L.A. Noire tippek-trükkök 2011. november 11. Az L.A. Noire furcsa műfaji keverék: kaland, akció, sandbox, egyben kiváló játék. Hosszú, tartalmas, izgalmas és érdekes, azaz minden megvan benne ahhoz, hogy sokáig lekösse a lelkes vásárlókat. Egyedül azt sajnálhatjuk, hogy kifejezetten könnyű lett, így hacsak magunknak nem kívánjuk megnehezíteni a dolgokat, minden további nélkül végig lehet rohanni rajta (igaz, így is nagyjából 18-20 órát ülünk előtte). Ennek ellenére az opcionális lehetőségek tárháza bő, s mivel sokan vannak, akik hozzánk hasonlóan imádják az achievementeket és trófeákat, továbbá élvezik, ha apró trükkökkel játszhatják végig a programot, úgy gondoltuk, a kedvükért összeütünk egy kisebb tippek-trükkök összeállítást, hátha mások kedve is megjön az extrák felfedezéséhez. Mivel viszont tippek-trükköket és nem trófeavadász útmutatót írunk, osszuk két részre a cikket: először a játékban általánosan alkalmazható tanácsokat adunk, majd pedig a nehezebb achievementekhez nyújtunk némi segítséget. Öveket becsatolni, szirénát izzítani, indulunk! Tippek-trükkök Általános tippek Autózz sokat! Bár lehetőség van rá, hogy a különböző helyszínek között a társunk vezesse az autót, érdemes a volán mögé ülnünk, mert összesen 30 valós nevezetességet kutathatunk fel városszerte. Ennek haszna, hogy hamarabb fejlődünk, lévén minden állomáshely tapasztalati ponttal jár. Mellesleg egy trófeát is bezsebelhetünk, sőt a játék második felében, a gyilkossági osztály fináléjában lesz egy küldetés, amikor nevezetességekhez kell ellátogatnunk, s ha még nem találtuk meg őket, detektívünk csak hosszú autókázás árán jön rá, melyiket is kéne megkeresni. Ha viszont már az első Traffic ügy alatt körbeautózzuk a várost, ez sem jelent majd problémát. Célozz fejre! Bár a lövöldözés az L.A. Noire világában nem nagy kihívás, sokkal jobb, ha igyekszünk fejre célozni, mert nem csak hogy trófea üti a markunkat, de az akció is sokkal folyamatosabb lesz. Érdemes továbbá minél több fegyvert kipróbálni -- alant ennek előnyeire is ki fogunk térni. Először hazudtolj, magyarázkodni ráérsz utána is! A játék legfontosabb része a kihallgatás, mely alatt az alany arckifejezése alapján kell eldöntenünk, hazudik-e vagy sem. Ha igazat adunk neki vagy kételkedünk, nincs lehetőségünk változtatni a dolgon. Amennyiben viszont egyből meghazudtoljuk, visszakérdez, hogy van-e bizonyítékunk, mi pedig átnézhetjük az eddigi nyomokat. Ha van olyan, ami jó eséllyel kapcsolódik az adott témához, akkor nyert ügyünk van, de ha nincs, az sem baj, csak kérjünk elnézést és nyomjunk rá a kételkedés gombra. Igazat egyébként nagyon kevesen mondanak a játékban, és azok az alkalmak elég nyilvánvalóak a szinte állandó szemkontaktus miatt. Ne okozz nagy kárt! Az L.A. Noire ugyanabban a betegségben szenved, mint az összes rokona, azaz az utcai sofőrök képtelenek a normális közlekedésre. Éppen ezért figyeljünk oda minden sarkon, ne rohanjunk, és lehetőleg kapcsoljuk be a szirénát. Legyen ugyanis bármilyen jó az interjúink átlaga, egy bizonyos kármennyiség felett veszítünk a végértékelésből. Ne strapáld magad! Az autós üldözések jól hozzák a noire filmekben látott, kissé statikus jeleneteket. Ennek viszont ára van: teljesen mindegy, mennyire vagy ügyes, az esetek 90%-ban a scripteken múlik, hogy mikor kapcsolod le a gyanúsítottat. Így aztán nem kell sokat adni a partnered állandó kiabálására, hogy "érd be jobban, mert nem tudom lelőni", csak ne veszítsd szem elől, előbb vagy utóbb úgyis karambolozik. Az utcai bűnesetek közül van pár egyébként, melyeknek több befejezése is lehet (pl. a Cosmic Rays), de ha nem úgy végződik, ahogy elképzeltük, akkor se keseredjünk el, a küldetés így is, úgy is lezárul. Mindent vizsgálj át! Első végigjátszáskor még nem tudni, melyik felvehető tárgy számít nyomnak és melyik nem. Cole persze szól, ha valami teljesen irreleváns dolgot emelünk fel, de amíg nem tudjuk, hogy mit és hol keressünk, a legjobb, ha mindent felkapunk, maximum egy kicsit több időt töltünk a helyszíneken. Bár a játék eleinte azt a látszatot kelti, hogy minden egyes tárgynál jelez, ha valami további dolgot is csinálhatunk vele, ez nem mindig van így, szóval ha gyanús nekünk valami, akkor forgassuk egy kicsit, esetleg próbáljuk használni, mert így extra nyomokat szerezhetünk. Hallgass a partneredre! Ugyan nincs sok olyan alkalom, amikor meg lehet vádolni valakit, mindig értékeljük át a partnerünk megjegyzéseit. Ha kétségeink vannak, a legjobb amit tehetünk, hogy rákérdezünk a véleményére. Ugyan nem minden esetben 100%, hogy igaza van, összevetve a látottakkal és hallottakkal van esély rá, szóval hacsak nem vagyunk teljesen meggyőződve arról, hogy jó átlátjuk az ügyet, hallgassunk rá, sokat úgyse veszthetünk. Nos most, hogy pár általános tippel gazdagítottuk a lelkes detektívek eszköztárát, ideje rátérni az igazi pitére, a trófeákra, illetve achievementekre. Az L.A. Noire sokat épít eme jutalmakra, lévén in-game jutalmazási rendszere nem igen van. Akárhogy is, a kifejezetten bő medálválaszték jó pár érdekes darabot is magába foglal, melyek viszont nehezek lehetnek segítség nélkül. Így hát a következő oldalon következzen pár aprócska infó, hogy könnyebb legyen a dolgotok. Gyűjtőknek Az L.A. Noire örökölte a Rockstar GTA-sorozatának azon tulajdonságát, hogy statisztikát vezet róla, mennyi mindent csináltunk meg eddig a játékban. A fő történetszál 21 küldetése ebből nagyjából 60%-t fed le, szóval a maradék a különböző gyűjthető dolgokból áll össze. Összesen 95 autót kell kipróbálnunk, 13 újságot összeszednünk, 50 filmtekercset összegyűjtenünk és 40 utcai bűnesetet felderítenünk. Auto Collector / Auto Fanatic / Public Menace Ez a két achievement szorosan összefügg. Az elsőhöz 40, az utóbbihoz az összes, azaz 95 járgány kipróbálása szükséges. Kezdjük úgy, hogy a kellemest a hasznossal összekötve indítsuk el a közlekedésiek első ügyét (The Driver's Seat), ami a legrövidebb az egész játékban. Amint megkapjuk a volánt, kezdjünk ámokfutásba és menjünk neki minden szembejövőnek, lehetőleg frontálisan, nagy sebességgel. Ez azért jó nekünk, mert kapunk egy achievementet, ha 47 ezer dollárnál több kárt okozunk egy befejezett ügyben (Public Menace), plusz a rombolás során rengeteg autóval találkozunk, ami azt jelenti, hogy nagyjából 60-70 verda ki is pipálható így. A gyalogosokat és a városi tulajdont viszont hagyjuk ki a mókából, mert egyrészt nem visznek elég pénzt, másrészt úgyis a kocsikra koncentrálunk inkább. Ha a nagyja megvan, jöhetnek a ritkaságok, melyek egy része csak bizonyos helyeken és időpontokban gyűjthető be. Na jó, elvileg a rendőrautók kivételével majdnem az összes közlekedik, de roppant alacsony a valószínűsége, hogy beléjük botoljunk, így az alant felsoroltakat jobb biztos forrásból szerválni. Érdemes továbbá szorgosan megoldani a Street Crime küldetéseket (összesen 40 van), mert pár ritkább autóba alapból beülhetünk alattuk, és a térképen kérdőjellel jelzett bónuszkocsikat is így nyithatjuk meg (összesen 15 darab van). Figyelem! A lenti felsorolás csak a tényleg extrém ritka autókra korlátozódik. A többi azért összeszedhető egy kis logikával (pl. mentőautó a kórháznál, sportkocsi Hollywoodban, teherautó a gyártelepen, és így tovább). Packard Custom (2-Door) Ez a kocsi nagyon ritkán jár, és a legutóbbi javítás óta az egyetlen parkoló példány is lecserélésre került. A legjobb, ha az Arson osztály Hot Property című utcai esetét játsszuk újra, ugyanis az autóval menekülő gyanúsított egy scriptelt balesetet okoz már az első sarkon, mely során egy autó kifordul és a falnak koccan. Nos, nekünk pont az az autó kell. Pattanjunk ki a kocsiból és gyorsan szálljunk át, mielőtt a rosszfiú meglép, törölve ezzel a küldetést. Ami persze nem baj, bármikor neki lehet esni újra, de a kocsit kár veszni hagyni. Buick Custom (2-Door) Ritka, bár többet van az utcán mint a Packard. Akárhogy is, a Vice asztal The Set Up című küldetése után egyből fel lehet venni: ott áll a parkolóban a tornaterem előtt, eltéveszteni lehetetlen. International KB8 (Polar Bear Ice Truck) (Service) Ez a teherautó szemét húzás, ugyanis ugyanilyen típusjelzéssel egy másikat is fel lehet venni, azaz egy jármű kétszer szerepel a listában. Ezt annyi teszi különlegessé, hogy a Polar Bear Ice Company logója díszíti az oldalát. Bár állítólag járkál itt-ott, érdemes egyből a vállalat portájára látogatni, mert mindig parkol belőle néhány darab (a helyszín a történetben is fontos szerepet játszik). American LaFrance tűzoltóautó (Service) Ezt speciel sosem láttam az utcán kószálni. Még szerencse, hogy a Vice asztal bármelyik ügyének kezdetén össze lehet szedni, elég kisétálni a kapitányságról és balra szaladni. Ott áll a parkolóban, pofonegyszerű. Buick Ambulance (Service) Szintén nagyon ritka, a The Good Samaritan kórház parkolójában viszont mindig van belőle pár. A kórház egyébként valós helyszín, azaz hozzáadódik a gyűjthető területekhez. Heil Colecto-Pak (Service) Ez egy szemetesautó, ami egyébként sosem jár. Könnyen fel lehet venni viszont a Vice asztal The Black Caesar ügyének elején. Autózzunk végig a megadott úton (Roy folyamatosan igazít), és a Cahuenga Blvd. jobb oldalán ki is szúrjuk egy sikátorban. Nosza, pattanjunk be a volán mögé! Nash Deluxe 600 Army (Service) Az utcán nem jár, ennyi. Van viszont egy katonai bázis a 7. utcában, ott mindig parkol belőle pár. Ha látunk még bármilyen csillagos kocsit, abba is üljünk be, mert ezek egész egyszerűen nem furikáznak az utcákon. Chevrolet Coroner's Van (Police) Trükkös darab, mert azt hinnénk, könnyű összeszedni, holott fityfenét. Bár hullaszállító lévén az összes gyilkosság helyszínén ott van, sokszor egyszerűen nem tudunk beszállni. Ahol 100%, hogy fel lehet szedni, az a gyilkosságiak The Studio Secretary Murder című ügye. Kocsikázzunk ki a vasúthoz, és ott áll majd a telefonpóznánál, ez egyszer felvehetően. International Police Wagon (Police) Hasonló a hullaszállítóhoz, vagyis sok helyen látni, de nem mindenütt szállhatunk be. Az Arson asztal Bus Stop Shooting utcai bűnesete viszont két ilyet is tartogat számunkra, a zsaruk ezekkel barikádozták el az utcát. Studebaker Commander (Police) A helyszínelők járnak ilyennel, utcán nem közlekedik. A Traffic asztal The Fallen Idol című küldetése során gyűjthető be. Ott áll a hátunk mögött, eltéveszteni képtelenség. Roscoe And Friends Csalóka trófea, mert első ránézésre egyszerűnek tűnik: minden létező fegyverrel ölj meg valakit a játék során. Bár Cole-nak nincs tárgylistája, bármilyen földön heverő flintát felvehet, szóval látszólag nincs akadálya, hogy hamar meglegyen. Látszólag... A helyzet ugyanis az, hogy van pár fegyver, amik kizárólag egy bizonyos ponton használhatók. Rögtön a játék elején van egy járőrküldetés, melynek címe Armed and Dangerous. Cole az egész sztori alatt ragaszkodik a világháborús pisztolyához, egyedül ebben a küldetésben van nála rendőrségi revolver. A játék viszont rögtön egy shotgunt ad a kezünkbe -- olyan fegyvert, amit kismillió alkalommal használhatunk. Nosza, dobjuk is el (X360-on az LB megnyomásával), és pisztollyal rendezzük le a bankrablókat. A következő ritka madár az M1 Garand nevű katonai karabély. A Death From Above című Traffic utcai bűnténykor vehetjük fel elsőnek, ha messziről kivégezzük az egyedülálló lövészt az alacsonyabb tetőn. Felvehető továbbá a legutolsó ügy alatt, de ott… hát... legyen elég annyi, hogy nem biztos, hogy kiszúrjuk. A gépfegyvereknek is megvan a maga unikornisa, a dobtáras M1 Thompson (tudjátok, a maffiafilmek klasszikus golyószórója). Csakis a Vice asztal Manifest Destiny című ügye alatt lehet felvenni, igaz, akkor kétszer is. Először a Hollywood Post Office-i, majd a találkahelyi lövöldözéskor. Én előbbit ajánlom, mert nem olyan kaotikus: a középső pasast kell ledurrantani messziről, majd odaszaladni, felvenni a fegyverét, és az ajtó fedezékéből leszedni a két szélső pisztolyost. Van még hátul egy ipse, neki is Thompsonja van, de vigyázzunk, mert ha tőle akarjuk elvenni, már nem lesz kit kicsinálni vele, és buktuk a fegyvert. Az utolsó jószág, amit csak egyszer lehet használni, a lángszóró. Az utolsó főküldetés alatt vehetjük fel a csatornában. Keep A Lid On Látszólag egyszerű achievement, ám sajnos nem mindig könnyű kivitelezni (úgy kell végigvinni egy bunyót, hogy a kalap nem esik le a fejünkről). A legjobb, ha a Vice asztal The Set Up ügye alatt próbáljuk meg Candy lakásán. Carlo nem egy profi bunyós, pár pofontól megfekszik. Wooden Overcoats A fent már javasolt fejlövések már csak emiatt is jól jönnek. Harminc rosszfiút kell elintéznünk ilyen módon, ami nem egy nehéz feladat, hála az auto aim rendszernek. A legjobb, ha mindig fedezékben vagyunk, így egyből arra célozhatunk, aki a legközelebb van.