She who who hooooo... : id‚zhetn‚nk bevezet“nek az ismert angol vasutasn˘t t, amely egy n“nem– mozdonyr˘l sz˘l, aki egy sz‚p napon b nat ban lefordult a t”lt‚sr“l, mid“n megl tta, hogy az im dott Orient Expressz a Wiener Walzerrel sz–rte ”ssze a diesel-olajat. De m‚gse id‚zzk, mert nem tudjuk tov bb. Pedig milyen j˘l passzolt volna a RAILROAD TYCOON leĄr sa el‚! Na mindegy. L‚nyeg az, hogy Sid Meier ‚s a Microprose csapat annyi nagyszer– j t‚k (PIRATES, SILENT SERVICE I-II., STEALTH FIGHTER) ut n egy Łjabb gy”ngyszemmel rukkolt el“, ami a vasutak h“skor ba visz el bennnket. Kateg˘ri j t tekintve tal n a strat‚gi k k”z‚ lehetne besorolni, b r ink bb Łgy n‚z ki, mintha a SIM CITY-t nyakon”nt”tt‚k volna egy menedzserj t‚kkal: egy teljes vasŁtt rsas g felvir goztat s nak feladata  ll el“ttnk, kezdve az els“ talpfa lefektet‚s‚t“l ‚s szakadt g“zmozdony megv s rl s t˘l eg‚szen a 170 m‚rf”ld/h sebess‚ggel sz guld˘ villanymonstrumokig. A j t‚k c‚lja t”m”ren ”sszefoglalva kb. Ągy hangzik: Csin lj p‚nzt! Mivel ez el‚g leegyszer–sĄtett haszn lati Łtmutat˘ lenne a j t‚khoz, kicsit b“vebben is kifejtjk a dolgot. A cĄmk‚perny“n n‚h ny vonat siet ide-oda, de miel“tt m‚g tŁlzottan elszaporodn nak, egy eleg ns mozdulattal tov bbl‚pnk arra a k‚rd‚sre, hogy Łj j t‚kot kezdnk-e (START NEW RR), egy r‚gebbit folytatunk (LOAD SAVE GAME) vagy a gyakorl˘ j t‚kkal j tszunk (LOAD TUTORIAL). Ez ut˘bbi opci˘ a kezd“knek hasznos: az USA keleti partvid‚k‚n egy kezdetlegesen ki‚pĄtett h l˘zattal gyakorolhatjuk a j t‚kot, amelyen m r j rnak vonatok (nem kell a kezd“l‚p‚sekkel vesz“dnnk). Ha Łj j t‚kot v lasztottunk, akkor kezd“dik az eg‚sz a helyszĄn kiv laszt s val, ami lehet az USA keleti terlete (1830), nyugati fele (1866), Anglia (1828) vagy Eur˘pa (1900). Szerintnk a legjobb Eur˘p ban j tszani, m r csak az‚rt is, mert ott van a legt”bb v ros (t”bbek k”z”tt egy Budapest ‚s egy Debrecken nev– falu is), tov bb  a modernebb mozdonyok gyorsabban haladnak. (Az al bbiakban az eur˘pai helyszĄnt ismertetjk. Ez nem sok l‚nyeges dologban t‚r el a t”bbit“l, mind”ssze annyi a kl”nbs‚g a helyszĄnek k”z”tt, hogy m s nyersanyagszks‚glet– gy rak vannak, ennek megfelel“en m s  rukat lehet sz llĄtani.) Ezut n k”vetkezik a neh‚zs‚gi szint kiv laszt sa: egy sima INVESTOR mind”ssze egyetlen fonnyadt  szocsk t lenget a kez‚ben, mĄg egy igazi TYCOON egy eg‚sz garnitŁr t hord a kab tujj ban. A neh‚zs‚gi szint hat rozza meg, hogy mekkora ”sszeget kapunk az egyes  ruf‚les‚gek sz llĄt s ‚rt ‚s mennyibe fog kerlni a vasŁth l˘zat fenntart sa (TYCOON-ban p‚ld ul vill mgyorsan cs“dbe megynk). A n‚gy fokozat valamelyik‚nek v laszt sa ut n egy sz zal‚kos ‚rt‚ket kapunk a j t‚k neh‚zs‚gi fok r˘l, aminek a p lyafut sunk ‚rt‚kel‚sn‚l lesz szerepe, majd : a fokozaton bell : h rom tov bbi nehezĄt‚st/k”nnyĄt‚st v laszthatunk tov bbi plusz/mĄnusz sz zal‚kok‚rt: : No Collision Operation/Dispatch Operation: Mivel vasŁtvonalaink egy sĄnp rb˘l  llnak ‚s ugyanazon a vonalon t”bb szerelv‚ny is k”zlekedhet, az els“ lehet“s‚g haszn lat val k‚rhetjk, hogy tal lkoz s eset‚n ne tk”zzenek ”ssze egym ssal (a menetrend szerinti alacsonyabb priorit sŁ vonat meg ll, amĄg a m sik  thalad rajta) : egy‚bk‚nt a t”bb szerelv‚ny  ltal is haszn lt vonalakon jelz“ket (Signal Tower) kell elhelyeznnk, kl”nben a k‚t szerelv‚ny tal lkoz sakor sz‚pen elvesztjk mindkett“t rakom nyostul-mozdonyostul-mindenestl vagy a szerelv‚nyek h˘napokat v rakoznak az  llom sokon, amĄg szabadd  v lik el“ttk a p lya. : BASIC ECONOMY/COMPLEX ECONOMY: Ha a m sodik lehet“s‚get kapcsoljuk be, akkor a j t‚kban csak azok‚rt a vonatsz llĄtm nyok‚rt fognak fizetni a v rosokban, amelyre a v rosnak szks‚ge van. BASIC ECONOMY eset‚n a v rosok minden kirakott  ru‚rt tejelni fognak. (Mi a sz”sz? Tejelni? : CoVboy) : FRIENDLY OPERATION/CUT THROAT OPERATION: A j t‚kban rajtunk kĄvl m‚g h rom m sik vasŁtt rsas g is megpr˘b lkozik a kapitalizmus ‚lvezet‚vel. Amennyiben nem v gyunk arra, hogy vill mgyorsan cs“dbe juttassanak vagy kirugdaljanak nehezen fel‚pĄtett  llom sainkr˘l, akkor tal n ink bb maradjunk az els“ opci˘n l. 4 Mivel a k‚pen nem l tszik, mi van rajta, mi sem  ruljuk el Miut n a neh‚zs‚gi fokozat be llĄt sa megt”rt‚nt, megkapjuk a kiv lasztott terlet t‚rk‚p‚t ‚s a VasŁti Harsona m r hĄrl is adja, hogy 100.000 r‚szv‚ny kibocs t s val Łj vasŁtt rsas g alapult. A j t‚k ir nyĄt sa teljesen menvez‚relt, a parancsainkat egyr‚szt a vonatainkra clickelve, m sr‚szt a fels“ sorban lev“ pull-down menk”n keresztl adhatjuk ki. Mindenekel“tt teh t nem  rtana megismerkednnk ezeknek a menknek a funkci˘ival: GAME-men: A j t‚k kezel‚s‚re szolg l˘ opci˘k kaptak helyet benne: GAME SPEED: A sebess‚g be llĄt sa. A FROZEN pause-nak felel meg. R”videbb h l˘zat eset‚n nyilv nval˘an mindenki gyorsĄtani fogja a j t‚kot, de a TURBO haszn lat t lehet“leg mell“zzk: egy apr˘ programhiba folyt n az zenetek ‚s az infok kiĄr sa is kiss‚ turb˘ lesz (azaz nem l tunk egy kukkot se bel“lk). TRAIN MESSAGES: A program a k‚perny“ jobb fels“ sark ban lev“ ablakban jelzi, ha valamelyik vonatunk meg‚rkezett az egyik c‚l llom s ra. Ez sok 'hasznos' inform ci˘t tartalmaz: a sz llĄt s tĄpus t a sz llĄtott  ru alapj n, a vonat priorit s t (pontosabban tĄpus t) ‚s sorsz m t, hova ‚rkezett meg a szerelv‚ny ‚s mit sz llĄtott. A legfontosabb term‚szetesen az utols˘ sor, hiszen ez mutatja, hogy a sz llĄt s mennyit hozott a konyh nkra. Mivel ezt egy vonat gazdass goss g n l nem  rt tudni, c‚lszer– a vonatokra vonatkoz˘ zeneteket SLOW-ban hagyni. NEWS REPORTS: Az Łjs gok id“r“l-id“re kl”nf‚le zleti (FINANCIAL), vasŁti (RAILROAD) ‚s helyi (LOCAL) gyekr“l sz˘l˘ cikkeket k”z”lnek a r‚szv‚nyek alakul s r˘l, Łj t rsas gok l‚trej”tt‚r“l, a konkurrencia r‚szv‚ny rainak alakul s r˘l, a vasŁth l˘zatba bekerlt Łj v rosokr˘l, Łjonnan kifejlesztett mozdonyokr˘l, gazdas gi visszaes‚sr“l (pl. t“zsdekrach), bonus p‚nzt hoz˘ sz llĄt si feladatokr˘l, stb. Teljesen felesleges kikapcsolni ezeket az infokat: csak a hasznunkra lehetnek. FEATURES: Az anim ci˘ kikapcsol s val valamelyest gyorsĄthatunk a j t‚kon, a hangeffekt‚vel pedig meg˘vhatjuk idegrendszernket. REPEAT MESSAGE: Az utols˘ zenet (pl. Łjs ghĄr) megism‚tl‚se. rdekes m˘don az utols˘ zenet n‚ha Łgy hangzik, hogy 'Press any key'... SAVE GAME: J t‚k ll s ment‚se. 4 hely van a sz mukra. DISPLAY-men: Az els“ n‚gy pont nagyĄt si opci˘k. pĄteni csak a legnagyobb nagyĄt sn l (DETAIL) tudunk, az els“ h rom csak a nagyobb vasŁth l˘zatok  ttekint‚s‚t teszi lehet“v‚. OPTIONS: Ebben k‚t menpont van, amelyek a m sodik ‚s harmadik t‚rk‚pnagyĄt sra vonatkoznak. A STATION BOXES bekapcsolt  llapot n l az  llom sokn l lev“ n‚gyzetek jelzik a berakod sra v r˘  rukat, a RESOURCE MAP-pel pedig k‚rhetjk, hogy a program bet–kkel jelezze a t‚rk‚pen, hogy hol ‚s milyen  ruk v rnak berakod sra (az inverz bet–k a szks‚gleteket jel”lik). FIND CITY: Valamelyik v rost kerestethetjk meg a t‚rk‚pen. A kurzor a megadott v rosra  ll be. REPORTS-men: Ebben a menben egy csom˘ unalmas statisztikai adat kapott helyet. Leend“ brokrat k kellemesen elsz˘rakozhatnak velk. BALANCE SHEET: A j t‚k k‚t ‚vb“l  ll˘ zleti peri˘dusokra van bontva. Minden peri˘dus v‚g‚n egy ”sszesĄt‚st kapunk a vasŁtt rsas g anyagi helyzet‚nek az  llapot r˘l. Ez a KiegyensŁlyozott Leped“ (BALANCE SHEET). Ezzel a ponttal a peri˘dusok k”z”tt is ellen“rizhetjk a gazdas gi helyzetnket. A TOTAL oszlop jelzi az eddigi p lyafut sunk alatt ”sszegy–jt”tt p‚nzadatokat, a VTD CHANGES a v ltoz st az el“z“ ‚vhez k‚pest (a piros sz mok negatĄv ‚rt‚ket jelentenek). Az ASSETS alatt felsorolt ‚rt‚kek a j”vedelmeket mutatj k: OPERATING FUNDS : jelenlegi k‚szp‚nz; TREASURY STOCK : saj t t rsas gunk r‚szv‚nyeinek megv s rl s val szerzett j”vedelem; OTHER RR STOCK : m s t rsas gok r‚szv‚nyeib“l hŁzott haszon; FACILITIES : a kl”nb”z“ szolg ltat sok haszna; INDUSTRIES : az  ltalunk ‚pĄtett gy rakb˘l sz rmaz˘ bev‚tel; REAL ESTATE : a t rsas g ingatlanjainak ( llom sok ‚s felszerel‚sk) ‚rt‚ke; TRACK : a vasŁth l˘zat ‚rt‚ke; ROLLING STOCK : a r‚szv‚ny rak v ltoz s val szerzett haszon. A LIABILITIES alatti ‚rt‚kek a tartoz sainkat mutatj k. OUTSTANDING LOANS jelzi a tartoz sunkat az egymilli˘s indul˘t“k‚t meghitelez“ v llalkoz˘knak (ebb“l f‚lmilli˘ a hitel). Ha nem a legalacsonyabb fokozatban j tszunk, akkor ezt miel“bb fizessk vissza, mert a hitel‚rt j r˘ kamatok m r kezdetben is j˘val magasabbak lehetnek, mint a vasŁtt rsas gunk teljes haszna : teh t soha az ‚letben nem lesznk nyeres‚gesek. A STOCKHOLDERS EQUITY mutatja a r‚szv‚nytulajdonosok j r˘ norm l r‚szesed‚st. Az ASSETS ‚s LIABILITIES ‚rt‚kek kl”nb”zete adja meg a teljes p lyafut sunk alatt el‚rt PROFIT-ot, amely a visszavonul sunk ut ni ‚rt‚kel‚s egyik alapj t adja. INCOME STATEMENT: Naprak‚sz m‚rleg a t rsas gunk p‚nzforgalm r˘l. A p‚nzgyi peri˘dus v‚g‚n az el“bbi statisztik val egytt ezt is megkapjuk, azaz azonnal ellen“rizhetjk, hogy tev‚kenys‚gnk mennyit j”vedelmezett. A piros sz mok itt is negatĄv ‚rt‚ket jelentenek. Az ECONOMIC CLIMATE mutatja a gazdas g  ltal nos helyzet‚t (visszaes“/norm lis/vir gz˘), a REVENUES a kl”nf‚le sz llĄt sokb˘l szerzett j”vedelmeket (MAIL : posta; PASSENGERS : utasok; FAST FREIGHT : gyors sz llĄt s; SLOW FREIGHT : lassŁ sz llĄt s; BULK FREIGHT : nyersanyag- vagy k‚szterm‚k sz llĄt sa), az EXPENSES pedig a kiad sokat (INTEREST/FEES : a hitel‚rt j r˘ kamatok, illetve negatĄv k‚szp‚nz eset‚n a hitelbe v s rolt dolgok‚rt j r˘ jutal‚k; TRAIN MAINTENANCE : vonatok karbantart sa; TRACK MAINTENANCE : vasŁtvonal karbantart sa; STATION MAINTENANCE :  llom sok karbantart sa). Az OPERATING PROFIT jelzi az elm‚letileg megszerzett profitot (ebb“l persze lej”n az Łj befektet‚sek illetve a tartoz sok ”sszege), a STOCK PROFIT pedig a r‚szv‚nyeinkb“l ”sszej”tt hasznot. TRAIN INCOME: A szolg latban  ll˘ vonatok list ja. Minden Łjonnan elindĄtott mozdony egy sorsz mot kap. ™sszesen x szerelv‚ny k”zlekedhet (most ‚ppen nincs kedvnk megsz molni “ket, de annyi amennyi a k‚perny“ jobb oldal n lev“ helyen elf‚r). A TRAIN INCOME v laszt sa ut n megjelen“ lista tartalmazza az ”sszes vonatunk tĄpus t, menetrendj‚t, pillanatnyi halad si sebess‚g‚t, a jelenlegi ‚s az elmŁlt peri˘dusban hozott haszn t, az zemeltet‚s alatti teljes haszn t, valamint az zemeltet‚s k”lts‚g‚t (a jobb als˘ sarokban lev“ sz m). A szerelv‚ny k‚pe azt mutatja, hogy pillanatnyilag milyen kocsikat aggattunk r . Valamelyik vonatra clickelve k”zvetlen parancsokat adhatunk a vonatnak : de err“l majd k‚s“bb. STOCKS: Grafikonos kimutat s a n‚gy konkurrens vasŁtt rsas g r‚szv‚ny rainak alakul s r˘l. ACCOMPLISHMENTS: A vasŁtt rsas g t”rt‚nete statisztikai adatokban elbesz‚lve. Az ‚vsz mok mutatj k a h l˘zatba bek”t”tt v rosokat, a vasŁtvonal n”veked‚s‚t 100 m‚rf”ldenk‚nt, az ‚ves bev‚telt œ250.000-k‚nt, illetve a h l˘zat ‚rt‚k‚nek n”veked‚s‚t milli˘nk‚nt. EFFICIENCY: A CARLOADS AVAILABLE/CARRIED ‚s az ezekb“l k”vetkez“ SERVICE EFFICIENCY param‚tereknek, ak rcsak a k”vetkez“ TON MILES TRAVELLED/DELIVERED ‚s az ezekb“l sz molt UTILIZATION EFFICIENCY param‚ternek csak akkor van jelent“s‚ge, ha a j t‚k elej‚n a COMPLEX ECONOMY nehezĄt‚st bekapcsoltuk. Az els“ p ros a pillanatnyilag rendelkez‚sre  ll˘/felvett  ruk mennyis‚g‚t mutatja vagonokban, a m sodik pedig a sz llĄtott/‚rt‚kesĄtett  rumennyis‚get. BASIC ECONOMY eset‚n (mivel minden sz llĄt s‚rt fizetnek) a hasznosĄt s hat‚konys ga 100%-n l magasabb is lehet, mivel az  llom sokon olyan  rukat is  tvesznek, amire egy‚bk‚nt a telepl‚snek abszolŁt semmi szks‚ge nem lenne. A REVENUE EFFICIENCY mutatja, hogy a vasŁtvonal m‚rf”ldenk‚nt h ny font hasznot hajt, a TRACK UTILIZATION pedig a vasŁtvonal hasznosĄt s t tonna/m‚rf”ldben. Csupa l‚nyegtelen statisztikai adat... HISTORY: A vasŁtt rsas gok t”rt‚nete. A n‚gy t rsas g terjeszked‚s‚t n‚zhetjk v‚gig vele a j t‚k kezdete ˘ta. BUILD-men: A leggyakrabban haszn lt men, ugyanis innen ‚pĄtkeznk illetve indĄtunk Łj vonatot. NEW TRAIN: Łj vonat indĄt sa. Ha a h l˘zatba Łj v rosok kerltek ‚s a jelenlegi szerelv‚nyek m r nem k‚pesek ezek  ruforgalm t is ell tni, akkor Łj vonatot kell indĄtanunk. Ez akkor is lehets‚ges, ha k‚szp‚nznk pillanatnyilag a negatĄv tartom nyokban tart˘zkodik. Mindenekel“tt ki kell v lasztanunk, hogy milyen tĄpusŁ mozdonyra v gyunk. A m–szaki param‚tereket nem  rt szemgyre vennnk a v laszt s el“tt, mert az Łjonnan fejlesztett mozdonyok legfontosabb jellemz“je (a sebess‚g) n‚ha alacsonyabb, mint az el“z“ tĄpus‚! Ezut n ki kell v lasztanunk, hogy az Łj mozdony melyik  llom sr˘l induljon (csak a legels“  llom sunkat vagy egy olyan  llom st v laszthatunk, amire ‚pĄtettnk ENGINE SHOP-ot), majd el“g”rdl a mozdony ‚s be llĄthatjuk, hogy milyen kocsikkal induljon. Nyilv nval˘an olyan vagonokat kell v lasztanunk, amilyen  ru az indul˘  llom son felgylemlett. NO THANKS v laszt sa ut n indul a szerelv‚ny. Pontosabban el“bb m‚g a menetrend be llĄt sa j”n, de ezt majd k‚s“bb boncolgatjuk. BUILD STATION: Łj  llom s ‚pĄt‚se. Az ‚pĄt‚s a kurzor jelenlegi pozĄci˘j ba t”rt‚nik ‚s csak a legnagyobb nagyĄt sn l lehets‚ges. pĄteni csak olyan helyre tudunk, ahol m r van k‚sz v g ny ‚s a jelenlegi pozĄci˘ban nem kanyarodik. llom st negatĄv k‚szp‚nz eset‚n is mindig ‚pĄthetnk. Az  llom sok fajt i a k”vetkez“k: SIGNAL TOWER: Jelz“, t”bb v g nnyal (a t”bbi  llom stĄpushoz automatikusan j r). Val˘szĄn–leg senkinek sem kell magyar zni egy vasŁti jelz“ m–k”d‚s‚t : l‚nyeg az, hogy megfelel“ helyen elhelyezve “ket jelent“sen meggyorsul a forgalom, de kirakodni/ rut felvenni itt nem lehet! A jelz“k telepĄt‚s‚nek kl”n”sen akkor van jelent“s‚ge, ha a nehezĄt‚sek k”zl bekapcsoltuk a DISPATCHER OPERATIONS-t (NO COLLISION eset‚n kicsit furcs n m–k”dnek : sehogy): megg tolj k, hogy v‚letlenl egym snak eressznk k‚t szerelv‚nyt (az egyik szerelv‚ny a piros jelz“n‚l f‚lre ll ‚s csak akkor megy tov bb, ha a szemb“l ‚rkez“ szerelv‚ny elhaladt a jelz“n‚l). Term‚szetesen egy hosszabb p ly n c‚lszer– t”bb jelz“t is elhelyezni, hiszen kiss‚ lelassĄtja a sz llĄt st, ha valamelyik vonat egy negyed˘r t (MV-n l 4 ˘r t : CoVboy) vesztegel az‚rt, mert a p lya m sik v‚g‚r“l most indult el egy m sik szerelv‚ny. A m r megl‚v“ jelz“ket k”zvetlenl is ir nyĄthatjuk, ha valamelyik l mp ra clickelnk: a NORMAL a szok sos m–k”d‚s, a HOLD-dal pirosra  llĄtjuk (akkor lehet szks‚g r , ha bonus-sz llĄt st kapunk ‚s az ezt sz llĄt˘ szerelv‚nynek els“bbs‚get akarunk biztosĄtani), a PROCEED pedig a 's rga'. A PROCEED j˘l haszn lhat˘ Y alakŁ el gaz sokn l: ha az Y k‚t sz r r˘l egyidej–leg ‚rkezik k‚t szerelv‚ny, akkor az egyik mindaddig v rna, amĄg a m sik el nem ‚ri a k”vetkez“ jelz“t. Miut n az egyik szerelv‚ny elhagyta a keresztez“d‚st, nyugodtan elengedhetjk a v rakoz˘t, hiszen Ągy m r biztosan nem fognak ”sszetk”zni. A forgalom szempontj b˘l a leghat‚konyabb megold s mondjuk a jelz“kb“l meg‚pĄtett vasŁtvonal lenne, b r : a k”lts‚geket tekintve : a r‚szv‚nyesek  ltal felb‚relt pszichol˘gus ezt a hŁz sunkat heveny elmebajnak diagnosztiz ln ... 4 A Matuska Szilveszter Eml‚kexpressz eln‚zte a jelz“t DEPOT: llom s. Ezt olyan gy rakn l illetve nyersanyagforr sokn l ‚rdemes telepĄteni, ahonnan/ahova sz llĄtani akarunk valamit. Figyelem! DEPOT-okon BASIC ECONOMY-n l sem fizetnek olyan  ru‚rt, amire az  llom snak nincs szks‚ge! STATION: P lyaudvar. A kisebb forgalmŁ v rosokn l c‚lszer– ilyet telepĄteni. TERMINAL: Termin l. A s–r–n lakott v rosokban telepĄtsk. A kiv lasztott helyen az  llom stĄpusok nagys g ra jellemz“ n‚gyzetek mutatj k a leend“  llom sok vonz sk”rzet‚t. A leend“  llom sr˘l olyan  rukat lehet bepakolni, amely ezen a kereten bell esik. K‚t  llom s vonz sk”rzete nem fedheti  t egym st, ez‚rt p‚ld ul nem telepĄthetnk egy termin l k”zvetlen k”zel‚be egy STATION-t is ('To close to < llom s> terminal'). BUILD INDUSTRY: A profitszerz‚s egyik legjobb form ja, ha a sz llĄtgat s mellett n‚h ny saj t gy rral is meglepjk magunkat. Persze ez mondjuk a j”v“ zen‚je, mert a kl”nb”z“ gy rak telepĄt‚se 400.000-t“l 1.000.000 fontig terjed ‚s k‚szp‚nzben kell fizetni ‚rtk. A gy r fajt j nak kiv laszt sa ut n a j t‚kt‚rben lev“ terleten a program felaj nl egy lehets‚ges helyet (teh t a gy r hely‚t nem mi v lasztjuk meg). Ha elfogadtuk, akkor a gy r a k”vetkez“ zleti peri˘dusban megkezdi a termel‚st. INVESTOR fokozatban a haszon mag t˘l is ‚rkezik, a t”bbi fokozatban viszont be kell k”tni a vasŁth l˘zatunkba (vagy Łgy telepĄteni, hogy egy m r meglev“  llom s vonz sk”rzet‚ben legyen), nyersanyagot sz llĄtani neki ‚s a k‚sz  rut elhŁzni egy ilyesmire v gy˘ v rosba. Egy‚bk‚nt ha bekapcsoljuk a COMPLEX ECONOMY nehezĄt‚st, akkor az infojukban szerepelni fog a szks‚glet/kĄn lat. BUILD TRACK/REMOVE TRACK: Ez k‚t kapcsol˘, amely azt hat rozza meg, hogy a kurzor mozgat s ra p ly t ‚pĄtnk vagy ‚ppen leradĄrozzuk. P ly t csak k‚szp‚nz‚rt ‚pĄthetnk : ha kifogytunk a program 'Out of funds' zenettel jelzi, hogy v rnunk kell, amĄg a vonataink valami p‚nzt hoznak a konyh ra. IMPROVE STATION: M r megl‚v“  llom s fejleszt‚se (csak akkor v laszthat˘ menpont, ha a kurzor az  llom son  ll). A fejleszt‚sekkel a forgalmat tehetjk nagyobb  ‚s gyorsabb . NegatĄv k‚szp‚nzn‚l is fejleszthetjk az  llom sokat. Lehets‚ges beruh z sok: ENGINE SHOP: Csak arr˘l az  llom sr˘l indĄthatunk el Łj vonatot, ahol van ilyen. A legels“  llom sunkhoz automatikusan j r. SWITCHING YARD: FordĄt˘. Ha fejleszteni akarunk ez legyen az els“ beruh z s! En‚lkl az  llom sr˘l visszafordul˘ vonat egy csom˘ id“t elsz˘rakozik a megfordul ssal. MAINTENANCE SHOP: Karbantart˘ m–hely. A vonatok id“r“l-id“re karbantart sra szorulnak, ami automatikusan megt”rt‚nik, ha a vonat olyan  llom son  ll meg, ahol van ilyen. Ha ilyen m–helynk nincsen, az zleti peri˘dusok v‚g‚n a program mindig jelzi, hogy melyik vonat nem kapott karbantart st : ennek a vonatnak n”vekszik az zemeltet‚si k”lts‚ge ‚s nemsok ra sz‚pen sz‚t is esik (INVESTOR fokozatban nem). COLD/GRAPES/ARMS STORAGE: H–t“/gym”lcs/fegyverrakt r. A Wine, a Grapes ‚s az Armaments romland˘  ruk : ha nem rakodjuk be “ket r”vid id“n bell, akkor megromlanak (lassan elkezd fogyni a berakhat˘ mennyis‚g). POST OFFICE: Posta, fokozza a felvehet“ Mail mennyis‚g‚t (k”rlbell a rendes mennyis‚g dupl j ra). RESTAURANT/HOTEL: Egyr‚szt fokozza a felvehet“ Passenger-eket, tov bb  t”bbet is fizetnek a sz llĄt suk‚rt. ACTION-men: Itt van minden, ami a t”bbi menb“l kimaradt. CALL BROKER: T“zsdei gyk”d‚s. A n‚gy konkurrens vasŁtt rsas g r‚szv‚nyeire jellemz“ adatok jelennek meg a k‚perny“n: STOCK AT mutatja a r‚szv‚nyek pillanatnyi  r t; BONDS a t rsas g tartoz s t a hitelez“knek; a CASH a t rsas g pillanatnyi k‚szp‚nz‚t; a NET WORTH a h l˘zat teljes ‚rt‚k‚t; TRACK a vonal hossz t; a PUBLIC a r‚szv‚nyesek sz m t (kezdetben 100.000); v‚gl a TREASURY a saj t tulajdonban lev“ r‚szv‚nyeket. A CASH menpontra clickelve a SELL ponttal f‚lmilli˘ fontonk‚nt k”lcs”n”ket vehetnk fel, a REPAY ponttal f‚lmilli˘nk‚nt visszafizethetjk a tartoz sunkat. Mint m r emlĄtettk, a j t‚k kezdeti st dium ban : az INVESTOR fokozat kiv‚tel‚vel : ink bb ne forszĄrozzuk a k”lcs”n”k felv‚tel‚t, mert esetleg a kis vasŁtvonal nem hajt annyi hasznot, amennyit a hitelek ut n j r˘ kamatok (az INCOME STATEMENT lapon az INTEREST/FEES) elvisznek! Mihelyt a vasŁth l˘zatunk kezd nagyobb p‚nzeket hozni, lehet“leg min‚l el“bb fizessk vissza a kezdeti f‚lmilli˘s ad˘ss gunkat is (ezt term‚szetesen csak akkor lehets‚ges, ha van annyi k‚szp‚nznk). A BUY/SELL STOCK menpontokkal v s rolhatunk/eladhatunk r‚szv‚nyeket 10.000 darabonk‚nt a saj t (TREASURY STOCK) ‚s a konkurrens t rsas gok r‚szv‚nyeib“l. Saj t r‚szv‚nyeket venni az‚rt c‚lszer–, mert ha j˘l dolgozunk, akkor a profit r nk es“ r‚sz‚t mi v gjuk zsebre : m s t rsas g r‚szv‚nyeit pedig az‚rt, mert mi is profit lhatunk a konkurrencia er“lk”d‚s‚b“l. Tov bb  aki m r egy keveset is hallott a t“zsd‚r“l, az nagyon j˘l tudja, hogy milyen nagyszer–en t”nkre lehet tenni egy  tmeneti p‚nzzavarban szenved“ valakit egy kis t“zsdei manipul ci˘val... SURVEY: F”ldm‚r‚s. V laszt sa ut n a j t‚kk‚perny“ben lev“ r‚szen megjelennek az egyes kurzorpozĄci˘kra jellemz“ sz madatok. Ezeknek a vasŁtvonal ‚pĄt‚s‚n‚l vehetjk haszn t: tŁls gosan elt‚r“ adotts gokkal rendelkez“ pozĄci˘kra ‚pĄtett vonaln l (p‚ld ul szomsz‚dos mez“ ‚s hegy eset‚n) a vonalon halad˘ szerelv‚ny jelent“sen lassulni fog. Mivel a vonal ‚pĄt‚se k”zben a program Łgyis sz˘l, ha 1.75%-n l nagyobb emelked“re akarunk ‚pĄteni, ennek a menpontnak nem sok ‚rtelm‚t l tjuk. NAME RR: tkeresztelhetjk a vasŁtt rsas gunkat ‚s megadhatjuk h rom bet–b“l  ll˘ r”vidĄt‚s‚t. Ha ezt nem haszn ljuk, akkor a t rsas g annak a k‚t v rosnak a nev‚n fog szerepelni, amelyet el“sz”r ”sszek”t”ttnk egym ssal. REALITY LEVELS: A j t‚k elej‚n k‚rt nehezĄt‚si fokozatokat (DISPATCHER OPERATIONS stb.) kapcsolhatjuk be innen. Ett“l fggetlenl a p lyafut sunk ‚rt‚kel‚se aszerint fog t”rt‚nni, amit a j t‚k elej‚n k‚rtnk. RETIRE: Visszavonul s az zletb“l. A neh‚zs‚gi fokozat, a p lyafut sunk alatt ”sszegy–jt”tt ”sszes profit ‚s a bekapcsolt nehezĄt‚sek alapj n bonust kapunk, majd egy PIRATES-hez hasonl˘ besorol st k‚m‚nysepr“t“l a minisztereln”kig (vagy USA-ban j tszva a hob˘t˘l az eln”kig). A PIRATES-t“l elt‚r“en innen m‚g visszal‚phetnk a j t‚kba. pĄtkez‚s A vasŁth l˘zat ki‚pĄt‚se: Most m r hozz vet“legesen tudjuk kezelni a menket, teh t ak r el is kezdhetnk j tszani. Mindenekel“tt v lasszunk magunknak egy b zisv rost a nagy t‚rk‚pen. rtelemszer–en olyan v rost c‚lszer– kiszemelnnk, amely s–r–n lakott ‚s a k”zel‚ben t”bb m s v ros is fekszik. Egy gyorsabb lesz a terjeszked‚snk teme. Ha megvan a kiv lasztott v ros, k‚rjk a DISPLAY menb“l a legnagyobb nagyĄt st. A t‚rk‚p jel”l‚seit felesleges volna magyar zni, mert ha b rhova r clickelnk, akkor infot kapunk r˘la. Az info tartalmazza, hogy a kiv lasztott pozĄci˘ milyen tĄpusŁ (tiszt s/erd“/v ros/falu/valamilyen gy r/stb.) ‚s milyen ‚rt‚k– lesz az ide ‚pĄtett vasŁtvonal (term‚szetesen ennyibe is fog kerlni az ‚pĄt‚se, de egy pozĄci˘ nem csak egy m‚rf”ld hosszŁs gŁ). Ha telepl‚sre vagy valamilyen nyersanyagforr s-ra (sz‚nb nya, farm, stb.) clickelnk r , akkor az info azt is tartalmazza, hogy mit lehet innen sz llĄtani. Ha COMPLEX ECONOMY nehezĄt‚ssel j tszunk, akkor : k‚k szĄnnel : azt is l thatjuk, hogy az ide ‚pĄtett  llom son mit lehetne eladni. A kurzort mozgathatjuk az eg‚rrel vagy a kurzorbillenty–kkel (nagyobb ugr sokat a jobb fels“ sarokban l‚v“ kicsinyĄtett t‚rk‚pre clickelve tehetnk). A vasŁtvonal ‚pĄt‚se a 'Num/Lock' megnyom sa ut n kezd“dhet meg a numerikus billenty–zet segĄts‚g‚vel. Mivel vasutat csak k‚szp‚nz‚rt ‚pĄthetnk, a kezdetben rendelkez‚sre  ll˘ milli˘nkb˘l hŁzzunk min‚l hosszabb vonalat a kiszemelt v rosok k”z”tt. A k‚s“bbiekben tov bbi vonalat csak a m r meglev“ p ly t˘l hŁzhatunk tov bb, m skl”nben a program 'Must to connect existing track' felirattal fejezi ki el‚gedetlens‚g‚t. Y alakŁ el gaz sokat is csin lha-tunk, de k‚t p lya nem lehet mer“leges egym sra ('Illegal track configuration'). El gaz sokn l vegyk figyelembe, hogy a szerelv‚nyek nem tudnak 45ř-n l nagyobb sz”gben elfordulni, teh t ha valamelyiknek ilyenre lenne szks‚ge a megadott c‚l el‚r‚s‚hez, akkor tov bbhalad a k”vetkez“  llom sig vagy jelz“ig (Signal Tower) ‚s onnan fordul vissza. Ha a DISPATCHER OPERATIONS nehezĄt‚st bekapcsoltuk, akkor az el gaz sokn l felt‚tlenl helyezznk el jelz“ket is, kl”nben vagy egym snak fogunk engedni k‚t mozdonyt vagy h˘napokat v rakoznak az  llom sokon a m sik szerelv‚ny elhalad s ra v rva. Ha a p ly t olyan helyen akarjuk folytatni, amelynek magass gi adatai l‚nyegesen kl”nb”znek az el“z“ pozĄci˘t˘l (p‚ld ul mez“r“l hegyre), akkor a program figyelmeztet az emelked“ sz”g‚re (itt a szerelv‚nyek l‚nyegesen lassulni fognak). Nagyobb emelked“kn‚l v laszthatunk alagŁtfŁr st (BUILD TUNNEL) is, b r ez meglehet“sen k”lts‚ges mulats g. Ha a p ly val foly˘n akarunk keresztlhaladni, akkor fa/vas/k“hidat kell ‚pĄtennk 50/100/200.000 font‚rt (ezt is csak k‚szp‚nzb“l lehet!). Ha INVESTOR fokozatban j tszunk, akkor megteszi az olcs˘ fahĄd, de magasabb fokozatokban a hidakat n‚ha elmossa a vĄz. A hĄd javĄt sa n‚h ny h˘nap alatt mag t˘l megt”rt‚nik (az Łjs gok megĄrj k), de addig is  llĄtsuk HOLD-ra a p ly hoz vezet“ jelz“ket, kl”nben az erre halad˘ szerelv‚nyeket el fogjuk veszĄteni. VasŁtvonalat a tengeren keresztl is ‚pĄthetnk (p‚ld ul Koppenh g ba vagy Angli ba), de egyr‚szt ez nagyon dr ga, m sr‚szt a vonatok nagyon lassan haladnak az ilyen p ly n. A p lya kialakĄt s n l lehet“leg t”rekedjnk arra, hogy k‚t  llom s k”z”tt a lehet“ legr”videbb legyen : Ągy lesz a leggyorsabb a sz llĄt s. A legnagyobb hasznot ugyan mindenk‚ppen a szem‚lysz llĄt s hozza, de a nyersanyagok sz llĄt s val is sz‚p summ khoz ‚s Łjabb sz llĄthat˘  rukhoz juthatunk. Nem  rt teh t m r a kezdet kezdet‚n n‚h ny Sheep Farm-on ‚s Coal Mine-on  thŁzni a vasŁtvonalat, ahol alkalmasint sz‚p kis DEPOT-okat emelve a v rosokba sz llĄthatjuk a gyapjŁt, a nitr tot ‚s a szenet. llom sok: Miut n elsz˘rtuk a milli˘nkat a vasŁtvonalra (a k‚t v‚ge a v‚g llom sokk‚nt szolg l˘ v rosok legs–r–bben lakott r‚sz‚ben legyen!), hitelre fogunk ‚pĄtkezni. Mindenekel“tt hŁzzunk fel  llom sokat a v rosokba (BUILD men BUILD STATION pontja). Kezdetben megteszik a STATION tĄpusŁak is, mert azok csak feleannyiba kerlnek, mint a TERMINAL-ok. pĄtkez‚skor megjelenik az  llom s k‚pe, megn‚zhetjk, hogy milyen tĄpusŁ ‚s mekkora mennyis‚g–  rut sz llĄthatunk el innen ‚venk‚nt (SUPPLY) ‚s milyen sz llĄtm nyok‚rt fognak itt fizetni (DEMAND). K”zben a program a k”zel‚ben fekv“ v ros nev‚nek felhaszn l s val elkereszteli valami sz‚p n‚vre az Łj  llom st. Ha egy m r k‚sz  llom sra clickelnk a t‚rk‚pen, akkor megjelenik az  llom s l tk‚pe felette pedig azoknak az  ruknak a 'list ja', amelyek elsz llĄt sra v rnak (WAITING FOR PICKUP). Ha t”bb, mint 4 az elsz llĄthat˘ mennyis‚g, akkor a kocsik ut ni z r˘jel mutatja a val˘s ‚rt‚ket. Ha COMPLEX ECONOMY-val j tszunk, akkor a jobb oldalon l thatjuk azokat az  rutĄpusokat, amelyek‚rt fizetni fognak. A felvehet“  rut szimboliz l˘ vagonok alatti s v szĄne mutatja, hogy az adott  ru mi˘ta v r berakod sra (s”t‚tz”ld: most ‚rkezett; vil gosz”ld: nemr‚g; piros: m r j˘ ideje). Mivel a k‚szp‚nznket m r Łgyis elsz˘rtuk a vasŁti p ly ra, elkezdhetjk az  llom sokat fejleszteni (BUILD men IMPROVE STATION pontja). Az  llom sok meg‚pĄt‚se ut n r”gt”n ‚pĄtsnk r juk egy fordĄt˘t (Switching Yard), mert ez jelent“s id“megtakarĄt st jelent. Nem rossz beruh z s a j t‚k elej‚n felhŁzni n‚h ny Post Office-t ‚s Hotel-t, mert ez el‚gg‚ megn”veli a szem‚ly- ‚s postaforgalmat. Nagyobb h l˘zatn l m r nem  rt t”bb  llom son Engine Shop-ot is elhelyezni, hogy Łj szerelv‚ny szolg latba  llĄt sakor ne a vil g m sik v‚g‚r“l kelljen indĄtanunk az Łj vonatot. Az ellenf‚l  llom saival kapcsolatban megjegyzend“, hogy n‚ha t”bb sĄnt is becsatolnak az  llom saikra. Ez neknk sehogy sem sikerlt: csak egy ki- ‚s egy bevezet“ sĄnp rt tudtunk az  llom sokhoz csatlakoztatni. Ezek csak  ltal nos ‚pĄtkez‚si ir nyelvek a kezd‚shez : de j t‚k k”zben majd mindenki sz‚pen megtanulja a saj t k r n, hogy hogyan alakĄtsa ki a h l˘zat t. Vonatok Miut n m r van  llom sunk, a BUILD men NEW TRAIN pontj val Łtj ra indĄthatjuk az els“ vonatot. El“sz”r ki kell v lasztanunk a mozdonyok k”zl, hogy milyen tĄpust akarunk megv s rolni. A mozdonyokn l els“dleges szempont a sebess‚g, teh t nem mindig a legmodernebb tĄpus a j˘ v laszt s! Kezdetben csak egy vagy k‚t tĄpus k”zl v laszthatunk, de az id“ mŁlt val az Łjs gok egyre Łjabb fejleszt‚s– masin kr˘l sz molnak be. A modernebb v ltozatok n‚ha lassabbak az el“z“n‚l, viszont t”bb kocsival is tartani tudj k a sebess‚gket. Azt mindenki d”ntse el maga, hogy hosszŁ szerelv‚nyeket akar k”zepes sebess‚ggel vontatni, vagy r”videbbeket gyorsan... A tĄpus kiv laszt sa ut n ki kell v lasztanunk az indĄt˘ llom st (ha m‚g sehol sem ‚pĄtettnk Engine Shop-ot, akkor ez automatikusan az a v ros lesz, ahol el“sz”r  llom st l‚tesĄtettnk), majd el“g”rdl a mozdony ‚s ”ssze llĄthatjuk a szerelv‚nyt. Ha az indĄt˘ llom s nem szerepel az Łj vonat leend“ menetrendj‚ben, akkor c‚lszer– azonnal NO THANKS-et v lasztani : egy‚bk‚nt ‚rtelemszer–en olyan kocsikat tegynk fel, amilyen  rut az indĄt˘ llom sr˘l el lehet sz llĄtani. Ezut n k”vetkezik a menetrend ”ssze llĄt sa. A menetrend ‚s azon bell a szerelv‚ny ”ssze llĄt sa (ne k”zlekedjen res vagy f‚lig res kocsival) els“dlegesen fontos a gazdas gos zemeltet‚shez, ez‚rt nem  rt minden szerelv‚nynket folyamatosan ellen“rizni, amĄg el nem ‚rnk egy optim lis ”ssze llĄt st. A j t‚k k”zben t”bbf‚le m˘don is  tkapcsolhatunk valamelyik vonatunk menetrendj‚re: :a k‚perny“ jobb oldal n kis  br kra clickelve (ezek folyamatosan mutatj k a szerelv‚nyek jelenlegi ”ssze llĄt s t, az alattuk lev“ s v pedig a pillanatnyi halad si sebess‚gket); :a j t‚kt‚rben a kurzort a mozdonyra visszk ‚s m‚g egyszer r clickelnk (ez csak a nyĄlt p ly n halad˘ szerelv‚nyn‚l lehets‚ges); :a REPORTS men TRAIN INCOME pontj ra megjelen“ list ban a kĄv nt szerelv‚nyre clickelnk. A menetrend fels“ r‚sz‚n l thatjuk a szerelv‚ny jelenlegi ”ssze llĄt s t. A felette lev“ sz”veg t j‚koztat a vonat sorsz m r˘l ‚s esetleges nev‚r“l (ha valamelyik szerelv‚ny sebess‚gi rekordot fut, akkor elkeresztelhetjk valamilyen n‚vre), jelenlegi helyzet‚r“l (NEAR < llom s>), pillanatnyi sebess‚g‚r“l ‚s a k”vetkez“  llom s r˘l (BOUND FOR < llom s>). A szerelv‚ny k‚pe alatt sz”veges t j‚koztat st kapunk a kocsik rakom ny r˘l ‚s a rakom ny sz rmaz si hely‚r“l. Egy kocsi maxim lis befogad˘k‚pess‚ge 40 szem‚ly vagy 40 tonna  ru. Ha valamelyik kocsiban 10-n‚l alacsonyabb ez az ‚rt‚k, akkor c‚lszer– a menetrendben lekapcsolni azt a kocsit azon az  llom son, ahonnan az  ru sz rmazik. A TRAIN ORDERS felirat melletti k‚t sz m jelzi, hogy a vonat mennyi bev‚telt hozott ebben a peri˘dusban (bal oldalon) ‚s a mŁltkoriban. A SCHEDULED STOPS oszlopban tal lhat˘ a tulajdonk‚ppeni menetrend. Egy vonatnak maximum 4  llom st adhatunk meg (ugyanaz szerepelhet t”bbsz”r is). Valamelyik  llom s kiv laszt s hoz clickeljnk a nev‚re (vagy a szaggatott vonalra). Megjelenik a vasŁth l˘zat sematikus t‚rk‚pe, amelyen a kĄv nt  llom sra clickelve be llĄthatjuk vagy  tĄrhatjuk a menetrendet (a sorsz mok mutatj k a sorrendet, a 4.  llom s megad s hoz a menetrend negyedik sor ra kell clickelnnk). Valamelyik  llom s t”rl‚se a menetrendb“l, a t‚rk‚p jobb als˘ sark ban lev“ REMOVE-ra clickelve lehets‚ges. A NEW CONSIST oszlopban adhatjuk meg, hogy az adott  llom son milyen  rut vesz fel a vonat. Valamelyik res helyre clickelve megjelenik a v laszthat˘ vagonok tĄpusa. Ehhez nem kell kl”n”sebb fant zia: Steelt p‚ld ul Steel Carral lehet sz llĄtani, Passengereket pedig Passenger Carral. Egy szerelv‚ny maximum 7 vagonb˘l  llhat. A Caboose Only v laszt s val vonat nem vesz fel semmit (motorvonatk‚nt megy tov bb), NO CHANGE opci˘ eset‚n pedig az utols˘ szerelv‚ny ”ssze llĄt sa ‚rv‚nyes itt is. A szerelv‚ny ”ssze llĄt sa nem azt jelenti, hogy milyen kocsikat akasztanak az eddigi szerelv‚nyre, hanem azt, hogy innen mi megy tov bb! Ez p‚ld ul akkor jelenthet probl‚m t, ha mondjuk 'A' DEPOT-b˘l egy vagon Coalt ‚s 'B' DEPOT-b˘l egy vagon Grapest akarunk 'C' STATION-re sz llĄtani A-B-C menetrend szerint: ha 'B' DEPOT-n l csak egy Grapes Cart adunk meg, akkor az 'A'-r˘l hozott Coal ottmarad 'B'-n, ahol : l‚v‚n DEPOT : nem fizetnek ‚rte egy fityinget sem (lehet elhŁzni valahova). Ha a menetrendben az  llom s ‚s a sorsz m k”z‚ clickelnk, egy 'W' felirat jelenik meg. Ez azt jelenti, hogy a vonat az adott  llom son addig v r, amĄg a szerelv‚ny ”sszes kocsija meg nem telik (ha valamelyik  rufajta nem felvehet“, akkor ”r”kk‚...). Id“r“l-id“re bonus sz llĄt si lehet“s‚geket kapunk (PRIORITY SHIPMENT): valamelyik v ros egy nagyobb ”sszeget felaj nl, ha egy kocsira val˘ rakom nyt  thŁzunk onnan a megadott v rosba. A j t‚k kezdet‚n igen sz‚p ”sszegeket szoktak megaj nlani egy-egy ilyen sz llĄt s‚rt (3-400.000 fontot is), teh t kisebb h l˘zatokn l c‚lszer– megragadni a kĄn lkoz˘ lehet“s‚get. A p‚nzdĄj az eltelt id“vel ar nyosan folyamatosan cs”kken (a k‚perny“ jobb als˘ sark ban l tjuk a kurrens ”sszeget). Ha lemaradtunk volna az Łjs ghĄrr“l, ami a bonus-sz llĄt s indul˘- ‚s c‚l llom s t tartalmazza, az  llom sokra clickelve a PRIORITY SHIPMENT PICKUP/DELIVERY felirat mutatja “ket. Ilyen esetekben a c‚lszer– a menetrend PRIORITY ORDERS/CONSIST oszlopainak haszn lata. Ha ki akarjuk haszn lni a bonust ‚s nincs a k”zelben vonatunk, akkor az ORDERS-n‚l megadhatjuk azt az  llom st, ahonnan a bonus-sz llĄtm nyt el kell hozni, a CONSIST-n l pedig be llĄthatjuk azt a vagont, amivel a bonus sz llĄthat˘. Ha megadunk ilyen  llom st, akkor a vonat szok sos menetrendje  tmenetileg felfggeszt“dik ‚s a vonat halad‚ktalanul elindul a megadott  llom sra (ha szks‚ges, a k”vetkez“ jelz“n‚l megfordul : teh t ezzel az opci˘val ak r meg is fordĄthatunk egy vonatot). Miut n a kijel”lt  llom st el‚rte, a vonatnak ism‚t meg kell adni a bonus c‚l llom s t, kl”nben visszat‚r az eredeti menetrendj‚hez! Miut n elsz llĄtottuk az  rut, a vonat visszag”rdl arra az  llom sra, ahova az eredeti menetrend szerint mennie kellett volna ‚s a szok sos m˘don folytatja a cuccok hŁzg l s t. A fels“ sorban h rom opci˘ kapott helyet: ENGINE: A mozdonyra vonatkoz˘ m–szaki param‚tereket (ENGINE INFO) k‚rhetjk, lecser‚lhetjk a jelenlegi mozdonyt egy modernebb tĄpusra (REPLACE ENGINE) vagy v‚g‚rv‚nyesen kivonhatjuk a szolg latb˘l (RETIRE TRAIN). TRAIN TYPE: Itt  llĄthatjuk be a vonat tĄpus t, vagyis azt, hogy a menetrendben megadott  llom sokon milyen sziszt‚ma szerint  ll meg a vonat. A-B-C  llom sokat alapul v‚ve, a LOCAL tĄpusŁ vonat Łtvonala (pontosabban: az a hely, ahol rakodni fog) A-B-C-B-A (s“t, n‚melyik  tok m‚g olyan k”zbees“  llom sokon is kirakodott, amelyik nem is szerepelt a menetrendj‚ben), a THROUGH tĄpusŁ‚ A-B-C-A (de a k”zbees“ termin lokon is meg ll ‚s ha tud,  rut is felvesz!), az EXPRESS tĄpusŁ‚ Łgyszint‚n, de az EXPRESS nem  ll meg, ha a menetrendben nem szerepl“ termin lon halad  t. Ha k‚t vonat egym ssal szemben k”zlekedik, akkor az EXPRESS-nek nincs semmilyen priorit sa a jelz“kn‚l: a r‚gebben v rakoz˘ vonat megy els“nek. Van m‚g egy vonattĄpus (LIMITED), amelynek haszn t egyel“re s”t‚t hom ly fedi el“ttnk... ROUTE MAP: Az  llom sok be llĄt s b˘l m r ismer“s sematikus t‚rk‚pet hozza be a k‚perny“re. A vonatokkal kapcsolatban nem  rt szem el“tt tartani, hogy az els“dleges szempont a gyorsas g. Gyorsabb sz llĄt s : gyorsabb profit. Kl”n”sen a j t‚k elej‚n rendelkez‚sre  ll˘ lassŁ mozdonyokn l c‚lszer– ink bb t”bb, r”videbb szerelv‚nnyel sz llĄtani az  rut, mint 7 kocsival d”c”gni. Mivel mozdonyokat hitelbe is lehet v s rolni, a jelenlegiekn‚l gyorsabb tĄpus megjelen‚sekor azonnal cser‚ljk le “ket az Łjra. N‚h ny fontos dologr˘l nem esett m‚g sz˘ az eddigiekben: rusz llĄt s: Arr˘l m r volt sz˘, hogy a kl”nf‚le  ruk sz llĄt s val is majdnem olyan csinos kis haszonra tehetnk szert, mint a szem‚lysz llĄt ssal. Ehhez els“sorban nyersanyagra van szks‚g, teh t a nagyobb nyersanyaglel“helyekn‚l c‚lszer– egy DEPOT-ot l‚trehozni, ahonnan a nyersanyagokat gy rakba sz llĄtjuk. Mint a fentiekb“l kiderlt, gy rakat mi is telepĄthetnk, de anyagi lehet“s‚geink miatt a j t‚k elej‚n mindenk‚ppen a m r meglev“ gy rakra kell hagyatkoznunk. Mivel a gy rak leggyakrabban v rosok k”rzet‚ben tal lhat˘k,  llom sainkat ‚s termin ljainkat lehet“leg Łgy telepĄtsk, hogy a lakott terleten kĄvl m‚g valamilyen gy r (vagy nyersanyaglel“hely) is a vonz sk”rzetkbe tartozzon. A nyersanyag-term‚k p rosĄt sok : Eur˘p ban : a k”vetkez“k ( ru/lel“hely vagy feldolgoz˘ zem): Coal/Coal Mine Steel/Steel Mill Armaments/Factory Fort Grapes/Vineyard Wine/Winery Wool/Sheep Farm Textiles/Textile Mill Nitrates/Sheep Farm Fertilizer/Chemical Factory Farm A t”bbi helyszĄnen m s  ruf‚les‚gek is vannak, de tal n nem kell kl”n”sebb k‚pzel“er“ hozz , hogy kital ljuk, hogy p‚ld ul a Wood-ot igaz n j˘l egy papĄrzem tudn  hasznosĄtani. 5 Na v‚gre! M r kezdtem nagyon megszomjazni... Ha a k‚s“bbiek sor n saj t gy rakat is telepĄtnk, akkor nemcsak a nyersanyag ‚s a k‚sz term‚k sz llĄt sa, hanem a gy rt s is neknk hozza a j”vedelmet (INVESTOR fokozatban a gy raink magukt˘l is termelnek, a t”bbiben viszont mindenk‚ppen nyersanyagot kell sz llĄtanunk nekik, kl”nben egy fityinget sem hoznak!). FelhĄvn nk a figyelmet arra, hogy a Grapes, a Wine ‚s az Armaments romland˘  ru, teh t ha nem sz llĄtjuk “ket azonnal el a lel“helykr“l, akkor nem  rt nekik t rol˘kat ‚pĄteni (ld. a BUILD men IMPROVE STATION pontj t), kl”nben sz‚pen elfogynak. Fast/Slow/Bulk Freight: Amikor az ‚ves m‚rlegn‚l sz˘ volt a kl”nf‚le sz llĄt sokr˘l ezt a h rom fogalmat nem tŁlzottan magyar ztuk meg. Most egy p‚ld n keresztl p˘toljuk a mulaszt st. Tegyk fel A  llom s vonz sk”rzet‚be tartozik egy nagyobb sz‚nlel“hely, B  llom sn l van egy Steel Mill, C  llom sn l pedig egy Factory. Ez nagyon pozitĄv dolog ‚s m r indĄtjuk is a tehervonatunkat. Ha egy gy r nyersanyagot kap, akkor azt azonnal feldolgozza: ugyanannyi k‚sz term‚ket  llĄt el“, amennyi nyersanyagot kapott. A p‚ld n l maradva: ha a vonatunkkal elhŁzunk A  llom sr˘l 40 tonna Coalt, akkor B  llom son ezt a kocsit le is cser‚lhetjk Steel Carra, mert ott r”gt”n lesz 40 tonna bepakolhat˘ ac‚l, amit vihetnk tov bb C-be, ahol t rt karokkal v rja a Factory, hogy Armaments legyen az ac‚lb˘l. Ez a FAST FREIGHT. Ha C  llom son a szerelv‚nynkben nem cser‚ljk le a Steel Cart Armaments Carra, akkor a fegyver ottmarad az  llom son. Ha fegyvert a k‚s“bbiekben  thŁzzuk egy olyan  llom sra, ahol Fort is van, akkor ez SLOW FREIGHT (vagyis a k‚sz term‚k nem azonnal kerlt elsz llĄt sra). Ha a COMPLEX ECONOMY nehezĄt‚s nincs bekapcsolva, akkor a C-n maradt fegyvereket b rmelyik  llom sra vagy termin lra  thŁzhatjuk, fizetni fognak ‚rte : ez a BULK FREIGHT (v‚gterm‚ket sz llĄtottunk vagy a nyersanyag nem kerlt a c‚l llom son feldolgoz sra). FelhĄvn nk a figyelmet arra, hogy a gy r csak akkor dolgozza fel a nyersanyagot, ha azt mi hoztuk ide : ha a nyersanyaglel“hely ‚s a feldolgoz˘ zem ugyanann l az  llom sn l tal lhat˘, akkor a termel‚s nem indul meg! Ilyen esetekben segĄt az a trkk, hogy a v rosb˘l kifel‚ vezet“ sĄnen elhelyeznk egy jelz“t, a szerelv‚ny menetrendj‚ben pedig egym s ut n ugyanazt a v rost adjuk meg, de el“sz”r a nyersanyagot vesszk fel, m sodszorra pedig a k‚sz term‚ket. A szerelv‚ny a jelz“n‚l megfordul ‚s visszahozza a nyersanyagot, majd m sodszorra m r a feldolgozott term‚kkel megrakodva fut ki. (Ez a FASTEST FREIGHT? : CoVboy) Rate War: A konkurrens vasŁtt rsas gok vonalait nem keresztezhetjk saj t p ly val, viszont az  llom saikra mi is behŁzhatunk egy sĄnp rt. Ilyenkor sz llĄt si verseny (RATE WAR) alakul ki a k‚t t rsas g k”z”tt. Mivel nem a forgalom d”nti el, hogy ki fog nyerni, hanem az, hogy a v rosb˘l ki visz el t”bb  rut, c‚lszer– m‚g a verseny megkezd‚se el“tt egy res motorvonatot (Caboose only) megindĄtani a legk”zelebbi v rosunkb˘l arrafel‚. (Az zleti h borŁ idej‚re ‚rdemes ak r egy Łj vonatot is rendszerbe  llĄtani : ha gy“znk Łgyis szks‚g lesz r , ha vesztnk, akkor kivonjuk a forgalomb˘l.) Ha a megh˘dĄtand˘  llom son nincsen valamilyen feldolgoz˘ zem, akkor : a gyorsas g ‚rdek‚ben : a megszerzend“ v ros fel‚ mindig motorvonattal menjnk (egy‚bk‚nt FAST FREIGHT ilyen helyeken is alkalmazhat˘). A verseny k‚t zleti peri˘dusig tart (ha a m sodik is d”ntetlenl v‚gz“d”tt volna, akkor a k”vetkez“ nyert peri˘dus fog d”nteni). A peri˘dusok v‚g‚n a szok sos infokon kĄvl kapunk egy ”sszesĄt‚st a k‚t szemben ll˘ t rsas g  ltal elsz llĄtott  rumennyis‚gr“l: a leg‚rt‚kesebb a szem‚lyforgalom, de az egy‚b  ruf‚les‚gekn‚l is legal bb +10-20 tonna kell a f”l‚ny kivĄv s hoz. Ha a v rosi tan cs d”nt”tt, akkor a vesztes t rsas gnak t voznia kell a v rosb˘l (a vasŁtvonal t az  llom s vonz sk”rzet‚nek hat r ig lebontj k). Ha vesztettnk, akkor az ‚ppen v ros fel‚ tart˘ vonat a legk”zelebbi jelz“n‚l meg ll : ha ilyen nincsen, akkor elt–nik a semmiben. Ha valamelyik v rosban egy Rate Wart elvesztettnk, akkor azt t”bbet m r nem 't madhatjuk'. Egy teh t gy“zni kell, mert el‚g kellemetlen az ellenfelek sz m ra, ha a h l˘zatukat mondjuk pont k”z‚pen kett‚v gjuk... Ha a CUT THROAT COMPETITION nehezĄt‚s nincs bekapcsolva, a konkurrencia b‚k‚nhagy bennnket az  llom sainkon, egy‚bk‚nt mi is sz mĄthatunk ilyen kis kedvess‚gekre. rt‚kel‚s: Az zleti peri˘dusok v‚g‚n megkapjuk az elmŁlt k‚t ‚v vasŁti sz llĄt sainak statisztik j t (ld. REPORTS men INCOME STATEMENTS pontj t) ‚s a t rsas g m‚rleg‚nek  ll s t (ugyanott, BALANCE SHEET), majd a r‚szv‚nyt“zsde  llapot t vizsg lhatjuk, az ACTION men CALL BROKER pontj hoz hasonl˘an. A STOCK DROPS/STAYS/RISES sor t j‚koztat a r‚szv‚nyek  r nak m˘dosul s r˘l, az AVERAGE PRICE GROWTH a r‚szv‚nyek ‚rt‚k‚nek sz zal‚kos n”veked‚s‚r“l ‚s az INVESTORS ARE CONCERNED/PLEASED/ECSTATIC pedig a r‚szv‚nytulajdonosok el‚gedetts‚g‚r“l. Amikor ez ut˘bbin l LOOKING FOR NEW PRESIDENT feliratot tal lunk, nem  rt a k”vetkez“ 3-4 ‚vben kicsit m˘dosĄtani az zleti strat‚gi nkon, mert hamarosan ki fognak rŁgni bennnket. A jobb oldalon lev“ kis k‚pecsk‚k mutatj k a konkurrens t rsas gok k”z”tti rangsort, amelyet a r‚szv‚ny rak, a h l˘zat ‚rt‚ke (NET WORTH) ‚s a tulajdonosok sz ma (PUBLIC) alapj n sz mol ki a program. Az zleti peri˘dusok v‚g‚n t j‚koztat st kapunk -az esetleges rekordjainkr˘l ( rumennyis‚g,  tlagsebess‚g illetve profit tekintet‚ben) -a HOLD  ll sban felejtett jelz“kr“l (HOLD SIGNAL NEAR < llom s>) -azokr˘l a vonatokr˘l, amelyek nem hoztak nyeres‚get (Train # has no revenue); ezeket vonjuk ki a szolg latb˘l vagy m˘dosĄtsuk a menetrendjket. -azokr˘l a vonatokr˘l, amelyek nincsenek karbantartva (Train # has no maintenance); ezeknek az Łtvonal n nem  rt valamelyik  llom son egy MAINTENANCE SHOP-ot ‚pĄteni, mert dr gul az zemeltet‚sk k”lts‚ge ‚s el“bb-ut˘bb sz‚t is esnek. -ha a r‚szv‚nyeinket osztj k (Your stocks splits two for one). Ez olyankor k”vetkezik be, amikor el‚rik a 100 fontos ‚rt‚ket: a v s rl si  ruk a fel‚re esik vissza, viszont a dupl j ra n”vekszik a r‚szv‚nytulajdonosok (PUBLIC) sz ma. A j t‚k v‚get ‚rhet azzal, hogy kirŁgnak a r‚szv‚nyesek, lej tszunk 100 ‚vet vagy RETIRE-ral befejezzk a j t‚kot. Ekkor a neh‚zs‚gi fokozat, a bekapcsolt nehezĄt‚sek ‚s a p lyafut sunk alatt ”sszeszedett profit alapj n bonus pontsz mot kapunk, majd mindezek alapj n a program :   la PIRATES : elmondja, hogy a tov bbi ‚letnket milyen t rsadalmi helyzetben ‚lhetjk le. Hirtelen nekifut sra ennyit sikerlt ”sszehoznunk a j t‚kr˘l, de ez csak a bemelegĄt‚s. A hĄrek szerint az eredeti j t‚khoz egy kb. 200 oldalas kis 'fzetecsk‚t' adnak haszn lati Łtmutat˘ gyan nt, sz˘val m‚g eg‚sz t–rhet“en cruncholtuk a l‚nyeget... A RAILROAD TYCOON-hoz hasonl˘ j t‚kokkal csak az a probl‚ma, hogy a leĄr suk nagyon lassan k‚szl el, mert az ember abszolŁt nem Ąrk lni akar r˘luk, hanem j tszani velk (a Microprose-j t‚koknak ez egy‚bk‚nt is  ltal nos gyeng‚je : t‚nyleg, mi‚rt van az, hogy “k csak j˘ j t‚kokat dobnak piacra?!). A grafika az utols˘ pixelig megegyezik az Amig t megel“z“ PC-v ltozattal (ezt lehet kihozni egy EGA-b˘l), zene nincs, csak hangeffektusok. Nem akarjuk senkire r tukm lni a RAILROAD TYCOON-t, de ha valaki megtanul j tszani vele, akkor nagyon hosszŁ ideig nem lehet majd elr ngatni a g‚pe el“l! Mindenestre az biztos, hogy nagyon el“kel“ helyet foglal el a mi ”r”k”s top-list nkon. A j t‚k azonban Łgy l tszik, nem csak neknk tetszik: az  prilis v‚g‚n megrendezett hagyom nyos Golden Joystick Award-on ez lett 1990-91-es szezon legjobb legjobb PC-j t‚ka, de a legt”bb Łjs g ‚s  ruh z Amiga top-list j n is az els“ h rom hely valamelyik‚t foglalja el. Menjetek csak zakatolni egyet : majd mindj rt megl tj tok, hogy mennyire igazuk van!... (Arr˘l nem ‚rkezett hĄr, hogy a PC ‚s Amiga-verzi˘ ut n megpr˘b lj k-e 64-re is  tkonvert lni a j t‚kot : de annak idej‚n a SIM CITY-r“l sem hittk volna, hogy  t tudj k Ąrni. Teh t lehet rem‚nykedni ‚s v rni!)