Space Quest IV. (Sierra) Roger Wilco and The Time Rippers 1991  prilis ban v‚gre kij”tt a r‚gen v rt Łj Space Quest, fergeteges humorral, ‚s f“leg Łj szerkeszt“vel (jelen sorok Ąr sakor : 1992. nyar n : kaptuk a hĄrt, a boltokba kerlt a Space Quest V. is!). A SIERRA ekkor m‚g dĄv˘ szok sa szerint van kl”n EGA-, ‚s kl”n VGA-verzi˘. Ez az els“ SIERRA-j t‚k, ami itt-ott m r kihaszn lja a Sound Blaster digi kapacit s t. A program az Łj szerkeszt“vel k‚szlt (term‚szetesen) : a KQ5-f‚le szerkeszt“h”z k‚pest van h rom Łj ikon (nyalhatunk [sz‚pen: Ązlelhetnk], pl. savas f‚mfoly˘t vagy a Latex bolyg˘ csajait, ill. szagolhatunk; ‚s van egy k‚rd“jellel szimboliz lt Help ikon is, amely l‚nyegesen kisebb inform ci˘tartalmŁ, mint KQ5-”s megfelel“je), illetve elhagytak p rat: a be llĄt s ikonhoz kerltek a file-m–veletek, a kil‚p‚s, az ŁjraindĄt s stb., ‚s az egyenes megk”zelĄt‚s ikonja is kimaradt. A dem˘ az imm r szok sos. Visszat‚rve a F”ldr“l, ahova elvittk a k‚t szuperprogramoz˘t , Łtban a Xenon lak˘helynk fel‚, meg llunk egy bolyg˘n falatozni ‚s n‚pet  mĄtani. Igen  m, de ekkor az SQ2-b“l j˘l ismert figura, Vohaul megjelenik, ‚s p r fogdmeget kld a nyakunkra, akik el is kapnak, azonban a kocsm b˘l ki‚rve, k‚t partiz n megment ‚s : jobb hĄj n : id“alagŁtba r”ppent, ahova (egy ideig) Vohaul-‚k nemigen tudnak k”vetni... Egy tal lunk el a Xenon-ra, de egy l‚nyegesen m s korba : ezt a k‚perny“ is mutatja, Space Quest XII-t mutatva. Az eg‚sz bolyg˘ letarolt, szerves, ‚letk‚pes ‚letnek nyoma sincs. Az egyedli tŁl‚l“k (egy ‚letet ‚rdemes fel ldozni megtekint‚skre/meghallgat sukra) kiborgszer–s‚gek, cs”kev‚nyes, egy sisakf‚les‚ggel ‚letben tartott szemmel ‚s kl”n”sen sportos mozg ssal. Nem aj nlatos a k”zelkbe kerlni, mert kinyiffantanak (a gyeng‚bb idegzet–eket Łgyis biztos megviseli a r˘luk k‚szlt premier pl n, valamint a sikolt suk). Miut n kicsod lkoztuk magunkat a bolyg˘  llapot n, menjnk jobbra. A szem‚tben, jobboldalt, egy m‚g haszn lhat˘ k”t‚lre bukkanunk, vegyk f”l, majd Łgy helyezkedjnk, hogy mi se l ssuk magunkat (legjobb, ha r”gt”n ezen a k‚perny“n a k‚t jobb oldali oszlop k”z‚ bŁjunk : mellesleg ez az elbŁj s hat sos az el“bb bemutatott v‚gl‚nyekkel val˘ tal lkoz skor is), ‚s a k”telet dobjuk ki a fedez‚kb“l, pont el‚nk, az Łtra. Hamarosan zs km nyolunk is egy elemes, dobol˘s nyulat (r ntsuk meg a k”telet), amib“l szedjk ki az elemet (j˘ lesz a mindj rt felszedend“ PocketPal sz mĄt˘g‚phez). Ezut n k‚t k‚perny“t balra s‚t lunk (ez is a j t‚kt‚r legalj n t”rt‚nik), ‚s felszedjk a terepsikl˘ keszty–tart˘j b˘l a PocketPal g‚pet. Visszat‚rve a k”teles p ly ra, menjnk egyet fel. CsatornanyĄl sokat l tunk : az alul l‚v“t fel is tudjuk hŁzni, ‚s al  is ereszkedhetnk... Lent eg‚sz civiliz lt  llapotok uralkodnak, ‚s az aszta- Space Quest IV. lon (melyr“l felszedjk az veget) egy asztalterĄt“ alatti gombbal egy “si hologramot keltnk ‚letre, ami elbesz‚li a m r ilyenkor szok sos mes‚t (vir gz˘ bolyg˘, szupersz mĄt˘g‚p, egy “sr‚gi lelet: m gneses adathordoz˘n Leisure Suit Larry, ki‚rt‚kel‚sre a szupersz mĄt˘g‚pbe t”ltve, vĄrus terjedt el bel“le, a computer egyre csak Roger Wilco meg”lend“s‚g‚t hangsŁlyozta, majd glob lis h borŁt hirdetett az emberis‚g ellen, v‚res csat k, ”sszeoml s stb.). A teremb“l balfel‚ t vozva, egy cs“labirintusba jutunk, ahonnan csak balra juthatunk ki, egy felvezet“ l‚tr n. N‚ha alattomos old˘szer r t mad r nk : nem  rt kikerlni, majd mint t venni bel“le az vegnkbe. A l‚tr n felm szva konstat ljuk, hogy id“k”zben l togat˘ink ‚rkeztek : a szupersz mĄt˘g‚p embervad sz kiborgjai. De ha gyesek vagyunk, stoppolhatunk az –rhaj˘jukkal... Kim szva a csatorn b˘l, egy tankot l tunk, benne egy 'megbĄzhatatlan' l”ved‚ket tal lunk. Ne vegyk fel, mert radark‚nt vonzza az embervad szokat (ha pedig a csatornai m˘ka el“tt m r lett volna szerencs‚nk hozz , Łgyis tudjuk, val˘ban bizonytalan, mikor robban fel : a zsebnkben...). Hurr ! ps‚gben el‚rtk a vad szok haj˘j t! M r csak bel˘gnunk kell... Vigy zzunk: a k‚z ikonnal lehet“leg ne a motorh zba sz lljunk, mert onnan darabokban hullunk ki felsz ll skor, hanem a fut˘m–vek g‚ph z ba. Mihelyt elrejt“ztnk (vagy sem), j”nnek, ‚s megsp˘roltunk egy : a hasonsz“r– port snak Łgyis el‚gg‚ megoldhatatlan : repl“vezet“i kĄs‚rletet a szupersz mĄt˘g‚p egyik hang rj ig. A hang rban kisz llva, k”vessk az rg‚t a bal p ly ra! Ott ‚pp egy m sik fejvad sz ‚rkezik kis k‚tszem‚lyes g‚p‚n, ‚s elmerlt t rsalg sba kezd azon kiborggal, aki elhozott ide. Tal n gyorsan sz lljunk be a g‚pbe... A k˘dk‚r‚st legy–rve (a k˘dt bl t term‚szetesen k”z”ljk) meg is csod lhatjuk, mennyire nem ‚rtnk az idegen civiliz ci˘k sz mĄt˘g‚peihez. Tal lunk egy m–szerfalat. Vegyk ‚szre, hogy a billenty–zet k‚perny“j‚n ugyanolyan szimb˘lumok szerepelnek, mint a billenty–zeten : Ągy le is Ąrhatjuk, mely gombokat kell, ‚s milyen sorrendben megnyomni ahhoz, hogy az aktu lis k‚perny“t kapjuk. Ezt semmik‚pp se felejtsk azonnal felĄrni! Ha ezt a k”vetkez“k‚pp vari ljuk: Łgy nyomkodjuk a gombokat, hogy mindig m s ‚s m s oszlopb˘l nyomkodunk, akkor  ltal ban ('ENTER') felsz llhatunk. Ilyenkor el is indul az id“g‚p, ‚s a Space Quest X. Latex bolyg˘j n tal ljuk magunkat. Cs szk ljunk ide-oda (ne essnk le...). Hamarosan egy nagy mad r elragad ‚s ledob a f‚szk‚be, majd nemsok ra mell‚nk pottyant egy imm r halott vad szt is, akin‚l tal lunk egy k˘dt”red‚ket. Ugorjunk ki a f‚szekb“l (a jobb als˘ r‚sz lyuk n)! Csod k csod ja, nem halunk meg, de h rom fegyveres izompacsirta ”rd”g (n“...) elkap, s a vezet“jk fejnkre olvassa, hogy nagyon nem tetsznk neki, mert egy mŁlt kalandunkban elhagytuk “t szabads ghajt˘ban. Mi csak hebegnk, ‚s hi ba is magyar zn nk, hogy nem mi voltunk azok... Elvisz a birodalm ba, ‚s kezdet‚t veszi a kĄnz s, borotv l s, l bfŁr s stb. Azonban a horrort megszakĄtja a tengeri sz”rny megjelen‚se, amit“l a n“k persze sikoltozva elmeneklnek (futnak azok az egerekt“l meg b‚k kt˘l is...), a sz”rny pedig kezel‚sbe vesz bennnket. Kioldja k‚zbilincseinket : itt az id“, hogy valamit tegynk megev‚snk ellen. Nyomjuk meg a sz‚k karf j n a gombot : a l bunk helyett a sz”rny cs pjait kezdi roncsolni, amiket vissza is hŁz, s fel llhatunk. Tal n azt a n‚h ny bomb t a sz‚k mell“l felvenn‚nk, ‚s... (a gomb a jobb karf n van : Hercules-tulajoknak). Megetetjk a sz”rnyet a bomb val : fst”l”gve elsllyed, ‚s a n“k, feledve a haragot, k”rberajonganak minket, majd (n“i lelem‚ny) v s rolni rohannak, ahova minket is elvisznek. Ott r”gt”n meg is pillantanak egy ruhazletet, ‚s elszelelnek; k”zben egyikk elhagyja a hitelk rty j t, amit szedjnk is fel. Persze a hitelk rtya haszn latakor az automata (a Software-terem f”l”tt) r nk pillant, val˘ban mi vagyunk-e a jogos tulajok : f‚rfik‚nt persze r j”n a turpiss gra. Mi lenne, ha n“nek ”lt”zn‚nk... A v s rbolyg˘n a tapasztalatlan Sierra-j t‚kosnak  tkozottul sok Łj ismeretanyag ”mlik a nyak ba. Tal n ha fel”lt”zn‚nk, nem rŁgn nak ki a Monolith Burger-b“l (milyen r‚gi ismer“s!)... A ruh zkod s 20 p‚nznkbe kerl, ‚s a t‚ved‚sek elkerl‚se ‚rdek‚ben nem a n“i ruhazletben kell szer‚t ejteni, hanem a Big and Tall -ban (aminek az ajt˘f‚lf j t ‚pp meg‚rkez‚sunkkor viszi  t egy val˘ban magas t kolm ny). Nem nagyon tudunk besz‚lgetni, csak az elad˘kkal. A mozg˘j rd n ‚rdemes lesz˘lĄtani az –rl‚nyeket : ekkor is bedob egy-k‚t po‚nt, pl. az egyik rge Łgy ‚rtelmezte a k”sz”n‚snket a fejetlen, mintha a macska megterm‚kenyĄt‚s‚ben k‚rtk volna segĄts‚g‚t, s ez zavarba hozta: pr˘b l nem ‚szrevenni. Fel”lt”zve, m ris ell togathatunk a Monolith Burger-be, ahol sajnos nemigen ‚lhetnk a SQ3-b˘l ismert trkk”kkel. A f“n”k k”zli, ne is rendeljnk semmit, mert nincs semmi. M sodszori pof z sunkra munk t aj nl f”l, amit ha elfogadunk, egy igen idegt‚p“ arcade j t‚kot j tszva kell bizonyĄtanunk, alkalmasak vagyunk a mel˘ra (persze nem lesznk alkalmasak). A sz llĄt˘szalagon egyre gyorsulva el“g”rdl“ hamburgeraljra kell k‚tfajta z”lds‚get, majd h romfajta sz˘szt, v‚gl egy fels“ zs”ml‚t r nyomnunk. A f“n”k mindig addig j tszik velnk, amĄg k”rlbell 8 hib t ”ssze nem gy–jtnk, ak rh ny sikerlt is: ekkor kirŁg, de semmi sem megy veszend“be: megkapjuk a fizet‚st! K‚tszer k‚rhetnk munk t : ha a begoly˘z st v llaljuk, ezzel k‚tszer hetven-nyolcvan p‚nzt kereshetnk; de ennyi szks‚gtelen, el‚g a k‚tszer harminc is. Ir ny a Software-terem. Ide-fel”lt”z‚snk el“tt nem mehetnk be, mert az utat hatalmas t”meg torlaszolja el, akik a legŁjabb k‚t rge az –rb“l ‚nekl“ vack ra cs“dltek ”ssze; ”lt”zk”d‚s ut n viszont m r bemehetnk a meglehet“sen letarolt terembe, ahol az egyedli ‚rdekess‚g a ki rusĄt s polca lesz. Ez a bej rat mellett balra van, ‚s a k‚z ikonnal vehetjk tzetesebb vizsg l˘d s al . Tele van j t‚kokkal, a mai PC-s j t‚kok kifigur zott v ltozatai (pl. SimSim, amely a t”k‚letes szimul tor: megtervezhetjk a szimul lt k”rnyezetet, amiben megtervezhetjk a szimul ci˘t; Sierra-f‚le King's Quest 48 (12 Gigabyte : a cĄme ennek megfelel“en Kaland a szabad diszk-hely‚rt ); d ma ‚s sakkt bla-tervez“, amellyel vari lhatjuk a t bl kon a v”r”s ‚s a fekete n‚gyzetek elhelyezked‚s‚t: addig j tszhatunk, amĄg van nem kipr˘b lt  ll s (t mogatja a TA-RA-RA-BOOMGA videoszabv nyt is!) stb. Mindezek t”bbe kerlnek, mint amennyink van; viszont a halom legalj n van egy SQ4 Hint Book, amelynek haszn t l tjuk majd (‚s csak 5 p‚nz). Kapunk hozz  egy ceruz t, a segĄts‚get l that˘v  teszi. Ha k‚zbe vesszk, ‚s a Hint Book-ra klikkelnk vele, elolvashatjuk, ‚s a toll ikonj val az res ablakok melletti p”ttyre klikkelve el“var zsolhatjuk annak tartalm t. Egy‚bk‚nt maga a Hint Book tartalmaz t‚nyleg n‚h ny fontos inf˘t, meg tem‚rdek hlyes‚get is. Nem kellene felhaszn lni a hitelk rty t? Menjnk be balr˘l az els“ helyen l‚v“ divatszalonba! Itt, ha m‚g nem tettk meg, amit eddig Ąrtunk, a robotkisasszony elkld a francba, hogy tal n a bar tn“nkkel l togassuk meg; de ha m r minden ok‚, a t rsalg s ‚rdekesebben folytat˘dik : ruh t keresnk Neki, aki ‚pp akkora, mint mi : h t pr˘b ljuk is fel, amit a droid aj nl! Vegynk fel hozz  egy sz“ke par˘k t : ‚s persze fizessk ki az  r t, 60 p‚nz. Ekkor m r nyugodtan mehetnk a hitelautomat hoz, akit“l kivehetjk a n“i hitelk rty n l‚v“ 2000 p‚nzt. Cser‚ljk vissza a ruh t! Ha a divatszalonban bet‚rnk az ”lt”z“flk‚be, ezt megtehetjk, de ki is rŁgathatjuk magunkat, m‚g egy ruh t k‚rve, azut n meg nem fizetve : ekkor a f‚rfiruh t kapjuk vissza. A Radio Shock zletbe t‚rnk be ezut n. Az el‚g hĄgagyŁ, a 30-as ‚vekben ilyennek k‚pzelt robot bemutatja  ruk‚szlet‚t, amelyben csak egyetlen fontos dolog van (amit r ad sul meg is lehet venni, nem fogyott el) : egy konnektor a zsebg‚pnkh”z. Ez 1999 p‚nzbe kerl (a hitelk rty ra kapott p‚nzb“l kij”n), ‚s ami tiszta kitol s, hogy tĄzf‚le van : s persze nem csereszabatosak; na ‚s hogy j˘l v lasztottunk-e, az a j t‚k v‚g‚n derl ki (s RESTORE...). AmŁgy m‚g ‚rdemes n‚zel“dni: pl. olyan dodekafonikus t‚rhat s-procit hirdettek, amely a 8 f“- ‚s mell‚k‚gt j fel“l, al˘lunk, fel“lnk, bel“lnk ‚s az emeleti szomsz‚d fel“l sz˘l. Kapunk egy kis IBM-trkk”t is (Idiot Bit Machine?) a RIGA k‚perny“ tekintet‚ben, ahol a RIGA jelent‚se: Really Incredible Graphics Array (T‚nyleg Hihetetlen Grafikus Szabv ny). A konnektorra viszont nem lesz akkora szks‚g : hisz a k”zponti termin lcsatlakoz˘kn l nem sok ‚rtelmeset tehetnk a laptoppal. Mellesleg igaz n nem tudjuk, mi ez a TSR-80 “rlet a program Ąr˘i r‚sz‚r“l... (biztos nem ismert‚k a C-64-et...). Az arcade-teremben kellemesen sz˘rakozhatunk; ezt a j t‚kot legal bb lehet ir nyĄtani, lassŁs ga ellen‚re is, nem mint az SQ3 kis arcade-j t‚kautomat j t... (mellesleg ezt a j t‚kot k‚s“bb a Sierra kl”n is kiadta : ez az Astro Chicken). A bal oldalon van egy res g‚p, amin n‚gyet j tszhatunk (aj nlatos a j t‚k kezd‚se el“tt menteni, mert egyr‚szt p‚nzbe kerl a j t‚k; m sr‚szt 4 Game over ut n kik‚szl az automata). Amennyiben a kldet‚st teljesĄtjk, megdics‚r a g‚p, de semmi egy‚b nem t”rt‚nik (legfeljebb k‚s“bb olvad sz‚t a masina). A j t‚k igen kellemes, ‚s l‚nyege, hogy a mad rasszonys ggal min‚l el“r‚bb kell jutni. Vannak vad szok, akik l“nek, ‚s kuty k, amik ugr lnak r nk. §ket ki kell kerlni, vagy (jobb eg‚rgomb) le is tojhatjuk (ez‚rt ad pontot). Vannak m‚g egy‚b sz”rnyek: pl. meteorokk‚nt sz guld˘ r˘kaf‚l‚k jobbr˘l (mint a Scramble), amikkel lehet“leg ne ‚rintkezznk; csak akkor (de ekkor ‚rdemes is, amĄg teljesen Łjra el nem veszĄtjk a h l˘t), ha el“z“leg a lenti h l˘ba belerepltnk. Van m‚g egy ilyen kellemes terept rgy: a kukoricaltetv‚nybe bereplve toj sk‚szletnket felsr˘folhatjuk (itt m r egy norm l AT-n is szinte j tszhatatlanul lassŁ lesz a program). Vesz‚lyesek m‚g a malmok. Miut n a j t‚kg‚p kik‚szlt, menjnk a teremben teljesen h tra, a jobb sarokba. Egy kicsit v runk: erre egy vad szg‚p sz ll le az ellenkez“ sz”gletben, ‚s persze k‚t fejvad sz sz ll ki bel“le. Miel“bb oldalogjunk ki a teremb“l, ‚s menjnk egy p ly val lejjebb, ahol menjnk be az antigravit ci˘s korcsolyap ly ra. Mihelyt elkezdnk nyeletlen balt skodni, megjelenik a kij ratban az “r, ‚s l”v”ld”zni kezd r nk. Suhanjunk feljebb, a kupolar‚szbe! Hamarosan ide is k”vetnek : amikor beŁsznak a k‚perny“re, azonnal v gtassunk le, ‚s vissza az imm r szabad kij rathoz, majd onnan az arcade-terembe, ahol v‚gre a vad szt nem “rzik; be is sz llhatunk. A Space Quest I. sivatag ba viv“ k˘d els“ fel‚t a Hint Book-ban, a m sodikat a f‚szekben, a fejvad szn l tal lt r g˘gumis papĄron tal lhatjuk. A puszt ban tal n l‚pjnk be a b rba : ott r‚gi ismer“seink fogadnak, akik pof znak, hogy az EGA k rtya k‚pess‚geinek tiszta pocs‚kol sa (VGA, Amiga-verzi˘kn l m s jelenik meg) a mi 16 szĄn– megjelentet‚snk. Na persze “k monokr˘mak... Ki is rŁg a b rb˘l a vez‚r, fogad sb˘l : cser‚be mi d”ntsk fel a homoksikl˘ikat, majd bŁjjunk el! Keresni is kezdenek r”gt”n, hogy megbosszulj k a dolgot. Mihelyt visszakapjuk a vez‚rl‚st, t‚pjnk be a b rba, ‚s szedjk fel a b rpulton lev“ gyuf t. Nem kell vacakolni a bej rat menti falon l that˘ hieroglif kkal : nem id“g‚pk˘dok... Ut na menten siessnk az id“g‚phez. K”zben minimum egyszer tal lkozunk a b rbeli ld”z“ ismer“s”kkel, s ha nem vigy zunk, elg zolnak. Ez ellen csak Łgy lehet v‚dekezni, hogy a homoksikl˘ el“l az utols˘ pillanatban f‚lreugrunk (j r s ikon). Ir ny: SQ XII! (K˘d: ahogy az elej‚n felĄrtuk!) Itt v‚gre nem “rzik a jobb oldali p ly t, s Ągy szemgyre is vehetjk azt a furcsa alagŁtbej - rat-szer–s‚get. Az, csak kulcsunk nincs hozz ... Sebaj, a kazamat kban felszedett z”ld savval sz‚tmarhatjuk a z rszerkezetet s bejuthatunk. Egy alagŁtba kerlnk, h rom l‚zerfgg”ny  llja utunkat. Ezek csak egy bizonyos elforgat sn l nem hal losak sz munkra: ezt az elforgat st a mellettnk l‚v“ fali konzolon tehetjk meg, sorban egym s ut n. El“sz”r is, ‚rdemes r gyŁjtani : a fst l that˘v  teszi a l‚zersugarakat; Łgy  llĄtsuk be a forgat st, hogy a sugarak pont fgg“legesek legyenek, mindh rom t rcs n l! Az alagŁt v‚g‚n (nem azonos az SQ4 Hint Book alagŁtj val!) egy h romszintes p ly ra jutunk, amelyet k‚t biztons gi robot “riz. A p ly r˘l el“re, ill. a m sodik szintr“l balra mehetnk ki. Miut n valamennyire felt‚rk‚peztk a szintek k”z”tti mozg st, ‚s r j”ttnk a v‚d“k kikerl‚s‚nek nyitj ra (a program mindig megmondja, merr“l hallunk ro- botzajt k”zeledni, ill. a termin lon is lek‚rhetjk : ha j˘ a csatlakoz˘ : mindh rom szint t‚rk‚p‚t az  tj r˘kkal ‚s az ellens‚ges robotokkal). Keressk is fel ez ut˘bbi termet, ahol egy p nc‚lajt˘ra bukkanunk. Kinyitn nk, ha tudn nk a k˘dot, ami most sokkal t”bb jegy–, mint a h rmas l‚zerfgg”nyn‚l volt : nem is ‚rdemes pr˘b lkozni; hisz benne van az SQ4 Hint Book-ban. Bent a k”zponti szerverhez jutunk, amivel m r el is kezdhetjk a munk t. A jobb als˘ sarokban van az let jele (vagy a hal l‚?). Erre mozgathatjuk a fenti ikonokat. Az ikonokb˘l h rom SIERRA-rekl m (LSL4, KQ..., amely megsemmisĄt‚s‚vel csak t”bb lesz p r ezer GByte-tal a szabad k”zponti mem˘ria; SQ4, amelyet az ‚let ikonra vive azonnal kil‚pnk a j t‚kb˘l); a m sik kett“ fontosabb. A droid ikont megsemmisĄtve a h rom szintet v‚d“ droidokat kapcsolhatjuk ki (persze!), az agy ikonnal pedig beindĄthatjuk a fiŁ-Vohaul transzpon l st. Ez ut˘bbi beindĄt sa ut n nem sokat bolyonghatunk csak Łgy: mĄg a sz ml l˘ null ra ‚r, upload-olnunk kell a diszket a f“-f“ teremben, kl”nben Vohaul a mi agyunkra is szert tesz. Teh t elint‚zve a droid ‚s az agy ikont, ir ny a harmadik szintr“l el“re, a f“-f“ terem. Vohaul fogad bennnket, fiunk test‚ben. K”zli, hogy sajna fiunk ‚nj‚t el kellett t volĄtani a testb“l (mert nem volt el‚g hely), ‚s egy diszkre menteni, amit nagy kegyesen le is dob a feneketlen (?) m‚lys‚gbe. Elmondja, hogy felesleges meg”lnnk, mert akkor a fiŁ is vele hal meg. Viszont p rbajra hĄv ki : egy kis ugr l s (nincs sok ‚rtelme). Ut na l‚zerfgg”ny m”g‚ bŁvik : nem sokat tehetnk, hacsak azt nem, hogy lem szunk a l‚tr n ‚s felhozzuk a diszket... Be is rakhatjuk a Vohaul melletti drive-ba, ‚s v lasszuk : ebben a sorrendben : a DISK UPLOAD, BEAM UPLOAD, BEAM DOWNLOAD pontokat. Let”lt“dik a diszk tartalma a k”ly”k test‚be, Vohaul szellem‚t onnan kitve : meg is mentettk a fiŁt, de f“leg magunkat, na meg az eg‚sz vil got Krapulax-Vohaul tov bbi gonoszkod sait˘l! Space Quest IV (k˘dt bl zat) A k˘dok haszn lata: el“sz”r az ablakban l‚v“ bal oldali kifejez‚s k‚t megold s t kell megkeresnnk, majd a jobb oldali‚t. Az els“ megold s nak beĄr sakor el“sz”r a vĄzszintes, majd a fgg“leges keretben tal lt bet–re klikkeljnk, majd ugyanezt elint‚zve a jobb oldali kifejez‚ssel, nyomjunk 'ENTER'-t. Megjegyz‚s: A Ą jelet fordĄtva Ąrja a t bl zat, mert nem volt megfelel“bb karakter. A Ą jelet egyedl a 'Ą183'-n l nem kell fordĄtva ‚rtelmezni. Az X-et ‚s a Ą jelet a t bl zat ”sszesen 6-szor tartalmazza, ezt nem mi hib ztuk el, hanem az eredeti k‚zik”nyv sz˘rakozott.