Valamikor r‚ges-r‚gen, egy rendkĄvl k”zeli galaxisban (s“t: itt helyben) egy Origin nev– c‚g megjelentetett egy bizonyos SPACE ROGUE nev– j t‚kot, ami arr˘l volt nevezetes, hogy ez-nem-az-ELITE2 (m‚g akkor sem, ha valamelyik j˘k‚pess‚g– gyermek  tnevezte), tov bb  hogy 64-en nem volt haszn lhat˘ verzi˘ bel“le. Ugyan egyre Łjabb 101%-os t”r‚sek jelentek meg bel“le, de ezek csak annyiban kl”nb”ztek az el“deikt“l, hogy azokt˘l elt‚r“ helyen fagytak ki: hol dokkol s ut n, hol egy haj˘ megjelen‚sekor, hol meg m sutt... A j t‚k egy‚bk‚nt teljesen jellegzetes Origin-produkci˘: a c‚g mindig arr˘l volt nevezetes, hogy mesterien ”tv”zik gyess‚gi r‚szekkel a kalandj t‚kaikat (lesz mĄtva az ULTIMA-kat). Na meg arr˘l, hogy a j t‚kaik kaland-r‚sze borzaszt˘ bonyolult, Ągy teh t j˘n‚h ny napig (h‚tig, h˘napig...) odak”tik az izgalmakra szomjaz˘ j t‚kost a g‚pe el‚ (na persze lesz mĄtva az ULTIMA-kat). A SPACE ROGUE alap”tlete teljesen az ELITE koppint sa: a t”rt‚net egy t voli, Far Arm n‚vre hallgat˘ galaxisban j tsz˘dik, amelyet egy Manchi nev– rovarfajta fenyeget inv zi˘val (ugyanolyanok, mint az ELITE-ben a thargoidok), de egy‚bk‚nt a galaxisban fenn ll˘ rendet is kl”nf‚le rejt‚lyes er“k bomlasztj k. Leend“ f“h“snk csak eg‚sz v‚letlenl keveredik ide: a Blue Princess csillaghaj˘n teljesĄt szolg latot, amely felderĄt“ kldet‚sben imbolyog az Isten h ta m”g”tti Karonus rendszerben. Egy l tsz˘lag teljesen ‚p, de m‚gis elhagyatottnak t–n“ haj˘ra bukkannak, ‚s “t kldik  t a haj˘ra. AmĄg “  tsz ll a tal l˘an 'Jolly Roger' n‚vre keresztelt kis haj˘ra, hirtelen k‚t Manchi vad szg‚p bukkan el“ az –r s”t‚t m‚ly‚r“l ‚s csillagporr  fokozz k le egykori szolg lati hely‚t. Itt kezd“dik a j t‚k, amelyben egyr‚szt bolyg˘k”zi kereskedelemb“l nyert p‚nzzel fel kell szerelnnk az –rhaj˘nkat, m sr‚szt pedig egy hosszadalmas kaland sor n meg kell menekĄtennk a Far Arm galaxist egy fenyeget“ Manchi-h borŁ vesz‚ly‚t“l. Kezel‚s Kezd‚skor Łjdonslt –rhaj˘nk belsej‚ben tal ljuk magunkat : teh t akkor kezdjk a leĄr st az itt tal lhat˘ cuccok ismertet‚s‚vel ‚s a kezel“billenty–kkel (ez ut˘bbiak egy‚bk‚nt 64-en, Amig n ‚s PC-n is j˘r‚szt megegyeznek): A k‚perny“ fels“ r‚sz‚n van az zenetsor, amelyben azoknak az ad soknak a sz”vegei jelennek meg, amelyeket a szektorban lev“ m s haj˘k adnak le neknk (vagy egym snak). Ha a jelenl‚tnk semleges a sz m ra, akkor a m sik haj˘ valamilyen sablonos fordulattal dv”z”l bennnket (cs sz ri egys‚gek: szrevettk a jelenl‚t‚t ; keresked“k: Sz‚p napunk van a csillaghaj˘k z sra , fejvad szok: Nem l tt l valahol kal˘zokat? , kal˘zok: Kapd a napszelet a h tadba! ), ha megt madtuk volna valamelyiket, akkor pedig : ugyancsak sablonos : szitkoz˘d sokat adnak le ( Rohadt szem‚tl da! , Most elkaplak, te piszok! , stb.). Az zenetsor csak akkor ‚rdekes, ha mondjuk egy keresked“haj˘t t madunk: ha A haj˘t t madj k, kldj”n segĄts‚get! (Ship under attack...) zenetet l tunk, akkor azonnal v ltsunk c‚lpontot, mert a szektorban egy cs sz ri egys‚g jelent meg, ‚s az azonnal t mad sba is fog lendlni. A haj˘ ir nyĄt s ra 64-en ott van a joystick, Amig n ‚s PC-n c‚lszer–bb a billenty–zetet haszn lni (numerikus billenty–zet, sz msor vagy a 'QWEDCXZA' billenty–k). A haj˘ mozg sa eg‚sz j˘l szimul lja a tehetetlens‚get: ha valamelyik ir nyban elfordulunk, akkor el“sz”r ellentett ir nyŁ mozga- t sra van szks‚g egy ltal n a meg ll shoz is. Mivel ez a j t‚kot n‚ha el‚g j tszhatatlann  tette volna, szerencs‚re az 'S' vagy az '5' billenty–vel a forg˘ mozg st azonnal meg llĄthatjuk. A bal als˘ sarokban a a CF mutatja a motorteljesĄtm‚nyt ('+' ‚s ':' billenty–kkel n”velhet“/cs”kkenthet“), a felette lev“ s v pedig a relatĄv sebess‚get. Itt is ‚rv‚nyes a tehetetlens‚g, vagyis ha az –rhaj˘val 180 fokos fordulatot csin lunk, akkor a motorteljesĄtm‚ny egy ideig arra fordĄt˘dik, hogy az –rhaj˘ mozg s t meg llĄtsa. (Ugyanezt fordul s n‚lkl is el‚rhetjk negatĄv motorteljesĄtm‚nnyel). Alul k”z‚pen l tjuk az aktu lis c‚lpont adatait tartalmaz˘ list t. Ez alap llapotban a saj t haj˘nk (Sunracer) infoit mutatja: az ARM a m‚g meglev“ p nc‚lzat (kezdetben 300, de a k‚s“bbiekben 500-ra b“vĄthet“). Az ellens‚g tal latai ezt cs”kkentik, ha elfogy, p lyafut sunk szomorŁ v‚get ‚r. A SYS ut n  ll˘ bet–k jelzik a haj˘n lev“ berendez‚seket (C: ECM; F: els“ pajzs; A: h ts˘ pajzs; E: hajt˘m–; B: l‚zer gyŁ; M: rak‚tavet“). Ha valamelyiket tal lat ‚ri, akkor : amellett, hogy az zenetsor is jelzi '... HIT' sz”veggel : a bet–je inverz lesz, ‚s a berendez‚s nem is zemel t”bb‚ ( gyŁn l nem l“hetnk, rak‚tavet“n‚l nincs rak‚ta, stb.). A motor meghib sod sa eset‚n ugyan m‚g gyorsĄthatunk, de ir nyv l- toztat sn l m r nem tudjuk meg llĄtani a haj˘t ‚s tehetetlenl sodr˘dunk abba az ir nyba, amerre a gyorsul s ir nyult. Ilyenkor valamelyest segĄthet a helyzeten, ha kidobjuk a rakom nyt‚rben lev“  rut a 'J' billenty–vel ( Jettisoning cargo ), de ha a dokkol s volt a c‚lunk, akkor sokkal egyszer–bb, ha a csillagt‚rk‚pen  tmegynk egy szomsz‚d szektorba, majd ism‚t visszaj”vnk ide (akkor ism‚t az  llom shoz k”zel fog kitenni a program). A lehets‚ges c‚lpontok k”z”tt a 'T' vagy az 'Enter' megnyom s val v logathatunk. A c‚lpontok k”z”tt szerepel a szektorban lev“ ”sszes haj˘ ‚s ‚gitest ('CTRL'+'T'-re pedig nem infot kapunk az aktu lis c‚lpontr˘l, hanem a k‚pe jelenik meg a kis monitoron). Ha nem a saj t haj˘nk az aktu lis c‚lpont, akkor a n‚zeti k‚p sz‚lein kis z”ld nyilak jelennek meg, amelyek a pozĄci˘j t mutatj k. Ha szemben vagyunk vele ‚s a c‚lpont hat˘t vols gon (1.500) bell van, akkor a nyilak pirosra v ltva mutatj k, hogy tzelhetnk az aktu lis fegyverrel. Az infok: :a fels“ sorban l that˘ a c‚lpont tĄpusa ‚s haj˘kn l a rendsz ma (az ut˘bbi nem l‚nyeges, de egy r di˘zenetn‚l ezzel lehet azonosĄtani, hogy melyik haj˘ adta le); :a RAN mutatja a c‚lpont t vols g t. Ha a c‚lpont egy haj˘, ‚s menekl‚s k”zben 10.000 m t vols gon tŁl kerl, akkor ki is l‚pett a szektorb˘l, azaz megsz”k”tt. –rb zisokn l ezt a sz mot kell null ra cs”kkenteni a bedokkol shoz. :TAC jelzi, hogy az ellenf‚l milyen taktika alapj n mozog. Ezt sem kell nagyon figyelni, mert ha megt madtuk, akkor Łgyis az a c‚l, hogy lepuffantsuk, ha meg nem, akkor meg Łgyis mindegy, hogy milyen logika alapj n sz‚deleg : de az‚rt leĄrjuk “ket: FOLLOW: pontosan ugyanŁgy mozog, mint mi; STAND:  ll; CLOSE: k”zelĄt; FAR: t volodik; CRUISE: cirk l; CIRCLE: k”rl”ttnk k”r”z; ELUDE: kit‚r“ man“ver, elmegy el“lnk; PURSUE: hat˘t vols gon kĄvlre megy, majd visszafordulva szemb“l fog t madni; RAM: cselez; FLEE: megpr˘b l megsz”kni; :ARM jelzi az ellenf‚l p nc‚lzat t (ezt kell majd sz‚tl“ni); :SYS pedig az ellens‚ges haj˘n lev“ berendez‚seket ‚s azok  llapot t. A k‚perny“ jobb als˘ sark ban l tjuk az aktu lis fegyvert. Ez alap llapotban mindig a l‚zer gyŁ, az 'R' billenty–vel lehet  tv ltani a kl”nb”z“ rak‚t kra (Nova-SM1-Plasma sorrend szerint) : ha egy ltal n vannak rak‚t ink. A 'SPACE' tzel az aktu lis fegyverrel. Ha a c‚lkeres“ nincs bekapcsolva, akkor az  gyŁval mindig lehet l“ni, ha aktĄv, akkor csak abban az esetben, ha a c‚lpontot befogtuk (a nyilak pirosak). A rak‚t kat b rmikor el lehet engedni, de : ak rcsak az  gyŁt : ‚rtelemszer–en ezeket is csak akkor van ‚rtelme haszn lni, ha befogott c‚lpontra l“jk ki “ket. Ism‚telt tzel‚shez rak‚t kn l kb. 15 m sodpercet v rnunk kell (a mellettk lev“ l mp k jelzik a 'k‚sz'  llapotot). A jobb als˘ sarokban lev“ csĄk a megl‚v“ p nc‚lzatot mutatja (a teljes hossz a 300-ra ‚rtend“!) Egy‚b kezel“billenty–k m‚g a pil˘tal‚sben: 'CTRL'+'S': J t‚k ll s ment‚se. C‚lszer– minden harc el“tt menteni egyet. ll st bet”lteni csak a j t‚k elej‚n lehet, amikor NEW OR OLD GAME? k‚rd‚st kapunk (64-en mondjuk el‚g idegesĄt“, hogy  lland˘an Łjra v‚gig kell ‚lvezni a t”lt‚st). A program ilyenkor szokta k‚rni, hogy g‚peljk be annak a bizonyos kis k”nyvecsk‚nek az x. oldal n lev“ y. paragrafus z. szav t (illetve csak az els“ 4 karakter‚t). PC-n a megt”retlen verzi˘ mellett van egy .doc file, amiben ezek benne vannak, Amig n kiszedt‚k bel“le, 64-en pedig szint‚n van olyan verzi˘, amiben m r nincs v‚delem (... de kifagy.) 'V': H romf‚le n‚zeti k‚p k”zl v logathatunk. Az alap llapot a 'Cockpit view', lehet m‚g k‚rni 'Cinematic' ‚s 'Chasing view'-kat, amelyek rendkĄvl l tv nyosak, csak a haj˘t nem lehet ir nyĄtani velk. 'Esc': Pause. Egy‚bk‚nt ugyanennek felel meg az is, ha a csillagt‚rk‚pen  llunk. 'G': R di˘ad s a minket t mad˘ haj˘nak. Ilyenkor zenetet kldnk a m sik haj˘nak, hogy nevezze meg azt a dolgot, aminek fej‚ben hajland˘ abbahagyni a l”v”ld”z‚st r nk. Csak akkor van ‚rtelme haszn lni, ha kal˘zhaj˘ t madott meg, mert a t”bbiek nem tudnak semmi ilyesmit megnevezni: “k csak spont n le akarnak m‚sz rolni bennnket. A kal˘zoknak term‚szetesen a rakom nyt‚rben lev“  rura f j a foguk : eld”nthetjk, hogy  tadjuk-e nekik vagy folytatjuk a harcot. 'N': tkapcsol s a csillagt‚rk‚pre. Ott sok minden t”rt‚nik : most j”n, hogy micsoda: Csillagt‚rk‚p A j t‚kban ”sszesen 8, egyenk‚nt 32*32 szektorra osztott rendszer van. A rendszeren belli mozg st a csillagt‚rk‚pre kapcsolva adhatjuk meg. A k‚perny“ bal fels“ r‚sz‚n l tjuk az –rhaj˘nk k”rl lev“ terepet, a jobb fels“ sarokban a ment (ha a haj˘ mozog, akkor 'Enter'-rel lehet bekapcsolni), az ALERT v”r”sen villogva mutatja, ha ‚ppen t madnak bennnket (ilyenkor nem is lehet elmenni a szektorb˘l), lejjebb az ˘ra a d tummal, alul pedig az zenetsor. A szektorokban meglehet“sen v ltozatos a berendez‚s: -az 'asteroids' megjel”l‚s– szektorokban ‚ppen aszteroidvihar tombol. Az  thalad s ideje egy ilyen szektoron ak r 4-5-sz”r”se is lehet, mint egy res szektorn l. Ha teh t romland˘  rut sz llĄtunk, akkor m‚g a l tsz˘lag nagyon nagy kerl“ Łtvonal is gyorsabb lehet, mint az egyenes (j˘ p‚lda: a Denebb“l Arcturusba vezet“ Malir Gate-t“l a Micon IV  llom sig). Az ilyen szektorokban lehet“s‚g szerint ne v ltsunk  t a pil˘tal‚sbe, mert az aszteroid k gyor- san sz‚tverik a p nc‚lzatunkat ‚s a berendez‚seinket. (Az elmondottak ‚rv‚nyesek a 'nebula' ‚s 'shard fields' szektorokra is.) -'Ion Storm': elektromos vihar. Ezek ide-oda m szk lnak a szektorokban. Ha a rakom nyt‚rben 'brandy' vagy 'radioactives' van, akkor kerljk el “ket, mert megromlik t“lk az  ru : egy‚bk‚nt nem kell foglalkoznunk velk. -'Terrestrial planet': ez egy bolyg˘. Ha itt  tlnk a pil˘tal‚sbe, meg is n‚zhetjk : csak lesz llni nem lehet r . Ugyanez ‚rv‚nyes a 'Gas Giant' ‚s 'Twin Stars' megjel”l‚s– szektorokra is. -'Black Hole': Ez most nem a V”r”smarty M–vel“d‚si H z alagsora, hanem egy teljesen szimpla fekete lyuk . Łgy is m–k”dik: ha egy ilyen szektorban  tkapcsoln nk a pil˘tal‚sbe, akkor a haj˘nk hirtelen m s dimenzi˘ fel‚ veszi az ir nyt. A j t‚k sajnos ebben a dimenzi˘ban j tsz˘dik, teh t ha t vozunk bel“le, akkor v‚get ‚r... -'Malir Gate': Ez egy henger alakŁ objektum. Ezeken keresztl t”rt‚nik a k”zleked‚s a rendszerek k”z”tt. Miut n egy ilyet tartalmaz˘ szektorban  tkapcsoltunk a pil˘tal‚sre, a c‚lpontokn l keressk meg a Malir Gate-et, azt n repljnk fel‚. Nem musz j pontosan a henger sz j ba bereplnnk, a l‚nyeg az, hogy amikor a henger belsej‚be kerlnk, a t vols gm‚r“ null n legyen ‚s a pillanatnyi helyzetnk megegyezzen a henger tengely‚vel ‚s a sebess‚gnk t”bb legyen, mint 20. Ha a man“vert elszŁrtuk, akkor  treplnk a kapun ‚s visszakerlnk az –rbe; ha sikeres volt, akkor n‚h ny ronda bubor‚k jelzi a k‚perny“n, hogy bel‚ptnk egy 'wormhole'-ba. Ez egy roppant idegesĄt“ gyess‚gi r‚sz lesz: a haj˘nkkal Łgy kell mozognunk, hogy mindig az ‚ppen k”vetkez“ k”r”n repljnk keresztl. Ha nem tartjuk rendesen az ir nyt, akkor az apr˘ hib k er“sen fogyasztj k a p nc‚lzatunkat (hosszabbakban teljesen el is fogyhat), ha pedig nagyon elt‚rtnk a j˘ ir nyt˘l, akkor 'Faulty jump' zenettel (‚s er“sen megfogyatkozott p nc‚lzattal) visszakerlnk a kiindul si szektorba. Az els“ dolog mindig az legyen, hogy az 'S' billenty–vel meg llĄtjuk a haj˘ forg s t (a legt”bbsz”r ugyanis a program forogva teszi be a g‚pet a wormhole-ba). AbszolŁt nem kell sietni, mert nem fogjuk tudni tartani az ir nyt (b“ven el‚g 10-12-es sebess‚g), man“vereket pedig : a tehetetlens‚g miatt : csakis Łgy csin ljunk, hogy lenyomjuk a kĄv nt ir nybillenty–t, azt n az 'S'-sel azonnal stabiliz ljuk a haj˘t. Els“re borzaszt˘ idegesĄt“ lesz (m sodikra meg m‚g ink bb), de id“vel meg lehet szokni. Ha sikerlt az ”sszes k”r”n v‚gigmennnk, akkor bel‚pnk abba a rendszerbe, ahova a kapu vezetett. A kapuk term‚szetesen k‚tir nyŁak, de Bassrutiban el“fordulhat, hogy a Deneb fel‚ vezet“ kapu  tmenetileg zemen kĄvl kerl, mert a 'shard fields' el rasztotta. Valahol lesz itt egy t‚rk‚p a rendszereket ”sszek”t“ wormhole-okr˘l, amelyen a vonal hosszŁs ga a rendszerbe vezet“ wormhole-‚t is k b‚ mutatja: a leghosszabb az Łt a Karonus-Deneb ‚s Deneb-Bassruti k”z”tt (16 f‚ny‚v), a legr”videbb a Bassruti-Sigure (1-2 f‚ny‚v) ‚s Deneb-Nar'See (3-4 f‚ny‚v) k”z”tt. A t”bbi ugr s egyar nt kb. 6-8 f‚ny‚v k”rl van. -B zisok ('Starbase', 'Outpost', 'Mining Station' ‚s 'ISS Koth'): ezeken lehet bedokkolni (ld. k‚s“bb). Ak rcsak az egy‚b bolyg˘kn l vagy a Malir Gate-ekn‚l, a b zisokn l is el“fordul, hogy orbit lis p ly n (k”r alakŁ pontsor mutatja) keringenek a k”zponti csillag k”rl, azaz v ltoztatj k a helyket. Ilyenkor lehet“leg ne olyan szektort v lasszunk bedokkol sra, amikor ‚ppen meteorviharban vannak... (CHART:) Łj szektor kijel”l‚se a haj˘nak. AmĄg a kurzorral mozgunk, az ˘ra hely‚n a szektor koordin t it l tjuk, illetve '-message-' feliratot, ha a szektorban van valamilyen zenet. Az zeneteket a QUERY ponttal lehet elolvasni ( ltal ban b zisokn l szokott lenni, de volt m r res szektorban is), b r tŁl sok hasznos info egyikben sem volt. 'Enter' ut n a kijel”lt szektor lesz az aktu lis ir ny, amit a haj˘nk azon az Łtvonalon haladva fog megk”zelĄteni, amit a f‚nyesebben vil gĄt˘ pontsor jelez. (HELM:) Indul s a megadott c‚lponthoz. Mozg s k”zben telik csak az id“, 'Enter'-rel az aktu lis szektorban meg llĄthatjuk a haj˘t ‚s visszakapjuk a ment. Mozg s k”zben a program az zenetsorban 'Ship under attack' felirattal jelzi, ha megt madtak bennnket (ki kell sz llni ‚s le”lni a t. l batlankod˘t) ‚s 'Spacecraft detected' felirattal, ha az aktu lis szektorban valamilyen haj˘ van. A HELM pont nem haszn lhat˘, ha a CHART-tal nem adtunk meg c‚lpontot a haj˘nak vagy az ALERT jelz‚s v”r”s (harcolnunk kell). (STATUS:) Kl”nf‚le infok n‚gy csoportban: SHIP: A haj˘n lev“ berendez‚sekre vonatkoz˘ inform ci˘k. Az els“ lapon l tjuk, hogy milyen tĄpusŁ  gyŁnk, rak‚t ink, ECM-nk ‚s pajzsaink vannak, a DAMAGE CONTROL-n l pedig a cuccok  llapot t jelzi OK vagy BAD felirat. ONBOARD: Az ONBOARD EQUIPMENT kezdetben NONE, de ha a kalandr‚szben plusz cuccokat is ”sszeszednk, akkor ez a lap tartalmazza ezek list j t (repair droid, stealth box, null damper). A m sodik lapon l tjuk, hogy a rakom nyt‚rben milyen  ruk vannak, ‚s azok‚rt mennyit fizettnk. Ha valamelyik  ru megnevez‚se 'spoiled', akkor az megromlott, elad skor teljes 1 creditet fogunk kapni ‚rte. PERSON: Ez a szem‚lyi infonk. Az els“ lapon van a nevnk ‚s a fajunk, a k‚szp‚nznk (CREDITS), a fejnkre kit–z”tt v‚rdĄj (BOUNTY) ‚s a hĄrnevnk (REPUTE). V‚rdĄjat akkor szoktak kit–zni a fejnkre, ha cs sz ri haj˘t (Cruiser, Titan) l”vnk ki, vagy m r tŁl r‚g˘ta fosztogatjuk a keresked“haj˘kat. Ha v‚rdĄj van a fejnk”n, akkor egyr‚szt a Hunter oszt lyŁ haj˘k is minduntalan meg fognak t madni bennnket, m sr‚szt pedig csak azut n l‚phetnk be a Denebprime vagy a Hiathra csillagb zisra, miut n ezt a v‚rdĄjat lefizettk (dokkol s ut n v laszthatunk a fizet‚s vagy az elt–n‚s k”z”tt). A reput ci˘nkat a megsemmisĄtett haj˘kkal n”velhetjk ismeretlen ('unknown'), idegesĄt“ ('pesky'),  d z ('fierce') ‚s hal los ('deadly') fokozatokban. ltal ban 10-15 haj˘n l ugrik magasabb fokozatba, de a nagy haj˘k (Titan, Corsair, Cruiser) val˘szĄn–leg t”bbnek sz mĄtanak. Az als˘ h rom sorban l tjuk, hogy a Far Arm h rom sz mottev“ hatalma (Imperium: cs sz rs g; Guild: a szabadkeresked“k sz”vets‚ge; Pirates: kal˘zok, vagyis a Skarl t Testv‚ris‚g) hogyan v‚lekedik szem‚lynkr“l. Ha valamelyik f‚l haj˘it buzg˘n m‚sz roljuk, ‚s a reput ci˘nk 'disliked'-re m˘dosul n luk, akkor a haj˘ik  lland˘an meg fognak t madni bennnket. (A kal˘zokn l egy‚bk‚nt t”kmindegy: ha van n lunk rakom ny, akkor Łgy is t madhatnak, ha ‚ppen semlegesek vagyunk a szemkben). A m sodik lapon tal ljuk azoknak a t rgyaknak a list j t, amit a kaland r‚szben ”sszeszedegettnk. DONE: Fogalmunk nincs, mi lehet! Biztos programhiba, de mindig visszament r  az el“z“ menbe... (QUERY:) Az aktu lis szektorr˘l ad infot. A FEATURES mutatja, hogy mi (b zis, bolyg˘, aszteroid k, stb.) van a szektorban, a SHIPS pedig a szektorban lev“ haj˘(k) tĄpus t mutatja. Ha a szektorban volt zenet, akkor azt az als˘ r‚szen olvashatjuk. (SCAN:) Ugyanaz, mint a CHART, csak a szektor nem lesz aktu lis ir ny is. B zisok A j t‚kban egy csom˘ bolyg˘ van, de csak n‚h nyon lehet bedokkolni. A dokkol si procedŁra : h l'Istennek! : l‚nyegesen k”nnyebb, mint az ELITE-ben: ha egy b zist tartalmaz˘ szektorban vagyunk, akkor  llĄtsuk be a c‚lkeres“ben a bolyg˘t, azt n man“verezznk Łgy, hogy a t vols ga null ra cs”kkenjen : ‚s m ris bedokkoltunk. Dokkol skor a sebess‚g nem lehet nagyobb 20-n l, m skl”nben dokkol s helyett egy j˘ adag p nc‚lt fogunk veszteni. B zisok: Starbase (Hiathra, Denebprime): Kicsit neh‚z lenne leĄrni, hogy hogyan n‚z ki : mindegy, majd r ‚reztek melyik az... A k”z‚ps“ r‚sz‚n lev“ feh‚r r‚sznek kell nekimenni. Egy‚bk‚nt be lehet dokkolni alulr˘l vagy fellr“l is, de akkor 5-n‚l ne menjnk gyorsabban, ‚s a c‚lkeresztet mindig tartsuk Łgy, hogy pontosan k”z‚pen legyen mind a kett“. A k‚t csillagb zis abban kl”nb”zik a t”bbi bolyg˘t˘l, hogy a sikeres dokkol s ut n el“sz”r is megn‚zik, hogy van-e v‚rdĄj a fejnkre kit–zve (ha van, akkor bel‚p‚shez el“sz”r fizetnnk kell), m sodsorban megvizsg lj k, hogy van-e a rakom nyt‚rben csemp‚sz ru. Csemp‚sz runak sz mĄt az 'anagathics' (k bĄt˘szer), az 'explosives' (robban˘anyag) ‚s a 'forged CRs' (hamis p‚nz). Ha van ilyen n lunk, akkor azt sz‚pen elkobozz k. lelmesebb –rcsavarg˘k egy rakom nyt az‚rt becsemp‚szhetnek mindk‚t csillagb zisra a k”vetkez“ trkkel: a csemp‚sz rut a k”z‚ps“ rakom nyterekbe kell elrejteni, az els“ben ‚s az utols˘ban pedig olyan  ru legyen, ami nem csemp‚szcucc. Sajnos a trkk csak egyetlen alkalommal j tszhat˘ el (legk”zelebb m r biztos megtal lj k a szajr‚t). Mining Station (Ross, Lagrange, Bassruti, ConVecEast): Ezek g”mb alakŁak ‚s  ltal ban a program nagyon messze rak ki t“lk. A dokkol shoz csak neki kell replni : elv‚teni nagyon neh‚z, olyan marha nagyok... Az ilyen tĄpusŁ  llom sokon csak keresked“k vannak, felszerel‚s ‚s szerviz nincs. Outpost (Micon I, Micon II, Micon IV, Free Guild, Trochal): Jobb ra Łgy n‚znek ki, mint egy n‚gyzet alakŁ gy–r– (a Micon II ‚s IV olyan, mint a b ny sz llom sok). A gy–r– bels“ r‚sz‚n van valahol egy ajt˘ : ez a dokk, ennek kell nekireplni. Miut n elhagyjuk az  llom st, nem  rt azonnal  tkapcsolni a csillagt‚rk‚pre, mert startn l  ltal ban mindig a szemben lev“ falnak szokta a haj˘nkat nekicsapni... Outpostokon nincs felszerel‚s, csak szerviz ‚s keresked“. Koth Carrier: Ebb“l csak egy van, ‚s az az Arcturusban  llom sozik. A dokkol shoz csak a felszĄn‚t kell eltal lni. Mivel ez katonai objektum, itt nincs keresked“, csak fegyver rus ‚s szerviz. A felsorolt b zisokra lehet“leg ne l“jnk. Itt ugyan nem rajzanak el“ rend“rg‚pek, mint az ELITE-ben, viszont nem engednek egy h˘napig lesz llni. ( Majd gyere vissza akkor, ha kih–ltek a cs”veid! ) Ugyanez t”rt‚nik akkor is, ha a b zison elkap bennnket egy g rdista, mert megpr˘b ltunk felt”rni egy z rat. A b zisokon j tsz˘dik a j t‚k kaland r‚sze. Egy csom˘ fick˘val tal lkozunk, akikkel egyt“l egyig lehet besz‚lgetni. Itt 'Enter'-re k‚t Łj menpontot kapunk, a STATUS ‚s a DONE ugyanaz, mint a haj˘n l: (TALK) Besz‚d. Szomsz‚dos pozĄci˘ban lev“ szem‚llyel lehet (ha t”bb is van, akkor ir nyt k‚r). Ha a figura haajland˘ sz˘ba elegyedni velnk, akkor a program adja a lehets‚ges k‚rd‚seket, illetve egyes figur kn l Other... v laszt sa ut n be kell g‚pelnnk, hogy mit akarunk mondani nekik. A j t‚k kulcsszerepl“i (akik a kldet‚seket adj k, pl.: Avenstar hercegn“, Sir Gut, Sir Eld, stb.) csak egyszer mondj k el a mond˘k jukat, m s mell‚kszerepl“k (akikt“l szerezni lehet valamit, pl.: Veda, Chi-Sha, zs kbamacsk s robot, stb.) pedig csak egy h˘nap mŁlva hajland˘ak Łjr zni : addig valamilyen kifog ssal visszautasĄtj k a besz‚lget‚st. (INSPECT:) Megvizsg lni valamit. Csak t rgyat lehet. Ilyenkor a program nem csak az adott ir nyban vizsg l˘dik, hanem a szomsz‚dos pozĄci˘kban  ltal ban. Vizsg lni a falon lev“ feliratokat ‚s a berendez‚si t rgyakat ‚rdemes. Feliratn l megkapjuk a felirat sz”veg‚t, ha pedig t rgyat tal ltunk volna, akkor kapunk egy opci˘t a felv‚tel‚re. Ha bez rt ajt˘n l vagy p nc‚lszekr‚nyn‚l vizsg l˘dunk, akkor a program ”r”mmel t j‚koztat, hogy z rva vannak. Ha van n lunk kulcsk rtya, megpr˘b lhatjuk azzal kinyitni (USE CARD), egy‚bk‚nt meg meg lehet pr˘b lni felt”rni a z rat (PICK LOCK). Mivel az els“ pr˘b lkoz sunk egy p nc‚lszekr‚nnyel nem volt tŁl sikeres, egy j˘ ideig nem feszegettk a z rakat a j t‚kban, de k‚s“bb r j”ttnk, hogy a program a sikeres bet”r‚st egy v‚letlensz m alapj n int‚zi. Teh t ha egy z rat feszegetnk, akkor a k”vetkez“ dolgok t”rt‚nhetnek: -nem t”rt‚nik semmi. Łjra hŁzhat! -megsz˘lal egy riaszt˘. Gyakori eset... Ilyenkor az  llom son lev“ g rdist k megpr˘b lnak elkapni bennnket. (Ha a szob ban ‚pp nem volt egy sem, akkor a k”vetkez“ ajt˘ m”g”tt biztos, hogy  llni fog egy...) Ha elkapnak bennnket, akkor megbĄrs golnak (p nc‚lszekr‚ny: 100 credit, ajt˘: 25 credit) ‚s halad‚ktalanul kirŁgnak bennnket az  llom sr˘l. Egy h˘napig nincs lesz ll s. Egy kis szerencs‚vel egy‚bk‚nt meg lehet l˘gni a g rdist k el“l: pontosan a mi pozĄci˘nk fel‚ pr˘b lnak mozogni : ha beleakadnak valamilyen t rgyba, akkor meg tudunk l‚pni. -valaki ‚szreveszi, hogy ‚ppen feszgetjk a z rat. V ltozat az el“bbi t‚m ra : az eredm‚ny ugyanaz. - az optomagnetikus z r halk kattan ssal felt rul . Nah t ez egy igen ritka esem‚ny, Łgy 1:10 lehet az es‚lye. Ha a z r egy p nc‚lszekr‚ny‚ volt, akkor lenyŁljuk a p‚nzt bel“le: vagy semmi nincs benne, vagy akkora szajr‚t akasztunk le, hogy a k‚szp‚nznket jelz“ sz m utols˘ helyi‚rt‚k‚n jelentkezik a v ltoz s... Ha a z r egy ajt˘‚ volt, akkor az eredm‚ny az‚rt kecsegtet“bb: be lehet menni a m”g”tte lev“ szob ba. Az ilyen szob kban  ltal ban n‚h ny pozĄci˘ riaszt˘kat rejt (alarm plate), amelyekre r l‚pve ugyanaz az effektus l‚p ‚letbe, mint az el“bbi k‚t nyitogat si eredm‚nyn‚l. A riaszt˘k hely‚t nem  rt megjegyezni, mert a helyk nem v ltozik ‚s a legk”zelebbi bet”r‚sn‚l elkerlhetjk “ket. A dolog term‚szet‚b“l ad˘dik, hogy ha bet”rhetn‚knk t madt, akkor dokkol s el“tt nem  rt menteni egyet. Az  llom sokon az els“ utunk mindig a h rom keresked“h”z vezessen (illetve ahhoz, amelyik az adott  llom sokon van). §k egy pult m”g”tt szoktak  lldog lni, ‚s az el“ttk lev“ jel mutatja a foglalkoz sukat. TALK ut n l‚phetnk be az zletel‚s zemm˘dba: (CARGO MERCHANT:) A Koth anyahaj˘ kiv‚tel‚vel mindenhol van. N la lehet rakom nyt venni vagy eladni. SELL CARGO-ra megn‚zi a rakom nyunkat, ‚s elmondja, hogy mi‚rt mennyit hajland˘ fizetni (a romlott cucc csak 1 credit), BUY CARGO-n l pedig a lehets‚ges 20  rufajt b˘l elad sra kĄn l 4-6 f‚le  rut. 1 adag  ru tĄpust˘l fggetlenl mindig egy rakom nyteret foglal el. Az  rak  ltal ban  lland˘ak, de n‚h ny kurrensebb cikkn‚l +/: 10-15%-ot is v ltozhatnak. V‚telhez csak nyomjuk meg az  run l az 'Enter'-t, ha m r nincs t”bb hely, akkor a keresked“ Łgyis sz˘l. A b ny sz llom sokon  ltal ban olcs˘n kaphat˘k a nyersanyagok (methane, radioactives, dilithium, stb.), a csillagb zisokon pedig a k‚sz technikai term‚kek (supercomputer, 1 GB RAMs, stb.). Tov bb nem is ragozzuk a kereskedelmet, mert lesz valahol egy puska a 10 bolyg˘  rfolyamair˘l (ahol k‚t sz m szerepel, ott a k‚t hat r‚rt‚ket adtuk meg). (STAR REPAIR & SUPPLY) Ez a fick˘ a szerviz, azonkĄvl “ kĄn lja elad sra a rak‚t kat is. Mining Station-tĄpusŁ  llom sokon nincsen. SUPPLIES: H romf‚le rak‚t t v s rolhatunk ”t”s vagy egyenk‚nti kiszerel‚sben. A legjobb term‚szetesen a legdr g bb (30) Nova Missile. Ebb“l egyszerre 9 db lehet a haj˘n (a t”bbib“l t”bb is, nem sz molgattuk “ket). 500 m-en bellr“l kil“ve, tal lat eset‚n ak r 100 ARM-ot is leszedhet egy ellenf‚lr“l. FIX SYSTEM: Itt lehet javĄttatni a meghib sodott berendez‚seket 10 illetve 20 credit‚rt. Ha van 'repair droid'-unk, akkor az n‚ha mag t˘l is megcsin lja “ket. FIX ARMOR: Itt az elvesztegetett p nc‚lzatunkat  llĄttathatjuk helyre. C‚lszer– mindig 100%-os helyre llĄt st k‚rni. Egy teljesen lerombolt 500-as p nc‚l helyre llĄt sa 99 credit lesz. (STARSHIP OUTFITTER:) N la lehet beszerezni a Jolly Roger fejleszt‚s‚hez szks‚ges dolgokat. Csak csillagb zisokon ‚s a Koth anyahaj˘n van. Mindenekel“tt egy Pilot's Licence-re van szks‚gnk, amit a Hiathra b zison kapunk meg Orelliant˘l : en‚lkl nem vehetnk semmilyen felszerel‚st a haj˘hoz. WEAPONS: Itt vannak a l‚zer gyŁk. A kezdeti felszerel‚snkh”z egy Garnet Laser tartozik, ami az el“ttnk  ll˘ ”sszecsap sokban k b‚ annyira lesz hat sos, mint mondjuk egy csŁzli az atomh borŁban. A kezd“ 1.500 creditnkb“l teh t r”gt”n befektethetnk egy valamivel jobb Berylbe, de szemnk el“tt egy miel“bbi Particle Beam lebegjen! 3.650-‚rt m r a mi‚nk lehet... Egy telital lattal kb. 20 ARM-ot lehet lel“ni vele egy ellens‚ges haj˘r˘l. Itt sajnos a v‚tel rba nem sz mĄt bele az el“z“ fegyver  ra, amit Łgyis leszednek a haj˘r˘l (az a keresked“ haszna). gyŁb˘l csak egy kell. SHIELDS: Energiapajzsok. H rom m‚retben van el“re ‚s h tra is. Term‚szetesen itt is a 2.500 creditbe kerl“k a legjobbak. El“sz”r a h ts˘b˘l vegyk meg a h rmasat, mert a leggyakrabban oda fogjuk a tal latokat kapni : a hajt˘m–be. A pajzsok tulajdonk‚ppen a tal latok hat sfok t cs”kkentik: er“s pajzs kisebb ARM-vesztes‚get jelent, tov bb  amĄg ‚p, meg˘vhat egy berendez‚st a s‚rl‚st“l. Egy 500 m‚teren tŁl lev“ Titant p‚ld ul hi ba l”v”ld”znk a legjobb  gyŁval: a h rmas pajzsai miatt, csak 1-2 ARM-ot fog veszteni... ECM UNITS: Ezek a rak‚tazavar˘ berendez‚sek. Ha vettnk ilyet, akkor harcban automatikusan zembe l‚p, amikor rak‚t t l“nek ki r nk. A % mutatja, hogy mennyire hat sos a zavar sa. A 4.500-ba kerl“ 75%-ost c‚lszer– miel“bb megvenni, mert a harcok  ltal ban Łgy szoktak kezd“dni, hogy az ellenf‚l a hajt˘m–vnkbe durrant egy rak‚t t. SPECIAL: Kl”nf‚le stuffok. A CARGO POD rakod˘t‚r b“vĄt“. Ebb“l a j t‚k elej‚n azonnal vegynk 6-ot (t”bb nem f‚r fel...), hogy egyszerre t”bb rakom nyt sz llĄthassunk. Az ARMOR PLATE plusz p nc‚loz s, darabonk‚nt 50 ponttal n”veli az ARM-unk elm‚leti maxim lis ‚rt‚k‚t. Maximum 4-et lehet venni bel“le (persze ezt is miel“bb). Miut n vettnk egyet, azonnal menjnk a szervizes fick˘hoz, mert fel kell t”ltenie “ket. A TURBO THRUSTER az egyetlen, amit nem musz j megvenni: ez nagyobb gyorsul st biztosĄt a haj˘nak (100). Hasznos lehet olyankor, ha elromlott a hajt˘m– ‚s kicsit furcs n mozog a haj˘nk. Ha valakinek van felesleges 1.500 creditje, az megveheti mag nak :  rtani nem fog. A felszerel‚sek beszerz‚s‚nek fontoss gi sorrendje: cargo pod/armor plate 500-ig/particle beam/after shield III/ECM 75%/front shield III. Mivel semmilyen Łj felszerel‚s  r ba nem sz mĄt bele a r‚gi, nem c‚lszer– fokozatosan fejleszteni, ink bb addig kereskedjnk, amĄg a legjobbat meg tudjuk venni.