Lemmings 3  The Lemmings Chronicles H t ism‚t visszat‚rtek a kis l”k”tt r gcs l˘k... EzŁttal m r a 3. r‚szben boldogĄtanak minket (ha nem sz moljuk az 1. r‚szhez kiadott kieg‚szĄt“ket, mert az minimum +3 r‚sz)... Az els“vel (els“kkel) sokat j tszottunk, a m sodikkal sokkal kevesebbet (mivel nem tudtunk szerezni egy teljes verzi˘t), ez a harmadik pedig ism‚t alaposan belopta mag t a szĄvnkbe (n‚h ny p lya hat s ra az idegrendszernk”n is k‚pz“dtek maradand˘ nyomok...). L ssuk a programot: Els“ Łjdons gk‚nt a Setupb˘l r”gt”n kiderl, hogy tud SVGA-t (VESA) a program. Nem kell ”rlni (ill. az SVGA-t n‚lkl”z“knek szomorkodni), ez alig p r k‚pben merl ki. (Vagy m‚g abban sem... Egy S3/805-”s videok rtya saj t VESA-BIOS- val ”ssze-”ssze veszik, ilyenkor nem sok mindent l tni a k‚perny“n...) Hangk rty k ter‚n nincs nagy v laszt‚k: SoundBlaster-t ‚s GUS-t kezel (az ‚n GUSMax-omat pl. Łgy kezelte, hogy lefagyott...  Bryan). Hangok ‚s zene ter‚n ne sz mĄtsunk semmi fergetegesre, a grafika viszont el‚g sz‚p. N‚zzk most mag t a j t‚kot: N‚h ny cĄmk‚perny“ ‚s egy fantasztikus (tizenegyn‚h ny k‚pb“l  ll˘...) intro ut n a f“menbe kerlnk. A f“men egy l‚ghaj˘ b rk ja, ahol n‚h ny unott lameing cs”r”g. A k”vetkez“ lehet“s‚geink vannak: - Quit (hogy a l‚nyeggel kezdjk): Ezzel a menponttal a DOS n‚vre hallgat˘ alprogram indĄthat˘. Megy 'F10'-zel is, a billenty– a t‚rk‚p-k‚perny“k”n is ‚l. - Options: Kl”nf‚le hasznos ‚s (els“sorban) kev‚sb‚ hasznos be llĄt sok. Be llĄthatjuk az eg‚r ‚rz‚kenys‚g‚t, a videom˘dot (VGA/SVGA), a neh‚zs‚gi fokozatot (Kids/Adults, de a Kids is el‚g neh‚z...), ki/bekapcsolgathatjuk a hangokat ‚s a zen‚t. Ha valami nem tetszik, vissza lĄthatjuk a program eredeti opci˘it (Reset), kil‚pni az Options-b“l pedig OK-val lehet, ha megfelelnek az Łj be llĄt sok, vagy esetleg Cancel-lel, ha Łgy gondoljuk, ink bb hagyjuk az eg‚sz  llĄtgat st a fen‚be... - Load and Save Game: Eg‚sz emberbar t ment kapunk, annyira egy‚rtelm–, hogy szinte ordĄt... 10  ll sunk lehet. - Practice Level: Egy mag ban a j t‚kban nem szerepl“ szintre jutunk, amelyen megtal lunk mindenf‚le seg‚dktyt, itt ezeket, valamint az ir nyĄt st (ld. k‚s“bb) pr˘b lgathatjuk. - Map Room: Megn‚zhetjk a 3 sziget meg a b rka k‚p‚t, ‚s eld”nthetjk, hov  igyeksznk ‚ppen. - Play Next Classic/Shadow/Egyptian Level: A k”vetkez“ szint elindĄt sa a megfelel“ alakulatn l. Id“k”zben ugyanis 3 f‚le lemming lett: az eredeti fajta (Classic, ezek a legb trabbak, amĄg fejbe nem ti “ket a l‚gkalap cs), a ninj k (Shadow, ezek csendesen lopakodnak mindenfel‚, de ennek ellen‚re az ”sszes sz”rny ugyanŁgy azonnal ‚szreveszi “ket, mint a t”bbit), valamint az egyiptomiak (Egyptian, ezekr“l nincs infonk, de biztos valami sz razs gt–r“ fajta lehet). A kl”nb”z“ fajt k kl”nb”z“en n‚znek ki (a Classic hagyom nyos, persze javult sokat a grafika, a m sik kett“ anim ci˘j n viszont hal lra r”h”gtk magunkat, ‚rdemes megn‚zni), ‚s mindhez kl”n p ly k tartoznak (30-30, azaz ism‚t nem szenvednk p lyahi nyban). A j t‚k elkezd‚s‚re megtekinthetjk a "t”rzsf“n”k”ket", amint nagy b”lcsen tan csoznak, majd kapjuk a t‚rk‚pet az eddig megcsin lt p ly kkal. B rmelyik p ly t Łjraj tszhatjuk, a k”vetkez“ p ly n az eddigi legjobb eredm‚ny lesz figyelembe v‚ve. Az eredm‚ny Łgy ‚rtend“, hogy kezdetben adott 20 lemming minden fajt b˘l, ‚s v‚gig a 30 p ly n ezekb“l kell gazd lkodni (egyes p ly kon j”nnek Łjabbak is, nagyj b˘l  tlagosan p ly nk‚nt 1,  ltal ban ki kell szabadĄtani “ket valahonnan). Term‚szetesen ha 5 p ly val kor bban rontottunk el valamit, akkor korrekci˘ gyan nt az ”sszes ut na k”vetkez“ szintet Łjra kell j tszani. A k‚perny“ bal als˘ ‚s jobb fels“ sark ban van egy-egy kis k‚pecske, az als˘val visszat‚rhetnk a b rk ba, a fels“vel pedig kimenthetnk egy Replay-t (visszat”lteni eddig m‚g nem sikerlt). Az ir nyĄt s teljesen megv ltozott, szerintnk el“ny‚re, ‚s nem is neh‚z hozz szokni. Az eddigi sziszt‚ma az volt, hogy b rmelyik lemminggel b rmit el lehetett v‚geztetni, ellenben most az tud dolgozni, amelyik tal lt a kĄv nt tev‚kenys‚ghez szks‚ges csomagot (ha a lemming beleszalad egy csomagba, automatikusan felveszi). Ez al˘l kiv‚tel 3 cselekv‚s, amelyet minden lemming ak rmikor, ak rh nyszor csin lhat: sarkon t”rt‚n“ fordul s, k”zleked‚si rend“r, ugr˘lemming. Egy lemmingn‚l egyszerre csak egy f‚le csomag lehet, viszont abb˘l b rmennyi. Fontos (‚s n‚ha idegesĄt“), hogy egy cselekv‚st csak akkor hajland˘ elkezdeni a kis t”kmag, amikor az aktu lis pozĄci˘ k”zep‚n van, Łgyhogy nem  rt el“tte clickelni kicsivel (ugr sn l n‚ha ez sem segĄt...). A kl”nf‚le cselekedetek (csomagokn l z r˘jelben az egy csomagban l‚v“ t rgyak sz ma): - Fordul s: Lemmingnk fogja mag t ‚s sarkon fordul. Ezzel Łjra el lehet indĄtani a blokkol˘t, v‚gre nem kell ki sni vagy felrobbantani... - Blokkol˘: A rend“r-figura, bar tunk nem engedi  t a forgalmat egyik ir nyb˘l sem (viszont  t lehet ugrani). Miut n nem kell robbantani felold sk‚nt, sokkal jobban haszn lhat˘, mint eddig. Megjegyezn‚nk, hogy ha pont egy sz‚ls“ pozĄci˘n  llĄtjuk meg, akkor kedvesen imbolyogva  lldog l, de leesni nem akar az Istennek sem... Ha ilyen pozĄci˘b˘l indĄtjuk el, automatikusan megfordul, ez is egy ‚rtelmes ”tlet volt a program alkot˘it˘l. - Ugr˘lemming: Kis nekigyrk“z‚s ut n ˘ri si ugr s k”vetkezik (‚pĄt“kock kban m‚rve sz‚less‚ge is, magass ga is 2 t‚gla). - s˘ (8): Aktiv l s ra az ‚rintett lemming ‚rdekl“dik, milyen ir nyba ˘hajtunk rombolni (7 ir nyba lehet, felfel‚ nem), majd megkezdi a munk t. Figyelem, itt nem addig  s egy egys‚ggel, amĄg van mit, hanem egy cs k nyoz s (m‚g j˘, hogy  s˘val jel”lt‚k...) visz el 1 egys‚get! - T‚gla (8): Ez itt az ‚pĄtkez‚s eszk”ze. B rmerre lehet terjeszkedni, kiv‚ve lefel‚. Nagyobb szab sŁ ‚pĄtm‚nyekn‚l vegyk figyelembe, hogy a lemming max. 21 t‚gl nyi pottyan st ‚l tŁl, ann l nagyobb magass gb˘l val˘ lees‚skor kiss‚ deform l˘dik... Egy egys‚g egy t‚gla, ugyanŁgy, mint az  s˘n l. - Erny“ (1): A szok sos eserny“, ebben a r‚szben el‚g keveset tal lunk. Automatikusan alkalmazza kis bar tunk, ha tŁl nagyot esne. - Bomba (1): Ezt mindenki kital lhatja mag t˘l is... meg azt is, hogy nem  rt elkotr˘dni a k”zel‚b“l... Nem robban tŁl nagyot, nem k”nny– vele dolgozni, de szerencs‚re nincs is sok szks‚g r . - —sz˘gumi (1): Egy vizes rkon lehet  tŁszni vele. Az erny“h”z hasonl˘an szks‚g eset‚n automatikusan aktiviz l˘dik. Nem kimondottan gyakran haszn lt eszk”z ez sem. - WC-pumpa (8): Ez itt egy k”zleked‚si eszk”z: ha felettnk nem sokkal egy plafon van, ‚s az vĄzszintesen folytat˘dik arra, amerre mozgunk, akkor ennek aktiv l s ra  tmegynk tapad˘korongosba. Fgg“leges falra is lehet vele m szni. Mindk‚t esetben egy-egy mozdulat visz el egy pump t. - H˘goly˘ (1): A kl”nf‚le sz”rnyeket lehet vele  rtalmatlann  tenni. Mi k‚tf‚le sz”rnnyel csevegtnk, az egyik egy kis lila goly˘, amely kell“ k”zels‚g eset‚n leti a lemminget, a m sik egy nagy d”gmad r, amely, ha le tud csapni, ellopja az  ldozata fej‚t. Eleinte h˘goly˘ is ritk n van, de k‚s“bb gyakrabban lesz d”g”kh”z szerencs‚nk, ‚s a j˘szĄv– programoz˘ b csik megadt k az ellencsap s lehet“s‚g‚t. Eg‚szen meglep“ egy‚bk‚nt h˘goly˘kkal tal lkozni a sivatagban, a piramis l b n l... - Gr n t (4): A bomb hoz hasonl˘ robban˘eszk”z. Ezt el kell hajĄtani, ‚s kell“en hosszŁ pattog s ut n meg ll (ne legyen m r olyan k”nny– kisz mĄtani, hov  esik), majd felrobban. Szerencs‚re nagyon ritk n lelnk ilyet, m‚g ritk bban kell haszn lni. - •ra: A visszalev“ id“t n”veli meg a maxim lis id“ 1/6- val. Nagyon ritka, ‚s  ltal ban azokon a p ly kon. ahol tal lunk, nincs is r  szks‚g. Sajnos, a kl”nf‚le t rgyakat nem lehet  tvinni a k”vetkez“ p ly ra, de ez v‚gl is ‚rthet“... A lemmingek ir nyĄt sa alapvet“en eg‚rrel t”rt‚nik, ha a nyilat kivisszk a k‚perny“ sz‚l‚re, lehet scrollozgatni a p ly t (fgg“legesen is). Az 'Esc' billenty–vel azonnali hat llyal ŁjraindĄtjuk a p ly t (ez nem a legjobb ”tlet, ott van az 'F1' mellett, az ember meg n‚ha f‚lrenyŁl...), az 'F1'-'F5' gombokkal az als˘ ikonmen els“ 5 pontja ‚rhet“ el (erre sokszor szks‚g lesz, gyors cselekv‚sekhez kev‚s az eg‚r). Az ikonok: - Fordul s - Blokkol˘ - Ugr s - A kiv lasztott lemmingn‚l l‚v“ eszk”z haszn lata - A lemming eszk”z‚nek let‚tele - •ra - Fut s: Az id“ mŁl si sebess‚g‚t (ezzel egytt az ”sszes cselekv‚s sebess‚g‚t) dupl j ra n”veli. Kikapcsolni ism‚telt clickkel lehet. - Pause, old s Łjb˘li megnyom sra. Pause-olva is lehet a k‚pet scrollozni, Łgyhogy a p lya  ttekint‚s‚hez nagy segĄts‚get nyŁjt. - Atombomba: A szok sos teljes megsemmisĄt‚s, dupla clickre l‚p ‚letbe. Ha sikeresen teljesĄtettk a p ly t (legal bb 1 lemminget eljuttattunk a kij ratig), akkor nagy ov ci˘val nyzs”gnek a kis h”rcs”g”k, mehetnk tov bb, ha mind ottmaradt, akkor egy kis k”v‚r cs”r”g a k‚p k”zep‚n nagy bŁsan, kezdhetjk a p ly t el”lr“l. J˘ ”tletnek tartjuk, hogy nem teszi ki egyszerre az ”sszes lemminget a p ly ra,  ltal ban csak 10-15 darabot (az elesetteket viszont mindig p˘tolja, amĄg van mib“l). gy ha van egy p lya, ami az Istennek se megy, elviselhet“ vesztes‚g  r n folytathatjuk, ha egyet az‚rt ki tudunk juttatni (j˘ p‚lda erre az egyiptomi 20. p lya, ahol m sf‚l ˘ra szenved‚s ut n 15 lemmingb“l nagy nehezen 10  tjutott, addig csak maximum 2, mindez Kids fokozatban). Tippek: - A ledob s ikon arra is haszn lhat˘, hogy egy‚b lemmingeknek tov bbĄtsunk seg‚deszk”z”ket. - Ha l tunk bonus lemminge(ke)t a p ly n, ne vegyk biztosra, hogy meg tudjuk menteni (“ket) (majdnem biztos, hogy lehets‚ges, de esetleg rengeteg szenved‚s...)! - Ha sok t rgy van a p ly n, az nem jelenti azt, hogy mindet fel kell haszn lni... L‚nyeg‚ben ennyi a Lemmings 3. A m–faj eddigi kedvel“inek minden bizonnyal sok ”r”met okoz, de tal n ezt a r‚szt m sok is megkedvelik. A 2. r‚szhez k‚pest visszal‚p‚s a meglehet“sen szokv nyos eszk”zk‚szlet, ott igen vad dolgok voltak, persze j˘ neh‚zz‚ t‚ve a j t‚kot. A grafika el‚g sz‚p, b r az SVGA-s duma kiss‚ pof tlans g. A hangok szint‚n megfelel“ek. A program terjedelme 11 mega, ‚s kell neki min 540K, de ink bb 900K szabad EMS. A j t‚k legnagyobb el“nye a k”nny– ‚s k‚nyelmes kezel‚s, valamint az, hogy lek”ti az embert, van benne j t‚k, nem Łgy mint egy manaps g divatos CDs csod ban... Bryan