Az‚rt sem fogunk besz‚lni arr˘l, hogy mennyi Łj stuff cyberpunkoskodik, m‚g akkor is, ha egy tal n nem jellemz“ r  a megfelel“ k”rnyezet. F“leg bevezet“ben nem. A cyberpunk t‚ma m r-m r ban liss  v lik, ‚s ilyen megemlĄt‚st meg sem ‚rdemel. Ink bb besz‚ljnk itt arr˘l, hogy egy sci-fi undorworld l tott vil got, ‚s kisebb hib it˘l eltekintve az‚rt kellemes id“t”lt‚s. Ami negatĄvum, hogy Origin‚k nem hazudtolt k meg magukat: majdnem minden egyes Łjabb j t‚kukhoz egyre magasabb kateg˘ri jŁ g‚p szks‚ges, ‚s ez a System Shock eset‚ben sincs m sk‚pp. Az, hogy a megadott minimum m‚g mindig 4 mega RAM, 386DX, az egy dolog, de hogy ezzel a programmal 486DX40 alatt ‚s 8 mega mem˘ri val egy tal n nem ‚rdemes j tszani, az viszont t‚ny. Higgyetek neknk, ‚s ha valaki akart sz‚p System Shock-k‚preg‚nyt l tni, az csak pr˘b lja ki 386DX40-en a j t‚kot. A k‚pfrissĄt‚s kb. 1 k‚p-m sodpercet is el‚rheti, 8 mega RAM mellett, ‚s amĄg valamilyen gyorsĄt˘szersz mot nem szerznk be, a j t‚kot csak futva (SHIFT) aj nljuk. Ezen kĄvl az  tlagosn l j˘val fagy svesz‚lyesebb, ha egy tal n hajland˘ elindulni a g‚pnk”n, mert sajnos n‚ha ez is megt”rt‚nhet. Alapt”rt‚netnk, hogy egy kis ‚jszakai kih g s (f‚lre ne ‚rtsk!) miatt n‚h ny marcona biztons gi ember a TRIOPTIMUM c‚g egyik fontos ember‚hez, Diegohoz visz, akinek egy kis feladatot k‚ne megoldanunk, ami‚rt cser‚be nemcsak hogy elengednek, de m‚g egy klafa p˘tl st is be‚pĄtenek az agyunkba, amit mellesleg sem a doh nyz s, sem az alkohol nem k‚pes megrong lni. Sokan feltehetik erre azt a tal l˘ k‚rd‚st, hogy akkor meg mi ‚rtelme van,  m tov bbi r‚szletekbe addig nem akarunk bocs tkozni, mĄg hasonl˘ implant ci˘val nem rendelkeznk. A sztori megtekint‚se ut n az indĄt s el“tt d”nthetnk a j t‚k neh‚zs‚g‚r“l, ak r kl”n be llĄtva a fokozatot olyan r‚szekkel kapcsolatban, hogy harc, cybert‚r vagy fejt”r“. A harc r‚szt a 0. fokozatra t‚ve a harc egy tal n nem lesz valami izgalmas, Łgy is mondhatn nk, hogy meg lehet r˘la feledkezni, mert mindig mi l“hetnk el“sz”r, ‚s minden l”v‚snk vagy t‚snk azonnal hal los, ak r ˘l˘mcs“vel, ak r plazmapusk val t madtunk. Ez‚rt mi m‚g a manu lis tekintetben leggyetlenebb j t‚kosoknak is ink bb az els“ fokozatot aj nljuk, hogy legal bb egy picike izgalom legyen cybert‚ren kĄvl is. A cybert‚r r‚sz be llĄt sa csak az id“limitet ‚s az ellenfelek szĄv˘ss g t v ltoztatja. Nulladik fokon mindig mi t madhatunk el“sz”r, de azt sose feledjk, hogy cybert‚rben  ltal ban nem el‚g egy l”v‚s egy ellenf‚lre, ‚s az akn k ugyanŁgy sz‚tcinc lhatj k a PERSONAL INTEGRITYnket, mint a 3. fokozaton. A sztori szintj‚t is be lehet  llĄtani, ebb“l a 0. fokozat el‚g felesleges, mert akkor semmi ”tlet nincs, csak mennnk kell egyre feljebb ‚s feljebb, majd a v‚g‚n a cybert‚rben sz‚tl“ni SHODANt. Az els“ fokozat kicsit le van egyszer–sĄtve feladatok szempontj b˘l, a m sodik m r maxim lis, a harmadik pedig m‚g id“korl tot is tartalmaz, ekkor a k‚p bal fels“ sark ban egy TIME REMAINING mutatja az adott feladat megold s ra m‚g rendelkez‚snkre  ll˘ id“t. A fejt”r“kr“l csak annyit, hogy egyik sem tŁl nagy ereszt‚s, mindig egy-egy ACCES PANEL megold sa a feladat, amely k‚t tĄpusba sorolhat˘. Van olyan, amikor t”bb dr˘tot megfelel“ helyekre kell bedugdosni, azt n van olyan, ahol kis ikszeket kell keresztekk‚ kapcsolni, Ągy ‚rintkez‚sbe hozni a panel k‚t v‚g‚t. Mi a sz˘rakoz s kedv‚‚rt nem kapcsoltuk ki, amŁgy el‚g felesleges, f“leg ha van el‚g LOGIC PROBE nev– t rgyunk, aminek segĄts‚g‚vel azonnal megold˘dik egy panel fejt”r“je. A j t‚k kezel‚se nem okozhat tŁl nagy probl‚m t, erre figyeltek a programk‚szĄt”k is, elindĄt s ut n azon nyomban a nyakunkba zŁdĄtanak egy nagy adag inf˘t a k‚perny“ egyes r‚szeinek funkci˘j r˘l. A haszn lhat˘ billenty–kr“l is k‚rhetnk segĄts‚get, s“t, m‚g egy kis on-line tan csad st is bekapcsolhatunk az ALT-H-val, ami ha m sra nem is, de arra j˘, hogy megmutatja a rejtett ajt˘k elhelyezked‚s‚t. Egyetlen mozg sforma, amir“l nem Ąr a program a l‚tram sz s, amit neknk ugyan n‚ha sikerlt el“id‚zni, tud sunk m‚gsem biztos. Pr˘b lkoz saink nagyobbik r‚sz‚ben a SHIFT + el“re + SPACE szerepelt, mik”zben fejjel p r m‚terr“l a l‚tra fel‚ fordulunk. Eg‚szen pomp san illesztett‚k a j t‚k k”rnyezet‚t, t”rt‚neti h tter‚t a kezel‚shez, ‚s nem illene elhallgatnunk, hogy a System Shockhoz 3D sisak illeszt‚s‚t is belekalkul lt k a programoz˘k (ha inform torainknak hinni lehet). F“szerepl“nk l t˘ter‚be egy agyi beltet‚s sor n sikerlt p r kisebb k‚perny“t beszorĄtani, kett“t a sz‚l‚re ‚s egyet k”z‚jk. Mindegyiket lehet  tkapcsolgatni a k”zelkben elhelyezett gombokkal, Ągy az oldals˘ k‚perny“k”n n‚zhetnk automata-t‚rk‚pet, jelmagyar zatot, t rgyakat, l“szerrakt runkat, s“t zeneteket. K”z‚pen pedig t rgyaink ‚s inform ci˘ink list i k”z”tt v logathatunk. Az MFD-k felett mindk‚t oldalon egy‚b herkenty–inkkel j tszogathatunk, amiket a j t‚k sor n ”sszelopkodtunk. AzonkĄvl itt lehet ki-be kapcsolgatni az eg‚szk‚pes j t‚km˘dot is. A fels“ r‚szen is van k‚t ‚rdekes dolog, az egyik a helyzetnket mutatja, miszerint  llunk, guggolunk, feksznk vagy oldalra d“lnk-e, illetve az energiapajzs rajtunk van-e vagy sem. Itt lehet be llĄtani ‚s ellen“rizni fejnk ‚s szemeink  ll s t is. Ett“l balra van az Łn. biom‚ter, ahol meg lehet n‚zni f radts gunk (piros), energiafelhaszn l sunk (k‚k) ‚s fert“z‚seink (radioaktĄv vagy biol˘giai) m‚rt‚k‚t. A radioaktĄv ‚s biol˘giai nyavaly kt˘l annyira nem kell f‚lni, csak ha tŁl magas szintet ‚rn‚nek el. Id“vel teljesen meggy˘gyulnak. A f radts got f“leg ugr l ssal lehet fokozni, de a rohang l s sem tesz neki tŁl j˘t. A k‚p jobb fels“ sark ban a k‚t csĄk k”zl a piros az eg‚szs‚gnket, a z”ld az energi nkat mutatja. Ha az eg‚szs‚g fogy el, akkor att˘l fgg“en, hogy a szinten mire van a regener ci˘s kamra be llĄtva vagy v‚ge a j t‚knak (mert cyborg  talakĄt sra volt kapcsolva) vagy Łjra‚lednk a kamr ban (ha m r el“tte  tkapcsoltuk). Egy‚bk‚nt a hal l ‚s Łjra‚led‚s csak a v‚gs“ pontsz munkat befoly solja. Az energi t vagy elemmel (k‚k vagy piros-s rga nikkel-kadmium elem) vagy energiap˘tl˘- llom sr˘l tudjuk p˘tolni. Az ut˘bbi ut nt”lt‚s‚re hosszasabban kell v rakozni. Az elemes m˘dszert aj nljuk, mert tal ltunk hozz  egy szuper cheatet is, ami m–k”dik (mer“ v‚letlenb“l j”ttnk r ): vegynk egy elemet a pointerre, egyet pedig tegynk a f”ldre, ‚s kattintsunk a keznkben l‚v“ elemmel a f”ld”n hever“re, ‚s Ągy az energia is t”lt“dik, az elem pedig nem haszn l˘dik el. A j t‚kban t”bb probl‚m t kell egym s ut n megoldanunk, id“k”zben felfejleszteni fegyvereinket, ‚s kisebb extra t rgyainkat. El“sz”r tal n az lenne a legjobb, ha az ”sszeszedhet“ t rgyak ismertet‚s‚t tekinten‚nk meg: Mivel is kezdhetn‚nk, mint a leghasznosabb fajt val, a fegyverekkel. Saj tos szab ly, tal n minden sci-fiben, hogy min‚l vadabb a neve, ann l pusztĄt˘bb, teh t egyfajta n‚v-hal loszt s p rhuzam  llĄthat˘ fel. Mindenki tudja, hogy a kozmikus rombol˘sug r j˘val vesz‚lyesebbnek hangzik, mint a baseball-t“, de az‚rt az ion gyŁ sem kutya. Folytathatn nk a sort a protontorped˘, a plazmavet“, a l‚zerkard, a neutronpajzs vagy ak r a kvantumszaggat˘val is. Mindez val˘szĄn–leg a legt”bb embert egy tal n nem zavarja, az igazs g azonban az, hogy az ilyesfajta j t‚k tervez“it ebben a t‚m ban legt”bbsz”r egy tal n nem a tudom nyos ig‚ny vagy hasonl˘ h˘bortok vezetik, hanem a j˘ hangz s. Term‚szetesen a j t‚kosok nagy r‚sze ott megreked, hogy a plazma vagy kvantum, esetleg ion az sz m ra valami ‚rthetetlen, enn‚lfogva misztikus ‚s igencsak pusztĄt˘, ez‚rt a j t‚k tervez“it sem k‚sztetik arra, hogy kicsit tapadjanak a val˘s ghoz is. €gy tal n ‚rthet“, hogy mi‚rt volt olyan  ltal nos hmm”g‚s a j t‚kban a plazmapuska l”v‚se, ugyanis a l”ved‚k lila volt, pattogott a falr˘l ‚s robbant... J˘n‚h ny t”lt‚nyk‚nt energi t haszn l, a fegyvereknek m sik r‚sz‚be pedig t”bbf‚le t”ltet is haszn lhat˘. Mi a legjobban haszn lhat˘ fegyvernek a PLASMA RIFLE-t, a plazmapusk t tal ltuk,  m a robban˘l”ved‚kes fegyver (RAIL GUN) sem rossz, csak vigy zzunk arra, hogy hova l“jk. A j t‚k elej‚n aj nljuk a lehet“ legt”bb munĄci˘jŁ, m‚gis hat sos fegyvert. Ilyen p‚ld ul a pisztoly vagy a t–vet“, de vigy zzunk a MAGPULSE-ra, mert csak robotra vagy cyborgra hat, ‚l“ szervezetre (pl HUMANOID MUTANT) nem. Az energiat”ltetet haszn l˘ fegyverek legt”bbj‚n‚l a t rgyn‚z“ MFD-ben olyasmiket l thatunk, hogy OVERLOAD, meg HEAT. Ez az‚rt van, mert l”v‚seink nem csak energi t fogyasztanak, de a fegyvert is melegĄtik. Az OVERLOADdal t”bbet l“hetnk egym s ut n, de megeshet, hogy tŁl melegre sikeredik a fegyver... A t”bbi l“szeres fegyverb“l a l“szert a kis piros h romsz”gre klikkelve szedhetjk ki, ez pl. a RAIL GUN eset‚ben hasznos, ha nem akarunk t”bb ugyanolyan fegyvert cipelni (m rpedig ne akarjunk), de a l“szer fontos lenne. Hasznos pusztĄt˘szerek a robban˘anyagok is. Egy‚bk‚nt ‚rdekes lenne elj tszani a gondolattal, hogy vajon mit tudna tenni a regener l˘-kamra, ha valaki olyanba l“nek egy j˘ durran˘sat, akin‚l legal bb 40 repeszgr n t, 20 akna, 30 t mad˘gr n t, 12 nitrocsomag ‚s 5 EARTH SHAKER van, a g zbomb ir˘l nem is besz‚lve... Robbant s el“tt kattintsunk r  az alul, k”z‚pen l‚v“ t rgylist n a megfelel“ bomb ra, Ągy az keznkbe ugrik, ‚s m r lehet is hajĄtani. A gr n tok k”zl n‚h nyat id“zĄteni is lehet, ennek maxim lis idej‚t, illetve robban suk er“ss‚g‚t is figyelembe v‚ve a k”vetkez“ sorrendben emlĄten‚nk meg “ket: a repeszgr n tot (FRAG), a NITROPACKot ‚s az EARTH SHAKERt. A legjobb, azonnal robban˘ gr n t a CONCUSSION GRENADE, ami ak r a mi ‚leter“nkb“l 6 csĄknyit is levesz (”sszehasonlĄt sk‚ppen a NITROPACK mind”ssze h rmat). Az EMP gr n t kl”nleges eset, ugyanis nem okoz eg‚szs‚gveszt‚st, de elektromos zavarokat kelt, Ągy robotok ellen val˘szĄn–leg j˘l haszn lhat˘. §szint‚n sz˘lva, mi m‚g sosem pr˘b ltuk. Hasznosak lesznek a kl”nf‚le tuningol˘k, itt PATCH-nek hĄvj k “ket. A STAMUP r”vidĄt‚s– egy id“re ak r a 100% f radts got is null ra cs”kkenti vissza, majd a hat sa elmŁlt val maximum f radts got okoz. A SIGHT ENHANCER segĄts‚g‚vel s”t‚tebb helyeken is j˘l l tunk, de k‚s“bb egy ideig minden s”t‚tebb lesz. A CRAZE HALLUCINOGENt elhaszn lva sz‚pen ”sszekeverednek a k‚perny“ szĄnei, ezen kĄvl m s haszn t nem l ttuk. A MEDIPATCH meggyorsĄtja a gy˘gyul si folyamatunkat. Ne trelmetlenkedjnk, mert a hat s kifejt‚s‚hez v rni kell egy keveset. A REFLEXszel gyorsabbak lesznk (hat sa elmŁlt val term‚szetesen lassabbak), a GENIUSszal a kl”nf‚le fejt”r“ket oldhatjuk meg hamarabb, a UNIVERSAL DETOXszal pedig mindenfajta nyavaj t, ‚s a tuningol˘k mell‚khat sait is elt volĄthatjuk. Innen-onnan felszedhetnk n‚h nyf‚le extra t rgyat is, ami j˘val k‚nyelmesebb‚ teszi ‚letnket. K‚s“bb ezeknek Łjabb ‚s Łjabb verzi˘it is beszerezhetjk. A NAVIGATION & AUTO MAPPING UNITtal  lland˘an rajzol neknk t‚rk‚pet, mik”zben a f“k‚perny“n az ‚gt jak rov tkol s t l thatjuk. K‚s“bbi verzi˘i segĄts‚g‚vel kicsivel t volabbi helyeket is let‚rk‚pez, ‚s a t‚rk‚pen kl”n tudja jel”lni a sug rz svesz‚lyes r‚szeket vagy a biztons gi kamer kat, robotokat. A SENSAROUND MULTIVIEW-val alul megjelenik amit igaz b˘l nem l thatn nk, verzi˘t˘l fgg“en vagy csak a h tunk m”g”tti r‚sz, vagy az oldals˘ r‚szek is. Verzi˘j t˘l fgg az Łjabb k‚pv‚tel gyakoris ga is. A LANTERN j˘ szolg latot tehet a fels“bb szinteken, ahol a gammakorrekci˘s "trkk" m r nem lenne el‚g. T”bbf‚le f‚nyess‚gi fokozatot is be lehet  llĄtani a t rgyn‚z“ MFD-ben ha ezt v lasztod ki, ami persze m s energiafogyaszt ssal is j r. INFRAVIEW haszn lat t csak a legs”t‚tebb helyeken aj nljuk, mert sokat fogyaszt, ‚s mellesleg fekete-feh‚r k‚pet is ad. Az energiapajzs, aminek szint‚n lehet fokozat t  llĄtani, a kl”nf‚le t‚sek ‚s robban sok ellen v‚d. A BIO-MONITOR segĄts‚g‚vel sz madatot ad a jelenlegi eg‚szs‚gi ‚s f radts gi  llapotunkr˘l. A JUMPJET fogyasztja tal n a legt”bbet, ez olyan surran˘, amely szereti, ha hatkil˘s sŁlya ellen‚re a gravit ci˘nak fityiszt mutathat, ‚s visel“j‚t a leveg“be emelheti. A g”rkorival el‚rhetjk a t–rhet“ sebess‚g– mozg st a j t‚kban, a kettes sz mŁ verzi˘ba pedig egy kis rak‚ta is ‚pĄtve van, ‚s tetemes villanyzaba mellett sz‚lsebesen tudjuk vele v‚gigr”plni a folyos˘kat. A man“verez‚s egy kicsit nehezebb, ‚s embernk magass ga is megemelkedik. Az adatolvas˘ segĄts‚g‚vel elolvashatjuk az Łton-Łtonf‚len tal lt napl˘bejegyz‚seket (LOG), az id“k”zben t volr˘l kapott leveleket (E-MAIL) ‚s a cybert‚rb“l ”sszeszedett adatokat (DATA). ENVIROMENT SUITot is lehet tal lni, ennek segĄts‚g‚vel a sug r- ‚s biol˘giai fert“z‚st m‚rs‚kelhetjk, energi ‚rt cser‚be. Min‚l jobb a modell, ann l t”bb sug rz st tud elnyelni. A c‚lz˘rendszerek segĄts‚g‚vel kis keretet  llĄt a k”zeli ellenfelekre, verzi˘t˘l fgg“en az ellenf‚l t vols g t ‚s ‚ps‚g‚t is kiĄrva. A j t‚kban a cyberteres r‚sz is el‚g fontos szerephez jut, biztosan nem  rtana meg, ha p r sz˘t erre vesztegetn‚nk. A cybert‚rbe az Łn. CYBERJACK-ek, a cybert‚r termin lokb˘l l‚phetnk, ezek elsz˘rva tal lhat˘k a szinteken. Ilyenkor  tv lt a k‚perny“ egy vektorgrafik s helyszĄnre, na k‚remsz‚pen, ez maga a mtrix. Term‚szetesen m‚g a norm lis k‚pfrissĄt‚sn‚l is j˘val lassabb, az eg‚sz j t‚k leggyeng‚bb r‚sze. A mozg st megszokni nem lesz tŁl neh‚z. Kl”nf‚le szoftverek segĄts‚g‚vel kzdhetjk le a m sikak szoftveres jelenl‚t‚t, kl”nf‚le “reit ‚s akn it. A t j‚koz˘d sban navig ci˘s nyilak segĄtenek, elt‚vedni nem valami k”nny–. T”bb fontos szoftvert emlĄten‚nk meg. A PULSERrel lehet lel“ni az ellens‚ges “r”ket (CYBERGUARD, CYBERDOG, CORTEX REAVER), a DRILLlel a jegeket (csillag alakŁ micsod k), hogy megszerezhessk az adatot vagy proggit, amin lnek. A DECOYjal az ellens‚ges t mad sok ellen v‚djk magunkat, kiss‚ m s m˘don ugyan, mint a CYBERSHIELD. A TURBOval mozg sunkon gyorsĄthatunk, a RECALLlal pedig a kiindul˘ cybert‚r kapuhoz visz vissza minket a g‚p. Van m‚g egy sp‚ci po‚n, a GAMES szoftver, amivel csak norm l zemm˘dban (teh t nem cybert‚r) j tszhatunk a klasszikus asztalitenisszel vagy egy (sz munkra) Łjabbf‚le angolnavad szattal. Roppant ig‚nyes kivitel– j t‚kok, a negyvenvalah nyadik sz zadban tuti ilyen kin‚zet– stuffokkal fognak majd j tszani. Mi‚rt nem csin lt k meg p‚ld ul azt, hogy az MFD-n j tszhatunk egy pici SystemShockkal, vagy ha azzal nem is, de legal bb egy j˘ Ultima Undorworlddel... A cybert‚rben ‚rdemes lenne m‚g megemlĄteni a piros kereszteket, ezek felhaszn l s val a PERSONAL INTEGRITY egy kicsit visszan“, ha m r vesztettnk bel“le. A nyal˘ka alakŁ dolgok ‚s a h romsz”gekkel k”rbevett t‚glalapok kisebb inf˘kat adnak, a kis gŁla v‚g– t‚glatestekkel pedig kl”nf‚le ajt˘v‚delmeket kapcsolhatunk ki-be. A cybert‚rb“l pedig Łgy juthatunk ki, hogy ha a sokfajta h romsz”gb“l  ll˘ ellipszisnek rontunk neki. ™ssze lehet szedni m‚g FIRST AID KITeket is, ezekkel r”gt”n maxra megy vissza eg‚szs‚gnk, a t”bbi ”sszeszedhet“ t rgy pedig vagy haszn lhatatlan (ezeket liftez‚s ut n el szokta t volĄtani, pl. dĄt“sdoboz, Abe Ghironon kĄvl az ”sszes t”bbi ember feje, karja, egy‚b tagja, stb) vagy kl”n fogjuk m‚g emlĄteni az egyes szintekn‚l. Az els“ szinten, ahol kezdnk, meg fogjuk tudni els“ feladatunkat, miszerint sssk el a felt”lt‚s alatt  ll˘ l‚zert, ami ‚ppen a f”ldre ir nyul, de Łgy, hogy k”zben fel vannak hŁzva a pajzsok. A pajzsok felhŁz s hoz el“sz”r is meg kell szereznnk egy izot˘pot, majd beadni egy g‚pnek egy k˘dot, ami megengedi, hogy felhŁzott pajzs mellett is l“hessnk l‚zerrel. 1. szint - KRHZ Majdnem f‚l‚ves k˘ma ut n ‚brednk fel. Legel“sz”r szedjnk fel n‚h ny indul shoz elengedhetetlen cuccot a balra nyĄl˘ ajt˘ m”gl. N‚zzk meg az aktat sk t is, Ągy hozz juthattunk t”bbek k”z”tt egy SYSTEM ANALIZERhez (ezt megn‚zhetjk, ha kiv ncsiak vagyunk n‚h ny unalmas ‚s felesleges adatra), egy ˘lomcs“h”z (els“ fegyvernk ezen a Jupiter k”rli b ny szati b zison), egy adatolvas˘hoz, egy k˘dk rty hoz, egy navig ci˘s egys‚ghez is. Induljunk ki a m sik ajt˘n. Ezen a szinten feladatunk a lift el‚r‚se, amihez el“bb a biztons giszintet kell lenull zni szerezni. Az 1-6. szinten mindenhol meg kell tal lnunk a sz mĄt˘g‚p egys‚geit, az Łn. NODE-okat, amelyeket sz‚trombolva a biztons giszint nulla sz zal‚kra visszaes‚se mellett megtudhatunk egy-egy sz mot is egy k”zeli k‚perny“r“l, amikb“l a reaktor beindĄt s hoz szks‚ges k˘d  ll ”ssze. A biztons giszint cs”kkent‚s‚t egy‚bk‚nt biztons gi kamer k tlegel‚s‚vel is el‚rhetjk, csak sokkal lassabban, hiszen egy kamera sz‚tcinc l sa kb 1-2%-os biztons giszint-cs”kken‚st id‚zhet el“. Sok ajt˘ is csak akkor nyĄlik, ha ez a szint m r el‚g alacsony. Az ajt˘knak egy m sik r‚sze kl”nf‚le k˘dk rty kkal nyĄlik, a harmadik r‚szk pedig cybert‚rb“l. A legritk bb fajta gombbal, ‚s azt m r mondanunk sem kell, hogy a gomb mindig az ajt˘ tŁloldal n van... Ellenfeleink kezdetben n‚h ny SERV-BOT, majd ut na t”meg‚vel j”nnek a HUMANOID MUTANTok. Ezek a robotok nagyon gyĄkok, egy t‚st“l m r ki szoktak fekdni, ‚s csak k”zelr“l tudnak t madni. A mut nsok is csak k‚zzel tudnak minket b ntani, de m r kett“ vagy valamennyivel t”bb sikeres t‚st“l hullanak csak el. A k”zponti gy–r– k”rl m r tal lkozhatunk n‚h ny fura szerzettel, HOPPERekkel, ‚s p r kev‚sb‚ furcsa, de t volr˘l is vesz‚lyes, pisztollyal l”v”ld”z“ CYBERDRONE vagy CYBER ASSASSIN. Rajtuk kĄvl egy eg‚sz darab CYBER WARRIOR is szolg latban van, Ez a szint j˘val hosszabb lesz, mint a t”bbi, f“leg ha egyben els“ ismerked‚s is a j t‚kkal. Csak fontos, hasznos termeket emlĄtnk meg, t‚rk‚peket mi nem k‚szĄtettnk, hiszen a j t‚k is csin l eg‚sz j˘ t‚rk‚peket, azonkĄvl eg‚szen j˘l el fogjuk tudni magyar zni a pontos helyszĄnt an‚lkl, hogy k‚t oldalt k‚ne pazarolnunk a t‚rk‚pekre. A kiindul si teremb“l kil‚pve egy nagyobb terembe ‚rkeznk, amelyiknek a DK-i sark ban van egy hasznos doboz, benne t–vet“vel ‚s n‚h ny gr n ttal. Ebb“l a teremb“l mehetnk nyugatra, ami egy nagy zsilippel van lez rva a k”zponti gy–r–h”z vezet“ folyos˘t˘l. A d‚lkeleti sark ban a kapcsol˘t bizerg ljuk meg, ‚s Ągy egy hasznos kis Łtr”vidĄt‚sre adtunk lehet“s‚get a d‚lnyugati sarokb˘l kiindulva. Az innen keletre nyĄl˘ gr n trakt rt csak k˘dk rty val ‚rhetjk el. szakra kinyitva a zsilipet arra a folyos˘ra juthatunk, ahonnan el‚rhet“ mind a n‚gy szektor a szinten. Ennek a folyos˘nak a d‚lnyugati sark ban van egy terem, ahol egy SENSAROUND van egy mut ns t rsas g ban. Ett“l az ajt˘t˘l ‚szakabbra l‚v“ ajt˘n keresztl ‚szakra menve eljuthatunk a szint cybert‚r-termin lj hoz. Az els“ szint cyberter‚ben el“sz”r ismerkedjnk a k”rnyezettel, majd induljunk tov bb a cyberfolyos˘n, ‚s a k”vetkez“ helyszĄnen vegyk fel a DECOYt, onnan tov bbmenve pedig a cybert‚ri z rakat nyithatjuk ki. Ezek a z rak egy olyan termet rejtettek, ahova egyedl a MAGPULSE felv‚tel‚‚rt ‚rdemes bemenni. A kinti folyos˘n ‚szakabbra menve, m‚g a nyugati falon egy titkosajt˘t is, valamint egy villanykapcsol˘t ‚s MEDIPATCHokat. Innen keletre le lehet ugrani egy mut nshoz, ‚s legy“z‚se ut n k‚t SIGHT ENHANCER ‚s egy Łjabb t–vet“ + t”lt‚ny tulajdonosai lehetnk. A folyos˘n keletre menve el‚rhetjk a k”zponti gy–r–t. Innen d‚lre van a gamma, keletre a b‚ta ‚s ‚szakra az alfa negyed. A k”rgy–r– k”rl egyik helyen egy titkos ajt˘ van a padl˘n (d‚lkeleti oldala fel‚), a d‚lnyugati oldalon pedig egy energiat”lt“-  llom s, ami csak a biztons gi szint lecs”kkent‚se ut n hajland˘ naft t adni. El“sz”r a gamma, teh t a d‚li negyedbe inuljunk. Itt r”gt”n bemehetnk egy olyan szob ba, ami tele van mindenf‚le undorĄt˘ bacikat meg egy‚b apr˘s gokat tartalmaz˘ hord˘kkal, azonkĄvl megtudhatunk egy k˘dot egy d‚lebbi ajt˘hoz (neknk ez 705 volt). A kertes r‚szbe ‚rve tal lhatunk egy Łjabb fegyvert, SPARQ-ot, ami energi val m–k”dik. A d‚lkeleti sarokban lej ratot tal lhatunk a szerel“akn ba, de ott semmi ‚rdekeset nem tal ltunk. Egy‚bk‚nt ebben a teremben aj nlunk  tj r st keresni a kiindul si r‚szekhez. A legd‚lebbi teremben hulla h t n hull t l thatunk, ‚s egy elfekv“ben l‚v“ aktat sk ban k‚t k˘dk rty ra is lelhetnk. Errefel‚ kereshetnk egy  tj r˘t a b‚ta szektorba, ahova a f“bej rat jelenleg le van z rva. A radioaktĄv mez“s szakad‚k el“tt keressnk egy kapcsol˘t bl t, amit megoldva egy energiahĄd n“ ki a szakad‚k egyik partj b˘l, ‚s Ągy m r sug rd˘zis n‚lkl futhatunk tov bb a b‚ta szektor fel‚. Persze aki szeret kock ztatni, annak elmondjuk, hogy odalent tal lhat˘ egy-k‚t hasznos szerk˘, ‚szakra egy FIRST AID KIT, keletre egy darab elem ‚s gr n tok. Az  tkel‚s ut n keressnk egy m sik hĄdkapcsolgat˘t, ‚s Ągy m r teljes eg‚sz‚ben a b‚ta szektorban ‚rezhetjk magunkat. A b‚ta szektor folyos˘j n nyugat fel‚ s‚t lva egy kapcsol˘ba botolhatunk, majd n‚h ny magasfeszlts‚g– cyborg ut n egy olyan helyre ‚rnk, ahol lehet d‚l fel‚ menni, tov bbmenni nyugatra ‚s leugrani. Odalent egy v‚dett kapcsol˘ be-, ‚s p r robot lenyom sa ut n ugyan nem tudunk sok v ltoz st el“id‚zni a program menet‚ben, m‚gis mindenki ‚rzi, hogy ez kellett a lelki egyensŁlyhoz. Ha nem ugrunk le, hanem d‚lre megynk tov bb, akkor egy kisebb lifttel a nagyobb lifthez ‚rhetnk el, ami addig nem haszn lhat˘, mĄg a biztons giszint nem nulla. Abban az esetben, ha utunkat tov bb folytatjuk nyugat fel‚, a regener ci˘s szob t  llĄthatjuk vissza cyborgg  alakĄt sr˘l gy˘gyĄt sra, felt‚ve hogy meghŁzzuk a kart. Ezut n egy j˘ kis t”megbuny˘s sor k”vetkezik, ahonnan k‚t el gaz s is vezet ‚szakra, egy pedig d‚lre. Az els“ ‚szaki el gaz ssal egy kis gyilkol sz s ut n egy Łn. BIO-MONITOR-t tal lunk, a m sodikba bemenve pedig hamarosan r aakadhatunk a szint janij ra, egy CYBORG WARRIORra. T“le ‚szakra vannak a sz mĄt˘g‚pek node-jai, d‚lre pedig egy egyes verzi˘jŁ g”rkori. Ezen a szinten m s dolgunk nincsen is, csak felkeresni a liftet, ‚s kiv lasztani a m sodik szintet. 2. SZINT - KUTATS Itt meg kell szereznnk az x-22-es izot˘pot, majd lejutni a reaktor szintre. A liftb“l kisz llva induljunk el egy kis nyugati s‚ta ut n ‚szakra, aminek a legeslegv‚g‚n a keleti fal mellett van egy energiat”lt“- llom s. —tk”zben j˘p r MAINTENANCE robottal kell megkzdennk, amiben annyi j˘ is van, hogy mindegyik “rizget mag ban n‚h ny darab elemet is. Err“l az ‚szaki folyos˘r˘l visszaj“ve folytassuk utunkat d‚l fel‚. A lift fel‚ le gaz s ut ni els“ ajt˘ m”g”tt p r g zgr n tot v ghatunk zsebre, ett“l kicsit d‚lnyugatabbra, egy GROUP-4 ‚s egy ENG k rty t. Menjnk m‚g d‚lebbre egy nagyobb teremig, majd onnan keletre, azut n ‚szakra, ‚s m ris megjavĄtottuk a szint regener l˘kamr j t. Az el“z“ nagyteremt“l d‚lkelet fel‚ indulva egy Łjabb terembe ‚rnk. Innen ‚szakra kell menni az x-22-es izot˘p‚rt, term‚szetesen kisebb radioaktĄv sug rz s elvisel‚se mellett. Az ‚szakkeleti ajt˘t haszn lva egy fontos folyos˘ra ‚rnk, itt az egyetlen, ajt˘ n‚lkli d‚li le gaz sba bemenve sok-sok node-t tal lunk. A rutinosabb j t‚kos csip“b“l elkezdi “ket cs‚pelni, mi is ezt aj nljuk, de legynk r  felk‚szlve, hogy hamarosan p r robot is csatlakozik a harchoz, term‚szetesen a g‚p oldal n. Errefel‚ van a m sodik sz mŁ lift is, amivel a reaktorhoz vagy a harmadik szintre juthatunk el. Az els“ liftt“l nyugatra indulva egy k”zponti ‚plethez ‚rnk. Ennek a k”zponti ‚pletnek a k‚t oldal n van egy-egy hasznosabb helyszĄn is. A nyugati oldalon, k”z‚pt jt kisebb gombnyomogat s ‚s karhuzogat s ut n gr n tok tucatjaival t”mk”dhetjk tele h tizs kunkat. A keleti oldalon pedig egy teleportlemez van, aminek segĄts‚g‚vel a k”zponti ‚plet egy lez rt sz rny ba juthatunk. Itt sajnos nem tŁl sok ‚rdekes kacatot ejtettek el az el“deink, de az‚rt ‚rdemes pr˘b lgatni a teleport lgat st. Menjnk nyugatra (egy‚bk‚nt a k”zponti ‚plett“l d‚lre van egy titkosajt˘, amin keresztl eljuthatunk a fontos d‚li folyos˘ra). J˘ nagydarab SECURITY-1 robot elp hol sa k”vetkezik, majd fosztogat s. Miut n ki‚rtnk oda, ahol ‚szak-d‚l ir nyban kett‚v lik a folyos˘, induljunk el d‚lre, ameddig csak lehet, eg‚szen a k”nyvt rig. A k”nyvt rba jut shoz szĄnes dr˘tokat kell megfelel“ helyekre dugdosni, majd odabent megl thatjuk azt a keresett k˘dot, aminek segĄts‚g‚vel a l‚zert felhŁzott pajzs eset‚n is ell“hetjk. Itt tal lhat˘ m‚g egy c‚lz˘rendszer is, azonkĄvl egy cyberjack. Ebb“l a cyberjackb“l nem juthatunk tŁl sok ‚rdekes dologhoz, n‚h ny unalmas adat, azonkĄvl a GAMES szoftver. Van egy m sik cyberjack is, a k”nyvt rt˘l ‚szakra, a keleti ir nyŁ le gaz s f”l”tt, a keleti oldalon. Ide a termin lon kĄvl m‚g egy SCI k˘dk rty ‚rt is ‚rdemes ben‚zni. Ha valakinek szks‚ge lenne p r DETOXra, akkor a folyos˘ leg‚szakibb r‚sz‚n “riznek egy-kett“.t Az SCI k˘dk rty val m r bejuthatunk a k”zponti ‚pletbe, itt egyedl a l‚zer ir nyĄt s ‚rt felel“s gomb fontos, amit egyel“re ne durrantsunk el, mert a F”ld lakoss g nak tizedel‚s‚t mi kezdjk el SHODAN helyett. Van ezen a helyen p r energiaszĄv˘-akna is, amik lehetetlenn‚ teszik a jumpjettel‚st. N‚zznk le most a reaktor szintj‚re, hogy felvonhassuk a pajzsot. A kettes sz mŁ, d‚li liftet haszn ljuk. REAKTORSZINT Valami bels“ ”szt”n azt sugallja, hogy ezen a szinten tal lhatjuk az –rb zis reaktor t. AzonkĄvl itt lehet felt”lteni a pajzsot, valamint a pajzsl”v‚st enged‚lyez“ k˘dot is itt kell beadni. A liftt“l nem messze tal lhatunk egy kisebb bejegyz‚st t‚rk‚ppel, amit az‚rt nem haszn lhatunk tŁl sok mindenre. Induljunk el kelet fel‚, ‚s amint a d‚lkeleti sarok nagyobb terem‚be ‚rnk, kapcsoljuk  t a regener l˘-kamr t gy˘gyĄt sra. Ennek a teremnek az ‚szaknyugati sark ban van egy fegyverrakt r, ahova a bejut shoz egy SEC k rty ra is szks‚gnk lesz. Ett“l az ajt˘t˘l d‚lebbre nyĄlik a kezel‚si r‚szleg, amiben egy azonnal maxra gy˘gyĄt˘  gyszer–s‚gen kĄvl radioaktivit st kezel“ kamr ra is lelhetnk. Innen lehet ‚szak fel‚  tjutni egy ”sszek”t“ folyos˘ra is, ahonnan m r a reaktorba is bemehetn‚nk, ha a zsilipei nem bellr“l lenn‚nek z rva. Innen keletre indulva egy m sik folyos˘ra ‚rkeznk. Az ‚szaki oldalon van egy luk, l‚tr val, ami egy gyors lej ratot is biztosĄt a reaktorhoz, a folyos˘ d‚lnyugati r‚sz‚n pedig azt a helyet tal lhatjuk, ahol az izot˘pot be lehet helyezni, ‚s a pajzsot felhŁzatni. Ett“l a teremt“l kicsit ‚szakabbra van egy kisebbfajta CPU egys‚g, ha j˘t akarunk cselekedni, s˘zzunk oda egyet. Folytassuk utunkat a m sik ”sszek”t“ folyos˘n (ami innen keletre van). Amikor egy kisz‚lesed‚shez ‚rnk ‚szak fel‚ indulva, keletre egy cybert‚r termin lhoz vezet“ ajt˘t tal lunk, ‚szak-‚szaknyugatra menve pedig hamarosan el‚rjk a helyet, ahol a pajzsl”v‚st enged‚lyezhetjk. Az itteni cybert‚rben mi csak egy felesleges adatt”mb”t tudtunk beszerezni. Az ‚szak-‚szaknyugati ir nyba indulva tal lhatunk egy sllyed‚ses r‚szt, ott jobb, ha a l bunk el‚ n‚znk, mert egy TURBO BOOSTER v2 szeretne karmaink k”z‚ kerlni. N‚zzk meg mi van az Łjabb, ‚szaknyugati folyos˘n. Miel“tt bel‚pn‚nk a m sodik ajt˘n a d‚li oldalon, k‚szljnk fel r , hogy egy el“re elk‚szĄtett csapd ba szeretne minket SHODAN csalni, hogy robotjai kegyetlen v‚get vessenek a szĄvtelen zsarnok uralm t ak r saj t rongy ‚lete  r n is megt”rni v gy˘ h“s v‚get‚rhetetlen szenved‚seinek. Onnan induljunk tov bb d‚lre, azt n d‚lnyugatra, ‚s m r el is ‚rjk a helyszĄnt, ahol egy kis liftez‚s ut n bethetjk a pajzs felvon sa eset‚n is l‚zerl”v‚st enged‚lyez“ elj r s k˘dj t (ezt a 2. szint k”nyvt r ban tudhatjuk meg, neknk 199 volt). Ezen a szinten jelenleg m s dolgunk nincs is, de h tha valaki a reaktort is fel akarja robbantani, ha m r itt j r. A bejut shoz az egyik m˘d a m r emlĄtett l‚tr n, a m sikhoz el“bb a leg‚szakibb kis labirintusba kell eljutni, majd onnan d‚lre. A labirintusba k‚tf‚le m˘don is bejuthatunk, az egyikhez a cybert‚r termin lj t tartalmaz˘ szoba ajtaj t˘l ‚szakra l‚v“ titkosajt˘n kell  tsurrannunk, a m sikhoz egy m‚g ‚szakabbra l‚v“ (titkos)ajt˘ m”g”tt kell Łjabb titkosajt˘t keresni. A reaktorba ne nagyon menjnk ENVIROSUIT n‚lkl, mert a sug rz sszint hamar felugrik, ‚s a DETOX pirul kb˘l sosem el‚g. Menjnk a n‚gy piros has bbal jelzett mag k”zep‚re, ott nyomjunk le egy gombot. Ekkor a lift beindul, ‚s odaf”nt csak be kell egym s ut n k‚tszer tni azt az indĄt˘k˘dot, amit az els“ hat szint (nem sz mĄtva a reaktor) komputerszob j ban l ttunk (szintenk‚nt egy-egy sz mot). Ha a pajzsot felvontuk, az enged‚lyez“ k˘dot (itt nem a reaktor-robbant˘ra gondoltunk) bet”ttk, menjnk vissza a m sodik szintre, ott l“jk el a l‚zert, ‚s paff, v‚ge az els“ r‚sznek, kapunk p r levelet, amely szerint feladatunknak m‚g messze nincs v‚ge. SHODAN az –r llom st a F”ld fel‚ indĄtotta, amiben az a nagyobbik gond, hogy oda‚rve elereszteni k‚szl csod latos mut nsait ‚s vĄrusait, Ągy letarolva a jelenlegi ‚l“ket, hogy saj t c‚ljaira haszn lhassa fel az ”kosziszt‚m t. EZT NEM HAGYHATJUK! - ki lt f”l a lelkiismeretes j t‚kos. A megold shoz el“bb a hatos szintre kellene jutnuk, ami az‚rt m‚g od‚bb van. Addig is, kapunk egy m sik hĄv st az ”t”s szint ellen ll˘it˘l, hogy nem  rtana segĄtennk nekik, ugyanis egy sz”rny– CORTEX REAVER bar ts gtalan m‚sz rl s t pr˘b lj k megakad lyozni. Ez is arr‚bb van, mert m‚g a harmadik ‚s negyedik szintet sem  rtana  tn‚znnk. 3. SZINT - KARBANTARTS Kezdetben csak egy kisebb r‚sz‚vel kell foglalkoznunk, igazi szerepe csak a szintek k”zti teherliftnek ‚s egy klassz ENVIROSUITnak lesz. Ut na le kell j”nni majd Łjra, javĄtgatni az addig z rt negyedekben, de nagyobb rohang l sra akkor sem lesz szks‚g. Ahogy kil‚pnk a liftb“l, el“ttnk  ll a k”zponti ‚plet, benne egy teherlifttel, ami felvisz a negyedik ‚s ”t”dik szintre is. A liftt“l d‚lkeletre van a MAINTENANCE OFFICE, de a legfontosabb r‚sz‚be a bejut st egy retinaellen“rz‚s g tolja meg. Ehhez mi m sra, mint egy lev gott fejre lesz szks‚gnk, amit a liftt“l nyugatra tal lhatunk. Odabent van egy ENVIROSUIT v2 egy v‚rszomjas robot felgyelete alatt. A szint k”zponti folyos˘j nak ‚szaknyugati sark ban van egy energiat”lt“- llom s, az ‚szakkeletiben egy SENSAROUND v2, a d‚lkeletiben a regener ci˘s-kamra. A keleti teremben van az a fej, amit keresnk, Abe Ghiron feje, ezt kell felmutatni a MAINTENANCE OFFICE ellen”rz“ egys‚g‚nek. D‚lre, a lez rt ajt˘t˘l keletre fel lehet ugrani egy plat˘ra. Onnan tov bb futk rozva egy hosszŁ cs“re bukkanunk. Amint benyomjuk rajta az ON gombot, z”ld f‚ny vakĄtja el a szemnket, ‚s egy halk, de  lland˘ zmm”g‚s fokozza a hat st... LZERKARD! Pontosabban l‚zerszablya, ‚s mindennek tetej‚be egy j˘ nagy adagot leszĄv energi nkb˘l, ha sikeresen eltal l valamit. A szinten van n‚h ny igencsak vesz‚lyes mut ns, ugyanis el‚gg‚  tl tsz˘ kls“jk van, ahogy erre nevk is utal. Ezen a szinten se felejtsk el sz‚tverni a sz mĄt˘g‚p egys‚geit, ‚s leĄrni az ”nmegsemmisĄt“ k˘d egy sz m t. K”zvetlenl a b‚ta-park kidob sa el“tt m‚gegyszer le kell ide ugranunk, hogy megjavĄthassuk a SHODAN  ltal elrontott kil”k“berendez‚st. Ekkor m r az id ig lez rt r‚szei is el‚rhet“v‚ v lnak a 3. szinten. Hogy megtudjuk, mi a hiba, oda kell mennnk a REPAIR BAY-beli g‚phez (ez a MAINTENANCE OFFICE el“tti helyis‚g), ami egy pontos diagn˘zist szolg ltat˘ logot nyom a keznkbe. Ezt megn‚zve le van Ąrva, hogy melyik rel‚t kell kicser‚lnnk egy Łj INTERFACE DEMODULATORral. Van egy hasznos g‚pezet a folyos˘ ‚szaki fal r˘l nyĄl˘ szob k egyik‚ben, a POWER RELAY ACCESS. Ezt is haszn lhatjuk, mondjuk ellen“rz‚sk‚ppk‚nt. Aki szemfles, ‚szreveheti, hogy az ‚szaki negyedben az ellen”rz“ panelok k”z”tt van egy SOYLENT GREEN FILTRATION egys‚g is. Val˘szĄn–leg csak villogni akarunk tud sunkkal, ‚s az‚rt emlĄtjk meg, hogy aki l tta a SECRET OF THE GREEN SOYLENT c. filmet, az minden bizonnyal r”gt”n vigyorba r ndĄtja arcizmait. Ebben a filmben ugyanis err“l az univerz lis, minden ember sz m ra teljes ‚rt‚k– t pl l‚kr˘l van sz˘, aminek a titk t a f“h“s kiderĄti, ‚s egyben azt is megtudja, hogy hov  t–nnek a meghalt emberek holttestei... 4. SZINT - RAKTR Gyorsan v‚gezhetnk a szinttel, mert n‚gy plasztikbomb n ‚s a k˘don kĄvl m s nem is kell innen. A liftb“l kil‚pve l‚pkedjnk nyugatra. Ezen a szinten p r repl“ mut nssal tal lkozhatunk, az els“vel r”gt”n a lift el“tt. Az els“ zsilipajt˘n menjnk  t nyugatra, onnan ‚szakra. Odalent van egy RIOT GUN, benne gumit”ltetekkel. Ha majd lesz hozz  m sfajta t”lt‚nynk, akkor el‚g hasznos is lehet. Ebb“l a teremb“l a keleti ajt˘n keresztl menjnk ki. Odabent lesznek a szint sz mĄt˘g‚pegys‚gei, term‚szetesen a 4. szint k˘dr‚sz‚vel. A plasztikokat Łgy kaparinthatjuk meg, ha az els“ zsilipajt˘ ut n tov bbmegynk nyugatra, majd onnan d‚lre. A teremb“l, ahova ‚rkeztnk, n‚gy kij rat vezet ki. Mi a d‚li r‚sz ‚szaki ajtaj t vegyk ig‚nybe, ‚s folytassuk utunkat ‚szak fel‚ eg‚szen a hosszŁ kelet-nyugat ir nyŁ folyos˘ig, ott pediglen menjnk be az els“ ajt˘n ‚szakra. Egy j˘ nagy terembe ‚rkeztnk, aminek az als˘ szintj‚n rajzanak a MAINTENANCE robotok, a fels“ r‚sz‚n pedig CYBERWARRIORok. Gyakorlott nekifut sos ugr l sokkal ‚s jumpjetel‚ssel kerljnk  t a terem ‚szaki zsilip‚hez. El“tte nem  rt egy-k‚t hidat bekapcsolni. szakon tal lhatjuk a h“n  hĄtott plasztikokat. A terem el“tti folyos˘n menjnk tov bb keleti ir nyba, majd a m sodik le gaz sn l ‚szak fel‚ kanyarogjunk. Itt hamarosan a j t‚k leg‚rdekesebb r‚sze fog k”vetkezni. Csatoljuk fel a g”rkorikat, majd nekifut sb˘l ugrassunk  t az alattunk elterl“ aknamez“n. TŁl fontos dolgok ugyan nincsenek itt, de az‚rt j˘ m˘ka. A liftt“l d‚lre indulva, ‚s onnan a d‚lkeleti ajt˘t ig‚nybev‚ve hamarosan egy el gaz shoz ‚rnk. Kelet ir nyba a regener ci˘s-kamr t l togathatjuk meg. D‚lkelet ir nyba csak akkor folytathatjuk utunkat, ha a biztons giszint m r alacsony, ellenben az ajt˘ z rva marad. Itt egy k˘dot is be kell tnnk (a k˘dot ezen a szinten, a m sodik zsilipt“l d‚lre l‚v“ terem d‚lnyugatra nyĄl˘ ajtaja m”g”tt tal lhatjuk meg). Aki r ‚r, annak ‚rdemes m‚g sz‚tn‚znie ezen a szinten, mert j˘ sok l“szert is tal lhat. 5. SZINT - DOKKOK Itt meg kellene keresnnk a segĄts‚gnket k‚r“ Ellen ll si Mozgalom tagjait, az 5. szint k˘dj t, ‚s egy Łjabb liftet, ami a hatodik szintre felvisz. A teherliftb“l l‚pjnk ki. Nyugatra egy hidat kell felhŁznunk, de aki gyes, az m r most  t tud ugratni. Induljunk ki a d‚li ajt˘n. Eljutunk az egyik dokkba, Łtk”zben meglelhetjk a hĄd kapcsol˘j t is. Itt van egy fels“ szint is, ahova jumpjettel is el lehet jutni, de aki gyesen tud ugr lgatni, az a fels“ szint keleti bej rat t˘l is el tud jutni a d‚lkeleti r‚szen, fell l‚v“ terembe. Ott ugyanis egy LANTERN v2 ‚s egy alap JUMPJET is van. A liftk”zeli hĄdon  tmenve egy nagy folyos˘ra jutunk. Innen d‚l fel‚ csak egy ajt˘ van. A m”g”tte l‚v“ teremben ugorjunk be a szell“z“nyĄl sba (ehhez le kell guggolni), ‚s huss, rohanjuk ‚szak fel‚. Egy k”zponti verembe ‚rhetnk, ahol a taszĄt˘liftek csak felfel‚ emelnek minket, ‚s megfelel“ ritmusban kell gyeskednnk ahhoz, hogy bejuthassunk a d‚li ‚s az ‚szaki j ratba. D‚l fel‚ egy Łjabbf‚le fegyver, a BLASTER egy ENERGY SHIELD v2-vel k‚zenfogva. Kelet fel‚ l“szer. A kinti folyos˘n tov bb. Az els“ szoba ‚szakra egy g‚pfegyvert ‚s egy energiat”lt“- llom st rejt. A m sodik le gaz s ‚szakra egy Łjabb lifthez visz minket, att˘l keletre meg egy olyan szoba van, ami egy cybert‚r-termin lon kĄvl m‚g l“szereket is rejteget, csak ahhoz el“bb cybert‚rb“l ki kell nyitni a z rakat. A nagyfolyos˘ keleti r‚sz‚n van k‚t dokk, amikor majd el kellene indulnunk ment“kapszul val, ide kell j”nni, pontosabban a k‚t dokkot ”sszek”t“ folyos˘ra. A nagyfolyos˘ v‚gl egy el gaz sba torkollik. Nyugatra menve az elpusztĄtand˘ sz mĄt˘g‚pes egys‚gekre tal lhatunk, majd az els“ dokk fels“ szintj‚n k”tnk ki. Keletre k‚t terem ‚s egy d‚li ir nyŁ le gaz s van. A k‚t terem k”zl az ‚szakiban is sz mĄt˘g‚pes egys‚gek vannak, a d‚liben a szok sos regener ci˘s-kamra. A d‚li le gaz s visz el az ellen ll˘khoz, akiket ‚ppen meg‚rkez‚snkkor m‚sz rol le a m r alaposan elp holt CORTEX REAVER. Itt tudhatunk meg egy Łjabb inf˘t, miszerint a vĄrusos trkk befellegz‚se eset‚n SHODAN le akarja mag t t”lteni a F”ld cyberter‚be. H–, no az k‚ne csak! - sikoltozik mindenki, ‚s m r alig tudjuk visszatartani magunkat, hogy a hetedik szint mindegyik antenn j ra egy plasztikot helyezhessnk. A szint cyberter‚ben a kapcsol˘n kĄvl m‚g a k”vetkez“ szoftvereket is ”sszeszedhetjk: CYBERSHIELD v7, DRILL v4, PULSER v7. N‚h nyat jegek “riznek, ami el‚g vesz‚lyes lehet. Pr˘b ljunk meg Łgy l“ni, hogy l”ved‚keink (DRILL) mindig megsemmisĄtik az ellenf‚l l”ved‚keit, ‚s j˘p r m‚g meg is tudja cinc lni. 6. SZINT - SZEMLYZETI Ezen a szinten kl”nl el legjobban a n‚gy negyed. Mindegyik negyedhez tartozik m‚g egy-egy liget is, amik k”zl neknk a b‚ta ligetet kell kil“nnk, ugyanis az van agyonfert“zve. Ezt a k”vetkez“k‚ppen ‚rhetjk el: cybert‚rben enged‚lyeztetni kell a b‚ta liget liftj‚nek hozz f‚r‚s‚t, felmenni a b‚ta ligetbe, ott benyomni az kil”k‚st enged‚lyez“ gombot, vissza, a f“enged‚lyez“ karhoz (MASTER ENABLE), majd vissza a ligethez vezet“ lift k”zel‚ben l‚v“ ajt˘hoz, ahol le kell kattintani a kil”k“kart. Az m r csak term‚szetes, hogy az utols˘ kattint s nem sikerl, ugyanis SHODAN megrong lta az egyik rel‚t a harmadik szinten. A rel‚ kijavĄt s r˘l m r a 3. szintn‚l besz‚ltnk. A starthelyt“l nyugatra indulva juthatunk el egy k”zpontibb terembe, itt van a cybert‚r termin lja is. Ett“l a helyt“l ‚szakra tal lhatjuk a liftet ‚s a kil”k“kart a delta ligethez, valamint egy INFRARED SIGHTot. Innen a lift fel‚ ‚s ann l tov bb menve egy olyan terembe ‚rnk, ahonnan lehet ‚szak ‚s d‚l fel‚ is menni. szak fel‚ egy halom b–z”lg“ hulla mellett egy ADMIN k˘dk rty t is tal lunk, d‚l fel‚ meg a szok sos regener ci˘s-kamr t. A cyberjackt“l d‚lre k‚tfel‚  gazik el az Łt. Kelet fel‚ tal lhatunk egy liftet a harmadik szintre, egy m sikat az alfa ligetbe, valamint n‚h ny k˘dot  br zol˘ monitort (a k˘dokat jegyezzk le). A m sik  g Łjabb r‚szekre szakad. Ha egyenesen nyugatra l‚pkednk, az eredetileg gamma ligetbe viv“ lifthez ‚rnk, csakhogy a gamma ligetet m r r‚gebben kil“tte n‚h ny meneklni v gy˘ ember. Egy kicsit d‚lnyugatabbra egy CYBER ENFORCERrel tal lkozhatunk, akit a fegyvere miatt ‚rdemes leszedni, ugyanis az egy MM76 - RAIL GUN, azaz robban˘l”ved‚kes puska. A d‚li ajt˘t ig‚nybe v‚ve, egy energiat”lt“- llom son tŁl tal lhatunk egy n‚gy ajt˘val ell tott termet. A n‚gy ajt˘b˘l csak az egyik, a d‚lre vezet“ m–k”dik. Folytassuk utunkat errefel‚. Forduljunk el amint lehet kelet ir nyba, ‚s a m sodik le gaz sn l d‚lre megtal lhatjuk a b‚ta ligetet. Ha tov bbmegynk, ‚s az utols˘ d‚li le gaz st v lasztjuk, abba a terembe juthatunk, ahol ki lehet kapcsolni egy z”ld er“hĄdat, a k”zponti teremt“l d‚lre, a keleti el gaz sban. A kapcsol˘s terem d‚li r‚sz‚n guggoljunk le, ‚s Ągy fussunk v‚gig a hosszŁ folyos˘n. N‚zznk be a d‚lre nyĄl˘ terembe is Łtk”zben, mert a sz mĄt˘g‚pes egys‚geken kĄvl a reaktor k˘dj nak utols˘ r‚szlete is itt van. A folyos˘ v‚g‚n egy nagy terembe ‚rnk, itt van a f“kapcsol˘, Edward Diego, a volt megbĄz˘nkb˘l k‚szlt cyborg, ‚s egy teleport a h rmas szinthez vezet“ lift k”rny‚k‚re. A h rom el‚rhet“ liget mindegyike viszonylag egyszer– helyszĄn. A b‚ta ligetben  lland˘ biol˘giai fert“z‚snek vagyunk kit‚ve, nem  rt sietni. A liftt“l nyugatra induljunk el, emelkedjnk fel a magasan l‚v“ zsiliphez jumpjettel, ‚s meg is tal ltuk a kil”k‚st enged‚lyez“ gombot. Tov bbmenve keletre egy JUMPJET v2-vel is tal lkozhatunk. Az alfa ligetbe egy TARGET IDENTIFIER v4-‚rt ‚s egy ION RIFLE-‚rt ‚rdemes bet‚rni, mindkett“ egy helyen van, a liftt“l ‚szaki ir nyban. A delta ligetben mi nem sok ‚rdekeset tal ltunk, csak kamer kat meg egy energiat”lt“- llom st. Ha a b‚ta ligetet kil“ttk, SHODAN Łjabb ”tlettel  ll el“, amir“l m r az 5. szinten szerezhettnk tudom st, miszerint let”lti mag t a F”ldre. 7. SZINT - TERVEZS A hetedik szinten n‚gy antenn t kell megkeresni, ‚s mindegyik panelj t kinyitva egy-egy plasztikbomb t behelyezni, azut n nyŁlcip“t venni, ‚s lehet“leg elkerlni a robban s okozta kellemetlens‚geket. A szint ‚szakkeleti sark ban van egy j˘ nagy keverg“s folyos˘, az ‚szaknyugatiban pedig egy k‚tszintes hely, ahol egy gombbal lehet ki-bekapcsolni a szinteket elv laszt˘ er“falat (egy harap s sz rnyakat ad!). A lifthe A lifthez legk”zelebbi antenna a kiindul si terem ‚szaknyugati r‚sz‚n van, ‚s tucatnyi SECURITY-1 robot “rzi. A t”bbi antenn t j˘val nehezebb lesz el‚rni. A liftt“l induljunk keletre, be egy k”zponti terembe, ahol v lasszuk az ‚szakkeleti ajt˘t, menjnk fel ‚szakra a h rmas el gaz sig, forduljunk nyugatra, ‚s az ‚szaki falon a k”z‚ps“ ajt˘n ugorjunk be. M r l tni is lehet az antenn t, de el“tte l togat st tehetnk a k‚t szomsz‚dos szob ban is, vagy guggolva rohanjunk az antenn hoz, mert robotok cirk lnak a k”rny‚ken. Ez az ‚szakkeleti labirintus m‚g tartogat egy-k‚t ‚rdekess‚get, ilyen p‚ld ul az ‚szaknyugati sark b˘l indul˘  g, aminek egy d‚lebbi r‚sz‚ben egy ENG k˘dk rty t is tal lhatunk. Eljuthatunk innen a harmadik antenn hoz is, ak r k‚tf‚le m˘don. A legegyszer–b az, ha a labirintus nyugati oldal n a k”z‚ps“ ajt˘n bemegynk, ‚s r l‚pnk a teleportlemezre. Ugyanoda jutunk, ha a keleti oldalon a k”z‚ps“ ajt˘t vesszk ig‚nybe. Ez a kisebb terem, ahova ‚rkeztnk, k‚t szintb“l  ll, ‚s a m sodikra Łgy juthatunk fel a legegyszer–bben, ha a d‚li oldalon l‚v“ gombot benyomjuk. Induljunk keletre, ‚s egy akn t kikerlve megtal lhatjuk a harmadik antenn t. A szok sos m˘don robbantsunk rajta, majd tov bb. A k”vetkez“ teremben tov bb nyugatra, ‚s az els“ alkalomkor d‚lre. Ezen a helyen d‚lre l thatjuk a negyedik, utols˘ antenn t, nyugatra pedig a nyolcadik szintre vezet“ liftet is megtal lhatjuk. Az antenna el‚r‚s‚hez el“sz”r egy igen egyszer– ikszelget“s panelt kell megoldanunk. Odabent, amint elhelyeztk a bomb t, SHODAN lez rja a kifel‚ vezet“ utat, ‚s a fal csak egy j˘val bonyolultabb panel megold sa ut n nyĄlik ki. Melegen aj nlott egy LOGIC PROBE elhaszn l sa. Ha mind a n‚gy antenna t”nkrement, a F”ldr“l kapunk zenetet, hogy robbantsuk fel a b zist, majd t vozzunk egy sz”k“kapszula segĄts‚g‚vel. A robbant shoz le kell mennnk a reaktor szintj‚re, ‚s beadni a k”zponti magban az ”nmegsemmisĄt“ k˘dot. A mik‚ntj‚t m r leĄrtuk a reaktorszintn‚l. A sz”k“kapszul z st az ”t”dik szinten lehet v‚grehajtani. A kapszula k˘dja 001, ahogy ezt az e-mailben elmondt k. Kezd“dik a visszasz ml l s, sat”bbi, sat”bbi, de term‚szetesen ”tn‚l SHODAN lefŁjja az eg‚szet, hogy pusztuljunk el mi is vele egytt. Induljunk vissza a hetedik szintre. Ekkor kapjuk az Łjabb hĄrt, hogy SHODAN m‚gsem kĄv n meghalni, hanem ink bb a legf”ls“ szintet, a hidat v lasztan  le a b zisr˘l, ‚s Ągy meneklne. Nosza, ut na, el“sz”r is a nyolcadik szinten keresztl. 8. SZINT - BIZTONSGI Feladatunk a feljut s a k”z‚ps“ r‚szlegre, amit k‚tf‚le m˘don ‚rhetnk el. Az egyik, hogy egy j˘ jumpjettel ‚s sok elemmel nekil tunk felemelkedni. A m sik, kev‚sb‚ eneriga-, de ann l id“ig‚nyesebb, hogy k”rberohang ljuk a f‚l szintet. Ehhez el“bb a biztons gi szintet le kell cs”kkenteni nulla sz zal‚kra, valamint kell szerezni egy SEC k˘dk rty t. Sose felejtsk el lel“ni a kukkol˘ kamer kat. Az ‚szaknyugati sarokban kezdjnk, itt jussunk tov bb d‚lebbi ir nyba, taszig l˘lifttel. A teremben, ahova be‚rkeztnk, h rom ajt˘ van az ‚szaknyugati fert lyban, v lasszuk a k”z‚ps“t, ahol nyomjunk le egy gombot, ‚s mi‚nk is lehet m r a PLASMA RIFLE. Az innen d‚lre l‚v“ nagyteremben n‚zzk meg az ‚szaknyugati szob t, ahol egy COMMAND k˘dk rty t kaparinthatunk meg. Ezzel az ”sszes ilyen k rty s hozz f‚r‚st megkaptuk, m‚g a SEC-et is. Menjnk tov bb d‚lkeletre, ahol h rom terem k”zl v laszthatunk. A keletiben vannak a sz mĄt˘g‚p egys‚gei, amik segĄts‚g‚vel alaposan megcsappanthatjuk a biztons g szintj‚t. D‚lre a cybert‚r termin lja, b r ezen a szinten nem sok ‚rdekeset tal ltunk a m trixban. Most haszn ljuk azt a liftet, amihez a SEC k rtya kell, ez a d‚lkeleti sarokban van a k”zponti ‚plet k”rl. Odaf”nt k‚sz roncstelepet nyithatunk SEC2 ROBOTokb˘l ‚s kamer kb˘l. Van egy lift is, ahol kapunk egy e-mailt, miszerint a f”ldiek ‚ppen k‚szĄtgetnek egy zavar˘berendez‚st, hogy SHODAN ne tudja mindig megszakĄtani az ad saikat. Mostanra m r a biztons giszintnek le kellett volna null z˘dnia, ‚s Ągy felmehetnk az ‚szakkeleti liften is, ami m r igen k”zel visz minket a k”zponti ‚pletet a sz‚l‚vel ”sszek”t“ hĄdhoz. Fussunk  t rajta, be a k”zpontba, majd fel a l‚tr n, ssk le m‚gegyszer Diego cyborgj t, ‚s m r ott is vagyunk a hĄdon... 9. SZINT - H€D Ezen a szinten el“sz”r meg kell szereznnk az Łn. ISOLINEAR-CHIPSET-et, amit el kell helyeznnk a f“sz mĄt˘g‚pben, hogy SHODAN a cybert‚rben ne tudjon megmozdulni sem, majd ki kell nyittatni a k”zpontot, hogy az ottani f“termin lon keresztl SHODANt v‚gre megsemmisĄthessk. A liftt“l induljunk d‚l fel‚, ‚s a m sodik keletre  gaz sn l forduljunk le. Ebben a teremben keressk meg a nagy gombot a falon, nyomjuk le, mire bekerlnk egy ketrecbe. A ketrecben van benne a chipset, ‚s nem messze t“le egy m sik gomb. Azt is nyomjuk le, Ągy kikerlnk a ketrecb“l ‚s a chipset is a mienk. A chipset elhelyez‚s‚hez h rom er“falat kell kinyitni. Az egyik nyit˘gomb az ‚szakkeleti nagyteremben van, az els“ le gaz s a liftt“l d‚l fel‚. szakra nyomjunk le egy gombot, Ągy a pald˘ szintje al  tudunk kerlni. Odalent van n‚h ny hasznos cucc, pl. NAVIGATION & MAPPING UNIT v3, a d‚lkeleti sarok fel‚ a JUMPJET v3. Az er“falat kinyit˘ gomb a k”zepe t j n van. A m sodik gomb a liftt“l nyugatra van, az ‚szaknyugati sarokb˘l indul˘ le gaz ssal ‚rhetjk el. Ebben a teremben is keressnk egy gombot, mire kinyĄlik egy ajt˘, ahol a k”vetkez“ ilyen ajt˘t nyit˘ panel van, egy robot t rsas g ban. Ezt folytassuk addig, mĄg ennek a teremnek a k”zep‚n ki nem emelkedik egy panel, aminek segĄts‚g‚vel kinyithatjuk a m sodik er“falat. A harmadik er“fal kinyit s hoz a d‚lkeleti sarokb˘l induljunk, ott essnk le az akn ba, induljunk nyugatra. T”bb ajt˘t egym s ut n kinyitogatva (egyiket gombbal kell kinyitni, ami a falon van, k”zel az ajt˘hoz) sok automata bomb val tarkĄtott Łtveszt“csk‚be keverednk, ahol keressnk egy ‚szaki besllyed‚st, mert ott van a harmadik er“falat nyit˘ panel. Most m r szabad az Łt a d‚lnyugati sarokban l‚v“ programbead˘ r‚szleghez, helyezzk el sz‚pen a chipsetet, majd ir ny az imm r kinyitott k”z‚ps“, k”zponti r‚szleg. A termin lt nem tŁl neh‚z megtal lni, ott van k”z‚pen. L‚pjnk be a cybert‚rbe... N‚h ny klassz szoftvert ne hagyjunk ott, pl. PULSER v8, CYBERSHIELD v8, DRILL v8, TURBO v3. El“sz”r engedjk csak sodortatni magunkat az "inform ci˘ radattal", majd egyik helyen, ahol h romsz”gekb“l  ll az Łt, forduljunk meg, ‚s Ągy k”nnyebben el‚rhetjk a magatehetetlen SHODANt. —gy is mondhatn nk, a lil s Łt ut n a pirosat v lasszuk. SHODAN legy“z‚se annyib˘l  ll, hogy ha n‚ha el is teleport lgat, mindig eressznk bele j˘p r sorozat PULSERt, amĄg el nem pusztul. Ekkor a j t‚knak v‚ge... A VR-es szerepj t‚kok k”z”tt id ig tal n ez a stuff volt a legjobb, ha megfelel“ g‚pen j tsztottuk v‚gig, ‚s sosem ugr lgatott ki. M‚gis, a sztori valahogy kev‚sb‚ ragadta meg fant zi nkat, a j t‚k kev‚sb‚ lopta be mag t a szĄvnkbe, mint mondjuk az Ultima Underworldok, tal n az er“ltetett cyberpunk elemek miatt. A folytat sr˘l csak annyit, hogy ha lesz is, nem kell nagyon illeszkednie ehhez a r‚szhez, ‚s a mostani g‚pnk”n m‚g elindulni sem lesz hajland˘.