Az Electronic Arts POPULOUS cĄm– j t‚k hoz val˘szĄn–leg el‚g lesz bevezet“nek annyi, hogy - az 1.75 (+CoVboy), valamint n‚pes ismerets‚gi k”rk egybehangz˘ v‚lem‚nye szerint - a kl”nb”z“ 8 ‚s 16 bites g‚peken ezid ig megjelent ™SSZES j t‚kprogram k”zl ez az abszolŁt Nr. 1. A legeredetibb ”tlet - a legnagyszer–bb megval˘sĄt s: t”k‚letes grafikai kivitelez‚s, egyszer– kezel‚s, a j t‚k hangulat hoz csod latosan illeszked“ "zene". A j t‚k a J˘ ‚s a Gonosz ‚vezredes harc n alapul, az el“ttnk  ll˘ feladatban teljeslhet mindenki titkos v gya: Isten szerep‚t j tszhatjuk el (vagy - tetsz‚s szerint - az ™rd”g‚t). Legink bb tal n a strat‚giai j t‚kok kateg˘ri j ba tudn nk beilleszteni, b r legszĄvesebben egy kl”n kateg˘ri t kre ln nk neki, amelyben csak egyetlen program van - a POPULOUS. Tanul˘ id“szakban a g‚p is nagyszer– ellenf‚lnek bizonyul, de profi j t‚kosok k‚t ”sszek”t”tt Amig val egym s ellen is j tszhatnak. Itt meg kell  llnunk egy percre: azt mondtuk, hogy a g‚p nagyszer– ellenf‚l : de ehhez egy norm lis m˘don felt”rt j t‚kkal kell rendelkeznnk! A QUARTEX-f‚le v ltozat (m r megint?! : CoVboy) ugyanis szinte teljesen j tszhatatlan, mivel a program vill mgyorsan elegend“ er“t gy–jt egy Armagaddon-hoz (majd k‚s“bb kiderl, hogy mi az) ‚s Ągy biztos veszt‚sre vagyunk Ąt‚lve. Aki olyan verzi˘val rendelkezik, ami egy olyan fekete k‚perny“vel jelentkezik be, amelyre hull mozva egy Quartex-nek sz˘l˘, kiss‚ mosdatlan zenet kŁszik be, az el‚gedett lehet : biztosan j˘ verzi˘val rendelkezik (m s t”r‚shez : persze Quartex kiv‚tel‚vel : eddig m‚g nem volt szerencs‚nk). A j t‚kban k‚t n‚pcsoport kzdelme zajlik egy k‚pzeletbeli f”ld”n: harc a terletek lakhat˘v  t‚tele, a n‚pfelesleg miel“bbi letelepĄt‚se ‚rdek‚ben. El“bb-ut˘bb sz–k lesz a plan‚ta a k‚t n‚pnek ‚s ezek a c‚lok m r csak a m sik rov s ra, annak a teljes kiirt s val val˘sĄthat˘ak meg. A j t‚k c‚lja teh t a v‚gs“ gy“zelem kivĄv sa a m sik n‚pen. Mindk‚t n‚p egy-egy istent im d (az egyik szerep‚t j tszuk mi), aki ‚pĄtkez‚sre alkalmas f”ldet teremt nekik, harcba kldi “ket, megv‚delmezi a m sik isten kitol sait˘l “ket : ‚s nem utols˘sorban borsot t”r a m sik n‚p orra al . Az istenek nyolcfajta var zslatot alkalmazhatnak, de csak akkor, ha rendelkez‚skre  ll a var zslathoz szks‚ges isteni er“ (a tov bbiakban ezt mann nak fogjuk nevezni : hirtelen nem jutott esznkbe jobb sz˘ r ). A manna m‚rt‚ke ‚s n”veked‚se att˘l fgg, hogy milyen sok k”vet“je van az istennek (azaz a n”vel‚s‚hez el“bb min‚l t”bb v rost kell ‚pĄttetnnk a n‚pnkkel, amelyeket gyorsan be kell n‚pesĄttetnnk velk) ‚s mennyire bĄznak benne (ha p‚ld ul a konkurrencia lovagot kld ellennk, amely m˘dszeresen elkezdi kiirtani az Łtj ba akad˘ telepl‚sek lakoss g t, akkor el‚gg‚ megcsappanhat). Az elmondottakb˘l kiderl, hogy el“fordulhat az is, hogy az ellenf‚l sikeres t‚nyked‚s‚b“l kifoly˘lag hĄveink hipp-hopp ateist kk  v lnak, ‚s a manna negatĄv tartom nyba zuhan: ilyenkor nem tehetnk semmit, k‚nytelenek vagyunk v rni. Ugyancsak cs”kkenti a mann t, ha valamilyen var zslatot alkalmazunk : a cs”kken‚s annak a fggv‚nye, hogy a var zslat haszn latakor mennyi mann nk volt: -ha mondjuk vulk n ‚pĄt‚s‚re volt elegend“, de csak f”ldreng‚st csin ltunk (ehhez j˘val kevesebb mann ra van szks‚g), akkor a cs”kken‚s szinte a null val egyenl“; -ha ugyanekkor vulk nt ‚pĄten‚nk, akkor a manna nagy m‚rt‚kben cs”kkenne. Term‚szetesen a mannavesztes‚g el‚g gyorsan visszanyerhet“, hacsak nincs folyamatban valamilyen kitol s a n‚pnk ellen. Mindenesetre egy var zslatot csak akkor alkalmazzunk, ha a manna m‚rt‚k‚t mutat˘ nyĄl m r tŁlhaladt a var zslatot jelz“ ikonnak legal bb a fel‚n. Var zslatokkal kapcsolatban m‚g annyi megjegyzend“, hogy az egyes p ly kon n‚h ny k”zlk nem alkalmazhat˘: a letiltott var zslatokat egy menben l thatjuk, ahol a YES ‚s NO oszlopokban l‚v“ inverz n‚gyzetek mutatj k, hogy az adott var zslat alkalmazhat˘-e, vagy sem. Figyelem, ami az egyik f‚ln‚l le van tiltva, az a m sikn l m‚g lehets‚ges lehet! A var zslatokkal k‚s“bb r‚szletesen foglalkozunk. A cĄmk‚perny“ bejelentkez‚se ut n a jobb als˘ sarokban l‚v“ feliratok segĄts‚g‚vel kiv laszthatjuk, hogy megkezdjk-e a h˘dĄt st, vagy egyel“re csak gyakorolni akarunk. Ha nem v lasztunk semmit ‚s v runk, egy id“ ut n a j t‚k demo-ja jelentkezik be. Ezt egy‚bk‚nt ‚rdemes megn‚zni, kl”n”sen a kezd“ j t‚kosoknak: a k‚k (“ a J˘) ‚s a piros (“ a Rossz) ruh s emberk‚k ‚ppen ‚pĄtkeznek (a kezd“k itt sorban egym s ut n megszeml‚lhetik a telepl‚sfajt kat, nagys g szerinti sorrendben), majd miut n el‚rt‚k a legnagyobb telepl‚st (n‚gytornyŁ v r), v‚rtet ”ltenek ‚s az ”rj”ng“ n‚z“k”z”ns‚g kar‚j ban egym snak esenek (jellemz“, hogy a Rossz gy“z...). Miel“tt fejest ugran nk mag ba a j t‚kba, nem  rt m‚g n‚h ny dolgot tiszt zni a j t‚kban szerepl“ emberk‚kkel kapcsolatban. Ezekb“l a j t‚kban n‚gyf‚l‚vel tal lkozhatunk: norm l emberke, pap, vez‚r ‚s lovag. A lovagr˘l k‚s“bb sz˘ lesz az “t gener l˘ var zslatn l, a t”bbiekn‚l az al bbiakat kell tudnunk: Norm l emberke: egy s‚t l˘ emberke soha nem csak egy embert jelent, hanem egy popul ci˘t (azaz embercsoportot), amelynek n‚pess‚g‚vel nem lehetnk tiszt ban mindaddig, amĄg le nem telepl : lehet egy telepl‚sr“l elv ndorolt f”l”s n‚pszaporulat, de lehet egy teljes nagyv ros lakoss ga is, ami az ellenf‚l valamilyen huncuts ga folyt n (pl. vulk n) elvesztette v ros t ‚s f”ld”nfut˘v  v lt. A s‚t l˘ emberk‚k MINDIG min‚l el“bb le akarnak telepedni (kiv‚ve, ha a Gylekez“ a keresztn‚l! parancs az ‚rv‚nyes vagy Armageddon van). Az emberk‚k v ndorl si sz nd‚ka v‚ges: ha nem tal l egyhamar alkalmas helyet, el“bb idegesen elkezd topogni a l b val, majd egy id“ ut n felhagy a keres‚ssel ‚s elt–nik (ilyenkor ezt a popul ci˘t elvesztettk). Telepl‚st csak vĄzszintes talajon tud az emberke l‚trehozni! : itt van szks‚g a mi isteni tev‚kenys‚gnkre, amellyel f”ldet ‚pĄtnk/dombokat bontunk le nekik. Egy s‚t l˘ emberke mindig akkora telepl‚st hoz l‚tre, amekkor ra elegend“ a hely azon a vĄzszintes r‚szen, amelyet megtal lt (teh t ha el‚g hely van, akkor r”gt”n n‚gytornyŁ v rat ‚pĄt : helyes, ‚ppen erre kell t”rekednnk!). Ha §isteni Fens‚gnk nem el‚gedett a telepl‚s helyzet‚vel, mert mondjuk a bolond emberke a Vil g v‚g‚re (azaz a t‚rk‚p legsz‚l‚re) ‚pĄtkezett egy kisebb telepl‚st, ahol m r nem tud nagyobbat l‚trehozni, akkor ki is rŁghatjuk a popul ci˘t err“l a helyr“l (‚pĄtsnk vagy bontsunk a telepl‚s alatt egyet), hogy tov bbv ndorolva kedvez“bb helyet tal ljanak, ahol a legnagyobb v rost hozhatj k l‚tre. A v rosokkal kapcsolatban megjegyzend“, hogy ketten nem haszn lhatj k ugyanazt a f”lddarabot (a telepl‚sek  ltal haszn lt f”lddarabok szĄne kicsit vil gosabb a felszĄn t”bbi r‚sz‚nek szĄn‚n‚l) : ennek megfelel“en, ha pl. egy b sty nak elegend“ helye van ahhoz, hogy n‚gytornyŁ v r legyen bel“le, de az ehhez szks‚ges terleten egy m sik telepl‚s is  ll (ami nem n‚gytornyŁ!), akkor annak a telepl‚snek a popul ci˘j t kirŁgja ‚s azok mehetnek arr‚bb. Ez kicsit ‚rdekesen hangzik Ągy leĄrva : a j t‚k k”zben azonban vil gos lesz, mir“l van sz˘. A norm l emberk‚k mozg s val kapcsolatban m‚g megjegyzend“, hogy hegyr“l  ltal ban mindig lefel‚ mennek (kiv‚ve ha nagyon k”zel van leteleped‚sre alkalmas hely) ‚s a nagyobb term‚szeti akad lyok elt‚rĄtik “ket Łtjukb˘l. Pap: onnan ismerhet“ fel, hogy “ hordozza a vall si szimb˘lumot (a J˘kn l a kereszt, a Rosszakn l a bikafej). Kulcsfontoss gŁ figura: ha Gylekez“ a keresztn‚l! parancs az ‚rv‚nyes, akkor a kereszt k”rl k˘ric l ‚s “ gy–jti ”ssze a m szk l˘ embereket egy nagy popul ci˘ba (Armageddonn l ez automatikusan t”rt‚nik, menet k”zben), mert “ lesz a vez‚r. Ez a gy–jt”get‚s sok mindenre haszn lhat˘: hadsereg szervez‚s‚re, a m szk l˘ emberk‚k egy bizonyos helyre t”rt‚n“  tcsoportosĄt s ra, stb. A j t‚k kezdet‚n papunkra plusz feladat is h rul: egyel“re “ az els“ sz mŁ telepl‚sgy rt˘ kisiparosunk, azaz “ kezd el m szk lni, hogy Łjabb telepl‚seket hozzon l‚tre. Hajlamos viszont a leteleped‚sre: ilyenkor kiakasztja a h z ra a keresztet (ha nagyv rost ‚pĄtett, akkor a v rudvarra vagy a v ros mell‚ rak egy nagy keresztet) ‚s nem megy tov bb. Term‚szetesen ne hagyjuk “kelm‚t a kuck˘j ban hever‚szni, hanem rŁgjuk ki onnan : a telepl‚se mell tegynk egy f”lddarabot. Ezt azt eredm‚nyezi, hogy a telepl‚s ”sszemegy egy kicsit kisebbre (mivel nincs el‚g vĄzszintes hely a sz m ra), s ez  ltal ban elegend“ ahhoz, hogy tŁln‚pesed‚s legyen benne ‚s a pap Łtrakeljen a n‚pfelesleggel Łjabb telepl‚st csin lni. Miut n ez megt”rt‚nt, elvehetjk a telepl‚s mell‚ tett f”lddarabot (az megn“ eredeti nagys g ra), mert a pap m r Łgyis Łton van : ol‚, egy telepl‚sb“l csin ltunk kett“t. Az im‚nti terjeszked‚si recept egy‚bk‚nt az eg‚sz j t‚k folyam n is alkalmazhat˘, a pappal kapcsolatban csak az‚rt mondtuk el, mert kezdetben “ vezeti a n‚pfelesleget. A pap v rosa mell‚ kitett kereszt a k‚s“bbiekben  thelyezhet“ a t‚rk‚p egy m sik pontj ra is, de ehhez az kell, hogy legyen a k”zel‚ben egy s‚t l˘ emberke, aki odamegy a nagy kereszthez ‚s azt elviszi. Ilyenkor “ lesz az Łj pap (ugyanĄgy t”rt‚nik a Gylekez“ a keresztn‚l parancs kiad sakor is: az lesz a pap, aki el“sz”r ‚r a kereszthez ‚s azt felveszi). A pap : funkci˘j b˘l ad˘d˘an : megkl”nb”ztetett figyelmet ‚lvez a konkurrenci n l is: ha lovag ‚rkezik, akkor az az ellens‚g vall si szimb˘luma (illetve az azt hordoz˘ pap) fel‚ igyekszik, s“t az egy‚b huncuts gok (vulk n, mocs r, stb.) els“dleges c‚lpontja is a keresztnk ‚s k”rny‚ke. Vez‚r:  tmeneti rang , inform ci˘s c‚lokra haszn lhatjuk. A j t‚k elej‚n nincs vez‚r, sz˘val azt ki kell el“bb jel”lnnk : egy pajzsot kell neki adnunk. A jelenlegi vez‚r popul ci˘j r˘l mutatja az inform ci˘kat a j t‚kban a jobb fels“ sarokban l‚v“ pajzs (a rajta l‚v“ jelekr“l ld. k‚s“bb). A pajzsot adhatjuk s‚t l˘ emberke kez‚be is vagy r akaszthatjuk egy v rosra is. Mindkett“ arra j˘, hogy megtudjuk egy adott popul ci˘ nagys g t, fegyverzet‚t, stb. Term‚szetesen Łjabb vez‚reket is kijel”lhetnk a pajzs  tpakol s val. Vez‚r lesz a papb˘l is, ha Gylekez“ a keresztn‚l parancs van kiadva vagy Armageddon van. Az emlĄtetteken kĄvl m‚g van egy plusz szerepl“ is, amelyet egyik f‚l sem ir nyĄt. § a Z”ldek P rtja helyi k‚pvisel“je, ugyanis egy repl“sz“nyegen k”zlekedik a l‚gt‚rben ‚s kl”nf‚le n”v‚nyzeteket szokott telepĄteni. Egy‚bk‚nt nagyon ritk n tal lkozhatunk vele. El“sz”r azt hittk, csak j˘pofas gnak van a j t‚kban : azt n ‚szrevettk, hogy egy emberk‚nk beles‚t lt az  ltala telepĄtett ‚l“s”v‚nybe ‚s sz“r‚n-sz l n elt–nt benne... A j t‚kot k‚tf‚lek‚ppen j tszhatjuk: norm l zemm˘dban, amikor mindig csak ugyanazon a p ly n (azaz vil gban ) j tszhatunk (ez gyakorl sra j˘) vagy h˘dĄt s zemm˘dban (CONQUEST), amikor : a jelenlegin el‚rt gy“zelem eset‚n : mindig egy Łj vil got kell megh˘dĄtanunk. A j t‚kban 999 (!) vil g van, term‚szetesen mindegyik m s fel‚pĄt‚ssel, m s jellemz“kkel, m s letiltott var zslatokkal rendelkezik (sz˘val elsz˘rakozhatunk vele egy darabig : CoVboy). Az els“ vil g mindig a GENESIS. Az egyes vil gokat term‚szetesen kl”n is k‚rhetjk bet”lt‚sre : persze csak akkor, ha tudjuk a nev‚t, egy‚bk‚nt NO SUCH LAND zenetet kapunk ‚s maradunk a mostani p ly n. Mivelhogy : az els“n kĄvl : teljesen ‚rtelmetlen nevk van (pl. SCOQUEMET, EOAZORD, HAMEAME, stb.), ehhez ugye az szks‚ges, hogy el“bb j rjunk rajtuk... Egy Łj vil g bet”lt‚se ut n a k‚perny“n megjelenik egy t bla, amelyr“l a vil g nev‚t (WORLD TO CONQUER), sz m t (BATTLE NUMBER). A vil g jellemz“in‚l az egyes feliratok jelent‚se a k”vetkez“: WORLD LANDSCAPE: a f”ld felszĄn‚nek anyaga. Tulajdonk‚ppen semmi k”ze a j t‚k sikeres teljesĄt‚s‚hez, csak a v ltozatoss g kedv‚‚rt van (m s a felszĄn szĄne). Lehet SNOW & ICE (h˘ ‚s j‚g), DESERT (homok), GRASS PLANES (fves) ‚s ROCKY (szikl s). HIS REACTIONS: azt mutatja, hogy milyen gyorsan reag l a m sik isten arra, ha valami kitol st vittnk v‚gbe a n‚p‚vel (pl. ha mocsarat csin ltunk neki, akkor milyen gyorsan kezdi el felszedni). A reakci˘ lehet VERY SLOW (nagyon lassŁ), SLOW (lassŁ), MEDIUM (k”zepes), FAST (gyors) ‚s VERY FAST (nagyon gyors). HIS RATING: a konkurrencia gyess‚g‚t, azaz strat‚giai ‚rz‚k‚t jelzi. Innen lem‚rhetjk, mekkora sz** sra sz mĄthatunk. Lehet VERY POOR (nagyon gyenge), POOR (gyenge), MEDIUM (k”zepes), GOOD (j˘) ‚s VERY GOOD (nagyon j˘). LAND BUILT: azt jelzi, hogy hol ‚pĄthetnk/bonthatunk f”ldet. Emberek k”zel‚ben (ON PEOPLE), telepl‚sek k”zel‚ben (JUST NEAR TOWNS) vagy csak k”zvetlenl a telepl‚sek mellett (JUST ON TOWNS). Term‚szetesen ezek saj t embereinkre ‚s telepl‚seinkre vonatkoznak, teh t az ellenf‚l v rosain l csak akkor ‚pĄthetnk/bonthatunk, ha a j t‚kk‚perny“n egy saj t v rosunk is rajta van. THE SWAMPS: a var zslattal el“ llĄtott mocsarakra vonatkoz˘ inform ci˘. Ha ez SHALLOW (sek‚ly), akkor csak a felszĄnen l‚tezik ‚s a f”ld lebont s val, majd Łjra‚pĄt‚s‚vel megszntethet“; ha viszont BOTTOMLESS (feneketlen), akkor : mint a neve is mutatja : feneketlen m‚lys‚g–. WATER: a vĄz min“s‚g‚t jelzi. Nem Ąv˘vĄzre gondol : a tenger viz‚re. Ha egy emberke valamilyen okn l fogva vĄzbe kerl (f”ldreng‚s,  rvĄz, stb.), valamivel tov bb bĄrja a csapkod st, ha az csak HARMFUL ( rtalmas), mintha FATAL (v‚gzetes lenne). Term‚szetesen a vĄzbe pottyant ember al  azonnal f”ldet kell ‚pĄtennk, mert hamarosan megfullad. Ezalatt k‚t oszlopban (YOU ‚s HIM) l that˘, hogy kezdetben a k‚t f‚l h ny popul ci˘val kezdi a j t‚kot, valamint hogy az egyes var zslatok (EARTHQUAKES: f”ldreng‚s; SWAMPS: mocs r; KNIGHTS: lovag; VOLCANOS: vulk n; FLOODS:  rvĄz) k”zl melyeket haszn lhatj k a szemben ll˘ felek ‚s melyeket nem. Maga a j t‚k mind”ssze egyetlen k‚perny“n zajlik (ami meglehet“sen meglep“ egy ilyen bonyolults gŁ programhoz k‚pest), de azon minden a lehet“ legpraktikusabban ‚s leg‚rthet“bben van elhelyezve. A bal fels“ sarokban egy k”nyv lapjain l that˘ a jelenlegi vil g t‚rk‚pe. A jobb fels“ sarokban l that˘ a pajzs, alatta pedig az isteni var zslatokhoz szks‚ges mann t mutat˘ nyĄl. A k‚perny“ k”zep‚t foglalja el a 3D j t‚kt‚r: a teljesen 3D kivitelez‚s lehet“v‚ teszi, hogy l ssuk a r‚szen, milyen magasan van a felszĄn a tengerszintt“l. Ett“l balra az isteni parancsok ikonjai, jobbra pedig a program m–k”d‚s‚re vonatkoz˘ parancsikonok l that˘ak. N‚zzk sorban az egyes r‚szek funkci˘it r‚szletesen: A vil g t‚rk‚pe A jelenlegi vil g teljes t‚rk‚p‚t l thatjuk rajta, a j t‚kt‚rben lev“ terletet egy feh‚r kereszt jelzi. A t‚rk‚p valamelyik pontj ra r clickelve tudjuk azt a terletet a j t‚kt‚rbe behĄvni. A j t‚k kezdet‚n a J˘ popul ci˘i (villog˘ feh‚r pontok jelzik “ket) mindig az ‚szaki, a Gonosz‚ (villog˘ piros pontok) pedig mindig a d‚li r‚szen tal lhat˘ak. A m szk l˘ popul ci˘kat (azaz az emberk‚ket) gyorsabban villog˘ pontok mutatj k. Mivel a t‚rk‚p a domborzati viszonyokat is szeml‚lteti, r”gt”n ‚szrevehetjk, ha az ellenf‚l valami pajkoss got (vulk n, f”ldreng‚s, stb.) m–velt velnk : ‚s azonnal odakapcsolhatunk, hogy megtegyk a szks‚ges ellenl‚p‚seket. Pajzs A k‚t oldal n l that˘ s v mutatja a szemben ll˘ felek ”sszpopul ci˘j nak m‚rt‚k‚t (k‚k a J˘, piros a Gonosz). Ha a mi popul ci˘nk m r l‚nyegesen nagyobb, mint az ellenf‚l‚, csak v rni kell, hogy az Armageddon-hoz elegend“ mennyis‚g– manna gy–lj‚k ”ssze... A pajzs t”bb dolgot is jelezhet att˘l fgg“en, hogy milyen parancsot adunk ki: norm l esetben az utolj ra kijel”lt vez‚r popul ci˘j r˘l szolg l adatokkal (a r‚gebbieket is lek‚rdezhetjk), de itt jelennek meg az inform ci˘k akkor is, ha a papr˘l (pontosabban a keresztr“l) vagy pedig az elindĄtott lovagr˘l k‚rdeznk. A pajzs n‚gy mez“re van osztva, amelyek az al bbiakat tartalmazz k: -a bal fels“ mez“ben l that˘ annak a vall si szimb˘luma, akin‚l a pajzs jelenleg van. Ez ugyan els“ hall sra ‚rtelmetlennek hangzik (hiszen mi jel”ltk ki a vez‚rt, vil gos, hogy a saj t szimb˘lumunknak k‚ne ott lennie!), de elk‚pzelhet“ olyan eset is, hogy a pajzsot az ellenf‚l elveszi a jelenlegi vez‚rt“l (legy“zi harcban) ‚s azt tov bb viszi mag val, mint zs km nyt. Ilyenkor az ellenf‚l szimb˘luma l that˘ ezen a helyen. Arra term‚szetesen gondolni sem mernk, hogy valaki olyan huncuts got k”vet el, hogy az ellenf‚l valamelyik v ros ra vagy emberk‚j‚re teszi a pajzsot... A pajzs egy‚bk‚nt papn l ‚s lovagn l is egyar nt ezt mutatja. -a jobb fels“ sarokban l that˘ az a fegyverzet, ami a vez‚r popul ci˘j nak a rendelkez‚s‚re fog  llni, ha hadra kel. Van itt minden: puszta k‚z, parittya, kard, sz mszerĄj ‚s egy‚b k”z‚pkori fegyverek (atombomba h l'Istennek nincs). Figyelem! Az elindĄtott harcos csak akkor fog ezzel a fegyverrel harcolni, ha a sereget toborz˘ pap is ebb“l a popul ci˘b˘l kerl ki! Ha m s fogja meg el“sz”r a keresztet a toborz shoz, akkor term‚szetesen annak a popul ci˘nak a fegyver‚vel indul el a lovag. A legjobb fegyver nyilv nval˘an a sz mszerĄj ‚s a kard. Lovag eset‚ben azt a fegyvert mutatja ez a r‚sz, amivel ‚ppen harcol. Pap eset‚ben nem l thatunk fegyvert. -a bal als˘ sarokban mindig az az emberke l that˘, akir“l az inform ci˘t k‚rtk, illetve akin‚l a pajzs van. -a jobb als˘ sarokban l‚v“ k‚t oszlopban tal ljuk a sz munkra leg‚rt‚kesebb inform ci˘t : a vez‚r popul ci˘j nak a nagys g t. A k‚t oszlopban l‚v“ s v egyfajta helyi‚rt‚kes m˘dszerrel (a bal oldali a nagyobb) jelzi a popul ci˘t. A s v szĄn‚nek is ‚rt‚kbeli jelent‚se van: a leggyeng‚bb szĄn a z”ld, enn‚l er“sebb a s rga, a leger“sebb a barna. Teh t ha mondjuk a bal oldali oszlop nagy r‚sze barna, a jobb oldali szĄn‚t“l fggetlenl is biztos, hogy rendkĄvl nagy popul ci˘r˘l van sz˘. Term‚szetesen vez‚r eset‚ben (hacsak az nem egyszerre toborz˘ pap vagy az elkld”tt lovag is) biztos, hogy nem kerlnk szembe ekkora sz mmal : ez m r rettent“en nagy n‚pfelesleg lenne. Pap eset‚ben itt az “ popul ci˘j nak a nagys g t l thatjuk. Ez al˘l kiv‚tel, ha a pap toboroz ( Gylekez“ a keresztn‚l! parancs van kiadva): ilyenkor mag ban egyesĄti a kereszthez ‚rkez“ popul ci˘kat, sz˘val nagyon nagyra is duzzadhat ez a sz m. Lovag eset‚ben is k‚tf‚le inform ci˘t mutatnak a s vok: ha a lovag s‚t l, akkor a hadsereg m‚ret‚t, ha pedig harcol, akkor : piros ‚s k‚k szĄnekkel : a saj t illetve annak a popul ci˘nak az erej‚t, amelyikkel ‚ppen harcol (nyilv nval˘an az egyik oszlop a saj t, a m sik pedig az ellens‚g kijelz“je). A pajzsban term‚szetesen nem l that˘ semmilyen inform ci˘, ha nincs vez‚r kijel”lve vagy az utolj ra kijel”lt valamilyen okb˘l kifoly˘lag meghalt (ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha a pap vagy a lovag ir nt ‚rdekl“dn‚nk ‚s azok m r el“z“leg exit ltak). A manna kijelz“je Kor bban m r r‚szletesen besz‚ltnk r˘la: az isteni er“ m‚rt‚k‚t mutatja, azaz hogy milyen var zslatokat tudunk m–velni. Csak olyat haszn ljunk, amelynek a nyĄl m r legal bb a fel‚n‚l tart : kl”nben fat lis m˘don cs”kken a manna. Az olyan var zslatok v laszt s n l, amelyhez nincs el‚g manna vagy amelyek a jelenlegi vil gban le vannak tiltva, term‚szetesen nem t”rt‚nik semmi. A var zslatokat nem innen, hanem a bal als˘ sarokban l‚v“ ikonokkal lehet aktiv lni. A parancsikonok A k‚perny“ bal als˘ r‚sz‚n helyezkednek el azok az ikonok, amelyekkel a n‚pnek kiadhatjuk a k”vetend“ taktik t, inform ci˘kat k‚rhetnk illetve var zsolhatunk. Az aktu lis be llĄt sok a t”bbin‚l kiss‚ vil gosabb szrk‚k. A nyilak haszn lata val˘szĄn–leg mindenkinek egy‚rtelm–: a j t‚kt‚rben l‚v“ r‚szt l‚ptethetjk a kiv lasztott nyĄlnak megfelel“ ir nyba egy pozĄci˘val. A t”bbi ikon az al bbi dolgokat m–veli: Az al bbi n‚gy ikon k”zvetett parancs a n‚pnk  ltal k”vetend“ taktik ra, azaz ‚letm˘dra . Az els“ megfelel“je t”m”ren kb. Ągy hangzik: Terjeszkedjetek! . Ha ez az ikon ‚rv‚nyes, akkor a telepl‚seken : mihelyt a n‚lkl”zhet“ n‚pszaporulat el‚rt egy bizonyos szintet : a feleslegek el‚g gyorsan Łj popul ci˘kba t”m”rlnek ‚s elindulnak, hogy Łj telepl‚seket hozzanak l‚tre maguknak. A n‚pnk teh t a terjeszked‚ssel van elfoglalva, a szaporulat ilyenkor kb.  tlagos. Mivel az alapvet“ c‚lunk az, hogy min‚l gyorsabban min‚l t”bb nagyv rost hozzunk l‚tre, c‚lszer– : a k”vetkez“ ikonnal kombin lva :  ltal ban ezt haszn lni. Alap llapotban is ez a be llĄt s az ‚rv‚nyes. Ez a Biblia  ltal is haszn lt N”vekedjetek ‚s szaporodjatok! isteni kit‚tel megfelel“je : CoVboy ezt el‚g p˘riasan Łgy fogalmazta meg, hogy hadd nyomassanak a n‚pek!... . Mivel a j t‚k elej‚n min‚l t”bb mann ra van szks‚gnk (azaz min‚l t”bb k”vet“re), kezd‚skor c‚lszer– ezt haszn lni. Ilyenkor a szaporulat ugyan gyors m‚rt‚kben n”vekszik, de l‚trej”tt felesleg is az oszt˘d ssal van elfoglalva, nem nagyon akarnak k”lt”zni, csak a kritikus ‚rt‚k el‚r‚sekor. Term‚szetesen itt nem  rt n‚ha k”zbel‚pnnk: a pajzsot a v rosokra pakolgatva (azaz mindig Łj vez‚rt kinevezve) megtudhatjuk az egyes popul ci˘k m‚rt‚k‚t : ahol felesleget tal lunk, a fentebb ismertetett Egy v rosb˘l kett“t recept alapj n rŁgjuk ki a felesleget. Az eg‚sz j t‚k folyam n ezt ‚s az el“z“ parancsot c‚lszer– kombin lnunk: amĄg n‚pnk nyomat (most m r k‚rem a copyright-‚rt j r˘ tiszteletdĄjat! : CoVboy), addig mi ‚pĄtnk nekik Łj f”ldeket. Miut n m r 30-40 nagyv rosban folyik a nagyzemi szaporod s, az eg‚sz m r megy mag t˘l is : csak gy“zzk ‚pĄt‚ssel... Ez az ikon a Harcolva terjeszkedjetek! . Tulajdonk‚ppen ugyanaz, mint a Terjeszkedjetek! , de ha ez az ikon az aktĄv ‚s a m szk l˘ emberk‚ink ellens‚ges telepl‚sbe vagy emberk‚kbe botlanak bele, akkor el“sz”r sz‚tverik azokat (pontosabban csak megpr˘b lj k : a harc kimenetele a szemben ll˘ popul ci˘k erej‚t“l fgg) ‚s csak azut n foglalkoznak a leteleped‚s gondolat val. Ezzel a taktik val : mivel a harcokban vesztes‚geket is szenvednk : a szaporulat egyenl“ a null val (vagy negatĄv...). Arra viszont gyeljnk, hogy ha a k‚t n‚p m r egym s mell‚ ‚rt, akkor felt‚tlenl kapcsoljunk  t erre az ikonra, mert egy gyeng‚bb harcos popul ci˘ sz‚tverhet egy sokkal er“sebb b‚k‚set is! Ugyanez a taktika alkalmazand˘ akkor is, ha ellens‚ges lovag ‚rkezik hozz nk ‚s mi m‚g nem tudunk ellene lovagot kldeni. Az ellenf‚l lerombolt telepl‚seivel kapcsolatban megjegyezn‚nk, hogy azok is term‚szeti akad lyt jelentenek telepl‚seink Łtj ban. Ehhez azonban hozz  kell tenni azt is, hogy a papunk egy alkalommal meglep“ dolgot m–velt: odament az ellens‚g lerombolt telepl‚seihez ‚s abrakadabra! : lakhat˘v  tette “ket! Azt viszont nem tudjuk, hogy ezt milyen aprop˘b˘l m–velte... Gylekez“ a keresztn‚l! . A vall si szimb˘lumhoz legk”zelebb s‚t lgat˘ emberke felveszi a keresztet (“ lesz az Łj pap) ‚s k”rbe-k”rbe s‚t l k”rl”tte, toboroz . Ha az ikon aktĄv, az ”sszes s‚t lgat˘ nem a leteleped‚ssel foglalkozik, hanem  rkon-bokron keresztl (sz˘ szerint!) igyekszik a paphoz, hogy beleolvadva egyetlen hatalmas popul ci˘t hozzon l‚tre. Ez a parancs t”bb dologra is haszn lhat˘: -tegyk fel az ellenf‚l vulk nt ‚pĄtett legs–r–bben lakott terletnkre. Mivel ezen egyetlen vĄzszintes hely sincsen, a f”ld”nfut˘v  v lt popul ci˘ink tan cstalanul k˘ric lnak a hegyoldalban : r”videsen a pusztul s v r r juk. Mivel annyi eszk nincs, hogy magukt˘l lej”jjenek a sĄks gra, le kell valahogy csalogatnunk “ket... Menjetek a kereszthez! Nagyszer– : m r j”nnek is! Miut n az ”sszes lekeveredett valahogy a hegyr“l, kiadhatjuk a Terjeszkedjetek! vagy a Szaporodjatok! parancsot ‚s azonnal le is telepednek : a konkurrencia meg megpukkadhat m‚rg‚ben... -a m sik felhaszn l si terlet, amikor lovagot k‚szlnk indĄtani: ilyenkor mindig toborozzunk ”ssze el“tte egy csom˘ embert ezzel a paranccsal! C‚lszer– a vez‚rs‚get is r”gt”n a toborz˘ papra ruh zni, hogy a pajzson folyamatosan l ssuk, hogy halad a toborz s. -a harmadik verzi˘ egy trkk, amit a programt˘l lestnk el (akkor alkalmazhat˘, ha m‚g nincs el‚g manna a lovaghoz): el“sz”r toborozzunk ”ssze n‚h ny embert, hogy a pap el‚g er“s legyen. Ezut n tegyk  t a megfelel“ var zslattal a keresztet az ellenf‚lnek egy olyan terlet‚re, ahol ‚ppen terjeszkedik (teh t az ottani telepl‚sei relatĄve gyeng‚k). A pap megindul a kijel”lt pozĄci˘ fel‚ : ut na pedig a n‚p. Miut n el‚rt‚k az ellenfelet Harcolva terjeszkedjetek! : az eredm‚ny elk‚pzelhet“... A var zslatok k”zl az els“ az ‚pĄtkez‚s/bont s. Leggyakrabban erre van szks‚gnk, hiszen az emberk‚inknek vĄzszintes felszĄneket kell alkotnunk. A c‚l kijel”l‚se a j t‚kt‚rben t”rt‚nik: jobb click-re ‚pĄtnk, a balra bontunk egy adagot. Egyszerre nagyobb r‚szt is ‚pĄthetnk/bonthatunk, de ez t”bbsz”r”s mannafelhaszn l st is jelent. Ha tŁl buzg˘n kezdnk a f”ld egyenget‚s‚hez a j t‚k elej‚n, a mann nk hamar elfogy : el“sz”r teh t szaporĄtsuk a n‚pnket (addig hajkur sszuk a papot) ‚s amikor a manna m r el‚rte a f”ldreng‚s ikonj t, akkor kezdhetnk nagyszab sŁ f”ldmunk khoz. Term‚szeti akad lyok is szabot lj k a munk kat: f k, bokrok ‚s szikl k. Ez ut˘bbiak k”zl a vil gosabb szĄn–t : a ten- gerszintig lebontva : eltntethetjk, a m sikkal is ugyanez a teend“, de ann l k”rbe ki kell szednnk az ”sszes f”ldet is, hogy elt–nj”n. Mint m r emlĄtettk, az ‚pĄtkez‚s/bont s hely‚nek is korl tja van, amit a j t‚k elej‚n megjelen“ menben k”z”l a program (LAND BUILT...). Figyelem, ez nem vonatkozik a lovagra! K”rl”tte mindenhol lehet ‚pĄteni/bontani. Kereszt  thelyez‚se. A kurzorban megjelenik a vall si szimb˘lumunk ‚s a j t‚kt‚rben ki kell jel”lnnk azt a helyet, ahov  le akarjuk rakni (term‚szetesen a vil gt‚rk‚p is haszn lhat˘ a c‚lhelyre val˘ mozgat shoz). Ha a kereszt ‚ppen  ll valahol (az utols˘ pap letelepedett), akkor el“bb egy s‚t l˘ emberk‚t kell mozg˘sĄtanunk (pl. kirŁghatunk egy embert a legk”zelebbi telepl‚sr“l), hogy menjen a kerszthez, mert valakinek EL IS KELL VINNIE azt a keresztet : kl”nben a program nem hajtja v‚gre az  thelyez‚st! A kereszttel kapcsolatos trkk”ket m r ismertettk a Gylekez“ a keresztn‚l! ikonn l : ne lep“djnk meg teh t, ha hirtelen az ellenf‚l vall si szimb˘luma jelenik meg a mi terletnk k”zep‚n. F”ldreng‚s. Az egyike a legkellemesebb var zslatainknak: v laszt sakor a j t‚kt‚rben l‚v“ r‚sz megremeg ‚s n‚mi db”rg‚ssel el‚g dimbes-domboss  alakul. Term‚szetesen az azel“tt itt l‚v“ v rosok is hirtelen tany v  alakulnak ‚s egy csom˘ popul ci˘ v lik hajl‚ktalann . Kl”n”sen akkor hat sos, ha a vĄz min“s‚ge a vil gban FATAL, mivel f”ldreng‚sn‚l egyes f”lddarabok a tengerbe sllyednek ‚s az ott l‚v“ popul ci˘ a vĄzbe pottyan. Pontosabban ink bb a f”ldcsuszaml s megnevez‚s illene a var zslatra, mivel egy terletet t”bbsz”r is megrengetve, az im‚nt vĄzbesllyedt f”lddarabok ism‚t a felszĄnre j”hetnek. Egy‚bk‚nt saj t r‚sznk”n is haszn lhatjuk terletrendez‚sre: ha az ellenf‚l p‚ld ul vulk nt ‚pĄtett neknk, akkor azt 3-4 renget‚ssel lebonthatjuk. A f”ldreng‚s csak k”zvetve vesz‚lyes a popul ci˘kra: hajl‚ktalann  teszi “ket illetve vesz‚lyes lesz sz mukra a g”dr”kben megjelen“ vĄz : de maga a reng‚s nem ”li meg a popul ci˘t. Ha az ellenf‚l alkalmazta (halljuk a hangj n), a vil g t‚rk‚p‚n azonnal felt–nik, hogy hova kell kapcsolnunk: a sima felszĄn ott bar zd lt lett, ‚s egy csom˘ villog˘ pont jelzi s‚t lgat˘ popul ci˘inkat. Ilyenkor vill mgyorsan ki kell egyengetnnk ott a f”ldet, hogy ism‚t letelepedhessenek. J˘ var zslat, de csak h tr ltatja az ellenfelet, komoly vesztes‚get nem jelent. Mocs r. Az egyik legjobb trkk, el‚g ‚rz‚keny vesztes‚geket okozhatunk vele. A var zslat aktiv l sakor a j t‚kt‚rben l‚v“ r‚sz n‚h ny f”lddarabja mocs r lesz. Mivel ez haszn lhatatlann  teszi a f”ldet is, a terleten l‚v“ v rosok kisebbek lesznek ‚s egy csom˘ popul ci˘ kezd el s‚t lni. Ha valamelyik emberke egy mocsaras f”ldre l‚p, akkor sutty! : hirtelen elt–nik benne ‚s annak a popul ci˘nak kaputt. Az ezzel j r˘ cuppog˘ hangot  lland˘an hallhatjuk, de gyeljnk arra, hogy ha esetleg az ellenf‚l is egy mocsarat telepĄtett k”zben, akkor ez m r a mi popul ci˘ink elt–n‚s‚t is jelezheti! A v‚dekez‚s a var zslat ellen Łgy lehets‚ges, hogy az elmocsarasĄtott f”lddarabokat eg‚szen a tengerig lebontjuk, azt n vissza‚pĄtnk egy darabot (ez annak a fggv‚nye, hogy a mocsarak a vil g jellemz“in‚l felszĄnesnek vagy feneketlennek vannak-e feltntetve). A var zslat term‚szet‚b“l ad˘d˘an a leghat‚konyabb alkalmaz s: figyeljk az ellenf‚l papj t ‚s ha az toborozni kezdene (‚szrevehet“ onnan, hogy az ”sszes emberk‚je ugyanabba az ir nyba s‚t l), akkor sz‚pen elmocsarasĄtjuk k”rl”tte a terletet. Sajnos ezt a trkk”t a g‚p is ismeri, nem  rt teh t figyelni a toborz st v‚gz“ saj t papunkat sem... Lovag. V laszt sakor a jelenlegi pap popul ci˘j b˘l hadsereg lesz ‚s az megindul az ellenf‚l fel‚, hogy meg”lje popul ci˘it ‚s fel‚gesse telepl‚seit. Mivel a pap popul ci˘ja lesz a sereg, el“bb c‚lszer– a Gylekez“ a keresztn‚l! parancs haszn lat val egy j˘ nagy popul ci˘t ”sszetoboroznunk. C‚lszer– a toborz˘ papot is vez‚rnek kijel”lni, hogy a pajzson folyamatosan l ssuk, mik‚nt halad a toborz s. Mivel ilyenkor minden s‚t l˘ ember a pap fel‚ igyekszik, c‚lszer– a folyamatot meggyorsĄtani: a paphoz k”zel fekv“ nagyv rosok teljes lakoss g t kirŁgni a helykr“l azzal, hogy egy f”lddarabot telepĄtnk al juk. Egy el‚g gyorsan nagy sereget tudunk ”sszeszedni. Ha a toborz˘ popul ci˘j t jelz“ s vokb˘l a bal oldali nagy r‚sze m r barna (az se baj, ha a jobb is!), indĄthatjuk a lovagot. Az ikon v laszt sakor egy csattan˘ hang hallatszik (mintha egy kardot r ntottak volna ki a hely‚b“l) ‚s a lovagunk megkezdi  ld sos tev‚kenys‚g‚t. Els“dleges c‚lpontjai a mi terletnk”n k˘sz l˘ ellens‚ges lovagok, egy‚bk‚nt mindig az ellens‚g terlet‚nek belseje fel‚ t”rekszik ‚s legyilkolja az ”sszes popul ci˘t (+eltzeli a telepl‚seiket), ami az Łtj ba akad. Rettent“ nagy pusztĄt s v‚gez. A sokadik kzdelem ut n persze “t is el‚ri a j˘l meg‚rdemelt sorsa, de amit addig m–vel, azt megemlegeti az ellenf‚l. T”bb lovagot is indĄthatunk : ilyenkor az eredm‚ny term‚szetesen hatv nyozott: 3-4 er“s lovag elindĄt sa val˘szĄn–leg az ”sszes ellens‚ges popul ci˘ kiirt s t (azaz a gy“zelmnket) fogja eredm‚nyezni. Figyelem, a f”ld‚pĄt‚si/bont si megk”t‚s a lovagra nem vonatkozik! Mellette b rmikor ‚pĄthetnk/bonthatunk. Ez teszi lehet“v‚, hogy ha a k‚t f‚l f”ldjeit tenger v lasztja el egym st˘l, akkor a lovag el“tt egy csinos kis hidat ‚pĄtsnk a m sik kontinensre (mivel intelligensen mozog, l tni fogja, hogy az el“tte ‚pl“ Łt a legr”videbb az ellens‚g fel‚ : teh t ezen fog menni). Annyira azonban m r nem ‚rtelmes, hogy a mocsarakat kikerlje. Ezt a hĄd‚pĄt“s trkk”t a g‚p is ismeri : l tni fogjuk t“le haszn latban is. Ha az ellenf‚l indĄtott lovagot (halljuk a jellegzetes csattan st), akkor el“sz”r is mindent meg kell tennnk annak ‚rdek‚ben, hogy ne ‚rje el a f”ldnket (persze m‚g jobb megel“zni a bajt: ha a m sik f‚l papja toboroz, mocsarazzunk neki egy picit!). A lovag akad lyoz sa t”bbf‚lek‚ppen t”rt‚nhet. El“sz”r is meg kell keresnnk, hogy hol van. Ez el‚g egyszer–, mert a vil gt‚rk‚pen egy nyĄlegyenesen fel‚nk halad˘ pontk‚nt jelentkezik. Ha megtal ltuk, kezdjk el rengetni k”rl”tte a f”ldet (h tha belepottyan egy vizesg”d”rbe ‚s ott megfullad) vagy telepĄtsnk el‚ mocsarat (h tha rossz helyre l‚p ‚s elsllyed benne). Sajnos a m sik isten nagyon vigy z r ... Ha a lovag el‚rte a telepl‚seinket (‚s nincs elegend“ mann nk ellenlovag ki llĄt s ra), akkor m r r‚gen rossz! A pusztĄt s val egyenes ar nyban cs”kken a n‚pnk hite bennnk : azaz a mann nk. Ilyenkor k‚t dolgot tehetnk: vagy kiadjuk a Harcoljatok! parancsot, vagy  ttesszk a keresztet a f”ldnk lovagt˘l legt volabb l‚v“ r‚sz‚be ‚s Gylekez“ a keresztn‚l! parancsot. Az els“ esetben minden popul ci˘nk belek”t a lovagba ‚s : b r nagyon sŁlyos veszte- s‚geket fogunk szenvedni : egy id“ ut n felmorzsolj k az erej‚t ‚s meg”lik. A m sodik esetben a toborz ssal egy nagy popul ci˘t hozunk l‚tre (‚s nem utols˘sorban a s‚t l˘ emberk‚k t volodnak a lovagt˘l, sz˘val nem tudja lekaszabolni “ket) ‚s amikor a pap k”zel‚ben van m r a lovag (merthogy ide fog j”nni), akkor kiadjuk a Harcoljatok! parancsot. A pap  ltal ”sszeszedett popul ci˘ sz mbeli f”l‚nye : a Sok lŁd diszn˘t gy“z! -elv alapj n : tal n elegend“ lesz a lovag megsemmisĄt‚s‚re. Vulk n. A program kedvenc var zslata : mi nem tartjuk olyan j˘nak. V laszt sakor morg˘ hang k”zepette egy hegy emelkedik a j t‚kt‚rben l‚v“ r‚szen. Ez a vil gt‚rk‚pen is nagyszer–en l tszik. Mivel ennek a hegynek egyetlen vĄzszintes darabja sincsen, a hegyen ragadt popul ci˘k vagy lej”nnek a sima felszĄnre vagy ott pusztulnak el a hegyen. Mivel ”n ll˘an el‚g tan cstalanok, ha a vulk nt ellennk alakalmazt k, k‚nytelenek vagyunk a Gylekez“ a keresztn‚l! paranccsal lecsalogatni “ket vagy 3-4 alkalommal megrengetni a hegyet, hogy a felszĄn ism‚t a temgerszint magass g ba kerlj”n. TŁl sok mann t ig‚nyl“ var zslat, elhanyagolhat˘ eredm‚nnyel. Csak h tr ltat sra alkalmas : sokkal jobb egy lovag vagy egy j˘ kis mocs r. rvĄz. V laszt sakor a tenger az eg‚sz vil gon egy szinttel megemelkedik : azaz vĄz al  kerl az els“ szintre ‚pĄtett ”sszes v ros (‚s vĄzbe a bennk l‚v“ popul ci˘k). Eg‚sz pontos megfogalmaz ssal: nem is a vĄzszint emelkedik meg, hanem a f”ld sllyed le egy szintet : teh t g t ‚pĄt‚s‚vel a tengerparton nem v‚dekezhetnk ellene. Nagyon k‚t‚l– fegyver, mert nemcsak az ellenf‚l n‚p‚re, hanem a saj tunkra is vesz‚lyes. A vĄzbe kerlt emberk‚k egy darabig fuldoklanak, de ilyenkor vill mgyorsan f”ldet ‚pĄtve al juk m‚g megmenthetjk “ket (ha van lovagunk, akkor el“sz”r “t mentsk, mert “ nem fog csak Łgy elpusztulni : k‚s“bb pedig m‚g j˘l j”het), viszont Ągy is nagyon sok a vĄzbe fog veszni. Igaz n hat sosan csak Łgy v‚dekezhetnk ellene, ha a v rosainkat mind a m sodik szinten hozzuk l‚tre : ez viszont az ellenf‚ln‚l sokkal t”bb mannafelhaszn l st jelent ‚s sokkal lassabb popul ci˘n”veked‚st : teh t a g‚p nagyon gyorsan behozhatatlan el“nybe kerlhet. Legc‚lszer–bb teh t az, hogy 1-2 nagyv rost a m sodik szintre telepĄtnk, a t”bbit meg szok sos m˘don az els“re : Ągy  rvĄz eset‚n is biztosan marad n‚mi popul ci˘nk. Armageddon. A v rosok elt–nnek a f”ld szĄn‚r“l ‚s nemsok ra megindul a n‚pek csat ja, az utols˘, mindent eld”nt“ ”sszecsap s. Kiad sakor egy s t ni kacajt hallhatunk, a k‚t vall si szimb˘lum pontosan a vil gt‚rk‚p k”zep‚re kerl ‚s a papok egyesĄtik magukban a szemben ll˘k ”sszes popul ci˘j t. Ezut n a vil g k”zep‚n megkezd“dik a kzdelem k”z”ttk (kapcsoljunk oda, mert nem fogjuk l tni!). A gy“zelem az‚ lesz, akinek a popul ci˘ja nagyobb volt. A Quartex-f‚le t”r‚s pontosan ez‚rt j tszhatatlan: mivel a program  ltal ban n‚mileg kedvez“bb pozĄci˘b˘l indul ‚s vill mgyorsan kirobbantja az Armageddon-t, a gy“zelem mindig az ”v‚ lesz. Armageddon-t csak akkor haszn ljunk, ha az ”sszn‚pes- s‚gnk nagyobb, mint az ellenf‚l‚. Term‚szetesen itt is bevethetnk egy trkk”t: mivel tudjuk, hogy az ”sszes popul ci˘ k”z‚pre fog igyekezni, k”zvetlenl az Armageddon kirobbant sa el“tt csin ljunk n‚h ny mocsarat az ellenf‚l n‚peinek Łtj ba : Ągy jelent“s l‚tsz mstoppal fognak a tett helyszĄn‚re ‚rkezni... Łj vez‚r kijel”l‚se. Pontosabb meghat roz ssal ‚lve, ez ink bb inform ci˘szerz‚s: megtudhatjuk, hogy a kijel”lt popul ci˘ (legyen az pap, lovag, s‚t l˘ emberke vagy telepl‚s) melyik oldalhoz tartozik, milyen fegyverrel harcol ‚s : f“leg : milyen nagys gŁ. Ezek az inform ci˘k a k‚perny“ jobb fels“ sark ban l‚v“ pajzson fognak megjelenni (a fentiekben m r r‚szletesen volt sz˘ r˘luk). A kurzoron megjelenik egy pajzs, majd a j t‚kt‚rben ki kell jel”lnnk, hogy melyik popul ci˘ra akarjuk r akasztani. A pajzs ellens‚ges popul ci˘n l is lehet : ilyenkor a r˘luk sz˘l˘ inform ci˘kat l thatjuk a k‚perny“n. Hol van a vez‚r? . A j t‚kt‚rben megjelenik a pajzzsal legutolj ra kijel”lt popul ci˘, illetve : ha id“k”zben valamelyik ellens‚g elvette volna t“lk a pajzsot : az, akin‚l a pajzs ‚ppen van. A bal oldali gombbal clickelve az el“z“leg vez‚rnek kijel”lt popul ci˘k k”z”tt lapozgathatunk (a pajzsban az “ inform ci˘ik jelennek meg). Ha teh t az Łjonnan ‚plt nagyv rosainkat sorban kinevezgetjk vez‚rnek, akkor ennek az ikonnak a haszn lat val mindig inform ci˘kat k‚rhetnk r˘luk : teh t figyelemmel kĄs‚rhetjk a szaporulatot, stb. Term‚szetesen a pajzs mindig csak annak a popul ci˘nak a birtok ban lesz l that˘, amelyet legutolj ra jel”ltnk ki. Hol van a vall si szimb˘lum? . A j t‚kt‚rben megjelenik az a terlet, ahol a kereszt pillanatnyilag tal lhat˘, valamint a jobb fels“ sarokban l‚v“ pajzsban a jelenlegi pap popul ci˘j ra vonatkoz˘ inform ci˘k (a pajzs 4-5 m sodperc mŁlva visszakapcsol az utolj ra kijel”lt vez‚r inform ci˘ira). Mint m r emlĄtettk, ez vagy a jelenlegi pap kez‚ben van vagy valahol let‚ve a f”ldre. Az ikont abban az esetben c‚lszer– haszn lni, ha Gylekez“ a keresztn‚l! ‚rv‚nyes (megtudhatjuk, hogy hogyan halad a toborz s) vagy ha a keresztet  t akarjuk tenni a vil g egy m sik pontj ra (megtudhatjuk, hogy v‚grehajt˘dott-e a parancs). Ha a keresztet hordoz˘ papnak a popul ci˘ja elpusztul, akkor a kereszt ott marad, ahol elt–nt a pap. Hol van a lovag? . A j t‚kt‚rben megjelenik az a r‚sz, ahol ‚ppen a lovag csatangol (ha egyszerre t”bb lovagunk is harcol, a k”vetkez“ clickre a k”vetkez“ lovag helyszĄne jelenik meg), valamint a jobb fels“ sarokban l‚v“ pajzsban egy p r m sodpercre a lovag popul ci˘j ra vonatkoz˘ adatok (ha s‚t l, akkor a pajzs jobb als˘ sark ban az “ ereje, ha harcol, akkor a saj t ‚s az ellenf‚l ereje l tszik). Ha lovagot indĄtottunk, akkor addig mindenk‚ppen kĄs‚rjk figyelemmel, amĄg el‚ri az ellenf‚l els“ telepl‚seit, mert szks‚g lehet r , hogy r”videbb utat ‚pĄtsnk neki vagy megv‚delmezzk a konkurrencia v‚dekez“ l‚p‚seit“l. Egy‚bk‚nt felemel“ l tv ny, amit m–vel az ellens‚ggel.. Hol van harc? . A j t‚kt‚rben az a r‚sz jelenik meg, ahol b rmilyen harc folyik (a mi lovagunk ti valamelyik ellens‚ges popul ci˘t, az “ lovagja a mi n‚pnket, egyik lovag a m sikat, vagy egyik popul ci˘ a m sikat). A k”vetkez“ clickre a k”vetkez“ harc szĄntere kerl a j t‚kt‚rbe, ‚s Ągy tov bb. MĄg a n‚pnk szaporodik, addig mi p holyb˘l szeml‚lhetjk az el“ad st : majdnem olyan j˘, mint egy hokimeccs... A k‚perny“ bal als˘ sark ban l that˘ak a program m–k”d‚s‚t befoly sol˘ ikonok. Az FX v laszt s val a szĄvdobog st, a hangjegyekkel pedig a templomi k˘rust hallgattathatjuk el : ezek egy‚bk‚nt eg‚szen fantasztikus atmoszf‚r t teremtenek a j t‚knak, sz˘val szents‚gt”r‚s lenne kikapcsolni “ket. A ZZZ feliratŁ ikon a pause-nak felel meg. A m‚rleg v laszt s val egy statisztikai ‚rt‚kel‚st kaphatunk a j t‚kr˘l. A f”ldg”mb (GAMES SETUP) egy men, ahonnan feladhatjuk a jelenlegi j t‚kot, kapcsolgathatjuk a letiltott var zslatokat (ilyenkor viszont m r nem ‚rv‚nyes a CONQUEST!), h˘dĄt sba kapcsolhatunk (CONQUEST), Łj vil got t”lthetnk be a nev‚nek megad s val (NEW GAME), stb. A telefon ikon csak akkor haszn latos, ha k‚t Amig t ”sszek”tnk ‚s egym s ellen akarunk j tszani. R”viden ezek lettek volna a POPULOUS szab lyai. Egy j t‚knak akkor van v‚ge, ha valamelyik f‚l Armageddon-t robbant ki vagy az egyik oldal lovagjai ‚s harcos popul ci˘i kiirtj k a m sik oldal utols˘ popul ci˘j t is. Ilyenkor megjelenik az ‚rt‚kel‚s a lezajlott kzdelemr“l, amely feltnteti, hogy h ny pontot kaptunk, a j t‚k v‚g‚n a k‚t f‚lnek h ny v rosa ‚s h ny lovagja volt, illetve hogy h ny ”sszecsap sb˘l kerltek ki gy“ztesen. Armageddon eset‚n a v rosok elt–nnek a vil gb˘l, teh t azok‚rt nem fogunk pontot kapni. De a gy“zelem a fontos : nem az eredm‚ny! Ha h˘dĄt st (CONQUEST) j tszunk gy“zelem eset‚n megjelenik az ™rd”g (vagy tal n a teljhatalmŁ megbĄzottja) ‚s belesuttogja a hangsz˘r˘ba, hogy WELL DONE IMMORTAL! Aki a digitaliz lt sz”veget nem ‚rten‚, annak az als˘ sorban l‚v“ sz”veget aj nljuk figyelm‚be, amelyben a dĄcs‚reten kĄvl m‚g megtudhatjuk, hogy megh˘dĄtottuk az ilyen-meg-ilyen vil got ‚s most k”vetkezik az olyan-meg-olyan vil g. T‚nyked‚snket figyelembe v‚ve az ™rd”g egyre tiszteletteljesebb megsz˘lĄt ssal  l becses szem‚lynket illet“en: el“sz”r MORTAL (Haland˘), majd IMMORTAL (Halhatatlan), v‚gl ETERNAL (™r”kk‚val˘) cĄmeket kapjuk : ‚s m r t”lt“dik is a k”vetkez“ megh˘dĄtand˘ vil g... Mint m r emlĄtettk, minden vil gnak kl”n neve ‚s sorsz ma van. Ez ut˘bbit viszont a program nem figyeli: nem sorrendben, hanem ”ssze-vissza kapjuk az Łj megh˘dĄtand˘ vil gokat. Term‚szetesen minden Łj vil g m s jellemz“kkel rendelkezik, mint az el“bbi : a h˘dĄt s egyre nehezebb‚ v lik (teh t a j t‚k mindig nagyon ‚lvezetes lesz). A teljesen ‚rtelmetlen nevek k”zl az al bbiakban k”zlnk n‚h nyat (el“sz”r az els“ hŁszat, azt n n‚h ny magasabbat), lehet velk pr˘b lkozni: GENESIS TIMUSLUG EOAZORD RINGMPED BUGQUEEND COWINGICK MINMPME SHIDIEHOLE TIMPEOLD SCOWILDOR BURMPAL MORHIPPIL RINGGBPAL HOBOZJOB BINMEOUT VERYELIN SHIOZER SWAHIPMET BILTHILL BUGMPTORY SCOQUEMET NIMIHILL IMMUSILL SHADTED QUAZITORY SUZALOW BILADOR ALPLOPOUT COROPERT MINGBDON DOUPEBAR MORINCON WEAVEAED HOBMEILL BINEHAM HAMEAME JOSKOPLAS SWAINDOR BILOGOJOB HOBEPIL SADOXOUT FUTDIMAR CALYMAR NIMDICON WEAVUSPERT KILLHIPED COROUTER QUAZMELOW ‚s v‚gl a 999.: KILLUSPAL Ha valaki esetleg m‚gis megunn  a j t‚kot a 999 p lya megh˘dĄt sa el“tt, arra is van orvoss g: a forgalomban van ugyanis egy POPULOUS SCENARIO DISK is, amelyen a j t‚k nem a k”z‚pkori, hanem teljesen Łj szerepl“kkel ‚s telepl‚sfajt kkal j tszhat˘. Ezek k”z”tt tal lhat˘ vadnyugati szĄnt‚r (indi nokkal ‚s CoVboyokkal : akarom mondani cowboyokkal), sci-fi (marslak˘kkal ‚s Ray Bradbury  ltal meg lmodott v rosokkal), sz mĄt˘g‚pes terep (a legkisebb telepl‚s a ZX-81, a legnagyobb az Amiga : mi m s?). Ezek k”z”tt egy f“ k”z”s von s van: mindegyik rettenetesen nagy marhas g ‚s az ember egy ilyen szĄnt‚ren j tszva el“sz”r nem tud a j t‚kra koncentr lni a r”h”g‚st“l... Mit lehet m‚g ezek ut n elmondani a POPULOUS-r˘l (pl. azt, hogy I~POPULOUS : CoVboy)... 64-verzi˘ term‚szetesen nincs ‚s nagyon val˘szĄn–, hogy nem is lesz (ehhez m r tŁl gyenge a hardware). Nem baj: akinek Amig ja van ‚s m‚g nincs meg neki, az azonnal vegye fel : biztosan nyer“ l˘ra tesz... U.i.: most m r : stĄlszer–en : csak egy ima maradt h tra: ˘, Te Magass gos ‚s ™r”kk‚val˘ P tria Nyomda, ugye l tszani fognak a f‚nyk‚pek?!