Az aut˘versenyek kateg˘ri j ban manaps g csendes pang s tapasztalhat˘, hiszen az ut˘bbi id“ben szinte semmi ilyen t‚m jŁ j t‚k nem jelent meg PC-re. Ez m r csak az‚rt is meglep“, mert a nagyobb teljesĄtm‚ny– hardware-ek elterjed‚se kellemes lehet“s‚get nyŁjt a t. j t‚kgy rt˘knak, hogy k‚nyelmesen berelj‚k az eddigi aut˘szimul torokat. (rdekes, a j t‚ktermi g‚pekn‚l ez az egyik legn‚pszer–bb kateg˘ria.) Ezt a kellemes kis  ll˘vizet most rendesen felkavarta az Electronic Arts, aki a Road & Track aut˘smagazinnal kooper ci˘ban piacra dobta a NEED FOR SPEED-et. A j t‚k m r install l skor is kellemes meglepet‚st okoz: nem kell kl”n bootfile-okat Ąrk lni hozz , mert be‚ri kb. 500K-val, sz‚pen letesztelgeti a k”rnyezetet, ‚s aszerint optimaliz lja a kl”nb”z“ param‚tereit (amelyek persze tetsz‚s szerint  t llĄthat˘k) - micsoda csoda...! Az introk‚nt szolg l˘ videomont zsban megismerkedhetnk azzal a nyolc  lomaut˘val (Lamborghini Diablo, Ferrari 512TR, Mazda RX-7, Acura NSX, Dodge Viper, Corvette ZR-1, Porsche 911 Carrera ‚s Toyota Supra Turbo) amelyek nyerg‚ben nemsok ra szem‚lyesen is felbonthatjuk az aszfaltot. Az els“ men a Control Central, ahol kiv laszthatjuk leend“ aut˘nkat, az ellenfel(ek)et (b r itt a verseny tĄpus t˘l fgg“en a program csak a mi‚nkhez hasonl˘ kaliber– tĄpust enged‚lyez), valamint azt, hogy milyen p ly n fogunk versenyezni. Az el“bbi k‚t esetben (a kocsik fot˘j t v lasztva) v‚gign‚zhetjk mind a 8 csodaj rg nyt, ‚s itt az emlĄtett aut˘smagazin j˘volt b˘l megismerkedhetnk az egyes tĄpusok m–szaki adataival, menetteljesĄtm‚nyeivel, valamint a t”rt‚netkkel (megel“z“ tĄpusok ‚s el“d”k), ‚s nem utols˘sorban megn‚zhetnk r˘luk egy (nemisolyan)r”vidfilmet is. A hat p lya k”z”tt ki-ki megtal lhatja a lelkivil g nak megfelel“t: humoros lelklet– sof“r”k v lasszanak mondjuk az els“ h rom (k”zŁti) p ly b˘l, hiszen k‚tsz z”tvennel sz guldozni nemcsak ”nmag ban sz˘rakoztat˘, hanem a norm lisan k”zleked“k idegesĄt‚se c‚lj b˘l is. (Hm, ez Ągy nem eg‚szen pontos, mert el‚g kev‚s norm lisan k”zleked“ ember tal lhat˘ a k”zutakon: maradjunk annyiban, hogy a t”bbi kocsi itt pillanatnyilag betartja a KRESZ alapvet“ szab lyait...) Itt h rom kl”nb”z“ k”rnyezet (v ros, hegyvid‚k, tengerpart) k”zl v laszthatunk, amelyek egyenk‚nt is h rom gyorsas gi szakaszra vannak osztva. Ez egyr‚szt arra j˘, nehogy valaki tŁl gyorsan megtanulja a p ly kat, m sr‚szt meg a c‚lban az egyes szakaszokon el‚rt eredm‚nyek ”sszesĄt‚se alapj n hirdet a program gy“ztest. B‚k‚sebb term‚szet–ek egy‚bk‚nt v laszthatnak az utols˘ h rom (v‚gtelenĄtett, vagyis 'k”r' alakŁ) p ly b˘l, ahol a gig szok nemes verseng‚s‚t nem zavarj k mindenf‚le ”tvennel battyog˘ j”ttment Opelek meg Hond k... (Van egy‚bk‚nt m‚g egy plusz ilyen p lya is, ami a menb“l nem v laszthat˘, csak gy“zelem eset‚n versenyezhetnk rajta a bajnoks gban.) Az Options-menben kl”nf‚le nyal nks gok v rnak r nk: - itt v laszthatunk magunknak versenytĄpust (az alap llapot a Single Race, vagyis verseny h‚t m sik kocsi ellen, de lehet Head to Head kzdelmet k‚rni a kiv lasztott tĄpus ellen, versenyt az ˘ra ellen, ‚s bajnoks got az ”sszes p ly n); - k‚rhetnk automatikus vagy manu lis sebess‚gv lt st (az el“bbin‚l elindul sn l vagy a borul sok ut n csak egyesbe kell tenni a masin t, azt n nyomni a g zt - legal bbis a k”vetkez“ borul sig...), illetve ABS-t; - vari lhatunk a kl”nf‚le hangokkal (heavy metal al fest‚s, motor- ‚s kls“ zajok, sz”veg); -  t llĄthatjuk az ir nyĄt st, ‚s a g‚pnk sebess‚g‚nek fggv‚ny‚ben m˘dosĄthatjuk a grafik t (SVGA, k‚perny“m‚ret, r‚szletess‚g, horizont, stb.) - t”lthetnk/menthetnk; - setupolhatjuk a modemet. Egy g‚ppel ugyanis csak a program  ltal ir nyĄtott ellenfelekkel kzdhetnk, egym s ellen csak modemen keresztl j tszhatunk. A kezel‚ssel meg is voln nk. Kezd‚snek p‚ld ul v laszthatjuk a Lamborghini Diablot, mert annak van magyar vonatkoz sa is: ez a tĄpus tartja ugyanis a Traffipax  ltal hitelesĄtett budapesti sebess‚grekordot (tavaly egy virgonc Łriember 192 km/h sebess‚ggel j”tt le a n‚pligeti fellj r˘r˘l egy ilyennel), b r lehet, hogy a jobb eredm‚nyeknek Łtj t  llja a gyenge min“s‚g– rend“rs‚gi fotoappar tok lassŁ z rkiold sa... Els“re kezdhetnk mondjuk egy Head to Head versenyt a v rosban, mert egyr‚szt el‚g sz˘rakoztat˘ lel”kd”sni a j”v“-men“ ny rspolg rokat az Łtr˘l, m sr‚szt meg Ągy nemcsak a m sik aut˘val fogunk versenyezni, hanem m‚g egy p rral, amelyek jellegzetes fekete-feh‚r fest‚se, ‚s a tetejk”n villog˘ piros-k‚k diszk˘f‚ny nem hagy k‚ts‚get a bennk l“k foglalkoz s r˘l. (T–zolt˘k? - CoVboy) Ha egy rend“r a nyomunkba ered, akkor m r nemcsak a t”bbi aut˘ra kell figyelni, hanem arra is, hogy meg ne el“zz”n bennnket. Ilyenkor ugyanis automatikusan lef‚kez“dik az aut˘nk, ‚s egy sz‚p bĄrs gol˘ c‚dul val gazdagabban folytatjuk a versenyt. (Ugyanez az effektus, ha a rend“r Łgy ‚r utol bennnket, hogy k”zben felken“dtnk valahova.) A c‚dula ut ni m sodik figyelmeztet‚s egy cs“re t”lt”tt karab‚ly szem‚ly‚ben jelentkezik - mivel ilyenkor egy id“re kivonnak bennnket a forgalomb˘l, az adott versenyt nem is folytatjuk tov bb. Aprop˘, felken“d‚s! MĄg fel nem fedezzk a f‚kez‚s nyŁjtotta k pr zatos lehet“s‚geket, egy darabig meteorol˘giai t‚vhitekkel fogunk szolg lni az  mokfut sunkat vizsg l˘ v rosiaknak ('Alacsonyan sz llnak a Ferrarik - es“ lesz...') Szerencs‚re egy-egy tk”z‚s alkalm val nem esnk ki a versenyb“l, mind”ssze annyit kell tennnk, hogy landol s ut n a menetir nyba fordulunk - azt n m r nyomulhatunk is tov bb. Az aut˘nkat egy‚bk‚nt h rom kamera ll sb˘l is vezethetjk, de visszaj tsz sokn l ak r nyolc kamera ll s k”zl v laszthatunk. A k‚perny“ fels“ r‚sz‚n l tjuk az aktu lis p lya(szakasz) rekordidej‚t, mellette a jelenlegi id“nket, a piros sz m a sebess‚g (m‚rf”ld/˘r ban, term‚szetesen), majd a sebess‚gi fokozat, a t vols g az aktu lis szakasz v‚g‚ig, ‚s v‚gl a pillanatnyi helyez‚snk ‚s a versenyz“k sz ma l that˘. A szakaszok v‚g‚n ‚rt‚kel‚st kapunk a helyez‚snkr“l, futamid“r“l,  tlag- ‚s csŁcssebess‚gnkr“l, valamint a szakaszon futott rekordokr˘l, majd megjelenik a z r˘men, amelyb“l ki- illetve tov bbl‚phetnk, de innen n‚zhetjk meg a versenyr“l k‚szlt videofelv‚telt is. A Replay a teljes versenyt lej tsza (b r ak r egy norm l videolej tsz˘n l, itt is ugr lhatunk megadott helyekre), a Highlight Reel csak az izgalmasabb pillanatokat (el“z‚sek, tk”z‚sek, stb.). Most nem kezdek itt dicshimnuszokat zengeni arr˘l, hogy mennyire precĄz a grafika, milyen l tv nyos ‚s izgalmas a j t‚k, milyen elk‚peszt“ gyorsas ggal fut a j t‚k, meg hasonl˘k - legjobb lesz, ha ink bb mindenki nagyon gyorsan szem‚lyesen is megn‚zi! Nem hinn‚m, hogy valaki is megb nn ... Egy kl”n elismer‚s az‚rt m‚g j r a szerz“knek az‚rt, hogy a j t‚kot Łgy k‚szĄtett‚k el, hogy nemcsak a Pentium120-as er“m–vekkel rendelkez“k ‚lvezhetik, hanem gyakorlatilag b rmilyen 486-os k”rnyezetben is t”k‚letesen (‚s nem utols˘sorban: vill mgyorsan) fut, amennyiben n‚h ny dĄszĄt“elemk‚nt szolg l˘ sallangot lenyisszantunk bel“le. Hm. Szeml tom st megszletett az aut˘versenyek Łj kir lya. Vagy ink bb kir lyn“je, hiszen a j t‚k nemcsak j˘, hanem sz‚p is. Azt hiszem, ez v‚gsz˘nak b“ven el‚g is lesz - minden benne van.