Nagy ”r”mmel fedeztem fel a 'Lemmings 3D j tszhat˘ dem˘' megnevez‚s– file-t az egyik hazai BBS list j ban. Azonnal let”lt”ttem a t”m”rĄtve 4 MB-t elfoglal˘ programot, mely sz‚tpakolva mintegy 18 MB-t vett el winchesterem szabad terlet‚b“l. A j t‚k a Psygnosis Łjabb sz‚p, szĄnvonalas term‚ke (egy‚bk‚nt a Clockwork Games Ąrta). A Lemmings 2 (The tribes) ”tvenf‚le lemmingtĄpusa, valamint a Lemmings 3 (Chronicles) 3 fajta p lyafajt ja ut n nagy ŁjĄt s, hogy a lemmingek nem csak egy sĄkban, hanem a t‚r h rom dimenzi˘j ban mozoghatnak, vagyis 90 fokkal balra vagy jobbra kanyarodhatnak el. A j tszhat˘ dem˘ tartalmazza az ”sszes (hŁsz darab) gyakorl˘ szintet, valamint tĄzet a teljes verzi˘ 100 p ly j b˘l, amik majd 10 kl”nb”z“ t‚ma szerint lesznek ”ssze llĄtva. Mindegyik t‚m hoz egy-egy anim ci˘ fog tartozni. Az ir nyĄt shoz eg‚rre vagy CyberMan 3D-s vez‚rl“re van szks‚g. A programhoz legal bb egy 486 DX33-as processzort aj nlanak (a legkisebb felbont ssal val˘ j t‚khoz), ennek ellen‚re nem  rt, ha DX2/66-ost haszn lunk, hogy elfogadhat˘ sebess‚get ‚rjnk el. Mem˘ria szempontj b˘l viszonylag kisebb a k”vetelm‚ny: el‚g 3 MB EMS a futtat shoz. A j t‚k kezeli a Gravis Ultrasound ‚s a Soundblaster AWE32-es hangk rty kat is (b r ezt manaps g m r alapfelt‚telnek is lehet tekinteni egy norm lis programban). A teljes (lemezes illetve CD-s) verzi˘ban 20-30 f‚le zen‚t lehet majd hallgatni j t‚k k”zben. Az el“bbi kb. 25 MB-t fog elfoglalni a merevlemezb“l, az ut˘bbi meg tov bbi 20 muzsik t fog tartalmazni. A f“menben a szok sos gombokat tal lhatjuk: Play (F1) - j t‚k elkezd‚se. Code (F2) - k˘d beĄr sa magasabb szinthez. Nagyon j˘pof n van kivitelezve, ugyanis a nyolcbet–s sz˘hoz 8 kis csoport lemming m szk l a k‚perny“n, ‚s a bet–k beĄr sakor akrobatak‚nt ”ssze llva jelenĄtik meg az egyes karaktereket. ? (Options-F12) - az egyes param‚terek  llĄthat˘ak be a megjelen“ menben (ir nyĄt s, hanger“, ablakm‚ret...) Skill - neh‚zs‚gi fokozat be llĄt sa az eg‚r jobb ‚s bal oldali gombjaival. A teljes verzi˘ban 5 kl”nb”z“ szint k”zl lehet majd v lasztani. Quit - na m‚gis, mi lehet ez... A k‚p fels“ r‚sz‚ben term‚szetesen a Lemmings felirat ‚s a scroll-t teker“ lemmingek is 3D-s hat sŁak. Minden p lya el“tt egy r”vid ismertet“t kapunk a p ly r˘l, h tt‚rben egy-egy sz‚p renderelt k‚ppel. A szint neve mellett megjelenik a neh‚zs‚gi fokozat, a lemmingek sz ma, valamint az, hogy h ny lemminget kell bejuttatnunk a c‚lba. A bal oldali eg‚rgomb megnyom s val kezdhetjk a j t‚kot, a jobb oldalival a f“menbe t‚rhetnk vissza. Az Enter-re a p ly t mutatja meg neknk a g‚p. A p lya befejez‚se ut n ”sszesĄt‚st kapunk teljesĄtm‚nynkr“l (a bejuttatott ‚s/vagy a hi nyz˘ lemmingek sz ma, illetve a k”vetkez“ p lya k˘dja). A j t‚k k‚perny“je n‚gy f“ r‚szre oszthat˘: A bal fels“ sarokban l that˘ a p lya felln‚zeti, kicsinyĄtett t‚rk‚pe. Ez -hasonl˘an a t”bbi ablakhoz- a sarokban lev“ kis n‚gyzet megnyom s val (bal oldali eg‚rgomb) kapcsolhat˘ ki illetve be. Alul tal lhat˘ak az eddig is j˘l ismert lemmingtĄpusok, valamint k‚t Łjabb funkci˘, melyekre k‚s“bb t‚rek ki. Jobb oldalon a kezel“gombok tal lhat˘ak. Itt l thatjuk, hogy h ny lemming van a p ly n, mennyi jutott m r be a c‚lba, ‚s hogy mennyi id“nk van h tra. A legels“ adatot eg‚sz pontosan Łgy jelzi a g‚p, hogy ha az In felirat mellett feh‚r sz m l that˘, akkor a m‚g hi nyz˘ lemmingek sz m t mutatja, ha pedig z”ld, akkor azt, hogy mennyivel t”bb jutott be a szks‚gesn‚l. A bomb val felrobbanthatjuk a kint lev“ lemmingeket. A play-gomb alakŁ jellel a gyorsabb (kb. h romszoros) ill. lassabb sebess‚g k”z”tt v lthatunk. A kamer val a rendelkez‚sekre  ll˘ n‚gy kamera k”z”tt kapcsolgathatunk. A tappancsokkal  llĄthatjuk le a lemmingeket (pause; a billenty–zeten k‚t gombbal ir nyĄthat˘: a P-re le llnak, az O-ra Łjra elindulnak). A k‚t k”rbemen“ nyĄllal a p lya k”rl foroghatunk a kamer val, v‚gl pedig a + ‚s - ikonokkal a lemmingek kies‚s‚nek sebess‚g‚t  llĄthatjuk. Ezekt“l a jelekt“l balra egy s v tal lhat˘, melyen egy kis n‚gyzet tologathat˘ az eg‚r jobb oldali gombj val. Ezzel az aktu lis kamera magass g t v ltoztathatjuk meg. A monitor nagy r‚sz‚t term‚szetesen az aktu lis kamer val l that˘ terlet foglalja el. Mint az eddigiekb“l kiderlt, a p lya kamer k haszn lat val j rhat˘ be. Az egyes kamer k j˘ be llĄt sa nagy segĄts‚gnkre lehet a szint teljesĄt‚s‚ben. rdemes egy-egy kamer t  llĄtani azokhoz a helyekhez, ahova az egyes lemmingeket le llĄtjuk, illetve ahol t”rt‚nik vel“k valami, hogy j˘l k”vethessk mozg sukat. Az eg‚r segĄts‚g‚vel is mozoghatunk, m‚gpedig a jobb oldali gomb megnyom s val a k‚perny“ egyes r‚szein. A gondolatban nyolc r‚szre osztott terlet kl”nb”z“ mez“inek jelent‚se: Fels“ s v - balra el“re, el“re illetve jobbra el“re mozg s. K”z‚ps“ s v k‚t sz‚le - forg s balra ill. jobbra. Als˘ s v - mozg s balra ill. jobbra (oldalir nyban), valamint h tra (k”z‚ps“ r‚sz). A lemmingtĄpusok nagy r‚sze megegyezik az els“ r‚szekben tal lhat˘akkal: le llĄt˘, felrobban˘, l‚pcs“‚pĄt“, h romf‚le  s˘ (le, ferd‚n le, ill. oldalra), falram sz˘, eserny“s. —jdons g a n‚lkl”zhetetlen, 90 fokban elterel“ lemming (turner), ami le ll sa ut n az  ltalunk kiv lasztott ir nyba (balra vagy jobbra, a bal oldali gombbal) kldi a hozz  ‚rkez“ lemmingeket. A felrobban˘ lemming az eddigiekhez hasonl˘an ”tr“l kezdi a visszasz ml l st, ‚s amikor lej r az id“, meg ll, ujj t a sz j ba v‚ve felfŁjja mag t, majd kisebb darabokra esik, amik hasonl˘an felfŁjj k magukat. Ezut n elt–nnek a p ly r˘l a kis maradv nyok. A bal als˘ sarokban lev“ nyĄl is egy hasznos segĄts‚g (Hi-Light Lemming). SegĄts‚g‚vel akkor is urai lehetnk a lemmingeknek, ha azok egy kis terleten ”sszes–r–s”dtek. Kijel”lve az egyik lemminget, egy nyĄl jelenik meg f”l”tte, mellyel a v lasztott figur ra alkalmazhatjuk az egyes tulajdons gokat. Ez az‚rt nagyon j˘, mert eddig ilyen esetben a szerencs‚re kellett bĄznunk a dolgot, ugyanis nem lehetett tudnunk el“re, hogy melyik ir nyba megy a kiv lasztott lemming... Az ett“l jobbra lev“ fej aktiviz l sa ‚s egy lemming kiv laszt sa ut n, annak szemsz”g‚b“l l thatjuk az esem‚nyeket (—gy l tszik, a Virtual Reality m nia a lemmingekn‚l is elterjedt, ugyanis ezt a funkci˘t Virtual Lemmingnek nevezt‚k el). Ilyenkor jobbra ill. balra fordĄthatjuk a nyilakkal a fej‚t, maximum 90-90 fokos sz”gben. A bal als˘ sarokban lev“ nyilat haszn lva az aktu lis lemming ut n k”vetkez“ lemmingbe "l‚phetnk  t". A virtu lis lemming zemm˘d is egy kamer nak felel meg, vagyis ha az egyik lemminget kiv lasztottuk ilyen c‚lra, akkor az a sorsz mŁ kamera, amelyik el“tte aktu lis volt, a lemming sorsz ma lesz. A terept rgyak v laszt‚ka is alkalmazkodott a h rom dimenzi˘s j t‚khoz (Az egyes elnevez‚sek a gyakorl˘ szintekre vonatkoznak, ugyanis ezekhez is csin ltak kl”n pr˘bap ly kat): Deflector Block - ez a h romsz”g alapŁ has b az oda‚rkez“ lemmingeket fordĄtja el 90 fokkal (hat sa hasonl˘ a turner-lemming‚hez). Mud - a s rba a lemmingek belefulladnak, csakŁgy, mint a vĄzbe. Van, hogy barna, van hogy z”ld szĄn–, de hat suk megegyezik. One Way Block - olyan fal, melyet csak az egyik ir nyb˘l lehet keresztlfŁrni. Ezt az ir nyt nyilak jel”lik rajta. Splitter Block - ez a szerkezet egy kis flke, mely a be‚rkez“ lemmingeket felv ltva jobbra illetve balra fordĄtja el kilencven fokkal. Minden ir nyhoz kl”n sz molja, hogy ‚ppen merre kell forgatni a bej”v“ket. Slippery Block - j‚g. A lemmingek egyensŁlyozgatva csŁszk lnak rajta. Ha ezen tart˘zkodik valamelyik, akkor nem v ltoztathat˘  t falram sz˘ illetve eserny“s lemmingg‚. Rope Slide - az ehhez ‚rkez“ lemmingek egy g”rg“vel r kapcsol˘dnak a k”t‚lre, ‚s legurulnak az alj ig. Spring - rug˘, mely a magasba r”pĄti a r  ‚rkez“ket (ferd‚n el“re t voznak r˘la). Trampoline - a r m sz˘ illetve r es“ lemmingek energi j t n”veli illetve cs”kkenti. A piros szĄn–t“l magasabbra, a k‚kt“l pedig alacsonyabbra jutnak a lemmingek az az el“tti magass gukhoz viszonyĄtva. Ha egy lemming tŁl nagyot esik, akkor a le‚rkez“s ut n p r m sodpercre el julhat, vagy m‚g nagyobb zuhan s eset‚n fel is robbanhat. Teleporter - a lemming egy m sik teleportba kerl, ha egy ilyenre l‚p r . Crash Mat - ha ilyenre esik a lemming, akkor magass gt˘l fggetlenl tŁl‚li a zuhan st. Koncentrikus k”r”k jelzik az ilyen helyet. A j t‚khoz tartoz˘ leĄr s megemlĄt m‚g egy funkci˘t, az Auto-replay-t, de ezt nem sikerlt megtal lnom (val˘szĄn–leg a teljes verzi˘ban lesz benne). Az lenne a l‚nyege, hogy a program minden l‚p‚snket r”gzĄti a j t‚k sor n, ‚s ha elrontottuk valahol, akkor a visszaj tsz skor b rmikor bekapcsol˘dhatunk, ‚s kijavĄthatjuk a hib t. A j t‚kr˘l ”sszess‚g‚ben csak j˘t lehet mondani. (Na j˘, az‚rt m‚g van rajta n‚h ny kijavĄtani val˘, mert p‚ld ul a lemmingek n‚ha bel˘gnak a falba vagy a talajba...) Mindezen kis hib k ellen‚re kiv ncsian v rom a teljes verzi˘t, amit szeptemberre ig‚rnek a fejleszt“k. Rem‚lem, val˘ban meg‚ri a v rakoz st, ‚s t‚nyleg benne lesz minden, amit a dem˘ban megemlĄtettek. Azt n folytat sk‚nt biztosan kiadj k el“bb-ut˘bb a Lemmings 4D-t is... Dino Az egyes szintek k˘djai: 2 - NASTALIK 3 - PADUASOY 4 - BRELOQUE 5 - OCHIDORE 6 - CECROPIA 7 - KABELJOU 8 - DOUMPALM 9 - HABANERA 10 - PARERGON