Nos, err“l a j t‚kr˘l m r volt egy kis el“zetes a megboldogult C-MNIA c. lap 91/2. sz m ban. Az˘ta sok levelet kaptunk, melyben b“vebb inform ci˘kat k‚rtek a j t‚kr˘l, s“t PC-sek is ‚rdekl“dtek, megjelent-e m r a j t‚k PC-re. Nos, a PC-seknek j˘ hĄr, hogy ez is, ‚s a folytat s (VENGEANCE OF EXCALIBUR) is megjelent az˘ta PC-re, sajnos azonban a C64-eseknek el kell, hogy mondjuk, felesleges keresni, nincs a j˘ ”regre ez a progi, ‚s val˘szĄn–leg nem is lesz. A j t‚k kezel‚se: A f“k‚perny“n megjelen“ t‚rk‚pt“l j”bbra tal ljuk meg a vez‚rl“ ikonokat. A j t‚k mouse-vez‚relt, vagyis szigorŁ click-click k”veti v‚gig az esem‚nyeket. Legfels“ (g”mb) ikon: Az aktu lis f“h“s  llapot nak, fizikai tulajdons gainak jelz‚se; Pergamen ikon: Load/Save funkci˘; Homok˘ra ikon: A j t‚kid“ be llĄt sa; NagyĄt˘ ikon: Egy adott helyszĄn (pl. v ros) megtekint‚se; Lovas ikon: Az egyes szerepl“k ir nyĄt sa; Ez Łgy t”rt‚nik, hogy az eg‚rrel a kardot r visszk az ikonra, ekkor megjelenik egy v”r”s nyĄl. Ezt kell arra a szem‚lyre vinnnk, akit“l azt szeretn‚nk, hogy mozduljon m ' v‚gre meg. Norm l  llapotban a kardot mozgathatjuk a k‚perny“n. Ennek a segĄts‚g‚vel k‚rhetnk inf˘kat (v ros, szem‚lyek neve, hadsereg l‚tsz ma stb.). Egy adott helyis‚gben val˘ k˘ric l saink sor n arra lesznk figyelmesek, hogy az ikonok egy kicsit megv ltoznak. Legfels“ (g”mb) ikon: v ltozatlan; T‚rk‚p ikon: vissza a strat‚giai r‚szhez; K‚z ikon: Kijelzi a t rsas gban l‚v“ szem‚lyek list j t. V lasztanunk kell egy szem‚lyt, ‚s megjelenik egy men: Pick Up: felvenni valamit; Drop: Eldobni valamit; Talk: Besz‚lni valakivel; Search: Keresni valamit; Trade: Kereskedni valakivel; Request: K‚rni valakit“l valamit; Magic: M gi t alkalmazni; Seize: Elvenni valamit; Give: Adni valakinek valamit; Bribe: Megvesztegetni valakit; Attack: Megt madni valakit; Kapu ikon: Ez csak akkor jelenik meg, ha egy ‚plet ajtaja el“tt  llunk. Akkor ezzel tudunk bemenni. Ezek ut n a termek k”z”tt Łgy k”zlekedhetnk, ha az ajt˘ra visszk a nyilat. HARC A j t‚k sor n term‚szetesen nem csak pattogatott kukoric t keresnk, hanem n‚ha harcolnunk is kell. Ehhez a k”vetkez“ lehet“s‚geink lesznek: Attack: t mad s; Defend: v‚dekez‚s; Use Item: t rgy haszn lata; MAGIC: m gia Withdraw: visszavonul s; A harcol˘ felek  llapot r˘l a ROUND TABLE ‚s a FOES mez“k t j‚koztatnak, ez ut˘bbi az ellenf‚lt jel”li. A s‚rl‚seket k”r szimb˘lummal jel”lt‚k, ha sikerl ebb“l vagy n‚gyet ”sszeszednnk, akkor m r t”lthetjk is az el“z“  ll st! Fontos!!! A program csak az 1-es lemezre ment, ebb“l nem  rt p r tartal‚k. Norm lisan csak k‚t  ll s menthet“ ki, ha t”bbet akarunk kimenteni, az sikertelen lesz. Viszont: A k‚t  ll s b rmelyik‚re r menthetnk - azonos file name megad s val, persze Ągy mindig csak az utolj ra arra a helyre mentett marad meg. Ez a m˘dszer igaz a Vengeance of Excalibur c. program eset‚ben is - hi ba a kl”n kiment‚si lemez. A C-MNIA c. lapban egy‚bk‚nt a Seize opci˘t elfoglalni-nak jel”lt‚k. Ez t‚ved‚s, jelent‚se elvesz, elragad. Csak legritk bb esetben sikerl, mivel lovagjaink, j˘ szĄvk miatt, nem akarj k az emberek t rgy t elragadni. Ha m‚gis megteszik, annak k”vetkezm‚nye, hogy cs”kken nobility pontjuk ez azzal j r, hogy ha valakinek el‚ri az 5-”t (az als˘ hat rt). Az nem lehet tov bb a kerekasztal lovagja, egyszer–en elt–nik a j t‚kb˘l. A SZTORI Mi t”rt‚nhetett volna, ha Constantin-nak sikerl ”sszekov csolnia Arthur kir ly sz‚thullott birodalm t. Sir Thomas Malory k”nyv‚ben ez nem t”rt‚nt meg - no de most rajtunk a sor! Angli t sz sz gazfick˘k dŁlj k fel, ‚s a kerekasztal lovajainak legnagyobb ellens‚ge, Morgan La Fay, Arthur gonosz n“v‚re is csak alkalmas pillanatra v r. Az el“zm‚nyek elolvas sa ut n l thatjuk Constantin-t King Clairance-nek, egy bar ti kir lynak a t rsas g ban. Biztat˘ szavakon kĄvl m st nemigen kapunk t“le. Elindulunk Camelot fel‚, ahol m r v rnak r nk. D‚l fel‚ haladtunkban el“sz”r is ejtsk Łtba Lincoln v ros t. Itt egy Villars nev– j˘ lovag vĄvja hal los kzdelm‚t Lupinus-sal, aki persze gonosz a velej‚ig. Olyannyira, hogy amint be‚rnk a v rosba, azonnal vaddiszn˘ m˘dra neknkront. El“sz”r eld”nthetjk, v‚gig akarjuk-e n‚zni a viadalt, vagy csak a v‚geredm‚nyre vagyunk kĄv ncsiak. rdemes, mindig n‚zni, mert t rgyainkat csak Ągy tudjuk haszn lni, esetleg p c eset‚n elmeneklni (ennek persze Nogility pontjaink l tj k k r t). KĄm‚let n‚lkl v gjuk le Lupinus-t, mert ha “ gy“z, kezdhetjk el”lr“l a j t‚kot, a lelem‚nyesebbeknek viszont m r van kiment‚se a harc el“tt. Vonatkozik ez az eg‚sz j t‚kra: Nagy harcok el“tt a kiment‚s legyen szinte k”telez“ feladatunk! Sz˘val, ha bevittk az 5. v g st Lupinus-ra, kifekszik. Villars sz‚pen megk”sz”ni tettnket, ‚s megĄg‚ri, h– embernk lesz, ha m r kir lly  avattak bennnket. Neknk egyel“re ennyi el‚g, egy‚bk‚nt Combat Point-unk n“tt eggyel - minden legy“z”tt ellenf‚l ennyit ‚r. Ha most kicsit d‚l fel‚ n‚znk a t‚rk‚pen, azt l tjuk, hogy egy kerek pajzs tart Leicester fel‚. Egy sz sz gazfick˘ az. Hamarosan megtk”zik a v rbeliekkel, de mi nem avatkozhatunk bele a harcukba, ugyanis nincs embernk ott. Induljunk el teh t Leicester-be, az ostrom ut n a sz szok er“t gy–jtenek a k”vetkez“re. Az Łton tal lkozunk Sir Bellengeus-szal, akit csatoljunk kĄs‚retnkh”z (Join Forces). Az “ embereivel m r lev ghatjuk a sz szokat, mire Leicester ur t˘l ugyanolyan ig‚retet kapunk, mint Villars-t˘l. No, most m r Bellengels-t is ir nyĄthatjuk. Egyel“re hadd j”jj”n velnk. Leicester-t“l keletre fekszik Water Newton faluja. Ha akarunk, itt zletelhetnk, seftelhetnk. Az ilyen  rusokn l  ltal ban potionokat, gy˘gyn”v‚nyeket szerezhetnk (leĄr sukat a v‚g‚n k”z”ljk, a var zslatok‚val egytt ”sszesĄtve). A keresked‚s: El“sz”r click a k‚z ikonra, majd a trade opci˘, v‚gl hogy kivel. Ekkor egy list t kapunk, amelyen azt l tjuk, milye van az illet“nek. V lasszuk ki a neknk tetsz“ dolgot Ekkor a mi t rgyaink list ja rajzol˘dik ki. V lasszuk a Gold Beasant-ot, azut n Ąrjuk be, h nyat gondolunk ‚rdemesnek cser‚be az  ru‚rt (minimum 2-t Ąrjunk be). Ha ennyi el‚g, megtudjuk, hogy az zlet O.K., a t rgy a mi‚nk. Ha nem el‚g a p‚nz, kiĄrja, ilyenkor r ig‚rhetnk (Offer More), ‚rdemes egyes‚vel t”bbet Ąg‚rni mindig. Elk‚rni is lehet (Request) de ez Łgysem fog sikerlni. T rgyakat nem ‚rdemes eladni (ekkor a gold-j ra kereskednk), se cser‚lni vele. M sik m˘dszert a "bev s rl sra" majd Ninive mutat: n la a magic opci˘t v lasztva, ott pedig a Charm spell-t, ezt r ir nyozni a keresked“re, bar ts goss  v lik, ‚s Niniv‚-nek el‚g ha a Request opci˘val sorban elk‚regetjk t rgyait (az aranyat m‚g Ągy sem kapjuk meg!). A papokt˘l egy‚bk‚nt csak ezzel a m˘dszerrel tudjuk elvenni a szentelt vizet (holy water), amib“l felt‚tlenl sok kell majd a j t‚k megnyer‚s‚hez. Visszat‚rve a j t‚kmenetre, egyel“re Constantin ‚s Bellengeus h rom helyen v s rolhat, miel“tt bemenne Camelot-ba, ezek: water newton, rochester, salisbury. rdemes Bellengeus-n l ”sszegy–jteni a p‚nzt. A vitaly potion-okat felt‚tlenl vegyk meg, ‚rdemes a Healing Balm-okat is, a marad‚kb˘l gy˘gyfveket (belladonna, Mandrake, Hellsbane). Stonehenge-ben egy druida papot tal lunk, aki a j”v“r“l mond ‚rdektelen infokat. “t meg lehet t madni, de ezt csak olyannak aj nljuk, akinek az a c‚lja, hogy karakterei min‚l el“bb legyengljenek ‚s meghaljanak, nem pedig a j t‚k v‚gigj tsz sa. Stonehenge egy‚bk‚nt nem csak dĄsznek van: var zsl˘ figur ink (a t”bbes sz m kicsit nagyvonalŁ, mert a j t‚k legv‚g‚re is csak ketten vannak), itt t”lthetik max-ra var zserejket (Magic Point), akkor, ha egyedl j”nnek ide be, ‚s a Magic-ot v lasztva, azon bell pedig a performance (szertart s)-t, isznak az Ągy k‚szlt kond‚rnyi l‚b“l. Ha m r j˘l bev s roltunk, menjnk Constantin-nel Camelot-ba (Łgyis minden utunkba kerl“ ezt tan csolta eddig - a n‚hai j˘ Lupinus kiv‚tel‚vel). Itt az “r az tmondja, menjnk be - tegyk meg. A j˘ sir Bedevire m r trelmetlenl v rt minket, nem pazarolj k az id“t, egyb“l megkoron zz k Constantin-t. Ez sz m ra azt jelenti, hogy a neve el“tt King  ll Sir helyett, tulajdons gai nem v ltoznak meg. Egy‚bk‚nt ha valaki nem tudn : a j t‚k akkor ‚r v‚get, ha Constantin meghal, vagy Camelot-ot lerombolj k. A kir lyt teh t kalandjaink sor n ne nagyon vigyk sehov , hadd pihenjen Camelot-ban - a t”bbiek elv‚gzik helyette a piszkos munk t. Az els“ kaland: Melehen nem alkuszik (part1); Lancelot megszabadĄt sa. A koron z s ut n a kerekasztalt l tjuk, k”rl”tte pedig a kir lyt ‚s j˘ lovagjait, akik a hagyom nyokhoz hĄven az orsz g jobbĄt s n f radoznak, a gonoszok elpusztĄt s n, ‚s az  rtatlanok megsegĄt‚s‚n: magyarul kital lt h“stetteikkel trakt lj k egym st ‚s borozgatnak napestig. A sz”veg szerint gondok vannak a birodalomban, k‚ne p r ember sz‚tn‚zni. V lasszunk ki h rom lovagot. Ez a v laszt s nem v‚gleges, a t‚rk‚pr“l b rmelyiket elkldhetjk majd Camelot-b˘l. A kiv lasztottakkal a v r csarnok ban tal ljuk magunkat. Balra a kerekasztal terme, az ajt˘ a k poln ba vezet, a l‚pcs“ a toronyba, a jobb oldali ajt˘ pedig a v r el‚. Menjnk be a k poln ba. Tal lkozunk Baudwin-nal, aki egy‚bk‚nt pap, ‚s felaj nlja szolg latait csapatunknak. Csatlakoztassuk, ‚s gyorsan szedjk fel a t rgyakat. Ha nem sikerlne (visszakerlnk a csarnokba), j”jjnk be Łjb˘l. A szentelt vizet “rizzk j˘l, az  ldott kereszttel (Blessed cross) halottat t maszthatunk fel. Ezek ut n menjnk fel a toronyba. Itt tal lkozunk Niniv‚-vel, aki a t˘tnd‚r huga. “t felt‚tlenl csatlakoztassuk, a cuccokat pakoljuk f”l. Ninive egyik alapfeladata ezentŁl, hogy a charm spell segĄts‚g‚vel elvegye a papokt˘l a szentelt vizet. Ne fejezznk be kalandot Łgy, hogy ezt nem tettk meg! A t‚rk‚pen click-re egy adott v rosra megtudjuk, van-e ott pap. A k”vetkez“ helyeken fordulhatnak el“: St. Albans (Friar Thomas), Almesbury, Canterbury (Dubric), Glastonbury, esetleg Oxford ‚s Cambridge. Ninive var zslatai: Performance: Szertart s, csak Stonehenge-ben, a m r leĄrt m˘don alkalmazhat˘. Max-ra t”lti a magic-et. Shield Spell: Akire var zsoljuk, v‚dettebb‚ v lik fegyveres t mad sokkal szemben. Magic Point-okat ig‚nyel. Defend Spell: Var zslat elleni v‚delem megn”vel‚se kiv lasztott embernk”n. Nem csak magic point, denev‚rsz rny (bat's wing) is szks‚ges hozz , ezt esetenk‚nt  rusokn l szerezhetjk be. Summon undine: Ez nem var zslat, magyar zata k‚s“bb. Charm spell: Felhaszn l sa az emlĄtett m˘don. Nem csak t rgyakat szerezhetnk Ągy poty n, de olyan esetekben is j˘, ha valaki nem  rul el valami fontosat neknk. Ha nem akarjuk vesztegetni vagy nem tudjuk, p‚nz hĄj n. Ez is megteszi... Healing spell: A n‚v ”nmag ‚rt besz‚l. Gy˘gyĄt s a kiv lasztott szem‚lyen (+ ‚let pont, mintha Healing Balm-ot haszn ln nk). Niniv‚-n‚l legyen majd a var zsszerek gy–jt“helye, neki adj k le a lovagok is. Ezek: Hellsbane, Mandrake, Belladonna, Bat's Wing, Holy Water. “ egy‚bk‚nt t–zgoly˘kkal harcol, mindegyik 1 magic point-ot (tov bbiakban MP) ‚r, ‚s ha hat az ellenf‚lre, 1 ‚letpontot von el. Tal lunk egy elixir of lotus-t. Ha haszn ln nk valakire, azt eredm‚nyezn‚, mint a charm spell, aki azonban botor m˘don ezt teszi, az nem ‚r el a j t‚k v‚g‚re. Teh t: “rizzk, mint a szemnk f‚ny‚t. Tereb‚lyesed“ csapatunkkal menjnk tov bb f”lfel‚. Itt egy asztal l that˘, rajta egy kulcs (key), ‚s egy k‚s (knife). Haszn ljuk a kulcsot (use key), majd menjnk be. Hurr ! Bejutottunk a kincseskamr ba. A Runic Blade var zskard, haszn lat val n“ a combat point-unk (CP). Csak Łgy tehetjk le (haszn lat ut n), ha m s fegyvert haszn lunk (pl. a k‚st). A Fascinum Laxus var zstekercset “rizze Ninive. Haszn lata k‚s“bb. A Fascinum terrere haszn lata valakin null ra reduk lja a Nobility pontokat. Egyszer sem l ttuk ‚rtelm‚t haszn lni: az ellens‚g hi ba veszti el, nemes(!) Pontjait, ugyanŁgy kzd. Saj t embernket ellenben sz‚pen elt volĄthatja a j t‚kb˘l. Az aranyat osszuk el, ‚s igyekezznk elv s rolni - ugyanis minden kaland elej‚n megk”zelĄt“leg 5-20 aranya k”z”tti ‚rt‚kkel, indulnak embereink, fggetlenl att˘l, mennyivel fejezt‚k be az el“z“t. A Fayard's Stone kb. 10-szer haszn lhat˘ akin haszn lj k, ‚leter“t veszĄt. Az eg‚sz j t‚kban kett“ van bel“le (a m sik exeter-ben lesz tal lhat˘). Az egyikre felt‚tlenl szks‚gnk lesz a v‚g‚n, Łgy gazd lkodjunk velk. Ha minden ok‚, v lasszuk a MAP-et. A t‚rk‚pet l tjuk. Amennyiben eddig nem tettk volna, az id“t  llĄtsuk  t Quickly-re. Azt l tjuk, hogy Norwich fel“l, sz szok tartanak London fel‚ (a k”vetkez“ c‚ljuk Camelot lenne). szakon, York-t˘l nyugatra a pajzs egy Melehen nev– barb rt takar, sereg‚ben Soldier-ek (katon k), Knight-ek (lovagok) ‚s Archer-ek (Ąj szok) ”ssze-vissza ezer ‚s egyn‚h ny f“. “k egyel“re pihiznek, de a sz szok nem (500 k”rli banda soldierek-b“l ‚s knight-okb˘l). A feladatunk: sereget gy–jteni ezek ellen. Sir Lionel-t, London ur t m‚g nem ir nyĄthatjuk majd ha London-t m r nem fenyegetik t mad˘k, akkor k”z‚nk  ll. Lincoln-b˘l Sir Villars-ot, Valamint Leicester lovagj t m ris ir nyĄthatjuk London fel‚. Term‚szetesen hozz k embereiket is. Azt a lovagot, akin‚l a Camelot-ban felvett Dragonsbane van, indĄtsuk el Dover fel‚. Egy j˘ lovagot helyezznk el az Arundel-London k”z”tti Łtnak kb. a fel‚n‚l, egyet Arundel k”zvetlen k”zel‚ben (de m‚g nem a v rosban!), erre j˘ lesz Baudwin is. Ninive induljon el Bath fel‚. Addig k˘ric ljunk Bath k”rl, mĄg a Maiden-nel nem tal lkozunk. “ elmondja, hogy az anyj t elrabolta egy gonosz lovag, n‚v szerint Morwick. K‚ri a segĄts‚gnket. Adjuk meg h t (Accept). Most “k lassan elindulnak az Anglia DNy-i cscsk‚n l‚v“ Lyonesse Castle fel‚. Mivel a Maiden a vezet“, nem avatkozhatunk az Łtjukba, de az‚rt tartsuk szemmel “ket: miel“tt c‚lhoz ‚rnek, Save-t nem  rt csn lni. Mivel id“nk kev‚s, Łtjuk alatt foglalkozzunk a t”bbiekkel. Ha azonban oda‚rnek, Ninive ”sszecsap Morwick-kel, ‚s val˘szĄn–leg legy“zi t–zgoly˘bisaival. Morwick gŁnyol˘dik lovagjainkat f”laprĄtatn , 4 kapott sebn‚l elmeneklne. Ha sereggel rontunk r , vagy a t‚rk‚pen v rjuk ki a harc v‚g‚t, Łgy a n la l‚v“ ‚rt‚kt rgyat nem lehetne elvenni. A t–zgyoly˘k olyan gyorsan elint‚zik, hogy nincs ideje meneklni. Kutassuk  t holttest‚t (Search), ha nem tal lunk semmit, akkor Pick Up-ot pr˘b ljunk - n‚ha a meghal˘ ellens‚g elejti a n la l‚v“ t rgyat. Boszork nyunk jutalma + 1 MP, valamint a parancsol s koron ja (Crown of Command). Menjnk be a kast‚lyba, ahol a megmentett h”lgy megk”sz”ni a segĄts‚get, ‚s ad egy healing balm-ot. Ne habozzunk, vegyk fel az asztalr˘l. Ezut n Ninive dolga m r csak a holy water-ek begy–jt‚se (esetleg keresked“k kifoszt sa szint‚n charm-mal). Ebben a kalandban, a t”bbit lovagjaink is elint‚zik. Visszat‚rve r juk: Baudwin menjen be Arundel-be. Itt tal lkozik Sir Baldrick-kel, aki elpanaszolja, hogy egy sz sz elrabolta egyetlen le ny t. Ha visszahozzuk egyetlen gyermek‚t, rendelkez‚snkre bocs tja embereit - egy‚bk‚nt nem. A t‚rk‚pen most l tjuk, hol a sz sz kerek pajzsa. szak fel‚ menekl az Łton. Itt azonban ember‚re akad, egy j˘ lovagunk rem‚lhet“leg v rja “t. Ha ezt nem k‚szĄtjk el“, hosszŁ ld”z‚s el‚ n‚zn‚nk, aminek eredm‚nyek‚nt biztosan k‚s“n ‚rn‚nk vissza Sir Baldric-hoz, mikor a sz szok porig ‚gett‚k London-t. Gy“zzk teh t le a gazembert p rbajban, ism‚t figyelemmel kĄs‚rve a harcot (go there, mikor k‚rdezi a program). Miut n terept“v‚ vagdaltuk az ellens‚get (ha k”zben sebeslnk, haszn ljuk a healing balm-ot!), Kutassuk  t. Jutalmunk 12 arany. A l ny is ”rl, a t‚rk‚pet v lasztva. Elindulnak Arundel-re. Sir Baldric v‚gtelenl h l s, indĄtsuk is el azon nyomban seregest“l London fel‚... Ek”zben m r a Dover fel‚ elindĄtott lovagunknak is meg kellett ‚rkeznie. Menjnk be a v rba, ahol tal lkozunk Sir Palomides-szel, aki tudvalev“leg Szarac‚nb“l lett kereszt‚nny‚ ‚s Arthur idej‚ben a kerekasztal "lovagj v ". El“sz”r egy k‚r‚ssel indĄt a program. K‚s“bb is el“fordulhat, a lovagi virtus korabeli form j t j tssz k el. A bal oldali opci˘ v laszt s val egy sebig tart˘ ”sszecsap s kezd“dik. Nincs sok ‚rtelme, hadd tartogass k erejket a val˘di ellens‚gre, v lasszuk ink bb a b‚k‚t (Decline). Palomides, mint elmondja, az‚rt nem mehet London-ba, mert egy s rk nyivad‚k gar zd lkodik a k”rny‚ken (Fell beast). Persze, elint‚z‚se r nk marad! Ahogy kil‚pnk a v rb˘l, k˘rick ljunk p r pillanatig az itt l‚v“ Łtkeresztez“d‚sn‚l, r”vid id“n bell tal lkozunk a sz”rnyeteggel. N‚zk az ”sszecsap st (Go there)! Amint megkapjuk a harc idej‚n kirajzol˘d˘ menpontokat, azonnal v lasszuk az uset (sz‚pen, magyarosan). A megjelen“ t rgylist n pedig a dragonsbane-t. Ugye, k‚zn‚l van? Mert ha nem, val˘szĄn–leg a s rk ny gy“zelm‚vel v‚gz“dik a party. Term‚szetesen a dragonsbane a Fell Beast-en haszn latos. Miut n kilehelte gyal zatos lelk‚t, siessnk vissza Palomies-hez. “ k”sz”ni sz‚pen, m ris rendelkezhetnk vele, teh t ir ny London! Ha mindent j˘l csin ltunk, akkor azok a lovagok, akiknek harcosaik vannak, m r London-ban kolb szolnak. J˘l is teszik, mert ekkorra b“ven ie‚rhettek a Norwich fel“l ”z”nl“ sz szok (Saxons). Ha a harcnak csak v‚geredm‚ny‚re vagyunk kĄv ncsiak, a jobb oldali pontot v lasszuk. Ha ir nyĄtani akaruk “ket, akkor a javasolt taktika: Soldier-ek ‚s knight-ok rohamra (charge), ir nyĄthat˘ embereink ‚s archers-ek, tart˘ztass k fel az ellenfelet (engange). A mi ‚s az ellens‚g vesztes‚geit alul olvashatjuk. Minden egys‚gnek kl”n kell megadni a harcmodort! P r k”r ut n a program ‚rdekl“dik, hogy vissza akarunk-e vonulni a falak m”g‚. Ezt csak akkor v lasszuk, ha gyeng‚n  llunk, ‚s m r k”zel van a segĄts‚g. Ekkor r”vid sznet, mĄg Łjra t madnak, addig meg‚rkezhet a felment“ sereg. Szks‚g eset‚n ezt t”bbsz”r megj tszhatjuk. Ha nem vonulunk vissza, k‚t eset lehet: vagy gy“znk, vagy nem. Az er“viszonyokt˘l fgg“en. Var zslatoknak ‚s t rgy haszn latnak nem sok ‚rtelme van, legfeljebb gy˘gyĄt s eset‚n. A harc akkor fejez“dik be, ha a f“vez‚r halott. Viszont ez csak Łgy lehet, ha sereg‚nek m r csak t”red‚ke van meg. Var zslattal vagy pl. a Fayard's Stone-nal hi ba vesszk el ak r ”sszes ‚letpontj t, Łgysem fekszik ki addig, mĄg sok harcosa van. Miut n gy“ztnk, megtudjuk, hogy b r most sikerrel j rtunk, most lesznk csak igaz n bajban... Ez a baj Melehen n‚ven jelentkezik, aki elindult sereg‚vel az ‚szaki hegyekb“l, Łtja sor n elpusztĄtva mindenkit, fel‚geti a v rosokat. V‚gc‚lja term‚szetesen Camelot. Srg“sen indĄtsunk valakit Cardiff v r hoz, legal bb 8-10 arannyal. Cardiff nyugaton az ”b”l ‚szaki r‚sz‚n tal lhat˘. M s valakit, lehet“leg a leger“sebb lovagot Niniv‚-vel megt mogatva indĄtsunk el ‚szakra. A York ‚s Chester k”zti Łt fel‚. Ha Ninive m‚g nem kasszĄrozta be a papok szentelt vizeit, akkor ink bb azt tegye, az ‚szak fel‚ indul˘ lovagnak ink bb szerencs‚re lesz szks‚ge, mint var zst mogat sra. Ha valaki eddig nem csak szigorŁan a leĄr s szerint haladt, hanem mag nszorgalomb˘l egy‚b helyeket is megvizsg lt, p‚ld ul t rgykeres‚s, keresked‚s c‚lj b˘l, esetleg bet‚rt az Almesbury-Cirenchester k”zti Łt ment‚n l‚v“ kunyh˘ba, akkor az ott ‚l“ ”reg boszorny nyt˘l (old crone) azt tudhatta meg, hogy Lancelot elt–nt, tal n csak r‚gi t rsa ‚s bar tja, Sir Bors tudja hol lehet. Esetleg azt is megtudjuk, hogy n‚melyik lovag Sir Lancelot-ot szĄvesebben l tn  Anglia tr˘nj n, mint Constantin-t, ezek a lovagok csak neki adnak segĄts‚get ‚s embereket... Sir Bors Glastonbury-ben ‚l, p nc‚l helyett reverend t visel. Embereinkhez att˘l fgg“en viszonyul, mennyire magas a karakterlapj n l‚v“ Łn. vall s-pontja. Ez alapj n egy  tlag lovag semmitmond˘ szavakat kap t“le: Sir Lavaine vagy Ninive becsm‚rl“ szavakat, mivel pog nyok (pagan), plusz Bors t mad is. Viszont Baudwin-nek elmes‚li, hogy Lancelot ‚szakon t–nt el, a Gr l keres‚se k”zben... Ha ehhez hozz tesszk azt a hĄrmorzs t, amit akkor kapunk, mikor a m r emlĄtett Chester-York k”zti Łton meghallgatunk egy utaz˘t, akkor m ris kezd ”ssze llni a k‚p. § ugyanis azt tudatja velnk, hogy kerljk el ezt a vid‚ket, mert a k”zelben gonosz m gus v rb”rt”ne tal lhat˘, alig tudott elmeneklni bel“le. Mi viszont hi ba kukkoljuk a t‚rk‚pet, csak az eddigi helyszĄneket l tjuk rajta. De hol lehet az a v r? Hmmm... Miut n Cardiff-ba ‚rkeznk - ez Sir Lancelot kast‚lya - egy ”regasszony fogad, r”gt”n azzal, hogy nem tudja, hol van a mester, a v r ura. M ris gyanus! Vesztegessk meg (brige) 6 arannyal - ennyi k‚s“bb is mindig el‚g veszteget‚s eset‚n. A segĄt“k‚sz n‚nik‚nek most esz‚be jut, hogy egy ember esetleg segĄthet neknk: a neve Grud ‚s jelenleg Caerwent-ben tal lhat˘. Menjnk oda, itt lesz egyb“l, Cardiff-t˘l keletre a m sodik telepl‚s. Ha a veszteget‚s el“tt j”vnk ide, senkit sem tal lunk, ez a m˘dszer egy‚bk‚nt vonatkozik a Virgin t”bbi ilyen stĄlusŁ j t‚k ra - egy inform ci˘ kell az adott valamir“l, hogy a t‚rk‚pen jelen legyen. Grud val˘szĄn–leg Lancelot bizalmi embere lehet, mert n la van bels“ term‚nek kulcsa (gold key). Az m r m sik gy, hogy ilyen bizalmi embert akkor sem alkalmazn nk, ha “ fizetne ‚rte, ugyanis az emlĄtett arany kulcsot b rkinek odaadja potom 2 arany‚rt (trade). A kulccsal kinyithatjuk Cardiff z rt faajtaj t, de el“tte vegyk f”l az asztalr˘l az arany kelyhet (golden chalice), erre k‚s“bb nagy szks‚gnk lesz. Lancelot el“vigy zatos volt, ‚s kutat s nak v rhat˘ hely‚t bejel”lte saj t k‚szĄt‚s– t‚rk‚p‚n - tal n sz mĄtott valami kellemetlens‚gre, ami meg is t”rt‚nt. Haszn ljuk a t‚rk‚pet (use map). K‚t k”rt l thatunk rajta. Az egyik a gonosz m gus, halottid‚z“ (necro manger) kast‚ly t jel”li, a m sik Anglia, Cornwall nev– tartom ny nak nyugati partjain l l‚v“ z tonyt (turnace), ahol egy templomban a f”ld”n egy bronz kulcs (bronze key) fekszik. Ezt egyel“re hagyjuk b‚k‚n, egy m sik kalandban lesz szerepe, csakŁgy, mint a t‚rk‚p mellett l‚v“ k”nyvnek. A livre osangal-nak. Ezt se hagyjuk ott. A York-Chester k”zti Łton megjelent egy v r, benne p r “r (guard), sz m szerint ”t, valamint a gonosz Necromancer szem‚lyesen, aki egy z rt faajt˘t “riz. El“sz”r is j˘ szĄvvel aj nlunk mindenkinek egy save-t. Nem az “r”kkel lesz probl‚ma, azokat k”nnyen fel lehet ab rolni, de a var zsl˘ kem‚ny di˘ lesz. Az “r”k le”l‚se ut n ne az ajt˘n menjnk be, hanem f”l a l‚pcs“n. NyŁljunk le a Brass key-‚rt. Itt ha a l‚pcs“t v lasztjuk, ugyanoda jutunk, mint a nagyterem ajtaj n  t. Rontsunk r  a bitangra, ne sajn ljuk t“le az ac‚lt, vagy t–zgoly˘t, magunkt˘l harc alatt a healing balm-ot. Mikor bevisszk neki az ”t”dik tal latot, elt–nik - hi ba, a var zsl˘k m r csak Ągy halnak meg. De ha esetleg elmenekl, az se baj, t”bbet nem fog zavarni (megsz llottak ld”zhetik, ‚szaknak menekl) (H t akkor gyernk - CoVboy). Az ajt˘ m”g”tt Sir Lancelot leledzik. Elmondja mennyire ”rl, blabla... sz˘val t‚rk‚p. ™r”mmel tapasztaljuk, hogy mennyi Łj pajzs jelent meg az olyan Łj lovagot, amely al  sereg is tartozuik, ir nyĄtsuk London-ba, a t”bbit nem ‚rdemes. Sir Bors-ot az els“ adand˘ alkalommal valami nyugis faluba ir nyĄtsuk el, mindig csak bajt kever m s lovagokkal, f“leg Sir Bedevire-t nem kedveli, b r ugyanez elmondhat˘ Lancelot-ra is. Ha m‚gis ”sszefutnak, akkor Declive-t v lasszunk - f“ a b‚kess‚g. Amennyiben tŁl lassŁk lettek volna embereink, ‚s London-b˘l csak rom maradt, v‚djk Camelot-ot. A nagy csata, gy“zelmnk ut n megtudjuk, hogy az ellens‚ges sereg leverve, most j˘ ideig b‚ke lesz. Az azonban furcsa ‚s nyugtalanĄt˘, hogy Melehen holttest‚t nem sikerlt megtal lni a csata ut n... A m sodik kaland: ri s a kertek alatt, hol az excalibur? Melehen nem alkuszik (part 2). El‚rkeztnk v‚gre a m sodik kalandhoz. Intermezz˘ k”vetkezik. El“sz”r kĄvlr“l l tjuk a morgan's castle-t (m‚g nincs rajta a mi t‚rk‚pnk”n), azt n bellr“l. R”vid p rbesz‚d zajlik Morgan boszork ny - f“ellens‚gnk, Arthur n“v‚re ‚s Morgolon k”z”tt - az “ kast‚ly ban m r tiszteletnket tettk kedvenc Necromancer-j t volt szerencs‚nk megl togatni. Itt a mi id“nk! - mondja Morgan - Induljatok. Ha gyorsak vagyunk, a g”mbbel megn‚zhetjk a k‚t lovag adatait. Kev‚ss‚ edzett kalandj t‚kosok szem”ld”ke k”nnyen f”lszaladhat, l tva, hogy Melehen ‚leter“ pontja 0-t mutat, mellette pedig egy dead (halott) felirat virĄt. A gonosz boszork ny mesterked‚se ez, lesz ez rosszabb is m‚g... L thatjuk Anglia t‚rk‚p‚t (mint minden kaland v‚g‚n), a szĄnes terletek a mieink. H– embernk mindig be is jelenti ezt. C‚lunk term‚szetesen beszĄnezni az eg‚sz t‚rk‚pet. A kerekasztaln l m r t”bben vannak, mint ezel“tt. Megtudjuk, hogy a lovagok tan cskozni j”ttek ”ssze, hĄreket kaptak arr˘l, hogy Melehen m‚g nagyobb sereggel j”n, mint legut˘bb. Csakhogy Camelot-b˘l nem mehet el senki sereget toborozni saj t birtok ra, mert egy gonosz ˘ri s jelent meg a kapu el“tt. Igaz, hogy csak bunk˘ja van, de er“s m gia v‚di minden var zslat, vagy fegyver ellen. Ezt lesz is alkalmunk megtapasztalni, mert a lovgi becslet v‚delme ‚rdek‚ben Constantin felsz˘lĄtja harcosait, hogy  lljanak ki az ˘ri s ellen. Jel”ljnk ki k‚t embert. Az ˘ri s elleni harc kezdetekor azonnal Withdraw-ot v lasszunk. €gy sz‚gyenletesen elfutunk ugyan (-2 nobility point), de legal bb tŁl‚ljk a tal lkoz st. Ez alatt a kaland alatt egy‚bk‚nt id“nk‚nt egy-egy lovag mag t˘l pr˘b lkozik, ezekkel is mindig menekljnk el. Szerencs‚re k‚t lovag Tintagel fel‚ tart "diplom ciai kldet‚sben", vagyis hogy a z rt ajt˘ m”gl f”lszedj‚k az Arthur's Shield (a. pajzsa) ‚s az Arthur's Helm (sisak) nev– v‚delmet ad˘ var zst rgyakat. Ezen kĄvl valami Łton-m˘don Sir Lancelot ‚s Ninive is kint b˘kl szik... Dolgunkat nehezĄti 3 rabl˘banda, melyek az ‚rintett telepl‚st fel‚getik, ebb“l gond lehet. A k‚t lovag Dolchester-n‚l j r, szembe velk egy rabl˘banda tart. Az els“ lovaggal (akin‚l az iron key tal lhat˘) kerljk meg “ket az Łt ment‚n haladva, a m sikat indĄtsuk Canterbury-be. Ninive ‚s Lancelot St. Albans-ba, ha oda‚rtek, Ninive adja Lancelot-nak az aranyait, ezzel Lancelot gyorsan induljon a Cambridge-t“l ‚szakra l‚v“ Hut-hoz. Ezek az int‚zked‚sek a k”vetkez“k miatt t”rt‚ntek (aki leĄr s alapj n j tszik, annak szks‚gtelen ezeket a helyeket bej rnia, s“t az id“ miatt v‚gzetes is.) Almesbury papja St. Albans-ba ir nyĄtana minket Fair Thomas-hoz (n‚ha Friar Albert a neve), ai biztosan tud segĄteni. Ott megtudjuk, hogy a Friar Canterbury-ba t vozott, onnan azt a hĄrt kapn nk, hogy m r visszafordult St. Albans fel‚. A leĄrt m˘dszer szerint azonban lovagunk azonnal Canterbury fel‚ tart, s mikor ott megkapjuk az infot, a Frair m ris St. Albans-ban van, ahol m r v rja Ninive. A Camelot-t˘l Ny-ra fekv“ Hut boszork nya tudni v‚li, hogy Morgan kldte a nyakunkra az ˘ri st, ‚s csak a paps g segĄthet. Oxford-ban egy ”regasszony egy ‚ppen t vol l‚v“ papr˘l sz”vegel, aki a remetelak- ban (Hermitage) van ‚ppen, k‚s“bb j”jjnk vissza. Ebben a kalandban van egy‚bk‚nt a j t‚k egyik legszebb sz***t sa is (aki nyomon k”veti, annak v‚gzetesen k ros is), ez a k”vetkez“: Silchester guard-ja, tudni v‚li, hogy az egykor London-t ostroml˘ sz szok vez‚re Thor kalap csa birtok ban volt, ezzel biztosan legy“zzk az ˘ri st. Egy sz sz asszony Norwich-ban azt mondja tud a dologr˘l, induljunk Colchester fel‚, valamikor arra vonultak a sz szok. Ott egy ”regasszony ir nyĄt tov bb London fel‚, ahol a helyi guard azt mondja, Thor kalap cs t a visszavonul˘k cipelt‚k magukkal - ‚s a nyom megszakad. Folytatva a kalandot e kis kit‚r“ ut n: St. Albans-ban a Friar csak ˘cs rol bennnket, hasznos infot csak akkor kapunk t“le, ha Charm Spell-t nyomatunk r  Niniv‚-vel. €gy azt mondja, egyedl az Excalibur segĄthet rajtunk, de azt Arthur a Camlann-i csat ban, miut n led”fte vele Mordred-et, bedobta egy t˘ba, Ągy most a t˘ tnd‚r‚n‚l van. B“vebb info‚rt menjnk Oxford-ba. Ezut n a hasznos cseveg‚s ut n k‚rjk el szentelt viz‚t is (ugye nincs elfelejtve, hogy most is kell gy–jteni?) Ninive rohanjon Oxford-ba, Lancelot ha meg‚rkezett a Hut-hoz vegye meg a Dragonsbane-t, majd induljon Cambridge-be, Canterbury-b“l a lovag London-ba (ahol k‚s“bb esetleg besz‚lhet az ide menekl“ King Clairance-szel). A Tintagel-t megj rt ‚s az ott l‚v“ bonusokat felszedett lovag azonnal menjen Glastonbury-ba. Ninive most m r tud besz‚lni az Oxford-ba visszat‚rt pappal (ha van Holy water-je, akor Charm-ot neki), aki Glastonbury-ba ir nyĄt minket, vagy azt mondja itt d‚lre egy kis t˘ is akad (small lake). Meg is jelent val˘ban, de nem ‚rdemes megn‚zni: egy sz sz parancsnok + 10 sz z harcosa t borozik ott. Amennyiben j˘l id“zĄtettnk, Tintagel-b“l ‚rkez“ embernk mostan ban ‚r Blastonbury-be. Ott felhĄvj k figyelmnket egy Łjabb kis t˘ra innen DK-re, Ilchester k”zel‚ben, valamint infor-helyre Cambridge-ben. Innen lovagunk Exeter-be v gtasson. rdekl“d“k kedv‚‚rt: az Łjabb kis t˘n l k‚t evil knight pihizik. §k Breuse-Szalbreuse j˘l ismert figur i Sir Thomas Malory k”nyv‚nek, de aki nem hallott volna r˘luk: a kerekasztal lovagjainak ”r”k”s ellens‚gei, akiknek mindig sikerl kibŁjniuk a p cb˘l. B r van n luk 72 arany, m‚gsem ‚rdemes foglalkozni velk: nem tudjuk elk”lteni a p‚nzt! Ebben a kalandban Łgyis lesz m‚g ilyen nagy fog sunk. Puszt n gondolatkelt‚s c‚lj b˘l f”ldobjuk a k‚rd‚st: hogy lehet, hogy Breuse aktĄv szerepl“je lesz az Ecxcalibur II-nek, ha itt kinyĄrjuk? (‚s ‚l“ lesz, nem olyan, mint Melehen). Megint csak az id“zĄt‚ssel j”vnk: Lancelot-nak illik Cambridge-ben lennie miel“tt f”l‚getn‚k a bandit k. A Guard v‚gre Łjabb k‚t t˘val ismertett meg minket: egyik Oxford-t˘l -ra, m sik Dolchester-t“l -ra. Kil‚pve Cambridge-b“l egy utaz˘val tal lkozunk: elmondja, hogy Cornwall kir lya, az Exeter-i King Andrew elvetemlt tettet akar v‚ghezvinni, lerohanni a v‚dtelen Camelot-ot. King Andrew hadnagy t, Derlick-et az els“ kalandban m r volt alkalma lekaszabolni a v llalkoz˘ kedv– kalandoz˘nak. Andrew ‚s serege azonban tal lkozik azonnal ide kld”tt h“s lovagunkkal, aki kihĄvja a latrot p rbajra. Csak k”zbevetjk, hogy ezt j˘ lesz megnyerni, mert m sodszor nem lesz alkalmunk r  - akkor Andrew m r sereg‚vel rontana r nk. Sz˘val Andrew ˘cs rolja a kerekasztal lovagjait ‚s segĄt“iket, azt hangoztatja, hogy majd “ ac‚llal rendet teremt... Miut n tepert“v‚ v gtuk, szedjk fel arany t, kincseskamr ja kulcs t (brass key), ‚s f“leg a var zskeszty–j‚t (gaunts o'peir), melyet majd Lancelot viseljen, a v‚delmet n”veli meg kellemesen. A kulccsal Exeter-ben nyissuk ki az eleddig z rt ajt˘t, s az ”sszes kincset markoljuk f”l, majd ir ny a Camelot-t˘l Ny-ra fekv“ Salisbury. Lancelot menjen az Oxford-t˘l -ra megjelent t˘hoz (nehogy bandit k karj ba fussunk!), Ninive is ezt tegye, lehet“leg egytt ‚rkezzenek meg. A Dragonsbane-t haszn lva k”nnyen elint‚zhetjk az itt v rakoz˘ s rk nyt, virtu˘zok m shogy is megpr˘b lhatj k. Ezut n Ninive alkalmazza a Magic pontot, ott pedig a Summon undine (vizitnd‚r hĄv sa) opci˘t. V lasz ‚rkezik a hangokb˘l... A nyit˘k‚pet l thatjuk, amint kiemeli egy k‚z az Excalibur-t. A t˘ tnd‚re  tadja Lancelot-nak, majd visszat‚r lakhely‚re, a t˘ m‚ly‚be. Most m r bes–r–s”dik az akci˘ Sir Lancelot siessen Salisbury-be, ahol a v rakoz˘ lovag adja  t neki Arthur pajzs t ‚s sisakj t, valamint a Gaunts O'peir-t. Lancelot haszn lja ezeket (use), majd az excalibur-t is. €gy f”lszerelkezve b tran ki llhatunk p rviadalra a gy–l”lt ˘ri ssal, itt az ideje hogy megleck‚ztessk. Vil grasz˘l˘ gy“zelmnk ut n a lovagok sz‚tsz‚lednek most m r l that˘v  v lt harcosaink‚rt. Mindenkit ir nyĄtsunk London-ba. Seregnk King Clairance ˘ri si segĄts‚g‚vel (150 soldier) m sodszor is sz‚tveri Melehen sereg‚t, ezŁttal v‚gleg pokolra kldve, persze Morgolon-nal egytt. A harmadik kaland: Z”ld erd“ben j rtam, d‚monra tal ltam... K‚t h˘nap telt el csup n a nagy csata ˘ta, s m ris Łjabb gondok-bajok a birodalomban. Aggaszt˘ hĄrek ‚rkeznek a Sauvage-i erd“b“l. llĄt˘lag d‚mon t”tt tany t valahol az erd“ m‚ly‚n, onnan csap ki-ki a vid‚kre. Ha elkezdnk k‚rdez“sk”dni, ‚rdekes hĄrmorzs kat csĄphetnk f”l. Egyik arr˘l sz˘l, hogy egy erd“n  thalad˘ csapat elt–nt - meg is tal lt k k‚s“bb “ket k“v‚ v lva. Hallhatunk a barna lovagr˘l (brown knight) is, akir“l azt mondj k legy“zhetetlen. Esetleg mi magunk is tal lkozhatunk k“v‚ v lt emberekkel. Kldjnk valakit Canterbury-be (pl. a Dover-i Palomides-t?), ahol Dubric azt mondja, j”jjnk vissza k‚s“bb, sz‚tn‚z a k”nyvt r ban, h tha tal l valamit. Leicester-i lovagunk induljon d‚lre, ahol sereg‚vel egyb“l bekaszaboltathat egy giant-ot, majd az itt l‚v“ Łtkeresztez“d‚st“l d‚lre, ill. ink bb Ny-ra (az erd“ben, nem az Łton), egy fell beast-et. Ezut n az Łton induljon London-ba, ahogy megynk, m‚g egy Fell Beast-ot fel kell szabdalni. Akinek serege van, menjen London-ba (a hĄrek szerint ugyanis megint mozgol˘dnak a sz szok). Niniv‚-vel tartson Sir Lancelot is, induljanak Cirenchester-be. V ltoztassuk  t k“b“l ‚l“v‚ a Guard-ot, majd menjnk Water Newton-ba, ‚s ott is a v roslak˘t (Ninive Łj var zslat val a Disenchant-tal). Az erd“ben ”sszeakadhatunk Fey Knight-ekkel (el tkozott lovagok) Lncelot-nak nem nagy falatok, m s lovag csak sereggel rohanja meg “ket, egy‚bk‚nt agy“! Water Newton ut n ir ny a feh‚r torony (white tower) ez Łj helyszĄn a Morgolon's castle-t“l Ny-ra. Itt v ltoztassuk vissza a kir lyt, azt n ugyanĄgy j rjunk el a Cardigan-t˘l ‚szakra megjelent kast‚ly kir ly val is. Mindkett“ magasztalja a kerekasztal lovagjainak h“siess‚g‚t, s felaj nlja j”v“beli szolg latait. Niniv‚-vel most menjnk Stonehenge-be magic-ot t”lteni, de el“tte Bath-ban felt‚tlenl vegynk stag's bone-t (szarvascsontot). Ezut n Sir Lancelot ‚s Ninive menjen Exeter-be. Dubric Canterbury-ben most azzal fogad, hogy tal lt egy “sr‚gi k”nyvet, a Helye's Book-ot, amiben van p r info a d‚monokr˘l, de persze nem adja ide, mert a paps g nem adhatja ki soha a kez‚b“l. Esetleg ‚rdekl“djnk Rochester-ben a tud˘sn l (schol ar). Ott azt a segĄts‚get kapjuk, hogy a d‚monok ellen ˘ri si var zslatra van szks‚g. Amit csak a legnagyobb Druid k ismerhetnek meg, mint amilyen az ”reg Merlin volt. Lincoln k”zel‚ben volt kast‚lya. Lincoln-ban egy any˘ka tal lhat˘, ha Sir Villars-ot eddig nam abajgattuk, neki m‚g itt kell lennie. A bar ts gos ”regany˘ azt mondja, m‚g sohasem hallott Merlin nev– emberr“l. Mivel a kard itt nem alkalmazhat˘ megold s, mondjuk Bride 6 arannyal legyen. Erre persze megj”n az eml‚kezete: - ja, a var zsl˘ Merlin? M r romos a kast‚lya, r‚g Cornwall-ba k”lt”z”tt. Exeter-re nagyĄtsunk, most. A szemtelen v rosi ember azzal fogad: - mennyit ‚r neked ez az inform ci˘? H t 6 aranyn l t”bbel ne vesztegessk meg. Annyi biztosan el‚g lesz. Azt mondja, a parton van a barlangja, de “t mag t m r ‚vek ˘ta nem l tt k. Norwich-b˘l m r elindult a sz szok serege Sigebryth vezet‚s‚vel vagy lefel‚ j”n, akkor London-ban kapjuk el, vagy nyugat fel‚ kerl, akkor mondjuk Almesbury-n‚l csĄpjk el. P r v rost biztosan fel‚get. Seregnkkel k”nnyen elint‚zzk “ket, ezzel az utols˘ sz sz inv zi˘t vertk le, Norwich ‚s vid‚ke mostant˘l Constantin birodalm hoz tartozik. Exeter-b“l menjnk a parton l‚v“ barlangba (Merlin's Cave). Bent semmit nem tal lunk. Ha azonban jobban megn‚zzk a jobb oldali sziklaalakzatot, mintha egy koponya ‚s egy szak ll k”rvonalai derengen‚nek. Itt most tesznk egy kis kit‚r“t. Nyilv n sejthet“, hogy Merlin van a krist lyban, hogy hogyan kerlt oda, arra az tudja a v laszt, aki l tta az 1980-as ‚vek elej‚n a mozikban fut˘ Excalibur cĄm– klasszikus fantasy-t. Az˘ta se sok k‚szlt, ami lek”r”zhette volna. Nos, abban a filmben l thattuk, hogy Morgan boszork ny csellel ‚s var zslattal falazta Merlin-t a krist lyba. Bel‚pve a barlangba Ninive azt mondja, ismer egy var zlsatot, ami kiszabadĄthatja Merlin-t. Ehhez szks‚ges: Fascinum laxus (m‚g a j t‚k elej‚n, Camelot-ban volt tal lhat˘), Stagis bone, Bat's wing, Hells-bane v. Mandrake + 15 magic point. Merlin kiszabadul a krist lyb˘l: - h, Arthur embere!! Meddig aludhattam? A birodalom bajainak Morgan az okoz˘ja, de ‚n elkapom! - mondja. Menjnk mindenkivel Canterbury-be, ahol Ninive Charm segĄts‚g‚vel szedje el Dubric-t˘l a k”nyvet. Merlin kapja meg ‚s haszn lja (use) mind a helye's book-ot, mind a livre oisangal-t. Az el“bbib“l h rom var zslatot betanul, ami esetleg j˘l j”het; az ut˘bbib˘l megtudjuk, hogy a szent‚let– Arithmetikai J˘zsef hol tengette ‚lete utols˘ ‚veit. (—j helyszĄn jelenik meg, Tauroc-t˘l nyugatra a szigeten: Holyhead) adjuk Merlin-nek az ”sszes Holy Water-t, Belladonn -t, az Elixir of lotus-t, az egyik Fayrd's stone-t, ‚s a Golden Chaliche-t. Merlin var zslatai (csak azokat Ąrjuk le, melyek Łjak, Niniv‚-nek nincsenek meg.) Point of evil: A gonosz hely‚nek meghat roz sa. Nommed Nommus: D‚mon”l“, kell hozz  15 mp + 1 Bella Donna A bal ‚s a jobb oldali sor utols˘ var zslatair˘l k‚s“bb. Var zsoljunk Merlin-nel Point of Evil-t, mire “ meghat rozza a gonosz hely‚t. Merlin ‚s Ninive t”lts”n MP-t Stonehenge-ben, majd menjenek mondjuk Bath-ba. Lancelot menjen Turnacer-be, vagye fel a bronze key-t, majd Holyheade-n ezzel nyissa ki a z rt ajt˘t ‚s vegy fel A-i J˘zsef gy–r–j‚t (Joseph's ring). Innen €rf”ldre kell haj˘znia (castle Angvish). Balj˘s hely. Az ajt˘t a Joseph's Ring nyitja, mintha kulcsot haszn n nk. A bels“ k poln ban megtal ljuk a Szent Gr lt (Holy grail). Pihentet“ r‚sz j”n: minden embernket olyan helyre vigyk, ahol az adott helynek templom alakja van: Pl. ilyen Holynead, St. Albans, Canterbury, Almesbury (ha nincs lerombolva) Glastonbury. A k‚t var zsl˘ ne menjen ezekre a helyekre. Ezeken ugyanis hĄv“ pontjaik n“nek 7-10 percenk‚nt eggyel (a lovagok nem hanyagolj k el lelkket sem). Nyugodtan lekapcsolhatjuk a TV-t vagy a monitort (de ne a g‚pet) olyan 2-2,5 ˘r ra. Kb. Ennyi id“ kell mĄg Sir Lancelot ‚s a t”bbiek hĄv“ pontja el‚ri a 20-at (Saintly fokozat). E n‚lkl nem lehet igaz n hat sosan haszn lni a gr lt. Miut n ezzel megvagyunk, l togassunk el a Sauvage-i erd“ k”zep‚n l‚v“ romba (a rund). Sir Lancelot ne kĄm‚lje az  tkozott lovagokat bent. A romban ”sszetal lkozunk a barna lovaggal is (hogy mit“l barna, azt fejtse meg a kedves olvas˘ maga) (Nekem lenn‚nek tippjeim, de most ‚ppen reggelizem - CoVboy). A f”ls“ emeleten a d‚monnal akasztjuk ”ssze bajszunkat, Merlin Nommed Nommus-t var zsol r , mire visszakerl a teste ‚s lelke a tŁlvil gi birodalomba... A negyedik (befejez“) kaland: A gonosz t‚rt h˘dĄt, d‚monok mindenhol! A v‚gs“ ”sszecsap s... A d‚mon el–z‚se ˘ta nem sok id“ telt el, de m r megint gondok vannak. HĄrek szerint embereket a saj t  gyukb˘l rabolnak el ‚jjel, s sz lak ism‚t a Sauvage-i erd“be vezetnek. Most nagyon finoman kell taktik zni. Ninive gy–jtse be a szentelt vizeket a k”rny‚k papjait˘l, egy lovag 10-20 arannyal induljon Brought-on-Humber-be, s ott vegyen meg mindent. Azut n keresse meg Merlin-t, ‚s adja neki oda az Ągy szerzett Elixir of lotus-t. Merlin egy m sik lovagnak m‚g a kaland kezdetekor adjon kett“ holy water-t. Az Ągy ell tott lovag menjen Silchester-be, ahol Sir Owain “rmestere k‚ri segĄts‚gnket (Bergeant). Fogadjuk el a kldet‚st, mire “k ketten elindulnak Truroc v ra fel‚ - h t egy ideig eltart, mĄg oda‚rnek. Kalandkedvel“ v llalkoz˘ szellemmel ‚s eg‚szs‚ggel meg ldott j t‚kosok nyom ba eredhetnek annak a hĄrnek, amit a Camelot-Silchester k”z”tti Łton t‚bl bol˘ pap (priest) k”z”l velnk: A gal d Breuse ism‚t felt–nt, ezŁttal Carmarthen k”zel‚ben. Lancelot ‚s Merlin l togassa meg a m r j˘l ismert kedves turistacsalogat˘ romot a Sauvage-i erd“ben. El“sz”r egy csŁnya s rk ny kerl terĄt‚kre, aki m s szĄn– ‚s er“sebb, mint az eddigiek, lehet“leg karddal verjk le, azt n hajr , tov bb p r fey knight + egy Łjabb d‚mon. Ezt ne Merlin var zslata, hanem a holy water haszn lata int‚zze el (h romszor use a d‚monra, pont el‚g egy veggel egy d‚monra). A fenti szob ban kedves le nyok, valamint Wroxeter-i Sir Peredur feles‚ge v r r nk. K”sz”ni tettnket, arra k‚r, menjnk vele Wroxeter-be. Tegynk Łgy. Sir Peredur alig hisz a szem‚nek, ”r”mmel aj nlja fel f”ldjeit, blabla... ami fontos: a nyugati hegyekben ‚jszaka furcsa f‚nyek t–nnek f”l, s egy ”reg azt mes‚lte neki, ott van Morgan la fey er“dje. A t‚rk‚pre kimenve l tjuk, hogy igaza van. Az “rmesterrel kld”tt embernk amint meg‚rkeztek Tauroc-ba, menjen be. Sir Owain elpanaszolja, hogy fi t egy sz”rny rabolta el, s az d‚lre meneklt zs km ny val. Wroxeter-t“l DNy-ra Łj helyszĄn jelent Ągy meg: egy Łjabb rom. H“s lovagunk menjen oda, majd int‚zze el az els“ d‚mont az egyik szentelt vĄz haszn lat val. A megmentett fiŁ, h l lkodik: szĄvesen velnk j”nne tov bb, csakhogy hi nyzik a fegyverzete, de mi az‚rt csak menjnk tov bb: sikolyokat hall a romb˘l. A benti d‚mon egy le nyz˘t tart(ott) fogva. “ Cardigan ur nak a l nya. KĄs‚rjk haz ig, ahol is apj t˘l kapjuk meg a szok sos magasztal˘ szavakat ‚s Ąg‚reteket. Itt az ideje lesz molni a f“boszork nnyal, ann l is ink bb, mivel lassan de biztosan minden v rosba kld egy d‚mont, az els“ c‚lja Leicester. Ha sokat v runk, mozdulni se lehet t“lk, mindent el rasztanak. A Wroxeter-t“l Ny-ra l‚v“ Morgan's castle-ba vigyk Lancelot-ot, akin‚l legyen ott a gr l, hĄv“ pontja 20-as. Merlin-t, akin‚l legyen Belladonna, 2 elixir of lotus, legal bb 4-5 holy water, golden chaliche, fayrd's stone, a var zspontja max.-on. Vigyk m‚g Niniv‚-t. Aki gy˘gyĄtja az esetlegesen kapott sebeket var zslat val. Morgan kast‚ly t 3 s rk ny ‚s 3 d‚mon “rzi, ezekkel mindenhogy meg kell kzdeni. Ha a s rk nyok el“tt is d‚monba futunk, az pech - Az most indult valamelyik t voli v ros fel‚ (ez‚rt kell ink bb egy holy water mint n‚gy). A s rk nyokat (egy k‚k, k‚t fekete) Łgy gy“zzk le, ahogy akarjuk: dragosbane-nel (Łgyse kell ezut n), vagy Lancelot az excalibur-ral. Az ezut n k”vetkez“ 3 d‚mon k”zl kett“t a szentelt vizes m˘dszerrel, a harmadikat Merlin var zslattal bejutottunk Morgan er“dj‚be. Ninive var zsoljon, ha tud, Defend spell-t, Sir Lancelot-ra, hogy legyen kicsi v‚delme legal bb a fiŁnak. Merlin sz‚lv‚szgyorsas ggal var zsolja el“sz”r a jobb oldali sor utols˘, majd a bal oldali sor utols˘ var zslat t. Mikor bel‚ptnk, Morgan azzal k”sz”nt”tt, hogy most meg fogunk halni. Merlin t‚nyked‚s‚nek k”sz”nhet“en kezd r d”bbenni a val˘s gra. Olyat sikolt, hogy az eg‚sz birodalomban meghallani az elk rhozott lelke hangj t. Ez azonban csak pokoli v‚delm‚t semmisĄtette meg: legy“z‚s‚hez isten erej‚re van szks‚g, ahogyan azt a papok tan csolt k. Lancelot haszn lja a gr lt (use H. Grail). Ezzel Morgan-nak v‚ge, Anglia szabad, Constantin kir ly, megpihenet. Csakhogy: a program a Congratulations-on kĄvl azt k”zli, gy“ztnk, de nem a teljes birodalmat  llĄtottuk vissza, ahogy az Arthur idej‚n volt. Val˘ban: ha a leĄrtak szerint haladtunk, a v‚gs“ t‚rk‚pen king Clairance birodalma kl”n  ll a mi‚nkt“l (m‚g akkor is, ha meghalt a j t‚k alatt). T“le nem sikerlt kldet‚st kapni, ami‚rt ideadta volna birodalm t, ha tŁl‚lte - nem csak Melehen ld”z‚s‚t, de a v‚g‚n a t mad˘ d‚mont is elint‚ztk - Łgy sem h˘dol be, ha meghalt, Łgy f“leg nem. €rhatn nk azt, hogy ez a kicsis‚g m r a j t‚kos feladata, legal bb ennyit mag t˘l oldjon meg, mi m r r j”ttnk - de az igazs g az, hogy ett“l messze  llunk. A probl‚ma tal n ”sszefgg a k”vetkez“kkel: Az els“ kalandban a Murwick-t˘l szerzett Crown of Command-ot soha nem sikerlt haszn lni - azt gyanĄtjuk, ezt csak Łgy sikerlne, ha valakinek 20-as lenne a nobility-pontja. N lunk ilyen nem volt (m‚g egyszer meg ez‚rt nem megynk v‚gig a j t‚kon). Łgyhogy ebben nem lehetnk biztos, de tal n ”sszefgg a k‚t dolog. A m sik: a kalandok k”z”tti t‚rk‚pen m r a legelej‚n l tszik az ”sszes (!) telepl‚s. Azok is, amelyek ak r csak legv‚gl jelennek meg. Egyetlen hely van, amit csak a kis t‚rk‚pen l ttunk, j t‚kban nem: ez pont a York-t˘l Ny-ra l‚v“ hegy tetej‚n k‚ne, hogy legyen (az els“ kalandban ha elmenekl a Necromancer vagy egy “re, erre a helyre sietnek, csakhogy ott a nagy t‚rk‚pen nincs semmi). Vagyis valami csak van ott, csak nem sikerlt "el“csalogatni" a helyszĄnt. Clairance a v‚g‚n utal is valami gondj ra - baj ra, de hogy az mi, azt m‚g a charm spell sem szedte ki bel“le. A j t‚k Ągy is megnyerve, de mint l that˘, nem 100%-os. Ha valakinek sikerl r j”nnie, Ąrja meg! No persze, ezek ut n azt is el tudjuk k‚pzelni, hogy Virgin-‚k direktbe Ągy fejezt‚k be a programot, hadd t”rje a buksij t hi ba a gy ri leĄr s n‚lkl j tsz˘ magyar ember. H t ennyi volna r”viden a j t‚k. €gy leĄrva tal n r”vidnek, gyorsan megoldhat˘nak t–nik, de aki leĄr s n‚lkl halad,  llĄtjuk, az nem gondolja Łgy. Ezen programok egyetlen h tr nya a sok t”lt‚s, ezt csak kls“ floppy haszn latba v‚tel‚vel, vagy mint olvashat˘ a t”lt‚skor, harddiskre val˘ m sol ssal lehet  thidalni. V‚gezetl a f“bb t rgyak: Healing balm: ltal ban gy˘gy rusokn l kaphat˘, 3-5 adagra el‚g van benne (1 HP/haszn lat),  ra 2 arany. Mandrake, Hellsbane, Bat,s wing: Var zskomponensek Ninive var zslataihoz,  rusokn l kaphat˘. Elixir of lotus: Merlin var zskomponensei k”z‚ tartoznak. Az egyik a j t‚k elej‚n Camelot-ban, a m sik az utols˘ kalandban a Brought-on-Humber-i  rusn l tal lhat˘. Runic blade: Var zskard, haszn lata a combat-ot n”veli, Camelot-ban tal lhat˘ a j t‚k elej‚n. Holy water: Szentelt vĄz, var zskomponens ‚s d‚mon”l“ min“s‚gben haszn latos. A papokt˘l szerezhet“ Charm-mal. Vitaly potion: A max. ‚leter“t n”veli egyel. Kezdetben lehet kapni  rusokn l, k‚s“bb csak Ninive k‚szĄt egy-egy darabot mag t˘l a kalandok elej‚re. Strengh Potion: A Combat pontokat n”veli, csak tal lni lehet. Fayard's Stone: Az egyik Camelot kincst r ban, a m sik Exeter kincst‚r‚ben tal lhat˘. Haszn lata 19 HP-t levesz att˘l, akin haszn ljuk, egy id“ ut n, elfogy! Az egyikre szks‚ge lesz Merlin-nek Morgan ellen. Golden Chaliche: Aranykehely, Cardiff-ban tal lhat˘, Merlin egyik var zslat nak komponense. Stag's Bone: A harmadik kalandban Bath-ban vehetjk meg, Niniv‚-nek lesz r  szks‚ge Merlin kiszabadĄt s hoz. Fascinum Laxus: A Camelot-i kincst rban tal lhat˘, ua. mint el“bb. Dragonsbane: S rk nyv‚gzet, haszn lata elint‚zi val˘ban a besti kat. Tal lni ‚s venni is lehet. Fascinum terrere: Akin haszn lj k, nobility-je 0-ra v lt. Crown of command: Morwick “rei a Lyonesse castle-ban, nem tudtuk haszn lni Joseph's Ring: Kulcsk‚nt haszn latos castle anglish-ben. Holy grail: Castle Anguish-ban, ezzel int‚zzk majd el Morgan-t. Livra O'Sangal: Csak Merlin tudja elolvasni, mire megjelenik a t‚rk‚pen Holyhead. Cardiff-ban tal lhat˘. Helye's book: Dubric fogja ”nk‚nt ideadni neknk Canterbury-ben, a harmadik kalandban. Merlin olvashat ki bel“le h rom fontos var zslatot. Map: Lancelot t‚rk‚pe, Cardiff-ban tal lhat˘. Arthur's Shield, Arthur's helm: Arthur kir ly fegyverzete, tintagel-ben van, a vaskulccsal z rt ajt˘ m”g”tt. Gaunts o'peir: Andrew kir ly var zskeszty–je, t“le vehetjk el. Excalibur: A tnd‚rt“l kapjuk az Oxford f”l”tti t˘n l. Blessed Cross: Halotton haszn lva az f”lt mad (ellenf‚l is!) Akit ‚rdekel, mi lett Constantin-‚k tov bbi sorsa, m ris elkezdhet j tszani a program folytat s val: a Vengeance of Excalibur-rel. Sok sikert hozz ! - Kis Simon Csaba