Łgy hisszk, nem kell kl”n”sebb bevezet“ a POPULOUS 2. el‚. Kezdjk egyszer– helyzetjelent‚ssel leĄr st: egy kicsit jobb lett, valamint a Bullfrog a g”r”g mitol˘gia k”nt”s‚be burkolta az esem‚nyeket. Mivel val˘szĄn–leg nem sok olyan f”ldi haland˘ van, aki valamilyen 16-bites g‚p boldog tulajdonosa ‚s ne j tszott volna a j t‚k els“ r‚sz‚vel, az alapvet“ dolgok magyar zgat s t˘l ez alkalommal eltekintnk ‚s csak az ŁjĄt sokon fogunk csemeg‚zni. Az is lesz b“ven. Sz˘val bejelentkez‚s ut n egy 5 pontb˘l  ll˘ ment kapunk, amelyb“l az utols˘ kett“ esetleg m r ismer“s lesz m shonnan, a CUSTOM GAME-mel pedig az adott p ly n gyakorolhatunk. CREATE YOUR DEITY: Az isteni gyess‚g be llĄt sa. Mindenekel“tt az els“ sorban megadhatjuk, hogy kicsiny n‚pnk milyen n‚ven im dhat bennnket. (Nekem Kolczbauer Egon n‚ven h˘dolhatnak. Łgy legal bb kevesebbet fognak k romkodni : CoVboy) Jobb oldalt l that˘ im dnival˘ k‚pm sunk, amit rend“rs‚gi szellemk‚p mint j ra h rom r‚szb“l pakolhatunk ”ssze (ujjlenyomatra szerencs‚re nincs szks‚ge a n‚pnek). Bal oldalon hat  bra l that˘, amelyek nfels‚gnk t j‚kozotts g t mutatj k a hat csoportra osztott deus ex machin k vil g ban. A hat csoport az ember, a f”ld, a leveg“, az ‚g, a t–z ‚s a vĄz. A t j‚kozotts gunkat a n‚gyzetek s rga r‚sze mutatja. Ezeket az 'experience point'-jainkkal, azaz az egyes vil gok megh˘dĄt s ‚rt kapott vill mainkkal n”velhetjk: minden vill m egy pixelnyivel emeli annak az ikonnak a s rga r‚sz‚t, amire r clickeltnk. A pixelsorokat helyi‚rt‚k-szer–en kell felfogni: ha valamelyiknek teljesen felt”lt”ttk a jobb oldal t, akkor az egy pixelnyivel emeli a balt is : azt n kezdhetjk Łjra felt”lteni a jobbot. A vill mokat egy‚bk‚nt lehet tartal‚kolni is a k‚s“bbi k”r”kre, de ennek nincs tŁl sok ‚rtelme: nem haszn l˘dnak el , teh t az Łjonnan kapottakat azonnal fektessk be valamelyik ismeretbe. Az ismeret m‚rt‚ke hat rozza meg, hogy kezdetben mekkora popul ci˘val indulunk, ‚s hogy a n‚pnk hit‚b“l sz rmaz˘ mann t az egyes p ly kon bell milyen hat‚konyan tudjuk var zslatokba befektetni (a manna milyen m‚rt‚kben oszlik meg a csoportok k”z”tt). Ez Ągy leĄrva el‚g elm‚sen hangzik, de majd j t‚k k”zben nyilv nval˘ lesz. A 6 ismeret m‚rt‚k‚b“l ‚s a be llĄtott arcb˘l a program egy k˘dot gener l, ami az als˘ sorban l that˘. Ide clickelve ezt b rmikor  tĄrhatjuk, teh t 20-30 p lya teljesĄt‚s‚vel szerzett ismerettel kezdhetnk ak r az els“ p ly n is. J t‚k ll s ment‚s‚re tulajdonk‚ppen nincs is szks‚g: elegend“ csak az utols˘ k˘dot (‚s a p lya nev‚t) megjegyeznnk. Aki nem akar teljesen a null r˘l indulni, akkor annak itt van egy k˘d, ami Łgy k b‚ 40-50 p ly n szerzett ismeretet jelent: IHHDHCEDAFOQTELT (az arcot azt n mindenki  t llĄthatja maga). CONQUEST GAME H˘dĄt s (vagy ink bb karrier ?) folytat sa. Ha m‚g nem j tszottunk egy p ly n sem, akkor az els“ p ly t kapjuk (DOEGAC), egy‚bk‚nt az utolj ra teljesĄtett p lya sorsz m n l 4-6-tal nagyobb sorsz mŁ p lya lesz aktu lis. A k”vetkez“ p lya nev‚t a BATTLE AT kezdet– sorban l tjuk, m”g”tte pedig a sorsz ma. Term‚szetesen (ak rcsak az els“ r‚szben) itt sem musz j az els“ p ly n kezdeni, a p lyak˘dot b rmikor  tĄrhatjuk nagyobbra : vagy ‚ppen kisebbre, ha a szks‚g ‚ppen Łgy hozza, hogy t”bb tapasztalatra lenne szks‚gnk. Az alatta lev“ sorban a THE LANDSCAPE IS WINTER/BARREN/SLUDGE/FERTILE mutatja, hogy a k”vetkez“ p lya felszĄne mennyire term‚keny. Ennek kl”n”sebb hat sa nincsen, azonkĄvl, hogy elt‚r a szĄnk: a FERTILE p ly kon gyorsabban n”vekedik a popul ci˘, de mivel mindk‚t isten ugyanazon a p ly n fog dolgozni, v‚gl is oly mindegy. Az viszont lehet, hogy ehhez r‚szhez nem akarnak scenario-disket csin lni, mint az els“h”z, mert a kl”nb”z“ felszĄni form kon m s telepl‚si form kkal fogunk tal lkozni. Lejjebb l tjuk, hogy a k”vetkez“ p ly n a kl”nf‚le var zslatokb˘l milyeneket haszn lhatunk. Valamelyikre r clickelve a j t‚k 'help'-et ad a haszn lat r˘l : azaz csak adna, mert amit mond, az nem sokat ‚r. K‚s“bb r‚szletesen foglalkozunk mindegyikkel. Egyel“re csak egy meg llapĄt s: a konkurrenci nak nem felt‚tlenl csak ezek a var zslatai lesznek! Az als˘ r‚szen vannak felsorolva az egy‚b nehezĄt‚sek/k”nnyĄt‚sek, amelyek r nk fognak vonatkozni. Az aktĄvakat pipa, a t”bbit X jel”li. RAISE/LOWER ANYWHERE ON MAP: Ha aktĄv, akkor a p lya b rmelyik pontj n emelhetjk/cs”kkenthetjk a felszĄn magass g t, p‚ld ul az ellenf‚l p ly j n kirŁghatjuk az embereit a v rosukb˘l, vagy ‚ppen belepottyanthatjuk “ket a vĄzbe. Egy‚bk‚nt csak a saj t terleten ‚pĄtkezhetnk, ott is csak akkor, ha a j t‚kt‚rben l tszik legal bb egy v rosunk k”zepe (POPULOUS I-l elbesz‚lve: LAND BUILT ON TOWN). RAISE/LOWER ANYWHERE AT SEA LEVEL: Az el“bbi ponttal  ltal ban parallel zemel, ha aktĄv, akkor a tenger felszĄn‚n akkor is lehet egy-egy dombot emelni, ha valamelyik emberk‚nk is l tszik a j t‚kt‚rben (csak annyit, amelyen j rni tud, annyit nem, hogy le is telepedhessen). Ha ez a pont ki van kapcsolva, akkor nem tudunk harcost r szabadĄtani az ellenf‚lre, ha a v rosait˘l tenger v laszt el bennnket. CAN'T RAISE/LOWER OPPONENT'S LAND: Ha aktĄv, akkor az ellenf‚l f”ldj‚n (valamelyik v rosa  ltal haszn lt terleten) nem m˘dosĄthatjuk a felszĄnt. Ha nincs bekapcsolva, akkor nagyszer– sz˘rakoz s, amint az “ popul ci˘it kirugdossuk a k”z”s f”ldr“l : az ”v‚i od‚bb llnak, a mieink pedig nagyobb v rost csin lnak. CAN'T RAISE LAND: Ez roppant bunk˘s g : nem lehet n”velni a f”ldet, csak cs”kkenteni (ez vonatkozik a tenger felszĄn‚re is). Ha valaki belegondol abba, hogy hogyan is lehet nagyon gyorsan kiegyelni az Łj v rosainknak szks‚ges felszĄnt, az s–r–n csuklani fog az ilyen p ly kt˘l. R ad sul az els“ ilyen p lya (UXHEAF) m‚g t”k lapos is ‚s csak apr˘ szigetecsk‚kb“l  ll. Csak Łgy tudtunk gy“zni rajta, hogy a vall si jelv‚nynkkel mindig az ellens‚ges telepl‚sekhez kldtk a fed‚l n‚lkl k˘ric l˘ emberk‚inket ‚s ott harcolva kellett terjeszkednik. A telepl‚seket teh t itt nagyr‚szt zs km nyoltuk : amit meg nem ‚rtnk el, azt meg felgyŁjtottuk (ez a m˘dszer persze csak akkor lesz sikeres, ha m r r”gt”n a j t‚k elej‚t“l alkalmazzuk : ha id“t hagyunk az ellenf‚lnek a meger“s”d‚sre, akkor fŁjhatjuk a partit). CAN'T LOWER LAND: Az el“bbi ellent‚te, ilyenkor nem lehet cs”kkenteni a felszĄnt. Ez Ągy m‚g Łgy-ahogy j tszhat˘, de el‚gg‚ lelassĄtja a felszĄn kiegyenesĄt‚s‚t, ergo lassabban n”vekedhetnek a v rosaink ‚s velk egytt a teljes popul ci˘nk. WATER IS FATAL: Ha ez a pont aktĄv, akkor a vĄzbe pottyant popul ci˘k csak r”vid id“t (4-5 m sodpercet) bĄrnak ki a vĄzben, azt n sz‚pen elt–nnek a t”rt‚nelem szĄnpad r˘l. Ez olyankor tud nagyon h l s lenni, amikor mondjuk valamilyen harcost kldtek a n‚pnk ellen: sz‚pen k”rbe ssuk a fick˘t ‚s eln‚z“ mosollyal szeml‚ljk, ahogy megfullad (Prometheust˘l kezdve a konkurrencia nagyon figyel a harcosaira, sz˘val onnan ez m r nem fog menni). OPPONENT'S DOT NOT SHOWN ON MAP: Ez is j˘pofa j t‚k. Az els“ r‚szben ugyeb r megszokhattuk, hogy az ellenf‚l v rosait ‚s m szk l˘ emberk‚it villog˘ pontok mutatj k. Most n‚ha a program eltekint ett“l ‚s ilyenkor csak az infoban l tjuk a teljes popul ci˘j t : ha t”bbre is kĄv ncsiak voln nk, akkor sz‚pen keresg‚lhetnk. NO SPROG WITH RIGHT MOUSE BUTTON: Ez mi lehet? DISASTER DOTS NOT SHOWN ON MAP: Ha aktĄv, akkor nem l tjuk az ellenf‚l  ltal bevetett var zslatok hat s t. Ez tulajdonk‚ppen l‚nyegtelen, mert azokb˘l, amiket mutat, egyedl a f”ldreng‚s ellen tudunk v‚dekezni : azt meg akkor is megtal ljuk, ha nem mutatja. SWAMPS ARE SHALLOW: Sek‚ly mocs r. Ha aktĄv lenne, akkor : ugyanŁgy, mint az els“ r‚szben : a mocsaras pozĄci˘k csak egy popul ci˘t nyeln‚nek el, azt n norm l felszĄnre v ltozn nak. Ilyennel m‚g egyszer sem tel lkoztunk: a mocsarak mindig feneketlenek voltak ‚s csak bont ssal lehetett eltntetni “ket. Az als˘ r‚szen lev“ SHOW OPPONENT DEITY v laszt s val megn‚zhetjk az ellenfelnk gyess‚g‚t. Azaz csak n‚zhetn‚nk, mert a l‚nyeget (az  ltala haszn lhat˘ var zslatokat) nem l tjuk, csak arck‚p‚t, r”vid megfogalmaz st a reakci˘idej‚r“l ‚s n‚h ny r”pke sz˘t a g”r”g mitol˘gi ban bet”lt”tt szerep‚r“l. Az els“ r‚szben kl”nf‚le isteni jelz“k (MORTAL, IMMORTAL, ETERNAL, stb.) mutatt k a neh‚zs‚gi fokozatot, itt ezt a szerepet a konkurrens istens‚gek neve hivatott bet”lteni, amelyek kb. 6-8 teljesĄtett p lya ut n v ltj k egym st. Epimetheus, Pan, Prometheus, Persephone, Asclepius, Dionysus a kezd“ sorrend, akik nem jelentenek komolyabb pr˘bat‚telt sz munkra. A helyzet majd Hermest“l v ltozik meg alaposan, aki rendkĄvl gyors ‚s rendkĄvl harcias: minden mann j t azonnal t mad˘ var zslatokba ”li, r ad sul nem  rt eddigre nagyon felfejleszteni az emberek csoportj ra vonatkoz˘ tud sunkat, mert Hermes m r borzaszt˘ sok emberrel szokott kezdeni. Ut na egy kis pihen‚st jelent majd Iapetus pap ja, azt n egy Hermesn‚l is gonoszabb le nyz˘ (Nike) fogja keserĄteni az ‚letnket. Pillanatnyilag vele t rgyalunk... A j t‚k kivitelez‚se nem tŁl sokat v ltozott: aki j tszott az els“ r‚sszel, ezen is gyorsan kiismeri mag t. A kezel‚shez szks‚ges alapfogalmakkal most nem foglalkozunk (aki a m sodik r‚sszel j tszik el“sz”r, a CoV 4-ben ut nan‚zhet a telepl‚sek l‚trehoz s ra, az emberk‚k viselked‚s‚re, meg egy‚b apr˘s gokra vonatkoz˘ dolgoknak), ink bb megpr˘b lunk a l‚nyegre koncentr lni. A kezel‚sre egy‚bk‚nt megint jellemz“, hogy a bal click a kiv laszt s, a jobb click pedig  ltal ban a kiv lasztott m–velet t”rl‚se : ahol nem, ott majd sz˘lunk. Most is a bal fels“ sarokban tal ljuk a terep kicsinyĄtett k‚p‚t, amelyen k‚k ‚s piros pontok jel”lik a k‚t civiliz ci˘ m szk l˘ emberk‚it (a k‚k a 'j˘' oldal) ‚s ellent‚tes temben villog˘ feh‚r pontok a v rosait. Itt van egy plusz szĄn is: a szrke mutatja a pestissel fert“z”tt popul ci˘kat (v rost ‚s emberk‚t egyar nt). A kis t‚rk‚pen egy nagyobb pont mutatja, hogy a j t‚kt‚rben l that˘ r‚sznek hol van a k”zepe, jobb clickkel hozhatjuk a j t‚kt‚rbe a kiv lasztott r‚szt. A kis t‚rk‚p oldalaira clickelve mozgathatjuk a j t‚kt‚rben l‚v“ r‚szt, de egyszer–bb m˘dszer a kurzornyilak haszn lata. Az el“z“ r‚szhez k‚pest nagyszer– ŁjĄt s, hogy a j t‚kt‚r megjelenĄt‚s‚t  tkapcsollhatjuk eg‚sz k‚perny“sre is ('Enter'), ‚s ilyenkor is lehet ‚pĄtkezni illetve mozgatni a j t‚kteret. Ett“l ugyan az emberk‚ink mozg sa kiss‚  lmatagg  v lik, viszont j˘ szolg latot tesz olyankor, ha mondjuk ‚ppen keresnk valamit/valakit (az ellenf‚l utols˘ telepl‚s‚t, harcos t, term‚szeti katasztr˘f t, Mari n‚nit k‚zen llva vagy ak rmit). A jobb fels“ sarokban van a popul ci˘ra vonatkoz˘ info, ami egy f‚lbev gott szĄnh z n‚z“ter‚n keresztl szeml‚lteti, hogy a konkurrens istenek n‚pe mennyire szaporodott el. A n‚z“t‚r csak addig jelzi a popul ci˘nk n”veked‚s‚t, amĄg be nem t”ltik a f‚l n‚z“teret (az ”sszl‚leksz m ezut n is n”vekszik, csak azt m r nem mutatja). Az ellenf‚ln‚l ilyen nem nagyon fordulhat el“, mert m r az is r‚g rossz, ha csak a fele megtelik az “ r‚sz‚nek: az nagyon sok mann t jelent neki ‚s abb˘l nem sok j˘ sz rmazik... Infokat egyes popul ci˘kr˘l is k‚rhetnk kl”nb”z“ m˘dszerekkel, de arr˘l majd a maga idej‚n reg‚lnk. A j t‚kt‚rben l that˘ a j t‚kt‚r, ami annyira hasonlĄt a j t‚kt‚rre, hogy semmi okunk nincs k‚telkedni j t‚kt‚r mivolt ban. Ami benne zajlik, azt mindenki l tja, a v rosok  ltal haszn latba vett f”ldeket Łgyszint‚n, Ągy teh t mind”ssze annyit tudunk elmondani r˘la, hogy a jobb click itt mindig az ‚pĄtkez‚s/bont s pointerhez t‚r vissza. Term‚szetesen itt is van n‚h ny kellemes ŁjĄt s: Minden telepl‚stĄpusnak van egy z szl˘rŁdja, amelyen a z szl˘ magass ga azt jelzi, hogy az ott lak˘ popul ci˘ az adott telepl‚stĄpushoz k‚pest mekkora nagys - gŁ. Ha el‚ri a maximumot, akkor a 75% feletti r‚sz mag t˘l elhagyja a telepl‚st, hogy Łj v rost hozzon l‚tre. A j t‚k elej‚n vagy toborz sn l szks‚g lehet t”bb mozg˘ emberk‚re is: ilyenkor 75%-n l m r nyugodtan a v ros mell‚ tehetnk egy dombot, mert eggyel kisebb telepl‚si formul n l ez m r el‚ri a maximumot (azaz a 25% Łtra kel). Fontos megjegyz‚s: a popul ci˘k csak letelepedve szaporodnak, m szk lva lassan fogy a l‚tsz muk. Ha teljesen elfogyott, akkor egy ki lt s k”zben elhal loznak. (Ez ugyanŁgy vonatkozik majd a harcosokra is). A popul ci˘ pontos m‚ret‚t itt is csak Łgy tudhatjuk meg, ha k”zvetlenl infot k‚rnk r˘la, viszont van egy Łj t‚nyez“ is: a m szk l˘ emberke alakja jelzi a popul ci˘ ‚letkor t . A legkellemesebb a sisakos f‚rfi : ez fog a legjobban harcolni. Az ‚letkor nem azonos az er“vel: egy ”regember is nyugodtan kihajig l a k‚pr“l egy sisakos f‚rfit, amennyiben t”bben vannak. A v rosok  ltal hasznosĄthat˘ f”ldekn‚l  ltal ban ugyanazok jelentenek term‚szeti akad lyt, mint az el“z“ r‚szben: szikl k, lerombolt telepl‚sek, ki‚gett f”ld, magas felszĄn ‚s term‚szetesen a legt”bb term‚szeti katasztr˘fa. A szikl kt˘l itt csak Łgy szabadulhatunk meg, ha ki ssuk k”rl”ttk a f”ldet (ilyenkor mindig meg kell v rni, amĄg teljesen elnyeli “ket a vĄz, kl”nben visszan“nek ); a f kn l ugyanez a helyzet, de a fa nem jelent n”veked‚si akad lyt; a ki‚gett f”ldet ‚s a t”bbi akad lyt javĄthatjuk vir gok vet‚s‚vel, de mivel ez kicsit hosszadalmas mulats g, c‚lszer–bb ink bb r ‚pĄteni egy dombot, azt n lebontani. Most akkor j”hetnek az ‚rdekesebb dolgok, p‚ld ul az embereink viselked‚s‚re vonatkoz˘ parancsok, amelyek a k‚perny“ jobb als˘ r‚sz‚n kaptak helyet. Ezek nagyj b˘l ugyanazt jelentik, mint az els“ r‚szben, de n‚h ny m˘dosĄt s is van k”ztk, sz˘val szaladjunk ism‚t v‚gig rajtuk. (a sorrend: alulr˘l felfel‚) Menjetek a kereszthez : A kereszt ez esetben egy napszimb˘lum (vagy tal n egy perpeetum mobile?) ‚s egy medŁzafej, de maradhatunk az el“z“ leĄr sban haszn lt formul n l. Kiad sa ut n a papunk (az a popul ci˘, amelyik a vall si szimb˘lumot hordozza) felkerekedik, ‚s a szimb˘lum jelenlegi ir ny ba igyekszik. Az ‚ppen mozg sban l‚v“ popul ci˘k mindig a pap mozg s t k”vetik (‚s nem r”gt”n a szimb˘lumhoz mennek, mint az els“ r‚szben), aki Łtk”zben n‚h ny alkalommal meg ll, hogy a k”zvetlen k”zel‚ben lev“ fick˘kat begy–jtse a saj t popul ci˘j ba. N‚h ny p ly n nincsen a j t‚k kezdet‚n pap: ilyenkor az a popul ci˘ lesz a pap, amelyik els“k‚nt el‚ri a terep k”zep‚n elhelyezett vall si szimb˘lumot. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha az utols˘ papnak m‚g nincs akkora popul ci˘ja, hogy a parancs kiad sakor elhagyja a v ros t: ilyenkor az els“k‚nt oda‚r“ emberk‚nk elviszi a vall si szimb˘lumot t“le ‚s “ lesz az Łj pap. A pap arra a helyre igyekszik, amit c‚lpontnak kijel”ltnk. Ha el‚ri, akkor ott meg ll ‚s v rja a t”bbi fick˘ be‚rkez‚s‚t. Figyelemrem‚lt˘ ŁjĄt s, hogy a pap fel‚ tart˘ m szk l˘ popul ci˘k (‚s maga a pap is), belek”t azokba az ellens‚ges popul ci˘kba, amelyekbe belebotlik (v ros eset‚n a v ros k”z‚ppontja sz mĄt). Ilyenkor a szok sos kzdelem alakul ki. Ha a t mad˘ popul ci˘ gy“z”tt, akkor a telepl‚si form t maximum n‚pess‚gre t”lti (teljesen felhŁzza a z szl˘t) ‚s folytatja az Łtj t a pap fel‚. A m˘dszer teh t nagyszer–en alkalmas arra, hogy a n‚pfelesleget ”sszetoborozzuk valamilyen harcos indĄt s ra (vagy ak r csak  tir nyĄtsuk “ket az ellens‚g terlet‚re, hogy ott harcolva foglaljanak maguknak helyet) ‚s a toborz s ideje alatt is harcoljunk a konkurrenci val. A program  ltal ir nyĄtott isteneknek is az egyik kedvenc szok sa, hogy 1-2 perc eltelte ut n a papjukat  tkldik a mi t‚rfelnk egyik nagyobb, de gyenge v ros ba. A pap teh t a toborz si helyen mag ba olvasztja az ‚ppen fed‚l n‚lkl b˘kl sz˘ popul ci˘inkat. Hogy ezt mire haszn ljuk, az Ązl‚s (meg lehet“s‚gek) dolga, de miel“tt valamilyen feladatra bevetn‚nk “ket, nem  rt tudni, hogy mekkora popul ci˘t sikerlt ”sszetoborozni. Ha jobb gombbal clickelnk erre az ikonra, akkor az infon l l thatjuk az aktu lis papot (ha ‚ppen letelepedett valahol, akkor a h z t) ‚s a j t‚kt‚rben is ez a r‚sz jelenik meg. A szĄnh z z szl˘rŁdjaira felhŁzott z szl˘k magass ga jelzi a pap popul ci˘j nak nagys g t. A z szl˘kat helyi‚rt‚k szerint kell felfogni: ha mondjuk jobbr˘l n‚zve csak az els“ h rom z szl˘rŁdon vannak z szl˘k, akkor az nem kl”n”sebben er“s csapat, viszont ha m r az ”t”dik rŁd alj n is megjelent egy z szl˘, akkor az m r egy igen tekint‚lyes erej– emberk‚t jelent. (A t”bbi, popul ci˘ra vonatkoz˘ info is ugyanezt a m˘dszert alkalmazza.) Az ”sszetoborzott popul ci˘ bevet‚s‚r“l majd k‚s“bb sz˘lunk, most ink bb egy j˘tan cs: az adott p ly n el‚rt eredm‚nynk ‚rt‚kel‚s‚n‚l a program figyelembe veszi azt is, hogy h nyszor halt meg a vez‚rnk (vez‚r: amit mi most k”vetkezetesen pap n‚ven emlegettnk, teh t az a fick˘, akin‚l a vall si szimb˘lum van), vagyis: -ha az ”sszetoborzott popul ci˘b˘l valamilyen harcost indĄtunk, akkor a toborz si parancsot hagyjuk aktĄvnak legal bb addig, amĄg m‚g egy popul ci˘ el‚ri a toborz si helyet: ilyenkor ez lesz az Łj pap, teh t ha a harcosunk elesik, akkor a program nem Łgy veszi, hogy a vez‚r hullott el; -ha a popul ci˘t az ellens‚g terlet‚re kldtk ‚s ott harcolva kell majd terjeszkednik, akkor az infoban figyeljk a pap popul ci˘j nak a nagys g t. Ha m r csak a harmadik rŁd alj n van z szl˘, akkor azonnal adjunk ki valamilyen szaporĄt˘ parancsot, hogy abbahagyja a harcot ‚s letelepedjen. Ha egyszer m r clickeltnk jobbal ezen az ikonon, akkor az info mindaddig az ‚ppen aktu lis papot fogja mutatni, mĄg Łj infot nem k‚rnk (akkor is, ha k”zben a szimb˘lumot  tvette t“le valaki). Ebb“l k”vetkezik, hogy ha a toborz st nem folytattuk addig, amĄg a harcos elindĄt sa ut n valaki felvette a szimb˘lumot, akkor “ marad a vez‚r is, ‚s v‚gign‚zhetjk a m–k”d‚s‚t is : ami egy‚bk‚nt teljesen felesleges, de olyan j˘ n‚zni, ahogy m˘resre tanĄtja az ellens‚g emberk‚it... Ezt az ikont c‚lszer– egy‚bk‚nt olyan esetekben is alkalmazni, ha az ellenf‚l valamilyen hegyet emelt egy nagyobb telepl‚srendszernk k”zel‚be: egyr‚szt lehĄvhatjuk a megmaradt n‚pnket a hegyoldalr˘l, ahol Łgysem tal ln nak helyet a leteleped‚shez, m sr‚szt ilyenkor a pap nagyon gyorsan nagyon nagy popul ci˘t tud ”sszetoborozni az esetleges bntet“expedĄci˘hoz. Miel“tt tov bbugran nk a k”vetkez“ ikonra, m‚g egy meg llapĄt s a toborz shoz: ha ez a parancs aktĄv, akkor a pap sz˘ szerint  rkon-bokron keresztl siet a vall si szimb˘lum kijel”lt hely‚nek ir ny ba (a m szk l˘ emberk‚k pedig a pap fel‚). Egy teh t lehet“leg Łgy jel”ljk ki a toborz si helyet, hogy a papnak ‚s az emberk‚knek ne valamilyen  lland˘ term‚szeti katasztr˘fa sŁjtotta terleten (mocs r, l va, szakad‚k ‚s hasonl˘k) kelljen  ts‚t lniuk, mert Ągy el‚g nagy n‚pess‚get bukhatunk egyszerre. Ugyanez vonatkozik a mozg si ir nyukra is: mindig egyenesen a pap fel‚ haladnak, teh t ha mondjuk a tenger Łtjukat  llja, akkor utat kell nekik ‚pĄtennk. Az elmondottak magukban hordj k a Nagy Lehet“s‚get is: a kedvenc sz˘rakoz sunk ugyanis az, hogy amikor meghalljuk a kereszt  thelyez‚s‚nek jellegzetes hangj t (ez  ltal ban a toborz si paranccsal j r egytt), gyorsan megkeressk az ellenf‚l papj t (nem neh‚z meglelni, hiszen minden emberk‚je az “ ir ny ba mozog), k”vetjk a toborz si helyig, majd miut n beolvasztott n‚h ny popul ci˘t mag ba, int‚znk neki egy j˘ kis mocsarat, f”ldreng‚st vagy valami keznk gy‚be es“ kis kedvess‚get. Ez dupla haszonnal j r: egyr‚szt a pappal egy nagyobb popul ci˘ v‚sz el, m sr‚szt a toborz si parancsot csak akkor tudja az ellenf‚l ism‚t haszn lni, ha felvette a pap  ltal eldobott szimb˘lumot, teh t a sz‚ps‚ges mocsarunkba/ szakad‚kunkba vagy ak rminkbe nagyon sok emberk‚je fog belefulladni, mĄg v‚gre az egyik el‚ri... A konkurrencia eleinte nem nagyon alkalmazza ezt a piszkos trkk”t (Prometheus n‚ha csin l egy vihart a papunk f”l‚), de Hermes p‚ld ul m r azonnal reag l a toborz˘ papra : nem  rt teh t odafigyelni r ! Szaporodjatok, fiaim! : A j t‚k kezdet‚n is ez az aktĄv parancs. Az ”sszes letelepedett popul ci˘nk azzal lesz elfoglalva, hogy... ”””... sz˘val az ‚let kellemes dolgaival foglalkozz‚k. Minden telepl‚sforma vadul n”veli a l‚leksz m t, ami igen kĄv natos esem‚ny, mert biztosĄtja, hogy tŁlsz rnyaljuk az ellens‚g n‚pess‚g‚t, tov bb  a n‚pszaporulat n”veli a mann nkat, teh t nagyobb turpiss gokat is bevethetnk a nem-az-egyetlen-‚s-igaz-Isten (Łjabban csak Ągy nevezzk magunkat) k”vet“i ellen. A m sik szaporod si parancst˘l abban kl”nb”zik, hogy a m szk l˘ emberk‚k ugyan ilyenkor is csak sz–zf”ld”n hoznak l‚tre Łj telepl‚st, de enn‚l a parancsn l a m r megl‚v“ v rosok haszn lhatnak k”z”s term“f”ldeket is a n”veked‚shez, tov bb  azok a popul ci˘k, amelyek nem tal lnak leteleped‚sre alkalmas helyet, beteleplhetnek azokba a v rosainkba, amelyek m‚g nem ‚rt‚k el a maxim lis n‚pess‚get. Ha ‚ppen nem toborozzuk vagy harcoltatjuk a n‚pnket, akkor mindenk‚ppen c‚lszer– ezt a parancsot ‚rv‚nyesĄteni. Harcolva terjeszkedjetek! : A m szk l˘ popul ci˘kra vonatkoz˘ parancs. Ilyenkor is az els“dleges c‚ljuk, hogy miel“bb leteleped‚sre alkalmas helyet tal ljanak maguknak, de ha a k”zelben nincs ilyen, ellenben van az ellens‚ghez tartoz˘ v ros, akkor megpr˘b lj k azt elfoglalni (a m szk l˘ emberk‚ket meg agyonverni). Ez term‚szetesen harccal j r : ha a mi popul ci˘nk volt er“sebb, akkor a tov bbiakban eggyel t”bb v rosunk van. A t mad˘ csapatunk a maxim lisra t”lti a v roshoz duk l˘ l‚leksz mot, azt n indul tov bb (nyilv nval˘, hogy ha nem sikerlt a maximum l‚leksz mot el‚rnie, akkor marad az alfel‚n ‚s szaporodik). Foglal s egy‚bk‚nt a szaporod si parancsokn l is el“fordulhat, de csak akkor, ha valamelyik m szk l˘ popul ci˘nk v‚letlenl beletk”zik egy ellens‚ges v rosba/emberk‚be. Azokon a p ly kon, ahol nincs olyan parancs, amellyel valamilyen harcost indĄthatunk, csak ezzel a paranccsal lehet gy“zni (a m szk l˘ n‚peket ”sszetoborozzuk az ellenf‚l kisebb v rosainak k”zel‚ben/k”z”tt, azt n szabadj ra engedjk “ket). Term‚szetesen az  llamosĄt s vesztes‚gekkel fog j rni, teh t nem  rt figyelembe venni az ellenf‚l v rosainak m‚ret‚t ‚s a l‚leksz mot mutat˘ z szl˘csk t... Szaporodgassatok! : Az els“ r‚szb“l m r ismer“s opci˘, ha minden igaz, akkor ott H t hadd nyomassanak a n‚pek! n‚vvel pr˘b ltuk belepl nt lni a k”ztudatba. Tulajdonk‚ppen ugyanaz, mint a m sodik ikon, csak enn‚l a v rosok nem haszn lhatnak k”z”s f”ldeket ‚s a m szk l˘ popul ci˘k nem telepszenek be a gy‚ren lakott v rosokba. A term“f”ldb“l ad˘d˘an ugyan a szaporod s tal n gyorsabb lehet, de nem sz mottev“en : c‚lszer–bb teh t a m sikat haszn lni. Ki a sz”sz az ottan ‚s h nyan vannak?! : Figyelemrem‚lt˘ fordĄt si pr˘b lkoz s a k‚rd“jelre, de tal n kiderl bel“le, hogy infot k‚rhetnk vele (ugyanaz, mint az el“bbi r‚szben a pajzs pakolgat sa). A kijel”lt popul ci˘ megjelenik az info-r‚szen ‚s a z szl˘k mutatj k a nagys g t. Ha ‚ppen toborz s van, akkor a pap el‚r‚se ut n annak a popul ci˘j t l tjuk, mivel a kijel”lt emberk‚nk beolvadt a toborzott n‚pbe. Tulajdonk‚ppen nem fontos haszn lnunk, mert arr˘l a popul ci˘r˘l, ami ‚rdekes lehet (a toborz˘ pap‚) m sk‚nt is nyerhetnk inform ci˘t. Az el“z“ r‚szt“l elt‚r“en, itt nem k‚rhetnk infot ellens‚ges popul ci˘r˘l, vagy legal bbis neknk m‚g nem sikerlt egyikre sem r akasztani a k‚rd“jelet. Men: ltal ban I/O-men n‚ven szoktuk megtisztelni az egyes programok felhaszn l˘bar t funkci˘it, de most kiv‚telesen egyszer–sĄtettnk 'I/O'-val. Az I AM GOOD mutatja, hogy rendkĄvl j˘k vagyunk, de lehetnk rendkĄvl rosszak is : Ązl‚s dolga. A COMPUTER ASSIST pontot ON-ba rakva a program automatikusan gyalulja/‚pĄti a f”ldet a v rosainkhoz. Nem tan csos haszn lni, mert egyr‚szt rosszul csin lja, m sr‚szt sokkal jobb, ha mi ir nyĄtjuk a popul ci˘nk terjeszked‚s‚t, harmadr‚szt  lland˘an fogyasztja a mann t (akkor is, amikor nem kellene), negyedr‚szt meg nagyon lelassĄtja a programot ‚s a parancsainkat csak minden ˘r ban hajland˘ elfogadni. Az ”t”dik r‚szt“l megkĄm‚lnk benneteket, de az lenne, hogy az‚rt ez j˘ szolg latot tehet akkor, ha a felszĄnt nem lehet cs”kkenteni (nem a nagyszer– 'k‚t bal click, egy jobb'-m˘dszerrel ‚pĄtkeznk, hanem darabonk‚nt). A COMPUTER V HUMAN/COMPUTER val˘szĄn–leg nyilv nval˘: COMPUTER-n‚l a g‚p maga ellen j tszik. A LOAD/SAVE GAME pontok jelent‚s‚re nem sikerlt r j”nnnk, de mint m r emlĄtettk, sokkal egyszer–bb egy papĄrra felv‚sni az utols˘ p ly t ‚s gyess‚gi k˘dot, mint dr ga lemezeket pazarolni ilyen c‚lokra. A RESTART MAP olyan isteneknek lett rendszeresĄtve, akik Łgy v‚lik, hogy ha m‚g egyszer kezdhetn‚k, akkor tal n jobban szerepeln‚nek, a QUIT MAP pedig azoknak, akik ‚ppen szabads gra mentek ‚s nincs kedvk az adott f”ld lak˘inak gyes-bajos dolgaival foglalkozni. Egy sorral lejjebb Isten szeme mindent l t , de legf“k‚pp azt, hogy h˘dĄt st vagy gyakorl st indĄtott-e? A SERIAL GAME pont azon szerencs‚s egyedeknek szolg l, akik egy modem birtokosak‚nt abban az ‚lvezetben r‚szeslhetnek, hogy k‚t Amig t ”sszek”tve egym s ellen j tszhatnak. Egy‚bk‚nt mindenki n‚ma h l t rebeghet a k‚szĄt“knek, hogy itt figyelembe vett‚k a magyar telefonvonalak min“s‚g‚t is ‚s a maxim lis  tviteli sebess‚get 4.800 baudban fix lt k. A PAINT MAP pont csak akkor haszn lhat˘, ha CUSTOM-ban indĄtottuk a partit:  trajzolhatjuk vele a p ly t ‚s  t llĄthatjuk a mann k mennyis‚g‚t (kil‚pni Łgy tudunk, ha ism‚t a men ikont v lasztjuk). A GAME OPTIONS-n‚l megn‚zhetjk a bekapcsolt nehezĄt‚sek list j t (amiket a p lya indĄt s n l l ttunk, de itt bekukkanthatunk a konkurrencia gondjaiba is),  tĄrhatjuk a sz mĄt˘g‚p  ltal ir nyĄtott j t‚kos reakci˘idej‚t (CONQUEST-n‚l term‚szetesen nem), valamint m˘dosĄthatjuk az isteni gyess‚gnkre vonatkoz˘ k˘dot a j t‚kon bell (ezt CONQUEST-n‚l is lehet). Az ABOUT-n l az elk”vet“k list j t szeml‚lhetjk. Na, ezzel meg is voln nk, sz˘val ak r ugorhatunk is a deus ex machin k t rgyal s ra, amelyek ikonjai a bal als˘ r‚szen kaptak helyet. A fels“ sor megfelel“ ikonj ra clickelve v lasztjuk ki, hogy nfens‚gnk ‚ppen melyik csoportb˘l akar valamilyen m˘k t felhaszn lni, az als˘ sor pedig az ‚ppen aktu lis csoportb˘l rendelkez‚sre  ll˘ var zslatokat mutatja. Alul a nyĄl jelzi az adott csoportban rendelkez‚sre  ll˘ mann t. A n‚pnk hit‚b“l ugyeb r befolyik egy ”sszes manna mennyis‚g, ami az adott t‚m ban val˘ j rtass gunk alapj n lesz sz‚tosztva az egyes csoportok k”z”tt. A j rtass gunk hat rozza meg azt is, hogy valamelyik var zslat alkalmaz sa mennyire cs”kkenti a mannak‚szletet. A 30 var zslatot logikailag kett“ (ellens‚get t mad˘ ‚s n‚pnket segĄt“), haszn lat szempontj b˘l h rom csoportra oszthatjuk: a j t‚kt‚r adott r‚sz‚re hat˘ var zslatok, a j t‚kt‚r eg‚sz‚re vonatkoz˘ var zslatok ‚s a harcost indĄt˘ var zslatok. Ha elegend“ a manna egy var zslat haszn lat hoz, akkor az els“ k‚t csoportba tartoz˘ var zslatokn l bal click az ikonon ‚s miut n a pointer felvette az ikon alakj t, a j t‚kt‚rben megadhatjuk a c‚lpontot (a j t‚kt‚r eg‚sz‚re hat˘ var zslatokn l a pointeren alkalmasint egy nyĄl mutatja, hogy a var zslat melyik ir nyba fog hatni). A harcos indĄt˘ var zslatok a pap popul ci˘j t indĄtj k bntet“expedĄci˘ra, ilyenkor az alkalmaz shoz el‚g a click az ikonon. (Ember) F”ldgyalu: Ezt tal n nem kell kl”n”sebben magyar zgatni, ugyanaz, mint az els“ r‚szben. Bal click piramis-szer–en emel egy szintet, jobb click pedig cs”kkent. A jobb click a j t‚kt‚rben mindig ehhez a pointerhez t‚r vissza. Vall si szimb˘lum  thelyez‚se: A toborz si hely kijel”l‚se. A 'Menjetek a kereszthez!' parancs ismertet‚s‚n‚l m r volt sz˘ r˘la, hogy ilyenkor mi fog t”rt‚nni: ha a parancs aktĄv, akkor a pap felkerekedik ‚s a megadott hely ir ny ba gyalogol. A szimb˘lumot csak akkor tudjuk  thelyezni, ha van aktu lis pap : egy‚b esetben a 'Menjetek a kereszthez!' paranccsal valamelyik emberk‚nkkel el“bb fel kell vetetnnk az utols˘ hely‚r“l. Ha a pap valamilyen kellemetlens‚g k”vetkezt‚ben megt‚rne hozz nk (meghal), akkor a c‚lpontkijel”l‚s t”rl“dik ‚s a pap hal l nak helyszĄne lesz az aktu lis c‚l mindaddig, amĄg az Łj pap fel nem veszi. Perszeusz: Harcos kld‚se, tulajdonk‚ppen ugyanaz, mint amikor az els“ r‚szben lovagot indĄtottunk. Ha m r a harcosokn l tartunk, akkor n‚h ny inform ci˘ az ilyen tĄpusŁ karakterekr“l, amelyek egyar nt vonatkoznak a t”bbi csoport harcos karaktereire is: Harcoss  mindig az aktu lis pap popul ci˘ja alakul  t, teh t indĄt s el“tt nem  rt egy kicsit toborozni vele. Az ellenf‚l nem szokott kl”n”sebben er“s popul ci˘kat ”sszeszedni a harcosok indĄt sa el“tt, de mi jobb szeretnk olyanokat elindĄtani, amelyekn‚l a l‚leksz mot jelz“ z szl˘k k”zl m r legal bb a negyedik rŁd tetej‚n is leng egy. Az ok nyilv nval˘: a harcos karakterek mindenk‚ppen jobban csat znak, mint ha csak a n‚pnket harcoltatn nk, de vesztes‚geket az “ popul ci˘juk is szenvedni fog (ha m sk‚nt nem, a m szk l ssal j r˘t) : teh t id“vel elfogynak. Ha viszont a l‚tsz mstop j˘ sok ig tart n luk, akkor az id“ alatt a n‚pnket szaporĄtva behozhatlan el“nybe kerlnk az ”sszn‚pess‚g (‚s ezzel egytt a manna) tekintet‚ben. EzenkĄvl j˘val er“sebb popul ci˘ j˘val kisebb vesztes‚gekkel int‚z el egy adott sz mŁ t rsas got, mint mondjuk egy olyan, amelynek l‚tsz ma csak kev‚ssel haladja meg az ellens‚g‚t. IndĄt s ut n a harcos az ellens‚g v rosai fel‚ t”rekszik, de minden kl”n”sebb logika n‚lkl. Az ellens‚ges popul ci˘kat r‚szint agyonveri, r‚szint meg felgyŁjtja az  ltaluk haszn lt f”ldeket. Az Łtj ba akad˘ m szk l˘ popul ci˘kkal kegyesebben j r el: azokat nem gyŁjtja fel, csak agyonveri. B r a harcos m r nem fog engedelmeskedni a popul ci˘nkra kiadott parancsoknak, “r  is ugyanŁgy vonatkozik, hogy  rkon-bokron keresztl halad (ha nincs k”zvetlen kapcsolat az ellens‚g t‚rfel‚vel, akkor utat kell ‚pĄtennk neki) ‚s “ is ugyanŁgy elpusztulhat a mocs rban, szakad‚kban, stb. Az ellennk indĄtott harcosok elleni v‚dekez‚sre t”bb m˘dszer is kĄn lkozik: -mi is indĄtunk egy harcost. Ez mondjuk nem felt‚tlenl jelent v‚dekez‚st, mert az ellens‚g harcos t csak akkor fogja megt madni, ha a k”zvetlen k”zel‚be kerl ‚s erre nincs sok es‚ly; -a harcosa k”rl k”rbe ssuk a f”ldet ‚s megv rjuk, amĄg vĄzbe fullad. Ez nem rossz m˘dszer, de csak akkor van valami ‚rtelme, ha a vĄz FATAL ‚s csak r”vid ideig hŁzza benne. Dionysust˘l kezdve viszont az ellenf‚l m r nagyon odafigyel a harcosaira, sz˘val amikor m r 6-7 alkalommal is kimentette a vĄzb“l, akkor ak r hagyhatjuk is, mert mindig ki fogja hŁzni a p cb˘l; -a n‚pnknek kiadjuk a 'Harcolva terjeszkedjetek!' parancsot. Ilyenkor a harcos k”zel‚ben lev“ m szk l˘ emberk‚ink belek”tnek a harcosba. Ebb“l annyi hasznunk lesz, hogy az addig se a v rosainkat irtja ‚s gyorsan legyengl. -kiadjuk a 'Szaporodjatok!' parancsot ‚s nem n”veljk a leteleped‚sre alkalmas terletet. Ez is egy passzĄv v‚dekez‚s, de hat sos csak akkor lehet, ha a legnagyobb alapterlet– v rakkal rendelkeznk. A harcosa ugyanis nagyobb vesztes‚geket fog szenvedni, ha egy er“s popul ci˘val kerl szembe : azt n majd csak elfogy az ”v‚ is... Ha egy‚bk‚nt az id“nk engedi, a legjobb az ut˘bbi h rom m˘dszert kombin lva alkalmazni, vagyis  s ssal k‚slelteni a harcosa mozg s t ‚s k”zben szaporĄtani a n‚pnket, azt n amikor a harcos k”rl m r csak er“s popul ci˘k vannak, kiadni a 'Harcoljatok!' parancsot. tok: A PLAGUE ugyan pestist tesz  ngliusul, de az eredm‚nyt tekintve ink bb az ' tok' a pontos meghat roz s. A c‚lpontja egy darab popul ci˘, ami felett ezut n varjak fognak k rogni. A meg tkozott popul ci˘ letelepedve csak lassan szaporodik, mozg s k”zben pedig lassan cs”kken. EzenkĄvl m‚g ”sszefert“zi azokat az eg‚szs‚ges popul ci˘inkat, amelyekkel k”zben ‚rintkezik, tov bb  ha a n‚pszaporulata indul el Łj v rost l‚trehozni, akkor az is pestises lesz (Ągy teh t id“vel a teljes popul ci˘ felett varjak fognak k rogni). R‚sznkr“l nem tartjuk tŁl hasznosnak, mert abszolŁt nem cs”kkenti az ellens‚g popul ci˘j t, mind”ssze egy kicsit m‚rs‚kli a n”veked‚s‚t. EzenkĄvl sok manna felhaszn l s t jelenti, amib“l hasznosabb t mad˘ var zslatokat is csin ln nk. Mindazon ltal az ellens‚ges istenek el“szeretettel szokt k haszn lni, de csak pszichoterrornak j˘ (marha idegesĄt“ az a k rog s) : teljes nyugalommal szoktunk gy“zni pestissel is. Armageddon: A n‚pek h borŁja, ez is ugyanaz, mint az els“ r‚szben. Elt‚r“en az els“ r‚szt“l, itt nem egy nagy popul ci˘ba olvadnak ”ssze, hanem minden egyes popul ci˘b˘l valamilyen harcos karakter lesz, aki min‚l gyorsabban neki akar ugrani egy ellens‚gnek. Tov bbi j˘ po‚n, hogy Armageddon eset‚n a program nem veszi el a vez‚rl‚st, mint az els“ r‚szben, teh t a harc v‚gs“ kimenetel‚t tov bb befoly solhatjuk n‚h ny var zslat bevet‚s‚vel. rtelemszer–en csak akkor van ‚rtelme elindĄtani a nagy ”sszecsap st, ha a mi n‚pess‚gnk nagyobb, mint az ellenf‚l‚. A p ly k ‚rt‚kel‚s‚nek filoz˘fi j b˘l k”vetkez“en a j t‚knak abszolŁt nem c‚lja, hogy Armagedonnal gy“zznk, mert egyr‚szt nagyon nagy mannafelhaszn l st jelent, m sr‚szt n‚h ny mell‚kes csat t el is fogunk veszteni. Egy teh t csak akkor haszn ljuk, ha m r nagyon musz j (az els“ 250-ben nem tal ltunk olyan p ly t, ahol nagyon musz j lett volna), egy‚bk‚nt c‚lszer– az ellenfelet m s m˘dszerrel legy–rni. (N”v‚nyzet) Fa: T mad˘ var zslat lenne, de nincs sok haszna. A j t‚kt‚rben n‚h ny f t emel (csak a sz–zf”ldeken, a m r haszn lt terleteken nem), aminek tal n akad lyt kellene jelentenie az ellenf‚l v rosai  ltal haszn lhat˘ felszĄnen. De nem jelent semmilyen akad lyt... Vir g: Ez v‚dekez“ var zslat. A j t‚kt‚rben kijel”lt r‚szen n‚h ny vir got hintnk el vele, amelyek gyorsan rendbehozz k az ellens‚g  ltal haszn lhatatlann  tett f”ldet (p‚ld ul mocs r vagy ki‚gett f”ld). Olyan esetekben c‚lszer– a f”ldjavĄt st haszn lni, ha a felszĄnt nem tudjuk emelni vagy az ellenf‚l (vagy a harcosa) egy nagyobb terletet gyŁjtott fel a mi n‚pnk  ltal haszn lt r‚szen ‚s pillanatnyilag nincs kedvnk a r ‚pĄt‚s-bont s m˘dszerrel javĄtani a ki‚gett f”ldet. Figyelem, a vir gok csak a vĄzszintes felszĄn– pozĄci˘kon jelennek meg! Mocs r: A kedvenc var zslatunk, ha lehet haszn lni, akkor buzg˘n hintjk az ellens‚g v rosain l vagy toborz˘ papj n l. Haszn latakor k b‚ a j t‚kt‚r  ltal mutatott r‚sz pozĄci˘nak egyharmad n bugyog˘ iszap jelenik meg (ha valamelyikben v ros volt, akkor a lakoss got r”gt”n ki is telepĄti), amely bugybor‚kol˘ hang kĄs‚ret‚ben sz‚pen elnyeldesi az itt  thalad˘ popul ci˘kat. T mad˘ var zslatnak ide lis, mert nagyon ‚s folyamatosan cs”kkenti az ellenf‚l popul ci˘j t. Kl”n”sen humoros akkor, ha egy toborz˘ papot fojtunk bele, mert az a mocs r k”zep‚n fogja felejteni a vall si szimb˘lumot... A m–k”d‚s‚b“l k”vetkezik, hogy ha ellennk vetik be (nem csin ltunk mocsarat ‚s m‚gis halljuk a bugybor‚kol st), akkor nagyon gyorsan keressk meg, hogy hol k”vette el a gaztettet az ellenf‚l, ‚s javĄtsuk a f”ldet r ‚pĄt‚s/bont ssal. A mocs r egyetlen h tr nya, hogy az iszapg”dr”k itt is csak vĄzszintes felleten jelennek meg. Ez alapj n a megel“z“ v‚dekez‚s is nyilv nval˘: Hermes p‚ld ul gyorsan el szokta mocsarasĄtani azt a r‚szt, ahol a papunk toboroz (de bunk˘!), teh t a papot ‚s a fel‚je halad˘ popul ci˘k vonul si Łtvonal t nem  rt kis dombokkal biztosĄtani. Fungus: Ez valami gombaszer–s‚g akar lenni, de ugyanŁgy m–k”dik, mint a mocs r. A kiv lasztott pozĄci˘ban sajnos csak egyetlen darab szivacs fog l‚trej”nni, teh t Ągy nem tŁl sok popul ci˘t fog elnyelni. Nem nagyon van ‚rtelme haszn lni, legfeljebb az ellenf‚l toborz˘ papja alatt. Egy‚bk‚nt ilyenkor is megvan az a lehet“s‚g, hogy a szivacs kialakul s ig (5-10 m sodperc) od‚bb ll ‚s k rbaveszett a sok dr ga manna... A v‚dekez‚s egy‚rtelm–: tegynk r  egy dombot (b r ember legyen a talp n, aki megtal lja a t‚rfel‚n...). A m–k”d‚sb“l ad˘d˘an a c‚lpont itt is csak egy vĄzszintes pozĄci˘ lehet. Adonisz: A legend s sz‚ps‚g– f‚rfiŁ itt a kisebbs‚gi komplexusok elkerl‚se v‚gett nem osztja meg velnk sz‚ps‚g‚t. Kisebb z”ld”vezettel takarja csod latos orc j t... AzonkĄvl a legjobb harcos karakter, mert van egy speci lis tulajdons ga: ha egy ”sszecsap st megnyer, akkor gy“zelem ut n azonnal megdupl zza saj t mag t (akkora popul ci˘val, ami a csata ut n maradt) ‚s a kl˘nozott p‚ld nyok is megtartj k ezt a nemes szok sukat! Ez‚rt  ltal ban a fr sz kerlget bennnket, amikor meghalljuk az indĄt s t jelz“ jellegzetes dobol st : term‚szetesen csak akkor, amikor nem mi indĄtjuk... R  egy‚bk‚nt fokozottan jellemz“, hogy az indĄt sa el“tt aj nlatos a pappal egy j˘ nagy popul ci˘t ”sszetoborozni: ha egy er“s Adoniszt indĄtunk, akkor az (illetve azok )  ltal ban megteszi neknk azt a szĄvess‚get, hogy r”pke 1-2 perc alatt kiirtja az ellens‚g popul ci˘j nak nagy r‚sz‚t : ha nem az eg‚szet! Ha ellennk indĄtott k, akkor  ltal ban m‚g az els“ ”sszecsap s el“tt c‚lszer– mocs rba fullasztani, tekintet n‚lkl a saj t vesztes‚gekre (b r h l'Magunknak az ellenf‚l nem szokott tŁl nagy n‚pess‚geket toborozni). (F”ld) Łt: A kijel”lt pozĄci˘ban utat ‚pĄt, ha pedig valamelyik szomsz‚dos pozĄci˘ban m r van Łt, akkor ”ssze is k”ti azzal. Az Łt egy‚bk‚nt a term“f”ldet haszn lja, teh t a v rosoknak n”veked‚si akad lyt jelent. Sok ‚rtelm‚t nem l tjuk a haszn lat nak, mert az emberk‚k az Łtt˘l fggetlenl nem azon k”zlekednek. Tal n mocsaras r‚szeken val˘  thalad sra haszn lhat˘, ha mondjuk ‚ppen nincs kedvnk eltntetni azt. V rfal: A kijel”lt : vĄzszintes : pozĄci˘ban egy b sty t emel. Mann t˘l fggetlenl mindig csak egy darabot lehet ‚pĄteni bel“le. Sok haszn t ennek sem tal ltuk, legfeljebb olyan esetben van ‚rtelme ilyenre mann t pazarolni, ha az ellenf‚l ‚s a k”z”ttnk lev“ senkif”ldj‚re telepĄtnk egyet. Ha harcost indĄt ellennk, akkor a b stya tal n meggyengĄti Łtk”zben egy kicsit. F”ldreng‚s: J˘ kis t mad˘ var zslat. A kijel”lt pozĄci˘t˘l kezdve megreped a f”ld ‚s ide-oda kanyarg˘ vonalban egy darabon sz‚tnyĄlik. A reped‚s egy p r m sodperc mŁlva szakad‚kk  sz‚lesedik, ami sz‚pen elnyeli az itt m szk l˘ popul ci˘kat. A reped‚s csak az els“ szinten j”n l‚tre, enn‚l magasabb terletekre nem hat. Mivel a szakad‚k meg is marad, ez is el‚g j˘ kis cs”kkent“ t‚nyez“ lesz az ellens‚g popul ci˘j nak, csak lehet“leg olyan helyen vessk be, ahol nagy kiterjed‚s– vĄzszintes felszĄnen telepltek a v rosai. A v‚dekez‚s ellene lehet“leg m r kialakul s k”zben kezd“dj‚k meg (ha nincs letiltva, akkor a kis t‚rk‚p mutatja ‚s a recseg‚s pedig jelzi, hogy a konkurrencia f”ldreng‚st csin lt valahol). Lehet“leg a reped‚s kezdet‚n‚l gyorsan emeljk a f”ld szintj‚t 2-3 szinttel magasabbra (amĄg reped, a r pĄtett r‚sz n‚ha r omlik) ‚s ezt gyorsan folytassuk a reped‚s ment‚n, hogy min‚l kevesebb emberk‚nk potyogjon bele. A kialakult szakad‚kot a f”ldgyaluval tntethetjk el : nyilv nval˘, hogy erre min‚l gyorsabban szks‚g van. Hegy: Ugyanaz, mint az el“z“ r‚szben a vulk n. C‚lpontnak egy olyan r‚szt kell megadnunk, ami vĄzszintes. Click ut n itt egy hegy emelkedik a magasba, ami teli van a terjeszked‚st g tl˘ szikladarabokkal. A hegy magass g t a gomb nyomvatart s val n”velhetjk a kĄv nt szintig (m r amennyiben kitart addig a manna). Nem szeretjk haszn lni, mert sok manna elveszt‚se mellett mind”ssze annyi haszna van, hogy kirŁgja az ellenf‚l n‚h ny fick˘j t a v ros b˘l. Ha ellennk vetett‚k be, akkor egy sima 'Menjetek a kereszthez!' paranccsal lehĄvhatjuk a n‚pnket a hegyr“l (‚s ak r r”gt”n neki is  llhatunk toborozni egy harcosra, mert ilyenkor v rosok teljes lakoss ga fog m szk l˘ emberk‚v‚ v lni). H‚rakl‚sz: Ugyanolyan harcos karakter, mint Perszeusz. Semmiben nem kl”nb”zik t“le csak az alakj ban ‚s persze abban, hogy sokkal t”bb mann ba kerl. (g) Vill m: T mad˘ var zslat. A j t‚kt‚r kijel”lt r‚sze felett egy felh“ jelenik meg ‚s k‚t vill m csapkod bel“le mindaddig, amĄg nyomva tartjuk a gombot. Ha a vill mok elkapnak egy popul ci˘t, akkor j˘l megr zz k : ha a felh“t hosszabb ideig tartjuk, akkor esetleg el is pusztĄthatj k. Nem nagyon szoktuk haszn lni ezt sem, mert a vill mokat nem lehet pontosan bec‚lozni. Nem musz j v‚dekezni ellene: nagy k rt csak v‚letlenl lehet okozni vele. Forg˘sz‚l: Hurrik n indul a megadott pozĄci˘b˘l ‚s kb. f‚l percig felkapkodja az Łtj ba akad˘ popul ci˘kat. Kl”n”sebb k rt nem tesz bennnk (egy id“ ut n lepottyannak ‚s folytatj k a m szk l st), csak akkor, ha ide-oda cik z s k”zben el‚ri a tengerpartot. A vĄzn‚l ugyanis vĄz”rv‚nny‚ alakul, ami azonnal elnyeli azokat az emberk‚ket, amelyeket elkapott, ‚s r ad sul m‚g neki ll bontani a partvonalat is. V‚dekezni nem lehet ellene (esetleg gyorsan ‚pĄtjk a partot el“tte, nehogy el‚rje a vizet), de olyankor el‚g j˘ haszn t vehetjk, ha mondjuk az ellens‚g egy harcos karaktere (vagy a papja) a tengerpart k”zel‚ben s‚tafik l. Vihar: Kijel”l‚s ut n a j t‚kt‚r felett egy hatalmas viharfelh“ jelenik meg, amelyb“l egy csom˘ vill m csapkod el“. A vill mok egyr‚szt el‚getik a f”ldet, m sr‚szt ha eltal lnak egy popul ci˘t (m szk l˘ vagy letelepedett : mindegy), akkor az azonnal elpusztul. V‚dekezni ez ellen se nagyon lehet, viszont nagyon eg‚szs‚ges hat sa van olyan esetekben, ha mondjuk az ellenf‚l toborz˘ papja f”l‚ kldnk egy ilyet. Ezt a trkk”t egy‚bk‚nt az ellens‚ges istenek is el“szeretettel alkalmazz k ‚s egy‚bir nt is az egyik kedvenc fegyverk. Odsszeusz: Harcos karakter, a pap popul ci˘ja  talakul a sz‚lv‚szl bŁ Odsszeussz . Egy ilyen v‚gtagokkal ell tott f‚rfiŁt˘l igaz n elv rhatn  minden h‚tk”znapi isten, hogy mondjuk a szelek sz rny n  treplj”n a szakad‚kok felett, vagy  tsiessen a mocs ron : de sajnos egy f‚listennek is vannak fogyat‚koss gai (p‚ld ul az, hogy ilyenekn‚l “ is meghal). Viszont valamivel gyorsabban mozog, mint a t”bbi harcos karakter. Sz‚lvihar: J˘pofa egy var zslat. Click ut n a j t‚kt‚rben ki kell jel”lnnk a pointer mozgat s val, hogy a sz‚lvihar milyen ir nyban fog elindulni, azt n a click ut n keletkez“ sz‚lvihar sz‚pen elfŁjja a vĄzszintes felszĄnen lev“ popul ci˘k telepl‚seit ‚s vagy kis”pri “ket a terepb“l, vagy belenyomja “ket egy hegyoldalba. Tiszta munka, a helykre m ris letelepedhetnek a mieink. V‚dekezni ez ellen sem lehet, de ellennk m‚g sosem haszn lta egyetlen isten sem. A mi lehet“s‚geink k”z”tt is csak ritk n szerepel. (T–z) T–zoszlop: Egy 15-20 m sodpercig ide-oda szaladg l˘ t–zcs˘v t gyŁjt a kijel”lt pozĄci˘ k”rny‚k‚n (nem mindig pontosan ott), ami fel‚geti a v rosok  ltal haszn lt f”ldeket, felgyŁjtja a telepl‚seket ‚s ha emberhez ‚r, akkor term‚szetesen azt is elfst”li. Az egyik kedvenc t mad˘ var zslatunk, mert kev‚s mann val nagyon sok k rt okozhat. A toborz˘ pap ellen mindig ezt vetjk be, ha rendelkez‚sre  ll, de az egym s mellett fekv“ nagyobb v rosait is derekasan elint‚zi. M‚g jobb a hat s, ha mondjuk a m szk l˘ popul ci˘i ‚ppen egy erd“s r‚szen haladnak  t (ott sokkal gyorsabban terjed a t–z). Mivel a t–zcsŁva halad si ir nya v‚letlenszer–, a biztos eredm‚ny v‚gett nem  rt egyszerre 2-3 cs˘v t is elindĄtani. Ha a t–z nyĄlt vĄzhez ‚r, azonnal elalszik. Ebb“l k”vetkezik a v‚derkez‚s is ellene: a meggyŁjt s t jellegzetes d”rdl‚s kĄs‚ri; a f”ldek ki‚get‚s‚vel a letelepedett popul ci˘inkat is kirŁgja a hely‚b“l, teh t a kis k‚perny“n azonnal n‚h ny m szk l˘ emberke fog mutatkozni azon a helyen; gyorsan kapcsoljunk oda, ‚s  ssuk ki a t–z alatti n‚gy pozĄci˘t, azt n miut n elaludt, hozzuk rendbe a f”ldet. T–zes“: Ez is t mad˘ var zslat, a j t‚kk‚perny“ kijel”lt r‚sz‚n 8-10 t–zg”mb hullik le ‚s elfst”li, amit tal l. (A t–zoszlop sokkal jobb!) A v‚dekez‚s mind”ssze annyi, hogy megjavĄtjuk a ki‚gett f”ldet. Akhilleusz: A t–zvar zslatok harcos karaktere. K”zvil gĄt si feladatokat is bet”lt, mert egy kisebb m gly t visel a fej‚n. Ugyanolyan, mint a t”bbi harcos karakter, azzal a kiv‚tellel, hogy “t nem zavarj k a t–zoszlopok sem: nyugodtan  ts‚t l rajtuk. (A t”bbiek k”zel‚ben ink bb ne gyŁjtsunk ilyeneket, mert ugyan igyekeznek elkerlni, de ha az v‚letlenl  tszalad rajtuk, akkor meghalnak.) Vulk n: Az egyik legnagyobb kitol s az ellenf‚llel. A j t‚kt‚r kijel”lt r‚sz‚n el“sz”r egy bazalthegy emelkedik, amit m r r ‚pĄt‚ssel sem lehet t”bb‚ term“f”ldd‚ tenni (legfeljebb vir ggal). Miut n el‚rte a legfels“ szintet, a csŁcs n n‚h ny t–zoszlop kĄs‚ret‚ben kit”r a l va, ami t–zfoly˘k‚nt ”mlik al  a n‚gy ir nyba ‚s amerre folyik mindent elpusztĄt. Ebb“l k”vetkezik, hogy az itt lak˘ popul ci˘k majdnem teljes eg‚sz‚ben el fognak veszni, mert mindegyik m szk lni fog: amelyiket nem a kit”r‚st k”vet“ t–zoszlopok hamvasztottak el, azok majd a l vafoly˘ba fognak beballagni. V‚dekez‚sn‚l a kit”r‚s ut n az els“ dolgunk, hogy a l vafoly˘kat lez rjuk: ha valahol egy szintet r juk emelnk, akkor m”g”tte megsz–nik a foly˘, teh t lehet“leg a kr ter k”zvetlen k”zel‚ben ‚pĄtsnk r juk egyet (ha csak telepl‚sn‚l lehet ‚pĄteni, akkor a hegy l b n l). Ezut n pr˘b ljuk meg a 'Menjetek a kereszthez!' paranccsal valahogy Łgy lehĄvni az embereket a hegyr“l, hogy k”zben min‚l kevesebb s‚t ljon bele a kr terbe vagy a l vafoly˘ m‚g l‚tez“ r‚sz‚be. K‚s“bb egy‚bk‚nt a kr terre is r  lehet hŁzni egy szintet ‚s ezzel v‚gleg el is z rhatjuk a tzet. T mad˘ var zslatnak ide lis, mert nagyon nagy vesztes‚get okoz az ”sszpopul ci˘nak, viszont van egy h tult“je is: miut n m r csak az utols˘ n‚h ny fick˘j t kell kinyĄrni, a hegy ‚s a l va a mi embereinknek ‚s harcosainknak fog ‚letvesz‚lyt jelenteni, ha a marad‚k ellens‚g mondjuk a hegy m”g”tt rekedt... Ez‚rt ink bb a n‚pirt s konvencion lisabb m˘djait (a harcosokat) szoktuk el“nyben r‚szesĄteni. (VĄz) Hull mt”r“: A program azt mondja r˘la, hogy j˘ ”tlet bazaltb˘l hidat ‚pĄteni a tenger felett . Hidat ‚pĄtsen csak “ bel“le, mi ink bb hull mt”r“nek haszn lhatjuk a sz”k“ r ellen. Nem szoktuk haszn lni, mert ilyet a f”ldgyaluval is ‚pĄthetnk : az pedig kevesebb mann ba kerl. ™rv‚ny: Ugyanazt az effektust produk lja, mint a tengerhez ‚r“ sz‚lvihar. A vĄzen ”rv‚ny kezd el szaladg lni, ami magass gt˘l fggetlenl bontja a partvonalat. Ha valamelyik popul ci˘ ‚ppen ott volt, akkor azt akkor is elnyeli, ha a vĄz nem FATAL (ugyanolyan ki lt sok jelzik, mintha szakad‚kba potyogtak volna). A funkci˘j b˘l ered“en t mad˘ var zslat, de nem tartjuk tŁl hasznosnak, mert az ”rv‚nyt nem tudjuk ir nyĄtani ‚s egy‚b- k‚nt sem okozhat kl”n”sebben nagy vesztes‚get az ellens‚gnek. V‚dekezni nem tudunk ellene, de nem is nagyon kell. Fest‚kesb”d”n: Hirtelen nem is tudjuk megmondani, hogy t mad˘ vagy v‚dekez“ var zslat-e. A l‚nyeg az, hogy a j t‚kt‚r kijel”lt r‚sz‚nek n‚h ny pozĄci˘j ban k‚k t˘cs k jelennek meg. Ha valamelyik m szk l˘ popul ci˘ belepottyan egy ilyenbe, az azonnal a m sik popul ci˘hoz fog tartozni ‚s aszerint is viselkedik. A legfontosabb, hogy ez ugyanĄgy hat az ellenf‚l harcos karaktereire is (!), teh t ha mondjuk egy hosszabb toborz s ut n valamilyen er“s harcost indĄt ellennk, akkor azt egy frd“vel r”gt”n vissza is fordĄthatjuk ellene. A probl‚ma csak az, hogy ezekb“l a pocsoly kb˘l t”bb is jelenik meg egyszerre, teh t ha mondjuk egy harcost pottyantunk bele, akkor : m‚g miel“tt el“bukkant volna bel“le : a f”ldgyaluval azonnal tntessk el “ket, mert ha megint belepottyan, akkor ism‚t ellens‚ges harcos lesz bel“le. N‚h ny p ly n nagyon Łgy festett, hogy nnep‚lyes keretek k”z”tt minket fognak kiirtani, de mivel mann nk volt, ezzel a var zslattal mindig meg tudtuk fordĄtani a szerencs‚t. Ugyanilyen j˘l m–k”dik a dolog p‚ld ul egy toborz˘ pap eset‚n, de ha mondjuk az ellens‚g nagyv rosain l vetjk be, akkor c‚lszer– a 'Harcolva terjeszkedjetek!' parancsot aktualiz lni, hogy a mi t borunkba l‚p“ fick˘k r”gt”n bele is k”ssenek az ellens‚ges v rosokba. A v‚dekez‚s ellene nyilv nval˘: vill mgyorsan r  kell ‚pĄteni. Sz‚p Hel‚na: Sz“ke l ny, leped“ben. Ez a k‚t dolog m r ”nmag ban is rendkĄvl figyelemrem‚lt˘, de ha hozz tesszk, hogy szerintnk ez a legjobb t mad˘ var zslat, akkor val˘szĄn–leg mindenki vad tapsikol sba is kezd. Tulajdonk‚ppen “ is harcos karakter , mert a pap popul ci˘j t indĄtjuk el Hel‚nak‚nt, de fizikailag nem harcol. Az ellens‚ges popul ci˘kat maga ut n csalja (a telepl‚sek teljes n‚pess‚g‚t kirŁgja a hely‚b“l) ‚s ide-oda m szk l velk. A megbolondĄtott emberk‚k mindenhova k”vetik ‚s a m szk l sb˘l ad˘d˘an nem szaporodnak (cs”kken a n‚pess‚gk), de enn‚l sokkal fontosabb, hogy ezek nem is engedelmeskednek a nekik kiadott pa- rancsoknak! Mivel egy Hel‚na nem harcol, a popul ci˘j nak tulajdonk‚ppen csak annyi vesztes‚ge van, ami a m szk l sb˘l ad˘dik, teh t egy gyeng‚bb popul ci˘ is nagyon sok ig sz‚dĄti az ellenfelet. Ha k‚t saj t Hel‚n nk tal lkozik, akkor sz‚pen elkezdik elnyelni az “ket k”vet“ emberk‚ket. Mint m r emlĄtettk, a legjobb t mad˘ var zslat, teh t ha az adott p ly n haszn lhat˘, akkor azonnal indĄtsunk egyet, mihelyt elegend“ manna gy–lt ”ssze hozz . ltal ban azt a m˘dszer szoktuk k”vetni, hogy az infoban figyelemmel kĄs‚rjk a Hel‚na popul ci˘j nak alakul s t ‚s amikor m r nagyon lecs”kkent, akkor gyorsan hintnk m”g‚ egy mocsarat vagy egy szakad‚kot, hogy az “t k”vet“ ellens‚ges popul ci˘k az eny‚szetbe is k”vess‚k. Ha ellennk vetett‚k be, akkor az roppant kĄnos gy ‚s nagyon gyorsan ki kell nyĄrnunk, kl”nben biztos vesztesek lesznk. Hel‚na var zslata csak k‚t dologra nem hat: a harcos karakterekre (kiv‚ve az Adoniszokat!) ‚s egy m sik Hel‚n ra. Az al bbi m˘dszerekkel v‚dekezhetnk ellene: :bevetnk egy fest‚kesb”d”nt. Ha sikerlt saj tt  tennnk, akkor gonosz mosollyal h tra lehet d“lni ‚s k”zben szaporĄtani a n‚pnket; :egy m sik Hel‚n t indĄtunk. Ez ugyan nem ellenszer, csak azt el“zi meg, hogy amĄg a n‚pnk az “ Hel‚n ja ut n tekereg, az ”v‚ sem fog elszaporodni. Egy‚bk‚nt ha a k‚t ellens‚ges Hel‚na tal lkozik egym ssal, akkor harc alakul ki. Vadul h rf znak egym snak ‚s kettejk k”zl az fog megsketlni, amelyiknek kisebb a popul ci˘ja; :harcos karaktert indĄtunk ellene. Ez ugyanŁgy fog harcolni vele, mintha egy norm l popul ci˘ lenne ‚s rem‚lhet“leg agyon is veri. Ha a harcos indĄt s hoz toborozni akarunk, akkor viszont figyeljk Hel‚na mozg s t, mert a papot ugyanŁgy megsz‚dĄti, mint a t”bbi popul ci˘t; :ha a fest‚kesb”d”nt nem tudjuk haszn lni ‚s m sik Hel‚n t sem tudunk indĄtani, akkor bevetnk ellene minden keznk gy‚be vet“ katasztr˘f t, miel“tt m‚g el‚rn‚ a telepl‚seinket. Mocs r, f”ldreng‚s, t–zv‚sz, vagy ak r egy Armageddon : minden mehet (tekintet n‚lkl a vesztes‚gekre), csak nehogy idej”jj”n! A rutinos j t‚kos term‚szetesen megpr˘b lkozik a vĄzbe folyt s val is. Azt n r d”bben, hogy Hel‚n nak van egy olyan kellemetlen tulajdons ga, hogy a vĄz felszĄn‚n j r, ergo nem fog belefulladni... Ha a felsoroltak k”zl az egyik ˘vint‚zked‚st sem tudjuk megtenni, akkor rem‚nynk csak akkor maradt a gy“zelemre, ha a mi n‚pess‚gnk sokkal nagyobb, mint az ellenf‚l‚. Egy‚bk‚nt a minden var zslat ellen haszn lhat˘ ˘vint‚zked‚s javasolt, amit Łgy hĄvnak, hogy RESTART MAP. Sz”k“ r: Ez is egy el‚g drasztikus m˘dszer a n‚pess‚g nagyar nyŁ cs”kkent‚s‚re, csak az a gond vele, hogy a mi popul ci˘inkat sem kĄm‚li. A kiv laszt sa ut n a j t‚kt‚rben ki kell v lasztanunk az ir nyt, majd click ut n k‚t ir nyba hat˘, egym sra mer“leges sz”k“ r fog elindulni a kiv lasztott helyt“l. Ez elmos mindent, ami az els“ szinten van, kiv‚ve azokat a helyeket, amelyekn‚l k‚t szint magas f”ldet vagy bazaltot tal l (abban a s vban nem terjed tov bb). A v‚dekez‚s ebb“l k”vetkezik is: a v rosainkat k‚t szint magas g ttal meg tudjuk v‚deni t“le. Ezt egy‚bk‚nt r ‚rnk akkor meg‚pĄteni, ha a sz”k“ r megindult, mert el‚g lassan halad. A csoport els“ var zslat val pedig bazaltg tat is felhŁzhatunk a sz”k“ r ellen, de mivel el“re sohasem tudhatjuk, hogy az ellenf‚l ismeri-e ezt a var zslatot, felesleges ilyesmire pazarolni a mann t. A sz”k“ rat nem igaz n szoktuk haszn lni, mert a mi n‚pnkre is vesz‚lyes, sok mann ba kerl, tov bb  a vĄzbe kerlt popul ci˘k j˘ r‚sz‚t az ellenf‚l ki tudja hal szni. No, h t akkor ezek lenn‚nek a var zslataink. Az term‚szetesen nyilv nval˘, hogy nem is lehet nagyobb ”r”m, mint valahogyan kitolni a m sik isten n‚p‚vel : a probl‚ma csak az, hogy a m sik istenen kĄvl m‚g valaki m s is Ągy gondolja. Ezt az illet“t Zeusznak hĄvj k ‚s az Olmposz (a nagy magyar juice) tetej‚r“l szeml‚li, hogy a kl”nb”z“ beosztott istenek mik‚nt civakodnak egym ssal. (Egy‚bk‚nt val˘szĄn–leg “ lesz az utols˘ ellenfelnk, de mivel od ig m‚g nem jutottunk el, ezt nem musz j k‚szp‚nznek venni.) Amikor Łgy v‚li, hogy a parti m r kezd unalmass  v lni, akkor “ is k”zbeavatkozik ‚s n‚h ny (mindk‚t felet sŁjt˘) saj t var zslattal pr˘b lja a miel“bbi d”nt‚st kicsikarni. Ezek hasonl˘k ahhoz a fick˘hoz, aki az el“z“ r‚szben repl“sz“nyegen k”zlekedett ‚s f kat ltetett mindenhov . Zeusz arzen lja el‚g sz‚les: :az “ kedvence Neptunusz, a tengerek istene. § a terep b rmelyik pontj n felmerlhet, ‚s egy pozĄci˘ sz‚les s vban v‚gighalad a p ly n. Egyr‚szt lebontja a felszĄnt a vĄz szintj‚ig, m sr‚szt az Łtj ba akad˘ popul ci˘k sz‚pen megfulladnak; :egy m sik figur ja f nak van ”lt”zve, ‚s abban a s vban, amelyikben halad, mindenhol f k n“nek ki a f”ldb“l; :azut n az ”rv‚nyeket is rendkĄvl kedveli. Ezek ugyanazt csin lj k, mint a hasonl˘ var zslatunkban, de  ltal ban 6-8 darabot is kld egyszerre; :igaz n kellemetlen fick˘ egy fekete sz rnyas ‚l“l‚ny, aki v‚gigugr l a p lya valamelyik s vj ban ‚s minden egyes dobbant s n l forg˘szeleket (sz razf”ld”n), illetve ”rv‚nyeket (vĄzen) kavar. Ezek term‚szetesen ugyanŁgy m–k”dnek, mintha az ellenf‚l vetette volna be ellennk : csak sokkal t”bb van bel“lk... :a legnagyobb kitol s Zeuszt˘l a tyrrannosaurus. Ez is a p lya egyik s vj ban gyalogol keresztl, ‚s r‚szint felgyŁjtja, r‚szint pedig letapossa az Łtj ba akad˘ civiliz ci˘kat. Ez m‚g t–rhet“ lenne, de a legnagyobb gond az, hogy ahol vĄzszintes felszĄnen haladt keresztl, ott azonnal egy szakad‚k is nyĄlik...