A POKOL ANGYALA 2. Igen-igen, m r megint itt egy Łj C64-es ,csoda", ami ”nmag ban m‚g nem lenne baj, de hogy nekem kell r˘la valamit ”sszehordanom az m r skandallum... Ez itten k‚rem a MANTIS SOFTWATE legŁjabb ikonvez‚relt, sz”veges kalandj t‚k nak A POKOL ANGYALA 2-nek az ismertet‚se, ami egy  ltaluk elkld”tt j tszhat˘ dem˘ verzi˘ segĄts‚g‚vel k‚szlt. A 6 lemezoldalt elfoglal˘ j t‚k megjelen‚s‚t 1995. tavasz ra Ąg‚rik a fiŁk, ha egyszer elk‚szlnek vele, meg ha tal lnak egy kiad˘t hozz . A MANTIS n‚v a Kast‚ly cĄm– kor bbi 64-es game szerz“i g rd j t takarja (Nagy Zolt n, Her‚di Attila ‚s G sp r Oliv‚r), akiknek a nev‚hez f–z“dik a sztori, a grafika valamint a zene, special guest-k‚nt Oless k b ty˘val kieg‚szlve, aki az eg‚szet programozta ‚s a j t‚k anim ci˘it k‚szĄtette. A kerett”rt‚net - amit egy kĄs‚r“lev‚lk‚n k”z”ltek a szerz“k - egy kiss‚ Neuromancer szagŁ (s“t az eg‚sz j t‚k az), le sem tagadhatja senki, hogy az alap”tlet ebb“l a Gibson k”nyvb“l sz rmazik. A cyber t‚ma Łgyl tszik kezd elhatalmasodni minden j t‚kgy roson, de m‚g a mi programoz˘ sr cainkon is. Ennek kapcs n jegyezn‚m meg, hogy valamikor 1990 t j‚k n rendezett a M–v‚sz mozi (na m r megint a mozi, a mozi, a mo...) egy cyberfesztiv lt - amin sikerlt r‚sztvennem -, ahol ezt az akkor m‚g viszonylag Łjnak sz mĄt˘ irodalmi, m–v‚szeti ‚s f“leg filmes ir nyzatot mutatt k be a nagyk”z”ns‚gnek, t”bb nyugati vend‚ggel. Az akkori benyom saim eg‚szen m sok voltak a Cyber-r“l, mint amit manaps g a sok –rhaj˘s marhas gban l tok. A j t‚kban a XXI. sz zadban kell k˘v lyognunk, a helyszĄn: Budapest, ami m ' teljesen cyberpunk - manaps g a f“v rosban j rva n‚ha az embernek az az ‚rz‚se t mad, hogy ez a bizonyos elk‚pzelt s”t‚t j”v“, alaposan a nyakunkon van (p‚ld ul itt is van kĄnai  ruh z - d”givel) - ahol egy cyberspacecowboy szerep‚ben fogunk a tov bbiakban t‚nykedni. Ez a j˘ember kipr˘b l sra kapott egy software-t (biztos a Pokol Angyala 2-“t) att˘l zakkant meg Łgy, hogy belevetette mag t a m trixba, csak Ągy egyszer–en... Itt az adatb zisban kutatva egy Mesters‚ges Intelligenci val futott ”ssze, aki r‚gi j˘ bar tjak‚nt dv”zli, s mivel l tja, hogy f“h“snk b rhogy t”ri a fej‚t, nem ugrik be neki a neve, be is mutatkozik illedelmesen, “ a Pokol Angyala (ez a 2-es, az 1-es biztos a testv‚re volt), ‚s milyen dolog az, hogy el“z“ ‚let‚ben, falusi, sutty˘ bĄr˘k‚nt legy“zte “t... Embernk hi ba szabadkozik, hi ba fogja a neh‚z gazdas gi helyzetre a dolgot, de m‚g ,Az el“z“ ‚letemben egy nyuszi voltam..."-mal sem sikerl meggy“zni szeg‚ny ”rd”g”t, aki a r‚gi eml‚kek felemleget‚s‚t“l olyan stressz  llapotba esik, hogy bosszŁv gy t csillapĄtand˘, gyilkos erej– impulzusokat hajig l der‚k embernk fej‚hez. Az impulzusok tal latait˘l v‚gleg elgyenglt f“h“snket viszont az utols˘ pillanatban megmenti valami barom... Itt kapcsol˘dunk be a j t‚kba ‚s persze mi is bosszŁt forralunk az ”rd”g ellen, pontosabban el kell pusztĄtanunk (biztos bels“ sugallatra). Kldet‚snk sor n sz mos buktat˘n, csapd n kell  tverekednnk magunkat, ezeket a m trixon kĄvl sz mos helyszĄnen ,‚lvezhetjk", cs szk lhatunk Bankokban. Losiban de Angyalf”ld”n is, ha kedvk tartja. A mintegy 150 helyszĄn b“velkedik ellens‚gekben ‚s NPC-kben (Non Player Character), akikkel zletelhetnk (,cs‚ndzsm ni, herojin"), tere-fer‚lhetnk, de harcolhatunk is ak r. A j t‚k kezel‚se nagyj b˘l megegyezik a Wasted Time-‚val (Bryan a program l tt n fel is vonta a szem”ld”keit...) a k‚perny“ als˘ r‚gi˘j ban helyezkedik el az ir nyĄt˘panel, amely k‚t r‚szre oszthat˘: a sz”vegablakra ‚s az ikont bl ra. Ez ut˘bbi Łjabb k‚t r‚szt tartalmaz, fell egy ir nyt–, alul pedig a v laszthat˘ ikonok helyezkednek el. A joystickkal ‚s a kurzorbillenty–kkel mozgathat˘ nyilat csak az ikont bl n haszn lhatjuk ‚s a sz”vegablak alatt lev“ MORE feliraton. Az ikonok a k”vetkez“k: Szem ikon: n‚zel“d‚sre, vizsg l˘d sra alkalmazhat˘, haszn latakor az ikont bla elt–n‚s‚vel egy kis k‚perny“n, kl”nb”z“ menk jelennek meg, az aktu lis helyszĄnen l‚v“ dolgokr˘l (szerepl“k, t rgyak). Kil‚p‚s EXIT paranccsal vagy a RUN/STOP billenty–vel t”rt‚nhet. Pergamen ikon, a k‚szĄt“k szerint papĄrfecni: a helyszĄnr“l kaphatunk inf˘kat, valamint haszn lat val Łjra kiĄrathatjuk a sz”vegeket. K‚z k‚t nyĄllal (felfel‚ ‚s lefel‚ mutat˘): a t rgyak mozgat s ban lesz segĄts‚gnkre. A k‚zre clickelve t rgyaink list j t n‚zhetjk meg, a nyilakkal t rgyakat vehetnk fel vagy tehetnk le. Sz”vegmez“ k‚t nyĄllal: a k”z‚ps“ jel a sz”vegablakban lev“ zenet v‚g‚re ugrik, a nyilak pedig az zenetek fel-le scrolloz s ra szolg lnak. Monitor: ezzel az ikonnal lehet a kl”nb”z“ ruhanem–ket fel- ‚s levenni, chippeket beltetni ‚s kivenni, ajt˘kat nyitni ‚s csukni... stb. Kulcs: k‚t t rgy egyttes haszn lat t teszi lehet“v‚, a haszn land˘ t rgy ‚s a c‚l megad s val. Chip: haszn latakor a m trixba l‚phetnk be illetve ki, felt‚ve ha felvettk a Cyberdecket, de aljzatot is kell tal lnunk hozz ... (Ja elvt rsak, az ‚let nem habostorta...) Sz˘felh“: t rsaloghatunk a kl”nb”z“ szerepl“kkel t”bbek k”z”tt a l˘dar zsr˘l, a b“rfutrink r˘l ‚s egy‚b rovarokr˘l(?). Term‚szetesen a j t‚kban el“re haladva egyre b“vl majd a v laszthat˘ t‚mak”r”k sz ma. Bankjegy: ezzel az ikonnal kl”nb”z“ kereskedelmi tev‚kenys‚geket hajthatunk v‚gre, Ągy eladhatunk ‚s vehetnk b rmit, tarh lhatunk vagy adakozhatunk is ak r, de ne feledjk, hogy kett“n  ll a v s r. Floppy lemez: lemezm–veleteket v‚gezhetnk benne. J t‚k ll st menthetnk illetve t”lthetnk be, ak r a mem˘ri t is haszn lhatjuk e c‚lra. Lehet“s‚gnk van file-jaink  tnevez‚s‚re ‚s t”rl‚s‚re is vagy Łjrakezdhetjk a j t‚kot. Ez lenne teh t a POKOL ANGYALA m sodik r‚sze. rt‚kel‚sk‚nt tal n annyit, hogy a j t‚k el“zetese Ąg‚retes, a zene elmegy, passzol a j t‚k hangulat hoz, a grafika j˘, b r az intr˘ban ‚s egy-k‚t p ly n lev“ grafik k m‚g a 64 lehet“s‚geihez k‚pest is borzaszt˘ak... A MANTIS kis k”rlevel‚ben emlĄt‚st tesz legŁjabb fejleszt‚s–, Amiga 1200-re Ąr˘d˘ gyess‚gi j t‚k r˘l, amelyben a v‚gvesz‚lybe kerl“ (szar)vasmarh k  ltal, az id“ben visszakld”tt bika-robottal fogunk szembesz llni a gonosz Matadorral (Mi ez TERMINATCOW?). A Computer Kar csonyon volt szerencs‚m megtekinteni a j t‚k n‚h ny anim ci˘j t ‚s grafik j t, j˘pofa lesz, ha elk‚szl valamikor. Getto