Akinek volt szerencs‚je a 'PC-s j t‚kok'-c. k”nyvben elolvasni a SimEarth ‚s a SimAnt leĄr s t, l thatta, hogy a Maxis rendkĄvl profi programoz˘kat alkalmaz... Nos, a sorozat k”vetkez“ r‚sze, a SimLife, ha lehet, m‚g komplik ltabb, pedig PC-n csak 1 HD-s! Az Amiga v ltozatot m‚g nem volt szerencs‚nk tesztelni, PC-n viszont csak 386-on ‚s VGA-n fut, v laszthat˘an SVGA (800*600*16) felbont ssal. Az olyan k rty kat, mint a TRIDENT-ek, kap sb˘l kezeli; ezekn‚l nem ig‚nyli a VESA driver bet”lt‚s‚t. Viszont EMS-t ig‚nyel, Ągy nem biztos, 1 MB-os g‚pen elindul... A hangr˘l: Ąg‚retes, hogy a SimAnt D/A  talakĄt˘j nak (gy.k. 'Covox') kezel‚s‚t itt is lehet k‚rni. A program hangja j˘  tlagos, de meglehet“sen informatĄv: pl.  llatok telepĄt‚s‚n‚l ha 'ooo-la-la'-t hallunk, akkor ‚pp p rosod s ment v‚gbe, ha elhal˘ 'ooo'-t, akkor valaki kinyiffant, ha pedig fanf rt, akkor valaki szletett. A program, mint b rki kital lhatta az el“z“ekn‚l m‚g komplexebb feladattal bĄzza meg a j t‚kost: a 'PC-s j t‚kok'-ban elzengett ˘d kat emeljk a k”bre... Szabadon tŁrk lhatjuk a fajok b rmilyen genetikai jellemz“j‚t stb... Nagyon j˘ ebben a j t‚kban is, ak r a SimEarth-ben, hogy valamelyest 'kim–veli az emberf“ket'... Ilyen nem sok szoftvergy rt˘r˘l mondhat˘ el (esetleg : PC-s tekintetben : a Legend-r“l...). Egy a k”vetkez“kben legal bb minim lis ( lt. isk. szint–) biol˘giai m–velts‚get felt‚teleznk (ne kelljen magyar zgatni, mi‚rt kell a mag csĄr z s hoz relatĄv nagyobb nedvess‚g stb...). A programot bet”ltve, v laszthatunk a Tutorial, a 'csak Łgy alakĄtsunk' meg az el“re elk‚szĄtett scenari˘k k”zl. Az el“bbi kett“r“l nem ‚rdemes sokat sz”vegelni. -Desert to Forest: A szokott elsivatagosod s-t‚ma; ‚vsz zadokig is eltarthat, mĄg megfelel“en m‚ly term“talajt tudunk l‚trehozni. -Battle of the Sexes: ™r”k rejt‚ly, hogy mi‚rt nem el‚g 1-2 hĄm ‚s rengeteg n“ a fajfenntart shoz; ez egy kellemes szimul ci˘, ti. a g‚nek Łgy vannak felk˘dolva, hogy l‚nyegesen t”bb l ny szlessen (mellesleg ezt hĄvj k az ESS-elm‚letnek) (Na ja, ESS az ”lembe! CoVboy). -Terrible Lizards: Vajon mi‚rt pusztultak ki a dinoszauruszok? Ezt szimul lja ez a part. Ha szabad p ly t v lasztunk, be llĄthatjuk az ‚ghajlat, a geol˘giai adotts gok ‚s a mutag‚n anyagok ”sszet‚tel‚t (World Design). Ezen funkci˘k hat sai, LOKLISAN, az Edit ablakban is el“var  zsolhat˘ak, ez‚rt csak itt foglalkozunk velk: -Regional Weather Variations: A szokott ‚ghajlati elt‚r‚sek. Min‚l nagyobbra  llĄtjuk, ann l sz‚ls“s‚gesebb az id“j r s : a hegyek hidegek, a sivatagok forr˘ak ‚s sz razak; kl”n”sen a nagyobb bolyg˘kon. -Rivers and lakes: Mennyi vĄz legyen a bolyg˘n. Many: ˘ce ni t alapĄtunk! -Mountains, World range temp., Average Moisture: a hegyek mennyis‚ge ‚s milyens‚ge,  tlagh“m‚rs‚klet,  tlagcsapad‚k. -A bolyg˘ m‚rete: 4-f‚le lehet. -A toxikus (amelyek k”zel‚ben az ‚l“l‚nyek eg‚szs‚ge cs”kken), ill. a mutag‚n (k”zel‚ ben t”bb mut ns szletik) elemek glob lis koncentr ci˘ja itt adhat˘ meg; hasonl˘an a kifogyhatatlan ‚tel-k‚szletek mennyis‚ge ( 'la LEHEL-Zanussi : CoVboy) ‚s a sz‚tsz˘rt k”vek (l sd elkerĄtett r‚szek l‚trehoz sa!) sz ma. Amennyiben az Edit window aktĄv (ez, amint az el“z“ Sim-ekben megszokhattuk, a f“ munkaablak), a k‚perny“ tetej‚nek pomp s menrendszere a k”vetkez“ elemekb“l  ll: (bal fels“ sarokb˘l kezdve): -H zszer– valami, benne a sz guld˘ Nap ‚s Hold, mutatja a nap- ‚s az ‚vszakot. Megfelel“en kis sebess‚g eset‚n j˘l j”n, amikor m r az  llatok napi viselked‚s‚t is meg tudjuk figyelni. -Hasonl˘ igaz a mellette lev“ ablakra, ami az eltelt id“t jelzi (a napok ‚s a 'tick'-ek, nevezhetjk ˘r knak, persze mindig null z˘dnak!). -R”gt”n e kett“ ablak mellett van a 12 db fajv laszt˘ ikon, ‚s a default ‚rt‚kket be llĄt˘, illetve k”zlk v laszt˘ gombok. Az 'A', illetve a 'P' feliratŁ gomb ‚rtelemszer–en az  llatok, illetve a n”v‚nyek k”z”tt v laszt (l sd: SimEarth), a k‚t nyĄl balra/jobbra scrollozza a fajokat a 12 db kis  br n. A kis  br csk k kapcsol˘i a Map window-beli megjelenĄt‚st kapcsolj k ki/be, illetve a gomb ‚s az  bra k”z”tti kis szĄnes t‚glalap adja meg, hogy a Map window-ban milyen szĄnnel t–nik fel az adott faj (sz‚p programoz˘i teljesĄtm‚ny volt egy 16 szĄn– zemm˘dban 12 szĄnt eleve lefoglalni...). -Ezek mellett jobbra, a kiv lasztott faj nev‚t l thatjuk. A jobb fels“ gombbal itt is v laszthatunk, ha a balra l‚v“ 12  br val ezt nem tettk volna meg. -M‚g jobbra: - a nagyĄt˘ az Edit-ablakot kapcsolja be; -amin egy t‚rk‚p-scroll van, az a Map-ablakot hozza el“; -a kakas-f‚les‚ggel dĄszĄtett pedig a Biology Lab-ot (lesz r˘la sz˘!) -az ‚ghajlatparam‚terek v ltoztat s ra j˘ a k”vetkez“ gomb (Climate Lab). M–k”d‚s: hasonl˘ a SimEarth-belihez, de itt lok lisan is v ltoztathatjuk pl. a csapad‚kmennyis‚get. -census graph: ez kb. az INFO-rovat az eddigi SIM-ekb“l, m‚g lesz r˘la sz˘. - a jellegzetes 'macskak”r”m': PAUSE. Az al bb l‚v“ kapcsol˘sorr˘l p r sz˘: -A h“m‚rs‚klet, a vĄzszint stb... ikonjai mag t˘l ‚rtet“d“ek. -A dupla h‚lix a Life alment takarja, NAGYON FONTOS KAPCSOL˘! -Norm l ‚tel adagol sa; -A bev s rl˘kocsi: extra, kifogyhatatlan ‚lelemforr s. Nagyon hasznos. -A szikl k: a SimAnt-b˘l ismert elkerĄt‚sre j˘k (ugyanis csak a replni tud˘  llatokat nem zavarja) -A hal lfej: m‚rgek +/:. -A sug rz s-jel: mutag‚nek +/: ar nyv ltoztat sa. Ha nem az Edit, hanem pl. a Map ablak ‚l, akkor a fejl‚c 1-2 ikonja megv ltozik: a bal als˘ 4 Łj gombbal a term“f”ld m‚lys‚g‚t (min‚l m‚lyebb, a telepĄtend“ n”v‚nyek, illetve az automata : magokkal : szaporod s szempontj b˘l ann l kedvez“bb), a h“m‚rs‚kletet, a nedvess‚gtartalom/es“-t n‚zhetjk meg (egym st reteszel“ opci˘k!). N”v‚nyeket, illetve  llatokat telepĄteni a Life button (a h‚lix) almenj‚nek Populate-j‚vel lehet, a szokott m˘don; a lok lis irt sra j˘l haszn lhat˘ ugyanezen almen Smite-pontja. A program sokszĄn–s‚g‚nek tal n legjobb lehet“s‚ge, hogy az  llat g‚njeit a legapr˘bb r‚szletekig megv ltoztathatjuk, ezzel v ltoztatva meg a t rsas viselked‚s‚t. Kezdjk a g‚nes billenty–+ Show Genes alponttal! Ha a megjelen“ h‚lix+toll-kurzorral valamelyik Edit-beli  llatra clickelnk, rendkĄvl r‚szletes inf˘t kapunk a l‚nyr“l, ahol persze minden  llĄthat˘. llatok g‚nei A bal fels“ sarok (Gender oszlop) fels“ rubrik ja az adott, kiv lasztott l‚ny nem‚t, illetve nemz“k‚pess‚g‚t  llĄtja (hĄm/n“/aszexu lis/steril). A Movement-r“l azt kell tudni, hogy egy valamilyen l‚ny a lehets‚ges 4 skill b rmelyik‚vel rendelkezhet, DE, ha mindent tud, az n”veli a testsŁly t, ‚s ez ltal energiafelhaszn l s t. A lehet“s‚gek: -menni: SĄk terepen ide lis, hegyes vid‚ken m r nem annyira: csak +/: 1 egys‚g magass gkl”nbs‚geken tud  tkelni. Ugyanez igaz a mesters‚gesen telepĄtett szikl kra: ezeken csak a replni tud˘  llatok jutnak  t. Tudni kell m‚g, hogy az ilyen l‚nyek f r˘l nem tudnak t pl lkozni. -m szni: F r˘l ehet, hegyvid‚ken +/: 2, illetve nagyobb szintkl”nbs‚gen is  t tud 'l balni', de a szikl kon ezen tulajdons ggal bĄr˘ ‚l“l‚nyek sem tudnak  tkelni. -Łszni: El“nye, hogy a vĄz 'helyben van', ergo sosem lesz szks‚gnk k”zeli forr sok etc... keresg‚l‚s‚re vagy telepĄt‚s‚re. Persze a csak Łszni tud˘  llatok nem mehetnek ki a sz razf”ldre. -replni: ez m r a szikl kat is  tviszi. A Behaviour-be llĄt sok a k”rnyezeti ingerekre adott v laszokat adj k meg: -share food: Egy j˘l t pl lt egyed, ha egy genetikailag hasonl˘, de ‚hez“ egyeddel tal lkozik, mennyire osztja meg vele az ‚lelm‚t. -Roaming: Ha ezt a potm‚tert teljesen balra hŁzzuk, addig egy helyben marad a kiv lasztott  llat, amĄg ‚hess‚ vagy szomjass  nem v lik. Az ellenkez“  ll sban term‚szetesen egy ”r”kk‚ izg“-mozg˘  llatot kre lunk... (1.75-‚k itt fel‚m mutattak, de hi ba n‚ztem a h tam m”g‚, csak a falat l ttam : CoVboy) -Turning: Ez az el“z“ ponttal fgg ”ssze, a l‚ny m szk l s t szab lyozza. min‚l jobbra van csŁsztatva, ann l ink bb hajlik arra az  llat, hogy ne egyenesen folytassa egy bizonyos pontban az Łtj t, hanem elforduljon. M s t‚nyez“k is befoly solj k a l‚ny Łtj nak cikkcakkoss g t: pl. ismeretlen terepen vili, hogy kezdetekben sokkal szab lytalanabbul mozog : ez ‚rtelemszer– amiatt, mert Ągy az  llat a kezd“pozĄci˘j t˘l alig t volodik el, ha m‚g a k”zelben ‚lelmet vagy vizet tal l. -Persist: Azt befoly sol˘ g‚n, hogy egy  llat meddig k‚pes k”vetni, l tsz˘lag eredm‚nytelenl, egy csap st, mĄg fel nem adja. Ez a g‚n az el“rel t ssal ‚s a k‚pzel“er“vel fgg ”ssze: ha ezekben gyenge az  llat, akkor nem nagyon fog az ”sv‚nyekre l‚pni, b rmilyan logikus cselekv‚snek is t–nik az (sz munkra legal bbis). -Turn type: M‚g azt is megadhatjuk : pl. az ‚lelem- vagy vĄzszerz“ portya sor n :, hogy mik‚pp m szk ljon az  llat! Ennek ‚rtelmez‚se k‚zenfekv“: Random : v‚letlenszer–en mozog; Looping:T gul˘ k”rvonalban keresg‚l. Ez mindig csak egy ir nyba mozdul el (hisz csak Ągy haladhat egy k”rlbelli k”rvonal ment‚n), ‚s csak akkr fordul meg az ellenkez“ ir nyba, ha akad lyba tk”zik; Zig-Zag:Ez a k‚t ir nyba val˘ elmozdul st v ltogatja. A Turn Type red“ny mellett van a Turn Angle men is; ennek az a szerepe, hogy ezzel is befoly solhassuk a l‚ny felderĄt‚si k”r‚t: ha ez a sz m nagyobb, akkor kisebb terletet j r be ugyanannyi id“ alatt; ha edig kisebb, akkor nagyobbat, term‚szetesen kisebb pontoss ggal. Ezen bal oldali oszlop legalj n van m‚g egy nyolcas men, a Prefer/Avoid/Ignore. Ennek szerep‚r“l: minden  llatnak 8 olyan g‚nje van, ami azt hat rozza meg, hogy reag ljon a t”bbi n”v‚nyre,  llatra vagy az el“tte hŁz˘d˘ csap sra (ezen csap s-k”vet‚snek kulcsszerepe van pl. hŁsev“kn‚l, ha a kiszemelt  ldozat k”vet‚s‚re gondolunk). Ha 0-ra  llĄtjuk az adott g‚n flag-j‚t, akkor a g‚nt 'kikapcsoltuk', hat s t nem vesszk figyelembe. Ha ':'-t v lasztunk, a kis, kapcsol˘ feletti k‚pecske  ltal mutatott l‚nyt/”sv‚nyt elkerli f“h“snk. Ha '+'-t, akkor viszont ‚pp ellenkez“leg, vonzani fogja a mutatott faj. Hogy a k‚p mit, milyen fajt  br zoljon, azt a k‚pre adott hosszŁ-click-kel v laszthatjuk meg. Alapt”rv‚ny, hogy pontosan SAJT fajt jabeli  llatot akkor sem fogyaszt egy  llat, ha itt '+'-ra van  llĄtva. A jobbra k”vetkez“ oszlopban fell a Food sources men van. Ez azt szab lyozza, hogy milyen tĄpusŁ ‚telt ehet az  llat. Ha komplex ‚l“l‚nyt akarunk l‚trehozni, ergo t”bb kapcsol˘t is aktĄv  llapotba billentnk, az itt is, csakŁgy, mint a Movement-n‚l, sŁly- ‚s energiafelhaszn l si t”bbletet jelent; hisz Łj 'funkcion lis egys‚geket' kell be llĄtani egy adott tĄpusŁ ‚tel lebont s hoz, m smilyent egy m smilyenfajt hoz; ‚s persze mindegyik szervet ‚letben kell tartani... -Nectar: Vir gos n”v‚nyekb“l sz rmazik, csak a vir gz˘ ‚vszakban, ‚s csakis akkor, ha az adott, vir gz˘ n”v‚ny nekt r-g‚nje be van kapcsolva. Vil gos, hogy el‚g nekt r csak kistest–  llatok sz m ra tal lhat˘ egy  tlag vir gban: ezt is figyelembe kell vennnk. R ad sul, mivel a vir gz s ‚vszakhoz k”t”tt, CSAK nekt ron ‚l“  llatok eset‚n gondoskodnunk kell annak a felt‚teleir“l, hogy mindig tal ljon mag nak nekt rt. Plusz k”vetelm‚ny, mivel nagyobb mennyis‚g– vir got hajtani  ltal ban a f k szoktak, hogy az ezen ‚l“  llatok tudjanak m szni, illetve replni. -Plants: Ha egy  llat k‚pes megem‚szteni b rmif‚le n”v‚nyi t pl l‚kot, akkor ‚lelemforr sul ott van neki a f– ‚s az egy‚b bokrok; ha r ad sul m szni, illetve replni is tud, akkor a f k is. Mivel ilyen z”ld rengeteg van, az  llatok csak kis r‚sz‚t legelik le, ezzel is el“segĄtve a marad‚k intenzĄvebb n”vekedt‚t. -Animals: Itt m r szks‚ge van  llatunknak n‚mi er“nl‚tre vagy egy‚b 'fegyverekre', ‚s term‚szetesen nem szabad tŁl kicsinek lennie (mert akkor csak bacikra vad szhatna...). Azt, hogy egy ilyen ‚lelemszerz“ csat ban ki kerekedik fell : a t mad˘ vagy az ‚tkl sz nt :, az eg‚szs‚gi szint, a 'fegyverek', a t mad˘ ‚s a v‚dekez“ m‚rete d”nti el. Ha az ‚lelemszerz“ t mad s sikertelen, akkor mind az elk”vet“, mind a k rosult er“t veszt, esetleg a t mad˘ ott is hagyhatja a fog t. -Fruit: Olyan n”v‚nyeken terem, ahol a magtĄpus (Seed Type) gym”lcs. Csak a magterm‚si id“szakban l‚tezik a gym”lcs. Hasonl˘an a nekt rev“  llatokhoz, itt is ez baj:  llatunknak olyan helyen kell lennie, ahol eg‚sz ‚vben el‚rhet“ek ilyen-olyan gym”lcs– n”v‚nyek. Mivel itt  ltal ban f k term‚s‚r“l van sz˘, az  llatnak m sznia vagy replnie is tudnia kell. -Filter: Ha az el“bb sz˘ volt bizonyos bacikr˘l, akkor elj”tt a mi id“nk: hisz a t pl l‚kl nc legalj n pont az ilyen ‚l“l‚nyek, plusz egysejt–ek, papucs llatk k stb... vannak. VĄzben alg k, planktonok (ahogy v rtuk), sz razf”ld”n hangy k, f‚rgek is ide tartoznak, a leveg“ben a kisebb rovarok. A tavakban szaporodnak el legink bb az ilyen alacsonyabbrend“ l‚nyek; sz razf”ld”n/leveg“ben, ha min‚l nedvesebb a leveg“, ann l t”bben vannak. Viszonylag kicsi az ilyen t pl l‚k ‚rt‚ke. -Seeds: Kis  llatok sz m ra lehetnek fontos t pl l‚kforr sok a magok. ltal ban a talajon tal lt magokat csipegetik fel az  llatok. A magok a m‚retkh”z k‚pest nagy energi t tartalmaznak, de igen kicsik. A magev“  llatok, akaratlanul is, segĄtik az adott n”v‚ny terjed‚s‚t. M‚g jobbra van a Life pont. Az itteni g‚nek azt hat rozz k meg, meddig ‚lhet egy  llat; ‚s ‚lettartam nak h ny sz zal‚k ig nemzhet ut˘dot. Mellesleg az itt megadott sz mok NEM igazi ‚vek vagy napok, csak relatĄv ”sszehasonlĄt sokra j˘k a kl”nb”z“  llatfajok k”z”tt. Minden egyes ‚l“l‚nynek menet k”zben is v ltoztathatjuk az ‚lettartam t (Simultion/ Technical/ Simulation stuff/ lifespan). -Life span: Min‚l ink bb jobbra van be llĄtva, ann l tov bb ‚l az adott egyed. Ha egy adott faj hosszabb ‚lettartamŁ, az kedvez“ lehet a szl“knek, de egy bizonyos hat ron tŁl kedvez“tlen az ut˘doknak, mert ugyanazon az ‚lelemforr son kell osztozniuk, ‚s ez az eg‚sz fajra n‚zve vesz‚lyeztet“ t‚nyez“. -Adult: Ez az az ‚letkor, melynek ksz”b‚n m r testileg nem fejl“dik tov bb az  llat, ‚s imm r nemz“k‚pess‚ v lik. Ha a potm‚ter k”z‚pt jon  ll, akkor teljes ‚lettartm nak kb. fel‚n‚l l‚p ebbe a korba. Ha tŁl koraira vesszk a feln“tt‚ v l s id“pontj t, az  llatnak tŁl gyorsan kell fejl“dnie, ‚s emellett (az id“hi ny miatt) nem lesz el‚g ideje, hogy ”sszeszedje a norm lis testŁly t. -Die-off: Ez egy h rom ll sŁ flag. 'Medium age': m r az ‚lete del‚n tart˘ l‚nynek magas a nem ‚h : vagy t mad s : miatti hal l-val˘szĄn–s‚ge, s ez m‚g csak fokoz˘dik ”regkor ra. Az 'old age' sokkal kisebb val˘szĄn–s‚get  llĄt be, m‚g ”regkor ra is; az 'immortal' pedig kiz rja a term‚szetes hal l lehet“s‚g‚t: ekkor egy  llat csak ‚hen- vagy szomjanhalhat, vagy t mad sban eshet el. Ezen Life Span men alatt van a Features men. Ez az  llat f“ fizikai vonulatait adja meg. -Size: Ez a g‚n azt adja meg, hogy maxim lisan mekkor ra n“het meg egy  llat. B r a Movement-n‚l t rgyalt probl‚ma azt sugalln , hogy itt el“ny”sebb a kisebb sŁly, ha nem kell t mad˘kra sz mĄtani, ‚s nem is hŁsev“ az  llat, ez m‚gsincs eg‚szen Ągy, mert a kisebb test–  llatok t”bb h“t vesztenek, mint a testesebbek; ‚s b r ez ut˘bbiaknak nagyobb energi t kell ”lnik nehezebb testk ‚letben tart s ra, ez a h tr ny az emlĄtett ok miatt m‚rs‚kl“dik, s akkor m r csak az el“ny”ket (pl. harcban) kell figyelnnk. A jobb als˘ sarokban a program ki is kalkul lja az ‚letben tart shoz szks‚ges energiamennyis‚get (kellemes dolog, mert r”gt”n minden v ltoztat s eredm‚nye l tszik). -Stealth: Ez a  llat  ltal h trahagyott ”sv‚ny tart˘ss g t  llĄtja (amit persze az id“ is cs”kkenti). Min‚l jobbra van a mutat˘, ann l kisebb lesz a csap s, ahogy elvonul. Persze, ez nagyobb energiafelhaszn l ssal j r (hisz 'lopakodik'!), de, amennyiben van “t kedvel“ ‚l“l‚ny, nehezĄti annak dolg t is. A fajfenntart sra n‚zve viszont h tr nyos a lopakod s, mert a j”vend“belije is nehezebben leli fel a delikvenst. -Weapons: A t mad˘ t mad˘erej‚t (s Ągy a v‚dekez“‚t is, ha a t mad˘t t madj k) adja meg. Min‚l ink bb jobb oldalon van, ann l ink bb er“sebb az  llat. Term‚szetesen ez nagyobb energiafelhaszn l st jelent. -Vision: Azt szab lyozza, hogy az  llat milyen j˘l tud k”vetni egy csap st. Jobbra: jobbak az ilyen k‚pess‚gei. Term‚szetesen csak bizonyos csap sokat k”vet az  llat, m sokat elkerl (l sd a bal als˘ Prefer/Ignore...-t), ez is  llĄthat˘, az el“bb t rgyalt m˘don. A m‚g lejjebb l‚v“ men a terhess‚ggel kapcsolatos: Gestation. Ez csak aszexu lis, illetve n“nem–  llatokn l ‚l. Be llĄthatjuk az ut˘dsz mot, a kihord si id“t, a megszletett ut˘d m‚ret‚t stb... Pl. ez ut˘bbira val˘ a Size g‚n. Ha teljesen jobbra van tekerve, akkor a szlet“ ut˘d sŁlya negyede lesz a szl“‚nek, ami az‚rt tekint‚lyes. Min‚l nagyobb az ut˘d, ann l kisebb az es‚lye, hogy megegy‚k. Persze a nagyobb magzatnak sokkal t”bb energi ra is szks‚ge van az anya r‚sz‚r“l, s ha azt nem kapja meg, akkor elvet‚l. -Time: Mivel egy bizonyos energia mindenk‚ppen szks‚ges egy magzat megszlet‚si m‚ret‚nek el‚r‚s‚hez, megadhatjuk, hogy ezen energi t mennyi id“ alatt szedje ”ssze az anya. Ez nagy, ha a csŁszka a jobb oldalon van. Ha kev‚s id“t adunk a terhess‚gre, az r”vid id“ alatt nagy energiafelhaszn l st tesz szks‚gess‚; de ez abb˘l a szempontb˘l el“ny”s, hogy kevesebb ideig lesz jobban munka : ‚s v‚dekez‚sk‚ptelen az anya. -%Female: Ha a szok sos 50-50 sz zal‚kos nemek szerinti eloszl st akarjuk, akkor hagyjuk k”z‚pen a potm‚tert. Jobb oldalra hŁzva: t”bb lesz a n“. Ezek alatt van egy n‚gy ll sŁ kapcsol˘: Number of children. 1,2,4,8 lehet a v laszthat˘ ‚rt‚k. A nagyobb sz m biztosabb nyugodt ”regkort jelent, de t”bb energi t k”vetel az any t˘l, amit ha nem ad meg, akkor most is elveszti a magzatokat. Ilyenkor aj nlott a kompromisszum: azonos a hat sfok, ha kisebb ut˘dokat szl ‚s hosszabb ideig terhes velk (ez a kett“ negatĄvabb szĄnezet–), viszont ilyenkor nem lesznek energia-gondok t”bb magzat nevel‚se eset‚n sem. A jobb sz‚ls“ oszlopban fell tal lhat˘ a Food men. Fontos: minden  llatnak meghat rozott m‚ret– bend“je stb... van az ‚lelem 't rol s ra' (most ne csak az emberi gyomorra gondoljunk: ott vannak pl. a macskaf‚l‚k vagy a kĄgy˘k, akik ak r hetekig is k‚pesek koplalni!), itt adhatjuk meg ennek jellemz“it. -Max: A kaja/pia't rol˘' nagys g t hat rozza meg (az  llat teljes m‚ret‚hez viszonyĄtva). Min‚l nagyobb (jobbra!) ez a m‚ret, ann l ritk bban van szks‚g t pl lkoz sra, persze ez ann l nagyobb plusz energiafelv‚telt is jelent. -Action: Azt hat rozza meg, mennyire legyen kirlt  llapotban a gyomor, hogy az  llat Łjra t pl l‚k ut n n‚zzen. K”z‚p ll s: addig nem m szk l, mĄg f‚lig ki nem rlt a gyomor. Jobbra eltolva: t”bbsz”r iszik/eszik az  llat. -Danger: Azt adja meg, hogy mekkora r‚szre kell cs”kkennie a tartal‚kolt ‚lelem stb...-nek, hogy az ‚l“l‚ny imm r p nikba essen. Ez a szint relatĄv, az Action-szinthez k‚pesti. Egy pl. ha menet k”zben figyeljk meg egy adott  llat param‚tereit, l thatjuk, mindig konstansszoros az elt‚r‚s az Action ‚s a Danger szint k”z”tt (l sd: Variables ablak). Amit az el“bb az ‚lelemre elmondtunk, az igaz a vĄzre is: ezt adja meg az al bb lev“ men: Water. A m‚g al bb lev“ Wealth menvel az  llat betegs‚gekkel stb... szembeni ellen ll˘k‚pess‚g‚nek param‚tereit  llĄthatjuk be (ezt is ‚lelem : ‚s vĄz : kateg˘ri ba sorolt k, amib“l mindig kell egy meghat rozott mennyis‚g a hat‚kony rezisztenci hoz). A jobb als˘ sarokban m r csak k‚t kijelz“ van: a maxim lis, feln“ttkori m‚retet megad˘ Max Size ‚s az energiafelhaszn l st mutat˘ Energy. Ezek szerep‚r“l, optim lis ‚rt‚keir“l fentebb m r esett sz˘, most nem t rgyaljuk Łjra. N”v‚nyek g‚nei Megint fellr“l-balr˘l indulunk. A Gender jelent‚se mint el“bb, az  llatokn l; a Structure viszont m r Łjdons g: az eg‚sz n”v‚ny fizikai megjelen‚s‚t itt v laszthatjuk meg. A f–f‚l‚k elteng“dnek sil ny talajon is, de mint ‚tek annyira nem j˘k, mint a bokrok, amikhez viszont m r jobb f”ld kell, a f knak m‚g jobb stb... Floating n”v‚nyeket vizekre telepĄthetnk. Lefel‚ a k”vetkez“ menpont a magvakkal foglalkozik; mivel ezen  ll vagy bukik az ut˘dok k‚rd‚se, nagyon fontos. Itt (Seeds) azt  llĄthatjuk be, milyen m˘dszerrel terjedhetnek a magok: -Sticky: Ez az  llatok sz“r‚be  ll be, ‚s Ągy jut messzire; -Dropping: Ez viszont nem jut messzire; -Drifting: A szelek messzire vihetik; -Fruit: A klasszikus gym”lcs-m˘dszer; a kellemes hŁssal egytt a magvak is messzire kerlhetnek. Persze a megterm‚kenyl‚s itt is csak genetikailag igen hasonl˘ esetben t”rt‚nhet meg. A k”vetkez“ men: Sprout Season: melyik ‚vszakban csĄr znak a levelek. Az ezt k”vet“ ‚vszakot mutatja a Flower Season, majd a Seed Season, k”zismert jelent‚s–ek. A k”z‚ps“ oszlop: legfell az Evaporation Rate tal lhat˘. Min‚l kisebb, a n”v‚ny ann l kevesebb vizet p rologtat el, ‚s ez sz razabb id“j r s eset‚n kulcsfontoss gŁ. Ez persze cs”kkenti a fejl“d‚s gyorsas g t is. -Sprout Moisture: Ez azt adja meg, hogy a MAGOK kicsĄr z s hoz. Rosszabb ‚ghajlaton persze, hogy el“nytelen a magasabb ‚rt‚k. -Sprout Temperature: Mint el“bb, de a minim l csĄr z si m“m‚rs‚kletet adja meg (‚ghajlat!). Alul k‚t igen-nem flag van: -Nectar: M r volt r˘la sz˘ az  llatok t pl lkoz s n l. Term‚szetesen plusz energi t ig‚nyel, de a fajfenntart si lehet“s‚geket fokozza (m‚hek). -Evergreen: Ha ”r”kz”ld egy fa, akkor a fajfenntart s szempontj b˘l el“ny”sebb a helyzet: t”bb magot is tud sz‚tsz˘rni. A jobb oldali csŁszk kra r t‚rve: -Health: Ez hasonl˘ az  llatok 'health storage'-‚hoz. A r”videbb klimatikus zavarokat k”nnyebb  tv‚szelni, ha ez nagyobb; persze nagyobb tartal‚kol s norm lis id“ben nagyobb energiafelhaszn l ssal is j r. -Water: VĄztartal‚kol s, mint az el“bb: min‚l nagyobb, ann l t”bb energi t ig‚nyel, de ann l hosszabb sz raz id“szakokat is  t tud v‚szelni. -Mutation Rate: Min‚l nagyobb, ann l nagyobb az es‚ly, hogy az ut˘d 1-2 g‚nje m s lesz. TŁl er“s mut ci˘ vesz‚lyes lehet, mert esetleg nem csak a szks‚ges diverzit st visz be a faj lesz rmazottai k”z‚, hanem esetleg l‚tfontoss gŁ inform ci˘kat tehet t”nkre; viszont a tŁl kicsi sem j˘, mert a kell“ diverzit s hi nya alkalmazkod˘k‚ptelenn‚ tehet egy fajt. -Maximum size: Min‚l nagyobb, ann l t”bb magot tud sz‚tsz˘rni egy n”v‚ny, de ez persze plusz energiafelhaszn l ssal j r. -Old age: Hosszabb ‚let=t”bb ut˘d, DE azonos er“forr sok haszn lata stb... ronthatja a fajfenntart s es‚lyeit. Az, hogy a kl”nb”z“ kaj k energiatartalma mennyi, szint‚n  llĄthat˘ param‚ter: SIMULATION/ TECHNICAL/ CHANGE PHISICS/ FOOD VALUE. Tipikusan a hŁsban sokkal t”bb az energia, mint a n”v‚nyekben; persze ezt  t llĄthatjuk. Vil gos, ha mindent HUGE-ra  llĄtunk, k”nny– lesz a dolgunk; viszont ha az ellenkez“j‚re, akkor igencsak neh‚z lesz a j t‚k, hisz ilyenkor mintha az  llat gyomra kev‚sb‚ lenne teli, mint nagyenergi jŁ esetben. Be llĄthatjuk az  llati hŁsok, a mikroszk˘pikus l‚nyek, a gym”lcs”k (ez persze csak a magterm‚si ‚vszakban ‚l, ‚s csak az Asexual-ra  llĄtott n”v‚nyek eset‚n) a nekt r, a magok ‚s a n”v‚nyek t p‚rt‚k‚t. Mivel mindenki tudja, mir“l is van sz˘, nem r‚szletezzk a dolgokat. A g‚nek ablakaival v‚gezve, n‚zzk meg a szint‚n alapfontoss gŁ info-menket! WINDOWS/ CENSUS (N‚psz ml l s) -Diversity: Hasonl˘ a SimEarth-hoz. llatokn l mag ban foglalja, mit esznek, hol terjedtek el stb... Nagyobb mut ci˘s ar ny: nagyobb ez is. -Food web -Gene Pool: ™sszefoglalja azon genetikus alternatĄv kat, amikkel az ‚l“l‚nyek bĄrnak. -Graphs: Hogy mennek a dolgok az ut˘bbi 50 napban vagy ‚vben; ezzel n‚zhetjk meg a f“ trendeket : pl. ‚hs‚g, szomjŁs g, szlet‚si ar ny. Mint az el“z“ SIM-ekn‚l megszokhattuk, egyszerre 4 grafikon lehet a k‚perny“n. Persze itt is ki kell v lasztani a vizsg lni kĄv nt fajt, ‚s a lek‚rdezni kĄv nt adatot. A jobb oldalon lev“ sz mok ‚rtelemszer–en a n‚pess‚get mutatj k. -History: A m r az el“z“ Sim-ekb“l megszokott zeneteket t rolja el (max. 200-at). Az adott zenet d tum t (year, date) kijelzi. Az Older-gomb: a r‚gi zeneteket nyomja; 'Newer', 'Latest': Łj, ‚s legŁjabbak. Az zenetek szĄne is fontos: a k‚kek az  llatmut ci˘kra vonatkoznak, a z”ldek pedig a n”v‚nyire. Fekete: a mi glob lis beavatkoz sainkat mutatja (pl. a fizika t”rv‚nyeinek megv ltoztat sa). A v”r”s zenetek egy adott faj kihal s t mutatj k, a r˘zsaszĄn–ek pedig figyelmeztet‚sek. -Mortality: Elmagyar zza, mi‚rt halnak ki egyes  llat/n”v‚nyfajok. A k‚rd‚ses fajt az ablak tetej‚n v lasszuk ki; az 'All deaths' megmutatja, a hat lehets‚ges hal lnem k”zl mennyien haltak meg ebben-abban. Ezek 3D diagramok: ‚rtelemsz–en a legel“bb  ll˘ a mostani ‚v adatait mutatja. A 'Who's Eating Me?' azt mutatja, melyik m sik faj kedveli a legjobban az adottat. -Population: A fajok egyedsz m nak sz zal‚kos eloszl sa a teljes  llat/n”v‚ny llom nyhoz k‚pest. Itt a program nem veszi figyelembe a n”v‚nyek magvait, sz˘r˘d suk el“tt! Az Animal Lab-ban a v laszthat˘ (n”v‚ny vagy  llat: a jobb als˘ gombbal v laszthatjuk) faj 3 param‚ter szerinti megv ltoztat s t eszk”z”lhetjk ki. Menthetjk, t”lthetjk ezen  tĄrt param‚tereket. A 3 param‚ter:  llatokn l a fej (agy, sz j; teh t intelligencia, ‚tkez‚si hajlam), a t”rzs (milyen ‚ghajlaton ‚l, hogy mozog) ‚s a farok (ut˘dmilyens‚g- ‚s mennyis‚g) param‚tereit v ltoztathatjuk; Ągy sz mtalan Łj fajt hozhatunk l‚tre, persze Łj nevet is adhatunk nekik (bal fels“ opci˘). A program  lland˘an kiĄrja, hogy a fenti k”vetelm‚nyek szempontj b˘l pl. az adott fej milyen  llatot testesĄt meg; s n”v‚nyek eset‚n hasonl˘ a helyzet (ott a gy”k‚rrendszer, a n”v‚ny teste ‚s a vir gj nak milyens‚ge szab lyozhat˘). Apr˘l‚kos pixel-munk ra is lehet“s‚g van a jobb oldali f‚l-ablakban. Sz˘lni kell m‚g a Simulation menpontr˘l. -SIMULATION/ LAYERS: minden  llatot, n”v‚nyt mutasson-e; -SIMULATION/ TECHNICAL: - SET RANDOM SEED - /CHANGE PHISICS: The laws of Phisics -/Movement Costs: Mint mindenhez, a mozg shoz is kell energia. M r a MOVEMENT-r‚szn‚l emlĄtettk, hogy t”bb energi t ig‚nyel a t”bb skill egyszerre stb.. eset; r‚szletesen itt  llĄthatjuk be a dolgokat. A jel”l‚s: Tiny a legkisebb energia, Huge a legnagyobb. B r a val˘ ‚letben repl‚shez sokkal t”bb energia szks‚ges, itt m‚gis b rmit be llĄthatunk. A k”vetkez“ almen-pontr˘l, a Food Value-r˘l m r esett sz˘, viszont a Metabolish Costs-r˘l m‚g nem. Ez ‚pp a testh“m‚rs‚klet fenntart s ra k‚nyszer–en r fordĄtand˘ energi t (ami m‚g tov bb n“ hidegben, terhesen ‚s n”v‚sben)  llĄtja be, ‚s mindh rom param‚ter szerint v laszthat˘an. A Health Costs az 'eg‚szs‚g-tartal‚kkal' fgg ”ssze; ami mindig cs”kken j rv nyok, tk”zetek stb... miatt. Itt azt  llĄthatjuk be, MENNYI EGSZSGET VESZETSEN valaki, ha pl. csat zik stb...: -Toxin: M‚regk”zelben, min‚l nagyobb a be llĄtott ‚rt‚k, ann l t”bb 'eg‚szs‚get' veszĄt az  llat. -Plaque: Amikor fell‚p a j rv ny, az  llatok egy kis csoportja megfert“z“dik. Betegs‚gk MINDEN napj n vesztenek egy adag ‚leter“t, att˘l fgg“en, hogy itt mit  llĄtottunk be. -Old age: Ha immortal-nak defini lunk egy egyedet, halhatatlans ga ellen‚re ”regkor ban mindig energi t fog veszteni. Persze ez egy ide lis eset: a val˘s gban  llatok ritk n ‚rnek meg ilyen kort. -Crowding: Ez az ”sszez rts g minden h tult“j‚t figyelembe veszi, pl. k˘rokoz˘k k”nnyebb terjed‚se stb... -Battle: Azt adja meg, hogy az ‚lelem‚rt vĄvott harcban mekkora er“t veszĄt mindk‚t f‚l (az er“viszonyokat illet“en:  ltal ban mindketten er“t vesztenek, a kisebb sŁlyŁ, gyeng‚bb fegyverzet– t”bbet, ami hamarosan a hal l hoz vezet). Visszat‚rve a Change phisics almenbe: -Plant costs: A n”v‚nyek tŁl‚l‚si tartal‚kait adja meg, mind a vĄz, mind az egy‚b szervetlen t panyag tekintet‚ben. A k‚t almenben a Tiny jelent‚se: a n”v‚ny csak igen keveset haszn l fel a tartal‚kaib˘l; Huge: ‚pp ellenkez“leg- teh t k”nnyĄt‚s: mindent Tiny-re lekapcsolni. -Simulation Stuff: A lifespan-nel, a mutation rate-tel m r tal lkoztunk. -/Day length: A napokr˘l tuni kell, hogy 'tick'-ekb“l  llnak; miden egyes ilyen elemi temben az  llatoknak 1 cell t van lehet“s‚gk mozogni, ‚s 1 dolgot egyebet csin lni, pl. enni. Egy vil gos, hogy ha  llatokat akarunk megfigyelni, akkor a sebess‚get le kell vennnk; de ha pl. n”v‚nyeket (mondjuk f kat), akkor gyorsĄtani kell (hisz a n”v‚nyeket a szimul ci˘s r‚sz naponta csak egyszer update-olja): ekkor 20-30 ‚v 1-2 perc alatt lej tsz˘dik; ‚s ez az igazi szimul ci˘! -/Year length: Ennek hossza is v ltoztathat˘. Ha kev‚s napb˘l  ll egy ‚v (teh t r”vid), akkor az ‚vszakok tŁl gyorsan v ltakoznak; ez nem tŁlzottan el“ny”s pl. a n”v‚nyi alkalmazkod˘k‚pess‚g megyfigyel‚s‚n‚l, de pl. gyors, t”bb ember”lt“nyi esem‚nysor 'ledar l s ra' (pl. erd“s‚gek nevel‚se) t”k‚letes. Az  llatokat nem nagyon zavarja a gyors ‚vszakv ltoz s, ellent‚tben a n”v‚nyekkel. -/Plant, illetve Animal limit: Valamivel gyorsĄtja a szimul ci˘t, ha a tŁlkoros n”v‚nyek, illetve  llatok elpusztul s t enged‚lyezzk. -/Mutation rate: Ezt m r pl. az Experimental Mode bolyg˘tervez“-k‚perny“j‚n is be llĄthattuk. Itt is azonos a szerepe: k”z‚p ll sban viszonylag j˘l alkalmazkod˘ fajfenntart s. -/Soil and Climate Change: Azt szab lyozza, hogy m–k”d‚snk alatt milyen gyorsan pusztuljon le/gazdagodjon a n”v‚nyek n‚lkli/n”v‚nyekben gazdag vid‚kek talaja (l sd: er˘zi˘, illetve a m sik oldalr˘l: n”v‚nyi maradv nyok, levelek boml sa). Blara hŁzva: nincs v ltoz s; jobbra: maxim lis v ltoz s. Mit is mondhatn nk m‚g err“l az els“ benyom sra tal n bonyolultnak t–n“ programr˘l? A c‚l ugyanaz, mint ami a SimEarth-ban volt; csak itt m‚g t”bb kĄs‚rletezget‚si lehet“s‚gnk van. Fel‚pĄthetnk ”kol˘giai egyensŁlyt, stb... : mindez a j t‚kosra van bĄzva. Mi csak maxim lis jelz“kkel tudjuk illetni, hab r PC-n el‚gg‚ behat rolt a konfigur ci˘ milyens‚ge, bĄzzunk benne, hogy hamarosan megj”n az Amiga v ltozat is!