Nos, ez lenne a Lucasfilm egyik legŁjabb alkot sa (a legŁjabb tudtunkkal a Fatty Bear, de azt ink bb had-lyuk...). Nem kisebb marhas g, mint a Tentacle, m‚retre pedig m‚g nagyobb: majdnem 16 mega. R‚mletes... H“seink ezŁttal ketten vannak: Sam, a nyomoz˘ (egy  tlagos jelleg– nagydarab kutya), valamint Max, a seg‚dje (egy kev‚sb‚  tlagos nyuszi, aki teljesen sebezhetetlen, nem ‚rez semmit, kis m‚ret‚hez k‚pest igen nagy ereje van, ‚s finoman fogalmazva egy szadista  llat). K‚t ilyen f“h“s val˘szĄn–leg mindenkinek el‚g megr zk˘dtat st jelent, cs”ppenjnk akkor bele a programba: Az introban valami szerelmes tud˘s fenyeget egy ifjŁ h”lgyet azzal, hogy megsti, de megjelenik Sam ‚s Max, ‚s kezkbe veszik az gyet. Miut n Max let‚pi a tud˘s fej‚t, kiderl, hogy nem is tud˘s volt, hanem robot, a feje pedig nem fej, hanem id“zĄtett bomba (szeg‚ny Max pedig szĄvesen eltette volna szuvenĄrk‚nt). H“seink ezzel t voznak (a h”lgyet otthagyj k a sz‚khez k”t”zve), majd r”vid bemutat˘ ut n visszat‚rnek az irod jukba, ahol megszabadulnak a bomb t˘l (Sam kidobja az ablakon, ‚s rem‚li, hogy senki ismer“s nem lt azon a buszon). Ebben a pillanatban cs”r”g a telefon. H“seink versenyt futnak, v‚gl Sam gy“z, kiss‚ sportszer–tlen m˘don (kidobja a nyuszit az ablakon). A telefon megbĄzat st k”z”l velnk, valamint azt, hogy az utc n tal lkozunk egy titkos gyn”kkel. Max, aki k”zben visszaj”tt, rem‚nykedik, hogy mindenf‚le brutalit sra lesz alkalom. V‚gre elkezdhetnk j tszani. A j t‚k kezel‚se igen egyszer–: a jobb gombbal v laszthatjuk ki a szks‚ges ige ikonj t, a bal gombbal pedig v‚grehajthatjuk. Ha olyan ponton j runk a k‚perny“n, ahol az adott utasĄt s v‚grehajthat˘, akkor a kurzor form t v lt. Az ig‚k: m szk l, vizsg l, felvesz, besz‚l, haszn l, haszn l (t rgyat), rem‚lhet“leg mindenki felismeri “ket. A t rgyakat Łgy lehet ig‚nybe venni, hogy a k‚p bal als˘ sark ban tal lhat˘ dobozra clickelnk, ekkor b rmelyik cselekv‚st elv‚gezhetjk a t rgyakkal (k‚zbevenni a felvesz vagy a haszn l ikonnal lehet). Mivel Samet fogjuk ir nyĄtani, Maxet Łgy kell r venni valamire, hogy haszn ljuk, mint t rgyat. A kev‚s ig‚b“l ugye logikusan k”vetkezik, hogy  ltal ban a "haszn l" ig‚vel kell gyk”dni. Ennyi a kezel‚s, h travan m‚g az IO men, ez F5-re j”n el“, a t”bbi F-billenty–t meg mindenki tetsz‚s szerint nyomogathatja. Kezd“dj‚k teh t a kaland. El“sz”r is hallgassuk meg a vadul villog˘ zenetr”gzĄt“t. Valaki v”ltve k”zli: kinyomozta, hogy mi voltunk azok a barmok, akik nekimentek a f“Łton j˘ mŁltkorj ban, ‚s fel fog jelenteni blablabla (biztosan Max vezetett)... Figyelmnket fordĄtsuk az eg‚rlyuk fel‚, amely Sam szerint az ”sszes p‚nznket rejti. Vegyk fel a p‚nzt. A c‚lt bla j˘ m˘ka, ha felvesszk a beledob lt cuccokat, Sam biztos c‚lz ssal visszadobja “ket (egyszerre...). N‚zznk  t a szoba jobb oldal ba. Megn‚zhetjk Max cs˘t nyteny‚szet‚t, ahol a nyuszi r”gt”n etet‚st is rendez egy tavalyi szendviccsel. Sz munkra ink bb a teny‚szet melletti s”t‚tkamra lesz ‚rdekes, ahol a l mp ban egy fekete f‚ny– izz˘t tal lunk. Ennyi ‚rt‚kes lelet ut n ak r t vozhatunk is. A folyos˘n r”vid intermezzoba botlunk: ahogy elmenn‚nk az ajt˘ el“tt, n‚mi sz˘v lt s ut n valaki r”plve t vozik, majd k”veti egy kisebb goly˘z por is. Ha a fick˘val b rmit csin lunk, Max k”zli, hogy az esztelen brutalit s az “ feladata, ‚s lel”ki a szerencs‚tlent. Menjnk tov bb az utc ra. Az utc n tal lunk egy titkos gyn”k”t (meg rengeteg hlye t bl t, ezeket most nem id‚zzk, n‚zzetek meg mindent alaposan), aki nem m s, mint egy nyamvadt kismacska. Besz‚lhetnk is vele, de csak annyit tudunk meg, hogy az utasĄt sok biztos helyen vannak, ‚s tudnunk kellene, hogyan jussunk hozz juk. Nosza, uszĄtsuk r  Maxet a kis d”gre! Max a macsekban t”rt‚n“ tŁrk l s ut n el“ is hŁzza a parancsot, a macsk t pedig eldobja a fen‚be. Ezut n v‚gre a cĄmhez m‚lt˘an : Sam and Max Hit the Road (Use Car, a gyeng‚bbek kedv‚‚rt). Els“ (els“ 3) c‚lpontunk a hamburgerrel jel”lt helyek. Itt v s rolhatunk egy doboz ‚dess‚get, ‚s egy-egy hlye Sam'n'Max rekl mcuccot : kifest“k”nyv, ”lt”ztet“, carbomber (ez ut˘bbi a torped˘-j t‚k megfelel“je)(term‚szetesen mindegyikkel el lehet sz˘rakozni), ‚s az egyik bf‚ el“tt tal lunk egy poharat is. N‚mi t rsalg s az elad˘val, ‚s megtudjuk, hogy b rmilyen veget ki tud nyitni : amikor m r voltunk a karnev lon, ugorjunk vissza, k‚rdezzk meg a Jesse James kez‚t tartalmaz˘ vegr“l, ‚s m ris mi‚nk a k‚z, mindenf‚le csomagol s n‚lkl. Maxre id“nk‚nt r t”r a WC-zhetn‚k. Besz‚ljnk az elad˘val, mire Max megkapja a mell‚khelyis‚g kulcs t, amely biztons gi okokb˘l egy reszel“h”z van k”tve. K”vessk Maxet, ‚s v rjuk meg az zlet el“tt, majd vitassuk meg vele a kulcsk‚rd‚st: meggy“zzk, hogy a boltosnak nem is olyan fontos az a kulcs. Ezek ut n v‚gre elnyargalhatunk a cirkuszi s torral jel”lt helyszĄnre. Bel‚p‚skor k‚t rendkĄvl hlye kin‚zet– alakba botlunk: Conroy Bumpus country-szt rhoz ‚s test“r‚hez van szerencs‚nk (lesz m‚g velk dolgunk), akik n‚mi idi˘ta b jcsevej ut n lel‚pnek. Be kellene mennnk a s torba, a t–znyel“ viszont ezt ellenzi, ‚s el‚g nyomat‚kosan adja nemtetsz‚s‚t a tudtunkra. Adjuk neki a parancsot, amit hosszas tanulm nyoz s ut n v‚letle- nl meggyŁjt, Ągy r”viden meggy“zi mag t az enged‚ly igazis g r˘l. Ir ny be. A s tor belsej‚t eg‚szs‚ggyi okokb˘l nem Ąrjuk le, el‚g megr z˘ lesz megl tni... Besz‚ljnk a Kushman fiv‚rekkel, akik elpanaszolj k, hogy a j‚gbefagyott Nagyl b, Bruno, elt–nt, ‚s elt–nt Trixie is, aki egy m sik cirkuszi attrakci˘ volt ( llĄt˘lag ‚nekelt, b r szerintnk a 60 cm hosszŁ nyaka ‚rdekesebb l tv nyoss g lehetett). A fiv‚rek szerint Bruno rabolta el a h”lgyet, ‚s tal ljukmeghozzukvisszafenekeljkelstb “ket. Szedjk ”ssze az olvadt j‚g mell“l Bruno sz“rzet‚nek darabk j t. rdekl“d‚snkre tarthat m‚g sz mot Jesse James keze is, amely egy vegben tart˘zkodik. Hagyjuk el a s trat a m sik kij raton keresztl. Kint megn‚zhetjk Trixie lak˘kocsij t, de Sam el“bb-ut˘bb k”zli, hogy nem tud bemenni. KonstruktĄvabb dolgok ut n n‚zve meg llapodhatunk a Wak-a-Rat j t‚kn l. Feladatunk az, hogy a 40-b“l 20 patk nyt eltal ljunk (Maxet is lehet tni, minden eredm‚ny n‚lkl). Ha nyernk, mi‚nk egy izz˘ n‚lkli eleml mpa, amibe r”gt”n bele is tehetjk az otthonr˘l hozott fekete ‚g“t. Vegyk fel a j t‚k melletti nagyĄt˘lencs‚t, majd m sszunk oda a nagydarab cs”rg“ hapsihoz. Kl”nf‚le k‚rd‚seket tehetnk fel neki, ‚s kihŁzhatjuk bel“le, hogy a Tunnels of Love nev– helyen lakik Brunonak valami ismer“se, akit kifaggathatunk. El“sz”r azonban kipr˘b ljuk a Cone of Tragedy-t (k‚rdezzk meg r˘la). RendkĄvl ‚rdekes t”rt‚n‚s veszi kezdet‚t: h“seink felk”t”z“dnek az emlĄtett kŁpra, ‚s a kŁp... h t, el‚g saj tos mozg sokat v‚gez. Mindennek eredm‚nyek‚nt Max a mennyekben j r, Samet pedig kiskan llal kell ”sszeszedni. Miut n Sam mag hoz t‚r, k”zli, hogy az eddig oly gondosan ”sszegy–jt”tt szem‚t mind kipotyogott a zseb‚b“l. Jeeeeeeeez... Ha a dagit megk‚rdezzk a dologr˘l, akkor k”zli, hogy az Elveszett Holmik S tr ban ‚rdekl“djnk. Az illet“ s tor a vid mpark els“ helyszĄn‚r“l ‚rhet“ el, a jobb sz‚len van. N‚mi hercehurca ut n Sam visszakapja a t rgyait, valamint egy bonus objectet is: egy m gneshalat (halm gnest?). Ha megvizsg ljuk, r”gt”n mutat is egy Łj helyszĄnt a t‚rk‚pen, de mi ne siessnk oda. H tra vannak m‚g a Szerelem AlagŁtjai, oda a b˘d‚ ‚s a nagy s tor k”z”tt  tmenve juthatunk. šljnk be a hattyŁba (hi nyzik a cs“re...), ‚s m r Łton is vagyunk. Bent vegyk k‚zbe a l mp t, ekkor bal gombbal ki-be kapcsolhatjuk. Term‚szetesen c‚lszer– bekapcsolni, ‚s vizsg ljuk vele a fal s”t‚t r‚szeit. El“sz”r egy kasz s kĄs‚rtetbe botlunk, majd egy kapcsol˘t bl ba. A kapcsol˘kat Max segĄts‚g‚vel tudjuk m–k”dtetni (t”rt‚n‚s: Sam beledugja Maxet a vĄzbe, majd a vizes nyulat a kapcsol˘t bl hoz d”rg”li). A haj˘ term‚szetesen meg ll, mi pedig kil‚phetnk a partra. Bruno haverja az ajt˘ m”g”tt lakik. Az ajt˘ egy ‚rdekes mechanizmussal nyĄlik: piszk ljuk meg a jobb oldali fick˘t (Sam megcib lja a szak ll t), mire lecsap a h˘h‚r b rdja, ‚s kinyĄlik az ajt˘ (Max erre azt mondja, hogy t”bbet nem borotv lkozik, hab r eddig sem tett soha ilyet). Ir ny be... Miel“tt besz‚ln‚nk a furcsa kis fick˘val, kapcsoljuk  t a kapcsol˘t, Ągy m r Łjra m–k”dni fog a haj˘. A Vakondemberrel lehet hosszasan besz‚lgetni (Maxet az idegroham kerlgeti), emlegeti is egy Shuv-Oohl nev– rokon t, akinek tart˘zkod si helye r‚g˘ta ismeretlen, de v‚gl arra jut, hogy ‚hes (ami el‚g ‚rdekes, tekintve, hogy egyfolyt ban zab l). Besz‚ljnk vele az ‚dess‚gr“l, mire el‚gedetten k”zli, hogy mindig is erre v gyott, ‚s cser‚be ad egy kulcsot. El‚g ‚rdekes kulcs, ink bb pajszerre eml‚kezt, de ne vitatkozzunk vele. V‚gl el“ad egy t”rt‚netet, amib“l kiderl, hogy nem Bruno sz”ktette el Trixie-t, hanem fordĄtva (t-eixirT le ettetk”zs onurB men), ‚s menjnk m r a fen‚be. Tegynk is Ągy, ir ny Trixie lak˘kocsija. A "kulccsal" m r ki tudjuk nyitni az ajt˘t (‚rdekes stĄlus...), azt n bemehetnk. Max r”g- t”n elkezd ugr lni a hever“n, de ne foglalkozzunk vele. A l d ban egy kosztmre lelnk, a szekr‚nyben pedig egy papĄrra, amely valami Gator Golfklubot emleget, Miamiben. Ennyi nyom m r igaz n el‚g lehet mindenkinek, ir ny a j rg ny. El“sz”r a halas helyre menjnk. Az aut˘b˘l kisz lva ‚rdekes l tv ny fogad: egy igen ismer“s pasas horg szik iszonyŁ temp˘ban, de mire megt”lti a h l˘t, megjelenik egy helikopter, ‚s elviszi a halak jav t. A furcsa esem‚nyen t–n“dve vegyk fel az egyik v”dr”t a kŁt mell“l, majd elegyedjnk sz˘ba a pec ssal. A sok hlyes‚g mellett megtudjuk, hogy a halakat Minnesota-ba viszik, a Legnagyobb Sp rgagoly˘ tterembe (Łjabb helyszĄn a t‚rk‚pen). Sam megjegyzi, hogy nagyon tiszteli az urat, ‚s minden filmj‚t l tta, de a rendez“ tiltakozik, hogy t‚ved‚s. Tov bb... A k”vetkez“ helyszĄn a golf klub lesz. Teljes nev‚n Gator Golf Course: a n‚v tal l˘s g r˘l meggy“z“dhetnk, csak n‚zzk meg a tulajdonos kez‚t. Vegyk fel a n”v‚nyr“l a furcsa cuccot (tulajdonk‚ppen egy golflabda-”sszeszed“), ‚s besz‚ljnk a tulajjal. Sok hlyes‚get mond, ink bb l togassunk el a helyszĄn h ts˘ r‚sz‚be. Egy st‚gre ‚rnk, ahol ism‚t ”sszefutunk Mr. Bumpus-szal. N‚mi n‚zetelt‚r‚s ut n boxmeccs kezd“dik: Sam & Max vs. Bumpus gorill ja. Az eredm‚ny: Sam kifekszik, Maxet pedig a fl‚n‚l fogva tartja Lee Harvey. Miut n a nyuszi nem tekinti mag t vesztes f‚lnek, ‚s hevesen cs pol, nagydarab bar tunk eleg ns labd v  gyŁrja, ‚s Conroy az egyik golft“vel beleti a vĄztart lyba, ahonnan lehet, hogy az allig torok is el‚rhet“ek (esetleg fordĄtva...). Miut n a p ros t vozik, Sam rosszall s t fejezi ki az ilyen tusk˘ alakok viselked‚s‚r“l, majd gyk”dni kezd (k”zben Max az allig torokat bec‚zgeti kedvesen). A golflabd kkal m–k”d‚sbe hozhatjuk a mindenf‚le szerkezeteket, de ink bb pr˘b ljuk a nyuszit kiszabadĄtani. Cser‚ljk ki a golflabd s v”dr”t a halasra (igenigen, b rmilyen r‚mĄszt“en is hangzik...). Vegynk fel egy golft“t, ‚s kezd“dhet a j t‚k. A vĄzen letehetnk egy z szl˘t, az a c‚lz s, a Swing ikonnal thetnk. Minden allig torral egy vonalba kell tni egy halat, m‚gpedig Łgy, hogy sz‚p  tkel“t alkossanak. Ha mindegyik j˘l  ll, akkor Sam automatikusan  tkel (ha nem tudjuk, melyik nem j˘, akkor pr˘b ljunk odamenni Maxhez). N‚mi ‚v“d‚s ut n (Max Sam golftud s t kritiz lja, Sam pedig leereszti a nyuszit a vĄzbe), visszakapjuk az ir nyĄt st, nyissuk az vegajt˘t. Max kiszabadul, ‚s ad neknk egy Łjabb adag Nagyl b sz“rt, a tart ly oldal n pedig megjelenik egy m sik ajt˘, amely m”g”tt egy kis f‚lg”mbre (Sno Globe) lelnk, amely a Mystery Vortex-b“l sz rmazik : Łjabb helyszĄnt kapunk a t‚rk‚pen. Ak r oda is siethetnk. Ez t‚nyleg egy var zslatos hely: mindenf‚le t rgyak lebegnek a f”ld f”l”tt, m‚g egy budi is  ldozatul esett a levit ci˘nak. Menjnk be a barlangba, ahol a hlyes‚gek tov bb folytat˘dnak: lebeg“ t˘, h pog˘ s‚tap lca, miegyebek. Van itt 4 db ajt˘ is, de ezekhez egyenl“re access denied, a m‚retnk mindig kedvez“tlenl alakul. Menjnk el“sz”r jobboldalt h tra, ahol egy fejjel lefel‚ l˘g˘ szob ba jutunk. El“sz”r vegyk fel az Łjabb Nagyl b-sz“rzetet, majd besz‚ljnk az elad˘n“vel. Mivel szinte semmi ‚rtelmeset nem tud kiny”gni, n‚zzk meg ink bb mag t az attrakci˘t: az ™rv‚nyt. Pr˘b ljuk ki. Nagyon sz‚p, s“t, a Sno Globe-ot is felt”lthetjk vele, azonban a Globe-hoz nincs dug˘, Ągy valahogy a misztikus iz‚ nem marad bent. Menjnk vissza az el“szob ba, ‚s pr˘b ljunk szerencs‚t a tk”rn‚l. Ha haszn ljuk, akkor Sam sz‚pen belem szik, ‚s egy ‚rdekes szob ba jutunk. Itt h rom m gnes van (piros, k‚k, s rga), amelyeket ki-be lehet kapcsolgatni. Itt kerlt sor a j t‚kkal kapcsolatos els“ komoly k romkod sra, ugyanis el‚g sok  tartott, amĄg r j”ttnk, hogy a m gnesek  ltal alkotott szĄn hat rozza meg az el“t‚rben hozz f‚rhet“ ajt˘ szĄn‚t. Aarrgghh! Kapcsoljuk be a piros m gnest (bal sz‚ls“, a mono-monitorosok kedv‚‚rt), ‚s menjnk vissza. Most menjnk be a bej rathoz k”zeli piros ajt˘n. Itt tal ljuk Shuv-Oohl-t, a Tunnels of Love-ban megismert furcsa rge rokon t. Ha besz‚lnk vele Bruno-r˘l, akkor kiny”gi, hogy r‚gi bar tok, ‚s ment lis kapcsolatot fog vele l‚tesĄteni. Łgy is t”rt‚nik, bar tunk felveszi a szĄv rv ny szĄneit (egym s ut n, nem egyszerre), ‚s elrebegi, hogy Bruno-t a Frog Rock k”rny‚k‚n ‚rzi, meg vesz‚lyben van, de t”bbet nem tud mondani a gy–r–je n‚lkl, amit a vil g Legnagyobb Sp rgagoly˘j nak ‚pĄt‚sekor vesztett el. Ir ny teh t a goly˘bis. Az als˘ r‚sz‚n tal lunk egy h zat, ahol valami prof jelleg– alakkal j˘l elbesz‚lgethetnk, de ez is csak a szok sos hlyes‚gekkel trakt l minket. FordĄtsuk figyelmnket a sp rga fel‚. Van ugyeb r egy golflabda-”sszeszed“nk, de hi nyzik a v‚ge. R tehetjk pl. Jesse James kez‚t, ‚s b r ennek semmi ‚rtelme nincs, m‚gis m–k”dik. Ha ezzel benyŁlunk a gombolyagba, akkor nem ‚rjk el a gy–r–t. Ha viszont a szerkezethez m‚g a m gneshalat is hozz csatoljuk, akkor a m gnes mag hoz vonzza a gy–r–t, ‚s halleluja... Menjnk most fel az ‚tterembe a felvon˘val. rdekes jelenetnek lehetnk tanŁi, amely sor n egy szak cs halat aprĄt, ‚s a szks‚gtelen darabokat ledob lja. šgyet se vessnk r , ink bb menjnk be. Itt egy furcsa fick˘t tal lunk (b r ebben a j t‚kban m‚g egy norm lis karakter nem volt), aki a v ltozatoss g kedv‚‚rt csavarkulcsokat hajlĄt. Ha sokat besz‚lgetnk vele, akkor rengeteg #$%& megjegyz‚s kĄs‚ret‚ben ad neknk is egy csavarkulcsot. Most akkor n‚zzk a t vcs”vet. Logikus l‚p‚sk‚nt vegyk fel a lift mellett kil˘g˘ vezet‚keket, ‚s k”ssk a n‚z“k‚hez. R”vid elektrotechnikai bemutat˘ ut n ez meg is t”rt‚nik, ‚s Sam k”zli, hogy az ‚plet forg s t tudja ir nyĄtani ezzel az iz‚vel. Miel“tt belen‚zn‚nk, tegyk r  a nagyĄt˘lencs‚t, hogy jobban nagyĄtson (van itt valaki optikus?). Most akkor n‚zzk... A t jk‚p gy”ny”r–, r ad sul mozog. A mozg st Łgy tudjuk befoly solni, hogy a k”z‚ps“ kis mez“ben l‚v“ kart  llĄtgatjuk jobb ill. bal clickkel. Az a l‚nyeg, hogy megkeressk azon a k‚t dolog egyik‚t (megvizsg lni akkor tudunk valamit, ha  ll a k‚p), amelyr“l Shuv-Oohl azt mondta, hogy a Frog Rock mellett vannak. Ha megvan az els“, akkor menjnk tov bb, ‚s n‚zzk meg a k”vetkez“ szikl t, az lesz a Frog Rock. Ha megtal ltuk (megjelenik a t‚rk‚pen is), akkor menjnk vissza nyomott fej– bar tunkhoz, ‚s emlĄtsk meg a gy–r–j‚t. Nagyon ”rl neki, ‚s azt mondja, hogy tegyk a h rom Nagyl b-sz“rmint t a szikl ra, majd ”ntsk r  a m gikus port (azt majd ad), ‚s csak figyeljnk, valami csod s fog t”rt‚nni. Ir ny teh t a szikla (h“seink csal˘dottan  llapĄtj k meg, hogy egy ltal n nem hasonlĄt egy b‚k hoz...), tegyk r  a sz“r”ket, majd a port, ‚s figyeljnk. Hirtelen lesz ll az ‚j, azt n megjelenik egy cs‚szealj, ‚s elviszi az eg‚sz stuffot a szikl r˘l. A csillagok konstell ci˘ja viszont hirtelen megv ltozik, ‚s azt mondj k "Menjetek Bumpusville-be". Ti (a k‚szĄt“k) meg az any tokba... Menjnk teh t az id“k”zben t‚rk‚pre kerlt helyszĄnre. Sz˘rakozhatunk a p‚nzbedob˘s kŁttal, de a l‚nyeg a h zban van. Az el“csarnokban megcsod lhatjuk Conroy arany, valamint egy‚b szĄnekkel ell tott lemezeit, de id“vel az‚rt megpr˘b lhatunk elp ly zni jobb fel‚. Itt egy ‚rdekes, kip rn zott aut˘t l tunk. A mellette l‚v“ par˘k t ne b ntsuk (b r ‚rdemes megn‚zni az eredm‚nyt), menjnk ink bb fel az aut˘ra. A p rn t megvizsg lva kiderl, hogy b–zlik a hajn”veszt“t“l, tegyk el. Maradjunk m‚g fent, ‚s vizsg ljuk meg a k”nyveket. Tal lunk egyet, amely az olyan robotok m–k”dtet‚s‚vel foglalkozik, mint amilyennel m r ”sszefuthattunk az el“szob ban. Pr˘b ljuk meg felvenni az upgrade-elt golflabda-begy–jt“vel, term‚szetesen Sam az ‚rdekl“dve figyel“ Max fej‚re ejti a t”bbsz z oldalas fzetecsk‚t. Azt n 15 ˘r n keresztl olvasgatja... Mire v‚gez, Max is mag hoz t‚r, ‚s folytat˘dhat az action. Az aut˘s szob b˘l kil‚pve az ‚szaki ajt˘ m”g”tt Conroy kedvenc gorill ja cs”r”g, aki ism‚t hlye besz‚lget“partner lesz, de annyit megtudhatunk t“le, hogy a szob ban l‚v“ Virtual Reality g‚ppel ir nyĄtja a f“n”ke a h z biztons gi rendszer‚t. Persze nem enged hozz f‚rni... Menjnk ki, majd balra, ameddig tudunk. Itt egy ‚rdekes produkci˘ban lesz r‚sznk, Mr. Bumpus el“adja dalban, hogy hogyan tett szert ennyi tr˘fe ra (pontosabban nem azt, hogy hogyan, hanem azt, hogy mi‚rt) : a h tt‚rben pedig Bruno ‚s Trixie kĄs‚r, n‚ha elektromosan serkentve. Nono! Miut n Conroy lel‚p, bekapcsol egy riaszt˘, Łgyhogy ne nagyon l‚pjnk a f‚nycsĄkba. Menjnk ink bb vissza egy helyszĄnt. Elvileg itt kell, hogy legyen a takarĄt˘robot (ha nincs, akkor keressk meg). Most fogjuk haszn t venni a k”nyvnek: Sam aktiviz lja a robotot, ‚s amikor a fejbet‚s k”vetkezt‚ben el“j”n az agy, valamint egy alaprajz a h zr˘l, akkor  llĄtsuk be a dug˘kat Łgy, hogy csak a bal sz‚ls“ szob t takarĄtsa. Ha k‚sz vagyunk, akkor click mindk‚t gombbal (ja, el is felejtettk, a hlye j t‚kokb˘l, valamint a kil t˘ban a t vcs“b“l is Ągy kell kil‚pni). A robot elrohan takarĄtani, a riaszt˘ megsz˘lal, Lee Harvey pedig berohan (Sam szerint tiszta pavlovi viselked‚s...) : szabad az Łt a VR g‚phez. Haszn ljuk a g‚pet. Wow! A szikl b˘l hŁzzuk ki a kardot (ek”zben l thatjuk, hogy Max kiss‚, hmmm,  ldozatul esik Sam pr˘b lkoz sainak), majd menjnk a barlanghoz. El“j”n egy s rk ny, amellyel meg kell kzdennk. V ltsunk a kardra, ‚s clickeljnk valamivel a s rk ny m”g‚. Ha j˘ helyre ment, akkor l thatjuk, hogy Sam felszeleteli a ronda virtu lis hll“t (a val˘s gban pedig Maxet l˘b lja vad llati m˘don). A s rk nyb˘l csak a szĄve marad. Ezt vegyk fel, tal lunk benne egy kulcsot. Most menjnk vissza oda, ahol Bruno ‚s Trixie van, ‚s a cseng“n l‚v“ kulcslyukba tegyk be a kulcsot. A riaszt˘ kikapcsol, a p rocska pedig boldogan k”zli, hogy “k most elmennek egy bulira, amelyen csak Nagyl bak ‚s bar tn“ik vehetnek r‚szt, majd t voznak az illet“ helyre : Łjabb helyszĄn a t‚rk‚pen. Utazzunk is sz‚pen a buli szĄnhely‚re. A sz ll˘ba az aut˘ m”g”tti ajt˘n tudunk bemenni. Az el“csarnokban tal lkozunk egy bar ts gtalan Nagyl bbal, aki nem enged be a buliba, valamint egy hĄres szĄn‚szn“- vel, akivel el lehet besz‚lgetni, ‚s ad ut na egy csom˘ al Ąrt brossŁr t. A brossŁr kat megvizsg lva k‚t Łj helyszĄnt is kapunk: az egyik egy dinoszuruszpark (nocsak, nocsak!), a m sik pedig valami bomlott kert‚szet. L togassuk meg el“sz”r a kert‚szetet. H“seink megd”bbenve tapasztalj k, hogy itt a z”lds‚gek hĄres emberek arcaira eml‚keztetnek (ez lenne az emberarcŁ szocializmus mez“gazdas ga? (huhh, de rossz vicc volt...)), s“t, egy t bla szerint f‚nyk‚p alapj n nemesĄt‚st is v llalnak. Adjuk teh t oda a h”lgynek a Conroyt˘l lopott John Muir k‚pet, azt n fordĄtsuk figyelmnket a nagy country-szt rt  br zol˘, padlizs nra eml‚keztet“ n”v‚nyre. Az elad˘ szerint v‚letlen baleset okozta ezt a form t, ‚s nem tud mit kezdeni velk, az˘ta az ”sszes Ągy n“... Vegyk fel a term‚ket, ‚s menjnk Bumpus Łr h z hoz. Az aut˘s szob ban ugyeb r volt egy par˘ka, amit nem tudtunk felvenni a riaszt˘ miatt. Viszont neknk 3. pr˘b lkoz sra Max nagy nehezen kiny”gte, hogy a riaszt˘ sŁly‚rz‚keny. Cser‚ljk ki a par˘k t a n”v‚nyre : nagy Indiana Jones action veszi kezdet‚t... Sam megszerzi ‚s elteszi a par˘k t, a tart˘ pedig lesllyed, ‚s Sam fej‚t k‚t nyĄl tal lja telibe. Tapad˘korongos... A riaszt˘ persze beindul, Lee Harvey meg is jelenik (t‚nyleg pavlovi jelleg– a dolog...), ‚s kidob minket. Viszont v‚gre mi‚nk a par˘ka. Menjnk most a Jura... “sl‚nyparkba. El“sz”r l togassuk meg a k‚t nagym‚ret– dĄn˘t (az egyik egy T-rex, a m sik meg mammutnak t–nik : h t az mondjuk nem egy tipikus dinoszaurusz...). A kultŁr l˘d s kedv‚‚rt besz‚ltessk is “ket a mellettk tal lt gombok segĄts‚g‚vel. Meg lehet nyugodni, id“vel mindkett“t elrendezzk (tal n a j t‚k Ąr˘i sem szerett‚k a Jurassic Park cĄm–, filmnek nevezett f”rmedv‚nyt?), egyel“re a mammut kerl sorra. Sam meg llapĄtja, hogy pont olyan sz“re van, mint egy Nagyl bnak. Oll˘nk ugyan nincs, de ilyen c‚lokra Max is alkalmas : "bĄztat sunkra" el‚g rendes fazonigazĄt st tart az “seml“s”n (azt l tni kell...), mi pedig egy csom˘ sz“rrel lesznk gazdagabbak. Menjnk vissza a bej rati k‚phez, ‚s fordĄtsuk figyelmnket a Bungee-z˘ t”meg fel‚ (‚rdekes, a k”zismert szikl ba faragott fejek orrlyukaib˘l ugr lnak ki, term‚szetesen ‚l‚nkz”ld k”teleken...). Ha odamegynk, el“sz”r egy k tr nyt˘hoz jutunk (ld. Gy–r–kŁra), amibe kis k”lyk”k csŁzd znak bele, de a t˘ felett id“nk‚nt megjelenik egy-egy ugr˘ is. Menjnk fel a jobb oldalon tal lhat˘ lifttel, ‚s interjŁvoljuk meg a h”lgyet, akir“l kiderl, hogy olimpiai bajnoka a sport gnak (azonkĄvl igencsak ki akar kezdeni Sammel a kis szod˘mi s), ‚s elmondja az alapelveket. ™lt”zznk be a parav n m”g”tt, majd v‚gezznk n‚mi  talakĄt st egyik j˘l bev lt szersz munkon (nem kell megijedni, sz˘ sincs k”rbemet‚l‚sr“l...) : tegyk a poharat a golflabda-begy–jt“re. Most er“sĄtsk a k”telet a derekunkhoz, ‚s Sam m r ugrik is. Gy–jtsnk egy kis k tr nyt az Łjonnan alkotott eszk”zzel (nevet ink bb nem adn nk neki), ‚s ezek ut n v‚gre elhagyhatjuk az eg‚sz nyavaly s parkot (de majd m‚g visszaj”vnk)... Menjnk most vissza a Nagyl b-buli szĄnhely‚re. Az “rk”d“ Nagyl b f jlalja a l b t : h tha tyŁkszem, adjuk neki a reszel“t. Igazunk volt, t‚nyleg tyŁkszem, bar tunk h l san k”zli, hogy ad˘sunk. ™lt”zznk be a n“i ruh ba. Az “r azt mondja, hogy jobb  lca kellene. Nos, akkor gy rtsunk Nagyl b jelmezt: Kenjnk ragaszt˘t a mammutsz“rre, majd az eg‚sz ragacsos iz‚t tegyk a ruh ra. Az alkot shoz er“sĄtsk hozz  Conroy par˘k j t, ‚s k‚sz is az  lruha, ebbe m r be”lt”zhetnk, majd ir ny a b lterem. Bent a F“nagyl b tart besz‚det az “ket fenyeget“ vesz‚lyekr“lblablabla, miut n befejezte, mi is besz‚lgethetnk n‚h ny jelenlev“vel. Csupa hlyes‚get mondanak (szok s szerint), de most m‚g csak el sem lehet hinni a hallottakat. Szedjk fel a borosveget, ‚s t vozzunk ‚szak fel‚ a h ts˘ ajt˘n. Itt egy bazi nagy h–t“kamr t tal lunk, oldal n pedig egy j‚gpiszk l˘t, ezt vegyk fel. Most ak r t vozhatn nk is, de megjelenik Conroy (meg persze Lee Harvey, az elmaradhatatlan pulikutya is), ‚s el akar fogni minket, mint ‚rt‚kes darabot a gy–jtem‚ny‚be. Komolyan is gondolja a dolgot, mert elkldi a gorill t h l˘‚rt, “ meg valami hlye m gnessel fogvatart minket. Pr˘b lhatjuk gy“zk”dni, hogy nem vagyunk Nagyl bak, de nem hiszi el a dolgot. Akkor tal n vegyk le a ruh t. Max ‚szrev‚tlenl elslisszol, ‚s kinyitja a fagyaszt˘kamra ajtaj t. Lee Harvey visszaj”n azzal, hogy otthonhagyta a h l˘t, Conroy azonban lelkesen leugatja: most “k ”lt”znek be Nagyl bnak. ™lt”z“flke gyan nt a fagyaszt˘t szemelik ki maguknak... Haszn ljuk Maxet az ajt˘n, erre a nyuszi r csukja bar tainkra, “k meg sz‚pen  tmennek j‚gkock ba. Megjelenik F“nagyl b, ‚s ‚rdekl“dik, hogy ugyan mi a fen‚t kersnk mi itt. Sam k”zli vele, hogy ‚pp most mentettk meg az ”sszes Nagyl bat, mire az ”reg f“n”k meghatottan k”zli, hogy ez esetben tiszteletbeli v‚nn‚ v lasztanak bennnket (IQ az egekben...). El is visz minket a medenc‚hez, ahol n‚gy totemoszlop  ll : ezek az oszlopok rejtik a Nagyl bak megmenekl‚s‚t, de nem tudj k a titkukat megfejteni (ha az ok ra vagyunk kĄv ncsiak, csak besz‚lgessmk el egy kicsit Bruno-val...). Term‚szetesen ez is a mi nyakunkba szakad. L ssunk akkor hozz . Az els“ oszlop Sam szerint valami torn d˘t  br zolhat, err“l persze (?) esznkbe juthat a Mystery Vortex. Amikor legut˘bb ott j rtunk, m‚g nem tudtuk a Sno Globe-ban tartani az ”rv‚nyt, de az˘ta gazdagabbak lettnk p r cuccal. Menjnk a Legnagyobb Sp rgag”mbh”z, fel a kil t˘ba. A tekerget“nek adjuk oda a j‚gpiszk l˘t, mire a hlye k‚pess‚g‚vel dug˘hŁz˘t csin l bel“le. Ezzel szedjk ki a borosvegb“l a dug˘t, ‚s dugjuk a Sno Globe-ba. Most menjnk Mystery Vortex-be, pr˘b ljuk ki az ”rv‚nyt, ‚s k”zben t”ltsk meg a Globe-ot. Nagyszer–... A m sodik oszlop valami brut lis m‚ret– fogsort  br zol. Ez ak r egy dinoszaurusz‚ (pl. egy T-Rex-‚) is lehet, de egyel“re ne siessnk a parkba. El“k‚szleti jelleggel keressk meg hal sz˘ bar tunkat, pontosabban nem “t, hanem a mellette l‚v“ m–halat. A hal alj n van egy ‚rdekes csavar, ezt lazĄtsuk ki a meghajlĄtott csavarkulccsal. Most m sszunk bele a halba, ‚s pakoljuk be Maxet is. Nagy rugdal˘z s kezd“dik, aminek k”vetkezt‚ben a hal lepottyan, ‚s a horg sz fel‚ Łszik. N‚mi r‚mld”z‚s ‚s egyebek (horg sz a p cban?) ut n a rendez“ Łr kifogja a bazi nagy halat, majd dr maian elsllyed. A hal‚rt persze megjelenik a helikopter, ‚s h“seinkkel egytt elsz llĄtja a Legnagyobb Sp rgag”mb tterembe. A vagdalkoz˘ szak cs egy pillant st vet a halra, majd bemegy egy nagyobb k‚s‚rt. Ezalatt Max segĄts‚g‚vel met‚ljk el a Sp rgagoly˘ lel˘g˘ v‚g‚t. Erre persze megjelenik a szak cs egy minden k‚pzeletet fellmŁl˘ k‚ssel, mire h“seink jobbnak l tj k leugrani. Miut n tŁl‚lik az es‚st, Max ‚rdekl“dik, hogy hogyan jutunk a kocsi- hoz. A megold s egyszer–: az aut˘ m ris landol a szokott parkol˘helyen. Most ir ny az “sl‚nypark. Menjnk a T-Rex-hez, ‚s dobjuk a k”telet a fogazat ra. A k”t‚l m sik v‚g‚re Max kerl. Sam kalap csvet“ mutatv ny helyett csak az aut˘ig hajĄtja a nyulat, majd odak”tik a k”telet a j rg nyhoz, Sam becsukja az ajt˘t, ‚s... a tov bbiakat j˘t‚kony hom ly fedi, de kapunk egy nagy fogat, valamint Max megjegyzi, hogy nem lett volna fontos eltni azt a csapat biciklist... A harmadik oszlop egy rg‚t  br zol, aki egyr‚szt John Muir-ra hasonlĄt, m sr‚szt z”lds‚gekkel van k”rlv‚ve : mehetnk a rendel‚snk‚rt a kert‚szethez. A negyedik oszlop egy kopasz ‚s egy dŁs hajŁ fazont  br zol : hajn”veszt“nk ‚ppen van. Megvan teh t minden, keressk meg a f“n”k”t (a totemoszlopos helyszĄnen jobboldalt araszolgatva ‚rhetjk el). Adjuk neki sorban a t rgyakat: Sno Globe, dinoszauruszfog, John Muir z”lds‚g, hajszeszes p rna. Mindegyiket kell“ h˘kuszp˘kusz ut n bedobja a vĄzbe, a megfelel“ oszlopok pedig sorra elt–nnek. V‚gl m r csak egy dolog kell a var zslathoz: egy ‚l“ Nagyl b. A f“n”k ‚ppen tragikus felhĄv st k‚szl int‚zni a n‚phez, amikor Maxnek esz‚be jut a fagyasztott "Nagyl b": Conroy&Lee Harvey. El“ is hozza, ‚s bele is dobja a j‚gt”mb”t a vĄzbe. ˘ri si var zslat k”vetkezik, melynek sor n az USA nyugati r‚sz‚t el rasztj k a feny“f k. Mindenki happy (Bruno ‚s Trixie pl. Vegas-ba k‚szlnek, ha azok a rohadt f k sz‚t nem rombolt k), a f“n”k pedig megaj nd‚kozza h“seinket (hmmm). V‚gl visszat‚rnk az agg˘d˘ Kushman-brothers-h”z, akiknek Bruno-k‚nt odaadjuk a Conroy-Lee Harvey alkotta Nagyl bat. Nagyon ”rlnek, b r az egyikk k‚telkedik, hogy vajon Bruno-nak mindig n‚gy keze volt-e... A dolog legv‚g‚n j”n a credits-lista (sok-sok marhas ggal), valamint lehet l”v”ld”zni az el“t‚rben elvonul˘ porcel nfigur kra. Game Over... Egy kicsit neh‚z helyzetben vagyunk a j t‚k ‚rt‚kel‚s‚n‚l. A grafika nagyszer–, a hangok ‚s a zen‚k szint‚n j˘l eltal ltak, ‚s szer‚ny v‚lem‚nynk szerint (pontosabban az ‚n szer‚ny v‚lem‚nyem szerint : Bryan) ez a j t‚k akkora baroms g, hogy minden eddigi alkot son tŁltesz. Egy kis probl‚ma a j t‚kmenetben rejlik: az elej‚n minden bajunk volt a j t‚kkal, mert annyira k”nny– volt, hogy az m r szinte r”hej. Azt n k”vetkezett egy-k‚t vadabb dolog, ott m r sok gondolkod sra volt szks‚g. V‚gl is j˘l elvoltunk a g‚mmel. Az igazi probl‚ma a r”vid v‚gigj tsz s: a Monkey 2-vel vagy 5 ˘r t el kellett t”lteni, a Tentacle-h”z el‚g volt olyan 3.5, ehhez pedig nemigen kell t”bb 2-2.5-n‚l. Mindennek ellen‚re a Sam&Max a d”mpingszer–en megjelen“, unalmasn l is unalmasabb j t‚k”z”nb“l m‚g Ągy is magasan kiemelkedik, de ha Ągy fog folytat˘dni a dolog, annak nem lesz tŁl j˘ v‚ge. Please, dr ga Lucasarts, legal bb m‚g bennetek lehessen megbĄzni... -Bryan