Mike Singleton val˘szĄn–leg m r-m r ‚l“ legend nak sz mĄthat Łgy a sz mĄt˘g‚pes j t‚kok programoz˘i, mint a j t‚kosok k”r‚ben. Az  ltala Ąrt j t‚kok mindegyike hihetetlenl eredeti ‚s sikerk val˘szĄn–leg a szerz“  ltal eg‚szen egy‚ni m˘don ”tv”z”tt strat‚giai ‚s adventure elemeknek k”sz”nhet“. (Nem fizetett hirdet‚si dĄjat, csak t‚nyleg nagyon tetszenek a programjai.) Ez az Łr valamikor '86 t j‚k n t–nt fel a szĄnen : az eredetileg Spectrumra Ąr˘dott : LORDS OF MIDNIGHT c. programj val ‚s osztatlan elk‚ped‚st aratott vele: eddig ugyanis senkinek a fej‚ben nem merlt fel olyan gondolat, hogy egy 8 bites g‚pre Ąrt j t‚kban Łgy 4.000 (!) helyszĄnt akar elhelyezni. Mr. Singletonban viszont felmerlt ‚s meg is Ąrta (r ad sul a koncepci˘ kazett s adathordoz˘ra ‚plt, teh t az eg‚sz egyszerre van a mem˘ri ban). Azt n folytatta  ld sos m–k”d‚s‚t: a k”vetkez“ ‚vben jelentkezett a folytat ssal DOOMDARK'S REVENGE cĄmen, amelyben az id“k”zben elhatalmasodott megalom ni j nak k”sz”nhet“en m r majd' 6.200 helyszĄnen t‚vedhetnek el a kalandoz˘k. Tal n senki nem vette zokon t“le, hogy a harmadik m–v‚ben nem a b–v”s tĄzezres sz mot akarta tŁll‚pni, de megmaradt a strat‚gia/adventure kever‚kn‚l: a DARK SCEPTRE c. j t‚k t az˘ta is az egyik leg‚lvezetesebb j t‚knak tartjuk, amivel valaha is j tszottunk. (Ez egy‚bk‚nt sz munkra ‚rthetetlen okokb˘l csak Spectrumra jelent meg, teh t nem tudjuk mi‚rt keresitek annyian a hirdet‚sekben 64-re.) K”zben m‚g Ąrt egy sz mĄt˘g‚pes feldolgoz st a STAR TREK valamelyik r‚sz‚b“l is, amelyben szakĄtott az eddigi m˘dszer‚vel: ez egy igazi adventure volt ‚s m r nem Spectrumra, hanem 64-re Ąr˘dott. (Nem t‚vesztend“ ”ssze az igen siralmas, '83-as STAR TREK-kel : az “ programj nak eredeti cĄme OMNICRON CONSPIRACY volt.) '89-ben bŁcsŁt intett a 8 bites g‚peknek ‚s  tevezett az Amiga-vizekre: els“ m–ve itt egy bizonyos MIDWINTER c. program volt, ami esetleg ismer“s lehet az Amig soknak is, azt n egy k”z‚pkori kalandj t‚k, a GRIMBLOOD k”vetkezett. Mostans g vadul Ąrja a MIDWINTER II. r‚sz‚t ‚s unalmas perceiben j t‚kismertet“ket Ąrk l kl”nb”z“ angol j t‚kmagazinokba. Egyel“re ennyit Mike Singletonr˘l. A LORDS OF MIDNIGHT egy hasoncĄm– novella alapj n Ąr˘dott, amelynek szerz“j‚t v‚letlenl szint‚n Mike Singletonnak hĄvt k. (SokoldalŁ gyerek ez a Mike! Tal n m‚g szaxofonozni is tud : CoVboy) A novella ugyan l‚nyegesen kev‚sb‚ eredeti, mint a j t‚kai, de ments‚g‚re legyen mondva, hogy a lehet“ legjobb helyr“l lopta az ”tletet: a Gy–r–k Ur  -b˘l. A t”rt‚net Midnight f”ldj‚n j tsz˘dik, amely felett s”t‚t fellegek gylekeznek. A Midnight ‚szaki r‚sz‚n fekv“ Ushgarak tartom ny kir lya rejt‚lyes k”rlm‚nyek k”z”tt elhal lozott (m r amennyiben az rejt‚lyesnek sz mĄt, ha valakinek egy k‚s  ll ki a h t b˘l) ‚s gonosz tan csad˘ja ragadta mag hoz az uralmat (el“bb persze elengedte a k‚snyelet). Ez az Łr az ak r politikai propagand nak is felfoghat˘ I. S”t‚t V‚gzet n‚ven kezdte meg kev‚ss‚  ld sos uralkod s t. El“sz”r is a tot lis hatalmat akarja megszerezni Midnight f”ldj‚n: mint gyakorl˘ var zsl˘, elk‚szĄti a J‚gf‚lelem var zslatot, amely retteg‚ssel t”lt el mindenkit, aki nem csatlakozik hozz , majd elkldi k”veteit az ‚szaki r‚szen ‚l“ urakhoz, akiket r‚szint er“szakkal, r‚szint var zslattal a saj t oldal ra  llĄt. Ezut n nekil t grandi˘zus terve megval˘sĄt s nak: a d‚li r‚sz megh˘dĄt s nak. A j t‚k akkor kezd“dik, amikor a Doomdark p rtj ra  ll˘ f“urak seregei elkezdenek be”z”nleni a d‚li terletekre Blood tartom ny sĄks g n keresztl. A szabads gszeret“ lordok egyetlen rem‚nye m r csak az elmŁlt h borŁ h“se: Luxor, a Holdherceg. § a j t‚k elej‚n a Holdtoronyban tart˘zkodik. N la van a Holdgy–r– (Moon Ring) is, ami egyr‚szt cs”kkenti a J‚gf‚lelem hatalm t, m sr‚szt lehet“v‚ teszi, hogy ir nyĄthassa a sz”vets‚geseit. Luxor kĄs‚ret‚ben van kedvenc bar tja, Corleth the Fey, kedvenc var zsl˘ja, Rorthron the Wise ‚s kedvenc fia, Morkin. Morkinnak valamilyen szlet‚si rendelleness‚ge lehet, mert a J‚gvar zslat nem hat r . Egy egyedl “ k‚pes arra, hogy ellopja a V‚gzet Torny b˘l (Tower of Doom) a var zslatot m–k”dtet“ akkumul tort, akartuk mondani: J‚gkoron t. Ez a torony term‚szetesen Doomdark h torsz g ban van: Ushgarak er“dj‚t“l ‚szaknyugatra tal ljuk, a Forest of Doomban. Morkin sz m ra igen kellemetlen, hogy ugyan a var zslat nem hat r , de Doomdark ‚rzi benne a vesz‚lyt ‚s mindig tudja, hogy hol van: a t”bbi karakternk b rhol elrejt“zhet, ha egyedl van, de Morkin nem! Ebb“l k”vetkezik, hogy egyedl nem juthat el a V‚gzet Torny ba, az Łtj t hadseregekkel kell biztosĄtani. A j t‚kban teh t Morkin Łtja az adventure-sz l (el kell valahogy verg“dnie a J‚gkoron ig ‚s elt–nni vele), Luxor‚ ‚s az  ltala ir nyĄtott sz”vets‚ges lordok‚ pedig a strat‚gia (sz‚t kell verni a lehet“ legt”bb Doomdark-sereget ‚s biztosĄtani Morkin Łtj t). Doomdark gy“z, ha a seregeinek sikerl kinyĄrnia Luxort ‚s Morkint is (Ągy teh t nem  rt vigy zni r juk). Miel“tt elmerln‚nk a leĄr s forgatag ba, m‚g n‚h ny sz˘ a szĄnhelyr“l. Midnight kb. 40-50 tartom nyra oszthat˘ (lust k voltunk megsz molni), amelyeknek ‚l‚n egy-egy lord  ll ‚s teljesen fggetlen a t”bbiekt“l. A j t‚k elej‚n a lordok a politikai  ll spontjuk alapj n a k”vetkez“ csoportokra oszthat˘k: Doomdark sz”vets‚gesei: Az Ushgarak er“dj‚nek k”rny‚k‚n fekv“ tartom nyok (Death, Ugrak, Ugrorn, Kor) urai. Ezek m r a j t‚k elej‚n Doomdark p rtj n  llnak, az “ seregeik kezdik meg a t mad st Plains of Bloodon. Az ‚szaki urak legt”bbje is Doomdark-szimpatiz ns, akiket nemsok ra a p rtj ra  llĄt ‚s a kezd‚s ut n n‚h ny nappal m r az “ seregeik is d‚l fel‚ vonulnak. Szabad (Free) lordok: Van egy rak s bel“lk. K‚s“bb majd felsoroljuk “ket, most egyel“re annyit kell tudnunk r˘luk, hogy a tartom nyuk valamelyik “rtorny ban (Keep of ) vagy : ha van : az er“dben (Citadel of ) tal ljuk “ket. §k egyel“re semlegesek, de annak a p rtj ra fognak  llni, akinek a k”vetei vagy a seregei el“sz”r el‚rik “ket. A j t‚k els“ r‚sz‚ben min‚l t”bbet be kell toboroznunk bel“lk, mert nemsok ra Doomdark-hadsereget vezethetnek ellennk. Doomdark ellens‚gei: §k ugyancsak Free lordok, de tiszta szĄvb“l ut lj k a der‚k Doomdarkot. Egy teh t “ nem toborozhatja be “ket, mi viszont igen. Ezek egy‚bk‚nt an‚lkl is harcolnak (pontosabban v‚dekeznek) Doomdark ellen, ha nem toborozzuk be “ket : viszont Ągy nem tudjuk ir nyĄtani “ket. K”z‚jk tartoznak Blood, Shimeril, Gard, Xajorkith, Ithril, Kumar ‚s Gloom lordja. Fey lordok: A Fey-k nem emberek, hanem valami egy‚b kateg˘ria (Tolkien elfjeinek felelnek meg). ltal ban a tartom nyuk erd“kb“l  ll. A j t‚k elej‚n semleges  ll sponton vannak, viszont ki nem  llhatj k Doomdarkot, akinek a seregei  ltal ban ink bb kikerlik azokat az erd“ket, ahol semleges Fey lordok ‚lnek. Luxor viszont szimpatikus ember sz mukra, teh t a p rtunkra  llĄthatjuk “ket. A j t‚kban egy‚bk‚nt a Łgy lehet megkl”nb”ztetni a Fey-ket az emberekt“l, hogy a Fey lordok jobbra n‚znek ‚s a sisakjukon lev“ sz rnyak k‚kek, az emberek pedig balra ‚s a sz rnyak s rg k. Barb rok: A keleti r‚szen lev“ Targ mezej‚n ‚l“ lovas n‚ps‚g (Tolkien rohiroknak hĄvta “ket). Csak egy lordjuk van: Utarg of Utarg. Doomdark nem toborozhatja, de nem is harcol vele. Mi a p rtunkra  llĄthatjuk, de ha az emberei elfogynak, akkor a t”bbi er“db“l nem tudunk embereket besorozni hozz . Az emlĄtett fick˘kon kĄvl m‚g tal lkozunk n‚h ny ‚l“l‚nnyel, amelyek nem vesznek r‚szt a h borŁban (skulkrins, dragons, ice trolls, wolves, wild horses). Az els“ n‚gy tĄpus sz munkra negatĄv: ha valamelyik karakternkkel olyan helyszĄnen akarunk  thaladni, ahol ilyenek  llnak, akkor onnan csak akkor tudunk tov bbl‚pni, ha el“sz”r harcolunk velk. C‚lszer–bb ink bb kikerlni “ket, mert k”nnyen kinyĄrhatnak bennnket ‚s teljesen feleslegesen vesztjk el a karaktert. Ha nem akarjuk (vagy nem tudjuk) kikerlni “ket, akkor viszont ne harcoljunk f radt karakterrel ellenk, mert eg‚szen biztosan felszabdalj k! Az emlĄtett n‚gy fajta nem v ltoztatja a hely‚t ‚s ha valahol kinyĄrjuk “ket, akkor term‚szetesen legk”zelebb nem lesznek megint ott. M‚g megjegyzend“, hogy a skulkrinoknak ‚s a s rk nyoknak saj t lordjuk is van (amikor nem t”bbet l tunk bel“lk, csak egy jelenik meg, “ az): Fawkrin the Skulkrin ‚s Farflame the Dragonlord. Az el“bbi a t‚rk‚p ‚szaknyugati r‚sz‚n lev“ Plains of Moonon tal lhat˘ a Moonhenge-n‚l, az ut˘bbi pedig Coroth-ban, egy romn l (ez a tartom ny nincs beĄrva a t‚rk‚pbe, mert tŁl kicsi: a Dodrak hegys‚g  ltal k”rbez rt n‚gy helyszĄn az, a Plains of Bloodt˘l kb. ‚szaknyugatra). Ezeket nem lehet toborozni, pontosabban neknk nem sikerlt (lehet, hogy megs‚rt“dtek a n‚h ny felszabdalt t rsuk miatt). Ha vadlovakat (wild horses) tal lunk valamelyik helyszĄnen, akkor az kellemes esem‚ny: ha egy ilyen mez“n SEEK-elnk, akkor az adott karakter l˘ra pattan. Ennek dupla haszna is van: egyr‚szt kiss‚ gyorsabban halad, mint gyalog, m sr‚szt ha csat ban elveszten‚ a sereg‚t, akkor “  ltal ban m‚g meg tud l˘gni (a szomsz‚d helyszĄnre kerl, de elveszti a lov t). Na, most m r akkor tal n el is kezdhetn‚nk a j t‚kot: A j t‚k a Tower of the Moonban kezd“dik (Plains of Bloodt˘l nyugatra, Forest of Dreamsben), ahonnan Luxor ‚s csapata indul. A karaktereinknek (‚s a k‚s“bbiekben toborzott sz”vets‚geseknek) kl”n-kl”n adhatunk parancsokat minden k”rben. A kezdeti 4 h“s k”z”tt a funkci˘billenty–kkel v logathatunk ('F1': Luxor, 'F3': Morkin, 'F5': Corleth, 'F7': Rorthron). Miut n az ”sszes karakternknek kiadtuk a megfelel“ parancsokat, a '0' (nulla) billenty– megnyom s ra lesz ll az ‚jszaka. A program k”zli, hogy h ny nap telt el a h borŁb˘l. Ha az elmŁlt nap volt csata, akkor : hosszas sz molgat s ut n : kapunk egy felsorol st is arr˘l, hogy hol ‚s melyik tartom nyok seregei csaptak ”ssze (ebben a Doomdark-seregek is a saj t tartom nyuk nev‚n szerepelnek). Miut n megjelent a 'Do you seek dawn?' k‚rd‚s, 'Y' megnyom s val kezdhetjk az Łj k”rt. Egy‚bk‚nt a Doomdark seregek is ‚jszaka l‚pnek, teh t senkit ne lepjen meg, ha reggelre valamelyik karaktere elhal lozik. 5 Hopp! Arra n‚h ny Ice Troll v r bennnket A j t‚kk‚perny“n l tjuk, hogy az aktu lis karakter ‚ppen milyen helyszĄnt l t abban az ir nyban, amerre n‚z. A fels“ r‚szen tal ljuk az aktu lis karakter nev‚t, pillanatnyi tart˘zkod si hely‚t (He stands on/at the ...), tov bb  azt, hogy merre n‚z ‚s az adott ir nyban milyen terletet l that. Ez nem felt‚tlenl a szomsz‚dos helyszĄn: ha az adott ir nyban valamilyen ‚rdekesebb helyszĄn (p‚ld ul keep, citadel, stb.) van 2-3 l‚p‚s t vols gban, akkor a program a sz”vegben ezt jelzi. A szomsz‚dos helyszĄnen lev“ ‚l“l‚nyeket is l tjuk, teh t a sz”rnyeket elkerlhetjk. A sz”vets‚ges karaktereket (‚s seregeiket) Luxorra vagy Corlethre eml‚keztet“ figur k jelzik, a Doomdark-seregeket pedig a sereg ”sszet‚tel‚t“l fgg“en egy sor gyalogos vagy lovas katona (ha a Doomdark-sereg ugyanabban a pozĄci˘ban van, mint az aktu lis karakternk (csata folyik), akkor azokat nem l tjuk, csak a karakter infoj b˘l derl ki a jelenl‚tk). A seregeket messzebbr“l is ‚szrevehetjk, ha nem fedez‚kben (hegy, erd“ vagy valamilyen ‚pĄtm‚ny)  llnak: egy csom˘ z szl˘ mutatja a sz”vets‚geseket ‚s az ellens‚geseket egyar nt. Ha valamelyik almenben vagyunk, akkor a n‚zeti k‚phez a ' ' billenty– megnyom s val t‚rhetnk vissza. Forogni az '1-8' sz mbillenty–kkel tudunk nyolc ‚gt j fel‚, 'SPACE'-szel pedig l‚pnk egyet az aktu lis ir nyban. Ha az adott helyszĄnen Doomdark-sereg lenne, csak a karakter infoj t kapjuk : ilyen helyre csak a TO BATTLE paranccsal l‚phetnk. (ld. k‚s“bb) A karakterek infoja 'RETURN' nyomogat s ra n‚h ny (t”bb csoportra osztott) inform ci˘t kapunk a karakterr“l. Fell a n‚v, a karakter k‚pe ‚s amit azon a helyszĄnen l thatna, amelyen ‚ppen  ll. Ha az adott karakter m r meghalt, akkor csak azt kapjuk r˘la, hogy kik ”lt‚k meg (ha Doomdark-sereg ellen vĄvott kzdelemben esett el, akkor az utols˘ csat j nak infoj t). Az ‚l“ karakterekn‚l term‚szetesen mindig csak az ‚ppen aktu lis infokat kapjuk, amelyek az al bbi sorrendben k”vetkeznek egym s ut n: (1. csoport:) : Az els“ mondat tartalmazza a h tralev“ id“t ‚s a karakter fizikai  llapot t. A l‚p‚sek sz ma a jelzett id“ fggv‚nye: ha a karakter most kezdi a napot (it is dawn), akkor 8 ˘r nyi l‚p‚se van. Egy l‚p‚s mez“n (plains)  ltal ban 1 ˘r t vesz ig‚nybe, nehezebb terepen pedig 2-4 ˘r t. Az er“nl‚te van hat ssal arra, hogy a harcban szem‚ly szerint hogyan fog harcolni (n‚ha pedig a l‚p‚sek sz m ra is). Az er“nl‚t cs”kken“ sorrendben a k”vetkez“ lehet: utterly invigorated-invigorated-slightly tired-quite tired-tired-very tired-utterly tired-utterly tired and can't continue. (A jelz“k egy‚bk‚nt a t”bbi param‚tern‚l is ugyanezek, teh t ott m r nem Ąrjuk le az ”sszes fokozatot : mindenki gondolja hozz .) Az er“nl‚tet mindig egy fokozattal cs”kkenti a mozg s (ha valamelyik k”rben nem l‚pnk, akkor egy fokozattal n”vekszik), 1-3 fokozattal pedig a harc. Maxim lisra n”velhetjk az er“nl‚tet, ha a tavakn l meg llunk inni (SEEK-kel tal lunk egy Cup of Dreams-t), k‚t fokozattal pedig pihen‚ssel (ha SEEK-kel valamilyen ‚pĄtm‚nyben shelterre lelnk). Ha az er“nl‚t minimumon van, akkor a karakter aznap nem l‚phet, pihennie kell. Ilyenkor az id“n‚l a program ‚jszak t jelez ‚s a n‚zeti k‚p is els”t‚tl. Ugyanezt l tjuk akkor is, ha a karakter elhaszn lta a l‚p‚sekre szolg l˘ id“t; : Az 'Ice Fear is...' kezdet– mondat mutatja, hogy a karakterre mennyire hat a J‚gvar zslat. A f“ fokozatok mild ‚s cold, de ez nem egy fontos info. Egy‚bk‚nt akkor hidegebb , ha a k”zelben Doomdark-sereg van; :A k”vetkez“ mondat jelzi, hogy a karakter mennyire b tor. A f“ fokozatok bold ‚s afraid. Ez arra van hat ssal, hogy csat ban szem‚lyesen h ny ellens‚get tud kinyĄrni. A 4 f“ karakternk nem szokott f‚lni, de a sz”vets‚gesek igen. Ha a karakter f‚l (afraid), akkor nem tud toborozni: ha egy olyan lordhoz ‚rkeznk, akit magunk mell‚  llĄthatn nk, nem fog megjelenni a toborz si opci˘. Ha karakter teljesen be van rezelve (utterly AFRAID), akkor nem is tudunk vele t madni, toborozni viszont igen : saj t mag t gy“zk”dheti... Nem igaz n ‚rtjk, hogy a b tors got mi befoly solja vagy hogyan lehet n”velni, teh t ink bb nem tal lgatunk; :ha a karaktern‚l van valamilyen speci lis t rgy (p‚ld ul Wolfslayer vagy Dragonslayer kard), akkor azt az utols˘ mondat jelzi. Kard mindenkin‚l lehet, ezenkĄvl Luxorn l (vagy hal la ut n Morkinn l) lehet m‚g a Moon Ring, Morkinn l pedig az Ice Crown; (2. csoport:) Ezt csak akkor kapjuk meg, ha a karakter az elmŁlt l‚p‚sben csat zott. Itt l tjuk, hogy milyen tartom nyban volt a csata (in the Battle of...) ‚s h ny lovast/gyalogost veszĄtett a karakter serege (lost x riders/warriors); a karakter egymaga h ny harcost ”lt meg (alone slew x of the Enemy); h ny harcost ”ltek meg a csapatai ‚s ki gy“z”tt (victory vent to the Enemy/Free). Ha a csata m‚g nem ‚rt v‚get (battle continues), akkor m snap ism‚t ”sszecsapnak a seregek (m r amennyiben nem hŁzzuk el a csĄkot); (3. csoport) Ha a karakter pozĄci˘j ban (vagy abban az ir nyban, amerre a karakter ‚ppen n‚z) egy m sik karakter vagy sereg van, akkor megkapjuk a sereg leĄr s t. El“sz”r mindig a Doomdark-seregr“l kapunk l‚tsz mjelent‚st, sz”vets‚ges karaktern‚l a lord nev‚t ‚s er“nl‚t‚t, sereg‚nek l‚tsz m t, ”sszet‚tel‚t ‚s er“nl‚t‚t. A Doomdark-seregekn‚l nincs figyelve az er“nl‚t, kb. hasonl˘ l‚tsz mŁ 'slightly tired' seregnek felelnek meg. (4. csoport) Ha a karakternek van serege, itt l thatjuk a sereg l‚tsz m t lovasok/harcosok bont sban, valamint a csapatok er“nl‚t‚t. A seregek er“nl‚t‚re ugyanazok vonatkoznak, mint karakter szem‚ly‚re, de : logikusan : a gyalogosok gyorsabban f radnak. A terep Midnight f”ldje kb. 4.000 (n‚gyezer) helyszĄnb“l  ll, teh t Łj felfedez‚sekben nem lesz hi ny (aki mondjuk egyedl akart t‚rk‚pet k‚szĄteni r˘la, az val˘szĄn–leg az˘ta is egyfolyt ban csuklik). Hogy k”nnyebb legyen kiigazodni, az orsz g egy csom˘ tartom nyra (domain) oszlik ‚s a tartom nyokon bell, a helyszĄnek is a tartom ny nev‚re illetve a helyszĄn tĄpus ra utalnak. A tĄpus lehet f”ldrajzi fogalom (Plains: sĄks g, Forest: erd“; Dawns: dombs g; Mountains: hegys‚g; Lake: t˘) vagy valamilyen ‚pĄtm‚ny (Citadel: v r; Keep: “rtorony; Tower: torony; Village: falu; Henge: k“szent‚ly; Ruin: rom; Lith: temet“; Cave: barlang; Snowhall: j‚gbarlang). Mivel a program ezeket alkalmazza a karakterek holl‚t‚re vonatkoz˘an, mi is ezeket haszn ltuk a t‚rk‚pn‚l ‚s a sz”vegben. A t‚rk‚ppel kapcsolatban megjegyzend“, hogy a tartom nyokon bell csak a nagyobb kiterjed‚s– r‚szekre Ąrtuk be a nevet, mivel a kisebbekre nem f‚rt volna be. Az ‚pĄtm‚nyek nev‚t szint‚n felesleges lett volna beĄrni, hiszen leggyakrabban a tartom ny nev‚t viselik (pl. Moonhenge vagy Citadel of Gard). Ahol nem Ągy van, az Łgyis egy fontosabb helyszĄn ‚s arr˘l kl”n sz˘lunk. Parancsok M r volt sz˘ r˘la, hogy a kezdeti 4 karakter k”z”tt a funkci˘billenty–kkel v logathatunk. Mihelyt sikerl toboroznunk n‚h ny f“urat a h borŁhoz, c‚lszer–bb lesz a 'DEL' billenty–t haszn lnunk: ez a sz”vets‚ges lordok teljes list j t megjelenĄti a k‚perny“n, akik k”z”tt a nevk el“tt  ll˘ billenty–kkel v logathatunk. Egy billenty– megnyom s ra  tkapcsolunk a karakter  ltal l tott n‚zeti k‚pre ‚s mozoghatunk vele. Ha a karakter az el“z“ k”rben harcolt, akkor a karakterinfoban c‚lszer– megn‚zni, hogy milyen vesztes‚geket szenvedett (ha v‚letlenl elhal lozott volna, akkor  tkapcsol sn l Łgyis azonnal az infoja aktiv l˘dik). A 'RESTORE' billenty– megnyom s ra a k‚perny“n megjelenik azoknak a parancsoknak a list ja, amelyeket a karakternek az adott helyszĄnen kiadhatunk (aktiv l s a parancsnak megfelel“ sz mbillenty–vel): SEEK: Keres‚s. A parancs kiad sa ut n a program jelzi, hogy mire bukkantunk. Keresni b rmelyik helyszĄnen lehet, de csak az ‚pletekben ‚s tavakban fogunk tal lni valamit. A k”vetkez“ cuccokra bukkanhatunk (z r˘jelben az a lel“hely, ahol  ltal ban r bukkantunk): Cup of Dreams (henge, lith, ruin): Az id“t hajnalra  llĄtja vissza, teh t az a karakter, amelyik megtal lta, az eddig megtett l‚p‚seit“l fggetlenl ism‚t l‚phet. Sajnos el‚g ritka j˘sz g, pedig a j t‚k elej‚n kl”n”sen szks‚g lenne a gyorsas gra. Hand of Dark (lith, ruin, snowhall, cave): Pont az ellenkez“je az el“bbinek. A karakterre azonnal r s”t‚tedik ‚s aznap nem tud t”bbet l‚pni. Water of Life (az ”sszes lake-n‚l, nagyon ritk n henge-ben vagy lithben): Maxim lisra (utterly invigorated)  llĄtja a karakter ‚s a karakter alatt szolg l˘ sereg er“nl‚t‚t. Mivel a sereg ‚rtelemszer–en jobban harcol, ha jobb az er“nl‚te, nyilv nval˘, hogy igyekezznk magasan tartani. Ez a j t‚k kezdet‚n nem jelent probl‚m t (egy csom˘ t˘ van), de mivel mindenhol csak egyszer lehet itatni, lehet“leg ne haszn ljuk el a j t‚k elej‚n az ”sszes ‚letvizet, mert a k‚s“bbiekben nem tudjuk honnan feltankolni a seregeinket. Shadow of Death (ruin, lith, cavern): A Water of Life ellent‚te: a minimumra  llĄtja a karakter er“nl‚t‚t, teh t azonnal tankolnunk kell ut na egy t˘n l. Guidance: Tipp. Ha ilyet tal lunk, egy f”ld”ntŁli hang valamilyen inform ci˘t k”z”l velnk. Ezek legt”bbsz”r valamelyik lord lel“hely‚re vonatkoznak (Pl.: Ha Lord Bloodot keresed, akkor Blood megy‚ben n‚zd meg egy “rtoronyban , s“t, n‚ha arr˘l a karakterr“l kapjuk az infot, amelyik hallgatja : Ągy megtudhatjuk, hogy hol vagyunk..). N‚ha az‚rt vannak haszn lhat˘ t–n“ infok is, mint Lorgrim, a B”lcs (a t‚rk‚p ‚szakkeleti cscsk‚ben lakik) megsemmisĄtheti a J‚gkoron t vagy A Lake Mirrow (az ‚szaknyugati r‚szen, Downs of Mirrow ‚s Plains of Glorim k”z”tt) nem tesz j˘t a J‚gkoron nak . Wolf/Dragonslayer (lith, ruin, keep, citadel, henge): Mindkett“ egy kard. Ha valamelyik karaktern‚l van kard, akkor egyr‚szt csat ban t”bb ellens‚get fog szem‚lyesen elint‚zni, m sr‚szt kisebb az es‚lye annak, hogy valamilyen sz”rnnyel vĄvott harcban elesik. Ha a karakter Łj kardot tal l ‚s m r volt n la valamilyen, akkor a r‚git leteszi, teh t egy fegyvertelen karakterrel azt felszedhetjk onnan. Shelter: Mened‚k. Minden towerben, keepben ‚s village-ben van, de b rmilyen m s ‚pĄtm‚nyben is tal lhatunk. K‚t fokozattal n”veli a karakter szem‚lyes er“nl‚t‚t, de a sereg‚t nem. Egy cheat: az ellens‚g kez‚n lev“ keepekben ‚s citadelekben is van shelter : mivel a t mad si parancs kiad sa ut n m‚g lehet SEEK-elni (a csata majd ‚jszaka zajlik le), c‚lszer– felvenni a karakterrel a sheltert, hogy t”bb ellens‚get m‚sz roljon le szem‚lyesen. A SEEK-kel megtal lt t rgyat a karakter azonnal haszn lni is fogja, Ągy teh t a negatĄv lehet“s‚gek miatt a keresg‚l‚s lutri (kiv‚ve az er“d”ket, a tornyokat ‚s a falvakat : ott csak j˘t lehet tal lni). Egy‚bk‚nt a henge/ruin/lith ‚pĄtm‚nyekben  ltal ban j˘, a cave/snowhallban pedig rossz cucc van. Singleton egy‚bk‚nt j˘l kitolt a j t‚kossal: mindenhol csak egyszer lehet tal lni valamit! (Illetve az el“fordulhat, hogy valamelyik t rgy ut n a k”vetkez“ SEEK-re m‚g lelnk egy sheltert.) Ez borzaszt˘ nagy kitol s, kl”n”sen a tavakn l lelhet“ ‚letvĄz eset‚ben. HIDE/DO NOT HIDE: ElbŁjni. AmĄg nincs hadserege, Morkin kiv‚tel‚vel b rmelyik karakter b rhol elbŁjhat. Ha sz”rnyek  lltak az utunkba, akkor teljesen felesleges bŁjtatni a fick˘nkat : Łgysem fognak arr‚bb menni. Az opci˘ viszont hasznos olyan esetekben, ha valamelyik karakternket egyedl mozgatjuk ellens‚ges seregek k”z”tt: ilyenkor az utols˘ l‚p‚snk ut n bŁjtassuk el a karaktert : kl”nben val˘szĄn–leg lemondhatunk r˘la. Ha a karakter rejt“zik, akkor a mozgat shoz el“sz”r el“ kell j”nnnk a rejtekhelyr“l (DO NOT HIDE). FIGHT THE : Ha olyan pozĄci˘ba l‚ptnk, ahol valamilyen sz”rnyek (skulkrins, dragons, wolves, ice trolls) vannak, akkor a tov bbl‚p‚shez el“sz”r harcolnunk kell velk. M r emlĄtettk a fentiekben, hogy : mivel l tjuk “ket el“re : egyszer–bb kikerlgetni “ket. RECRUIT LORD : Łj lord toborz sa. Ha valahol olyan lordot tal lunk, aki m‚g nincs a sz”vets‚geseink k”z”tt, akkor “t gyorsan beszippantjuk k”z‚jk. B rmelyik sz”vets‚ges karakterrel toborozhatunk Łj lordot, de csak akkor, ha a toborz˘ karakter m‚g nem f‚l, azaz a b tors ga nem slightly/quite/ utterly afraid (ut˘bbi esetben csak saj t mag t toborozhatja). Tov bbi megk”t‚s, hogy Fey lord csak Fey lordokat toborozhat, Free pedig csak Free-ket! A barb r Utarg of Utarg senkit nem toborozhat. Ez a megk”t‚s nem vonatkozik Luxorra, Corlethre ‚s Rorthronra : “k b rkit toborozhatnak. Morkin viszont senkit sem toborozhat mindaddig, amĄg Luxor ‚l : ha az apja hal la ut n felveszi a Holdgy–r–t, akkor m r “ is toborozhat. Az Łj sz”vets‚gesnek term‚szetesen m r van egy nagyobb saj t hadserege, de az er“dj‚ben is van n‚h nysz z felvehet“ katona. Toborz skor egy‚bk‚nt r”gt”n az Łj karakterre v lt a n‚zeti k‚p ‚s a tov bbiakban vele is l‚phetnk. A t‚rk‚p m‚reteib“l ad˘d˘an sajnos nem tudtunk minden fontos dolgot bejel”lni rajta, Ągy azt sem, hogy hol vannak a fggetlen lordok. Nem baj, most el“adjuk sz˘ban. Bold szed‚ssel azok a Free lordok, akiket Doomdark nem  llĄthat az oldal ra ‚s ”n ll˘an is harcolnak ellene, kurzĄvval a Fey lordok, z r˘jelben a lord saj t hadserege kezdetben (ezenkĄvl  ltal ban m‚g felvehetnk tov bbi katon kat az er“dj‚b“l): Lord Shadows (1.000 W): Forest of Shadowsban tal ljuk. § van a legk”zelebb a Holdtoronyhoz: menjnk kett“t ‚szakra ‚s egyet ‚szaknyugatra (csak n la j˘ Morkin is a toborz sra). Lord Blood (1.200 R): A Plains of Blood k”zep‚n lev“ “rtoronyban lakik, a Holdtoronyt˘l kb. ‚szakkeletre. Lord Gard (1.000 R + 500 W): A t‚rk‚p d‚lnyugati r‚sz‚n lev“ v rban van (a Torkren hegyl nc alatt). Lord Brith (300 W + 600 R): A Downs of Britht“l ‚szakra lev“ keepben van, pontosan d‚lkeletre a Holdtoronyt˘l. Lord Rorath (400 W + 800 R): Lord Brith lakhely‚t“l d‚lre, a legals˘ sorban lev“ keepben (felette egy t˘) tal ljuk. Lord Shimeril (1.200 W + 800 W): § kiv‚telesen nem a tartom nyr˘l kapta a nev‚t. A Plains of Blood d‚lkeleti r‚sz‚n lev“ citadell ban lakik. §t Lord Blood ut n azonnal meg kell szereznnk, mert az “ v r ban v‚dekezve esetleg fel tudjuk tartani egy ideig a Plains of Bloodra ”z”nl“ ellens‚ges hadseregeket. Lord Mitharg (600 W + 500 R): Az el“bbi lordt˘l majdnem pontosan d‚lre, Downs of Mitharg ‚s Mountains of Odrark k”z”tti toronyban lakik. Lord Thrall (600 W + 300 R): Kb. a t‚rk‚p k”zep‚n lev“ Forest of Thrall belsej‚ben tal ljuk egy faluban. Thimrath the Fey (600 W + 300 R): A Corelay hegys‚gt“l d‚lre, a t‚rk‚p als˘ sor ban lev“ keepben van. (Lord Thrallt˘l egyenesen d‚lre) 4 H rom j˘mad r a Bloodhenge-n‚l dl Lord Xajorkith (1.200 R + 1.200 W): Az el“bbi fick˘t˘l 12 l‚p‚sre, majdnem pontosan keletre lakik egy citadell ban. Ez a Doomdark-ellenes er“k legfontosabb v ra (ki tudja, mi‚rt?): ha Morkin meghalt ‚s Xajorkith is elesik, akkor a gy“zelem akkor is Doomdark‚ lesz, ha Luxor m‚g ‚letben van. Ez nem eg‚szen vil gos, de m r sikerlt vesztennk Ągy. Lord Morning (800 W + 300 R): A Mountains of Morning d‚lkeleti r‚sz‚n lev“ keepb“l horg szhatjuk el“. Lord Dawn (800 W + 500 R): A Forest of Thrallt˘l k b‚ d‚lkeletre lev“ citadell ban lakik. Lord Marakith (1.000 W + 500 R): Lord Dawnt˘l ‚szakra, a Kumar hegys‚g l b n l lev“ citadell ban tal ljuk. Mivel Bloodon kĄvl Marakith sĄks g n keresztl vonulnak d‚l fel‚ Doomdark seregei,  ltal ban m r harcol, mire oda‚rnk hozz . Lord Kumar (?): Marakitht˘l keletre, a Kumar hegys‚g keleti r‚sz‚n lev“ citadell ban van. A kezd“sereg‚nek a sz m t sajnos nem tudjuk, mert m‚g egyszer sem sikerlt Łgy oda‚rnnk, hogy m‚g ne harcolt volna. Utarg of Utarg (900 R): Lord Kumart˘l keletre, a Targ sĄks gon tal ljuk egy keepben. Lord Ithril (mindegy...). Szeg‚ny. § hŁzza a legr”videbbet: m r a m sodik napon harcolni fog a Doomdark-seregekkel, akik nemsok ra v‚geznek is vele. V‚glis t”kmindegy, hogy hol lakott, mire oda‚rnk, m r Doomdark-v r lesz. Egy‚bk‚nt a...     ! A j˘ ‚letbe, lemaradt a v ra a t‚rk‚pr“l! A keleti r‚szen lev“ Forest of Whispers ‚s Mountains of Droon k”z”tt van k‚t domb, ezekt“l d‚lnyugatra lemaradt egy citadel. Ott lakott n‚hai Lord Ithril. Eml‚k‚t meg“rizzk... Lord Dregrim (1.200 R + 800 W): A d‚lkeleti r‚szen lev“ Forest of Dregrimben lakik, a v rban. Lord Trorn (800 W + 400 R): A Forest of Dregrim ‚s a Mountains of Corelay k”z”tt lev“ keepben tal ljuk. Lord Whispers (?): A keleti r‚szen, Forest of Whispersben lakik egy keepben. § valami‚rt nem volt szimpatikus Doomdarknak, mert az egyetlen Fey lord, akit azel“tt megt madott, miel“tt az a sz”vets‚gesnk lett volna. Mire el‚rtk, ”sszesen 20 harcosa maradt szeg‚nyk‚mnek. Lord Athoril (?): A Mountains of Kumart˘l d‚lre lev“ Athoril dombs g keleti r‚sz‚n lev“ keepben v rakozik r nk. § nem harcol Doomdarkkal, de az se nagyon akarja a maga oldal ra  llĄtani “t. A sereg‚nek a sz m t csak az‚rt nem tudjuk, mert elfelejtettk felĄrni. Lord Dreams (1.200 W + 800 R): Egy er“s Fey lord Ushgarak k”zvetlen k”zel‚ben. A Forest of Dreams k”zep‚n lakik egy citadell ban. Korinel the Fey (?): A Lord Dreams erdej‚vel szemk”zt fekv“ erd“ben bukkanunk r  egy faluban. Lord Gloom (?): A t‚rk‚p ‚szaknyugati sark ban lakik egy v rban, a Mountains of Gloomt˘l keletre. Pontos sz mot az “ kezdeti hadsereg‚r“l sem tudunk, de mivel Doomdark nem nagyon forszĄrozza ennek az er“dnek az elfoglal s t, m‚g a 20-25. nap k”rny‚k‚n el‚rve is el‚g sok embere volt. Lord Lothloril (?): A Lord Gloom lakhely‚t“l d‚lre fekv“ Forest of Lothloril k”zep‚n  ll˘ keepben tal lunk r . R‚sznkr“l ezeket a figur kat sikerlt ”sszegy–jt”getnnk, de nem kiz rt, hogy m s tartom nyok (Herath, Droon, Korkith, Gorgrath, stb.) urait is be lehet szervezni a csapatba : csak id“ben kell oda‚rni hozz juk. EzenkĄvl m‚g betoborozhatjuk a t‚rk‚p ‚szakkeleti cscsk‚ben ‚l“ Lorgrim the Wise nev– urat is. § ugyanolyan, mint Rorthron a kezdeti karakterekb“l: saj t hadserege nem lehet, viszont szem‚ly szerint j˘l harcol. RECRUIT MEN: Ezzel a paranccsal vehetnk fel a karakter sereg‚be embereket egy saj t er“db“l. A seregeink k‚t r‚szb“l  llnak: lovasokb˘l ‚s harcosokb˘l (riders/warriors). Az er“d”t viszont csak az egyik tĄpushoz tartoz˘ katon k v‚dhetik: vagy lovasok, vagy harcosok. Tal n nyilv nval˘, hogy csak olyan tĄpust vehetnk fel vagy tehetnk le egy er“dben, amilyen az er“dben eredetileg van. A pont egyszeri haszn lat ra 100 embert vesznk fel az adott tĄpusb˘l, de az er“dben/toronyban maradnia kell legal bb 100 embernek. Enn‚l t”bbet teljesen felesleges b rhol is otthagyni, mert az “rs‚g szinte alig v‚dekezik, ha nincs ott valamelyik karakternk : ha meg ott van, akkor teljesen mindegy, hogy a sereg‚ben vagy a hely“rs‚gben vannak a harcosok. Egy karakternkn‚l mindk‚t tĄpusb˘l maximum 1.200 f“nyi katona lehet. Itt szint‚n fontos a karakter fajt ja: Fey lord csak Fey er“db“l vehet fel/tehet le katon kat, Free pedig csak Freeb“l (Utarg pedig csak az otthonr˘l elhozottakb˘l gazd lkodhat). Egy id“ ut n sz‚pen elfogynak a saj t er“d”kben lev“ emberek, Ągy Łjakat m r csak Łgy tudunk szerezni, ha az ellens‚gt“l keepeket vagy citadeleket foglalunk vissza. Ha egy Doomdark-v rat sikerl elfoglalnunk, akkor azonnal lesz benne 200 katona is az eredeti tĄpusb˘l, teh t 100-at felvehetnk bel“lk. Ezzel sajnos csak a Free lordok seregeit t”lthetjk fel: a Doomdarkt˘l elfoglalt er“d”k ‚s “rtornyokba kerl“ “rs‚g ugyanis mindig emberekb“l fog  llni (akkor is, ha egy‚bk‚nt egy Fey lord foglalta el). A Doomdark  ltal elfoglalt keepek visszafoglal sa nem okoz kl”n”sebb neh‚zs‚get, mert csak 150 vagy 250 harcost szokott h trahagyni. Ha r ad sul m‚g t”bb karakter sereg‚vel is t madunk egy ilyet, akkor az ostromot ak r egyetlen ember elveszt‚se n‚lkl is megŁszhatjuk ‚s m r vehetjk is fel a 100 embert. A v rakban n‚ha 4-500 embert is hagy ‚s ezek kem‚nyebben is v‚dekeznek, teh t azokat kihagyhatjuk az ‚letnkb“l. Fontos megjegyz‚s: a v rakb˘l/“rtornyokb˘l Łjonnan felvett emberek er“nl‚te ugyanolyan lesz, mint a felvev“ karakter sereg‚nek adott tĄpus ‚ (ha nem volt serege, akkor amekkora a karakter‚). Ezzel a saj toss ggal lehet trkk”zni egy kicsit: a frissebb karakterhez  tir nyĄthatunk csapatokat. STAND MEN ON GUARD: Az el“bbi parancs ellent‚te, embereket pakolhatunk le sz zas val az aktu lis karakter sereg‚nek a v rat v‚d“kkel megegyez“ tĄpusb˘l. Mivel a vez‚r n‚lkl maradt karakterek nem nagyon v‚dik a v rat, csak elvinni ‚rdemes mindenhonnan : lerakni nem. Egy teh t ezt az opci˘t csak akkor kell haszn lnunk, ha valamelyik karakter sereg‚b“l katon kat akarunk  tadni egy m siknak (ez csak a STAND/RECRUIT parancsok segĄts‚g‚vel lehets‚ges valamelyik keepben). TO BATTLE: Teljesen egy‚rtelm– parancs : csat ba! Akkor haszn lhat˘, ha ellens‚ges hadsereg van abban az ir nyban, amerre a karakter n‚z (a parancs kiad sa ut n ebbe a pozĄci˘ba is l‚pnk). Ha t”bb ir nyban is van hadsereg (p‚ld ul egy m szk l˘ ‚s egy hely“rs‚g), akkor is teljesen mindegy, hogy melyiket t madjuk meg, mert Doomdark k”rny‚ken lev“ hadseregei azonnal egyeslnek a csat hoz! (Senki ne lep“dj”n meg, ha az ellens‚ges sereg hatalmas vesztes‚geket szenvedett, m snapra m‚gis t”bben vannak, mint az el“z“ napon voltak: az ‚jszaka folyam n Łjabb Doomdark seregek ‚rkeztek.) Ez kl”n”sen kellemetlen, amikor a Xajorkith elleni t mad sra k‚szlnek, mert ott ak r 7-8.000 f“s sereggel is szemben‚zhetnk. Mi nem tudjuk egyesĄteni a seregeinket, de term‚szetesen mi is t madhatunk ugyanazon a pozĄci˘n t”bb sereggel. Mivel a program teljesen logikusan figyeli a bevetett er“k nagys g t, nyilv nval˘, hogy c‚lszer– mindig t”bb sereggel t madni (ha t”bben t madunk, harcoltathatjuk a sereg n‚lkl  ll˘ karaktereket is, mert szem‚lyesen is lev gnak n‚h ny ellens‚get : egy‚bk‚nt egyedl soha nem gy“zhetnek). Ha a csata nem d“l el m snapra, akkor nem kell Łjra kiadnunk a TO BATTLE parancsot: m snap automatikusan folytat˘dni fog, ha nem l‚pnk el onnan (ha meg ell‚pnk, akkor a Doomdark-sereg val˘szĄn–leg ut nunk j”n...). Ha a csat t megnyertk, akkor a Doomdark-sereg megsz–nik l‚tezni. Az ellens‚g gy“zelme eset‚n az egyesĄtett Doomdark-sereg ism‚t az eredeti r‚szeire bomlik ‚s kl”n man“verezik tov bb. Taktika No, ennyit a j t‚kr˘l. Hely van, emberek vannak : lehet kezdeni a h borŁt. Miut n az els“ n‚h ny partiban vill mgyorsan megvernek bennnket, esetleg megszĄvlelhetnk n‚h ny taktikai tan csot: Az els“ feladatunk mindenekel“tt id“t nyerni a sz”vets‚gesek toborz s hoz. Luxort maximum egyedl mozgatva haszn ljuk toborz sra, mert nagyon lassŁ (v‚n trotykos): a t”bbiek 8 l‚p‚s‚vel szemben “ csak maximum 4-et tud l‚pni egy mez“n. A f“ toborz˘ink teh t Rorthron ‚s Corleth lesz. §ket c‚lszer– mindig egyedl mozgatni ‚s minden l‚p‚sk ut n HIDE-olni velk, nehogy valamelyik ellens‚ges sereg v‚letlenl lem‚sz rolja “ket (lehet“s‚g szerint sz”rnyekkel se harcoltassuk “ket). Az els“ l‚p‚sben Rorthronnal a Plains of Blood k”zep‚n lev“ keepb“l toborozzuk be Lord Bloodot, akivel vonuljunk vissza Shimeril er“dj‚be. Ut na Rorthron folytassa az Łtj t kelet fel‚ ‚s az Łtj ba es“ urakat is toborozza be (Shimeril, Thrall, Morning, Marakith, Dawn, stb.) Corleth induljon azonnal d‚l fel‚ ‚s szerezze meg Lord Gardot (mivel az arra lev“ valamelyik lithben tal lunk egy Cup of Dreamst is, m r az els“ l‚p‚sben oda‚rhetnk), aki azonnal induljon a Plains of Bloodra, Shimeril er“dj‚be. Corleth k”vetkez“ c‚lja Lord Brith legyen, mert ha a Plains of Bloodon nem tudjuk meg llĄtani az ellens‚get, akkor “t ‚rik el el“sz”r ‚s nemsok ra m r Doomdark-sereget vezet ellennk. Ezut n Corleth a Midnight d‚li r‚sz‚n lev“ urakat (Rorath, Thimrath, Xajorkith, stb.) gyŁjtse a t borunkba. Luxorral szint‚n Shimeril er“dje fel‚ c‚lszer– haladnunk, a Plains of Blood d‚li r‚sz‚n (k”zben az Łtj ba es“ keepekb“l felvehet 3-400 embert). Luxor k b‚ a 4-5. napra ‚rheti el Shimeril er“dj‚t: addigra m r illik itt lennie a Rorthron  ltal beszervezett uraknak a k”rny‚kr“l (Blood, Thrall, maga Shimeril ‚s lehet“leg Morning is), de nemsok ra meg‚rkezik d‚lnyugatr˘l Gard ‚s Brith is. Itt lesz az els“ nagy csata(sorozat). A Plains of Blood ‚szaki r‚sz‚r“l m r az els“ l‚p‚sben d‚l fel‚ vonulnak az els“ Doomdark-seregek. Ezek m‚g nem olyan nagyok, mint a k‚s“bbiek lesznek, teh t a legjobb megold s, hogy ha az els“ l‚p‚sekben toborzott urak seregeivel azonnal megt madjuk “ket. Mivel ilyenkor m‚g maximumon van az er“nl‚tk, az els“ Doomdark-seregeket csek‚ly vesztes‚ggel teljesen sz‚tverhetjk ‚s nem okoznak gondot a k‚s“bbiekben (mi sz‚pen kivonultunk Plains of Bloodra ‚s ott lecsapkodtuk “ket). A 6-7. l‚p‚s k”rl meg‚rkeznek a nagyobb Doomdark-seregek (4-5.000 f“ is lehet, Doomdark saj t serege pedig kezdetben 8.000 lovasb˘l  ll). Ezek el“l visszavonultunk Shimeril er“dj‚be, ahol a megmaradt seregeink sokkal jobban v‚dekeznek. HosszŁ t von ezt sem lehet tartani, mivel a seregeink az  lland˘ harcban kimerlnek: id“vel le kell l‚pnnk innen, mert biztos, hogy nemsok ra az ”sszes itteni karakter sereg‚t (vagy a karaktert mag t is) elveszĄtjk. Viszont az ellens‚g feltart s val sikerlt annyi id“t nyernnk, hogy Corleth ‚s Rorthron a d‚li r‚sz ”sszes ur t fell zĄtsa. Shimeril er“dj‚nek elfoglal sa ut n a Doomdark sereg sz‚tbomlik ‚s az Odrark, Morning ‚s Corelay hegyl ncokon keresztl d‚l ‚s d‚lkelet fel‚ t”rnek (egy 1.200 harcosb˘l  ll˘ seregk pedig elmegy Gardot megh˘dĄtani). Doomdark k”vetkez“ c‚lja Xajorkith er“dje lesz. Id“k”zben egy csom˘ Doomdark sereg ostromolja Lord Ithril, Marakith ‚s Kumar er“dj‚t. Itt egy ideig le vannak k”tve, de azt n “k is d‚l (Xajorkith) fel‚ vonulnak. Mivel kĄv ncsiak voltunk, hogy vajon mikor sz mĄthatunk r juk, a Shimeril er“dj‚ben sereg n‚lkl maradt karaktereink k”zl h rom k‚met helyeztnk el a f“ felvonul si Łtjaikon (Plains of Blood k”zep‚n, Downs of Athoril ‚s Forest of Thrall k”z”tt, valamint Downs of Athorilt˘l keletre fekv“ Targ sĄks gon). Ezzel a h rom karakterrel soha nem l‚ptnk, mindig csak forgol˘dtunk velk. Mivel a mez“k”n j˘ messzire el lehet l tni, azonnal ‚szrevettk a k”zelg“ Doomdark-seregeket: ilyenkor sz‚pen odas‚t ltunk hozz juk ‚s darabonk‚nt megn‚ztk a l‚tsz mukat (tal n mondani sem kell, hogy a karakterek folyamatosan HIDE-oltak ‚s a l‚tsz mellen“rz‚s ut n is azonnal elbŁjtattuk “ket). A t”bbi karakterrel Xajorkith er“dje fel‚ hŁz˘dtunk, mivel Doomdark Łgyis ide fog a legnagyobb er“kkel j”nni. Az eddigiek sor n ‚rdemes idehozni Morkint is. Vele az els“ l‚p‚sben betoborozhatjuk Lord Shadowst, azt n egy j˘ ideig teljesen haszn lhatatlan figur v  v lik, mert az Łtj t egyel“re nem tudjuk biztosĄtani ‚szakra, tov bb  Łgy vonzza a Doomdark-seregeket, mint a m gnes. Egy teh t a j t‚k elej‚n t–njnk el vele d‚lre (Gard fel‚) ‚s Midnight legd‚libb r‚sz‚n s‚t ljunk el vele Xajorkith er“dj‚be, ahol egyel“re biztons gban van. Ott tartottunk, hogy Doomdark d‚lkelet fel‚ vonul, Xajorkith ir ny ba. Eddigre Rorthron ‚s Corleth az ”sszes d‚li urat a mi oldalunkra  llĄtotta, “ket teh t kldjk Midnight keleti r‚sz‚n ‚szak fel‚, ahol toborozzuk be Targot, Kumart (ha m‚g ‚l), Whisperst ‚s v‚gl Dreamst. Ezt a 3-4 hadsereget pihentessk Dreams er“dj‚ben, hogy maxim lis er“re t”lt“djenek ‚s lehet“leg “rizzk is meg “ket ‚ps‚gben. Az ”sszes t”bbi karakter vonuljon be Xajorkith er“dj‚be. A f“ ellens‚ges er“k kb. Thimrath er“dj‚t“l ‚szakra kelnek  t a Corelay hegys‚gen. Innen Xajorkith kb. k‚tnapi Łtra van. Amikor ez megt”rt‚nt, itt az ideje, hogy lel‚pjnk Morkinnal: az er“dt“l egy sĄks g vezet nyĄlegyenesen ‚szakra : ezen t–nnk el. Morkinnal kldjnk el minimum k‚t nagyobb (legal bb 1.000 f“s) sereget is, akik valamelyest biztosĄtj k az Łtj t. §k mindig ugyanazon a helyszĄnen fejezz‚k be a l‚p‚st az adott napon, mint Morkin (legyenek egytt)! Hogy meg tudjunk l˘gni Doomdark el“l, biztosĄtani kell ezt az ‚szak fel‚ vezet“ folyos˘t is: itt nem szabad lennie mozg˘ Doomdark hadseregnek (az nem baj, ha a keepeket elfoglalta, csak sereg ne legyen), mert Morkinnak nem szabad meg llnia. Ezt Łgy oldottuk meg, hogy talonban (Forest of Dregrim sz‚l‚n) tartottunk k‚t sereget (Dregrimet ‚s Trornt, Łgyis k”zel voltak egym shoz) ‚s a Plains of Bloodon lezajlott csat k ut n Dawn er“dj‚nek elfoglal s ra ‚rkez“ kisebb Doomdark-sereget sz‚pen sz‚tvertk velk, azt n visszavonultunk velk egy kicsit keletre (Plains of Trornra). 4 Jaj, de sz‚pen ”sszegy–ltek a Doomdark-szurkol˘k Egy teh t 3-4 seregnk pihen Whispers er“dj‚ben, Morkinnak pedig sikerl megl˘gnia Xajorkithb“l ‚s k‚t sereg m‚g talonban van Dregrimt“l nyugatra. Az ”sszes t”bbi karakter ‚s a marad‚k seregeink Xajorkithban maradnak (a legjobb, ha ott van Luxor is!) : “ket sajnos fel ldozzuk a j˘ gy olt r n, de majd egyszer utc kat neveznk el r˘luk. Az itt egyesl“ Doomdark er“k ugyanis biztosan kinyĄrj k “ket, de ha el‚g nagy er“t hagytunk itt (legal bb 3 karaktert ‚s 1-2.000 f“nyi sereget), az ostrommal legal bb 5-6 k”rt el fognak sz˘rakozni, ameddig mi Morkinnal  rkon-bokron tŁl lesznk. Miut n Morkinnal kijutottunk a Dawn sĄks gra, a talonban lev“ 2 sereg is csatlakozik hozz  (most m r 4 sereg van vele) ‚s ir ny egyenesen ‚szak, Marakith fel‚. Keljnk  t az Ithril hegys‚gen (lehet“leg ‚szaknyugati ir nyban, hogy csak egy napot em‚sszen fel), majd egyesljnk a Forest of Dreamsben pihen“ seregeinkkel (a Morkinnal tart˘ seregek eddigre term‚szetesen teljesen kimerlnek, de itt a k”rny‚ken van egy csom˘ lake, ahol itathatunk). Egy‚bk‚nt nem  rt, ha Morkin ‚rkez‚s‚ig betoborozzuk Korinelt is a szemk”zti erd“b“l. Forest of Dreamst“l ‚szaknyugatra, az Ugrak, Ugrorn ‚s Death hegys‚gek  ltal k”zrez rt v”lgyben fekszik Ushgarak er“dje, att˘l ‚szaknyugatra pedig a Tower of Doom, ahol a J‚gkoron t “rzik. A v”lgy mindh rom bej rat t egy er“d v‚di ‚s mindegyikben elk‚peszt“ mennyis‚g– fegyveres van (maga az “rs‚g is 1.000 lovas vagy harcos k”rl van, de mindegyikben van m‚g egy mozgathat˘ Doomdark-sereg is, legal bb 2.000 harcossal vagy lovassal : odabent m‚g t”bb lesz...). Egy teh t teljesen felesleges megpr˘b lni megostromolni az er“d”ket : a hegyeken kell  tkelnnk. El“sz”r is foglaljuk el a Dreams er“dj‚t“l ‚szaknyugatra, az Ugrorn hegys‚g l b n l lev“ keepet ‚s Morkin vegye fel a sheltert. Innen ‚szaknyugati ir nyban haladva egy nap alatt  tkelhetnk az Ugrornon (az utunkba es“ lake-n‚l pedig itathat a legnagyobb sereg). Itt mindenk‚ppen egy helyen t borozzon le Morkin ‚s a kĄs‚ret‚ben lev“ 7 sereg, mert ‚jszaka biztosan megt madnak bennnket. A v”lgy k”zep‚n  ll Ushgarak er“dje. Tekintettel arra, hogy Doomdark f“ serege m‚g d‚len van Xajorkith fel‚, kicsit sokan vannak itt: az er“d hely“rs‚ge 1.200 lovasb˘l  ll, tov bb  m‚g bent van egy 4.800 harcosb˘l  ll˘ sereg is. Az er“d k”rl  ll m‚g 4 darab, 1.000 lovasb˘l  ll˘ sereg is (Łgy l tszik “k m r nem f‚rtek be a v rba...). Ez ugyeb r 10.000 ember, de egyetlen l‚p‚s alatt ide lehet hozni a v”lgy m sik h rom citadell j ban ‚s az “rtornyokban lev“ katon kat is. Ha teh t v‚letlenl t madni akarn nk, akkor minimum 20.000 ember szakadna a nyakunkba... T madni egy‚bk‚nt sem tudunk, mert itt : Morkinon kĄvl : az ”ssze karakter teljesen be van rezelve. Az Ugrornon  tkelve is kapunk egy t mad st t“lk, de hagyjuk a csat t ‚s a k”vetkez“ l‚p‚sben l‚pjnk a Tower of Doomt˘l keletre lev“ helyszĄnre az ”sszes karakternkkel (‚jjel term‚szetesen Łjabb csata lesz), majd a k”vetkez“ l‚p‚ssel t–njnk el nyugat fel‚ (k”zben Morkin  thalad a Tower of Doomon ‚s ott SEEK-elve felveheti a J‚gkoron t). Egy Łjabb l‚p‚ssel ki‚rnk a Plains of Lostra ‚s ott menekljnk be Gloom er“dj‚be. (A fent leĄrt m˘dszern‚l persze lehet, hogy vannak jobbak : meg egy‚bk‚nt is mindenki Łgy j tszik a j t‚kkal, ahogy j˘l esik neki. Mi n‚gy sziszt‚m t is kital ltunk ‚s egyedl Ągy sikerlt ellopnunk a J‚gkoron t. A l‚nyeg egy‚bk‚nt az, hogy minimum 6-7.000 ember kĄs‚rje Morkint, amikor a Tower of Doomba megy ‚s nagyon gyorsan t–njnk el onnan...) A probl‚m nk m r csak az volt, hogy a j t‚k ezzel nem ‚rt v‚get: mihelyt meg‚rkeztnk Gloom er“dj‚be, k‚t l‚p‚s mŁlva felt–nt a horizonton egy 6.000 lovasb˘l ‚s 4.000 harcosb˘l  ll˘ Doomdark-sereg, akik val˘szĄn–leg a J‚gkoron t szerett‚k volna sz‚p szavakkal visszak‚rni t“lnk. Ink bb nem v rtuk be “ket, hanem idej‚ben elt–ntnk. Az egyik guidance azt mondta, hogy a Lake Mirrowban lehet megsemmisĄteni a J‚gkoron t. Ez a hely Gloom er“dj‚t“l majdnem pontosan d‚lre van, a Downs of Mirrow keleti r‚sz‚n. Term‚szetesen  tmenekltnk ide (nyakunkban az el“bb emlĄtett kis Doomdark-csapatk val), de ott semmi nem t”rt‚nt: a parancsok k”z”tt nem jelent meg Łj parancs ‚s hi ba SEEK-eltnk Morkinnal, itt is csak ‚letvizet tal ltunk. Egy m sik guidance meg azt mondta, hogy Lorgrim, a B”lcs megsemmisĄtheti a J‚gkoron t. Na most “ az ‚szakkeleti cscs”kben lakik ‚s valahogy nem v gyunk  tvonulni m‚g egyszer Ushgarak el“tt, amikor m‚g a nyakunkban van egy m sik Doomdark-sereg is... Egy teh t egyel“re fogalmunk nincs, hogy hogyan lehet megnyerni a j t‚kot, de term‚szetesen valahogy az‚rt meg fogjuk: m r hatszor kezdtk Łjra az eg‚szet ‚s mivel minden parti legal bb 4-5 napig tartott egyfolyt ban (ez most emberi id“sz mĄt s szerinti nap , nem a j t‚k‚), m r legal bb egy h˘napot elvesztegettnk vele. M rpedig ha ennyit szenvedtnk, akkor most m r csak az‚rt is megnyerjk! Csak nem most, mert most m r nem f‚r bele az id“be... A v‚g‚re j”het a szok sos ‚rt‚kel‚s. Az val˘szĄn–leg nyilv nval˘ mindenkinek, hogy ilyen katasztrof lis mennyis‚g– sz”veget csak olyan j t‚kr˘l vagyunk hajland˘ak Ąrni, ami nagyon tetszik. A grafikai kivitelez‚ssel kapcsolatban m r emlĄtettk, hogy a j t‚k alapvet“en Spectrumra k‚szlt ‚s a sprite-okat lesz mĄtva monokr˘m. A n‚zeti k‚pek megjelenĄt‚s‚n‚l egy kicsit v rni kell, de h t az egy‚rtelm–, hogy a 32-33.000 n‚zeti k‚pet csak Łgy tudta Singleton Łr biztosĄtani, hogy k‚perny“elemekb“l ‚pĄti fel a k‚peket. Ezeket az apr˘s gokat lesz mĄtva m r csak pozĄtivumai vannak a j t‚knak : oldie, but goldie! El“sz”r is az, hogy nagyon neh‚z ‚s neh‚zs‚gi fokozatot nem lehet  llĄtani. Ki nem  llhatjuk azokat a strat‚giai programokat, amelyekben ilyen van ‚s k”nny–re  llĄtva m‚g egy d”gl”tt angolna is hipp-hopp lecsapkodhatja a g‚pet (ld. p‚ld ul CENTURIO). Ezek elveszik a gy“zelem ”r”m‚t, m sr‚szt ki az a marha, aki HARD-ban j tszana, ha van EASY is? Az ugyan nem volt tŁl sz‚p hŁz s Singleton Łrt˘l, hogy Doomdark legal bb h romszoros tŁler“ben van ‚s az erej‚t m‚g j˘l is haszn lja ki, de ezt n‚mileg ellensŁlyozza, hogy n lunk a vez‚rek is m‚sz rolj k az ellens‚get ‚s kipihenten legal bb k‚tszer olyan j˘k a katon ink. Sz z sz˘nak is egy a v‚ge: a LORDS OF MIDNIGHT legal bb olyan j˘ j t‚k, mint amilyen r‚gi : akinek valaha is tetszett egy strat‚giai j t‚k, az mindenk‚ppen kotorja el“ valahonnan ‚s bĄrk˘zzon vele egy kicsit. Nem hinn‚nk, hogy megb nn ... (Egy‚bk‚nt igaz n  tĄrhatt k volna mondjuk Amig ra vagy PC-re, egy kicsit jobb grafik val!) V‚gl egy r‚miszt“ hĄr: mivel ezzel p rhuzamosan nyst”ljk a j t‚k folytat s t is, nem kiz rt, hogy a k”zelj”v“ben egy DOOMDARK'S REVENGE leĄr st is r tok zŁdĄtunk. (H t ez nem tŁl j˘ hĄr : CoVboy)