Itt elm‚letileg egy IRON CROSS-leĄr snak kellett volna k”vetkeznie, de szerencs‚re menet k”zben meg‚rkezett az SSI legŁjabb strat‚gi ja, Ągy teh t meggondoltam magam: ink bb PANZER GENERAL lesz bel“le. A 'Vaskereszt' Łgyis csak hosszas fanyalg st hozott volna. (Persze nincs kiz rva, hogy a k”vetkez“ sz mban hoz is...) Fanyalg s helyett, most ink bb p r oldalnyi ujjong s k”vetkezik, mert ez a j t‚k nagyon el lett tal lva! Nyit sk‚nt megszeml‚lhetnk n‚mi SSI-logokat ‚s cĄmk‚perny“ket, majd egy digi k‚pet, amelyen - ha j˘l l tom - Erwin Rommel t bornagy ‚ppen al rendeltjeivel cseveg. AmĄg ez t”rt‚nik, r”gt”n ki is v laszthatjuk, hogy egy scenariot (egy hadm–veletet) j tszunk, hadj ratot kezdnk, vagy egy kimentett  ll st folytatunk. Ha hadvisel‚st j tszunk, akkor tulajdonk‚ppen az adott id“szakban lezajlott scenariokat fogjuk egym s ut n j tszani: ha egy hadm–veletben el‚rtk a strat‚giai c‚lt (ez nem mindig jelenti azt, hogy meg is nyertk), akkor k”vetkezik az id“rendben r k”vetkez“ scenario. Ha nem ‚rtk volna el, akkor a program valami szomorŁ hĄrrel sz‚pen v‚get vet Ąg‚retesnek indult Wehrmacht-t bornoki p lyafut sunknak. A hadm–veleteket k‚s“bb majd r‚szletesen kives‚zzk, most egyel“re k‚t dolog, hogy miben kl”nb”znek a hadvisel‚s egyes r‚szei a scenariokt˘l: - scenariokn l az ”sszes kezd“ csapatot leteszi a program, hadvisel‚sn‚l csak az elit csapatokat; a tov bbiakat neknk kell megv s rolnunk, ‚s azok mindannyian tapasztalatlanok lesznek. - scenarion l a program ”n ll˘an d”nti el, hogy egy egys‚g mennyire tapasztalt, hadvisel‚sn‚l folyamatosan fejl“dni fognak a csapatok. A j t‚kk‚perny“ fels“ r‚sz‚n kl”nf‚le infok olvasgat s val t”lthetjk id“nket, alatta pedig r”vid infot olvashatunk az ‚ppen kiv lasztott egys‚gr“l, illetve arr˘l, amelyikre a kurzor mutat (itt van az egys‚g neve, ereje ‚s tapasztalata (EXPERIENCE), illetve az ENT mutatja, ha a csapat olyan terepen van, ami fedez‚ket nyŁjt neki). Az zenetablak k‚t sz‚l‚n ”sszecsap sokn l az ‚ppen tzel“ egys‚gek nev‚t ‚s az okozott vesztes‚geket szeml‚lhetjk, j t‚k k”zben (jobb click ut n) pedig a PRESTIGE-pontjainkat. A k”z‚ps“ ablakban l tjuk a program kl”nb”z“ zeneteit: norm l esetben itt tal ljuk a terep tĄpus t, v ros vagy foly˘ nev‚t, ”sszecsap skor pedig itt jelzi, hogy ‚ppen mi folyik, ‚s azzal mennyi PRESTIGE-pontot vesztettnk. A j t‚k annyiban klasszikus, hogy el“sz”r minden csapatunkkal l‚phetnk egyet (mozgunk, t madunk vagy ut np˘tl st sz llĄtunk), ut na pedig az ellenf‚l k”vetkezik. Hogy hogyan is l‚phetnk, az mindj rt kiderl. Ikonmenk: MAIN MENU: Alap llapot, jobb clickre is ide l‚p vissza mindig. GO TO OPTIONS MENU: Bel‚p az OPTIONS-menbe, ami egy‚bk‚nt egy jobb clickkel is megk”zelĄthet“‚ VIEW STRATEGIC MAP: Kiteszi a hadm–veleti t‚rk‚pet, amin mutatja az ut np˘tl si vonalakat ‚s a l that˘ egys‚geket. VIEW AIR/SURFACE UNITS: Mivel egy pozĄci˘ban lehet egy sz razf”ldi egys‚g ‚s repl“, ahhoz hogy mind a kett“vel l‚pni tudjunk, ezzel az ikonnal  t kell kapcsolnunk k”z”ttk. TURN HEXSIDES ON/OFF: Ki/bekapcsolja a pozĄci˘kat jelz“ hatsz”geket. Nem l tom ok t, hogy mi‚rt is kellene kikapcsolni... SHOW TERRAIN: Eltnteti a csapatokat, ‚s csak a terepet mutatja. TURN VIEW MODE ON/OFF: FelderĄt‚s. Egy nagyĄt˘t jelenĄt meg, ‚s a kiv lasztott csapatokr˘l (ellens‚gesekr“l is) r‚szletese infot ad. WEATHER REPORT: Id“j r sjelent‚s. Ha az OPTIONS-menben az id“j r s be van kapcsolva, akkor ez adja meg a napi id“j r st. PURCHASE UNIT: Itt lehet a PRESTIGE-pontjainkat csapatok v s rl s ba befektetni. B“vebben l sd a csapatok t rgyal s n l. GO TO UNIT: Nagyobb t‚rk‚peken lehet haszna, megkeres egy egys‚get. NEXT UNIT: A k”vetkez“ olyan egys‚gre pozicion l, amelyikkel m‚g nem l‚ptnk. Ha s”t‚t szĄn–, akkor m r minden csapat l‚pett, csak az END-et v laszthatjuk. END: Befejeztk az ”sszes l‚p‚snket. Meger“sĄt‚s ut n az ellenf‚l csapatai k”vetkeznek. OPTIONS MENU: Jobb clickkel, vagy ikonnal a f“menb“l. SET DIFFICULTY: Neh‚zs‚gi fokozat  llĄt sa. A j t‚k indĄt sakor is be lehet  llĄtani, alap llapot a MED. A neh‚zs‚gi fokozat csak arra van hat ssal, hogy az ”sszecsap sokban mekkora vesztes‚geket fogunk szenvedni - egy‚bk‚nt szerintem az EASY fokozat szolg l valamelyes re lis ‚rt‚kekkel. HIDDEN UNITS ON/OFF: Norm l esetben csak a csapatainkkal szomsz‚dos pozĄci˘ban lev“ ellens‚geket l tjuk, sz˘val kellemetlen meglepet‚seket megel“zend“, r”gt”n be is kapcsolhatjuk m r kezd‚skor. TURN ANIMATION ON/OFF: Ki lehet kapcsolni az ”sszecsap sokn l a k‚peket. Nincs sok ‚rtelme: ha valaki unja “ket, jobb clickkel mindig  tugr lhatja. TURN WEATHER ON/OFF: Az id“j r s ki/bekapcsol sa. Ha be van kapcsolva, akkor es“ben vagy havaz sban a repl“g‚pek nem t madhatnak, illetve a csapatok kevesebbet tudnak l‚pni. TURN SUPPLY ON/OFF: Ut np˘tl s. Ha be van kapcsolva, akkor a csapatok mozg skor ‚s harcban elfogyasztj k a benzint ‚s l“szert, teh t azt ut n kell t”lteni. TURN MUSIC ON/OFF: Zene ki/bekapcsol sa. SOUND EFFECTS ON/OFF: A csatazaj ki/bekapcsol sa. HIDE UNIT STRENGTHS: Norm l esetben az egys‚gek alatt mindig l that˘ az erejk is - ezzel az ikonnal ezt el lehet tntetni. Nem tudom, mi‚rt lenne erre szks‚g, biztos csak az‚rt csin lt k az opci˘t, mert volt m‚g hely egy ikonnak... SHOW COMPUTER MOVE: No effect. A nev‚b“l t madn nak ”tleteim, de azt nem nagyon csin lja. SHOW SCORE: A k‚t szemben ll˘ f‚l vesztes‚glist ja az egyes fegyvernemekben. QUIT GAME: Nem igaz n quit, mert el“bb a j t‚kot kezd“ menben landolunk, ahol indĄthatunk Łj j t‚kot UNIT MENU: Akkor jelenik meg, ha egy olyan csapatunkra clickelnk, amelyik m‚g nem l‚pett MOUNT: Csak akkor jelenik meg, ha a csapatnak van valamilyen sz llĄt˘eszk”ze (teheraut˘ vagy f‚ll nctalpas). Ha felpakoljuk a csapatot, sokkal t”bbet tudnak l‚pni, de a sz llĄt ssal ˘vatosan b njunk, mert ilyenkor nagyon sebezhet“ a csapat. Ha megt madj k, akkor sokkal nagyobb vesztes‚geket fog szenvedni, mint egy‚bk‚nt. C‚lszer– teh t egy vad szg‚pet f”l‚  llĄtani (Ągy repl“g‚p m r nem t madhatja meg), ‚s a sz llĄt st Łgy bonyolĄtani, hogy ellenf‚l ne ‚rhesse el. Mag t˘l ‚rtet“dik, hogy az ellens‚g sz llĄtott egys‚geit gonosz mosollyal fogjuk megt madni... EMBARK: Sz llĄt s. Akkor jelenik meg, ha egy egys‚g kik”t“ben  ll. Haszn lata ut n az egys‚get behaj˘zz k, ‚s ezut n mint egy haj˘t fogjuk ir nyĄtani. Kihaj˘z s ugyanezzel az ikonnal, egy m sik kik”t“ben. L‚gi sz llĄt s Łgy t”rt‚nhet, ha egy gyalogos egys‚g repl“t‚ren  ll (p nc‚losokat ‚s tz‚reket nem lehet deszantolni). Haszn lata ut n a csapat besz ll egy Ju-52-es sz llĄt˘g‚pbe, ‚s ezut n  ttranszport lhat˘ egy m sik repl“t‚rre. Vad szfedezet szks‚ges. Ha sima gyalogs got sz llĄtunk, akkor csak rept‚ren pakolhatjuk ki “ket, az ejt“erny“s”ket (angolsz szokn l Para, n‚metekn‚l FJ) b rhol ledobhatjuk. REPLACEMENTS: Er“sĄt‚s. Ha enged‚lyezett, haszn lata ut n az egys‚g erej‚t 1-6 csapattal n”veli. Egy egys‚g erej‚t maximum addig n”velhetjk, amennyi a tapasztalatuk: minden 100 tapasztalati pont megszerz‚se m‚g egy pluszt jelent az eredeti 10 mell‚, teh t mondjuk egy ”tcsillagos alakulat 15-ig er“sĄthet“. Az er“sĄt‚s mindig tapasztalatlan, ‚s ar ny ban gyengĄteni fogja a meger“sĄtett egys‚g tapasztalat t. Az er“sĄt‚s tulajdonk‚ppen ut np˘tl st is jelent (ld. SUPPLY) az er“sĄt‚s ar ny ban. ELITE REPLACEMENTS: Ugyanaz, mint az el“bbi, csak az ut np˘tl s ugyanolyan tapasztalatŁ lesz, mint a meger“sĄtett egys‚gben lev“ csapatok. UPGRADE: Fejleszt‚s. A PURCHASE-menben sz llĄt˘eszk”zt v s rolhatunk a PRESTIGE-pontokb˘l. Gyalogosokn l nincs r  kl”n”sebben nagy szks‚g, de nagyobb helyszĄneken mindenk‚ppen ‚rdemes a tz‚rs‚geket fejleszteni a gyors mozgat shoz. DISBAND UNIT: Egys‚g feloszlat sa. Nem ‚rtem, mi‚rt kellene feloszlatni b rmelyik csapatunkat is... NAME UNIT: Egys‚g  tnevez‚se. Ha valaki nagyon unatkozik, akkor hosszŁ t‚li ‚jszak kon kellemesen elsz˘rakozhat mondjuk a normandiai partrasz ll sn l bevetett csapatok  tnevezget‚s‚vel... EXAMINE UNIT: Info a kiv lasztott (illetve a sorrendben ut na k”vetkez“) saj t egys‚gr“l. TURN VIEW MODE ON/OFF: Ugyanaz, mint az el“bbi, csak ezzel ellens‚ges csapatokat is megn‚zhetnk. NEXT UNIT: A soron k”vetkez“ egys‚gre l‚p. SUPPLY UNIT: L“szer- ‚s zemanyag ut np˘tl sa. Ez ellens‚ggel szomsz‚dos pozĄci˘ban nem igaz n szokott enged‚lyezve lenni, tov bb  csak akkor haszn lhat˘, ha az egys‚g ut np˘tl si vonalai (a vil gosabb szĄn– mez“k) valamelyik v rosunkhoz kapcsol˘dnak, ‚s a 'h torsz ggal' van kapcsolata. EXIT: Az. Csapatok: Az ”sszes hadm–veletn‚l a korra jellemz“ ”sszes fontosabb csapattĄpus megtal lhat˘, r ad sul ”sszecsap sokn l el‚g ‚leth– k‚pet is ad r˘luk. J˘, mondjuk a szovjet repl“g‚pek nem voltak a rajzol˘k er“s oldala (mindig angolokat mutat helyettk), de ez Ągy is dics‚retes teljesĄtm‚ny. Az aktu lis csapat legfontosabb infoit a j t‚kk‚perny“ alatt megtal ljuk, de ha valaki sok adatot akar olvasgatni, akkor a VIEW-ikonnal m‚g kaphat egy p rat (vagy ha r clickel egy m r l‚pett egys‚gre). Fell van az egys‚g neve, a CURRENT ‚s MAXIMUM AMMO a jelenlegi/maxim lis l“szer (ha nincs l“szer, nyilv n nem igaz n tud l“ni); ENTRENCHMENT a fedez‚k (gyalogs gra illetve tz‚rs‚gre vonatkozik, ha v rosban, erd“ben vagy egy er“dĄtm‚nyben tart˘zkodik); EXPERIENCE a tapasztalat (minden harc n”veli 5-10%-kal, ha pedig v‚gleg kinyĄrn nak egy alakulatot, akkor az Łgyszint‚n); STRENGTH az er“ (vagyis ink bb a l‚tsz m); KILLS a teljesen megsemmisĄtett alakulatok sz ma. A csapat k‚p‚t“l jobbra m‚g egy p r infot tal lunk: COST jelzi, hogy a csapat h ny PRESTIGE-pontba kerlt; AMMO ‚s FUEL a l“szer ‚s a benzin; MOVEMENT a nyĄlt terepen megtehet“ l‚p‚sek sz ma (FOREST vagy ROUGH terepen, illetve er“dĄtm‚nyben mindenki csak egyet l‚phet); SPOTTING a l that˘s g (nincs kl”n”sebben nagy szerepe); RANGE a hat˘t vols g, vagyis hogy h ny pozĄci˘nyira lev“ egys‚get tud megt madni (ez a legt”bbn‚l 0, vagyis szomsz‚dos pozĄci˘, kiv‚tel a tz‚rs‚g, amelyik 3, illetve a hadihaj˘k (LIGHT/HEAVY CRUISER ‚s BATTLESHIP), amelyek 3/5 pozĄci˘ t vols gra is tzelhetnek); INITIATIVE a hat‚konys g; SOFT/HARD ATTACK mutatja, hogy milyen er“vel tudnak megt madni egy sz razf”ldi SOFT/HARD TARGET-et, AIR ‚s NAVAL ATTACK pedig azt, hogy l‚gi ‚s tengeri c‚lt; a DEFENSE-ek ugyanezek v‚dekez‚sben, ha az AIR-n‚l van ‚rt‚k, akkor l‚git mad s ellen is tud v‚dekezni; v‚gl SOFT/HARD TARGET mutatja, hogy ez a csapat soft target vagy hard target, hehe. Ha az egys‚gnek van valamilyen sz llĄt˘j rm–ve (gyalogs gnak vagy tz‚rs‚gnek vehetnk), akkor ugyanezeket az infokat arr˘l is megkapjuk. Egys‚geket a j t‚k elej‚n megl‚v“ illetve menet k”zben megszerzett PRESTIGE-pontokb˘l v s rolhatunk a PURCHASE ikon v laszt sa ut n. A PRESTIGE-et az ”sszecsap sokban elszenvedett vesztes‚gek ‚s bomb z sok folyamatosan cs”kkentik 10-20 ponttal (v rosok elveszt‚se 50 is lehet), de ugyanĄgy szerezhetnk m‚g pluszokat. A PURCHASE-menben tal ljuk a korra jellemz“ egys‚gek k‚p‚t, amelyeket bekapcsolva megkapjuk az infojukat, ha van el‚g pontunk a megv s rl sukhoz ‚s a v s rl s enged‚lyezett (a PURCHASE ‚s az egys‚g k‚pe melletti l mpa z”ld), akkor hadrendbe  llĄthatjuk, ‚s letehetjk valamelyik v rosunk mell‚ (k”zvetlen az arcvonalba nem lehet). ltal ban itt is ‚rv‚nyes az az elv, hogy 'min‚l dr g bb, ann l jobb', de n‚ha jobb eg‚szs‚ges kompromisszumokat k”tni (egy ut sz helyett ‚n ink bb szĄvesebben veszek n‚gy sima gyalogs got). P r sz˘ a csapatokr˘l: INFANTRY: Gyalogs gok. NyĄlt terepen ne igaz n er“ltessk “ket p nc‚losok ellen, mert a nagy m‚sz rl s rombolja a presztĄzsnket, viszont nagyszer–ek tz‚rs‚g ‚s p nc‚lt”r“  gyŁk (ATG-k) ellen. Ugyancsak gyalogs got haszn ljunk a v‚delmi vonalakban vagy v rosban lev“ ellens‚gek ellen is, mert a p nc‚losok nagyon nagy vesztes‚geket szenvedhetnek ezekn‚l. A gyalogs g kihaszn lja a fedez‚keket (erd“, v‚delmi vonal vagy v ros), teh t ha ilyenb“l t mad, akkor p nc‚losok ellen is haszn lhat˘. TANK: '42 el“tt az ellens‚g tankjaihoz k‚pest a n‚metek egy kicsit gyeng‚csk‚k (a brit Matild k ‚s francia MK-k rendszeresen elvert‚k “ket), teh t a tankokat igyekezznk tz‚rs‚ggel ‚s Stuk kkal lekzdeni. K‚s“bb, mikor megjelennek a m˘dosĄtott PZIV-sek, Tigrisek (Tiger I ‚s II) illetve P rducok (Panther A ‚s B) viszont mi lesznk f”l‚nyben az angolsz szok ‚s a szovjetek tankjaival szemben. '42 el“tti hadm–veletekben Panzer I-eseket csak gyalogs g vagy tz‚rs‚g ellen haszn ljunk. RECON: Ezt sohasem veszek, mert kicsit dr g k a dr g k, ahhoz k‚pest, hogy m‚g a gyalogosok is mindig v‚rfrd“t rendeznek k”z”ttk. Ha valamelyik kldet‚sben a hadrendben van ilyen, akkor arra szoktam haszn lni, hogy a front m”g”tti ellens‚ges v rosokat foglalgatom el vele, mert j˘ sokat tudnak l‚pni, ‚s addig nincs is semmi probl‚ma velk, amĄg nem kell harcolniuk. Alkalmazhat˘ m‚g tz‚rs‚g,  tkel“ vagy pedig 3-n l nem er“sebb csapat ellen. ANTI TANK: '42 el“tt csak p nc‚lt”r“  gyŁk (PAK, sz”vets‚gesekn‚l ATG) vannak. Ilyet nem v s rolok, mert csak p nc‚losok ellen j˘k, egy‚bk‚nt a gyalogs g is lecsapkodja “ket. A k‚s“bb megjelen“ vad szp nc‚losok (Jagdpanther, Jagdtiger, Elefant) viszont nagyon coolok p nc‚losok ellen, gyalogs gokat t madva velk pedig igen nagy munk t adunk az ellenf‚l temetkez‚si v llalkoz˘inak. ARTILLERY: 2-3 pozĄci˘ t vols gba tzelve nagyszer– eredm‚nyeket produk lnak, szomsz‚dos pozĄci˘ba m r nem annyira. V‚delemben a tz‚rs‚gek t mogatj k a mellettk lev“ alakulatokat: ha az ellens‚g olyan csapatunkat t mad, ami mellett tz‚rs‚g  ll, akkor az ”sszecsap s el“tt el“sz”r j˘l meg gyŁzz k “ket, teh t m r l‚nyegesen gyeng‚bbek lesznek kart cstzet k”vet“ harcban. Ezt kihaszn lva lehet“leg Łgy helyezzk el a tz‚reket, hogy mindig tudj k t mogatni a fenyegetett csapatainkat. Mivel ez az ellenf‚ln‚l is ugyanĄgy m–k”dik, mindig a tz‚rek legyenek az els“ sz mŁ c‚lpontjaink. Nagyon gyenge pontjuk, hogy k”zvetlen k”zelr“l t madva ak r gyalogosok is sz‚tverhetik “ket, ‚s a v‚dekez‚sk is hat stalan. M sik kellemetlens‚g, hogy fel llĄtva csak egyet tudnak l“ni, ha pedig sz llĄt˘j rm–re pakoljuk “ket, akkor nagyon sebezhet“ek lesznek. A rohaml”vegek megjelen‚se ut n c‚lszer– azokat v s rolni (a legjobbak a Hummel ‚s Wespe), mert sokat tudnak l‚pni, ‚s k”zben harcra k‚szek is. ANTI AIRCRAFT: Mivel van kl”n l‚gv‚delem is, nem igaz n ‚rtem, hogy mi‚rt kellett kl”n egy ilyen menpont. Nem szoktam ilyet venni, mert felesleges, r ad sul n‚h ny pedig csak a saj t pozĄci˘j ban lev“ repl“g‚peket tudja t madni. AIR DEFENSE: A tz‚rs‚g megfelel“je l‚gi c‚lpontok ellen, ugyanazokkal a tolajdons gokkal (t mogatja a szomsz‚dos pozĄci˘ban lev“ egys‚geket, h rom pozĄci˘ t vols gra lehet l“ni vele, keveset tud l‚pni, sz llĄtva k”nnyen sebezhet“, k”zvetlen t mad ssal minden sz razf”ldi csapat sz‚tveri), lesz mĄtva azt az apr˘s got, hogy ann l hat‚konyabb, min‚l k”zelebb van a c‚lpont. '43 ut n ezek legyenek a l‚gi c‚lok elleni hadvisel‚s f“ eszk”zei, mert az angolsz sz l‚gif”l‚ny akkora, hogy ha megv s rolunk egy dr ga vad szg‚pet, azt a k”vetkez“ k”rben azonnal le is l”vik. Ilyenkor m r c‚lszer– f‚ll nctalpast venni, mert azok t”bbet tudnak l‚pni. J˘ ”tlet a rohaml”vegeket kĄs‚rgetni velk, mert azok els“dleges l‚gi c‚lpontok lesznek. FIGHTER: Vad szok. Szomsz‚d pozĄci˘ban l‚gi, saj t pozĄci˘ban pedig f”ldi (vagy tengeri) c‚lpontot t madhatnak. T mogatj k a szomsz‚d pozĄci˘ban megt madott repl“g‚peket is, teh t bomb z˘k kĄs‚rget‚s‚re nagyszer–en alkalmasak. J˘ ”tlet, ha mondjuk egy teheraut˘n sz llĄtott egys‚g pozĄci˘j ba l‚pnk vele: ha az ellens‚gnek van bomb z˘ja, akkor ezeket szinte kiv‚tel n‚lkl megt madj k, ‚s annak a rendje s m˘dja szerint le is bomb zz k - ha viszont ott  ll egy vad sz, akkor a bomb z˘ nem tud odal‚pni. TAC BOMBER: Zuhan˘bomb z˘k. Itt vannak a kedvenceim, a Stuk k. Olyan kis gyesek a p nc‚losok ellen! Csak egy gond van velk, hogy az ellens‚ges vad szok nem nagyon szeretik “ket, ‚s ha vad szkĄs‚ret n‚lkl hagyjuk l˘fr lni “ket, akkor nagy v‚rengz‚st v‚geznek k”z”ttk. K‚s“bb FW190-es vad szbomb z˘kat is v s rolhatunk, amelyek el‚g er“sek a vad szok ellen is, csak nagyon dr g k - ink bb k‚t Stuk t veszek, mint egy ilyet. LEVEL BOMBER: Szintbomb z˘k. Venni nem szoktam, mert dr g k, ‚s a Stuk k j˘val hat‚konyabbak. Ezek viszont j˘val ellen ll˘bbak a vad szokkal szemben, ‚s res v rost bomb zva is lehet velk PRESTIGE-t szerezni. Haditenger‚szet: Ilyet nem lehet v s rolni, viszont egy csom˘ hadm–veletben haszn ljuk “ket. A tengeralattj r˘k (U-Boat) a legszimpatikusabbak, mert az ”sszes vĄzi c‚lpont ellen nagyszer–en haszn lhat˘k, ‚s csak a rombol˘k (Destroyer) tudnak ellenk v‚dekezni. Csak ez ut˘bbiakkal is lehet kinyĄrni “ket (vagy bomb z˘kkal). A torped˘nasz dok (T-Boat) is ”r”mmel megtorped˘znak b rkit, de ha valaki a nyakukba cs”rdĄt, akkor gyorsan elsllyednek. A hadihaj˘k (Light Cruiser, Heavy Cruiser, Battleship) szigorŁ fick˘k, ‚s mivel 3-5 pozĄci˘ t vols gra tudnak tzelni, hat‚konyan t mogatj k a sz razf”ldi csapatokat. Nagyon tetszett a m–k”d‚sk, amikor eb‚d k”zben partra sz lltam Norv‚gi ban, de amikor egy kicsit k‚s“bb az olaszorsz gi partrasz ll st akartam visszaverni, akkor m r nagyon nem tetszettek. P r j˘ tan cs: - foly˘n val˘  tkel‚skor minden egys‚g nagyon gyenge. Ha ilyenkor t madj k meg, akkor mindig ar nytalanul nagy vesztes‚geket fog szenvedni. Egy ilyen csapatot b rmilyen egys‚ggel megt madhatunk; - ha meger“sĄteni nem tudjuk, akkor 3-4 erej– csapattal csak hasonl˘ erej–eket t madjunk, mert ilyen gyeng‚n m r nem fog t madni, csak vesztes‚gei lesznek; - ha valahol nem bĄrunk egy ellens‚ges csapattal (a '40-es francia hadm–veletn‚l lesz gondunk a tankokkal), akkor lehet haszn lni a 'sok lŁd diszn˘t gy“z' effektust: kerĄtsk be h rom vagy n‚gy egys‚gnkkel a delikvenst (ha m r n‚gy oldalr˘l foglalt, ‚s nem tud ell‚pni, akkor nem kaphat sem er“sĄt‚st sem ut np˘tl st a csapat) ‚s t madjuk meg mindegyikkel. El“sz”r ugyan nagyobb vesztes‚geink lesznek, de a k”vetkez“ k”rben ism‚t megt madva elfogy a l“szere ‚s nem tud visszat madni - Ągy teh t vesztes‚g n‚lkl m‚sz rolhatjuk le; - c‚lszer– a t mad sainkat koncentr lni, ‚s ha egyszer m r elkezdtnk t madni egy ellens‚get, akkor azt nyĄrjuk is v‚gleg. Az ut np˘tl s ‚s a replacement ugyanis ingyen van, de ha egyszer v‚gleg v‚geztnk egy csapattal, akkor az m r nem fog neknk megint egy 10-es csapatk‚nt megjelenni - egy v rost csak akkor vesz elfoglaltnak, ha egy csapatunk m r meg llt benne (ha csak  thalad rajta, marad az ellens‚g‚); - a kezd“ PRESTIGE-pontokat r‚szemr“l mindig olyan gyorsan elk”lt”m, ahogy csak a g‚p engedi (nem ‚rtem a rendszert, hogy mi alapj n lehet egy k”rben t”bb vagy csak egy egys‚get venni, de mindegy), a megszerzetteket pedig abban a pillanatban, ahogy megkaptam, mert Łgyis sokkal t”bb fog fogyni, mint amennyit szerznk. Hadm–veletek: A j t‚kban ”sszesen 38 hadm–veletet j tszhatunk le a II. vil gh borŁ eur˘pai hadszĄnter‚nek f“bb esem‚nyeib“l. Tulajdonk‚ppen minden fontosabb hadm–velet benne van a programban, ami csak t”rt‚nt (meg n‚h ny olyan is, ami nem). Ezeket gyakorolva, id“vel megnyerhetjk a hadvisel‚seket is. A strat‚giai c‚lokn l a n‚met oldalt ismertetem, ha valaki a m sik t borral j tszana, akkor nyilv n az “ c‚lja az, hogy megakad lyozza a n‚met c‚lok el‚r‚s‚t. N‚zzk id“rendi sorrendben “ket (amelyikkel m r t”bbet j tszottam, ott n‚h ny tippel is szolg lok): POLAND: Lengyelorsz g lerohan s nak els“ r‚sze. A strat‚giai c‚l Lodz ‚s Kutno v ros nak elfoglal sa 10 napon (k”r”n) bell. Nem okoz kl”n”sebb probl‚m t a dolog - az indul˘ csapatokkal is sim n meg lehet nyerni, PURCHASE-re nincs is szks‚g. (B r mondjuk azt el‚g nagy marhas g, hogy pont l‚gier“t nem lehet v s rolni a lengyel hadm–veletekben, amikor tulajdonk‚ppen a leveg“b“l gy“zt‚k le “ket.) Nyit sk‚nt kldjk el a Warta foly˘hoz legk”zelebb  ll˘ k‚t gyalogos egys‚get Rodomsko elfoglal s ra. Ezzel 3-4 k”r alatt v‚geznek is. Felt”lt‚s ut n forduljunk velk ‚szak (Lodz) fel‚. A p nc‚losokkal az els“ l‚p‚sben nyĄrjuk ki az erd“ m”g”tt  ll˘ lovass got, vegyk k”rbe Kaliszt, majd a bev‚tele ut n robogjunk Kutno fel‚ az Łton. A 2nd, 3rd ‚s 4th Wehr Inf menjen ‚szak fel‚ a tz‚rs‚ggel, a 2-3. k”rben nyĄrj k ki a Kalisz m”g”tt  ll˘ tz‚rs‚get, ut na vegy‚k be Poznant (Posen), majd az ‚szaki Łton el“ret”rve t mogass k Kutno bev‚tel‚t, illetve segĄtsenek a d‚lebbre lev“ egys‚geknek Lodzn l ‚s Ozorkown l. MAJOR VICTORY-t aratunk, ha az utols˘ lengyel egys‚get Lodzban vagy Kutnoban nyĄrjuk ki, MINOR-t ha a k‚t v ros elfoglal sa ut n m‚g van lengyel csapat ‚letben. WARSAW: Ez m r kem‚nyebb di˘, de ha valaki teljesen mazochista, ezt is megnyerheti PURCHASE n‚lkl. A strat‚giai c‚l, hogy a t‚rk‚pen lev“ ”sszes v rost bevegyk 20 k”r”n bel. Ha hadvisel‚st j tszunk, akkor tov bbenged akkor is, ha Vars˘ (Warsaw) ‚s Modlin biztosan a mi‚nk. Javasolt taktika: az els“dleges c‚l Vars˘. Itt gyalogs ggal (tz‚rs‚gi t mogat ssal persze) verjk ki a v‚delmi  ll sokb˘l a lengyeleket, majd osszuk k‚tfel‚ a csapatainkat. A p nc‚losokkal ‚s egy p r gyaloggal induljunk Siedice ellen, a m sik f‚l pedig (f“leg gyalogs ggal) h tulr˘l kerlje meg a Modlinn l lev“ er“dĄtm‚nyeket. Az innen visszavonul˘ lengyel csapatokat k”nnyen kiirthatjuk, ha a Bug ‚s a Narew foly˘ k”z”tt  ll st foglalunk egyik gyalogs gunkkal, ‚s v rjuk, hogy mikor pr˘b lnak  tkelni... Ha hadvisel‚st j tszunk, a gyalogosokat helyezzk d‚lre, a dombokra (az els“ l‚p‚sekben beveszik Tomaszowot, majd ‚szak fel‚ haladva az Łton a vars˘i v‚delmi vonal oldal ba kerlnek), a p nc‚losokat ‚s a tz‚rs‚get pedig tegyk ‚szakra. Itt az egyik p nc‚los ‚s a tz‚rs‚g felvonul Vars˘hoz, a m sik k‚t p nc‚los pedig k”sse le Modlinn l a csapatokat (a neh‚ztz‚rs‚gket lehet k”zvetlenl is t madni). A tov bbiakban Łgy m–k”dik a dolog, mint a scenarion l. NORWAY: A norv‚g hadm–velet. Ez sem tŁl bonyolult, hadvisel‚sben nincs is ez a scenario. A strat‚giai c‚l az, hogy elfoglaljuk az ”sszes v rost 25 k”r”n bell. Dobjuk partra a csapatokat ‚s az ejt“erny“s”ket, azt n nyomuljunk velk ‚szak fel‚. Oslo magass g ban lesz egy kis k nya az angolokkal, de a legnagyobb gond Łgyis az ‚szakr˘l ‚rkez“ brit flotta lesz. T madjuk “ket el“sz”r az ‚szakon lev“ tengeralattj r˘kkal ‚s rombol˘kkal, majd a d‚li partrasz ll st t mogat˘ neh‚zcirk l˘kat ‚s csatahaj˘kat is kldjk ‚szakra. A visszavonul˘ angolok Narvik t‚rs‚g‚ben ”sszpontosĄtj k a csapataikat - ezt kell min‚l el“bb bevennnk. Kezdetben sok gond nem lesz, mert el‚g nagy f”l‚nyben vagyunk, ‚s ostromokn l Ągy nem fogunk kl”n”sebben nagy vesztes‚geket szenvedni. M r csak az‚rt sem, mivel teli van a t‚rk‚p norv‚g v rosokkal, ahol nincs hely“rs‚g. A PRESTIGE teh t az egekig sz rnyal - ha megfogadtok egy tan csot, akkor repl“kbe (f“leg Stuk kba) fektetitek, amelyek majd sz‚pen sz‚tbomb zz k Łgy a sz razf”ldi csapatokat, mint az angol flott t. LOW COUNTRIES: A franci k elleni hadm–velet els“ r‚sze. A strat‚giai c‚l, hogy elfoglaljuk az ”sszes v rost, de ha hadvisel‚st j tszunk, akkor a program tov bbenged akkor is, ha a Csatorna-parti kik”t“ket elfoglaltuk. Ha hadvisel‚sben j tszunk, akkor az elit csapatokat d‚len ”sszpontosĄtsuk az Ardenek  tj r˘j ban (Luxemburg magass g ban). Ezekkel gyorsan foglaljuk el Sedan ‚s Givet v ros t, majd forduljunk velk ‚szak fel‚, ‚s a p nc‚losokkal min‚l gyorsabban jussunk ki a Csatorn hoz. Az ‚szakon lev“ csapatokkal k‚nyelmesen ki lehet er“szakolni az  tt”r‚st a Meuse-”n, ezekkel vonuljunk nyugat fel‚ az Łton. A p nc‚losokkal ne  lljunk meg az ellens‚ges v rosokban l‚v“ gyalogs ggal ‚s p nc‚lt”r“kkel viccel“dni - azokat majd a felz rk˘z˘ gyalogs g felsz molja. Sedan, Charleroi ‚s Brussels v ros ban hagyjunk egy gyalogost hely“rs‚gnek. A franci k a megmaradt csapataikat Lille-n‚l fogj k ”sszpontosĄtani, de eg‚szen jŁnius 1-ig nem fognak t madni. Addig v‚gig kell sz guldanunk a tengerparti kik”t“k”n eg‚szen Abbeville-ig (k”zben megsemmisĄteni az angol expedĄci˘s hader“t), onnan pedig h tba t madhatjuk a Lille-n‚l  ll˘ marad‚k franci kat. FRANCE: A francia hadj rat m sodik r‚sze. A strat‚giai c‚l megint az ”sszes v ros elfoglal sa. Ha hadvisel‚sk‚nt j tsszuk, akkor a p nc‚losokat tegyk le ugyanŁgy, mint ahogy a scenarioban  llnak, ‚s az els“ k‚t-h rom l‚p‚sben verjk sz‚t a P rizst˘l ‚szakra  ll˘ francia er“ket. Nyugaton az angolok ellen addig csak v‚dekezznk (nem fognak t madni, ha nem kelnk  t a Meuse-”n). Hadvisel‚sn‚l els“dleges fontoss gŁ, hogy az ”sszes PRESTIGE-t v s roljuk el min‚l hamarabb, mert az elit kezd“csapatok nagyon kevesek lesznek ide. Az els“ l‚p‚sben verjk sz‚t a Reimsn‚l  ll˘ csapatokat is, ‚s lehet“leg hagyjunk itt n‚mi er“sĄt‚st is, mert lesz n‚h ny ellent mad s Thierry ir ny b˘l. K‚t csapat nyomuljon d‚l fel‚, ‚s vegye be az arra lev“ v rosokat, a t”bbiekkel pedig vonuljunk P rizs fel‚, hogy t mogassuk a Ham ir ny b˘l el“ret”r“ csapatainkat. Ez a helyszĄn m r el‚g kem‚ny di˘ lesz. SEALION-hadm–veletek: N‚met partasz ll sok Angli ban. Apokrif scenariok, a val˘s gban soha nem t”rt‚ntek meg, mert a Luftwaffe alulmaradt az angliai l‚gi csat ban. A strat‚giai c‚l megint az ”sszes v ros bev‚tele. A SEALION PLUS-ban annyi kl”nbs‚g van a SEALION 40-hez k‚pest, hogy d‚lnyugatr˘l meg‚rkezik az olasz flotta, ‚s ez t mogat st nyŁjt egyr‚szt az angol flotta sz‚tver‚s‚hez (Ągy az ”sszes repl“nkkel a partrasz ll˘ csapatokat t mogathatjuk), m sr‚szt a csatahaj˘k segĄthetnek a tengerpart k”zel‚ben zajl˘ hadm–veletekben. A SEALION 43 ugyanaz, mint a 40, csak az angolok sokkal modernebb felszerel‚ssel rendelkeznek, ‚s sokkal er“sebbek is. Kl”n”sebb taktikai tan csot nem lehet adni: tegyk partra a csapatokat, azt n ir ny London. Mindegyik m–sorsz m 15 k”r. MegszĄvlelend“: min‚l el“bb v‚gezznk az angol vad szg‚pekkel, mert az ut np˘tl suk nagyon nagy. Lehet“leg a PRESTIGE jelent“s r‚sz‚t fektessk l‚gv‚delembe ‚s vad szokba - a sz razf”ldi csapatok l‚tsz ma elegend“ lesz. NORTH AFRICA: Rommel hadj rata. A strat‚giai c‚l term‚szetesen megint bevenni mindent. Sok taktikai tan csot itt nem lehet adni, mert csak a tengerpart melletti s von lehet el“renyomulni, ‚s ebben a 2-3 pozĄci˘ban nincs valami sok mozg si lehet“s‚g. (Mostant˘l egy‚bk‚nt is kicsit r”videbbre fogom, mert a leĄr s kezd kifutni a kereteib“l.) BALKANS: Balk ni hadm–velet az olaszok megsegĄt‚s‚re 1941-ben. Nem kl”n”sebben neh‚z megnyerni, be kell venni az ”sszes v rost. CRETE: Deszantt mad s Kr‚ta ellen. Itt is el‚g nagy a f”l‚nynk, de a partrasz ll s kicsit cikis lesz. A c‚l: bevenni mindent, ami bevehet“. MIDDLE EAST: A NORTHAFRICA folytat sa. Nem j tszottam vele. BARBAROSSA: A Szovjetuni˘ megt mad sa. Eredetileg ugyan kicsit nagyral t˘bb strat‚giai c‚lok voltak, de itt az els“ r‚sz‚ben csak annyi a feladat, hogy elfoglaljuk a Szovjetuni˘ nyugati hat ra ment‚n lev“ ”sszes telepl‚st. Ha hadvisel‚sk‚nt j tszunk, akkor term‚szetesen le is  ll a karrier, ha itt nem gy“znk. KIEV: A Kijevben v‚dekez“ oroszokat kell megsemmisĄtennk, ‚s a v rost elfoglalnunk. Az ‚szak fel“l t mad˘ hadseregcsoport egyik r‚sz‚vel tartsuk fel az orosz er“sĄt‚seket, a m sik fel‚vel pedig t mogassuk a Kijevet d‚l fel“l t mad˘ csapatainkat. MOSCOW: Moszkv t kell bevennnk. Ha hadj ratk‚nt ez sikerl, akkor t”bbet m r nem t”lt orosz scenarlokat, mert ezen a fronton akkor gy“ztnk is. N‚gy kl”nb”z“ id“pontban j tszhatjuk: a '41-es a megt”rt‚nt hadm–velet, a '42-esben ‚s '43-asban pedig egyre er“sebbek az oroszok (viszont korszer–bb felszerel‚st haszn lhatunk). Az EARLY MOSCOW egy ,mi lett volna, ha"-hadm–velet: mi lett volna, ha Guderian t bornok csapatai nem vesztegetnek annyi id“t a kijevi katlan felsz mol s val, ‚s egy h˘nappal el“bb el‚rik Moszkv t? SEVASTOPOL: A Fekete-tenger melletti kik”t“ elfoglal sa. Mivel Szevasztopol nagyon ki lett nagyĄtva (teli van v rospozĄci˘kkal a tengerpart), itt egy csom˘ PRESTIGE-pontot zs km nyolhatunk - miut n  tt”rtnk az er“dĄtm‚nyeken. R ad sul az ”sszes v rosr‚szt el is kell foglalnunk ahhoz, hogy gy“zznk. Itt is ugyanaz vonatkozik, mint a t”bbi v‚d“vonaln l: csak egy helyen kell  tt”rnie a gyalogs gnak, ut na a p nc‚losok m r felg”ngy”lĄthetik az eg‚szet. STALINGRAD: Az egyik hadseregcsoportunk d‚lnyugat fel‚ t”r a Kauk zus ir ny ba, mĄg a m sik Szt lingr d fel‚ kocogva igyekszik biztosĄtani a bal sz rny t. A strat‚giai c‚l bevenni mindent. KHARKOV: A Szt lingr d ut ni scenario, ez az ellent mad s pr˘b lta meg llĄtani a szovjet offenzĄv t. A strat‚giai c‚l el“sz”r Harkov bev‚tele, majd ut na az ”sszes t”bbi v ros‚. Nem lesz kl”n”sebben neh‚z dolgunk, mert itt most kiv‚telesen nagy f”l‚nyben vagyunk. Annyi az eg‚sz, hogy minden egys‚get felkldnk ‚szakra - azt n majd csak elfogynak valamikor az oroszok. KUSK: A '43-as ny ri szovjet offenzĄva nyit nya, a II. vil gh borŁ legnagyobb p nc‚loscsat ja. Erre lehet sz mĄtani a feldolgoz sban is, ahol a c‚l, hogy legal bb egyetlen v rost az utols˘ k”r v‚g‚ig megtartsunk. Ez az‚rt teljesĄthet“. TORCH: Amerikai partrasz ll s szak-Afrik ban. A strat‚giai c‚l az, hogy megtartsuk Tuniszt ‚s m‚g k‚t v rost legal bb 24 k”r”n keresztl. HUSKY: A sz”vets‚gesek szicĄliai partrasz ll sa. A strat‚giai c‚l, hogy legal bb k‚t v rost megtartsunk. Lehet azt a megold st is v lasztani, mint a t”rt‚nelemben (visszavonulunk SzicĄli b˘l az olasz sz razf”ldre), de meg lehet  llĄtani a sz”vets‚geseket m‚g SzicĄli ban is. A PURCHASE-b“l vegynk N poly (Napies) mell‚ p r Tigrist, mert ott kicsit kevesen lesznk az ottani partrasz ll sra. Az ”sszes ‚szakon lev“ egys‚get azonnal indĄtsuk d‚l fel‚. A m sik olaszorsz gi partrasz ll shoz elegen lesznek az ott lev“ p nc‚losok: miut n itt visszaszorĄtottuk a sz”vets‚geseket a tengerbe, az egyik r‚szkkel segĄtsnk a N polyn l harcol˘knak, a t”bbit pedig kldjk le SzicĄli ba. ANZIO: Ez is egy olaszorsz gi partrasz ll s lesz, R˘m t˘l d‚lre. A strat‚giai c‚l megtartani R˘m t ‚s m‚g k‚t v rost. A legnagyobb gond itt is a vadul tzel“ angolsz sz csatahaj˘k lesznek - egy‚bk‚nt m‚g egy kezd“nek sem lesz neh‚z megnyernie. D-DAY: A normandiai partrasz ll s, az Overlord hadm–velet. A strat‚giai c‚l megtartani k‚t v rost. Az ejt“erny“s”ket meg a csatahaj˘kat nagyon ut ltam benne, mert mindig a legrosszabb helyen bukkantak fel... COBRA: Kit”r‚s Normandi b˘l. A sz”vets‚gesek v‚gig akarnak rohanni Franciaorsz gon - pont Łgy, ahogy azt a n‚metek tett‚k n‚gy ‚vvel azel“tt. A c‚l az, hogy legal bb h rom v ros a mi‚nk maradjon 25 k”r”n keresztl. ANVIL: D‚l-franciaorsz gi partrasz ll s. Ez is kellemetlen m–sor lesz a nyomaszt˘ l‚gif”l‚ny miatt (ne engedjk ki a keznkb“l a reptereket, mer Ągy sok ig tart, amĄg visszareplnek a g‚pei tankolni). A strat‚giai c‚l megtartani legal bb k‚t v rost. BYELORUSSIA: A szovjet Bagratyin-hadm–velet a sz”vets‚ges partrasz ll s t mogat s ra. A n‚met strat‚giai c‚l nem tŁl bonyolult: Vars˘t kell megtartani. Ehhez az er“ m‚g elegend“ is lenne, csak az ut np˘tl ssal lesznek majd egy kis probl‚m k... MARKET GARDEN: ,A hĄd tŁl messze van", l‚gideszant hadm–velet Hollandi ban. A strat‚giai c‚l mind”ssze annyi, hogy kiverjk Arnhemb“l az ott lev“ ejt“erny“s”ket. Ez m r a m sodik k”rre nyugodtan teljesĄthet. Ut na az ott lev“ p nc‚losokkal csapkodjuk le m‚g a k”rny‚ken lev“ ejt“erny“s”ket, azt n z rk˘zzunk fel a Meuse vonal ra, ‚s v rjuk, hogy ki pr˘b l majd  tkelni... ARDENNES: ,A hal l 50 ˘r ja", az utols˘ n‚met ellent mad s a nyugati fronton. A strat‚giai c‚l bevenni az ”sszes v rost, kiv‚ve Brsszelt. Az csak a szorgalmi feladat. Az elej‚n nem is t–nik olyan nagyon neh‚znek a feladat, mert a nyit˘ amerikaiakkal szemben legal bb k‚tszeres er“f”l‚nyben vagyunk. A probl‚ma csak az, hogy k”rlbell 5-6 k”r mŁlva meg‚rkezik d‚lr“l ‚s d‚lnyugat fel“l Patton t bornok 3. amerikai hadsereg, ‚s Ągy hirtelen r”gt”n a jenkik‚ lesz az er“f”l‚ny (legal bb h romszoros).AzonkĄvl megjavul az id“ is, ‚s r”gt”n megjelenik a sz”vets‚ges l‚giflotta a nyakunkban. Els“dleges fontoss gŁ teh t a gyorsas g: a p nc‚losokkal min‚l hamarabb t”rjnk el“re nyugat fel‚, ‚s ne  lljunk meg sz˘rakozni a keleti r‚szen lev“ v rosokban rekedt amikkal (azok a g‚pesĄt‚s n‚lkl h tul totyog˘ gyalogosokra maradnak). BUDAPEST: Az utols˘ n‚met ellent mad s a h borŁban. Nem tudom, mi‚rt pont f“v rosunk nev‚t adt k ennek, mert a csata a Balatont˘l d‚lre zajlott. (FelhĄvn m a figyelmet szeg‚ny Balaton kiss‚ avantgarde megval˘sĄt s ra.) A strat‚giai c‚l az ”sszes v ros bev‚tele. BERLIN: J tszhatjuk csak a szovjetek (BERLIN EAST), csak a sz”vets‚gesek (BERLIN WEST) vagy mindkett“ ellen. A strat‚giai c‚l Berlin ‚s m‚g 5 v ros megtart sa. WASHINGTON: Na, ez egy j˘ kis hadm–velet lesz! N‚met partrasz ll s USA-ban ‚s Kanad ban. (Underlord-hadm–veletnek neveztem el.) A strat‚giai c‚l term‚szetesen bevenni az ”sszes v rost. Ez a marhas g val˘szĄn–leg csak az‚rt kellett, hogy ha hadm–veletekben nyernk a keleti fronton, ‚s visszavertk a partrasz ll sokat is, akkor legyen valami hozz vet“leg logikus befejez‚s, nyerhetnk az angolsz szok ellen is. Ez is j˘pofa: els“ r n‚z‚sre biztos nyer“k vagyunk, mert sz‚p nagy a l‚gier“nk ‚s a sz razf”ldi csapatok is tŁlsŁlyban vannak. Azt n megjelenik az amerikai l‚gier“ is, ami vagy h romszor akkora, mint a mi‚nk... Hosszas kszk”d‚s ut n csak sikerlt a v‚g‚re j rni a leĄr snak is. M‚ltatni ezek ut n val˘szĄn–leg nem kell: a PANZER GENERAL pont azt hozza, amit az ember '94-ben elv r egy strat‚giai j t‚kt˘l. Cool SVGA grafika, cool hang, cool j t‚k (egyes scenariok ak r 5-6 ˘r t is eltartanak). Az SSI ugyan az ut˘bbi id“ben nem nagyon er“ltette meg mag t a strat‚giai j t‚kok ter‚n, de hogy ha ennek az volt az oka, hogy a nevkh”z m‚lt˘ min“s‚get akartak produk lni, akkor szerintem b“ven meg‚rte, ez a hosszŁ v rakoz s. H la a j˘ Istenek, hogy vannak valakik, akik nem Łgy csin lnak strat‚giai j t‚kot, hogy bedigitaliz lj k a kezk gy‚be akad˘ f‚nyk‚peket, azt n be gyazz k valami rendkĄvl sz nalmas grafik val meg ldott j t‚kszer–s‚gbe (ld. IRON CROSS). Ilyen PANZER GENERAL-ok m‚g j”hetnek b“ven. Kilgore Trout