Balj˘s n‚v t–nik fel a lap tetej‚n, legal bbis neknk balj˘s. SSI. Ne ‚rtsetek f‚lre, nem keveredtnk velk semmif‚le viszonyba, de viszonyt ti sz“t”k, s“t iszonyt. Ha valaki nem j”tt volna r  ez egy sorry volt az vk”nyv 92'-beli cum˘k miatt a POD-r˘l. Azaz egyik r‚sz‚r“l. T‚nyleg bocs, de v‚letlenl a leĄr s egy r‚gebbi (kb 2 ‚ves ‚s m ra m r megboldogult) verzi˘ja kerlt nyom sra, amikor t‚nyleg szinte semmi nyoma sem volt az AD&D-nek komolyabban, s mi nem is tehettnk m st akkor, mint hogy a boml˘f‚lben l‚v“ elm‚nkre hagyatkozhattunk. V rtuk m r, hogy mikor j”n egy halom kedves figyelmeztet“ lev‚l. J”tt. Igen, hib sok voltunk ebben, mert sok hiba volt mind a fegyverekn‚l mind a var zslatokn l meg egy-kett“ az elej‚n is, de amekkora z”lds‚geket Ąrtunk mi, kb. ugyanakkor kat Ąrtatok ti is ‚s egy halom hlyes‚get senki sem vett ‚szre, de ezt hagyjuk, ez m r a mŁlt‚, viszont megĄg‚rjk, hogy nagy marhas gokat nem fogtok ilyen gyekben l tni, hacsak mi nem akarjuk, vagy a nyomd szok... Sz˘val az SSI-n‚l tartottunk. Amikor a TSR Inc. kiadott egy Spell Jammer nev– (vagy ink bb Spelljammer, Ągy egyben) vil gbook-ot : amiben lehet haj˘k zni meg utazgatni vil gok k”z”tt, s az eg‚sz a Forgotten Realms-b“l indul :, volt egy c‚g aki sokat l tott benne, s elkezdtek code-olni egy klassz alap”tlet– stuffot. Amikor a grafikushoz jutott volna a dolog, az ‚pp, hogy tudott 2-3 k‚pet rajzolni, mikor a HQ-n l‚v“ f‚lig k‚sz program elteleport lta mag t a grafikushoz ‚s azonnal egy umber hulk-k  v ltoztatta, majd lenyelte. Szeg‚ny coder b csiknak most saj t maguknak kellett a t”bbi gfx-t megcsin lni oda is lett az egyik ember jobb kez‚nek a mutat˘ ujja, mert annyiszor nyomkodta az eg‚rgombot, mikor ki akart t”lteni egy 320x200-as h tteret k‚kre, s nem tal lta a fest‚kesdobozt. Mindenesetre az‚rt hat rid“re elk‚szltek, s meg is lett a Spelljammer. HĄvjuk csak be a programot,  muljunk el m r az els“ p r sec-ben, azut n hidegzuhany gyan nt fog minket ‚rni a meglepet‚s. A grafika kb. 1987-es  tlagos szintet t meg, kb. a j˘ ”reg C64 szintj‚n. Igaz, van itt-ott p r t–rhet“ k‚p is, de  tlagban az a jellemz“, hogy amit digiztek embereket, azok rond k vagy idomtalanok vagy nem tudj k “ket norm lis helyre tenni a h tt‚rhez viszonyĄtva, ami meg nincs digizve arra meg a legnagyobb j˘indulattal is csak azt mondhatjuk, hogy egyszer–. Val˘j ban 60% borzaszt˘, 40% r˘zsaszĄn szemvegen keresztl n‚zve elmegy. Egyszer–en ‚rthetetlen sz munkra, hogy egy ilyen volumen– c‚g, ekkora gyakorlattal, hogyan engedheti meg mag nak az ilyen kont r munk t. 1992-ben, ha valaki ilyen grafik val el“ mer  llni, az sz mĄtson hidegebb id“kre. Rem‚ljk a Dark Sun majd Łjb˘l segĄt eloszlatni k‚telyeinket, de most hagyjuk, n‚zzk a leĄr st. Eml‚kszik m‚g valaki a j˘ ”reg Elite-re? (Hogyne, valami folytat sos puzzle volt : CoVboy) H t persze, felejthetetlen volt, m szk l s, keresked‚s, l”v”ld”z‚s. s nagy sikergame lett bel“le. Ez nem hagyta hidegen az SSI-t sem, s “k is elhat rozt k, hogy k‚szĄtenek egy hasonl˘t, de beleteszik azt az AD&D pluszt is, ami jogukban  ll, s el“sz”r az SSI-n‚l a 2nd edition-t alkalmazz k, ami annak aki nem ismeri az AD&D-t csak annyit mondhat, hogy itt a programban t”bb a var zslat, meg hogy az elej‚n kiĄrja: 2nd EDITION. Aki ismeri, annak meg nem magyar zzuk. B r lehet, hogy a k”zkedvelt Bobobobs cĄm– rajzfilmsorozat inspir lta erre az SSI-t vagy a TSR-t, mivel ott is ilyesmi van, hogy vitorl shaj˘kkal m szk lnak az –rben, meg egy csom˘ m s anakronizmussal egytt. A t”rt‚netbe ott l‚pnk be, hogy mindennapos ler‚szeged‚snk fel‚ j˘ temben haladtunk a helyi iv˘ban, Waterdeep v ros ban, amikor egy v‚nember mes‚lni kezd a haj˘j r˘l, ami annyira kl”nleges, hogy felfel‚ is tud replni, s“t az ember  tv gtathat vele az ‚gbolton keresztl a zord –r”n, ami telis-tele van m s bolyg˘kkal, napokkal, holdakkal ‚s m s ehhez hasonl˘ haj˘val is. rdekes mes‚je nem tartotta volna tov bb fenn figyelmnket, csak amĄg a k”vetkez“ adag t”rpe sert ki nem hozta volna a kiss‚ telt felszolg l˘-le ny, de az ”reg f‚lrevont minket, mert olyan ‚rtelmes tekintettel n‚ztnk r  (azt v rtuk h tha fizet m‚g egy s”rt), s elmondja, hogy a haj˘ja ott parkol a kik”t“ben, s bennnk l t el‚g virtust, hogy elv llalhassuk egy spelljammer szerep‚t. Most m r csak a hecc kedv‚‚rt is kimegynk vele, de amikor bemegynk a haj˘j ba, s az egy-k‚t sz munkra teljesen idegen m–szert megl tjuk, cs”kken a ser okozta der–nk, majd amikor fel is sz llunk, s lassan magunk m”g”tt hagyjuk a felh“ket is, bedobjuk a t”rlk”z“t. A k”vetkez“ p r h˘nap azzal telik, hogy kioktat az ”reg a spelljammer-s‚g minden furfangj ra,  m egyik nap a tata  gynak esik, s ‚rezve hal l nak k”zeledt‚t, r nkruh zza a haj˘ jog t, s miel“tt m‚g kilehelte volna k‚tes szĄn– lelk‚t, m r azon tal lta mag t, hogy valaki segĄtett neki ebben, s most az –rben lebeg valahol. H t igen, egy GALLEON nagy vagyon, s isten tudja, meddig hŁzta volna m‚g. Ekkor l‚pnk be a t”rt‚netbe, ami viszonylag r”vidre lesz szabva, ha eltekintnk a keresked‚s id“t fal˘ tev‚kenys‚g‚t“l. A kis univerzum, Forgotten Realms ‚s a t”bbiek vil ga egy kagyl˘ba z rt naprendszer, legal bbis ez a hĄr j rja, s mostan ban egy kagyl˘nkĄvli n‚p egyre szemtelenebb, s mindt”bbsz”r t madja meg a b‚k‚s kal˘zokat ‚s a v‚rszomjas keresked“-haj˘kat. ™k a NEOGI-k. P˘kszab sŁ l‚nyek, s eddig nem is jelentettek nagy fenyeget‚st, mert a belh borŁ igencsak legyengĄtette “ket, de nemr‚g egy hatalmas hadvez‚r egyesĄtette “ket, s eddig ennek senki sem tudott ellen llni. Azonban itt vagyunk most mi. Els“ dolgunk legyen az, hogy egy szem‚lynknek megfelel“ pof t tegynk meg kapit nynak a haj˘ra, e c‚lb˘l a CREATE CAPTAIN pontot v lasszuk. Ezut n lesz p r pofa az oszt ly kiv laszt sa c‚lj b˘l, ut na meg a fajt nk meghat roz s hoz. Mivel AD&D r‚sz a j t‚kban csak ritk n j”n el“, nem olyan fontos. Ha egy faj nem k‚pviselheti az adott oszt lyt, akkor nem is tudjuk kiv lasztani, s a pof t mutat˘ n‚gyzet als˘ ‚s baloldali r‚sze s rga lesz. Majd mutogat egy nagy t blazatot, miut n megk‚rdezte a nev‚t, s ott addig nyomjuk a REROLL-t, amĄg egy kellemes tulajdons gokkal rendelkez“ ips‚t kapunk. T”rekedjnk arra, hogy a HP min‚l magasabb legyen, s lehet“leg a tulajdons gok k”zelĄts‚k meg a 18-t. Ezut n elmes‚li azt a mes‚t, amit m r leĄrtunk p r sorral feljebb. S Ąme bel‚ptnk a nagybet–s JTK-ba. Baloldalon van a fed‚lzetr“l l that˘ t‚r, illetve ha kik”t”ttnk akkor a v ros k‚pei. Jobboldalon ‚s fent a menk. K”nnyĄt‚s, hogy a program nem 3D-s, hanem csak egy sĄkban lehet k”zlekedni, ami igencsak megk”nnyĄti a k”zleked‚st az aszteroida-mez“kben ‚s a csat t mind az ellens‚g sz m ra, mind saj tmagunknak. A haj˘k rajzai kellemesek, s ugyanŁgy lehet “ket tuningolni is, mint az Elite-ben, de itt haj˘kat is lehet venni, viszont egyszerre csak max. 1 haj˘nk lehet. A haj˘k amŁgy hasonlĄtanak az igazi haj˘kra, egy-kett“ kiv‚tel‚vel. A Spell Jammer k”nyv csak egy r‚szket enged‚lyezi, sz razf”ld”n is landolhat˘ haj˘k pl. csak ugyanott parkolhatnak, valamint van 2-3 bolyg˘, ahova egyel“re m‚g nem lehet eljutni. Magunkon kĄvl van a haj˘n egy bizonyos sz mŁ leg‚nys‚g (elej‚n 40, ‚s harcos mind) meg 9 egy‚b (3 var zsl˘, 2 pap, 1 lovag, 1 harcos, 1 v ndor, 1 tolvaj). Ezekb“l lehet kiv lasztani a tiszteket, azaz els“tiszt, navig tor, korm nyos, m sodkorm nyos (orm nyos korm nyos... : CoVboy) (ezek csak var zsl˘k lehetnek), vigy z˘ (ott a kos rban, tudj tok, aki elki ltja mag t, hogy F”ld a l that ron vagy Mars a l that ron). Mindegyikk 5. szint– indul skor, s nem tudni mi miatt, de n lunk csak a kapit ny (azaz a mi) tapasztalatpontunk n“tt. Ebben a r‚szben csak leg‚nys‚get lehet toborozni, de nem lenne baj, ha tiszteket is tudn nk, vagy a leg‚nys‚g sem csak harcos lehetne. Ha n“vel j tszunk, akkor n“ lesz a leg‚nys‚g t”bbi tagja is, a tenger‚szeken kĄvl. Haha, milyen lehet szeg‚ny tenger‚szeknek a mindennapi kĄs‚rt‚s. Jujj. De n“ eset‚ben nem lesz lovag, hanem az is csak egy harcos lesz. N‚zzk a fels“ mensort: 3 1/2" LEMEZ: I/O m–veletek LOAD SAVED GAME : Szok sos. Vigy zzunk arra, hogy azt a nevet haszn lja ment‚skor ‚s t”lt‚skor, ami ki van emelve egy kl”n sorban, s nem azt, amelyiken a kurzor  ll. Egy n‚vre ez‚rt 2x kell clickelni. SAVE GAME : Mint mindig, de csak az –rben tudunk kimenteni! QUIT : Egy gyors the end; SAVE & QUIT : Ment‚s ut n ugrik ki. HAJ˘: SPECIFICATIONS FOR VESSEL: Haj˘ tulajdons gai; TYPE: TĄpus neve. B“vebben l sd k‚s“bb; CREW: Leg‚nys‚g sz ma curr./max.; HULL: Haj˘test ereje, olyasmi mint p nc‚l vastags ga curr./max.; DAYS OF AIR: Ahogyan a tengeren az iv˘vĄz a kincs, itt a leveg“, ‚s ez mutatja, hogy mennyi napra elegend“; AIR QUALITY: Milyen is a leveg“ min“s‚ge. Id ig 2 f‚l‚vel tal lkoztunk: FOULED: Bd”s, FRESH: Friss. Ha t–z t ki a haj˘n, az ezt is rontja, meg a napokra elegend“ mennyis‚get is fogyasztja; POWER SOURCE: Er“forr s. Lehet: MINOR HELM (100 ezer GP); MAJOR HELM (x GP, de borzaszt˘an dr ga); Van m‚g olyan, ami term‚szetes hajt˘m–vel m–k”dik, mint a Buck Rogers II-ben a LIVING SHIP. MANEUVERABILITY: A (itt csak ilyen lesz). HosszŁ lenne elmondani, hogy pontosan mit is jelent AD&D m˘dra, de a haj˘ kezelhet“s‚g‚t mutatja; SHIPS RATING: Oszt ly. Biztos kateg˘riai mutat˘; RAM: Van-e ‚s ha van akkor milyen (itt csak egyf‚le, PIERCING lehet) v g˘sarkantyŁja van. Ha ez valakinek nem sokat mondana, akkor elmondjuk, hogy ezzel szoktak nekimenni a haj˘knak, hogy kilyukadjanak; LAND: Hol sz llhat le. Ebben a j t‚kban t”kmindegy; KEEL/BEAM LENGTH: AbszolŁt haszontalan adatok a haj˘nagys gra vonatkoz˘an; TONNAGE: SŁlya. Pontosabban t”mege; CARGO CAPACITY: Mennyi rakom ny f‚r a ladikba; SPACE REMAINING: M‚g mennyi hely van egy‚b cuccokra. MĄnusz is lehet, f“leg tuningol sok ut n; SHIP MATERIAL: Mib“l van az anyaga (milyen k”nnyen gyulladhat ki). Lehet fa, f‚m, k“, ker mia ‚s krist ly; OPTIONS: Turb˘-dolgok. EXTRA RIGGING: Plusz vitorl zat; NETTING: H l˘, megakad lyozza, hogy megcs kly zz k a haj˘csk t akaratunk ellen‚re; STRIPPED: Lev‚konyĄtott p nc‚lzat; THICKER HULL: T”bb p nc‚l; ARMOR PLATED: Felv‚rtezett haj˘; CARGO STATUS: Rakom nyr˘l (mi, mennyi); WEAPON STATUS: Fegyverzet : mi ‚s milyen  llapotŁ. Az  llapot t mad s eset‚n cs”kkenhet, ha az ellenf‚l beledurrogtat. A fegyverekr“l k‚s“bb; REPAIR DAMAGE: Ha van a haj˘n javĄt˘anyag, akkor menetk”zben is lehet foltozgatni, b r javĄt˘anyagot id ig m‚g nem leltnk; REVIEW CAPTAIN'S LOG: Haj˘napl˘ megtekint‚se. A d tumot egy list ban k”zli, s ha r megynk arra a napra, akkor alul, az zenetekn‚l kiĄrja, hogy mi is t”rt‚nt. Itt lehet  ltal ban leggyorsabban megtudni, hogy milyen haj˘val is tal lkoztunk. Ki lehet a haj˘napl˘t nyomtatni is (PRINT), de ki is lehetne valahogy t”r”lni, csak az nem olyan egyszer–; CHECK SHIP'S MANIFEST: A felv llalt-rakom nyr˘l itt Ąr, azaz, hogy mi az, mennyi ‚s hova kell lesz llĄtani. SZEMLYZET: VIEW CREWMEMBERS: Itt a nem-tenger‚szeket lehet megvizsg lni, s a n‚v kiv laszt sa ut n a k”vetkez“t Ąrja ki: POSITION: Tiszts‚g; PRESTIGE: HĄrn‚v, ez csak a saj t magunk csin lta kapit nyn l jelenik meg. Az az igazs g, hogy a fokozatokr˘l nem mondhatunk olyan sokat, de egy valami biztos, amit mi el‚rtnk: INFAMOUS (hĄrhedt). Hogy ez hogyan is sikerlt neknk, az fedje ink bb j˘t‚kony hom ly. GENDER: Nem. MALE/FEMALE lehet. RACE: Faj. CLASS: Oszt ly. A t”bbi az el‚g ismert vagy a j t‚kban nem jelent“s. Lesz 2 gomb is: ITEM: Ekkor a t rgyait mutatja meg. A bal als˘ sarokban a p‚nze, felette a cum˘k nevei, alul meg: READY: K‚zbeveszi (k‚kszĄn– lesz); SPLIT: Kett‚osztani (ha t”bb darabunk is van); JOIN: Egybetesszk, ha t”bb ilyen dolgunk is van (Ez m r mindj rt kellemesebb : CoVboy); GIVE: Odaadjuk egy m sik tagnak; POOL: ™sszegy–jtjk az aranyat a leg‚nys‚gt“l; TRADE: Adunk valakinek aranyat; SPELL: Megjelennek a var zsl˘/pap var zslatai, amiket var zsolhatunk, de lesz 2 Łj gomb is: CAST: Pap eset‚ben meggy˘gyĄtja a leg‚nys‚get, var zsl˘n l meg azonosĄt egy object-et. Csata eset‚n var zsolhatjuk csak egyenk‚nt “ket. STUDY: Megjelenik a var zslatok list ja, ‚s innen a szok sos ADD/SUB gombokkal kiv logathatjuk, hogy melyikeket tanuljuk meg, ha a szintnknek megfelel“ ‚s ismerjk azt. Noha vannak Łj var zslatok is, csak egy-kett“t tal ltunk hasznosnak a var zsl˘kn l, s p r kev‚sb‚ hasznosat a papokn l. Ennek 2 oka van. Az els“, hogy a papok/var zsl˘k szintje nem n”vekszik, a m sodik pedig az, hogy ez a r‚sz ugyan t”bbf‚le var zslatot Ąr ki, de csak kevesebbet haszn lhatunk (meg amŁgy is csak csat n l kell haszn lni). Ugyan a t”bbi var zslat is hasznos valamennyire, de mi a k”vetkez“ket aj nljuk: lightning bolt, magic missile, vampiric touch, chill touch, prayer, bless, curse, prot. from evil. Vigy zat, az egyik var zsl˘, Melcar, nem k‚pes var zsolni valamilyen bug folyt n! ASSIGN OFFICERS: Itt jel”lhetjk ki a nem-tenger‚szek k”zl a tiszteket. CAPTAIN: Mivel a POD leĄr s ut n volt aki felt‚telezte, hogy mi az‚rt nem Ąrtuk ki a DRUID jelent‚s‚t, mert t‚nyleg nem tudtuk, hogy ez a druida, s kedvesen felhĄvta figyelmnket erre, hogy az mi is, ez‚rt most m r nem merjk azt Ąrni, hogy nem is tudjuk mi . Teh t, figyelem: KAPITNY-t jelent! Meglep“ mi? 1ST MATE: Els“tiszt; HELMSMAN: Korm nyos, b r itt lehet, hogy hajt˘m–-kezel“t jelent; 2ND HELMSMAN: M sodkorm nyos; NAVIGATOR: Na? Navi? Navig tor! LOOKOUT: Az a bizonyos vigy z˘, figyel“-“r; ASSIGN CREW: A tenger‚szeknek adhatunk munk t, illetve oszthatjuk “ket el. WEAPONS: Fegyverekn‚l, RIGGING: vitorl zatn l h nyan vannak, illetve h ny marad dolog n‚lkl (SPARE). Min‚l t”bb van SPARE-ban, ann l gyorsabban lehet eloltani a fed‚lzeten a keletkezett tzeket. VIEW JOB: Felv llalhatunk sokszor kisebb munk kat, t”bb-kevesebb p‚nz‚rt (800-8000 GP), s a p‚nz‚rt vagy el kell sz llĄtanunk valakit vagy valamit valahova, vagy le kell vad szni egy haj˘t. Van p r ”sszetettebb is pl. elmenni egy bolyg˘ra rakom ny‚rt, ott megkapjuk az anyagot, azt el kell vinni egy m sik helyre, ott letenni, sz˘val nem annyira meger“ltet“. Felv llalt feladatunkat itt tekinthetjk meg Łjra, ha kiment a fejnkb“l (m r pedig ez el‚g gyakran el“ fog fordulni : CoVboy). IRNYT–: SPELLJAM TO DESTINY: Elugrunk a kijel”lt c‚lhoz. Ez az ELITE jump-drive-j hoz hasonlĄthat˘ csĄkokat okoz, s ez sem m–kszik, ha a k”zelben van valami haj˘, bolyg˘ vagy aszteroida-mez“. Amikor c‚lre utazunk, kiĄrja, hogy mennyi id“ van m‚g h tra az oda‚rkez‚shez: x DAYS : x nap; x HOURS : x ˘ra; IN LESS THAN AN HOUR: egy ˘r n bell. SPELLJAM MANUALLY: K‚zileg ir nyĄthatjuk az ugr st, azaz oda megy, ahova a haj˘ orra n‚z. NAVIGATE: Egy fontos terem, itt lehet be llĄtani a c‚lpontokat. Baloldalt egy t‚rk‚p lesz, amin mindig azokat a bolyg˘kat mutatja, amelyeket a baloldalon kiv lasztottunk a t‚rk‚pek k”zl. Mert a baloldalon van: SYSTEM: Az ”sszes bolyg˘t mutatja; INNER: Csak a napk”zelieket; OUTER: Csak a napt˘l t voliakat; POINTS OF INTEREST: Egy‚b navig ci˘s pontokat + egy parancs; SET NEW COURSE: V ltogat a lehets‚ges c‚lok k”zt. AmŁgy a bolyg˘kat r juk clickelve is ki lehet v lasztani. SZMET˘GP: PREFERENCES, teh t egy‚b kis be llĄt sok: MUSIC ON/OFF, hangeffektek ki/be; BUTTON ANIMS ON/OFF (apr˘, jelent‚ktelen anim ci˘k ki/be); COMBAT DELAY (csata eset‚n a l‚p‚sek sebess‚ge); BARS TO NUMBERS (HP vonalakat sz mmal helyettesĄtse-e) stb. Ezek alatt van m‚g egy info-ablak ‚s p r ikon: INFO: Info; SPEED: Mekkora sebess‚ggel megynk. Max. 8 lehet, :2 a leggyorsabb tolat s; HEADING: Ir ny; DESTINATION: C‚lpont (c‚lpont neve vagy NONE); LOCATION: Most hol vagyunk (bolyg˘ neve vagy WILDSPACE); 4 NYEL: Ezekkel foroghatunk, illetve az el“re-h tr val gyorsĄtunk, lassĄtunk; KORMNYKERK: Ugyanaz, mint a SPELLJAM TO DESTINY vagy a SPELLJAM MANU. Csata eset‚n (teh t miut n a g‚p kiĄrta, hogy GENERATING ENCOUNTER), Łjabb ikonok jelennek meg: NYĄLPUSKA: Ell”vi a fegyvereket. Ezt a comment ablak egy WEAPONS AWAY-jel jegyzi meg. HAJ˘ORR: Megrohamozzuk, majd belemegynk a haj˘ k”zep‚be, de csak ha a haj˘ fel van szerelve ehhez szks‚ges szersz mmal (RAM). 2 HAJ˘: Ezzel lehet megnyesni oldalr˘l a m sik haj˘t. Figyelem, mindkett“ m–velet a saj t HULL-b˘l is levesz valamennyit. CLKERESZT (piros): Be llĄthatjuk, hogy melyik fegyver merre  lljon: TARGET-C: K”z‚pre l“j”n; H: 2 oldalr˘l; R: H tulra; W: Oldalt; CSKLYA (GRAPPLE): Ezzel lehet  tlendlni az ellens‚ges haj˘ra, majd ott k”zelharcot vĄvni. Csak ekkor j”n el“ az AD&D r‚sz; ZSZL˘ (HAIL): Ezzel lehet vele besz‚lgetni. Ha olyan a haj˘, akkor nem csak egy men jelenik meg, hanem k‚p is (ilyenb“l csak 2 van), amŁgy mindig ugyanazt Ąrja ki. Ha m r csat zunk vele, akkor: SURRENDER NOW : Adja meg mag t; I SURRENDER : Mi adjuk meg magunkat; LET'S BOTH WITHDRAW : Hagyjuk a harcot a francba. Ha m‚g nem, akkor: LET'S TALK : Dumcsizzunk egyet a z szl˘kkal; LET'S TRADE : Adjunk s vegynk  rukat; SURRENDER NOW : Adja meg mag t; GO AWAY : Kopjon le. Ha megadn  mag t, akkor el“sz”r felaj nl egy ”sszeget, meg esetleg rakom ny nak x sz zal‚k t. K‚rhetnk t”bbet, I WANT A BIT MORE/I WANT A LOT MORE, illetve az ”sszeset (I WANT IT ALL) vagy elfogadjuk (AGREED). Ugyanezt elj tsza “ is, mikor mi adjuk meg magunkat. LET'S TALK eset‚n indĄtv nyozzuk a dum t b rmivel, majd elhint egy hintet, s ha van neki t”bb is, akkor azt is megtudhatjuk a TELL ME MORE/I BELIEVE YOU-val. A t”bbivel befejezhetjk a besz‚lget‚st, illetve lehets‚ges, hogy folytatja (I DON'T BELIEVE-re). A haj˘n foly˘ csata eset‚n a baloldalon a csata felln‚ztben l tszik, a jobboldalon meg Łjabb menpontok ‚keskednek: ATTACK : Megt valakit 1 l‚p‚snyi k”rzetben; DEFEND : Egy k”rig v‚dekezni fog; FLEE : Elmeneklnk, ha az ellenf‚lt“l el tudunk; PARLAY : T rgyalhatunk velk: DEMAND SURRENDER: K”veteljk, hogy adj k meg magukat; BEG FOR MERCY: Kegyelem‚rt k”ny”rgnk; OFFER QUARTER/ASK FOR QUARTER: Kegyelem k‚r‚se/ad sa, gondoljuk szabad elvonul ssal, teh t nem kell mindent odaadni, vagy csak valami keveset, de a fene se tudja pontosan; SUGGEST BOTH WITHDRAW: Visszavonul st aj nlunk fel nekik; VIEW : Eltekintgethetnk vele ide-oda, l t˘t vols gon ‚s h zon bell. Var zsl s el“tt aj nlatos ‚s hasznos. USE : Ha van var zscuccunk, akkor ezzel aktiv lhatjuk a var zslatait (pl JAVELIN OF LIGHTNING, WAND OF FIRE). CAST : Var zsolunk egyet egy menb“l. Max. 5. szint– var zslataink lehetnek. TURN : l“holt feloszlat sa. Nem nagyon useful, mert az alacsony szint miatt nem sokat  rt a nehezebb sŁlycsoportŁ ‚l“holt ellen, mint pl. mŁmia, kĄs‚rtet vagy lich, a kis csontv zak k”zl pedig max. 1-t szokott elint‚zni, s az sem biztos, azokat pedig aj nlatosabb fegyverrel csapkodni. QUICK : Ki/bekapcsolhatjuk a g‚p ir nyĄt s t a leg‚nys‚g felett, s ez hasznos is sokszor, ha egy tenger‚szcsoport el llja az utunkat, vagy m r nincs mit csin lni egy figur val, s Łnjuk az  lland˘ END-et. HEAL : Ezt id ig BANDAGE-dzsel jel”lt‚k, azaz k”t”z‚s/gy˘gyĄt s. Nem csak papi! BACK : Mostan ig az 'ESC' j tszotta ezt a szerepet. Vissza, a fick˘ l‚p‚sei legyenek semmisek, elrontottuk. WAIT : Megv rjuk, mĄg m sik fick˘val megcsin ltuk m r a k”rt. GUARD : Befejezi a k”rt ‚s r csap az ellenf‚lre, ha k”zben k”zeledik. Vigy zzunk arra, hogy var zs-cuccokat is fog haszn lni, ha ilyenre kerlne a sor. END : V‚geztnk a fick˘val e k”rben. FLEE : Az al bbi h rom akkor t–nik fel, ha elfoglaltuk a haj˘t. Ez ugyanarra szolg l, mint feljebb. HEAL : Minden tagot a leg‚nys‚gb“l gy˘gyĄt (bek”t”z). Hull k ‚s hasonl˘k nem gy˘gyulnak meg. LOOT : Kiraboljuk a haj˘t. Ekkor fel fogja kĄn lni a haj˘jukat, hogy ezentŁl ezzel fogunk menni, majd a HELM-ket, ha akarjuk  tvehetjk, ezut n pedig a fegyverei ‚s rakom nya k”zl 1-1 adagot elvehetnk. Ha van a haj˘n arany, azt elvesszk, ha m s cucc is, azt felkĄn lja, s ut na visszakerlnk az –rbe, a haj˘nkra. Valamit mes‚ln‚nk most az ellens‚gekr“l, meg a csat kr˘l. Legjobb csatahaj˘nak szerintnk a SQUID-SHIP, ennek a legnagyobb a p nc‚lzata, el‚g gyors is, meg van neki v g˘sarkantyŁja is, amit fŁr sra haszn lhat. Fordul sa mint a t”bbi‚ ‚s 5000 p‚nzzel olcs˘bb is, mint a GALLEON. Mindegyik g‚pen 4 f‚le fegyverb“l maximum 8 fegyver lehet, s 3 k”zlk tov bbi alcsoportokra van osztva: JETTISON: Ez a leggyeng‚bb. Katapult-f‚les‚g. BALLISTA: Hatalmas nyĄlvessz“ket l“ ki. CATAPULT: K“hajig l˘. Eg‚sz klassz. BOMBARD: Ez a legcoolabb, de csak zs km nyolni lehet. Gyors is, ‚s sz‚p nagy lyukakat t az ellenf‚lre. A BOMBARD kiv‚tel‚vel mindegyiknek van egy k”nny–/k”zepes/neh‚z v ltozata, melyek az okozott sebz‚sben ‚s az Łjrat”lt‚si id“ben kl”nb”znek. A HAJ˘K: DRAGONFLY: Igen gyors, de fegyverzet n‚lkli, furcsa fel‚pĄt‚s– haj˘. El“l egy kis kabin, sok hosszŁ tart˘l b. Mivel t madni nem tud, nem is jelent vesz‚lyt. NAUTILUS: Csigah zas haj˘,  tlagosn l kicsit nehezebb, de ha a haj˘t let madjuk, akkor odabent kellemetlen meglepet‚sben lesz r‚sznk. P r Illithid, szebbik nev‚n agyszĄv˘ lephet meg egy ilyen haj˘n, s harcban kellemetlen MIND FLAY breath weapon-t haszn lnak, var zslatra meg igencsak immunisak. GALLEON: Ilyen haj˘val indulunk mi is. Neh‚z di˘. GyĄkemberek, emberek vannak rajta leggyakrabban. WAR GALLEY: Csatahaj˘, emberekkel, t”rp‚kkel vagy tnd‚kkel. Nem nagy sz m. TRADESHIP: Legt”bbsz”r tnd‚k vannak rajta, ami igencsak megnehezĄti a dolgunkat. N‚ha f‚lszerzetek is vannak velk. Jobb kĄvlr“l sz‚tl“ni. MAN-O-WAR: Eredetileg ‚l“holtak haj˘ja. KĄvlr“l neh‚z, j˘ nagy, z”ld haj˘, bellr“l nem olyan cikis, csak hosszŁ elfoglalni. Nem csak ‚l“holtak lehetnek benne. SQUID-SHIP: Vesz‚lyes ellenf‚l, de szerencs‚re ritka. Egy GALLEON-nal le lehet az‚rt gy–rni. Hogy bell mi van, arra m r nem is eml‚ksznk. MIND SPIDER: Neogi haj˘. KĄvlr“l el‚g k”nny– zs km ny, f“leg h tulr˘l. Ha a k”zel‚be megynk sz mĄtsunk r , hogy megcs kly znak minket, s azt n annyi is, mivel a haj˘n a neogik nem jelenten‚nek nagy gondot (csak lassĄtanak), de az umber hulk rabszolg i katasztrof lis pusztĄt sokat vihetnek v‚gbe, s egy-egy MIND SPIDER-en 3-7 ilyen is lehet. Roppant er“sek, ez m‚g nem is lenne baj, viszont van hal los fegyverk, Łgyhogy teljesen mindegy, mennyi HP-nk van m‚g, igen nagy es‚llyel sz‚tszaggatja az ”sszes tisztnket, egyszerre 5 tenger‚szt, sz˘val szerintnk egyenl“tlenl neh‚z. DREAD SPIDER: Neogi haj˘ ez is, de jobb, ha az ilyet b‚k‚nhagyjuk, mert megcs kly zva es‚lynk negatĄv, amŁgy sem t”bb 30%-n l. Nagy, ‚s jobban hasonlĄt egy p˘kra, mint a MIND SPIDER. SHO LUN TRADER: Ebb“l csak egy van, a neogik anyahaj˘ja. Csak kĄvlr“l ‚s nagyon k”zelr“l van r  es‚lynk. Elfoglalni nem lehet ‚s nem is ‚rdemes (semmi ‚rtelmes fegyvert nem lehet t“le  tvenni, nem is lehet elfoglalni, ‚s alig van valamennyi gold rajta). Łjabb menkkel m r csak bolyg˘kon tal lkozunk, dokkol skor. Teh t, ha oda‚rtnk egy bolyg˘hoz ‚s felt‚telezzk, hogy le lehet rajta sz llni (H'CATHA; KARPRI ‚s CHANDOS bolyg˘n nem), akkor ezt l thatjuk: DOCK AT ... : Lesz llni ... v rosba; REPLANISH AIR : Felt”ltjk a leveg“k‚szletnket; LEAVE ORBIT : Kisz llunk a bolyg˘ p ly j r˘l; Ha felt”lt”ttk a leveg“-k‚szletnket, a program mindig kiĄrja, hogy m‚g h ny napra elegend“ szusszan sunk van. Lesz ll sn l ”rvendezznk, mert a) Łj menk, b) Łj k‚pecsk‚k, c) Łj ad˘k v rnak r nk. KiĄrja, hogy mennyi leveg“ad˘t, helyad˘t, rakom nyad˘t, sŁlyad˘t, fejad˘t, telepl‚sfejleszt‚si hozz j rul st, szem‚lyi j”vedelem ad˘t, szem‚lyi kiad s ad˘t, k”telez“ biztosĄt st, k”telez“  rvah zi t mogat st, nyugdĄj-j rul‚kot, s˘ad˘t, v‚rad˘t (l zad˘t, f rad˘t, sorvad˘t, porlad˘t, hervad˘t, pirkad˘t, alvad˘t, szalad˘t, Kossuth-ad˘t, Pet“fi-ad˘t..., ja hogy m r r‚g ugrik a lemez? Bocs! CoVboy) kell fizetnnk. Min‚l t”bb a p‚nznk, term‚szetesen ann l t”bbet gombolnak le r˘lunk. Ez a p‚nzt rca, luxus ‚s irigys‚gi ad˘. Bolyg˘nk‚nt is v ltozik az ad˘, de el“bb-ut˘bb m r mindenhol pof tlanul nagy ”sszegeket (1000-3000GP!) szednek be minden lesz ll skor. Ha el“z“ alkalommal nem fizettk volna ki az ad˘t, akkor dokkol skor kiĄrja, hogy ennyivel tartozunk, s kifizetjk-e. Ha nem, akkor elkobozza az ”sszes p‚nznket ‚s rakom nyunkat, jobban mondva a p‚nzt csak a kapit nyt˘l! Teh t ha semmik‚pp sem akarunk fizetni egy v rosnak, akkor tegyk le a rakom nyunkat m s helyre ‚s a p‚nzt adjuk  t mondjuk az els“tisztnek. Ekkor m r nyugodtan bel˘ghatunk a citybe, mert nem tudnak minket megfejni. Ha m r bent vagyunk a v rosban, akkor megcsod lhatjuk a v rost mad rt vlatb˘l. Jobboldaldon a menk v rosonk‚nt v ltoznak, de  ltal ban csak a nevk. Teh t mindenhol van: TANCSHZA: Ez COUNCIL ...; HALL OF ...; ELDERS' ...; neveken szerepel. Itt 3 Łj dolog jelenik meg: SEEK AUDIENCE : Ha van valami dolgunk a vezet“vel (ilyen csak egyszer fog el“fordulni), Ągy kereshetjk fel. PAY TAXES : Kedvenc gombja a korm nynak, ezzel lehet ad˘inkat befizetni. De legal bb megk”sz”ni, ha befizettk. COLLECT REWARD : Ha valamilyen munk t elv llaltunk, ami nem sz llĄt si, annak a dĄj t itt vehetjk fel, ha m r elv‚geztk. TEMPLOM: TEMPLE OF ...; HEALER; SHRINE; Itt lehet felgy˘gyĄtani a leg‚nys‚get, meg ldatni (BLESS), esetleges hull kat felt masztani (RAISE DEAD). A HEALER alacsonyabb szint– pap (pontosabban gy˘gyĄt˘), mint amilyen a templomokban van, teh t ez nem tud felt masztani. ld skor a haj˘t is meg ldj k (100 gold‚rt) velnk egytt. RAKTR: DEPOT ...; WAREHOUSE ...; SHIP SUPPLY ...; Itt, v s rolhatunk rakom nyt, ‚s felvehetnk sz llĄt si megrendel‚st. N‚ha egytt van a sz razdokkal. DROP OFF CARGO: Ha lesz llĄtottuk a rakom nyt a megfelel“ bolyg˘ra, ezzel rakhatjuk le, s itt kapjuk meg ‚rte a p‚nzt. PICK UP CARGO: Megadja, hogy hova k‚ne, mit ‚s mennyit vinni, majd megk‚rdi, hogy elv llaljuk-e. CHECK CARGO MANIFEST: Mint a haj˘s ikonn l. Megmondja, hova kell, mit ‚s mennyit sz llĄtani. BUY CARGO/SELL CARGO: Saj t magunk v s rolhatunk/adhatunk el valamennyi rakom nyt. Megadja a nev‚t, a sŁly t ‚s az  r t, s a szok sos ADD/SUB/OK-kal vehetnk/adhatunk tŁl valamin. Ez a lehet a f“ p‚nzkereseti forr sunk. Lejjebb Ąrunk majd a kl”nb”z“ bolyg˘kon tal lhat˘ cuccok  rair˘l is. SZRAZDOKK: DRYDOCK ; HARBORMASTER; DOCK; SHIPYARD; SHIPSERVICE; JavĄt si, tuningol si ‚s fegyverzetv s rl si ig‚nynket itt el‚gĄthetjk ki. REPAIR HULL DAMAGE: A haj˘test elszenvedte s‚rl‚seket itt foltozhatjuk be. Megk‚rdi, hogy h ny pontnyit akarunk megjavĄttatni. MODIFY SHIP'S HULL: Ez a tuningol sok gombja, megjelennek: INCREASE HULL THICKNESS: Plusz vastags got ad a testnek; ARMOR PLATE HULL: V‚rttel borĄtja be a haj˘t, ellen ll˘k‚pess‚g‚t Ągy n”velve; STRONGER MATERIAL: Igen borsos  r‚rt  talakĄtj k a haj˘test anyag t: THICK WOOD: Vastag f v  (ilyen eredetileg); METAL: F‚mm‚ ; STONE: K“v‚; CERAMICS: Ker mia; CRYSTAL: Krist ly A haj˘nak a sŁly n sajnos nem v ltoztat, de pl a kigyullad si gyorsas gon igen. NETTING: Beh l˘zza a haj˘t. Igen nagy val˘szĄn–s‚ggel a megcs kly z sok ellen hat sos. EXTRA RIGGING: Plusz vitorl zattal l tja el kedvenc b rk nkat, amit“l gyorsabb lesz. STRIP HULL: Ez lev‚konyĄtja a testet, mĄg a v‚delmi ‚rt‚ket nem cs”kkenti. Lehet, hogy csak felesleges dolgokat vesz le a haj˘testr“l, viszont nem ellent‚tes az INC. HULL THICKN.-szel. Vigy zzunk, mert a programnak van egy kis gondja itt, ha csin ltatunk vele valamit, majd kil‚pnk, a men k‚pe ugyan megv ltozik, de a gombok funkci˘i nem! Legalul van az EXIT-je, vagy nyomjunk neki egy 'X'-t. REPAIR SHIP'S ARMAMENT: Ha a haj˘nknak csata k”zben megs‚rlt egy-k‚t fegyvere (z”ld helyett piros szĄn– lesz), akkor ezen gomb segtĄs‚g‚vel megjavĄthatjuk. BUY/SELL: Haj˘t vagy haj˘fegyvert vehetnk itt, persze egy ADD/SUB/OK menvel. N‚ha tal lhat˘ rakom nyk‚nt fegyver, var zscucc vagy hajt˘m– (HELM) is, de azokat nem haszn lhatjuk, csak sz llĄthatjuk. šgyeljnk arra, hogy TORIL-ban a g‚p keveri a DRAGONFLY ‚s a GREEK WAR GALLEY nev‚t, teh t abban az esetben, ha DRAGONFLY-t akarunk venni, akkor GREEK WAR GALLEY-t kapunk ‚s fordĄtva. CHANGE SHIP'S NAME: 100 p‚nz‚rt  tkeresztelhetjk haj˘nkat valami ‚rtelmesebb hangz sŁ n‚vre (Mondjuk legyen COVSHIP : CoVboy). KOCSMA: PUB; ALE HOUSE; INN; Persze innen sem maradhat ki az ilyen fontos int‚zm‚ny, f“leg ha tenger‚szekr“l, jobban mondva –r‚szekr“l van sz˘. Viszont a program egyik legnagyobb hib ja, hogy se ler‚szegedni, se verekedni nem lehet. H t akkor minek is a kocsma? Azt mondjuk most el: INQUIRE ABOUT WORK: Ezzel kaphatunk kis JOB-okat, amelyekr“l m r besz‚ltnk feljebb, a VIEW JOB-bal kapcsolatban. rdemes mindig egy kis munk t elv llalni, f“leg ha csak sz llĄt sr˘l van sz˘, mert az‚rt valamennyi p‚nzt hoz. Egy v rosban egyszerre csak egy munka  ll rendelkez‚snkre, s addig nem ad Łjat, amĄg azt meg nem csin ltuk. A munk k‚rt j r˘ jutalmat a tan csh z n vehetjk fel a COLLECT REWARD-dal. BUY A DRINK: Ezzel ‚lvezhetjk a kocsma f“ tev‚kenys‚g‚t, azt hogy itallal szolg lnak ki minket 1 GP-‚rt cser‚be. Sajnos, mint m r emlĄtettk nem sok mindenre j˘. BUY A ROUND OF DRINKS: Ezzel a t”bbiek ‚lvezhetik a b“kez– ingerszeg‚ny adakoz˘k ostobas g t, mert fizetnk mindenkinek egy italt. 20-40 GP-be szokott kerlni ‚s sokszor mondanak cser‚be valami kev‚sb‚ ‚rt‚kes pletyit. LISTEN FOR RUMOURS: Ezzel meghallgathatunk p r k˘sza sz˘besz‚det, Łgy mint a haj˘k k”zti besz‚lget‚skor, de itt aj nlott el“tte innunk, vagy egy k”r italt fizetnnk, hogy mondjanak egy ltal n valamit. Nem mindig fognak. Ilyesmiket lehet hallani (a l‚nyeg kih mozva, ha van): ELF WINE (tndebor) igen nagy siker– Anadia bolyg˘j n ; Soha ne bĄzz egy neogiban ; Az illithidek (Nautilus haj˘) aj nlat t fogadd el ; GARDEN bolyg˘ k”zel‚ben sok aszteroida van ; Ha egy gyĄkember azt mondja neked, hogy QUEEZ, mond neki, hogy SLAP-KNEE (tiszta Ultima Undorworld) ; Meg egy csom˘ felesleges dolog; LOOK FOR NEW RECRUITS: Łj tenger‚szeket keresnk a haj˘nkra. K”nnyebben fog menni, ha el“tte egy k”r italt fizetnk. Ha van jelentkez“, kiĄrja hogy mennyi, majd kiv laszthatjuk, hogy neknk mennyi kell. T”bb leg‚nys‚g is lehet a haj˘n, mint a max., de akkor gyorsabban fogy a leveg“. BOLTOK: GENERAL STORE; SUPPLY SHOP; Itt kev‚sb‚ fontos cuccok, mint pl. k‚sek, imafz‚rek, csizm k tal lhat˘k, nem igaz n useful hely; ARMORY: P nc‚lok, pajzsok tal lhat˘k itt. N‚ha egyben van a WEAPON SHOP-pal. Var zscuccok is. WEAPON SHOP: Fegyverek hatalmas v laszt‚ka  ll itt rendelkez‚snkre. Var zslatosak is. MONEYLENDER: Ez a bank. Itt be lehet tenni p‚nzt (MAKE DEPOSIT), ki lehet venni p‚nzt (MAKE WITHDRAW), illetve k”lcs”nh”z is itt lehet jutni, amit t”rleszthetnk is (APPLY FOR LOAN). Sajnos a bet‚tre nem ad kamatot, de val˘szĄn– a k”lcs”nre igen. Csak TORIL bolyg˘n van, WATERDEEP v ros ban. Ha kimegynk egy bolyg˘r˘l (LEAVE DOCK), akkor kiĄr egy ”sszeget, amit a matr˘zok k”vetelnek, s fizessk is ki “ket, kl”nben egy r‚szk otthagy minket fizet‚s hi nya miatt. Ha nem lenne haj˘nk, a g‚p nem engedn‚ meg, hogy innen kimenjnk, hacsak le nem nyomjuk a jobb gombot. Igen ez egy kis cheat, mert replhetnk is, csat zhatunk is, ha az –rbe m r kijutottunk, de Łgy, hogy nincs haj˘nk. Ez a jobb gomb mindig segĄt ebben. Mit tal lunk a bolyg˘kon? TORIL: Waterdeep v rosa Tan csh za, templom, sz razdokk, rakt r, kocsma, fegyver- var zsszerbolt (ODDITIES), MONEYLENDER; Az itt vehet“ extra cuccok: WAND OF FIRE (T–zvar zslatok, pl. FIREBALL, BURNING HANDS, FIRE WALL, stb RND szerint j”n bel“le) / POTION OF HEALING / LONGSWORD +1/+2 / SCALE MAIL +1 / SHORT SWORD +1 / MACE +1; Sokf‚le norm l p nc‚l; A rakt rban l‚v“ dolgok  rai: DWARVEN ALE 1500 STEEL 15000 SPRUCE 1500 MAPLE 5000 IRONWOOD 10000 WHEAT 300 CANVAS 4000 BATTLE AXE 999 ELM 3500 PINE 3000 LIMESTONE 250 MORNING STAR 5998 ANADIA: Umberguard Kocsma, templom, rakt r, sz razdokk (csak v‚tel/elad s), tan csh za; IRON 6800 ALE 450 BEER 450 MEAD 600 COAL 50 CRYSPIG LEAF 1000 COPPER 1100 LEAD 2200 TIN 1950 SILK 2390 ELM 3500 PINE 3000 LIMESTONE 250 BATTLE AXE 1998 DWARVEN ALE 900 ELVEN BRANDY 7000 HEAVY CROSSBOW 40036 COLIAR: Hissia Tan csh za, rakt r, sz razdokk, templom, kocsma,  ltal nos cuccok boltja, p nc‚lbolt; LIMESTONE 250 INCENSE 20000 CATTLE 2000 STEEL 21000 BRONZE 9000 CEDAR 2000 WOOL 1000 RUM 800 CANVAS 4000 COLIAR: Athanar Tan csh za, templom, kocsma, rakt r,  lt. bolt, p nc‚lbolt, fegyverbolt; JAVELIN OF LIGHTNING (Term‚szetesen egy LIGHTNING BOLT fog bel“le el“bŁjni); Rakt ri  rak: GOLD 2597 CEDAR 2000 OAK 2500 MEAD 720 DART 375 GLYTH: Mingabwe Tan csh za, gy˘gyĄt˘, kocsma, rakt r; ELM 3500 MAPLE 6000 FUR 60000 BLUE MARBLE 1500 WOOL 1000 LEAD 2000 TIN 1500 PINE 3000 COAL 50 SILVER 2590 ELECTRUM 23437 OIL 8000 GARDEN: Clive's Den Tan csh za, kocsma, fegyver-, p nc‚lbolt; CUTLASS +2 / LEATHER ARMOR +1/+2 / RING MAIL +1/+2 / ELFIN CHAIN MAIL +1; Egy‚b: BROCATE 8000 ELM 3500 COPPER 10000 SILVER 2590 RUM 800 WHISKY 900 SATIN 40000 CROSSBOW 10009 BRANDY 7000 LIMESTONE 250 Amint l that˘: cuccokat nem ‚rdemes sz llĄtani olyan helyre, ahol termelik ugyanezt, de h t ez logikus is. Az‚rt COPPER-en nagyot lehet nyerni ANADIA-b˘l GARDEN-be. Na, kb. ennyit sz˘ltunk a kezel‚sr“l, most mivel SSI g‚mr“l van sz˘, felk‚szlhettek a leĄr sra... Ne ijedjen meg senki, ez a proggy egy kiv‚tel, ha valaki m r szerzett el‚g p‚nzt ‚s kafa felszerel‚st, akkor el“bb-ut˘bb TORIL-on vagy ANADIA-n megjelenik egy fick˘, valami Counter Dakar vagy ilyesmi (biztos, hogy nem ez a neve, de hasonlĄt a hangz sa a Dakar-P rizs rally-hoz, ami ugyanaz, mint a P rizs-Dakar, csak visszafel‚), ‚s elkezd“dik a quest. Sz˘val senki se ijedjen meg, mert kb. 4 ˘ra alatt teljesĄteni lehet innen. Counter bar tunk elmondja, hogy mostan ban egyre t”bb bajt okoznak a neogi haj˘k, amik id ig nem voltak komoly vet‚lyt rsak, mert term‚szetk miatt mindig is ink bb egym s ellen harcoltak. Nemr‚g azonban val˘szĄnleg egyesltek egy hatalmas hadvez‚r alatt (El‚g k‚nyelmetlen lehetett ez a pozĄci˘ : CoVboy), s most egy anyahaj˘juk van a rendszerben, amit f“hadisz ll sk‚nt haszn lva el akarj k foglalni ‚s rabszolgas gba hajtani az ”sszes bolyg˘t. Ha id ig valamely haj˘ is jelent‚st tett r˘la, mindig ˘hatalanul elt–nt, semmi nyom nem maradt ut na. Felk‚rnek minket, hogy ha sikerrel j rn nk kldet‚snkben, 100.000 arannyal ‚s egy MAJOR hajt˘m–vel aj nd‚koznak meg minket. Az eg‚szben az a bibi, hogy ennek az ”sszegnek eddig m r a t”bbsz”r”s‚t is ”sszeszedtk, s egy MAJOR HELM megszerz‚se sem tk”zhet nagyobb gondba, ha elfoglalunk valami nagyobb shipet. Az‚rt mindenesetre elv llaljuk. Az eg‚sz sztori azzal folytat˘dik, hogy az –rben egyszer csak egy kal˘z feltelefon l minket, hogy egyess‚get k”tne velnk, akarjuk-e. H t persze. Elmondja, hogy menjnk el GARDEN bolyg˘j ra, s ott Clive's Den-ben, Clive, a f“kal˘z, kal˘zvez‚r, vez‚rkal˘z, kal˘zf“ v r minket (SEEK AUDIENCE WITH GOVERNOR-ral kereshetjk fel). Clive b csi elmes‚li, milyen rossz hat ssal is van az zletre a sok akad‚koskod˘ neogi, mert a keresked“haj˘k nem nagyon mernek m r az –rben utazni, s a neogik miatt jobban is v‚dik magukat. Adna egy t‚rk‚pet, amely elvezetne minket Drahh titk hoz (ilyesmi a neve), mivel “t mindig m s ‚s m s haj˘ban l tt k utazni, sokszor ˘r nk‚nt v ltozott a haj˘ alakja. GyanĄthat˘lag valamilyen illuzi˘ segĄts‚g‚vel teszi ezt, amihez egy igen hatalmas var zscucc kell. Ha elmegynk oda, ‚s megszerezzk a dolgot, akkor neoginak  lc zva minket be tud juttatni a f“hadisz ll s k”zel‚be, s cser‚be nem k‚r semmi m st, csak hogy segĄtsnk neki megtisztĄtani a rendszert a neogikt˘l azzal, hogy a HQ-jukat sz‚tpukkasztjuk. Most m r tal lhatunk egy Łj navig ci˘s pontot a POINTS OF INTEREST lenyom sa ut n, ir nyozzuk a haj˘t arra, majd GOOO. Ott kiderl, hogy ez a hely nem m s, mint a t”rp‚k fellegv ra. Menjnk a k”zel‚be, cs kly zzuk meg (nem fognak r nk l“ni, de mi sem s‚rthetjk meg a v rat), s odabent verjk le azt a p r ‚l“holtat. Csontik meg REVENANT-ok, valamint egy eg‚sz lich is, ami SSI szok s szerint olyan vesz‚lyes kb. mint egy el zott gyuf sdoboz, de ez amŁgy sem szokott csin lni semmit, mert t”bbsz”r pr˘b ltuk ingerelni azzal, hogy odamentnk mell‚je, majd p rszor v rtunk, elfutottunk mell“le, majd v rtunk, s“t a v‚g‚n tlegelni is kezdtk, de akkor sem csin lt semmit. Sz˘val ha elfoglaljuk, mi‚nk lesz egy SCEPTRE, egy jogar, amit ha megvizsg ltatunk egy var zsl˘val, kiderl, hogy az  lc z s jogara (SCEPTRE OF CLOAKING). Mehetn‚nk is,  mde egy kal˘z azt aj nlja, hogy pr˘b ljuk ki el“bb a hat s t, ne t‚tov zzunk! Repljnk el egy Łjonan megadott POINTS OF INTEREST-be, a NEOGI MEETING nev– helyre, mert most fogtak el egy neogi haj˘t, s annak ott k‚ne tal lkoznia egy m sik neogival, hogy ANADIA-ra menve umber hulk rabszolg kat szedjenek. Ha oda‚rtnk, v rjuk meg, mĄg a DREAD SPIDER HAIL-l˘t vols gon bellre kerl (Ez olyan mint a Fish/Horse t vols g : CoVboy), s akkor sz˘ljunk  t neki, mire egy eg‚szen kellemes k‚p jelenik meg, s elmondja, hogy neki m r Łgyis elege van a h borŁb˘l, ink bb elmondja, hogy hol van az anyahaj˘, csak ne b ntsuk, mert igencsak megijedt t“lnk. A fick˘t engedjk el, mert nincs sok es‚lynk ellene, s induljunk el a MOTHERSHIP pont fel‚ (a POINTS OF INTEREST-ben). Ott el“sz”r egy MIND SPIDER-rel tal lkozunk, akit nem kell lel“ni, csak dv”z”ljk, majd a saj t dolg ra megy, s m‚g 2-3 ilyen MINDSPIDER j”n, azt n egy DREAD SPIDER, de “ is b‚k‚nhagy minket, v‚gl pedig ott  ll velnk szemben egy hatalmas monstrum, egy SHO-LUN TRADER, a neogi anyahaj˘. Ezt m r nem tudjuk  tverni, elkezd r nk l“d”zni, s besz‚lgetni sem lehet vele. Elfoglalni mint m r mondottuk volt, szinte lehetetlen, Łgyhogy ink bb kintr“l, ott is k”zelr“l l“d”zzk, lehet“leg 8 fegyverrel, s min‚l t”bb legyen katapult, vagy ha lehet BOMBARD. Az‚rt ezt is le lehet gy“zni egy kis szerencs‚vel, viszont rohammal ‚s nyes‚ssel ne is pr˘b lkozzunk, mert csak mi hŁzhatjuk a r”videbbet. Ha megvan, akkor ”rvendjetek. Felrobban sa ut n egy MAN-O-WAR jelenik meg a szĄnen. A haj˘nk igencsak meg van t‚p zva, ez‚rt egy harc nem lenne k‚tes kimenetel–, de amint a k”zelnkbe ‚r, megk”nnyebblhetnk, mert nem akar b ntani, s“t, “ adja az end-seq -et is. Na, igen borzaszt˘an el van rontva, rettenetesen lett megrajzolva az a n“ meg az arany, de az‚rt megszenvedhettek ‚rte... Elmondj k majd, hogy Waterdeep tan csa el“tt igen nagy megbecsl‚st szereztnk ezzel a tettel, s a neogik vez‚re megbukott, ism‚t csak testv‚rh borŁkban ontanak v‚rt, j˘p r sz z ‚vig nem lesznek k‚pesek Łjb˘l ilyen hatalomra szert tenni. Waterdeep tan csa pedig felk‚rne minket, hogy vegynk r‚szt ezentŁl a tan cs munk j ban, mint teljes jogŁ tan cstag! A dĄjat is  tadj k, mi meg vigyoroghatunk, mert a program kil‚p az introba. Persze el“tte kimentette, s innen lehet folytatni is, de semmi Łjat nem csin lhatunk, mert olyan, mintha Łjrakezden‚nk, csak a leg‚nys‚g ‚s a haj˘ adatai maradnak meg. Teh t ha meghalunk, akkor is azt Ąrja ki, hogy hal lunk ut n p r h˘nappal a neogik kiterjesztett‚k hatalmukat az eg‚sz naprendszerre, meg blablabla. Ennyi lenne. H t nem sok ugye? Viszont a min“sĄt‚st a v‚g‚n ink bb kihagyjuk, az az elej‚n m r megvolt, csak m‚g egyet szeretn‚nk rŁgni a game programoz˘iba: hogy hagyhattak benne ennyi bugot, s“t a tesztel“knek sem  rtana m s  ll s fel‚ kacsingatni. A grafikus meg... Az elej‚n tetszik, ahogy kiĄrt k az ART cĄmsz˘ mellett azt az 5+1 embert (5 a Cyberspace-b“l, 1 az SSI-b“l). 6 ember tud ilyet ”sszehozni!?!? Lehet, hogy csukott szemmel k‚szĄtett‚k. V‚gl is zene-compokon ez nem Łjdons g, b r ott sketen kell a zen‚t csin lni, mi‚rt ne lehetne ugyanezt grafik val is? Mondjuk azokat nem kĄn ln k borsos  ron... Na mindegy, kibosszankodtuk magunkat, rem‚ljk abba a kev‚ske AD&D-be amit Ąrtunk nem tal ltok k”tekedni-val˘t. J˘ –rkalandoz st kĄv nunk!