Na, most egy j˘ kis program j”n az RPG-rajong˘knak, ami a MAGIC CANDLE n‚vre hallgat ‚s 4 lemezoldalon boldogĄtja mindazokat, akik a 64-esk h tulj b˘l el“kanyarg˘ k belek valamelyik‚nek v‚g‚n egy drive-ot tal lnak. (T“mondatban: teljesen felesleges kazett s verzi˘t keresni bel“le.) A t”rt‚net az RPG-k j˘ szok s hoz hĄven a fantasy vil g ban j tsz˘dik. A f“h“se Lukas, akit a j t‚k elej‚n Rebnard kir ly, Deruwia uralkod˘ja sz˘lĄt mag hoz. N‚mi gondjai t madtak az uralkod sban ‚s most f“h“snkt“l v rja azok megold s t. A probl‚m k oka a birodalmat ‚ltet“ M gikus M‚cseshez kapcsol˘dik: se sz˘, se besz‚d elolvadt, a l ngj nak lobog s t “rz“ 44 g rdista pedig sz“r‚n-sz l n elt–nt. Ennyi gond persze m‚g meg se kottyan egy  tlagos kir lynak: itt van m‚g a d‚moni Dreax is, amely olyannyira d‚moni, amennyire az egy igazi d‚mont˘l csak elv rhat˘. Valami k”ze lehet az zemk‚ptelen  llapotban lev“ m‚cseshez is, de azonkĄvl m‚g meg is akar l˘gni. Mivel az itt senkinek sem lesz j˘, a der‚k kir ly ‚rt‚kes instrukci˘kkal ell tva ( Csin lj l m r valamit, h“s lovag, azt n majd lesz aj nd‚k, meg minden! ) az utunkra is bocs jt bennnket. El“tte persze m‚g n‚h ny tippel l t el (p‚ld ul, hogy toborozzunk csapatot), de ezekr“l k‚s“bb m‚g Łgyis sz˘ lesz. Bejelentkez‚s ut n a program ‚rdekl“dik, hogy van-e fastload cartridge (ha nincs, akkor meg haszn lhatjuk a program be‚pĄtett gyorst”lt“j‚t), azt n NEW-val Łj kalandot kezdhetnk, RESTART-tal pedig egy kimentett  ll st t”lthetnk vissza. A neh‚zs‚gi fokozat (EASY/FAIR/TOUGH) kiv laszt sa ut n  tnevezhetjk Lukast valami ‚pk‚zl b n‚vre (itt van p‚ld ul a Qwert, ami egzotikusan hangzik ‚s k”nny– beg‚pelni is), azt n m ris pakolhatjuk a 4. oldalt, ahol a kir lyi audenci t szeml‚lhetjk (azok a t”rt‚n‚sek zajlanak, amit az el“bb m r kerett”rt‚net gyan nt ”sszefoglaltunk). AmĄg a 'SPACE'-t vagy a 't–z' gombot nyomkodjuk, gyorsan v‚gig is szaladhatunk a k‚perny“ egyes r‚szei  ltal mutatott infokon. A bal fels“ r‚szen l tjuk a helyszĄnre jellemz“ k‚pet, az alatta lev“n pedig a sz”vegablakot ‚s a parancsment fogjuk tal lni. A jobb fels“ sarokban lev“ ablakban egy csom˘ adatot tal lunk, amelyek sorban: d tum; ha az adott helyszĄn t”bb szintb“l  ll, akkor a szint sz ma; L(ight) vagy D(ark) jelzi, hogy vil gos van vagy s”t‚t; a m‚g rendelkez‚sre  ll˘ id“ a feladat teljesĄt‚s‚re (kezdetben 1.000 days); a csapat sorsz ma (a magyar zatot ld. k‚s“bb); a lehets‚ges ir nyok, inverzben az aktu lis; a helyszĄn megnevez‚se. A jobb als˘ r‚szen tal ljuk meg a karaktereink legfontosabb adatait. A j t‚kban 6 karaktert ir nyĄthatunk, amelyek k”z”tt az '1-6' sz mbillenty–kkel v ltogathatunk. Lehet“s‚g van arra is, hogy a csapatot t”bb r‚szre osszuk, amelyek a PARTY1/PARTY2/... jel”l‚st fognak kapni, ‚s Ągy egym st˘l fggetlenl ir nyĄthat˘k. A karakterek adatain l inverzben l that˘ a n‚v. Ha a karakter az aktu lis csapatban van, a n‚v mellett tal ljuk a karakter  llapotjelz“j‚t, ami kezdetben O.K., de ezenkĄvl m‚g lehet TIRED (f radt), DEAD (hal lra unta mag t), H (‚hes) ‚s S (beteg). Az ST mutatja az aktu lis stamina-, EN pedig az energia‚rt‚ket. Aki tov bbi karakteradatokra szomjazna, az csak mozdĄtsa a joysticket 'jobbra'+'fel', m ris kap egy rak ssal. Fell a karakter neve inverzben, ezut n a fajt ja ‚s az oszt lya, alatta pedig a sorsz ma, valamint az, hogy pillanatnyilag melyik sorsz mŁ csapatban tart˘zkodik. A HEALTH az  llapotjelz“, lejjebb pedig hosszŁ, t”m”tt sorokban az RPG-k karaktereire jellemz“ adatok (az els“ adat a pillanatnyi ‚rt‚k, a m sodik adat pedig az oszt lyt˘l fgg“ maximum): STRENGTH: Er“. Tal n nem kell magyar zni, hogy milyen j˘ ‚rz‚s is j˘ nagyokat csapni m s emberek (halflingek, stb.) h t ra. STAMINA: L‚leker“. Az egyik legfontosabb param‚ter, az elvesztegetett pontokat kl”nb”z“ var zsitalokkal (potion) fogjuk majd p˘tolni. ENERGY: Energia. Tulajdonk‚ppen minden cselekm‚ny, ami fogyasztja az id“t, energi t is ig‚nyel, teh t az id“ mŁl s val ar nyosan fogy. Alv ssal (SLEEP) p˘tolhat˘. Aludni a vend‚gfogad˘kban (Guest House) ‚s a mez“n let borozva lehet, de ha a mez“n alszunk, akkor az csak f‚lig (49-ig) fogja visszat”lteni az energi t! SWORD SKILL: A vĄv˘tudom ny nagys ga. A Knight oszt ly fontos tulajdons ga. Az ellenfelek kinyĄr sakor  ltal ban eggyel n”vekszik. BOW SKILL: A nyilaz s tudom nya. Nyilv nval˘an ez is sikeres alkalmaz skor fog n”vekedni. Az elf oszt lyŁ karakterek saj ts ga. AGILITY: Agilit s, frges‚g. Nyilv nval˘an harcban sz mĄt, de nincs kl”n”sebben nagy jelent“s‚ge. Az persze nem baj, ha magas. MAGIC LEVEL: A var zstudom ny szintj‚t jelzi. A Wizard oszt lyn l a legnagyobb. A var zsl snak harcban lesz nagy szerepe az ellens‚g var zsl˘ival szemben. CHARISMA: Karizma, vonzer“. Ezt sem  rt majd feltuningolni, mert knightok 30 alatti figur val  ltal ban abszolŁt nem  llnak sz˘ba, nem is besz‚lve a wizardokr˘l, vagy mondjuk az id“s h”lgyr“l Fubernel sziget‚n (50 pont m r t–rhet“ lesz fel‚jk). HUNTER SKL: Vad szat. Rangerek fontos tulajdons ga. Vad szni majd nyĄlt terepen lehet (HUNT). LEARN SKL: A tanul s k‚pess‚ge. A tanul s gyorsas g ra mindenkin‚l szks‚g lesz, de var zsl˘knak kl”n”sen. DEXTERITY: šgyess‚g. Az egyetlen karaktern‚l sem lesz baj, hogy ha nem k”lt”zik r”gt”n az els“ mafl st˘l a tŁlvil gra. SPEED: Gyorsas g. A jelent“s‚ge egy‚rtelm–: a nagyobb ‚rt‚kkel rendelkez“ karakter gyorsabban mozoghat. Ez el‚g kellemes von s mondjuk harcban, de ott is csak maximum kett“t lehet majd l‚pni egy k”rben. Alul tal ljuk, hogy a karaktern‚l milyen var zslat (RDY SPL), illetve fegyver (RDY WPN) van k‚szenl‚tbe helyezve (azt haszn lhatja), milyen p nc‚lja van (ARMOR), mekkora v‚detts‚get biztosĄt a pajzsa (ha nincs, akkor nyilv n null t), a fegyveroszt lyait, illetve a nyilak sz m t (ARROWS). No, akkor ezzel meg is voln nk. Legal bbis majdnem, merthogy a 't–z' gombra m‚g kapunk egy list t arr˘l, hogy a karaktern‚l mennyi p‚nz (COINS), h ny egys‚g ‚lelem (FOOD), tov bb  milyen t rgyak vannak (OBJECTS). Ha a karaktern‚l nincs semmilyen var zsk”nyv, akkor az Łjabb 't–z' gombra a csapat k”vetkez“ tagj nak a karakterlapja j”n, ellenkez“ esetben a var zsk”nyv nev‚t, ‚s a benne tal lhat˘ var zslatok adatait kapjuk. A jobb fels“ sarokban a MAGIC LVL jelzi a var zsk”nyvet hordoz˘ karakter szintj‚t (pontosabban ink bb nem a szint, hanem ink bb a tud s akar lenni ez a m‚r“sz m). Alatta a BOOKS oszlop mutatja a k”nyv(ek) cĄm‚t, a SPELLS a benne lev“ var zslatokat, a MEM a memoriz lhat˘s got, az ENE USG a var zslat  ltal elfogyasztott energi t, a LRN TIM pedig a tanul s idej‚t. Egy RPG-n‚l ugyan illik leĄrni, hogy milyen var zslatot mire haszn lhatunk, de ett“l most kiv‚telesen eltekintnk: egyr‚szt n‚v ‚s haszn lat szempontj b˘l is megegyeznek m s RPG-kben haszn lt m gi kkal (Resurrect, Locate, stb.), m sr‚szt b“ven van m‚g m s Ąrnival˘ is a j t‚kr˘l, harmadr‚szt pedig minden halad˘ fantasy-j t‚kos azonnal tudja majd haszn lni “ket. (Aki meg most kezdi, az ink bb ne a MAGIC CANDLE-t pr˘b lja ki nyit snak...) A j t‚khoz ugyanŁgy t‚rhetnk vissza, mint ahogy bel‚ptnk az infokhoz. A j t‚kk‚perny“ alj n v‚gel thatatlan sorokban h”mp”ly”gnek azok a parancsok, amelyekkel a j t‚kot ir nyĄtjuk. Mivel j˘ sok van, most ezekkel sz”szm”t”lnk n‚h ny has bot. M r csak az‚rt is, hogy legyen mit  tlapoznod, ‚s k‚s“bb majd marh ra ne ‚rts‚l n‚h ny dolgot : ha meg nem lapoztad  t, akkor k”sz”ntnk k”rnkben, ‚s m r kezdjk is: WALK: Mozg s. V laszt sa ut n a 't–z' gomb ‚s joystick valamelyik f“ ir ny nak v laszt s val mozoghatunk. Sima 't–z' gomb az aktu lis (az ir nyt–n vil gĄt˘) ir nyba l‚pteti a karaktert. tl˘s ir nyba nem lehet l‚pni. A csapat tagjai mindaddig egytt mozognak, amĄg DIVIDE-dal t”bb r‚szre nem osztjuk “ket, viszont a kiadott parancsokat mindig az aktu lis karakter fogja elv‚gezni (keret jel”li). A l‚p‚sek term‚szetesen fogyasztj k az id“t (ha csak  llunk valahol, az nem): a f“t‚rk‚pen mozogva egy l‚p‚s kb. 30 perc, valamilyen ‚pleten bell kb. 14 l‚p‚s 5 perc. Az ajt˘khoz val˘ bejut shoz el‚g csak el‚jk  llnunk, ‚s fel‚jk fordulnunk. TRNSFR: Cserezlet lebonyolĄt sa, valamelyik karakter  tadhat valamit egy m siknak. H rom r‚szb“l  ll, a NONE haszn lat val visszal‚phetnk a j t‚khoz (ez egy‚bk‚nt mindenhol exitnek felel meg). A TRNSFR v laszt sa ut n a TRANSFER FROM WHOM?/TRANSFER TO WHOM? k‚rd‚sekn‚l meg kell adnunk, hogy ki/kinek ad  t valamit, azt n a 'valami' meghat roz sa k”vetkezik: NONE (semmit), COINS (p‚nz), FOOD (kaja), ARROWS (nyilak), OBJECTS (valamilyen sp‚ci t rgy), BOOK (var zsk”nyv), ALL (mindent  tad). Ha a POOL almenpontot v lasztjuk, akkor ott csak az els“ ”t lehet“s‚g ‚l: a csapat ”sszedobja minden‚t a kiv lasztott t rgytĄpusb˘l, azt n meg kell adni, hogy a cuccokat ki fogja t rolni. Van m‚g egy DIST menpont is, ami a POOL ellent‚te: az a karakter, akin‚l ”sszegy–jt”ttnk valamit, ar nyosan sz‚toszthatja a t”bbi k”z”tt a cuccokat. USE: Valamilyen t rgy haszn lata. Pl. Sermin haszn lat n l az aktu lis karakter energi ja vissza ll 99 pontra. EAT: Enni (illetve ez esetben ide tartoznak azok is, amit egy‚bk‚nt meginni lehetne). A megjelen“ menb“l ki kell v lasztani, hogy mit akarunk enni, ‚s ha van, term‚szetesen r”gt”n jelentkezik a hat sa is (n“ a stamina, az energia, stb.). Egy‚bk‚nt a USE menpontn l valamilyen kaj t v lasztva is lehet enni. ASK: Az inform ci˘szerz‚s alapvet“ parancsa. N‚ha gyorsan elhajtanak bennnket, mert tŁl alacsony a karizm nk (ilyenkor a sz”vegablakban l tjuk, hogy minimum mennyi karizma kell ahhoz, hogy sz˘ba  lljanak egy karakterrel). El“sz”r ki kell jel”lni, hogy melyik ir nyba fordulva kezdnk besz‚lni (ha nincs ott senki, nyil- v nval˘an nem is fognak v laszolni). Az ADVICE-n l olyan  ltal nos ŁtbaigazĄt st k‚rnk, a RUMORS-n l pedig pletyk k ir nt tudakoz˘dunk. Mindkett“ tartalmazhat ‚rt‚kes infokat, ugyanŁgy, mint teljesen haszn lhatatlan dolgokat. Egy teh t nem  rt mindenkit“l mindent meghallgatni. Az OTHER pont v laszt sa ut n valamilyen  ltalunk felvetett t‚m r˘l pr˘b lhatunk infot gy–jteni: ide el‚g mind”ssze egyetlen sz˘t beĄrnunk, ami az ‚rdekl“d‚snk k”z‚ppontj ban  ll˘ t rgy/helyszĄn/szem‚ly/stb. neve. A program automatikusan nagybet–nek ‚rtelmezi az els“ beg‚pelt bet–t, de nem  rt vigy zni arra, hogy a t”bbes sz mban lev“ fogalmakat (pl. Cubes) egyes sz mban nem fogj k a besz‚lget“partnereink meg‚rteni. Ha a partner nem tud a dologr˘l (vagy nem ‚rti), akkor egy YES/NO v laszt ssal m s t‚m r˘l k‚rdezhetnk, vagy visszal‚phetnk a j t‚khoz. PASS: Ezzel a ponttal lehet v rni valahol. Minden egyes v laszt s n l 5 perccel ugratjuk az id“t. Sok ‚rtelm‚t nem l ttuk az  lldog l snak: ha valakire vagy valamire v rni kell, akkor c‚lszer–bb az egyik karakterrel egy Łj csapatot alkotni, a marad‚kkal meg m szk lni (a karakter addig v r). GREET: ltal ban illend“ ezzel kezdeni a besz‚lget‚st (ASK el“tt ezt haszn lni), mert Ągy bemutatkozik a besz‚lget“partnernk is, m sr‚szt meg r”gt”n el is mondhat n‚h ny olyan dolgot, amire esetleg r”gt”n r  is k‚rdezhetnk az ASK OTHER-ponttal. KNOCK: Kopogni egy ajt˘n. (Csak a 'hark ly' oszt lyŁ karaktereknek...) INSPECT: Vizsg l˘d s. Valamilyen t rgy vizsg lat ra szolg l. Sok hasznos infot ezzel sem szereztnk. FORMATN: A csapatban lev“ karakterek sorsz m t (‚s ezzel egytt a r  vonatkoz˘ sz mbillenty–t)  llĄthatjuk  t vele. Sok ‚rtelm‚t nem l ttuk: megfelel a program  ltal automatikusan adott sorsz m is. DIVIDE: A csapatot t”bb r‚szre oszthatjuk (PARTY1, PARTY2... PARTY6). Ki kell v lasztanunk a fick˘(ka)t, akik az Łj sorsz mŁ csapatba kerlnek, majd : a program szerint : meg kellene nyomnunk az 'Esc' billenty–t. Ha mondjuk 64-esen j tszunk, akkor ezt egy darabig keresg‚lheti mindenki, azt n egy hirtelen ”tlett“l vez‚relve a 'CLR/HOME'-ra telepszik r . Erre t”bb alkalommal is szks‚g lesz: keskeny  tj r˘kban, a terep felfede- z‚s‚n‚l, valamelyik karakter tanĄttat sa k”zben, stb. (Majd mindenki kreatĄvan megoldja a dolgot.) SWITCH: tkapcsol s egy m sik csapat ir nyĄt s ra. Ha van m sik csapat, akkor a list b˘l ki kell v lasztanunk, hogy melyikre akarunk  tt‚rni. AMĄg az egyik csapatot ir nyĄtjuk, a t”bbi csapat term‚szetesen egy helyben marad, de addig csin lhat valamit (tanul, alszik, stb.) JOIN: A DIVIDE ellent‚te, a csapatot egyesĄthetjk vele. A list b˘l ki kell v lasztanunk, hogy az aktu lis csapatnak melyikkel kell egyeslnie. Ez csak akkor lehets‚ges, ha a k‚t csapat egym s melletti pozĄci˘ban  ll. QUIT: Nem eg‚szen quit, ink bb I/O-men. Itt tudunk j t‚k ll st t”lteni/menteni. A j t‚k ll sok a 4. lemezoldalra kerlnek, sz m szerint 4 db. Az RPG-rajong˘knak nyilv n mondani sem kell, hogy ebb“l majd nem  rt m solni n‚h nyat. A NEW REMARKS v laszt s val saj t azonosĄt˘t adhatunk az  ll soknak. A parancsok felsorol s b˘l kimaradt k‚t, a var zslatok alkalmaz s val ”sszefgg“ menpont, amelyeket c‚lszer–bb ink bb egy kalap alatt t rgyalni. A var zslatoknak el“sz”r is a receptj‚re van szks‚g (kl”nf‚le var zsk”nyvekben vannak). Azut n be kell “ket tanulni valamelyik pihen“helyen (LEARN). A megtanult var zslatokat el“sz”r is k‚szenl‚tbe kell helyezni a RECALL ponttal, azt n a MAGIC v laszt s val vethetjk be “ket. Ha nincs semmilyen megtanult var zslatunk, nem haszn lhat˘ a RECALL; ha pedig nem volt RECALL, akkor nem haszn lhat˘ a MAGIC. Megjegyz‚s: b rmilyen ”sszecsap sban el“sz”r mindig az ellenf‚l var zsl˘j t nyĄrjuk ki (ha van), kl”nben rendkĄvl kellemetlen dolgokat fog m–velni a karaktereinkkel. Egyel“re ennyit bemelegĄt‚snek. Ha v‚gigolvastuk a bevezet“t, akkor a tr˘nterem el“tt tal ljuk magunkat. Rebnard kir ly Łtmutat sai alapj n vegyk az utunkat a Lovagok Szob ja (Knights' Room) fel‚, ahol ”sszev logathatjuk leend“ csapatunkat. A t‚rk‚pet mindenki megtal lja majd k‚s“bb, ha most ‚ppen lusta lapozgatni, akkor az menjen a tr˘nteremt“l balra. Az Łtj ba akad˘ k‚t fick˘t˘l (Gustron ‚s Veridia) k‚rdez“sk”dhet egy sort ('Ellopt k Thorin kalap cs t!' : a t”bbi marhas g), azt n p r l‚p‚s mŁlva majd megtal lja a bej ratot. Bel‚p‚s ut n a parancsmen n‚mi v ltoz son megy keresztl, egyes parancsok helyett Łjak jelennek meg: CALL: Ezzel k‚rhetjk be azoknak a h“s”knek a list j t, akikb“l ”ssze llĄthatjuk a csapatunkat. Az els“ oszlopban a n‚v, m sodikban a faj, a harmadikban pedig a... mondjuk az oszt ly, b r a 'carpenter' ‚s a 'tailor' oszt lyok eddig m‚g nem nagyon k”sz”ntek vissza egyetlen fantasy-j t‚kb˘l sem. A kiv lasztott szem‚ly meg is jelenik a szob ban. SORT: Itt a karakterlapon szerepl“ tulajdons gok (STRENGTH...SPEED) alapj n k‚rhetnk sorrendet a m‚g talonban lev“ fick˘kr˘l. Teh t ha mondjuk egy j˘ Ąj szt akarunk, akkor a BOW SKL alapj n sortolunk ‚s az els“t fogjuk behĄvni. PROFILE: Ha van a szob ban olyan karakter, amit CALL-lal m r behĄvtunk, de m‚g nem vettk be a csapatunkba, akkor ezzel a ponttal n‚zhetjk meg a karakterlapj t. INVITE: A szob ban lev“ karakter bel‚ptet‚se a csapatunkba. Egyt“l-egyig elfogadj k az invit l st. DROP: Az el“z“ ellent‚te. Egy karaktert kirŁgunk. NAMES: Ugyanaz, mint a CALL (n‚vlista), csak a kiv lasztott karakter nem j”n be a szob ba. XIT: Ez xit. R”videbben: exit. Az egy helyszĄnb“l  ll˘ szob kb˘l vagy h zakb˘l ennek a v laszt s val t vozhatunk (meg kell adni, hogy milyen ir nyban). Nyilv nval˘an mindenkinek szĄve-joga, hogy kiket fog mag val vinni. R‚sznkr“l elvittk :Ziyxet (Zyix Spectrum? : CoVboy) ‚s Eflunt, a k‚t wizardot (mindkett“n‚l m s var zslatok vannak, nem  rt ha kett“ van, meg egy‚bk‚nt is j˘l j”n, ha csapatoszt sn l t”bbfel‚ is tudunk kldeni egyet-egyet); :Sakart, a dwarf fightert (“ volt a legjobb harcos); :Rexort, a lovagot (nem  rt m‚g egy harcos, valamint neki m r kezdetben is 25 a karizm ja, teh t majd “ fog besz‚lni); :Nehort, az elf rangert (“t csak az‚rt, mert ‚ppen j˘kedvnkben tal lt bennnket). K‚s“bb r j”ttnk, hogy nem  rtott volna valamilyen 'munk s' oszt lyba tartoz˘ karaktert is elvinni (Mi a man˘! A dwarfok d”ntik a t“k‚t? : CoVboy), mert azokat a k‚s“bbiekben munk ra lehet majd fogni, ‚s n‚mi p‚nzbev‚telt is hoznak a sok k”lts‚g mellett. Miut n megvan a t rsulat, v lasszuk a XIT pontot ‚s t vozzunk a d‚li kij raton. S‚t ljunk vissza egyenesen a tr˘nterembe, a kir lyhoz. A tr˘nteremben Lukas menjen oda a kir lyhoz ‚s GREET-eljen. A kir ly ”r”mmel l t bennnket ism‚t, azt n megk‚rdezi, hogy elv llaljuk-e a kldet‚st. Term‚szetesen YES, mire “ a csapat minden tagj t megaj nd‚kozza 500 arannyal, 20 adag ‚lelemmel, 10 Sermin gomb val (ehet“) ‚s 10 gy˘gyĄt˘ itallal. A tr˘nteremben egy csom˘ fick˘ van, akiket gyorsan v‚gigk‚rdeznk mindenf‚le dologr˘l. A k”vetkez“ infokat sikerlt szipk znunk t“lk: Bhardagast kancell r: Azt mondja, hogy nincs ideje csevegni velnk, meg hogy keressk az istenek segĄts‚g‚t. Az istenekr“l viszont azt mondja, hogy nyolcan vannak ‚s az egyikk Dermagudban alszik. Dermagud egy dwarf b nya Uberionban, tov bbi felvil gosĄt s Bordaln l, aki val˘szĄn–leg a kocsm ban (Inn) van. Grolf test“rparancsnok: Szerinte nem  rt 'locate' ‚s 'confuse' var zslatokat tanulni ahhoz, hogy kikerlhessk az ellens‚ges “rj ratokat. Brontos lovag: Szerinte menjnk Shendybe, ami a Bondellbe vezet“ Łt mellett fekszik. ( Haj˘Łt mellett.) Szolga: Szerinte, Trikerviz tud valamit a gy”ngy”kr“l (Pearls). Biztos az‚rt van  lland˘an Łton... Dinge, Bondell isp nja: Szerinte nem kell hinnnk minden pletyk nak, amit csak hallunk. Ez nagyon j˘ tan cs, b r tŁl sokat nem segĄt rajtunk. Egy‚bk‚nt Bondellben a f‚lszerzetek laknak. Methien, elf herceg: A rokonai Trilliadban ‚lnek. Udvaronc: A kir lyn“ teljesen depresszi˘s, senkivel sem hajland˘ besz‚lni. (H t annak csak egy oka lehet! Kld”m a Libresse-ladyt : CoVboy) Banas, a kir ly b tyja: § mindenre csak annyit tud mondani, hogy l togassuk meg ‚jszaka a sz ll s n. (De hol a sz ll sa?) H t akkor ezzel m r el is kezdtnk j tszani. Az itt elhangzottakb˘l m r mindenki sejtheti, hogy Łgy k b‚ mire is sz mĄthat: b rkivel tal lkozik, az hetet-havat ”ssze fog hordani, amib“l minden borzaszt˘ ‚rdekesnek t–nik ‚s mindenr“l ‚rdemes lesz k‚rdez“sk”dni mindenkir“l. Az alapos j t‚kos a t‚m kat term‚szetesen felĄrk lja mag nak, hogy mindenkit mindenr“l alaposan kifaggathasoon. A 100. nap k”rny‚k‚n a t‚m k list ja m r a R‚vai-lexikonra fog eml‚keztetni. A szerepl“k  ltal ban arr˘l nem nagyon tudnak besz‚lni, amit k‚rdeznk t“lk (meg egy‚bk‚nt is: adnak “k Łjabb t‚m kat is...). Ha valaki m‚gis tudna valamit a t‚m r˘l, akkor ugyanazt mondja, amit m r mi is tudunk. A harmadik is. A negyedik m st mond : de az lehet, hogy nem igaz (persze, nem  rt ut nan‚zni, mert h tha m‚gis az!) Majd a k‚tsz ztizen”t”dik fick˘ fog valami ‚rdekessel szolg lni... Mondhatn nk, hogy ez olyan TIMES OF LORE-szer– filoz˘fia, hogy az inform ci˘k egy sz‚p, hosszŁ logikai l ncon helyezkednek el, de az‚rt tŁlz s lenne a MAGIC CANDLE-t ehhoz hasonlĄtani: ha 2-3 h˘napig nem csin lt semmi m st, akkor a TIMES OF LORE-t az ember nyugodtan v‚gigj tszhatta mag t˘l is, mert a t‚m k ‚s a szerepl“k bizonyos norm lis hat ron bell voltak (a plusz v‚gtelen ‚s a nulla k”z”tt valahol). Nam rmost, a MAGIC CANDLE-n‚l nem igaz n ez a helyzet : csak az kezdjen el vele j tszani, aki v‚glegesen meg akar “rlni! Egy kicsit ugyanis sok a t‚ma, sok a szerepl“, azt n a terep m‚ret‚re sem eg‚szen pontos az a meghat roz s, hogy kicsi . A szerepl“k r ad sul napszak szerint jelennek meg egyes helyeken, vagy ami m‚g jobb: a napszakt˘l fgg“en esetleg m ssal tal lkozunk egy adott helyen. J˘pofa, ugye? Az ‚rt‚kes inform ci˘k megtal l s nak folyamata mell‚ term‚szetesen az m r csak bonus, hogy Łgy  ltal ban minden sarkon ki akarnak majd nyĄrni bennnket. Ez persze egy RPG-ra- jong˘nak nem lesz meglepet‚s, s“t, tal n hi ny‚rzete is t madna, ha ez nem Ągy lenne. Egy teh t teljesen felesleges lenne olyan csacskas gokat leĄrk lni, hogy hogyan zajlik a harc, hogyan illik fel llĄtani a karaktereket, hogyan lehet n”velni a tulajdons gokat, ‚s hasonl˘ sablonos dolgokat : ezt Łgyis tudja mindenki, aki v‚letlenl neki ll j tszani vele. Ink bb n‚h ny hasznosnak t–n“ morzsa k”vetkezik, Łgymint t‚rk‚pek, tippek, sat”bbi. Ezt nem mi gy rtottuk, hanem Szalai Bal zs, Szentg lr˘l. R  teh t ezentŁl mindenki  hĄtattal tekintsen, ‚s ne k‚rdezze meg t“le, hogy mi‚rt vette fel fordĄtva a kab tj t. Az nem v‚letlen! Egy‚bk‚nt az  hĄtat mellett mi m‚g megszavaztuk azt is, hogy a CoV-k”lts‚gvet‚s‚b“l fedezzk egy ‚vi 'vizes borogat s'-szks‚glet‚t.) Kast‚ly (Level 2.) 1. Lej rat a Level 1-re. 2. Throne Room: Itt m r j rtunk, ‚s mindenkit alaposan kifaggattunk. Nincs t”bb info r˘la. 3. Knights' Room: Itt szedtk ”ssze a csapatunkat. Jaj, m‚g valamit elfelejtettnk mondani: innen sajnos m r nem toborozhatunk Łj embereket a kldet‚s alatt elhullott fick˘k hely‚re, teh t nem  rt vigy zni r juk. Ez kl”n”sen Lukasra vonatkozik: ha “ meghal, akkor nincs tov bb. 4. Castle Room: Itt a kir lyn‚ k‚t udvarh”lgy‚vel tal lkozunk, akik nagyon gyorsan elhajtanak bennnket a megsz˘lĄt si kĄs‚rletn‚l, mert minimum 25-”s karizm jŁ f‚rfiŁval  llnak csak sz˘ba. Ha a t rsulatban van Rexor lovag, akkor vele m r r”gt”n a j t‚k elej‚n is hajland˘k lesznek besz‚lni. Mindketten egy Mikemira nev– var zsl˘n“r“l besz‚lgetnek, aki ‚ppen §fels‚ge vend‚gszeret‚t ‚lvezi, olyannyira, hogy t”bb‚ nem is hagyhatja el a vend‚gszob t. Viszont k‚pes volt a fekete m gia megv ltoztat s ra. A kir lyn“r“l “k is csak annyit tudnak mondani, hogy az ut˘bbi id“ben rossz a hangulata, ‚s nagyon agg˘dik a kir lys g j”v“‚‚rt. 5. L‚pcs“ a Level 3-ra. 6. Council Room: H t itt nem nagyon van semmi. Ha szerencs‚nk van, akkor a tr˘nterem el“tt majd belebotlunk Rimfiztrik m gusba, aki azt mondja, hogy szks‚gnk lesz kock kra (Cubes), gŁl kra (Pyramids) ‚s g”mb”kre (Spheres). Ez t‚nyleg fontos lesz. B“vebb felvil gosĄt s Ferdon l, aki szok s szerint a sz”k“kŁtn l (a tr˘nteremmel szemben) tart˘zkodik. Ferdo foglalkoz s ra n‚zve keresked“, ‚s hasznos tan csokkal szolg l: V‚gy olcs˘n, adj el dr g n! Ebben igaza van, de gŁl kr˘l ‚s t rsaikr˘l csak annyit hajland˘ el rulni, hogy az “ v ndorl˘ koll‚g i  rulj k “ket. Majd valamikor bev s rolunk t“lk. (Level 1) 1. L‚pcs“ Level 1-2 k”z”tt. 2. Guards' Mass: Az “r”k szob j ban az asztaln l egy fick˘ ld”g‚l. Att˘l fgg“en, hogy mikor j”ttnk ide, ez lehet Bosekan ‚s Danamar is. Bosekanb˘l hosszas k‚rdez“sk”d‚ssel annyit lehet kihŁzni, hogy egy Yodan nev– dwarf bar tja van, aki Soldainben ‚l, ‚s csak nyugodtan kopogtassunk be az ajtaj n. Danamar szint‚n Soldainba ir nyĄt bennnket, ahol srg“sen be kell szereznnk egy var zsk”nyvet. 3. Servants' Room: Nyilv nval˘an itt is k‚t fick˘ lehet az aktu lis id“ fggv‚ny‚ben. Dehos szerint a 'Hoyam eszenci r˘l' a k”nyvt rban olvashatunk, de annyit “ is el tud mondani r˘la, hogy az egy ritka n”v‚ny. Kayse szint‚n j˘ tippekkel szolg l: szerinte szerezznk be miel“bb egy  s˘t ‚s egy cs k nyt, mert esetleg hasznosak lesznek egy dungeonben. 4. Kitchen: A folyos˘n lev“ szolga ŁtbaigazĄt sa szerint Muri, a szak cs ingyen kaj t ad mindenkinek. Ez t‚nyleg Ągy van, ha FOOD-r˘l ‚rdekl“dnk n la. Tov bb  azt is mondja, hogy ne egynk ork ‚telt, mert az hal los. (Ebben igaza is van.) 5. Supply Room: A szoba el“tti v”dr”k k”z”tt egy figura  lldog l, akit eg‚sz csapattal nem tudunk megk”zelĄteni (nem el‚g a hely), r ad sul csak 25 karizma feletti figur val hajland˘ sz˘ba  llni. Ha itt van Rexor, akkor “ v ljon ki a csapatb˘l (DIVIDE), azt n “ menjen k‚rdez“sk”dni. A figura Reannek nevezi mag t, ‚s azt tan csolja, hogy keressk Everost, Port Avur v ros ban, aki a b”lcs Belazar unok ja. Odabent tal lkozunk Chilekkel, aki azt mondja, hogy vegynk Sabano var zsk”nyvet Azidamust˘l (Ziyxn‚l ugyan van, de lehet, hogy nem  rt kett“), aki nem m shol lakik, mint Soldainben. (Oda most m r biztos, hogy el kell menni.) Itt m‚g van egy lovag, akit egyel“re nem lehet sz˘ra bĄrni (40-es karizma kell), de hozz  m‚g tal n ‚rdemes lesz visszaj”nni besz‚lgetni. (Level 3) H t itt nem tŁl sok ‚rdekes dolog van. Az 1. hely a Guest Room (vend‚gszoba), ahov  bel‚pve n‚h ny Łj ponttal b“vl“ ment kapunk: Begin: Ha kiadtunk egy tanul si vagy alv si parancsot, akkor ezzel kezdik meg a karakterek. Ha nem adtunk m‚g ki semmilyen parancsot (a sz”vegmez“ben XY will do nothing), akkor ne haszn ljuk, mert nagyon felgyorsĄtja az id“ mŁl s t, ‚s a karaktereink energi ja nagyon gyorsan elkezd fogyni! SLEEP: Az aktu lis csapat lefekszik aludni. Ilyenkor a program r k‚rdez, hogy amĄg ezek alszanak, addig akarunk-e valamelyik m sik csapattal mozogni (YES-n‚l kiv laszthatjuk “ket, m r amennyiben van m sik csapatunk). Az alv st BEGIN-nel indĄtjuk. Miut n a karakterek energi ja el‚rte a meximumot, STOP-pal le llĄthatjuk az alv st, ‚s PACK-kel fel‚breszthetjk a t rsulatot. LEARN: Csak akkor haszn lhat˘, ha az aktu lis karaktern‚l van valamilyen var zsk”nyv, amib“l tanulhat. A k”nyvben lev“ var zslatok k”zl ki kell v lasztani, hogy mit tanuljon meg (a var zslatok melletti sz m mutatja, hogy mennyi energiafelhaszn l s kell ehhez). Nyilv nval˘, hogy a tanul s csak addig tartson, amĄg ez elfogyott (ut na tanulhat valami m st, vagy “ is lefekhet aludni). AmĄg a var zsl˘ tanul, addig a t”bbiek term‚szetesen alhatnak. A megtanult var zslatot k‚s“bb majd RECALL-lal aktiv lhatjuk, ‚s MAGIC-kel bevethetjk. PACK: breszt“! Akkor haszn ljuk, miut n STOP-pal le llĄtottuk az alv st vagy a tanul st. A t rsulat ism‚t menetk‚sz. Egy‚bk‚nt ugyanez a men fog megjelenni azokon a helyeken, ahol le lehet pihenni, vagy ‚ppen t bort vertnk. (n ink bb G bort szoktam verni... : CoVboy) Sok ‚rdekes dolgot ezen a szinten nem tal ltunk. A 2-vel jelzett hely az a l‚pcs“, amelyen felj”ttnk ide, egy‚bk‚nt a t”bbi szoba a szint ‚szaki r‚sz‚n mind be van z rva. Bejutni oda m‚g nem sikerlt, de tal n nem t‚vednk tŁl nagyot, ha mondjuk a szob kban a deprim lt kir lyn‚t ‚s Mikemira var zsl˘n“t sejtjk. Port Avur v rosa Most akkor m r elkezdhetnk egy kicsit nagyobb l‚ptekkel haladni a leĄr sban. Az val˘szĄn–leg nyilv nval˘, hogy az Łtj ba akad˘ embereket mindenki t”vir“l hegyire kik‚rdezi az  ltaluk emlĄtett (vagy ‚ppen esz‚be jut˘) t‚m kr˘l, itt csak azok a dolgok fognak szerepelni, amelyeket valamennyire fontosnak tartottunk. (Pontosabban nem mi tartottuk fontosnak, hanem Szalai Łr, Szentg lon). Az infok csak ir nyelvek : az nincs kiz rva, hogy valakit“l elfelejtettnk megk‚rdezni valamit, vagy valaki kimaradt a sz˘r sb˘l! El“sz”r is nem  rt elzavarni a karaktereket tanulni, amihez DIVIDE-olni kell a csapatot (ak r 6 r‚szre is). Zyix ‚s/vagy Eflun var zsl˘k menjenek a Magic Schoolba, ahol potom p‚nz‚rt (300 coin) kl”nf‚le elm‚s var zslatokat fognak megtanulni. A harcos oszt lyba tartoz˘ karakterek a Combat School fel‚ veszik az Łtjukat, ahol 200 coin‚rt karat‚lyozni tanulhat az arra r szorul˘ haland˘. Az elf fajta kedvenc fegyvere az Ąj, Ągy teh t “ az Ąj sztudom ny t fogja csiszolni az Archery Schoolban, ahol egy lecke 180 r‚nes sztotyinka. Ha m‚g van olyan figur nk, aki nem lelte meg az iskol j t, azokat addig be llĄthatjuk dolgozni valahov , hogy n‚mi p‚nz is  lljon a h zhoz. A Gemcutter (gy‚m ntcsiszol˘) oszt lyŁ gy‚m ntcsiszol˘ megy gy‚m ntot csiszolni a gy‚m ntcsiszol˘ba, amit egy‚bk‚nt Gemcutternek hĄvnak. (Whoa! Micsoda inform ci˘”z”n zŁdul itt! Ezt rajtam kĄvl mindenki elt‚vesztette volna, ha nem mondj tok! : CoVboy) Itt az ˘rab‚r 5 coin. A Tailor oszt lyŁ karakter a Tailor Shopban l‚phet munk ba 7 coin‚rt, a Met. Smith pedig a Metal Smithn‚l 5-‚rt. A Gamble Hall nev– b–nbarlangban kock zni hĄvj k az utc r˘l bet‚ved“ tudatlan egyedeket. B trabb kalandoz˘k neki llhatnak kock zni, mert itt is igaz az a t‚tel, hogy Aki mer, az m‚g a gaty j t is elveszĄti . Persze lehet, hogy valaki ‚rdekes infohoz jut. (Ezek a 'valakik' nem mi voltunk.) A Food Storeba ‚rdemes bet‚rni, ha m s‚rt nem, h t az‚rt, hogy egy nagy rak s kaj val gazdagodjunk. Ez egy diszkont  ruh z: ha nagy t‚telben v s rolunk, akkor j˘val olcs˘bb a darab r. Kaj kat (az els“ n‚h ny t‚tel) mindenk‚ppen sokat vigynk magunkkal, mert a csapat v ndorl s k”zben hamar meg fog ‚hezni. Az Armoryban p nc‚lokat  rul egy der‚k Łriember, teh t felruh zhatjuk a f‚lmeztelenl szaladg l˘ emberk‚inket. Az  r egy‚bk‚nt a min“s‚get is megadja (R. Mail: 210; St. Plate: 550; Leather Armor (a Wizardok is viselhetik): 120; Chainmail: 320). Ja, egy apr˘s g: amit v s rolunk, az h rom nap mŁlva k‚szl el. Miut n ki”lt”ztnk,  tvonulhatunk a Weapon Storeba, ahol fegyverekbe fektetjk p‚nznket. Az  r itt is a min“s‚get jelzi. Egy adott karaktertĄpusnak lehet“leg csak a fegyveroszt lya  ltal megadott cuccot vegynk (elfeknek Ąjakat (Bow); dwarfoknak csatab rdokat (Axe), lovagoknak kardokat (Sword vagy Scimitar)). A nyĄlvessz“ket (Arrows) itt is olcs˘bban adj k, ha egyszerre egy nagyobb halom ‚rdekli a Tisztelt Vev“t. Megjegyz‚s: abszolŁt nem baj, ha a fontos fegyverekb“l a karaktern‚l kett“ van! A fegyvereknek ugyanis van egy olyan rossz szok sa, hogy harc k”zben n‚ha elt”rnek, ‚s az rendkĄvl kellemetlen, ha ezut n puszta k‚zzel kell harcolni. A Supply Shopban is rendesen be lehet v s rolni (itt egy‚bk‚nt majd eladni is lehet, de term‚szetesen olcs˘bban, mint amennyi‚rt vesszk). Mindenk‚ppen vegynk az Łtra egy rak s Sermint, Potiont, Medicine-t, valamint cs k nyt (Pick) ‚s  s˘t (Shovel) a v rb‚li szolga Łtmutat sai alapj n. Ja, Lens (nagyĄt˘lencse) sem fog meg rtani. A Libraryban borzaszt˘ ‚rdekes dolgok fognak t”rt‚nni. Alubal atya szerint temploml togat s eset‚n az ember vigyen mag val lencs‚t (Lens), mert tal n ott majd lehet haszn lni valamire. Orbon atya jelzi, hogy a papkoll‚g k majd tudnak neknk segĄteni. EzenkĄvl m‚g megtudjuk, hogy Fubernal bora gy˘gyĄtja a 'boldness'-t vagy a 'baldness'-t. Na, most hogy melyiket is gy˘gyĄtja, arra nem igaz n eml‚ksznk m r pontosan, de ha az els“t, akkor az egy el‚g er“s bor lehet, ha pedig a m sodikat, akkor egy hajn”veszt“. Majd mindenki pr˘b lja ki a dolgot... (H t az az‚rt nem eg‚szen mindegy, hogy 'kls“leg' vagy 'bels“leg'! Hogy fog kin‚zni az, aki t‚ved‚sb“l bort ken a haj ba, vagy hajn”veszt“t iszik?! : CoVboy) Valaki mondta az el“bb, hogy a k”nyvt rban ut na lehet n‚zni a Boyan (Hoyan?) eszenci nak is... A b tor kalandor term‚szetesen a kocsm t (Tavern) sem hagyja ki a megl togatand˘ helyszĄnek sor b˘l. S”r van. Szolid  rak. Mindenki fejlesztheti a drink vagy a drunk skillj‚t. Kaj lni is lehet. EzenkĄvl m‚g Gorlin felhĄvja a figyelmnket a dokkban  ll˘ haj˘ kapit ny ra, aki kiz r˘lag csak este tart˘zkodik arrafel‚. M sok meg azt tudatj k velnk, hogy ne lep“djnk meg, ha d‚len m szk lva  d z dwarf hord k rontanak r nk. Nem akarnak semmi rosszat, csak n‚h ny t rgyat szeretn‚nek eladni neknk. (Igen, szerintem is ez a j˘ zletpolitika: Vegy‚l vagy meghalsz! : CoVboy) Mivel a kocsm ban csupa szomjas ‚s ‚hes ember van, b rkihez odamegynk, az nemsok ra meghĄvatja mag t valamire. Ha a lejm bej”n (fizetnk nekik), akkor r”gt”n besz‚desebb hangulatba kerl mindenki ‚s hetet-havat ”sszehordanak az ‚bren lev“ fekete s rk nyokr˘l; a haj˘ kapit ny nak v gyair˘l (egy passzus); Dolomarr˘l, aki Keosban rejt“zik; a tov bbi marhas gokr˘l m r nem is besz‚lve. A kocsma mellett k‚t le nyz˘t tal lunk, akik ikrek ‚s szint‚n mindenf‚le dolgokat akarnak a tudom sunkra hozni. Ilyeneket mondanak, hogy a kaja Mergben dr ga, Keofban egy  cs (Carpenter) biztos tudna munk t tal lni, ‚s Knessosban lakik a legjobb szab˘! Ja, meg mintha azt is emlĄten‚k, hogy ha kint ˘hajtunk ‚jszak zni a szabadban, akkor vigynk magunkkal pokr˘cot (Blanket), mert el‚g h–v”sek m‚g ilyenkor az ‚jszak k. Az “r”k sz ll s n (Guards' HQ) egy kedves fick˘val tal lkozunk, aki elrebegi, hogy aki be ˘hajt jutni a b”rt”nbe, annak egy passzusra van szks‚ge. (Szerintem enn‚l egyszer–bb megold s, ha ink bb bet”rnk a Tavern pinc‚j‚be ‚s ott a k‚szlts‚g ‚rkez‚s‚ig j˘l ‚rezzk magunkat : CoVboy) M‚g azt is hozz teszi, hogy eg‚sz v‚letlenl van n la egy ilyen, amit boldogan odaad egy jelk‚pes ”sszeg‚rt (70 coin). A v rosban m‚g k‚t dwarfba botlunk, akik k‚t l bon j r˘ inform ci˘s b zisk‚nt szolg lnak. Az egyik arr˘l besz‚l, hogy a haj˘ Łtvonala Shendyn keresztl Bondellig vezet (hm, ezeket a neveket mintha m r hallottuk volna valahol), tov bb  az istenek biztosan er“t  dn nak neknk, ha mondjuk ‚bren lenne mind, ‚s nem aludna a nyolcb˘l hat. Everos, akit a kast‚ly Supply Roomja el“tt  ll˘ fick˘ m r emlĄtett neknk egyszer, azt  llĄtja, hogy Belazart Łjra l thatjuk, ha elolvastuk a Zirvanadot. (Mi lehet az?) Ezt “ bizton  llĄthatja, mert “ az unok ja. Mit mondtak m‚g? Ja, hogy Sumun ban lehet fejleszteni a vĄv˘tudom nyt. A passzussal (ami egy‚bk‚nt j˘ a v ros elhagy s ra is) vonuljunk  t a b”rt”nbe, ahol h rom der‚k rab v r bennnket. N‚v szerint: Dagbunbagtur, Buzbazgut ‚s Hubantatur. (Nem k‚ne ezeket meg”lni? : CoVboy) RendkĄvl szomorŁak, mert nem tudtak megsz”kni, ‚s Ągy nemsok ra a J‚gszigetre viszik “ket, ahol nincs k”zponti f–t‚s. S“t, a rossznyelvek szerint m‚g decentraliz lt se. K‚t fick˘ jelzi, hogy Dreax d‚mon nem rajong ‚rtnk, Buzbazgut viszont megemlĄti, hogy h rom sz˘ kellene Vochanak, aki esetleg segĄts‚ggel szolg lhat. A nevek sz”rny– kavalk dj b˘l val˘szĄn–leg senki nem h mozott ki semmilyen ‚rtelmet (mi sem), teh t logikus az a reakci˘, hogy hanyatt-homlok elt–nik innen. S“t, a v rosb˘l is (a kapun l a passzus j˘l j”n). K˘ric l s Miut n kivonultunk a f“t‚rk‚pre, nemsok ra tal lkozunk n‚h ny figur val, akikt“l kl”nb”z“ cuccokat tudunk venni. A dwarfoknak 'gems'-et emlĄtve p‚ld ul Topazt vagy valamilyen egy‚b dr gak”veket v s rolhatunk 20-40/db-‚rt, amelyeken al- 5 Na, j˘l bementnk az erd“be ezzel a kalmasint n‚mi haszonnal tŁladhatunk. Ami fontos: n‚h ny keresked“nek t‚nyleg van elad˘ kock ja, gŁl ja ‚s g”mbje (Cubes, Pyramids, Spheres). Azt mindenk‚ppen vegynk. Kalandoz s k”zben egy csom˘ lovaggal, var zsl˘val, n‚nik‚vel, meg egyebekkel tal lkozunk, akikkel ugyan el‚g nehezen lehet sz˘t ‚rteni (a karizmaig‚nyk kicsit magas), de akivel besz‚lnk, az mind v‚gel thatatlan sorokban fogja r nk”nteni az Łjabb kimondhatatlan neveket. Csak n‚h ny apr˘s g: :Kunder kapit ny megint elhaj˘zott a J‚gszigetre, de szabad idej‚ben Keof kik”t“j‚ben szokott tart˘zkodni; :Phalengt“l ‚szakra  shatunk magunknak Niftet; :ha templomban j runk, akkor az im dkoz son kĄvl esetleg megvizsg lhatjuk az olt rt is; :valaki lefejezett egy ogre urat... M szk l s k”zben Łj menpontok l‚pnek ‚letbe. A FLEE-vel t”bb l‚p‚st menetelgetnk, a CAMP haszn lat val pedig a vend‚gszob khoz hasonl˘ ment kapunk: FIX: megpr˘b l megjavĄtani egy elt”r”tt t rgyat; LEARN: a var zsl˘ memoriz l egy var zslatot; SLEEP: alv ssal gy–jt energi t. A WATCH ponttal “rt  llĄthatunk, a HUNT-tal pedig elkldhetnk valakit vad szni. Az ‚hes karaktereket ‚rtelemszer–en id“r“l-id“re meg kell etetni ( EAT-etni ) egy kis Fooddal, ha pedig elf radna (TIRED), akkor adjunk neki Sermint vagy egy‚b nyal nks got. A Sanctuary ‚s Guest House helyeken nyugodtan pihenhetnk (csak az ut˘bbiakban kell n‚mi p‚nzt is fizetni). A harc leĄr s ra most nem vesztegetjk az id“t: a nagy t‚rk‚pen be vannak jel”lve a t mad si helyek (f“leg  tj r˘kn l, sz˘rosokban vagy hidakn l) ‚s a harc a szok sos m˘don zajlik. Miut n gy“ztnk, nyilv nval˘an kiraboljuk a hull kat (ha m st nem, p‚nzt  ltal ban mindegyikn‚l lelnk). H t akkor t‚rjnk vissza a j t‚khoz. Soldainr“l m r volt sz˘ valahol, ahonnan valami Azidamus nev– fick˘ hirdetett 100+FA-‚rt egy elad˘ Sabano var zsk”nyvet. Ez egy Marmais vid‚k‚n tal lhat˘ dwarf falu. Azidamus ajtaj n pedig nem  rt kopogni (KNOCK)... A kir ly udvar ban az elf herceg arr˘l besz‚lt, hogy a rokonai Trilliad f”ldj‚n ‚lnek. Arr˘l viszont nem besz‚lt, hogy oda csak egyetlen  tj r˘ vezet a hegyeken keresztl, s“t, azt sem emlĄtette, hogy ez egy kicsit z–r”s hely. Van n‚h ny kklopsz, meg var zsl˘ ott az  tj r˘ban. Egy teh t mindenkinek nagyon kellemes sz˘rakoz st kĄv nunk az ottani  tkel‚shez (meg azt, hogy egy kicsit turb˘zza meg a karakterek tulajdons gait). Megy, megy, mendeg‚l a t rsulat, azt n egyszerre tal lkozik Ovarral, aki szerint nem lenne egy rossz ”tlet t“lnk, ha Hissenben beugorn nk Crezimashoz. Illetve Crezimashoz, mert mint k‚s“bb kiderlt, ez nem egy szem‚ly, hanem egy dungeon neve. Azt n reg‚l egy Enemy HQ-r˘l is, ahol egy scroll valamint egy l dika (benne 11 rubinnal) v r bennnket. (Ilyen el‚g sok lesz.) Az emlĄtett helyeken persze egy‚b dolgok is v rnak bennnket... Egy var zsl˘ arr˘l fecseg, hogy Fizkreto elad si list ra tette Zoxinn var zsk”nyv‚t, teh t hozz  is beugorhatn nk. Shiranban lakik. Probl‚m k ad˘dnak egy bizonyos amulettel kapcsolatban is, ugyanis mindenki azt keresi. Egy info szerint egy Petkenpif nev– tagot esetleg r  lehet bĄrni, hogy sz˘ljon egy-k‚t bar ti sz˘t r˘la. Van egy‚bk‚nt egy Kemkezar nev– haverja is... V‚letlenl “k is Shiranban laknak. Persze ezek csak ilyen kis apr˘s gok voltak, most egy kicsit b“vebb merl‚s k”vetkezik a helyszĄnekbe. A f“t‚rk‚pen mindenki ut nan‚zhet a helyszĄneknek, t‚rk‚p csak arr˘l lesz, ami t”bb r‚szb“l is  ll. Sanctuary J˘ kis hely, a sz ll s ‚s a kaja ingyen van. Dwarf Home H t itt nem nagyon sikerlt sok ‚rtelmeset csin lni, mert Łgy  ltal ban minden ajt˘ z rva volt. A k”z‚ps“ r‚szen  ll˘ Varak az‚rt annyit elmondott, hogy ha dwarf bar tnak mondjuk magunkat, akkor esetleg kaphatunk n‚h ny j˘tan csot. Azt is emlĄtette, hogy a szigeten lehet nyugodtan kutakodni, csak fizessk le a kapit nyt. Guest House Van bel“le egy p r, de egy‚bk‚nt semmi kl”n”s. A sz ll s 8-9 coin szokott lenni. Torony RendkĄvl kedves hely. M r v rj k az embert kl”nf‚le egyedek... Lymeric Itt is z rtk”r– rendezv‚nyek folynak, mert itt sem lehet bemenni sehova. Darwood hĄdj n l viszont tal lkozunk k‚t figur val. Az egyik (Kafir) arr˘l besz‚l, hogy a kocsm rost˘l kellene ‚rdekl“dnnk a kapit nyr˘l. (De j˘pofa! Ha beengedne, mi ‚rdekl“dn‚nk is...) Ha viszont Luffinra (kaja) v gyunk, akkor azt Sertuz k”rny‚k‚n tal lhatunk magunknak. Bombus azt mondja, hogy ha dwarfok t rsas g ra v gyn nk, akkor keressk “ket Mermais-ban, Phalengben ‚s Kendarban (teh t a k”rny‚ken is). EzenkĄvl m‚g megtudjuk t“le azt is, hogy az nnep kezdete Mondarban lesz. Theldair Semmi kl”n”s nem t”rt‚nt. Az sem derlt ki, hogy egy ltal n kik laknak ebben a faluban, b r kl”n”sebben nem is ‚rdekl“dtnk ut nuk. Mivel semmibe vettek minket, megs‚rt“dtnk ‚s nem is csin ltunk r˘la t‚rk‚pet. Sumruna (t‚rk‚p a tŁloldalon) Na, ez m r egy s–r–bb hely, sokf‚le esem‚nnyel. Most csak Łgy  ltal ban summ zzuk az esem‚nyeket: Az Enemy HQ rendkĄvl hĄvogat˘an tekint a turist kra. Mind”ssze h‚t emelet magas. Semmi ‚rdekes. Ja, van bent n‚h ny kellemetlen fick˘. Minden szinten, szinte mindenki. Miut n kipucoltuk, a fels“ szinten megtal ljuk azt a scrollt, amir“l valamikor r‚gen m r felhĄvta a figyelmnket valaki, akinek a nev‚t m r : szint‚n r‚gen : elfelejtettk. A scroll a Trilliadot ellen“rz‚s alatt tart˘ ellens‚ges hord k szakasz sz m t ‚s szintj‚t tartalmazza (p‚ld ul Kherbelben 12 szakasz van ‚s 5-”s szint–ek). A l d ban term‚szetesen m‚g ott van az a halom rubin is, amir“l az Elfeledett J˘bar t t j‚koztatott. Azt elvisszk szuvenĄrnek. Van egy csom˘ ‚plet, ami ugyanŁgy funkcion l, mint a Port Avurban lev“ hasonl˘ h zik˘k: Weapon Store: Fegyverbolt. Ugyanazok a cuccok kaphat˘k, mint Port Avurban. Guest House: Sz ll s 7 coin. Armory: A p nc‚lok elk‚szl‚si ideje : a min“s‚gt“l fgg“en : 1-6 nap lehet. Magic School: 375-‚rt fejl“dhetnek a var zsl˘k. Supply Shop: Kl”nf‚le cuccok, nincs v ltoz s a port avurihoz k‚pest. Itt is lehet dolgoztatni azokat a karaktereket, akiknek van valamilyen p‚nzt hoz˘ szakm juk (Gemcutter: 8; Metal Smith: 8) Att˘l fgg“en, hogy milyen napszakban ‚rkeznk a v rosba, kl”nf‚le figur k bukkannak fel, akik az al bbi dolgokr˘l besz‚lnek (ebben m r benne vannak a kocsm ban megvend‚gelt fick˘k infoi is): :ha Kharinba vet“dn‚nk, akkor be kellene kopogtatnunk Koldan ajtaj n; :Dessen valahol a Krist lykast‚ly n‚vre hallgat˘ ‚pletben lapul; :Efenor a kir lyi kast‚lyban lakik, ‚s tud valamit az unikornisr˘l; :Shedrun vid‚ke azel“tt a halflingek‚ volt, de mostans g ogr‚k b˘kl sznak arrafel‚. Ha teh t a rossz sorsunk arrafel‚ sz˘lĄt, akkor nem  rtana vezet“t fogadnunk; :Patras kapit ny tud valamit egy bizonyos passzusr˘l, ‚s  ltal ban estefel‚ szokott a Tavernben tart˘zkodni; :Gourney (reggel 7 ut n a Tavernben) j˘ bar tja Dermennek. Mindig egytt im dkoznak kl”nf‚le templomokban, de a kedvenck Kherbel d‚lkeleti r‚sz‚n van; :Obuan (ha ‚pp' ott ‚rjk a kocsm ban) megsŁgja, hogy Piyan nyugati r‚sz‚n, egy t‚glah zban egy vaskar tal lhat˘. Meg lehet, hogy Darvale-ban is... City of Merg: Mindj rt a kapuban arra figyelmeztet az “r, hogy ne vegynk 'methreal armort', mert az  rtalmas az eg‚szs‚gre. (Egy‚bk‚nt akart valaki venni?) A m sik “r meg azon v‚lem‚ny‚nek ad hangot, hogy a sumrunai harci iskola t”rt‚net‚re egy  tok tett pontot. (rdekes. Pedig amikor ott j rtunk, m‚g eg‚szen egyben voltak. Zajlik az ‚let...) N‚h ny info a v rosokban a szok sos t‚mak”r”kb“l: Gemcutter ‚s Carpenter 6 coint fizet (a Metal Smitht meg megn‚zi, akit ‚rdekel), sz ll s a Guest House-ban szint‚n 6, a Magic School 350, Supply Shop, Food Store ‚s Weapon Store pedig ugyanaz, mint m shol. Ha v‚letlenl bet‚vedn‚nk a Museumba, akkor itt is egy amulett kerl az ‚rdekl“d‚s k”z‚ppontj ba: azt mondj k, hogy ugyan hozzuk m r el nekik, mert an‚lkl Hades kemenc‚je nem nagyon akar rendesen ‚gni. Esetleg tudnak helyette adni egy koron t, amit egy borzalmas nev– fick˘ viselt (a nev‚t nem Ąrjuk ide, mert azt hiszitek, hogy nyomdahiba). Persze, az nem biztos, hogy azt oda is adj k! Majd m‚g eld”ntik... A f“t‚ren  lldog l˘ Clero azt tan csolja, hogy a Lymericben ‚l“ Remuld n l ‚rdekl“dhetnk Ishban var zsk”nyvr“l. (Lymericben? Ja, ott volt Remulda? Eg‚szen megfeledkeztnk r˘la. Mindegy, ha gondolj tok, csak menjetek vissza oda...) Azt n m‚g megjegyzi azt is, hogy Fay kir lyn“nek segĄts‚gre lenne szks‚ge. Clero szomsz‚dja (Lunikar) meg  s sra biztat bennnket: Mirg ut n Khirissben lesz a legjobb  sk l˘dni. A kocsma szok s szerint tele van s”t‚t figur kkal. K”zlk a legs”t‚tebb Ruknet, akinek az a v‚lem‚nye, hogy Suobgurban d“res‚g lenne 'Star' n‚lkl kutakodni : ott ugyanis az a kulcs . A kulcs itt annyit tesz, hogy amikor bel‚pnk oda, akkor az ajt˘n ll˘nak ezt a sz˘t kell mondanunk. Vad szni a legjobb Trilliadban (azt mondj k ingyen van a kaja), ha pedig valamilyen farmerrel tal lkozn nk, akkor a FOOD jelsz˘val r”gt”n kiverhetnk bel“le n‚mi ‚lelmet. Leminor h rom elf n“v‚rr“l besz‚l. Most kiv‚telesen nem a Tschehow nev– ogre b rd alkot s r˘l van sz˘ : ez egy m sik h rom n“v‚r. Baelin tud is az egyikr“l (Theldairban ‚l). Korhan szerint a dwarfok tudj k Bedangidar titk t. Thoran koll‚ga emlĄt‚st tesz egy Łjabb kapit nyr˘l (a neve bizony ra k”z‚rdekl“d‚sre tart sz mot: Tomda), aki Kraken Bayig k”zlekedik. A kapit nyt el“hal szva azt az infot kapjuk, hogy ‚ppen indulni k‚szl (nem baj, mi nem mentnk el vele). Ha Lokhant v‚letlenl megtal ln nk a fogad˘ban, akkor felt‚tlenl k‚rdezzk ki az 'elven maids' t‚mak”rben, mert elk‚peszt“ dolgot fog mondani: t“lk fogunk megtanulni ‚nekelni (m r amennyiben meg tudjuk mondani a dal cĄm‚t, amit meg akarunk tanulni). Volt m‚g valaki? Ja, egy r‚szeg: azt mondja n‚zznk be egy haverj hoz Kharinban : a neve Pugar. Ennyi tal n el‚g is volt ebb“l a v rosb˘l. Miel“tt Łjabb ‚rthetetlen nevek bukkann nak el“, hagyjuk a h tunk m”g”tt. Kharin Itt v r bennnket Turben, aki szerint Pax (az egyik isten) Piyanban alussza  lm t. Temploma Rosus nyugati r‚sz‚n van. Itt majd haszn latba kell vennnk a Lenst (mondtuk, hogy vegyetek!), ‚s megtudunk n‚gy nevet: (Na v‚gre! Nem tudtam mi hi nyzott a lelki b‚k‚mhez! : CoVboy) Ishthyam, Sermian, Idelioz, Obotem. Az Armoryban lehet kapni olyan p nc‚lt (Methreal Armor), amit“l az el“bb annyira ˘vott bennnket az “r. Mi nem vettnk, de ha valaki akar, akkor beleinveszt lhat 900 coint, ‚s v rhat 8 napot, amĄg elk‚szl. M‚g egy p r info: Shadrun k”rny‚k‚re vet“dve illend“ lenne tanulni a bel‚p‚s el“tt. Van ott valami scroll, amir“l Kemkezar k”rl kellene ‚rdekl“dni. Fubernel vid‚k‚n (oda majd egy teleporttal fogunk kijutni) el kellene majd n‚znnk Kharon fel‚. Egy‚bk‚nt valahol m‚g Sumrun ban emlĄtett‚k, hogy ha Kharinban j runk, akkor kopogtassunk Koldan ajtaj n. §t meg is tal ltuk, ‚s kopogtattunk n la : az‚rt viszont m r nem mentnk vissza Sumrun - ba, hogy megk‚rdezzk, hogy most mi‚rt is kellett n la kopogtatnunk... R ad sul m‚g a mergi r‚szeg bar tj t sem tal ltuk meg. De szomorŁ egy hely ez!... Castle Udar Ez viszont m r egy nagyon vid m hely lesz! Itt minden van, mi szem-sz jnak-kalandornak ingere! Rem‚lhet“leg mindenki v s rolt a keresked“kt“l kock kat, gŁl kat ‚s g”mb”ket, mert a teleporthoz ezek kelleni fognak. (Mondtuk, hogy vegyetek : mi‚rt nem vettetek?!) A teleport a h rom t rgy kombin ci˘j val m–k”dik, majd alkalmasint r”vidĄt‚sekkel hivatkozunk r juk (P: Pyramid; C: Cube; S: Sphere). Itt egy‚bk‚nt megsŁgj k, hogy ha bel‚pnk a dungeon egyik szintj‚re (Crezimas), akkor ott lesz egy kis forr˘ l va. Oda teh t cip“ (Boots) n‚lkl ne nagyon menjnk... (Jaj, de k     r! Azt elfelejtettk mondani, hogy vegyetek cip“t valamelyik Supply Shopban. Igaz n vehettetek volna magatokt˘l is! Mi‚rt nem gondoltatok a j”v“re? Mi bezzeg hoztunk magunkkal!) Az egyszer m r emlĄtett Hades-kemenc‚r“l itt Łj hĄrek ‚rkeznek: Sargoz veg‚vel volt kapcsolatban : de vajon mi lehet az, ‚s hol van? A Guest Room a szok sos, a Throne Roomban semmi kl”n”s, viszont kellemes meglepet‚s, hogy itt is van Knights' Room: ha az indul˘ hat f“s t rsulatb˘l a t”rt‚nelem viharai kifŁjtak volna n‚h nyat, akkor itt k‚t figur t is bevehetnk a csapatba: Eldait (elf carpenter) ‚s Rogg t (dwarf met.hammer). A leg‚rdekesebb term‚szetesen a dungeonbe vezet“ l‚pcs“ lesz. Ehhez el”lj r˘ban k‚t megjegyz‚s: itt kiv‚telesen bent is megt madhatnak; a l d kat Pickkel vagy Shovellel kinyitva mindenf‚le csecsebecs‚k kerlnek hozz nk. Level 1: Az els“ l d ban 60 db Gonshi van (nem  rt elvinni), a m sodikban 6 db Loka, a harmadikban pedig 10 db gy”ngy (Pearl). A gy”ngy”k val˘szĄn–leg m‚rgezettek lehetnek, mert a karakter megbetegedhet t“lk. Ilyenkor segĄt egy kis Medicine. Az 1. t bl n a dungeon nev‚t l tjuk (Crezimas), a 2. t bla pedig arr˘l t j‚koztat, hogy a k”zelben lev“ portal a titkos l‚pcs“h”z visz. A titkos l‚pcs“ meg a harmadik szintre vezet, de mivel szeretjk a rendszeress‚get, el“sz”r is a 2. szintre vezet“ l‚pcs“t vesszk haszn latba. Level 2: Itt Łgy l tszik, a l d kn l a 48-as sz m domin l. Az els“ k‚t l d b˘l 48-48 Sermin ‚s Potion kerl hozz nk, a harmadikban ugyanennyi Nift van. Az ut˘bbiak ink bb jobb helyen lesznek a l d ban, mert egy m‚rgezett t– szŁr sa is j r hozz juk. Azt viszont m r abszolŁt nem tudjuk, hogy az az veg tej mit kereshet ott?! Level 3: Ide az els“ szint titkos l‚pcs“j‚r“l jutunk. Ez a l v s helyszĄn, teh t m r mindenk‚ppen csizm t viselve s‚t ljunk be ide. Van egy l da is (48 Luffin), de a teleport lesz a leg‚rdekesebb m˘ka. A g”mb”ket, gŁl kat ‚s kock kat a USE paranccsal tudjuk belerakni. Ha j˘ a kombin ci˘ (van egy p r), akkor a teleport aktiv l˘dik ‚s  tpakol bennnket valahova. Ezeket a vari ci˘kat tal ltuk: P-C-S: Pheronba, a kir lyi kast‚lyt˘l ‚szakkeletre teleport l bennnket. S-P-P: Shelderad k”zep‚n lyukadunk ki; C-P-S: Fubernelbe, az X=67, Y=86 koordin t ra repĄt; P-S-C: Trilliadba, az X=93, Y=69 koordin t ra teleport l minket. (Ha valakinek m‚g van kedve, akkor pr˘b lgathat kombin ci˘kat, de mi csak ezeket tal ltuk.) Most k‚t olyan hely j”n, amit csak a teleportok (van egy m sik is) segĄts‚g‚vel tudunk megk”zelĄteni. Az egyik Shelderad, a m sik pedig Fubernel vid‚ke. Kezdjk az el“bbivel. Itt is egy csom˘ m˘k s dologra bukkanunk, kedve r”gt”n az Elf Maidennel, akir“l annyit tudunk, hogy valamilyen ‚nekre tanĄtana bennnket : m r amennyiben tudn nk az ‚nek cĄm‚t. (Akit ‚rdekel a dolog, az szedje ki valakib“l. Neknk jobb sz˘rakoz sunk is akadt.) Ha els‚t lunk ahhoz a templomhoz, amit Rosus nyugati vid‚k‚n emlĄtettek neknk, akkor ott a lencs‚ink haszn lat val megtudhatunk Łjabb n‚gy nevet. Tal lunk m‚g a szok sos gomb kon kĄvl m gikus n”v‚nyeket (Magic Plants) is. Lesz n‚h ny szakad‚k, teh t nem  rt, ha beszerznk Rope-ot valamelyik shopban. A terlet nyugati r‚sz‚n egy t‚glah zat (Brick Building) tal lunk, ahol az egyik alv˘ istent “rzik. Shiran A h zak m r teljesen megszokott m˘don z rva vannak. Sok ‚rdekeset Ągy nem tal ltunk, kiv‚ve a M gikus F t a falu k”zep‚n. Alul gallyak vannak, de mihelyt megpr˘b ln nk felvenni “ket, egy er“s var zslat csap nyakon bennnket. Shir-aka megakad lyozza, hogy felvegyk az  gakat... Knessos Sz‚p nagy v ros. El“sz”r a szok sos infok, t”m”rĄtve: Combat School 125 coin; Archery School 110; Guest House 3 coin. A t”bbi ugyanaz, mint eddig. Az els“ l togat s term‚szetesen az Enemy HQ-hoz vezet. Miut n kifst”ltnk bel“le mindenkit, 14 rubin a jutalom, valamint egy m sik scroll, ami az ezen a terleten fekv“ r‚szeket ( tj r˘kat) “rz“ szakaszok sz m t/szintj‚t tartalmazza. Az‚rt ezt leĄrjuk: Dakland 5/4; Fiztraz 7/4; Darvale 6/6; Rosus 8/3; Selderad 5/5; Khiris 8/4; Trilliad 4/4; Bihun 2/4. Nyilv nval˘an egy csom˘ infot is ”sszeszipk zhatunk: :egy ”reg fick˘ tud felvil gosĄt st adni egy Gherig nev– var zsl˘r˘l; :az ellens‚ges er“k parancsnoka Azrael n‚vre hallgat; :a m sik “r Ugdobart emlegeti, aki Shiranba val˘ (tal n “ tud valamit a m gikus f r˘l); :sz˘ esik Thakassr˘l, a var zsl˘ sziget‚r“l (Wizard's Isle) is, de ez is egyike azon helyeknek, amit nagyon nem sikerlt megtal lnunk (tal n a teleportokn l m‚g van valamilyen kombin ci˘); :Goblin elmebeli k‚pess‚geit illet“en ink bb nem nyilatkozunk. Az m‚g elviselhet“, hogy szerinte el k‚ne olvasnunk a T”rv‚nyk”nyvet (Rule Book), de azzal m r nem tudunk mit kezdeni, hogy a k”rny‚k jellegzetes  llatai a hodli kacs k, amik elvesztett‚k a tollaikat, de m‚g mindig nagyon ravaszak... Ennyit err“l. Fogalmunk sincs, hogy a Fubernel sziget a f“t‚rk‚pen bell merre helyezkedhet el, Ągy teh t kl”n t‚rk‚pet csin ltunk r˘la. Egy csom˘ v ndor akad majd az utunkba: Emin szerint Pindalf a var zsl s tudom ny t tanulm nyozta a Crystal Castle n‚vre hallgat˘ krist lykast‚lyban, ‚s az ogre kir ly egy l ncot visel (tal n azon fgg az az  tkozott amulett?). Egy keresked“ 24-‚rt Magical Pyramid-ot  rul. Fogalmunk sincs, mire j˘, de az‚rt biztos nem  rt meg, ha megvesszk t“le. Van egy Nift mez“ is. Bondell Lustas g f‚l eg‚szs‚g alapon megsp˘roltuk a t‚rk‚pet r˘la. Sok sz˘ esett r˘la id ig, de marh ra nem tal ltunk bent semmit. Kint az Łton volt egy ”reg h”lgy, aki 50 karizma alatt sz˘ba se  ll senkivel. Akinek meg t”bb van, annak meg azt mondja, hogy ”lje meg az ogr‚kat. H t ez azt n egy hasznos j˘tan cs!... Temple Itt megint haszn latba vesszk a nagyĄt˘lencs‚nket (Lens), ‚s Łjabb n‚gy nevet tudunk meg: Vreamen, Eftah, Yolindar, Tiz. Delkona Ez is egy nagyobb v ros. A kaput Guards HQ “rzi ‚s egy 100 coinba kerl“ passzus ellen‚ben lehet bejutni (ez csak egyszeri bel‚p‚sre j˘). V rosi infok: Carpenter ‚s Metal Smith 7 coin fizets‚g/˘ra; Archery 200; Magic School 220. A t”bbi ugyanaz. Aprop˘: az Armoryban a Grnd Sword 525-‚rt hozz f‚rhet“, a p nc‚lok elk‚szl‚si ideje 1-5 nap. A Towerben a szok sos t rsulatot kell agyoncsapkodnunk, azt n felvehetjk a rubinjainkat (15 db) ‚s az  tj r˘kat “rz“ szakaszok infoscrollj t (Kuskunn 3/5; Heavenly 4/4; Fubernel 8/7; Isle of Giants 9/7; Isle of Ice 4/6). J˘ k‚rd‚s, hogy hol vannak ezek a helyek. Odatal lni nem tudtunk, de val˘szĄn–leg a Fubernellel szomsz‚dos szigetek lettek Ągy elkeresztelve. A Libraryban hosszas fejteget‚s kapunk Khazanr˘l, amit az al bbiakban summ zunk: Khazan n‚vre hallgat az a nagy vĄzalatti csatorna, amelyet oly sok ‚ven keresztl ‚pĄtettek Elden munk sai. K‚t bej rata van: Fubernel ‚s Heavenly. N‚gy szintj‚t l‚pcs“k k”tik ”ssze, az ”t”dikr“l pedig el lehet jutni az Elveszett Lelkek term‚be. A terem n‚gy sark ban n‚gy portal van. Meg egy ”t”dik is az ‚szaknyugati r‚szen. Ennyi. Tal n ezek a portalok vezetnek azokra a r‚szekre, amelyeket nagyon nem sikerlt megtal lnunk... Itt m‚g felhĄvj k a figyelmnket, hogy a keofi k”nyvt rban Sherro legend j r˘l olvashatunk. AzonkĄvl az egyik fick˘ egy elfr“l reg‚l, ‚s ha 'elf' k‚rd‚st tesznk fel neki, akkor azt mondja, hogy Genevar azt szeretn‚, ha bepillantan nk az obeliszkek v ros ba (az emlĄtett fick˘ egy‚bk‚nt a delkonai kocsm ban szokta az idej‚t ‚s a p‚nz‚t mŁlatni). A kocsm ban megint egy csom˘ fick˘ ld”g‚l, akiknek term‚szetesen megint rendkĄvl fel van v gva a nyelve, de m‚g egy csom˘ egy‚b inform ci˘s forr sunk van: :Stavko azt mondja, hogy a h rom kar k”zl az egyik Darvale-ben van. A h rom kart egyszerre kell majd lenyomni. :Stavko sz˘l m‚g az Elveszett Dungeonr“l is n‚h ny keresetlen sz˘t (kl”n”s tekintettel Llockheanra, aki szeret s”t‚tben m szk lni); :Bobo szerint Fozimar, a var zsl˘, n”velheti a tanul si k‚pess‚gnket. Bondellben lakik. (Igen? s ott hol?); :Tiko t j‚koztat r˘la, hogy Luffint  shatunk Kuskunnon; :Tombul arra figyelmeztet, hogy ne j tszunk szerencsej t‚kot a b–nbarlangban, mert mi is ugyanŁgy t”nkremegynk, mint “. Ez ugyan nem Łjdons g, az viszon m r ‚rdekes, hogy “ egy var zsamulettet (!) j tszott el. Egy Faruk nev– fick˘ vette meg t“le, amikor p‚nzzavarba kerlt. Faruk egy gazdag keresked“, aki valahol itt ‚l, Fubernelben; :az “r”k szerint Leksra minden teleportr˘l tud. H t akkor “ a mi embernk! Csak az a baj, hogy 1.00-kor t vozott. (Aki akarja, megv rhatja, amĄg visszaj”n. Ha egy ltal n visszaj”n...); :Genevart, a durc s elfet megtal ljuk a kocsm ban (a k”nyvt rban emlĄtett‚k), aki azt mondja, hogy Murdar kapit ny egyik n“je Sumrun ban lakik, de Murdar is itt szokott lenni d‚l k”rl; :Murdar csak n‚ha szokott itt lenni d‚l k”rl, de amikor itt van, akkor figyelmnkbe aj nlja Shendyt (Łgyis mindig arra haj˘k zik). H tra van m‚g egy bizonyos teleport leĄr sa, amelyre egy mez“ k”zep‚n bukkantunk r  (a f“t‚rk‚p k”zepe t j‚k n van, Bihunt˘l d‚lre). Ez is gŁla-g”mb-kocka vari ci˘kkal m–k”dik. Itt is lehet pr˘b lkozni, mi ”sszesen 4 m–k”d“ kombin ci˘t tal ltunk: P-S-P: Ez is az im‚nt leĄrt Fubernel szigetre visz bennnket, de onnan visszateleport lni m r nem lehet ide; C-C-C: Trilliadba repĄt, Merg v ros nak a k”zel‚be; S-S-C: Pheronba jutunk, a kir lyi kast‚ly k”zel‚be; C-P-P: Ez a teleportt˘l d‚lre fekv“ kast‚lyba juttat, amit m sk‚ppen nem lehet megk”zelĄteni (minden oldalr˘l hegyek z rj k k”rl). Ez ut˘bbi kombin ci˘ igen ‚rdekes felfedez‚sre juttat bennnket: a kast‚lyban ugyanis nem m st “riznek, mint az elveszett M gikus M‚csest! Ez csendesen ‚g, k”zben n‚ha bet–nik a k‚pbe Dreax orc ja is. Mint a komment rok is mutatt k, a j t‚kot nem sikerlt v‚gigj tszani. Valahol viszont emlĄtett‚k, hogy a h rom kart egyszerre kell lenyomva tartani : tal n Ągy el lehetne szedni a var zsgyerty t az emelv‚nyr“l. Egy ilyen karos ‚pletet tal ltunk is (be van jel”lve a t‚rk‚pen), de a kart csak Łgy lehet lenyomva tartani, ha az egyik karakternket rajta hagyjuk (egy‚bk‚nt visszaugrik). Tal n meg kellene tal lni a m sik k‚t kart is. Az  ltalunk bej rt helyeken nem voltak, de mivel m‚g egy csom˘ helyszĄnr“l t”rt‚nt emlĄt‚s a j t‚k sor n, az nem kiz rt, hogy valamelyik teleporthoz van m‚g m–k”d“ kombin ci˘, vagy esetleg valakit“l kaphatunk olyan inform ci˘t, hogy hogyan is lehetne tov bbjutni a j t‚kban. M‚g egy apr˘s g. Egy kis berhel‚s azoknak, akiknek nem tetszik, hogy fejleszteni kell a karaktereiket. A 4. oldalon tal n nem jelent kl”n”sebb neh‚zs‚get meglelni a karakterek adatai (0F;09). 00-t˘l vannak a karakterek els“ param‚terei, $10-t“l kezd“dik az els“ karakter stamin ja, ut na pedig a k”vetkez“ ”t‚, azt n j”n Łjabb hatos csoportban az energia : ‚s Ągy tov bb. $58-t˘l vannak az elm‚leti maximum ‚rt‚kek. Mi mondjuk FF-fel t”lt”ttnk fel mindent (mazochist k vagyunk), de aki igaz n gyors j t‚kot akar, az term‚szetesen mindenhova 00-t fog beĄrni. ::::::::::::::::::: Ennyi volt a leĄr s. J˘ volt? Mindenki ‚rt mindent? Igeeeeen? Akkor mond meg, hogy Leminor megye, v ros, szem‚ly vagy t rgy-e? Nem tal lt! Ez egy‚bk‚nt jellemz“ az eg‚sz j t‚k filoz˘fi j ra is. C‚lszer– r”gt”n k‚t sz mĄt˘g‚ppel elkezdeni a j t‚kot: az egyiken j tszol, a m sikon pedig egy adatb ziskezel“ vagy egy jobb sz”vegszerkeszt“ fut, amellyel t rolod ‚s rendezed a begy–jt”tt inform ci˘kat. M sk‚ppen nehezen fog menni. A j t‚kot el“sz”r PC-re adt k ki, azt n onnan Ąrt k  t Amig ra ‚s 64-re. A MAGIC CANDLE-koncepci˘ nyilv nval˘an az volt, hogy a szerz“k egy olyan j t‚kot Ąrjanak, ami el‚g hosszas ideig odak”ti majd a j t‚kost a g‚p el‚. Ahogy Ągy eln‚zi az ember, ez mondjuk sikerlt nekik. Egy kicsit tŁls gosan is. Egy teh t ink bb nem is az RPG-k k”z‚ kellene besorolnunk ezt a kis apr˘s got, hanem ink bb az ‚letj t‚kokhoz. Egy ‚let biztos eltelik, mĄg ezt lej tszod! Aki a WINDWALKER-t vagy a TIMES OF LORE-t egy kicsit hosszadalmasnak tal lta volna, az ink bb el se kezdje ezt! (Vagy ha m‚gis elkezdi, akkor majd r d”bben, hogy azok eg‚szen r”vidk‚k voltak.) Az‚rt csak pr˘b ld ki : nem semmi ez a j t‚k! (Azt n nem  m engem piszk lni, hogy m r megint mekkora leĄr sokat k”z”ltnk! Az OK, hogy a SECRET OF MONKEY ISLAND-n‚l nehezm‚nyezt‚k n‚h nyan, hogy ha a marhas gok kimaradtak volna, akkor nyugodtan le lehetett volna Ąrni 3-4 oldalban is. Az igaz. De ezek itt csak tippek voltak, meg n‚h ny sz˘ a j t‚k kezel‚s‚r“l... : CoVboy)