3D Action Ez most kiv‚telesen nem egy j t‚k cĄme, hanem t”bb egy kalap al  vett j t‚k‚. Az ID-Games alkot sair˘l vagyon sz˘, azaz Wolfenstein, Spear of Destiny, Blake Stone ‚s Doom (els“sorban az utols˘n lesz a hangsŁly). N‚zzk akkor: Wolfenstein 3D Ez volt az els“ igazi 3Ds akci˘j t‚k. A c‚lja l‚nyeg‚ben az, hogy v‚gigkszk”djk magunkat egy n ci er“d”n, a der‚k katon kb˘l min‚l t”bbet likvid lva. 6 epiz˘d van, mindegyiken bell 9 p lya, a v‚g‚n egy brut lis jelleg– f“sz”rnnyel. A f“men: -New Game: Łj j t‚k kezd‚se. Kiv laszthatjuk az epiz˘dot, majd a neh‚zs‚gi fokozatot (a m sodikn l al bb ne adjuk, de a 4. az igazi), azt n m ris indulhat a gyilkol s. -Sound: A hangok  llĄtgat sa. -Control: Az ir nyĄt s eszk”ze. Legc‚lszer–bb eg‚r+billenty–zet, ‚s nyugodtan haszn ljuk a default billenty–ket. -Load Game: Kimentett  ll s visszat”lt‚se. -Save Game: ll sment‚s. -Change View: A j t‚kt‚r nagys ga, a kurzorgombokkal  llĄthatjuk. Nagyon hasznos opci˘, kisebb j t‚kt‚rrel m‚g 286-on is viszonylag j˘l fut. -Read This: N‚mi zenet a j t‚k szerz“it“l, valamint egy negyvenak rh ny oldalas help. -End Game: A jelenlegi j t‚k abbahagy sa. -Back to Game: Ha a j t‚kb˘l 'Esc'-kel l‚ptnk ki, akkor ezzel folytathatjuk. -Quit: Kil‚p‚s DOS-ba. A j t‚k kezel“billenty–i a k”vetkez“k: 'Cursor el“re/h tra': Mozg s el“re/h tra 'Cursor balra/jobbra': Forg s balra/jobbra 'Alt'+'Cursor balra/jobbra': Mozg s balra/jobbra 'Ctrl': Tzel‚s 'Space': Ajt˘nyit s 'Esc': F“men Ezen kĄvl a funkci˘billenty–kre is r  lett pakolva n‚h ny dolog: 'F1': Read This 'F2': Save 'F3': Load 'F4': Sound 'F5': Change View 'F6': Control 'F7': End Game 'F8': Save az aktu lis helyre r k‚rdez‚s n‚lkl 'F9': Load az aktu lis helyr“l r k‚rdez‚ssel 'F10': Quit A k”vetkez“ t rgyakat tal lhatjuk: -lelem, kutyakaja, els“seg‚ly-csomag: A Health ‚rt‚k‚t hivatottak n”velni -L“szer: A munĄci˘nkat n”veli -G‚pfegyver: Cool fegyver, a pisztolyn l sokkal eg‚szs‚gesebb -Kulcs: A bez rt ajt˘(k) kinyit s ra szolg l -Kincs: Ezek a pontsz m n”vel‚s‚re szolg lnak A szabv ny  tj r˘kon kĄvl kereshetnk titkos ajt˘kat is, a falakon ajt˘nyit ssal kĄs‚rletezve. Azok m”g”tt  ltal ban ‚rdekes dolgok v rnak r nk. A szint v‚g‚n egy kapcsol˘t tal lunk, amely a k”vetkez“ szintre visz. Itt kapunk egy gyors ‚rt‚kel‚st is a szinten v‚gzett munk nkr˘l . A Wolf tal n nem az az igazi csŁcs j t‚k, de mindenk‚ppen ez volt a kezdet, az‚rt el lehet vele sz˘rakozni. Hal lra r”h”gtk magunkat pl. a f“men zen‚j‚n : h t, pont ebbe a j t‚kba illik.... Nem rossz game. Łgyis mind”ssze 2.7M a winchen... Spear of Destiny B rki b rmit mond, minket ki br ndĄtott ez a j t‚k. J˘, meg minden, de egy az egyben ugyanolyan, mint a Wolfenstein. A kezel‚s ‚s a t rgyak megegyeznek, az ”sszes kl”nbs‚g a k”vetkez“: Most nincsenek epiz˘dok, csak egy t”rt‚net, de az mindj rt 18 p lya. Sz‚p sorban v‚gig kell mennnk rajtuk, ugyanŁgy a n cikat gyilkolva. Az utols˘ szinten viszont eg‚sz ‚rdekes alvil gi l‚nyekkel tal lkozunk, meg egy er“sen ”rd”g-jelleg– k‚pz“dm‚nnyel, akit legy“zve v‚gre megszerezhetjk azt a nyavaly s l ndzs t. Ez a game 3.1M helyet em‚szt fel. Blake Stone: Err“l a j t‚kr˘l ism‚t nem lesz hosszas mese, mert csak fut˘lag volt hozz  szerencs‚nk. A grafika az‚rt fejl“d”tt, meg a feladat is ”sszetettebb lett, viszont m r van automap ('TAB'). N‚gy f‚le kulcsunk is lehet. Vannak megv‚dend“ tud˘sok is, akiket persze meg lehet t madni, azt n “k is visszal“nek : nagyon vid m. A j t‚k nem k”nny–, ‚s el‚g hosszŁ, amit a hihetetlen mennyis‚g– t”lt‚s csak tet‚z. Azoknak aj nljuk, akiknek csak 2M RAMjuk van, ‚s ez‚rt nem fut a Doom. Persze csak akkor, ha nem sajn lnak 8M-t r ... Doom No igen. K”vetkezik a nagy §. El”lj r˘ban megjegyezn‚nk, hogy e leĄr s szerz“je mindig is ut lta a l”v”ld”z“s j t‚kokat, s“t, m‚g az eddig leĄrt 3Ds stuffokat se nagyon kedvelte. De ez... ez valami eg‚sz m s. Eg‚sz egyszer–en iszonyŁ j˘ j t‚k. A 12M hossz m‚g tal n nem hat anynyira r‚mĄt“en, ann l ink bb az, hogy 4M RAMmal csak ‚ppen szĄveskedik elindulni (3M szabad mem˘ria kell neki), az optim lis 8M lenne... 386DX alatt nem is igen ‚rdemes hozz kezdeni. Az igazi hat shoz 486 ‚s egy gyors videok rtya szks‚geltetik, de az azt n... Nem v‚letlen, hogy sorban jelennek meg hozz  az upgrade-ek. Most 1.3-n l tartunk, de mire ez a k”nyv megjelenik, m r ki tudja, mi lesz... N‚zzk a kezel‚st: Miut n nagy nehezen hajland˘ bejelentkezni, a f“menbe jutunk: -New Game: Łj j t‚k elkezd‚se. El“sz”r kiv lasztjuk az epiz˘dot, majd a neh‚zs‚gi fokozatot. Eredetileg 4 fokozat van, az 1.2-es v ltozatt˘l van az 5. is, a besz‚des nev– Nightmare, amelyre jellemz“ p‚ld ul, hogy a meg”lt ellenfelek helyett Łjakat termel... -Options: N‚h ny be llĄt s, egyszer– -Load Game: Kimentett  ll s bet”lt‚se -Save Game: ll sment‚s -Read This: A szok sos inform ci˘k -Quit: Kil‚p‚s. A program itt el‚g aggresszĄv hangnemben ‚rdekl“dik, hogy biztos-e, ‚s ha igen, akkor mi‚rt... Akkor most l ssuk a kezel‚st: 'Cursos el“re/h tra': Mozg s el“re/h tra 'Cursor balra/jobbra': Forg s balra/jobbra 'Alt'+'Cursor balra/jobbra': Mozg s balra/jobbra 'Bal Shift'+'Cursor el“re/h tra': Fut s el“re/h tra 'Ctrl': Tzel‚s az aktu lis fegyverrel '1'-'7': Fegyverv laszt s 'F1'-'F11': Mindenf‚le opci˘k: 'F1': Read This 'F2': Save 'F3': Load 'F4': Sound & Music Volume 'F5': Detail Low/High 'F6': Quicksave 'F7': End Game 'F8': Messages On/Off 'F9': Quickload 'F10': Quit 'F11': Gamma Correction Level (Off/1/2/3/4) 'Space': Ajt˘nyit s 'Esc': F“men (a f“menb“l kil‚pni is ezzel lehet) 'Tab': Automap ki/be A fegyverek: -Boxer ('1'): Alapfegyver, ha elfogy a t”lt‚nynk, ezzel m‚g lehet “rj”ngeni. Figyelemrem‚lt˘ mindenesetre, hogy er“sebb, mint a revolver. -L ncf–r‚sz ('1'): Ez egy nagyszer– fegyver. Teljesen szadista, t”ltete nincs (az zemanyaga nem fogy el soha), ‚s el‚g j˘l lehet vele gyilkolni. Igaz n neh‚z fokozatokban nagy szks‚g van r  a l“szerhi ny miatt. -Revolver ('2'): El‚g gyenge fegyver, v‚gszks‚g eset‚n folyamodjunk csak hozz . Alapfegyver. T”lt‚nye: Bullets. -Shotgun ('3'): Ez m r j˘ fegyver. Igaz, hogy csak kb. m sodpercenk‚nt lehet vele l“ni, de j˘ er“s. Mi az ”ld”kl‚s nagy r‚sz‚t mindig ezzel k”vettk el. T”lt‚nye: Shotgun Shells. -G‚pfegyver ('4'): Ez se rossz fegyver. Er“ss‚ge sajnos kb. mint a pisztoly‚, viszont a sorozatl”v‚se miatt a legt”bb ellenf‚l sz˘hoz sem jut, ha ezzel megadagoljuk. Azonban nagyon zab lja a t”lt‚nyt, c‚lszer– sp˘rolni vele. T”lt‚nye: Bullets. -Rak‚tavet“ ('5'): Ez bizony durva egy dolog. Olyan ereje van, hogy kb. 5 m‚terr“l belel“ve valakibe/valamibe a robban s t˘l mi is sebz“dnk. A legkomolyabb sz”rnyek is gyorsan kifekszenek t“le, de el‚g kev‚s lesz a j t‚kban a rak‚ta (lesz mĄtva 2 helyet...). T”lt‚nye: Rockets. -Plazma gyu ('6'): Ez is ‚rdekes fegyver! Valamivel gyeng‚bb egy l”v‚se a Shotgun‚n l, de sorozatl”v“, Ągy el‚g sz‚pen lehet irtani vele. Ha sokan vannak k”rl”ttnk, akkor nagyon j˘, de ez is nagyon zab lja a l“szert. T”lt‚nye: Energy Cells. -BFG-9000 ('7'): Na itt a l‚nyeg. Mi ezt dezintegr tornak nevezzk, b r nem eg‚szen az. Igen gyorsan kifektet minden sz”rnyet (a 3 leger“sebb d”g kiv‚tel‚vel egyb“l, ‚s a 3. leger“sebbet is 2-b“l), de nagyon lassŁ, ‚s sokat fogyaszt. A legvadabb ellenfelek, valamint ˘ri si t”meg ellen j˘, mert j˘ nagy terletre hat (r nk nem). T”lt‚nye: Energy Cells (40/l”v‚s). Folytat s el“tt megjegyezn‚nk, hogy a k”vetkez“kben leĄrt adatok az Ultra Violence fokozatra vonatkoznak, a k”nnyebb fokozatokban kicsit pozitĄvabban n‚znek ki bizonyos dolgok. T rgyak: A fegyvereket ugye m r leĄrtuk, felismerni val˘szĄn–leg mindenki fel fogja “ket, annyit ‚rdemes tudni r˘luk, hogy ha felvesznk egyet, valamennyi l“szer is j r hozz . Az egyes l“szerfajt k (z r˘jelben a bel“lk hordozhat˘ maxumum): -Shotgun Shells (50/100): 4-es csomag -Bullet (200/400): 10 db t”lt‚ny -Box of Bullets: 50 db t”lt‚ny -Box of Shotgun Shells: 20 ilyen bigy˘ -Rocket (50/100): 1 rak‚ta -Box of Rockets: 5 rak‚ta -Energy Cell (300/600): 20 energiaegys‚g -Energy Cell Pack: 50 energiaegys‚g -Backpack Full of Ammo: Minden l“szerb“l egy kev‚s, valamint az els“ ilyen megdupl zza a l“szert rol˘ kapacit sunkat. Egy‚b t rgyak (z r˘jelben a kin‚zetk): -Stimpack (els“seg‚lycsomag): 10%-kal n”veli a Health ‚rt‚k‚t, max. 100%-ig -Medikit (els“seg‚lycsomag): Mint az el“z“, csak 25%-kal -Health Bonus (k‚k vegcse): 1%-kal n”veli a Health ‚rt‚k‚t, max. 199%-ig. -Supercharge (k‚k goly˘): 100%-kal n”veli a Health ‚rt‚k‚t, max. 199%-ig -Armour (z”ld ruha): Megn”veli az Armour ‚rt‚k‚t 100%-ig -Meagarmour (k‚k ruha): Mint az el“z“, de 200%-ig -Armour Bonus (szrke koponya): 1%-kal n”veli az Armour ‚rt‚k‚t, hat r nincs -Invulnerability (z”ld goly˘): S‚rthetetlens‚g -Partial Invisibility (piros goly˘, a belseje k‚kes): R‚szleges l thatatlans g, a d”g”k nehezebben vesznek ‚szre -Light Amplification Visor (szemveg): A s”t‚tebb helyeken is t”k‚letes l t st biztosĄt Az ut˘bbi 3 hat sa csak egy bizonyos ideig tart. Egy p lya sikeres v‚grehajt s hoz meg kell tal lnunk a kij ratot, lehet“leg persze min‚l t”bbet ”lve. Ehhez  ltal ban  t kell kapcsolnunk n‚h ny tipikusan kapcsol˘ klsej– kapcsol˘t, ‚s meg kell tal lnunk n‚h ny kulcsot is (3 f‚le van). A p ly k teljesĄt‚s‚ben kl”nf‚le csŁnya l‚nyek igyekeznek minket h tr ltatni/megakad lyozni: -Katona: A leggyeng‚bb ellenf‚l. Egyesek pisztollyal, m sok pusk val (Shotgun) vannak felszerelve. Nehezebb fokozatban vigy zzunk a pusk sokkkal, mert igen j˘l l“nek! -Koponya: Ez csak k‚s“bb kerl majd el“. Repl“ koponya, hirtelen neknkrontva t mad. Nagy mennyis‚gben igen kellemetlen. -Sz”rny: Ez az a barna szĄn– d”g. L”v”ld”z, meg harap, de ha kicsit messzebb vagyunk t“le, akkor j˘l le lehet szedni a pusk val, m‚g ha t”bb is van, ugyanis lassan mozog. -Egy Fokkal UndorĄt˘bb Sz”rny: Ez az a r˘zsaszĄn. H listennek ez nem tud l“ni, ‚pp el‚g kellemetlen an‚lkl is, ugyanis el‚g c‚ltudatosan r nkm szik, azt n j˘ nagyokat harap. A l ncf–r‚sz viszont remek ellene, ha egy sz–k folyos˘ba be tudunk hŁz˘dni, akkor t”megesen is lehet vele “ket irtani. -Az Egy Fokkal UndorĄt˘bb Sz”rny R‚szleges L thatatlans ggal Felszerelt V ltozata: Na ezt azt n lehet ut lni... Legt”bbsz”r csak akkor veszi ‚szre az ember, amikor m r rohamosan fogy az ereje... -Egyszem–: Egy sz‚p nagy r”pk”d“ goly˘, egy eg‚sz szemmel ell tva. J˘ nagyokat l“, de ha egyedl van, kell“ gyess‚ggel a l ncf–r‚sszel is le lehet szedni. -™rd”g: Legal bbis val˘szĄn–leg az. Sz‚p pat s l ba van, meg szarvak a fej‚n, b r meglep“en r˘zsaszĄn a szerencs‚tlen. Ez m r nem t”k”l, j˘ nagyokat l“, ‚s vagy 5 rak‚t t kell beleereszteni. Egy p r alkotja az els“ epiz˘d f“ellens‚g‚t. -Kiberd‚mon-Lord: Ilyen csak k‚t darab van a j t‚kban, az egyik a 2. epiz˘d f“ellens‚ge, a m sik meglepet‚s a 3. epiz˘d titkos p ly j n. Valami 30-35 rak‚t t kell beleereszteni. § is is rak‚t kat l“, 2 telital lat t˘l b rmilyen el“z“ Health ‚s Armour  llapottal meghalunk... A j t‚k leger“sebb sz”rnye. -P˘kd‚mon: § a 3. epiz˘d f“ellens‚ge. 5 dezintegr tor-l”v‚s kell neki, ami nemigen jelenthet t”bbet 30 rak‚t n l. Vigy zni kell vele, mert g‚ppusk val l“, ‚s azt bizony nemigen lehet kerlgetni... H t, Łgy hirtelen ennyi lenne. Lehetne taktik kat mondani, de szerintnk felesleges. Annyit tan csoln nk, hogy aki igaz n j tszani akar, az pr˘b lkozzon meg az Ultra Violence fokozattal (a Nightmare a megsz llottaknak val˘). A k˘dokat szint‚n nem k”z”ljk, sokkal jobb a j t‚k mindenf‚le cheat n‚lkl. Ja, majd elfelejtettk: a j t‚k j tszhat˘ t”bb g‚pen is Novell-h l˘zaton, az 1.3-as verz˘ban pedig m r modemes p rosj t‚k is van. 3D-Body Adventure Eme, ism‚t itt egy j t‚k, ezŁttal a Knowledge Adventure nev– c‚gt“l, amelyik nagyszer– grafik val k‚szlt, meg j˘k a hangok is, csak ‚ppen nem igaz n j t‚k. Voltak‚ppen val˘szĄn–leg nem is igaz n j t‚knak sz nt k a megalkot˘i, de csemp‚sztek bele egy-k‚t igen-igen gyermeteg j t‚kot , amit tal n nem felt‚tlenl kellett volna... Ennyi rizs z s ut n tal n bele is kezdhetn‚nk a leĄr sba. A cĄmk‚perny“ ut n a f“menbe kerlnk, ahol a kis k‚pen r”gt”n egy emberi csontv z kezd n‚mi forg sokba a tiszteletnkre. 4 f“ lehet“s‚gnk van: -Body Recall j t‚k -Emergency j t‚k -Body Viewing -Quit Az ikonok k‚perny“n val˘ elhelyezked‚s‚t nem Ąrjuk le, bĄzv n abban, hogy a megtal l suk senkit nem fog megoldhatatlan probl‚ma el‚  llĄtani. Ja, m‚g annyit, hogy a j t‚kot legc‚lszer–bb eg‚rrel ir nyĄtani; ha nem l tjuk a pointert sehol a k‚perny“n, akkor egy click minden bizonnyal segĄteni fog a dolgon. L ssuk az egyes pontokat: Quit: Ez a j t‚k egyik legbonyolultabb opci˘ja, felderĄt‚s‚t a kedves j t‚kosra bĄzzuk. Body Recall: Nos, ez itt egy rendkĄvli intelligenci t ‚s mem˘ri t ig‚nyl“ j t‚k (valamint, ha nem ilyen primitĄvre lenne megcsin lva, akkor j˘ angoltud st is ig‚nyelne, de azt viccen kĄvl). Kapunk 12 lefel‚ fordĄtott k rty t, abb˘l 6 k‚p, 6 sz”veg, ezeket kell ”sszep rosĄtani. Neh‚z lesz... Ha megtal ltunk egy p rt, akkor egy digi hang bemondja a megfelel“ nevet, ‚s a p r elt–nik (meglep“, ugye?). Ha sikerl minden p rt letakarĄtani, akkor egy lelkes dĄcs‚retet kapunk, majd mehetnk a k”vetkez“ szintre. 3, fokozatosan nem nehezed“ szinten kell tŁljutnunk, ‚s m ris mi‚nk az erk”lcsi gy“zelem. Micsoda izgalmak... Emergency: Itt m r t”bb actionben lesz r‚sznk. El“sz”r is ne v rjuk meg, amĄg v‚gigfutunk a folyos˘n, mert esetleg kifagy a game, sz˘ljunk k”zbe eg‚rk‚vel. Egy er“sen (??) dungeon jelleg– r‚szbe kerlnk, amely k‚t f“ r‚szre oszthat˘: a betegeket bemutat˘ teremre ‚s minden m sra. A minden m s nagyon ‚rdekes, ide-oda m szk lhatunk, megn‚zhetjk az ellens‚ges k˘rokoz˘kat, felfedezhetjk a k˘rh z k”rny‚k‚t, bele‚lhetjk magunkat a 3D ‚lm‚ny‚be, csak ‚ppen semmi ‚rtelme az eg‚sznek. A beteges teremben 3 lehet“s‚gnk van: -Next Patient: A k”vetkez“ beteg hĄv sa (a jelenlegi meg hadd d”g”lj”n meg...) -Diagnose: A beteg megvizsg l sa. Itt megtudhatjuk, hogy hol vannak f jdalmai. M sra nem j˘, mivel ak rhogyis, de mindenk‚ppen m–tennk kell. -Theatre: A dolgok l‚nyege, a m–t‚t. Life & Death rajong˘k jobb, ha itt abbahagyj k, mert ez a m–t‚t kicsinyk‚t egysĄkŁra sikeredett: a betegs‚g term‚szet‚t“l fgg“en valamelyik testt jban kell bakt‚riumokat, vĄrusokat, ‚s egy‚b kellemes h zi llatokat lel“ni. A beteg sz”veteinek sz‚tl”v‚s‚t lehet“leg mell“zzk, ‚s figyeljnk arra is, hogy a szerencs‚tlen eg‚szs‚gi  llapota egyre romlik, ‚s meglep“ m˘don 0-n l meghal. Az egyes betegek megfelel“ testt jainak kiderĄt‚s‚t az olvas˘ra bĄzzuk, hogy megmaradjon a j t‚k adventure jellege... Body Viewing: A sok hlyes‚g ut n akkor most k”vetkezzen a program azon r‚sze, amely miatt meg‚ri 7.5 MByte helyet szorĄtani neki, ha valakinek ‚ppen nagyon res a winchestere. A j t‚k ezen r‚sze rendkĄvl profi m˘don van megcsin lva, a rajzol˘k (nem grafikusok, mert minden nĄv˘s rajzokr˘l van digizve) igen sokat dolgozhattak rajta. Az emberi test sok r‚sz‚t megszeml‚lhetjk, term‚szetesen 3D-ben, valamint egy kisebb k”nyvnyi sz”veg van mell‚kelve a k‚pekhez. A k”vetkez“ lehet“s‚gek  llnak rendelkez‚snkre: Az als˘ sorban egy men tal lhat˘: -Rotate Body: Ez csak a bal oldali nagy k‚pre vonatkozik, a test forgat sa. -Rotate Torso: Ez is csak a nagy k‚pre vonatkozik, a fels“test forgat sa. -Rotate Object: Ezzel lehet a kiv lasztott testr‚szt anim lni (ha lehet). A nev‚vel ellent‚tben nem felt‚tlenl forgat sra szolg l. -Main: Vissza a f“menbe. -Wireframe/3D: Itt vagy az els“, vagy a m sodik ikon (vagy egyik se...) jelenik meg. 3D eset‚n az adott testr‚szt Łgy fogja mutatni, hogy megfelel“ szemvegen keresztl "igazi 3D" hat st keltsen, Wireframe eset‚n pedig egy vonalakb˘l ”sszerakott v zat mutat. A Wireframe opci˘i: -3D -NagyĄt s -KicsinyĄt‚s -Vissza a f“k‚perny“re -Zoom object: A kis k‚p megtekint‚se eg‚sz k‚perny“s v ltozatban. TŁl sok j˘t ett“l ne v rjunk... -Print text: Az aktu lis sz”veg kinyomtat sa. Łj n‚znival˘t kiv laszthatunk a test valamely t j‚k ra clickelve, valamint a k‚p alatt l‚v“ t rgymutat˘b˘l is. A k‚p alatti m sik kis ikonnal visszat‚rhetnk az el“z“ k‚phez. Rem‚leht“leg a sz”vegablak alatti kis ikonok senkinek nem okoztak komoly gondot, a sz‚ls“k a sz”veg ide-oda perget‚se, a k”z‚ps“ meg a kis sz”vegablak/eg‚sz k‚perny“s sz”vegablak k”z”tti v ltogat s. H t, ennyit tudtunk mondani a 3D-Body-r˘l. Mint m r emlĄtettk, igen er“s tŁlz s lenne j t‚knak nevezni, de ha a buta "j t‚kokat" elfelejtjk, az ismertet“ r‚sz mindenk‚ppen meg‚r egy mis‚t. Igen sz‚pen, ig‚nyesen kidolgozott program, kĄv ncsiak lenn‚nk, hogy egy esetleges CD verzi˘ mit hozhat. Asterix : Le Coup du Menhir Kell szerezni gomb t, magyalt, fagy”ngy”t, p link t, szam˘c t, bab‚rt. Az erd“ben a magyalt ‚s a fagy”ngy”t f r˘l kell leszednnk, egy k“re felugorva. A k‚perny“n a jobb als˘ sarokban l thatjuk az ”sszegy–jt”tt alapanyagokat. Mivel nem k”nny– felismerni, melyik micsoda, ez‚rt a n”v‚nyek/p linka elhelyezked‚se a rubrik kban: els“ a fagy”ngy, m sodik a magyal, harmadik a gomba, negyedik a p linka (kulacs), ”t”dik a szam˘ca, az utols˘ pedig a bab‚r (egy‚bk‚nt m r eleve, indul skor van n lunk fagy”ngy, magyal, ‚s gomba). Az erd“ben j”nnek n‚ha vaddiszn˘k ‚s halak. Az ut˘bbiakkal nem tudunk mit kezdeni, viszont ha a vaddiszn˘t letjk (el“tte 'ENTER'), kapunk egy energi t (a combok mennyis‚ge mutatja). A halak el“l hajoljunk le ('SPACE'). N‚ha r˘mai katon k is j”nnek, ilyenkor f”lfel‚ mutatva ('F1') elterelhetjk figyelmket, majd az 'F2', 'F3', 'F4' billenty–kkel thetnk. Legegyszer–bb m˘dszer azonban az 'F1'-et nyomogatni, Ągy egy id“ mŁlva begoly˘znak a sok f”l-le n‚z‚st“l, ‚s visszarohannak a t borba. Egy‚bk‚nt, ha tŁl kor n pr˘b lunk a t borba bemenni, akkor folyamatosan j”nnek a katon k, s nem hagynak bejutni. Ha az erd“ben elakadunk valahol, valami f ban vagy n”v‚nyben, a 'SPACE'-t nyomkodva ki tudjuk kerlni. Miut n az erd“ben megkerestk a n”v‚nyeket (amit tudtunk), menjnk vissza a faluba, vegynk halat, sarl˘t, bort. Ezut n menjnk a f“n”k h z hoz, ott egyszercsak kit”r a vihar, ‚s bemeneklnk a h zba (ha nem t”rne ki, menjnk be Łgy is). Egy j˘s is bek”sz”n. Miut n elmondta a mag ‚t, a bugyuta f“n”kn‚ megk‚rdezi, hogy vajh' fejkre fog-e szakadni az ‚gbolt. Erre a j˘s azt mondja, hogy csak egy  llat beleib“l tud j˘solni. Asterix (vagyis mi) odaadja a halat, mire a j˘s egy rendkivl fontos inform ci˘t bocs t rendelkez‚snkre: nem fog! Ezut n t vozik (ebbe a h zba m‚g egyszer ne menjnk be, mert akkor elt–nik az ”sszes n”v‚ny, amit addig gy–jt”ttnk). Ezut n menjnk vissza az erd“be. Ha bolyongunk egy darabig, val˘szĄn–leg ”sszetal lkozunk a goly˘s f“n”kn‚vel, k‚s“bb meg egy magas n“szem‚llyel. Suttyomban ennival˘t visznek az erd“ben letelepedett j˘snak, aki olvas ezen  llatok (liba, hal, stb.) beleib“l, majd miut n ezeket bepof zta, hamis j˘slatokkal k pr ztatja el a naiv asszonys gokat. Mivel Obelix ki nem  llhatja ezt a krapekot, a f“n”kn‚ mindenf‚le ennival˘ segĄts‚g‚vel marasztalja “t a faluban. A k”vetkez“ k‚perny“n megtal lhatjuk a j˘st is. K‚tszer 'ENTER'-re kock zhatunk vele ('ESC'=dob s) aranyban. Ha k‚s“bb visszaj”vnk ide, akkor m r nem lesz itt, ilyenkor a hord˘ra felugorva (bal oldalr˘l) elszedhetjk a kulacs t, amiben p linka van. Ezek ut n menjnk vissza a faluba, a f“n”ki lak mell‚, balra. Ott megtal lhatjuk a var zsl˘t. A f“zet alapanyagaib˘l h rmat ”ssze kell keverni, Ągy lesz bel“le var zsital. Persze nem mindegy, hogy melyik h rmat keverjk ”ssze... Az els“ kotyval‚k alapanyagai: p linka, eper, fagy”ngy. Nem is marad el az eredm‚ny: ˘ri si robban s, az st meg elsz ll. Jobb lesz megkeresni, menjnk az erd“be. Egy-k‚t katon n  tverekedve magunkat megtal ljuk az st”t: ‚ppen egy katona fej‚n tart˘zkodik, aki szeretne megszabadulni t“le. Obelix segĄts‚g‚vel vigyk vissza az st”t (r˘maist˘l) Panoramixhez (“ a var zsl˘). Ism‚t kotyvaszt s, az alapanyagok eper, fagy”ngy, gomba. EzŁttal nincs robban s, k˘stoltassuk meg az italt a r˘maival. A pasas sz‚pen ellibeg. Menjnk ut na. A t borban tal lunk r , ahol egy zsinegre k”tve l tv nyoss got k‚pez, Ągy legal bb a katon k nem velnk foglalkoznak. Menjnk el a t bor v‚g‚ig. A s tor el“tt nyomjunk 'ENTER'. Bent tal ljuk a centuriot, aki a p link ‚rt cser‚be odaadja a bab‚rt (ha nem tal ljuk bent, akkor v rjunk kint, majd pr˘b lkozzunk Łjra). Vissza Panoramixhez, ‚s k‚szĄtsnk var zsitalt bab‚rb˘l, magyalb˘l ‚s gomb b˘l. Itassuk meg a var zsl˘val a l”tty”t, ‚s ezzel megnyertk a j t‚kot. A Coktel Visionnek erre a r‚gi (1989) programj ra is jellemz“ a humor, csakŁgy, mint a Gobli(i(i))ns sorozatra. El“nye, hogy b rmilyen monitortĄpuson bej”n (b r EGA-ra nem tellett a programoz˘knak, ugyanis csak a Hercules, CGA, VGA zemm˘dokat k‚szĄtett‚k el). VGA-n a grafika rajzfilmszer– : persze nem annyira, mint a ReadySoft term‚kek :, Ągy h– marad az eredeti k‚preg‚nyhez/rajzfilmhez. Home Alone ...mikor a csal d elhat rozta, hogy vak ci˘ra megy... otthonfelejtettek egy nagyon fontos dolgot... Kevint!... Ezzel a digitaliz lt k‚pekkel megt–zdelt intr˘val kezd“dik a Capstone c‚g 1991-es j t‚ka. Mint kiderlt, a szl“k itthonfelejtettek (?!!) minket (Kevint), Ągyh t egyedl kell megv‚dennk a h zat a 9-kor ‚rkez“ bet”r“kt“l. Kezd‚skor 8 ˘ra van : term‚szetesen az ˘ra 10-15-sz”r gyorsabb, mint egy‚bk‚nt. A szĄves (?!) fogadtat st el“segĄtik igen praktikus seg‚deszk”z”k, az veggoly˘kt˘l kezdve a k‚zifegyver gyan nt haszn lhat˘ hajsz rĄt˘ig. A programoz˘k Łgy gondolt k, hogyha minden ilyen antibet”r“-mtyrke a hely‚n lenne : mint pl. veggoly˘ a padl˘n, az tŁl egysikŁv  tenn‚ a j t‚kot, Ągyh t Łgy d”nt”ttek, puzzle-znek egyet: az ”sszeset sz‚tsz˘rt k az igen nagy m‚ret– h zban. A j t‚kos feladata, hogy ezeket  tmoveolja a megfelel“ helyre. Az 'F1'-gyel a f”lv‚telt, 'F2'-vel a t rgyv lt st, 'F3'-mal a let‚telt aktiviz lhatjuk. A 'target place' megtal l s ban segĄt minket egy 'HERE' sz˘cska, ami ott jelenik meg, ahova a keznkben l‚v“ t rgyat le lehet tenni. Jelent“sen megk”nnyĄti a j t‚kot az, hogy a legt”bb t rgy helye ugyanabban a szob ban van, ahol felvettk. Van egy rejtekhelynk is, ahov  a bet”r“k nem tudnak bej”nni: ez a fah z, amibe a padl s ablak n keresztl juthatunk be. Sajnos az antibet”r“-dolgok egyben antiKevin-dolgok is, Łgyhogy 9 ˘ra ut n jobb lesz “ket  tugrani : addig nem  rtalmasak. Pontban 9 ˘rakor Kevin : a mi megk‚rdez‚snk n‚lkl : kijelenti, hogy “ ready. A pusk t, amire Kevin szob j ban lelhetnk r , ne tegyk le : ilyenkor j˘ szolg latot tehet. Mikor el“sz”r bel‚jk (a bet”r“kbe) l”vnk, az eredm‚ny igen f jdalmas az “ r‚szkr“l : ugyanis sikerl ”v”n aluli tal latot biztosĄtanunk sz mukra. Ebb“l : sajnos : okulnak, ‚s legk”zelebb, ha kezet, azaz fegyvert emelnk r juk, akkor meg llnak, ‚s k‚t k‚zzel eltakarj k f‚ltett testr‚szket (ilyenkor el is lehet menni mellettk). Miut n meg‚rkeztek a becses vend‚gek, az id ig fent l‚v“ digitaliz lt k‚pek helyett az “ rajzuk jelenik meg, ahogy botork lnak ‚s (rem‚lhet“leg) eltaknyolnak a kl”nf‚le akad lyok miatt. Itt l thatjuk m‚g, hogy melyik szob ban vannak, ‚s strigul k jelzik, h nyszor v g˘dtak el a k”vezeten. Mikor r l‚pnek valamire, a filmvĄgj t‚kokb˘l ismert h˘-h˘-h˘-puff-szer– es‚ssel buknak fel. Ha az egyik bet”r“ k‚pe fent elt–nik, akkor az azt jelenti, hogy a k”zvetlen k”zelnkben van. Most pedig egy t bl zat, hogy minek hol aj nlott a let‚tele: T rgy Felv‚tel Let‚tel k‚zisz˘t r (dictionary) nappali nappali ‚kszerek (ornaments) nappali nappali sodr˘deszka (roller pin) konyha konyha liszteszs k (flour sack) konyha konyha porolt˘ (fire xting) konyha konyha forr˘ vĄz (hot water) konyha konyha ragaszt˘ (goop) pince pince fest‚kesdoboz (paint c.) pince bej rat k tr nyos v”d”r (tar b.) pince pince forraszt˘p ka (blow torch) pince bej rat T rgy Felv‚tel Let‚tel pom d‚nyom˘ (grease g.) pince pince  ramvezet“ (bbq start) pince bej rat slag (hose) udvar udvar ban n (banana) eb‚dl“ eb‚dl“ tekegoly˘ (bowl ball) h l˘szoba h l˘szoba vasal˘ (iron) frd“szoba frd“szoba j t‚krobot (robot toy) 1. el“szoba 1. el“szoba forr.p ka (solder iron) Buzz szob ja Buzz szob ja polip (tarantula) Buzz szob ja Buzz szob ja pet rda (fireworks) Buzz szob ja Buzz szob ja dug˘s puska (bb gun) Kevin szob ja Kevin szob ja kis j t‚kok (micro toys) Kevin szob ja Kevin szob ja veggoly˘k (marbles) Kevin szob ja Kevin szob ja t vir nyĄt˘s a. (rc toy) 3. el“szoba padl s g”rkorcsolya (skates) padl s padl s ragaszt˘ (caulk) padl s nappali baseballt“ (ball bat) fah z nappali g”rdeszka (skateboard) torn c(veranda) torn c(veranda) Angolul nem tud˘k sz m ra: living room: nappali kitchen: konyha basement: pince (alagsor) entry: bej rat patio: udvar dining room: eb‚dl“ master bedroom: h l˘szoba bath: frd“szoba hall one: 1. el“szoba hall two: 2. el“szoba hall three: 3. el“szoba Buzz's room (na, ezt ejts‚tek ki...): Buzz szob ja Kevin's room: Kevin szob ja attic: padl s porch: torn c (veranda) A t rgyakat m s helyre is le lehet tenni, de az‚rt nem mindegy, hogy hov . A baseball-t“t pl. egyszer a padl s mennyezet‚re tettk fel, ‚s az istennek sem akart r esni az arra k˘ric l˘ bet”r“re. Ennyi volt a leĄr s : a program nagyon ‚lvezetes, ‚s grafikai szempontb˘l is sokat nyŁjt VGA-n (emellett m‚g visz EGA-t is, de sok olyan megt”rt verzi˘ van, ami hib san fut rajta). Mindenesetre aki szereti a humoros, ‚s egyben izgalmas j t‚kokat, az felt‚tlenl szerezze be! Les Manley : Lost in Los Angeles A j t‚k a Search for the King folytat sa, egy kiss‚ megŁjult szerkeszt“vel, ‚s grafik val. Az introban l thatjuk, amint bar tunkat, Helmutot (a vil g legkisebb embere) ‚s bar tn“j‚t, LaFonda-t elrabolj k. Ir ny a napf‚nyes CALIFORNIA! A strandon menjnk oda az Łjs gautomat hoz, ‚s olvassuk el a napi hĄreket. Kiderl, hogy ma lesz a napfogyatkoz s. Csevegjnk Lance-szel, a parti“rrel (Maybe the...), ekkor els”t‚tl az ‚g, bek”sz”nt a napfogyatkoz s (nem, ez nem a TOTAL ECLIPSE 123). Vegyk el Lance-r“l a kend“j‚t. Tov bbi diskurzus sor n mes‚l a body-buildinges bar tn“ir“l (Can you...; What do you...; I am sorry...; Have you...). Keressk meg “ket, ‚s besz‚lgessnk el velk (What do you...; Could I...; I have to...). Szerintk a Rock nev– rend“r tudna neknk segĄteni, aki per pillanat a HOLLYWOOD BLD-on tart˘zkodik. Teh t... A HW BLD-on keressk meg Rockot, majd TALK! Les: A b csi rend“r?? Rock: Nem, csak elbambultam. (Hihihihi! Ez a humor helye!) (Is your name...; Can you...; I think...). Szerinte az LAPD adatb zisb˘l t”bbet is megtudhatunk. Ha a k‚t n‚nit lesz˘lĄtjuk a sarkon, egy autogramm ellen‚ben k‚t t‚rk‚pet kapunk (Have you...; Shucks...; Sure...). A hotel el“tt a sr c el‚g bar ts gtalan. Megold s: ugorjunk be a hotelbe Murry-hez, ‚s k‚rdezznk a gyerekr“l. (Do you know...). Az igazi neve Peacechild. Ha Ągy sz˘lĄtjuk, m r haver. (Peacechild...; No, I will...) Menjnk vissza Murry-hez, ‚s kunyer ljunk egy FREE PASS-t. Megkaphatjuk, ha beadunk egy filmet el“hĄvni (Say...; Maybe...; I will help...; I would better...). A f‚nyk‚p‚sz a rend“r”s helyszĄnen van. A n“nek adjuk oda a filmet, ‚s k‚szĄttessnk egy k‚pet LaFonda-val (Good...; LaFonda...; Yes...). Ha elmegynk a SUNSET DRIVE-ra, az ottani  rust˘l vehetnk egy telefont, a t‚rk‚p‚rt cser‚be (re lis az zlet...). Ezt adjuk oda Peacechildnak (Like...), aki felhivja az ACCOLADE-et az LAPD k˘dszava gy‚ben, de valahogy nem j”n ”ssze. L togassuk meg a RAPl“ket, majd TALK (Gentlemen...; Hey...; What...; OK...; YO!; Well...; I need a modem), ‚s adjuk oda a kend“t. Most bemehetnk a SHOPba. Ha odaadjuk a LaFonda k‚pet, kapunk cser‚be egy LAPTOPot. Tal n meg k‚ne l togatni a BARt! Az ajt˘n a Free Pass-szal juthatunk be. A nice pictur‚k ut n besz‚ljnk a csajokhoz (Match...; Yeah...; It is more...; Well...). A DOS-uk csak 3.3-mas??? Haszn ljuk a disket a LAPTOPon, majd Boot, ‚s Hack. A k˘d ELVIS. Ha elolvastuk az infokat, ir ny a RODEO DRIVE, ahol zavarjuk el a madarat, majd a hitelk rty val kaparjuk le a kocsir˘l a sz**t. Gyernk a PARAMONUNThoz... Besz‚ljnk az “rrel (I need to meet Maladonna; You really...). Menjnk be a baloldali kapun. pp egy horrorfilm forgat s ba keveredtnk. A mad rsz**ral t”mjk be a cs˘nakot, ‚s m szszunk bele. A h zb˘l kiront˘ Jasont sz˘lĄtsuk le, (Did...; Nice...; Freddy...), mire felszeletel. Miel“tt Łjrat”lten‚nk az  ll st, a trkkmesterek Łjra ”sszeraknak. Vegyk fel a balt t, ‚s m szszunk be a studi˘ba (a CAMP BLOOD feliratŁ t bl n keresztl). Bekerltnk Maladonna Łj klipj‚be, ‚s egyb“l szt rok lesznk! Menjnk el a SUNSET DRIVE-ra, Tony-hoz, majd TALK (I am Les...; Apparentely...). Elkld Lutherhez, aki szint‚n a SUNSET DRIVE-on van. Szerinte nem  rtana egy plasztikai m–t‚t. Ezt Dr. Nick, a RODEO DRIVE-on szĄvesen elv‚gzi (Luther...; Are there...; Geez...). Ezut n Luther m r hajlad˘ lefot˘zni. Ha a k‚ppel visszamegynk Tony-hoz, megszervez egy eb‚det Abe Goldsteinnel. Ha most elmegynk a RODEO DRIVE-on l‚v“ butikba, ‚s elbŁjunk a ruh k m”g”tt, tanŁi lehetnk Maladonna ‚rdekes v s rl si szok s nak. Az eb‚dn‚l nosztalgi zhatunk egyet a Search for the Kingben (Well I...; Well...). Abe meghĄv a partij ra. Ott besz‚ljnk Abe-hez ‚s Maladonna-hoz (Abe...; Maladonna...; Abe...). Ekkor kit”r a balh‚ kettejk k”z”tt, Maladonna dh”sen elrohan, de Abe n“i betuszkolj k egy feh‚r limoba. Mi persze k”vetjk “ket. A mŁzeum ajtaj t t”rjk be a balt val. Bent ‚rintsk meg LaFonda szobr t, majd tegyk a f kly t Helmut mell‚. A zombik elfognak, ‚s f‚ny derl mindenre: Abe egy kaszkad“r volt, de egy forgat s sor n kigyulladt a stŁdi˘, ‚s “ teljesen ”ssze‚gett. Az˘ta m ni ja, hogy ‚l“ embereket ”nt viaszba. Dr. Nick, Tony Leoni ‚s Abe voltak‚ppen ugyanaz a szem‚ly!!! K”zben Helmut kiszabadul, ‚s most “t ir nyĄtjuk. Vegyk fel a f kly t, majd azzal Conan kardj t. A karddal v gjuk le Tarzan na mij‚t? Nem azt! Az  gy‚kk”t“j‚t... Vegynk fel egy kis viaszt, ‚s azt haszn ljuk az Alienen. Keletkezett egy poh r savunk. A karddal nyissuk ki a mŁmi t, ‚s az  gy‚kk”t“t haszn lva ugorjunk le. A savat ”ntsk Les bilincseire. Łjra Lest ir nyĄtjuk! A hitelk rty t haszn ljuk a zombikon, majd aj nljuk fel Mad Waxnek (Let's cut a deal!). HŁzzuk meg a harangot, majd haszn ljuk a viaszt. Ha meg‚rkezik Helmut, kapjuk fel a pisztolyt, ‚s l”kjk le Mad Waxet a m‚lybe. THE END. A j t‚k tetszett, cool GFX, stb., de a sztori nagyon ismer“s egy-k‚t filmb“l. Return of the Phantom Besz‚ljnk mindenkivel, szedjnk fel mindent, menjnk a megfelel“ helyekre. Mindezt a megfelel“ id“ben. N‚mileg r‚szletesebben: T‚nyleg besz‚ljnk mindig mindenr“l mindaddig, amĄg csak a bŁcsŁz s marad. A k‚rd‚seket a g‚p nem veszi el, Ągy roppant ‚rtelmes p rbesz‚dek lehetnek: az egyik t‚ma k”zep‚n hirtelen belek‚rdeznk egy teljesen m sik t‚m ba. A k‚rdezett meg se lep“dik... Amikor v‚ge az intronak, hŁzzunk jobbra, amĄg csak lehet. Itt, vagyis a szĄnpad alatt tal lunk egy g”rdĄthet“  llv nyt (Push). Feln‚zhetnk a sŁg˘lyukon, de ink bb a csap˘ajt˘n m sszunk fel: a szoba tŁlv‚g‚n l‚v“ kart hŁzzuk meg, l”kjk az  llv nyt az id“k”zben kinyĄlt csap˘ajt˘ al . A szĄnpad m”g”tt tal ljuk Charles-t, aki felhĄvja a figyelmnket Julie Giry-re. Ezut n menjnk a szĄnpad m”g‚. Itt a fels“ r‚szen tal lunk egy ajt˘t, menjnk be. Menjnk fel, dum ljunk a csajokkal, Christine-t“l kapunk egy levelet. Ir ny a szĄnpad m”g”tti csigal‚pcs“n fel. Itt a catwalkon n‚h ny balra ut n egy lev gott k”t‚len tal lunk valamit. Ezt is tegyk el. Menjnk ki az el“csarnokba, amely balra van a startt˘l. A k”z‚ps“ ajt˘ a k”nyvt rba visz. Itt van balra egy ajt˘. Az ajt˘ mellett l‚v“ k”nyvespolcot addig n‚zzk, amĄg meg nem tal ljuk a Phantom k”nyvet, amit n‚zznk meg. Ezut n balra Brie Łr irod j ba m sszunk be. A m–sor v‚g‚n a catwalkon a helynk, itt balra. A Fantom el“, ‚s olyan gyesen l”k le, hogy 112 ‚vet esnk. 1881 Blabla. Blablabla. Miut n ennek v‚ge, balra, a szĄnpad al , ahol Jacques-nak van n‚mi inf˘ja a Fantomr˘l. Addig kolb szoljuk ”ssze-vissza, amĄg a n‚gy kl”nb”z“ szĄn– frame meg nincs. A csigal‚pcs“n lefel‚ is lehet menni, ha m‚g nem vettk volna ‚szre. Tov bbi t rgyak, amik szint‚n kellenek: rope (k”t‚l), lantern (l mpa), cable hook (dr˘thorog). Az el“csarnokban Łjra blabla. A jobb oldali ajt˘n fel, ahol Madame Giry  ll, a p lyohok “rz“je. Ha n lunk van a n‚gy frame, akkor bŁcsŁz s ut n hajland˘ ‚szrevenni, ‚s kinyitni az 5-”s p holyt. Ha s”t‚t lenne, gyŁjtsuk meg a l mp nkat. Vizsg ljuk meg a bal oldali oszlopot. J‚... Ir ny Christine ”lt”z“je. Itt n‚mi b jcsevely, majd ir ny ki. Hallgat˘zunk... Hoh˘! Christine bajban! Erre h“snk lekapja a t–zolt˘balt t a falr˘l, ‚s kinyitja az ajt˘t. Mikor p r ˘ra mŁlva Christine el“kerl, akkor egy jegyet hagy neknk az el“ad sra. Ez a 9. p holyba sz˘l. Miut n elrabolj k C.-t, menjnk a szĄnpad al , ahol egy sz‚p hulla van. s egy kulcs. Ez az 5. p holy bal oldali oszlop nak kulcsa. Itt a l‚tr n egyet le, ‚s lent vagyunk a katakomb kban. Katakomb k Ez egy sz‚p kis valami lett. LeĄrjuk, mert a t‚rk‚p kiss‚ bonyolult, ‚s nem volt sok kedvnk rajzolgatni: balra, majd amint lehet, fel, amĄg lehet. Itt jobbra, amĄg lehet. Fel, amĄg egy n‚gy ir nyba nyĄl˘ szob ba ‚rkeznk. Vicces: ha fent kimegynk, balr˘l j”vnk be. Itt most jobbra. Amikor a k”vetkez“ vicces szob ba jutunk (jobb=lent), akkor fel. Balra. Fel. Jobbra. Fel. A kardot ne felejtsk. A puzzle: a karok az ABC bet–i. El“sz”r az E, azt n R, I, K. Sorrend sem l‚nyegtelen. A m sodik puzzle megold sa: az a Fantom larc, amire  tv lt n‚ha a kurzor. Itt a k”t‚llel ‚s kamp˘val f”l (lehet“leg j˘ el“re k”ssk “ket ”ssze, mert kev‚s az id“). Az orgona el“tt mentsnk! Vagy az els“, vagy az utols˘ orgonadarab a nyer“. S–r–n az els“, de ha j˘ r‚gen mentettnk, akkor az utols˘... A kulcsunkkal nyissuk ki a Skull face-t. Takar‚kos a Fantom: egy kulcs el‚g mindenhova. Nyomjuk meg a hal lfejet a k‚p als˘ sz‚l‚n, ‚s Christine szabad. Erik be, mi karddal neki, Erik el. Aki a p lc t itthagyja, az mag ra vessen. Oh sole mio jelenet k”vetkezik. Majd az 5-”s p holy. Itt C.-t a menetrendszer–en felbukkan˘ Fantom menetrendszer–en elrabolja. HŁz s a l‚tr n fel, majd le a csill rra. Roppant neh‚zs‚g– harc j”n. Ezt nem Ąrjuk le, azt az egy hihetetlen neh‚z parancsot, amit ki kell adni, tal lja ki mindenki. Szedjk le a Fantom maszkj t. 1993 Sz‚p kis befejez‚s. Ezt a helyzet, ha valaki id“utaz sra vetemedik. rt‚kel‚s nincs. Ezt majd mindenki maga. Mindenesetre a mi v‚lem‚nynk: a 100. ugyanolyan j t‚k. Semmi Łj, semmi izgalom. Majdnem olyan, mintha nem ...prose, hanem ...soft program lenne: nagydarab semmi. Tal n maradhatn nak a Railroad Tycoon (Deluxe)-n l, az jobb, de mennyivel! Robin Hood A Millennium '90-ben jelentette meg a j t‚kot, ‚s Łgy t–nik, el lett feledve : m‚ltatlanul. Mert a j t‚k egy gy”ngyszem! Egy Populous (gy.k.: h romdimenzi˘s) szemsz”gb“l l that˘ kalandj t‚kr˘l van sz˘. Kezel‚s: A k‚perny“ bal oldal n a k”vetkez“ t rgyakat l thatjuk: -NyĄl: L“ni tudunk vele abba az ir nyba, amerre  llunk. -Kard: Kardozni tudunk a kijel”lt c‚lponttal. -Szem: K”zelebbre hozza az el“ttnk l‚v“ terletet : el“refele n‚zhetnk vele. -SzĄv: Szerepe tiszt zatlan, nem tudtuk semmire haszn lni : de biztos, hogy nincs semmi fontosabb szerepe. -Sz j: Besz‚lni tudunk a kijel”lt c‚lponttal. -Kitartott k‚z: P‚nzt tudunk adni a kijel”lt c‚lpontnak. -™k”lbe szorĄtott k‚z: ltal ban megt madhatjuk vele a kijel”lt c‚lpontot,  m ha ez a kijel”lt c‚lpont t rgy (pl. gomba), akkor felv‚telt jelent. Ett“l jobbra lesznek megtal lhat˘k a j t‚k sor n megszereznd“ t rgyak: -Vill m: Var zslat, a kijel”lt c‚lpontot vill mcsap s ‚ri, elesik, ‚s egy darabig a f”ld”n szenved : nem tudja, mi t”rt‚nt. -Gy–r–: Var zsgy–r–, ezzel a kijel”lt c‚lpont lelk‚be pillanthatunk bele, ‚s megtudhatjuk, hogy -Mennyi energi ja van (szĄv) -Milyen er“s (befeszĄtett kar) -Milyen ‚hes (???) (t ny‚r+ev“eszk”z”k) -Mennyire gazdag (p‚nzeszs k) -Mennyire vall sos (szarvasagancs (?) ‚s kereszt) -Mennyire gy va vagy b tor (cowarldy/brave) -Mennyire pesszimista vagy optimista (pessimistic/optimistic) -Mennyire kedvel vagy ut l minket (hate Robin/like Robin) -Mennyire szereti vagy ut lja normannokat (a v rosbĄr˘t ‚s hĄveit) (hate normans/like normans) -Krt: Ezzel segĄts‚gl hĄvhatjuk sz”vets‚geseinket (Little John, Will Scarlet). -Gomba: A kijel”lt halott egyedet felt maszthatjuk vele. -Toll: Erre clickelve b rmilyen messze eln‚zhetnk a nyilak segĄts‚g‚vel. -G”mb: Var zsg”mb, r clickelve egy t‚rk‚pet kapunk a terepr“l, amin l thatjuk az eg‚sz lakoss g tart˘zkod si hely‚t. Ha r clickelnk valamelyik  br ra, legt”bbjk egy id“re elt–nik : nem tudjuk haszn lni. A c‚lpont kijel”l‚se a k”vetkez“k‚ppen t”rt‚nik: el“sz“r r clickelnk a cselekv‚st szimboliz l˘  br ra, majd a kijel”ljk a c‚lpontot (Łjabb click). Ha nem v lasztunk ig‚t, csak Łgy resen r kattintunk valakire az eg‚rrel, embernk automatikusan a nyom ba ered az illet“ szem‚lynek. A bal als˘ sarokban egy emberfej l that˘. Ha erre r clickelnk, a jelenlegi  llapotunkat jelenik meg: -Energia (szĄv) -Er“ (befeszĄtett kar) -P‚nz (p‚nzeszsacsk˘) -Gy vas g/b tors g m‚rt‚ke (cowardly/brave) -Pesszimizmus/optimizmus m‚rt‚ke (pessimistic/optimistic) -Bajkever“s‚g/h“siess‚g m‚rt‚ke (villain/hero) -Menthetnk  ll st ('F1') -Łjrakezdhetjk a j t‚kot ('F2') -Be/kikapcsolhatjuk a zen‚t ('F3') Robin gyakran ”n ll˘sĄtja mag t, ‚s egyes cselekv‚seket maga v‚gez (pl. v‚szhelyzetben ”nhatalmŁlag fut snak ered, elmegy pihenni, gyakorolni, stb.). El“zm‚nyek: Robin Hood vĄgan ‚ldeg‚l a kast‚ly ban, amĄg csak egy udvari mulats g idej‚n meg nem jelenik a leend“ v rosbĄr˘ p r katon val. Egy kis vita kerekedik, majd Robin int prib‚kjeinek, hogy fogj k el a betolakod˘t. §k azonban k”zlik, hogy per pillanat nem ‚rnek r , ugyanis ‚ppen most  llnak  t az ellens‚ghez... Feladatunk teh t, hogy visszaszerezzk a v rat (azaz meg kell ”lnnk a v rosbĄr˘t ‚s a katon kat). A cselekm‚nyek sorrendje tetsz“legesen f”lcser‚lhet“, s“t egyes r‚szek ki is hagyhat˘k. Feladataink: H“ss‚ v l s H“ss‚ az‚rt kell v lni, mert ha mint bajkever“ oldjuk meg a j t‚kot, az emberek kijelentik, hogy semmit nem tettnk Nottingham‚rt, ‚s meg”lnek. A h“ss‚ v l s m˘dszerei: -Megmentjk a bajba jutott embereket -P‚nzt adunk a koldul˘ n‚pnek -P‚nzt adunk Little Johnnak, hogy ossza sz‚t a szeg‚nyek k”z”tt -Lel”vnk katon kat (nem ‚rdemes, mert akkor k”r”zni fognak) Little John bar ts g nak megszerz‚se Le kell mennnk a t‚rk‚p bal als˘ sark ba, itt tal lunk egy hidat. Mikor  t akarunk kelni rajta, megjelenik Little John, ‚s Łgy tal lja, kiss‚ sz–k kett“nk sz m ra. A vereked‚s ut n, mikor m r a f”ld”n hevernk, kiderl, kik is vagyunk val˘j ban, ‚s Little John r”gt”n a p rtunkra  ll. Ilyenkor n la is t”lthetjk az ‚jszak t. Bajba jutott ember megment‚se A j t‚k sor n egyszer elfognak egy embert a katon k, meg kell mentennk. Robin automatikusan odarohan, mind”ssze kardoznunk kell az “rrel. A kiszabadĄtott emberke (Will Scarlet) r”gt”n ujjongani kezd, a p rtunkra  ll, ‚s k‚s“bb ad egy krt”t. Piros gaty j r˘l ismerhet“ fel. Nemcsak a katon k foghatnak el embert, hanem a s rk ny is megt madhatja a lak˘kat. Mik”zben az elkapott embert marcangolja, a t“le kapott vill mmal kell elk bĄtani (ha nyĄllal belel”vnk, megt mad). A vill m megszerz‚se A vill mot csak ny ron tudjuk megszerezni, amikoris el“bŁjik barlangj b˘l egy s rk ny, ‚s pusztĄtja az embereket. Menjnk oda hozz , besz‚ljnk vele. Kiderl, hogy az‚rt van Łgy begorombulva, mert egy tske ment a l b ba. Ha k”zel megynk hozz , embernk automatikusan kiszedi a l b b˘l a tsk‚t, ‚s a s rk ny h l ja jel‚l ad egy var zslatot. Ezut n esz‚be sem fog jutni megt madni minket : kiv‚ve, ha bemegynk barlangj ba, vagy nyĄllal r l”vnk. A var zsg”mb megszerz‚se A kunyh˘ban ‚l“ ”reg remet‚hez menjnk el. Feladatunk mind”ssze annyi, hogy besz‚ljnk vele, Ągy r”gt”n meg is kapjuk t“le a var zsg”mb”t. Marianna megszerz‚se Marianna szĄv‚nek elnyer‚se a legegyszer–bb,  mde legid“ig‚nyesebb feladat. Emiatt ‚rdemes r‚szekre bontva megoldani, nem pedig egyhuzamban. A cselekm‚ny mind”ssze ennyib“l  ll: besz‚lni vele, p‚nzt adni neki, besz‚lgetni vele addig, amĄg meg nem szeret. Mikor v‚gre szerelmet vall, kapunk t“le egy var zsgy–r–t is. Egy gazdag szerzetes kirabl sa arany‚rt Tulajdonk‚ppen b rkit ki lehet rabolni, de csak “ket ‚rdemes, mert a v rosbĄr˘ hĄvei, ‚s sok p‚nzk van. Ha megl tunk egy papot aranyzacsk˘kkal s‚t lni, ‚s nincs p‚nznk (ilyen min. egyszer el“ fog fordulni), azonnal raboljuk ki. Gomba megszerz‚se Tal lhatunk gomb t a -A remete k”rzet‚ben -A s rk ny barlangj n l -Little John k”rzet‚ben -A sz nt˘f”ldek 1. k”rzet‚ben Toll megszerz‚se A tollat a hattyŁt˘l szerezhetjk be. A hattyŁ egy t˘ban Łszk l fel s al . lljunk a t˘ sz‚l‚re, s amikor eg‚szen k”zel ‚r hozz nk, l“jjnk bele. Ilyenkor vagy megkapjuk t“le a tollat, vagy nem : nem igaz n biztos a m˘dszernk :, de ez nem is jelent gondot, mivel tulajdonk‚ppen nincs szks‚g erre a tollra. V rosbĄr˘ meg”l‚se A v rosbĄr˘t legk”nnyebb akkor meg”lni, ha a v rban van, ugyanis a kapuval szemben szokott bent ide-oda m szk lni. Ha j”n be/ki valaki, leeresztik a hidat, Ągy be tudunk l“ni a nyitott kapun. Meg”lhetjk azonban olyankor is, amikor valamilyen esem‚ny miatt a kast‚lyon kĄvl tart˘zkodik. A v rban l‚v“ katon k meg”l‚se rdemes Łgy v rharcra indulni, hogy m r n lunk van a vill m. Ebben az esetben a k”vetkez“k a teend“k: megv rjuk, mĄg valami miatt leeresztik a hidat. Berohanunk, az egyik katona r”gt”n elkap, ‚s elkezd cipelni kifel‚. R var zsolunk a vill mmal, majd amĄg az sz‚deleg, lel“jk. Ezt kell minden bent l‚v“ katon val elj tszani. Aj nlott sorrend: Menjnk le Little John hĄdj hoz, verekedjnk meg vele. Miut n legy“z, egy kicsit elbesz‚lgetnk vele, ‚s mikor kiderl, hogy mi vagyunk Robin Hood, Little John r”gt”n a p rtunkra  ll. T”ltsk n la az ‚jszak t, majd reggel adjunk neki p‚nzt (huhhh...), hogy ossza sz‚t a szeg‚nyek k”z”tt. K”vessk p‚nzosztogat˘ Łtj n (ez id“ alatt h“ss‚ v lunk), majd a harsona hangj ra menjnk fel a v rhoz. Little John is felmegy. L thatjuk, hogy egy embert elkaptak a katon k, Łgyhogy azonnal kezdjnk el a zsoldosokkal kardozni. Little John is odarohan segĄteni. Miut n meghalt a katona, rohanjunk el. A megmentett ember, Will Scarlet is ut nunk rohan, hogy kifejezze h l j t. Elmondja, hogy dupl n visszafizeti, amit ‚rte tettnk. S‚t ljunk tov bb, nemsok ra Łjra megjelenik, mostm r piros gaty ban (el‚g nevets‚ges, hogy akkor j”n, amikor akar : egyszer pl. ‚ppen akaszt s k”zben j”tt sz”vegelni...), ‚s ad egy krt”t, amivel b rmikor segĄts‚gl hĄvhatjuk. K”zben bek”sz”nt a ny r, Łgyhogy menjnk fel a s rk ny barlangj hoz. Szedjk ki a l b b˘l a tsk‚t, cser‚be megkapjuk a vill mot. Ezek ut n, ha b rmikor megt mad valakit, var zsoljunk csak r  a vill mmal, Ągy elereszti az  ldozat t. Mivel a p‚nznk elfogyott, menjnk el a kolostorba, ‚s v rjunk addig, amĄg nem j”n egy p‚nzzel teli szerzetes. T madjuk meg, vegyk el a p‚nz‚t (ezut n le is l“hetjk, ha sokat ugr l). V rjuk meg, amĄg erre j r Marianna, besz‚ljnk vele, adjunk neki p‚nzt. M‚g besz‚ljnk hozz  p rszor, amĄg szerelmet nem vall, ‚s nem ad egy var zsgy–r–t. A toll megszerz‚se teljesen felesleges (no meg nem is tudunk biztos m˘dszert r ), helyette szerezznk valahol gomb t, h tha szks‚g lesz r  valamikor. Ut na menjnk (f)el a remet‚hez, besz‚lgessnk vele, Ągy megkapjuk a var zsg”mb”t. Ezut n m r nincs is m s dolgunk, csak a v rosbĄr˘ ‚s a katon k meg”l‚se a m r leĄrt m˘dszerrel. V‚gign‚zhetjk a megnyer‚st, : semmi kl”n”s nincs benne, Robin ‚s Marianna ”sszeh zasodnak, a v rat pedig visszakapjuk. Tippek, inform ci˘k: -Ha meg”lnk katon kat, egy id“ ut n j”nnek helyettk Łjabbak (ez‚rt kell zsin˘rban meg”lni a v rban l‚v“ katon kat). -A j t‚k sor n v ltakoznak az ‚vszakok, s ennek megfelel“en a k”rny‚k klleme is. -Ha a katon k elfognak, Little John segĄts‚gnkre siet. -A SAVE sz nd‚kosan rosszul lett megoldva (majd lehet tapasztalni...), de v‚dekezhetnk ellene azzal, hogy a programot a kimentett  ll ssal egytt elt roljuk m shova is, majd ha meghalunk j t‚k k”zben, visszam soljuk. -Fontos t‚ma, hogy kik az ellens‚geink, kit kell meg”lni, ‚s kik a bar taink, akiket v‚delmeznnk kell. Ellens‚geink: -A remete, aki szĄv‚lyesnek mutatkozik (pl. odaadja a var zsg”mb”t), de val˘j ban besŁg˘... pl. ha lel”vnk egy katon t, r”gt”n elkezd rohang lni, ‚s minden zsoldosnak igyekszik tudt ra adni, mit tettnk. Nem aj nlatos meg”lni, mert a n‚p egyb“l bajkever“nek ki lt ki. -A t“lnk a v rosbĄr˘ oldal ra  llt prib‚kek (‚rdemes kirabolni “ket valami "senkif”ldj‚n") (z”ld ruh zat). -A zsoldoskaton k (szrke ruh zat). -A s rk ny, hiszen hi ba k”z”mb”s velnk szemben, miut n kiszedtk a l b b˘l a tsk‚t, a lakoss got ett“l fggetlenl r‚misztgeti : megjegyzend“, hogy csak a saj t fegyver‚vel, a vill mmal ”lhet“ meg. -A szerzetesek : “ket nem kell meg”lni, csak ha p‚nzre van szks‚gnk (barna, csukly s ruh zat). Bar taink: -Az asszonyok, f‚rfiak : igaz, el“sz”r bizalmatlanok, de hamar a magunk p rtj ra  llĄthatjuk “ket (barna-feh‚r ruh zat). -Will Scarlet (piros gatya). -Little John (piros mell‚ny). -Furuly s emberke (k‚k gatya). -Marianna (feh‚r ruh zat). A programban minket az fogott meg legjobban, hogy az emberek t“lnk teljesen fggetlenl mozognak, mindenkinek nyomon k”vethet“ a tev‚kenys‚ge, no meg az, hogy mindenkivel mindent megtehetnk (pl. ha nem tetszik Marianna, nyugodtan lel“hetjk, Łgy is meg lehet nyerni a j t‚kot...). A grafika nagyon bar ts gos, ‚s az ir nyĄt s is el‚g j˘ : de az‚rt a programoz˘k megtanulhatn k v‚gre, hogy nem mindig j˘ az, ha valamit csak eg‚rrel lehet kezelni. A hang csak AdLibbel ‚lvezhet“. Roger Rabbit and Baby Herman in Hare Raising Havoc Ez a game ink bb az als˘bb koroszt lyok sz m ra k‚szlt, b r grafikai szintje a valamivel tapasztaltabb j t‚kosok szem”ld”k‚t is felemelked‚sre k‚nyszerĄti. Az intro r”vid, de j˘l l tni benne Roger szellemi szĄnvonal t. A r nk bĄzott k”l”k megl˘gott, ‚s 60 id“egys‚g mŁlva itt a kedves mama... 1. szint A bal oldali feh‚r ajt˘ rettent“ titkokat rejthet, sz˘val hŁzzuk meg mellette a k”telet (minden lehets‚ges cselkv‚st 'ENTER'-rel lehet v‚grehajtani). Hm... H t mindegy. Menjnk a hever“ bal p rn j hoz, ‚s kezdjnk el ugr lni rajta. Roger egy id“ mŁlva megragadja a k”telet, ‚s bekapcsolja a ventill tort. Ugorjunk le a padl˘ra, ‚s menjnk a zs moly jobb oldal ra, majd rŁgjunk egyszer a zs molyba! Valami van a sz“nyeg alatt... Egy gyors 'ENTER', ‚s birtokunkba kerl egy m gnes. Az aranyos kis hal mell“l most m r elvehetjk a kulcsot. Ugr ljunk a hever“ jobb oldal n, ‚s egy j˘l ir nyzott 'ENTER'... 2. szint Roger im d replni. Kl”n”sen lefel‚... Kapcsoljuk be a st“t, majd menjnk a szoba m sik v‚g‚be, hŁzzuk az ajt˘ el‚ a ruhafacsar˘t (?!) ! Menjnk a mosogat˘hoz, ‚s a kulccsal nyissuk ki az egyik szekr‚nyt! H rom dolog lehets‚ges: -A szekr‚nyben egy homok˘ra rejlik, amely a mam t kicsit k‚sleltetni fogja. -A szekr‚nyben pech (semmi) rejlik. -A szekr‚nyben sajt rejlik. Teend“: tegyk az eg‚rlyuk el‚, majd mikor megette a d”g, nyŁljunk be, ez‚rt id“t kapunk. Menjnk a h–t“szekr‚nyhez, ‚s egynk, amĄg nem j”n a ban n. Val˘szĄn–leg senki sem tudja mi t”rt‚nik, ha a ban n h‚j ra r l‚pnk, teh t pr˘b ljuk ki... Az asztalr˘l ugorjunk a sok mosatlan ed‚ny tetej‚re, ‚s rugdossuk le “ket magunk al˘l. Menjnk r  a st“re, ‚s ha f”nt vagyunk a l mp n, kezdjnk el lengeni balra-jobbra, majd egy 'ENTER', ‚s ha j˘l csin ltuk, elhagyjuk a szob t. 3. szint Nyissuk meg a csapot, ‚s ugorjunk a hokedlire! Szedjk fel a t”r”lk”z“t, ‚s dobjuk a vĄzre! Ugr ljunk a szerencs‚tlen m‚rlegen, ‚s a m r ismert trkkel kinyitjuk a tet“ablakot. A hokedlit rŁgjuk a polc al , ‚s menjnk polcra! Itt lehet hly‚skedni, de a szappant (SOAP) dobjuk a mosd˘ba. Menjnk a mosd˘hoz ‚s szedjk ki. Hmm... Mi lenne, ha erre is r l‚pn‚nk, mint a ban nh‚jra? A szappan a WC-ben landol. Mi a ventill tort dugjuk be a konnektorba, a kart ne  llĄtsuk  t! lljunk a WC-pumpa jobb oldal ra, ‚s cib ljuk meg! Menjnk Łjra a polcra, ‚s ugorjunk le. A szok sos k”zj t‚k ut n meg‚rkeznk a kertbe. 4. szint Nyissuk ki a csapot, ‚s tapossunk a slagra! lljunk az elej‚re, ‚s ha a vĄzsug r fell”k”tt, kapaszkodjunk a vezet‚kbe, majd m sszunk  t a gereblye f”l”tt! Essnk le, ‚s a gyorsn”veszt“t ”ntsk a f ra. A kerĄt‚s mell“l vegyk el a v”dr”t! Menjnk  t vele a vĄzhez a gerebly‚n keresztl. Tegyk a vĄz al , ‚s ha megtelt, vegyk ki. A m r leĄrt m˘don jussunk  t a gereblye f”l”tt, ‚s a vizet ”ntsk a hŁsra! Egy kis szadizmus: nyŁljunk a hŁshoz... R zzuk meg p rszor az almaf t, ‚s leesik a nagy alma, ami a kuty hoz dobja a hŁst. Hint zzunk a gumikls“n, ‚s kijutunk az utc ra. 5. szint Szedjk ”ssze a goly˘t, ‚s tegyk bele a t–zcsapba. Ezut n nyissuk meg a vizet! Ugr ljunk a pattog˘ ak rmivel, ‚s a dr˘ton m sszunk a mad rhoz! Nem igaz n dĄjazza, de a toll t megszerezhetjk. Menjnk fel Łjra, de most m sszunk a boh˘choz. Matek k”vetkezik: toll+boh˘corr=leesik a m gnes. Guber ljunk egy kicsit, majd, ha a fejnk”n van a kuka, haszn ljuk fizikatud sunkat! Vonzzuk oda a m gnest a csatornafed“ f”l‚, ‚s az leszedi neknk. Tegyk le a kuk t, ‚s menjnk le a csatorn ba. J”n az ‚pĄtkez‚s. 6. szint A p lya k”zep‚hez ‚rve tal lunk egy doboz dinamitot (a doboz egy olyan kocka, amelynek hi nyzik az egyik oldala, ‚s az a dinamitos doboz, amelynek az oldal n TNT felirat van : kisebbek kedv‚‚rt). Na, sz˘val vegynk fel egy dinamitot, ‚s menjnk a t‚gl khoz (aki nem tudja, mi az a t‚gla, az nyomja meg a nagy dobozon l‚v“ RESET feliratŁ gombot...). Robbantsuk fel a dinamitot, a t‚gl t vigyk a malterkever“h”z, azt fordĄtsuk el, ‚s dobjuk bele a t‚gl t. Vigynk oda egy dinamitot, ‚s dobjuk bele azt is! Majd Łjabb t‚gla, Łjabb bomba. llĄtsuk vissza a malterkever“t, majd vegynk fel egy bomb t. lljunk a liftre, ‚s rugdaljuk le r˘la a k‚t t‚gl t! M szszunk ki a deszk ra, ‚s kapjuk el a kamp˘t, majd, ha a kever“ f”l‚ ‚rtnk, zuhanjunk a kever“be. A f–r‚szhez jutunk, h t f–r‚szeljnk k‚tszer! Na, ezzel is megvoln nk... 7. szint Ez a legut latosabb p lya, kis introval az elej‚n. Baby Herman fenn van a fej“h z tetej‚n (olyan, mint a Fantasztikus Labirintusban a gyerek, csak az lefel‚ l˘gott). Ha benn vagyunk a h zban, hŁzzuk meg az ajt˘ melletti kart! Feladatunk: teli, tiszta, lez rt ‚s cimk‚zett cumisvegeket kiadni a kezeink k”zl, nevezetesen ”t dobozba, a fut˘szalag v‚g‚n l‚v“ bigy˘t haszn lva. A feladatot n‚gy teker“s vacakkal lehet megcsin lni: 1.segĄt, ha mocskos az veg, ‚s a z˘runkat is tisztĄccsa 2.cimk‚t rak az vegekre 3.r rakja a gumikat az vegekre (akkor haszn ljuk, ha m r tiszt k az vegek, ‚s tele vannak) 4.megt”lti az vegeket Ha megvan az ”t l da, m sszunk fel rajtuk, ‚s az ablakon keresztl menjnk Baby Hermanhoz! A kicsike a c‚g‚rcumiba kapaszkodik, de nem sok ig... h tunkon landol, de legal bb megvan. Huh! H t ennyi lett volna. Azonban ez egy olyan program, amely v‚gigj tsz sa ut n is tartogat ”r”m”ket: A j t‚k csak winchesterr“l indul, ‚s most a kellemes formatt l s ut n l thatjuk, hogy a hirtelen 8 Meg val t”bb lett rajta a hely. Vajon mit“l? World Class Leaderboard Golf A World Class Leaderboard Golfnak volt egy el“z“ r‚sze: a '87-es World Class, ami C64-en is megjelent. A folytat s csak PC-n k‚szlt el 1989-ben. A minim lis konfigur ci˘ mind”ssze egy 8 MHz-s XT, CGA k rty val, lassabb g‚peken is csak a digi hangok miatt akad el. Az EGA/VGA grafika sz‚pen kidolgozott, ‚s a digitaliz lt hangok is el‚rik a kĄv nt szĄnvonalat. Az EGAra digitaliz lt kezd“k‚p ut n a g‚p megk‚rdezi a j t‚kosok sz m t. Enn‚l a k‚rd‚sn‚l a k”vetkez“ket v laszthatjuk: 1.Demo ('D' bet–): A j t‚k bemutat p r t‚st, majd visszat‚r a f“menh”z. 2.Pr˘ba ('R' bet–): Egy hosszŁ sĄk terep jelenik meg, ahol kipr˘b lhatjuk az t“ket. 3.Gyakorl s k”zeli lyukn l ('G' bet–): Itt k”zeli lyukakra j tszhatunk, de csak egyfajta t“vel (Putter). 4.P lyacsoport ('ENTER' billenty–): Łj p lyacsoportot  llĄthatunk be ('A'-'D'). 5.P ly k ('E' bet–): Ezen bell: 'L': p lya t”lt‚se 'S': ment‚s 'M': v ltoztat s, stb. '1': n‚v megv ltoztat sa '2': modifik ci˘, stb. 'V': a lyuk 3D  br zol sa 'T': a lyuk 2D  br zol sa (felln‚zet) 'C': a f k tĄpus nak megv ltoztat sa 'A': vegyes (aj nlott) 'B': p lm k (n‚ha k”nnyebb alattuk ell“ni a labd t) 'C': feny“k 'jobbra-balra nyilak': m s lyuk 'SPACE': Łj p lya ‚s/vagy Łj lyuk 'nyilak': kurzor mozgat sa 'V': a lyuk 3D  br zol sa (amin a kurzor  ll) 'T': a lyuk 2D  br zol sa (felln‚zet, amin a kurzor  ll) 'ENTER': a lyuk bet”lt‚se (kiv laszt sa, amin a kurzor  ll) 6.Hanger“ be llĄt sa ('V' bet–): H rom fokozat van (MIN, MED, MAX). 7.Labda szĄn‚nek be llĄt sa ('B' bet–): Lehet piros (RED), vagy k‚k (BLUE). 8.Tov bbl‚p‚s ('1'-'4', a j t‚kosok sz m t˘l fgg“en) A nevek beĄr sa ut n kiv laszthatjuk a neh‚zs‚gi szintet: -KIDS: k”nny–, nincs se sz‚l, se csavar s -AMATEUR: neh‚z, lehet csavarni ‚s van sz‚l is -PROFESSIONAL: nagyon neh‚z, er“s a sz‚l, er“sebben csavarhatunk A lyukak sz ma lehet 18 ('F1'), 36 ('F2'), 54 ('F3'), 72 ('F4'). A j t‚kot h romdimenzi˘s perspektĄv b˘l szeml‚lhetjk. A k‚perny“n a k”vetkez“ket l tjuk: -HOLE: lyuk (p lya) sz ma -PAR: maxim lisan aj nlott t‚ssz m -ROUND: k”r”k sz ma -WINDS: a vonal ir nya azt mutatja, merr“l fŁj a sz‚l, a hossza pedig az er“ss‚g‚t -CLUB - t“ tĄpusa. Tulajdons gaik: 1W: messze ‚s k”zepes magass gra t 3W: magasabbra t 5W: m‚g magasabbra t 1I: el‚g magasra ‚s messze t ... 9I: rendkĄvl magasra t, ar nylag kicsi t vols gra PW: kb. olyan magasra t, mint az 1I t“, de sokkal r”videbbre -YARDS: a lyuk t vols ga yard-ban (1 yard kb. 91 cm) -POWER: er“ A j t‚k: Addig kell nyomva tartanunk a 'SPACE'-t, amĄg az t‚s ereje el nem ‚ri a kiv nt m‚rt‚ket. A leghosszabb t‚s hossza kb. 230 yard. Ezt a bal oldali csĄk mutatja. T voli t‚sn‚l a SNAP-csĄk 'szab lyoz s val'  llĄthatjuk be a csavar s ir ny t ‚s m‚rt‚k‚t. Ha balra akarunk csavarni, akkor lent, ha jobbra, fent  llĄtsuk meg a csĄkot a 'SPACE' billenty– segĄts‚g‚vel. Ha nem akarunk csavarni, akkor a k”z‚pvonaln l. A lyuk mindig a k‚perny“ k”zep‚n van, egy z szl˘ jelzi. Ez ut˘bbi n‚ha el‚g idegesĄt“, ugyanis k”nnyen elpattan r˘la a labda. A 'P' billenty– segĄts‚g‚vel laposan thetnk. Ezt olyankor ‚rdemes haszn lni, ha m r k”zel vagyunk a lyukhoz, de m‚g nem kerltnk be a lyuk 'k”rzet‚be', vagy ha egy fa lombja alatt akarjuk ell“ni a labd t. Ha f k  llj k az utunkat, ‚rdemes a 9I t“vel tni. Talajok: -Alacsony f– (vil gosz”ld szĄn) : itt legk”nnyebb az el“rejut s. -Magas f– (s”t‚tz”ld szĄn) : valamivel nehezebb. -Homok (s rga szĄn) : legjobb, ha itt valami magasra t“ t“t haszn lunk (pl. 9I) -VĄz : ha ebbe beletjk a labd t, Łjb˘l onnan kell l“nnk, ahonnan azt sikeresen a vĄzbe p”ccintettk -Bokrok, f k : a labda elpattan r˘luk K”zeli gurĄt sn l csak egyfajta t“vel thetnk (PUTTER). Itt a lyukon kĄvl egy botot is l thatunk. rny‚k nak ir nya a talaj lejt‚s‚t, a hossza pedig a lejt‚s m‚rt‚k‚t mutatja. s v‚gl egy hint: ha Łgy tjk vĄzbe a labd t, hogy a vizet nem l tni a k‚perny“n, akkor a t˘r˘l/foly˘r˘l kell tnnk legk”zelebb! A g‚p ilyenkor norm l f–nek veszi a vizet. Akkor ‚rdemes haszn lni, ha egy t˘ tŁl nagy ahhoz, hogy  tssk rajta a labd t. rt‚kel‚s:mint m r emlĄtettk, a grafika j˘ (pl ne, ha az el“z“ r‚sz r˘zsaszĄn-hupik‚k CGA grafik j t vesszk alapul), a hang pedig a Speakerhez k‚pest d”bbenetesen j˘ (l tszik, hogy magyar programoz˘k Ąrt k a digi playert...). Mindent ”sszevetve igazi csemege a golf kedvel“i sz m ra.