Ez egy STRIKE FLEET leĄr s lesz, ha nem j”tt volna r  m‚g valaki. Ez a szimul tor m‚g C-64-en is egyedl ll˘, de Amig n ‚s PC-n sem utols˘. Az 1001/5 j t‚k c. k”nyvben megjelent ismertet“ csak a legalapvet“bb funkci˘kkal foglalkozott, sok funkci˘ kezel‚se hi nyzott, vagy hib san volt megfogalmazva (pl. Chaff=viziakna stb.). EzŁttal egy teljes leĄr st zŁdĄtunk a nyakatokba, eln‚z‚st k‚rnk ha nem marad hely p r j t‚kfot˘ra, de a leĄr sra kapott 4 oldal nem valami sok, Ągy minden helyet hasznosan kĄv nunk kit”lteni. A kldet‚sek ‚s kiv laszt suk 1.Stark realities: Egyszer– kldet‚s a Perzsa-”b”lben. Feladat:§rj ratoz s meghat rozott ideig: 1 ˘ra (val˘s id“ szerint mert ezt id“gyorsĄt ssal j˘csk n le lehet/kell r”vidĄteni, teh t csak a j t‚kban telik le az egy ˘ra.) V rhat˘ c‚lpontok: Oiltanker (kuwait): civil, ne l“jnk r ! Mirage (Irak): t mad˘ repl“ k‚t Exocet rak‚t val. Saam-oszt lyŁ rak‚t s “rnasz d: ellens‚g, de el is meneklhet. Patrol-“rhaj˘ (Om n): arab neve megt‚veszt“ lehet, de ne l“jnk r , mert sz”vets‚ges! Haj˘”sszet‚tel: Itt nincs sok v laszt s, csak egy OHP-FFG-t vihetnk; a kldet‚shez ill“en a Stark nev–t. 2.Enemy below: A j t‚k legr”videbb kldet‚se a Falkland-szigetekn‚l. Feladat:K‚t argentin dĄzel tengeralattj r˘ megsemmisĄt‚se Ellens‚g: Guppy II. ‚s Type 209. tengeralattj r˘k Haj˘”sszet‚tel: Itt sincs sok v laszt s, mind”ssze k‚t Broadsword oszt lyŁ angol fregattot vihetnk. 3.Road to Kuwait: Er“f”l‚ny demonstr ci˘ a Perzsa ”b”lben. Feladat: H rom tankhaj˘ kĄs‚rete a Hormuz-szoroson keresztl a nyĄlt tengerig. Ellens‚g: 2-3 hull m Patrol-“rhaj˘; a szoros bej rat n l k‚t Saam-“rnasz d Haj˘”sszet‚tel: (sorrendben: els“ a z szl˘shaj˘) Belk-CG, h rom Peg-PHM, h rom Oil-ADT tanker. rdemes a kis Pegazus-“rhaj˘kat vinni, mert Ągy kevesebb pont‚rt‚k‚rt cser‚be sokkal t”bb Harpoon-t kapunk. 4.Falklands defense: Z–r”s kldet‚s a Falkland szigetek mellett. Feladat: H rom fregatt kik‚szĄt‚se, akik jobban ”rln‚nek, ha a szigeteknek Malvinas volna a neve. Ellens‚g:H rom Type A69-oszt lyŁ fregatt; k‚t Etandard t mad˘ repl“ Exocet-tel. Haj˘”sszet‚tel:Egy Sheffield-oszt lyŁ rombol˘, egy Broadsword-fregatt. Ha biztons gra megynk ‚s csak a fregattokat akarjuk lel“ni, k‚t Boradsword-ot vigynk, Ągy 8 Exocet-nk lesz. (A kldet‚s Ągy is sikeres lesz, de nem 100%-osan). Ha mindent le akarunk l“ni, musz j Sheffield-et vinni, ak rmilyen b‚na is, mert kell a SeaDart rak‚t ja. 5.Dire Strait (sz–k szorosok): Rak‚ta”z”n a Perzsa-”b”l partjair˘l. Feladat: Most az ”b”lbe befel‚ kell kĄs‚rni a tankhaj˘kat. Ellens‚g: 4-6 db ASM-Launcher (Parti Silkworm-kil”v“), 8 Patrol-“rhaj˘, k‚t Saam-rak‚tanasz d. Haj˘”sszet‚tel: H rom OHP-FFG, k‚t Peg-PHM, n‚gy Oil-ADT tanker. Ink bb h rom fregattot vigynk, Ągy t”bb l‚gv‚delmi rak‚t hoz jutunk, mintha egy Kid-DBG-t vittnk volna. 6.Operation Cork: K‚tfrontos kldet‚s az szaki-tengeren. Feladat: Egy csatacirk l˘ k”tel‚k ‚s n‚h ny tengeralattj r˘ extermin l sa. Ellens‚g: K‚t Kashin-rombol˘, k‚t Slava-cirk l˘, egy Kirov-csatacirk l˘(!), Alfa, Victor ‚s November tengeralattj r˘k (2-6 db), Backfire-bomb z˘k Kingfish-rak‚t kkal. Haj˘”sszet‚tel: K‚t Tico-CG/1 ‚s k‚t Spru-DD a haj˘k ellen, h rom Spru-DD ‚s k‚t OHP-FFG a tengeralattj r˘k ellen. 7.Surprise invasion: Mi ink bb az Impossible Mission nevet adtuk volna... Feladat: A partrasz llĄt˘ haj˘k t voltart sa a norv‚g partokt˘l, de a kĄs‚r“haj˘kat ‚s a tengeralattj r˘kat is ki kell nyĄrni. Ellens‚g: H rom Kashin rombol˘, h rom Kynda-cirk l˘, egy Kirov-csatacirk l˘(!), ”t Ropucha-csapatsz llĄt˘, 5 Polnocsnij-hk-deszanthaj˘, egy Victor ‚s egy November tengeralattj r˘. Haj˘”sszet‚tel: (CAMPAIGN eset‚n, l sd m‚g a megold sn l) N‚gy Kid-DDG, hat Spru-DD. Sajnos pont itt nncs Tico-CG... 8.Escape to New York: HosszŁ Łt keresztl az Atlanti-˘ce non. Feladat: tkel‚s az USA keleti partj ig. Ellens‚g: K‚t Kynda-cirk l˘, k‚t Kashin-rombol˘, 4-6 tengeralattj r˘, Backfire-bomb z˘k Haj˘”sszet‚tel: T”bbf‚le kombin ci˘ megfelelhet (CAMPAIGN-ben t”bb pontot is ”sszeszedhetnk, Ągy sokkal jobb haj˘kat vihetnk mint szimpla kldet‚s eset‚n), de OHP-FFG-t ne vigynk, mert lassĄtja a flott t 28 csom˘j val. Ha Tico-CG-t nem vihetnk, Arl-DDG-t mindenk‚ppen vigynk, mert kell a Tomahawk-ja a Kynd k ellen. Ilyenkor viszont kell egy helikopteres haj˘ ez el‚ (term‚szetesen egy tengeralattj r˘ ellen). 9.Wolfpack 1990: Partrasz ll s Izlandon (mŁltbeli j”v“k‚p). Feladat: A tĄz partrasz llĄt˘ haj˘ kĄs‚rete Izlandig. Ellens‚g: K‚t Kirov-csatacirk l˘(!!), egy Slava-cirk l˘, 5 Kashin rombol˘, 1-3 tengeralattj r˘, Backfire-bomb z˘k Haj˘”sszet‚tel: Szimpla kldet‚sn‚l k‚t Tico-CG, de CAMPAIGN-ban esetleg nem jut pont, vigynk t”bb kisebb haj˘t min‚l t”bb Harpoon-nal. A Trop-AP-kb˘l mindig tĄzet vigynk mert belesz mĄt az ‚rt‚kel‚sbe. 10.Mopping up: NagytakarĄt s az szaki-tengeren (t‚nyleg szemetek). Feladat: Megtal lni ‚s elsllyeszteni az ”sszes szovjet j rm–vet. Ellens‚g: Egy Slava-cirk l˘, egy Kashin-rombol˘, n‚gy Krivak I. fregatt, esetleg Backfire-bomb z˘k, 3-6 tengeralattj r˘. Haj˘”sszet‚tel: Itt is sokf‚le lehet; mindenesetre legyen olyan haj˘nk, amelynek van Tomahawk-ja (a Slava miatt), ‚s emell‚ olyan m sik, amelynek helikopterei vannak (a sok tengeralattj r˘ miatt). A hadj ratr˘l r”viden Els“ kldet‚s a 7., majd sorban eg‚szen a 10.-ig (A 6. nem tudjuk mi‚rt nincs benne, pedig az is j˘.) Az els“re 120 pontot ad, a t”bbire az el‚rt eredm‚nyek fggv‚ny‚ben ad tov bbi pontokat. Val˘szĄn–leg az el‚rt rang ‚s a kil“tt haj˘k pontjaib˘l kivonja a vesztett haj˘k pont‚rt‚k‚t, Ągy elb‚n zott 7. kldet‚s eset‚n a 8.-ra kevesebbet ad. Lemezopci˘k A j t‚k k”zben ('Shift+S'-sel) mentett  ll st a 'RESUME SCEN'-nel lehet visszat”lteni. Ilyen  ll sb˘l csak egy lehet egy lemezen, ez‚rt csak a legfrissebben mentett  ll st tudja visszat”lteni. A hadj rat egy kldet‚s‚nek teljesĄt‚sekor menti ki a hadj ratot; ha ezt folytatni akarjuk, a 'RESUME CAMPGN' opci˘val lehet visszat”lteni (teh t a hadj rat ment‚s csak az el‚rt pont‚rt‚ket menti ki k‚t kldet‚s k”z”tt). Ebb“l szint‚n egy van: ha teljesĄtettk mind a n‚gy kldet‚st, akkor a 'RESUME CAMPGN' nem m–k”dik (Campaign completed on this disk). Flotta”ssze llĄt s, haj˘tĄpusok Flott nkat a f“hadisz ll son  llĄthatjuk ”ssze. Ha szimpla kldet‚st v lasztottunk, akkor m r l tszik a g‚p  ltal aj nlott ”sszet‚tel. Ezt legt”bbsz”r ‚rdemes megv ltoztatni. A flotta megv ltoztat sakor mindig t”r”ljk ki az ”sszes haj˘t, mert j˘, ha sorban vannak. A kik”t“i kil t s alatt vannak a haj˘oszt lyok jelei (ha t”bb is van). A haj˘oszt lyok jellemz“i (er“ss‚gi sorrendben) -Oil-ADT: Olajtanker. Teljesen fegyvertelen, m‚g Chaff-ja sincs(!). Max. seb.: 16 kts (csom˘) = 28,9 km/h. Alkalmaz s: KĄs‚rend“. -Trop-AP: Csapatsz llĄt˘. Csak v‚delmi fegyvere van: Phalanx 12 t rral. Max.seb.: 24 kts = 43,5 km/h. Alkalmaz s: KĄs‚rend“. -LAMPS-Helikopter: Fegyverzete 2 db torped˘ ‚s 10 Chaff. Max. seb.: 144 kgs = 260,9 km/h. Amerikai haj˘kon tal lhatjuk. (Az angol haj˘kon Lynx-helikopter van, mely csak sebess‚g‚ben kl”nb”zik: 124 kts = 224,7 km/h.) -Peg-PHM: Pegazus-oszt lyŁ hordsz rnyas “rnasz d (Patrol Hidrofoil Missile craft). Haj˘ ellen k”zepesen j˘ (8 Harpoon),  gyŁja k”zepes t vŁ (600 l“szer), 24 Chaff. Max. seb.: 48 kts = 87 km/h. Alkalmaz sa: Perzsa-”b”lben flottakĄs‚retre 2 PONT. -OHP-FFG: Oliver Hazard Perry-oszt lyŁ fregatt (Guided Missile Frigate). Haj˘ ellen gyenge (4 Harpoon), de l‚gv‚delme j˘ (36 SMlMR),  gyŁja k”zepes t vŁ, tengeralattj r˘ ellen kiv l˘ (24 torp., 2 LAMPS Helikopter), van Phalanx l”vege is 6 t rral, 24 chaff. Alkalmaz sa: J r“r” z‚s, tengeralattj r˘ elleni harc, nagyobb haj˘ kieg‚szĄt‚se (pl.: Belk-CG ‚s Arl-DDG kieg‚szĄt‚se helikopterekkel, Spru-DD kieg‚szĄt‚se l‚gv‚delemmel stb.) Max. seb.: 28 kts = 50,7 km/h. 5 PONT. -Broadsword: Angol fregatt. Haj˘ ellen gyenge (4 Exocet), L‚gv‚delme gyenge (12 SaeWolf), tengeralattj r˘ ellen j˘ (18 torp., 2 Lynx helikopter), Phalanx-ja nincs, 16 chaff. Max. seb.: 32 kts = 58 km/h. Alkalmaz s: A falklandi kldet‚sekben  ltal nos t mad˘ haj˘. 4 PONT, pedig h rom ilyen sem ‚r fel egy OHP-FFG-vel. -Sheffield: Angol rombol˘. Haj˘ elleni rak‚t ja nincs(!), l‚gv‚delme k”zepes (22 SeaDart),  gyŁja k.r”v. t vŁ, tengeralattj r˘ ellen k”zepes (24 torp., de csak 1 Lynx), phalanx-ja ennek sincs, 16 chaff. Max. seb.: 32 kts = 58 km/h. Alkalmaz sa: l‚gv‚delmi kĄs‚r“haj˘ Broadsword mell‚. 8 PONT, ez‚rt nyolc pontot? Ehh... -Spru-DD: (Destroyer) Spruance-oszt lyŁ rombol˘. Haj˘ ellen k”zepes (8 Harpoon), l‚gv‚delme gyenge (8 SeaSparrow),  gyŁja hosszŁt vŁ, tengeralattj r˘ ellen kiv l˘ (24 ASROC, 16 torp., 2 LAMPS helikopter), Phalanx 12 t rral, 24 chaff. Max. seb.: 32 kts = 58 km/h. Alkalmaz s: A fregatthoz hasonl˘an tengeralattj r˘ elleni harc, Belk-CG ‚s Arl-DDG mell‚ helikopter kieg‚szĄt‚snek, vagy Harpoon kieg‚szĄt‚snek Tico-CG mell‚;  ltal nos kĄs‚r“ haj˘. 10 PONT. -Kid-DDG: (Guided Missile Destroyer) Kidd-oszt lyŁ rombol˘. Haj˘ ellen k”zepes (8 Harpoon), l‚gv‚delme j˘ (52 SMlMR), tengeralattj r˘ ellen j˘ (16 ASROC, 16 torp., 2 LAMPS Heli),  gyŁja hosszŁt vŁ, Phalanx 12 t rral, 24 chaff. Max. seb.: 32 kts = 58 km/h. Alkalmaz sa: ltal nos t mad˘-kĄs‚r“ haj˘, mindenre j˘. 14 PONT. -Arl-DDG: (Guided Missile Destroyer) Arl. Burke(?) oszt lyŁ rombol˘. Haj˘ ellen j˘ (8 Harpoon, 8 Tomahawk), l‚gv‚delme kiv l˘ (70 SM2MR),  gyŁja hosszŁt vŁ, tengeralattj r˘ ellen gyenge (12 ASROC, 24 torp., de helikopter nincs!), Phalanx 12 t rral, 24 chaff. Max. seb.: 32 kts = 58 km/h. Alkalmaz s: T mad˘ rombol˘, de tengeralattj r˘ ellen kĄs‚retet ig‚nyel. 20 PONT. -Belk-CG: (Guided Missile Cruiser) Celk(?) oszt lyŁ cirk l˘. Haj˘ ellen k”zepes (8 Harpoon), l‚gv‚delme kiv l˘ (40 SM2ER),  gyŁja hosszŁt vŁ, tengeralattj r˘ ellen k”zepes (20 ASROC, 24 torp., de csak 1 LAMPS heli.), Phalanx 12 t r, 24 chaff. Max. seb.: 32 kts = 58 km/h. Alkalmaz s: T mad˘ cirk l˘, de l‚gv‚delme miatt j˘ konvojv‚delemre ‚s Backfire vad szatra, viszont j˘, ha van mellette k‚t helikopteres haj˘. Ez m r kem‚ny 25 PONT. -Tico-CG: (Guide Missile Cruiser) Ticonderoga-oszt lyŁ cirk l˘. A j t‚kban k‚t v ltozata van a Tico-CAG/1 (Ticon., T. Gates stb.), ‚s a Tico-CG/2 (B. Hill, Antietm stb.), hab r ezt a g‚p csak a fegyverzetkkel jel”li. Az els“ v ltozat: Haj˘ ellen j˘ (8 Tomahawk, 8 Harpoon), l‚gv‚delme kiv l˘ (68 SM2MR),  gyŁja hosszŁt vŁ, tengeralattj r˘ ellen kiv l˘ (16 ASROC, 24 torp., 2 LAMPS helikopter), Phalanx 12 t r, 24 chaff. Max. seb.: 32 kts = 58 km/h. Alkalmaz sa: t mad˘ cirk l˘ a 6. kldet‚sben. A m sodik v ltozat: Haj˘ ellen kiv l˘ (24 Tomahawk)!, (8 Harpoon)/, l‚gv‚delme kiv l˘ (82 SM2MR), a t”bb adata mint az els“ v ltozat ‚. Alkalmaz sa: ltal nos t mad˘ cirk l˘, kl”n”sen a Kirov-ok ellen kell. Mindk‚t v ltozat egyar nt 60(!) PONT, ez kl”n”sen az els“ v ltozat‚rt igen sok. Csak ennyi haj˘val lehetnk, de Ągy is van el‚g. Mi ”rln‚nk a legjobban, ha Ągy folytathatn nk: -Iova-BB: (Battleship) Iowa-oszt lyŁ csatahaj˘. Haj˘ ellen kiv l˘ (32 Tomahawk, 16 Harpoon),  gyŁja extrat vŁ (40 km.), tengeralattj r˘ ellen kiv l˘ (32 torp., 4 LAMPS Helikopter), l‚gv‚delme nincs ugyan, de van Phalanx 48 t rral... -Nimi-CV: (Aircraft Carrier) Nimitz-oszt lyŁ anyahaj˘... s Ągy tov bb. Tal n egy javĄtott-b“vĄtett v ltozatban ezek is benne lesznek. A fegyverek jellemz“i: Haj˘ elleni rak‚t k (vĄz-vĄz) Tomahawk: Hat˘t vols ga t”bb sz z km. lehet, de pontosan nem tudjuk, 200 km-n‚l messzebbre m‚g nem sikerlt l“ni vele. Nehezebben elh rĄthat˘, de kev‚s haj˘n van bel“le. Harpoon: Hat˘t vols ga 105 km. ltal nos vĄz-vĄz rak‚ta, minden haj˘n van ilyen, de a Sam-6-os k”nny–szerrel leszedi. Exocet: Hat˘t vols ga 32 km. Angol ‚s francia haj˘kon van, ez‚rt l“nek az argentinok is ilyet (a Type A69 francia gy rtm nyŁ). Nem valami j˘ min“s‚g–, de szerencs‚re nem kell olyan haj˘ra l“nnk vele, amely elh rĄthatja. gyŁk: Hat˘t vols guk szerint oszt lyoztuk “ket, b r a program sem jel”l‚sben sem t–zgyorsas gban nem tesz kl”nbs‚get k”ztk. Kaliberkre a l“t vols g alapj n k”vetkeztettnk, egybevetve a haj˘kon  ltal ban alkalmazott kaliberekkel. -r”vid t vŁ: 4500 m (Broadsword-on), kb. 40 mm-es; -k”zepes t vŁ: 16,5 km (OHP-FFG ‚s Peg-PHM), kb. 76 mm-es; -hosszŁ t vŁ: 23 km (U.S. rombol˘k, cirk l˘k; Slava), kb 120 mm-es; -k”zepesen r”vid: 11 km szovjet Kashin ‚s Krivak I., Sheffield, Type A69; L‚gv‚delmi rak‚t k: -SeaWolf: Broadsword-on, hat˘t v: 7500 m; -SeaDart: Sheffield-en, hat˘t v: 17 km; -SeaSparrow: Spruance-on, hat˘t v: 27,5 km; -Sm1MediumRange: hat˘t v: 32,5 km; -SM2MediumRange: hat˘t v: 57 km; -SM2 Extra Range: hat˘t v: 96 km; Tengeralattj r˘ ellen: -ASROC (Mk. 46 + rak‚tahajt s): csak haj˘r˘l indĄthat˘, hat˘t v: 8100 m. Rak‚tak‚nt indul, majd a c‚lt˘l 500 m-re a vĄzbe csap˘dik, ‚s mint Mk. 46 torped˘ folytatja Łtj t. Valahogy el tudj k h rĄtani, de az‚rt el‚g hat‚kony. -Mk. 46 torp.: Haj˘r˘l ‚s helikopterr“l indĄthat˘, hat˘t v: 8100 m. El‚g lassŁ (haszn lat t l sd k‚s“bb). -Vulcan Phalanx Mk. 15: 20 mm-es g‚p gyŁ (hatcs”v–) rak‚t k elh rĄt s ra. Az amerikai haj˘k sz‚riafelszerel‚se (6 ill. 12 t rral), csak rak‚ta ellen haszn lhat˘ (a val˘s gban repl“k ellen is, ezt elfelejtett‚k a programoz˘k), hat˘t vols ga 2000 m. Ha riad˘ van a fed‚lzeten, ez automatikusan l“ egyet a rak‚t ra, de az‚rt  lljunk k‚szen a l”v‚sre, mert lehet, hogy nem tal lja el els“re (kb. minden ”t”diket l”vi le els“re, ez fgg a haj˘ ‚s a rak‚ta helyzet‚t“l is. Ha nem v rhat˘ t mad s r”vid id“n bell, ‚s m r haszn ltunk el bel“le, a st tuszt  llĄtsuk rest-re, ekkor felt”lt“dik Łjra! (L sd m‚g rest f zisn l.) Ez persze id“be telik, 128-as id“gyorsĄt sn l kb. 20-30 m sodperc (ha teljesen res). -Chaff: AlumĄniumf˘lia-felh“ kil”v“ (16-24 t”ltettel) rak‚ta elh rĄt sra. Nem valami hat sos, nagyj b˘l 10:1 ar nyban sikerl elh rĄtani. Haszn lat ra vonatkozik az is, ami a Phalanx-n l volt (automatika, felt”lt“d‚s stb.). A g‚p 1000 m k”rl kisz˘r egyet, mi azonban csak 500 m-n‚l kezdjk sz˘rni, de akkor folyamatosan. Nem sok a hat sa, de ad valami kis es‚lyt; ha haszn lni kell, akkor m r baj van. A helikopteren is van 10 db, mivel l‚gelh rĄt˘ rak‚ta ellen valamivel hat sosabb, ezzel 2-3 rak‚t t is el lehet h rĄtani. M–veletek, trkk”k Flottat”m”rĄt‚s: (l sd m‚g a 3. kldet‚sn‚l!) A z szl˘s haj˘nak ne adjunk parancsokat (az minden haj˘ra hatna); a t”bbi haj˘nak jel”ljnk ki Dest-et : Łtir nyt :, de ne tŁl k”zel egym shoz (ilyenkor nem l tszik a haj˘ jele; nem villog), mert fordul skor egym sba ‚rhetnek (vagyis mindkett“ sllyed!). A flotta alakja nem sz mĄt, csak a z szl˘s haj˘ legyen k”z‚pen ‚s a flotta ne legyen nagyobb, mint a Dest keresztje. Flottasz‚tv laszt s: Term‚szetesen ezt is a legkisebb t‚rk‚pen kell csin lni. V lasszuk ki a kisebb alflott k z szl˘shaj˘it; ezeket Split-tel szakĄtsuk ki a flott b˘l. Ha ezek mell‚ akarunk adni m s haj˘kat, azokat Join paranccsal csatlakoztassuk a kiszemelt z szl˘s haj˘hoz. Term‚szetesen a flott t kl”n haj˘kra is fel lehet bontani, de felesleges ennyi ir nyba haj˘kat kldeni (Łgyis leĄrtuk, merre kell menni; l sd ezt a sugaras keres‚sn‚l). Az Ągy kialakĄtott flottaegys‚gek k”z”tt lehet v ltani a Next TF-fel (TF = Taskforce). rdekes, hogy a helikopter is kl”n egys‚g ‚s az anyahaj˘ja al  tartozik. L‚gv‚delem: A c‚lpontokat meghat rozott sorrendben adja be a g‚p: el“sz”r a saj t j rm–veinket, majd az ellens‚ges j rm–veket, azt n a saj t rak‚t inkat, v‚gl az ellens‚ges rak‚t kat vegyesen (kil”v‚sk sorrendj‚ben). A c‚lpontok v lt sa a 'T' billenty–vel t”rt‚nik (ez el“re p”rgeti, a 'Shift+T' visszafel‚); ha nem akarjuk az ”sszes c‚lpontot megn‚zni, ki is lehet sz–rni egy r‚szket: Ha haj˘k ellen harcolunk, vagy Backfire-t l”vnk, az 'E'-vel csak az ellens‚ges j rm–veket p”rgeti v‚gig (sajnos a radaron minden rajtamarad). Az 'M'-mel csak a l”ved‚keket ‚s a Rem-mel kiv lasztott c‚lpontot jelzi ki a t vcs“ben. A mi c‚lunk most a rak‚t k lel”v‚se, teh t a 'Shift+T'-t nyomjuk le (vagy a 'Shift+M'-et, itt nem sz mĄt), Ągy mindj rt a rak‚t kat adja be. L“jnk mindegyikre egy elh rĄt˘t, majd keressk meg a legk”zelebbit (amelyik legk”zelebb van c‚lpontj hoz), ‚s ha nincs m st csin lni, gyorsĄtsuk az id“t. Ha valamelyik nem robbant fel ‚s m‚g 10 km-en kĄvl van, l“jnk r  m‚g egy rak‚t t. Ha 10-en bell van, ink bb v ruk be Phalanx-ra (ha van). T”bb rak‚t t hi ba l”vnk r  egyszerre, mert ha az els“ eltal lja, a t”bbi t‚kozl s, ha elhib zza, akkor a t”bbi is elhib zza, mer' ugyanŁgy replnek. Helikopteres c‚lmeghat roz s: (L sd m‚g 1. ‚s 5. kldet‚sekn‚l!) Ha egy c‚lpont megjelenik a radaron, de feltehet“leg van t”bb is, ‚s azok nem l tszanak, sz lljunk fel egy helikopterrel, ‚s aktiv ljuk a radarj t. Azon meg fog jelenni a t”bbi c‚lpont is, ha van. Tegyk be az egyiket Rem-be ‚s Ągy m r a haj˘r˘l is ‚rz‚kelni lehet (ameddig fent van a 'kopter). Vigy zat, csak egyvalami lehet Rem-ben, ha r l“ttk a rak‚t kat, m r v laszthatunk m sikat, a rak‚ta megtal lja Ągy is. Tengeralattj r˘ elleni harc: Helikopterrel: (l sd m‚g a 2. kldet‚sn‚l) A legbiztosabb m˘dja, hogy kicsin ljuk a Sub-ot. Hasonl˘ a c‚lpontmeghat roz shoz, de ezt fordĄtva kell csin lni. A haj˘r˘l ‚rz‚kelt Sub-ot tegyk Rem-be, Ągy a felsz llt helikopterek is ‚rz‚kelhetik (A helikopternek is van szon rja, de csak  ll˘ helyzetben haszn lhatja 8 km-ig). A torped˘t 4-500 m-n‚l dobjuk le, mert a helikopter gyorsabb, mint a torped˘. Ha a tengeralattj r˘ra r l”vnk, az legt”bbsz”r elfordul ‚s t volodik (nem mindig j˘fel‚ fordul el!). Ha tŁl k”zel van a haj˘hoz ‚s nincs id“ k”zelebb menni hozz , l“jnk r  messzebbr“l, h tha Ągy nem k”zeledik tov bb. Haj˘val: Nagyon kock zatos, ugyanis a tengeralattj r˘ torped˘j t nem lehet elh rĄtani!!! (Legal bbis nem j”ttnk r .) -Ha v‚letlenl engedtk k”zel, l“jnk r  ASROC-kal vagy torped˘val, egy-k‚t torped˘t˘l m‚g nem sllyednk el rem‚lhet“leg. -Ha nincs helikopternk (Arl-DDG, vagy lel“tt‚k), megpr˘b lhatjuk a rohamot. K”zeledjnk hozz  addig, amĄg 9000 m-re nem lesz. Ekkor  lljunk meg, fordĄtsunk neki h tat, ‚s v rjuk, amĄg l“t volba ‚r. Gyorsan l“jnk, majd teljes sebess‚ggel menekljnk el“le. Az “ l“t vols ga valamivel kisebb, ‚s val˘szĄn–leg nem fog addig utol‚rni, ameddig oda‚r az ASROC. K”zelharcban lehet“leg ASROC-kot l“jnk, mivel sokkal gyorsabb, igaz, valahogy elh rĄthat˘. Ha a tengeralattj r˘ nem k”zeledik (lassabb v. ugyanolyan gyors), l“hetnk torped˘t is. Alfa tengeralattj r˘ra mindig ASROC-ot l“jnk, mert 44 kts-sel megy!!! A k”zelharc nem biztons gos, ha csak lehet, helikoptert kldjnk, Ągy biztosabb. A helikopterszeg‚ny haj˘k mell‚ adjunk kieg‚szĄt“ kĄs‚r“ haj˘t. Ha a Sub a helikopterszeg‚ny haj˘hoz van k”zelebb, azzal menekljnk, ameddig a m sik haj˘ helikopterei oda‚rnek. A helikopterr“l: A helikopter k‚t f“ alkalmaz s r˘l m r sz˘ltunk. EzenkĄvl alkalmazhat˘ felderĄt‚sre is. Ilyenkor viszont be kell tartani n‚h ny szab lyt: -Ha messzebbre is el akarunk menni, ezt csak ott tegyk, ahol nincs l‚gelh rĄt˘s haj˘. Ha m‚gis van, ne menjnk ki a haj˘nk hat˘sugar b˘l, hogy el tudjuk h rĄtani az ellens‚ges rak‚t kat. -šgyeljnk a helikopter leveg“ben t”lthet“ idej‚re (3 ˘ra ‚s 58 perc). Ez a st tusz hely‚n van kijelezve. Ha messzire megynk, f‚lid“n‚l kicsit hamarabb induljunk visszafel‚ ('Shift+H'). Ha a haj˘k k”rl maradunk, el‚g, ha 0:40 k”rl indulunk vissza a haj˘ra. -Csak egy bizonyos sz mŁ (4 db.) helikopter lehet egyszerre a leveg“ben, teh t hagyjunk tengeralattj r˘ ellen is bel“lk. Az  gyŁ haszn lata: Elm‚letileg repl“k ellen is haszn lhat˘ lenne, de nem ‚rdemes csak haj˘kra l“ni vele. A kl”nb”z“  gyŁfajt k csak l“t vols gban kl”nb”znek (sajnos gyorsas gban ‚s hat sban nem). Az angol haj˘k r”vid t vŁ  gyŁin l nem annyira fontos, de a t”bbin‚l felt‚tlenl be kell kapcsolni a c‚lz spontosĄt st ('G' billenty–). Az  gyŁ mindig a c‚l ir ny ba l“, de ha t“lnk 0ř-ra van, akkor a legk”nnyebb c‚lozni. A c‚lkereszt alap llapotban k”z‚pen van; ez akkor pontos, ha a k‚t haj˘ k”zti t v nem v ltozik, ‚s a c‚lpont 0ř ir nyban van. Ezt el kell mozdĄtani a k”zeled‚s-t volod s ‚s az ir nykl”nbs‚g alapj n. Ha a c‚lpont k”zeledik, akkor lefel‚, ha t volodik, felfel‚; vagy pedig oldalra, ha nem pontosan 0ř-ra  ll. Vigy zat: ha l tsz˘lag pontos ir nyz s ellen‚re sem tal l, meg kell n‚zni, az milyen ir nyba megy (hi ba van pont 0ř-ra, ha nem pont egyenesen megy/j”n fel‚nk), ‚s ehhez k‚pest kell oldalra elmozdĄtani a c‚lkeresztet. Ezt be kell gyakorolni, Ągy papĄron neh‚z is lenne leĄrni; majd belej”n mindenki maga. Ez az  gyŁc‚lz s szinte teljesen ugyan olyan mind a PHM Pegasus c. j t‚kban (v‚glis az a program volt a Strike Fleet el“dje), de mĄg ott a program kl”n kijelzi, merre kell m˘dosĄtani, itt a becsap˘d sok alapj n lehet l tni, hogy el‚ vagy m”g‚ ment-e a l”ved‚k (m‚gis a PHM Pegasus-ban nehezebb eltal lni valamit). Ha minden  tmenet n‚lkl az el‚  tmegy m”g‚-be, akkor (ahogy az el“bb mondtuk) ir nysz”g baj van. Ha a c‚l mellett oldalt lesz becsap˘d s, nagyobbat t‚vedtnk oldal ir nyban. Gyakorolni persze lehet a saj t haj˘inkon is, de legjobb, ha valami m s gyors haj˘n pr˘b ljuk ki tudom nyunkat. Aki b rmelyik Patrol-“rhaj˘t eltal lja, az m r profinak mondhatja mag t! Sug rfelderĄt‚s: Osszuk fel a flott t kl”n haj˘kra (Split paranccsal), ‚s kldjk “ket annyi ir nyba, ah nyan vannak. A haj˘ink ilyenkor sugarasan sz‚tfele haladnak. Jegyezzk meg, merre ment az a haj˘, amelyik ellens‚get tal lt ‚s legk”zelebb arra menjnk t”bb haj˘val. Ezt olyankor ‚rdemes haszn lni, ha fogalmunk sincs, merre kell keresni az ellens‚get. Mivel mi leĄrtuk, merre kell menni, Ągy szks‚gtelen ilyet csin lni, mert csak dr ga szabadid“nket hŁzzuk el vele. Rest ‚s Gen q st tus: A fed‚lzeten k‚tf‚le riad˘k‚szlts‚g lehet: pihen“ : Rest ‚s harci riad˘ : Gen.quarters. Ha riad˘ van, bekapcsol˘dik a Phalanx ‚s a chaff automatik ja (l sd fegyverek jellemz“i), ‚s c‚lpont eset‚n m–k”dnek is. Ha pihen“ van, akkor felt”ltik a Phalanx ‚s a chaff kil”v“ t rjait ‚s kijavĄtj k a haj˘ szerkezeti hib it (sajna a fegyverrendszereket nem). A javĄt s is id“be telik, a s‚rl‚s m‚rt‚k‚t“l fgg“en 128-as id“gyorsĄt son ak r 1-3 perc is lehet. Viszont ha a haj˘ m r mozg sk‚ptelen (s‚rl‚se critic), m r nem javĄthat˘; fegyverei m‚g m–k”dnek, de v‚glis m r tot lk ros. Az ‚rt‚kel‚s: Ha a j t‚k valami okb˘l v‚get ‚rt (teljesĄtettk a kldet‚st, kil‚ptnk, meghaltunk vagy letelt az id“, esetleg elmeneklt az ellens‚g), bet”lt“dik az ‚rt‚kel‚si k‚perny“. A c p s felirat alatt jelennek meg a kil“tt j rm–vek tr˘fe i (ha valamelyikb“l kigy–lt a tĄz, balra f”nt l that˘ egy nagy piros helyettk), alatta az el‚rt rangunk ‚s az el“bbi tr˘fe k sz mmal kifejezve. Ha a kldet‚s sikeres volt, a kldet‚s neve alatti z szl˘n az Objective completed felirat jelenik meg. Ha hadbĄr˘s g el‚ kerlnk (Court Martial), mind a z szl˘, mind a v llapunk igen roncsol˘dott. Az als˘ fekete mez“ben a kldet‚sre enged‚lyezett haj˘oszt lyok ‚s flott nk haj˘sziluettjei l that˘k (a tot lk ros haj˘k s rga szĄn–ek, az elsllyedt haj˘k k”rl l ngok vannak. A rangok csak az ‚pp teljesĄtett kldet‚sen el‚rt eredm‚nyeinket ”sszegzik, CAMPAIGN-ban nem tev“dik tov bb. A rangok a k”vetkez“k: -Deck mopper: K”zmatr˘z (fed‚lzetsik l˘) -Ensign: z szl˘s -Lieutenant jg.: Alhadnagy -Lieutenant: hadnagy -Lt. Commander: M sodtiszt -Commander: Els“tiszt -Captain: Kapit ny -Rear Admiral: Seg‚d(?) tengernagy -Vice Admiral: Altengernagy -Admiral: Tengernagy Az ellens‚ges j rm–vek: -Mirage ‚s Etandard g‚pek: Fegyverzetk Exocet rak‚ta. ltal ban 372 kts-sel mennek, de menekl‚skor ak r 900-zal is mehetnek. -Tupolev-26 Backfire: szupersz˘nikus bomb z˘ (900 kts) Kingfish sz rnyasrak‚t kkal felszerelve. Ez a rak‚ta els“re elsllyesztheti ak r a legnagyobb haj˘nkat is! -Ropucha ‚s Polnocsnij: Fegyvertelen partrasz llĄt˘ haj˘k. Max. seb.: mind”ssze 16 kts = 28,9 km/h. -Patrol-“rhaj˘k: R”vidt vŁ  gyŁjuk van csak, max. seb.: 48 kts = 87 km/h. -Saam-rak‚t s “rnasz d: (Rostam, Hamraz stb.) Seakiller rak‚t k, r”vidt vŁ  gyŁ, chaff, max. seb.: 40 kts = 72,5 km/h. -Type A69 fregattok: Exocet rak‚t k ‚s k. r”v. t vŁ  gyŁ van rajtuk, de csak 24 kts-sel mehetnek. -Guppy II. ‚s Type 209 tengeralattj r˘k: 533 mm-es torped˘k, max. seb.: 20 kts = 36,2 km/h. -ASM Launcher: ll˘ objektum a sz razf”ld”n. Rengeteg Silkworm rak‚t t tud kil“ni! -Krivak I. fregatt: Tengeralattj r˘ elleni fegyverzete van, r nk csak k”zepesen r”vid t vŁ  gyŁja vesz‚lyes. Max. seb.: 36 kts = 65,2 km/h. -Kashin-rombol˘: Haj˘ elleni Styx-rak‚t k, Sam-3 l‚gelh rĄt˘, k”zepesen r”vid t vŁ  gyŁ, max. seb.: 36 kts = 65,2 km/h. -Kynda-cirk l˘: SSn-19 rak‚t k (a hat sfoka mint a Kingfish-‚!), SAM-6 l‚gelh rĄt˘, r”vid t vŁ  gyŁ, max. seb.: 36 kts = 65,2 km/h. -Slava-cirk l˘: SSN-12 rak‚t k (mint a Harpoon), SAM-3 l‚gelh rĄt s hosszŁt vŁ  gyŁ(!), max. seb.: 32 kts = 58 km/h. -Kirov-cirk l˘: SSN-19 rak‚t k, SAM-6 ‚s SAM-3 l‚gelh rĄt s, r”vid t vŁ  gyŁ, max. seb.: 32 kts = 58 km/h. -Alfa tengeralattj r˘: 533 mm-es torped˘k, max. seb. 44 kts = 79,7 km/h(!). -Victor tengeralattj r˘: 533 mm-es torped˘k, max. seb. 32 kts =58 km/h. -November tengeralattj r˘: 533 mm-es torped˘k, max. seb. 28 kts = 50,7 km/h. A j t‚k ir nyĄt sa (C64 verzi˘) A t‚rk‚pen ‚s a m–szerfalon is lehet joystick-kal mozogni (PORT 1), de a m–szerfalon ez igen neh‚zkes, billenty–kkel sokkal praktikusabb ‚s gyorsabb (Ągy k‚t k‚zzel is lehet). A joy-t jobb, ha meghagyjuk a fegyverzet kezel‚s‚re. '0' : aktu lis j rm–  llj; '1-4' : 1/4, 1/2, 3/4, full sebess‚gek; '+/:' : id“gyorsĄt s +/:; 'W ‚s Shift+W' : fegyverv lt s le/fel; 'Shift+Q' : kil‚p‚s; 'E ‚s Shift+E' : ellens‚ges j rm–vek; 'R ‚s Shift+R' : radarsug r le/f”l; 'T ‚s Shift+T' : ”sszes c‚lpont; 'U' : szon r aktĄv/passzĄv; 'I' : radar aktĄv/passzĄv; 'P' : Pause; '*' : Rem; 'N' : id“gyorsĄt s vissza 1-re; '< ‚s >' : korm nyz s; 'A' automata ir nyĄt s ki/be; 'S' : st tusv lt s; 'Shift+S' : SAVE; 'D' : rak‚t nk felrobbant sa; 'Shift+E' : Split (Join nincs); 'G' :  gyŁc‚lz s be/ki; 'H' : helikopter indĄt sa; 'Shift+H' : helikopter visszahĄv sa; 'Shift+L' : LOAD; 'X' : kijelz‚s radar/szon r; 'C' : j rm–veink k”zti v lt s; 'V' : t‚rk‚p/m–szerfal; 'M ‚s Shift+M' : rak‚t k; 'F1-F8' : szint‚n fegyverv lt s; A kldet‚sek megold sai Stark realities: Adjunk ir nyt a haj˘nak NY-fel‚, vagy kiss‚ ‚szakabbra (Katar fel‚). Induljunk arrafel‚ teljes sebess‚ggel (innen j”n a Mirage). A haj˘hĄdra kapcsolva a radaron csak a tanker l tszik. Sz lljunk fel egy helikopterrel (l sd c‚lmegjel”l‚s); ennek nagyobb radarja azonnal megjelenĄti az ”sszes c‚lpontot (a repl“ kiv‚tel‚vel, az majd k‚s“bb j”n). Jel”ljk meg a Saam-ot Rem-mel, ‚s a haj˘r˘l m r mehet is a k‚t Harpoon. A helikopterrel t‚rjnk vissza a haj˘ra, mert m r nem kell, majd id“gyorsĄt ssal v rjuk meg a repl“t. Engedjk kb. 15-20 km-re k”zel, majd l“jnk r  (SM1MR-t). Ha ezt is sikeresen lel“ttk, 128-as id“gyorsĄt ssal v rjuk meg, mĄg letelik az id“. Aki ki akarja ‚lvezni a haj˘ lel”v‚s‚t (vagy csak gyakorolni akarja az  gyŁz st), az el“sz”r a repl“t l“je le, addigra a Saam 40-nel utol‚r minket, ‚s a haj˘ radarj n is l that˘ lesz. Menjnk fel‚je, ‚s ha l“t volon bell ‚r, l“jk  gyŁval. Vigy zat: a SeaKiller hat˘t vols ga ugyanennyi! Enemy below: Azonnal kapcsoljunk a hĄdra, ‚s ne mozogjunk arr‚bb. A szon rra kapcsolva megjelenik a GuppyII. Jel”ljk meg Rem-mel, ‚s indĄtsunk k‚t helikoptert (nem biztos, hogy el‚g k‚t torped˘). Ha robbant, kapcsoljunk a m sik haj˘ra, az eddig ‚rz‚kelte a Type209-et (ha nem, induljunk el‚ -ra, vagy v rjunk), majd erre is indĄtsunk k‚t helikoptert. Road to Kuwait: Kapcsoljunk a Zoom-ra k‚tszer, hogy l tszanak a haj˘k kl”n-kl”n. V‚gezznk flottat”m”rĄt‚st, mer' csak juthatunk  t a szoroson z tonyrafut s n‚lkl (lehet“leg a hadihaj˘k legyenek el”l, menetir ny szerint). Ha ezzel v‚geztnk, a k”zepes t‚rk‚pen jel”ljk meg a z szl˘shaj˘ Łtir ny t. Oda tegyk a keresztet, ahol egy sziget van az ”b”l k”zep‚n; a kis sziget ‚s a part k”z‚. Ha a flotta ide‚rt, innen m r egyenes az Łt a szoros bej rat ig. A k”zben akad‚koskod˘ Patrol-“rhaj˘kat szedjk sz‚t Harpoon-nal,  gyŁval iszonyatos neh‚z lel“ni “ket. Ha az ”b”l bej rat hoz ‚rtnk, v ltsunk a kis t‚rk‚pre, ‚s az ir ny megad s val ir nyĄtsuk “ket, hogy mindig a k‚t part k”zti felez“vonalon haladjanak. Fontos! a kereszt nem a flotta k”z‚ppontj ra fog kerlni, hanem a z szl˘shaj˘ra, teh t ha a z szl˘shaj˘ nem k”z‚pen van, a flotta egyik oldala k”zelebb lesz a parthoz, mint a m sik! Tov bbi vesz‚ly: a szoros bej rat ban jelenik meg a k‚t Saam-rak‚t snasz d! Falklands defense: El‚g neh‚z 100%-osan megoldani, mert az angol haj˘k igen gyeng‚k. Kezd‚skor kapcsoljunk a hĄdra, keressk meg a haj˘kat ‚s forduljunk meg a flott val, hogy m”g”ttnk legyenek. Induljunk el 3/4-del (24 csom˘), Ągy nem ‚rnek utol, amĄg az Etandard-okkal csat zunk. GyorsĄtsuk az id“t, ‚s v rjuk be a repl“ket. Engedjk “ket min‚l k”zelebb, ameddig nem l“nek, majd gyorsan rakjuk 1-re az id“t ‚s l“jnk mindk‚t repl“re 4-4 rak‚t t (lehet“leg SeaDart-ot), majd az Exocet-ekre is egyet-egyet (kell egy kis szerencse is, hogy eltal lj k “ket ilyen k”zelr“l). Ha megŁsztuk, forduljunk a haj˘k fel‚, ‚s l“jnk mindegyikre egy Exocet-et. Vigy zzunk az ellens‚ges rak‚t kkal, mert az angol haj˘knak nincs Phalanx l”vegk! A s‚rlt haj˘kat kapjuk sz‚t  gyŁval. Dire straits: Gyorsan kapcsoljunk a hĄdra, ‚s a flotta k”rli Patrol-haj˘kat l“jk le Harpoon-nal. Ha csobbantak, t”m”rĄtsk ”ssze a flott t, mint a 3. kldet‚sn‚l, de most a hadihaj˘k K-re  lljanak. Haladjunk a szorosban, ameddig l“ni kezd egy kil”v“. Sz lljunk fel egy helikopterrel ‚s jel”ljk be egy olyan kil”v“t, amelyet a haj˘r˘l nen l tni, majd a haj˘r˘l mehet a Harpoon. Kapcsoljunk vissza a helikopterre ‚s jel”ljk ki a k”vetkez“t ‚s Ągy tov bb. Ha kil“ttk a kil”v“ket ‚s elh rĄtottuk a Silkworm-”ket, haladjunk tov bb, de ˘vatosan, mert a k‚t Saam is el“j”n nemsok ra (fejenk‚nt k‚t Harpoon). Operation Cork: A flott t t”bb r‚szre kell bontani: K‚t Tico-CG-vel ‚s k‚t Spru-DD-vel K-re menjnk. Egy Spru-DD-vel ‚s egy OHP-FFG-vel Izland partjai mellett elhaladva Gr”nlandig, egy m sik Spru-DD-vel ‚s OHP-FFG-vel a t‚rk‚p fels“ sz‚le ‚s Gr”nland leg‚szakibb partj nak tal lkoz sa fel‚, egy harmadik szimpla Spru-DD-vel az el“bbi k‚t pont k”z‚; Ągy sugarasan haladnak. A cirk l˘ink a felszĄni haj˘k ellen, a rombol˘k fregattjukkal a tengeralattj r˘k ellen mennek. El“sz”r a m sodik Spru-DD tal l egy Alf t. Kldjnk r  helikoptereket. Itt k‚s“bb lesz bel“lk t”bb is! Fontos, hogy ezt a k”tel‚ket figyeljk, mert ha megtal lunk egyet, azonnal nyomni kell az 'N'-t, hogy ne j”hessen tŁl k”zel. Ha a cirk l˘ k”tel‚k megtal lta a k‚t Kashin-t, vigy zzunk, mert ott vannak a cirk l˘k is a h tt‚rben, ha nem is l tszanak m‚g. A program  d z cselsz”v‚se az is, hogy pont akkor j”n a tengeralattj r˘ az egyik oldalon, mikor a haj˘k a m sikon. A heliket  llĄtsuk ir nyba (0ř Bearing), majd l“jk a haj˘kat, de n‚ha n‚zzk meg a heliket is, oda‚rtek-e. A cirk l˘k k”zl a Slava-kat l“jk rak‚t val, mert hosszŁ t vŁ  gyŁjuk van, ‚s nem lehet “ket megk”zelĄteni. Ha ezek robbantak, rohanjuk le a Kirov-ot  gyŁval. A Backfire-k t mad sa LOCK-ok sorozat val kezd“dik, majd v‚gl megjelennek a repl“k is. Engedjk k”zel, amĄg csak lehet, majd mehet az SM2MR (m‚g jobb, ha ER). Megjegyzend“, ez az egyetlen kldet‚s, ahol l tszanak a Backfire-k, m sutt a rak‚t k a semmib“l m˘dszert alkalmazz k. Ha nem j”n t”bb haj˘, ne lazĄtsunk, repl“k b rmikor j”hetnek. Ha t”bb Backfire-t akarunk lel“ni, a cirk l˘ k”tel‚kbe az egyik Tico-CG helyett tegynk be k‚t Belk-CG-t ‚s egy Spru-DD-t, mert Ągy SM2ER-ekhez jutunk. Surprise invasion: Start-Scen-nel lehetetlen, mivel 20 pontot ad a g‚p, ami n‚gy fregatt, vagy egy Kid-DDG ‚s egy fregatt v s rl s ra el‚g. Ez egyszer–en NEVETSGES. M rmint a ruszkiknak. Ha ezt a kldet‚st norm lisan (?!) akarjuk teljesĄteni, hadj ratot kell kezdeni, mert ez kezd‚skor 120 (!) pontot ad, ami m r jobb mint semmi. Sajnos a haj˘oszt lyok ugyanazok (jellemz“en olyankor ad t”bbet egy haj˘b˘l, amikor egyet sem ‚rdemes elvinni). A flotta szerkezet‚n nincs id“ v ltoztatni, mert az eg‚sz kldet‚sre 6 ˘r t adtak. Induljunk el -fel‚. Kezd‚snek Kingfish rak‚t k Backfire m˘dra, majd megjelennek a haj˘k is. A harcr˘l r”viden: R g˘s lesz. Ha ell“ttk az ”sszes rak‚t t, a s‚rlt haj˘kat  gyŁzzuk sz‚t, majd keressk meg a partrasz llĄt˘ haj˘kat ‚s forduljunk fel‚jk. Kapcsoljunk szon rra, majd a jobboldalon legsz‚ls“ haj˘ra (itt j”n a Victor nemsok ra), majd miut n robbant a tengeralattj r˘, a tŁloldalra, a November miatt. Ha mindkett“ k‚sz, j”n a j t‚k ‚lvezetes r‚sze, a partrasz llĄt˘ haj˘k. Ezeken is lehet gyakorolni az  gyŁz st (lassŁak), mivel sok van bel“lk. Megjegyezzk, ezen a kldet‚sen kaphat˘ a j t‚kban legnagyobb rang, az Admir lis (persze ha legal bb a f‚l flotta megmaradt). Escape to New York: llĄtsuk be az ir nyt, majd 128-as id“gyorsĄt ssal haladjunk. Mindig a szon r legyen bekapcsolva, b rmikor legyen k‚szenl‚tben az 'N' billenty– a tengeralattj r˘k miatt. El“sz”r a k‚t Kynda j”n, azut n tengeralattj r˘k ‚s Backfire t mad s vegyesen (esetleg j”het m‚g k‚t Kashin is). Lehet“leg helikopteres haj˘ menjen el”l, Ągy a legbiztons gosabb a tengeralattj r˘ v‚delem. Ez a kldet‚s a leghosszabb, r ad sul b rmikor j”het valami, mindig figyelni kell. Hosszadalmas, de szerintnk m‚gsem unalmas kldet‚s. Wolfpack 1990: A flotta igen sz‚tsz˘rt alakja miatt gy–jtsk egy csom˘ba a partrasz llĄt˘ haj˘kat, ‚s a hadihaj˘kat Łgy rakjuk, hogy ezekt“l -ra ‚s NY-ra legyenek. Adjunk ir nyt a flott nak, ‚s gyorsĄtsuk az id“t, ha kell. Nemsok ra felt–nik a Kirov, egy Slava kĄs‚ret‚ben; k‚s“bb (Backfire t mad s ut n) m‚gy egy, ezŁttal k‚t Kashin-nal; v‚gl h rom Kashin j”n (ezekre val˘szĄn–leg nem jut m r rak‚ta, pr˘b ljuk  gyŁval). Ezut n m‚g j”het egy-k‚t tengeralattj r˘ ‚s Backfire t mad s. Mopping up: Flott nkat itt is fel kell osztani: Egyik fele (1. k”tel‚k) Izland Keleti partj ig, esetleg picit keletebbre; a m sik (2. k”tel‚k) Gr”nland partjai fel‚ NY-ra, esetleg p r pixellel d‚lebbre. El“sz”r az 1. k”tel‚ket figyeljk, mert itt hamarosan megjelenik k‚t KrivakI. ‚s egy Kashin. Lel”v‚sk ut n nem sokkal egy Victor is j”n (helikoptert neki). Most m r nyugodtan itt hagyhatjuk ezeket, ‚s kapcsoljunk a m sodik k”tel‚khez (‚s maradjunk is ott). Itt is megjelenik a k‚t KrivakI, de most egy Slava-val! Hamarosan tengeralattj r˘k is j”nnek, h rom, de ha szerencs‚nk van/nincs, esetleg ak r 5 is! Ha sok id“ telt el, lehet, hgoy Backfire t mad st is kapunk. Term‚szetesen a kldet‚seket m s m˘dszerrel, ‚s haj˘kkal is meg lehet oldani, mi Łgy Ąrtuk le, ahogy sikerlt megoldani. Sajnos csak tĄz kldet‚s van a j t‚kban, nem b nn nk, ha lenne hozz  m‚g egy Scenario disk is! ™sszegezve: A j t‚k grafik ja j˘, a c‚lpontok j˘l ki lettek dolgozva; az eg‚sz nagyon ‚letszer–. A j tszhat˘s g is nagyon j˘, megfelel a t‚m j nak; nem tŁl k”nny–, de nem megoldhatatlan. A j t‚k sebess‚ge is megfelel, nem kell, hogy gyorsabb legyen. Van n‚h ny rejt‚ly is a j t‚kban: az egyik, hogy mire j˘k a P-3c Orion j r“rg‚pek az Operation Cork-ban? Ir nyĄtani nem lehet “ket, a radar hat˘t vols g t sem n”velik. A m sik, hogy mi‚rt nem lehet egyik haj˘ helikoptereinek lesz llni egy m sik haj˘n? (a m sik haj˘n van szabad hely, ‚s hordozhat helikoptert). Tal n ezekre is tal l v laszt valaki ‚s esetleg bekldi a szerkeszt“s‚gbe... -Ian Snailman (alias Alnotz)