Oscar-dĄj. Mindig is err“l  lmodtunk. S most, hogy meg‚rkezett a Stunt Island, minden kateg˘ri ban el“ttnk  ll a szobrocska-arat s lehet“s‚ge... Igaz, hogy nem a Stunt Island segĄts‚g‚vel, hanem ugyanŁgy, ahogy eddig is, de az‚rt j˘ program ez a Stunt Island (Mi van? Ez azt n a bevezet“ : CoVboy). Na, miel“tt m‚g hĄvn tok a k˘rh zat, olvass tok el mi‚rt is kerlt sz˘ba a Stunt Island. Nem egy nagy nev– dolog, kev‚sb‚ val˘szĄn– (Milyen szĄn–? CoVboy), hogy valaki is felkapja a fej‚t a n‚v hallat n ‚s egy ‚les hallelujj val k”sz”nti a re  virrad˘ szebb napot, felt‚ve hogy nem ismeri mag t a programot. Maga az alap egy kiss‚ Blue Angels tĄpus, ami nem is lenne baj, viszont a t”bbi... H tborzongat˘an j˘... Fokozzuk m‚g az idegeket, hogy mi is az? A felv‚tel ‚s a p lya/feladatszerkeszt‚s. El‚g r‚g˘ta meg vannak  ldva a repszimek ilyen lehet“s‚ggel, nem is tudjuk, t n a Red Baron lehetett az els“. Na de milyen kl”nbs‚g van a kett“ k”z”tt! A p lyaszerkeszt“ m˘ka id ig csak aut˘szimekn‚l j”tt l‚tre, s mivel ott a feladat igen egyszer–, feladatszerkeszt“re nem is volt szks‚g. No, de hagyjuk a sz˘cs‚pl‚st, ‚rdemes bet”lteni mag t a programot, onnan meg 1-2 filmet, s miut n elolvast tok azon kijelent‚snket, hogy ilyet ti is tudtok csin lni, ”rvendezzetek. Az‚rt a Walt Disney grupp tudja, hogy honnan fŁj a sz‚l. P‚nz... Azaz, ha mindenki megvenn‚, akinek tetszene... Pedig kezdtnk megharagudni r juk, no mondjuk nem a szoftver r‚szre, mert a mŁltkor olyan csŁny n r ijesztettek Dagobert b csira. Kvak kapit ny szerencs‚tlenked‚seinek remek ‚rz‚s‚t l that˘lag m ssal is meg akarj k osztani, ez‚rt az alapot egy kaszkad“r-szimul ci˘ viszi. M rmint l‚gi-kaszkad“r. Eddig csak PC-re l ttuk, de a napokban v rhat˘ az Amiga v ltozat is! Szimul tor l‚t‚re el‚g gyors m‚g egy 16 MHz-es 286 AT-n is. Elf radt a gombnyom˘ ujjunk, egyel“re hagyjuk az  radoz st, hiszen ez leĄr s lesz vagy mi. Kl”nben is, a k‚pekb“l l that˘, milyen fenomen lis dolgokra k‚pes ez a program, s milyen okos programoz˘k csin lt k, hogy a moziban (ugyanis ilyen is van a programban) l“ emberk‚k minden eddigin‚l hangosabb tapssal ‚s ujjong ssal k”sz”nt”tt‚k azt a jelenetet, amikor egy becses teh‚n  ll fegyelmezetten a CoV bet–k el“tt. A k‚pen l that˘ a t”meg elragadtatotts g nak m‚rt‚ke. Ez‚rt mondjuk t‚nyleg j rhatna egy Oscar (egy a teh‚nnek, egy a dĄszlettervez“nek, egy meg a rendez“knek, azaz neknk) (...nekem nem j r? : CoVboy), de h t a m–v‚szeket nagyon ritk n ‚rti meg a saj t kora. Teh t kedvenc Kvakk kapit nyunk ifjonc kor ban elhat rozta, hogy t”k‚letesĄteni fogja zuhan˘-technik j t ez‚rt beiratkozott egy ”nk”lts‚ges kaszkad“r-tanfolyamra, amely a hatalmas (pontosabban kb 200.000 x 200.000 l b nagys gŁ) Kaszkad“r Szigeten (Stunt Island) fog lezajlani. Mivel itt egy verseny is fog indulni a legjobb nebul˘k k”zt, igen alkalmas egy program megĄr s ra. Amint kil‚pnk a kompr˘l el‚nk ugrik egy k‚rd‚s, hogy nem akarunk-e a versenyben r‚szt venni. Beleegyez“ v lasz eset‚n feltesz m‚g egy k‚rd‚st, hogy voltunk-e m r a szigeten (I'VE BEEN HERE BEFORE) vagy sem (a m sik). Ha igen, akkor egy list b˘l v laszthatjuk ki, hogy kik is vagyunk mi, ha nem, akkor neknk kell beĄrni, majd egy becenevet adni magunknak (s ezut n Ągy fog minket hĄvni a g‚p). Majd egy k‚rd‚s mindk‚t esetben, hogy a filmszerkeszt‚st mi magunk csin ljuk-e. Mivel az eg‚sz j t‚k ‚rt‚k‚b“l ez olyan 70%-t tesz ki, ‚rdemes ON-ra tenni, viszont hosszadalmas mivolta gyakran egy OFF-  egyszer–sĄti a dolgot. V‚gre szabadon mozgathatjuk az egeret. Ahova lehet clickelni, ott c‚lkeresztre v lt a nyilacska. T bl k mutatnak mindig a helyszĄnekre, s azok lenyom s val juthatunk innen-oda. Jelent‚sk ‚s szerepk: SET DESIGN: Ez a p lya- ‚s feladatszerkeszt“. STUNT COORDINATOR: Ett“l a palit˘l kaphatunk feladatokat, amiket meg kell replni, ha versenyznk, s ezek‚rt kapunk csak p‚nzt a versenyben, de gyakorolni is lehet n la. FERRY: (Ez a Ferenc : CoVboy) A kil‚p‚st vagy j t‚kv‚get k‚r“ helyszĄn. Azaz ott is a LEAVE ON FERRY-re kell clickelni, majd a k”vetkez“ k‚rd‚s‚re egy igenl“ v laszt adjunk. M‚g egy k‚rd‚st feltesz, ha versenyben vagyunk, miszerint ki akarjuk-e menteni figur nk  ll s t vagy sem, s ezut n egy Łj j t‚k lehet“s‚geivel kecsegtet. Ha ezt a m‚zesmadzagot sem kapjuk be, v‚gre mi‚nk lehet a kil‚p‚s ”r”me, p r sec-nyi z r˘k‚p ut n (no meg egy CREDITS ut n). HOUSING CABIN: Itt lakunk, s itt kapjuk zeneteinket a t”bbi pil˘t t˘l, amiket az zenetr”gzĄt“ els“ 2 gombj val lehet lej tszani, de fontosat soha nem mondanak. A z”ld sz m mutatja, hogy mennyi zenet van sz munkra. A z”ld fzetben pedig kaszkad“rk”d‚snkb“l befolyt bev‚teleinket tekinthetjk meg. A DAILY STANDINGS feliratŁ borĄt‚kban egy CoV 93' megrendel‚s mellett a pillanatnyi helyzetnket mutatja a rangsorban a megkeresett p‚nz szerint a t”bbi versenyz“h”z k‚pest. A kulcs jelenti itt az EXIT-et. POST PRODUCING: Ezen bell 2 van: THEATRE: Ez a mozi, itt tekinthetjk meg a m r k‚sz filmeket (FLM ‚s TKE kiterjeszt‚s–eket). <<<: Film elej‚re ugrik <<:GyorsĄtva pergeti visszafel‚ a filmet <|:Norm l sebess‚g mellett j tssza visszafel‚ <=|: Egy k‚pkoc nyit visszaviszi (‚s ugyanezek csak el“refele) LOAD: Bet”lt egy filmet FULL:Kiemeli, sz‚lesv sznŁ lesz. h dehogy, csak a k”z”ns‚g fej‚t ‚s a ment tnteti el. EXIT: Nane. EDITING:Itt lehet a felvett r‚szek (*.TKE) konyhak‚sz filmekk‚ szerkeszteni, zen‚t beletenni, hangokat, effekteket, v gni stb... AIRFIELD: FelderĄt“ utaz st tehetnk a vid‚ken b rmilyen g‚ppel. Ez ingyen van, Ągy tr‚ningnek se utols˘. 55-f‚le repl“ alkalmatoss g van, repcsik, egy –rrepl“, egy paplan- erny“, egy s rk nyrepl“, egy repl“ s rk ny(gyĄk) meg egy kacsa. Felsz llni viszont nem tud a s rk nyrepl“ meg a repl“ s rk ny, sz˘val azok csak feladatokban j˘k valamire. Az‚rt nem kell megijedni, igaz, hogy 50- f‚le repl“g‚p van benne, de a m–szerfalaikat szabv nyosĄtott k, meg a kezel“ gombokat is, s csak a legfontosabb m–szerek ‚s eszk”z”ket kell haszn lni. HALL OF FAME: Az AIRFIELD k‚perny“n van. Mindenki megn‚zheti, s bele is kerlhet. Akkor most a STUNT COORDINATOR adta feladatokr˘l besz‚lnk. Ezeket sajnos nem lehet b“vĄteni. Alul a SCENE melletti '+' ‚s ':' gombokkal v lthatunk feladatot, illetve versenyz‚s eset‚n a NEXT/PREVIOUS/ RISK-kel. RISK-re egy 25 feletti feladatra ugrik, ekkor sokkal t”bbet kapunk, mint ha sorban menn‚nk. Ha egy feladatot v‚grehajtottunk, akkor az a versenyben elt–nik. Fell a neve van, meg egy kis angol nyelv– leĄr s r˘la. Egy picit mondunk r˘luk valamit, mert an‚lkl el sem lehet indulni, de ‚rdemes amŁgy olvasgatni “ket, mert van p r j˘ sutka bennk. 1:Fel kell sz llni ‚s lel“ni egy ZERO-t, de max 40 goly˘t pazarolhatunk r , s nem is szabad tŁl magasra emelkednnk, sietnnk is kell, mert m”g”ttnk bomb k potyognak, s a felemelked‚st is hamar meg kell ejtennk, kl”nben egy Zero roncsba fogunk beleszaladni. 2:Le kell sz llni a Golden Gate hĄdra, Łgy, hogy  fel‚ n‚zzen a g‚p orra. Siessnk, mert az id“t is n‚zi. Emelkedjnk fel az elej‚n, majd miut n ki‚rt a hegy al˘lunk, induljunk zuhan˘ba, de re lis es‚lynk csak az els“ hĄdtart˘ ut n lesz a lesz ll sra. Hogy ne legyen olyan unalmas, m‚g aut˘k is fognak j rni a hĄdon, s ha egybe is belemegynk, annyi. 3:Ez egy pite feladat. 3 komb jn megy a r‚ten (Ja err“l jut eszembe. 3 csiga megy a sĄnen, ‚s dalol sznak: Sz‚p id“ volt, tadamdadam, st”tt a nap, tadamdadam, tadamdadam, tadamdadam..., na ezt hagyjuk : CoVboy), a magt r el“tt, s neknk  t kell replni a magt ron keresztl, de a bej ratn l elhŁz˘ komb jnokhoz ne ‚rjnk hozz . Legk”nnyebb ha felettk pr˘b ljuk. Alattuk se neh‚z, de felt–n“. 4:Fel kell szedni egy tanŁt, aki az Alketrec torny n  ll, egy kamp˘val a kez‚ben, amit a kerekeinkbe fog beakasztani. Kb. 180 l bnyi magass gban van, 2-2 ‚s f‚l ˘ra ir ny ban (70-80 fok). Ha lel”kjk akkor t”k klassz hangokat ad (    , meg ilyenek) (Te barom, h t nem l tod, hogy ‚n  llok a l badon : CoVboy). 5:Itt egy l‚gballont kell felszedni (piros-feh‚r csĄkos) Łgy, hogy a legtetej‚hez ‚rnk csak, ekkor r nkcsatlakozik, fel kell emelni, a v r fel‚ vinni, ott lekapcsol˘dik, majd elkezd emelkedni, neknk ekkor meg kell fordulni, s lel“ni miel“tt 350 l b f”l‚ kerlne. 6:Egy s rk nyrepl“vel a v r elej‚re kell kerlni, ott v‚gigmenni, majd beemelkedni a v r k”zep‚n l‚v“ katapultba, de sz‚p lassan, ahonnan r”gt”n ki is fognak minket l“ni. Kellemes. 7:Le kell parkolni egy McDrive-ban, a 3-as mez“ben a 2. sorban, de ami ebben neh‚z, az az, hogy mi egy repl“vel vagyunk. Forduljunk balra az el gaz sn l. Ebb“l lesz a McFly. 8:5 g‚p ld”zi a mienket. L“jk ki mind az 5-t, de a 2 ‚len repl“ g‚p a saj tunk, azokat ink bb ne piszk ljuk. M”glk indulunk. 3 perc alatt kell velk v‚geznnk ‚s csak 100 goly˘t l“hetnk ki r juk. 9:Bele kell zuhanni egy felsz ll˘ Boeing 747-es sz‚ls“ jobboldali motorj ba vagy miafen‚be. 10:Ez egy k”nny– feladat. Bele kell csak zuhannunk egy szikl val az Y alakŁ foly˘el gaz sn l l‚v“ hotelbe. 1 pr˘ba lehet maximum. 11:Ki kell l“ni egy dzsippet az aut˘p ly r˘l. Mivel ott sok kocsi van tal lgathatunk, melyik is lehet az. 12:Egy kacs val kell sz llni, s kibomb zni egy rend“raut˘t. Stilszer–en toj sokat bomb zik a kacsa. 13:A k‚k ‚pleten kell landolnunk (Ez a rend“rs‚g? CoVboy). 14:Az ENSZ ‚plete fel‚ tart˘ 2 dzsipszer–s‚get kell kil“nnk, majd egy igen ‚les jobbkanyarral ler znunk 2 Zero ld”z“nket. 15:Van egy gonosz vezette teheraut˘, ennek a jobboldal t kell megl”knnk, de m‚g miel“tt az a STOP'N'ROB feliratot el‚rn‚. 16:Ez kellemes egy dolog. t kell replni egy vonat felett egy alagŁtban, de csak akkor ‚r a m˘ka, ha m r a vonat is benn van. 17:K”zvetlenl sz lljunk a p nc‚lozott teheraut˘ el‚. 18:V‚gig kell replni egy vĄzcsatorna rendszer felett. Csakhogy oldalt tornyok is vannak. 19:Szlalomozni kell 6 kocsin keresztl (amik mozognak), majd a v‚g‚n belezuhanni egy t bl ba. Nem szabad a kocsikt˘l 20 l bnyi t von kĄvl kerlni, ‚s a magass g is csak 40 l b lehet. 20:Meg kell fordulnunk a g‚pnkkel s a m sik Jenny alatt  treplni, de Łgy, hogy 10 l bn l nagyobb t v ne legyen k”ztnk (az 3 m‚ter!). 21:Ejt“erny“nkkel a stadion g˘lvonal n landoljunk, 8 m‚rf”ld/˘ra sebess‚ggel (max). 22:Ez is klassz egy feladat. Meg kell fordulnunk a g‚pnkkel, majd a jobb sz rnyunkkal eltal lni egy torony tetej‚n l‚v“ c‚lt bl t. Annak is a k”zep‚t. (Ez ut˘bbit ki hitte volna? CoVboy) 23:Egy mozg˘ vonaton kell landolnunk, max. 70 mph. sebess‚ggel. 24:Ejt“erny“nkkel az alul  tvonul˘ l‚gp rn sra kell ‚rkeznnk, de igen kicsi sebess‚ggel. 25:Meg kell keresnnk egy X jelet, ami egy SAM  ll s, ki kell kerlnnk a r nk l“tt rak‚t kat (amik nem c‚lk”vet“k), s kifst”lnnk onnan p r bomb val. 26:Egy h“l‚gballon legtetej‚re kell sz llnunk ejt“erny“vel, max. 13 mph-val. 27:Vissza kell hŁznunk a g‚pet a zuhan sb˘l. Ez igen nagyon kem‚ny feladat. 28:Tornyok mellett kell szlalomoznunk, jobb oldalon kell kezdeni. 29:T”bb mint 1000 mph-nyi sebess‚ggel kell 2 hĄd alatt  thŁznunk a v rosban. 30:Ki kell keresnnk 3 radart a civil ‚pletek k”zl, s sz‚pen lebomb zni “ket. 31:A repl“ ‚pp zuhan lefel‚, s fel kell hŁznunk a g‚pet, de ezt csak 400 l b alatt kezdhetjk el, ‚s nem is emelkedhetnk 50 l b fel‚ ezut n. Majd tegyk egyenesbe a g‚p orr t, s kerljk meg az ENSZ-palot t. 32:1000 mph-nyi sebess‚ggel menjnk el egy MIG 29 mellett, v‚gig az utc n. A szivat s ebben az, hogy a h zak igen magasra fel‚rnek. Mindenki l thatja, hogy a feladatok h‚tk”znapiak, csukott szemmel izgi csak v‚gigcsin lni “ket. Legt”bbn‚l nincs semmi rizik˘, Łgysincs es‚lynk. Mi kb. az 5.-ig jutottunk el, plusz a tizediket csin ltuk m‚g meg. Ha versenyznk, mindegyikn‚l megadja, hogy max. h ny pr˘b lkoz sunk lehet, ut na egy YOU'RE FIRED! felsz˘lĄt ssal le kell adnunk ezt a feladatot, nem pr˘b lkozhatunk vele t”bbet. Ha lezuhanunk, vagy ha Łjb˘l fel kell venni a jelenetet, p‚nzt vonnak el t“lnk. Plusz legels“ pr˘b lkoz s is p‚nzbe kerl, teh t ha valamit elv llaltunk, aj nlatos el is v‚gezni, mert a p‚nzt rc nk igencsak megb nja. Minden feladat sikeres v‚grehajt s ra ad egy meghat rozott ”sszeg– dĄjat, majd ebb“l levonja a kiad sokat, s a marad‚k az, amivel a versenyben szerepelnk ‚s ami alapj n betesznek a rangsorba. Ha valakit ‚rdekel a v‚ge, akkor elmondhatjuk, b r mindenki megn‚zheti, csak ‚pp nem a saj t becenev‚t l tja ott kiiratva. Van egy k‚p, ami itt is szerepel, mindenki megkeresheti, s hozz gondolhat egy al fest“ tingli-tangli muzaxot, meg egy digi sz”veget angolul, hogy az v L‚gikaszkad“rje cĄmet az nyerte el, akinek a neve oda van Ąrva a s rga t bl ra. Ezut n gyorsan kil‚p. A p lya- ‚s feladatszerkeszt“ SET DESIGN Baloldalon fent: Itt van egy t‚rk‚p Stunt szigetr“l, ami Ągy legnagyobb l‚pt‚kkel nem sokat mutat, de ha az alatta l‚v“ dolgokat macer ljuk, mindj rt jobb lesz. :/+ vonal k”zvetlenl alatta: Ez a r‚szletess‚g‚t n”veli cs”kkenti (legkisebb=legr‚szletesebb), olyan ZOOM. STH/NRTH: max 200,000 lehet, ez az ‚szak-d‚li ir nyban elfoglalt koordin t t adja meg. WST/EAST: ez is csak legfeljebb 200,000 lehet, kelet-nyugati elhelyezked‚st mutat. ORIENT: Az elfordul st mutatja az fellr“l sz”g szerint. TILT: Itt v lthatjuk a felln‚zetet oldaln‚zett‚, mivel ez a d“l‚ssz”get hat rozza meg. Van egy ir nyt mutat˘ c‚lkereszt is, ami mindig a TILT:90, ORIENT:0 esetekben mutatja az ‚szaki, d‚li meg a t”bbi ir nyt. Ha r‚szletesebb a nagyĄt s akkor a bal gomb nyomvatart sa k”zben lehet mozgatni a t‚rk‚pet, a t‚rk‚pen tartva persze a nyilacsk t. Ezek alatt egy STUNT ut n a feladat ”sszefoglal˘ cĄme van, vagy egy USER, ha nem adtunk neki. Jobb oldalon: Fent egy ablak van, ami a t rgy k‚p‚t mutatja, optimaliz lva az ablak m‚ret‚re, teh t egy Boeing 747-es is akkor nak n‚z ki, mint egy kiskacsa. Alatta 2 nyilas gomb, amivel a t rgy sz m t v laszthatjuk ki, s ezek mellett Ąrja ki, hogy mi a neve (ha m‚g nincs ott t rgy, akkor azt egy free felirattal jelzi). Max. 40 t rgy lehet egy fel llĄt sban. PLACE: A fent kiv lasztott t rgyat leteszi a k‚p k”zep‚re (ahova az ir nyt– mutat). Ha be van nyomva ez a gomb, akkor m r van helye a t rgynak, s ha m‚gegyszer lenyomjuk, akkor felszabadul. GO TO: A t rgy hely‚re ugrik. ADJ: tv lt az eg‚sz k‚p: Fell jobboldalt a neve lesz, mellette k‚t gomb: ANIM: H t ezt sajnos nem tudjuk, de hogy mi szerepe lehet? WATCH: Egy t rgyra gyel, s figyel ahogy kin‚z a fej‚b“l. WATCH ON/OFF: Ezt ki/bekapcsolja OBJECT: Melyik m sik t rgyra ZOOM: Mennyire nagyĄtja (0.2x-3.7x) AUTOZOOM ON/OFF: R k”zelĄt-e Ezek alatt a t rgy feladata (ezt met˘dus n‚vvel fogjuk illetni, mert az sokkal szebb ‚s m s is mint a kaszkad“r-koordin tor adta feladat), majd egy met˘dust˘l fgg“ r‚sz, s legalul 7 gomb: VIS: A t rgy l that˘ lesz. COLL: A t rgyba bele lehet tk”zni. EXPL: A t rgy felrobban. SHAD: A t rgy  rny‚kot is vet. OK: J˘l van. LOCK: ??? CANCEL: ... Ezeket adhatjuk meg a t rgyaknak met˘dusk‚nt, a met˘dus neve mellett meg az van, hogy melyik t rgyra vonatkozik a cselekv‚se (ha olyan a met˘dus, hogy az is kell bele): FACE: Csak egy megadott ir nyba/t rgyra fog n‚zni. STH/NRTH --- WST/EAST: A t rgy helye ALTITUDE: Milyen magasan van. Automatikusan mindig ad egy ‚rt‚ket, ami a f”ldfelszĄnhez viszonyĄtott magass g t mutatja. SPEED: Mekkora sebess‚ggel mozogjon (mph.) SPOT: K”vet egy t rgyat, kamer n l lehet ezt be llĄtani, a kamera  ll sa is  llĄthat˘, ez benne a plusz. FOLLOW: Ez is k”veti a m sikat, de egy‚b t rgyakn l is, sz˘val vele repked. ATTACH: Olyan, mint a FOLLOW, csak k‚s“bb fel is haszn lhatjuk, mint kamera ll st, viszont a n‚zet‚t nem v lthatjuk, mint a SPOT-n l. SEEK: Felkeresi az adott t rgyat, s a k”z‚ppontj ig megy, de csak az  ltalunk megadott sebess‚ggel keresi fel, ha gyorsabb, el‚ri, ha nem, akkor is kitart˘an lohol fel‚. FACE: ll vagy mozog ‚s egy ir nyba n‚z. FREE: ll vagy ha sebess‚get is adunk neki, akkor egy megadott ir nyba megy. Alul megjelenhetnek ezek is: FACING: Ezalatt a fej‚nek ir ny t hat rozzuk meg. HEADING: Olyan mint az el“z“, de eg‚sz test‚vel arra fordul. OFFSET POSITION: Ez itt a t rgy hely‚t adja megint. AlternatĄv m˘dosĄt s. ROLL: Fordul si sz”g fgg“legesen PITCH: D“l‚ssz”g. :90 --- +90 YAW: Fordul si sz”g vĄzszintesen Hol is tartottunk, miel“tt az ADJ-ra t‚rtnk volna? Ja, a jobboldalon. ADD: Innen lehet kiv lasztani, hogy mi is legyen az adott t rgy. Sok sz‚p vektorgrafik s dolog van itt, amiket 9 r‚szre osztottak: PRODUCTION TOOLS: Forgat si eszk”z”k. SĄkidom, kamera, fst. MAMMALS & PLANTS: l“ terept rgyak. Van benne 2 f‚le diszn˘ is meg kacsa ‚s persze 2 f‚le teh‚n is (Cooool, vagy ink bb Yikkes, mert m r Łgyis r‚gen hallott tok! CoVboy). Meg sok m s ‚rdekes cucc. LETTERS&NUMBERS: 2D-s ‚s 3D-s sz mok, bet–k, Ąr sjelek. MARKERS: Z szl˘k, t bl k, jelz‚sek. MILITARY EQUIPMENTS: Mivel az ilyenekben nagyon gyakori dolog a harc, a hasonsz“r– eszk”z”k egy kl”n csoportot kaptak. MISC.: Egy‚b dolgok, mint pl. t”rlk”z“. STRUCTURES: pletek, helyszĄnek. VEHICLES: J rm–vek kateg˘ri ja. PLANES: Az AIRFIELD-n‚l alkalmazhat˘ g‚pek csoportja. DEL: Kit”rli a t rgyat. HIDE: Elrejti, de csak itt a SET DESIGN-n l, a j t‚kban megmarad. Igen hasznos parancs, mert egy csom˘ objektum bezavarhat tervez‚sn‚l. GLOBAL: Az eg‚szre vonatkoz˘ be llĄt sok REC ON/OFF/AUTO: A repl‚st felveszi-e vagy sem vagy csak akkor ha EDIT=ON. TIME: Menny ideig mehet a menet (vagy mennyi ideig veszi). VIEW PILOT CP: A default n‚zetnk a pil˘ta szemrege, m–szerfallal. PILOT NO CP: Mint feljebb csak m–szerfal n‚lkl. LEFT/RIGHT SIDE: Bal/jobb oldalr˘l fog n‚zni. REAR: H trafel‚. BOMB: A bombac‚lz˘b˘l. SPOTTER: A k”vet“-kamer b˘l. 1ST TAKE: Most a 3 p‚nzr“l sz˘l˘ ablak lesz. Ez az els“ forgat sn l elhaszn lt p‚nzt jelenti. CRASH: Ha lezuhanunk, ennyit kell fizetnnk. TAKE PENALTY: Minden egyes Łjrafelv‚teln‚l ennyit kell leperk lnunk. MAX TAKES: Ennyi a pr˘b lkoz sainknak a sz ma. CAMERA: H ny  ll s lesz szerkeszt‚sn‚l (DECK). GEAR/FLAP/BRAKES: Indul skor milyen  llapotban lesznek a repl“nk adott r‚szei. WEAPON GUN/MISSILE/BOMB: G‚p gyŁ/rak‚ta/bomba fog rendelkez‚snkre  llni az indul skor. Nem minden g‚pn‚l kaphatunk meg minden fegyvert, azaz propelleres g‚peket nemigen szereltek fel m‚g rak‚t val. A rak‚ta viszont nem is c‚lk”vet“. EVENTS Ebben a r‚szben  llĄthatjuk be a feladatokat, illetve felt‚teleket, reag l sokat. Nem annyira bonyolult, de hasznos programnyelv . Fent a bal sarokban Ąrja az esem‚ny sorsz m t (max. 64 lehet), amit '+' ‚s ':' gombokkal v ltogathatunk, mellette egy ismeretlen c‚lt szolg l˘ ONE SHOOT felirat, azt n az eset pufferbe m sol s hoz hasznos COPY , egy onnan kim sol˘ PASTE , s egy esem‚ny let”rl“ CLEAR tal lhat˘. Egy oszlik az alatta l‚v“ –r: IF ... AND... AND... THEN... AND... <- ez m‚g ”sszesen 7-szer. Az els“ IF (ha valaki nem tudn  mire j˘, azt nagyon sajn ljuk, de az‚rt megmondjuk neki, hogy HA) megnyom sa eredm‚nyez egy kis ment: (never): B‚k‚nhagyjuk a felt‚telt. COLLIDE: X t rgy ”sszetk”zik Y-nal CRASH: X t rgy lezuhan TIME: El‚ri az id“sz ml l˘ az n. m sodpercet WEAPON COUNT: N db. fegyvert”ltetet (rak‚t t, bomb t, goly˘t) ell“ttnk AND (+ m‚g ezek is megt”rt‚ntek): (nothing): mind a (never) AFTER TIME: n sec ut n j runk BEFORE TIME: n secnyi id“ m‚g nem telt el EVENT: n. esem‚ny megt”rt‚nt NO EVENT: n. esem‚ny nem t”rt‚nt meg FLAG =: n. v ltoz˘ (itt FLAG a neve ‚s 16 db van, 0-15-ig) ‚rt‚ke ennyi FLAG =/=: n. v ltoz˘ ‚rt‚ke nem ennyi SPEED <: Repl‚si sebess‚gnk kisebb x-n‚l SPEED >: Repl‚si sebess‚gnk nagyobb x-n‚l Ezut n: (nothing) AUTO STOP REC: R”gt”n le llĄtja a felv‚telt, ha az automata szerkeszt‚s be van kapcsolva. AWARD $: Ennyi doll r dĄjat kap a feladat v‚grehajt s ‚rt CHANGE: Megv ltozik x t rgy SHAPE: alakja ACCELERATION: gyorsul sa ZOOM: Kamera nagyĄt sa VISIBILITY: L t˘t vols g COLLIDEABILITY: Hogy tk”zhet-e CUT TO: tmegy egy m sik kamera ll sba (vagy nem) EXPLODE: Felrobbantja x t rgyat FADE (%): Ennyi sz zal‚kkal els”t‚tedik a k‚p erny“je FINISH: Befejezi a repl‚st a k”vetkez“ zenettel vagy eredm‚nnyel: SUCCES: Siker GENERAL FAILURE: Valami  ltal nos gubanc volt TOO HIGH/LOW: TŁl magasan/alacsonyan volt l TOO FAR AWAY: Messze ment‚l TOO CLOSE: TŁl k”zeli volt l TOO EARLY: Kor n kezted (tŁl) TOO LATE: K‚s“n csin ltad OFF TO THE RIGHT/LEFT: Jobb/baloldalra ment‚l MISSED MARK: Kihagyt l egy c‚lpontot, pl. nem kerlt‚l meg egy tornyot. HOSPITAL: ™sszet”rted magad, s egy kedves raccsol˘ doktorb csi ‚bresztget. CRASH OK: Łgysem ‚rdekes KILL: Eltnteti x t rgyat MODIFY FLAG: t llĄtja x FLAG-et y-ra SET FLAG: Ugyanaz, mint a fenti, legal bbis nem vettnk ‚szre kl”nbs‚get SET TIME: A g z˘r t  llĄtja  t START REC: Elkezdi/Łjrakezdi a felv‚telt START SOUND: Zene ‚s effekt menb“l kiv laszthatjuk a neknk kedves effektet. Erre b“vebben a filmszerkeszt‚sn‚l t‚rnk vissza. STOP: Abbahagyja a felv‚telt STOP REC: Le llĄtja a felv‚telt, akkor is ha az AUTOEDIT OFF WAIT: V r x m sodpercet ( ll minden). Mint emlĄtettk n‚ha ki kell v lasztani egy t rgyat, amit egy ablakban tehetnk meg, de ha az egyes t rgyn l is visszafel‚ lapozunk, 2 Łj dolog j”n el“: ANY WEAPON: B rmilyen fegyver lesz az object ANY OBJECT: Ak rmelyik t rggyal is t”rt‚nik ez, illetve minden t rggyal ez fog t”rt‚nni. Az egyes sz mŁ t rgy lesz az, amelyet mi fogunk ir nyĄtani, ‚s most j”n a meglepet‚s: Nemcsak a repl“ kateg˘ri b˘l v laszthatjuk ki, hanem ak r egy tengerparti t”rlk”z“ is lehet a rapl“ alkalmatoss g, ‚s ha egy fick˘t hozz kapcsolunk, ak r repl“ sz“nyegnek is elmegy (pontosabban repl“ t”rlk”z“nek) (magyarul replk”z“ : CoVboy). Igen kellemes ‚rz‚s komb jnokkal, tehennekkel (SUPERCOW) (HelyesbĄtek: BATCOW : CoVboy) is szelni az ‚g viz‚t. LOAD: Bet”lt egy SET kiterjeszt‚s– file-t, amelyben eltettek egy el“z“ be llĄt st. SAVE: Hogy legk”zelebb mi is megtehessk ezt a saj tunkkal, aj nljuk figyelmetekbe ezt a gombot. NEW: Kit”r”ljk, ami most van a g‚pben, s tiszta lappal indulunk. FLY STUNT: Kil‚pnk a filmforgat˘ r‚szbe, de csak ha megvan m r az OBJECT No 1. EXIT: Kil‚pnk a PRODUCTION el“szob ba. A forgat˘r‚szben m‚g van 3 Łj menpont: TAKE x: Felv‚tel indul, csap˘ x. THAT'S A WRAP: Elmegy filmszerkeszt“be. PRINT A FILM: A filmet kinyomja szalagra (kimenti mint TKE, feldolgozatlan film-nyersanyagot), majd mehetnk vele az EDIT-be. EDIT L ssuk most az EDIT r‚szt, a film ”sszeszerkeszt‚s‚t: K‚t ablakra oszlik, az els“ az, amiben a felvett nyersanyagot t rolja, a m sodik pedig a f‚lig-meddig k‚sz film (DESTINATION). Egy filmet t”bb m sikb˘l is ”sszev ghatunk, erre szolg l a 8 deck ‚s az alul l‚v“ LOAD felirat. Ha ezt lenyomtuk, megk‚rdi hogy v g ssal vagy an‚lkl szeretn‚nk-e  tvenni a filmet, melyik deck-be ‚s milyen kamera ll sb˘l. Az els“ deck a GLOBAL-ban be llĄtott kezd“ n‚zetet mutatja mindig, a t”bbi er“sen v ltoz˘. Az‚rt ha nagyon akarjuk, az egyesbe is tehetnk m st, csak semmi ‚rtelme. Fell 2 k‚p is van, mindegyik oldalhoz egy-egy tartozik. A bal sark ban a film relatĄv idej‚t mutatja 2 sz zadm sodperces pontoss ggal. Innen ki lehet tal lni, hogy max. 99 perces lehet a film. Hah, micsoda korl tok. Meg kl”nben is az eg‚szben olyan nonszensz megk”t‚sek vannak, hogy max. csak 40 t rgy egy szĄnen (ez a legzavar˘bb), legfeljebb 64 esetvizsg lat, 8 deck, 32 feladat, nem b“vĄthet“ t rgyr‚sz. Sz”rny–. Sz˘val a szerkeszt‚sn‚l ott vannak ugyanazok a gombok, amiket a THEATRE-n‚l m r leĄrtunk. Mindk‚t oldalon. Alatta: (id“pont-jelz“) START MARK GO TO (id“pont-jelz“) END MARK GO TO (id“) TOTAL SYNC PREVIEW Mivel az effektek ‚s az el“zetes megn‚z‚s mind-mind egy id“szakaszra vonatkozik, az azt defini l˘ r‚szt is meg kellett nekik ejteni, s itt tett‚k meg. A legfels“ sor a kezdetet jel”li ki (MARK-kal ki kell jel”lni, a GO TO-val meg term‚szetesen odaugorhatunk), az alatta l‚v“ a v‚g‚t. Legalul a TOTAL a teljes filmhosszt mutatja, a PREVIEW-val pedig az adott szakaszt mutatja meg. A SYNC haszn ra nem nagyon j”ttnk r  (megsŁghatn  valaki...). Amikor  tm soln nk a c‚lablakba egy filmszakaszt, akkor is itt kell el“sz”r kijel”lni, hogy mit is, majd a m sik oldalon a REC-re menni. Ha csak egy k‚p van kijel”lve (kezdet=v‚ge), akkor feltesz egy k‚rd‚s azzal kapcsolatban, hogy h ny sec-ig kĄv njuk azt a k‚pet tartani a c‚lfilmben. A jobb oldalon ugyanolyan teker“ gombok vannak, meg a kijel”l“ r‚sz is olyasmi, csak SYNC n‚lkl. A REC mellett van m s is: DELETE: Ez a c‚lfilmben kijel”lt r‚szt kit”rli, kiv gja. UNDO: Mint mindig, itt is a legutols˘ cselekv‚snket semmiss‚ nyilv nĄtja FX: Effektek... (Mit csin lsz? CoVboy) AUDIO: Zen‚t ‚s hangokat illeszthetnk be, de egy film legelej‚n ‚s legv‚g‚n sem indĄthatunk hangot, 2 sz zadmp-t legal bb kell v rni. Egy ablak jelenik meg, benne k‚t kateg˘ria zene meg 3 hangeffekt. A hangeffekteket lehet b“vĄteni is, ezt a c‚lt egy ADDSNDS nev– EXE-l‚ny hivatott szolg lni. Viszont ha kb 64 KB-n l hosszabb az effekt, ne sz mĄtsunk r , hogy le is fogja j tszani menet k”zben. A kiv laszt s ablaka egy kicsit sp‚ci: VOLUME 1-4: Hanger“ CHAN 1-2: 2 csatorna muzsika mehet, de max csak 1 csatorna zene (ami mag ban is kb 3 igazi csatorn s), a m sik vagy mindkett“ pedig effekt. LOOP: Meg ll s n‚lkl j tssza az effektet TEST: Ezzel hallgathatunk bele. Van amit ‚rdemes egyszer megflelni, b r el‚g gyatr n sz˘l, de ha egyszer csak max 4 bites a digi... A COWS nev– effektet keresse meg mindenki! Felismeritek minek a hangja?! SILENCE: El lehet az adott szalagr‚szt n‚mĄtani (csatorn nk‚nt) CREDIT: Feliratoz s. Max. 2 sor, s az is csak k”z‚pen lehet, sz˘val ha valaki feliratos filmet szeretne k‚szĄteni, annak jobb, ha m s m˘dj t keresi. Adhatunk ”tletet is: mentse ki vide˘ra (RGB-PAL  talakĄt˘ meg egy madzag kell mindenf‚le bigy˘val a v‚g‚n), majd szerezzen be egy videofeliratoz˘ rendszert, azt n meg egy real-time video grabbert is persze szoftverrel s szinte k‚sz is az eg‚sz. COLOR: Be lehet  llĄtani, hogy a szakasz elej‚n mennyi ‚s hogy a v‚g‚n mennyi legyen a szĄn (%). Hurr ! Egy lehet fekete-feh‚r filmeket is csin lni! Mindig is jobban kaptak az ilyesmire, sokszor m–v‚szibbnek mondj k az emberek csak az‚rt mert FF. s ami a legjobb! M‚g egy Oscar-ra van kil t sunk! Az  ldr mafilm kateg˘ri ban. FADE: Olyan mint a COLOR, csak itt a f‚nyer“t szab lyozzuk. Hurr ! Ezzel meg csod latos k”zelk‚peket lehet k‚szĄteni a fekete lyukakr˘l (ha FADE=0). Tal n egy Nobel-dĄjra is lehet kil t s... SPEED: x %-kal v ltoztatjuk a film adott szakasz nak lefut si sebess‚g‚t. LOAD: K‚sz filmet t”ltnk be, amire r m solhatunk m shonnan r‚szleteket. PRINT: A film k‚sz, mehet kinyom sra, azaz olyan SAVE. Ezut n ugorhatunk r”gt”n a moziba, ahol a k”z”ns‚g hatalmas ov ci˘val fogadja az Łj m–veket. B rmilyen is legyen az. EXIT: ... Ha minden igaz, akkor most a repl‚sr“l kellene m‚g sz˘lni (Mi‚rt? Mondtatok m r egy ltal n valamit a j t‚kr˘l? CoVboy). A m–szerfalakr˘l annyit, hogy 4 f‚le van, kisg‚p‚, propelleres‚, l”khajt sos‚, meg nagy-nagy bomb z˘‚ vagy utassz llĄt˘‚. Csak annyiban kl”nb”znek, hogy m s a m‚retk ‚s a m–szerek eloszt sa, illetve itt-ott hi nyzik egyik-m sik m–szer, pl. utassz llĄt˘ra nem nagyon tesznek rak‚t kat utasok helyett, meg egy II vil gh borŁs g‚pen sem fogunk sok rak‚t t tal lni. Ezek a m–szerek vannak (alattuk l‚v“ felirat mutat r juk): HORI: M–horizont. Aki l tott m r valaha is szimet, tudja mi ez, aki meg nem, az meg ink bb pr˘b lja bet”lteni a COMMAND.COM-ot. CLIMB: A repcsi-orr emelked‚s‚nek m‚rt‚ke. MPH: Ez itt a sebess‚gm‚r“ (m‚rf”ld/ ˘r ban) THROTTLE: Az a kar. Tol˘er“. De ha tudod akkor meg minek olvasod? ALT: Magass g-m‚rce. IRNYT–: Azt lehet ezzel megtudni, hogy merr“l fŁj az ‚szaki sz‚l. BOMB/GUN/MISSILE ON/OFF: Ez mutatja az adott fegyver  llapot t. Ha a g‚p ilyennel nincs felszerelve, akkor nem is jelenik meg a kapcsol˘ja. 1xre csak 1 fegyver lehet bekapcsolva, de kikapcsolva mindegyik lehet. GEAR UP/DN: BehŁztuk-e vagy sem a kerekeket. Van olyan g‚p, ahol hi ba pr˘b ljuk a behŁz st megval˘sĄtani, hiszen r”gzĄtett l bŁ. FLAP UP/DN: Seg‚dsz rny, ami ha kint van, akkor r ad sul lassĄt is, de itt s–r–n lesz r  szks‚g, a sok ‚les kanyar miatt. Amint l that˘ csak a legprimitĄvebb m–szereket tartott k meg, a radart, lok tort meg fed‚lzeti computert m r mindegyikb“l kiszerelt‚k. A t”bbi n‚zetn‚l is alul van egy csĄk ami segĄts‚gk‚nt haszn lhat˘. Ez megadja: ALTITUDE: magass g DIRECTION: repl‚si ir ny (fokban) SPEED: repcsisebess‚g Oldalt meg egy kis n‚gyzetben 2 egym sra mer“leges feh‚r vonal tal lhat˘, egy piros karik val, ami olyan m–horizont-szer–s‚get szolg l. Mellette egy feh‚r k”r, az a tol˘er“ m‚ret‚t adja meg (legteteje=100 %). Lesz llni igen k”nny– a j t‚kban, k”nnyebb, mint a t”bbi programban, s nem kell azzal t”r“dni, hogy most betonra landoltunk-e vagy vĄzre. Felsz ll sn l is b rmilyen hosszŁ lehet a nekifut sunk. Felsz ll s csak akkor lehets‚ges, ha a g‚p el tudja ‚rni a megfelel“ sebess‚get, ami mondjuk garant lt nem repl“ t rgyakn l, de az ejt“erny“n‚l vagy a pterodactylusn l ez a sebess‚g pontosan egyenl“ a 0 km/˘r val, s“t a 0 mph-val is. A s rk nyrepl“s ipse sem tud 8 mph-n l gyorsabban menni, mert h t szeg‚nynek a l ba bele van k”tve egy zs kba. Az a 8 mph pedig ‚deskev‚s ahhoz hogy felemelkedj‚k. Az eredetileg nem repl“ kateg˘ri ba tartoz˘ t rgyakn l persze nincs m–szerfal, de fegyvermegk”t‚s sem, azonkĄvl nem fogunk lezuhanni, ha a d“l‚ssz”gnk  tfordul, ak r a vĄzszintes ak r a fgg“leges legyen az. Egy-k‚t billenty– (PC!) is hasznos a j t‚k sor n, de ezeket ink bb a tasztr˘l pr˘b ljuk meg beadni: Repl‚s k”zben (csak akkor): 'F1' - Pil˘ta-n‚zete (ahogy kil t a 'fej‚b“l'); 'F2' - Baloldali; 'F3' - Jobboldali; 'F4' - H ts˘; 'F5' - KĄs‚r“kamer b˘l; 'F6'-KĄs‚r“kamer nak  llĄt sa fgg ‚s vĄzszintes d“l‚ssz”g szerint; 'F7' - Bomba bec‚lz˘ hely; 'W'-Fegyver ki/be (v ltogat a fegyvernemek k”zt is); 'E' - Egy gyors katapult; 'T'-KiĄrja, hogy mennyi ideig menjnk m‚g; 'P'-Szok sos P bet–vel kezd“d“ fagyaszt˘ tev‚kenys‚g; 'A'-Automatikusan betesz minket 0 forg ssz”gre ‚s 0 m sz ssal, amĄg ugyanezzel a gombbal ki nem kapcsoljuk. 'F' - Seg‚dsz rny fel/le (azaz be/ki); 'G' - Ker‚k ki/be; 'B' - Ker‚kf‚k ki/be; 'ENTER' - Fegyver elindĄt sa (kil”v‚se); 'ESC' - Kil‚p a repl‚sb“l; M skor is: 'Alt + P' PREFERENCES bet–: Legfell a r‚szletess‚get  llĄthatjuk be (DETAIL), 0-100%-ig, amit g‚psebess‚gt“l fgg“en tegynk. GOURAUD SHADING ON OFF DITHER: Ha megn‚znk egy vektoros t rgyat, be llĄthatjuk, hogy fogja-e  rny‚kolni Gouraud m˘dban vagy sem, a DITHER pedig azt jelenti, hogy az  tmenetet tompĄtja-e (durv n ezt jelenti). BETWEEN SCREEN FADING: Elhalv nyulva v ltson-e k‚perny“t. QUICK EXIT: Gyors kil‚p‚s, de hogy mire vonatkozik, azt nem volt kedvnk megn‚zni. FILM EDITING: A szerkeszt‚st mi csin ljuk-e vagy a g‚p. Ezt lehet az elej‚n is be llĄtani. HOSPITAL: Azt a doktor b csit betegye-e vagy ink bb hagyja ki. INDEPENDENT RUDDER: Megigya-e a zaccot a k v‚ alj n vagy sem. AUTOMATIC THEATRE ZOOM: A moziba a filmek elej‚n ‚s v‚g‚n ki- ‚s bezoomol, ezt lehet kikapcsolni ezzel. SOUND FX: Hang ki/be. CONTROL CENTERING: Mivel ezzel lehetne kikapcsolni az 'A' billenty– hat s t repl‚s k”zben, ink bb nem mondjuk meg. 'Alt + D': Ki lehet t”r”lni file-okat. Igen hasznos. A kezel‚sr“l akkor mindent le is Ąrtunk, de ‚rdekelne-e benneteket, hogy van m‚g hozz  egy MAKEONE ‚s egy PLAYONE file, amiknek segĄts‚g‚vel programfggetlenn‚ tehetjk a filmlej tsz st. A MAKEONE el“ llĄt egy .ALL kiterjeszt‚s– file-t minden filmhez, s akkor m r le is j tszhatjuk a PLAYONE-nal a filmnket. Csak az a baj, hogy n‚ha kihagyja a hangokat, de ezt teljesen RND m˘don (Ejnye-bejnye, m r megint elkevert‚tek a gy ri eredetit? CoVboy). A legjobb filmeket a feladatokb˘l lehet ”sszehozni, hiszen azok m r magukban el‚g l tv nyosak, persze ki kell pr˘b lni a saj t forgat˘k”nyv alapj n t”rt‚n“ forgat st, majd elborzadva a l tv nyt˘l visszat‚rni a g‚p adta lehet“s‚gekhez. A szerkeszt‚st ilyen esetekben nem  rt, ha hagyjuk, hogy a g‚p v‚gezze, de a hangeffekteket, zen‚t ‚s egy‚b FX-t ink bb saj t magunk k‚szĄtsk hozz , vagy alakĄtsuk  t, mert az mindig is igen gyenge ha vele csin ltatjuk meg, azonkĄvl unalmas, s al fest“ zen‚t nem is tesz hozz  ( ltal ban). Szerencs‚re nem minden vektorgrafik s benne, s cs˘v ljuk a farkinc nkatk, hogy nem rontott k el azzal, ami olyan alapvet“  m m‚gis gyakori hiba, hogy a fst”t meg a robban st is vektorosan  llĄtj k el“, s h t az eredm‚ny az nem ‚ppen k pr zatos. Itt ezek bitmap-esek. Miel“tt neki lln nk saj t filmet rendezni, aj nljuk, hogy n‚zz‚tek meg a LOCATION.FLM-t, ad egy ĄzelĄt“t a helyszĄnek ‚s t jak b“s‚g‚t“l. Viszont hiba, hogy havas ‚s sivatagos t j nincs, Ągy sajnos a Don kanyar-i csata ‚s a DESERT STORM hadm–velet megsz mĄt˘g‚pesĄt‚se k‚sni fog a Stunt Island II-ig, ha lesz ilyen. Igen, abba beletehetn‚nek m‚g egy object-szerkeszt“t, zene-szerkeszt“t vagy ink bb illeszt“t, s j˘ lenne, ha k‚pes lenne a 3D Studio filmek fogad s ra is, valamint tudn nk ‚rt‚kelni, ha nem csak replni lehetne benne, hanem emberrel is tudn nk mozogni, a kis objectek lehetn‚nek egy picit r‚szletesebbek, s  tnevezhetn‚k az eg‚szet valami anim ci˘s programm , ami vektorgfx-szel foglalkozik. Az eg‚szben a kldet‚ses r‚sz ‚s a verseny csak egy picit emel a szinten, viszont az el“re elk‚szĄtett forgat˘k”nyvek ‚s helyszĄnek ”tlete j˘, ahol csak a megval˘sĄt snak kell saj tnak lennie. Kellemesen nagy (10-12 MB) m‚rete ellen‚re is ‚rdemes helyet szorĄtani r  a wincsin, egy hetes kellemes sz˘rakoz s biztosĄtva. Hogy Amig ra mikor v rhat˘? Mint emlĄtettk, a napokban, miut n odaknn m r a boltokban van. A 64-esek pedig ne sok ilyesmire sz mĄtsanak az fix... H t akkor kellemes ordib l st mindenkinek a st bbal, meg beszerz‚sre aj nlunk egy kempingsz‚ket DIRECTOR felirattal a h tt ml j n, egy megafont, vagy legal bb valami sz˘cs”vet, ‚s sok-sok nyugtat˘t (Ez ut˘bbit ‚n is tudom aj nlani : CoVboy).. Eg