Hm, h t az Electric Dreams j t‚ka semmik‚ppen sem nevezhet“ olyan forr˘  runak, amelyre egy toj st r ejtve r ntotta szletik : tavaly ny ron jelent meg. Egy leĄr st viszont mindenk‚ppen meg‚rdemel, mert az arcade-ok‚rt nem tŁlzottan rajong˘ Amig soknak m‚g most is nagyszer– sz˘rakoz st nyŁjt. A j t‚k 2200-ban j tsz˘dik. (Ha gondolj tok, esetleg k”zkĄv natra feladhatunk egy p ly zati rejtv‚nyt, hogy vajon mi‚rt MILLENNIUM 2.2 a j t‚k cĄme...) Az emberis‚g megkezdte a kirajz s t a Naprendszer lakhat˘ bolyg˘ira, mert a F”ld tŁln‚pesedett, azonkĄvl egy Commodore Vil g nev– Łjs g is  lland˘an zavarta a nyugalmukat. Egyel“re a Marson ‚s a Holdon l‚tesltek kol˘ni k : a F”ld viszont moment n lakhatatlan, mert egy arra k˘v lyg˘ meteorit kiss‚ megrong lta, s“t becsap˘d skor kiirtotta a teljes lakoss got is. M˘k s kezdet. (Egy‚bk‚nt a NASA hĄrad sa szerint a k”zelj”v“ben t‚nyleg v rhat˘, hogy egy hasonl˘ meteorit keresztezi a F”ld p ly j t : most lehet kacagni...) Az emberis‚gb“l mind”ssze a Marson ‚s a Holdon letelepedett kol˘nia maradt meg mutat˘ba az ut˘kornak. Ezek egyel“re m‚g nem tudnak egym sr˘l, de k‚s“bb term‚szetesen j˘ emberi szok s szerint hajba fognak kapni. A j t‚kban a Hold-kol˘nia parancsnok nak a szerep‚t j tszuk, t volabbi feladatunk, hogy ism‚t lakhat˘v  tegyk a F”ldet. Ehhez persze el“bb kolonializ lnunk kell a Naprendszer j˘n‚h ny bolyg˘j t ‚s meg kell v‚dennk magunkat a konkurrencia t mad sait˘l : sz˘val lesz dolgunk sz‚pen. Na l ssuk: Bejelentkez‚s ut n a k‚perny“n a naprendszer kls“ r‚szeinek a t‚rk‚p‚t l tjuk. A fels“ sorban l that˘ az  bra  ltal mutatott r‚sz neve, valamint s rg val annak a bolyg˘nak a neve, amire a pointerrel mutatunk. Bal clickkel tudjuk zoomolni a kiv lasztott bolyg˘t vagy rendszert, ilyenkor nagyĄtott k‚pet l tunk r˘la ‚s megjelennek a k”rl”tte kering“ holdak is. A k‚perny“ jobb oldal n tal ljuk a d tum ‚s az id“ kijelz‚s‚t. Az id“ csak akkor telik, ha valamire r clickeltnk vagy valamelyik parancsikonnal gyorsĄtjuk az id“t. A k‚perny“ fels“ r‚sz‚n l that˘k a j t‚k parancsikonjai, amelyek jelent‚se a k”vetkez“: MOON BASE: A Hold-b zis l tk‚p‚re kapcsol. Egy‚bk‚nt  ltal ban ide kapcsol minden jobb click, a semleges helyen t”rt‚n“ bal click pedig  ltal ban az el“bbi helyszĄnre juttat vissza. COLONIES: A kol˘ni k list ja. V laszt sakor megjelenik azoknak a bolyg˘knak a list ja, amelyeket m r kolonializ ltunk (lesz llt oda lak˘modul) ‚s a kĄv nt n‚v kiv laszt s val  tkapcsolhatunk arra a b zisra. Term‚szetesen addig nem v laszthat˘, amĄg nincs egyetlen kol˘ni nk sem. CRAFT ROSTER: A szolg latban  ll˘ (azaz meg‚pĄtett) haj˘k, szond k ‚s S.I.O.S.-ok list ja. A fels“ sorban jelenik meg az info arr˘l a haj˘r˘l, amire a pointer mutat: haj˘tĄpus ‚s n‚v, alatta pedig hogy hol van (IN ORBIT: az –rben, valamelyik bolyg˘ mellett; BASED ON: a dokkban valamelyik bolyg˘n; IN TRANSIT TO: Łtban a kijel”lt bolyg˘ fel‚). A s rga (IN ORBIT) vagy piros (TRANSIT TO) nev– haj˘k nev‚t v lasztva az ir nyĄt˘flk‚jkbe kerlnk. Az Łton l‚v“ haj˘kn l a k‚perny“ als“ r‚sz‚n l‚v“ sz mok jelzik, hogy a kijel”lt c‚l el‚r‚s‚ig m‚g mennyi id“ van (‚v, nap, ˘ra). A jobb als˘ sarokban tal lhat˘ h rom ikonnal tudunk az orbit lis p ly n l‚v“ haj˘knak parancsokat adni: AUTO LAND: v laszt s ra a haj˘ lesz ll azon a bolyg˘n, amely k”rl kering (Probe mindentt, a t”bbi haj˘ csak ott, ahol m r van kol˘nia, azaz dokk). SET COURSE: a c‚lpont meghat roz sa. Csak akkor adhat˘ meg, ha az utols˘ c‚lpontot a haj˘ m r el‚rte. Bet”lt“dik a Naprendszer ‚gitestjeinek a list ja, ahonnan valamelyik ‚gitestet kiv lasztva az autopil˘ta kisz molja, hogy h ny napig tart az Łt. CANCEL-lel kil‚phetnk, CONFIRM-mal elfogadjuk a c‚lpontmeghat roz st. CONFIRM ut n Łj c‚lpont m r csak azut n adhat˘ meg a haj˘nak, ha el‚rte az utolj ra kijel”ltet. B ny sz-szond kat (Grazer) aszteroidab ny szatra tudunk haszn lni, ezeknek teh t az ASTEROIDS c‚lpontot kell kijel”lnnk. AUTO PILOT: utaz s megkezd‚se/folytat sa a meghat rozott c‚lpont fel‚. A Probe-on kĄvl a bal oldalon is van n‚h ny ikon: VIEW CARGO-val megn‚zhetjk a rakt‚rben l‚v“ nyersanyagok list j t, DITCH CARGO-val kidob ljuk az –rbe a rakom nyt (erre ugyan semmi szks‚g), VIEW EQUIPMENT-tel pedig a rakod˘t‚rben l‚v“ felszerel‚si t rgyak list ja jelenikmeg. A BULLETIN BOARD a nev‚vel jelzi, ha valamelyik haj˘nk el‚rte a c‚lpontot (kapcsoljunk oda ‚s sz llĄtsuk le), vagy bedokkolt valahol (lehet a b zison kirakodni). DATA BASE: Adatb zis a Naprendszer bolyg˘ir˘l. Feh‚r szĄn mutatja a kolonializ lt bolyg˘k nev‚t; z”ld a felderĄtett, de nem kolonializ lt bolyg˘kat; s rga szĄn–ek azok a bolyg˘k, amelyen m r lesz llt szonda, de a RESEARCH m‚g nem elemezte az adatokat; piros szĄn–ek a m‚g fel nem derĄtett bolyg˘k. Valamelyik feh‚r vagy z”ld n‚vre clickelve infot kapunk a bolyg˘r˘l: a fels“ sorban l that˘ a bolyg˘ neve; alatta a lehets‚ges ‚letforma (LIFEFORM), ami a bolyg˘ l‚gk”r‚re jellemz“ (humanoid, methanoid, sulphuroid, stb.); n‚h ny szavas t j‚koztat s a bolyg˘r˘l; a b ny szhat˘  sv nyok list ja (RESOURCE ANALYSIS); v‚gl pedig, hogy van-e kol˘nia a bolyg˘n (COLONY ESTABLISHED). Ha piros n‚vre clickelnk a program jelzi, hogy a bolyg˘ m‚g felderĄtetlen (TERRA INCOGNITA, PROBE REQUIRED) ‚s el“bb egy szond t (Probe) kell odakldennk, ami majd analiz lja. BULLETIN BOARD: Itt l that˘ak a r‚sznkre kld”tt jelent‚sek minden esem‚nyr“l. A program automatikusan idekapcsol, ha b rmilyen esem‚ny t”rt‚nik id“gyorsĄt s k”zben. A k”vetkez“ zenetekkel tal lkozhatunk: ... RESEARCH COMPLETE: befejez“d”tt az utolj ra megadott kutat s, megvannak a tervrajzok. ... PRODUCTION COMPLETE: a gy rt˘r‚szleg befejezte valamelyik term‚k gy rt s t. ... CONTACT LOST: valamelyik szond val megszakadt a kapcsolat, arr˘l le is mondhatunk (csak nem a Marsra ment?) ... ORBIT ACHIEVED: valamelyik haj˘ el‚rte a kit–z”tt c‚lpontot. ... HAS A MINEABLE ASTEROID: valamelyik Grazer egy b ny szhat˘ aszteroid t tal lt. Kapcsoljunk  t r , r moljuk be a nyersanyagokat (TAKE IT) ‚s hozzuk vissza a Holdra. Azt n mehet megint  sni. ... COLONY UNDER ATTACK: valamelyik b zist megt madt k. Azonnal kapcsoljunk oda ‚s a DEFENCE v laszt sa ut n l“j”nk ki egy orbit lis l‚zert vagy : ha l‚zernk ‚ppen nincs : indĄtsunk egy vad szt. ... COLONY ESTABLISHED: lesz llt a S.I.O.S. egy bolyg˘n ‚s megalapult a kol˘nia. ... HAS MARTIAN FLU: vĄrusos betegs‚g terjed a bolyg˘n. Azonnal vakcin t kell sz llĄtani oda, kl”nben a lakoss g kipusztul (ha m r van ott, akkor nem kell foglalkozni az zenettel). FILE ACCESS: LOAD/SAVE-men. ALL DONE-ra vissza a j t‚khoz, FORMAT M2.2-re pedig j t‚k ll s-lemezt form zhatunk. LOG: Napl˘. CTR LOG mutatja az aktu lis d tumot, CRAFT IN SERVICE a szolg latban  ll˘ haj˘k list j t, COLONIES a megalapĄtott kol˘ni k sz m t, POPULATION az ”sszes popul ci˘nk sz m t ‚s C.T.R. az ‚rt‚kel‚st eddigi t‚nyked‚snkr“l sz zal‚kban (egy bolyg˘ kielemz‚se p‚ld ul 0.3, egy kol˘nia alapĄt sa 2.1%-kal n”veli az eredm‚nyt). ADVANCE HOUR/DAY: Id“gyorsĄt s egy ˘r val/nappal. Mindig haszn ljuk, ha valamilyen id“ig‚nyes tev‚kenys‚gre (kutat s, ‚pĄt‚s, utaz s, stb.) adtunk parancsot ‚s v rjuk a jelent‚st, hogy mikor hajt˘dott v‚gre a dolog. A napot c‚lszer– haszn lni, az ˘r kat csak akkor ‚rdemes, ha valamelyik haj˘ bedokkol s ra v runk... A Hold-b zis 7 elkl”nl“ r‚szre oszlik, mindegyikben m s tĄpusŁ cselekv‚sre nyĄlik alkalmunk. Az egyes szekci˘kba a megfelel“ modul v laszt s val l‚phetnk be. Az als˘ sorban l‚v“ hat ikon mutatja az egyes r‚szlegek  llapot t (a dokkot term‚szetesen felesleges lenne): a z”ld szĄn jelzi a norm lis m–k”d‚st, pirosn l az egys‚g nem dolgozik. A j t‚k elej‚n mind”ssze a LIFE SUPPORT aktĄv : sz˘val itt az ideje, hogy elkezdjnk j tszani... ENERGY: A kol˘ni k energiell t s t ir nyĄthatjuk innen. A POWER SOURCE jelzi, hogy milyen gener tor van install lva, en‚lkl elemekr“l (BATTERIES) megy a gener tor (mind”ssze 10 kW teljesĄtm‚nnyel). Az OUTPUT jelzi a gener tor  ltal biztosĄtott maxim lis energi t, a DEMAND pedig az  llom son foly˘ tev‚kenys‚gek energiaszks‚glet‚t (ebben benne van a gener tor zemeltet‚s‚hez szks‚ges energia). A STORES mutatja az ‚ppen aktĄvon kĄvl rendelkez‚sre  ll˘ gener torokat. A j t‚k kezdet‚n itt csak egyetlen Solagen MkI van, ezt azonnal install ljuk is (clickeljnk a nev‚re). Install l skor a kinyĄl˘ napcell k ‚s az OUTPUT-teljesĄtm‚ny v ltoz sa mutatj k az zembe ll st. A nagyobb sorozatsz m egyre nagyobb teljesĄtm‚nyt takar, teh t a kutat˘r‚szleggel folyamatosan dolgoztassuk ki a nagyobb teljesĄtm‚ny– gener torokat, hogy a Hold-b zison min‚l el“bb egy MkX  llhasson zembe. Az egyes gener torfajt kb˘l egyszerre t”bbet is lehet ‚pĄteni, amire szks‚g is lesz: egyr‚szt a leend“ kol˘ni knak is kell majd gener tort sz llĄtanunk, m sr‚szt ha t mad s ‚ri valamelyik b zist ‚s nem sikerl visszavernnk, akkor nagy val˘szĄn–s‚ggel az ‚ppen instal llt gener tor fog t”nkremenni. A legnagyobb sorozatsz mŁ ismert gener torb˘l mindig tartsunk legal bb egyet tartal‚kban (azt is lehet“leg bunkerben). Megjegyzend“, hogy a t volabbi bolyg˘kon lev“ kol˘ni kn l a gener torok hat‚konys ga cs”kken: kisebb OUTPUT-ot adnak le, mint a Holdon, mert t volabb vannak a Napt˘l (kisebb a cell k felvev“k‚pess‚ge). RESOURCE: Itt folyik a b ny szat, a bolyg˘n tal lhat˘ nyersanyagok kitermel‚se. A MATERIAL oszlopban vannak felsorolva az  sv nyok nevei, a STOCK mutatja, hogy mennyi van rakt ron, a KG/DAY oszlop pedig a napi kitermel‚si kapacit st mutatja (ha valamelyik n‚v sor ban nincsen sz m, akkor az az anyag ezen a bolyg˘n nem b ny szhat˘). A bolyg˘kon a b ny szatot azut n lehet megkezdeni, hogy a popul ci˘ el‚rte az 50 f“t: ha m r install ltunk gener tort, akkor ut na kapcsoljunk ide ‚s indĄtsuk be a termel‚st (ON). A Hold-b zis rakt r ban l‚v“ nyersanyagokb˘l tudjuk meg‚pĄteni azokat a berendez‚seket, amelyeket a kutat˘r‚szleg megtervezett. A STOCK-ban l‚v“ anyagok mennyis‚g‚t a k‚s“bbiekben n”velhetjk (s“t, a Holdon nem b ny szhat˘ anyagok miatt kell is) aszteroidab ny szattal ‚s a kolonializ lt bolyg˘kon b ny szott  ruk idesz llĄt s val. Ha valamelyik kol˘ni nak t mad skor megsemmisl a gener tora, akkor a termel‚s term‚szetesen azonnal kikapcsol. RESEARCH: Ez a kutat˘r‚szleg, itt folyik a kl”nf‚le berendez‚sek tervrajzainak elk‚szĄt‚se. A kutat si tev‚kenys‚gek 5 csoportba vannak osztva, a kartot‚kok nev‚re clickelve tudjuk meg, hogy milyen berendez‚seket lehet fejleszteni. Ha a megjelen“ list b˘l egy n‚v z”ld, akkor annak a berendez‚snek m r megvannak a tervrajzai (a gy rt˘r‚szleg meg tudja ‚pĄteni, ha elegend“ nyersanyag ‚s energia  ll a rendelkez‚s‚re), s rga n‚v eset‚n kutat s szks‚ges (clickeljnk a nev‚re a kutatand˘ berendez‚snek). A kutat s id“ig‚nye a produktumt˘l fgg“en 2-60 nap : lehet id“t gyorsĄtani, amĄg a k‚perny“n meg nem jelenik a ... RESEARCH COMPLETE felirat. Ha a kutat s elk‚szlt, akkor a PROJECTS kartonon megjelennek a berendez‚s tervei: ANALYSIS mutatja a nev‚t ‚s a sŁly t, PRODUCTION REQUIREMENTS pedig az energia- ‚s nyersanyagszks‚glet‚t. A j t‚k els“ r‚sz‚ben min‚l gyorsabban k‚szĄttessk el minden lehets‚ges term‚knek a tervrajz t: mihelyt befejezt‚k az egyik kutat st, azonnal adjunk nekik Łj feladatot. Az egyes kartot‚kok a k”vetkez“ lehet“s‚geket tartalmazz k: SUPP.: Felszerel‚sek kutat sa, a Nodule m r a j t‚k elej‚n megvan. Nodule: Lak˘modul 100 f“ humanoid r‚sz‚re (ld. a LIFE SUPPORT-n l). Csak a Hold-b zison install lhat˘. Bunker: Ez egy bunker, ahol ‚rt‚kesebb berendez‚seinket helyezhetjk biztons gba. A bunkerben l‚v“ cuccok t mad s eset‚n sem s‚rlnek meg. Ez is csak a Holdon install lhat˘. Miut n a gy rr‚szleg legy rtotta, a dokkn l lehet a v laszt s val ki/bepakolni dolgokat (p‚ld ul a tartal‚k gener torokat). ENERGY: Itt lehet a gener torokat kutatni, mindig csak eggyel nagyobb sorozatsz mŁt, mint amit m r ismernk. A kutat sokat r”gt”n egy MkII-vel kezdjk ‚s a k”vetkez“k terveit is min‚l el“bb dolgoztassuk ki a kutat˘kkal. WEAPON: A kol˘ni inkat nemsok ra t mad sok fogj k ‚rni a Marson maradt kol˘nia r‚sz‚r“l : itt tudjuk a v‚delmi fegyvereket kidolgoztatni a t mad sok elh rĄt s ra: Fighter: Vad szg‚p. Elk‚szĄt‚se ut n automatikusan a DEFENCE-be kerl. Aj nlatos t”bbet k‚szĄteni bel“le ‚s az Łjonnan l‚trehozott kol˘ni k r‚sz‚re is sz llĄtani bel“le n‚h nyat egy Carrack vagy egy Waverider teherhaj˘val. Orbital Laser: Orbit lis l‚zer, a vad szn l j˘val hat‚konyabb ‚s automata ir nyĄt sŁ. Meg‚pĄteni sajnos csak azut n tudjuk, hogy kolonializ ltunk egy bolyg˘t, mert 10 tonna ur nium is szks‚ges hozz , ami a Holdon nincs. TRANSPORT: Itt –rhaj˘kat terveztethetnk, amelyek legy rt s ut n automatikusan a dokkba kerlnek. Probe: automata felderĄt“szonda. Az ismeretlen bolyg˘kra ezeket kell kikldennk. Lesz llĄt s ut n analiz lj k a bolyg˘t ‚s jelent‚st kldenek a kutat˘r‚szlegnek a lakhat˘s g lehet“s‚g‚r“l ‚s a bolyg˘n tal lhat˘ nyersanyagokr˘l. Csak olyan bolyg˘ra indĄthatunk S.I.O.S.-t, amit egy szonda m r felderĄtett ‚s a kutat˘r‚szleg ki‚rt‚kelt. A jelent‚s ut n a szond k automatikusan megsemmislnek. Grazer: B ny szhaj˘, 4 f“ szem‚lyzettel. Aszteroid kat tudunk b ny szni velk. Nagy szks‚g van r juk, mert kolonializ l s el“tt egy csom˘ fontos nyersanyagot (r‚z, platina) csak onnan tudunk beszerezni. Waverider: Gyors, de kis befogad˘k‚pess‚g– sz llĄt˘haj˘, 10 f“nyi szem‚lyzettel. Akkor ‚rdemes haszn lni, ha mondjuk nagyon t voli bolyg˘r˘l/ra sz llĄtunk  rut (p‚ld ul valamelyik kol˘ni nak srg“sen orvoss gra vagy fegyverre van szks‚ge, net n kr˘mot k‚ne hoznunk a messzes‚gb“l, stb.) Carrack: 1.000 tonna befogad˘k‚pess‚g– sz llĄt˘haj˘, 80 f“nyi szem‚lyzettel. Nagyszer–en alkalmas a kol˘ni k  ltal b ny szott nyersanyagok begy–jt‚s‚re ‚s sz llĄt s ra : viszont el‚g lassŁ. S.I.O.S.: Telepeskol˘nia. Elk‚szĄt‚s‚hez el“bb r‚zhez ‚s platin hoz kell jutnunk az aszteroidab ny szattal. A gy rt sa el“tt meg kell adnunk, hogy melyik bolyg˘ra gy rtatjuk a kol˘ni t. Amikor elk‚szlt, azonnal fell”vik Hold-k”rli p ly ra BASE n‚vvel ‚s ezut n ugyanŁgy kell c‚lpontot kijel”lni neki ‚s lesz llĄtani, mintha –rhaj˘ lenne. Vigy zat: mivel a gy rt st az adott bolyg˘ viszonyaihoz igazĄtj k, a c‚lpontnak is ugyanezt adjuk meg, mert m shol nem tud lesz llni! COLONISATION: A lesz llĄtott szond k adatainak ki‚rt‚kel‚se. S rg val l tszanak a list ban azoknak a bolg˘knak a nevei, ahol szonda m r lesz llt, de az  ltala kld”tt adatokat m‚g nem ‚rt‚keltk ki. Az ‚rt‚kel‚s csak n‚h ny napot vesz ig‚nybe ‚s az adatok azonnal beolvas˘dnak az adatb zisba. Az UNUSABLE SATTELITE besorol sŁ bolyg˘k kiesnek ‚rdekl“d‚si k”rnkb“l, viszont ahol lehets‚ges valamilyen ‚letforma, ott kol˘ni t l‚tesĄthetnk (s“t kell is, mert p‚ld ul ur nt, kr˘mot ‚s ezst”t csak Ągy szerezhetnk). A j t‚k el“rehaladt val m‚g tov bbi dolgokat is lehet terveztetni, de err“l majd k‚s“bb. PRODUCTION: Ebben a r‚szlegben tudjuk legy rtatni azokat a berendez‚seket, amelyeket a RESEARCH megtervezett. Ehhez term‚szetesen a szks‚ges energia- ‚s anyagmennyis‚gnek is rendelkez‚sre kell  llnia. A villog˘ k‚perny“re mutatva megjelenik azoknak a cuccoknak a list ja, amelyeket elk‚szĄthetnk. Clickeljnk a kiv lasztott berendez‚s nev‚re. A program most ellen“rzi, hogy megvan-e minden: a jobb oldalon megjelenik az anyagszks‚glet (ha valamelyik sz m piros, akkor az az anyag hi nyzik vagy kev‚s van bel“le), alul l that˘ a k‚szĄtend“ cucc neve (PROJECT), h ny sz zal‚kig van k‚sz az elj r s (PROGRESS) ‚s mennyi az energiaig‚nye (DEMAND). Term‚szetesen, ha kev‚s az energia vagy az anyag, a gy rt s be se indul. Ha gy rt s f‚lbeszakadna (megsz–nt az energiaszolg ltat s vagy m s feladatot adtunk), akkor is le ll az elj r s, de ŁjraindĄt s eset‚n onnan folytat˘dik, ahol f‚lbeszakadt. Az elk‚szlt berendez‚sek r”gt”n a helykre kerlnek: a gener torok az energiak”zpont rakt r ba, az –rhaj˘k ‚s a bunker a dokkba, a lak˘modulok a lak˘r‚szbe, a v‚dekez“-fegyverek pedig a DEFENCE-be. A S.I.O.S.-okat azonnal fell”vik az –rbe. FLIGHT BAYS: Dokkok. Minden egyes kol˘nia dokkja 8 –rhaj˘ befogad s ra k‚pes, amelyet a lesz ll˘/elk‚szl“ –rhaj˘k sorrend szerint vesznek ig‚nybe. A bal oldalon l that˘ felsorol s mutatja, hogy melyik dokkban milyen tĄpusŁ haj˘  ll. VACANT eset‚n a dokk res, RESERVED jelzi, ha valamilyen haj˘ ‚ppen dokkol. A foglalt dokkra clickelve adhatunk ki parancsokat az itt  ll˘ haj˘nak. Megjelenik a modern t vols glekzd“ szerkezet k‚pe, mellette pedig a haj˘ra vonatkoz˘ infok: a SERVICE BAY jelzi, hogy melyik bolyg˘n vagyunk, alatta l that˘ a haj˘ tĄpusa ‚s neve, a MINIMUM/ACTUAL CREW mutatja a szks‚ges szem‚lyzet l‚tsz m t, CAPACITY a rakt‚r befogad˘k‚pess‚g‚t, PAYLOAD pedig, hogy ebb“l mennyi foglalt. Az ECO az aktu lis bolyg˘ ‚letform j t jelzi. A parancsok kiad sa a bal als˘ r‚szen l that˘ ikonokkal lehets‚ges: NAME CRAFT: keresztel“. Meg‚pĄt‚s ut n ez az els“ dolgunk, mert nem lehet kil“ni a haj˘t an‚lkl, hogy elneveztk volna valaminek. A szond knak mindegy, hogy milyen nevet adunk, de a t”bbi haj˘t c‚lszer– valamilyen logika alapj n elneveznnk, hogy akkor is kiigazodjunk k”ztk, ha m r 8-10 kevereg bel“lk az –rben. CREW SHIP: Leg‚nys‚g toborz sa. Keresztel“ ut n el“sz”r is a haj˘ kezel“szem‚lyzet‚t kell ”sszeszednnk: a Probe automata, a Grazer 4, a Waverider 10, a Carrack 80 f“s. Szem‚lyzet n‚lkl a haj˘ term‚szetesen nem zemk‚pes. EQUIPMENT BAY: Felszerel‚s be/kirakod sa. A Waverider ‚s a Carrack (majd a k‚s“bbi nagyobb haj˘k) nemcsak nyersanyagokat, hanem kl”nf‚le berendez‚seket (felszerel‚sek, fegyverek, stb.) is sz llĄthatnak, amelyeket itt tudunk ki/berakodni. A rakod s egy‚rtelm–: a LEAVE oszlop mutatja a b zison marad˘ holmit, a TAKE pedig amit a haj˘ mag val visz. Term‚szetesen a rakom ny maxim lis ‚rt‚k‚n‚l (CARGO SPACE REMAINING) t”bb vagy nehezebb  rut nem vihetnk el. EXIT-tel l‚phetnk ki a rakod sb˘l. LOADING BAY: A nyersanyagok ki/berakod sa ugyanazzal a m˘dszerrel, mint az el“bb. Az AUTO-ra clickelve a kirakod s automatikusan t”rt‚nik. LAUNCH: a haj˘ indĄt sa (csak miut n van neve ‚s szem‚lyzete). A dokkb˘l a haj˘ elt–nik ‚s orbit lis p ly ra  ll az –rben az indĄt˘bolyg˘ k”rl. Ezut n a CRAFT ROSTER-b˘l a nev‚t v lasztva (vagy a kinagyĄtott bolyg˘t‚rk‚pen a nev‚re clickelve) megadhatjuk a c‚lpontot neki. SCRAP SHIP: a haj˘ lebont sa. El“sz”r j˘v hagy st k‚r a g‚p (CONFIRM), azut n pedig alkot˘elemeire bontja a haj˘t. Csak teljesen kirakodott haj˘t bonthatunk le ‚s azt is csak akkor, ha a bolyg˘ ‚letform ja HUMAN. Miut n ‚pĄtettnk bunkert, a dokkban l that˘ feliratra clickelve tudunk ide-oda r molgatni benne. A bunker kapacit sa mind”ssze 260 tonna, sz˘val nem tŁl sok  rut tudunk eldugni benne. DEFENCE: V‚delem. Ha a program azt jelzi, hogy valamelyik kol˘ni t t madj k (... UNDER ATTACK), azonnal kapcsoljunk oda ‚s v lasszuk a DEFENCE-t. A k‚perny“ k”zep‚n egy radar mutatja a k”zeled“ ellenfeleket (minden t mad sban egyre t”bben fognak j”nni), alatta pedig a TRACKING jelzi, hogy h ny –rhaj˘r˘l van sz˘. A TRACKING felirat k‚t oldal n l that˘ ikonokkal (LAUNCH FIGHTER ‚s ACTIVATE LASER) vethetjk be a v‚dekez“ fegyvereinket, felettk a RESERVE mutatja, hogy melyikb“l h ny van. A vad szg‚pet k”zvetlenl ir nyĄtjuk: kil”v‚se ut n egy kis ELITE-hez hasonl˘ l”v”ld”z‚sben lesz r‚sznk, persze l‚nyegesen egyszer–bb form ban. Ezt val˘szĄn–leg nem kell magyar znunk, mert olyan egyszer–, hogy az m r szinte sz”rny–: nagyon neh‚z feladat az ellens‚ges g‚peket nem lel“ni... A vad sz minden egyes g‚p lel”v‚se ut n visszat‚r a b zisra, sz˘val ha van m‚g ellens‚g, ism‚t ki kell l“nnk. A hangsŁly a gyorsas gon van, ugyanis a rajtunk el‚rt tal latok nem a vad szt rong lj k, hanem a kol˘ni nak okoznak vesztes‚geket. Miut n az ”sszes ellens‚ges g‚pet lel“ttk (vagy a g‚p megunja a dolgokat), bet”lt“dik a vesztes‚glista (DAMAGE REPORT): CASUALTIES jelzi a popul ci˘ vesztes‚geit, MATERIALS a rakt rban megrong l˘dott nyersanyagokat, az EQUIPMENT pedig a felszerel‚sben esett k rt. Ha tŁl lassan szedjk le az ellenfeleket, akkor ez ut˘bbi  ltal ban az a gener tor lesz, ami ‚ppen az energi t szolg ltatja. Ha a gener tort kil“tt‚k volna, megint install lnunk kell egyet : nem  rt teh t minden kol˘ni n l egy-egy MkX-et elsp jzolnunk szomorŁ id“kre... Az orbit lis l‚zer automatikus, viszont csak egyszer haszn lhat˘. K‚nyelmes berendez‚s ugyan, azonban a kil”v‚s‚vel nagyon gyorsnak kell lenni, mert n‚mi id“ szks‚ges ahhoz, hogy aktiv l˘djon. Ha az id“ elegend“ volt, akkor sz‚pen leszedegeti a t mad˘kat (ATTACK REPULSED) : ha k‚slekedtnk, akkor vesztes‚geink lesznek. Mivel a l‚zer csak egyszer haszn lhat˘, a biztons g kedv‚‚rt c‚lszer– a kol˘ni kat 2-3 db-bal is felszerelni. A b zishoz az EXIT ikonnal vagy jobb clickkel l‚phetnk vissza. LIFE SUPPORT: Ez a lak˘negyed infoja, de tulajdonk‚ppen csak dekor ci˘ szerep‚t j tsza a j t‚kban. Itt l that˘ a bolyg˘t lak˘ faj k‚pe, a lak˘modulok sz ma (NODULES), a l‚gk”r form ja (ATMOSPHERE), az ‚letforma neve (LIFE TYPE), a modulok maxim lis kapacit sa (CAPACITY) ‚s a jelenlegi popul ci˘ nagys ga (POPULATION). Ugyanitt jelzi a program, ha a bolyg˘ Martian Flu-j rv ny miatt karant‚nban van. A Hold-b zison egy 100 f“s lak˘modullal kezdnk, de m‚g lehet“s‚g van 5 tov bbi modul gy rt s ra is, teh t a Holdon ”sszesen 600 f“s popul ci˘t hozhatunk l‚tre. A szaporod s automatikusan megy v‚gbe. Kol˘ni kn l csak egy sz z f“s lak˘modul  ll rendelkez‚sre (nem lehet modult sz llĄtani nekik), de humanoidt˘l elt‚r“ ‚letform k (p‚ld ul a methanoid)  ltal ban kihaszn lj k a rendelkez‚sre  ll˘ helyet : ahogy az ismert plut˘i k”zmond s is mondja: sok j˘ methanoid kis helyen is elf‚r... T mad sok illetve j rv nyok ak r teljesen kipusztĄthatj k valamelyik kol˘nia lakoss g t. Ha az ‚letforma humanoid volt, akkor m‚g nem kell v‚glegesen lemondanunk err“l a bolyg˘r˘l: az –rhaj˘k lebont sa ut n a volt szem‚lyzet ugyanis hozz ad˘dik a lakoss g sz m hoz : dokkoljunk be teh t a halott bolyg˘ra mondjuk egy Carrack-kel ‚s szedjk sz‚t a haj˘t. A kol˘ni k ir nyĄt sa a Hold-b zishoz hasonl˘k‚ppen t”rt‚nik, de ott csak ”t egys‚g van: nincs kutat si ‚s gy rt si modul. H t ez lett volna a j t‚k kezel‚se. Aki szereti az ilyen tĄpusŁ ‚letj t‚kokat, az jobb, ha egyedl ugrik neki : biztosan j˘l fog sz˘rakozni. Ha esetleg nem tudta volna v‚gigj tszani, akkor itt van egy adag tippsorozat a teljesĄt‚shez: -A j t‚k elej‚n install ljuk az MkI-et az ENERGY-ben, kapcsoljuk be a b ny szatot ‚s kezdjnk a RESEARCH-ben MkII-t terveztetni. Mihelyt a tervez‚s k‚szen  ll, gy rtassuk le az MkII-t ‚s mĄg az folyik, terveztessnk MkIII-at. Az MkIII legy rt s hoz elegend“ energi hoz ki kell kapcsolnunk a gy rt s idej‚re a b ny szatot. Az els“ MkIII install l sa ut n n‚h ny nappal egy zenet (SPECIAL BULLETIN) ‚rkezik: a gener tor felrobbant az energiak”zpontban, mert a gy rt˘r‚szleg kivitelez‚skor valamilyen hib t k”vetett el (a robban s term‚szetesen megsemmisĄti a rakt rakban l‚v“ t”bbi gener tort is). Ilyenkor ism‚t Łjra kezdhetn‚nk a gy rt st az MkI-t“l : ezt elkerlend“ az MkIII-b˘l r”gt”n kett“t k‚szĄttessnk, majd miel“tt betenn‚nk az els“t az energiak”zpontba, terveztessnk egy Bunker-t a kutat˘r‚szleggel ‚s gy rtassuk le. Miut n elk‚szlt, tegyk az egyik MkIII-at a bunkerbe ‚s install ljuk a m sikat. A robban s ut n a bunkerben l‚v“ ‚ps‚gben marad, amit be is tehetnk ‚s tov bb folytathatjuk a tervez‚st gy rt st eg‚szen MkX-ig (ne felejtsk el visszakapcsolni a b ny szatot, mert nem lesz el‚g nyersanyag a gener torok legy rt s hoz). A kutat˘r‚szleget  lland˘an dolgoztassuk, hogy a lehet“ leggyorsabban k‚szen  lljon az ”sszes gy rthat˘ berendez‚s tervrajza. -AmĄg a gener torok fejleszt‚se tart, val˘szĄn–leg meg‚rkezik egy Łjabb SPECIAL BULLETIN is: a Marson ‚letben maradt kol˘nia mut nsainak parancsnoka deklar lja, hogy a Mars n‚pe, mint az emberi faj legfels“bb form ja, az egykori F”ld bolyg˘ minden jog t ‚s tulajdon t a mag ‚nak nyilv nĄtja ‚s a Hold n‚p‚t arra sz˘lĄtja fel, hogy maradjanak meg kol˘ni juk keretein bell. Ha b rmilyen –rhaj˘ elhagyja a Hold-b zist, az a h borŁs  llapot be ll s t fogja eredm‚nyezni a k‚t kol˘nia k”z”tt. A dolgot egy‚bk‚nt t‚nyleg komolyan gondolja zavarodott bar tunk: miut n az els“ szond nkat vagy b ny sz–rhaj˘nkat fell“ttk, folyamatosan sz mĄthatunk a Hold-b zis illetve kol˘ni ink elleni t mad sokra (gondoskodnunk kell a v‚dekez‚sr“l) : a Marsra kld”tt szond k pedig nyomtalanul elt–nnek. A v‚dekez‚shez a j t‚k elej‚n n‚h ny Fighter-t ‚pĄtsnk, majd ha m r elfoglaltunk olyan bolyg˘t, ahol b ny szhat˘ ur n,  t llhatunk Orbital Laser-ek gy rt s ra. -Miut n van MkX gener torunk, gy rtsunk le 1-2 Nodule-t, hogy a popul ci˘nk szaporodhasson. A szaporulat nagyon gyors, teh t nemsok ra mind az 5 lehets‚ges lak˘modult bet”ltheti a j˘n‚p. -Ezut n elkezdhetjk a Naprendszer felderĄt‚s‚t: gy rtsunk szond kat ‚s kld”zgessk el “ket az ismeretlen bolyg˘k fel‚. A Marsra ‚s a F”ldre egyel“re nem ‚rdemes szond t kldeni, mert az el“bbit lel”vik, az ut˘bbi pedig csak azt a szomorŁ hĄrt hozza, hogy a F”ld unstabil bolyg˘ ‚s term‚szeti beavatkoz s szks‚ges a helyre llĄt s hoz. A legel“sz”r fell“tt szonda meg fog semmislni az Łton (CONTACT LOST), mert aszteroidamez“be kerl, a t”bbi m r biztons gban c‚lhoz ‚r. A szond kat c‚lszer– min‚l gyorsabban elkldeni, mert a t volabbi bolyg˘k vagy holdak fel‚ tart˘ utaz suk ak r egy ‚vig is eltarthat. Miut n valamelyik szonda el‚rte a c‚lpontj t, azonnal sz llĄtsuk le, majd a kutat˘r‚szleggel kezdjk meg a bolyg˘ ‚rt‚kel‚s‚t. Ha teljesen haszn lhatatlan (UNUSABLE PLANET), akkor nem kell vele tov bb foglalkoznunk : ha viszont lakhat˘, akkor elgondolkozhatunk a kolonializ l s n. A bolyg˘k felderĄt‚se n”veli a j t‚kban el‚rt sz zal‚kot, de egy‚bk‚nt is szks‚g van r , mert csak felderĄtett bolyg˘ra kldhetnk kol˘ni t (egy‚bk‚nt a gy rt˘r‚szleg nem ‚pĄti meg az Łj b zist). -Fejlessznk ‚s gy rtsunk legal bb k‚t Grazer-t, mert a sz llĄt˘haj˘k, S.I.O.S-ok, stb. ‚pĄt‚s‚hez szks‚g lesz olyan nyersanyagokra (r‚z, platina, stb.), ami a Holdon nem tal lhat˘. A Grazer-eket kldjk az aszteroida-mez“be (ASTEROIDS), ahol nemsok ra b ny szhat˘ aszteroid ra fognak lelni. A tal lt  sv nyokat mindig vegyk fel ‚s hozzuk vissza a Holdra. Egy nemsok ra ”sszeszedhetnk annyi nyersanyagot, amelyb“l S.I.O.S.-t tudunk ‚pĄteni. A Grazer-ekkel mindaddig folyamatosan b ny sszunk, amĄg nincs egy olyan kol˘ni nk, amelyr“l a r‚z- ‚s platina ut np˘tl sunk biztosĄtva van. -Mire ”sszeszednk 100 tonn t platin b˘l ‚s r‚zb“l, val˘szĄn–leg a szond ink m r hĄrt adnak kolonializ lhat˘ bolyg˘r˘l. Gy rtsunk S.I.O.S.-t a bolyg˘hoz, kldjk el ‚s sz llĄtsuk le. Legel“sz”r a Leda-t ‚rdemes gyarmatosĄtani, mert ott b ny sznak rezet ‚s az Orbital Laser-hez szks‚ges ur nt is. A S.I.O.S.-ok felszerel‚s‚hez tartozik ugyan egy MkI gener tor is, de teljesen felesleges bekapcsolni, mert kevesebb energi t fejleszt, mint az elemek (tŁl messze van a napt˘l). A Leda-b zis elkld‚se ut n ‚pĄtsnk teh t egy Waverider –rhaj˘t ‚s miut n elk‚szlt, kldjnk a b zis ut n egy gener tort is (ez a haj˘ csak 50 tonn s, sz˘val max. egy MkIV-et tud elvinni : a Leda-n ez pont el‚g, hogy fedezze a b ny szathoz szks‚ges energi t). Miut n m r nagyobb mennyis‚g– r‚zhez jutottunk, Carrack-ek ‚pĄt‚s‚vel minden kol˘ni nkra eljuttathatunk MkX-es gener tort. Felt‚tlenl gyarmatosĄtand˘ bolyg˘k m‚g a Miranda (itt nagy mennyis‚gben lehet ezst”t b ny szni, amib“l k‚s“bb 1.250 tonn ra lesz szks‚gnk) ‚s a Triton (ez az egyetlen bolyg˘, ahol kr˘mot lehet b ny szni). A kol˘ni kon lehet“leg mindig tartsunk tartal‚kban 1 MkX-es gener tort (ha t mad skor megsemmisĄtik az egyiket, akkor ne  lljon le a b ny szat) ‚s 2-3 orbit lis l‚zert vagy vad szt, hogy elh rĄthassuk a bolyg˘t ‚rt t mad sokat. -Miut n megkezdtk a gyarmatosĄt st, az egyik kol˘nia parancsnoka egy SPECIAL BULLETIN-ben jelenti, hogy a felderĄt“i egy ”sszet”rt roncsot tal ltak, f‚lig eltemetve egy kr terben. Martian (azaz marsi) gy rtm nyŁ ‚s tele van r”vid hat˘t vols gŁ vad szokkal. Az ”sszes adatot ”sszeĄrt k r˘la ‚s  tkldt‚k a kutat˘r‚szlegnkbe. A kutat˘kn l most lehet“s‚g van Fleet Carrier tervez‚s‚re. Ez egy hatalmas anyahaj˘, amelynek a meg‚pĄt‚s‚hez 1.250 tonna ezstre ‚s majdnem 10.000 tonna vasra van szks‚gnk. Miut n az ezst”t b ny sz˘ kol˘ni kr˘l a Holdra sz llĄtottuk az elegend“ mennyis‚g– nyersanyagot, a gy rt˘r‚szleggel meg‚pĄttethetjk, de ehhez el“bb le kell  llĄtanunk a b ny szatot, mert 35.000 kW energia szks‚ges a gy rt s hoz. A gy rt s ut n ez is a dokkba kerl, egy vad szg‚ppel a fed‚lzet‚n (mindenesetre tegynk be m‚g egyet). Ez lesz a fegyvernk a marsi kol˘nia ellen. L“jk fel ‚s kldjk  t a Marshoz. Nemsok ra azt a hĄrt kapjuk, hogy az anyahaj˘t megt madt k. Kapcsoljunk  t r  gyorsan ‚s a bal oldalon l‚v“ ikonok k”zl v lasszuk a LAUNCH FIGHTER-t (ez csak ann‚l a haj˘n l van), azaz indĄtsunk vad szg‚pet a t mad˘k ellen. Most ugyanolyan l”v”ld”z‚s k”vetkezik, mintha valamelyik kol˘ni nkat v‚den‚nk egy t mad s ellen: 10 ellens‚ges g‚pet kell lel“nnk. Miut n ez megvolt, a t mad s megsz–nik ‚s egy-k‚t nap mŁlva SPECIAL BULLETIN ‚rkezik a Marsr˘l, amelyben Gredlock, a marsi kol˘nia utols˘ ‚letben maradt tagja k”zli, hogy megadj k magukat ‚s a bolyg˘jukat  tadja neknk (“ meg meghal, hogy ne zavarja tov bb a vizet). Ezut n a bolyg˘ink elleni t mad sok is megsz–nnek ‚s kldhetnk a Marsra is szond t, majd gyarmatosĄthatjuk. -AmĄg az anyaggy–jt‚s tart a Fleet Carrier-re, egy Łjabb SPECIAL BULLETIN ‚rkezik, amely arr˘l t j‚koztat bennnket, hogy valamelyik kol˘ni nk parancsnoka ismeretlen eredet– betegs‚gben elpatkolt (azonkĄvl az˘ta egyre t”bben k”vetik a parancsnokot). Egyetlen gy˘gyszer sem hat sos a fert“z‚s ellen, sz˘val a popul ci˘ ezen a bolyg˘n nemsok ra kipusztul : a vĄrus DNS-t‚rk‚p‚t viszont m‚g elkldik a kutat˘r‚szlegnknek, akikkel gyorsan ki kell dolgoztatnunk az ellenszert (Vaccine). A k‚sz vakcin b˘l gy rtassunk legal bb annyit, ah ny kol˘ni nk van ‚s kldjnk k”rbe egy gyors Waverider-t, amelyik majd mindenhol letesz egyet. Ha valahol fert“z‚s t”rt ki, akkor a bolyg˘ mindaddig karant‚nbe kerl, amĄg ellenszert nem kap: egyetlen haj˘ sem sz llhat le (kiv‚ve azt, amelyik a vakcin t sz llĄtja). A popul ci˘  ltal ban ki is hal, mire a gy˘gyszer megj”n, de ha az ‚letforma HUMANOID, akkor valamilyen –rhaj˘ sz‚tszed‚s‚vel ŁjraindĄthatjuk az ‚letet. A fert“z‚s ezut n is terjedni fog, de ha a megfert“z”tt kol˘ni n m r van egy vakcina, akkor nem kell foglalkoznunk vele: elhaszn lj k a vakcin t ‚s minden megy sz‚pen tov bb (esetleg meghal 7-8 fick˘, mert nem volt kedvk olt sra menni...). -A Mars legy“z‚se ‚s felderĄt‚se ut n ide is kldjnk egy S.I.O.S.-t. A kol˘nia megalakul sa ut n nemsok ra jelentkezik a parancsnoka ‚s jelenti, hogy a marsiak r‚gi komputereiben megtal lt k egy Terraformer-nek a terveit. Ez tal n segĄthet neknk abban, hogy a F”ldet n‚h ny ‚ven bell Łjra lakhat˘v  tegyk. A terveket  tkldt‚k a kutat˘r‚szlegnknek : azt meg tal ljuk ki mi, hogy hogyan fogjuk ezt a monstrumot odasz llĄtani... A kutat˘k nemsok ra el is k‚szĄtik a tervrajzokat: a kivitelez‚shez kell 120 tonna kr˘m is, ami csak a Triton-on b ny szhat˘ (az ottani kol˘nia nem humanoid, sz˘val ha fert“z‚s vagy t mad s k”vetkezt‚ben kihal, miel“tt elhoztunk volna ennyi kr˘mot, az ciki...). A gy rt shoz le kell  llĄtanunk a b ny szatot a Holdon, mert 35.000 kW energia szks‚ges a meg‚pĄt‚shez. Miut n k‚sz van, nagy az ”r”m : ami le is lohad, amikor megl tjuk, hogy 1.060 tonna ‚s a Fleet Carrier-nek is 10 tonn val kevesebb enn‚l a rakod˘tere. Most hogy a sz”szben visszk ezt le a F”ldre?... -Miut n meg‚pĄtettk a Terraformer-t, nemsok ra Łjabb SPECIAL BULLETIN ‚rkezik: az egyik tud˘sunk felfedezte a Juggernaut-ot, amellyel le lehet sz llĄtani a F”ldre a Terraformer-t... Miut n lesz llĄtottuk a f”ldre a Terraformer-t, az sz‚pen rendet tesz az ˘haza t j‚k n ‚s a F”ldre is indĄthatunk S.I.O.S.-t. A f”ldi kol˘nia l‚trej”tte gyakorlatilag a j t‚k teljesĄt‚s‚t jelenti. M‚g ‚rkezik egy csom˘ SPECIAL BULLETIN arr˘l, hogy az ”sszes kol˘nia sorra fell zadt ‚s deklar lta a fggetlens‚g‚t. A F”ld ism‚t lakhat˘, a Naprendszerben minden bolyg˘ teljesen fggetlen (‚s demokratikus), a j t‚k meg v‚get ‚rt... Sz˘val kellemes j t‚k a MILLENNIUM 2.2 : majdnem olyan j˘ vele j tszani, mint a POPULOUS-szal. Egyetlen h tr nya van csak azzal szemben: ha az ember egyszer m r v‚gigj tszotta, nincs t”bb‚ min izgulni : egysz˘val az eg‚sz unalmass  v lik. 64-es verzi˘ nincs a j t‚kb˘l, b r szerintnk nyugodtan csin lhattak volna bel“le egyet. Befejez‚sl m‚g egy lista a lakhat˘ bolyg˘kon b ny szhat˘ anyagokr˘l: N‚v Hydr Oxy Water Nitro Methan Sulph Titan Alu Copper Silic ? ? ? ? ? CALLISTO + : : + : + + + + + + + : + : LEDA + : : + + + : : + + + : : : + SATURN + + : + + + : : : + + : : : + ENCELAD + + + + : : : : : + + : : : : RHEA + + + + : : : : : + : : : + : TITAN + + + + + : : : : : : + : + : HYPERION : : : : + + : + + : : : : : + PHOEBE + + + + + : + : : + + : : : : URANUS + : : + + + + : + + + : : : + MIRANDA : : : : : : : : + + + + : + : ARIEL + + : + + + : + : + : : : + : UMBRIEL + + : + : + : : : + : : : : : TITANIA + + + : + + : : + + : + : : : OBERON + + + + : : + + : + + : : : + NEPTUNE + : : : + + : + + + + : : + + TRITON + + : + + : + : : + : : + + : PLUTO + : : + + + : : : + : : : + + MARS + + + + : : : : : + + + : : :