Murder (Amiga) Du.9.35. Sandwich: A k”d sejtelmesen telepedett r  a k”zelben hŁz˘d˘ l pvid‚kre, amikor a londoni gyors nagyot fŁjtatva tov bbindult a kĄs‚rteties p lyaudvarr˘l. A bakter kĄv ncsian szeml‚lte a telihold f‚ny‚t“l misztikuss  v lt feh‚rs‚gb“l kil‚p“ alakot. A mag nyos utas csomagjait a v r˘ csukott ajtaja el‚ helyezve taxi ut n kutatott, de a lehangol˘ n‚mas g hamar r d”bbentette arra, hogy az  llom st˘l gyalog kell megtennie az utat c‚lj ig. Du.9.35.: Negyed˘r s barangol s ut n, az elhagyatott utc k hangulat t˘l elt“ f‚nyesen kivil gĄtott sz lloda v rta hivogat˘ bej rat val utasunkat. A recepci˘s kiss‚ f sultan k”sz”nt”tte a vend‚get:  J˘ est‚t, uram! M r v rtuk ”nt! Legyen szĄves a teljes nev‚t, tudja, csak a formas gok miatt.  J˘ est‚t! A nevem Lord Alfred Andrews...  Akkor minden stimmel! A vacsor ja...  K”sz”n”m, de nagyon f radt vagyok. A r‚szleteket majd holnap megbesz‚ljk. s most, ha nem haragszik, j˘ ‚jszak t!  J˘ ‚jt, uram! Du.9.55.: Alfred csak Łgy, ruh st˘l dobta mag t az  gyra, ‚s j˘les“ ‚rz‚ssel gondolt a mŁlt h‚ten megoldott york-i eset‚re, amelynek f radalmait j”tt kipihenni erre a nyugalmas vid‚kre. ppen elcsig zott tagjait nyŁjtoztatta volna ki, amikor... Du.9.58. Ghastley uradalom: ...ekkor minden meghĄvott figyelme a vend‚gl t˘ra, Larry Gloverre ir nyult, ‚s senki sem vette ‚szre a fgg”ny m”g”tt tornyosul˘ fekete fellegeket. A h zigazda ek”zben ‚pp a k”sz”nt“t mondta. S mikor a befejez“ szavakhoz ‚rt, flsiketĄt“ ordĄt ssal kĄs‚rt ‚gzeng‚s v gta f‚lbe j˘kĄv ns gait, majd a vend‚gek nem kis riadalm ra n‚h ny m sodpercre elment a vil gĄt s. Du.10.00.: Jenkins, a komornyik ‚ppen a borospince fel‚ ballagott, amikor legnagyobb r‚mlet‚re az egyik vend‚g, nevezetesen Charles Innes holttest‚be botlott bele, akinek az arcvon sai a gyertyaf‚nyn‚l f‚lelmetesnek t–ntek. A f‚rfi szĄv‚n‚l szŁrt seb t tongott. Ekkor ”tl”tt fel Jenkins agy ban, hogy azon csal d egyik sarja, ahol Glover‚k el“tt szolg lt, s aki ‚ppens‚ggel mag nnyomoz˘, pont ma ‚rkezett a v rosba. Azon nyomban a telefonn l termett, amely recsegve ugyan, de engedelmeskedett a komornyik mozdulatainak... Du.10.00.Hotel Sandwich: ...amikor a sarokban megsz˘lalt a telefon. Tal n valami hasonl˘ bevezet‚s illene a U.S.GOLD nyomoz˘s j t‚ka el‚, amit a c‚g m‚g 1990-ben k”vetett el. Mi azonban szem el“tt tartva az "”reg j t‚k nem v‚n j t‚k elvet", kellemes kikapcsol˘d st Ąg‚rnk mindazoknak, akik szeretik a felt‚telezhet“leg agynak nevezett szervk megmozgat s t (akiknek azonban m s elk‚pzel‚sk van, azok vegy‚k el“ gyorsan a C64-est, ‚s nyomassa rajta az Eagle Empire-t.) MINDEN KEZDET NEHZ: Kezd‚sk‚nt a helyi Łjs g esti kl”nkiad s nak cĄmoldala tud˘sĄtja a v roska lak˘it a rejt‚lyes gyilkoss gr˘l, ‚s az el“ttnk  ll˘ neh‚z feladatr˘l. Ugyanis feladatunk nem lesz kevesebb, minthogy Lord Andrews b“r‚be bŁjva k‚t ˘ra leforg sa alatt, a vend‚gek k”zt j rva-kelve kiderĄtsk, hogy kicsoda k”vette el az ember”l‚st, milyen fegyverrel, ‚s mi lehetett a tettes indĄt‚ka. Na de vissza a k‚perny“h”z! Bal oldalt a f‚nyk‚pnk alatt  llĄthatjuk be a j t‚k neh‚zs‚gi fok t, amit“l a rendelkez‚snkre  ll˘ id“ cs”kkenni fog (elm‚letileg mindig k‚t ˘ra, csakhogy a homokszemcs‚k a homok˘r ban gyorsabban fognak peregni). Itt tudunk m‚g v logatni a nyolc kl”nb”z“ helyszĄn k”z”tt. Mivel a helyszĄnekkel egytt a szereposzt s is v ltozik, ez‚rt r”vid (!?) bevezet“nk szerepl“i is csak egyek a lehets‚ges emberk‚k k”zl. Ennyi duma ut n azonban m r igaz n itt az ideje, hogy  tvegyk Lord Andrews szerep‚t, aki a tett szĄnhely‚n v rja, hogy segĄts‚gnkel megkezdhesse munk j t! Hab r els“k‚nt (term‚szetesen a hulla ut n) a fels“ ‚s oldals˘ men t–nik fel, el“bb az‚rt tal n vessnk n‚h ny pillant st a j t‚kt‚rre. Miut n r j”ttnk, hogy kedvenc nagyĄt˘nkat hogyan mozgathatjuk az eg‚rrel, hŁzzunk a holttestre vele, ‚s nyomjunk egy bal clicket, amire a jobb fels“ keretben felt–nik az  ldozat k‚pm sa, alatta a neve, a st tusza (vagyis, hogy milyen min“s‚gben tart˘zkodik az ‚pletben, teh t vend‚g, idegen, h zigazda, inas, szak cs, stb.), valamint az “ eset‚ben l thatjuk m‚g azt is, hogy mik‚nt halt meg az illet“ (leszŁrt k, vagy lel“tt‚k, stb.). Ezzel a fontos adattal m ris elkezdhetjk a lehets‚ges fegyverek kiv logat s t, illetve a cselekm‚ny elk”vet‚s‚re alkalmatlan eszk”z”k t”rl‚s‚t k‚pzeletbeli list nkr˘l. Egy‚bk‚nt ugyanez a m˘dszer az ‚l“k”n is sikerrel alkalmazhat˘, azzal a l‚nyeges kl”nbs‚ggel, hogy n luk megn‚zhetjk azt is, milyen t rgy van a vizsg lt szem‚lyn‚l. Szerintnk a k”zleked‚ssel sem lesznek gondjaitok, hiszen a szob k k”z”tt igen egyszer– m˘don lehet kavarni. Ha a nagyĄt˘nkat egy gombnyom ssal egy X-‚ v ltoztatjuk, ‚s r visszk az egyik ajt˘ra (ahol egy‚bk‚nt nyĄll  alakul  t), ‚s kattintuk egyet, m ris a m sik helyis‚gben tal lhatjuk magunkat. A l‚pcs“h zban is hasonl˘ m˘don j rk lhatunk, b r itt el‚g sokat k˘dorogtunk nyomoz˘nkkal, mert  lland˘an a f”ldszintre ment a m sodik emelet helyett, ‚s fordĄtva, de ez m r csak k‚zgyess‚g k‚rd‚se (by LuckyBoy), Łgyhogy erre felesleges t”bb sz˘t fecs‚relni. Viszont nem besz‚ltnk m‚g a jobb als˘ sarokban l‚v“ homok˘r r˘l sem, amely a h trelev“ id“nket jelk‚pezi (ki hitte volna!). Err“l azonban a k‚perny“ alj n elhelyezked“ t‚glalapban is id“r“l id“re t j‚koztat st kapunk. IKONOK: Miut n szerencs‚sen tŁljutottunk a f“k‚perny“ vizsg lat n, itt az ideje, hogy megn‚zzk az ikonok jelent‚s‚t. - K‚rd“jel: Ezzel az ikonnal tudjuk sz˘ra bĄrni a h zban tart˘zkod˘ egy‚neket, a k”vetkez“k‚ppen: r click-kelnk a k‚rd“jelre, majd a kiv lasztott tagra. Ekkor zsarunk odasiet a kiszemelt rg‚hez, ‚s megkezd“thet a vallat s. SegĄts‚gnkre lesznek ebben a m–veletben a fels“ sorban l‚v“ ikonok. Sederjnk most balr˘l jobbra! Az A ‚s B jelz‚ssel ell tott figur val szem‚lyekr“l k‚rdezhetjk az adott palit vagy n“cit. Ha r l”vnk az A-ra, ‚s kijel”ljk azt a nevet, akir“l meg szeretn‚nk tudni valamit, akkor nincs m s h tra, minthogy r kattintunk a bubor‚kra, ‚s a mad rka m ris k”pni kezd, mint a vĄzfoly s, vagy azt mondja, hogy nem tud semmit az illet“r“l. Ilyenkor lehet, hogy nem mond igazat, de legal bb nem ad f‚lrevezet“ inform ci˘kat. Az infok kl”nb”z“ jelleg–ek lehetnek, de az esetek t”bbs‚g‚ben, azaz szinte mindig arr˘l tud˘sĄtanak, hogy X szem‚ly Y szob ban Z t rgyat vett mag hoz, vagy rakott le. Ha fontosnak tartjuk a flest (m rpedig a megold shoz minden ilyen kis t‚nyre szks‚gnk lesz), a papĄrra Ąr˘ ceruza ikonnal feljegyezhetjk a jegyzetfzetnkbe (ld. k‚s“bb). A B alakra akkor van szks‚gnk, ha k‚t ember egym shoz val˘ viszony r˘l kĄv nunk faggatni valakit. Ilyenkor a k”vetkez“ a procedure: egy kattint s az A-ra, n‚vkiv laszt s, egy click a k‚t manust  br zol˘ ikonra (ez jelk‚pezn‚ a kapcsolatot), egy katt a B-re, Łjra n‚vv laszt s, majd bubor‚k. H t ez egy hangy nyit k”rlm‚nyesre sikeredett, de az‚rt m‚g t–rhet“. HelyszĄnekre ‚s t rgyakra vonatkoz˘ k‚rd‚seinket ugyanezzel a mechanizmussal tehetjk fel. A radĄr az elbalt zott nyomogat saink semlegesĄt‚s‚re szolg l, a nyilakkal pedig akkor tudunk mixelni, ha a nevek, a helyszĄnek, vagy a t rgyak nem f‚rnek egyszerre a k‚perny“re... Ugye vil gos? No, akkor err“l ennyit! - T‚rk‚p (MAP): A v lasztott helyszĄnnk t‚rk‚p‚t b mulhatjuk meg. Mindig azt az emeletet mutatja, ahol ‚ppen tart˘zkodunk, kattint sra megmondja annak a szob nak a nev‚t, ahol a pointer  ll. Nem  rt, ha sz nunk r  egy-k‚t percet! - Jegyzetfzet (BOOK): Ide kerlnek a kapott vallom sok t‚m kra lebontva. Az id“ minden bejegyz‚sn‚l pontosan fel van tntetve (ki hol jelent meg, s mit csin lt abban az id“pontban), de hogy az infob˘l mi a l‚nyeges, az att˘l fgg, hogy a(z) (sz) mĄt˘g‚p melyik rovatba tette bele (PEOPLE - szem‚lyek, PLACES - helyek, CLUES - nyomok, t rgyakra vonatkoz˘ utal sok, MOTIVE - indĄt‚k, viszonyok). Teh t az, hogy X h”lgy Y helyen letette Z t rgyat, az megtal lhat˘ mind a PEOPLE, mind a PLACES, mind a CLUES fejezetben. - Ujjlenyomat + Ujjlenyomat ‚s ?: Ezt az‚rt Ąrjuk le egy helyen, mert a haszn latuk elv laszthatatlan egym st˘l. Ujjlenyomatot t rgyakr˘l Łgy vehetnk, hogy a k‚rd“jeles ujjra kattintva r b”knk az egyik asztalon, vagy polcon l‚v“ t rgyra (k‚pe megjelenik a kis ablakban). Ezut n, ha nem sikerlt a kĄs‚rlet, akkor az alul kiĄr˘dik, ha viszont igen, akkor lenyomat-jegyz‚knkbe kerlnk, ahol ott sorakoznak majd sz‚pen a mint k. Ide k‚s“bb a m sik ujjas ikonnal tudunk ben‚zni. Ha r b”knk valamelyikre, akkor jobb oldalt fell kiĄr˘dik, hogy milyen t rgyon tal ltuk. - T”rl“kend“: Ez is szervesen ”sszefgg az el“z“ kett“vel, mivel Lord Andrews vizsg latai ut n ezzel t volĄthatja el az  rulkod˘ k‚znyomokat a t rgyakr˘l. - T rgy: Magunkhoz vehetjk vele a kl”nf‚le vackokat. V‚gl is csak akkor v lik l‚nyegess‚, mikor m r kifil˘ztuk, hogy mivel k”vett‚k el a b–nt‚nyt, ‚s le akarjuk tart˘ztatni a gyanŁsĄtottat. Ilyenkor sz‚pen felvehetjk vele a felt‚telezett fegyvert. - Bilincs: Miut n magunkhoz vettk a gyilkos fegyver‚t, ezen ikon haszn lata ut n r startolhatunk a tettesre. A k‚perny“ els”t‚tedik, ‚s m ris a reggeli Łjs g cĄmlapj t kuksizhatjuk meg. Ez att˘l fgg“en m˘dosulhat, hogy t‚nyked‚snk sikerrel j rt-e, vagy kapit lis marh k m˘dj ra bakot l“ttnk, ‚s a v dlottat a t”rv‚nysz‚k felmentette. Ennyi volt h t a l‚nyeg, ‚s mivel igaz b˘l nem akartuk tŁlbesz‚lni a kezel‚st, Ągy most v‚gs“ soron p r tippet zŁdĄtunk a nyakatokba az indul shoz! TIPPEK: - Mindenekel“tt nem  rt, ha keznk gy‚ben lesz egy vastag jegyzetfzet ‚s n‚h ny ceruza. Nagy segĄts‚gnkre lesznek a dolgok ‚szbentart s ban! - Gyorsan vizsg ljuk be a hull t. H t ez hulla j˘ volt! Jegyezk fel, hogy mik‚ppen v‚gzett vele a tettes. - Sz˘lĄtsuk le az els“ utunkba kerl“ alakot, ‚s Łgy t‚ve, mintha k‚rdezn‚nk, n‚zzk meg a birtokon el“fordul˘ t rgyak list j t. Ezut n Ąrjuk fel magunknak azokat a dolgokat, amelyekkel el lehetett k”vetni az ember”l‚st! - L“tt seb eset‚n lehet“leg ne a csattra, vagy a pip ra gyanakodjunk! - Ezt k”vet“en j”n a j t‚k kicsit monoton, de a v‚gkifejlethez n‚lkl”zhetetlen r‚sze. Mialatt minden szem‚lyt mindenf‚l‚r“l kik‚rdeznk, pr˘b ljuk kihŁzkodni list nkr˘l az  rtalmatlan figur kat ‚s fegyvereket. Ehhez b rmikor segĄts‚gl hĄvhatjuk Lord Andrews archĄvum t is. Arra viszont nagyon vigy zzunk, hogy csak akkor hagyjunk valakit ki sz mĄt sainkb˘l, ha tuti tiszta, mert kl”nben kegyetlenl megszivathatjuk magunkat. - Az ujjlenyomatok tanulm nyoz sa akkor v lik fontoss , amikor k”nyvecsk‚nkbe ‚ppen azt olvassuk, hogy X fazon felvette az Y t rgyat, ‚s err“l neknk eg‚szen v‚letlenl van ujjlenyomatunk. Ha azonban ez az ujjlenyomat egy olyan kis j t‚kszeren is megjelenik, amivel kinyĄrhatt k az  ldozatot, akkor azt n ne legynk restek r sz llni az ips‚re. - Mik”zben m r majdnem sikeresen elaludtunk a nagy k‚rdez“sk”d‚sben, az ”sszegy–jt”tt adatok birtok ban kezdjnk bele a nagy sakkj tszm ba... Ja, hogy lej rt az id“! Nem baj, legk”zelebb majd nem pilinck ztok annyit, ‚s egy kicsit jobban ficeregtek. El‚g ‚rthet“ voltam!? - Mag ra a titok nyitj ra mindenki j”jj”n r  mag t˘l, hiszen a megfejt‚s m˘dj ra a legnagyobb j˘indulattal sem tudn nk tuti segĄts‚get adni! Ez a folyamat ugyanis teljesen az egy‚nis‚getekt“l fgg. De ez a r‚sz b“ven k rp˘tolni fog benneteket a monoton cs szk l s ut n. Itt azt n megmutathatja mindenki, hogy “ a Jani... akarjuk mondani “ az Andrews! - Fektessnk kl”n”sen nagy hangsŁlyt a viszonyok felkutat s ra! Azaz, ki kivel van haragban, vagy kibe szerelmes, stb.... - V‚gezetl, ne l˘gjon az orrotok; ha az els“ tĄz j t‚k sor n k‚tszer eltal lj tok a gyilkost, az m r nagyon frank˘! El“re h t, flelj‚tek le a gazembereket! RTKELS: M r megint itt az ‚rz‚keny bŁcsŁ pillanata! Az‚rt mi m‚gis rem‚nykednk benne, hogy nem okoztunk nektek csal˘d st azzal, hogy egy picit elkalandoztunk a strat‚giai ‚s akci˘j t‚kok vil g t˘l. A U.S.GOLD bebizonyĄtotta, hogy lehet m‚g Łj ir nyba terelni a j t‚kok fejl“d‚s‚t. V‚lem‚nynket akkor is fenntartjuk, ha megsŁgjuk, m s nyomoz˘s game-ekhez m‚g nem is volt szerencs‚nk AMIGN! A grafika ink bb ‚rdekes, mint sz‚p (a maga fekete-feh‚rs‚g‚vel), de remekl visszavisz bennnket az id“ben a sz zad k”zepe t j ra. A kezd“ sikollyal sikeresen ijesztgethetjk h”lgy csal dtagjainkat ‚s ismer“seinket, felt‚ve, ha csutk ra rakjuk a hanger“t. A z”rejekr“l m‚g annyit, hogy betegre r”h”gtk magunkat, amikor k‚t n“ az egyik szob ban elkezdett sutyorogni. Ez csuda klassz ”tlet volt! Z rsz˘k‚nt csak annyit tan csolhatunk, ha van szabad m sf‚l ˘r d, ne habozz bel”kni ezt a programot, ‚s pr˘b ra tenni a trelmedet! Utols˘ j˘tan cs: valaki gy“zi ‚p ‚sszel k”vetni az esem‚nyeket, akkor “ a nyer“! A PC-sekt“l is egy ”r”mteli hĄrrel bŁcsŁzunk, valamikor az “skorban felbukkant az “ verzi˘juk is, a t”bbit nyomozz k ki “k, legal bb gyakorolnak kicsit... Sok sikert!