Az ™s”k Łgy gondolt k, hogy igencsak unalmas a vil g, Ągy kalandok n‚lkl, ez‚rt imm r harmadszor elhat rozt k, hogy valami nagyon rosszat tesznek. M rmint sz munkra rosszat, mert “k egy t”k‚letes mikrokozmoszt akartak megalkotni (lk”n egy t”k‚letes mikroCoVboy-jal : CoVboy). Amikor terveikhez egy idegen bioszf‚r ra volt szks‚g, egy bizonyos Terr t neveztek ki, hogy elv‚gezhess‚k kĄs‚rleteiket. Kellett egy helyi kirendelts‚g, ami vigy zott volna az itt l‚v“ felszerel‚sekre, berendez‚sekre, amik mind egy-egy durv n faragott piramisban kaptak helyet. Megalkottak egy l‚nyt, Sheltem n‚vvel ‚s kinevezt‚k a F”ld V‚delmez“j‚v‚. Els“dleges feladata teh t a F”ld (Terra) meg˘v sa lett, s itt k”vett‚k el az ™s”k az els“ nagy hib jukat, mert amint Sheltem felismerte az ™s”k terveit a F”ld”n, ellenk fordult. Nem tudtak m st csin lni az ™s”k, mint egy Łjat kre lni, ezt meg ki akart k iktatni. Csakhogy Sheltem nem adta mag t k”nnyen, b r a hatalmas tŁler“ miatt vissza kellett vonulnia. Rejtekhely‚r“l csak n‚ha bŁjik el“, ekkor is csak a mindennapi szabot zsakci˘ c‚lj b˘l. A legnagyobb baj akkor j”tt felszĄnre, amikor Sheltem felbontotta a 3 jellemkir ly egyensŁly t, er“t adva a jellemkir lyokon kĄvl ‚l“ ‚l“holtaknak, term‚szetfeletti l‚nyeknek, orkoknak, goblinoknak, stb., s most a F”ld eg‚sz terlet‚n rettent“ sz”rnyek porty znak. Megalkottak minket. Az Łj emberket, Corakot nem akart k kitenni ilyen neh‚zs‚geknek. Corak m‚g nem kaphatta meg a F”ld V‚delmez“je cĄmet, mert azt egyel“re Sheltem bitorolja. Itt kapcsol˘dunk be a t”rt‚netbe, amelyben c‚lunk el‚rni egy F”ldr“l indul˘ ment“kapszul t. Azt megel“legezzk, hogy egy Might & Magic IV. leĄr sra is lehet kil t s, mert nem kifejezetten azzal a mindent megold˘ befejez‚ssel lesz dolgunk, egy-k‚t sz l nem lesz m‚g elsz“ve. Mint manaps g a szerepj t‚kok 90%-a, ez is egy roppant bonyolult, t”bb hetes j t‚kot ig‚nyl“ t kolm ny (neknk csak 2 hetet vett ig‚nybe, de akkor a szabadid“t maxim lis MM3-az s jellemezte). Mind”ssze 65 helyszĄn van, ezek k”zl kb. 14-15 30x30-as, a t”bbi meg csak 16x16-os. Persze nem kell megijedni, egy helyszĄnen sosem lehet t”bb, mint 80 sz”rny, nyitogatnival˘ vagy csapda. Viszont a 80-as sz mot igen gyakran ‚rik el. Ez ugye mindenkit maxim lisan megnyugtat. Ugye az nem meglep“, hogy PC-n a teljes MM sorozat (I-III) el‚rhet“. A klhoni sajt˘ nagyon lehŁzza a C64-en is megjelent els“ r‚szt (mi nem tudunk v‚lem‚nyt mondani r˘la, mert m‚g nem tal lkoztunk vele), a II. ‚s III. r‚sz C64-es v ltozat nak egyel“re se hĄre, se hamva. Angol forr sok szerint Amig n is csak a II. r‚szt“l fellelhet“,  m kis haz nkban csak a III. r‚sz terjedt el. PC-n ugye eg‚szen m s a helyzet. A felhaszn l˘i Łtmutat˘ aj nl sai szerint nem rossz, ha a sztorit az els“ r‚sz v‚gigj tsz s val kezdjk. A II. r‚sz karaktereit pedig sim n  tvihetjk a III-ba, viszont ennek felt‚tele, hogy a kimentett  ll s egy k”nyvt rban legyen a III. rendszerrel. A PC-s programcsomaghoz mell‚keltek egy MM3CHEAT-et is,, amit ugyan lehet haszn lni, de nem ‚rdemes, mert n‚lkle is el‚g k”nnyen el lehet menni a v‚g‚re. Eg‚r aj nlott, de abszolŁt nem h tr ny, ha nincs. Kezdjnk is bele, b r nagy val˘szĄn–s‚ggel nem is fogjuk ebben a sz mban befejezni, most hogy  tgondoltuk, mennyit szeretn‚nk Ąrni r˘la, meg is lehetne t”lteni vele az Łjs got. Az intro rettent“en f‚lelmetes hal lfej-szer–s‚ggel, Sheltem-mel kezd“dik, aki meg-meg llĄtja a vil g forg s t, mĄg ”sszeszedi mondanival˘j t a winchester-r“l (az Amig sokt˘l ezŁton is eln‚z‚st k‚rnk, de amikor ”sszevetettk a k‚t v ltozatot, sŁlyos sikolt sok k”zepette Łgy d”nt”ttnk, m‚gis csak PC-n nyomatjuk v‚gig!), ut na meg azzal ijesztget minket, hogy az Łj pr˘b j t  lljuk ki, ha tudjuk. Egy vill mgyors 'ESC' segĄthet azon, ha m r val˘ban cs”p”g r˘lunk az izzadts g a f‚lelem miatt (esetleg a f–t‚st is levehetjk). Ekkor megjelenik a v‚delem, egy kis k˘dkod cs, els“ rossz pr˘b lkoz s ut n kil‚p. Ha t‚nyleg ilyen t”rt‚nt, akkor legk”zelebb vegyk el“ a j t‚khoz adott k‚zik”nyvet vagy egy m sik file-t hĄvjunk be... Van egy kellemes START A NEW GAME felirat, nyomjuk meg azt, majd megk‚rdi, mi is l‚gyen a neve, mert Ągy teszi lehet“v‚, hogy t”bb kimentett  ll s is lehessen. Legk”zelebb meg fog jelenni egy LOAD A SAVED GAME is, ‚s ha t”bb kimentett  ll sunk is van, akkor a n‚v alapj n ki tudjuk v lasztani a visszat”ltend“t. Ilyenkor a n‚v mellett a legmagasabb szint sz ma jelenik meg. Viszont egy j t‚knak csak egy a kimentett  ll sa, s erre mindig gyeljnk, mert amint bet‚rnk egy fogad˘ba, mindig kimenti! Igen sok gondunk lett m r ebb“l. A rendszer nem AD&D, b r van egy kis hasonlatoss ga is hozz , azonban semmi t”bb. Ha egy Łjat kezdnk, mindig ad egy elindul˘-csapatot, amit jobb lecser‚lni, az‚rt mert neknk nem tetszik az a l˘fej– tvelf. Ezt a fogad˘ba tehetjk meg. Nyomjunk le egy h trafel‚t, majd egy 'Y'-t, s benn is vagyunk. Itt egy sz‚p t bl zat, sok pof val meg feliratokkal. A fels“ 2 ember b‚renc, eleinte ha van p‚nznk, ‚rdemes felvenni “ket, mert 3. szint–ek. A pofa mellett a n‚v van, azalatt a foglalkoz s. Err“l k‚s“bb. Ha egy fick˘ra r clickelnk, akkor bekerl a csapatba (felt‚ve, hogy nincs m r ott) vagy ha b‚relhet“, akkor megjelenik a napi  rfolyama, ami a szinttel egytt n“ (Mi‚rt? A szint n‚lkl f‚rfi? CoVboy). Ekkor egy IN PARTY s rga felirat is dĄszelegni fog a foglalkoz sa alatt. Van a tekercs alj n egy men– is: UP/DOWN: a karakterek k”z”tt lehet fel- ‚s lelapozni. DEL: Ezzel v‚g‚rv‚nyesen ki lehet t”r”lni egy karaktert, hacsak nem b‚relhet“ (HIRELING). Ez aj nlott, ha nincs szks‚gnk egy karakterre, mert a k‚szĄt‚sn‚l v‚ges az arck‚pek sz ma. REMOVE: Ezzel csak a csapatb˘l t volĄtjuk el (IN PARTY megsz–nik). CREATE: Tov bbi magyar zatot ig‚nyel, ugyanis itt lehet Łj embereket gener lni, akik mindig 1. szint–ek lesznek. Nagyon sz‚p dob˘kock k gurulnak fel s al , k”zben mi meg gy rthatunk Łj embereket (Ez a szaporod s egy ‚rdekes form ja : CoVboy). K‚s“bb is ‚rdemes lesz Łjakat gy rtani, noha nem harcra, hanem cipeked‚sre, mert lehet, hogy egy j˘ ideig szks‚gtelen, de majd k‚s“bb fontos t rgyat ki akarunk pucolni a t rgylist b˘l, vagy nem lehet eldobni egy sz munkra m r szks‚gtelen t rgyat, akkor  tpakolhatjuk egy ideiglenes karakterhez. Bevesszk addig a csapatba, amĄg lerakodunk (egy m sik embert ki kell ehhez szedni), majd kivesszk a sorb˘l ‚s visszatesszk az eredeti embert. No de l ssuk az itteni menket: A dob˘kock k alatt tal lhat˘k a karakter f“ jellemz“i: a fizimisk ja, a faja (RACE), a neme (SEX), az oszt lya (CLASS) ‚s a jelleme (ALIGN). A faj ‚s nemcser‚t a pofa v ltogat s val lehet el“id‚zni, azt pedig a portr‚ melletti 2 nyĄllal. Itt nincs akkora szerepe a fajoknak, mint az AD&D-ben, se szint-, se tulajdons g-, se oszt lykorl toz s nincs, csak egy-k‚t plusszal, mĄnusszal kezdhet a karakter. Az oszt lyt ‚s a jellemet a dobokock kt˘l jobbra lehet kiv lasztani, de ehhez el“sz”r dobni kell a tulajdons gok gy‚ben. A dob s (ROLL) a CREATE ‚s az EXIT felett van. Ekkor a tulajdons gokat (ATTRIBUTES) kit”lti sz mokkal, 3-22-ig. Ezeket jelentik a tulajdons gok: MIGHT: Er“ : Term‚szetesen csat hoz kell, mert az j˘, ha el“bb purcan ki az ellenf‚l, valamint j˘ ajt˘- ‚s dobozkinyit shoz. INTELLIGENCE: Itt meg‚rt‚s ‚s b”lcsess‚g. Min‚l nagyobb, ann l t”bb var zslatpontunk (SP) lehet, mint var zsl˘. PERSONALITY: Szem‚lyes vonzer“. Papf‚l‚k var zslatpontjai n”vekednek vele. K‚s“bb PRINCESS TRUEBERRY csak egy magasabb (kb. 15-20) PERS-szel rendelkez“ szem‚llyel  ll sz˘ba. ENDURANCE: Kitart s. Min‚l magasabb, ann l t”bb sebesl‚spontunk lehet (HP). SPEED: Sebess‚g. Akinek a legmagasabb, az‚ a kezdem‚nyez‚s. ACCURACY: Megmutatja, hogy mivel lehet t voll‚v“ ellenfeleket is t madni, pl. Ąjakkal meg hasonl˘kkal, Ągy ez is szks‚ges annak, akin‚l van ilyen fegyver. Szerepe van csat kban is, a tal latok gy‚ben. C‚lz s. LUCK: Szerencse. Igen szks‚ges, mert min‚l magasabb, ann l kisebb es‚llyel hatnak r nk a rosszindulatŁ var zslatok. Mindegyiknek el kell ‚rnie egy megfelel“ ‚rt‚ket, hogy az adott oszt lyban indulhasson. Az ilyen tulajdons gokkal v laszthat˘ oszt lyok (tulajdons gokt˘l jobbra) feh‚ren vil gĄtanak. Jelent‚sk: KNIGHT:Legal bb 15-”s MIGHT. J˘l csapkod, gyorsan l‚p szintet. Mivel a j t‚k k”zben el“fordul, hogy valamihez egy lovag kell, tegynk mindenk‚ppen ilyet a csapatba. Nem tud var zsolni, de a HP-je el‚g magas. PALADIN: A MIGHT ‚s a PERSONALITY-nek 30-nak kell egytt lennie (Ągy van ez a t”bbin‚l is, ahol 2-tulajdons g kell). AzonkĄvl, hogy harcos, papi var zslatai is vannak. Neh‚zkes a szintl‚p‚se, mint a t”bbi 2-tulajdons gŁnak. ARCHER: INT+ACC=30. Harcos ‚s SORCERER var zslatok. Nehezebb szintl‚p‚s itt is. CLERIC: PERSONALITY kell (itt is min. 15). Papi var zslatok, amik f“k‚ppen gy˘gyĄt˘ak, de van t mad˘ is. Mindenk‚ppen aj nlott a csapatba egy ilyen. Kb. egyid“ben l‚p szintet a lovaggal. SORCERER: INT. Igen j˘ t mad˘var zslatokkal rendelkezik, felt‚tlenl kell egy ilyen. Nehezebben l‚p szintet, mint a t”bbi egy-tulajdons gŁ. ROBBER: LUCK. Mivel kezdetben van m r egy olyan ismerete, amivel ki lehet nyitni a z rt ajt˘kat ‚s l d kat, ez‚rt szks‚ges. Irt˘ gyorsan l‚p szintet. Csat ban gyĄk, de nagyon ellen ll˘ m gi val szemben. BARBARIAN: END. Nagyon magas HP-vel rendelkez“, harcos oszt ly, de nem viselhet minden fegyvert ‚s p nc‚lt (mint ahogy persze a t”bbi, nem harcos oszt ly sem). NINJA: ACC+SPD = 30. Ennek is vannak tolvajk‚pess‚gei, de j˘val gyeng‚bbek, harcolni viszont jobban tud. DRUID: INT+PER=30. Egy-k‚t m s var zslat, mint a SORCERER- eknek. Ennek ‚s a RANGER-ek segĄts‚g‚vel lehet  tszelni a nagy ˘ce nt. Kb. papszint– a csat ban. Lassan fejl“dik. RANGER: INT PER END. Az egyik leglassabban fejl“d“ oszt ly. Druidai var zslatokkal, ‚s t–rhet“en harcol. Ez is kell a nagy tengeri utaz sokhoz. Ha kiszemeltk a megfelel“ oszt lyt, clickeljnk r . Ezut n a jellem kiv laszt s t kell megejteni, ez lehet j˘, semleges, gonosz. Nyugodtan lehet mind semleges, nem sok vizet zavar. Miut n ez is k‚sz, clickeljnk a CREATE-re ‚s megk‚rdezi a nev‚t. Ezzel k‚szen is lenn‚nk. Aj nlatos egy csapatba min‚l kevesebb 2-tulajdons gŁt tenni, mert Ągy gyorsabb a fejl“d‚s. Lehet“leg tegynk 2 lovagot, egy barb rt, egy papot, egy var zsl˘t ‚s egy tolvajt (ROBBER). Tehetnk m‚g bele pl. az egyik lovag helyett egy RANGER-t, meg egy DRUID-ot, mint HIRELING-et, de nem nagyon szks‚ges, mert a tengeren var zsl˘i segĄts‚ggel is  tkelhetnk, valamint teleporttal is. Egy csapatban 6 saj t szerepl“ ‚s 2 HIRELING lehet. Mivel t”bb sz j t”bbet eszik, nem mindig ‚rdemes kit”lteni a HIRELING-eket (viszont t”bb ember t”bb cuccot tud vinni, Łgyhogy a legide lisabb, amĄg megv rjuk, hogy meghalnak, s Łgy cipeljk “ket). L‚pjnk ki a fogad˘b˘l, s most ismerkedjnk meg a kezel‚ssel. A NAGY ABLAK A szemsz”gnket mutatja, s s mivel ez nem igaz n tud minden ‚rz‚kszervnket p˘tolni, ez‚rt van az ablak k”rny‚k‚n 3 kis figura is. A fels“ denev‚r azt jelzi, ha a k”zelben ellens‚g van, de csak akkor, hogy ha valamelyik karakternknek megvan ez a term‚szetes k‚pess‚ge (barb rnak mindig megvan). Ekkor jobb nem elaludni, mert  lomban j˘l elkaphat az ellenf‚l. A baloldali sz rnyas legyecske vagy mi, az az esetleges LEVITATE var zslat jelenl‚tet mutatja. A jobboldali figura akkor jelez, ha a szembenl‚v“ fal titkos ajt˘t rejt, de ehhez is kell egy skill, amit viszont a ROBBER ismer. A n‚gy sarokban l‚v“ 4 nyĄl az elemek elleni v‚delmnket jelzi, azaz nem fog rajtunk az adott elemmel t”rt‚n“ t mad s (t–z, hideg, elektromoss g, energia). Ezt a PROT. FROM ELEMENTS var zslat n”veli. AZ ALS˘ MENš A karakterek tulajdons gait, t rgyait rejti. Ha valamikor k‚rd‚st tenne fel, hogy ki is pr˘b lkozna valamivel (var zslat elolvas sa, l da kinyit sa), akkor is innen kell kiv lasztani a fick˘t. Sz˘val nyomjunk r  egyet az eg‚rkurzorral. Megjelenik egy sor tulajdons g (m r felsoroltuk), de ha itt t”bbet is meg szeretn‚nk tudni, akkor ENTER-eljnk r , s kiĄrja a maxim lisat meg a jelenlegit, valamint a jelenleginek a megnevez‚s‚t. Ez igen v ltozatos, legt”bbsz”r igen j˘ sz˘rakoz s a fokoz sokat olvasni (magas, igen magas, szuper, hihetetlen, ˘ri si, kiv l˘, csod latos, f‚lelmetes, f‚lelmet kelt“, fantasztikus, stb...). m ezek hat rvonalakat is rejtenek magukban, mert van olyan ajt˘, amit csak fantasztikus er“vel t”rhetnk be vagy a HP-ink sz ma is csak egy szint ut n fog n“ni. Van itt m‚g: AGE:Milyen id“sek vagyunk. 18 ‚vesen kezdi az ember, s mi a kalandot 37 ‚vesen fejeztk be. Itt van m‚g, hogy mikor is szletett (pl. 487-ben), meg hogy most h ny ikszen van tŁl. LEVEL:Itt is, mint a legt”bb szerepj t‚kban tapasztalatpont j r sz”rnyek let‚s‚rt, feladatok elv‚gz‚s‚‚rt. Ha ”sszegy–lik egy bizonyos ”sszeg, mehetnk szintet l‚pni, s akkor n”vekedni fog a HP, SP, a sz munkra meg‚rthet“ var zslatok sz ma, az is, hogy egy k”rben h nyszor t madhatunk valamint, hogy mennyit sebznk ak r m gi val, ak r k‚zzel. KiĄrja a norm lisat meg a jelenlegit, illetve, hogy h nyszor t madhatunk egy k”rben. AC:V‚detts‚gnk szintje. Ezt p nc‚lok, kit–z“k, gy–r–k, med lok, pajzsok, csizm k, sisakok emelik. Itt is van norm lis ‚s jelenlegi ‚rt‚k. Az AD&D-vel ellent‚tben itt ann l jobb, min‚l magasabb. Fels“ hat r elm‚letileg nincs, de gyakorlatilag van. HP:Szok s szerint azt hat rozza meg, hogy mennyit sebeslhetnk. Itt is van norm lis ‚s jelenlegi. SP:Var zslatpont. Itt minden var zslat elfogyaszt egy bizonyos mennyis‚g– man t a var zsl˘t˘l, s ez megmutatja, hogy m‚g mennyit tud fogyasztani. RESIST:Ellen ll s a kl”nb”z“ elemek valamint a sav, m‚reg ‚s var zslat hat sai ellen. Ezek nem tudj k megszntetni, csak lecs”kkenteni az ilyenek okozta vesztes‚get (kiv‚ve a m‚regn‚l, mert ott a m‚reg hat s nak kiterjed‚s‚t cs”kkentheti, l sd a CONDITION-n‚l). Ad egy ‚rt‚ket mindegyikre (0-x-ig) ‚s ezek ”sszeg‚t Ąrja ki a nagytabl˘ra. SKILL:Ahhoz, hogy kinyithassunk egy z rt ajt˘t, ismernnk kell hogy is lehet ezt megtenni, s csak ezut n fog sikerlni. Ilyen a t”bbi ismeret is, mind valami extra m–velethez kell vagy a segĄts‚g‚vel t”bb lesz az Łj HP, SP szintl‚p‚skor, stb. Ezeket lehet v s rolni is, v rosokban ‚s szobrokt˘l, de egyes t rgyak is adhatnak ilyen ismeretet (pl. ROBBER'S GAUNTLET segĄts‚g‚vel lesz THIEVERY-nk). A k”vetkez“k ezek: -THIEVERYx: Ez a z rnyit s, az ut nal‚v“ sz m azt mutatja, hogy h ny sikeres pr˘b lkoz sunk volt z rnyit ssal. Min‚l magasabb, ann l bonyolultabb z rakat is ki tudunk nyitni. Kb. 130-cal minden megnyĄlik el“ttnk. A ROBBER-n‚l ‚s a NINJA-n l default. ROBBER-n‚l 42, NINJA-n l 27 az alap. -ARMSMASTER: Amolyan szkanderbajnok (sajnos semmik‚ppen sem karmester, pedig az sokkal hasznosabb lenne a j t‚kban). SegĄts‚g‚vel nagyobbat tnk a fegyverekkel, meg a MIGHT is emelkedik. KNIGHT-okn l alap. -ASTROLOGER: Csillagvizsg l˘. Druid kn l ennek birtok ban szintl‚p‚skor t”bb SP fog j”nni. -BODYBUILDER: Az egyik leghasznosabb. N”veli a IGHT-ot ‚s az ENDURANCE-t, valamint szintenk‚nt t”bb HP fog j”nni. -CARTOGRAPHER: T‚rk‚pk‚szĄt“. Ha megn‚zzk a program rajzolta t‚rk‚pet, akkor ott ki is fogja rajzolni a helyszĄnt, ahol m r j rtunk, de csak akkor, ha rendelkezik az egyik karakternk ilyennel. Var zsl˘kn l default. -CRUSADER: Csak ha van ilyennk, akkor juthatunk be egy jellemkir ly v r ba. Ez az ANCIENT TEMPLE OF MOO-ban lelhet“ fel, egy szobor adja (mindenkinek ad). -DANGERSENSE: Barb rn l default. Csak ekkor fog a fenti denev‚r jelezni vesz‚ly k”zeledtekor. El‚g 1. -DIRECTIONSENSE: Druid n l mindig megvan. Ilyenkor a nagyablak alatt a III-as helyett az ‚gt jat Ąrja ki, amerre n‚znk, s a t‚rk‚pen is megmutatja, merre is n‚znk. Egynek el‚g. -LINGUIST: Nem sokszor kell haszn lni, csak egy-k‚t idegennyelv– zenet elolvas sakor (feliratok). Max 1 embernek el‚g. -MERCHANT: A boltban dr g bban tudjuk eladni felesleges cuccainkat. Max. 1 embernek szks‚ges. -MOUNTAINEER: Hegym sz˘. Igen dr ga ugyan megszerezni, de a befektet‚s t”bbsz”r”sen megt‚rlhet, ugyanis ott igen sok kincs van. 2 embernek kell, s akkor az eg‚sz csapat tud a hegyekben is m szk lni. -NAVIGATOR: Ha van ilyenje a RANGER-nknek, akkor  tszelhetjk a nagy pocsoly t, ellenben  lland˘ ETHEREALIZE var zst kell alkalmazni. Lehet, hogy a druid nak is el‚g egy ilyen, nem kell hozz  RANGER, b r m‚g nem pr˘b ltuk. -PATHFINDER: A RANGERn‚l default. Ha 2 embernek van ilyenje, akkor gond n‚lkl mehetnk a s–r–bb (fenyves) erd“kben is. Meg‚ri azt a 2500 rupp˘t. -PRAYERMASTER: ARACHNOID CAVERN-ben lehet beszerezni, s ha van a CLERIC-nknek ilyenje, akkor szintenk‚nt t”bb SP-t kap. -PESTDIGITATOR: 2 mez“vel feljebb a PRAYER MASTER  rus t˘l kaphat˘ ez a skill, ami var zsl˘knak nyŁjt nagy segedelmet, ugyanolyan m˘don, mint a PRAYER MASTER. -SPOTSECRETDOORS: Titkos ajt˘k jelenl‚tekor kap l˘zni fog a kis b‚ka a jobboldalon. ROBBER-n‚l default. -SWIMMER: Minden karakternek kell tudnia ahhoz, hogy vĄzbe l‚phessnk. El“fordul, harcosokn l, hogy r”gt”n az elej‚n kap ilyet, de RANGER mindenk‚pp. HelyettesĄteni lehet a LEVITATE (SORCERER) ‚s a WALK ON WATER (DRUID) var zslatokkal. -TRACKER: Nyomk”vet“, de azt m r nem tudjuk, mire is lehet j˘. Lehet, hogy kevertk az ASTROLOGER-rel (m rmint a druida SP +-ok gy‚ben). AWARDS:Minden nagyobb feladat elv‚gz‚sekor lejegyzi ide h“stettnket, pl. h nyszor nyertnk az ar‚n ban, megmentettk-e FOUNTAIN HEAD-et, kinek mennyi g”mb”t adtunk, stb... Csak adminisztr ci˘. EXPERIENCE:KiĄrja jelenlegi tapasztolatpont-”sszegnket, alatta meg azt, mennyi kell m‚g ahhoz, hogy a k”vetkez“ szintre l‚phessnk. GOLD:Mennyi arany van a csapat birtok ban ‚s (esetleg) a bankban. GEM: Mint a fenti, csak dr gak”vekkel. FOOD:H ny napra elegend“ a kaja, ami n lunk van, meg h ny darab is az. Mindenki, minden 8 ˘r s pihen‚s ut n elfogyaszt egyet. Lehet kaj t venni a kocsm kban is, de egy papi CREATE FOOD var zslat is segĄthet ezen. CONDITION:Ez egy el‚gg‚ sok inf˘t nyŁjt˘ hely. Term‚szetesen a karakter  llapot t adja meg, de nem mindegy, hogy hogyan. Majdnem mindegyik ut n van egy sz m is, ami a GOOD kiv‚tel‚vel negatĄv. Az  llapot er“ss‚g‚t mutatja. Vigy zat, ha el‚ri a :10-et, akkor be ll a hal l! Lehet: GOOD : No problemo, s“t ha meg vagyunk  ldva m‚g pluszok is j rulhatnak, HEROISM, POWER SHIELD, BLESSED, HOLY BONUS. INSANE : Szellemi k‚pess‚geit megcsappantott k. DRUNKEN : Ismer“s, he? (E pillanatban j˘l oldalbab”ktek : CoVboy) Nem hinn‚nk, hogy nagyon el k‚ne magyar zni hogy is lehet ilyen  ldott  llapotba jutni, de a helyszĄnt az‚rt megemlĄtjk, mert itt kiv‚telesen egy kocsm ban lehet j˘l becsiccsenteni. Megvan a h tult“je is, mert a k”vetkez“ nap automatikusan WEAK-ek (azaz itt m snaposak lesznk). Alv ssal kŁr lhat˘. WEAK : Gyenge vagy m snapos. Alv ssal ‚s REVITALIZE var zslattal gy˘gyul. POISONED : Ha rossz volt a kaja vagy valami sz”rny m‚rget jutatott bel‚nk, akkor lesznk ilyenek. Ez hal los is lehet, ha idej‚ben nem alkalmaznak egy SUPRESS POISON-t vagy egy CURE POISON-t. DISEASED : Beteg. Ez is lehet hal los. Ellene szint‚n egy SUPRESS/CURE p ros j˘, csak itt DISEASE-re. PARALYSED : B‚na. CURE PARALISYS segĄt. Id“vel elmŁlik. SLEEPING : Ha rossz helyen indultunk aludni, s sz”rnyek t madtak r nk, akkor a fel nem ‚bredt karakterek Ągy maradnak. Egy AWAKEN segĄthet. Van sz”rny is, ami altat. UNCONCISOUS : Eszm‚letlen. Ha igencsak r nkcsapnak, akkor vagy ilyenek vagy halottak lesznk. Szintt“l fgg, hogy mennyi amit m‚g elbĄr mint eszm‚letlen. DEAD : Egyszer–en hulla. Eg‚sz hal los. RAISE DEAD segĄt rajta, de a kora n”vekszik. STONED : Egy rossz medŁzaszok s miatt gr nitoss  is v lhat karakternk. STONE TO FLESH segĄt. ERADICATED : Ez amolyan elhamvasztott  llapot. Csak a RESURRECTION segĄt vagy a templom, de ha mi csin ljuk, akkor t rgyai t”r”ttek lesznek ‚s korosabb is lesz 5 ‚vvel. CURSED : tkozott. Cs”kken a LUCK. CONFUSED : Csata k”zben gyeng‚n t mad, csata ut n elmŁlik. Mindegyiken javĄtanak a templomokban. Megesik, hogy egy tulajdons g pillanatnyilag nem akkora, mint az eredeti, ekkor a sz mok szĄn‚nek v ltoz sa mutatja ezt: Fekete:Ideiglenesen m s, mint volt. Egy nap vagy egy alv s mŁlva vissza ll eredetire, de ha valami gond miatt lett ilyen (m‚rgezve, bolond stb.), akkor ki kell el“tte bel“le kŁr lni. V”r”s:Az SP ‚s HP pontokn l fordul el“, azt jelenti, hogy az eredetinek kb 10%-ra cs”kkent le, aj nlatos vigy zni. K‚k:0, illetve HP eset‚n eszm‚letlen vagy rosszabb. Mivel szintcs”kkent“ sz”rny vagy var zslat nincs, ez‚rt az nem lehet negatĄv, ha fekete, csak pozitĄv. Viszont a kor ideiglenesen nem cs”kkenhet, csak n“het, de azt alv ssal nem fogjuk elmŁlatni, csak egy kldet‚ssel tudunk rajta segĄteni, ami egy kutat emel ki a PIRANHA BAY-b“l. E k‚perny“ oldal n l that˘ m‚g: ITEM: T rgykezel‚s Ezen bell: -UP/DOWN: Fel/le a t rgyak k”zt. Egy embern‚l egyszerre max. 20 t rgy lehet. -EQUIP/REMOVE: Felveszi mag ra ‚s leszedi onnan az adott t rgyat, ha fel lehet venni (pl. egy k˘dk rty t nem, de egy gy–r–t fel lehet venni, b r nem magunkra, hanem az ujjunkra, de az m r t”kmindegy). -USE: Haszn lja, ha Ągy kell azt haszn lni. A var zslatokkal rendelkez“ t rgyakat Ąly m˘don kell aktiviz lni, de vigy zzunk, mert meghat rozott t”ltetk van, s ut na elt–nnek, ha nem t”ltjk fel. A t”bbi fegyvert nem kell USE-olni, azut n van p r sp‚ci cum˘, amit nem kell felvenni ahhoz, hogy ‚lvezhessk az  ltala nyŁjtott el“ny”ket. -DISCARD: V‚glegesen eldobjuk. Ezt nem lehet minden t rggyal, teh t k˘dk rty kkal, er“g”mb”kkel stb. nem. Egy sorban egy t rgy van, mindegyik el“tt egy sz m, amire hivatkozhatunk egyes m–veletekn‚l. TRGYAK:Tekintsk el“sz”r  t a h‚tk”znapi kateg˘ri t: Fegyverek:Az oszt lyoknak vannak korl toz saik (kiv‚tel a KNIGHT, PALADIN), ilyenkor, s ha ilyen t rgyat szeretn‚nk a kezkbe tenni, akkor kiĄrja, hogy: x-s are not proficient with y! , azazhogy az x oszt lyŁak nem gyakorlottak az y haszn lat ban. Ugyanez vonatkozik a p nc‚lra is (pajzsra, sisakra meg hasonl˘kra nem). Van 2-kezes v ltozat is. Ha hosszŁt vra hat˘ fegyverekkel szereljk fel, az kl”n kateg˘ria, nem foglal kezet (ilyen a SHORT BOW, LONG BOW, CROSSBOW, SLING). Egy-k‚t p‚lda: SHORT SWORD: R”vidkard, gyengus. LONG SWORD: HosszŁ kard, j˘. CUTLASS: Vad szt“r, gyĄk. HAND AXE: K‚zibalta, nem kifejezetten hasznos. GREAT AXE: K‚tkezes, pomp s fegyver. BROAD SWORD: Pallos, nem rossz. FLAMBERGE: V‚lem‚nynk szerint a legjobb pengefegyver, k‚tkezes. Amolyan gyĄkles“ (egyenes, hosszŁ kard). FLAIL: Itt l ncos buzog ny. MACE: Buzog ny. HAMMER: Kalap cs, papokn l eg‚sz kellemes. STAFF: Bot, var zsl˘n l ez a men“bb fegyver. DAGGER: T“r,  hhh. Vannak t vol-keleti fegyverek is: NUNCHAKU NAGINATA (eg‚sz j˘) WAKAZUSHI vagy mi a neve. P nc‚lok: PADDED ARMOR: T”m”tt p nc‚l, var zsl˘n l megfelel. LEATHER ARMOR: B“rp nc‚l, var zsl˘kn l, druid kn l ez a j˘. RING MAIL: Nem olyan j˘. Gy–r–s p nc‚l. SCALE MAIL: Pikkelyp nc‚l. Elmegy. SPLINT MAIL: Bord s ing. Korl tozottaknak kellemes. PLATE MAIL: Lemezv‚rt. Klassz. PLATE ARMOR: Lemezing. CsŁcscool. SHIELD: Pajzs. Egyebek: HELM: Sisak. TIARA, CROWN: Korona ‚s fejdĄsz, sisak helyett. GAUNTLETS: Keszty–. SCARAB, CHARM, MEDAL, BROACH: Kit–z“k. Max 5 egy emberen. PENDANT, NECKLACE, MEDALLION: Nyakl ncok. Max 4 egy fick˘n. RING: Gy–r–k. Max 10 egy karakteren. CLOAK, ROBES: K”peny, a p nc‚l f”l‚ mehet m‚g egy. Mindegyikb“l van var zsv ltozat is, ami k‚tf‚lek‚ppen nyilv nulhat meg: -Var zst”ltetes: Egy USE-ra a nev‚ben l‚v“ var zslatot var zsolja el. V‚ges t”ltettel, amit a RECHARGE ITEM var zslat  llĄthat vissza (max 10 t”ltet). -Var zstulajdons gŁ: Ezek az igazi cool dolgok. Az igazi neve el“tt van 1-2 jelz“, az egyik egy mat‚ri t jel”l, az esetleges m sik pedig egy elemet vagy var zslatot. A mat‚ria az er“ss‚g‚t mutatja. Pl. a WOODEN, BRONZE, BRASS, COPPER, GLASS, LEATHER jelz“k rontj k a fegyver tulajdons gait, a t”bbi (CORAL, CRYSTAL, IRON, STEEL, SILVER, GOLD, PLATINIUM, SAPPHIRE, RUBY, EMERALD, DIAMOND, OBSIDIAN) javĄtj k. Az obszidi n a nonpluszultra. A m sodik jelz“ AC-n kĄvli (RESISTANCE-es) v‚delmet biztosĄt. Adott fegyver pluszait a bolti elad˘ elmondja egy IDENTIFY-‚rt (ami az  r 10%-a). A t”bbi t rgy kldet‚sek sor n j”n el“, azokr˘l ott. Illetve egy INTERSPACIAL TRANSPORT BOX-r˘l sz˘lunk m‚g, amely valahol a CENTRAL CONTROL SECTOR m‚ly‚n fekszik. Ennek a segĄts‚g‚vel az ar‚n n kĄvl b rmelyik t‚rk‚pre juthatunk. Igen hasznos cucc, ha van. QUICK: Ad egy gyors  ttekint“-list t karakterjeinkr“l. Name : Nevk egy oszlopban. Cls : Oszt ly (r”vidĄt‚sekkel) HP : HP SP : SP AC : XY Cond : Ound Tash Hooba (jaj, de f radtak vagyunk Ągy ‚jjel kett“kor) Golds, Gems, Food... EXCHANGE: (ez az als˘ sor menje) A karaktereink sorrendje v ltoztathat˘. EXIT: Szok sos A JOBBOLDALI MENš Ebben 9 ikont tal lhatunk, h romszor h rmat egym s alatt: NYILAZS: (fels“ sor bal oldali) Ah ny karaktern‚l equippelve van valami messzehord˘ fegyver, akkor az ilyenkor elereszt egy nyĄlvessz“t/t”ltetet. Min‚l nagyobb a karakter pontoss ga ‚s min‚l er“sebb az Ąj vagy a parittya, ann l t”bbet sebez az ellenfelen. Egy nyĄlvessz“ egy ellenf‚lre hat. VARZSLS: (fels“ sor k”z‚ps“) A leggyakrabban haszn latos menpont, Ągy err“l sz˘lunk a legt”bbet. R clickelve megjelenik: Karakter neve, alatta var zslat neve ‚s, hogy mennyit fogyaszt (SP/ Gem), ugyanis itt minden var zslat a SP-okb˘l levesz egy meghat rozott ”sszegnyit, ‚s van olyan, amelyik m‚g dr gak”vet is haszn l a var zslatra. CAST: Ezzel a kiv lasztottat (felette l‚v“) elvar zsolja. NEW: Ha valami m st akarunk var zsolni, mint ami ki van Ąrva, akkor v lasszuk ezt. Vannak var zsl˘i (SORCERER), papi (CLERIC) ‚s druidai var zslatok, b r a druidai var zslatok 80 %-a az el“z“ kett“b“l tev“dik ”ssze. Az ismert var zslatokat Ąrja ki, ha Łjat szeretn‚nk, vagy menjnk el a var zsl˘c‚hekbe v s rolni vagy dungeon-”kben kutassunk ilyeneket. Minden var zslatn l megvan, hogy h nyadik szintt“l tudjuk var zsolni. SORCERER-i var zslatok: LIGHT: Mivel a b”rt”n”kben, barlangokban a k”zvil gĄt st m r beszntett‚k a sok vand l elem miatt, valamint az idegenforgalom visszaszorĄt s nak ‚rdek‚ben, ezeken a helyeken vaks”t‚t lenne f klya n‚lkl. Mivel a f klya nem kifejezetten el“ny”s (helyet foglal, fst”l, p‚nzt kell kiadni ‚rte), ez‚rt ezzel a var zslattal oldj k meg a gondot. Addig tart, mĄg el nem telik egy nap, vagy le nem fekszik a t rsas g aludni. AWAKEN: Ha rossz helyen feksznk le aludni, ‚s sz”rnyek t madnak r nk, akkor egy-k‚t ember alva maradhat. Akkor is elaludhat egy karakter, ha a sz”rnynek van ilyen speci list t mad sm˘dja (pl. COBRA FIEND). Ez a var zslattal fel‚breszti az ”sszes alv˘ csapattagot, a m r ‚brenl‚v“knek meg fogat is mos. DETECT MAGIC: Sok kis t rggyal akadhatunk ”ssze Łtk”zben, amir“l nem tudhatjuk, mit takar. Ha lehet is l tni, hogy b–v”s, azt nem Ąrja ki, h ny t”ltettel rendelkezik. Ezzel tudhatjuk meg. ELEMENTAL ARROW: Egy igen gyenge t mad˘var zslat. A v lasztott elemb“l  ll˘ nyĄlvessz“t kil”vi a var zsl˘ egy ellenf‚l fel‚. Nem kell hozz  kl”n Ąj. ENERGY BLAST: A var zsl˘ szintj‚t“l fgg“ er“ss‚g– energiarobban ssal r zza meg a mit sem sejt“ ellenfelet. K‚s“bb eg‚sz hat sos. SLEEP: Hipn˘zisszer– m‚ly  lomba merl az az ellenf‚l-csoport, akifel‚ kldjk. Ekkor nem fog tudni t madni. Nem valami gyakran sikerl. CREATE ROPE: Ha le akarunk ereszkedni egy g”d”rbe, verembe vagy ‚pp felbontott k a lej r˘t a f”ldalattihoz, akkor ezen j t‚kban vagy egy k”telet kellene haszn lni (ROPE & HOOK) vagy egy ilyen var zslatot, aminek annyi el“nye van a k”t‚llel szemben, hogy nem foglal kl”n helyet. Mivel mindegyiket csak egyszer lehet haszn lni, valamint ez nem vesz el sok SP-t, ink bb ezt javasoljuk. TOXIC CLOUD: M‚rges g zokb˘l  ll˘ fuvallatot l”k a szerencs‚tlen ellenfelek csoportj ra. Nem nagyon hat sos, csak az elej‚n. Szintt“l n”vekszik. JUMP: Sokszor el“ fog fordulni, hogy egy l that˘ csapda van a csapat el“tt (pl. savt˘csa vagy energiafal), ‚s nem nagyon akar˘dzik belel‚pv‚n HP-t veszĄteni. Ekkor j”het a JUMP var zslat, de csak olyan esetben, ha ut na nincsen fal vagy m sik csapda, esetleg z rt ajt˘. Lehet, hogy a g‚p kl”n letiltja. ACID STREAM: Egy kis savfoly st indĄt egy ellenf‚l fel‚. Hat sosabb, mint a TOXIC CLOUD. Ez is szintt“l n”vekszik. LEVITATE: Rettent“ hasznos ez a var zslat, ha nem birtokoljuk az Łsz s k‚pess‚g‚t. De aljasul kitett, eleinte l thatatlan csapd k kikerl‚s‚re is nagyon alkalmas, ugyanis a f”ld felett kb. 20-30 cm-rel lebegve nem fognak  rtani neknk, de az‚rt felfedik b–n”s ottl‚tket. Ugyanilyen hasznos a SWAMP ISLAND-i fut˘homok ellen (amibe amŁgy 2 embernk belehalna). WIZARD'S EYE: Az egyik legjobb, legs–r–bben alkalmazott var zslat. A jobb fels“ MIGHT & MAGIC III felirat helyett egy kisebb t‚rk‚p jelenik meg (7x7-es), amely megmutatja jelenlegi helyzetnket, ir nyunkat ‚s a k”zvetlen k”rny‚knket. Egy elkerlhet“, hogy elt‚vedjnk, de t‚rk‚prajzol shoz is rettent“ nagy segĄts‚g volt. IDENTIFY MONSTER: Mivel az MM3-ban a g‚p lusta kiĄrni a sz”rny HP-it, AC-j‚t ‚s egy‚b inform ci˘it (ahogy ez nem t”rt‚nik meg igaz b˘l sem), Ągy csak a nev‚t ismerhetjk meg, de ha var zsolunk egy ilyet csata k”zben (mikor k”zvetlen el“ttnk van a sz”rny), akkor ”r”mmel megadja a m‚g megl‚v“ HP-it, AC-j‚t ‚s hogy milyen sp‚ci t mad ssal rendelkezik. Mivel egy t bl zatban m r megvan az ”sszes sz”rny ‚s hogy mit csin lnak, Ągy ez nem lesz sz munkra igaz n hasznos. LIGHTNING BOLT: Egy ellens‚ges csapat fel‚ vill mokat l”vellnk. Min‚l magasabb a var zsl˘nk szinjte, ann l hat sosabb a var zslat, de ann l t”bb SP-t is fogyaszt. LLOYD'S BEACON: Kl”n”s egy var zslat, mert ha elvar zsoljuk, megjelenik egy men, ahol kiĄrja a t‚rk‚p nev‚t, amin vagyunk s a koordin t inkat, ‚s lesz ott m‚g 2 Łj ikon: SET ‚s RETURN. A SET-re a jelenlegi helynkre tesz egy jelz‚st, ahov  k‚s“bb b rmikor visszat‚rhetnk. Ah ny var zsl˘nk van a csapatban, annyi BEACON-t tehetnk le. Egy t‚rk‚pen nem m–k”dik csak. POWER SHIELD: Var zslatos v‚d“aura veszi k”rl a szem‚lyt, ‚s ez az aura addig elnyeli a s‚rl‚seket, mĄg teljesen sz‚t nem rombolj k. Alv ssal megsz–nik. DETECT MONSTER: Ha egy z rt ajt˘ m”g”tt arra gondolsz, hogy vajon mi v rhat r nk a tŁloldalon, ez a var zslat segĄthet. A CAST SPELL ablak hely‚re kiĄrja a sz”rnyeket egy 7x7-es mez“ben, legyenek ak r falon tŁl is. Csak egy l‚p‚sig haszn lhat˘. FIREBALL: Ki ne ismern‚ az egyik leghĄresebb var zslatot. Szintt“l n“ a sebz‚se is meg az SP-‚hs‚ge is. TIME DISTORTION: Ha egy sz”rny el‚ kerltnk, aki Łgy n‚z ki, hogy gy“zedelmeskedne m r felettnk, akkor ezt elstve elkerlnk t“le egy biztons gosabb helyre, b r ne kergessnk  lomk‚peket azzal kapcsolatban, hogy mindig bev lik. Kombin lva a SUPER SHELTER-rel igen useful. FEEBLE MIND: Ha sikerl, az ellenfelek elm‚i meg fognak h borodni, igencsak megcsappan az intelligenci juk, Ągy nem tudnak m r t”bb‚ fel‚nk  rt˘ var zslatokat kldeni. TELEPORT: Ha a g‚p engedi, max. 9 kock nyival el“r‚bb kerlhetnk abba az ir nyba, amerre most n‚znk. Egy-k‚t helyen letiltja. Sok rejtett kincsnek bukkanhatunk Ągy nyom ra. El“nye a JUMP-pal szemben, hogy falon is  tkelhetnk. Ha esetleg csapda fel‚ kerln‚nk, az abban a k”rben m‚g nem sebesĄt meg. FINGER OF DEATH: Egy el‚g er“s t mad s, m gi val t. T”bb ellenfelet is sebez. SUPER SHELTER: Ez is rettent“ hasznos. Ha esetleg ellenf‚l lenne a k”zelnkben (m‚g nem csata k”zben), akkor is nyugodtan  lomra hajthatjuk a fejnket, mert nem tudj k megs‚rteni a v‚d“burkot. Ilyennel sem aludhatunk viszont ott, ahol a sima REST-tel nem aludhatn nk (pl. vizen). DRAGON BREATH: V laszthat˘ elemekkel egy igen er“set t mad a szembenl‚v“ felekre. Szintt“l fgg“en n”vekszik SP-ig‚nye. RECHARGE ITEM: Mint m r emlĄtettk, minden var zst rgynak van meghat rozott sz mŁ t”ltete, amit ell“ve sz‚tporlad. Ezzel t”lthetjk vissza (nem a sz‚tporladtat, hanem a kev‚s t”ltettel rendelkez“t). FANTASTIC FREEZE: Egy j˘ er“s hideg-alapŁ t mad s egy csapat ellenf‚l ellen. DUPLICATION: Ha van olyan sima t rgyunk (teh t nem var zs vagy speci lis), akkor eme b–b j ad m‚g egy olyat. Nem mindig lesz el‚g er“s, ha a szintnk m‚g alacsony. Az ENCHANT ITEM-mel j˘l haszn lhat˘ egytt. Igen sok dr gak”vet fogyaszt (50-et!). DISINTEGRATE: Egy nagyot sebz“ var zst mad s egy csoport ellen. ETHEREALIZE: Ha a teleport le van tiltva, s neknk csak egy l‚p‚st kellene el“reugrani, akkor itt az alkalom, hogy az ETHEREALIZE-ot haszn ljuk. Ez mindenhol m–k”dik, kiv‚ve ha k”zvetlenl falba kerln‚nk haszn lata eset‚n. Hasznos m‚g, ha tudunk ugyan Łszni, de a nagy tengeren is  t szeretn‚nk kelni (vagy ak rmi m s hat ron, pl. s–r– erd“ben, de nem tudjuk m‚g a PATH FINDER skill-t). DANCING SWORDS: Szintt“l fgg“en egy igen hatalmas ”sszeg– HP-t levesz att˘l, akit bec‚loztunk. ENCHANT ITEM: Ha van b–b jmentes norm l t rgyunk, akkor ezzel pr˘b lkozhatunk a javĄt sa gy‚ben. Ink bb el“tte mentsnk  ll st, mert lehet, hogy rontani fog rajta. Kb. 100. szint k”rl ‚rdemes haszn lni, mert akkor m r el‚g es‚ly van az OBSIDIAN, DIAMOND, EMERALD pluszokra. Tud m sf‚le var zslatot is beletenni, pl. hidegt–r‚st vagy SUN RAY-t, stb. INCINERATE: Hatalmas h“t  ramoltat egy ellenf‚l fel‚. M‚g a t–zl‚nyeken is nagyokat sebez. Szintt“l n“ az ereje. MEGAVOLTS: Rettent“ m‚ret– elektromoss g cik zik azon csoport fel‚, akit kegyetlenl hal lraĄt‚ltnk. De az‚rt van aki kibĄrja. Szintt“l n“. INFERNO: Mint az INCINERATE, de ez sokkal er“sebb ‚s pokoli h“s‚g‚t nemcsak egy, hanem egy eg‚sz csoport ellenf‚l fel‚ kldi. K”nnyen lehet vele t–zl‚nyekre is vad szni. IMPLOSION: A leghat sosabb var zslat, ami a legt”bb ellenf‚lnek gyors, szenved‚smentes hal lt biztosĄt azzal, hogy a fel‚je kld”tt energia magukba roskad st id‚z el“ a letagl˘zand˘ fel‚, de fizikai ‚rtelemben v‚ve, teh t Łgy, ahogy a napok szoktak odafent. Szinttel n“. Csak egy ellenf‚lre hat, de a 90. szint k”rl m r kb. 2500-3000 HP-nyit sebez, a 150. ut n meg m r nincs ellenf‚l, aki ellen tudna  llni ennek a hatalmas rombol snak. STAR BURST: A legt”bb var zslatpontot ig‚nyl“, noha nem a leger“teljesebb var zslat. Ez egy meteorz port hĄv, s Ągy meg”li az ”sszes ellenfelet aki az utunkba kerl. A hatalmasabbakat az‚rt meghagyja. Amolyan METEOR SWARM. Sok ellenf‚l ellen nagyon hat sos. CLERIC-i var zslatok: LIGHT, AWAKEN: L sd feljebb. FIRST AID: Egy-k‚t HP-nyit segĄt a s‚rlt csapatt rson. Els“seg‚ly. FLYING FIST: Egy roppant gyenge t mad˘-var zs. Megjelenik egy var zslatos ”k”l, s behŁz egyet az ellenf‚lnek, majd elt–nik. REVITALIZE: Van, amikor egy sz”rny legyengĄti embereinket vagy lehet, hogy m snaposs g alatt is szeretn‚nk harcolni. Ez visszaadja a vesztett er“t iv szatban kimerlt embereinknek (hja, de j˘ is lenne egy ilyen...). CURE WOUNDS: Valamennyivel t”bb HP-t p˘tol egy embernkben, mint a FIRST AID. SPARKS: Az el“ttnk  ll˘ ellenfeleket kis kisl‚sek kĄnozz k meg (a nagy nagyl‚sek m r biztosan megtenn‚k : CoVboy), ami sajnos gyakran nem el‚g szinte semmire sem. PROT FROM ELEMENTS: Ideiglenesen megemeli a csapat ellen ll s t valamely elemmel szemben. Magasabb szinteken teljes v‚delmet nyŁjt az adott elem ellen. PAIN: Egy csapat ellenfelet egy kb. m‚hcsĄp‚ssel egyenl“ nagys gŁ szŁr sban r‚szesĄti. H t, nem egy hasznos t mad si m˘d. SUPRESS POISON: An‚lkl, hogy elt volĄtan  a m‚rget a kĄnzott t rsunkb˘l, lecs”kkenti annak hat s t ideiglenesen. SUPRESS DISEASE: Mint feljebb, csak ez a betegs‚get k‚slelteti. TURN UNDEAD: Elvonja azt az energi t, amely az ‚l“holtakat mozgatja. T”bb ellenf‚lre hat egyszerre, de csak az ‚l“holtakon sebez. Szintt“l n“ a hat sa. Egy er“sebb v ltozata a HOLY WORD. Ez egy vonalban t madja meg a mozg˘ hull kat, mĄg a HOLY WORD egy eg‚szen terleten bell. SILENCE: Megb‚nĄtva az ellenfelek nyelv‚t, nem lesznek azok egy ideig var zsolni k‚pesek. BLESSED: Isteni segĄts‚ggel megn”veli egy csapattag v‚delm‚t, kerlni fogj k a tal latok. Olyasmi, mint a POWER SHIELD. HOLY BONUS: Az a csapattag, akire r mondtuk az im t, plusz er“t fog kapni mikor megtne egy ellenfelet, kiv ltk‚pp, ha az ellenf‚l ‚l“holt. POWER CURE: A leger“teljesebb gy˘gyĄt˘var zs a DIVINE INTERVENTION-”n kĄvl, szintt“l fgg“en gy˘gyĄt a bar tunkon. Kb. 3-4 elegend“ a teljes gy˘gyul shoz, ha azonos szint–ek vagyunk. HEROISM: Egy nem kifejezetten haszn lt pluszt ad˘ var zslat. Jobb eredm‚nnyel tal ljuk el ellenfelnket. IMMOBILIZE: Egy ideig leblokkolja az ellens‚ges csoport mozg s t. COLD RAY: V‚gre egy igaz n hasznos papi t mad˘var zs! A legt”bb kev‚sb‚ hatalmas t–zl‚nyt v‚gk‚pp legy“zi. Szintt“l fgg. CURE POISON: Meggy˘gyĄtja t rsunkat, s el is t volĄtja test‚b“l a m‚rget. ACID SPRAY: Egy csapat ellenf‚l ir ny ba savas z por hull tenyernkb“l. CURE DISEASE: Mint a CURE POISON, csak itt a vesz‚lyes betegs‚get sznteti meg. CURE PARALYSIS: Mint feljebb, de ez m r a b‚nĄt s ellen j˘. PARALYZE: Mind a nyelv‚t, mind a test‚t leb‚nĄtva szabad pr‚d v  teszi neknk az ellens‚ges csoportot, ha sikerl. Vigy zat, egy id“ mŁlva a hat sa elsz ll! CREATE FOOD: Egy napnyi ‚lelmet var zsol a csapat h tizs kj ba. Hasznos, de ink bb a kocsmai kajav‚telt aj nljuk. FIERY FLAIL: A m sik rettent“ hasznos t mad˘var zslat, igen nagyokat tud sebezni, szinte mindig tal l, de csak egy ellenf‚lre hat. TOWN PORTAL: Sokszor hasznos lehet, mert egyes kalandok v‚g‚n vagy ak r mint menekl‚si m˘d, elteleport l minket az  ltalunk v lasztott v rosba. STONE TO FLESH: Ha egy medŁza vagy egy csapda rosszalkodott valamelyik csapattagunkkal, akkor vĄzk“old˘ hat s t ‚lvezhetjk. HALF FOR ME: Felgy˘gyĄtja az egyik csapattagot maxim lis HP-re, ha m‚g ‚l, s a felgy˘gyĄtott HP fel‚t pedig elveszi a gy˘gyĄt˘t˘l. Igen nemes var zslat, de k”nnyen kerlhet a gy˘gyĄt˘ eszm‚letlen helyzetbe. RAISE DEAD: Ha valaki meghalt a csapatban, s nincs id“nk templomba menni, vagy p‚nznk nincs ottani fel‚leszt‚s‚hez, akkor lehet ezt haszn lni. Vigy zzunk, mert a fel‚lesztettnek 5 ‚v plusz korosod st kell elviselnie, ami persze az‚rt gy˘gyĄthat˘ a Piranha-™b”lbeli kŁtn l. MOON RAY: Egy ‚rdekes var zslat, ami sajnos nem mindig el‚g er“teljes. Az el“ttnk l‚v“ ir nyba kil”vell egy energianyal bot, ami sz‚pen megcsapolja az ellens‚get, majd mikor v‚gig‚rt, felgy˘gyĄtja csapattagjainkat az ”sszeszedett HP-kkel. Kis v mpĄrkod s. MASS DISTORTION: MegnehezĄti az ellenfeleket, de annyira, hogy minden kis mozdulat f jni fog nekik (minden k”rben automatikus sebz‚s rajtuk). HOLY WORD: L sd a TURN UNDEAD-n‚l. Igen hat sos, sz‚les hat sk”r– ‚l“holt- pusztĄt s. RESURRECTION: Ha egy karakter ERADICATED lesz ‚s a templom most speciel nem megfelel“ alternatĄva a gy˘gyĄt sra, felt masztja eredeti erej‚be az ak r ERADICATED ak r DEAD karaktereket. Az ERADICATED-nek viszont minden t rgya (a speci lisok nem) t”nkremegy (BROKEN lesz), a kora meg megn“. SUN RAY: Egy hatalmas sug rz s indul ki a kalandorok test‚b“l, amelyek sz‚pen lem‚sz rolj k az ellenfeleket l t˘t vols gon bell. DIVINE INTERVENTION: Istenek segĄts‚g‚t hĄvv n mindenkit felgy˘gyĄt maxim lis HP-re, csak az ERADICATED-eket nem. ˘vatosan b njunk vele, mert minden egyes haszn lata 5 ‚vet ”regĄt a papon, aki var zsolta. Druidai var zslatok: NATURE'S CURE: Egy igen er“s gy˘gyĄt s egy csapattagon. Szintt“l n“. WALK ON WATER: Ha nincs LEVITATE, s Łszni m‚g nem tudunk, haszn ljuk ezt, s nem lesz t”bb‚ gond az  tkel‚s. FROST BYTE: Egy hidegalapŁ t mad s egy csapat ellenf‚lre. Szintt“l n“. NATURE'S GATE: A h‚t napj t˘l fgg“en elteleport l minket valamelyik v rosba vagy kast‚lyba. DEADLY SWARM: Egy igen er“s m‚rg– dar zscsapatot id‚z meg, ami azonnal az ellenfelekre t mad, gyakran bev‚gezve ezzel p lyafut sukat. Szintt“l n“. RISMATIC LIGHTS: Igencsak kisz mĄthatatlan var zslat ez. V ltoz˘ hat ssal sebesl‚seket ejt egy csapat ellenfelen, de sajnos megesik, hogy nemcsak azokon, vagy valami rejtett hat sa is van. AmŁgy igen er“s, mint t mad˘var zs. Szintt“l n”vekv“ hat s. ELEMENTAL STORM: A kiv lasztott elemmel a lehets‚ges leger“sebb t mad st int‚zi ellens‚ges csapatokkal szemben, szinte r”gt”n meg”lve azokat. Igen hat sos. Szintt“l n”vekv“ hat s. Ennyit a var zslatokr˘l, t‚rjnk vissza a jobboldali men leĄr s hoz. PIHENS: (fels“ sor jobb oldali ikon, kis s tor) 8 ˘r nyit led“lnek a karakterek aludni, majd elfogyasztanak egy-egy ‚telcsomagot. A HP-k ‚s SP-k maxim lisan felgy˘gyulnak. Alv s k”zben az ellenfelek sem mozognak. A SUPER SHELTER automatikusan meghĄv egy ilyet. A T–zszigeten, vĄzen ‚s a sivatagos terleteken nem lehet aludni (sivatagos helyeken csak ott, ahol kiĄrja, azaz o zisokban). FALT™RS: (k”z‚ps“ sor, bal oldali ikon, CoVboy csizm ja + t”r”tt vonal) Ha egy titkos  tj r˘ el“tt  llunk, Ągy szabadd  tehetjk az utat, de ez az els“ 2 karakter erej‚t“l is fgg. Van amit csak ASTONISHING, ASTOUNDING er“vel lehet bet”rni. Minden egyes pr˘b lkoz s ut n (legyen ak r sikeres ak r nem) levesz 1-1 HP-t az els“ 2 karaktert“l. CSAPATTAG KIRŁGSA: (k”z‚ps“ sor, k”z‚ps“ ikon,  thŁzott v za) Kitesszk a csapatb˘l, s a legk”zelebbi fogad˘ba kerl a csapattag (vagy ahol eredetileg volt). Onnan lehet Łjra felvenni. FELADAT-LISTA: (k”z‚ps“ sor, jobb oldali ikon, tekercs) Corak, az Łj megbĄzott lejegyzett neknk egyet s m st a kl”nb”z“ t‚rk‚pekr“l, t”rt‚netkr“l, s hogy mi is ott a feladat. Ezeket nem Ąrjuk le, csak a szabad ‚g alatti t‚rk‚pek megjegyz‚seit, mert a t”bbi helyen Łgy is meg van jel”lve, hogy mit is kellene tenni. Ezut n kiĄrja az alkldet‚seket, hogy m‚g mik vannak h tra. Ezek nagy r‚sz‚t nem szks‚ges teljesĄteni a v‚gigvitelhez, s“t egy-kett“t nem is tudtunk. TRKP: (als˘ sor, bal oldali ikon, p r el gaz s) Ha van CHARTMAKING skill, akkor ezzel ki fogja rajzolni a k‚perny“re, hogy hol is j rtunk m r eddig, s ha a DIRECTION SENSE is ismert, akkor egy nyilacsk val az ir nyunkat is mutatja, amŁgy csak egy x-szel. Legfell lesz a t‚rk‚p neve, alul meg a jelenlegi koordin t ink. INFORMCI˘S TBLA: (als˘ sor, k”z‚ps“ ikon, homok˘ra) KiĄrja a program nev‚t (b r erre sokan r j”hettek, mivel Might & Magic III-at Ąr ki), meg hogy inform ci˘s ablak. Alatta egy napt rszer–s‚g. A h‚t milyen napja van (egy h‚t 12 nap, mindegyiknek az angol neve a megfelel“je, teh t ONESDAY - TWELVESDAY). Alatta h ny az ˘ra. Nyolc ˘ra nulla-nullakor kezdnk. Egy l‚p‚s norm l felszĄnen 1 perc. A forg s nem vesz el id“t. Mellette l that˘, hogy h nyadik napja van az ‚vnek. Egy ‚v itt 100 napos. Fura, de k”nnyebben kezelhet“. Erre lesz p rszor utal s. Emellett pedig, hogy h nyadik ‚vet Ąrjuk. Az eg‚szet az 500. ‚v els“ napj n kezdjk. TTEKINT“ TBLZAT: (als˘ sor, jobb oldali ikon) Ugyanaz, mint az als˘ karakter-menben a QUICK. I/O men A karakterek k‚pei felett l‚v“ ir nyt–/III-jel lenyom s val ‚rhet“ el. Ekkor megjelenik: EFX: Hangeffektek ki/be. MUSIC: Floppy ki/be. DELAY: Mennyi id“t v rjon az Łjonan lelt t rgyak kiĄr sa k”z”tt. LOAD: Ugyanaz a bet”lt‚si men jelenik meg, mint az elej‚n. SAVE: Kimenti. QUIT: NOOOOOOOO!!! MR WIZARD'S HELP: Ez egy j˘ trkk, b r a j t‚k v‚g‚n l‚v“ pontsz mot sz‚pen cs”kkentheti. Ha nagyon benne vagyunk a slamasztik ban, ezt haszn lva visszavisz Fountain Head-be a Forty Wink's fogad˘ el‚. CURRENT GAME: Mi a jelenlegi j t‚k neve. Miut n az  ltal nos menket kibesz‚ltk, j”jj”n a t”bbi. PšLETEK KOCSMA: Micsoda v‚letlen, hogy pont ez kerlt az els“ helyre! (Hi-hi, nem tudj k, hogy ‚n szerkesztettem : CoVboy) Mint mindig, itt is a legfontosabb helyszĄn. Nyitvatart s este hatt˘l reggel ”tig. Ekkor egy pultot sik l˘ kocsm ros jelenik meg, majd oldalt egy men: DRINK : M‚g nem j”ttnk r  mit lehet vele csin lni, de kap egy adag italt az emberke, akivel vagyunk, majd megissza. Igen hat sos, ha mindenki berŁg, mert kapunk egy-k‚t plusz HP-t ‚s PERSONALITY-t. A t”bbi el“nyt nem is emlegetjk. Az viszont nagy baj, hogy ha emberk‚nk berŁgott, akkor az a gonosz kocsm ros nem szolg lja ki addig, mĄg ki nem j˘zanodik. FOOD : Egy kev‚sb‚ hasznos, de t pl l˘bb cselekedet. A v ros szintj‚t“l fgg“en egy bizonyos mennyis‚g– kaj t kapunk, ami 5-15-20-40 napig nem romlik meg. Az  r n“ az eltarthat˘s g fggv‚ny‚ben. TIP : Ekkor egy p‚nz‚rt a kocsm ros ad egy tippet. Minden v rosban m s. Viszont el“tte kell inni egy adag italt, ami m‚g kifejezetten vonz˘v  is teszi ezt a cselekedetet. A tippek vonatkozhatnak a tulajdons gok oszt ly szerinti n”vel‚s‚r“l (harcosnak adjunk MIGHT-ot, meg hasonl˘ magukt˘l ‚rt“d“ dolgokat), skillekr“l, sz”rnyekr“l meg egy‚b kezel‚si inf˘kr˘l. RUMOUR : A h‚t napj t˘l fgg“en elmond egy kis hĄrt, ami a k”rny‚kr“l sz˘l. Ehhez is kell italt venni. BOLT: Csak a nappali ˘r kban van nyitva. V rost˘l fgg az  rusĄtott cikkek min“s‚ge. Minden t rgyb˘l egyszerre csak egyet vehetnk, azaz nincs rakt ron semmi. Łj sz llĄtm ny a h‚t els“ napj n, Onesday-en ‚rkezik. Mindig ugyanaz ‚rkezik, de az egy‚b t rgyak list j nak az alj n mindig j”n egy v‚letlenszer– is, ami var zst rgy. Megk‚rdi, hogy be akarunk-e j”nni, majd megjelenik: BUY ITEM : V s rolni lehet. KiĄrja a v s rolhat˘ cikkek nev‚t ‚s  r t, majd alul v logathatunk a kateg˘ri juk k”zt: WEAPON: Fegyverek ARMOR: P nc‚lok, pajzsok MISC:Egy‚b v‚d“ruh k, k”telek, f kly k, stb. INVENTORY : Itt adhatunk tŁl felesleges dolgainkon, illetve itt ismerhetjk meg var zslatos t rgyaink plusz k‚pess‚geit. SELL:Eladjuk (nem tudunk mindent eladni) FIX:Ha egy t rgyunk neve el“tt BROKEN lesz, akkor azt vagy ‚rdemes eldobnunk vagy itt megjavĄttatni. A javĄt s pont annyiba kerl, mintha eladn nk (fele a v‚teli  rnak) IDENTIFY: LeĄrja a t rgyr˘l, hogy: PROFICIENT CLASSES: Milyen oszt lyok haszn lhatj k. TO HIT MODIFIER: Mennyi plusz tal lati ar nyt ad (tal n). PSCYHICAL DAMAGE x TO y: A testi, fizikai sebz‚se x-y szorz˘ig terjed. ELEMENTAL DAMAGE: Csin l-e valami elemi sebz‚st (pl. t–zpallos). ELEMENTAL RESISTANCE: Ad-e valamennyi plusz v‚delmet valamely elem ellen. ATTRIBUTE BONUS: Ad-e pluszt valamely tulajdons gunkhoz (pl: MIGHT + 5). SPECIAL POWER: Van-e valamilyen var zslat belerejtve (amit a USE-zal tudunk el“hĄvni). Ezt  ltal ban az elad si  r 10 %-‚rt teszi meg. VARZSL˘CH:Minden v rosban van egy ilyen, s az  ltala nyŁjtott szolg ltat sok szĄnvonala is fgg v rosonk‚nt. Az ”sszes var zslat megvehet“ a BLISTERING HEIGHTS-i EAGLE'S GUILD-ben, de az‚rt az el‚g messze van. Egy 2-tulajdons gŁ, teh t harcos-var zsl˘ karakternek minden var zslat k‚tszer annyiba is kerl. Ahhoz, hogy v s rolhassunk, el“sz”r tagja kell lenni az adott c‚hnek, amit az AWARDS-ban Ąr ki. A tags got a c‚hekbe mindenhol meg lehet v s rolni, egyre dr gul˘  ron, illetve BLISTERING HEIGHTS-ben pedig ingyen kapjuk, csak el“tte egy halom sz”rnyet ki kell irtani. A SWAMP TOWN-i c‚hbe bel‚p“t a v ros alatti dungeon-ben lehet keresni, jobbra. Ezek a c‚hek: RAVEN, FALCON, ALBATROSS, BUZZARD, EAGLE. Megjelenik: BUY SPELLS: KiĄrja a neveiket, majd jobb oldalra az  rat. Ha kiv lasztjuk, akkor kiĄr egy kis inf˘t, majd megk‚rdi, megvesszk-e. Ha esetleg van m‚g t”bb var zslatuk is, de mi nem vagyunk el‚g magas szint–ek, akkor kiĄrja, hogy: Come back when you're more experienced , ha meg minden‚t ismerjk, akkor: You've learnt all we can teach . SPELL INFO: Ugyanaz, mint a BUY SPELLS, de itt csak addig megy, mĄg kiĄrja a kis inf˘t, megv s rolni nem lehet. GUILD INFO: Egy kis meskete a t”rt‚net‚r“l. Mikor alapĄtott k, meg ilyesmik. TEMPLOM: HEAL:A megadott ”sszeg‚rt kigy˘gyĄt nyavaj inkb˘l. Ezt ‚rdemes haszn lni mindig, mert sose lesz semmi visszahat sa pl. a felt maszt snak. DONATE:P‚nzt adom nyozunk. Ez az ”sszeg v rosonk‚nt v ltozik, a legolcs˘bb a tĄz aranyos, a legdr g bb az nagyon aranyos, 100. Kb. 80-100 arany ut n kapunk egy napra HEROISM, POWER SHIELD, BLESSED, HOLY BONUS-t. Ezeket a GOOD ut ni + jelek jelzik, valamint a karakter profilj n l megjelent jelecsk‚k. Ha t”bbet  ldozunk, t”bb pluszt kapunk. UNCURSE:Sokszor el“fordul, hogy egy WICKED WITCH, SPRITE vagy hasonl˘ meg tkozza csapattagjainkat, Ągy sokkal nehezebbek lesznek a csat k, meg a fegyvereink k‚pess‚gei is romlanak. Ezzel megszntethetjk az  tkot, ami a LUCK-ot cs”kkenti. Id“vel nem mŁlik el, de nem is lehet hal los. GYAKORL˘TEREM:Itt egy lovas fick˘ vagdossa a dinny‚ket d‚lut nra. Ha bet‚rnk, lehet v lasztanunk a karakterek k”zt, ‚s ha valamelyik megfelel“ ”sszeg– tapasztalatpontot gy–jt”tt m r ”ssze, a TRAIN ikonnal szintet l‚phet egy bizonyos ”sszeg‚rt (szint * 10 arany). Ha nem, kiĄrja mennyi kell m‚g neki a k”vetkez“ szintl‚p‚shez. V rosonk‚nt megvan a fels“ hat r, hogy meddig tudnak fejleszteni. Pl. FOUNTAIN HEAD-ben csak a tizedik szintig, mĄg az utols˘ v rosban kb a 150-200-ig, teh t az szab csak gyakorlatilag hat rt. BANK: Egy van bel“le. Az idetett p‚nzt sosem lopj k el, azonkĄvl hetente 1%-ot kamatozik. DEPOSIT-tal lehet betenni dr gak”veket meg p‚nzt, WITHDRAW-val meg kivenni (max. annyit amennyink van). FOGAD˘: Itt lehet karaktereket szerkeszteni, de vigy zat, amikor ide bel‚pnk, r”gt”n kimenti az  ll st. L sd a karakterszerkeszt‚sn‚l. EGYB OBJEKTUMOK ZRT AJT˘: UgyanŁgy THIEVERY-vel aj nlatos kinyitni, de be is lehet t”rni, ha el‚g er“sek vagyunk hozz . M”g”ttk mindig sok az ellenf‚l. KAROK, HOMOK˘RK, KAPCSOL˘K: Ezek k‚t ll sŁak, illetve van p r 4  ll sŁ szoborfej is. Az  ltalunk leĄrt m˘don kell  llĄtani “ket. TELEPORT: Ez egy tk”r, amiben hegyeket meg vizet lehet l tni. Meg kell neki adni egy k˘dsz˘t, s odarepĄt. Van rosszindulatŁ teleport is, de az l thatatlan, s a dungeon-”kben mindig a mozg sunk nehezĄt‚s‚re lett kital lva. CSONTVZ, HORD˘, KRISTLY, KOPORS˘, LDA, stb. Ezekben lehet kiszabadĄtand˘ HIRELING vagy elrejtett kincs, var zslat-tekercs esetleg b˘nuszt ad valamely tulajdons gnak. Van olyan, amelyik v‚glegesen ad emel‚st, van amely csak ideiglenesen. Ha kincs van benne, de a csapatban mindenkinek tele van a h tizs kja, srg“sen dobjuk el, vagy adjuk el a felesleget, mert esetleg fontos cuccokr˘l maradunk le. Ekkor egy WARNING! BACKPACKS ARE FULL! felirat jelenik meg, s a t”bbi cuccot otthagyja. ASZTAL, TR˘N: Itt emberk‚k lnek, akik valamekkora ”sszeg‚rt hajland˘ak megtanĄtani minket egyes skillekre, esetleg bel‚p“ket  rulnak a c‚hekbe (b r ilyen ember nemcsak asztaln l, hanem kopors˘ban, s“t l d ban is van egy-egy). Feladatokat is adhatnak. CSAPDA: Ez lehet a f”ld”n l‚v“ verem, l ndzs kat l“d”z“ lyukcsoport, szapor n csapkod˘ nyaktil˘, l ngnyelvek, savt˘csa,  ram- vagy energiamez“, stb. SZOBOR, GRNITFEJ, K§OROSZLN: Ezek  ltal ban tal l˘sk‚rd‚st adnak fel, amelyre ha megmondjuk a v laszt, egy k˘dsz˘t adnak meg. De lehet, hogy kell nekik valamit  ldozni, valamely feladat sikeres v‚grehajt s nak gy‚ben. ARNA: Ide a teleporton keresztl lehet bejutni, az ARENA sz˘val. Ez egy 16x16-os teljesen sima terep, a sark ban 4 asztallal. Bel‚p‚skor oda kell menni az egyikhez, mire egy ember megk‚rdi, hogy harcoln nk-e Bellum-‚rt. Hogyne, h t ha Bellum-r˘l van sz˘ b rmikor. s a terem k”zep‚re kerlnk, majd ellenfelek hada j”n, s le kell “ket csapkodni. Term‚szetesen egyre nehezednek az ellenfelek. Mindig lesz egy-k‚t ellenf‚l, ami a t”bbihez k‚pest nagyon neh‚z,  ltal ban ezek a buktat˘k. Csigavonalban keressk az ellens‚get, ha a k”rny‚ken ‚pp nincs. Ha gy“ztnk, azaz nem lelnk t”bb lev gnival˘t, menjnk oda az asztalhoz, s ha val˘ban mindent let”ttnk, akkor ad egy tapasztalatpont-”sszeget, ami az eddigi ‚s a mostani ar‚nagy“zelmnk sz m nak 1000-szerese. Teh t ha most vagyunk ott 23. alkalommal, akkor 23000 tapasztalatpontot kapunk gy“zelem eset‚n. Ha m‚g van ellenf‚l, akkor azt Ąrja ki, hogy: You have not defeated all the foes... Egy valamit ne tegynk, mert az igen kellemetlen lesz. Ha kiengedt‚k m r az ellenfeleket, el tudn nk teleport lni az AREN-b˘l, de ne tegyk, mert legk”zelebb, ha vissza pr˘b ln nk menni, kiakad. A kocsm ban elmondj k, hogy senki nem nyert m‚g 76 menetn‚l t”bbet. Az az igazs g, hogy kipr˘b ltuk, sorra levertnk mindenkit 76 menetig, azt n mikor a 77-et k‚rtk, a program fogta mag t, s kil‚pett VAMPIRE BAT.MON zenettel. Val˘ban, micsoda v‚letlen, hogy pont 76 ar‚n ig jutott el mindenki... A MOZGS A szok sos nyilakkal tudunk mozogni, de a nagy ablakban a k‚perny“n is megjelennek nyilak, amelyekkel ugyanŁgy lehet mozogni, csak nem kell a taszthoz nyŁlni. Ami nem mag t˘l ‚rtet“d“, az a jobbra ‚s balra csŁsz s, ezt a 'CTRL+nyĄl'-lal tehetjk meg. CSATA Erre j˘p rszor sor fog kerlni a j t‚k folyam n, ‚rdemes megismerkedni vele k”zelebbr“l. Amint egy ellenf‚l k”zvetlenl el‚nk anim l, a jobboldali men  tv lt egy m sikra, s azontŁl csata-m˘dban lesznk, mĄg el nem meneklnk vagy meg nem halunk (esetleg gy“zedelmeskednk). Egyszer mindenk‚ppen ‚rdemes megn‚zni a hal lt (lehet, hogy k”nnyen fog menni), mert igaz n ‚lvezetes, mikor a kĄgy˘sz jat bellr“l szeml‚lhetjk. Nyamm! Ha nyernk, akkor az ellenf‚ln‚l l‚v“ p‚nzt, cuccokat a csata ut n  tadja. Ha elmeneklnk, m‚g sebesĄt rajtunk egyet. Amikor szembekerl velnk esetleg t”bb ellenf‚l is, kiĄrja a nevket a WIZARD'S EYE t‚rk‚p hely‚re, s ott v ltogathatjuk, kire is fogunk c‚lozni (a bekeretezett a c‚lpont). Eme a men: TMADS (kardok): Ekkor sim n megti a v lasztott ellenfelet az aktu lis fegyver‚vel. VARZSLS: Ua., mint nemcsata-m˘dban. TD™F™TT EMBERKE: Ez is t mad s, de a kl”nbs‚g a kett“ k”zt sz munkra ismeretlen. CSORDOGL˘ LOMBIK: L sd USE ITEM. MENEKšLS (fut˘ ipse): Az az ember elmenekl, a csata tov bbi menet‚ben nem vesz r‚szt. Ha az egyik elmeneklt, s a t”bbi meghalt, a j t‚k nem veszett el, hanem onnan folytat˘dik, ahova a kis gy va elfutott. Nem nagyon ‚rdemes haszn lni. LEFOGLALS (pajzsos manusz): Ilyenkor felfogja az adott ellenf‚l t mad sait, nem tud m sra t madni. M r ha sikerl. GYORS HARC (k‚t kard): A fene se tudja, hogy kell csin lni, de mindenesetre megadhatjuk, hogy melyik ember mit akar csin lni, t madni (ATTACK), futni (RUN), var zsolni (CAST) vagy v‚dekezni (BLOCK). INFORMCI˘: Ua., mint a nemcsata-menben. GYORS CSAPATINF˘: Ua., mint az INFORMCI˘-n l leĄrtak (Hi-hi). Vannak ellenfelek, amelyek t volr˘l is t madhatnak, ak r nyĄllal, ak r valamilyen elemmel (pl t–z, hideg, DURACELL). Vannak, amelyeknek kl”nleges t mad saik, var zslataik vannak. Vannak, amelyeknek igen ronda pof juk van. Vannak, amelyekkel m‚g sehol sem tal lkoztunk. A teljes list t az ”sszesr“l majd legk”zelebb tesszk k”zz‚, most m‚g ink bb k”vetkezzenek: A KEZEL§BILLENTY–K 'S' - nyilaz s / 'C' - var zsl s 'R' - alv s / 'B' - falt”r‚s 'D' - karakter ki / 'V' - kldet‚s 'M' - t‚rk‚p / 'I' - inf˘, id“ 'Q' - gyors lista / 'TAB' - I/O men 'F1-F8' - Karakterek adatai 'F10' - BOSSKEY 'ALT+Q' - Fogad˘ban ‚s a j t‚k elej‚n gyorsan kil‚p 'Nyilak' - mozg s 'CTRL+jobbra/balra' - jobbra/balra l‚p Csata alatt: 'A' - t mad s; / 'C' - var zsl s; 'F' - t mad s#2 / 'U' - t rgyat haszn l 'R' - elfut / 'B' - v‚dekezik Sajnos elfogyott az MM3-ra sz nt 'p r' oldalunk, Łgyhogy ennyi bevezet“ ut n megadjuk nektek a lehet“s‚get, hogy bemelegĄtsetek egy kicsit a j t‚kban. A k”vetkez“ sz munkban fogjuk ismertetni az ellenfelek teljes list j t, az egyes helyszĄnek leĄr s t, t‚rk‚p‚t, az egyes helyszĄneken aktu lis teend“inket, egy teljes megold si menetet ‚s egy j˘ kis tipphalmazt. Nem kell ”rlni, m‚g nincs v‚ge, ugyanis a crackolatlan verzi˘ n‚ha v‚letlenl k˘docsk kat k‚rdez (ezt csak PC-n vettk ‚szre). Ez‚rt az els“seg‚ly rovatban megadtuk, hogy a j t‚k sor n melyik k˘dra mivel kell v laszolnunk. Ja, ‚s hogy neknk mi a v‚lem‚nynk a programr˘l? SzubjektĄv v‚lem‚nynk, hogy egy igen figyelmes programoz˘i munka term‚ke, a grafik ra meg a hangra sem lehet sok panasz (az ut˘bbira az‚rt ink bb). Persze ez sem hib tlan, a csod latos nagyĄt˘ alatt megvillannak a csiszolatlan r‚szek (Ezek megint lencs‚t ettek! : CoVboy).