Az elmŁlt hetek lev‚lterm‚se bizonyĄtani hivatott azt a t‚nyt, hogy C64-re egyre t”bb a n‚met nyelv– (Szerintem Łgy jobban hangzik, hogy dojcsul csahol˘ : CoVboy) j t‚k, s ezekkel kevesen boldogulnak. Ezek sor ba tartozik a Starbyte  ltal forgalomba hozott SOUL CRYSTAL is. Mint el“z“ sz munk bevezet“j‚ben m r emlĄtettk, szeretn‚nk a visszakld”tt levelez“lapokon megjel”lt k‚r‚seiteknek eleget tenni. Ezt az‚rt emlĄtjk, mert a C64-es olvas˘t bor 90 %-a k‚rte ennek a j t‚knak a leĄr s t, teh t bizony ra sokaknak nagy ”r”m‚re fog szolg lni ez a p r oldal. Ugyanakkor a j t‚k megjelent Amig ra, s“t a napokban meg‚rkezett a PC-s verzi˘ is, Łgyhogy 3 legyet tnk egy csap sra... A szerz“k : az AVANTGARDISTIC ARTS : m r 1989-ben elkezdt‚k Ąrni a j t‚kot, ez a gyorsas g nem ment a j t‚k rov s ra, nyugodtan kijelenthetjk, hogy C64-en az ut˘bbi id“k legszebben kivitelezett kalandj t‚ka (tal n nem tŁlz s ha a kaland el“tagot el is hagyjuk). C64-en 6 kem‚ny lemezoldalt elfoglal, de ezt k rp˘tolja a szĄnvonalas j t‚k, no persze ha tudunk is vele j tszani (‚n pl. m r a n‚metben eljutottam arra a szintre, hogy ismerek ilyen szavakat: sparhelt, kukm l, ziher jszt–, cŁg, svarc, meg ilyesmik, de a programban ilyen szavakkal nem futottam ”ssze : CoVboy). Egy‚bk‚nt mindazoknak, akik m‚g nem l tt k a j t‚kot, elmondhatjuk, hogy itt nem kell bep”ty”gni semmit, minden sz˘ (legyen az ige, t rgy stb) egy list b˘l, clickel‚ssel v laszthat˘ ki. Sz˘val az elej‚n mindenk‚ppen n‚zzk meg az intr˘t, nem b njuk meg. Ezt C64-en a 'RUN/ STOP'-pal szakĄthatjuk meg. Ja ‚s m‚gvalami, a C64 verzi˘n l, amikor t”lt‚s k”zben megjelenik a 3.5" lemez k‚pe (  la Amiga), akkor fordĄtsuk meg a lemezt, ‚s ne lemezt cser‚ljnk. Egy‚bk‚nt is intelligens a 64-es v ltozat lemezkezel“ rendszere, mert a 6 lemezoldalb˘l mindig csak a megfelel“t fogadja el lemezk‚r‚s eset‚n! A sztori kezdete: DAVE egy fiatal sr c, akinek m r tele van a... khm. sz˘val a h˘cip“je, hogy a muti, meg a fati  lland˘an belesz˘l az ‚let‚be. Megel‚geli a dolgot, ‚s k”zli felmen“ gi “seivel, hogy neki ebb“l el‚g volt, s elmegy egyedl nyaralni. A muti ‚s a fati ennek nem igaz n ”rlnek, de nincs m s v laszt suk, el kell fogadni, DAVE nem kisiskol s m r, Ągy elengedik. DAVE elutazik, majd egy fogad˘ban (INN) sz ll meg. Miut n kipakolta cuccait, elindul, hogy felderĄtse a k”rny‚ket. Itt kapcsol˘dunk be a j t‚kba... Miel“tt fejest ugran nk a j t‚kba, a vez‚rl‚sr“l kellene sz˘lnunk egy kicsit: az ir nyĄt st v‚grehajt˘ ig‚ket n‚gy csoportra osztott k, ezek mellett m‚g tal lunk m sik h rom csoportot is kl”n funkci˘kkal a k‚perny“ alj n. 1. GEGENSTAND -NIMM : Egy t rgy felv‚tel‚re nyĄlik lehet“s‚gnk a t rgyjegyz‚kb“l. Azt a t rgyat tudjuk felvenni, ami m r megjelenik a t rgyjegyz‚kben. A t rgyak az egyes helyszĄneknek megfelel“en automatikusan a t rgyjegyz‚kbe kerlnek, persze ett“l van elt‚r“ eset is. Tan cs: lehet“leg temet“kapun l mell“zzk! -VERLIERE : Az el“z“vel ellent‚tes parancs. TŁl sok ‚rtelm‚t nem tal ltuk, mivel a t rgyak sz ma nincs korl tozva. -BETRACHTE : Megvizsg lhatunk a segĄts‚g‚vel valamit. Igen sz˘rakoztat˘ dolog, hogy n‚mely alkalommal csak egyszer hajland˘ elmondani a dolgokat. -INVENTAR : Kilist zza a n lunk l‚v“ t rgyakat. Ha nem f‚rne ki egyszerre, akkor csak azt k”zli, hogy sok van bel“le... -ZERST™RE : T”nkretehetnk valamit. (V‚gre egy ‚rtelmes parancs : CoVboy) TŁl sok lehet“s‚gnk nem ad˘dik, hogy haszn ljuk. (A j t‚k elej‚n van egy DAVE nev– objektum, ezt c‚lszer– mindj rt t”nkretenni! HI-HI! : CoVboy) -WENDE : Megfelelne az angol verzi˘ban a USE parancsnak (Ez vicces! Ha lenne angol verzi˘! : CoVboy). Ha valamilyen dolog v‚ghezvitel‚hez nem tal lunk megfelel“ ig‚t, akkor ezzel is pr˘b lkozhatunk,  m a legt”bbsz”r a program az Also gut! Schwann... kezdet– sz”veggel v laszol, ami azt pr˘b lja az ‚rt‚snkre adni, hogy valami marhas got igyeksznk elk”vetni... 2. AKTION -DRšCKE : Megnyomunk valamit. Ezt fogjuk haszn lni a legkev‚sb‚ (De k r! CoVboy). -ZIEHE : MeghŁzunk valamit. Szlet‚snap nem lesz a j t‚kban, Ągy csak egyszer fogjuk haszn lni... -SPRICH : Besz‚lnk valakivel. Gyakran t”bbsz”r is haszn lnunk kell egym s ut n. -GIB : tadunk egy t rgyat valakinek. Erre sem s–r–n lesz szks‚gnk. -HILF : SegĄtnk valakinek. Hasonl˘an, mint a ZIEHE-n‚l... -WARTE : V rakozunk egy l‚p‚st. Noha egy helyen Łgy ‚reztk, van ‚rtelme a haszn lat nak, m‚gis Łgy gondoljuk, egyszer–bb, ha m st l‚pnk! 3. MANIPULIEREN -™FFNE : Kinyitunk valamit, de ez nem csak ajt˘ lehet! (S”rt nem tal ltam! : CoVboy) -SCHLIESSE : Az el“z“ ellent‚t-p rja. Nem nagyon fogjuk haszn lni. -VERRIEGLE : Z r bez r sa : kulccsal aj nlott. -ENTRIEGLE : Z r kinyit sa - szint‚n kulccsal. -BEFESTIGE : ™sszek”tnk k‚t objektumot. Egyszer lesz r  szks‚g. -BEWEGE : ElmozdĄtunk valamit. Alkalmas lehet titkos ajt˘k keres‚s‚re. 4. UMGEBUNG -SCHAU : Visszak‚rhetjk a helyszĄn leĄr s t. -AUSGŽNGE : A kij ratokat k‚rhetjk le. -BETTRITT : Bel‚pnk valahova. -VERLASSE : Elhagyunk valamit (pl. cs˘nakot). -GRABE : sunk. A j t‚kban k‚t helyen kell haszn lnunk, ebb“l egyszer tal lunk is valamit. 5. SPIEL -PUNKTE : A j t‚kban el‚rt pontsz munkat tekinthetjk meg. A C64-es verzi˘ ebben a k‚rd‚sben ‚rdekes dolgokat mutatott. A v‚g‚n van 3 cselekedet, melyek ”ssz‚rt‚ke kb. 2500 pont. A j t‚kot gyakran teljesĄteni lehet 3-4000 ponttal is, Łgy hogy ezut n a pontt bl zatba kb. 6000 ponttal iratkozunk fel. Egy‚rtelm– nem? -L™SUNG : Megold st jelent. Lehet pr˘b lkozni... -šBER S.C. : Inf˘kat kapunk a j t‚kr˘l. -CREDITS : Erre nem j”ttnk r ... -NEUSTART - Łjrakezd‚s. -SPIELENDE - A j t‚k befejez‚se. 6. DISK -SPEICHERN : J t‚k ll st menthetnk. -LADEN : J t‚k ll st t”lthetnk. -INSTALLIEREN : Save disket k‚szĄthetnk (Ja, hogy C64-re neked is hib s t”r‚sed van? Akkor ne csod lkozz azon, ha ez nem fog sikerlni! : CoVboy). 7. SPEZIAL -KURZTEXT : Ha aktĄv, akkor csak az ismeretlen helszĄnek leĄr s t k‚rhetjk le. C‚lszer– haszn lnunk, mert a 4-5 oldalas sz”vegekt“l gyorsan gutat‚st kaphatunk! -AUSFšRLICH : Az el“z“vel ellent‚tben itt mindig megkapjuk a helyszĄn leĄr s t. -MUSIK : Ki/bekapcsolhatjuk a zen‚t. A zene m‚g C64-en is ‚lvezhet“ (csak 4-5 perc mŁlva megy az ember idegeire : CoVboy). -SIDMODUS : C64-en a zene hozz igazĄt sa a hangchiphez. Akkor tal n m‚gis fejest ugorhatunk... I.r‚sz - DISK B / SIDE 1. M r megint csak kapkodunk! Majdnem elfelejtettk, hogy a menpontokt˘l jobbra tal ljuk a n‚gy ‚gt jnak megfelel“ nyilakat. Ha valamelyikre r clickelnk, abba az ir nyba k˘ric lunk tov bb. Az egyszer–s‚g kedv‚‚rt a tov bbiakban a n‚gy ‚gt jat a magyar r”vidĄt‚s‚nek megfelel“en fogjuk jel”lni. Tess‚k csak annak megfelel“en clickelgetni (,NY,D,K)! Az utasĄt s ‚s t rgylista mez“j‚ben tal lhat˘ inform ci˘t pedig az ugyancsak a menk mellett tal lhat˘ fel ‚s lefel‚ mutat˘ nyĄlra val˘ clickel‚ssel l‚ptethetjk fel ‚s le. Az elej‚n m r elmondtuk, hogy egy fogad˘ba ‚rkeznk. (Mondjuk ezt a k‚p alapj n el‚g neh‚z meg llapĄtani! : CoVboy) Illene bejelentkeznnk a hotelport sn l, menjnk teh t a recepci˘hoz (NY, ). J˘ szok sunk szerint megvizsg ljuk az asztalt (BETRACHTE TRESEN), h tha elfelejtette a port s levenni az el“z“leg otthagyott borraval˘t. P‚nzt ugyan nem tal lunk, csak prospektust, amit fel is vehetnk, el is olvashatjuk, de ha akarjuk, t”nkre is tehetjk. Az asztalon van m‚g cseng“ is, jaj de j˘, nyomjuk meg. Nothing happen. Mi a fene! Nyomjuk meg m‚g k‚tszer, erre hajland˘ v‚gre el“kerlni a port s (PORTIER) is. Ha nem Ągy lenne, csengessnk m‚g egy p rat!. Biztos SOUL CRYSTAL-ozott a szob  j ban, az‚rt nem hallotta az els“ csenget‚st (KLINGEL). A port ssal cseveghetnk egy kicsit, intelligens ember r‚v‚n hajland˘ odaadni v‚gre a szobakulcsot is (ZIMMERSCHLšSSEL). Ha a port s megjelent, besz‚lni kell vele (SPRICH), hogy a kulcs bent legyen a t rgylist ban! Ha m r itt vagyunk, r ‚rnk m‚g felmenni a szob ba. szak fel‚ tal ljuk az eb‚dl“t, k”rln‚zhetnk, ‚s besz‚lhetnk az ”reggel is (DORFBEWOHNER). A kaj lda megvan, aggodalomra semmi ok, n‚zzk meg, hol is fogunk aludni. A szob nk el‚ (D, NY) k˘ric lunk, ‚s kinyitjuk az ajt˘t (ENTRIEGLE ZIMMERTšR MIT ZIMMERSCHLšSSEL, ™FFNE ZIMMERTšR). Mit  llunk itt, mint egy faszent, menjnk be (D)! N‚zznk k”rl. Ny r l‚v‚n tombol a 38 fokos h“s‚g, jobb, ha mindj rt fel is vesszk a frd“gaty˘nkat (BADEHOSE) (Sz‚p dolog, mondhatom! Amikor bej”ttem a szob ba, sehol nem volt ez az  tkozott BADEHOSE a t rgylist ban, azt n kiderlt, hogy a STUHL-t kell megvizsg lni! CoVboy). Most tegynk le mindent (a szobakulcsot ‚s a gaty˘t azt az‚rt ne), majd vegyk fel magunkra a frd“gaty˘t (WENDE BADEHOSE AUF DAVE AN), ‚s t vozzunk a szob b˘l (). Azt, hogy a t rgylist ban szerepl“ dolgok k”zl mi van n lunk, a t rgylist ban szerepl“ nevek melletti z r˘jeles megjegyz‚s tudatja velnk. Egy ellen“rizhetjk, val˘ban csak ez a k‚t t rgy van-e n lunk a t voz skor? Ne felejtsk el kulcsra z rni az ajt˘t, nehogy meglepet‚sben legyen r‚sznk! Menjnk keletre (K), dobjuk le a kulcsot a port snak, majd ir ny a t˘ (D,K,K, ‚s ism‚t ). Ha csak a gaty˘ van n lunk, akkor a program Ąr˘i megengedik, hogy m‚g egy kicsit j tsszunk, ergo nem fulladunk meg. Ha kifr”dtk magunkat, t vozzunk (NY, ), ‚s megcsod lhatjuk a vĄzes‚st. Ezt nem lehet kihagyni, menjnk al  (BETRITT WASSERFALL). L ssunk csod t ez egy id“alagŁt volt, ‚s  tkerltnk a mŁltba... ...Menjnk el az erdei tiszt sra (K, ), ahol segedelemre szorul egy egyszarvŁ. (Mi az, egy mut ns teh‚n? : CoVboy) SegĄtsnk neki, mire “ megaj nd‚koz bennnket egy krist lyg”mbbel. Most menjnk nyugatra (NY) ‚s m r v‚ge is az els“ r‚sznek. II.r‚sz (Te is tudtad a k˘dot?) A tov bbiakban is csak akkor jegyezzk meg z r˘jelben a l‚nyegesewbb n‚met szavakat, ha azt fontosnak tal ljuk, egy‚bir nt a list b˘l ki lehet n‚mi t”preng‚s ut n k”vetkeztetni, hogy kir“l, vagy mir“l van sz˘. Indul sk‚ppen menjnk nyugatra (NY), majd t j‚koz˘djunk, kivel van dolgunk, vizsg ljuk meg a tulajt (ERDLOCH), ‚s olvassuk el a zenetet (BETRACHTE NOTIZ). Ez egy igen rosszul sikerlt po‚n a szerz“kt“l (egy‚bk‚nt ez jellemz“ az eg‚sz j t‚kra is: a po‚nok fele m‚g csak hagyj n, a m sik fele viszont kimondottan idegesĄt“). Menjnk d‚lre (D), majd nyugatra (NY), ahol tal lkozunk az ork-k”ly”kkel. Jobb ha odaadjuk neki a krist lyg”mb”t (KRISTALLKUGEL), s ezt megh l lja!. H l b˘l elvisz a szleihez. Kiv l˘ alkalom, hogy k”rn‚zznk. Ha lehet, az orkmam val ne kezdjnk el fl”rt”lni, mert ezt az orkpapa nem veszi j˘ n‚ven. Az asztalon pipa van, amelyr“l kiderl, hogy marihuan t t”mtek bele. Ha kedvnk t madna p”f‚kelni egyet, az orkpapa tesz r˘la, hogy bev‚gezzk a j t‚kot. 5 l‚p‚s ut n viszont az orkmama v‚letlenl  tkavar a k”lyk”n, mire z–rzavar t mad, ‚s az alkalmat kihaszn lva gyorsan felvehetjk a pip t (PFEIFE). Az edzett ifjŁs g‚rt mozgalom jegy‚ben egy kis gyalogtŁra k”vetkezik (, K, , NY, NY). Egy h z el“tt  llunk, mondjuk ezt nem volt neh‚z kital lni. Az ajt˘t megpr˘b lhatjuk kinyitni (Pl. PAJSCHER-rel : CoVboy), de ez nem fog sikerlni, ink bb kopogjunk (DRšCKE (!) TšR). Meg fog jelenni Mylgor, aki megĄg‚ri neknk, hogy kapunk sz ll st ‚s munk t is t“le, ha al Ąrunk egy szerz“d‚st vele. Ez el‚g rosszul kezd“dik, s a folytat s sem jobb: kital lja, hogy a szerz“d‚st a v‚rnkkel Ąrjuk al , majd az is kiderl (BETRACHTE VERTRAG), hogy nem is tudjuk mi  ll a szerz“d‚sben! M st viszont nem tehetnk, mint hogy al Ąrjuk, mert egy‚bk‚nt sov ny rem‚nynk sem marad arra, hogy a j t‚kban tov bbjussunk. Teh t: WENDE MESSER AUF DAVE AN, WENDE BLUT AUF VERTRAG AN. Adjuk oda neki a szerz“d‚st. Mi a man˘? Nem t”rt‚nik semmi. Ja, hogy a k‚st is adjuk vissza? Ezut n bemehetnk a h z ba. Itt vizsg l˘dhatunk, mindenkinek aj nljuk a kandall˘ megvizsg l s t is (BETRACHTE KAMIN), ‚rdekes jelenet, amint Mylgor csŁnya szemeket meresztget r nk (Jen“ tekintet‚t v‚ltem felfedezni benne! : CoVboy). F raszt˘ volt a nap, t‚rjnk h t nyugov˘ra (D, WENDE DAVE AUF BED AN). jszaka felriadunk egy furcsa hangra, j‚ ez olyan, mintha k“ csŁszna k”v”n (s m‚g erre mondj k, hogy k“ k”v”n nem marad? : CoVboy). Menjnk ‚szakra () ‚s besz‚ljnk Mylgorral. Adni fog egy csom˘ t rgyat. J˘l tesszk, ha felvesszk ezeket, a ruh kat pedig c‚lszer– fel is ”lteni (FELLSTIEFEL, BAUMWOLLHEMD, HOSE, WENDE ... AUF DAVE AN), majd hagyjuk el a h zat ‚szak fel‚ (). Ha elballagunk keletre h romszor (K, K, K), vissza‚rnk a 2.r‚sz kiindul˘hely‚hez. Itt l tunk egy m‚hkast (BIENENSTOCK), amit megvizsg lva a program igen tudom nyos meg llapĄt st tesz, ugyanis t j‚koztat minket arr˘l, hogy a m‚heknek full nkjuk van. Nofene. H t akkor fst”ljk ki “ket (WENDE PFEIFE AUF BIENENSTOCK AN). M‚g a program is meg fogja csod lni, hogy milyen `furcs n` replnek a m‚hek? Na vajon mi‚rt?! A v ltozatoss g kedv‚‚rt ism‚t megvizsg lhatjuk a m‚hkast, ‚s felvehetjk a m‚zet (HONIG). Menjnk innen nyugatra (NY), majd ‚szakra (). Egy szakad‚khoz ‚rtnk, melyet  thidal egy far”nk. Az  tjut ssal megpr˘b lkozhatunk, de biztos egy csiga-ezred caplatott  t rajta az el“bb, mert fenem˘d csŁszik. Csizm nkat viszont bekenhetjk egy pici m‚zzel (WENDE HONIG AUF FELLSTIEFEL AN), majd kavarjunk ‚szak fel‚ (). Ha  t‚rtnk, ir ny nyugat, ‚s ‚szak (NY, ). Az ezst kĄs‚rt‚se ne kerĄtsen minket hatalm ba, csak az ‚rm‚ket vegyk fel. Nyugatra tal lunk egy lap tot (SCHAUFEL). Menjnk a falu k”zep‚re (K, D, K, D, D, NY). Innen pedig ‚szakra, majd nyugatra (, NY). Tal lunk egy kalandorbolt -ot, melyben minden felszerel‚s kaphat˘, csak most kifogyott a legt”bb a rakt rb˘l. Kutyasz n m‚g van, adjuk oda az elad˘nak az ezst‚rm‚inket (SILBERMšNZEN), mire az elad˘ k”zli, hogy ez‚rt a bag˘‚rt szuper min“s‚get nem tud produk lni, de az‚rt valamit kapunk, csak el kell menni ‚rte ‚szaknyugatra (NY, ). RendkĄvl ‚rdekes megjegyz‚st f–z a program abb‚li cselekedetnkh”z, ha mi pr˘b ln nk meg a sz nt hŁzni: k”zli, hogy a kuty k lust k, ‚s feltelepednek a sz nra. Ez‚rt ink bb mi ljnk r  a sz nra (BETRITT HUNDESCHLITTEN), ‚s huzattassunk ‚szakra (). A program egy kicsit unalmas novell t k”z”l arr˘l, hogy farkasok jelentek meg ‚s felzab lt k a kuty inkat (nagyon ‚hesek lehettek, mert a sz n is elt–nt). Ha ‚szakra () megynk, egy szakad‚k  llja utunkat : lehet“leg ne kecmeregjnk bele. Nyugatra (NY) van egy j‚gpalota. Nem engednek be minket, elj”tt teh t az ideje, hogy megigyuk az italt (WENDE ELIXIER AUF DAVE AN), majd r”gt”n ut na ‚szakra t vozzunk (). A palot ba bejutva besz‚ljnk Firon-nal, aki azt mondja, hogy “ k‚sz a hal lra. SegĄtsnk neki (HILF), erre a program megdĄcs‚r bennnket, de egy‚b nem t”rt‚nik. Pr˘b ljunk vele m‚g besz‚lni p rszor, v‚gl megŁnja, ad egy j‚gkulcsot, ‚s kitesz minket a sz nk˘s helyszĄnre. EzŁttal nem kutya-, hanem borzsz nk˘t tal lunk. Sz lljunk be (BETRITT DACHSSCHLITTEN), majd huzattassunk d‚l fel‚ (D), sz lljunk ki (VERLASSE), ‚s menjnk a szakad‚k tŁloldal ra (D, K, K, D, K, , ). EzŁttal keletre megynk (K), majd be a kolostorba (). Az eb‚dl“ben k”rln‚zve tal lunk patk nym‚rget (tal n ez‚rt olyan kihalt ez a kolostor...), az ‚szakra () l‚v“ kamr ban pedig egy kardot. A karddal menjnk a b ny ba (D, D, NY, NY, ), ‚s ezst”zzk meg a kardot (WENDE KURZSCHWERT AUF SILBER AN). Most m r mehetnk a temet“kapuhoz (D, K, K, , NY). Term‚szetesen mi nyithat egy temet“kaput? Na mi? H t persze, hogy a j‚gkulcs! Menjnk a temet“ben ‚szakra (), ahol  shatunk. M s, hasonl˘an ‚rt‚kes leletek mellett tal lunk egy kezet, amely kinyŁjtott k”z‚ps“ ujjal dv”zli a kedves j t‚kost (Hm. Valamelyik “skori CoV post j ban mintha lett volna m r valami hasonl˘! Hol a copyrightom? : CoVboy). Menjnk ‚szakra (), ‚s vizsg l˘djunk, majd m rtsuk bele a kardot a szenteltvĄzbe (WENDE KURZSCHWERT AUF WEIHWASSERBEZKEN AN). Ha ez is megvolt, menjnk le. Az itt tal lt sĄrk”vet (GRABPLATTE) megvizsg lva kapunk egy im t, amely lelknk megnyugtat s ra szolg l (... v‚gl is el‚g nagy bunk˘s g a szerz“kt“l, mert eg‚szen m sra szolg l...). Menjnk fel, majd im dkozzunk az olt r el“tt (WENDE GEBET AUF ALTAR AN : mit ne mondjunk, ez el‚g ‚rdekes m˘dja az im dkoz snak!). Erre meg fog jelenni Jack bar t szelleme (SPRICH MIT JACK'S GEIST), aki el fogja mondani, hogy Firon testv‚r‚t, Richard-ot meg”lt‚k, ‚s hogy a teste itt van, a feje pedig egy elhagyott b ny ban lett el sva. Hm. Ez v‚letlen? Menjnk oda (D, D, K, D, NY, NY, , NY), ‚s  ssunk rendletlenl. A program ”r”mmel fogja k”z”lni, hogy megtal ltuk a kir ly fej‚t. Sajnos mutatni nem mutatja, pedig milyen sz‚p l tv ny lenne... Menjnk vissza a temet“be (K, D, K, K, , NY, ). EzŁttal nyugatra (NY) megynk. A fel‚nk settenked“  rnnyal ne t”r“djnk, menjnk ‚szakra (), nyissuk ki a szarkof got, ‚s tegyk a csontv zra a fejet (BEFESTIGE ... MIT SILUETT). A kir ly teste ”sszeforr a fej‚vel, majd hirtelen elt–nik. Kopogtat valaki a h tunkon : a szellem megjelent m”g”ttnk (m‚g j˘, hogy nem t”tt fejbe). Besz‚ljnk vele p rszor, mire nagy nehezen kapunk t“le egy var zsajt˘t nyit˘ im t (olyat, mint Mylgor h z ban), ez persze nem el‚g er“s ahhoz, hogy a vĄzes‚st lez r˘ var zst semlegesĄtse, Łgyhogy menjnk d‚lre (D). Na m r megint itt van a kedves kis  rny, aki m sod ll sban farkasember. NyĄrjuk ki: (™L FARKASEMBER, ja bocs nat ez nem R tkai stuff, sz˘val ZERST™RE, vagy WENDE KURZSCHWERT AUF WERWOLF AN : ez csak akkor fog sikerlni, ha el“z“leg ezst”ztk ‚s szenteltvĄzbe m rtottuk a kardot, m skl”nben bar tunknak nem lesz gondja a vacsora beszerz‚s‚vel). A farkasember ekkor  talakul egy fiatal n“v‚, majd ‚rint‚sre elporlad. (Ez a legŁjabb fogamz sg tl˘ szer? : CoVboy) Megtudjuk, hogy a farkasember megsebzett minket, sebnkb“l z”ld v‚r sziv rog, a seb egyre csak n“, ‚s el“bb ut˘bb mi is farkasemberek lesznk. H t ez cooool! Ha eddig mindent j˘l csin ltunk, akkor Mylgor ajtaja nyitva van. Menjnk is oda (K, D, K, D, NY, D, D, NY, NY, D), majd tov bb d‚lre (D), ‚s kor bbi : nem a legkor bbi : h l˘helyis‚gnkben tal ljuk magunkat. F“h“snk k”zben er“sen morcolgatja szem”ld”k‚t : tal n m‚gis csak le kellett volna csapni azt a nyavaly s Firon-t. J˘ ”tlet, de k”ny”rgnk, akkor hogy fogjuk elhagyni a j‚gpalot t? Az ajt˘t nyissuk ki a var zsig‚vel (WENDE ZAUBERSPRUCH AUF WESTTšR AN). Menjnk innen nyugatra (NY). Vizsg ljunk meg mindent, ‚s nyissuk ki a fi˘kokat (SCHUBLADE). Itt egy csomagra lelnk, melyben egy laborkulcs lapul. Induljunk vissza a kandall˘hoz (K, ). Ha megvizsg ljuk a kandall˘t, arra a k”vetkeztet‚sre jutunk, hogy valami nem stimmel. MozdĄtsuk el (BEWEGE KAMIN), ‚s az itt tal lhat˘ lej raton menjnk le. A labort most m‚g hagyjuk, a szob ba menjnk be. Az  gyban egy amulettet tal lunk, amit azon nyomban magunkra is ”lthetnk. Most m r visszamehetnk a labor el‚, nyissunk be (™FFNRE TšR, ). Mylgor nem ”rl neknk (ha sokat sz˘rakozn nk vele, akkor bel‚nk d”f egy j˘ kis injekci˘t). Kap˘ra j”n a polc, d”ntsk a nyak ba (ZERST™RE REAGIEREN), a keletkez“ robban st˘l elsz ll, de nem puttyad ki. Menjnk innen ki (D), ‚s csukjuk is be az ajt˘t. Ekkor az ajt˘ m”g”tt egy hatalmas robban s zajlik le, amit az ajt˘ sem bĄr ki, ‚s nyakunkba szakad az eg‚sz h z, ami az‚rt kĄnos, mert vajmi kev‚s az es‚lye annak, hogy valaki ki s bennnket (h“snk meg is jegyzi v‚lem‚ny‚t a dologr˘l). Az‚rt kapunk egy kis vĄgasztal st is: Mylgor-t val˘szĄn–leg k‚ptelens‚g levakarni a falr˘l... A labort teh t jobban le kellene z rni (VERRIEGLE LABORTšR MIT LABORSCHLšSSEL). Nagyszer–! Menjnk a kezd“helyszĄnre (fel, , K, K, K). Most v‚gre mehetnk ‚szakra (), ‚s ezzel v‚ge is a m sodik r‚sznek. III.r‚sz Indul sk‚ppen menjnk d‚lre (D) : ezt a k‚pet ‚rdemes szemgyre vennnk! T”lthetjk is vissza az el“z“  ll st... Menjnk ink bb keletre (K). Itt egy kis bĄrk˘z st fogunk folytatni az amulettnkkel, majd eldobhatjuk; ha fel akarjuk Łjra venni, akkor elnyeli a f”ld. Menjnk k‚tszer ‚szakra (, ). Itt a mocs r-t˘, melynek partj n egy cs˘nak van : nem kell nagy fant zia ahhoz, hogy kital ljuk, hogyan lehet megfullad s n‚lkl  tjutni a tŁls˘ partra (BETRITT BOOT, ). Itt a t bl n azt olvashatjuk, hogy nyugatra tilos menni, teh t arra megynk (NY). Jaj! Sajnos elnyelt a fut˘homok... Tal n m‚gis ‚szak () a j˘ ir ny. Innen mehetnk nyugatra (NY). Most ne menjnk d‚lre (gondoljuk nem kell komment lni, hogy mi van ott?)... szakra k‚t bonus helyszĄnt tal lunk : akinek srg“s elhal loznival˘ja lenne, az menjen arra. Marad teh t a nyugati ir ny (NY), ja ‚s a k”vet (RIEGELSTEIN) se felejtsk el felvenni (Ki k”vet ‚s mit k”vet? : CoVboy)! Itt van az ”reg remete. Besz‚ljnk vele p rszor. Mond egy p r hasznos inf˘t, v‚gl a program meg llapĄtja, hogy a remete m r kiss‚ (nagyon) hlye. Menjnk vissza (K, K, majd ). A kast‚ly el“tt vizsg l˘djunk, majd menjnk ‚szakra (), ‚s m ris l thatjuk h“snket, ahogy ott fekszik felny rsalva : nyakunkba pottyant a r cs, ahogy r l‚ptnk a platformra, k‚nytelenek lesznk h“snket fel ldozni (WENDE ZIEGELSTEIN AUF PLATFORM AN). Miut n a r cs leesett (™FFNE FALLGITTER), ‚s most ir ny ‚szak (). Mivel a kapu z rva van, menjnk a kapush zba, ahol megtal ljuk a kapukulcsot. Menjnk vissza a kapuhoz. Nyissuk ki a kulccsal : term‚szetesen sikerl belet”rni, de az‚rt ki tudjuk nyitni. Menjnk ‚szakra () : a program egy hosszŁ monol˘ggal untat bennnket, melynek a v‚g‚n megjegyzi, hogy a DESIGN-t a programban val˘szĄn–leg szentiment lis ”regemberek hozt k ”ssze : esetleg remet‚k... (h t ez t‚nyleg j˘ po‚n volt) V‚ge is a III. r‚sznek. IV. r‚sz Ebben a r‚szben term‚szetesen azzal kezdnk, hogy a kapu bez rul m”g”ttnk. Menjnk a kertbe (NY), innen pedig az ist ll˘ba (). A kalandort megvizsg lva egy c‚dul t tal lunk fontos inf˘val. A l d val nem tudtunk mit kezdeni (”ssze lehet pl. t”rni). Menjnk ink bb a f”ldalatti barlangokba (D, K, le, le). szakra tal lunk egy tervrajzot (egy sz˘t sem ‚rtnk bel“le), ‚s egy parfm”t (ezt a program minden tiltakoz sa ellen‚re ”ntsk magunkra : WENDE PARFšM AUF DAVE AN). Menjnk d‚lre (D), majd nyugatra (NY). Itt egy Cu-Sath nev–  llat “rzi a nyugatra vezet“ folyos˘t (szerintnk egy hagyom nyos kardfogŁ tigris) (Szerintem meg a kuset az olyan mint a h l˘-kocsi, csak ‚ppen ‚bren van! : CoVboy). Ha a parfm”t magunkra ”nt”ttk, akkor  t fog engedni. A tr˘nteremben tal lunk egy pal stot. Ezt ”ltsk magunkra (WENDE PURPURMANTEL AUF DAVE AN). Ezut n menjnk a t˘hoz (K, D, D), majd innen nyugatra (NY). Az ”reg hanyattesik a pal stt˘l, ha besz‚lnk vele, akkor odaadja a cs˘nak kulcs t. Mehetnk vissza a t˘partra, ‚s sz lljunk be a cs˘nakba (BETRITT KAHN). Nyissuk ki a lakatot (ENTRIEGLE KAHN MIT BOOT SCHLšSSEL), ‚s evezznk  t (K). Z rjuk le a cs˘nakot (kl”nben elŁszik), ‚s l‚pjnk ki a sz razra (VERLASSE KAHN). D‚l fel‚ a h zban egy vaskulcs tal lhat˘ (D, EISENSCHLšSSEL). (s f‚legykor? CoVboy). Most menjnk vissza a t˘partra az el“bb ismertetett m˘don, ‚s innen menjnk fel a kast‚lyba (, K, itt majd k‚s“bb lesz dolgunk, , fel, fel, ). A fogad˘teremben vagyunk. Menjnk ‚szakra (), nyugatra (NY): bejutunk a l‚pcs“h zba. Itt el“sz”r menjnk fel, majd vizsg ljuk meg az eget, ezut n pedig a teliholdat. Szeg‚ny Dave-en ‚rdekes sz“rzet n“, ‚s v”lt egy-kett“t, majd visszakapjuk az ir nyĄt st. Menjnk ‚szakra (). Az asztalon tal lunk egy k”nyvet, ezt el kellene olvasni. Most menjnk az alagsorba (D, le, le). El“sz”r menjnk keletre (K). Itt nagyon ‚rdekes dolgok vannak, de foglalkozzunk a szoborral ink bb (BEWEGE KRIEGERSTATUE), ‚s sz‚pen elteleport l˘dunk. A szob ban van egy kulcs (KAYS SCHLšSSEL), ez nyitja a r csot (GITTERTšR). A kis nyĄl s (SLOT) majd k‚s“bb lesz ‚rdekes. Nyissuk ki az ajt˘t, ‚s menjnk d‚lre (D). N‚zznk k”rl: az inf˘k ‚rtelmez‚s‚re majd k‚s“bb r j”vnk ( ltal ban tŁlzottan is k‚s“bb). Nyissuk ki az ac‚lajt˘t a vaskulccsal, majd ir ny kelet ‚s ‚szak (K, ). Ism‚t az el gaz shoz ‚rtnk, mehetnk ‚szakra (). Az itteni ajt˘  llĄt˘lag nyitva van... Az‚rt eg‚szen nincs: tal lunk rajta egy kilincset, amelyet lenyomva nem nyĄlik ki az ajt˘, hanem megnyĄlik a f”ld alattunk. Ha megvizsg ljuk a kilincset, akkor azt l tjuk, hogy az als˘ r‚sze vastagabb. Ha nem nyomjuk le, hanem hŁzzuk ( DON'T PUSH IT : PULL IT! : eml‚kszel?) (ZIEHE AN TšRKLINKE), akkor az ajt˘ balesetmentesen kinyĄlik. Mehetnk ‚szakra (). A k”nyvespolcot egyel“re hagyjuk b‚k‚n (M‚g Łgy sincs rajta a CoV vk”nyv'92 : CoVboy), menjnk el“bb nyugatra (NY). Ez Zargon h l˘szob ja. Az  gy t  tkutatva tal lunk egy b“rersz‚nyt (LEDER SŽUCHEN), amiben egy papĄr van. A papĄron egy kombin ci˘t tal lunk! Nagyszer–, most m r csak a sz‚fet kell megtal lni hozz ! K‚tszer menjnk keletre (K, K), ‚s meg is tal ljuk : nyissuk is ki (WENDE CODENUMMER AUF TRESOR AN). Kedves ”smer“s : a Mylgor f‚le szerz“d‚s. Na, ezt most sz‚tszedjk, hogy megszabaduljon a lelknk. Meg is szabadul : csak sajnos a fejnkt“l is (GAME OVER). M‚gis jobb lesz ezt az incidenst mell“zni. Menjnk nyugatra (NY), ‚s vizsg ljuk meg a k”nyvszekr‚nyt (BšCHERWAND). Mesteri logik val kital lhatjuk, hogy BEWEGE BšCHERWAND. Mehetnk is ‚szakra (). Az itteni helyszĄnen n‚h ny pont‚rt vizsg l˘dhatunk : a lev‚l elolvas sakor a program k”zli, hogy nem ‚rti, hov  t–nt a szerz“d‚s : h   t ‚pp most vettk fel... A nyugatra l‚v“ szob ban (NY) van Zargon var zstze, ami nem forr˘, hanem j‚ghideg. A szenteltvĄztart˘ban egy csipetnyi szenteltvĄz van. ™tntsk r  a t–zre : ez ugyan nagyon j˘ ”tlet, de k‚s“bb esetleg meglep“ lesz, hogy nem tudunk kimenni a v rb˘l! Oltogat s el“tt teh t WENDE VERTRAG AUF PURPURFEUER AN, majd ezut n WENDE WEIHWASSER AUF PURPURFEUER AN. Menjnk keletre (K), innen keletre (K) van Zargon, de egyel“re hagyjuk b‚k‚n. Folytassuk a kast‚ly felderĄt‚s‚t a fels“ szinttel (D, D, D, fel, K, ). A konyh ba jutunk, ahol ny–zs”gnek a hull k. Itt tal lhatunk ‚telt is (lehet enni bel“le : 20 pont‚rt), de itt semmi hasznos nincs, teh t ir ny nyugat (NY). Itt egy szelet feh‚r kenyeret tal lunk, meg egy csom˘ patk nyt. A teend“ el‚g nyilv nval˘: WENDE RATTENGIFT AUF WEIáBROTSCHEIBE AN, GIB WEIáBROTSCHEIBE AN RŽTTEN. Ezut n mehetnk tov bb. szakon () a konyhakertet tal ljuk, ahol 5 pont‚rt sikerl megtudnunk, hogy a fvek (KRŽUTEN) var zsital ”sszetev“k. Menjnk d‚lre, majd nyugatra (D, NY), ‚s a kamr ba jutunk, ahol k”rln‚zhetnk. Menjnk le. L m hord˘k, h t v‚gre megtal ltuk, ami‚rt ennyit szenvedtnk! Vagy m‚gsem? Nyissuk ki az egyik hord˘t (™FFNE FAá). Sajnos res, viszont egy  tj r˘t lelnk m”g”tte. Menjnk  t nyugatra (NY), majd ‚szakra (). Itt h“snk nyavalyogni fog egy sort, hogy megint hull kra sikerlt bukkannia. Csukjuk be a kopors˘kat (SCHLIEáE SŽRGE), majd teleport ljunk Zargon-hoz (BETRITT DRUDENFUá). Brut lis emberek esetleg megpr˘b lhatj k kinyĄrni Zargon-t : no effekt. Ha a krist lyt akarjuk ”sszet”rni, akkor visszateleport l˘dunk. D”ntsk fel teh t az st”t (ZERST™RE KESSEL), azut n t”rjk ”ssze a krist lyt. Zargon l tv nyos pirom nia k”zepette elt–nik : csak a koron ja ‚s a jogarja marad ut na. A koron val nemigen tudtunk mit kezdeni (n p‚ld ul Becherovk t szoktam rajta venni : CoVboy) : logikus lenne, ha egy kis szenteltvĄzzel el lehetne kldeni egy m sik vil gba, de az sajnos elfogyott, mint a tegnapi N‚pszabads g. Magunkkal se vigyk, mert minden l‚p‚sre 10 pontot lenyŁz a v‚rrel megszerzett ”sszpontsz munkb˘l : a jogarra viszont szks‚gnk lesz. Menjnk a SLOT-os szob ba (NY, D, D, D, D, NY, ), ‚s nyissuk ki a jogarral (WENDE SZEPTER AUF SLOT AN). H t ez nagyszer–! sikerlt kinyitni a kast‚ly kapuj t. Menjnk el (D, K, , fel, K, D, D), de m‚g ne menjnk ki, hanem keressk meg a metr˘ khm. sz˘val a f”ldalatti forr st (le, le, D). Vizsg l˘djunk egy kicsit, ‚s : mivel m r a hord˘n l sem tudtuk szomjunkat oltani : igyunk egy kicsit a vĄzb“l. DAVE sz‚pen lesz“rtelenedik : a fert“z‚snek v‚ge. Most m r t‚nyleg kimehetnk (, fel, fel, D). s ism‚t a j˘l megszokott kis ‚letnkbe cs”ppennk... THE END... CONGRATULATIONS... meg minden! Mint az eddigiekb“l m r kiderlhetett, a program egyetlen nagy hib ja : legal bbis a hazai  ltal nos m–velts‚g, ‚s nyelvtud s tkr‚ben :, hogy n‚met nyelv–. A c‚g egyel“re nem Ąg‚r angol verzi˘t, ami el‚g szomorŁ, nem val˘szĄn–, hogy sok b tor v llalkoz˘ pr˘b lkozna az  tĄr ssal, figyelembe v‚ve azt a t‚nyt is, hogy a sz”vegek terjedelme mintegy 320 kbyte (m‚g C64-en is)! ™sszess‚g‚ben ett“l fggetlenl nem rossz kis kalandot alkottak a szerz“k, b tran aj nlhatjuk mindenkinek, senki nem fog benne csal˘dni. Ja, a c‚g m r dolgozik a j t‚k folytat s n, a SOUL CRYSTAL 2. 1993 egyik szenz ci˘j nak Ąg‚rkezik. KĄv ncsian v rjuk...