BATMAN / JOKER-PENGUIN (C64, Amiga) Łgy 50 ‚ve t”rt‚nhetett, valahol az USA-ban. A r di˘b˘l Glenn Miller-zene  radt, az utc kon vid m emberek s‚t ltak ‚s ‚rtetlenl szeml‚lt‚k az az Łjs gok ijeszt“ hĄreit, amelyek az Eur˘p ban zajl˘ h borŁr˘l sz˘ltak. Egy ilyen Łjs gosb˘d‚hoz l‚pett oda egy eleg ns tweed-”lt”nyt ‚s szalmakalapot visel“ fiatalember, ‚s egy szĄnes fzetk‚re mutatva a k”vetkez“ k‚rd‚st int‚zte az Łjs goshoz (nyelvi akad lyok elkerl‚se c‚lj b˘l a besz‚lget‚st szinkroniz ljuk): Ne haragudjon m r, de mi az ”rd”g az ott?! . Az Łjs gos megt”r”lte az orr t (az elmŁlt h‚ten egy kicsit megf zott), majd ek‚pp sz˘la: H t az ottan egy k‚preg‚ny v˘na... . A fiatalember elhŁzta az sz j t, de n‚mi apr˘p‚nzt kotort el“ a zseb‚b“l ‚s vett egyet a fzetb“l. Kiss‚ eltartotta mag t˘l, hogy alaposabban megvizsg lhassa szerzem‚ny‚t. A cĄmlapon ez  llt: BATMAN 1. sz m... A fenti kis eset ˘ta f‚l ‚vsz zad telt el ‚s a vil gban sok minden megv ltozott: Eur˘p ban nincs h borŁ, Glenn Miller is el‚g ritk n megy a r di˘ban (nem baj, van helyette Bros), s“t az Łjs gos is kigy˘gyult a n th j b˘l... A BATMAN-fzetek azonban nem v ltoztak: az˘ta is havonta megjelennek, s“t a fzetek mellett k‚thavonta k”nyvet, f‚l‚vente (f‚l)‚vk”nyvet kap a BATMAN-re szomjaz˘ k”z”n- s‚g. A sorsz moz sr˘l persze leszoktak a kiad˘k, ugyanis m r nehezen f‚rne el a borĄt˘n... BATMAN nem v ltozik, csak az id“k: a k‚pzeletbeli Gotham City nemeslelk– ‚s kem‚ny”kl– fekete lovagja, valamint Robin nevet visel“ elv laszthatatlan t rsa az eddig megjelent n r‚szben m r minden elk‚pzelhet“ (‚s elk‚pzelhetetlen) ellenf‚llel harcoltak : a jap n agresszorokt˘l kezdve, az arab terrorist kig ‚s a vil g–rb“l ‚rkezett gonosz idegen l‚nyekig. ™r”k”s ellenfelei k”z‚ tartozik k‚t meglep“ figura is: PENGUIN (k”v‚r, szivaroz˘ b csi, pizsamanadr gban, zak˘ban valamint eserny“vel) ‚s JOKER (sz‚lesmosolyŁ gyilkol˘g‚p). Eg‚szen 1989-ig Łgy t–nt, a k‚t legn‚pszer–bb k‚preg‚nyfigura, SUPERMAN ‚s BATMAN versenye d”ntetlen. Id‚n azonban megjelent a BATMAN-film a mozikban, amelyhez a rendez“knek a lehet“ legjobb szĄn‚szg rd t sikerlt ”sszeverbuv lni: a f‚rfi f“szerepet Michael Keaton, a n“it Kim Basinger j tsza, a filmbeli JOKER pedig Jack Nicholson. A film m r eddig is doll rmilli˘kat hozott a forgalmaz˘ konyh j ra, de m‚g ezt is tŁlsz rnyalja a nyom n kit”rt BATMAN-m nia (ha Łgy jobban tetszik: BATMANIA). BATMAN-jelv‚ny, BATMAN-p˘l˘, BATMAN-szappan, BATMAN-kan l, BATMAN-zokni, BATMAN-BATMAN... Beindult a showbusiness. A BATMAN-hiszt‚ria szerves r‚sz‚t k‚pezi az al bbiakban ismertet‚sre kerl“ k‚t j t‚k is. Az OCEAN m r foglalkozott a t‚m val anno 1986 t j‚k n: egy Head over Heels-f‚le 3D m szk l˘s programban dolgozt k fel a sorozat egy epiz˘dj t. Łgy l tszik, a k‚preg‚ny copyright-jogait birtokl˘ Titan Books c‚ggel m‚g mindig j˘ a kapcsolatuk, mert ism‚t megsz mĄt˘g‚pesĄtettek k‚t r‚szt: a Penguin a Bird in the Hand (Mad r a k‚zben) a Joker az A Fete worse than Dead (Egy f‚tis rosszabb, mint a hal l) cĄm– BATMAN-epiz˘don alapul. A j t‚kok k‚szĄt“i k‚t 21 ‚ves di k, Zach Townsend ‚s Andrew Sleigh kor bbi munk ik alapj n m r ismert tagjai a programoz˘t rsadalomnak: “k k‚szĄtett‚k a PLATOON ‚s a RENEGADE III. C-64 verzi˘j t is. A k‚t j t‚k egyszerre jelent meg, ‚s tulajdonk‚ppen ugyanaz a program, csak n‚h ny modul (a sprite-ok ‚s a j t‚kt‚r) cser‚l“d”tt ki benne. Mivel a kezel‚s megegyezik, csak a megold sokat t rgyaljuk kl”n. A grafikai kivitelez‚s meglehet“sen eredeti: ha egy ajt˘n  tjutva egy Łj helyszĄnre kerlnk, akkor a program egy Łj ablakot nyit a k‚perny“n, ‚s a cselekm‚ny ott folytat˘dik. Amig n ez az ablakoz si m˘dszer m r ismer“s a Workbench-b“l, de C-64-en m‚g Łjdons gk‚ppen hat. A t‚rbeli megval˘sĄt s a HEARTLAND-ban vagy TIR NA NOG-ban alkalmazott m˘dszer szerint t”rt‚nik, teh t nem perspektivikus, hanem val˘s. A j t‚kot PORT2-r“l ir nyĄthatjuk joystick-kel, illetve a '/',':','Z','X','SPACE' haszn lat val a billenty–zetr“l. Az egyes joystick-mozdulatokra f“h“snk a k”vetkez“k‚ppen viselkedik: 'jobbra': gyalogl s jobbra 'balra': gyalogl s balra 'fel': fordul s a tŁls˘ oldal fel‚, vagy m sz s fel 'le': fordul s az innens“ oldal fel‚, vagy m sz s le 'jobbra'/'balra'+'fel': felugr s a l‚tr ra 'jobbra'/'balra'+'le': leguggol s 'jobbra'/'balra'+'fel'+'t–z': rŁg s fejre 'jobbra'/'balra'+'le+'t–z': leggugol s ‚s rŁg s l bra 'jobbra'/'balra'+'t–z': ha m r haszn ltuk a Batarang-ot, akkor bumer ng eldob sa, ha nem, akkor t‚s fejre 'le'+'t–z': ha t rgy el“tt  llunk, akkor annak a felv‚tele, egy‚bk‚nt bel‚p‚s a parancsmenbe. Mindk‚t j t‚k c‚lja az, hogy a j t‚k szob iban sz‚tsz˘rt kl”nb”z“ t rgyakat (s rga kock k jelzik “ket) ”sszegy–jtve ‚s felhaszn lva (m r amelyiket lehet...) a j t‚kot 99%-ra teljesĄtsk. Ha egy t rgyat felvettnk, akkor a k‚perny“n megjelenik a NOW YOU HAVE felirat, valamint az im‚nt felvett t rgy k‚pe ‚s neve. ™sszesen 12 t rgy lehet n lunk egyszerre. Ezeknek a k‚p‚t a parancsmenben vizsg lhatjuk meg. A parancsmen ikonvez‚rl‚si m˘dszer alapj n dolgozik. Fels“ r‚sz‚n az eddig teljesĄtett sz zal‚kot l thatjuk. Alatta egy hangjegy tal lhat˘, amelynek v laszt s val kikapcsolhatjuk a j t‚kban a zen‚t. A k”vetkez“ sorban h rom kezet l thatunk: az els“vel az aktu lis t rgyat eldobhatjuk. Az aktu lis t rgy meghat roz sa egyszer–en Łgy t”rt‚nik, hogy r visszk az egeret (s“t, b“regeret) ‚s megnyomjuk a 't–z' gombot. Mindk‚t j t‚kban van n‚h ny haszontalan t rgy, illetve olyan, amit csak egyszer kell haszn lnunk. Ezeket alkalomadt n eldobhatjuk. Megjegyzend“, hogy egy szob ban csak maximum n‚gy t rgy lehet, teh t ha egyszerre enn‚l t”bbet akarunk eldobni, akkor egy m sik szob ban kell folytatnunk a szemetel‚st . A m sodik k‚zzel visszal‚phetnk a j t‚khoz. A harmadik k‚zzel az aktu lis t rgyat tudjuk haszn lni. Ha erre nem t”rt‚nik semmi, ‚s a parancsmenben maradunk, akkor a t rgy abszolŁt nem, vagy nem itt haszn lhat˘ fel. Ha a program visszat‚r a j t‚khoz, akkor BATMAN felhaszn lta a t rgyat : csak az a k‚rd‚s, hogy mire... A kezek alatt egy felismerhetetlen dolgot  br zol˘ ikon tal lhat˘. V laszt s val ŁjraindĄthatjuk a j t‚kot. A k‚perny“ alj n n‚gy grafikon l that˘, amelyek a f“h“snkre vonatkoz˘ inform ci˘kat jelzik. Az els“ mutatja az energi nkat, a m sodik az ‚leter“nket, a harmadik az  ll˘k‚pess‚gnket, a negyedik pedig fogalmunk sincs mit (tal n ”nbizalom). Mind a n‚gy tulajdons g folyamatosan cs”kken, akkor is, ha egy helyben  llunk vagy a menben vagyunk (nem besz‚lve az ellenfelek t mad sair˘l...). Ha valamelyik teljesen elfogyott, akkor a menben pittyeg“ hangjelz‚s is figyelmeztet bennnket. Amikor az ”sszes tulajdons g grafikonja null t mutat, a j t‚k v‚get ‚r ‚s a program k”zli velnk, hogy h ny sz zal‚kot sikerlt teljesĄtennk. Mind a n‚gy tulajdons g egytt n”velhet“ a n lunk l‚v“ ‚telek ‚s italok (k˘la, limon d‚, r‚pa stb.) haszn lat val , azaz elfogyaszt s val. Ennyi tal n el‚g is lesz a kezel‚sr“l, j”jjenek teh t a megold sok. Nem l‚p‚sr“l-l‚p‚sre receptet adunk, hanem az egyes t rgyak funkci˘j t ismertetjk. Az Łtvonal ‚s a sorrend megv laszt sa egy‚nileg t”rt‚nik, a mell‚kelt t‚rk‚pek haszn lat val val˘szĄn–leg m r nem fog nagy neh‚zs‚get okozni senkinek. Kezdjk a JOKER-rel: Joker b ty˘, a huncut gyilkol˘g‚p m r megint nem f‚rt a b“r‚be: elrabolta BATMAN elv laszthatatlan cimbor j t ROBIN-t, ‚s f”ld alatti labirintus ban tartja fogva. Abban rem‚nykedik, hogy bar tja kiszabadĄt s ra igyekv“ f“h“snk csapd ba esik ‚s v‚gre lesz molhat vele. A j t‚k c‚lja teh t ROBIN kiszabadĄt sa, aki a t‚rk‚pen R-rel jelzett szob ban l˘g egy p˘zn n. Ehhez JOKER k”tel‚re van szks‚gnk, “ viszont csak a b‚rgyilkosait uszĄtja r nk, szem‚lyesen nem k‚pviselteti mag t. JOKER megr”gz”tt szenved‚lye az ˘ragy–jt‚s, a legszebb darabokb˘l a labirintusban ki llĄt st is rendezett (a t‚rk‚pen 1-t“l 10-ig jel”lve). Ha az ”sszes ˘r t megrong ltuk, akkor olyan dhbe gurul, hogy el“j”n rejtekhely‚r“l ‚s egy borotv t lengetve pr˘b l felel“ss‚gre vonni bennnket. Ekkor r besz‚lhetjk , hogy adja sz‚pen oda azt a k”telet. A m‚g megrong land˘ ˘r kat a parancsmen als˘ sor ban is l thatjuk, a sorrend nem fontos. N‚zzk sorban milyen t rgyakkal tal lkozhatunk a j t‚kban: Villanyk”rte (LIGHT BULB): BATMAN h z ban tal lhat˘. Ha a h z s”t‚t helyis‚g‚ben haszn ljuk, akkor egyr‚szt megl thatjuk a szob ban l‚v“ k‚t t rgyat, m sr‚szt 9%-ot kapunk. Haszn lata ut n elt–nik t rgyaink k”zl. G zmaszk (GAS MASK): A villanyk”rt‚vel megvil gĄtott szob ban vehetjk fel. Miut n a tet“r“l lem sztunk a l‚tr n, azonnal haszn ljuk, mert JOKER labirintusa m‚rges g zzal van el rasztva, ‚s nagyon gyorsan elfogy mindenf‚le energi nk. Haszn lata 15%-ot eredm‚nyez. Csak egyszer kell haszn lnunk. Zsebl mpa (FLASHLIGHT): A g zmaszk mellett van. rdekes m˘don arra szolg l, hogy a s”t‚tben l ssunk vele. Az els“ ilyen szob ban kell haszn lnunk, 7%-ot kapunk ‚rte. S”t‚t szob ban is k˘v lyoghatunk, csak az egy kicsit k”rlm‚nyes. A zsebl mp t elegend“ egyszer haszn lnunk, de ne tegyk le a k‚s“bbiekben sem. Batarang: štlegel‚s illetve rugdos s helyett haszn lhat˘ szersz m. Haszn lata ut n (6%) a 'jobbra' vagy 'balra' mozgat sn l (a 't–z' nyomva tart sa mellett) bumer ngokat hajig lhatunk, amelyek k‚t-h rom m sodpercre megb‚nĄtj k a r nk t mad˘ ellens‚geket. Ez el‚g id“ arra, hogy elillanjunk a helyszĄnr“l. Flek (EARS): A Denev‚rember speci lis ultrahangos, valamint audiovizu lis walkman-je. Haszn latakor 4%-ot kapunk. Az ad sban ‚ppen ROBIN l that˘, amint segĄts‚g‚rt kiab l (HELP ME! HEAD FOR COAST). WC-papĄr (TOILET ROLL): Vannak bizonyos halv ny elk‚pzel‚seink arr˘l, hogy a gyakorlatban milyen c‚lokat szolg l ez a dolog, de a j t‚kban nem tal ltuk azt a helyis‚get. Lehet haszn lni, de semmi sem t”rt‚nik. Tej (PINT OF MILK): Haszn latakor n”vekszik az ”sszes tulajdons g ‚rt‚ke. Egy‚bk‚nt igen visszataszĄt˘ ital. Hal (FISH): A tejhez hasonl˘an m–k”dik, de csak akkor tudjuk megenni, ha m r haszn ltuk a prot‚zist. Napszemveg (SHADES): Az egyik szob ban Ąvf‚ny vil gĄt (tiszta feh‚r az e‚sz). Ha itt haszn ljuk, norm lisra v lt a vil gĄt s ‚s 5%-ot kapunk. Harm˘nika (HARMONICA): Kiv l˘ szersz m. Haszn lat val a j r˘kel“ket ‚desded muzsikasz˘val (a BATMAN-indul˘val) sz˘rakoztathatjuk. M sra nem j˘. S rgar‚pa (CARROTS): Magas C-vitamin tartalm r˘l ismert z”lds‚gf‚le. N”veli az energiapontokat. Prot‚zis (FALSE TEETH): Csak akkor tudjuk megenni a halat, ha m r haszn ltuk. Ez egy‚bk‚nt m‚g 4%-ot is eredm‚nyez. Coca Cola: A tejhez hasonl˘ hat sŁ ‚s min“s‚g– ned–. PfŁj! T“r (Dagger): B rhol haszn lhat˘, de fogalmunk sincs, hogy mit eredm‚nyez : sz zal‚kot nem. Kalap cs ‚s sz”gek (HAMMER AND NAILS): N‚h ny szob ban olyan ajt˘kat tal lunk, amelyek ide-oda mozognak. Ez meglehet“sen megnehezĄti az  tkel‚st rajtuk, viszont ha egy ilyen szob ban haszn ljuk a kalap csot ‚s a sz”geket, akkor az ”sszes mozg˘ ajt˘ meg ll (elegend“ teh t egyszer haszn lni). 6%-ot eredm‚nyez. Slt csirke (CHICKEN): Finom husi, n”veli az energiapontokat. F‚nyk‚pez“g‚p (CAMERA): Haszn lat val egy sz‚p csoportk‚pet k‚szĄthetnk a csal di mosoly-albumba a JOKER-bag zs ”sszes tagj r˘l. J˘pofinak van a programban, semmire sem haszn lhat˘. K˘kuszdi˘ (COCONUTS): Elfogyaszt s val n”velhetjk az energiapontokat. Fapapucs (CLOGS): B rmelyik szob ban haszn lhat˘, de nem t”rt‚nik semmi : legal bbis neknk Łgy t–nt. P‚nz (MONEY): Abban a szob ban kell felhaszn lnunk, ahol a j t‚kautomata van. Tulajdonk‚ppen v‚gtelen sz mŁ p‚nznk van: annyiszor kell haszn lnunk, amĄg a g‚pen nem nyernk (h rom azonos figura  ll be rajta). Els“ haszn latkor 7%-ot kapunk. Ha nyertnk, akkor megjelenik egy t rgy, amir“l felv‚tele ut n kiderl hogy egy joker-k rtya. C-64-esek figyelem! Akik az IKARI cracker-brig d TRI-DOS fed“n‚ven gar zd lkod˘ tagja  ltal felt”rt verzi˘val rendelkeznek, azok ne forszĄrozz k ezt a j t‚kos gyet: ha nyernek, a program azonnal kifagy! A feladat en‚lkl is teljesĄthet“. Joker: Azut n vehetjk fel, miut n nyertnk a j t‚kautomat n. K‚t szobaajt˘n nem tudunk  tmenni: mindkett“ JOKER arc t  br zolja. Ha ilyen ajt˘ el“tt haszn ljuk a k rty t, akkor  tmehetnk rajta. 8%-ot kapunk ‚rte. CsĄp“fog˘ (WIRE CUTTERS): JOKER ˘r inak a megrong l s ra szolg l. A t‚rk‚pen sz mokkal jel”lt szob kban kell haszn lnunk (a sorrend nem sz mĄt!), mire az ˘r k elt–nnek. Els“ haszn latkor 10%-ot kapunk. Ha mind a 10 ˘r t eltntettk, nemsok ra megjelenik a D˘zsa-mezbe (lila zak˘ba) ”lt”z”tt JOKER is, ‚s egy borotv val hadon szva pr˘b lja felszabdalni h“snket. K”t‚l (ROPE): Miut n megjelent JOKER, rugdossuk addig, amĄg r”pt‚ben el nem ejt egy t rgyat. Ez a k”t‚l, amellyel el kell mennnk a ROBIN cell j ul szolg l˘ szob ba, ‚s ott haszn lnunk. Ezzel a j t‚kot teljesĄtettk. A program k”zli, hogy megmentettk Robin-t (YOU HAVE RESCUED ROBIN), valamint hogy h ny sz zal‚kot teljesĄtettnk a j t‚kb˘l. J”het a PENGUIN... Mr. PENGUIN hasonl˘ kaliber– gazember, mint JOKER. Egy ideig b”rt”nben ld”g‚lt eddigi viselt dolgai miatt, de nemr‚giben kiszabadult ‚s megv s rolt egy eserny“gy rat. Speci lis komputert szerkesztett, amelynek segĄts‚g‚vel robotpingvineket gy rt. A sz”rny– pingvinhord kkal  t akarja venni a hatalmat a vil g felett. M r csak elegend“ sz mŁ pingvinre van szks‚ge c‚lja el‚r‚s‚hez. A j t‚kban a c‚l, hogy bejussunk PENGUIN h z ba ‚s meg llĄtsuk az ”rd”gi sz mĄt˘g‚pet... Ism‚t BATMAN h zik˘j b˘l indulunk, ahol el“sz”r is fel kell vennnk az ”sszes ott tal lhat˘ t rgyat, majd a kij rat mellett tal lhat˘ szersz mk‚szlettel megjavĄtanunk f“h“snk elromlott szem‚lyi sz mĄt˘g‚p‚t (a startszob ban). Ezut n el kell helyeznnk benne a vez‚rl“ lemezt, majd indulhat a kaland... lorr (FALSE NOSE): A startszob t˘l balra tal lhat˘ ‚s BATMAN  lc z s ra szolg l. B rmelyik szob ban haszn lhatjuk: f“h“snk lila szĄnt ”lt, ‚s alkalmaz sa eset‚n kb. egy percig nem fog r nk t madni senki. 2%-ot kapunk ‚rte, de sajnos csak egyszer haszn lhat˘. Batarang: Az el“z“ j t‚kb˘l m r ismer“s lehet, haszn lata ut n bumer ngokat dob lhatunk korl tlan mennyis‚ggel, valamint 4%-ot kapunk ‚rte. Szersz mk‚szlet (SET OF TOOLS): BATMAN h za el“tt van. A startszob ban, a sz mĄt˘g‚pnk konzolj n l k‚tf‚le zenet is meg szokott jelenni a bal fels“ sarokban: az egyik szerint be kellene tennnk egy lemezt, a m sik pedig azt  llĄtja, hogy a BATCOMPUTER zemen kĄvl van. Ez ut˘bbi  llapotot a szersz mk‚szlet haszn lat val megszntethetjk. Teljes 1%-ot kapunk ‚rte, valamint betehetjk a vez‚rl“lemezt (ld. a k”vetkez“ t rgyat). Vez‚rl“ lemez (CONTROL DISK): A BATCOMPUTER megszerviz l sa ut n kell a startszob ban haszn lnunk. 1%-ot eredm‚nyez. K‚zigr n t (HAND GRENADE): B rmelyik szob ban haszn lhat˘, de nem derlt ki, hogy mire szolg l. lkulcs (LOCKPICK): Haszn lat val PENGUIN mester  ruh z ba juthatunk be az egyik tet“r“l. Erre az adott helyszĄnen a bal fels“ sarokban megjelen“ TAKE YOUR PICK (Vedd el“ az  lkulcsodat!) felirat is figyelmeztet bennnket). 7%-ot kapunk ‚rte. Kulcs (DOOR KEY): PENGUIN  ruh z ban illetve h z ban tal lhat˘ z rt ajt˘kon val˘  tjut sra szolg l. Els“ haszn latakor 8%-ot kapunk. Szaloncukor (SWEET): Kaja, n”veli az energiapontokat. Edz“cip“ (TRAINERS): B rmelyik szob ban haszn lhat˘. Ezut n kb. 30-40 m sodpercig k‚tszeres sebess‚ggel mozoghatunk. 2%-ot kapunk ‚rte, de sajnos csak egyszer haszn lhat˘. Liftkulcs (LIFT KEY): PenGUIN  ruh z ban ennek haszn lat val (a t‚rk‚pen LIFT felirattal jelzett szob ban) tudunk lejutni az als˘ szintre : majd vissza. 6%-ot kapunk ‚rte. PirĄt˘s (TOAST): tel, n”veli az energiapontokat. Tk”rtoj s (BOILED EGG): tel, n”veli az energiapontokat. K”t‚l (ROPE): SegĄts‚g‚vel tudunk feljutni az  ruh zban abba a szob ba, ahol a m gnest illetve az azonosĄt si k rty t felvehetjk. A feljut s abb˘l a szob b˘l t”rt‚nik, ahol a bal fels“ sarokban TWO HALVES feliratot l tunk illetve ahol felvehetjk a tk”rtoj st. Haszn latakor a k”t‚l megjelenik a szoba k”zep‚n, ‚s ak r egy l‚tr n, felm szhatunk rajta a felettnk l‚v“ szob ba. 12%-ot kapunk ‚rte. M gnes (MAGNET): Akkor vehetjk fel, miut n a k”t‚l haszn lat val feljutottunk az  ruh z titkos szob j ba. B rmelyik szob ban haszn lhatjuk egyszer, ahol robotok m szk lnak ide-oda. Halv ny sejtelmnk sincs, hogy mire szolg lhat, mindenesetre 6%-kal gazdagabbak lesznk ut na. Dob˘nyĄl (DART): Ha feljutottunk a titkos szob ba, a falon egy ”k”rszem-j t‚k t bl j t l thatjuk. Ha itt haszn ljuk a dob˘nyilat, akkor megjelenik a f”ld”n az azonosĄt si k rtya, amelynek segĄts‚g‚vel a k‚s“bbiekben bejuthatunk PENGUIN h z ba. 18%-ot kapunk a nyĄl haszn lat ‚rt. Limon d‚ (LEMONADE): FrissĄt“ ned–, n”veli az energiapontokat. Torta (CUP CAKE): tel, n”veli az energiapontokat. AzonosĄt si k rtya (PASS CARD): PENGUIN h z nak bej rata el“tt egy felirat jelzi neknk, hogy nehogy kihagyjuk ezt az ajt˘t : ami persze z rva van. Az azonosĄt si k rtya haszn lata ut n tudunk  tjutni rajta, 9%-ot kapunk ‚rte. Nemsok ra tal lkozhatunk mag val a k”v‚r, de j˘l”lt”z”tt PENGUIN-nel is, aki egy eserny“vel pr˘b l pŁpokat elhelyezni a fejnk”n. Zsebl mpa (FLASHLIGHT): Miut n bementnk PENGUIN h z ba s”t‚ts‚g fogad bennnket, ami a zsebl mpa haszn lat val eloszlathat˘. 9%-ot eredm‚nyez. Videokazetta (VIDEO TAPE): PENGUIN h z ban k‚t helyen egy-egy videomagn˘ tal lhat˘. Łgy l tszik, nincs benne kazetta, mert csak m kost‚szta l that˘ a k‚perny“n. Miut n egy ilyen szob ban haszn ltuk a videokazett t, ‚rdekes m–sor veszi kezdet‚t: sz mok szaladg lnak a k‚perny“n. Nem sikerlt r j”nnnk, hogy ezek mire utalhatnak, mindenesetre 1%-ot kapunk ‚rte. T“r (DAGGER): Ak rcsak a JOKER-ben, itt sem tal ltuk, hogy mire szolg lhat. Trombita (TRUMPET): Hasonl˘ szerepet j tszik, mint a JOKER-ben a sz jharmonika. ™rd”gi dallamokat csiholhatunk ki vele (pl. a BATMAN indul˘t), egy‚bk‚nt semmire sem j˘. Ban n (BANANA): tel, n”veli az energiapontokat. J t‚klemez (GAMES DISK): PENGUIN sz mĄt˘g‚p‚n‚l kell haszn lnunk, ami a BIG TURN OFF (A nagy kikapcsol s) feliratŁ szob ban tal lhat˘. Haszn latakor 10%-ot kapunk ‚s a k‚perny“n megjelenik a COMPUTER STOPPED (A sz mĄt˘g‚p le llt) felirat, valamint az, hogy h ny sz zal‚kot sikerlt teljesĄtennk. The End. Ezek lettek volna a k‚t BATMAN megold sai. Az IKARI-f‚le JOKER UNLIMITED ENERGY Y/N k‚rd‚ssel jelentkezik be, a PENGUIN-hez szolg lunk egy cartridge-poke-kal: 32159,181. Az Amiga-v ltozat majdnem teljesen megegyezik a C-64-el, az elt‚r‚sek a k”vetkez“k: a t‚rk‚pen jel”lt t rgyak hely‚n valamelyik m s t rgy tal lhat˘, a menben az energi t egy BATMAN-fej mutatja, valamint egyes szob kban m s feliratok vannak. ELITE 1-2.r‚sz (C64, Amiga) Szereted a l”v”ld”z“s j t‚kokat? Szereted a strat‚giai j t‚kokat? Szereted a 3D grafik val k‚szlt Dark Side-tĄpusŁ j t‚kokat? Vagy ink bb a kalandos vagy zleti jelleg– j t‚kok‚rt rajongsz? Neh n ink bb olyan programokat kedvelsz, amelyekkel hetekig, h˘napokig, vagy ak r ‚vekig is lehet j tszani? Esetleg MINDEZ EGYšTT?! A megold s: az ELITE. Ez a j t‚kok j t‚ka, az alfa ‚s az omega, a csod latos nonpluszultra. Egy ‚letj t‚k: egy ‚leten  t j tszhatunk vele, ‚s nem lehet megŁnni. Milyen ez a leĄr s? HosszŁ. Nagyon hosszŁ : teh t folytat sokban k”z”ljk, hogy egyszerre ne foglaljon el tŁl sok helyet egy sz mban. A leĄr s a FIREBIRD  ltal 1984-ben megjelentetett (Łristen, de r‚g volt!) C-64 verzi˘n alapul, de ugyanŁgy haszn lhat˘ a PLUS/4-v ltozatnl is, mivel ezt 64-r“l konvert lt k. Az Amiga-verzi˘ 1988. kar csony ra jelent meg, ‚s csak annyit tudunk elmondani r˘la: csod latos! Nemcsak a grafikai kidolgoz sban, hanem n‚h ny m s dologban is elt‚r el“dj‚t“l. Ezekre a tov bbiakban : szks‚g szerint : ki fogunk t‚rni. Bevezet‚s Valahol egy messzi-messzi galaxisban..." : kezdhetn‚nk a leĄr st, de f‚l“, hogy a Lucasfilm Ltd. beperelne bennnket copyright-jogok megs‚rt‚s‚‚rt. Egy teh t a modern n‚pmes‚k kedvelt indĄt s n l maradunk: Egyszer lesz, hol nem lesz, lesz egyszer : egy galaxis . Egy galaxis, amely teli van a legkl”nf‚l‚bb technikai szint– ‚l“l‚nyekkel lakott bolyg˘kkal. Ezek a bolyg˘k egy hatalmas egys‚gbe, a Galaktikus Sz”vets‚gbe t”m”rlnek, amelynek tagjai : t”bb‚-kev‚sb‚ : b‚k‚sen kereskednek egym ssal. Ennek megfelel“en vil g–rben –rhaj˘k sz zai sz guldoznak ide-oda: kereskedelmi teherhaj˘k, a megsemmislt haj˘k roncsait eltakarĄt˘ –rkotr˘k, “si t”bbgener ci˘s haj˘k. Term‚szetesen jelen vannak a szabadkereskedelmet g tl˘ t‚nyez“k is: a kal˘zok. §k a meg‚lhet‚s egy egyszer–bb m˘dj t v lasztott k, miszerint az  rut nem v s rl s, hanem kirabl s ‚s lem‚sz rl s Łtj n szerzik be. Ellenk pr˘b lj k biztosĄtani a bolyg˘k k”rny‚k‚t a Galaktikus Rend“rs‚g vad szg‚pei, illetve a fejvad szok, akik a hal los vagy az elit min“sĄt‚s– –rhaj˘kra csapnak le a v‚rdĄj megszerz‚se c‚lj b˘l. Mint minden norm lis science-fiction t”rt‚netben, itt is megtal lhat˘ak az idegenek , akik term‚szetesen a Galaktikus Sz”vets‚g megd”nt‚s‚re ‚s leig z s ra t”rekszenek : “k a thargoidok. Legink bb a Sz”vets‚ghez tartoz˘ galaxisok peremvid‚k‚n tal lhat˘ak meg, de el“fordulhat az is, hogy beljebb is vagy ak r a hipert‚rben (ld. k‚s“bb) porty znak. Kellemetlenl er“s harcosok... A Galaktikus Sz”vets‚g 8 galaxis t”bb, mint 2000 bolyg˘j t foglalja mag ba. A kl”nb”z“ technikai fejletts‚g– bolyg˘k elt‚r“ szks‚gletei biztosĄtj k, hogy az  rukereskedelem teljes m‚rt‚kben vir gozz‚k, azaz egy j˘ zleti ‚rz‚kkel rendelkez“ kapit ny biztosan megtal lja sz mĄt s t. A bolyg˘k”zi kereskedelem a bolyg˘k k”rl kering“ Coriolis –r llom sokon keresztl bonyol˘dik. Ezeken megtal lhat˘ a kereskedelem ”sszes felt‚tele  rut adhatunk elvehetnk, tov bbi felszerel‚seket ‚s fegyvereket v s rolhatunk stb. Mi a j t‚k c‚lja? Nah t, ez egy j˘ k‚rd‚s. A v lasz t”bb ”sszetev“b“l  ll, amelyek egym sb˘l k”vetkeznek: el‚rni az ELITE vesz‚lyess‚gi besorol st, meggazdagodni, a felszerel‚st b“vĄteni, ‚s v‚gl : de nem utols˘sorban : LETBEN MARADNI. EzenkĄvl a j t‚kban el“rehaladva kl”nb”z“ kldet‚seket is kapunk: -A DANGEROUS (vesz‚lyes) besorol s el‚r‚sekor egy Coriolis –r llom son megbĄznak bennnket, hogy mentsk meg az ‚l“l‚nyeket egy szupernova felrobban s t˘l: -Egy k‚s“bbi feladat v‚grehajt s hoz  lc z˘ berendez‚st kell szerznnk egy olyan haj˘r˘l, amelynek van; -Ha el‚rtk az ELITE besorol st ‚s birtokunkban van az  lc z˘ k‚szl‚k, a Galaktikus Sz”vets‚g megbĄz bennnket, hogy semmisĄtsnk meg egy Coriolis  llom st, amelyet a thargoid inv zi˘s flotta rohamosztagjai elfoglaltak ‚s megsz llva tartanak. Ez a legkellemesebb r‚sze a j t‚knak, mert a thargoidok pont olyan j˘ vad szpil˘t k, mint az ELITE besorol ssal rendelkez“k... A Cobra Mk.III. –rhaj˘ A j t‚kban a legfontosabb segĄt“t rsunk egy Cobra Mk.III. tĄpusŁ –rhaj˘, amit a j t‚k bejelentkez‚sekor n‚mi Strauss-zen‚vel k”rĄtve minden oldalr˘l megcsod lhatunk. Ez a legmodernebb tĄpusŁ k”z‚p-hat˘t vols gŁ, fegyveres kereskedelmi haj˘. Ide lis eszk”z mindazoknak, akik a Galaktikus Sz”vets‚g  ruforgalm ban akarj k megalapozni szerencs‚jket. Hat˘t vols ga 7 f‚ny‚v, azaz egy hiper–r-ugr ssal egyszerre ennyit tudtunk Łjratankol s n‚lkl megtenni. Fegyverzete : egyel“re : egy el“re tzel“ pulz l˘ l‚ter, de a t”rzs”n ezenkĄvl m‚g h rom, tetsz‚s szerint kihaszn lhat˘ l‚zer gyŁ- ll s tal lhat˘ (jobbra/balra/h tra). Tov bbi fegyverzet a nyomk”vet“ rak‚ta-rendszer, illetve az energiabomb k. V‚delmi c‚lokat szolg lnak az el”l ‚s h tul tal lhat˘ energiapajzsok. Ezeket ‚s a Cobra t”bbi energi t ig‚nyl“ berendez‚seit n‚gy energi ban szolg ltatja, amelyek automatikus energiagy–jt“vel rendelkeznek, azaz pihentet‚skor felt”lt“dnek. A Cobra elm‚letileg egy egyl‚ses haj˘, de hely van egy humanoid m sodpil˘ta sz m ra is. A haj˘ az al bbi f“bb r‚szekre oszthat˘: -A k”z‚ps“ r‚szen helyezkedik el a rakod˘t‚r, amelynek befogad˘k‚pess‚ge egyel“re 20 tonna, de a k‚s“bbiekben : borsos  r‚rt : v s rolhatunk egy 15 tonn s rakt‚rb“vĄt“t. Ezt c‚lszer– megv s rolnunk, mert Ągy egyszerre t”bb  rut sz llĄthatunk : ergo nagyobb haszonra tehetnk szert. -A parancsnoki hĄd a t”rzs els“ r‚sz‚n helyezkedik el, itt tal lhat˘ak a haj˘ ir nyĄt s hoz szolg l˘ m–szerek kijelz“i, az els“ ‚s h ts˘ n‚zeti k‚pet k”zvetĄt“ k‚perny“-konzol, radark‚perny“, az energiabankok t”lt‚sjelz“i stb. -A h ts˘ r‚szen vannak a v‚d“pajzsok gener torai, az energiabankok, na ‚s persze a hajt˘m–vek. Ez a haj˘ legs‚rl‚kenyebb r‚sze. Bejelentkez‚s Bejelentkez‚s ut n a program ‚rdekl“dik, hogy akarunk-e kimentett j t‚k ll st bet”lteni (LOAD NEW COMMANDER? Y/N). Tal n mindenkinek sikerl mag t˘l is kital lnia, hogy ha igen, akkor 'Y' billenty–t kell megnyomnia. Ekkor megjelenik az ACCESS-men, ahol a LOAD COMMANDER-rel t”lthetnk  ll st, SAVE COMMANDER-rel kimenthetjk az aktu lisat (persze ez indĄt skor nem nagyon szks‚ges). EXIT-tel visszal‚phetnk a j t‚khoz. J tk ll s ment‚se, illetve t”lt‚se a Coriolis  llom sokra val˘ bedokkol s ut n, illetve bejelentkez‚sekor lehets‚ges. Az info. k rtya (STATUS : '8') A j t‚k elindul sa ut n a haj˘ inform ci˘s k rty j t l thatjuk, amit a j t‚k folyam n a '8' billenty– megnyom s val b rmikor el“hĄvhatunk. Az Amiga-verzi˘ a m sik kett“t“l ezen a r‚szen elt‚r, a j t‚k kl”nb”z“ k‚perny“i (teh t az inform ci˘s k rtya is) nem speci lis billenty–funkci˘kkal, hanem egy ikonmenvel ‚s az eg‚r segĄts‚g‚vel k‚rhet“ek be. Ilyen esetekben teh t a alcĄmekben nemcsak a C-64-verzi˘ megfelel“ billenty–j‚t, hanem az Amiga-v ltozat ikonj nak a nev‚t is z r˘jelben feltntetjk. Az inform ci˘s k rtya az al bbi adatokat tartalmazza: PRESENT SYSTEM: Az a bolyg˘rendszer, ahol ‚ppen tart˘zkodunk. Ez indĄt skor a LAVE. HYPERSPACE SYSTEM: A hiper–r c‚lrendszer, amit a Galaktikus T‚rk‚pen (ld. k‚s“bb) be llĄtottunk. CONDITION: A haj˘  llapotjelz“je. N‚gyf‚le felirat lehets‚ges: DOCKED: Jelzi, hogy bedokkoltunk az –r llom son a PRESENT SYSTEM-n‚l jelzett bolyg˘ Coriolis  llom s n. GREEN: Nincs semmilyen k”zvetlen vesz‚ly. YELLOW: Ellens‚ges g‚p(ek) hat˘t vols gon bell. RED: Harcban  llunk az ellens‚ggel. FUEL: Az zemanyag mennyis‚ge, megtehet“ f‚ny‚vekben kifejezve. CASH: A rendelkez‚snkre  ll˘ k‚szp‚nz. LEGAL STATUS: A Galaktikus Rend“rs‚g nyilv ntart s ban szerepl“ min“sĄt‚snk. Ez az adott bolyg˘rendszerben elk”vetett cselekedeteink fggv‚ny‚ben v ltozik, p‚ld ul a rend“rs‚g val˘szĄn–leg nem fogja dĄjazni, ha tiltott  rut csemp‚sznk, b‚k‚s keresked“haj˘kat, –rkotr˘kat, esetleg mag t a Coriolis b zist vagy : neadj'isten : rend“rhaj˘kat t madunk meg. A min“sĄt‚s h romf‚le lehet: CLEAN: Tiszta,  rtatlan, FUGITIVE: Sz”kev‚ny: Valamelyik bolyg˘rendszerben t”rv‚nybe tk”z“ cselekedeteket k”vettnk el. OFFENDER: B–n”z“. Nyilv ntart sba vettek bennnket kal˘zkod s miatt, ‚s a Galaktikus Rend“rs‚g k”r”z‚st adott ki ellennk. Ha a st tuszunkn l az ut˘bbi k‚t besorol s valamelyike tal lhat˘, akkor egy Coriolis k”zel‚be ‚rve azonnal a rend“r”k t mad s ra kell sz mĄtanunk. Felesleges velk ”sszeakasztanunk a Bajszot, el“bb-ut˘bb Łgyis mi hŁzzuk a r”videbbet. El“fordulhat, hogy egy rend“r akkor is megt mad, ha a min“sĄt‚snk tiszta, ‚s csemp‚sz ru (ld. k‚s“bb) sincs n lunk. Ez el‚g nagy dilemma el‚  llĄt bennnket, ha nem l“jk le, akkor mi hagyjuk ott a fogunkat, ha lel“jk, a min“sĄt‚s FUGITIVE-re v ltozik, ‚s a t”bbiek is megt madnak. Ilyen esetben l“jnk ki a rend“rre egy rak‚t t (ld. k‚s“bb), ami nem fogja eltal lni, de akkor majd azzal fog sz˘rakozni, nem pedig velnk. A m sik kellemetlen esem‚ny, ritka esetekben megt”rt‚nhet, hogy bedokkol s ut n elfognak bennnket, ha nem tiszta a min“sĄt‚snk. A min“sĄt‚s tiszt ra mos s ra t”bb m˘d is kĄn lkozik: az egyik az, hogy v‚grehajtunk nyolc hiper–rugr st (n‚gyszer oda-vissza), a m sik pedig az esetlegesen megv s rolt ment“kabin haszn lata. Tapasztalatlan j t‚kosoknak javasoljuk, hogy a j t‚k elkezd‚se el“tt ismerkedjenek meg a kl”nf‚le –rhaj˘tĄpusokkal : nem  rt ugyanis, ha tudkj k, hogy ‚ppen kit akarnak megt madni (a galaxis kl”nb”z“ –rhaj˘it a Commodore Vil g 8. sz m ban mutattuk be). RATING: Ez tartalmazza a harci k‚pess‚geink szerinti besorol sunkat, amely szerint v ltozik, hogy h ny ”sszecsap sb˘l kerltnk ki gy“ztesen. Az al bbi szintek lehets‚gesek: HARMLESS -  rtalmatlan MOSTLY HARMLESS - jobb ra  rtalmatlan POOR - gyenge AVERAGE -  tlagos ABOVE AVERAGE -  tlag feletti COMPETENT - alkalmas DANGEROUS - vesz‚lyes DEADLY - hal los ELITE - elit EQUIPMENT: Felszerel‚s. Kezdetben csak el“re tzel“ pulz l˘ l‚zerrel (FRONT PULSE LASER), illetve h rom darab nyomk”vet“ rak‚t val rendelkeznk, de a j t‚k sor n meggazdagodva lehet“s‚gnk nyĄlik sz mos tov bbi felszerel‚s beszerz‚s‚re. A kieg‚szĄt“ felszerel‚seket ‚s azok felhaszn l s t a k‚s“bbiekben r‚szletesen ismertetjk. A felszerel‚s ismertet‚se Amig n nemcsak sz”veges a k‚perny“ als˘ r‚sz‚n egy Cobra Mk.III. h tuln‚zeti k‚p‚t l thatjuk. Ezen nyilak ‚s a hozz juk tartoz˘ berendez‚s megnevez‚se mutatja, hogy milyen felszerel‚s a haj˘ melyik r‚sz‚n tal lhat˘ meg. Repl‚s ‚s t j‚koz˘d s A Galaktikus Sz”vets‚g az egyik legnagyobb bolyg˘sz”vets‚g a Vil gegyetemben : 8 galaxis t”bb, mint 2000 bolyg˘ja tartozik uralma al  (b r ezek k”zl j˘n‚h nyban anarchia uralkodik ‚s nemhogy a kereskedelem, de a jelenl‚t is ‚letvesz‚lyes...). A legels“ l‚p‚s a j t‚kban, hogy biztons gos zletel‚ssel valamelyest nyeres‚gre tegynk szert, ‚s haj˘nkra aggassunk mindenf‚le cuccot, amikre a k‚s“bbiekben felt‚tlenl szks‚g lesz a tŁl‚l‚shez. Galaktikus t‚rk‚p (Galaxy : '4') A Galaktikus Sz”vets‚g 8 galaxisa k”zl a fed‚lzeti sz mĄt˘g‚pnkbe galaxisonk‚nt kb. 250 bolyg˘ adatai vannak belet pl lva. Ezt a galaxis t‚rk‚pet a '4' billenty– megnyom s val hĄvhatjuk el“ a k‚perny“re. A j t‚k elej‚n a bal als˘ sarokban l that˘ egy kereszt, amelynek metsz‚spontj ban kiindul˘ bolyg˘nk a LAVE tal lhat˘. A kereszt k”rl egy k”r mutatja a Cobra hat˘t vols g t, azaz hogy a pillanatnyilag rendelkez‚snkre  ll˘ zemanyaggal max. milyen t vols gra tudunk eljutni (a j t‚k kezdet‚n 7 f‚ny‚vre elegend“). A nyilat a kurzorvez‚rl“ billenty–kkel, vagy a joystick-kal mozgatva menjnk r  egy kĄv nt bolyg˘ra, majd nyomjuk meg a '6' billenty–t. Bolyg˘inf˘ (PLANET : '6') A k‚perny“re list z˘dnak a kiv lasztott bolyg˘ adatai. Ezek ugyan k”rlbell olyan t”m”rs‚ggel vannak megfogalmazva, mint a Galaxis Łtikalauz hasonl˘ passzusai, viszont egy kis gyakorlattal m r r j”hetnk, hogy az adott bolyg˘n mivel ‚rdemes kereskednnk. N‚zzk sorba, milyen adatokat tartalmaz a bolyg˘kr˘l megjelen“ inform ci˘: DISTANCE: A t vols g, a pillanatnyi pozĄci˘nkt˘l, f‚ny‚vben sz molva. ECONOMY: A bolyg˘ gazdas gi berendezked‚se, lehet mez“gazdas gi (AGRICULTURAL), vagy ipari (INDUSTRIAL), azon bell is gazdag (RICH), vagy szeg‚ny (POOR). Term‚szetesen az egyes bolyg˘kon az elad si  rainkat az adott  rura vonatkoz˘ ig‚ny szabja meg, mĄg a v‚teli  r a bolyg˘ adott  rura vonatkoz˘ tŁltermel‚s‚nek fggv‚nye. A mez“gazdas gi be llĄtotts gŁ bolyg˘k m‚lt nyos  ron  rulnak pl. ‚lelmiszert a k”z‚p- ‚s magasszint– technol˘gi val rendelkez“ bolyg˘nak. A k”z‚pszint– technol˘gi val rendelkez“ bolyg˘k szĄvesen v s rolnak nyersanyagokat ‚s f‚meket, amelyeket feldolgoznak, ‚s a k‚sz  rut j˘ p‚nz‚rt eladhatjuk a fejlett vil gokban. A kereskedelmi strat‚gi kkal k‚s“bb b“vebben foglalkozunk. GOVERNMENT: A bolyg˘ politikai berendezked‚se a korm nyzati forma alapj n. Ez szint‚n a t rsadalom fejletts‚g‚re, azaz ig‚nyeire utal. Lehets‚ges testleti  llamrendszer (CORPORATE STATE), demokr cia (DEMOCRACY),  llamsz”vets‚g (CONFEDERACY), kommunizmus (COMMUNIST STATE), diktatŁra (DICTATORSHIP), megosztott korm nyz s (MULTI GOVERNMENT), feudalizmus (FEUDAL WORLD), anarchia (ANARCHY). A sz”vets‚gi form kban az ‚letszĄnvonal nagyon magas ‚s v‚dik a saj t kereskedelmket. Ezt magas  rak jelzik, viszont szĄvesen v s rolnak luxuscikkeket, n‚ha g‚peket ‚s nyersanyagokat is. A diktatŁr kban m r nagyobb a kereskedelmi rizik˘, b r itt nem csak a bolyg˘rendszerek saj t rend“rs‚ge, hanem maguk a kal˘zok is v‚dik a szabadkereskedelmet : luxuscikkek, g‚pek, sz”vet ‚s hasonl˘k adhat˘k el j˘ p‚nz‚rt, viszont olcs˘n vehetnk ‚lelmet, ruh t ‚s nyersanyagokat. Anarchikus vil gokban a kereskedelem ‚letvesz‚lyes, viszont nagyon nagy hasznot hozhat: szĄvesen l tnak csemp‚sz rukat, narkotikumot, s“t n‚mi rabl sra is alkalom nyĄlik. TECH.LEVEL: A technikai szint is egy meghat roz˘ja a bolyg˘k ig‚nyeinek, az alacsonyabb szint–eknek eladhatjuk a magasabbak term‚keit : ‚s viszont. POPULATION (Amig n POP): A lakoss g sz ma. Hm. vajon mire j˘?! A lakoss g faja is fel van tntetve: az emberi telepesek (HUMAN COLONIAL) gyakran bolyg˘lak˘k, de mindig “k a Coriolis  llom sok kiszolg l˘ szem‚lyzete is. A mad rfajt k (FLIGHT ELDERS, NEST ELDERS) boldogan ‚s j˘ felt‚telekkel kereskednek mindenkivel, b r minden idegent Łgy fogadnak, hogy gyere m r egy kicsit, tartsd melegen a toj saimat egy percre... . A k‚t‚lt–ek (AMPHIBIOIDS) is hajland˘ak kereskedelemre, csemp‚sz rut ‚s narkotikumokat venn‚nek, n‚ha k”z‚pszint– g‚peket is r juk s˘zhatunk. A macskaf‚l‚k (pl. BLACK FAT FELINE) nem nagyon kereskednek, viszont nagyon vesz‚lyes, harcos ‚letforma. A rovarf‚l‚k legvesz‚lyesebb k‚pvisel“i a THARGOID-ok, “k m r a Galaktikus Sz”vets‚gre is potenci lis vesz‚lyt jelentenek. A kereskedelem ‚letvesz‚lyes, de ha m‚gis sikerlne, akkor viszont bus s hasznot hoz. GROSS PRODUCTIVITY (Amig n: GNP): Az egy f“re jut˘ produktivit s a bolyg˘n. Ebb“l k”vetkeztetni lehet az  raikra is (ha magas, j˘ elad si, ha alacsony, akkor j˘ v‚teli lehet“s‚g). AVERAGE RADIUS: A bolyg˘  tlagos r diusza. Nem sok ‚rtelm‚t tal ltuk ennek az adatnak. C64-en a k‚perny“ csak sz”veges, de Amig n k‚pek is mutatj k a lakoss got, a bolyg˘t, valamint a Cobra –rhaj˘t ‚s t vols g t a bolyg˘t˘l. Mindk‚t k‚perny“ alj n egy-egy mondat k”zli, hogy az illet“ bolyg˘ mir“l hĄres (hĄrhedt) Univerzum-szerte. Ezek igen nagy marhas gok szoktak lenni (Hoppy-kaszin˘k meg hasonl˘k), ha valakinek sok unalmas perce van, lefordĄthatja mag nak : mi ink bb eltekintettnk ett“l. Az 'O' billenty– megnyom s val visszakapcsolhatunk a kis keresztr“l a nagyra. Akkor is haszn lhatjuk, ha a kis kereszttel kifutottunk a k‚perny“r“l. A 'D' billenty– segĄts‚g‚vel t vols got m‚rhetnk: megnyom sakor megtudjuk, hogy milyen messze van a kis kereszt  ltal meghat rozott bolyg˘rendszer a nagyt˘l. A CORIOLIS  llom sok A Galaktikus Sz”vets‚g minden bolyg˘ja k”rl egy Coriolis  llom s kering : ezeken keresztl bonyol˘dik le az egyes bolyg˘k kereskedelme, azaz rajtuk keresztl tarthatjuk a kapcsolatot a bolyg˘kkal. Az  llom sok soksz”g alakŁak (tal n hexagon lisak : geometri b˘l mindig gyeng‚k voltunk), ‚s a bej ratuk (v‚kony r‚s) mindig a bolyg˘ fel‚ n‚z, teh t dokkol skor mindig a bolyg˘ fel“l kell k”zelednnk hozz juk. A Coriolisok a Galaktika semleges terletei, mert mindenkinek (m‚g a kal˘zoknak is) szks‚ge van r juk a kereskedelem bonyolĄt s hoz. RendkĄvl er“s v‚d“pajzsokkal van felszerelve, de a helyi ‚s a Galaktikus rend“rs‚g sz mos vad szg‚pe is v‚delmezi. Megt mad suk hal los b–nnek sz mĄt : soha ne t madjunk r juk, mert egyr‚szt felesleges, m sr‚szt ha v‚letlenl tŁl‚ln‚nk (nem val˘zĄn–), akkor is rend“r”k serege kergetne az eg‚sz galaktik n keresztl bennnket. El“sz”r is azonban el k‚ne hagyni az  llom st. Ez az 'F1' billenty– megnyom s val lehets‚ges. Felt rul a Cobra parkol˘hely‚l szolg l˘ l‚gzsilip ajtaja, majd feldb”r”gnek a motorok ‚s a k”vetkez“ percben m r a v‚gtelen –rben tal ljuk magunkat. A m–szerfal els“ l t sra n‚mileg ‚rdekes kavalk dot mutat, de mindenekel“tt ismerkedjnk meg a Cobra ir nyĄt s t v‚gz“ billenty–kkel (ha joystick-kel ir nyĄtjuk a j t‚kot, akkor az els“ n‚gy billenty– a joystick egyes ir nyainak felel