A cyberpunk kifejez‚s kiv‚telesen nem egy zenei stĄlust/t rsadalmi r‚teget jel”l, hanem egy meglehet“sen Łjnak sz mĄt˘ sci-fi irodalmi ir nyzatot. Ezt angolsz sz Ąr˘k egy kis csoportja teremtette meg, ‚lk”n Mark Gibson-nal, a NEUROMANCER c. els“ cyberpunk reg‚ny szerz“j‚vel. A stĄlus egy nem tŁl t voli j”v“t rajzol meg ‚s egy teljesen elidegenedett, elsz mĄt˘g‚pesĄtett t rsadalom ut˘pi j t igyekszik az olvas˘k el‚ festeni, ahol mind a b–n”z‚s, mind a b–nld”z‚s igen magas ar nyŁ ‚s technikai szint–. Ebben a vil gban nyoma sincs azoknak a vĄzi˘knak ‚s idealista k‚pzelg‚seknek, amely a hagyom nyos sci-fi irodalmat jellemzik: nincsenek engedelmes, minden munk t elv‚gz“ robotok ‚s modern emberek, akik h˘feh‚r –rruh kban patyolattiszta folyos˘kon s‚t lgatnak. Ehelyett  lland˘an szemerk‚l“ savas es“, v‚gs“kig kizsarolt ‚s szennyezett term‚szet, szupermodern felh“karcol˘k t”v‚ben fetreng“ k bĄt˘szeresek, band kba ver“d”tt, csodamotorokon sz guldoz˘ kegyetlen b–n”z“k, mindenbe belet”r“d“  tlagpolg rok, elk‚peszt“en fejlett sz mĄt˘g‚pes adat- ‚s inform ci˘h l˘zatok t rulnak el‚nk. Azt a vil got, amelyet a NEUROMANCER c. reg‚ny lefest, nem lett volna tŁl szĄvderĄt“ sz mĄt˘g‚pes j t‚kk‚nt feldolgozni, ez‚rt az Interplay a j t‚k feldolgoz sakor ink bb a humoros ‚s bizarr r‚szletekre helyezte a hangsŁlyt. Meglehet“sen ‚rdekes elegy j”tt ki bel“le, ami ugyan ”tv”zi mag ban az arcade- ‚s adventure-j t‚kok stĄlusjegyeit, m‚gis teljesen eredeti. A j t‚k 2058-ban j tsz˘dik a Jap nban, egy teljesen "elsz mĄt˘g‚pesĄtett" t rsadalomban, ahol az inform ci˘s forr sok crackel‚se mindennapos dolognak sz mĄt. A kisebb-nagyobb c‚gek, szolg ltat˘ t rsas gok adatb zisai  lland˘ c‚lpontjai a cyberspace cowboyok (Rokon lelkek... - CoVboy) vagy m s n‚ven cyberpunkok bet”r‚seinek (azaz crackel‚s‚nek). A cyberpunkok gar zd lkod s nak k”sz”nhet“en a f‚ltett software-eket a tulajdonosaik egyre er“sebben igyekeznek v‚deni: a leg lis hozz f‚r‚st is password-”k nehezĄtik, a fontosabb adatokat ‚s infokat pedig egy rejtett rendszerben, az Łn. Matrix-ban t rolj k (ezt nevezik m sn‚ven cyberspace-nek). A Matrixot egy h l˘ reprezent lja, ahol m trix-szer–en (X/Y koordin t kkal jel”lve), helyezkednek el az adatb zisok, amelyeket az egyszer–s‚g kedv‚‚rt egy-egy m‚rtani test szimboliz l. Az adatb zis v‚delm‚t egy sebesen p”rg“ j‚gpajzs (ICE) jelzi, amelyet a megfelel“ software-ek bevet‚s‚vel lehet megt”rni. A t”r“software-ek - ak rcsak a j‚gpajzs v‚dekez“ m–veletei - kis l”ved‚kek form j ban jelennek meg. Az adatb zisok v‚delmi rendszer‚nek m sodik l‚pcs“i, az Łn. AI-k (Artificial Intelligence: Mesters‚ges intelligencia), amelyek a j‚g esetleges felt”r‚se ut n aktiv l˘dnak ‚s megpr˘b lj k megv‚deni az adatb zist. Ezek a j t‚kban emberi arc form j ban jelennek meg ‚s gyakran besz‚lnek is hozz nk. A cyberspace-akci˘k az agyunk h l˘zatra csatlakoztat s val t”rt‚nnek, teh t a cyberspace-jelenetek az agyban l‚trej”v“ k‚pzetek, amelyek val˘s gos eredm‚nyt hoznak: sikeres crackel‚s eset‚ben hozz f‚rhetnk az adatb zisban l‚v“ software-ekhez ‚s infokhoz - peches esetben (pl. egy bivalyer“s AI-vel t”rt‚n“ tal lkoz skor) flatline-olunk. A flatline az az  llapot, amikor az EKG/EEG-g”rb‚k m r csak vĄzszintesen futnak, azaz a delikvens agym–k”d‚se egyenl“ a null val (gyakorlatilag k˘m s  llapotnak, agyhal lnak felel meg). Ilyenkor nem kell el”lr“l kezdeni a j t‚kot, mind”ssze az agyunkat kell kickstart-olni, azaz ŁjraindĄtani. Ezt Chin, a Body Shop tulajdonosa mindig automatikusan megteszi, szer‚ny ellenszolg ltat sk‚ppen pedig elveszi az ‚ppen n lunk l‚v“ k‚szp‚nzt. P‚nzt sokf‚lek‚ppen lehet szerezni, amire szks‚gnk is lesz: az AI-k ‚s a jegek semlegesĄt‚s‚hez els“sorban ez szks‚ges. Egyr‚szt el“sz”r is egy j˘ min“s‚g– deck-et kell szereznnk (a min“s‚get itt is nagyon meg kell fizetni...), m sr‚szt pedig minden deck-m–velet (legyen az leg lis h l˘zati tev‚kenys‚g vagy cyberspace-akci˘) p‚nzbe kerl. Ennyi egyel“re el‚g is lesz bevezet‚snek, most ismerkedjnk meg a j t‚k kezel‚s‚vel. Az ir nyĄt s roppant bonyolult tev‚kenys‚g, mert be kell dugni hozz  egy joystick nev– elm‚s tal lm nyt a PORT2-be (billenty–zetr“l 'K'/':'/'O'/'L'/'SPACE' vagy 'RETURN'). Az emberk‚vel jel”lt ikont v lasztva mozoghatunk (Łjabb 't–z' gomb megnyom s visszaadja a pointert), a t”bbi ikon jelent‚se a k”vetkez“: M (MEMORY): A n lunk l‚v“ p‚nz, a d tum, az id“ ‚s az energia szintje kerl kijelz‚sre a 't–z' gomb megnyom s ra. I (ITEMS): A n lunk l‚v“ t rgyak list ja, haszn latot a t rgy sz m nak megfelel“ billenty–vel vagy a kiv laszt s val k‚rhetnk. Lapoz s az 'M', kil‚p‚s az 'X' billenty–vel. A haszn lat lehet OPERATE (m–k”dtet‚s), DISCARD (eldob s), GIVE ( tad s valakinek) - ezeken kĄvl deckekn‚l ERASE SOFTWAREZ is l‚tezik, amellyel a feleslegess‚ v lt software-eket t”r”lhetjk. P (PAX): Bel‚p‚s a Public Access System-be (ld. k‚s“bb). T (TALK): Besz‚lget‚s valamelyik szerepl“vel. Egy gondolatfelh“ben megjelennek a sz”vegek, amiket ‚ppen mondhatunk (v ltogat s joy-jal, a megfelel“n‚l 'SPACE' vagy 't–z'). M sok sz”vegeit szint‚n 'SPACE'-szel l”khetjk tov bb - ha m r nagyon unjuk a sok fecseg‚st, akkor be lehet kapcsolni az autofire-t is... S (SKILLS): Ennek a v laszt s val a kor bban megszerzett ‚s beltetett skill-chipek list ja jelenik meg, amelyek k”zl kiv laszthatjuk, hogy ‚ppen melyiket akarjuk haszn lni. R (ROMCHIP): a j t‚k k‚s“bbi r‚sz‚n szerezhetnk ilyet. Ebben m s (a j t‚kban nem szerepl“) cyberpunkok tud sa van elt rolva, amelyet aktiv lva hasznos dolgokat csin lhat neknk (a cyberspace-ben ”n ll˘an is megsz˘lal, ha figyelmeztetni akar valamire bennnket). A neve egy‚bk‚nt Dixie Flatline. D (DOS): Csak a szok sos funkci˘k, mint load, save, new game ‚s quit. A PAX (Public Access System) haszn lata: a PAX-ba b rhonnan bel‚phetnk, ahol van a falon PAX-booth (k‚kes szĄn– termin l). A cĄmk‚p ut n elm‚letileg be k‚ne Ąrni a kĄv nt adatb zis el‚r‚si k˘dj t, de - h la a FRONTLINE  ld sos tev‚kenys‚g‚nek - elegend“ b rmilyen karaktert elkldennk ‚s bejelentkezik a PAX-"men". A BANKING ACCESS INTERLINK egy banksz mla, ahonnan download-olhatunk p‚nzt a zsebnkbe, illetve upload-olhatjuk a n lunk l‚v“ felesleges ”sszeget. (Nem kell agg˘dni a sok sz‚p "magyaros" kifejez‚s miatt: ha egyszer j˘ kedvnk lesz, majd egy nnepi kl”nsz mban szinkroniz ljuk a leĄr sunkat... - CoVboy) Itt van egy‚bk‚nt feltntetve a BAMA ID-nk (a XXI. sz zadban ez dĄvik szem‚lyi sz m ‚s igazolv ny helyett) is, amelyet nem  rt megjegyeznnk, mert k‚s“bb szks‚gnk lesz r  (mindig v ltozatlan: 056306118). A BULLETIN BOARD egy zenetr”gzĄt“-szer–s‚g, amellyel zeneteket kldhetnk illetve vehetnk. rdemes pof tlan m˘don elolvasni a m soknak sz˘l˘ zeneteket is, mert ‚rdekes dolgokat tudhatunk meg bel“lk. Deck-ek haszn lata: ha van n lunk deck ‚s a jelenlegi helyszĄnen van cyberjack (s rga csatlakoz˘ a falon), akkor behatolhatunk egy adatb zisba. Kezdetben csak egy UXB-nk van, ami nem alkalmas a cyberspace-be t”rt‚n“ bel‚p‚sre, ezzel csak COMLINK-et haszn lhatunk. A COMLINK olyan program, amellyel bel‚phetnk valamelyik t rsas g adatb zis ba (a nagyobb verzi˘sz m magasabb teljesĄtm‚nyt, tov bbi t rsas gok adatb zisainak el‚r‚s‚t takarja, a legjobb a COMLINK V6.0). Mindenekel“tt haszn ljuk a decket (OPERATE) ‚s megjelenik egy ablak, amelyb“l let”lthetjk a haszn lni kĄv nt software-t, jelen esetben valamelyik verzi˘sz mŁ COMLINK-et. A COMLINK k‚ri az el‚rni kĄv nt adatb zis bel‚p‚si k˘dj t (LINKCODE), majd megjelenik a c‚g neve ‚s k”vetkezik a password beg‚pel‚se. A password egyes vagy kettes szint– hozz f‚r‚st biztosĄt az adott adatb zishoz, aj nlott a magasabb szint haszn lata. Miut n el‚rtk az adatb zist k‚t dolgot tartsunk szem el“tt: a SOFTWARE LIBRARY tartalmazza a sz munkra fontos, lehĄvhat˘ programokat, valamint a p‚nznk az adatb zis haszn lat val elt”lt”tt id“vel ar nyban fogy. Az zeneteket (BULLETIN, MESSAGES) term‚szeten itt is ‚rdemes elolvasni. A SOFTWARE LIBRARY-ban kiv lasztott programot TRANSMISSION-nel (adat tvitellel) kapjuk meg (DOWNLOAD COMPLETE). Ha esetleg DECK INCOMPATIBLE zenetet kapn nk, akkor a kiv lasztott program nem felvehet“ darab. DECK IS FULL zenetet kapunk, ha betelt a DECK mem˘ri ja - ilyenkor valamilyen software t”rl‚s‚vel kell helyet felszabadĄtanunk. A n lunk l‚v“ programok mennyis‚g‚nek a deck-nk kapacit sa szab hat rt: az UXB deck kapacit sa 5 RAM, azaz 5 db program f‚r el benne. Ebb“l is egyet lefoglal a COMLINK h l˘zati software, teh t semmi esetre sem nevezhetjk magunkat egy k‚t l bon j r˘ software- ruh znak. A teend“ teh t nagyon egyszer–: mindig t”r”ljk, ami nem kell ‚s min‚l el“bb vegynk magunknak egy 25 RAM-os deck-et. Cyberspace-akci˘: el“sz”r is egy cyberdeck-et kell szereznnk (a triff kateg˘ri jŁ deck-ek k”zl valamelyik), lehet“leg Samurai Seven vagy Ono-Sendai Cyberspace VII tĄpusŁt ‚s rendelkeznnk kell egy COMLINK V6.0 h l˘zati software-rel, mert csak ez biztosĄtja cyberspace el‚r‚s‚t egy falon l‚v“ cyberjack-en keresztl. A jobb oldali panelen l‚v“ + jeleken sinusol˘ pont jelzi az EEG-hull mainkat (az agyk‚reg m–k”d‚s‚t jelz“ elektromos jelek), ha a vonal piros vagy m r csak vĄzszintesen fut, akkor flatline (vagyis be llt az agyhal l). A fgg“leges narancss rga csĄkon l‚v“ k‚t fekete s v a j‚g energi j t mutatja (ha 0, akkor megt”rtk). Alul a h romszĄn– csĄkon a v‚kony vonalak agyi energi nkat mutatj k, amire nem  rt figyelni, mert egyes jegek ‚s f“leg az AI-k igen durva t‚seket tudnak bevinni. K”z‚pen l that˘ az zenetablak, balra az ikonok pedig nagyj b˘l megegyeznek az eddig megszokottal. Az ITEMS ikon a gyors crackel‚s ‚rdek‚ben ilyenkor kiz r˘lag a n lunk l‚v“ programokat mutatja, az EXIT ikonnal kil‚phetnk a cyberspace-b“l, az ERASE-zel pedig t”r”lhetjk a feleslegess‚ v lt stuffokat. A Matrix t‚rbeli h l˘k‚nt terl el‚nk, a koordin t kat ‚s a z˘nasz mot az zenetablak alatti ablakokban l thatjuk. A Matrix 8 z˘n ra van felosztva ‚s a z˘nahat rokat (eleinte) nem l‚phetjk  t. A megfelel“ z˘n kba Ągy a megfelel“ v rosr‚szben l‚v“ cyberjack-re csatlakozva tudunk bekerlni (k‚s“bb, egy Easyrider nev– stuff beszerz‚se ut n m r szabadon k˘ric lhatunk a cyberspace-ben is). Az adatb zisok a Matrixban nagy m‚rtani testek k‚p‚ben jelennek meg: ha megk”zelĄtnk egyet akkor ENTER DATABASE? Y/N k‚rd‚st kapunk (Vajon mit jelenthet? - CoVboy). Ha bel‚pnk, akkor l thatjuk a jeget az adatb zis k”rl forogni. 'X' billenty–vel t vozhatunk, vagy megpr˘b lhatjuk megt”rni a jeget. Ehhez el“sz”r is lassĄtsuk le a jeget valamilyen Slow x.0 software-rel - a j‚g v‚dekez“ programjai ett“l lassabban replnek (5.0-n l m r csak v nszorognak) ‚s a lassul s ideje alatt Łjabb t mad˘software-eket vethetnk be. Ilyenkor javasolt valamilyen vĄrus haszn lata, amellyel akad lyozhatjuk a j‚g bels“ adatforgalm t. A j‚g ilyenkor z”ld szĄn–re szĄnez“dik a vĄrus erej‚t“l fgg“ id“re. (Figyelem! Egy vĄrus csak egyszeri bevet‚sre alkalmas, teh t lehet“leg legyen n lunk t”bb is.) A vĄrus ut n vessnk be ICEBREAKER (j‚gt”r“) programokat, lehet“leg min‚l nagyobb verzi˘sz mŁakat ‚s egym st k”vet“en mindig m sikat. A csereber‚re az‚rt van szks‚g, mert a haszn lat rontja a t”r“software hat‚konys g t, azaz min‚l t”bbsz”r vetnk be egyet, ann l kisebb lesz a hat sa. Ha megt”rtk a jeget, akkor sz‚tporlad ‚s szabad az Łt. Ilyenkor n‚ha egy AI-ba botlunk bele, amelyeknek a kiirt s hoz  ltal ban valamelyik skill-nket (tud sunkat) c‚lszer– felhaszn lnunk az adott AI gyenge pontja szerint. A kl”nf‚le skill-jeink Łgy lesznek egyre magasabb szint–ek, ahogy egyre t”bb adatb zist t”rnk meg - AI-k ellen csak akkor t madjunk, ha a skill-ek m r el‚g magas szint–ek. Skill upgrade-re (tud sfejleszt‚s) m˘d van egy‚bk‚nt m shol is, n‚mi k‚szp‚nz fej‚ben. Tov bbi hasznos tan csok t”r‚shez: ha infot akarunk a j‚gr“l, akkor vessnk be egy Probe x.0-t, amely a j‚gr“l visszapattanva inform ci˘t hoz arr˘l, hogy milyen er“s a j‚g, van-e Ai, stb. T”r‚s k”zben kl”nf‚le k rosod sok is ‚rnek bennnket: ha eltal l bennnket egy ellensoftware, akkor az leveszi az energi nkat. Ha az energia m r v‚szesen leapadt, akkor haszn ljunk egy Armorall x.0-t, amely teljesen felnyomja az energi nkat (a verzi˘sz m mutatja, hogy egy crackel‚s alatt h nyszor haszn lhatjuk). Nagyobb t‚sv lt sok ut n nem  rt kil‚pni a cyberspace-b“l ‚s addig pihenni, amĄg az energiamutat˘ vissza ll 2.000-re (ilyenkor a j‚g vagy az AI energi ja is vissza ll). Ez alatt az id“ alatt s‚rlt software-inket  polgathatjuk (ha t”r‚s k”zben a k‚perny“ beremeg, ez jelzi, hogy valamelyik software megs‚rlt - az ITEMS list n egy mĄnusz jelz‚s jelenik meg mellette). Az  pol shoz egy el‚g j˘l felfejlesztett DEBUG chip-re van szks‚gnk: v lasszuk ki a skill-list r˘l, majd a megjelen“ programlist r˘l jel”ljk ki a s‚rlteket. A javĄt st a chip automatikusan elv‚gzi - ha m‚gsem, akkor m‚g fejlesztennk kell. S‚rlt programokkal ne l‚pjnk be a cyberspace-be! Ennyi egyel“re el‚g is lesz bemelegĄt‚snek, most visszakanyarodhatunk a t”rt‚nethez: az AI-k a cyberspace-ben egyre nagyobb ”n ll˘s gra ‚s hatalomra tesznek szert, majd megindul k”z”ttk a h borŁ. K‚t t bor alakul ki: az egyik a Greystoke, a m sik pedig a Neuromancer nev– AI k”r‚ szervez“d“k csoportja, akik mindketten a Matrix feletti teljes uralomra t”rekednek. Id“k”zben Chiba City (ez a v ros a j t‚k helyszĄne) c‚geinek adatb zisait egyre t”bb cyberpunk kezdi d‚zsm lgatni. Az AI-k er“s”d‚se miatt viszont az ut˘bbi id“ben egyre t”bben hagyt k ott a fogukat a cyberspace-ben. Sz munkra is el‚g sok zenetet kldenek, amelyekb“l kiderl, hogy csek‚lys‚gnkre is nagyon sz mĄtanak a vesz‚lyes v‚delmek felt”r‚s‚ben. Kl”n”sen egy Matt Shaw nev– cyberpunk zen sokat, de az, hogy tulajdonk‚ppen kicsoda “, csak a j t‚k v‚g‚n fog kiderlni... Az  ltal nos feladatunk teh t az, hogy beszerezve a szks‚ges felszerel‚seket (megfelel“ min“s‚g– deck, felfejlesztett software-ek ‚s skill-ek) ut naj rjunk a cyberspace-ben t”rt‚n“ kl”n”s esem‚nyeknek. Miel“tt belev gn nk a dologba, egy megjegyz‚s: senki ne sz mĄtson "€gy-Tudsz-Gyorsan-V‚gigrohanni-A-J t‚kon"-tĄpusŁ l‚p‚sr“l-l‚p‚sre megold sra, mert akkor CoVboy Post t is kiszorĄtottuk volna az Łjs gb˘l... (Tiltakozom! - CoVboy) Teh t most egy nagy tipphalmaz k”vetkezik, amellyel a j t‚k k”nnyen v‚gigj tszhat˘: Miut n m r ˘r k ˘ta szendergnk a CHATSUBO BAR-ban egy t l szintetikus spagettiban, ideje lenne magunkhoz t‚rni. Ratz, a tulaj fizet‚sre sz˘lĄt fel bennnket, de csak 6 doll r van n lunk (chip-ben), teh t l‚pjnk be a PAX-ba ‚s szedjnk le az Access Banking Interlink-r“l $2.000-et (t”bb nincs is rajta), majd kil‚p‚s ut n vegyk el“ a t rgyak k”zl a $-t ‚s adjunk Ratz-nak 46-ot. Ezut n t vozhatunk is - ide sem j”vnk t”bbet, mert a b rt hat˘s gilag bez rj k (t”meges spagetti-m‚rgez‚s miatt...). A lawbot (t”rv‚nyrobot) r nksz˘l, hogy kotr˘djunk innen. Legynk j˘ fiŁk ‚s engedelmeskedjnk: menjnk a Microsofts-ba ‚s k‚rdezzk meg Larry Moe-t˘l, hogy mit tud a COPTALK-r˘l. A v lasza nagyon egyszer–: elad sra kĄn l egy ilyen tĄpusŁ chip-et. Vegyk meg t“le, majd szedjk el“ a t rgyaink k”zl ‚s ltessk be a fejnkbe (OPERATE). A COPTALK-kal a DONUT WORLD-ben l‚v“ rend“rb“l hŁzhatunk ki inform ci˘kat (egy‚bk‚nt letart˘ztat bennnket), a chip-et fejlesztve tov bbi infok ‚rkeznek t“le. Menjnk  t a SHIN'S PAWN SHOP-ba ‚s k”z”ljk Shin-nel, hogy most nincs n lunk p‚nz, majd k‚s“bb visszafizetnk mindent. Erre kidob bennnket az UXB deck-nkkel egytt, ami‚rt viszont nem kell fizetnnk (ez ugyanis egy z logh z volt...). Menjnk most a GENTLEMAN LOSER-be. Shiva k”zli velnk, hogy van valamije a sz munkra - feleljk azt, hogy b rmi is az, rem‚ljk, hogy nem fert“z“ (Whatever is...). Shiva v lasza ut n mondjuk meg, hogy a CRYPTOLOGY chip-re gondol ‚s meg is kapjuk t“le, mintha megvenn‚nk, csak nem kell ‚rte fizetnnk (pontosabban 0 doll rt kell fizetnnk). Egy lame chip minden igazi cyberpunkot vir gos j˘kedvre derĄt, teh t folytassuk a cseveg‚st: k‚rdezzk meg, mit tud GUEST PASS-r˘l ‚s megkapjuk t“le azt is (ez a meghĄv˘k rtya j˘l j”n majd a MATRIX RESTAURANT-ben). Itt vehetnk m‚g HARDWARE REPAIR chip-et (szervizchip), mert az UXB gyakran bed”glik (HARDWARE FAILURE). Egy ezredes az  ra, de az sem baj, ha nem vesszk meg a chip-et: esetleges hiba eset‚n csak ism‚teljk meg a bel‚p‚st. L‚pjnk be a CHEAP HOTEL adatb zis ba (h l'istennek Shin, a stokib˘l benne hagyta a COMLINK 1.0-t) 2-es hozz f‚r‚si szinttel (COCKROACH) ‚s EDIT BILL, hogy a balansz nulla legyen. Ezut n rendelni fogunk a hotelt“l (ORDER ROOM): egy adag kavi rra lesz szks‚gnk. Ezut n ism‚t EDIT BILL, hogy ezt a k”lts‚get is null ra reduk ljuk (ha nem lenne vil gos valakinek, akkor most ‚ppen loptunk vagyis t”r”ltk a tartoz sunkat: egy fityingbe sem kerl a dolog). Ha kedvnk szottyan egy kis "agytorn ra" (csak egy idev g˘ sz˘vicc volt, hihi), akkor a REGULAR FELLOWS-b˘l lem solhatjuk a BATTLECHESS 2.0 programot (Egy kis Interplay-rekl m, hm? - CoVboy). A WORLDCHESS adatb zisba bel‚pve j tszhatunk vele egy-k‚t partit - a nyertes j tszm ‚rt 250 doll r ti a markunkat. Menjnk  t a Cheap Hotel-be, ahov  el‚g bel‚pnnk ‚s m r n lunk is a kavi r (egy‚bk‚nt kidobn nak, mert nem rendeztk a sz ml nkat). A kavi rnak CRAZY EDO'S-n l vesszk haszn t, mert Edo annyira ”rlni fog neki, hogy let”lt neknk egy COMLINK 2.0-t a deck-be (a CHEAP HOTEL-be visszat‚rve haszn ljuk is egyb“l a deck-et ‚s t”r”ljk le a feleslegess‚ v lt COMLINK 1.0-t - vagy p‚ld ul adjunk fel hirdet‚st a CoV-ban, hogy "Nemannyiraszuper h l˘zati software-emet 1 ‚vn‚l nem ”regebb Porsche 959-re cser‚ln‚m."). Az Łj rendszerrel egyb“l be is l‚phetnk a PANTHER MODEMS-be, ahonnan lem solhatunk egy COMLINK 3.0-t (2.0 t”rlend“). Ezut n l‚pjnk be a SOFTWARE ENFORCEMENT AGENCY-be 2-es szint– el‚r‚ssel: innen lehĄvhatunk egy COMLINK 4.0-t ‚s egy SEQUENCER 1.0-t. Ez ut˘bbi kedves kis j˘sz g: majd gener l neknk password-”t ott, ahol ‚ppen nem jut esznkbe vagy nincs nyitva egy CoV mellettnk. Ugyanitt egy‚bk‚nt felnyomhatjuk 2-es szintre a COPTALK chip-et. Most szem‚tkedni fogunk egy kicsit, mert Larry Moe mindig megakad lyozza, hogy bejussunk a boltja h ts˘ r‚sz‚be: m‚g mindig a COMLINK 3.0-val l‚pjnk be CHIBA CITY POLICE-hoz kettes szinttel (a tov bbiakban mindentt level 2 el‚r‚s, ha lehet“s‚g van r ) ‚s k‚rjnk WARRANTS LIST-et (a k”r”z”tt szem‚lyek list ja). €rjuk  t b rmelyik nevet Larry Moe-ra, a BAMA ID-je 062788138 (A FUJI ELECTRIC alkalmazottainak a list j ban tal ltuk meg). Ez egy igen k”zkedvelt ‚s tr‚f s cyberpunk j t‚k, amit a XX. sz zadban "feljelent“sdi"-nek vagy "lakoss gi bejelent‚s"-nek hĄvtak: a rend“rs‚g sz‚pen elhurcolja a der‚k Larry-t (Leisure Suit...? - CoVboy), aki most m r nem tesz keresztbe neknk. Most p‚ld ul r  lehet gyŁjtani vagy az se rossz ”tlet, ha mentnk egy  ll st. Kicsit darabosabban folytatjuk tov bb: Ă˙Az E.S.F.A. adatb zis ba bel‚pve szerezhetnk 5.0- s, a TOZOKU-ban 6.0- s COMLINK-et. Ă˙A METRO HOLOGRAFIX-ban skill ut n ‚rdekl“dve vehetnk DEBUG ‚s ICE BREAKING chip-et, valamint joystick ut n tudakoz˘dva vehetnk egy "Szent Joystick"-et. A joystick-et a HOUSE OF PONG-n l l‚v“ szerzetes ”r”mmel fogadja ‚s ad helyette egy ZEN ‚s egy SOPHISTRY skillchip-et (az AI-k ellen j˘l fognak j”nni). Ă˙JULIUS DEANE-n‚l v s rolhatunk PHENOMENOLOGY, PSYCHOANALYSIS ‚s PHILOSOPHY skillchip-eket. Ă˙A MATRIX RESTAURANT-ban v s rolhatunk LOGIC ‚s SOFTWARE ANALYSIS skillchip-eket ‚s upgrade ut n ‚rdekl“dve felfejleszthetjk 5 skill-nket (term‚szetesen egy sz zast k‚rnek cser‚be/db). Ă˙Ha van MUSICIANCHIP-nk, akkor a ZION CLUSTER-ben zen‚ljnk egy kis dub-ot ‚s ingyen utazhatunk a FREESIDE-ra. Tal n mindenkinek felt–nt id ig, hogy kiss‚ k”lts‚ges sz˘rakoz s Chiba City-ben cyberpunknak lenni (azonkĄvl nem  rtana most m r egy cyberspace-kompatibilis deck-et is beszerezni). N‚h ny tipp m r volt eddig is (p‚ld ul a sakkoz s) a p‚nzszerz‚sre, n‚zznk teh t m‚g n‚h nyat: Ă˙A BODY SHOP-ban eladhatjuk n‚h ny testr‚sznket, amelyeket olcs˘ m–anyag-p˘tl ssal helyettesĄtenek. Ez azonban nem aj nlatos, mert egyr‚szt k‚tszer annyi‚rt lehet visszav s rolni, mint amennyi‚rt eladtuk, m sr‚szt az energi nk az eredeti 2.000-r“l 840-re esik vissza ‚s a cyberspace-ben Łgy levern‚nek minket, mint CoVboy a kalapj t. Ă˙Kldjnk zenetet Armitage-nek a PAX-ban: l‚pjnk be, BULLETIN BOARD ‚s SEND MESSAGE. CĄmzett: Armitage, zenetnek el‚g az ID-nk ('RUN/STOP'-pal lehet elkldeni az zenetet). L‚pjnk ki, majd vissza a BULLETIN-be ‚s n‚zzk meg az utols˘ zenetet, amit Armitage a nevnkre kld”tt. M ris megtudjuk, hogy m ris  tutalt a PAX-sz ml nkra 10.000 doll rt. ACCESS BANKING ‚s szedjk le r˘la az eg‚szet. Vigy zat! Armitage a MATRIX RESTAURANT el‚ hĄv bennnket, de oda csak 17-e ut n menjnk (el“tte sem  rt menteni), mert “t elkapt k ‚s minket is elvinn‚nek a rend“r”k, mint b–nt rsat. Ha tiszta a leveg“, csak egy lawbot van a helyszĄnen, aki azt hajtogatja, hogy haladjunk tov bb. Ă˙Miut n megvan a COMLINK 6.0, l‚pjnkbe a HOSAKA CORPORATION adatb zis ba ‚s t”ltsk le nekik, mert keresik. Ez 7.500 doll rt jelent neknk. HOSAKA-t˘l m‚g ne l‚pjnk ki: hĄvjuk le az alkalmazottak list j t (EMPLOYEE LIST) ‚s az EDIT-tel szerkesszk  t Łgy, hogy valamelyik alkalmazott helyett beĄrjuk a nevnket ‚s a BAMA ID-nket. Ez k‚t dologra is j˘: mondjuk a High Tech Zone-n l  ll˘ “rrobotnak, hogy a HOSAKA-nak dolgozunk ‚s  tenged bennnket az ellen“rz‚si ponton; r”gt”n mehetnk is a HOSAKA irod j ba, ahol 10.000 doll r k‚p‚ben m r v r bennnket a havi fizet‚snk. Ă˙Betegesen kapzsi cyberpunkok k‚s“bb bet”rhetnek egy sv jci bankba: ehhez el“sz”r is egy SEQUENCER 1.0 szks‚ges, mert a bel‚p‚si k˘d nem ismert. Ha megvan a program, l‚pjnk be a BANK OF ZURICH adatb zis ba ‚s haszn ljuk a cĄmk‚perny“n‚l (ez majd gener l bel‚p‚si k˘dot). Nyissunk csekksz ml t minimum 1.000 doll rral, majd gy–jtsng t”r“programokat ‚s a cyberspace-ben crackeljk a BANK OF BERNE (vigy zat, AI is van ott). Ha sikerlt bejutnunk, k‚rjnk FUND TRANSFER-t ‚s Ąrjuk be a k”vetkez“ket: 121519831200 ('RETURN'), LYMA 1211 MARZ ('RETURN'), BOZOBANK ('RETURN') ‚s 712345450134 ('RETURN'). Az utols˘ 'RETURN' a BOZOBANK sz mlasz mot z rja le, ezut n 500.000 doll rig hĄvhatunk le p‚nzt. Ebb“l ‚rdemes legal bb 400.000-et a PAX sz ml ra  ttenni, mert k‚s“bb csak onnan tudunk p‚nzhez jutni (ld. flatline). Ez a tipp egy‚bk‚nt m r volt egyszer a CoV 7-ben. Miut n sikeresen ”sszelopkodtunk egy kalap p‚nzt, menjnk el Asanohoz ‚s k‚rdezzk meg mi‚rt nevezi “t Crazy Edo diszn˘nak? Asano d”rgedelmei ut n mondjuk azt, hogy ‚szrev‚teleink szerint nem tŁl j˘ bar tok ‚s mi az ilyen dolgokat hamar ‚szrevesszk. Asano gyanakodva ‚rdekl“dik, hogy Edo a bar tunk-e, mire v laszoljuk azt, hogy Edo tulajdonk‚ppen egy "gnat's eyeball" ‚s a leghelyesebb lenne sz‚trŁgni a fej‚t egy vasalt csizm val. Ennek meg is van a hat sa: Asano b”lcs szem‚lynek nevez bennnket (Hi ba, a keleti udvariass g mindig ugyanaz marad!... - CoVboy) ‚s az  rukĄn lat t 20%-os engedm‚nnyel fogja el‚nkt rni. Most m r megv s rolhatunk egy Samurai Seven vagy jobb esetben egy Ono Sendai Cyberspace VII deck-et (a t”bbi triff kateg˘ri jŁ is j˘, csak magas legyen a RAM-sz ma), amellyel m r bel‚phetnk a cyberspace-be. Miel“tt ezt megtenn‚nk, m‚g menjnk vissza a CHEAP HOTEL-be ‚s m soljuk le az ”ssze t”r“software-t a GENTLEMAN LOSER ‚s TOZOKU adatb zisokb˘l. Teljes a fegyverzet, nyomulhatunk a cyberspace-ben! Az itteni teend“k m r mindenkinek a saj t elk‚pzel‚seire vannak bĄzva, amelyek kialakĄt s hoz val˘szĄn–leg j˘l j”nnek az al bbi useful t bl zatok: Miut n kell“k‚ppen felszerelkeztnk kl”nb”z“ software-ekkel, t”rjnk be a PHANTOM b zisba (7. z˘na) ‚s a Phantom nev– amat“r AI kiv‚gz‚se ut n szerezhetnk egy HEMLOCK 1.0-t. Ez nagyszer–en alkalmazhat˘ a Greystoke nev– AI ellen (MUSABORI INDUSTRIES b zis). Miut n “t is  tkldtk az ”r”k vad szmez“kre, akkor felszedhetjk a KUANG ELEVEN 1.0-t. Most megl togatjuk Neuromancer-t (ALLARD TECH. b zis). A j‚g megt”r‚se ut n nem nagyon tudunk ellene semmit tenni, viszont egy sz‚p t”rt‚netet hallunk t“le: “ volt az a bizonyos Matt Shaw nev– cyberpunk, aki annyit zengetett neknk. Tulajdonk‚ppen id ig dr˘ton r ngatott bennnket, hiszen az volt a c‚lja, hogy egy olyan balekot tal ljon, aki kiirtja helyette a t”bbi AI-t ‚s “  tveheti a cyberspace felett a hatalmat. Mivel eg‚sz j˘l v‚geztk a feladatunkat, h l b˘l nem ”l meg bennnket - mind”ssze bez r a saj t agyunkba. Bizony ra j˘l fogunk sz˘rakozni... ltal ban mindenki itt szokott a reset-gomb fel‚ nyŁlni, mert itt nem lehet semmit sem csin lni. Az ‚leter“nk viszont sz‚p lassan elfogy... H l'Istennek, mert Chin ekkor kickstartol-ja az agyunkat a n lunk l‚v“ apr˘ fej‚ben. M‚g szerencse, hogy  tpakoltuk a PAX-sz ml ra a p‚nznket, mert most ism‚t leszedhetnk r˘la p r ezret. V rjuk meg, amĄg az ‚leter“nk visszamegy 2.000-re ‚s javĄtsuk DEBUG-gal a "f radt" programokat. Ir ny megint a cyberspace - m r megint itt van Neuromancer. Csod lkozik, hogy mit keresnk m r megint itt... V laszk‚ppen adjunk egy gomb˘c Kuang Eleven-t neki, majd a LOGIC skillchip-et haszn ljuk (ez a gyenge pontja). Ez el‚g j˘t tesz neki, mert l tv nyos haldokl sba kezd: a sz”veg‚nek a m sodik sor ban n‚h ny BASIC-hibazenetet emleget - azt n exit l. M‚g megn‚zhetjk magunkat ‚s elolvashatunk n‚h ny sort arr˘l, hogy milyen j˘ gyerekek voltunk... Thanks to BRIGHT Software, Ajka (useful tipz) and some members of Chromance (solution, map, sz˘val tokkal-von˘val). (Mindenki ‚rt angolul? - CoVboy) Cyberspace programok N‚v R”vidĄt‚s Funkci˘ LOGICBOMB LB J‚gt”r“ software, j˘ DRILL DR J‚gt”r“ software CONCRETE CO J‚gt”r“ software, j˘ BLOWTORCH BT J‚gt”r“ software DECODER DE J‚gt”r“ software HAMMER HM J‚gt”r“ software DOORSTOP DS J‚gt”r“ software DEPTHCHARGE DC J‚gt”r“ software, j˘ THUNDERHEAD TH vĄrus JAMMIES JA vĄrus INJECTOR IN vĄrus ACID AC vĄrus PYTHON PY vĄrus ARMORALL AR energiafelt”lt“ PROBE PB inform ci˘ a j‚gr“l SLOW SL lassĄtja a jeget MIMIC MI  lc z˘ CYBERSPACE CY direkt cyberspace EASYRIDER ER z˘nahat rok ki Megjegyz‚s: a KGB 1.0-t ne vegye fel senki, mert haszn latakor egyenesen a KGB-hez kerlnk. A BLAMMO 1.0 szint‚n haszn lhatatlan icebreaker, mert crackel‚s k”zben ellennk fordul. Cyberspace adatb zisok Z˘na Adatb zis neve X/Y Beszerezhet“ AI neve gyenge pontja 0 CHEAP HOTEL 112/112 -- -- -- PANTHER MODEMS 224/112 CY, BT3, DE2, TH1 -- REGULAR FELLOWS 208/32 PB3 -- PSYCHOLOGIST 96/32 -- Chrome PHILOSOPHY CONSUMER REVIEW 32/64 -- -- -- WORLDCHESS CONF. 160/80 -- Morphy LOGIC ASANO COMPUTERS 16/112 -- -- -- 1 GENTLEMAN LOSER 416/64 IN1,DR1,SL1,PB3,HM1,BT1 -- TOZOKU IMPORTS 480/80 AC1,DR2 -- -- TACTICAL POLICE 288/112 -- -- -- SW ENFORCEMENT 352/64 TH2 -- -- COPENHAGEN UNIV. 320/32 PB4,DS1,JA1 -- -- FREE MATRIX 352/112 K rosak! Sapphire SOPHISTRY EASTERN S.F.A. 384/32 TH2 -- -- INT. REV. SERVICE 272/64 -- -- -- N.A.S.A. 448/32 BT4,DC4,PY2 Hal LOGIC JUSTICE 416/112 -- -- -- 2 HITACHI BIOTECH 32/192 -- -- -- HOSAKA CORP. 144/160 CO1,MI2,SL2,HM4,IN2 -- MUSABORI IND. 208/208 Kuang Eleven1 Greystoke HEMLOCK1 FUJI ELECTRIC 112/240 -- -- -- 3 BANK OF BERNE 336/160 AA1,SL3,PB10 Gold PHILOSOPHY FREE SEX UNION 288/208 -- Xaviera PHENOMENOLOGY TURING REGISTRY 432/240 -- -- -- DEFENSE A.R.P. 336/240 JA2,DR3,TH3,IN3,CO2 -- STRIKE FORCE S.F. 464/160 ER,AA1,PY3,DC3,SL3 -- 4 SENSE/NET 48/320 -- -- -- GRIDPOINT 160/320 AA2,HM5,IN3,TH3,JA3 -- 5 BANKGEMEINSCHAFT 304/320 -- -- -- BANK OF ZURICH 336/368 -- -- -- NIHILIST 416/368 SL4,AC3,LB3,PY5 -- INT. SEC. AGENCY 448/320 LB3,DS4,IN5,AA3,HM6 -- BELL EUROPA 384/288 AC5,TH4 -- -- 6 MAAS BIOLABS 112/480 -- Sigfrid PHENOMENOLOGY K.G.B. 112/416 LB6,CO5,SL5, Lucifer LOGIC , PB15,DC8,IN5,AA4,JA4 7 TESSIER-ASHPOOL 384/416 -- Wintermute SOPHISTRY ALLARD TECH. 432/464 -- Neuromancer Kuang Eleven ‚s LOGIC PHANTOM 320/464 Hemlock1 Phantom ZEN ‚s LOGIC Megjegyz‚s: A jel”l‚sek ‚s r”vidĄt‚sek val˘szĄn–leg vil gosak, a j‚g megt”r‚se ut n beszerezhet“ software-ekn‚l a sz m a verzi˘sz mot jelenti, a r”vidĄt‚seket ‚s funkci˘kat ld. a m sik t bl zatban. Ahol a software-lista belel˘g a m sik oszlopba, ott nincs AI. SENSE/NET-n‚l tal ljuk a ROMchip-ek k˘djait (Dixie Flatline). A MAAS BIOLABS-n l SECURITY SYSTEM ‚s a lawbot OFF-ra, ENTRANCE UNLOCKED-re ‚s ezzel kinyitjuk a MAAS BIOLABS z rt ajtaj t. Ezut n a cyberspace-b“l kil‚pve menjnk el a tetthelyre ‚s miel“tt bemenn‚nk vegyk fel a g zmaszkot (kl”nben eg‚szs‚gtelen dolgok k”vetkeznek odabent...). Odabenn hallgassuk meg a sz mĄt˘g‚p mond˘k j t (valakivel ”szekever bennnket) ‚s fogadjuk el t“le a felkĄn lt CYBEREYES deck-et. Ha m r van CYBERSPACE software-nk, akkor ebbe a deck-be let”ltve, azonnal a cyberspace-be tudunk kerlni. COMLINK x.0-val el‚rhet“ adatb zisok Com. T rsas g LINKCODE LEVEL1/LEVEL2 PASSWORD Software neve ‚s c‚lja 1.0 REGULAR FELLOWS REGFELLOW VISITOR/-- BattleChess 2.0, sakkprogram Scout 1.0, password szint ellen“r CONSUMER REVIEW CONSUMEREV REVIEW/-- -- ASANO COMPUTING ASANOCOMP CUSTOMER/VENDORS -- WORLD CHESS FED. WORLDCHESS NOVICE/MEMBER -- CHEAP HOTEL CHEAPO GUEST/COCKROACH -- 2.0 PSYCHOLOGIST PSYCHO NEW MO/BABYLON -- PANTHER MODERNS CHAOS MAINLINE/-- COMLINK 3.0, rendszerprogram (Mindbender 3.0 ‚s Videosoft 1.0) INT. REV. SERVICE IRS TAXINFO/AUDIT -- FUJI ELECTRIC FUJI ROMCARDS/UCHIKATSU -- 3.0 CHIBA TACTICAL POLICE KEISATSU WARRANTS/SUPERTAC -- HITACHI BIOTECH HITACHIBIO GENESPLICE/BIOTECH -- COPENHAGEN UNIV. BRAINSTORM PERILOUS/-- -- SW ENF. AGENCY SOFTEN PERMAFROST/-- COMLINK 4.0, rendszerprogram Sequencer 1.0, password-gener l˘ 4.0 CIT. FOR FREE MATRIX FREEMATRIX CFM/-- K ros programok! EASTERN S.F.A. EASTSEABOD LONGISLAND/-- COMLINK 5.0, rendszerprogram GENTLEMAN LOSER LOSER WILSON/LOSER Blowtorch 1.0, icebreaker Hammer 1.0, icebreaker, Probe 3.0, iceinfo-program, (PickUpGirls 1.0) 5.0 TOZOKU IMPORTS YAKUZA YAK/-- Comlink 6.0, rendszerprogram Decoder 1.0, icebreaker, Blowtorch 1.0, icebreaker HOSAKA CORP. HOSAKACORP BIOSOFT/FUNGEKI Comlink 5.0, de m r Łgyis van BANK GEMEINSCHAFT BANKGEMEIN EINTRITT/VERBOTEN Decoder 1.0, icebreaker, (BudgetPal 24.0), hehe, (ReceiptForger 7.0) MUSABORI INDUSTRIES MUSABORIND SUBARU/-- -- 6.0 BANK ZURICH ORBITAL BOZOBANK (Sequencer-rel) -- CHIBA C.C.J.S JUSTICE (Sequencer-rel) -- N.A.S.A. VOYAGER APOLLO/-- -- Megjegyz‚s: A z r˘jelben l‚v“ software-ek nem lehĄvhat˘ak. A CONSUMER REVIEW-n l $200-‚rt min“s‚gi- ‚s  rlist t kaphatunk a deck-ekr“l (felesleges), ASANO COMPUTING-ban pedig Asano rekl mjai ‚s aj nlatai vannak. Skillchip-ek Chip neve Funkci˘ja ra Hol szerezhet“? Upgrade Mennyi‚rt? COPTALK rend“rbesz‚d 100 MICROSOFTS SOFTEN adatb zis -- CRYPTOLOGY k˘dmegfejt‚s - GENTLEMAN LOSER Julius Deane 2.500 HW. REPAIR deck javĄt sa 1.000 GENTLEMAN LOSER MATRIX REST. 100 EVASION menekl‚s AI-t˘l 2.000 Lupus Yond. MATRIX REST. 100 SW ANALYSIS programelemz“ 1.000 MATRIX REST. MATRIX REST. 100 DEBUG programhibajavĄt˘ 1.000 METRO HOLO. MATRIX REST. 100 ZEN AI ellen -- HOUSE PONG MATRIX REST. 100 SOPHISTRY AI ellen -- HOUSE PONG -- -- ICEBREAKING ? 1.000 METRO HOLO. -- -- LOGIC AI ellen 1.000 MATRIX REST. -- -- MUSICIANCHIP zenej tsz˘ 1.000 MATRIX REST. -- -- BARGAINING alkudoz s 1.000 Julius Deane -- -- PSYCHOANALY. AI elemz“ 1.000 Julius Deane -- -- PHENOMENOL. AI ellen 1.000 Julius Deane -- -- PHILOSOPHY AI ellen 1.000 Julius Deane -- -- Megjegyz‚s: nem  rt mindent megjegyezni, amit id ig leĄrtunk.