall: Lord of Manor szelleme, aki a dics“ helyt ll s‚rt j r˘ ‚rdemrendj‚t keresi (MEDAL OF HONOUR). Ut na egy fiŁ vigyorog r nk az emeletr“l, majd beszalad a jobb oldali szob ba. Itt l‚tra vezet fel: CLIMB LADDER (Lefel‚ is m szni kell!) A sĄrban hintalovat tal lunk (TOY HORSE). Ha megkapta, nyissuk ki a l d t: OPEN CHEST ‚s LOOK INTO CHEST. Egy kott t tal lunk. Ir ny az orgona a rejtekajt˘ m”g”tti toronyban! šljnk le: SIT ‚s j tsszunk: PLAY SHEET MUSIC. Az el“ad s v‚gezt‚vel egy kis fi˘k nyĄlik: LOOK DRAWER, TAKE KEY, majd m sszunk vissza a l‚pcs“n (ez csak eg‚rrel fog menni...). Ir ny a kripta, a temet“ben jobbra ‚s UNLOCK DOOR, majd OPEN DOOR. Bent TAKE ROPE, ‚s CLIMB DOWN. Vegyk fel a dobozt a sarokb˘l, de kinyitni nem kell; vigyk el Lolotte-nek. Most m r nem tal l ki Łjabb sz˘rakoz sokat, csak egyszer–en megk‚rdezi a nevnket. Azut n elnyerjk m‚lt˘ jutalmunkat: a 'sz‚p' Edgar szerelmes, mi meg hozz mehetnk. Az eskv“ m snap reggel lesz, amĄg ‚jszak ra Edgar szob j ban lesznk elsz ll solva (szerencs‚re egyel“re Edgar n‚lkl). Nemsok ra megjelenik Edgar: egy r˘zs t csŁsztat be az ajt˘ alatt: LOOK ROSE. A r˘zs ra egy aranykulcs van k”t”zve: TAKE KEY, UNLOCK DOOR ‚s OPEN DOOR, majd le a l‚pcs“n. Mindentt szuny˘k lnak az “r”k, ne k”zelĄtsk meg “ket... Menjnk el az eb‚dl“ig (ahol k‚t ajt˘ van egym s mellett) ‚s pr˘b ljunk bemenni azon, amelyik az “rh”z k”zelebb van. Ez a konyha: a jobb oldali faliszekr‚nyn‚l OPEN CABINET: megtal ljuk a holmijainkat (TAKE ALL). Az eb‚dl“b“l nyĄl˘ m sik ajt˘n tov bb mehetnk. A l‚pcs“fordul˘ban egy ajt˘ van: m‚g ne menjnk be. Ink bb fel Lolotte szob j hoz: UNLOCK DOOR (USE GOLD KEY) ‚s OPEN DOOR. L“jk bele Lolotte-be a nyilacsk t: SHOOT LOLOTTE. Kinyiffan. Megjelenik Edgar is a l‚pcs“n. Kiss‚ meglep“dik, de azut n szabadon enged: nyugodtan m szk lhatunk. Menjnk ekkor Lolotte-hez: TAKE TALISMAN. Innen le a l‚pcs“fordul˘ban l‚v“ ajt˘ig. A kamr ban TAKE HEN ‚s TAKE PANDORAS BOX. Ism‚t le, majd a l‚pcs“n menjnk ki. A f‚szern‚l: OPEN GATE. Menjnk vissza a kript ba. M sszunk le, PLACE BOX. Hagyjuk el a kript t, ‚s z rjuk be az ajt˘t (CLOSE DOOR ‚s LOCK DOOR). Rosella sz‚pen eltnteti a kulcsot... Most m r csak vissza kell vinnnk Genesta talizm nj t: Łsszunk  t Genesta sziget‚re. Menjnk be a palot ba; a hallb˘l balra vezet“ l‚pcs“n fel: GIVE TALISMAN...