L nctalpak, hatalmas, forg˘ l”vegtorony, iszonyatos db”rg‚s : igen, ez a harckocsik vil ga. Katonaviseltek m r tudj k, hogy milyen pusztĄt st tud v‚ghezvinni ak r egy is e hatalmas, nagy t–zerej– ac‚lsz”rnyetegek k”zl. S“t, ha nem mag nyosan porty znak, hanem csapatba ver“dve, egym st t mogatva veszik fel a kzdelmet az ellens‚ggel, sokkal nagyobb es‚lyk van a gy“zelemre. Egy j˘ rajparancsnok, n‚gy harckocsival ‚s k‚t r di˘skocsival csod kra k‚pes (Ebben nem vagyok teljesen biztos : Getto). A pontoss gukra jellemz“, hogy egy : m‚g csak nem is a legmodernebb ereszt‚s– : T-72-es is Łgy l“ sz‚t  ll˘ helyzetb“l egy 3 km-re l‚v“ WC b˘d‚t, mintha ‚ppen az az orra el“tt, 100 m‚terre  lldog lna; a menet k”zbeni pontoss gr˘l nem is sz˘lva. 50-60 km-es sebess‚g mellett is Łgy tart c‚lra, mintha  ll˘ helyzetb“l pr˘b lna l“ni. Persze ez a fajta c‚lz˘berendez‚s nem olyan r‚gen kerlt fel a kl”nb”z“ tĄpusŁ ac‚lkopors˘kra , ‚s mivel a j t‚k ezzel amŁgy is tŁl k”nny– volna, ‚rjk be csupasz, purit nul felszerelt harckocsikkal. Nos, az M4-Sherman-ben : amely a II. vil gh borŁ idej‚n j tsz˘dik : ‚ppen egy ilyen fel‚pĄt‚s– : 4 harckocsi ‚s n‚ha 2 r di˘s dzsip : csapattal kell felvennnk a kzdelmet a sokfel“l r nk t”r“ ‚s kl”nb”z“ t–zer“vel rendelkez“, n‚met ellens‚ggel. Ezek ut n az‚rt senki ne gondolja, hogy egy shoot`em up-al  ll szemben. Messze nem degrad l˘dott le ez a harci j t‚k a szimpla l”v”ld”z‚s szintj‚re! J˘l  t gondolt strat‚gia ‚s kell“ koncentr ci˘ n‚lkl a j t‚k ak r 5 perc alatt is befejez“dhet, de az igazi strat‚gia-szimul ci˘ rajong˘knak ak r t”bb ˘r s kem‚ny kzdelemre is fel kell k‚szlnik. Induljunk is mindj rt neki a kl”nb”z“ be llĄt soknak, amiket csak az‚rt r‚szleteznk ilyen alaposs ggal, mert val˘szĄn–leg nem mindenki keze gy‚ben hever egy francia sz˘t r, ugyanis egy elterjedt PC-s verzi˘ ezen a nyelven pr˘b l kommunik lni velnk. Teh t, az angol menpontok mellett '/' jellel a francia v ltozatot is lek”z”ljk. PC-n legel“sz”r is ki kell v lasztanunk a megfelel“ grafikus k rty t (CGA/EGA/VGA), ehhez nem kell komment r. A f“men: View of Sherman/Visualisation Sherman: A Sherman adatai. Gyakorlatilag a tankunkat n‚zhetjk meg, 2D k‚p, 3D forg˘ vektoros k‚p, majd adatok; View of Enemy/Visualisation Ennemis: Az ellens‚g adatai. Itt tekinthetjk meg az ellens‚ges tankokat, minden m s megegyezik az el“z“vel. A k”vetkez“ tankra 'ENTER'-rel l‚phetnk; Demo Mode: DEmonstr ci˘(ugyanaz mint az el“z“ kett“); Normandy Campaign/Campagne de Normandie: Akci˘k Normandi ban, ez az 1. helyszĄn; Ardennes Campaign/Campagne des Ardennes: Akci˘k az Ardennekben, ez a 2. helyszĄn; Desert Campaign/Campagne d` Afrique: Akci˘k szak-Afrik ban, ez a 3. helyszĄn. B rmely opci˘ kiv laszt sa ut n az al bbiak t–nnek el“: Level of Realism/Niveau de realisme: Val˘s gos k”rlm‚nyek: Unlimited Ammunition/Munitions infinies (Y/N): v‚gtelen l“szer be llĄt sa (igen/nem); Unlimited Fuel/Carburant infini (Y/N): v‚gtelen zemanyag be llĄt sa (igen/ nem); Deep Rivers/Rivieres profondes (Y/N):  t tudjunk-e akad lytalanul kelni a foly˘kon, vagy sem; Fast Loading/Chargement rapide (Y/N): gyors l“szer ut nt”lt‚s, tzel‚s ut n (igen/nem); Enemy Identified/Ennemis... (Y/N): Y eset‚ben a t‚rk‚pen l thatjuk ellenfeleinket, egy‚bk‚nt csak a terept rgyak ‚s a sz”vets‚gesek jelennek meg. Vigy zzunk, PC-n CGA m˘dban nem l tszanak a bunkerek! Mission...: kldet‚sek kiv laszt sa; Campaign : Az adott helyszĄnen mind az 5 kldet‚st egym s ut n le kell j tszani. Az 'ENTER'-t itt nyomogatva v logathatunk a kldet‚sek k”z”tt, Ilyenkor a CAMPAIGN felirat hely‚n az egyes sz mok (1-5) jelennek meg. Allied Forces/Logistique Alliee: Sz”vets‚gesek adatai: No of Shermans/Nombre de Shermans: Sherman-jaink sz ma, vagyis hogy h ny tank  ll a bevet‚s sor n a rendelkez‚snkre (1-4); Reconnaissance Vehicles/Vehic de reconnaisance: h ny jeep-et kapunk k‚s“bb (0-2); Artillery support/Appui artillerie: tz‚rs‚gi t mogat st kapunk-e a bevet‚s sor n; Parametres Ennemis: Az ellens‚g adatai: Experience: tapasztalat (MIN-MID-MAX); Troop Morals/Moral des troupes: a raj mor lja (MIN-MID-MAX); Opponent/Adversaire: ellenf‚l gyess‚ge (GUDERIAN/RUNDSTEDT/ROMMEL); Start mission/Debuter la partie: a kzdelem kezdete; B r k‚s“bb r‚szletesebben megismerjk a kezel‚st, c‚lszer–, ha m r itt az elej‚n k”zlnk egy ”sszefoglal st a kezel“billenty–kr“l: 'F1', 'V' : Kib mulhatunk a tankb˘l, ha lepuffantott k a periszk˘pot, mivel ekkor m r csak Ągy tudunk t j‚koz˘dni; 'F2', 'J' : Periszk˘p. Ha megjelenne benne valami c‚lpont, akkor ki is Ąrja annak a nev‚t; 'F3', 'D' : Tankok, Jeep-ek  llapota. L”ved‚kek sz ma (AMMUN), periszk˘pok sz ma, r di˘, motor,  gyŁ, l nctalpak  llapota. Jeep 1-2: ‚lnek-e m‚g, vagy nem. A kldet‚s szempontj b˘l l‚nyegtelen az  llapotuk, de az‚rt jobb, ha ‚letben vannak. 'F4', 'C' : T‚rk‚p: s rga pont : ellens‚ges harckocsik; piros pont : saj t harckocsik; s rga z szl˘ : ellens‚ges terlet; piros z szl˘ : saj t terlet; h rom s rga csĄk : ellens‚ges b zis; h rom piros csĄk : saj t b zis; szrke alakzat: bunkerek; 'CRSR le/fel' : a t‚rk‚p mozgat sa; '1'-'4' : V logathatunk a rendelkez‚sre  ll˘ tankok k”zl. Ha kiv lasztottunk egyet, a t‚rk‚p jobb als˘ sark ban megjelenik a sz ma, ‚s az, hogy mi a szerepe: MOVE : mozog BATTLE : csat zgat NOTHING : cs”r”g DESTROY : annyi neki '5/6' : a 2 Jeep k”z”tt v logathatunk; 'F1' : vissza a flk‚be; 'ENTER' : Autopilot ki/be (csak akkor, ha a t‚rk‚pen megadtunk egy c‚lpontot); 'SPACE' : l”v‚s; 'SPACE' + 'fel' : l”v‚st vols g n”vel‚se; 'SPACE' + 'le' : l”v‚st vols g cs”kkent‚se; 'F9', 'R' : R di˘ men: ARTILLERY : Ha ezt v lasztjuk, bej”n a map, ‚s be kell jel”lni, hova k‚rjk az er“sĄt‚st. Ha 4-5 tigris nyomul fel‚nk, nyomjuk a csoportra a pointert, s p r m sodperc mŁlva csak fst”lg“ romhalmaz lesz a helyk”n (...‚s a mien ken is, ha tŁl k”zel voltunk! CoVboy). Na persze ez nem mindig alkalmazhat˘, ha elt volodtunk a b zist˘l, akkor ide m r nem ‚r el a segĄt“ k‚z (TOO FAR), csak magunkra hagyatkozhatunk. VEHICLES : Ua., mint a map-en az '1'-'6' billenty–k; END MISSION : Na mi lehet? QUIT : Ez meg pl ne... 'F10', 'P' : Pause 'ESC' : Ezt is ‚rdemes kipr˘b lni; A m–szerfalon mindenki k”nnyed‚n el fog t j‚koz˘dni. A legfontosabb: K”z‚pt jon van egy l mpa. AmĄg ez vil gĄt, addig nem l“hetnk, mert a tankban ‚ppen t”ltik a k”vetkez“ l”ved‚ket. A jobb botkorm nyt˘l jobbra l‚v“ sz m jelzi az aktu lis Sherman sz m t. A bal als˘ sarokban tal ljuk az ir nyt–t, valamint felette 2 m–szert, ami a 2 l nctalp fordulatsz m t mutatja. Ha minden menopci˘t a megfelel“ m˘don be llĄtottunk, ir ny a harcmez“! Legel“sz”r v ltsunk  t t‚rk‚pre az 'F4' billenty–vel, ‚s a joy mozgat s val tekintsk azt  t teljes terjedelm‚ben. gy megtudhatjuk, hogy milyen strat‚gia szks‚ges a gy“zelem el‚r‚s‚hez. J˘ parancsnok m˘dj ra adjuk ki utasĄt sainkat a t”bbi egys‚gnek. Nyomjuk meg a mozgatni kĄv nt harckocsi azonosĄt˘j t ('1'- '2'-'3'-'4', vagy a dzsipek '5'-'6') ‚s a joy mozgat s val, majd a billenty– megnyom s val jel”ljk ki a helyet, ahov  utasĄt saink szerint el kell jutniuk. Tudnunk kell, hogy a pil˘t ink ugyan kĄv l˘ak, de ha menet k”zben t mad s ‚ri b rmelyik egys‚get, az abban a pillanatban meg ll ‚s megv rja, mĄg mi foglaljuk el a l”v‚sz hely‚t. Ilyenkor nyomjuk meg az azonosĄt˘ sz mot ‚s m ris felvehetjk a kzdelmet az alattomosan megbŁv˘ bunkerokkal, a r nk t”r“ ellens‚ges harckocsikkal, vagy ak r sz‚tl“hetjk az utunkba kerl“ aknamez“t. Ugyanis : mint emlĄtettk : b r nagyon j˘ a pil˘t nk, van m‚g egy apr˘ hib ja: annyira sp˘rol az zemanyaggal, hogy ink bb a r”videbb utat v lasztja a biztons gos helyett. Ez‚rt nemegyszer be kell segĄtennk, kl”nben ott rostokol ˘r kig az  ltala lekzdhetetlennek l tsz˘ akad ly : foly˘, aknamez“ : el“tt. Tulajdonk‚ppen megtehetjk, hogy minden harckocsit saj tkez–leg vezetnk v‚gig a harcmez“n, de ebben az esetben igen sz‚tszakadozott, darabos lesz j t‚kunk. S“t, ekkor fenn ll annak a vesz‚lye is, hogy a kar folyamatos el“re tol s val olyan sebess‚get pr˘b lunk el“csalni j rm–vnkb“l, amit hosszŁ t von nem tud elviselni, mĄg ezt `AUTO PILOT`-on elkerlhetjk. Ha a t‚rk‚p haszn lat val v‚geztnk, az 'ESC'-pel l‚phetnk vissza a j t‚kba. Egyszerre ak r mind a 6 g‚p mozg sban lehet, mi egyszerre egyet ir nyĄthatunk (b r ez a 'multitask strat‚gia' az‚rt annyira nem komoly, mint pl. az F-16-ban). Az 'F1' ut n : ami a l”vegtoronyb˘l val˘ n‚zel“d‚st teszi lehet“v‚ : az 'F2'-t haszn lva t vcs”vnkkel p szt zhatjuk v‚gig k”rl”ttnk a terepet. Ezt az‚rt fontos megtenni, mert nemegyszer el“fordul, hogy menet k”zben d”rren‚st hallunk, majd rossz esetben harckocsink fogy s t tudjuk csak regisztr lni. Ilyenkor felett‚bb bosszant˘, hogy hi ba forgunk k”rbe bosszŁra szomjazva, nem l tjuk az ellens‚get. Ekkor j”n a gukker ‚s m ris el“t–nik a t volban megbŁj˘ sunyi ellenf‚l. Ilyen esetben az aj nlott harcmodor a k”vetkez“: A t vcs“ haszn lat val  lljunk be nagyj b˘l a c‚l fel‚, v ltsunk  t a l”vegtoronyra, emeljk fel a l”vegcs”vet (t–z+fel-le) ‚s adjunk g zt. Ha megpillantottuk a c‚lt, vill mgyorsan tzeljnk, majd vonuljunk vissza. Az‚rt fontos ezt gyorsan v‚ghezvinni, mert t”bbsz”r el“fordul, hogy a c‚l megpillant sakor m r az ellens‚ges objektum is c‚lra tart, Ągy a l”v‚seket egyszerre adjuk le. Ebben az esetben a gyorsas g d”nt. J˘ harcmodor m‚g az is, ha t vcs“vel figyeljk az ellens‚get ‚s amikor az oldal t mutatja fel‚nk : elindul valamerre : pr˘b ljuk oldalba tal lni. Nem ‚ppen sport- de legal bb ‚letszer–. Az 'F3' billenty–t haszn lva harckocsink  llapot r˘l kaphatunk felvil gosĄt st. A legfontosabb: ha hajt˘m–vnk mellet az Avarie piroslik, az motorunk megbeteged‚s‚t jelenti. Ilyenkor nem tudunk egyebet tenni, mint otthagyni pr‚d j ul az ellens‚gnek. Szerencse a szerencs‚tlens‚gben, ha t”nkrel”vik j rm–vnket, de a motor ‚p marad. Ekkor siessnk miel“bb valamelyik b zisunkra, itt ugyanis kijavĄtj k hib inkat ‚s felt”ltenek munĄci˘val. T j‚koz˘d s k”zben n‚ha el“fordul, hogy nem akarunk a k”rbe k”rbe forg ssal vesz“dni, vagy csak egyszer–en menet k”zben szeretn‚nk l tni a k”rnyezetnket. Erre n‚gy gomb biztosĄt lehet“s‚get. Ezek az 'F5'-'F6'-'F7'-'F8' billenty–k. SegĄts‚gkkel 90 fokonk‚nt tudjuk szemgyre venni a t jat. Bizonyos esetekben mozg˘sĄthatjuk tz‚rs‚gnket is, az 'F9' billenty– megnyom s val. Ilyenkor : az Artillery/Artillerie funkci˘n l : ki kell v lasztanunk a c‚lterletet, majd a gomb megnyom s val kiadni a t–zparancsot. Amennyiben a t‚rk‚pen ki szeretn‚nk v lasztani valamely j rm–vnket, de az nem akar engedelmeskedni, n‚zzk meg, nem szerepel-e a harckocsi sz ma alatt a Detruit felirat. Ez ugyanis itt is : mint minden m s esetben : a c‚lobjektum, vagy harceszk”z megsemmislts‚g‚t tudatja velnk. A Rien felirattal az egy helyben vesztegl‚sr“l szerezhetnk inform ci˘kat, de ez a felirat szerepel akkor is, ha zemanyaghi ny miatt hagyjuk az ellens‚ges terlet k”zep‚n vesztegelni p nc‚losunkat. A parancsnoks g  ltal kijel”lt feladataink k‚tf‚l‚k lehetnek: vagy le kell rombolni kl”nb”z“ objektumokat, vagy el‚g a b zisuk elfoglal sa. Ez ut˘bbi esetben az elfoglalni kĄv nt helyen lassan menjnk neki az udvaron, vagy az ‚pĄtm‚ny mellett  ll˘ z szl˘rŁdnak, mire az m ris  tv ltozik saj t szĄneinkre. B rhogy is oldjuk meg a kiadott feladatot, siessnk vissza a b zisra, hogy kijavĄthass k harceszk”zeinket ‚s Łjult er“vel v ghassunk neki az Łjabb csat roz snak. El“l‚ptet‚s, karrier,  ll skiment‚s nem l‚tezik, ak rcsak a WOLFPACK-ben. A j t‚khoz pedig konkr‚t megold si menetet adni nem tudunk, ink bb egy tipphalmaz k”vetkezik, csak Łgy ”mlesztve. Hasznos tan csok a j t‚khoz: -Soha ne pr˘b ljunk ell“ni saj t objektumaink felett, mert a program hib j b˘l ad˘d˘an, nem ‚rz‚kel magass got, teh t sz‚tl”vi az els“ akad lyt, ami l‚gvonalban el“tte  ll. -Az ‚pletek, ‚s kl”nb”z“ akad lyok m”g‚ bŁjt ellens‚get Łgy semmisĄtsk meg, hogy l“t volon kĄvl, de messzel t˘-t vols gon bell kerljnk a h t ba ‚s tiszta terletr“l pr˘b ljuk kil“ni m‚g akkor is, ha ez a hadm–velet t”bb id“vel j r is. -Ha a j t‚k elej‚n a be llĄt sokn l a foly˘knak m‚lys‚get adunk, akkor az ellens‚g olyan t mad sai sor n, amikor hidat is ig‚nybe vesz,  lljunk fel a hĄd tŁloldal n egyik Sherman-nkkel, tartsunk c‚lra maxim lis l“t vols gb˘l a hĄd k”zep‚re. Mivel a hĄd tŁl keskeny a man“verez‚sre, Ągy el‚g k”nny– pr‚d ja lehet az ellens‚ges harckocsicsapat nagyszer– l”v‚szeinknek. -A dzsipeket pr˘b ljuk Łgy ir nyĄtani, hogy soha ne legyenek tŁl k”zel saj t egys‚geinkhez, mivel itt fokozott vesz‚lynek vannak kit‚ve. §ket is a p nc‚losokhoz k‚pest maxim lis messzel t˘-hat ron aut˘ztassuk a megfelel“ helyre val˘ eljut sig. -Soha ne haladjunk a harckocsikkal egy csom˘ban, mert Ągy k”nny– l“gyakorlatra bĄztatn nk az ellens‚get. -T mad s eset‚n azonnal : k‚sleked‚s n‚lkl : v ltsunk  t a harcban lev“re, mert k‚t-h rom tiszta tal lat ut n m r csak a roncsaiban gy”ny”rk”dhetnk. -Automata ir nyĄt ssal soha ne kldjk harckocsijainkat ellens‚ges objektumok k”zel‚be, mert Ągy nagy es‚llyel p ly zhatunk a leggyorsabban elv‚rz“ j t‚kos cĄmre. -Minden c‚lt rgyat l tcs“vel vizsg ljunk el“sz”r meg, mert csak Ągy lehetnk biztosak benne, hogy nem saj tunk-e v‚letlenl a gyanŁsnak it‚lt objektum. (Ugyanis velnk t”bbsz”r el“fordult, hogy elfelejtettk harckocsink ir nyv ltoztat si parancsait, ‚s mivel fel‚nk k”zelĄtett, automatikusan kil“ttk. Mikor nagy mell‚nnyel r v ltottunk a messzel t˘ra ‚s meg akartuk csod lni m–vnket, r  kellett j”nnnk, hogy a Sherman detruit felirat messze nem mutat olyan j˘l, mint egy Tiger detruit...) -S–r–n v ltsunk vissza a t‚rk‚pre, mert az ellens‚g nem csak szemb“l t mad! Sokszor megt”rt‚nt, hogy t‚rk‚pr“l val˘ visszav lt sunk ut n olyan harckocsink keveredett t–zharcba, aminek k”zel‚ben nemhogy ellens‚g, de m‚g sz”vets‚ges sem volt. Mire Łjra odan‚ztnk, m r k‚t ellens‚ges l”veg aprĄtotta darabokra, k‚t ˘r s kzdelem  r n ‚letben tartott Sherman-unkat. -pletet csak akkor l“jnk sz‚t, ha musz j! Nem mindig veszi j˘ n‚ven a g‚p, ‚s sajnos n‚ha a t mad˘k saj t b zisunk mellett  lldog lnak. Ilyenkor a r‚gi shoot`em up-osok hamar sz‚taprĄtanak mindent az ellens‚g k”zel‚ben, arra nem is gondolva, hogy egy megt‚veszt“ hadm–velet  ldozatai. Ennyi lett volna az M4-SHERMAN r”vid ismertet“je. A grafika lehetne jobb is (CGA-n? CoVboy), t”bb terept rgyat is alkothattak volna. A hang kritik n aluli, b r Amig n a z”rejek nem sikerltek rosszul. Hogy ennyi negatĄvuma ellen‚re mi‚rt k”z”ljk? Mert egy norm lisan j tszhat˘ szimul tor, meg egy‚bk‚nt is hi nyolt tok a szimul tor-leĄr sokat a CoV-ban. H t csak ez‚rt.