A mŁltkori sz munkban Ąg‚rtk, hogy egy r‚szletes leĄr st is k”zlnk a LORDS OF THE RISING SUN-r˘l. Akinek nincs CoV 6-ja (meg akinek van), az most kap megint egy bekezd‚snyi t”rt‚nelemleck‚t a dologr˘l. Teh t a j t‚k 1180-ban j tsz˘dik Jap nban, amikor is a k‚t legnagyobb szamur jkl n, a Tair k ‚s a Minamot˘k egym s tork nak ugranak. A h borŁ c‚lja a Jap n f”l”tti teljhatalom, a s˘guni m‚lt˘s g megszerz‚se. Ennek az ”sszecsap snak m r volt egy el“z“ felvon sa is, 1160-ban: ekkor a Tair k megsemmisĄt“ veres‚get m‚rtek a Minamot˘kra. A Minamoto-csal d akkori vezet“je harakirit k”vetett el, legid“sebb fi t pedig kiv‚gezt‚k a Tair k. H rom fiŁ az‚rt m‚g maradt ut na (—gy l tszik, a h borŁz son kĄvl m‚g egy‚b kellemes dolgokra is jutott ideje... - CoVboy): Joritomo, Norijori ‚s Josicune. Joritomo, mint apj nak ”r”k”se robbantotta ki azt a h borŁt, amelyet a j t‚kban v‚gigj tszhatunk. Teh t a j t‚k 1180-ban kezd“dik : c‚l az ”sszes Taira-fennhat˘s g alatt l‚v“ v ros elfoglal sa, ezzel a s˘guni m‚lt˘s g elnyer‚se. A cĄmk‚perny“n‚l n‚mi t jjelleg– zen‚t hallhatunk, azt n k‚t Minamoto, Josicune ‚s Joritomo k”zl kell kiv lasztanunk, hogy melyikkel kĄv nunk lenni. Az ‚ppen aktu lis embert a piros felirat jelzi, valamint az “ szeme van nyitva (az eg‚r jobbra/balra mozgat s val v laszthatunk k”z”ttk, a megfelel“n‚l nyomjuk meg az eg‚r gombj t). Miel“tt elkezden‚nk j tszani, ismerkedjnk meg a szerepl“kkel: Josicune (a feh‚r Minamoto): “ a Jap n szamur jeszm‚ny megtestesĄt“je, egy nemzeti h“s : b r ez a j t‚k szempontj b˘l nem tŁl ‚rdekes. Jelv‚nye a feh‚r z szl˘, rajta k‚t fekete csĄkkal. Josicune katonai ‚s harc szati zseni : ez a j t‚kban annyit eredm‚nyez, hogy egyes arcade-r‚szeket (nindzsa-t mad s, ld”z‚s ‚s v‚dekez‚s) nem kell lej tszanunk, ami kellemes k”nnyĄt‚s. Ez‚rt c‚lszer–bb “t v lasztani (az al bbiakban mi is vele lesznk). Kezd‚skor Sendai-ban tart˘zkodik. Joritomo (a fekete Minamoto): jelv‚nye a fekete z szl˘, rajta k‚t feh‚r csĄkkal. Kezd‚skor Kamakur ban van : ahonnan jobb miel“bb elpucolni, mert m sodperceken bell n‚h ny nindzsa zŁdul a nyakunkba. A k‚t Minamoto fiv‚r nincs tŁl j˘ban egym ssal: ez abban nyilv nul meg, hogy r”gt”n nindzs t kldenek a m sik kiirt s ra (pontosabban az ellen j”nnek nindzs k, akivel vagyunk). Ez‚rt c‚lszer–bb Josicun‚t v lasztani: ha az zenetsorban megjelenik az els“ NINJA ATTACKING felirat, nyomjuk meg az eg‚r bal gombj t. Erre Joritomot a cs sz r ”ngyilkoss gra sz˘lĄtja fel (YORITOMO SEPPUKU) ‚s a kez‚ben l‚v“ v rosok, illetve 2 t bornok nak csapatai a mi keznkbe kerlnek ‚s a Josicune-jelv‚nyt fogj k viselni (term‚szetesen az ex-Joritomo t bornokokat, mint saj tjainkat mozgathatjuk a j”v“ben). Ezt Joritomo n‚ha mag t˘l is megteszi. Ha Joritom˘val j tszunk, akkor Josicune v rosait ‚s t bornokait csak Łgy szerezhetjk meg, ha : a nindzs kat megŁszva : el“sz”r “t mag t legy“zzk ‚s meg”ljk vagy sz”vets‚gre k‚nyszerĄtjk (b r ez ut˘bbira nem tŁl sok hajland˘s got szokott mutatni. B rmelyikket v lasztjuk teh t, akkor el“sz”r c‚lszer– a kedves testv‚rnket meg”lni (pontosabban ha Josicun‚vel vagyunk, Joritomo megteszi azt a szĄvess‚get neknk, hogy ”ngyilkos lesz a nindzs z s ut n). Tair k: Jap n nagy r‚sz‚nek urai. Jelv‚nyk piros szĄn–, sz mos t bornokuk van. A kezkben l‚v“ v rosokat elfoglalva gy“zhetnk. R˘ninok: a r˘nin gazd tlan, fggetlen szamur jt jelent, vagyis azokat a t bornokokat, amelyek sem a Tair k, sem Josicune oldal n nem harcolnak : ink bb saj t szak llukra t‚nykednek (foglalnak el v rosokat). A r˘ninok szĄne szrke, att˘l fgg“ szĄn– csĄkkal, hogy kivel rokonszenveznek (szrke/piros: Tair kkal; szrke/fekete: Joritom˘val, illetve ”ngyilkoss ga ut n senkivel; szrke/feh‚r: Josicun‚vel). A feh‚r r˘ninok teh t potenci lis sz”vets‚gest jelentenek a j t‚k kezdet‚n. Ilyen p‚ld ul a Jap n ‚szaki (a j t‚kban l‚v“ t‚rk‚p jobb oldal n) r‚sz‚t ural˘ Fudzsiwara. §t a j t‚k elej‚n k”nnyen a magunk oldal ra  llĄthatjuk (ld. k‚s“bb): ha ez sikerl, a t‚rk‚p jobb oldal n, a fennhat˘s ga alatt l‚v“ v rosok automatikusan a mi‚nk lesznek, ‚s a t bornokot mint saj t csapatunkat ir nyĄthatjuk. A fekete r˘ninokat is esetleg  t llĄthatjuk az oldalunkra, de csak akkor, ha jelent“s er“f”l‚nyben vagyunk velk szemben (b r  ltal ban ink bb szabad elvonul st k‚rnek). A v”r”s r˘ninok szinte sohasem akarnak sz”vets‚get, majdnem mindig csat zni kell velk. Ha a strat‚giai helyzetnk nagyon szomorŁ, el“fordulhat az is, hogy valamelyik t bornokunk fogja mag t ‚s Łgy d”nt, hogy “ is r˘ninn  lesz : ilyenkor nem engedelmeskedik tov bb parancsainknak, hanem a maga sz m ra dolgozik. Az is megt”rt‚nhet, hogy valamelyik t bornokunk egy j˘val er“sebb r˘ninnal tal lkozva  t ll : ilyenkor “ is r˘nin lesz. Cs sz r: § tulajdonk‚ppen csak m sodlagos szerepl“ : Kyot˘ban lakik ‚s vigyorogva figyeli, ahogy a Tair k ‚s a Minamot˘k halomra ”lik egym st. Adott alkalmakkor egy szent tekercset, majd egy szent kardot adom nyoz neknk, amikor l togat st tesznk n la. Kyot˘t egy‚bk‚nt nem lehet elfoglalnia senkinek : ez a cs sz rv ros. Most m r megismerkedtnk a szerepl“kkel, kezdhetjk is a j t‚kot. Az els“ sz”veg arr˘l t j‚koztat minket, hogy meg‚rkeztnk haza, majd egy bal click ut n egy t jk‚p jelenik meg Sendai v ros r˘l. A k‚p bal oldal n egy tekercset l thatunk, amelyen kl”nf‚le jelek tal lhat˘ak. A k‚perny“ alj n egy felirat jelzi, hogy mi fog t”rt‚nni, ha megnyomjuk az eg‚r gombj t. A sisakot (REVIEW TROOPS) v lasztva csapatszeml‚t tarthatunk. Ez tulajdonk‚ppen nem sok mindent eredm‚nyez: bet”lt“dik egy k‚p a felsorakozott csapatainkr˘l, ‚s a lovon l“ emberk‚t v lasztva (TROOP STRENGTH), n‚h ny jap n akcentussal ejtett GOOD ki lt st hallhatunk, amely azt jelzi, hogy a sereg tud sa mennyire j˘ (5 ki lt s, ha minden teljesen j˘). A kurzort m shov  pozicion lva visszal‚phetnk az el“bbi k‚phez. Csapatszeml‚t b rmely : saj t : t bornokn l ‚s b rhol tarthatunk (de ennek nem tŁl sok ‚rtelm‚t tal ltuk id ig). A k‚t fekete csĄkot v lasztva (ENTER YOUR HOME) bel‚phetnk otthonunkba. Ez a funkci˘ csak Sendai-ban ‚l (ha Joritom˘val vagyunk, akkor csak Kamakur ban), m s helyeken ennek az  br nak m s szerepe lesz. V laszt sa ut n magunkat l thatjuk h tulr˘l, amint a dolgoz˘szob nkban ld”g‚lnk. A falon l‚v“ z szl˘k v laszt s val (HIRE NINJAS TO ASSASSINATE ...) nindzs kat b‚relhetnk a testv‚rnk, illeteve n‚gy Taira-t bornok meggyilkol s ra. Ez azonban nem aj nlatos: elk‚pzelhet“, hogy a nindzs k sikerrel j rnak, viszont azonnal ‚rkezik egy (FORCED SEPPUKU) cĄm– sz”veg is, amely arr˘l t j‚koztat bennnket, hogy nem valami fair dolog nindzs kat alkalmazni a konkurrencia ellen : de ha m r megtettk, akkor legynk szĄvesek egy sz‚p harakirit elk”vetni. A cs sz r szava szent: ilyenkor Josicune kil a dombtet“re ‚s sz‚pen hasbaszŁrja mag t (konyec j t‚k). Nindzs k haszn lata teh t nem aj nlott, legfeljebb a j t‚k v‚g‚n (amikor m r sokkal er“sebbek vagyunk a Tair kn l) Łszhatjuk meg a cs sz ri rendeletet : ilyenkor viszont m r felesleges nindzs t haszn lni. A z szl˘k alatt l‚v“ kard (COMMIT SEPPUKU) v laszt sa egyenl“ a quit nev– dologgal: a k”rĄt‚s ugyanaz, mint az el“bb (dombtet“, kard ki, kard be a hasba, v‚ge a j t‚knak). A kurzort m shov  pozicion lva visszal‚phetnk az el“z“ k‚pre. A tekercsen l‚v“ t”bbi jel jelent‚s‚r“l is sz˘ lesz majd a maga hely‚n : ha a kurzort (az emlĄtett k‚t  bra kiv‚tel‚vel) b rhov  pozicion ljuk (PREPARE TO MARCH), majd megnyomjuk az eg‚r bal gombj t, a t‚rk‚pre kerlnk. A t‚rk‚pet a k‚perny“ alj n l that˘ madarak szem‚re t”rt‚n“ clickel‚s ut n (bal gomb) scrolloztathatjuk jobbra/balra: ha jobbra akarjuk g”rgetni a k‚pet, click-eljnk a jobb oldali mad r szem‚re, majd vigyk a kurzort teljesen a k‚perny“ jobb oldal ra ‚s a bal gomb nyomva tart sa mellett mozgassuk az egeret jobbra (balra ugyanĄgy, csak a bal oldali mad rral). A t‚rk‚p jel”l‚sei val˘szĄn–leg nyilv nval˘ak: z szl˘viv“ emberk‚k jelzik az egyes t bornokok tart˘zkod si hely‚t (piros: Taira; feh‚r: Josicune; fekete: Joritomo; szrke: r˘nin). A v rosokn l ‚s telepl‚sekn‚l ugyanezek a jel”l‚sek mutatj k, hogy az kinek a fennhat˘s ga alatt van. A j t‚k elej‚n van n‚h ny v ros, amely senki f”ldje , azaz senkinek sem l that˘ felette a jelv‚nye : ezek tulajdonk‚ppen ugyanolyanok, mint a t”bbi v ros, csak m‚g nem foglalta el “ket a r‚sztvev“k egyike sem. Ha valamelyik t bornokunk oda‚r egy ilyen v roshoz, az vagy ”nk‚nt  t ll hozz nk (... ALLIANCE) ‚s megjelenik felette az embl‚m nk, vagy a t bornok ostrommal veszi be. A v rosoknak van egy speci lis form ja is: ezek buddhista szer-zetesek kolostorai (piros tet“vel), amelyeket : ak rcsak Kyot˘t : senkinek nem lehet bevenni. A kolostorok szabad v rosok ‚s tanul sra szolg lnak: ha a szerzetesek hajland˘ak egyttm–k”dni az ide‚rkez“ t bornokkal (b rki legyen az), akkor ugyanŁgy m–k”dnek, mintha a t bornok gazd j nak saj tja lenne : fel lehet t”lteni a sereg tud s t (a l‚tsz mot nem nagyon). Inform ci˘t v rosr˘l ‚s t bornokokr˘l Łgy k‚rhetnk, ha az adott helyen a jobb oldali gombbal clickelnk. Ekkor a k‚perny“ fels“ r‚sz‚n egy ablakban megjelenik a kurzor k”rl l‚v“ hely k‚pe ‚s az ott lev“ sereg(ek)r“l ‚s v ros(ok)r˘l sz˘l˘ inform ci˘k. Ha az adott helyen t”bb t bornok (‚s/vagy v ros) is van, akkor az ablak jobb oldal n (a n‚vn‚l) a bal oldali gombbal click-elve lapozgathatunk k”z”ttk. Az ablakban csapat eset‚n a t bornok neve (v ros eset‚n term‚szetesen a v ros‚). Az ablak bal oldal n k‚t s v tal lhat˘, k”z”ttk pedig egy olyan szĄn– z szl˘t jelz“ emberke, akihez a csapat tartozik (v ros eset‚n a v ros k‚pe ‚s ur nak a z szl˘ja). Ha a z szl˘t tart˘ emberk‚re clickelnk a bal gombbal, akkor  tvehetjk a csapat felett a k”zvetlen ir nyĄt st (b“vebben k‚s“bb). A bal oldali s v a sereg erej‚t (v ros eset‚n a v ros n‚pess‚g‚t) mutatja. A jobb oldali s v seregekn‚l a sereg tud s t v rosokn l az ott beszerezhet“ tud st mutatja. Josicune serege csak kolostorokban tudja a tud s t felt”lteni, de ehhez el“bb a szerzetesek egyttm–k”d‚s‚t kell k‚rni (ez minden t bornokn l szks‚ges, akivel tanulni akarunk). Ha Joritom˘val j tszunk, akkor egy m sik, saj t seregnkkel tal lkozva, a l‚tsz mot ‚s a tud st megcser‚lhetjk a k‚t sereg k”z”tt (TRANSFER SKILLS). A saj t t bornokainkat a k”vetkez“k‚ppen mozgathatjuk: Łj c‚lpontot csak akkor jel”lhetnk ki neki, ha valamilyen v rosban tart˘zkodnak, ha Łton vannak, mindig meg kell v rnunk, amĄg meg‚rkeznek az utolj ra kijel”lt v rosba (azaz minden csapatot csak v rosr˘l v rosra mozgathatunk). C‚lpontnak csak az a v ros jel”lhet“ ki, amelyhez a pillanatnyi helyt“l vezet Łt ‚s az adott Łton a legk”zelebb fekszik. Click-eljnk r  a mozgatni kĄv nt csapatra a bal gombbal ‚s a gomb nyomva tart sa mellett vigyk a kurzort arra a v rosra, ahov   t akarjuk kldeni. Ha ez lehets‚ges, akkor a c‚lpontn l is megjelenik a z szl˘viv“ emberke sziluettje. Ha most elengedjk a gombot, akkor a csapat sz‚pen megkezdi az  tvonul st a kijel”lt helyre. El“fordulhat, hogy egy v rosban k‚t csapatunk is tart˘zkodik : ilyenkor olyan sorrendben kldhetjk el “ket, amilyenben az inform ci˘k‚r‚skor megjelennek. N‚h ny tengerparti v ros kik”t“vel is rendelkezik (a v ros mellett egy m˘l˘ l that˘): innen vĄzi Łton (gyorsabban) is  tmehetnk a legk”zelebbi kik”t“be : a csapat sz‚pen haj˘ra sz ll ‚s elvitorl zik a c‚lpont fel‚ (a kijel”l‚s a sz razf”ldihez hasonl˘an t”rt‚nik). A csapataink a kijel”lt v ros el‚r‚s‚ig ”n ll˘an t‚nykednek, de szks‚g szerint (tal lkoz s, csata vagy kolostor el‚r‚se eset‚n)  tvehetjk a k”zvetlen parancsnoks got is felettk az el“bb emlĄtett m˘don (inform ci˘t k‚rnk r˘luk ‚s a bal gombbal r click-elnk a z szl˘s emberk‚re): -ha el‚rt‚k a c‚lpontk‚nt kijel”lt v rost, akkor az zenetsorban felirat t j‚koztat err“l, pl. SATAKE IS AT OSAKA (Satake t bornok Osak ba ‚rkezett). Ha a v ros a mi keznk”n van, akkor a tov bbi parancsig ott v rnak : k”zben pedig felt”ltik a sereg vesztes‚geit a v ros lakoss g b˘l, illetve a tud sukat. Ha a v ros Taira vagy r˘nin k‚zen van, akkor azonnali paranccsal tov bbkldhetjk “ket. Ha ilyen parancsot nem kapnak, akkor automatikusan elkezdik a v ros ostromolni (csak akkor, ha a csapatuk el‚g er“s hozz !) : az zenetsorban megjelenik az ostromr˘l t j‚kozta˘ felirat, pl. SIEGING OSAKA). Ha az ostrom sikeres volt, akkor a v ros felett megjelenik a Minamoto-z szl˘, az zenetsorban pedig a t j‚koztat s a t bornok gy“zelm‚r“l (pl. SATAKE VICTORIOUS) ‚s a v ros elfoglal s r˘l (pl. TAKING OSAKA). A t bornok ilyenkor v r a k”vetkez“ c‚lpontra, k”zben felt”lti a sereg‚t az Łjonnan elfoglalt v rosb˘l. Ha az ostrom sikertelen volt, az zenetsorb˘l megtudjuk, hogy a t bornok visszavonult (pl. SATAKE DEFEATED), de ilyenkor tov bbra is ann l a v rosn l marad. Kellemetlenebb esetekben el“fordulhat, hogy a t bornok otthagyja a fog t az ostromn l (pl. SATAKE WAS KILLED). Ilyenkor ez a csapat elt–nik a szĄnr“l. Ha a v ros m‚g nem volt senkinek a birtok ban, akkor vagy  t ll hozz nk mag t˘l (pl. OSAKA ALLIANCE) vagy az ostromn l leĄrtak szerint zajlanak a t”rt‚n‚sek. Ostrom eset‚n el“fordulhat, hogy az ostroml˘ t bornok visszavonul sra k‚nyszerl, de felgyŁjtja a v rost. Az azt n ‚g egy darabig : majd elalszik... -ha Łtban a c‚l fel‚ nem saj t egys‚gbe botlanak, akkor az zenetsorban megjelenik pl. a SATAKE ENCOUNTER felirat ‚s az egys‚g a t‚rk‚pen villog. Ilyenkor  tkapcsolva r juk el“sz”r egyezkedhetnk a m sik csapattal (ld. k‚s“bb Josicun‚n‚l). Ha nem kapcsolunk,  t r juk, akkor n‚h ny m sodperc mŁlva automatikusan megt madj k az ellens‚get. Err“l az zenetsorban pl. SATAKE BATTLE felirat t j‚koztat. Ekkor is  tvehetjk a csata k”zvetlen ir nyĄt s t (ld. k‚s“bb), de az lezajlik mag t˘l is. A kimenetel az ostromn l leĄrtakhoz hasonl˘an zajlik: gy“z a t bornokunk (pl. SATAKE VICTORIOUS) vagy megh tr l (pl. SATAKE DEFEATED). Ha csapatunk egy csat ban nagyon meggyenglt, akkor vigyk a legk”zelebbi nagyobb v rosunkba, ahol sz‚pen felt”lti a sereg‚t. Rossz esetben esetleg meghal a t bornokunk is : j˘ esetben viszont az ellens‚g‚ t vozik az ‚l“k k”zl ‚s a t‚rk‚pr“l (... WAS KILLED). A siker z loga roppant bonyolult: olyan ellens‚ggel kell ”sszeakasztani a bajszot, amelyiknek a l‚tsz ma (az inform ci˘ bal oldali oszlopa) kisebb a mienk‚n‚l. Ha er“sebbek n lunk, akkor : ha lehet : fussunk el“lk egy ideig (az Łtjukba akad˘ Minamoto v rosokat Łgyis meg fogj k ostromolni, ami gyengĄti “ket) ‚s amikor m r gyeng‚bbek n lunk, akkor ugorjunk nekik. Term‚szetesen az a legjobb, ha az ellenf‚l t bornoka r”gt”n meg is hal (Ągy nincs t”bb gond vele). Megjegyzend“, hogy az ellenf‚l t bornokai sokkal gyakrabban halnak meg a helyszĄnen, ha k”zvetlenl ir nyĄtjuk a csat t, mint ha hagyn nk automatikusan lefolyni. Nem tŁl fontos az ”sszes r˘ninba belek”tni (b r van k”z”ttk n‚h ny nagyon pof tlan fick˘) : a f“ ellens‚gek a Tair k. -ha csapat kolostorhoz ‚rkezik, akkor a meg‚rkez‚st jelz“ t j‚koztat son kĄvl semmi sem t”rt‚nik. Ha el‚g j˘ a tud sok, akkor r”gt”n tov bbkldhetjk “ket, ha viszont fel akarjuk t”lteni, akkor  t kell kapcsolnunk r juk ‚s a kolostor segĄts‚g‚t k‚rni (ld. Josicun‚n‚l). Ha Josicun‚val t”rt‚nik valami, akkor a program automatikusan  tkapcsol az “ k”zvetlen ir nyĄt s ra (kiv‚tel, ha egy saj t keznk”n l‚v“ helyre ‚rkeznk ‚s az nem Sendai, illetve saj t t bornokunkkal tal lkozunk). Josicune kitntetett figyelmet ‚rdemel : “ a f“vez‚r. Ha “t meg”lik, akkor a j t‚k v‚get ‚r, vesztettnk. Lehet“leg teh t ne nagyon csat zgassunk vele (vagy ha igen, akkor csak sokkal gyeng‚bbek ellen ‚s k”zvetlen ir nyĄt ssal) ‚s ne haszn ljuk ostromra (esetleg kisebb v rosokn l), mert a program n‚ha Łgy d”nt, hogy Josicune meghalt a csat ban... A k”vetkez“ dolgok t”rt‚nhetnek vele: -meg‚rkeznk Sendai-ba, vagyis haza (ARRIVE HOME). Ugyanaz t”rt‚nik, ami kezd‚skor: bel‚phetnk az otthonunkba, ahol nindzs kat b‚relhetnk vagy ”ngyilkoss got k”vethetnk el. -nem saj t keznk”n l‚v“ v rosba ‚rkeznk (pl. OUTSIDE OSAKA). Ilyenkor megjelenik a v ros kapuja, a k‚perny“ bal oldal n a tekerccsel. A sisakkal v laszthatjuk a REVIEW TROOPS-t (m r volt r˘la sz˘). A k‚t fekete s vra clickel-ve sz”vets‚get aj nlhatunk (REQUEST ALLIANCE), ha a v ros r˘nin k‚zen van, vagy felsz˘lĄthatjuk megad sra (DEMAND SURRENDER), ha Taira. Ilyenkor  ltal ban azt a v laszt kapjuk, hogy nemkĄv natosak vagyunk itt (THEY DO NOT WANT US HERE) vagy nem kĄv nj k megadni magukat (THEY WON'T SURRENDER) : m s v laszt m‚g egyszer sem kaptunk. Az als˘ v rost  br zol˘ ikonra click-elve (TAKE CITY vagy TAKE CASTLE, att˘l fgg“en, hogy kisebb vagy nagyobb v rosr˘l van sz˘), megt madhatjuk a v rost, vagy semleges helyen click-elve (PREPARE TO MARCH) visszal‚phetnk a t‚rk‚pre ‚s tov bbvonulhatunk. -kolostorba ‚rkeznk (pl. OUTSIDE SHINJO). Itt megjelenik egy k‚perny“ a kolostor kapuj r˘l, amely el“tt egy piros ruh ba ”lt”z”tt szerzetes  lldog l. A sisakkal szok s szerint a seregszeml‚t v laszthatjuk, a k‚t fekete csĄkkal pedig ‚rdekl“dhetnk a szerzetesn‚l, hogy hajland˘-e egyttm–k”dni (ASK FOR ASSISTANCE). ltal ban mindegyik azt feleli, hogy hajland˘ak segĄteni (WE WILL ASSIST YOU). Ezut n semleges helyre click-elve (PREPARE TO MARCH) visszal‚phetnk a t‚rk‚pre. Ha a kolostorn l maradunk, akkor elkezd felt”lt“dni a sereg tud sa. Ha nem Josicun‚val, hanem egy m sik t bornokkal ‚rkeznk egy kolostorhoz ‚s felt”lteni akarunk, akkor felt‚tlenl kapcsoljunk  t r  ‚s k‚rjnk egyttm–k”d‚st : kl”nben nem t”rt‚nik semmi. -nem saj t egys‚ggel tal lkozunk (ENCOUNTER). Ilyenkor a megjelen“ k‚pen megszeml‚lhetjk a szemben  ll˘ had nagys g t. A sisakkal : szok s szerint : k‚rhetjk a seregszeml‚t (m‚g mindig semmi ‚rtelme). A k‚t fekete s v v laszt s val sz”vets‚get aj nlhatunk nekik (REQUEST ALLIANCE). Erre els“sorban a feh‚r r˘ninok (Fudzsiwara, Sizuka, Tacsibama, stb.) hajlamosak, de “k is csak akkor, ha valamivel er“sebb az a csapatunk, ami szembetal lkozott velk. Ha a sz”vets‚get elfogadj k, THEY ALLY WITH US feliratot kapunk. Ez egy Łj t bornokot eredm‚nyez neknk, valamint a keznkre kerl az ”sszes,  ltala eddig elfoglalt v ros is. Ha nem gyeng‚bbek a feh‚r r˘ninok vagy fekete r˘ninokba botlottunk, akkor a THEY WANT TO PASS UNHINDERED zenettel jelzik, hogy szabad elvonul st akarnak, nem pedig h borŁzni velnk. Eld”nthetjk, hogy a fekete s vok alatti bambusz v laszt s val megt madjuk “ket (ENGAGE BATTLE) vagy semleges helyre click-elve tov bbvonulunk (CONTINUE MARCH). Ha v”r”s r˘ninokkal vagy Tair kkal tal lkoztunk, akkor a sz”vets‚gi aj nlatra a THEY PREPARE TO BATTLE vagyis a harcra k‚szlnek inform ci˘t kapjuk. Ez ut˘bbi esetben a t‚rk‚p automatikusan visszat”lt“dik ‚s azonnal harc alakul ki (YOSHITSUNE BATTLE). -ha Josicune csat zik, akkor azonnal kapcsoljunk  t a csata k”zvetlen ir nyĄt s ra (nem  rt a t”bbi t bornokn l is), mert ez m r nem t”rt‚nik meg automatikusan! Ha a csat t k”zvetlenl ir nyĄtjuk, bet”lt“dik a csatamez“ k‚pe a szemben ll˘ felekkel. El”l  llnak Ąj szaink, m”g”ttk pedig a gyalogosok. Itt az ir nyĄt s n‚mileg kaotikus : az egyetlen biztos pont: ha a h tt‚rben  ll˘ lovas emberk‚nkre click-elnk, akkor az visszavonul˘t fŁj ‚s a sereg a k”zismert berezelt nyŁl harci strat‚gi t alkalmazva diadalmasan elszalad a csatat‚rr“l (ha Josicun‚t t madt k meg ‚s “ is a gyeng‚bb, akkor viszont ez legyen a mi els“ l‚p‚snk : tal n ‚letben marad...). A bal gomb : legal bbis Łgy t–nt :  ltal ban az Ąj szok, a jobb gomb a gyalogosok ir nyĄt s ra szolg l. Click-re forognak, folyamatos nyomvatart skor pedig abba az ir nyba igyekeznek, ahov  a kurzor mutat. Ha l‚tsz mf”l‚nyben vagyunk, akkor legegyszer–bb a Csl”kre! -m˘dszert alkalmazni: mutassunk a kurzorral az ellenf‚l lovas ra ‚s nyomjuk folyamatosan. Erre az eg‚sz  rm dia hanyatt-homlok megrohamozza az ellen- s‚get, az Ąj szok a k”zelkbe ‚rve nyilazni kezdenek, a gyalogosok pedig tnek mindenkit, aki el‚rhet“ k”zels‚gben van. Kellemes kavalk d alakul ki n‚mi sikolyokkal al festve. Ha a k‚t f‚l k”zel egyenl“ er“ket vonultatott fel (sz˘val nem fog az ellenf‚l elszaladni), akkor az kl”n”sen l tv nyos lesz: a csatamez“ k”zep‚n egy szab lyszer– hullahegy alakul ki : mĄgnem az ellenf‚l el nem pucol a csatat‚rr“l. Ha valamelyik embernkkel el‚rjk a lovas t, akkor  ltal ban j˘ es‚lynk van arra, hogy a gy“zelem ut n az ellens‚ges t bornok is exit l. A csata v‚ge ut n megjelenik egy t jk‚p, amelyen als˘ r‚sz‚n elm‚letileg a k‚t f‚l vesztes‚gei lenn‚nek feltntetve (itt  ltal ban eg‚szen ‚rdekes dolgok szoktak lenni...). Ezut n visszal‚pnk a t‚rk‚pre : m r amennyiben Josicune nem halt meg. -ha Josicune Kyot˘ba ‚rkezik, bet”lt“dik a cs sz rv ros l tk‚pe. A tekercsen alulr˘l a harmadik  br t v lasztva (valami l˘here-szer–s‚g) l togat st tehetnk “fels‚g‚n‚l (VISIT EMPEROR). § alkalomadt n egy szent tekercset illetve egy szent kardot ad  t neknk (YOU MAY HAVE SACRED SCROLL illetve SWORD), mint egyfajta szuvenĄrt. Ez az alkalom el“sz”r akkor k”vetkezik el, amikor a f“szigetnek m r legal bb a fel‚t elfoglaltuk a konkurrenci t˘l (teh t mondjuk Kyot˘t˘l jobbra nincsenek Taira-v rosok), a m sodik pedig akkor, amikor a legnagyobb szigeten (azon, amelyiken Osaka tal lhat˘, vagyis ahol a j t‚k id ig zajlott) m r nincs egy sem. Ha nem alkalmas id“ben (vagy nem Josicun‚vel, hanem valamelyik t bornok val) l togatjuk meg a cs sz rt, akkor k”zli velnk, hogy nem vagyunk m‚lt˘ak erre a megtiszteltet‚sre (YOU ARE NOT WORTHY TO THIS HONOUR). A tekercsen l that˘ l˘here-szimb˘lum els“ r‚sze akkor szĄnez“dik feket‚r“l arany szĄn–re, amikor Joritomo szeppukut k”vet el (ha vele j tszunk, akkor n la m r kezd‚sn‚l ilyen), a m sodik amikor a tekercset, a harmadik pedig amikor a kardot megkapjuk. A negyedik nem lesz sosem arany szĄn– : ez m r a s˘guni m‚lt˘s got, azaz a Tair k legy“z‚s‚t (az ”sszes v rosuk elfoglal s t) jelenti. N‚h ny, az zenetsorban megjelen“ feliratr˘l nem volt m‚g id ig sz˘. Ezek jelent‚se a k”vetkez“: -Ha valamelyik v rosunkat egy Taira-t bornok vagy egy r˘nin ostromolja, az zenetsorban a v ros neve ‚s a BESIEGED felirat l that˘. Ha az ellenf‚lnek sikerl bevennie a v rost ... LOST feliratot kapunk : ha az ostrom sikertelen, akkor a v ros neve egy VICTORIOUS felirat t rsas g ban t–nik fel. -N‚ha el“fordulhat, hogy egyik t bornokunk Łgy d”nt, hogy elege volt a Minamoto-gy szolg lat b˘l ‚s Łgy d”nt, hogy r˘nin lesz. Kl”n”sen Miura t bornok hajlamos az ilyen elt‚velyed‚sekre (MIURA IS NOW RONIN). Ilyenkor nemcsak hogy nem engedelmeskedik a parancsainknak tov bb, de az  ltala bevett v rosok is mind kikerlnek a fennhat˘s gunk al˘l ‚s r˘nin-v rosok lesznek. -Ha valamelyik nagyon gyenge csapatokat ir nyĄt˘ t bornokunk egy j˘val er“sebb r˘ninnal tal lkozik, akkor : ritk n, de : megt”rt‚nhet, hogy  t ll ‚s “ is ugyanolyan r˘nin lesz (pl. MIURA SECEEDS). -Az Osakai-”b”lben fekv“ sziget (amelyiken pl. Kochi v rosa van) a j t‚k kezdet‚n Taira fennhat˘s g alatt van, de egyre-m sra Łjabb r˘nin-seregek j”nnek itt l‚tre (Tacsibama, Sizuka, stb.), amelyet a g‚p Łgy jelez, hogy valaki sereget alakĄtott (pl. SHIZUKA FORMS ARMY). Ezek a seregek feh‚r r˘ninok, teh t k”nnyen a mi oldalunkra  llĄthat˘ak, de addig is el‚g sok borsot t”rnek a Tair k orra al . N‚h nynak el‚g csak egy seregnkkel tal lkoznia ‚s automatikusan a sz”vets‚geseinkk‚ v lnak (pl. TACHIBAMA ALLIANCE). -A j t‚k elej‚n Joritomo szeppukut k”vet el, de amikor m r a dolgok v‚ge fel‚ j runk, n‚h ny Taira t bornok is megteszi neknk ezt a szĄvess‚get (pl. TOMOMORI SEPPUKU). Ez olyankor szokott el“fordulni, amikor m r nagyon legyenglt ‚s nincs a k”zelben olyan hely, ahol jelent“sen felt”lthetn‚ a sereg‚t. EmlĄtettk m r, hogy ha Joritom˘val j tszunk, akkor j˘n‚h ny arcade-r‚szben is kell j tszanunk, amelyet a Josicun‚vel val˘ j t‚k eset‚n a g‚p lej tszik helyettnk. Ezek meglehet“sen megnehezĄtik a dolgunkat : kl”n”sen a nindzs k t mad sa: Nindzsat mad s (NINJA ATTACK): egy folyos˘n  llunk, ahol a s”t‚tb“l nindzs k  rnyai bukkanak el“ ‚s surikeneket hajig lnak fel‚nk. A surikeneket a magunk el“tt tartott szamur jkarddal kell felfognunk. El‚g egyetlen elhib zott suriken ‚s m ris meg vagyunk gyilkolva (ASSASSINATED), a j t‚kot elveszĄtettk. Egy‚bk‚nt ez a legnehezebb r‚sze a j t‚knak : val˘szĄn–leg sokan az‚rt t”r”lt‚k le nagy gyorsas ggal ezt a programot, mert mindig Joritom˘t v lasztott k a j t‚kra ‚s a nindzs k 2-3 m sodpercnyi j t‚k ut n kiv‚gezt‚k “ket (teh t meg sem tudt k ismerni mag t a j t‚kot). Josicune a nagy nindzsakld”zget“, teh t ha a nindzs kat el akarjuk kerlni, akkor Joritomoval folyamatosan m szk ljunk, soha ne t”ltsnk egyetlen m sodpercet sem valamilyen v rosban (mindig akkor t madnak a nindzs k, ha meg llunk valahol) : eg‚szen addig, mĄg Josicun‚t ki nem nyĄrtuk. Ostrom (SIEGE): ez a r‚sz akkor k”vetkezik, ha egy v rost megostromlunk. A kis szamur jnak a kardj val sz‚t kell vagdalnia a v roskaput, amelyen keresztl bejuthat ‚s elfoglalhatja. V‚dekez‚s (BESIEGED): Ha valaki megostromolja valamelyik v rosunkat, akkor a v rfalr˘l kell nyilaznunk a mez“n ”sszegylekezett ellens‚ges sereget. šld”z‚s (HORSEBACK PURSUIT): ha egy csata k”zben az ellenf‚l megpr˘b l elmeneklni a helyszĄnr“l, akkor lovas hajt˘vad sztot indĄthatunk ut na. A kardunkkal fel kell szabdalnunk a szamur jt : de az sem egy rossz strat‚gia, ha l˘val  tg zolunk rajta... A j t‚kot teh t a k”vetkez“k‚ppen ‚rdemes kezdennk (Josicun‚val): Kezdetben Josicun‚val maradjunk Sendaiban ‚s v rjuk meg az els“ NINJA ATTACKING feliratot, majd azonnal clickel-jnk a bal billenty–vel (mindegy, hogy a kurzor, hol  ll). Joritomo szeppukut k”vet el, a v rosai ‚s k‚t t bornoka  tkerl hozz nk. AmĄg Josicun‚val v rakozunk, addig Satak‚vel (Akit ban van) menjnk jobbra. Valahol itt tal lhat˘ Fudzsiwara, aki feh‚r r˘nin. CsĄpjk el Satak‚vel ‚s amikor tal lkoznak, kapcsoljunk  t r , majd ‚rdekl“djnk n la a sz”vets‚gr“l. El“sz”r val˘szĄn–leg nem fogja elfogadni, ink bb szabad elvonul st k‚r. Ekkor Satak‚vel t madjuk meg : biztosan gy“zni fog. A csat val nagyon meg fogjuk gyengĄteni Fudzsiwar t, akinek nincs kast‚lya, ahol meger“s”dhetne. Satak‚val menjnk vissza Akit ba, v rjuk meg mĄg meger“s”dik, azt n menjnk vissza megint Fudzsiwar hoz ‚s ‚rdekl“djnk n la a sz”vets‚gr“l. Most m r tŁl gyenge : el fogja fogadni. Fudzsiwar t ‚s Satak‚t is kldjk vissza Akit ba. Fudzsiwar t hagyjuk itt, hogy meger“s”dj”n, Satak‚vel pedig vonuljunk v‚gig a fels“ r‚szen ‚s foglaljuk el az ott l‚v“ v rakat. Eddigre Norijori Yonezaw ban m r biztos maximumra er“s”d”tt, hozzuk le Edoba. A Joritom˘t˘l  t llt k‚t t bornok id“k”zben elfoglalja Edot illetve Nagan˘t. Miur t hagyjuk Edoban, ahol er“s”dhet ‚s vissza fogja zavarni a nemsok ra erre haj˘k z˘ Taira-t bornokot, Tomomori-t. A k”z‚ps“ Łton k”zben megjelenik egy Hodzso nev– v”r”s r˘nin ‚s elfoglalhatja Kofut. Hozzuk le Josimak t Nagan˘b˘l ‚s v gjuk vele j˘l nyakon Hodzs˘t. Mivel a k”zelben van m‚g n‚h ny t bornok (pl. Miura Edoban), “t is r engedhetjk : vele m r lehet“leg v‚gezzk is ki Hodzs˘t. Eddigre teh t 6 csapatunk van ‚s a legnagyobb sziget jobb oldal t m r elfoglaltuk. Az Edo-ban l‚v“ k‚t t bornokkal haj˘k zzunk  t Nagoj ba, egy m sikkal pedig az als˘ tengerparti Łton haladjunk v‚gig, elfoglalva az itt fekv“ telepl‚seket. H rom csapattal eg‚szen biztos be tudjuk venni Nagoj t. Id“k”zben a k‚perny“ fels“ r‚sz‚n egy Mori nev– Taira-t bornok haj˘k zik v‚gig az Asikawa kolostoron keresztl eg‚szen Akit ig. Az el“bb azonban itthagytuk Fudzsiwar t, aki m r teljes er“vel fogja itt v rni ‚s nagyon megveri. Mori visszahaj˘k zik a kolostorba, ahov  : r”vid er“gy–jt‚s ut n : k”vethetjk Fudzsiwar val. Ha sikerl m‚g a kolostorn l utol‚rnnk, akkor ott Łgy meg is verhetjk, hogy Mori meghal. Innen m r egy kicsit bonyolultt  v lik a j t‚k (j”n egyn‚h ny Taira-t bornok ‚s v”r”s r˘nin), amire nem lehet az im‚ntiekhez hasonl˘ sablont nyŁjtani. A k”vetkez“ strat‚gi t k”vessk: -Lehet“leg mindig maximum, vagy annak k”zel‚ben l‚v“ l‚tsz mŁ (az inform ci˘n l a bal oldali s v) csapatokkal m szk ljunk : ha valamelyik meggyenglt, akkor vigyk be egy nagyv rosba ‚s t”ltsk fel az erej‚t. -Lehet“leg mindig csak akkor bocs jtkozzunk harcba, ha l‚tsz mf”l‚nyben vagyunk. -Ha egy Tair t vagy egy v”r”s r˘nint megt madunk, akkor lehet“leg legyen a k”zvetlen k”zelben egy m sik is, amelyikkel biztosan bev‚gezhetjk a munk t: meg”lhetjk a t bornokot. Sok lŁd diszn˘t gy“z. -Alkalmazhatjuk a k”vetkez“ trkk”t is, abban az esetben, ha nincs k‚t er“s egys‚g egym s mellett ‚s egy er“s Taira k”zeleg: menjnk el“tte addig, amĄg egy nagyv rosunkhoz nem ‚r, az ostrom le fogja gyengĄteni, ekkor t madjunk. -A csat kat lehet“leg szem‚lyesen ir nyĄtsuk : Ągy  ltal ban j˘val nagyobb vesztes‚geket okozhatunk az ellenf‚lnek ‚s nagyobb a val˘szĄn–s‚ge, hogy meg is ”ljk a t bornokot. -Az ”b”lben l‚v“ szigeten egym s ut n alakulnak a feh‚r r˘ninok (Tacsibama, Sizuka, stb.) csapatai. Min‚l el“bb keressnk velk kapcsolatot a Fudzsiwar n l m r bemutatott m˘dszerrel: el“sz”r egy er“s csapattal j˘l megverni “ket egy csat ban, azt n egy m sikkal ‚rdekl“dni, hogy mi a v‚lem‚nyk a sz”vets‚gr“l. -Els“dleges c‚lpontok a Tair k nagyv rosai ‚s seregei : ezek elfoglal s val illetve megsemmisĄt‚s‚vel gy“zhetnk a j t‚kban. Ha 3-4 ˘r s j t‚k ut n sikerl az utols˘ Taira-t bornokot is legy“zni vagy az utols˘ nagyobb Taira nagyv rost is elfoglalni, akkor gy“ztnk (FINAL VICTORY). Megjelenik Josicune sziluettje ‚s k‚preg‚nyes t j‚koztat st kapunk az  ltala id ig meg‚lt esem‚nyekb“l. Egy id“ ut n unalmass  v lik a dolog, sz˘val elnyomhatjuk. Josicune sziluettje marad, amely m”g”tt egy t jk‚p jelenik meg a dombok m”gl felkel“ nappal, mik”zben a felfel‚ scrolloz˘d˘ sz”vegb“l megtudhatjuk, hogy megszereztk a s˘guni m‚lt˘s got ‚s Jap n urai lettnk. Ok : this is the END. El‚g kellemes j t‚k a LORDS OF THE RISING SUN : ha az ember tud vele j tszani. Tal n a gyors akci˘j t‚kok kedvel“i nem fogj k kell“en ‚rt‚kelni, mert egy id“ ut n kiss‚ zavar˘ lesz a viszonylagos lassŁs g ‚s bonyolults g. Mindenesetre akinek tetszett a JOAN OF ARC, az ezzel is el lehet egy darabig.